Nyheter

Från visioner om en utsläppsfri pendelbåtstrafik på Stockholms vatten, har vi nu ett elbåtsrace där fler aktörer är på väg fram med nya tekniker. Det bådar gott både för resenärernas möjligheter att kunna pendla på Stockholms vatten och för miljön. Det säger Gustav Hemming (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd.

Förra veckan inledde Gustav Hemming (C) seminariet ”Hållbar kollektivtrafik på vatten”. Seminariet arrangerades av landstingets Miljöavdelning och Waxholmsbolaget. Syftet var att lyfta fram ny teknik som gör att pendelbåtstrafik och skärgårdstrafik kan gå att driva på ett hållbart sätt.

Bland annat talade Joachim Skoogberg från företaget Echandia Marine om fartyget Movitz som invigs på måndag (8/9). Movitz ägs och drivs av Green City Ferries och har byggts om till modern eldrift och fartyget är först i världen med sin teknik. Movitz kommer att gå på Mälaren från Solna strand via flera bryggor till Riddarholmen. Linjen drivs i samarbete med Vasakronan för att försörja de arbetsplatser som finns i Solna.

– Det här är ett strålande initiativ av Green City Ferries. Centerpartiet vill att landstinget undersöker förutsättningarna för att SL-kortet ska kunna gälla även på Movitz, säger Gustav Hemming (C).

Flera föreläsare under seminariet presenterade nya sätt att utveckla båttrafiken för att minska utsläpp och energiförbrukning. Bland annat berättade Gustaf Myrsten från Ballerina om den nya elbåt som tack vare Centerpartiet kommer att sättas i drift på SL-linjen Sjövägen under hösten.

– Eldrift är framtidens lösning för linjetrafiken på Stockholms inre vatten. Förutom att vara energisnåla och kraftigt minska de skadliga utsläppen är de även tystgående. Säger Gustav Hemming (C).

Hondas utmaning började med fyrtaktsmotorn. Företagets historia inom utombordsmotorer tog sin början 1964 med GB30 som redan vid lanseringen uppfyllde världens första standarder för marina utsläpp. Hondas första utombordare förde in avancerad, mer miljövänlig fyrtaktsteknik på en marknad som dittills hade dominerats av tvåtaktsmotorer. I år firar Honda Marine 50 år.

Pressmeddelande:

“Jag använder mig av den bästa tekniken och materialen i mina båtar för ägarnas skull. Honda matchar mitt sätt att arbeta bäst.”
Ryutaro Sano, båtbyggare i nionde generationen, Tokyo, Japan.

”Jag arbetade med att göra varenda detalj på denna båt i mahogny perfekt för att förverkliga mina
kunders drömmar. Om man underhåller en träbåt på rätt sätt kan den hålla i 100 år, så jag sätter bara mitt namn på en båt som jag är extremt stolt över.

Jag ritade och byggde SANO24-RUNABOUT speciellt med Hondas BF225-motor i åtanke. Varför Honda? Hondas utombordare har en elegans som harmonierar perfekt med mina båtar. De mjuka linjerna från propellern till motorns ovansida… Formen som innesluter V6-motorn… BF225 är inte bara snygg för den som sitter vid styrpulpeten. Den matchar även perfekt båtens rundade akter sedd bakifrån. Motorn fulländar båtens akter och förhöjer det estetiska intrycket.

Prestandan hos Hondas utombordare är extremt förfinad. När jag skapar en båt vill jag att den ska vara snygg oavsett om den ska vara snabbgående eller långsam. Eftersom BF225 har en VTEC-motor går den tyst på låga varvtal samtidigt som den är följsam. När sedan användaren gasar accelererar den mycket mjukt upp till det högre varvtalsområdet. Denna utmärkta, dubbla prestanda är en annan sak som fungerar så bra tillsammans med de båtar jag skapar.

På öppet hav är det underbart att höra det karakteristiska ljudet från Honda-motorn när båten klyver vågorna perfekt och lämnar en lugn, rullande svallvåg bakom båten. Det är en fantastisk känsla. Något som är ännu bättre är den enastående bränsleekonomin, som ger dig längre räckvidd och ökad frihet. Det är en motor som är logisk på alla sätt.

Min utmaning fortsätter – på samma sätt som Hondas”.

Nu har den andra blåskrabban dykt upp på västkusten. Denna gång gjordes fyndet utanför Ringhals.

Det första fyndet av denna invasiva art var en vuxen hane som fångades redan sommaren 2012 av ett krabbmetande barn på Hönö utanför Göteborg.
Nu har en ny vuxen hane fångats. Det var vid rutinprovtagningar utanför Ringhals som en blåskrabba, Hemigrapsus sanguineus, hittades bland provtagna musslor vid Ustö fredagen den 5 september.

– Peter Johannesen fann den när han sorterade provet och den var ca 4 cm över ryggskölden och hade den karaktäristiska hudblåsan i vecket mellan det rörliga och fasta fingret på kloleden som hanen uppvisar, säger Matz Berggren vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.

