Nästan en av fem svenskar har varit med om ett drunkningstillbud där ett barn varit inblandat enligt en ny undersökning från Trygg-Hansa*. För att öka kunskapen om vattensäkerhet åker Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet nu på Sverigeturné med sin gemensamma satsning Babybojen. Under hösten erbjuds föräldrar över hela landet kostnadsfria flyttillfällen i 15 städer.
Drunkning är en av de vanligaste dödsolyckorna bland barn mellan ett till sex år och varje år dör i genomsnitt nio barn i drunkningsolyckor. Nästan en av fem varit med om drunkningstillbud med barn visar en ny undersökning från Trygg-Hansa.*
– Vår vision är noll drunkningar och de allra flesta barndrunkningar sker i eller nära hemmet. Det är helt avgörande att man som förälder börjar träna tidigt med sina barn och en väldigt bra första kunskap är att kunna flyta. Vi tror att vårt och Trygg-Hansas arbete med Babybojen kommer leda till att fler föräldrar känner trygghet i vattensituationer, säger Mona Lisa Wernesten, utbildningsansvarig, Svenska Livräddningssällskapet.
Att kunna flyta i vatten kan rädda liv och är det första steget till simkunnighet. Ändå är det bara 4 av 10 föräldrar som uppger att de kontinuerligt flyttränar med sina barn själva eller via simskola och endast 16 procent uppger att de flyttränar med sina barn i hemmet. Drygt 2 av 10 svenskar (22 %) uppger att de inte har tränat barnet att vistas i vatten utöver vanligt bad/dusch. Detta visar en undersökning från Trygg-Hansa i samarbete med analysföretaget YouGov**.
– Resultatet från vår undersökning visar att Babybojen verkligen behövs. Många föräldrar är medvetna om hur viktigt det är med vattensäkerhet, men vi önskar att fler tog chansen att flytträna med sitt barn hemma i badkaret eller i badbaljan. Trygg-Hansa har en gemensam vision med Svenska Livräddningssällskapet om att inga barn ska drunkna, och Babybojen är ett sätt att komma närmare det målet. Babybojen har gjort succé sedan första flyttillfället 2013 och vi har redan fått in många anmälningar till höstens flyttillfällen. säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.
2013 startade Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet initiativet Babybojen för att hjälpa föräldrar att öva vattenvana och att flyta hemma i badkaret eller badbaljan och därmed öka säkerheten i och vid vatten. Från och med måndag den 10 november startar Babybojen en ny och utökad turné där 15 städer runtom i Sverige besöks och kostnadsfri flytträning erbjuds till föräldrar och deras barn. Turnén påbörjas i Gävle och avslutas nästan två veckor senare i Kristianstad. Vid flyttillfällena får föräldrar möjlighet att flytträna med barn i åldrarna 3 månader – 2 år i en varmvattenbassäng under ca 25 minuter tillsammans med utbildade instruktörer av Svenska Livräddningssällskapet. Deltagarna får även med sig ett flyt-kit för att kunna fortsätta flytträningen i hemmet.
En av tre föräldrar har inte uppsikt över sitt barn i vattenmiljö
7 av 10 föräldrar känner till att de kan börja träna att flyta med små barn under ett år, men 40 procent av svenskarna påbörjar inte flytträningar med sitt barn förrän efter barnets första födelsedag. Nästan en av tre föräldrar uppger dessutom att de inte har uppsikt över sitt barn hela tiden när barnet badar på badhus eller på äventyrsbad*.
Babybojen kommer att besöka följande 15 orter:
10/11 Gävle
11/11 Sundsvall
12/11 Stockholm
14/11 Stockholm
14/11 Uppsala
14/11 Umeå
15/11 Malmö
17/11 Norrköping
18/11 Södertälje
18/11 Örebro
19/11 Lund
20/11 Alvesta
20/11 Göteborg/Frölunda
21/11 Karlstad
21/11 Halmstad
21/11 Kristianstad
Om undersökningarna:
* Undersökningen har genomförts som en webbenkät under perioden 2/9 – 8/9 2014. Urvalet är riksrepresentativt och slumpmässigt över den svenska allmänheten 18-79 år. Resultaten är efterstratifierade vilket betyder att vid analysen vägs data så att fördelningen av respondenterna i undersökningen motsvarar fördelningen i Sverige med avseende på ålder, kön och län. Totalt omfattar undersökningen 1 099 intervjuer med en deltagarfrekvens på 65 procent.
**Undersökningen har genomförts som en webbenkät under perioden 22/10 – 30/10 2014 via YouGov Sveriges Internetpanel. Undersökningen är genomförd bland män och kvinnor 25-55 år, med barn i åldern 0-6 år i hushållet. Totalt omfattar undersökningen 875 intervjuer.
Under Östersjöländernas årliga sjöfartsmöte inom Helsingforskommissionen (HELCOM) som just avslutats i Riga har Polen, Tyskland och Ryssland meddelat att de inte är beredda att förbjuda dumpning av toalettavfall till havs.
– Det är bedrövligt. Det innebär att kryssningsfartyg och färjor även i fortsättningen får tömma ut allt sitt toalettvatten i Östersjön – kanske utan något slutdatum, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.
Redan 2010 beslöt FNs sjöfartsorganisation (IMO) att förbjuda utsläpp av avloppsvatten från passagerarfartyg i Östersjön från och med 2016. Detta förutsatt att länderna före 2015 meddelat att de har kapacitet att klara detta.
