Tullgarns slott, vackert beläget vid en havsvik strax söder om Södertälje, har återfått sin populära brygga. Den tidigare bryggan togs av isen 2012. Statens fastighetsverk (SFV), förvaltare av Tullgarns slott, har just avslutat den första etappen av två med arbetet att återuppbygga båt- och badbrygga samt att restaurera den anrika badhuset. Det senare väntas stå klart under nästa år.
Den nya bryggan är precis som sina föregångare placerad längst ut på Badholmen, den halvö som Tullgarns slott är beläget på. Här har man badat och förankrat båtar sedan 1844.
– Under arbetet med bryggan har vi förstärkt konstruktionen så att den ska klara tyngre angöring av båtar, det vill säga kunna ta emot lite hårdare stötar. Utöver att man kan komma med privat båt ska man nämligen framöver också kunna nå Tullgarn via reguljär båttrafik från Trosa, säger Johan Zetterberg, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.
Den nya bryggan, som har formen av ett T, är 39,5 meter lång och 13,3 meter bred längst ut. Den inre delen av bryggan har en bredd på 4,5 meter. Bryggmaterialet är kärnfuru som i huvudsak härstammar från Hälsingland. För att underlätta angöring med privat båt har bryggan försetts med förtöjningsringar runt om.
Anrikt badhus restaureras
Utöver att ta emot båtar förknippas bryggan på Tullgarn med bad. Vid första uppförandet 1844 fanns ett badhus försett med badsump. Här fanns förstuga med omklädningsrum med pomejanska målningar på väggarna. Detta badhus revs i slutet av 1890-talet för att ersättas av två badhus åt kronprins Gustaf. Sedan 1950-talet har det dock bara funnits ett badhus kvar. Detta restaureras nu av Statens fastighetsverk.
– Målsättningen är att Tullgarns slotts badhus ska vara på plats lagom till sommarsäsongen nästa år. I samband med restaureringen ska vi återföra de ursprungliga spirorna på badhustaket och även återta badhusets ursprungsfärger vitt och grönt, säger Johan Zetterberg.
Redan nu kan den som besöker Tullgarns slott njuta av ett dopp i havet. Den nya bryggan är försedd med såväl badstege som räddningskrans.
Foto: Jacob Hidemark.
1985 seglades Lilla Tjörn Runt för första gången. Initiativtagare var Lasse Svantesson. Sedan dess har mycket vatten runnit under Stenungsbron, och det är med stolthet vi nu kan fira in vårt trettionde år för kappseglingen. Lilla Tjörn Runt är fortfarande mycket populär och är bland annat en av Sveriges största optimistregattor.
Lilla Tjörn Runt lockar både seglarskoleelever och meriterade jolleseglare. Två av fem de VM seglarna i optimist, Olle Aronsson och Oscar Engströmt från Lerum är redan anmälda. Även Eskil Jonasson, Kullavik, och Isak Rydholm, RÖSS, som representerade Sverige i EM kommer också att vara på plats. Men det är inte alltid meriten som avgör vem som blir totalvinnare. Och det är en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen. Alla seglar mot varandra. Dessutom lottar vår partner Båtmässan även i år ut en optimistjolle till en av de deltagande klubbarna. Ju fler deltagare från samma klubb desto större vinstchans.
– Det är oerhört roligt att regattan år efter år drar till sig många barn som seglar sin första kappsegling vilket verkligen visar vilken breddsegling det är. Dessutom är deltagarna i optimistklassen uppdelade i åldersklasser vilket inte är vanligt inom kappsegling, säger tävlingsledaren Anders Torén.
Efter seglingen är det prisutdelning vid klubbhuset och prisutdelare är inga mindre än de kända seglarna Mattias Rahm och Hans Wallén.
Lilla Tjörn Runt brukar locka runt 350 ungdomar i optimist, Zoom 8, RS Feva eller RS Tera. I dagsläget är 267 jollar anmälda. Första start går kl. 10:50 och därefter sker starterna var 10:e minut Stenungsunds Segelsällskaps klubbhamn.
Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för jollar. Tävlingen seglas inte på en klassisk kryss-läns bana utan faktiskt kring en ö, Stenungsön. Seglingens längd är 5 distansminuter och det tar cirka en till två timmar för de snabbaste att sig runt beroende på vind.
Info: www.stss.se
SwedeStar integreras i Najads modellprogram. SwedeStar, med sina två modeller 370 och 415, har ett mycket gott rykte såväl i Sverige som internationellt när det gäller svensk båtbyggartradition, kvalitet och prestanda.
I samband med detta byter SwedeStar 370 och 415 namn till Najad 370p respektive 415p. P står för performance. Båtarna är lite sportigare jämfört med Najads övriga modeller, men med lika hög kvalitet och finish i alla detaljer.
Integreringen i Najadfamiljen innebär att modellerna får tillgång till Najads välutbyggda servicenätverk internationellt och större resurser vad gäller utveckling och försäljning. En fördel som även befintliga SwedeStarägare kan ta del av.
Nysatsande Najad fortsätter att producera segelbåtar i bevisat hög kvalitet med fokus på detaljer, funktionalitet och elegans. Välseglande båtar av första klass mellan 35 och 57 fot, från Orust, Sverige!
Info: www.najad.se
Den det tredje lördagen i augusti är det dags för Tjörn Runt. Sedan 1963 har segeltävlingarna där olympiamästare och familjeseglare tävlar under samma förutsättningar avgjorts just denna helg.
Lördagen 16 augusti är det dags för de 406 båtarna att göra upp om segern, hedern och prisbordet i denna femtioförsta version av kappseglingstävlingen Tjörn Runt. Precis som i fjol går starten på
Stigfjorden och målet är vid Tjörnbroarna på Askeröfjorden i Stenungsund.
Stenungsbaden Yacht Club upp med en båt tillsammans med BMW, Kinnarps Interior Väst, Pelle P, Leija Touring och Per Jacobsson Bygg. Rorsman är välmeriterade Johnie Berntsson, och till sin hjälp har han 19 motiverade besättningsmän. Stenungsbaden Yacht Clubs VD, Patric E Österström, är en av dem.
– Jag ser fram emot en spännande tävling och en intensiv och festlig helg tillsammans med många seglingsintresserade, säger Patric E Österström. Samtidigt skickar han en hälsning till alla andra deltagare att teamet är helt inställda på att vara först runt även i år!
