Stormer Lifeboat 75 får Sverigepremiär på Allt på Sjön i Gustavsberg, som startar på fredag. Den är, som namnet antyder, baserad på en riktig livbåt.
På den Skandinaviska marknaden är Stormer mest kända för sina robusta aluminiumbåtar med inombordare. Stormer Lifeboat 75 är en av företagets första modeller vilken har uppdaterats kontinuerligt och är nu en populär fritidsbåt. Skrov och däck byggs hos en av Europas största och modernaste leverantörer av livbåtar till yrkessjöfarten, Markos (Fr. Fassmer). Alla glasfiberdetaljer är handupplagda och av mycket hög kvalitet.
Motor och drivlina kommer från Vetus liksom all övrig utrustning, detta är en pålitlig leverantör som Stormer Marine har ett långvarigt samarbete med.
Stormer Lifeboat 75 har en enkel, kraftfull och genomtänkt design, detta ger en befriande känsla så fort man stiger ombord, i god ”Stormeranda” är allt onödigt bortrationaliserat – ”det som inte finns kan inte gå sönder”.
Lifeboat 75 är utrustad med samma gummiavbärarlist, 11 cm, som finns på aluminumbåtarna från Stormer. Detta är en rymlig båt där släkten, hummertinorna eller flyttlasset till sommarstugan får plats. Med alla dynor och kuddar på plats förvandlas laståsnan till en bekväm badbåt.
Med uppfälld sprayhood får man ett stort och skyddat utrymme vid sämre väderlek. Från styrpulpeten, med hydraulisk rattstyrning, har man god överblick över båten och omgivningen. Lifeboat 75 är lättmanövrerad och trygg. Sittbrunnen är självlänsande, så man kan lämna båten utan tillsyn under längre tid.
Utan extra kostnad får kunderna välja färg på skrov respektive däck (inredning), vilken RAL-kod som helst utom metallic, är möjligt att använda. Detta har resulterat i en mängd roliga och färggranna båtar, det är tydligt att individualister uppskattar Stormer.
Stormer Marine i Amsterdam tillverkar aluminiumbåtarna Rescue, Tugboat och Patrol i storlekar mellan 5 och 10 m. Modellerna Lifeboat 60 och Lifeboat 75 tillverkas i handupplagd glasfiber.
Tekniska fakta
Specifikation Lifeboat 75 Specifikation Lifeboat 60
L.ö.a 7,50 m 6,00 m
Bredd 2,50 m 2,10 m
Djup 0,49 m 0,45 m
Depl. 1 400 kg 880 Kg
Diesel 28–52 hk 12–28 hk
Max fart 7–12 kn 6–9 kn
Sittplatser 16 8
CE-kategori C 8 pers 5 pers
Självlänsande sittbrunn
Pris 295 000 kr respektive 230 000 kr
Info:
www.batbyran.se
www.stormer.se
Trots det fina vädret var antalet sjöräddningsinsatser under juli 2014 i stort sett oförändrat jämfört med juli 2013. Antalet maskin/propellerhaverier har minskat samtidigt som båtbränderna har ökat något.
Vackert sommarväder innebär fler fritidsbåtar i de svenska skärgårdarna. Fler fritidsbåtar i rörelse innebär också mer arbete för Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral (JRCC), som har förstärkt bemanning från maj till september samt under helgerna i början av fritidsbåtsäsongen.
Juli är månaden då JRCC tar emot allra flest larm från nödställda till sjöss. Under juli 2014 ledde 278 larm till insats, vilket är en insats mer än under juli förra året. Den enskilt vanligaste orsaken till insats var fritidsbåtar som larmade om grundstötning, följt av maskin/propellerhaveri.
– Vi upplever att fler som råkar illa ut på sjön och som inte omfattas av statlig sjöräddningstjänst (konstaterad fara för liv) har någon form av assistansförsäkring, till exempel är medlemmar i Sjöräddningssällskapet eller Sjöassistans. Vi hoppas att det är en bestående trend. Det underlättar vårt arbete då vi snabbt kan hänvisa dem vidare när det inte föreligger fara för liv, säger Annika Vestergård, chef för Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.
Under större delen av juli var vädret stabilt. Men vackert sommarväder kan också innebära ökad risk för snabba och kraftiga väderomslag. För fritidsskeppare är hastiga väderomslag med åskbyar och hårda vindar, så kallat överfallsväder, oftast mer riskabelt än utpräglat lågtrycksväder med ihållande vind och regn.
– Det är viktigt att planera innan man ger sig ut på sjön. Gör en färdplan, meddela någon i land om dina planer och håll koll på vädret. Stanna hemma om det till exempel ska bli åska och regn. Är du redan till sjöss kan du söka lä eller närmaste hamn och använd alltid flytväst, säger Annika Vestergård.
Sjöräddning under juli 2014:
• Antalet sjöräddningar 278 (277 under juli 2013)
• Grundstötningarna 54 (55 under juli 2013)
• Maskin/propellerhaveri 43 (54 under juli 2013)
• Båtbränder 10 (7 under juli 2013)
• MOB, Man Over Board, 5 (5 under juli 2013)
Det totala antalet sjöräddningsinsatser har minskat sedan toppnoteringen 2007, då 1287 insatser genomfördes.