– Östersjöländerna lever inte upp till sina åtaganden. Det är beklagligt att vissa länder inte har lyckats lösa hanteringen av avloppsvatten i hamn under de år som gått sedan beslutet togs. Ett allvarligt misslyckande för Östersjön, säger Mattias Rust, sjöfartsexpert på WWF.
En av stötestenarna är den stora mängden avloppsvatten som kryssningsfartygen behöver pumpa i land under en kort tid. Det rör sig om upp till 300 kubikmeter avloppsvatten per timme under ett helt hamnbesök, vilket kan motsvara i storleksordningen av en olympisk simbassäng. Både vissa hamnar och flera städers reningsverk har svårt att klara av den mängden.
– Ledningar, pumpkapacitet och vattenrening – det här handlar inte om raketforskning utan snarare om att det inte prioriteras, säger Mattias Rust.
Övergödningen är ett av Östersjöns största problem och avloppsvatten är en bidragande orsak. Passagerartrafiken står i dagsläget för en ganska liten del av den totala övergödningen – men utsläppen är koncentrerade till sommarmånaderna då algblomningen är störst. Dessutom ökar trafiken.
WWF har förespråkat ett förbud mot utsläpp av avloppsvatten i nästan tio år. Enligt Östersjöländernas plan skulle beslutet slutgiltigt avgjorts i år. Sista chansen i år att få ett tidbestämt beslut är vid Östersjöländernas möte i HELCOMs högsta beslutande organ i mitten av december. Misslyckas det skjuts förbudet mot avfallsvattentömning troligen upp på obestämd tid.
– WWF uppmanar alla Östersjöstater att säkra fullgoda mottagningsanläggningar för avloppsvattnet och spika ett datum så snart som möjligt då förbudet kan träda i kraft – de har en möjlighet redan i december, säger Mattias Rust.
Garmin presenterar en ny serie scanning-givare som passar till nya echoMAP-serien, GPSMAP 7400-serien och ekolodsmodulen GSD 25. Denna kompletta uppsättning av genomskrovsgivare och akterspegelsgivare ger kristallklara bilder av objekt, bottenstruktur och fisk som passerar under och vid sidan av din båt.
Garmins scanning sonar ger en tydlig bild av vad som sker under båten med DownVü, såsom vrak eller pålar, och vad som finns vid sidorna av båten med SideVü. Scanning sonar har blivit en viktig del av sportfiskarens upplevelse och den nya serien med givare ger en scanning-lösning för varje båt och prisklass.
GT21 och 41 kompletterar de nya echoMAP-enheterna och finns både som genomskrovsgivare och akterspegelsgivare. GT21 har DownVü med 260/455kHz samt traditionell med 50/200kHz för tuffa förhållanden och stora djup. För en tydligare bild på grundare vatten finns GT40 som har både SideVü och DownVü med 455/800kHz, samtidigt som den ger ett traditionellt ekolod med 77/200kHz. GT41 ger ett komplett alternativ optimerad för saltvatten genom att erbjuda SideVü och DownVü med 260/455kHz och traditionellt ekolod med 20/200kHz.
Till GPSMAP kan du även använda GT50 och 51. Även dessa finns både som genomskrovsgivare och akterspegelsgivare. De har både DownVü, SideVü och CHIRP. För grundare vatten finns GT50 DownVü och SideVü med 455/800kHz och CHIRP med 80/160kHz. För djupare vatten och tuffare förhållanden scannar GT51 på 260/455kHz för DownVü och SideVü och 80/160kHz för CHIRP.
De nya givarna beräknas finnas tillgänglig i mars 2015 till ett rekommenderat cirkapris på mellan 1 399 kr och 15 799 kr.
Norska Windy Scandinavia AB har fått två båtar nominerade till ”2015 European Power Boat of the Year”. Det är 39 Camira sports cruiser och den helt nya 27 Draco sports weekender. Den senare är en retromodern båt som hade premiär på båtmässan i Düsseldorf i januari 2014.
I kategorin ”Powerboats up to 45 feet” finns Windy 39 Camira, som är en storasyster till den på sin tid revolutionerande Windy 31 Zonda. Det är en båt som kombinerar stilen från en klassisk sports cruiser med suveränt fina egenskaper och en toppfart på hela 45 knop.
En av Europas ledande motorbåtstidningar har beskrivit båtens skrov, designat av Hans Jorgen Johnsen, som ”i topp med de allrqa bästa 40-fotare vi har testat någonsin”.
För Camiras exteriör svarar Dubois Naval Architects Ltd och för interiören står Design Unlimited. Standardlayouten innehåller två kabiner och valbart pentry. För motoriseringen står Volvo Penta sterndrives med elektroniska kontroller. Båten har även ett tendergarage i aktern.
Den mindre 27 Draco är finalist i klassen ”Powerboats up to 35 feet”. Det är den första och största båten i en serie av tre sports weekenders från Draco Boats AS, som ägs av Windy Boats.
Även Dracon är designad av Dubois Naval Architects Ltd. Båten finns med flera olika motorer från Yamaha utombordare.
Både Draco 27 och Windy 39 Camira visas på båtmässan i Düsseldorf 2015, som hålls 17–25 januari. Där visas även WINDY 40 Maestro, WINDY 31 Zonda, WINDY 29 Coho och WINDY 26 Khamira.
Vinnarna i ”European Powerboat of the Year 2015 Awards” tillkännages vid en ceremoni under mässans första helg.
