Idag presenterades Iker Martínez som skeppare för det spanska utmanarlaget i Volvo Ocean Race 2014-15. Den 37-åriga seglaren från Baskien, som nyligen vann EM-guld i flerskrovsklassen Nacra 17, ser fram emot sin andra omgång som skeppare i jordenruntkappseglingen efter satsningen med Telefónica 2011-12.
Då hade Martínez lyxen att få flera månader till förberedelser som kunde ge den spanska båten en bra start på tävlingen och en tidig ledning i poängtabellen. Senare passerades de dock av den slutliga vinnaren Groupama och slutade till slut på fjärde plats i Volvo Ocean Race 2011-12.
Nu är tiden mer knapp eftersom det spanska laget presenterade sitt deltagande i tävlingen så sent som förra månaden. Men Martínez, OS-guldmedaljör i 49er 2004, ser möjligheter.
– Jag är väldigt glad över att vara tillbaks som skeppare för projektet och segla för mitt land. Det är en stor utmaning, och inte bara för att Volvo Ocean Race är en så lång och tuff tävling för alla i laget, utan också för att vi vet att vi inte har mycket tid kvar innan den första etappen startar den 11 oktober, säger Iker Martínez.
– Vi vet att vi har ont om tid och att andra lag ligger före när det kommer till förberedelser men vi jobbar stenhårt för att komma ikapp.
Vid sin sida kommer Martínez återigen ha sin bästa vän och tävlingspartner Xabi Fernández som vaktkapten. Duon vann OS-guld tillsammans i 49er i Aten 2004 och sedan OS-silver i samma klass fyra år senare i Peking.
Dessutom har spanjorerna Ñeti Cuervas-Mons, även han en veteran från Telefónicas besättning, hans landsman Rafa Trujillo samt den franska navigatören Nico Lunven tagits ut till laget.
Laget presenterade också att de rekryterat fransk seglings största namn, Michel Desjoyeaux för att han ska hjälpa laget genom alla förberedelser.
– Det är tur för oss att vi har Michel tillgänglig för att hjälpa till med att förberedelserna inför starten. Vi kontaktade honom av flera anledningar men framförallt på grund av hans stora kunskaper. Han är en fundamental del i att förbereda projektet på bästa möjliga sätt under kort tid, säger Iker Martínez.
– Många i laget har andra seglingsprojekt inbokade innan starten, för mig är det Nacra 17 och VM i Santander.
Desjoyeaux är en ledande profil inom global singlehanded-segling efter att ha vunnit Vendée Globe två gånger, Solitaire du Figaro tre gånger och Route du Rhum. Han seglade också Volvo Ocean Race/Whitbread Round the World Race 1985-86 (Cote d’Or), 1989-90 (Charles Jourdan) och 1993-94 (La Poste).
På lördag kommer det Spanska laget, vars titelsponsor ännu inte presenterats, ställa upp i tävlingen Round the Canary Islands i sin nya Volvo Ocean 65:a mot två kommande konkurrenter i Volvo Ocean Race – Team Brunel och Team SCA.
The Volvo Ocean Race 2014-15 startar den 4 oktober med ett första in-port race i Alicante och den första etappen till Kapstaden startar en vecka senare den 11 oktober.
Najadvarvet satsar vidare och öppnar ett försäljningskontor på Duvnäsvikens Marina i Stockholm. Ansvarig för etableringen är den välkända seglarprofilen och före detta mässgeneralen på Allt för sjön, Thomas ”Thompa” Sandberg.
Thompa har mångårig erfarenhet av försäljning av segelbåtar, han började på Familjebåtar redan på 80-talet och sålde Omegabåtarna framgångsrikt under många år.
Najads avsikt med etableringen är en seriös satsning på Ostkusten och andra sidan Östersjön. Duvnäsvikens Marina ligger perfekt placerat för detta.
– Najads nya högintressanta modellprogram gör att jag ser verkligen fram emot att få arbeta med det fina och väletablerade varumärket Najad på Ostkusten, och att få träffa nya och gamla segelbåtskunder igen, säger Thompa.