Krabban ska nu föras till Sven Lovén centrum för marina vetenskaper vid Kristineberg för att undersökas. I Kristineberg finns akvariesystem och vattenrening för att hålla främmande arter på ett säkert sätt så att inget kan komma ut i miljön.

– Jag hoppas att alla som är ute i skärgården i Göteborgsområdet och ner runt Onsala och Kungsbackafjorden och Varberg tittar extra noga om de ser en krabba som inte riktigt ser ut som en liten strandkrabba, säger Matz Berggren.

Källa: Göteborgs Universitet.

Bavaria hade världspremiär för sin hela nya 36-fotare på den flytande båtmässan i helgen. Det är en ny och sportigare modell som företaget presenterar med Bavaria Sport 360.

Enligt båttillverkaren är båten en milstolpe vad gäller dynamisk körning och utrymme ombord. Båten finns i tre olika varianter med samma skrov; open, hardtop och coupé. Därmed har nya Bavaria Sport 360 blivit väldigt mångsidig med flera olika användningsområden.

Båten har bland annat en väl tilltagen social yta och sittytor med matbord i den aktre delen. Under dagtid kan utrymmet med några enkla grepp förvandlas till ett rymligt soldäck.

För båtens design svarar Marco Casali och hans team av italienska designers vid TOO DESIGN, som har valt att använda enkla och rena linjer på den nya båten. Skrovet är konstruerat och tillverkat enligt den senaste tekniken. För konstruktionen svarar Insenaval SL, som även står bakom många super yachts. För interiören står Design Unlimited.

Båtens namn – Sport 360 – sägs stå för ett nytt koncept med stora ytor och väl tilltagna fönster. Det skapar 360 sikt runt båten. Förutom modellerna ovan kommer även en soft-top version att finnas i prislistan.

– Vi har analyserat våra kunders önskemål och behov tillsammans med våra återförsäljare runt om i världen och byggt in allt detta i nya Sport 360. Ett av marknadens önskemål var att bygga en Bavaria i den här storleksklassen, säger Meik Lessig, försäljningschef hos Bavaria.

Priserna för den nya modellen med 2x MerCruiser 5.0 MPI DTS Bravo III EUR startar på 129 900 Euro plus moms, vilket bör betyda cirka 1,5 Mkr i Sverige.

I Norge kostade den på mässan från 1 690 000 NOK inklusive 2xVP D6-370 diesel.

Info: www.bavariasverige.se

Det första officiella svenska mästerskapet i RS 500 avgjordes gångna helgen i Björlanda Kile. Det blev väldigt jämt i toppen, men genom att vinna den sista seglingen kunde Malin Broberg och Johan Röök plocka hem mästerskapet med minsta möjliga marginal.

På andra plats kom Martin och Axel Johansson, och på tredje plats kom Peter Bökmark och Martin Persson, båda besättningarna från SS Kaparen.

Vill du läsa mera om RS 500 finns länk till klassförbundet här
http://www.rs500.se/

Bilden:
Malin Broberg och Johan Röök. Foto: Kristina Thor.

Nyligen installerades LED-belysning ombord på jagaren USS Gonzalez. Belysningen var enkel att installera och producerade mer ljus än tidigare utrustning, enligt besättningen.

Få saker är mer allmänt förekommande ombord på militärfartyg än lysrör. De finns i stort sett i varje utrymme och avger det välbekanta, ibland flimrande vita ljuset. Lysrör som lyser i sovkvarteren, avger ibland ett brummande ljus, som är högt nog, för att försvåra sömnen.

Men med den nya generationen av lysdiod (LED) rör är detta snart över, det klassiska fluorescerande ljuset försvinner snart ombord och ersätts med LED lysrör. Den amerikanska marinen hade ett behov att göra sig mer energieffektiva och minska underhållskostnaderna.

Säkerhetsöverväganden till sjöss innebär att nya LED produkter måste vara flexibla, enkla och kompatibla med kraven för fartygen.

Minskad energi och bränsleförbrukning, samt minskade underhåll och utbyteskostnader är de primära fördelarna med utbytet till LED lysrör. Den förväntade livslängden för LED-lysrör är 5–10 gånger längre än lysrör och ger en energibesparing på 50–80 procent.

LED-lysrör är betydligt ljusare än fluorescerande lysrör. LED belysning håller även mycket längre, vilket hjälper fartyget att spara pengar och ännu mer viktigt är att man minskar mängden arbetstimmar för att ersätta trasiga lampor i hela fartygen.

Besparingen i minskade bränslekostnader är cirka tre procent per år med konvertering till LED-belysning på fartygen.

Info: www.ledochled.se

Finland kallas ”de tusen sjöarnas land”, på bilarnas registreringsskyltar i Minnesota står det ”10 000 lakes!”, och i Sverige finns det cirka 100 000 insjöar. Men hur många sjöar finns det i världen? Ny forskning från Uppsala universitet ger svaret: det finns 117 miljoner insjöar, och de täcker nästan fyra procent av världens landyta, glaciärerna på Grönland och Antarktis oräknat.