Info: www.windyboats.com
”The Finest Art On Water” är en ny utställning i Hamburg, som visar samarbetet mellan det italienska varvet CRN, Riva och konstnären Christian Jankowski.
Både CRN och Riva är bolag inom Ferretti Group, världens största tillverkare v fritidsbåtar och yachter. Utställningen är en del av Rich Pickings vid Hamburgs Museum Für Kunst Und Gewerbe.
Enligt Jankowski är yachter de perfekta skulpturerna och som en container med oerhört mycket och viktig information.
Italienska CRN är specialiserat på att bygga helt kundanpassade stål- och aluminiumyachter på över 40 m längd. I utställningen visas bland annat en 68 m yacht, där både exteriör och interiör är designade av Officina Italiana Design.
Aquariva Cento, en båt som byggs i en begränsad upplaga, är också designad av Officina Italiana Design och kan beställas som tender till CRN superyachts.
Utställningen är öppen till och med 11 januari 2015.
Info: www.crn-yacht.com
Garmin presenterar en ny serie med öppna digitala radarvingar – GMR 424, 624/626 och 1224/1226 xHD2. Radarantennerna finns i 4 eller 6 fot med en sändningseffekt på 4, 6 eller 12 kW och är ett ovärderligt hjälpmedel när du vill se landkonturer, andra båtar, väder och bra fiskeställen.
– Den nya serien GMR xHD2 radarvingar har alla de kraftfulla funktioner som du önskar i ett radarsystem, säger Dan Bartel, försäljningschef på Garmin International.
– Oavsett vilken typ av båt du har kan du lita på att dessa radarantenner visar tydligt både vad som finns i närheten av din båt och långt borta vid horisonten.
GMR xHD2-serien har extremt hög känslighet, bästa tänkbara separering och passar på både större yachter och sportfiskebåtar. Tillsammans med Garmins välkända driftsäkerhet och användarvänliga gränssnitt blir det både enkelt och säkert att navigera. GMR 626 xHD2 har en 1,1 graders horisontell och 25 graders vertikal lobvinkel och ger fantastisk tydlighet, målupplösning och definition. GMR 424 xHD2, 624 xHD2 och 1224 xHD2 har en 1,8 graders horisontell och 25 graders vertikal lobvinkel. Alla nya modeller har en räckvidd på upp till 72 sjömil och ger dig möjlighet att välja rotationshastighet på 24 eller 48 varv per minut för snabb och exakt måluppdatering.
xHD2 är tystare än tidigare modeller och har också ett Bird mode för att du enkelt skall kunna se fågelflockar och således få bättre insikt om var fiskarna har samlats i stim. Dessutom kan köra två antenner samtidigt om du vill titta på olika skalor samtidigt på två displayer.
Dual range ger extra säkerhet ombord. Du får parallella vyer över både korta och långa distanser så att du kan ha koll på både det som finns nära båten och borta vid horisonten. Utan att du behöver växla mellan olika vyer, kan land och strukturer ses tydligt. Dual Range finns som alternativ till GPSMAP 8000-serien och den nya GPSMAP 7400/7600-serien.
Dynamic Auto Gain och Dynamic Sea Filter gör att xHD2-serien presterar på toppnivå oavsett båtmiljö. Radarn anpassar sig kontinuerligt efter omgivning, vatten och väderförhållanden för att ge optimal prestanda och samtidigt minska onödigt sjöklutter. Tillsammans med 8 bitars färger får du en mycket mer exakt och korrekt bild av vädermönster eller hinder som närmar sig din båt.
Leta upp och spåra mål som skulle kunna utgöra en kollisionsrisk för dig med xHD2. MARPA identifierar mål och kollisionsrisk för närliggande mål så du kan justera till en ny, säker kurs. Varningar ges också om målet kommer för nära båten så att du snabbt blir medveten om det.
Nya xHD2-serien är kompatibel med de flesta nya Garmin-plottrar inkl. nya GPSMAP 7400-serien. GMR xHD2t beräknas finnas tillgänglig i mars 2015.
Vid en ceremoni den 6 november, Gustav Adolfs dagen, på Vasamuseet tilldelades Filosofie doktor Martin Kjellgren Vasamuseets Vänners pris för 2014. Martin Kjellgren erhöll priset, 50 000 kr, för sin bok Taming the Prophets. Astrology, Orthodoxy and the Word of God in Early Modern Sweden.
Martin Kjellgren bidrar med sin bok Taming the Prophets. Astrology, Orthodoxy and the Word of God in Early Modern Sweden till att öka vår förståelse för samhällets och kyrkans förhållningssätt till astrologin, men även till att fördjupa kunskapen om den lutherska ortodoxin och dess samhälleliga roll under den första hälften av 1600-talet. I sin analys framträder Kjellgren som en insiktsfull, skarpsinnig och analytisk forskare och han når betydande resultat.
– Martin Kjellgrens forskning har på ett mycket förtjänstfullt sätt bidragit till att öka vår förståelse för samhällets och kyrkans förhållningssätt till astrologin under den första hälften av 1600-talet, Vasas samtid. Jag gratulerar Martin till at ha blivit utnämnd till 2014-års pristagare, säger Bertil Björkman, ordförande för Vasamuseets Vänner.
Pristagaren Martin Kjellgren, Filosofie doktor i Historia vid Lunds Universitet 2011 är idag verksam som universitetslektor i Historia vid Malmö högskola.