På fredagskvällen drar uppladdningen på Stenungsbaden Yacht Club igång med sen kepparträff. Tidigare under dagen genomförs dessutom Lilla Tjörn Runt, som numera är en av Nordens största tävlingar för optimistjollar med juniorseglare i alla årsklasser. Med Ida Sundelius och Partypatrullen på plats, After Sail och Mojje som tar sig an underhållningen för alla barn ser både fredagen och lördagen ut att ge både gäster och deltagarna gott om anledningar till fest.
Tre spännande och täta race i VM i RC44 seglades på Marstrandsfjorden under torsdagen. Charisma från Monaco leder nu VM med serien 4 – 2 – 2, men skepparen Nico Poons tyckte inte det var speciellt enkelt att gå upp i topp.
– Styrningen krävde mycket koncentration idag, och jag vet att min taktiker Tom Slingsby slet hårt med att analysera vindskift och strömmar som var svåra att tyda. Uppenbarligen gjorde vi tillsammans ett bra jobb, konstaterar Poons.
RC 44-klassen har seglat om VM-titeln sedan 2010, och varje år har det varit nya mästare. Titelförsvarande slovenska Cereef finns inte med i årets VM, men det gör 2012 års guldmedaljörer Peninsula Petroleum från Storbritannien. Svenska Artemis Racing vann VM i RC44 2011, men hade det lite trögt på den svenska västkusten i torsdagens VM-seglingar. Skepparen Torbjörn Törnqvist tyckte att Marstrandsfjorden satte honom ordentligt på prov:
– Mycket vind och ganska hög sjö att parera gjorde det lite extra svårstyrt idag. Å andra sidan är det ju lika utmanande för alla, kommenterar Törnqvist, som med placeringarna 9 – 5 – 6 ligger sjua i sammandraget efter första dagen.
– Ingen jättebra start, men helt OK ändå. Speciellt i den sista seglingen hade vi kunnat göra lite bättre ifrån oss, men vi var väl inte riktigt på den fördelaktigaste sidan av banan, fortsätter han.
– Ett eller ett par misstag i ett fält som håller så här hög standard räcker för att man ska sluta i mitten av fältet, tillägger Artemis Racings välmeriterade taktiker, britten Iain Percy.
Den svenska ungdomsbåten Artemis Racing Youth inledde trevande med en elfteplats i första racet, där de bara slog ryska Katusha som utgick efter materialproblem. I de följande två seglingarna var svenskarna sedan bitvis med uppe och högg i täten, och slutade sexa respektive sjua i mål:
– Vi kom i otakt i vindskiftena och hade lite svårt att hitta det rätta spåret, men det var ändå en rolig dag med fina seglingsförhållanden, tycker skepparen Gustaf Lidvall, som såg 15 sekundmeter som mest på båtens vindmätare.
– Det var en front med mycket regn och vind som drog över kappseglingsbanan, men bakom den var det något lugnare, berättar Lidvall, som inte har gett upp hoppet om en topplacering i detta VM.
– Nej, kan vi undvika sådana dippar som i första racet, och sedan hålla oss runt fyra – femma som sämst i resten av seglingarna, så kommer det att räcka långt, spår han.
Ställning i VM i RC44 på Marstrand 13 – 17 augusti, den fjärde deltävlingen av fem i RC44 Championship Tour 2014 (lagnamn, rorsman/taktiker):
1. Charisma (MON), Nico Poons (NED)/Tom Slingsby (AUS)
2. Team Aqua (GBR), Chris Bake (GBR)/Cameron Appleton (NZL)
3. Team Nika (RUS), Vladimir Prosikhin (RUS)/Terry Hutchinson (USA)
4. Synergy Russian Sailing Team (RUS), Valentin Zavadnikov (RUS) & Leonid Lebedev (RUS)/Ed Baird (USA)
5. Peninsula Petroleum Sailing Team (GBR), John Bassadone (GBR)/Vasco Vascotto (ITA)
6. Bronenosec Sailing Team (RUS), Vladimir Liubomirov (RUS)/Michele Ivaldi (ITA)
7. Artemis Racing (SWE), Torbjörn Törnqvist (SWE)/Iain Percy (GBR)
8. Katusha (RUS), Vladimir Sokolov (RUS) & Robert Filimonov (RUS)/Andy Horton (USA)
9. Artemis Racing Youth (SWE), Gustaf Lidvall (SWE)/Nathan Outteridge (AUS)
10. Bombarda Racing (ITA), Andrea Pozzi (ITA)/Francesco de Angelis (ITA)
11. Gazprom Youth Sailing Challenge (RUS), Kirill Podolsky (RUS)/Igor Lisovenko (RUS)
12. MAG Racing (POL), Krzysztof Krempec (POL) & Artur Kasner (POL)/Karol Jablonski (POL)
Femfaldige America’s Cup-segraren Russell Coutts skapade 2005, i nära samarbete med båtdesignern Andrej Justin, den nya entypsklassen RC44. Båttypen är helt byggd i kolfiberkomposit, ultralätt och mycket prestandaorienterad. Samtidigt är klassreglerna strikt kontrollerade, för att seglarnas skicklighet ska vara mer avgörande än båt och segel.
I RC44 seglas både matchracing och fleetracing. Hittills har RC44 Championship Tour besökt såväl Europa och USA som Mellanöstern. 2014 års tour består av tävlingar i Virgin Gorda (Brittiska Jungfruöarna), Cascais (Portugal), Sotogrande (Spanien), Marstrand (Sverige) och Muscat (Oman). RC44-klassen är unik genom att minst hälften av besättningsmedlemmarna måste vara amatörer, vid fleetracing även skepparen.
VM i RC44 på Marstrand arrangeras av GKSS, med Stena, Pelle P, Marstrands Havshotell, Nordic Crane, Kungälvs Kommun, Nespresso och Volvo som partners.
Info:
www.rc44.com
www.facebook.com/RC44.Class.Association
www.twitter.com/RC44Class
Volvos vd och koncernchef Olof Persson blir en av två ordförande när FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon skapar en rådgivande panel för hållbara transportlösningar. Panelen som består av tolv ledamöter ska ge konkreta och genomförbara rekommendationer om hållbara transporter på global, nationell och lokal nivå.
– Jag känner mig hedrad. Detta är ett spännande men också utmanande uppdrag, säger Olof Persson vd och koncernchef Volvo.
– Min ambition är att bidra med konkreta åtgärder för socialt, ekonomiskt och miljömässigt hållbara transporter.
Syftet med panelen är att främja och skynda på utvecklingen mot mer hållbara transportlösningar. Detta skall ske i samspel med FN:s mål om hållbar tillväxt, social utveckling, skydd av natur och miljö samt minskad klimatpåverkan.