Flygräddning under juli 2014:
• Antalet flygräddningar 92 (100 under juli 2013)
• Antalet haverier 10 (7 under juli 2013)
• Antalet fall med färdplaner som inte avslutats i tid (fall som leder till att JRCC måste efterforska att flygplan landat välbehållna) 62(67 under juli 2013)
Foto och källa: Sjöfartsverkets Nyhetsbrev.
Finska Buster, Europas största tillverkare av aluminiumbåtar, kommer att introducera tre nya modeller på Allt på Sjön mässan i Gustavsberg 28–30 augusti. Nyheterna för 2015 är den helt nya Buster M, sportiga Buster XXL och den nya M5. Även Buster Le som lanserades tidigare i vår kommer att visas för första gången i Sverige.
Buster Le är en hybridbåt, aluminium skrov med glasfiberinredning som är godkänd för upp till sex personer.
Samtliga nyheter kommer att finnas ute hos Buster återförsäljare under hösten i begränsad upplaga.
Buster M är 2015 båtsäsongens “lilla” stora nyhet. Vi har förfinat körupplevelsen, sjöegenskaperna, mångsidigheten samt komforten ombord. Nya M lämpar sig perfekt för stugan och en lugn fisketur.
Pulpeterna och vindrutorna skyddar dig från regn och rusk, medan det integrerade kapellgaraget ökar användbarheten samt förlänger båt- och fiskesäsongen. Buster har även ökat avståndet mellan akterbänk och pulpet så att även storväxta personer kör bekvämt med fullt regnställ på.
Nya Buster M är CE certifierad för fem personer.
Nya Buster XXL är en äkta sportbåt för föraren som även uppskattar generöst utrymme ombord. Baserad på det berömda XL-skrovet, trivs nya XXL bäst i hög fart och grov sjö. Nya XXL tar sjön mjukt och fint och har plats för upp till sju personer plus utrustning. Båtens öppna och mångsidiga planlösning är som gjord för aktiva dagar på sjön, oavsett om du är ute med familjen eller på en fisketur.
Med helt nya Buster Magnum M5 tänjer den finska tillverkaren på gränserna inom marknaden för stora, öppna aluminiumbåtar. Buster Magnum i sina olika versioner har sålts i över 4 000 exemplar under åren. Med den femte generationen Magnum har Buster gjort en bra båt ännu bättre. Med en 350 hk motor är detta ”värstingbåten” i sortimentet.
Buster Magnum M5:s prestanda, sjöegenskaper och kraftfullhet är i en klass för sig. Den nya och moderna färgsättningen och farten på sjön gör att du skiljer dig från mängden.
Info: www.busterboats.fi
På fredag eftermiddag blir det folkfest i Lysekil när Saturnus, Sveriges hittills största vägfärja, döps vid Anderssons kaj. Media välkomnas till en pressvisning med rundvandring ombord redan på förmiddagen.
I och med Saturnus får Gullmarsleden förbättrad kapacitet. Färjeleden är knappt två kilometer lång och den går över Gullmarsfjorden mellan Lysekil och Uddevalla (Finnsbo-Skår). Gullmarsleden är en av landets mest trafikerade färjeleder, med stor andel godstransporter. Varje månad transporteras omkring 100 000 fordon.
Sång och musik, dopfika, tävling, guidad visning av fartyget, glada tal med mera står på programmet på fredag. Mer om dopfestligheterna finna att läsa på Gullmarsledens webbplats.
Foto: Truls Persson, Trafikverket.
True Heading har fått en mindre kompletteringsbeställning från hamnmyndigheten i Ghana.
True Heading har tidigare levererat ett större hamnövervakningssystem till hamnarna Takori och Accra i Ghana. Nu har Ghana Port & Harbour Authorities gjort ytterligare en mindre tilläggsbeställning för att komplettera sitt system och fortsätta bygga ut den lösning som man är mycket nöjd med.
– Detta bekräftar att våra enkla men kompetenta lösningar för denna typ av kund är ett framgångsrikt koncept som vi nu hoppas kunna marknadsföra över hela den afrikanska marknaden, säger Jens Johansson VD för True Heading AB.
Transportstyrelsen har förbjudit företaget Midmarine AB att släppa ut fritidsbåtar av fabrikatet Kimple på den svenska marknaden. Midmarine ska också återkalla samtliga Kimple-båtar som de levererat till återförsäljare eller kund. Orsaken är att företaget inte kunnat visa att båtarna är provade som de ska för att få vara CE-märkta.
Transportstyrelsen upptäckte efter en kontroll av CE-märkning på fritidsbåtar att dokumentation saknades över hur de Kimple-båtar som Midmarine levererar provats för att leva upp till CE-märkningen. Trots upprepade påstötningar har företaget inte kunnat visa upp någon fullständig dokumentation. Det innebär att det inte går att säkerställa att båten är provad på rätt sätt för att uppfylla CE-märkningens hälso-, miljö- och säkerhetskrav.
Transportstyrelsen har därför beslutat att förbjuda Midmarine AB att släppa ut fritidsbåtar av märket Kimple. Skulle företaget fortsätta att släppa ut båtarna, kan Transportstyrelsen kräva ett vite på 500 000 kronor från företaget.