– Det är självklart väldigt roligt att ens forskarmöda faktiskt uppmärksammas av fler än de närmast sörjande. Jag är mycket tacksam och glad över Vasamuseets Vänners pris, säger Martin Kjellgren, pristagare 2014.
I veckan blev Kenneth Neijnes tilldelad finska Gränsbevakningsväsendets förtjänstmedalj. Kenneth Neijnes, regionchef Kustbevakningen nordost, tilldelas medaljen för förtjänstfulla insatser till förmån för finska Gränsbevakningsväsendet. Han har föreslagits av chefen för Gränsbevakningsväsendet och beslutats av finska inrikesministern.
– Det var många uppskattande ord som sades och kändes i hjärtat, säger Kenneth Neijnes.
Utdelare var Markko Hassinen kommendor Finskaviken, Jukka Savolainen kommendor västra Finland och Antti Pesari kommendor flyget.
Gränsbevakningsväsendets verksamhet är att fredliga förhållanden bevara Finlands gränser. Huvuduppgifter är gränsövervakning vid landgränserna och på havsområdet, gränskontroller av persontrafiken vid landgränsens övergångsställen, i hamnarna och på flygstationerna samt räddningsverksamhet i synnerhet på havsområdet.
Foto: Kustbevakningen.
Efter en imponerande spurt in till Kapstaden lyckades svenska Team SCA passera spanska Mapfre och knipa sjätteplatsen på första etappen av Volvo Ocean Race 204-2015.
Under många dygn har Team SCA jagat längst bak i fältet och fortfarande på fredagsmorgonen såg det ut som om de inte skulle hinna ikapp spanjorerna som låg en bra bit före på vägen in mot Kapstaden. Men vid lunchtid var Team SCA förbi och före Mapfre över mållinjen.
– Vi hade bestämt oss för att aldrig ge upp, att aldrig sluta kämpa, hur hopplöst det än såg ut, sade skepparen Sam Davies minuterna efter målgången.
Spanska Mapfre gjorde ett fatalt misstag när de valde att gå nära land. De fastnade i mycket lätta vindar vid den höga kusten nedanför det berömda Taffelberget och den svenska båten, som hade en bättre vinkel in mot Kapstaden, lyckades passera. I lätta vindar gled Team SCA över mållinjen.
– I natt seglade vi i vindar över 16 m/s iklädda överlevnadsdräkter och nu i slutet hade vi nästa ingen vind alls. Det är verkligen snabba kast. Men jag gillar det här bättre, sade Annie Lush på Team SCA.
Efter nästan exakt 27 dygn och 6 500 nautiska mil (drygt 12 000 km) till havs väntar nu några dagars vila för besättningen. Sedan inleds förberedelserna för nästa etapp som startar onsdag 19 november – från Kapstaden till Abu Dhabi.
Etapp ett vanns av Team Abu Dhabi Ocean Racing endast tolv minuter före kinesiska Dongfeng.
Foto: Corinna Halloran/Team SCA.
Nu återvänder isbrytaren Oden tillfälligt till Stockholm. Oden är ett unikt fartyg. Hon är byggd inte enbart för att bryta is, utan även för att fungera som forskningsplattform i arktiska förhållanden.
1991 blev Oden världens första icke atomdrivna ytfartyg att nå Nordpolen, och sedan dess har isbrytaren varit där vid ytterligare sex tillfällen. Under fem säsonger har Oden även arbetat i Antarktis.
– I år har Oden genomfört sin tjugonde polarforskningsexpedition och under drygt 90 dagar i Arktiska oceanen gjort mätningar i områden som inte kan nås utan en kraftfull isbrytare, säger Björn Dahlbäck, föreståndare för Polarforskningssekretariatet.
Under den kommande helgen och veckan ligger Oden vid de svenska statsisbrytarnas tidigare kajplats vid Stadsgårdskajen i Stockholm på sin väg till Luleå. Nu väntar säsongens isbrytartjänstgöring i Bottenviken och Bottenhavet. Under vinterhalvåret handlar sysslorna om att skapa framkomliga sjövägar för handelssjöfarten till och från svenska hamnar.
Söndagen den 9 november kl. 11-16 hälsar forskare och besättning välkomna till öppet skepp ombord på Oden. Det är en unik möjlighet att få inblick i forskningens arbete och vardag ombord.
Fakta om Oden
Längd: 107,42 m
Bredd: 31,08 m
Byggd av: Götaverken Arendal, Göteborg, 1988
Hemmahamn: Norrköping
Maximalt antal personer ombord: 86
Huvudmaskineri: 4 st. Sultzer 8ZA 405, total effekt 24 500 hk
Djupgående: 7,0–8,5 m
Deplacement: 11 000–13 000 ton
Ägare: Sjöfartsverket
Fart i öppet vatten: 16 knop
Isbrytningsförmåga: 1,9 m is vid 3 knop
Besättning:
Bunkerolja: 3 380 m3
Dieselolja: 990 m3
Smörjolja: 100 m3
Färskvatten: 310 m3
Ballastvatten: 3 650 m3
Färskvattengenerator: 20 m3/dag
Proviant: 80 personer/100 dagar (kan ökas)
Polarforskningssekretariatet har till uppgift att främja förutsättningarna för och samordna svensk forskning och utveckling i polarområdena. I november uppmärksammar vi trettio års arbete med att skapa möjligheter för svensk forskning i såväl Arktis och Antarktis som i den subarktiska svenska fjällkedjan.