– Ska vi kunna göra rimliga bedömningar av den samlade effekten av insjöars olika processer, exempelvis deras bidrag till växthuseffekten, behöver vi först en bra karta. Det har vi nu. Och den skiljer sig väsentligt från de antaganden man gjort tidigare beträffande antal och storleksfördelning av sjöar, säger Lars Tranvik, professor i limnologi vid Uppsala universitet, som lett studien.

Hans forskargrupp har utvecklat en metod att automatiskt hitta alla sjöar ner till en storlek av 0,2 hektar, motsvarande ungefär en fjärdedels fotbollsplan. Därefter användes metoden för att med hjälp av satellitbilder från hela världen leta upp alla sjöar, deras storlek, och form. Det är första gången som man räknat alla sjöar med en tillförlitlig metod.

Varför vill man då veta hur många sjöar det finns? Många forskargrupper, inklusive Tranviks, studerar insjöarnas roll i omsättningen av olika ämnen i naturen. Bland annat undersöker de hur mikroorganismer bryter ner organiska föreningar till koldioxid och metan, som sedan avgår till atmosfären. Det har visat sig att insjöarna bidrar väsentligt till de här processerna.

– Vi behöver veta mer om detta, inte bara om hur molekyler och mikroorganismer fungerar, utan också vad den samlade globala effekten är. Hittills har bedömningar av globala processer förlitat sig till osäkra metoder där lokala mätvärden skalas upp, säger försteförfattaren Charles Verpoorter, numera anställd vid universitetet Lille Nord i Frankrike.

– Gränsytan mellan land och vatten är en viktig zon för många processer. Genom denna studie vet vi nu att världens samlade sjöstränder räcker ungefär 250 varv runt jorden vid ekvatorn.

Charles Verpoorter konsterar att det var en utmaning att utveckla en metod som automatiskt identifierar alla sjöar i satellitbilderna.

– Utmaningen var att den måste fungera oavsett omgivande vegetation, grumlighet i vattnet, skuggor från bergsidor och annat som kan förväxlas med vattenytor, säger han.

I samarbetet deltog även Tiit Kutser, fjärranalysexpert vid Estlands marina forskningsinstitut i Tallinn.

– Nu vet vi läge, form och storlek på alla världens 117 miljoner sjöar, ned till en femtedels hektar i yta. Vi tror att vår databas i framtiden kommer att utvecklas med information om de omgivande markerna, hydrologi, och annat, så att vi kan få en bättre uppfattning av de olika vattnens karaktär och därmed hur de bidrar till t ex metanproduktion, säger han.

Forskningen bedrivs inom en stark forskningsmiljö finansierad av forskningsrådet Formas, ”Color of Water”, som analyserar pågående och framtida förändringar i insjöarnas organiska material, och hur detta påverkar dricksvattenproduktion såväl som sjöarnas ekologi.

De båda nyheterna Hanse 455 och Dehler 46 får sina respektive världspremiär på den stora båtmässan i Cannes, som hålls 9–14 september. Intresset för nyheterna har enligt Hanse, som äger båda varumärkena, varit väldigt stort.

Både Hanse 455 och Dehler 46 har redan introducerats för press och återförsäljare runt om i världen.

Tekniska fakta Hanse 455
Total length: 13.95 m
Length of hull: 13.55 m
Length of water line: 12.20 m
Standard draught: 2.25 m
Short draught (optional): 1.82 m
Draught (optional): 2.25 m
Displacement approx.: 11,600 kg
Ballast approx.: 3,500 kg
Standard engine: Volvo D2-55 with 39kW/53 hp
Fresh water tank: approx. 450 litres
Diesel tank: approx. 220 litres
Design: judel/vrolijk & co

Tekniska fakta Dehler 46
Total length: 13.95 m
Length of hull: 13.55 m
Length of water line: 12.20 m
Standard draught: 2.25 m
Short draught (optional): 1.82 m
Draught (optional): 2.25 m
Displacement approx.: 11,600 kg
Ballast approx.: 3,500 kg
Standard engine: Volvo D2-55 with 39kW/53 hp
Fresh water tank: approx. 450 litres
Diesel tank: approx. 220 litres
Design: judel/vrolijk & co

Den helt nya Fleming 58 har sin Europapremiär på den flytande båtmässan i Oslo. Båten kommer att erbjudas i ett antal olika versioner och kompletterar Fleming Yachts serie på 55, 65 och 78 fot.