Panelen förväntas presentera en delrapport till FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon under det andra halvåret 2015.
Nu upprepar arrangörerna av Tjörn Runt förra årets succé, M32 Tjörn Runt Youth Challenge, tillsammans med M32. Därmed ges åter tillfället att segla med, och mot, Sveriges bästa seglare i katamaranen M32.
I år deltar tio klubbar:
Tjörns Segelsällskap
Skoghalls Segelsällskap
Stenungsunds Segelsällskap
Långedrags Segelsällskap
Rörviks Segelsällskap
Svanesunds Segelsällskap
Lysekils Segelsällskap
Sotefjordens Segelsällskap
Bohuslänska JaktKlubben i Grebbestad
Ljungskile Segelsällskap
2013 bjöd på en fartfylld upplevelse för de åtta klubblagen. Tyvärr kunde arrangörerna inte kora någon vinnare eftersom tävlingen fick avbrytas efter ett mastbrott.
När & var?
Torsdag den 14 augusti på Stenungsunds Segelsällskap
12.00 samling i StSS klubbhus för lottning och briefing
13.00 planerad start
17.00 seglingarna ska vara avslutade
Tredje lördagen i augusti genomförs kappseglingen Tjörn Runt by COWI.
Den 16 augusti 2014 seglas för 51:a gången. I Tjörn Runt by COWI möts olympiamästare och familjeseglare på samma banor runt Tjörn och tävlar under samma förutsättningar.
Den 15 augusti seglas den unika distansseglingen Lilla Tjörn Runt för 30:e gången runt Stenungsön. Kappseglingen har blivit en av Sveriges och Nordens största Optimistjolletävlingar med närmare 300 deltagare.
För fjärde året i rad återkommer de snabbseglande och spektakulära RC44-båtarna till Marstrand på den svenska västkusten, för den fjärde av fem deltävlingar i RC44 Championship Tour 2014. I år har evenemanget dessutom VM-status, med två båtar från svenska Artemis Racing på startlinjen.
Landslagsstjärnan Max Salminen från arrangörsklubben Göteborgs Kungliga SS, seglar med den båt som erbjuder ambitiösa yngre seglare en plats ombord:
– Det är mycket motiverande att få vara med i ett lag med så många duktiga seglare som besättningsmedlemmar, tycker Salminen, som i par med Fredrik Lööf tog OS-guld i Starbåt 2012.
Ett dussin besättningar från Ryssland, Monaco, Polen, Italien, Storbritannien och Sverige samlas nu i veckan på Marstrand för att göra upp om VM-titeln i RC44.
Tävlingarna inleds på onsdagen med matchracing i en round robin där alla möter alla, och fortsätter sedan med fleetracing under resten av veckan. På söndag ska de nya världsmästarna koras, och bland dem som slåss om titeln finns svenska Artemis Racings speciella ungdomsbåt. I den ges möjligheten för unga, lovande och ambitiösa svenska seglare att få segla med några av världens mest välmeriterade toppnamn. Flerfaldige världsmästaren och OS-guldmedaljören Nathan Outteridge från Australien, ett superproffs som agerar taktiker åt amatörskepparen Gustaf Lidvall, är ett exempel. Klassreglerna i RC44 kräver nämligen att minst hälften av besättningsmedlemmarna, liksom skepparen, har amatörstatus:
– Jag seglade Laser när jag var yngre, men nu blir det mest familjesegling, säger Lidvall.
I Artemis Racings ungdomsbåt seglar inte bara Max Salminen, utan också 49er-seglarna Gustav Pettersson och Marcus Anjemark från Kungliga Svenska Segelsällskapet. De har seglat tillsammans i fyra år, varav ett drygt år i OS-klassen 49er:
– Det är riktigt kul att få vara med här, så när vi blev tillfrågade tackade vi förstås inte nej, skrattar Gustav Pettersson, bördig från Karlshamn och med fem SM-titlar i olika seglingsklasser.
I ungdomsbåtens besättning ingår även Andreas Axelsson, uppvuxen på Tjörn och därmed kanske den som har bäst koll på Marstrandsfjorden. Axelsson seglade tidigare OS-klasserna Laser och Finnjolle, innan han fick chansen att vara med på de snabba AC45-katamaranerna i Red Bull Youth America’s Cup 2013, för Artemis Racing.
Max Salminen seglar numera för Göteborgs Kungliga SS i enmansklassen Finnjolle, där han slutade på elfte plats och precis missade medaljfinalen i för-OS, som avslutades i Rio de Janeiro i fredags. Nästa stora tävling är OS-klassernas VM i Santander i september, och inhoppet i RC44 är ett välkommet avbrott i den inrutade OS-satsningen. Just avsteget från rutinerna är också något som Artemis Racings ägare Torbjörn Törnqvist från KSSS uppskattar:
– RC44 är en fantastisk klass för seglarna att komma och jobba tillsammans i en rolig och utmanande miljö. Alla gillar att vara med här, det är ett trevligt avbrott från de dagliga rutinerna, kommenterar han.
Törnqvist styr själv den andra Artemis-båten, med britten Iain Percy vid sin sida som taktiker. Percy har flera internationella mästerskapsmedaljer och ett par OS-guld, och arbetar nu med Artemis Racings America’s Cup-satsning. Ende svensk på den båten är Anders Ekström, från Kullavik men Årebo sedan något år, som var Fredrik Lööfs partner i Starbåten när besättningen tog OS-brons 2008:
– De senaste åren har jag nästan inte seglat alls, så jag har faktiskt återfått min amatörstatus, säger Ekström, som tycker det ska bli riktigt kul att kappsegla igen.