I juni genomförde Sjöräddningssällskapet en livflotteövning tillsammans med Chalmers och EU-projektet SMACS, där elva testpersoner satt i en livflotte i Göteborgs ytterskärgård i över 30 timmar. Syftet med övningen är att få bättre förståelse för hur en nödsituation till havs upplevs och skapa utbildningsmaterial för att öka överlevnadschanserna om man tvingas överge sitt fartyg. Nu är den första filmen om projektet klar.
Se filmen här: http://www.youtube.com/watch?v=PDZzxjruq-g&list=TLF5W0Sp2zfB6P5HgUNH_hTPaev5lX_Ok-
Det var trångt, mycket trångt. Det var svårt att kissa i trängseln och den grova sjögången, och sjösjukan slog till snabbt. Trots det klarade de elva testdeltagarna övningen förvånansvärt bra. Bara en tvingades avbryta. Nu summeras livflotteövningen och en första film om projektet har lanserats.
– Trängseln var helt klart den jobbigaste faktorn under det dryga dygn vi var ombord, man kan inte föreställa sig hur trångt det är i en livflotte. Men att det var så svårt att kissa var det enskilt största problemet för oss alla. Det var också anledningen till att en person tvingades att avbryta försöket, allmäntillståndet påverkades så mycket att det blev en hälsorisk. De flesta blev sjösjuka men tack och lov spydde ingen inne i flotten, summerar Matthew Fader, projektansvarig på Sjöräddningssällskapet.
Alla överlevnadsmanualer betonar att en positiv attityd är en livsavgörande faktor om man hamnar i en nödsituation. Det var något som blev tydligt under livflotteövningen. Det är också viktigt att utse en tydlig ledarroll, någon som kan ta befälet i flotten på ett ödmjukt sätt, och fördela uppgifterna ombord. Alla reagerar olika vid en nödsituation, och det är viktigt att vara förberedd på det. Att kunna samarbeta och ta hand om varandra är avgörande för utgången.
Testdeltagarna genomgick kognitiva snabbhetstester före och direkt efter övningen, och det förvånade projektledningen att samtliga faktiskt visade bättre resultat efter dygnet i flotten. Deltagarna klarade av att samla kraft och mentala resurser och bidrog därmed till sin egen räddning.
– Det visar att träning och förberedelser förbättrar överlevnadschanserna dramatiskt, något vi tar fasta på i våra slutsatser.
En längre film håller nu på att tas fram, som tillsammans med slutsatser och erfarenheter kommer att ligga till grund för en e-learningplattform.
– Min förhoppning är att folk ska se filmen och vilja lära sig mer om sjösäkerhet. Idag finns det inte särskilt många kurser i maritim överlevnad, och de som finns är anpassade för yrkessjöfarten. Målet är att projektet ska leda till fler kurser för fritidsseglare, som liknar de egensäkerhetskurser vi har för frivilliga sjöräddare, säger Matthew Fader.
Projektgruppen kommer också att inleda en dialog med livflottetillverkarna kring den utrustning som finns ombord på flotten och vad deltagarna ansåg saknades ombord. Till exempel fanns behov av en länspump, tejp för att täta läckor och någon form av ”shewee”, en portabel tratt som man kissar igenom och som säljs i friluftsbutiker idag. Däremot upplevde deltagarna att mängden vatten och energikex var tillräcklig, något som man oroat sig för i förväg.
Info: www.ssrs.se
Här är de första bilderna på den helt nya Bavaria Sport 360. Båtmodellen har tidigare presenterats på ritningsstadiet, men nu har de första båtarna sjösatts och fotograferats.
Denna nya modell finns sedan tidigare i tre olika modeller; Open, Hard Top och Sport. Nu kommer den dessutom i en fjärde version, Coupé.
Båten finns i tre olika varianter med samma skrov; open, hardtop och coupé. Därmed har nya Bavaria Sport 360 blivit väldigt mångsidig med flera olika användningsområden.
Sittbrunnen har designats med tanke på moderna människors båtliv. Den har därför en väl tilltagen social yta och sittytor med matbord i den aktre delen. Under dagtid kan utrymmet med några enkla grepp förvandlas till ett rymligt soldäck.