Sjöfartsverket är ägare och har driftansvaret för de svenska statsisbrytarna inklusive isbrytaren och forskningsfartyget Oden. Sjöfartsverket ansvarar för framkomlighet, tillgänglighet och säkerhet till sjöss. Isbrytarverksamheten är av stor betydelse för att sjöfarten till och från Sverige ska kunna fungera året om.
I veckan avgjordes finalen av den europeiska affärsidétävlingen Clean Launchpad. Vinnare blev Wavetube från Chalmers, som nu får gå världens första affärsskola för cleantech-företagare, Climate-KIC Accelerator. Planen är att Wavetubes lösning för utvinning av el ur havsvågor ska drivas mot fullskalig kommersialisering.
Clean Launchpad är en affärsidétävling som under ett halvt års tid har odlat fram nya innovativa idéer inom klimatområdet runt om i Europa, från ursprungliga 400 stycken idéer. Efter nationella kvalificeringstävlingar avgjordes den europeiska finalen i veckan, i samband med Climate-KIC innovation festival i spanska Valenica.
Ett trettiotal projekt från 11 länder deltog i semifinalerna. Fem projekt gick direkt till final och bland dessa fanns Swedish Algae Factory och Wavetube från Chalmers. Vann gjorde alltså Wavetube, som får 10 000 euro i prispeng och plats i programmet Climate-KIC Accelerator.
– Vi har en bra grundidé för vårt koncept, som bygger på konventionell teknik, och som i vårt fall tillämpas på havsytan. Vi har också en hållbar idé kring vår affärsmodell, vilket tilltalade juryn. Våra kunder är globala elbolag, så det finns verkligen potential att få genomslag internationellt, säger Sara West, som tillsammans med Alexander Torstenfelt driver Wavetube.
Wavetubes vågkraftslösning ska nu genomgå omfattande tester i en vågbassäng i Belfast, Nordirland, innan lösningen i nästa steg ska testas till havs. Konceptet skiljer sig kraftigt från andra lösningar som vill ta vara på energin från vågor, menar Sara West.
– Vi tror på att utveckla ett enkelt och robust koncept, som lättare kan motstå de krafter som uppstår i den marina miljön. Systemet är slutet och består av tre ihopkopplade rör, eller tuber. Våra få mekaniska komponenter skyddas från saltvattnet. El genereras av ett inre vattenflöde, som uppstår till följd av vågrörelserna, och som rör sig mellan de tre tuberna. I det mittersta röret passerar vattnet turbiner, förklarar Sara West.
Både Swedish Algae Factory och Wavetube är projekt som har kommit fram inom Chalmers innovationssystem och stöttats av aktörer som Innovationskontor Väst, Chalmers Entreprenörsskola, Encubator och Stiftelsen Chalmers innovation.
Kustbevakningen överväger att starta utbildning för aspiranter redan till 2015 med anledning av regeringens tilldelning för de närmaste tre åren.
Enligt regeringens budgetproposition får Kustbevakningen en engångstilldelning med 20 miljoner kronor för 2015. För 2016 och framåt får myndigheten en permanent utökning av budgeten med 67 miljoner kronor för att skapa en balans mellan verksamhet och ekonomi.
Denna tilldelning gör att Kustbevakningen de närmaste tre åren har en balans mellan sin verksamhet och ekonomi och därför även kan överväga att ta in aspiranter till 2015.
– Vi håller för tillfället på och utreder om det kan vara möjligt för oss att ta in aspiranter till vår grundutbildning redan nästa år, säger Helene Frykler.
– Vi behöver fler kustbevakare, men vi måste också få vår ekonomi att gå ihop långsiktigt och därför krävs en analys av om vi kan rekrytera eller inte.
Svar om det blir en ny aspirantrekrytering inför 2015 beräknas kunna ges under början av 2015. Så fort detta är klart kommer information att läggas ut på Kustbevakningens webbplats.
Fredrik Lööf, som vann OS-guld i London 2012, återvänder till Star for the SSL Finals 2014, som seglas på Bahamas. Det är andra gången som världseliten i Starbåt samlas i vattnen utanför Nassau (Bahamas) för Star Sailors League Finals.
Den stora frågan inför tävlingarna är vem som kommer att vinna. Startfältet är verkligen imponerande med flera gamla och nutida mästare i Starbåtsklassen på plats.
Innan Lööf debuterade i vad som många anser är den finaste och mest tekniska av alla segelbåtsklasserna hade Fredrik Lööf en framgångsrik karriär i Finnjolle. Det delar han med flera andra av seglarna som är med på Bahamas, bland andra Xavier Rohart, Bruno Prada, Jorge Zarif och Giles Scott, regerande världsmästare.
Efter flera framskjutna placeringar och deltagande i OS i Australien bytte Fredrik till Starbåt. I den klassen har han bland annat seglat Two Gold Stars (World Championships), 2001 i Medemblik och 2004 i Gaeta. Six Silver Stars: 3 European Championships (Skodstrup 2001, Genoa 2002 och Girona 2004), 2 Eastern Hemisphere Championships (Naples 2006 och Hamburg 2010) med 1 Western Hemisphere 2007. Hans olympiska seglingar har resulterat i följande placeringar: 12:a i Grekland 2004, brons i Kina 2008 och därefter gulf i London 2012.
På Bahamas finns chansen att segla hem totalt 200 000 dollar i prispengar. Tävlingen avgörs i början av december.