Deltagande lag i VM i RC44 på Marstrand 13 – 17 augusti, den fjärde deltävlingen av fem i RC44 Championship Tour 2014 (lagnamn, rorsman/taktiker):
* Artemis Racing (SWE), Torbjörn Törnqvist (SWE)/Iain Percy (GBR)
* Artemis Racing Youth (SWE), Gustaf Lidvall (SWE)/Nathan Outteridge (AUS)
* Bombarda Racing (ITA), Andrea Pozzi (ITA)/Francesco de Angelis (ITA)
* Bronenosec Sailing Team (RUS), Vladimir Liubomirov (RUS)/Michele Ivaldi (ITA)
* Charisma (MON), Nico Poons (NED)/Tom Slingsby (AUS)
* Gazprom Youth Sailing Challenge (RUS), Kirill Podolsky (RUS)/Igor Lisovenko (RUS)
* Katusha (RUS), Vladimir Sokolov (RUS) & Robert Filimonov (RUS)/Andy Horton (USA)
* MAG Racing (POL), Krzysztof Krempec (POL) & Artur Kasner (POL)/Karol Jablonski (POL)
* Peninsula Petroleum Sailing Team (GBR), John Bassadone (GBR)/Vasco Vascotto (ITA)
* Synergy Russian Sailing Team (RUS), Valentin Zavadnikov (RUS) & Leonid Lebedev (RUS)/Ed Baird (USA)
* Team Aqua (GBR), Chris Bake (GBR)/Cameron Appleton (NZL)
* Team Nika (RUS), Vladimir Prosikhin (RUS)/Terry Hutchinson (USA)
Matchracing-ställning i RC44 Championship Tour 2014, inför VM på Marstrand (lagnamn, nationalitet, poäng):
1. Team Aqua, GBR, 15
2. Synergy Russian Sailing Team, RUS, 14
3. Aleph Racing, FRA, 13
4. Team Nika, RUS, 10
5. Peninsula Petroleum Sailing Team, GBR, 9
6. Katusha, RUS, 8
7. Bronenosec Sailing Team, RUS, 7
8. Gazprom Youth Sailing Challenge, RUS, 5
9. MAG Racing, POL, 2
10. Charisma, MON, 2
11. Bombarda Racing, ITA, 2
12. Artemis Racing, SWE, 1
Fleetracing-ställning i RC44 Championship Tour 2014, inför VM på Marstrand (lagnamn, nationalitet, poäng):
1. Peninsula Petroleum Sailing Team, GBR, 3
2. Team Aqua, GBR, 3
3. Synergy Russian Sailing Team, RUS, 5
4. Bronenosec Sailing Team, RUS, 8
5. Artemis Racing, SWE, 10
6. Team Nika, RUS, 12
7. Charisma, MON, 12
8. Bombarda Racing, ITA, 12
9. Aleph Racing, FRA, 13
10. Gazprom Youth Sailing Challenge, RUS, 13
11. Katusha, RUS, 17
12. MAG Racing, POL, 22
Femfaldige America’s Cup-segraren Russell Coutts skapade 2005, i nära samarbete med båtdesignern Andrej Justin, den nya entypsklassen RC44. Båttypen är helt byggd i kolfiberkomposit, ultralätt och mycket prestandaorienterad. Samtidigt är klassreglerna strikt kontrollerade, för att seglarnas skicklighet ska vara mer avgörande än båt och segel.
I RC44 seglas både matchracing och fleetracing. Hittills har RC44 Championship Tour besökt såväl Europa och USA som Mellanöstern. 2014 års tour består av tävlingar i Virgin Gorda (Brittiska Jungfruöarna), Cascais (Portugal), Sotogrande (Spanien), Marstrand (Sverige) och Muscat (Oman). RC44-klassen är unik genom att minst hälften av besättningsmedlemmarna måste vara amatörer, vid fleetracing även skepparen.
Beluga och Pelle P är partners till RC44.
Mer info om RC44 Marstrand World Championships 13 – 17 augusti 2014:
www.rc44.com
www.facebook.com/RC44.Class.Association
www.twitter.com/RC44Class
Team Gallagher, med den svenska föraren Tobbe Lannemar och Mark Moore, som kör den Engelska Superstock P1-serien kom till Torquay fullt inställda på vinst. Båten var nu genomgången och skrovet upplagat för fjärde gången, så nu skulle allt fungera, var det tänkt.
Vädret var soligt, men väldigt blåsigt. Inför söndagen var det dessutom utlovat storm och mängder med regn. P1-organisationen valde att ta det säkra före det osäkra och köra ett av söndagens race redan under lördagen.
Inför det första racet så hade teamet genom lottning fått en nionde startposition, vilket betyder att de startade näst längst ut, men med omvänd startordning i det efterföljande racet som då innebar en andra startplats.
Grabbarna gjorde en hygglig start trots sin startposition och låg femma vid första bojen, där det alltid blir väldigt trångt, men började redan under det första varvet att köra upp sig till en andra plats när plötsligt motorn tappar kraft och alla instrument liksom radio och intercom slutade fungera. De kämpade förtvivlat med den begränsade motoreffekten, men tvingades ändå se sig passeras av ett antal båtar. Trots detta lyckades de sluta på en hedrande femte plats.
Problemet med elektroniken och motorn visade sig vara batteriet på 15 kilo som slitits loss från sitt fäste och krossat allt i aktern på båten och hittades liggande upp och ner i saltvattnet i kölen. Deras mekaniker hann inte fixa detta innan det andra heatet skulle starta, så Tobbe och Mark fick istället följa racet från åskådarplats.
Inför söndagens race hade regnet dragit förbi men det blåste hård kuling med stöddiga vågor. Båten var fixad och nu var det alltså ”upp till bevis”. Killarna gjorde en bra start och låg vid första bojen trea. Trots den gropiga sjön höll de full gas och redan efter den andra bojen passerade de även de två ledande båtarna – på utsidan. Redan på andra varvet hade de skaffat sig en betryggande ledning på flera hundra meter och fortsatte att dra ifrån de andra när motorn plötsligt hostade till och gick ner på halvfart. Ridå ner! De kunde då inte hålla sin ledning utan konkurrenterna kunde passera en efter en. I korta sekvenser så tände motorn till och på de sista varven kunde grabbarna, trots begränsad effekt, passera några av konkurrenterna.
– Vi är därmed tyvärr borta från tätstriden och kan även om vi vinner de tre återstående heaten den sista tävlingshelgen inte bli bättre än fyra totalt, säger Tobbe uppgivet.
– Vi har inga problem att hänga med och när väl båten fungerar som den ska så är vi faktiskt snabbare än samtliga våra konkurrenter. Vi har från första början haft problem med den nya båten som lappats och lagats åtskilliga gånger.
P1-organisationen tycker nu att allt är så pinsamt att grabbarna är lovade en helt ny båt till sista tävlingshelgen. Dock återstår ändå att få ordning på motorproblemen och flytta över allt till det nya skrovet och förhoppningsvis hinna testa innan säsongens sista tävlingshelg.
– Nu satsar vi allt inför den sista tävlingen, säger Tobbe hoppfullt och tillägger:
– Det är bara vinst som räknas nu!