Amerikanska Fleming Yachts är världskända för sin höga kvalitet och sitt goda andrahandsvärde. Den nya modellen erbjuds i ett antal varianter. En av de största skillnaderna jämfört med 55-fotaren är att Fleming 58 får en fullstor midskeppskabin.
Skrovet är halvplanande och testat i särskilda tankar. För motoriseringen står två stycken Cummins QSC 500 commonrail dieselmotorer och en MAN R6-800 dieselmotor erbjuds som alternativ.
Jämfört med sin lillasyster erbjuder 58:an utökade utrymmen även i motorrummet, en längre vattenlinje och en rymligare interiör. I förarhytten – kommandobryggan – finns plats för två rejäla stolar. Både salongen och flybridge har utökats så att det finns plats för större tender, BBQ och mer kyl och frys.
Den nya 58:an har i stora delar samma teknologi som återfinns i Fleming 65, inklusive Boning ship monitoring system med två 15 tums touchscreens, Hypro fly-by-wire precisionsstyrning och ett särskilt slutet propelleraxelsystem från Sea Torque.

Tekniska fakta
Längd: 17,98 m
Bredd: 5,36 m
Djupgående: 1,25 m
Depl. Lätt: 39 900 kg
Depl. Full: 47 625 kg
Bränsle: 5 488 l
Vatten: 1200 l
Svartvatten: 760 l
Info: www.marstrandyachts.com

Övriga fakta:
Fleming 58 General Arrangement

FLYBRIDGE
Features a BBQ, Aft Control Station, twin Stidd Helm Seats, large Tender and Hydraulic Davit

MAIN DECK
Pilothouse with twin Stidd Helm Seats and Dayhead
Large Cockpit with easy Engine Room access
Foredeck with additional Storage Lockers

ENGINE ROOM & ACCOMMODATION
OPTION A
Spacious walk-in Engine Room with “Fleming” Standard Equipment & Systems
Shown with optional twin MAN R6-800 Engines
Traditional “Fleming” layout with larger Cabins

ENGINE ROOM & ACCOMMODATION
OPTION B
Shown with standard twin Cummins QSC-500 Engines
New layout option with Full Beam Master Cabin

www.FlemingYachts.com

Svenska Livräddningssällskapets, SLS, preliminära sammanställning över omkomna visar att 20 personer omkom genom drunkning under augusti i år jämfört med 21 personer under augusti 2013. Totalt har 110 personer omkommit i år genom drunkning jämfört med 103 under samma period 2013. Två omkom i samband med fritidsbåtsolyckor, jämfört med sex förra året.

Under sommarmånaderna juni, juli och augusti 2014 har 81 personer omkommit genom drunkning vilket är det högsta antalet sedan 2002.

Av de totalt 81 drunkningsolyckorna under de tre sommarmånaderna 2014 har 16 olyckor inträffat i samband med fritidsbåtar. Det är en mer än under samma period 2013.

Antalet omkomna i badolyckor har under de tre sommarmånaderna 2014 ökat till 43 omkomna jämfört med 32 omkomna under samma period 2013.

2014 augusti 2013
2 fritidsbåt 6
8 bad 11
10 övriga 4
20 totalt 21

Galärbryggan i Stockholm blir ny återförsäljare för svenska Rupert Marine och deras RIB-båtar.

Galärbryggan och Rupert Marine har samarbetat i många år med begagnade Rupertbåtar och Galärbryggan har sålt dom flesta begagnade Rupert som kommit ut på marknaden genom åren.

Nu blir Galärbryggan auktoriserad återförsäljare av Rupert, till att börja med kommer Galärbryggan att ha två Rupertmodeller att visa upp på bryggan, nya Rupert R5 och Rupert R6.

Info: www.galarbryggan.se

Nu är det dags för en av Europas största flytande båtmässor. Det är den norska mässan BÅTER I SJØEN 2014 som öppnar portarna för alla båtintresserade på centralt belägna Aker Brygge 4–7 september.

Det är första gången som den här mässan arrangeras på Aker Brygge Marina i Oslo. Mässan öppnar för allmänheten kl. 11.00 den 4 september.

Att det här är en viktig båtmässa bevisas av alla de premiärer som äger rum. Bland annat ska Bavaria visa sin helt nya 36 fots motorbåt.

Totalt finns cirka 120 utställare med drygt 250 båtar i vattnet på plats. Av dessa har 50 premiär.

Även på bryggorna blir det en rad marina aktiviteter. Utställare finns på plats i 63 stånd med motorer, elektronik, bryggor och kringutrustning, segel, kläder med mera.

I samarbete med Europark erbjuds besökare två timmars gratis parkering.

Info:
www.baterisjoen.no

Program:
Når:
Tordag 4. september
Kl. 09.00 – Messen åpner for presse og spesielt inviterte
Kl. 11.00 – Messen åpner for publikum
Kl. 12.00 – Ordfører Fabian Stang står for den offisielle åpningen av Båter i sjøen 2014
Kl. 12.15 – Lunsjservering ved Arrangørkontoret

Hvor:
Aker Brygge Marina, Stranden 30, 0250 Oslo.