Foto: SSL/Carlo Borlenghi.
Med drygt 200 nm kvar till Kapstaden kunde slaget om de sista placeringarna, på första benet i Volvo Ocean Race 2014-2015, inte har varit mer spännande. Här rapporterar Corinna Halloran från Team SCA.
Inom ett dygn, efter att ha seglat över 6 450 nm, når vi Sydafrika och Kapstaden. Tiden här ute går sin egen gång. På ett sätt känns det som om vi lämnade Alicante igår. Samtidigt är det här bara början på vårt race runt jorden. Det är lustigt hur hjärnan kan spela oss spratt.
Vi är alla otroligt fokuserade – just nu står vi öga mot öga med MAPFRE — och allt handlar om krama det sista ur både båt och besättning. Varje millimeter spelar roll och kan innebära vinst över spanjorerna.
Jakten på MAPFRE får de sista milen att gå snabbare, men trots att vi seglar i 20 knop känns det inte snabbt nog. Vi förtränger tankar på varma duschar och färska mat men det blir mer och mer påtagligt att vi närmar oss land. ”Det är konstigt”, säger Abby och fortsätter. ” Hur de sista 48 timmarna, även om det är en relativt kort tid, alltid känns längst.”
Vi ser ”tålmodigt” fram emot att återigen samla hela laget. Dee Caffari och Elodie Mettraux tog den torrare vägen (och kanske också den mer förnuftiga) till Kapstaden. De senaste tre veckorna har de båda jobbat hårt i gymmet, växt sig större och starkare. Det finns en risk att vi inte kommer känna igen dem. Dee och Elodie har varit i kontakt med oss de senaste veckorna men e-post kan inte ersätta personlig kontakt. De har verkligen varit saknade ombord. Deras hälsningar och uppmuntran via cyberspace har varit fantastiska och hjälpt oss igenom både bra och tuffare tider.
Och shoreteamet som lätt toppar listan på bästa shoreteamet i racet. Inte bara på grund av deras tidigare meriter (de flesta av dem, från båtbyggare till högsta chef, har tidigare varit delaktiga i vinnande lag) men också för deras fantastiska stöd. Shoreteamet är de första som kommer hälsa oss välkomna på kajen i Kapstaden med kramar och gratulationer.
Team SCA är ett unikt lag: vi kämpar tillsammans, inte bara de 12 seglarna ombord utan hela laget tillsammans, shoreteamet inkluderat. Det är ett unikt projekt där alla inblandade brinner för att pusha framåt och se hur långt vi kan ta det här tillsammans. Tänk om vi kan förändra världen genom att segla? Tänk om vi kan påverka globalt genom våra jobb och passioner? Trots att de sista 48 timmarna känns som de längsta av hela etappen är de väl så viktiga. Det handlar inte bara om att slåss för sjätteplatsen, utan om att kämpa för något större och att visa vad det innebär att vara en del av Team SCA.
Bara en natt till!
CORINNA HALLORAN/TEAM SCA
Foto: Corinna Halloran/Team SCA.
Resenärer med SL-kort kan åka med eldriven pendelbåt nästa vecka. Resultatet av provåkningen kan komma att ligga till grund för en permanent pendelbåtslinje mellan Stockholms city, Gröndal, Lilla Essingen och Solna strand.
– Vi vill att fler ska resa kollektivt och därför vill vi utveckla pendelbåtstrafiken som resenärerna upplever som attraktiv. När stockholmarna provåkte E/S Movitz i september mer än fördubblades antalet resenärer. Nu arbetar vi för att den här pendelbåten ska ingå i SL-kortet och kopplas ihop med de nya linjerna som Alliansen har beslutat om, säger Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden för Kristdemokraterna.
Kristdemokraterna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting följer med spänning Green City Ferries projekt med den privata pendelbåtslinjen mellan Riddarholmen och Solna strand. Under kampanjen den 10–14 november åker den som visar upp SL-kort gratis varje dag.
– Eldrift är framtidens lösning för kollektivtrafiken på Stockholms vatten. Förutom att vara energisnåla och kraftigt minska utsläppen så är de även tystgående. Genom den här kampanjen får fler stockholmare ta del av den nya spännande eltekniken, säger Gustav Hemming (C), landstingsråd med ansvar för miljö och sjötrafik.
Bilden:
Karl Henriksson.
För sjätte året i rad delas priset för årets Längs Göta kanalföretag ut. Utmärkelsen går i år till Söderköpings Camping och Vandrarhem. Företaget har gått från den lilla campingplatsen till att bli en stor aktör med flera olika verksamheter.
Idag samlades 40 företagare från företagsnätverket Officiell Partner Göta kanal i Borensberg. Under mötet delades utmärkelsen Årets Längs Göta kanalföretag ut, vilket syftar till att uppmärksamma och belöna ett framgångsrikt företag längs Göta kanal.
Johan Stenberg har drivit Söderköpings Camping och Vandrarhem sedan 2007, och det är genom Johans drivkraft och entreprenörskap, som företaget har utvecklats och utökat sin verksamhet. Söderköpings Camping och Vandrarhem driver idag två campingplatser, två STF-vandrarhem, ställplats, café och cykeluthyrning.
– Det känns väldigt kul och hedrande att få den här utmärkelsen, säger Johan Stenberg.
Det är tack vare familjen och vår fantastiska personal som vi har lyckats och det ger oss inspiration att fortsätta den utveckling vi påbörjat.