Följ teamets framfart via hemsidan: http://superstockp1.se/
Under Malmö Sailweek, lördagen den 16 augusti, avgörs Red Bull Battle of the Sund, en distanstävling för kitesurfare. Tvåhundra deltagare från 15 länder ska segla över Öresund och tillbaka. Det är första gången något liknande arrangeras i Sverige och tävlingen blev fulltecknad nästan omedelbart när anmälan öppnades.
– Enkelt och pang på för kitesurfarna och inte minst glasklart för publiken. Start på Ribban. Ut och runda Flakfortet på danskt vatten och sen vara första man eller kvinna tillbaka på stranden igen, säger Niklas Rödin som är tävlingsledare för evenemanget.
Bansträckningen mäter cirka 40 kilometer fågelvägen och tävlingen kommer att bli både ett uthållighetsprov och en helt ny typ av utmaning för de flesta.
– Att segla så långt och på så öppet vatten är lite speciellt. När det började ryktas om att Red Bull skulle arrangera en sådan här tävling i Malmö så exploderade intresset i kitesurfkretsar, fortsätter Niklas Rödin.
Startfältet med 200 deltagare fylldes på bara 36 timmar. Utan någon annan marknadsföring än tävlingens hemsida. Kitesurfare från 15 länder finns representerade. Bland dem deltagare från Japan, Bahrain och Argentina.
En av de lite mer erfarna tävlande är Anke Brandt som från början är tyska men lever i Bahrain. Tidigare i år skrev hon in sig i Guiness rekordbok efter att ha kitesurfat 250 km på elva timmar!
Bland de manliga förhandsfavoriterna finns danske Bjørn Rune Jensen som vann Red Bull Coast 2 Coast i Tyskland förra året, då ansedd som världens längsta kitesurftävling med en 40 km bansträckning mellan Tyskland och Danmark.
Red Bull Battle of the Sund är öppen för alla över 15 år och har två klasser, en standardklass och en öppen klass för de som vill tävla med specialutvecklade brädor. Starten går från Ribersborgs strand klockan 14.00 lördagen den 16 augusti.
Bavia Yacht gör en storsatsning på de flytande mässorna nu i höst och visar nio båtar i Henån och elva båtar i Gustavsberg. Den första möjligheten att se nyheterna blir nästa helg, 22–24 augusti på Orust Öppna Varv.
– Vi har en 30 % ökning när det gäller förfrågningar på vår hemsida nu under sensommaren i jämförelse med förra året så timingen känns helt rätt, säger Marcus Lindquist på Bavia Yacht.
Bavaria har premiär för två stora nya segelbåtsmodeller i höst. Under Öppna varv 22–24 augusti har nya Bavaria Cruiser 51 Nordeuropa premiär i Henån.
– I Cruiserserien visar vi Cruiser 33, Cruiser 37 i två- och trehytts utförande samt nya stora Cruiser 51 i Henån.
På Allt på Sjön 29–31 augusti i Gustavsberg visas Bavaria Cruiser 46 upp för första gången i Sverige. Modellen har just nominerats till European Yacht of the Year av europeisk båtpress.
I Gustavsberg finns i Cruiser serien 33, 37, 41 och 46 att se. Därmed hela 20 båtar på två mässor.
Här hela listan med utställda båtar:
Henån 22–24 augusti:
Bavaria Cruiser 33
Bavaria Cruiser 37, 3 hytter
Bavaria Cruiser 37, 2 hytter
Bavaria Cruiser 51
Bavaria Sport 32, motorbåt
Diva 38.2
Diva 24 DC
Campus 7.4
Grand Soleil 39
Begagnade Bavaria Cruiser
Gustavsberg 29–31 augusti:
Bavaria Cruiser 33
Bavaria Cruiser 37, 3 hytter
Bavaria Cruiser 41
Bavaria Cruiser 46
Bavaria Vision 42
Diva 35
Diva 24 DC
Campus 7.4
Grand Soleil 47
Motorbåtar:
Bavaria Virtess 420 Fly
Greenline 33 Hybrid
Det danska företaget Vestas, som är världsledande inom vindkraft, kommer att delta i Volvo Ocean Race 2014-15 med den sjunde och sista båten på startlinjen.
Den sexfaldiga världsmästaren Chris Nicholson kommer att vara lagets skeppare och genomföra sitt femte Volvo Ocean Race. Arbetet med att göra laget redo för starten av tävlingen i oktober är redan på god väg.
– Det är en ära att få vara skeppare för Team Vestas Wind. De har mer expertkunskaper om att tygla vindens krafter än någon annan och tillsammans kan vi använda våra erfarenheter för att ta oss an den här stora utmaningen, säger Nicholson som har deltagit i två OS för sitt hemland Australien.
Två danska seglare, Nicolai Sehested och Peter Wibroe, kommer att ingå i den åtta man starka besättningen. 24 år gamla Sehested är bland de yngsta danska deltagarna i tävlingens 41 år långa historia.
I den senaste upplagan av tävlingen deltog sex båtar. VD:n för Volvo Ocean Race Knut Frostad tror att Team Vestas Wind, som blir den första danska båten i tävlingens historia, passar perfekt för världens tuffaste jordenruntkappsegling.
– Vestas är ett globalt företag som är helt fokuserade på vindkraft och att göra världen renare för kommande generationer, säger Frostad och fortsätter:
– Jag är mycket glad över att vi nu får sju lag på startlinjen, samtliga med de nya entypsbåtarna Volvo Ocean 65 som presenterades som koncept för bara två år sedan.
Vestas har byggt upp ett gott rykte för sin vindteknologi och sina produkter och tjänster. Företaget började producera vindturbiner 1979 och har vuxit till att vara ledande på marknaden.
– Vind är vad vi jobbar med och det är vår passion. Volvo Ocean Race är en perfekt plattform som vi kan använda för att nå ut till våra kunder, visa vår teknologi och stärka vårt varumärke i några av våra viktigaste marknader runt om i världen. Det är helt i linje med vår nya företagsstrategi ”Profitable Growth for Vestas”, säger Vestas Wind Systems VD Anders Runevad.
Team Vestas Wind ansluter därmed till startuppställningen som sedan tidigare består av Team SCA (SWE), Abu Dhabi Ocean Racing (UAE), Team Brunel (NED), Team Alvimedica (USA), ett spanskt lag som hittills inte presenterat sin titelsponsor samt Dongfeng Race Team där den svenske seglaren Martin Strömberg ingår.