Fakta om Båter i Sjøen 2014
• Antall utstillerfirma: 120
• Antall båter: 254, hvorav 50 seilbåter
• Antall premierevisninger: 45
• Antall landstands: 63
• Største motorbåt: Flemming 58, Marstand Yachts – Brygge 7
• Største seilbåt: Hanse 575, Fjord Sailing – Brygge 13

Chris-Craft har publicerat de första ritningarna på sin helt nya Catalina 34. Båten, som får världspremiär på Fort Lauderdale Boat Show i oktober, blir en läcker dagtursbåt och den största i Catalina-serien.

Båten är på 10,40×3,3 m och därmed en väl tilltagen dagskryssare. Den kommer att säljas i en rad olika utföranden och med olika motoralternativ, utombordare i dubbel- och trippelmontage med upp till 900 hk totalt.

Bränsletankarna rymmer cirka 1 200 liter, vilket lär behövs med den föreslagna motoriseringen. Tankarna är dock dimensionerade att räcka även för längre turer längs den amerikanska kusten.

Enligt Chris-Craft själva är de flesta lösningarna icke-traditionella jämfört med andra centerkonsolbåtar. Sittplatser och solbäddar ska vara enklare än tidigare att fälla fram och båten är rikligt utrustad med både olika armstöd och drickahållare.

Som standard utrustas Catalina 34 med den senaste elektroniken från Garmin.

I cockpit finns all bekvämlighet för en dags fiske med gott om plats för utrustning eller en dags cruising tillsammans med vänner och familj. Båten kommer även att utrustas med Sport Top och olika solskydd.

Info: www.chriscraft.com

Eric Westerberg tog båtsporten till en ny lägre nivå. Nu säljs u-båten som Eric byggde efter eget huvud, och Maud Olofsson döpte, på PS Onlineauktioner.

– Ner till drygt 30 meter går bra. Det kan vara lite svårt att navigera där nere. Men farten är låg. Den är kraftigt byggd och tål om man råkar köra på något.

Eric Westerberg i Ånäset sju mil norr om Umeå berättar om u-båten som han byggde 2007.

Då var han en uppfinningsrik 26-åring med egen verkstad som kände sig sugen på en u-båt.

– Jag googlade efter ritningar men hittade inget. Så jag byggde med vanligt bondförnuft, berättar han.

Det tog tio månader och blev ett tillfälle för Eric att testa olika tekniska lösningar. Allt från mekanik till pneumatik och datorprogrammering.

Sjösättningen drog många åskådare, SVT:s nyhetsredaktion var på plats och dåvarande näringsministern Maud Olofsson blev gudmor. Det var lite pressat för Eric.

– Det hade varit skönt att testa i lugn och ro. Men allt funkade från första början.

Nu säljer han sin u-båt via PS Onlineauktioner på grund av tidsbrist. De senaste två säsongerna har den inte varit sjösatt.

– Annars brukar den ligga vid bryggan hela sommaren så att man kan köra en sväng när man känner för det. Det ser lite speciellt ut med en u-båt mitt bland de andra båtarna.

Hur säkert är det att ge sig ned i djupt vatten i ett hemmabygge?

– Man måste följa rutinerna och se till att man har med sig tryckluft när man går ned så att man kan blåsa tankarna och ta sig upp igen. Men det finns backup-system som kan ta över. Säkerheten är viktig och jag har aldrig råkat ut för något.

Vem tror du lockas att lägga bud?

– Det skall väl vara någon likasinnad.

Men då vill man väl bygga den själv?

– Ja, det har du rätt i. Det får vara någon som är nästan likasinnad.

Eric Westerberg har fortsatt med tekniska konstruktioner. När u-båten var klar läste han till maskiningenjör och driver numera egna ingenjörsfirman Westmech med fem anställda.

Marknadsvärdet på u-båten Isabell är uppskattat till två miljoner kronor plus moms.

Fakta
Maxlast: 500 kg, motor VW 1.6 liter turbodiesel, batteridrift i undervattensläge, vikt 8.5 ton, längd 6,1 meter, max antal passagerare 4, fart: 5-6 knop

Info: http://www.ps.nu/

Återväxten bland matchracingseglarna är säkrad för GKSS del, man kan även säga att cirkeln är sluten. Magnus Holmberg tog en gång med hjälp av GKSS matchracingen till Marstrand och i år firade man 20 års jubileum.

Den gångna helgen säkrade klubbens nyaste matchracingteam Team Abenius en tredje plats i Ungdoms-SM i matchracing. På fjärde plats kom Team Holmberg, och det är inte Magnus Holmberg den här gången, utan sonen Måns Holmberg som har klivit in i matchracingcirkusen och därmed sluter cirkeln. Men det räckte inte med detta.

”Veteranen” Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team kom på tredje plats i Knickerboker Cup, USA.

– Totalt sett är vi mycket nöjda med hur vi seglade, när vi kände att vi hade kontroll på racen och var lugna, men vår stresshantering måste bli bättre, säger en glad Victor Abenius efter sin tredje plats.

– Lite snöpligt var det att vi tappade bronset efter en jämn sista match som vi förlorade med endast någon meter. Men hur som helst är vi riktigt nöjda med hur vi seglade under tävlingen och detta resultat har bara sporrat oss att träna hårdare då vi lärde oss grymt mycket, säger Måns Holmberg om sin fjärde plats.