Motiveringen för utmärkelsen lyder:
“Söderköpings Camping och Vandrarhem är ett företag som gått från den lilla campingplatsen till att bli en stor aktör med flera verksamheter. Johan Stenberg är en driftig entreprenör som förstår vikten av ett gott och långsiktigt samarbete och han har den personliga egenskapen att ”alltid ställa upp”. Det är genom sådant engagemang som hans företag har utvecklat såväl Söderköping som Göta kanal till att bli ett allt mer attraktivt besöksmål.”
Martin Strömbergs Dongfeng Race Team är hittills det största utropstecknet i Volvo Ocean Race 2014-15. Med en ung besättning och trots stora problem med båtskador slåss de mot favorittippade Abu Dhabi Ocean Racing om segern i den första etappen.
Info om positionerna: http://www.volvooceanrace.com/en/virtualeye.html
Följ målgången live på www.volvooceanrace.com!
Senaste positionsrapport: 10:00 (CET)
Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing
Avstånd till målet: cirka 70 sjömil
Beräknad målgång: 1400 (CET)
Just nu pågår slutspurten av den första etappen i Volvo Ocean Race. Efter 25 dygn och över 6500 sjömil kommer det bli en rafflande kamp om etappsegern. Det rutinerade laget Abu Dhabi Ocean Racing med Ian Walker som skeppare har haft ledningen under den senare delen av etappen men Dongfeng Race Team ligger hack i häl.
– Jakten är igång och vi kommer att slåss för att vinna hela vägen till Taffelberget, säger Martin Strömberg. Vi har allt att vinna och det finns mycket vilja ombord. Mycket kan hända nära målet där de höga i bergen runt Kapstaden påverkar vindarna.
Dongfeng Race Team tävlar med en ung besättning och ombord finns två kinesiska seglare som inledde sina karriärer som havskappseglare för mindre än ett år sedan. Det kan därför ses som en skräll att de slåss med det betydligt mer erfarna laget Abu Dhabi Ocean Racing om att vara först förbi mållinjen i en av tävlingens längsta etapper.
Under etappen har det kinesiska laget också haft problem med båtskador. En vecka efter starten seglade de in i ett föremål i vattnet och tvingades byta ett av sina roder. När de forsade fram genom Södra Oceanen i söndags gick ett däcksbeslag sönder vilket orsakade stora skador ombord.
För Abu Dhabi gäller det nu att bevaka sin ledning och svara på Dongfengs försök att utmana dem bakifrån. Abu Dhabi har övertaget men Martin Strömbergs lag har visat att de är väldigt snabba.
Närmast bakom ligger den nederländska båten Team Brunel som också väntas gå i mål i eftermiddag. Danska Team Vestas Wind och Team Alvimedica (USA/ TUR) beräknas gå i mål det närmsta dygnet. Spanska MAPFRE jagas av svenskbåten Team SCA och de kommer troligtvis gå i mål på fredag.
Vinnaren av en etapp tilldelas ett poäng, tvåan får två poäng, trean får tre poäng osv. Det lag som har minst antal poäng efter den sista delsträckan vinner Volvo Ocean Race 2014-15. Tävlingen avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Sammanfattning Etapp 1: Alicante-Kapstaden
Efter starten den 11 oktober var Team SCA först förbi Gibraltar och ute i Atlanten stötte lagen på sina första dygn med hård vind. Därefter avtog vinden när de seglade längs med Afrikas västkust i väntan på stabila passadvindar.
Lagen turades om att ha ledningen de första dygnen men Martin Strömbergs Dongfeng Race Team tog täten på väg mot Kap Verde. En vecka efter starten tvingades de laga ett roder som lossnat när de kolliderade med ett föremål i vattnet. Efter en imponerande återhämtning och reparationsmanöver var de snart tillbaks i ledningen.
Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel navigerade väster om Kap Verde vilket visade sig vara ett vinnande val som gjorde att de fick ett försprång mot övriga båtar genom stiltjebältet doldrums norr om ekvatorn. Team Vestas Wind drog en vinstlott österut genom doldrums och tog in mycket på tätduon på väg runt ön Fernando de Noronha, en waypoint som alla var tvingade att runda utanför Brasilien.
Ställningen förbi ekvatorn: Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel, Team Vestas Wind, Dongfeng Race Team, MAPFRE, Team Alvimedica, Team SCA. De jagande båtarna tog in på ledarna på väg söderut mot Södra Oceanen.
I södra Atlanten gäller det att navigera runt det vindfattiga högtrycksområdet som kallas ”St. Helena High” vilket ledde till ett race rakt söderut i jakt på mer vind. MAPFRE och Team Vestas valde en bana västerut medan Team Brunel och Abu Dhabi har seglade längst österut.
Team SCA hamnade på efterkälken när de fastnade i ett område med svag vind men Dongfeng, i mitten av fältet, tog in på tättrion Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och Team Vestas Wind. Lagen fortsatte söderut fram till fredagen den 31 oktober då tätbåtarna gippade och seglade österut.
Den sista veckan har varit en vild jakt söder om 40:e breddgraden på väg mot Kapstaden. Dongfeng Race Team var det lag som valde den mest sydliga vägen där de hittade mer fart och kunde slå sig in bland topplagen. De seglade upp till andra plats och höll sig endast ett par sjömil bakom ledande Abu Dhabi de sista dygnen fram till mål, detta trots ytterligare problem med skador på båten.