Det danska lagets båt kommer att testas i vattnet för första gången i mitten på augusti när laget förbereder sig för att segla de 2000 sjömil som krävs för att kvalificera sig till Volvo Ocean Race. Tävlingen startar med ett In-port race i Alicante den 4 oktober. Den första etappen startar den 11 oktober och går till Kapstaden, Sydafrika. Tävlingen avslutas med målgång i Göteborg nästa sommar och ett avslutande In-port race mitt i hjärtat av staden den 27 juni.
Om Vestas
Varje dag producerar Vestas vindkraftverk grön el som bidrar till den internationella kampen mot global uppvärmning. Vindkraft från Vestas drygt 51 000 vindturbiner minskar i dagsläget utsläppen av koldioxid med 60 millioner ton CO2 varje år, samtidigt som de bygger en säker och oberoende elförsörjning.
Vestas har levererat vindkraft i 73 länder och gett jobb till runt 16 000 dedikerade människor vid sina service- och projektanläggningar, forskningsanläggningar, fabriker och kontor runt om i världen. Med över 52 procent mer megawatt installerade än de närmaste konkurrenterna och mer än 60 GW (19 %) av den totala kapaciteten worldwide, är Vestas världsledande inom vindkraft.
Otroligt mångsidig och enkel att använda. COAST Pannlampa HL27 har ett ljusflöde på 309 lumen, vilket gör den till den starkaste i sin storleksklass. Med möjlighet att enkelt vrida ljushuset för fokusering och vika ner ljushuset till rätt vinkel, passar den i de flesta situationer, till exempel vid arbete i båten.
Ljuset sprids genom funktionen Ultra-view Flood Beam och punktsken genom Bulls-eye Spot Beam, där det dessutom går att dimma av till rätt styrka. Enkelt att fästa med hjälmclips och ta av bandet som går över huvudet. Det gör att HL27 passar många olika typer av aktiviteter och situationer. Räckvidden i ljuset är testat till 122 meter. Drivs med 4 enkla AA-batterier.
ANSI FL-1 standard är framtagen av de större LED- lamptillverkarna i USA. Den standarden har kommit fram för att konsumenten på bästa och enklaste sätt ska kunna välja rätt ljus för rätt behov. Coast Portland är ett av företagen som varit drivkraften bakom denna standard.
Ljusstyrka: 309 lumen
Brinntid: 3 tim 45 min
Räckvidd: 122 m
Funktioner: Ren ljusstråle, avtagbart huvudband, hjälmclips, fokuserad optik, ställbar ljusstråle, starkt och svagt skiftläge på ljusstyrkan.
Nu lanseras en svenskutvecklad soldriven automatisk länspump avsedd för småbåtar.
Tidigare lösningar har byggt på tillgång till vågor eller ryck i tampar vilket inte alltid finns om båten ligger på en bryggplats. Traditionella flottörnivåvaktslösningar har inte tömt vattnet tillfredsställande.
Nu introduceras d-rainer som har lösningen på ovanstående problem. Genom att utnyttja solenergi som lagras i det inbyggda batteriet finns det alltid pumpkapacitet när det behövs. d-rainer tömmer vattnet ner till 3 mm.
Ingen fast installation krävs. Pumpenheten placeras i båtens lägsta punkt. Huvudenheten placeras på en av båtens sittytor. Slanghållaren placeras över relingen. Installationen tar endast fem minuter.
d-rainer startar pumpenheten med jämna intervall och känner automatiskt av om det finns vatten att tömma eller inte.
Info: www.d-rainer.se
Enbart i Sverige har Eniro 2,9 miljoner unika besökare varje vecka. Den senaste månaden har den mobila trafiken ökat med cirka 50 procent och ligger nu över 1 miljon unika besökare i veckan.
Eniros navigationsapp fungerar lika bra utan internetuppkoppling, vilket innebär att resenären kan följa färdvägen utan att behöva slösa på mobilens surfvolym. Det går också att enkelt köpa till kartor för andra länder.
Via navigationsappen söker du direkt på person, företag eller ort och därefter startar navigeringen.
– Nu har vi gjort det ännu enklare att hitta rätt, säger Mattias Wedar, chef för produktutveckling och marknadsföring inom Eniro. Du vill kanske besöka en restaurang på en viss ort. Då börjar du med att göra ett lokalt sök och får upp en adress. Sedan startar du navigationen och kan sedan enkelt guidas ända fram till dörren.
Den valda färdvägen presenteras kontinuerligt för användaren med hjälp av vägbeskrivning och/eller en elektronisk röst. Förutom svenska går det att välja ytterligare tretton språk.
Lanseringen av dessa nya funktioner är ett led i att stärka Eniros position inom lokalt sök. Nyligen lanserade Eniro appen På Sjön med sjökort. Tidigare i år har Eniro även introducerat nya gatuvyer samt bättre produktsök för användare. Dessutom har företag fått helt nya möjligheter till mobil marknadsföring.
Apparna kan laddas ned på följande sätt:
(iOS) https://itunes.apple.com/se/app/eniro-navigation/id838099218?ls=1&mt=8
(Android) https://play.google.com/store/apps/details?id=se.enironav.android
Bavaria har världspremiär för sin nya Bavaria Sport 400 på den stora båtmässan i Cannes i början av september. Den nya båten ska, enligt tillverkaren, erbjuda flera olika lösningar på samma skrov. I Oslo blir det premiär för Sport 360.
Båten presenteras i varianterna OPEN, HARD TOP och SOFT TOP tillsammans med den helt nya COUPE.
Enligt den norska tidningen Båtmagasintes nätupplaga har skandinaviska och särskilt norska önskemål spelat stor roll vid designen av båten.
– Den här Bavariamodellen är en båt som passar bra för nordiskt båtbruk och vi har stora förväntningar på den. Speciellt tror vi att HT-modellen med sitt stora tygtak kommer att sälja bra, säger Lars-Erik Solvang på Bavaria Motorbåt Norge till Båtmagasinet.no.
Hanteringen av kapellet och tygtaket är en detalj där norska önskemål varit betydelsefulla vid designen. Även uteplatsen med många sittplatser är konstruerad på begäran av skandinaviska kunder. Den aktre sittytan har planerats så att den enkelt kan byggas om till soldäck eller användas som social yta på kvällen.
Designen på den nya modellen känns igen direkt. Ansvariga för den är Marco Casali på det italienska designföretaget TOO DESIGN, samma designer som bland annat ligger bakom Bavaria Virtess 420.
Lillasyster Bavaria Sport 360 får också en ny och dynamisk design med bland annat ny hardtop och en ny exteriör. Den båten får sin världspremiär på norra Europas största flytande båtmässa i Oslo i september.