Nästa matchracingtävling hos GKSS är Autumn Cup 13–14 september, som även är SM i matchracing.

Info: http://www.gkss.se/AutumnCup

Bilden:
Team Abenius. Foto: Dennis Lindbom.

Norska Ibiza premiärvisar en helt ny generation båtar på den stora flytande båtmässan i Oslo, som hålls kommande helg. På ”Båter i sjøen” på Aker Brygge mitt i Oslo lanserar Ibiza Boats två helt nya modeller, det nya flaggskeppet på 25 fot och en mindre modell på 23 fot.

– De här nyheterna visar vägen in i framtiden för Ibiza Boats, säger Ibizas ägare och grundare, Helge Duus.

Nyutvecklade Ibiza 760 T och 680 T är resultatet av 40 års båtbyggarerfarenhet och 20 års erfarenhet av att producera några av Norges mest sålda motorbåtar. Både 25-fotaren 760T och 23-fotaren 680T ska enligt Ibiza förnya daycruiserkonceptet med en tidlös och modern design, nytänkande lösningar och funktionella detaljer.

– Vi har utvecklat två nya modeller med ett helt nytt uttryck. Samtidig är de baserade på Ibizas kärnvärden: Funktionell design, goda sjöegenskaper, robusthet och styrka. Vi har under en längre tid haft ett nytt skrov under utvärdering och detta ligger till grund för de två nya modellerna, säger Helge Duus.

De två nya båtarna är ett resultat av samarbetet mellan båtbyggaren och konstruktören Helge Duus och designern Karl-Marius Norschau, som tidigare har jobbat med projekt för Windy Boats tillsammans med konstruktören Hans-Jørgen Johnsen.

– Vi har lagt stor vikt på att göra cockpit social med många bra sittplatser. Samtidigt har vi varit fokuserade på att tillvarata användarnas många behov. Detta har vi gjort genom att göra en cockpit som lätt kan förändras när man till exempel vill fiska eller hålla på med olika former av vattensport. Som producent känner vi våra kunders behov och då är det en styrka att kunna utveckla och producera båtarna så nära marknaden som möjligt, säger Helge Duus, som både utvecklar och producerar båtarna i Arendal.

Se video här:
https://www.youtube.com/watch?v=J7JcIB2Pg6o&feature=youtu.be

Större volym
760 T och 680 T kännetecknas av att de är bredare än den förra generationen av Ibiza-båtar, vilket betyder större innervolym och högre komfort. 760 T är marknadens största 25-fotare med separat toalett med handfat. Lillasyster Ibiza 680T har många av finesserna från storasyster, men inte separat toalett.

Ibiza har lagt stor vikt på att det ska vara tryggt och enkelt att ta sig ombord via fördäck. Däcket avslutas med Ibizas nya varumärke, en avfendrad bog. Detta understryker filosofin om att design och funktion bör gå hand i hand. Det gäller även den breda fenderlisten går längs sidorna och skyddar båten vid tilläggning med mera.

Förarkonsolen är i båda modellerna behandlad med antireflekterande matt material, som ger optimal sikt under alla förhållanden.

Tekniska fakta
IBIZA 760T IBIZA 680T
Längd: 7,60 M 6,80 M
Bredd: 2,80 M 2,54 M
CE-kategori: C C
Pris 699 900 NOK (200 hk) 559 900 NOK (150 hk)

Info: http://www.ibizaboat.no/

Skärgårdsradion har nominerats till Stora Radiopriset 2014 – i en kategori som brukar vara reserverad för de stora radioföretagen.

– Vi tävlar med Sveriges Radio och Mix Megapol i kategorin ”Årets Radiostation”, vilket är både överraskande och jättekul, säger Martin Loogna, stationschef på Skärgårdsradion.

Stora Radiopriset delas ut varje år av Radioakademin och är branschens mest prestigefyllda pris. Den kanske tyngsta kategorin är ”Årets Radiostation”, där alltså Skärgårdradion är en av de tre nominerade – övriga är Mix Megapol och P2 Musik.

– Över 250 bidrag vill vara med och tävla om det finaste priset man kan få i Radiosverige, och även juryn har varit rekordstor i år – över hundra personer har varit med och tagit fram nomineringarna i de elva kategorierna, säger Johan Mångård, projektledare för Stora Radiopriset.

– Vi på redaktionen är förstås jätteglada över den här nomineringen. Vi är ju lokalradio ”på riktigt” – vi sitter i en röd stuga på plats och sänder våra program. Och vi tycks ha lyckats fånga den lokala andan i våra väderrapporter, våra inslag och i musikvalet. Vi är lokala dygnet runt, året runt, säger Martin Loogna.