Företaget har också fått ett föreläggande om att återkalla samtliga de fritidsbåtar av märket Kimple som redan levererats till återförsäljare eller kund. Senast 28 augusti ska Midmarine ha lämnat en plan till Transportstyrelsen för hur återkallelsen ska genomföras.
CE-märkning krävs för produkter som kan vara farliga för användaren. CE-märket på en produkt betyder att tillverkaren garanterar att produkten uppfyller EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. Den som tillverkar eller importerar en fritidsbåt är skyldig att se till att båten uppfyller kraven för CE-märkning.
I fredags 22 augusti kitesurfades det för första gången från Torö till Gotland. Den totala tiden blev 6h 37 min 45 sek. Sträckan som de båda kitesurfarna avverkade var 124 km med en medelhastighet på 19 km/h (10,3 knop).
– Att vi gjorde detta utan följebåt har väckt en del blandade reaktioner. De som har varit negativa inte varit speciellt pålästa om vår utrustning och planering, säger Kaj Kjellgren som surfade tillsammans med sin kompis Lars Ahlstedt.
Utrustning:
Kites: Flysurfer Speed4 Lotus (Kaj på en 12’a och Lars på en 15 kvm)
Brädor: F-One fish 5’10. Endast frontstrap monterad. Kort surf-leash.
Sele: Manera EXO (Kaj) Mystic Force Shield (Lars)
Heltäckande 6 mm våtdräkter, huva, skor, handskar, impactvests med flytkraft. Metallite underställ.
Navigation/säkerthetsutrustning (per person):
Garmin gpsmap 64st (GPS+Glonass)
Long-range PMR:er för intern kommunikation
DeLorme inReach SE (tvåvägskommunikation + plotting via Iridium-satelliter) rescueME PLB1 (Trackande PLB som sänder aktuell GPS-position till COSPAS-SARSAT och även sänder på 121.5 MHz vid aktivering)
Back-up GPS ifall 64’an skulle gå sönder/tappas
Analog kompass på armen
2 st Ikaros nödraketer (300m rött fallskärmsljus)
2 st högintensiva glowsticks
Signalspegel
Vattentäta mobiltelefoner
3 L vatten (Camelback)
7 st Powerbars
Övrigt:
GoPro-kameror.
Sammanlagd kite-erfarenhet: mer än 16 år.
Bilden med två kitesurfare är tagen när Kustbevakningen flög över killarna cirka 35 Nm från Gotland. Foto: Kustbevakningen.
Den ökande trenden för kvalitetsbåtar i aluminium är stark och ihållande. För ALUKIN aluminiumbåtar som byggs i Roslagen ser året ut att bli ett rekordår. Åter igen slår man försäljningsrekord med en ökning på över 40 % vid halvårsskiftet mot samma period föregående år.
Nu söker det producerande företaget Marinteknik i Norrtälje AB ytterligare förstärkning till produktion och service för att kunna möta efterfrågan från hela Sverige och Norden.
Under säsongen 2014 har Marinteknik i Norrtälje AB som producerar ALUKIN aluminiumbåtar utökat verksamheten med butik för båttillbehör och serviceverkstad för Suzuki-motorer i Norrtälje.
Nu behövs det förstärkning inom såväl produktion som service. Orderingången på de svensktillverkade kvalitetsbåtarna i aluminium har ökat kraftigt och på företaget ser man ljust på framtiden.
– Som producerande företag har vi hittills valt att sköta hela försäljningen av ALUKIN aluminiumbåtar själva direkt till slutkund. Men nu kan vi tänka oss att utöka tillgängligheten för våra båtkunder på västkusten och eventuellt i södra Sverige. Vi håller ögonen öppna efter rätt samarbetspartner som kan sköta en del av försäljningen, säger marknadschef Maria M Nikula.
Marinteknik med ALUKIN aluminiumbåtar har en god relation med utvalda leverantörer och en väl fungerande affärsmodell. Företaget är litet men välmående och växer stabilt. De populära aluminiumbåtarna blir en allt vanligare syn runt om i skärgården bland såväl professionella brukare som fritidsbåtsägare.
– Under åren så har vi fått återkommande frågor kring varför vi valt att producera båtarna i Sverige när vi snabbare kan öka volymen genom att förlägga produktionen utomlands. Vårt fokus är kvalitet, funktionalitet och flexibilitet med full kontroll över såväl konstruktion som produktion lokalt. Med rätt samarbetspartners för försäljning på endast ett par platser till i landet kan vi fortfarande ha direktkontakt med varje båtköpare och ge våra kunder valuta för varenda satsad krona i sitt båtägande säger Peter Nikula, VD på Marinteknik i Norrtälje AB.
– Branschkollegan Anytec Boats Ab har satsat hårt på marknadsföring och genom det drivit aluminiumbåtstrenden framåt tillsammans med många duktiga återförsäljare runt om i landet. De har stora resurser för tillverkningen utomlands och vi är imponerade av deras insatser på marknaden. Vi vet att deras försäljning gått bra och vi hoppas att de snart hämtat sig från den inledda konkursen. Själva kommer vi fortsätta på vår inslagna väg. Vi behåller produktionen i Sverige med fokus på kvalitet före volym, men satsar på att komplettera med en eller kanske två återförsäljare som kan matcha vårt företag och våra kunders behov, avslutar Maria M Nikula.