För båtens design svarar Marco Casali och hans team av italienska designers vid TOO DESIGN, som har valt att använda enkla och rena linjer på den nya båten. Skrovet är konstruerat och tillverkat enligt den senaste tekniken. För konstruktionen svarar Insenaval SL, som även står bakom många super yachts. För interiören står Design Unlimited.
Båtens namn – Sport 360 – sägs stå för ett nytt koncept med stora ytor och väl tilltagna fönster. Det skapar 360 sikt runt båten. Förutom modellerna ovan kommer även en soft-top version att finnas i prislistan.
– Vi har analyserat våra kunders önskemål och behov tillsammans med våra återförsäljare runt om i världen och byggt in allt detta i nya Sport 360. Ett av marknadens önskemål var att bygga en Bavaria i den här storleksklassen, säger Meik Lessig, försäljningschef hos Bavaria.
Priserna för den nya modellen med 2x MerCruiser 5.0 MPI DTS Bravo III EUR startar på 129 900 Euro plus moms, vilket bör betyda cirka 1,5 Mkr i Sverige.
Info: www.bavariasverige.se
Under sommarmånaderna är fartygstrafiken som livligast och då ökar också Kustbevakningens övervakning längs kusterna och i skärgårdarna. Den 16-20 juli lägger Kustbevakningen extra fokus på sjösäkerhet genom nykterhets- och fartkontroller över hela landet.
En av Kustbevakningens många uppgifter är att arbeta för en ökad säkerhet till sjöss. Deras verksamhet ska minska antalet olyckor och skapa en trygg miljö för alla som är till sjöss. Av erfarenhet säger Kbv att fart- och nykterhetskontroller har en hög förebyggande effekt som i sin tur skapar förutsättningar för just ökad sjösäkerhet.
Under en vecka, 16-20 juli, höjer myndigheten sin närvaro och utför förannonserade kontroller av fart och nykterhet. Ett tiotal fartyg längs med Sveriges kust deltar i satsningen som går under namnet Sjövett. Fartygen Naturligtvis även att ha beredskap för oljeutsläpp och för sjöräddning. Syftet med satsningen är dels att öka kunskapen om och efterlevnaden av de regler som gäller till sjöss, dels att ge allmänheten möjlighet att möta Kustbevakningens medarbetare.
1 juni 2010 infördes 0,2-promillegräns för fritidssjöfart – grundat på ett hemsnickrat påstående att vägtrafikens risker råder till sjöss. Men fakta visar att vägtrafikens olycksbild inte återspeglas i sjötrafiken. Lagstiftaren förenklade grovt och jämställde båt- och skärgårdslivets premisser med fastlandslivet – man bortsåg från det viktigaste av allt – fritidsbåtens betydelse – att båten alltid är den enda möjligheten att förflytta sig – oavsett avstånd – och det dygnets alla timmar! Lagstiftaren tycks även glömt att längre färd och boende i fritidsbåt oftast inte har slutmålet som ändamål – själva resan och vistelsen i båten är målet!
Juridisk expertis menar att förutsättningen/villkoret för en lagskärpning aldrig sakligt styrkts. Premissen för lagändringen finns i regeringens proposition 2009/10:76 och lyder:
“Enligt regeringens uppfattning kan tiden nu vara mogen för en promillegräns för sjötrafiken som motsvarar den som gäller för vägtrafiken. Det gäller förutsatt att förhållandena till sjöss och riskerna med alkoholpåverkan i sjötrafiken kan någorlunda jämställas med vägtrafiken”. Högsta domstolen fastslog sedermera i en dom att vägtrafikens påföljder inte strikt skall tillämpas på sjötrafiken, eftersom: ”faran vid onykterhet till sjöss i allmänhet får anses vara något lägre än vid onykterhet i vägtrafiken”. Kammarrätten i Stockholm framförde i remissvar kritik mot den föreslagna 0,2-promilleregeln på sjön, och påpekade att regeln: ”saknar stöd i vetenskapliga studier”. Även Hovrätten över Skåne och Blekinge kritiserade lagförslaget, och påtalade att det: ”saknas empiriskt belägg för att införa en sådan regel för fritidssjöfarten”. Ifall riskerna till sjöss någorlunda vore jämförbara med riskerna i vägtrafiken skulle det återspeglas i olycksstatistiken. Så är inte fallet, vilket t ex sjöpolisen i Stockholm bekräftar med sina uttalanden i media då lagen trädde i kraft. Det finns inga sakliga skäl för 0,2-promillegränsen. Lagstiftningen genomdrevs med lösa påståenden.