Tekniska fakta:
Längd: 12,21 m
Bredd: 3,99 m
Djupgående: 0,70–1,05 m
Vikt: 8 645 kg
Bränsletank: 750 liter
Vattentank: 250 liter
Personer: 12
Kojer: 4
Motorer: 2xMercury Diesel 4,2 l (2×370 hk) eller 2xVolvo Penta bensin (V8) eller diesel (D4 eller D6).
Pris: från 169 000 Euro plus moms
Info: www.bavariasverige.se
Camilla Ulrikkeholm gjorde det igen. Efter fyra finalmatcher, med mer dramatik än all publik på klipporna någonsin hade kunnat önska sig, säkrade världsettan sin fjärde raka seger i tioårsjubilerande Lysekil Women’s Match.
– Det är helt vilt. Jag fattar det knappt. Vi fick kämpa som galningar. Hade det blivit en femte match vet jag inte ens om vi hade orkat. Det var utan tvekan den tuffaste finalen jag seglat här i Lysekil, pustar Ulrikkeholm efter det obligatoriska segerdoppet.
Hemmahoppet och regerande världsmästarinnan Anna Kjellberg och hennes besättning bjöd alltså danskan på hårdast möjliga motstånd, men det räckte ändå inte hela vägen:
– Det är den tyngsta förlusten vi haft, mest för att det kändes så himla nära. Det var ju vi som hade alla äss i rockärmen, suckar Kjellberg och slår ut med händerna.
Ulrikkeholm skaffade sig ett bra läge genom att vinna de två första matcherna i finalen, där den första besättningen till tre matchsegrar skulle ta hem det hela. De matcherna var visserligen täta och intensiva, med korta avstånd mellan båtarna och en hel mängd manövrer som tog hårt på besättningarnas krafter, men ändå inte riktigt i klass med det som komma skulle. Med kniven på strupen satsade Kjellberg aggressivt i det tredje mötet. Hon tilldömdes en straffsväng, men lyckades sedan köra danskan långt förbi kryssmärket och ta straffet utan att hamna på efterkälken:
– När man seglar med små marginaler blir det straff, så är det bara. Konsten är att ta det utan att tappa för mycket, säger Anna Kjellberg.
Fighten fortsatte med en mängd uppseendeväckande manövrer ända in i målet, som svenskorna nådde först. Därmed stod det 2 – 1 till danskan.
I den fjärde matchen, som kom att bli den avgörande, fick Kjellberg ett straff redan i prestarten, efter att inte ha hållit tillräckligt undan för Ulrikkeholm. Svenskan skapade sig en ledning, men danskan såg till att den inte blev stor nog för att Kjellberg skulle hinna ta sitt straff. Kjellberg tvingades sakta ner för att skapa kontakt mellan båtarna, och försökte på alla sätt ge danskan ett straff för att kvitta bort sitt eget, men den rutinerade Ulrikkeholm gick inte på det:
– När motståndaren redan har ett straff måste man hålla ett gott säkerhetsavstånd, för då försöker hon alla möjliga tricks. Men vi är duktiga på att hålla oss undan, utan att komma för långt efter, skrattar Ulrikkeholm.
Kjellbergs sista utväg var att segla danskan långt förbi mållinjen, i syfte att kunna ta sitt straff på tillbakavägen och ändå passera mållinjen först. In i det sista såg den riskabla manövern ut att lyckas, men när svenskan precis på mållinjen tilldömdes ytterligare ett straff för att hon inte höll undan tillräckligt, var loppet kört och segern Ulrikkeholms:
– Anna gjorde allt rätt, men det gjorde lyckligtvis vi också. Hon gav oss verkligen gråa hår, kommenterar Camilla Ulrikkeholm.
– Seglar vi så här bra så kommer vinsterna förr eller senare. Kanske kommer vi att kunna känna oss ganska nöjda med den här prestationen också om ett tag, tror Anna Kjellberg.
Lördagens seglingar på Lysekilsvattnen inleddes med att båda semifinalerna avslutades 3 – 0 i Kjellbergs och Ulrikkeholms favör, vilket lämnade svenska Caroline Sylvan och danska Lotte Meldgaard Pedersen att göra upp om tredjepriset. Sylvan klarade dock inte att stå emot den nästan dubbelt så gamla danska skepparens stora rutin och gedigna erfarenhet, utan föll i två raka matcher:
– Vi gjorde lite för många misstag, och då blir det förluster, konstaterar Sylvan, som ändå visat en brant utvecklingskurva den senaste tiden.
– Nu ska vi åka hem och träna ännu mer. Vi klättrar uppåt hela tiden och är oerhört revanschsugna, säger hon.
Nästa deltävling i Women’s International Match Racing Series (WIM Series) går i amerikanska Sheboygan i slutet av september, innan det är dags för det stora finalevenemanget i Busan, Korea, i mitten av oktober. Utöver prispengarna i varje deltävling står ytterligare 50 000 dollar på spel i WIM Series.
Finalresultat i Lysekil Women’s Match, den tredje deltävlingen av fem i Women’s International Match Racing Series (WIM Series):
Camilla Ulrikkeholm, DEN – Anna Kjellberg, SWE 3 – 1
Resultat i petit final, matcherna om tredje pris, i Lysekil Women’s Match:
Lotte Meldgaard Pedersen, DEN – Caroline Sylvan, SWE 2 – 0
Resultat i semifinalerna i Lysekil Women’s Match:
Anna Kjellberg, SWE – Lotte Meldgaard Pedersen, DEN 3 – 0 Camilla Ulrikkeholm, DEN – Caroline Sylvan, SWE 3 – 0
Resultat i sail-off om sjundeplatsen i Lysekil Women’s Match:
Klaartje Zuiderbaan, NED – Linda Rahm, SWE 1 – 0
Slutresultat i Lysekil Women’s Match, den tredje deltävlingen av fem i Women’s International Match Racing Series (WIM Series), (skepparens namn, nationalitet, prispengar, WIM Series poäng):
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 100 000 SEK, 25 2. Anna Kjellberg, SWE, 47 000 SEK, 22 3. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 39 000 SEK, 19 4. Caroline Sylvan, SWE, 31 000 SEK, 15 5. Stephanie Roble, USA, 27 000 SEK, 13 6. Anne-Claire Le Berre, FRA, 24 000 SEK, 11 7. Klaartje Zuiderbaan, NED, 19 000 SEK, 9 8. Linda Rahm, SWE, 13 000 SEK, 7 9. Claudia Pierce, NZL, 0 SEK, 4
Ställning i WIM Series efter tre deltävlingar av fem (skepparens namn, nationalitet, poäng):
1. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 72
2. Anna Kjellberg, SWE, 63
3. Anne-Claire Le Berre, FRA, 46
4. Klaartje Zuiderbaan, NED, 45
5. Caroline Sylvan, SWE, 44
6. Stephanie Roble, USA, 33
7. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 32
8. Claudia Pierce, NZL, 28
9. Annabel Vose, GBR, 25
10. Morgane Fountaine, FRA, 14
11. Lucie Scheiwiller, FRA, 12
12. Pauline Courtois, FRA, 10
13. Mary O’Loughlin, IRL, 8
14. Linda Rahm, SWE, 7
15. Rajaa Al Owaisi, OMA, 6
16. Laura Dillon, IRL, 6
17. Anastasia Guseva, RUS, 4
18. Anne-Christianne Kentgens, NED, 0
Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras 4 – 9 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.
Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Irland, Frankrike, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 50 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.
Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Sebago, Carpe Diem Beds of Sweden, Svitzer och Atlantica är partners. Hyundai är officiell bil.
www.wimseries.com www.facebook.com/WIMSeries www.twitter.com/WIMSeries www.youtube.com/WIMRSeries www.instagram.com/WIMSeries
Nikon introducerar laseravståndsmätaren COOLSHOT 20, den lättaste och mest kompakta golf-avståndsmätaren i sin klass.
Aldrig tidigare har exakt avståndsmätning varit så smidigt förpackad – COOLSHOT 20 väger endast 125g och ligger perfekt i handen. Med en enkel knapptryckning visar COOLSHOT 20 det exakta avståndet till exempelvis vattenhinder, bunkerkanter och flaggan på green. Läget ”närmaste målprioritet” ser till att du låser avståndet på flaggan och inte träden i bakgrunden.
6x förstoring ger ett tydligt, behagligt synfält och COOLSHOT 20 mäter avstånd upp till 550 m. Den kontinuerliga mätningen gör att du med en svepande rörelse enkelt mäter flera avstånd i följd.
COOLSHOT 20 förbättrar spelet för varje golfare – färre gissningar, mycket roligare.
COOLSHOT 20 kommer att finns i butik från och med oktober 2014 till ett rekommenderat pris av 1 890 kr inkl. moms.
Strax innan ordinarie anmälan stängde under torsdagskvällen var 364 båtar anmälda till Tjörn Runt by COWI och 203 båtar till Lilla Tjörn Runt.
– Genom åren har vi sett att deltagarna anmäler sig allt senare. Vi ligger på samma nivåer som 2012 och hoppas naturligtvis att vi når upp till 450 deltagare på Tjörn Runt by COWI innan sista-minuten-anmälan stänger den 11 augusti. 2013 hade vi fler anmälda båtar men då hade vi även SM för klassen F18 vilket drog upp antalet anmälningar, berättar Lars Berglund som är marknadsansvarig för Tjörn Runt by COWI.
2013 var 505 båtar anmälda varav 114 båtar till stora banan och 391 till lilla. 460 båtar kom till start och 400 fullföljde seglingen.
Antalet anmälda till Lilla Tjörn Runt ligger även i nivå med 2012 och 2013. 2013 var 299 båtar anmälda, 252 kom till start och 242 korsade mållinjen.
Info: www.stss.se
Den 22–24 augusti infaller årets höjdpunkt för alla älskare av flytande, klassiska skönheter. Dagen efter surströmmingspremiären i surströmmingens eget Mecca, Ulvön, startar årets upplaga av Ulvö Classic, en uppföljning av fjolårets jättesuccé och folkfest.
Fler än 50 klassiska båtar, av de mest varierande former och fabrikat, angjorde då bryggorna vid Bottenhavets pärla tillsammans med sina stolta ägare och besättningar. Mängder av övriga intresserade passade också på att i ”invadera” ön för trivsam samvaro i solskenet.
Reglerna för Ulvö Classic är enkla; Alla som känner att de har en klassisk båt är välkomna. Under tre dagar träffas båtentusiaster från när och fjärran för att visa upp sina ögonstenar och för att titta på andras. Alla båtar har sin egen intressanta historia, den ena mer fantastisk än den andra, och de återberättas mer än gärna. Under träffen har man också möjlighet att rösta fram den båt, som man tycker är allra finast. I fjol segrade Ulf Ögren med sin Forslunds – racer Miss Ess.
Inför årets Ulvö Classic hoppas arrangörerna på en minst lika god uppslutning som i fjol. Och på att ha samma tumme med vädrets makter.
– Arrangemanget blev precis den nostalgiska folkfest som vi hade hoppats. Kanske till och med ännu bättre, säger Per Nordlinder, en av eldsjälarna och initiativtagarna. – Det finns ett jättestort intresse ute bland båtägarna och jag tror att Ulvö Classic har kommit för att stanna.
Man behöver inte vara klassisk ”båtnörd” för att träffas, trivas och förtjusas under de tre träffdagarna på Ulvön. Här finns inslag och aktiviteter som tilltalar alla åldrar. Men självklart så är det mest fokus på alla gamla ”gobitar” som ligger och guppar i vågskvalpet. Att bara få vandra längs raderna av flytande klassiker kan få vilken landkrabba som helst att känna sig lycklig inombords.
Eller som komikern Ronny Eriksson uttryckte det i samband med fjolårets Ulvö Classic:
– Såna här gamla båtar tillverkar man inte nu för tiden.
Info: www.ulvöclassic.se
Bild 1
Båtar av de mest skiftande klassiska modeller samlas vid bryggorna på Ulvön.
Bild 2
Under tre dagar är det folkfest med klassiska förtecken ute på den populära turistmagneten.
Bild 3
Fjolårets segrare i den publika omröstningen om finaste båt blev Ulf Ögrens Forslunds-racer Miss Ess.
Bild 4
Sida vid sida ligger de klassiska flytetygen och formligen blänker av stolthet.
Bild 5
”Spelplatsen” för Ulvö Classic är själv minst lika klassisk. Fiskeläget i Ulvöhamn har anor ända från 1600-talet.
Kommentarer
Bra men tyvärr tar kartorna stor plats och går f.n inte att ladda ner på ett SD kort om du har senaste versionerna av Android. Har betalat och kan alltså inte använda ….
Exakt samma problem här. Har betalt men kan inte tanka ner de kartorna jag har köpt 🙁 Avvaktar lite och hoppas Eniro fixar så att man kan spara kartorna på SD-kortet!
Sjökorten lika hopplösa. Betalt men kan inte använda …