Ett ovanligt lågt vattenstånd i sommar har lett till att många båtar gått på grund. Jämfört med förra sommaren är ökningen 35 procent, visar siffror från försäkringsbolaget If.
Fint väder i kombination med ett ovanligt lågt vattenstånd har lett till många grundstötningar i sommar. Fram till sista juli hade If fått in 305 anmälningar om båtar som gått på grund, jämfört med 227 året innan. Det är en ökning med 35 procent.
– Både i Östersjön och på Västkusten har vattenståndet varit mycket lägre än normalt. Grynnor som tidigare inte var ett problem har i sommar förstört väldigt många båtar, säger Dan Falconer, båtspecialist på If.
I Östersjön har vattenståndet varit nära halvmetern lägre än normalt och på Västkusten ännu lägre. Orsaken är inte det torra och varma vädret, utan framförallt meteorologiska förhållanden som högtryck och vind.
– En grundstötning innebär stora kostnader. Grundstötningarna blir dessutom ofta hårda eftersom många numera helt litar på GPSen och glömmer att titta på vattnet, säger Dan Falconer.
En vanlig skada vid grundstötning är att propellern eller ett växelhuset går sönder. Om de behöver bytas kan det kosta från 15 000 kronor och uppåt. Att båtarna fastnar på grund och behöver bogseras bort inträffar mer sällan.
Försäkringen täcker grundstötning, men självrisk och åldersavdrag gör att det ändå kan bli kostsamt för båtägarna.
Kronprinsessan Victoria blir gudmor för Team SCA:s besättning och båt. Kronprinsessan träffade personligen det kvinnliga Team SCA nyligen på SCA:s huvudkontor i Waterfront Building i Stockholm, för att diskutera drivkrafter, utmaningar och möjligheter för ett kvinnligt team i en världskappsegling.
– Vi är glada och hedrade över att Kronprinsessan Victora är gudmor för vårt kvinnliga Team SCA. Liksom Kronprinsessan Victoria, som är en sann ambassadör för många goda ändamål och inspirerar många människor runt om i världen, vill vi att vårt kvinnliga team ska motivera och inspirera andra att fullfölja sina drömmar och mål, säger Jan Johansson, VD och Koncernchef, SCA. Då 80 procent av SCAs konsumenter är kvinnor, och vi vill möjliggöra för kvinnor att verka på en arena som normalt har reserverats för män, valde vi ett kvinnligt team för vårt deltagande i Volvo Ocean Race.
SCA verkar för att kvinnor över hela världen ska ha samma möjligheter som män att fullt ut delta i samhället – socialt, utbildningsmässigt och professionellt. I vissa länder kan till exempel mensskydd vara avgörande för om flickor kan gå i skolan eller kvinnor kan gå till arbetet. SCA utbildar i dessa frågor och företagets hygienlösningar är värdefulla för att möta kvinnors behov globalt.
Starten av Volvo Ocean Race är i Alicante i oktober, och Team SCA kan följas på www.teamsca.com.
Du kan redan nu se Team SCAs förberedelser inför Volvo Ocean Race i TV-serien “No Ordinary Women”, en TV-serie om fyra avsnitt som visas i de främsta TV-nätverken på cirka 30 marknader globalt under 2014 och in i 2015. Serien debuterade den 20 juli på 7TWO i Australien och YLE i Finland och har producerats av STRIX Television. Serien kommer inom kort att visas på TV3 i Sverige.
BIlderna: Kronprinsessan Victoria och Team SCA. Foto: Jonas Ekströmer/TT.
Mercure Hotels kliver in som partner i den stora kappseglingen M32 cup som går i Malmö, Köpenhamn och Stockholm. Tävlingarna drar stor publik och Mercure vill med satsningen visa upp de nyrenoverade hotellen på seglingsdestinationerna.
– Vi sökte en hotellpartner som håller hög standard och har bra lägen. Eftersom de flesta teamen bor på hotellen blir de en naturlig samlingspunkt under cupen, säger Martin Sohtell, marknadschef för M32 cup.
M32 cup är en professionell seglingstävling för katamaraner. Genom partnerskapet blir Mercure det rekommenderade hotellet för tävlingsdeltagare och samarbetspartners. Mercure Hotels logotype kommer också att finnas på alla tävlingsbåtarna.
Hotellkedjan sponsrar dessutom två av de tävlande teamen med hotellrum; Lööf Racing Team som leds av den tidigare framgångsrike OS-seglaren Fredrik Lööf och Audi Ultra Sailing Team med Klabbe Nylöf.
Hotell med närhet till kappseglingen
M32 cup är en kappsegling som hålls i centrala delar av städerna. I Malmö hålls tävlingarna utanför Turning Torso och vid dockan i Västra hamnen den 23-26 augusti, i Köpenhamn på Kongelig Dansk Yachtclub den 27- 30 augusti och i Stockholm på Riddarfjärden den 10-13 september. Mercure Hotel Malmö ligger i Hyllie och Mercure Hotel Stockholm South ligger i Hägersten, på bekvämt avstånd från tävlingskajerna. Båda hotellen är stora med kapacitet att checka in seglare, partners och sponsorer.