Vinnaren utses vid Radiogalan den 18 september på Hamburger Börs i Stockholm. Läs mer om Stora Radiopriset på www.radioakademin.org

Skärgårdsradion förmedlar sommar dygnet runt, året runt. Kustväderprognoser varje timme blandas med musik, nyheter och reportage från en lokalradio som är nära sina lyssnare. Skärgårdsradion sänder i Stockholm på 90,2 MHz medan övriga kan lyssna i dator/mobil via gratisappar. 4,8 procent av alla stockholmare mellan 9 och 79 år lyssnar på Skärgårdsradion, enligt TNS Sifo Rapport I 2013.

Peter Andersson är en gotländsk vindsurfare som på vindstilla kvällar och helger har utvecklat en sajt – FindWind – med information om vindförhållanden på många platser runt om i landet.

Med hjälp av uppgifter från över 500 vindkraftverk ger FindWind aktuell och tillförlitlig information om vindförhållanden för över 100 platser i Sverige.

– Jag och många vindsportutövare har haft stor glädje av tjänsten under den gångna sommaren, säger Peter Andersson.

FindWind rymmer en rad funktioner, kartor och historik.

Info: www.findwind.se

Sveriges hittills största vägfärja Saturnus namngavs 29 augusti vid dopfestligheter i Lysekil. Redan dagen därpå sattes hon i trafik på Gullmarsleden.

Dopet skedde vid centralt belägna Anderssons kaj och dopförrättare var Frida Andersson, 16-årig gymnasist från Lysekil. Efter dopet fortsatte hon att medverka i firandet genom att sjunga och spela egna låtar från scenen ombord på Saturnus. Många Lysekilsbor tog tillfället i akt att gå ombord och delta i rundvandring och övriga festligheter.

– Vatten har en stor attraktionskraft. Vi ser vattenvägen som en förbindelselänk. Vägfärjeleden över Gullmarsfjorden får nu en viktig förstärkning som bidrar till ett attraktivt trafiksystem, säger Mats Karlsson, kommunstyrelsens ordförande i Lysekil.

Gullmarsleden är en av landets mest trafikerade färjeleder, med stor andel godstransporter. Den är nästan två kilometer lång och går över Gullmarsfjorden mellan Lysekil och Uddevalla (Finnsbo-Skår). Varje månad transporteras omkring 100 000 fordon.

– Gullmarsleden har stor betydelse i kommunikationen mellan våra kommuner och även för industrins godstransporter. Att vi nu får tillgång till Sveriges största vägfärja är glädjande säger Ralph Steen, kommunfullmäktiges ordförande i Uddevalla.

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm var på plats i Lysekil och njöt av sensommarvärmen och stämningen.

– Alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. Vägfärjorna bidrar genom att erbjuda genvägen över vattnet för medborgare, samhällsservice och naturligtvis transporter. Saturnus är en säker framtidsinvestering, säger Gunnar Malm.

Fartygsfakta
Bygget av Saturnus har pågått 2013–2014 i Lettland och Finland. I maj målades däck och botten på ett varv i Stockholm och sen i juni finns hon Lysekil, där de sista detaljerna har färdigställts.
Unikt för Saturnus är att tre av de totalt fem filerna ombord är anpassade för tunga transporter. Färjan är 100 meter lång och 18 meter bred. Fartyget är byggt för en last på max 600 ton och har utrymme för 80 bilar och 297 passagerare. Maxfart är 11 knop. Skrovet är utformat så att bränsleförbrukning och emissioner hålls på en låg nivå.
Tack vare modern fartygsteknik kan vägfärjan framföras av en besättning på endast två personer. Med denna investering frigörs fartygskapacitet, som kan flyttas över till andra färjeleder.

Bild 1 visar färjans gudmor Frida Andersson, när hon släpper iväg champagneflaskan. I bakgrunden Färjerederiets chef Anders Werner.
Bild 2 visar hur Lysekilsborna strömmar ombord på Saturnus däck.
Foto: Kasper Dudzik, Trafikverket.

Vinnarlaget Lelle Moberg och Daniel Hansson, Team Milebreaker/Öppet Hav, slog förra årets banrekord med hela 19 minuter med segertiden 8 timmar 16 minuter 19 sekunder på det 75 km långa loppet ÖTILLÖ, VM i Swimrun i Stockholms skärgård.

Tempot på en av världens tuffaste endagarstävlingar har skruvats upp ordentligt och i årets upplaga var det en spännande strid i täten mot fjolårssegrarna Björn Englund och Paul Krochak ända från starten på Sandhamn 05:55 i morse till målgången drygt åtta timmar senare på Utö. 240 deltagare i lag om två från 22 nationer kämpade över och mellan 26 öar från gryning till skymning.

Deltagarna fick sin första kalldusch strax efter starten i den första 1700 meter långa och 11-12 grader kalla simningen från Sandön till Vindalsö. Sedan fortsatte utmaningen timme efter timme. ÖTILLÖ är en smärtsam upplevelse även för de starkaste. 75 km löpning och simning över hala klippor, skog, mark, strömt och kallt vatten (9-12 grader) är långt och en oerhörd prestation av samtliga deltagare. De flesta tävlar i 10-13 timmar och de sista når målgången när det mörknar.