Ansvarsregeln i tidigare lag – det pragmatiska villkoret att föraren kan uppvisa att båten framförs på ett betryggande sätt – ersattes av ett absolut 0,2-promillekrav. Därtill pålades fritidssjöfarten än strängare alkoholregler än vägtrafiken – man införde även 0,2-promillekrav för passagerare som är föraren behjälplig. Skilda alkoholregler infördes för olika båt- typer – vilket innebär att båtar som framförs i samma hastighet beivras olika!
Vid Båttinget 2014 på båtmässan ”Allt för sjön” närvarade riksdagsledamöter från ”Riksdagens fritidsbåtnätverk”. En sjösäkerhetsexpert frågade; Är detta en sjösäkerhetspolitisk lagstiftning eller en nykterhetspolitisk? Ledamöterna svarade att man ansåg lagstiftningen ”även” var nykterhetspolitisk. Kammarrätten i Stockholm hade på sin tid motsatt sig lagskärpningen med hänvisning just till att den: ”ter sig som ett nykterhetspolitiskt förslag”. Sensmoralen blir att av folkhälsoskäl bestämmer lagstiftaren att här ska utfärdas dagsböter i fostrande syfte inom just båtlivet.
Professorer och sjörättsexpertis slår fast att den skärpta sjöfyllerilagen saknar legitimitet. Sjösäkerhetsexpertis sågar lagskärpningen, och påvisar att den är kontraproduktiv.
Båt-Sverige; SBU/Båtunionen, Kryssarklubben, Sweboat/båtbranschen m fl. begär en opartisk och saklig översyn/utvärdering av den världsunika lagstiftningen. Ingenting händer.
“Organisationen Båtfolket.se”
Kommentarer
Ja, det är ju märkligt att man från ansvarigt håll inte bemödar sig med att ens svara, än mindre utvärdera. Det är ju inte brottsligt att begå misstag (att stifta nämnda lag) men det är ju oerhört lågt att inte kunna stå för misstaget och rätta till det (utvärdera, se över, rätta till).
Hur kan det komma sig att alla är så övertygade om att en utvärdering kommer leda till att man återgår till den gamla lagen? Den kan lika väl ha som resultat att man inkluderar alla båtar under kravet på 0.2 promille.
100 lag om två, inklusive Sveriges största rapartist Petter, antog den första upplagan av den stenhårda utmaningen Engadin Swimrun i Schweiziska alperna. De tävlande sprang och simmade om vartannat I totalt 52 km i unik alpmiljö i Engadindalen.
Tävlingsbanan låg på drygt samma höjd som toppen av Kebnekaise och deltagarna fick tackla 1500 meters höjdskillnad, kalla vattentemperaturer, krävande terränglöpning och ett magiskt bergslandskap. Swimrunässen Björn Englund och Paul Krochak tog hem en välförtjänt seger med tiden 06:28:10 och slog tvåorna Mike Thoren och Jesper Svensson med över en halvtimme! Multisportmästarinnan Carolin Holmqvist imponerade med en total tredjeplats med sin partner Lelle Moberg.
Den första swimruntävlingen utanför Sverige bjöd de 200 deltagarna från 17 nationer på en riktigt tuff fysisk utmaning i det bildsköna schweiziska “Heidi-landskapet” i Engadindalen. En fjärdedel av lagen på plats var svenskar (26 lag), som har något större vana av swimruntävlingar än sina utländska konkurrenter. Vad svenskarna inte var vana vid var dock den syrefattiga miljön på högre höjd och de många höjdmeterna att avverka i den kuperade bergsmiljön.
Artisten Petter var solid och gick i mål som 16e lag med lagkamraten Marcus Hulgren. Han summerar:
”Det här var den sjukaste utmattningen jag utsatt mig för. To hell and back med en episk panoramabild av otroligt vackra berg. Jag blev ett med mig själv i vattnet när kroppen började att skaka av kyla, då tänkte jag på min familj och att ordet ’bryta’ inte finns med i mitt vokabulär. Marcus (Hultgren) var en hjälte som drog mig, guidade mig och såg till att jag höll hela vägen.”