– Mercure Hotels ligger på destinationer nära havet, därför känns det naturligt att gå in som partner i en av Sveriges häftigaste seglingstävlingar, säger Malin Widmarc-Nilsson, försäljnings- och marknadschef på Norse Hotels som driver Mercure i Sverige.
Nyrenoverat med hög service
Mercure Hotels är en internationell hotellkedja som öppnade förra året i Sverige med nyrenoverade hotell i Malmö, Nyköping och Stockholm. Hotellen har en konferensprofil med väl utvecklade konferensavdelningar men har också många privatgäster på weekendresor och semester.
Regeringen meddelade under torsdagen att Kustbevakningen tilldelas ett ökat anslag i höstens budgetproposition.
− Det är ett mycket glädjande besked för verksamheten och för medarbetarna, säger generaldirektör Judith Melin. Det innebär att varslet kan dras tillbaka när budgetpropositionen har lagts i höst.
Förstärkningen av anslaget ges för att skapa balans i verksamheten och innebär enligt regeringen ett tillskott om 20 miljoner kronor för 2015 och 123 miljoner kronor för 2016.
Från racing på land är steget inte långt till racing på vatten. Honda gör i år en helt ny satsning för att möta seglingspubliken, i M32 cup under namnet Wallén Racing.
Racing har alltid varit en viktig hörnsten i Hondas historia, med flera internationella framgångar genom åren. Tidigare i år blev det klart att Honda för första gången i historien ställer upp med ett svenskt team i världsmästerskapet för standardracing WTCC, säsongen 2015.
Från racing på land är steget inte långt till racing på vatten. Honda gör i år en helt unik satsning på segling i M32 cup. Hans Wallén, OS silvermedaljör i Atlanta -96 och med bland annat 8 VM-guld, 20 SM-guld i bagaget, är den som kommer att styra den satsningen.
Nu i helgen avgörs den tredje deltävlingen i M32 Cup Scandinavia i Malmö. Det väntas bli fartfylld racing i dagarna fyra, närmare bestämt 23-26 augusti.
Även Rickard Rydell, som kommer ratta Honda team Swedens satsning på WTCC 2015 är på plats under måndagen för att träffa Hondas kunder, men också för att nyfiket följa de spännande racen.
”Intensiteten och snabbheten i M32 racen påminner mycket om de fighterna som vi har på land” säger Rickard Rydell.
Wallén racing ligger nu på en andraplats inför tävlingarna i Malmö, men siktar naturligtvis målmedvetet på att förbättra det resultatet. Leder nu gör Rahm Racing med OS och Americas Cup seglarna Mattias och Stefan Rahm, med i toppstriden finns även guldmedaljören från OS i London -12, Fredrik Lööf och hans Lööf Racing.
Honda har ett brett produktsortiment som återfinns på land, i vattnet och i luften. Produkterna innefattar allt från bilar, båtmotorer, snöslungor till mindre jetplan. Vid säsongens alla M32 tävlingar tar Honda Sverige tillfället i akt att visa upp sin Honda Village med allt ifrån bilar till Marine- och Trädgård och Industriprodukter.
Alla som besöker Hondas monter kommer kunna tävla om fina priser, men även få en inblick i Honda Racing team Swedens satsning för nästa år.
För mer information om M32 och tävlingskalendern se
http://m32cup.com
Old El Paso lanserade tidigare i augusti den nya och mjuka taco-båten Stand ’N’ Stuff Tortillas. Men det är inte den enda koppling till båtar som Old El Paso har. Företaget är också stolt sponsor till ett av racingteamen som tävlar i M32 Cup – seglartävlingen som äger rum i stadsmiljö.
Racet består i år av totalt fem tillfällen. Tre av dem har redan avgjorts, de två sista äger rum i Malmö den 23-26 augusti och i Stockholm den 10-13 september.
M32 Cup är en seglingstävling där några av Skandinaviens bästa seglingsbesättningar, såsom Fredrik Lööf (OS-medaljör i London), Mathias Rahm och Hans Wallén, gör upp om vinsten. Tävlingen avgörs i stadsmiljö och med mycket snabba katamaraner, vilket gör det till en åskådarvänlig tävling. Förutom i Sverige sker tävlingen också i Norge och Danmark. Old El Paso är stolt sponsor till Rahm Racing Team och tävlingarna i Sverige äger rum i Malmö och Stockholm.
– Eftersom vi i år lanserar en båtformad och mjuk tortilla är det extra kul att vi också sponsrar ett av seglings-teamen i M32 Cup. Då tävlingen äger rum i stadsmiljö är det särskilt lämpligt för familjer att komma och titta på båtarna. Med katamaraner kan det dessutom bli en hel del fart och dramatik, något som är roligt för både stora som små, säger Martina Börjesson, nordisk varumärkeschef för Old El Paso.
Seglingstävlingen i Malmö äger rum vid Västra Hamnen den 23-26 augusti. I Stockholm sker tävlingen 10-13 september vid Riddarfjärden. Förutom aktiviteterna i vattnet kommer det även finnas mycket på land att uppleva som är roligt för hela familjen. Old El Paso kommer även att finnas på plats och dela ut Stand ‘N’ Stuff Tortillas.