Den 28 september kallades Kustbevakningen till ett 90 meter långt lastfartyg för att göra nykterhetskontroll av befälhavaren ombord på fartyget. Befälhavaren kunde senare anhållas av åklagare för misstänkt grovt sjöfylleri. Nu har befälhavaren dömts till tre månaders fängelse och böter till brottsofferjouren.
Den 28 september greps en estländsk befälhavare ombord på ett 90 meter långt lastfartyg med engelsk flagg för misstänkt sjöfylleri. Fartyget var på väg för att bunkra bränsle på Rivöfjorden när sjöinformationstjänsten VTS i Göteborg fattade misstanke om sjöfylleri. Flera andra fartyg hade också uppmärksammat att fartyget stundtals var på fel sida i farleden på väg in mot Göteborg.
Fartyget ankrade på Rivö och Kustbevakningen larmades till platsen för att utföra nykterhetskontroll ombord. Då uppstod misstanke om grovt sjöfylleri för kaptenen. Han transporterades in till Tångudden av KBV 475 för bevisprovtagning med Evidenzer. Provtagningen visade på 0,97 mg/l alkohol i utandningsluften vilket motsvarar drygt 1,94 promille. Kaptenen anhölls av åklagare och det beslutades att även blodprov skulle genomföras, då eftersupning inte kunde uteslutas. Detta prov visade på 2,47 promille. Efter analys och yttrande från Rättsmedicinalverket fastställdes alkoholhalten i befälhavarens blod till 1,90 promille.
Nu har befälhavaren, i Göteborgs tingsrätt, dömts för grovt sjöfylleri till tre månaders fängelse samt att betala 500 kronor till brottsofferfonden.
Domen grundar sig på att befälhavaren har haft en blodalkoholkoncentration överstigande 1,00 promille vilket innebär att brottet bör bedömmas som grovt. Vidare har befälhavaren inte gjort obligatorisk anmälan vid rapporteringspunkt, han har underlåtit att svara på anrop från andra fartyg och tvingat ett annat fartyg till undanmanöver i Böttöleden. Befälhavaren har inte på ett betryggande sätt kunnat utföra sina uppgifter ombord och framförandet av fartyget och därigenom inneburit en påtaglig fara för sjösäkerheten. Befälhavaren har nekat till brott under hela utredningen och hävdat att han endast druckit tre stycken starköl efter att fartyget ankrat.
− Kustbevakningens tjänstemän har gjort ett bra jobb i att sammanställa den starka bevisningen i detta fallet och det har gett förutsättningar för en bra förundersökning som har lett till resultat, säger Lars Belfrage, handläggare i brottsutredning vid Kustbevakningen.
− Förhoppningsvis kan denna dom bidra till att andra befälhavare väljer att inte dricka alkohol när de jobbar och på så vis bidra till ökad säkerhet till sjöss.
18-åriga Andrea Holm från KSSS i Stockholm ligger på medaljplats när elva av tolv seglingar har avgjorts vid vindsurfing-VM i Kona One-klassen i Islamorada, Florida. Hon seglar mot alla killar och är bästa dam.
Totalt deltar 115 seglare från fyra kontinenter och 13 länder. Det är det största mästerskapen hittills i Kona-klassen och konkurrensen är knivskarp med ett stort antal världsmästare och olympier på startlinjen.
Förutsättningarna för en svensk medalj är mycket goda. Om Andrea Holm visar samma kvalitet i sin segling som de tidigare dagarna kommer hon att vinna minst ett brons men har chansen även på silvermedaljen.
Tidigare i somras vann hon silver vid de europeiska mästerskapen i Kona One och har allt mer etablerat sig som en av världens bästa vindsurfare inom Kona-klassen.
Kona One är en av världens snabbast växande entypsklasser. Damer och herrar seglar tillsammans och alla har identiska brädor. Segelstorleken avgörs av seglarens vikt för att ge så rättvisa förhållanden vid start som möjligt.
Foto: Magi Foster.
Kommentarer
Vid en genomlysning och prioritering tror jag varken sakkunniga eller "svenska folket" ser att vi behöver fler Kustbevakare. Vi har inte Poliser nog att ta itu med ökande kriminalitet, 55 "no go zoner", sämsta uppklarandeprocenten av vardagsbrott. Marinen har inte ens helikoptrar att försvara vår kust med. KBV har ingen beväpning annat är Glock 9mm som sitter i hölstret när man jagar oss farliga alkoholister som druckit EN öl. KBV behövs inte. Framgår även av deras publicerae rapporter. Vi är dessutom med i Schengen. Fäll in KBVs uppgifter i Polis, Sjöfartsverk försvar etc. Rationalisera, spara pengar och bli effektivare. LÄGG NER KBV.
Är du säker på att det blir billigare att utrusta polisen, sjöfartsverket, räddningstjänsten och SSRS med nya båtar så att de separat kan ta över enskilda delar av det som idag sköts av KBV?
Nej – inte säker. Men TÄMLIGEN säker och definitivt värt att utredas. Näringslivet får alltid jobba med effektivisering men detta krav verkar ALDRIG ställas på offentliga sektorn. SSRS behöver inte påverkas i nämnvärd utsträckning. Sjöfartsverket har helikoptrar och ledningsansvaret redan nu. KBV Flyget och båtar kan läggas till försvarmakten. Det som behöver köras ett extra tankevarv är miljöskyddet KBV som sådant är en aktör för mycket och dess funktioner kan definitivt fällas in i andra enheter.