Årets idealförhållanden med sol och lugnt vatten, ökad erfarenhet av tävlingsformen och hårdare konkurrens innebar ett imponerande snabbt tempo. Segrarna Moberg och Hansson har tränat stenhårt i månader för loppet och vinsten avgjordes med smart taktik, stark fysik och stort pannben. De pressade sig till sitt yttersta och var helt slutkörda men lyckliga i målgången.

– Det gör ont överallt men just nu spelar det ingen roll! Det är så hård konkurrens och topplagen tränar enkom för det här loppet. Varje år blir det snabbare, det är helt galet. Vi tävlade taktiskt och lät Englund och Krochak gå förbi tidigt i tävlingen, satte press på dom och sen drog vi ifrån på Kymmendö (cirka 5 timmar in i tävlingen). Det handlar mycket om bra lagarbete och vi har dragit varandra i omgångar, Lelle drog på simningen och jag drog på löpningen. Två är mycket starkare än en! Resurserna tog slut efter Ornö men det var bara att bita ihop och slutföra, sa Lelle Moberg som återtagit seger- och nu även världsmästartiteln efter att ha tävlat i fyra tidigare upplagor, inklusive vinst 2012. Hansson och Moberg tävlade tillsammans för första gången men även Hansson har mångårig erfarenhet av loppet.

Artisten Petter har förberett sig i månader för att delta i ÖTILLÖ och genomförde ett beundransvärt lopp med lagkamraten Jojje Borssén. Trots skadat knä tog han sig hela vägen till mållinjen på tiden 11:49:54 och 42a plats i herrklassen.
– Det här är det sjukaste jag har varit med om men en helt fantastisk upplevelse! Det var så oändligt mycket tuffare än vad jag någonsin kunnat föreställa mig och sen har jag haft ont ända sen Runmarö, två timmar in på tävlingen. Det var otroligt smärtsamt men Jojje var fantastisk som hjälpte mig mentalt och drog mig på löpningarna. Jag har en stark vilja och det fanns inte en chans att jag skulle ge upp trots att jag hade så ont i knät. Det viktigaste var att hela tiden röra sig framåt och aldrig stanna och känna efter.

Den starkaste damen i startfältet, Ulrika Eriksson, gick i mål på tiden 9:52:11, i mixedlag tillsammans med Jonas Udehn, Team 2XU. Bästa damlag blev mamma och dotter Bibben Nordblom och Charlotta Nilsson, Team Puppy TS, på tiden 10:26:31.

Om Swimrun / ÖTILLÖ – VM i Swimrun
Swimrun är den växande tävlingsformen där man springer och simmar om vartannat med våtdräkten och löparskorna på under hela loppet. ÖTILLÖ är VM och världens längsta swimruntävling har blivit känd som en av de svåraste endagarstävlingarna i världen.

Topp 3 resultat ÖTILLÖ, den 1 september, 2014
Herrlag
1. Lelle Moberg och Daniel Hansson, Team Milebreaker/Öppet Hav 8:16:19
2. Björn Englund och Paul Krochak, Team Head Swimming 8:24:05
3. Anti Antonov och Marcus Hultgren, Team Bquick Redovisning 8:42:11

Mixedlag
1. Ulrika Eriksson och Jonas Udehn, Team 2XU Mix 9:52:11
2. Marika Wagner och Björn Rosenthal, Team Adeptic 09:59:00
3. Erika Rosenbaum och Thomas Ogander, Team Brasserie Godot 10:53:43

Damlag
1. Bibben Nordblom och Charlotta Nilsson, Team Puppy TS 10:26:31
2. Jenny Nilsson och Magdalena Trumstedt, Team 2 QTRI 10:55:46
3. Sanna Duvebrant och Annika Åström, Team Sankan 11:16:12

Komplett resultatlista
http://www.otillo.se/results

Snabba fakta ÖTILLÖ – VM i Swimrun
9e upplagan 2014
Start Sandhamn, mål Utö, i Stockholms skärgård
75 km löpning och simning från gryning till skymning
65 km terränglöpning
10 km simning i öppet vatten
26 öar att passera
43 byten mellan simning och löpning
Simsträckorna är mellan 100 och 1 780 m
Löparsträckorna är mellan 70 och 19 700 m
120 lag – 80 herr, 26 mixed, 14 dam
Lag om två, för säkerheten
22 nationaliteter: Sverige, Finland, Danmark, Norge, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Italien, Spanien, Portugal, Schweiz, Österrike, Slovakien, Rumänien, Ukraina, USA, Kanada, Mexiko, Sydafrika, Australien
Banrekord: 8tim 16min 19sec (2014)
Segrare 2014: Lelle Moberg och Daniel Hansson, Team Milebreaker/Öppet Hav
Rankad av CNN som en av de tuffaste utmaningarna i världen

Info: www.otillo.se

Foto: Jakob Edholm.