För mer information om M32Cup, besök gärna: http://m32cup.com/
Mörbultade, blåslagna, oroliga, glada – ord som seglarna använde för att beskriva Round Britain and Ireland Race. Alla känslor fanns med under den berg- och dalbana vi såg förra veckan. Men vad händer nu?
Seglarna i Abu Dhabi Ocean Racing har haft lätt att dra på smilbanden den senaste veckan efter sin nästintill perfekta insatts i kappseglingen runt de brittiska öarna.
De vann tävlingen, krossade banrekordet för enskrovsbåtar och räknas nu av många som en favorit i den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race. För lagets skeppare Ian Walker blir det tredje gången gillt i tävlingen efter två varv runt jorden med båtar som inte varit tillräkligt snabba. I vanlig ordning är Walker coolheten själv.
– Det finns många områden där vi kan bli bättre, sa han ödmjukt när laget seglade in i Cowes efter målgången men leendet på hans läppar berättade en annan historia.
– Det var ett fantastiskt race och ett grymt resultat men vi fokuserar alltid på Volvo Ocean Race och våra förberedelser fortsätter med det målet i sikte.
Den enda nackdelen för Abu Dhabi och deras brittiska skeppare är att lagmedlemmarna Justin Slattery Phil Harmer råkade ut för relativt svåra skador under den 1800 sjömil långa kappseglingen. Samtidigt hade de ett par tekniska problem med sin Volvo Ocean 65:a Azzam.
Dongfeng Race Team och Iker Martinez spanska lag spenderade större delen av sina fem dagar runt brittiska öarna i jakt på Azzam och slutade till slut trea respektive tvåa över mållinjen. Ett imponerande resultat av Dongfeng Race Team, som seglade med fyra kinesiska seglare som är nybörjare inom havskappsegling.
Men inget lag har legat på latsidan under den gångna veckan. Samtliga team har genomgått en säkerhetskurs med bland annat brand- och överlevnadsövningar. Kursen är ett krav för att få ställa upp i jordenruntkappseglingen. Såhär summerade Dongfengs besättningsman Jiru ”Wolf” Yang kursen: “Wow! Det var två av de mest intensiva dagarna i mitt liv, och antagligen de nyttigaste men jag hoppas att jag aldrig behöver få användning för det jag lärt mig”.
Iker Martínez adderade till sin säkerhetsträning efter att ha deltagit i de två senaste upplagorna av Volvo Ocean Race och man kan anta att hans tankar stundtals gick till lagets båt som ännu inte döpts. Det spanska lagets titelsponsor bör namnges inom tre veckor. Samtidigt har de tre platser i besättningen att fylla och ännu inte utsett en Onboard Reporter.
Team Alvimedica tog fjärdeplatsen i förra veckans möte mellan fem Volvo Ocean 65:or, 10 minuter före Team SCA. Tävlingen var en tuff uppladdning och enligt Alvimedicas unga skeppare Charlie Enright var prövningarna i det skiftande vädret ett bevis på lagets styrka.
– Tuffa förhållanden och svårnavigerade vatten är bra karaktärstest och det blev tydligt att vi har en bra samling karaktärer ombord, säger Enright.
Tävlingen och säkerhetsträningen var en väckarklocka för Team SCA men lagets Abby Ehler tror att det hela var till deras fördel och en bra förberedelse inför det stora racet.
– Att träna i de värsta förhållanden man kan tänka sig gör att man förstår hur tufft det är. Man kan inte höra eller se varandra på grund av huvorna på överlevnadsdräkterna och man lär sig mycket om hur det skulle kännas under de omständigheterna, säger Ehler.
Team Brunel deltog inte i Round Britain and Ireland Race men följde noggrant de fem konkurrenter som tävlade. Det sjunde laget på startlinjen, Team Vestas Wind, jobbade i veckan för fullt för att sjösätta sin nya båt och enligt rapporer från laget går allting hittills enligt planen.
Under sommaren har Navigationsgruppen genomfört flera Boatcamp för ungdomar mellan 12 till 15 år. I steg 1-kursen så har ungdomarna fått lära sig grunder i hur de ska manövrera båtar i hamn och högfart.
Parallellt har de fått lära sig ett förarintyg i utbildningslokalerna i Pampas Marina. I steg 2-kursen har de fått lära sig Kustskepparintyg och Manöverintyg högfartsbåt. Som utbildningsbåtar har de använt Suzumar 350 med Suzuki 15 hk samt Capelli 625 med Suzuki 150 hk. Nu finns möjliheten att under Allt På Sjön få testa sina kunskaper och få tips från en instruktör.
Navigationsgruppen arbetar året runt med båtutbildningar för nybörjare och proffs. Vi erbjuder allt från nybörjarkurser som Förarintyg, Båtcoach och Boatcamp till mer avancerade kurser som Basic Safety, Fartygsbefäl klass 8 och Handhavande av snabba fartyg. Teoretiska moment genomförs i 3 nya utbildningslokaler i Pampas Marina och till de praktiska delarna använder vi oss av våra egna utbildningsbåtar som är 2 st Capelli 750 Black med Suzuki 300, 1 st Askeladden comuter 10 RIB 2 x Suzuki 300 Hk, 1 st Capelli 625 Suzuki 150 hk samt 5 st Suzumar 350 med Suzuki 15 hk. Båtarna är placerade både i Pampas Marina och på Bockholmen för att kunna genomföra moment både i Mälaren och Saltsjön.
Det blir massor av nyheter och premiärer på västkustens största flytande båtmässa – Öppna Varv på Orust 22–24 augusti. På Öppna Varv på Orust visas många av årets hetaste nyheter bland både båtar och tillbehör. Mässan arrangeras för 19:e året i rad. I år är fokus på två hamnar Orust; Ellös och Henån.
I Ellös är den stora båtutställningen med cirka 125 gästande båtar från både svenska och internationella tillverkare samt den stora tillbehörsbyn med de senaste produkterna med fina mässerbjudanden från över 85 tillbehörsutställare.
En stor nyhet är att det för första gången anordnas ett antal aktiviteter för besökarna i hamnen; bland annat prov-på-seglingar med jollar i samarbete med Svenska Seglarförbundet, sjösäkerhetsövningar, uppvisning från Sjöräddningssällskapet mm.
I Henån sker en stor nysatsning med cirka 20 utställda nya båtar samt ett stort antal begagnade båtar, hamnkrog, utförsäljning av ny och begagnad båtutrustning mm. Det arrangeras även en träbåtsfestival, Classic Open, i hamnen.
Totalt visas över 140 nya båtar i sjön, varav nära 20 är nyheter eller premiärer från svenska och utländska båttillverkare.
Mässan är öppen fredag den 22 augusti till söndag den 24 augusti kl. 10–18 alla dagar. Ingen entréavgift och fri parkering. Se utställarlista och mer information på www.oppnavarv.nu.
En nyhet i sig är att Nimbus Boats finns med på Orust. Företaget visar följande båtar:
Nimbus 21 Nova, Nimbus 31 Nova, Nimbus 34 Nova, Nimbus 365 Coupé, Paragon 25 och Paragon 31.
Hos Hallberg-Rassy i Ellös blir det rekord i antal deltagande båtar på Öppet Varv hos Hallberg-Rassy: 130 stycken. Förutom rundvandring i varvet, där båtbyggeri pågår under helgen på utvalda stationer, visas alla Hallberg-Rassymodeller i vattnet; två exemplar av flaggskeppet Hallberg-Rassy 64, två Hallberg-Rassy 55, samt en vardera av 48, 43 Mark III, 412, 40, 372, 342 och 310.På lördag kväll arrangeras ett intressant föredrag om en rekordsegling, en svensk Hallberg-Rassy seglade som allra första fritidsbåt den nordligaste möjliga nordvästpassagen. Föredraget hålls av Edvin Buregren. En särskild anmälan till föredraget behövs. Entré till mässan samt parkering är helt gratis. Öppet Varv är årets båthändelse.
Info: www.hallberg-rassy.com
Nyheter på Öppna Varv
122 båtar i Ellös (nytt rekord) och 20 i Henån.
Nyheten att visa båtar på land har slagit väl ut med ett tiotal båtar anmälda
Exempel på premiärer:
Agapi 750
Adventure 55
Hanse 505
Moody 54 DS
Galeon 300 Fly
Galeon 770 Sundeck
Beneteau Oceanis 35
Rupert R5
Great White RIB
Delphia D47
Info: www.oppnavarv.nu
Nu är den innovativa kölkonstruktionen på nya Linjett 43 testad. Båten har en köl med flexibelt djupgående vilket är mycket ovanligt. Kölkonstruktionen som är ny i sitt slag har testats under sommaren. Genom en smart konstruktion hålls kölen helt fixerad utan att flexa i sid- eller längsled, även under mycket hårda kryssar på ~20 m/s.
Sista veckan har kölen även testats genom ett 20-tal grundstötningar i olika hastigheter. Det utvalda grundet låg på ~2 m djup och bestod av berg. Samtliga tester upplevdes kontrollerade och förvånansvärt ”mjuka”.
Under de sista och mest avgörande 5 grundstötningarna var farten ~8 knop. Själva ”träffen” upplevs fortfarande som ganska mjuk. Smällen och ”stöten” visar sig snarare komma från kölen efter att båten studsat tillbaka från grundet och kölen faller på plats i sin kölficka. Det har sin förklaring.
– Linjett 43 väger 9 ton och vid träffen tar kölen (3,5 ton) emot största kraften genom att tryckas uppåt/bakåt i kölfickan, svängningen blir närmare 70 cm(!) bakåt för bulben säger Markus Gustafsson, VD på Rosättra Båtvarv.
En költrumma döljs i segelbåtens salongsbord. En hydraulkolv gör det möjligt för rorsman att höja och sänka med ett spann på 2,45 – 1,90 cm på 30 sek. Spannet ger båten en oslagbar kombination av seglingsprestanda och tillgänglighet till grunda vikar i skärgården.
– Vi kan konstatera att båten är helt intakt förutom märken på köl och dämpningszon i költrumma. Invändigt syns inga skador eller ens sprickor på såväl kölkonstruktion, bottenbalkar eller inredning fortsätter Markus Gustafsson.
På Rosättra Båtvarv är man mycket nöjda med utfallet. Kölen kommer finnas som tillval för Linjett 43.
Vill du veta mer kring kölkonstruktionen finns Linjett segelbåtar på Öppna Varv (Orust) 22-24 augusti, Uiva Flytande båtmässa (Helsingfors) 21-24 augusti och Allt på Sjön (Gustavsberg) 29-31 augusti.
Helsingfors Flytande båtutställning arrangeras 21.-24.8. hos HSK på Drumsö. Antalet utställda segelbåtar är 20 och små- samt motorbåtar finns utställda vid fem bryggor och på land totalt 224 stycken. På utställningen finns dessutom 79 utrustnings- och tillbehörsmontrar.
Utställningen, som arrangeras för sjuttonde gången hos HSK, är landets klart viktigaste flytande utställning och det allra viktigaste presentationstillfälle för segelbåtar. I landmontrarna och i tillbehörstälten finns båtbranschens tillbehör, motorer och tjänster utställda på en ca 2250 kvm stort yta. Totalt uppgår utställarnas antal till 122. Uppgifterna baserar sig på situationen den 11.8.2014.
Förutom båtar och tillbehör utlovas också tilläggsprogram. Segling och båtliv i Finland rf ordnar en knopskola för bar och Sjöräddningssällskapet, Finska vikens sjöbevakning samt Båtpolisen deltar i utställningen med sina farkoster. Också Sjöscouterna deltar i utställningen och redogör för sin verksamhet ombord på sin farkost Alucat. Även Föreningen för Kymmenedalens friluftsområden deltar med sin egen båt och presenterar gästhamnsnätet i östra Finska viken. Skärgårdsdoktorns fästingsbuss deltar i utställningen på lördag.
Också i år har besökarna tillfälle att provköra sin drömbåt. Tidskriften Kippari arrangerar igen det ytterst populära testtillfället vid sin brygga bakom tillbehörstältet. I alla testbåtar fungerar tillverkarens eller importörens representant som värd. Utställningsgästerna kan provköra båtarna då körtidtabellen och vädret tillåter. Provkörningarna är kostnadsfria för besökarna och man anmäler sig till dem i Kipparis tält invid bryggan, där man också får en räddningsväst till låns under körningen. Provkörningarna kan ej reserveras i förväg. Man kan provköra åtminstone Flipper 670 ST, Buster Le, Yamarin Cross 57 BR ja Suvi 5700.
Man kommer bekvämt till Helsingfors flytande båtutställning med allmänna kommunikationer (bussarna 65A, 66A och 21V). Under lördagen går en avgiftsfri busstransport till utställningen med 20 minuters intervaller och under söndagen med en halv timmes intervaller från Kiasma i Helsingfors centrum kl 9.30-17.30. Returtransport till centrum från Drumsö kl 11.00-18.30. Under veckoslutet lönar det sig att lämna bilen i Eliels parkeringshall vid Järnvägstorget och utnyttja den avgiftsfria bussen till Flytande. Man kan tyvärr inte komma till utställningen med egen båt, eftersom alla båtplatser är reserverade för utställningen. På HSK:s vinterförvaringsområde söder om utställningen finns finns ett parkeringsområde, där parkeringen kostar 5 euro. Parkeringen sköts av sjöscoutkåren Vikingarna.
Hundar är också välkomna till utställningen, men de måste hållas kopplade. Det är inte tillåtet att ta barnvagnar ut på utställningsbryggorna. På utställningsområdet finns en bevakad parkeringsplats för barnvagnar. Utställningen är öppen torsdag och fredag 21-22.8 kl. 12.00-20.00 samt lördag och söndag 123-24.8 kl. 10.00-18.00. Biljettförsäljningen avslutas en halv timme innan utställningen stänger. Biljetter: vuxna 13 euro, barn (7-16 år) 4 euro, under 7-åringar gratis tillsammans med föräldrar.
Info: www.uiva.fi
Edelströmska Galleriet har tagit fram ett antal grafiska blad med vackra fyrar. De finns i en begränsad upplaga och säljs via ett webbgalleri.
Galleriet säljer bland annat en kollektion med svenska fyrar, en kollektion som kommer att utökas.
Några ord om konstverken:
”Tavlor på fyrar har gjorts i olika skepnader hur många gånger som helst. Ambitionen med denna kollektion är att göra den absolut vackraste, som lyfter fram både det arkitektoniska och det hantverksmässiga i ritningen. Samtidigt som namnet på fyren lyfts fram. ”Måseskär”. ”Grönskär”. ”Svenska Högarna”. Det finns så mycket känslor i namn som dessa. Inta bara för båtfolk, även för de som har minnen förknippade med svensk sommar. Självklart ska man manifestera det i en tavla på väggen.”
Konstverken säljs oinramat i formatet 70×100 cm och trycks på kraftigt matt papper, med en tryckt passe partout-effekt för ett elegant intryck. Upplagan är begränsad till 400 st.
Kommentarer
Det man är nyfiken på annars är ju om gps:ernas intåg ökat eller minskat grundstötnigarna jämfört med papperskortens tid. Det vet naturligtvis försäkringsbolagen, men har någon skrivit om det?