Förutom en tuff höjdskillnad på totalt 1500 meter bestod det 52 km långa loppet av 46 km terränglöpning (i våtdräkten) på kuperade bergsstigar och grusvägar och 6,5 km simning (med löparskorna) i 10-gradiga bergssjöar runt den celebra alporten St.Moritz. Deltagarna hade 17 byten mellan terränglöpning och simning längs banan. Det var tufft och långt och många lag bröt. Björn Englund och Paul Krochak tog ledningen tidigt i loppet och bara ökade avståndet till lagen bakom.
“Vi var här för att vinna och vi gjorde det. Vi är inte så vana vid att springa i så brant terräng så vi försökte att inte gå ut för hårt i uppförsbackarna. Det kostade på låren både uppför och nedför. Vattnet var ganska kallt och vi blev rejält nedkylda några gånger. Det var tur att solen värmde upp mellan simningarna. Man var verkligen tvungen att hantera elementen. Landskapet var helt otroligt och man var tvungen att stanna upp lite ibland bara för att titta sig omkring,” säger segrare Englund, som var i alperna första gången.
Trots den tuffa utmaningen kunde deltagarna alltid lyfta upp blicken och njuta av den totala alpupplevelsen: snöiga bergstoppar, höga berg, smaragdgröna sjöar vackra stigar, gröna blomsterängar, sagolika skogar och gemytliga chaleter. Förutom den ikoniska alporten St. Moritz passerade man de genuina alpbyarna Maloja, Sils, Champfer för att slutligen gå i mål i Silvaplana.
Tävlingsarrangör Mats Skott (från Sverige, ÖTILLÖ-grundare och arrangör) kommenterar den första upplagan av Engadin Swimrun:
“Det var stor succé för denna första upplaga av tävlingen. Vi är väldigt nöjda med banan, som både är fysiskt krävande och väldigt vacker, precis som ÖTILLÖ! Engadin Swimrun är den perfekta systertävlingen till ÖTILLÖ och en härlig kontrast, från skärgård till stora berg! Vi har fått mycket positiv feedback och många framtida swimrunatleter är intresserade av tävlingen och tävlingsformen. Sporten swimrun växer och vi ser en ljus framtid för sporten. Vi har redan satt datum för nästa års upplaga av Engadin Swimrun, den 11 juli 2015. Det ser vi fram emot!”
Engadin Swimrun är en hård kvalificeringstävling till ÖTILLÖ, som i år är klassad som VM i swimrum och känd för att vara en av världens tuffaste endagarstävlingar. Topp 3 herrar, topp 3 mixed och topp 2 dam från Engadin Swimrun är kvalificerade till ÖTILLÖ, den 1 september 2014.
Topp 3 resultat Engadin Swimrun, den 12 iuli, 2014
Herrlag
1. Björn Englund (SWE) & Paul Krochak (CAN), Team Head Swimming: 06:28:10
2. Mike Thoren (SWE) & Jesper Svensson (SWE), Team Enervit Sweden: 07:00:15
3. Klas Wiréhn (SWE) & Henrik Wahlberg (SWE), Team SurfSpot: 07:24:35
Mixedlag
1. Carolin Holmqvist (SWE) & Lelle Moberg (SWE), Team Säkra Stockholm Öst AB: 07:07:29
2. Laetitia Pibis (FRA) & Gerald Hofstadler (AUT), Team Irgendwie & Sowieso: 07:44:39
3. Lucie Croissant (FRA) & JC Kunz (FRA), Team Adidas Triatl Aix: 08:03:22
Damlag
1. Hanna Slotte (SWE) & Natalia Muller (SUI), Team two single ladies: 08:34:36
Women
2. Elen Nihmark (SWE) & Jaana Nehez (SWE), Team Skånskorna: 08:56:42
Komplett resultatlista: http://engadinswimrun.r.mikatiming.de/2014/?pgid=&pid=start
Om ÖTILLÖ – VM i Swimrun
ÖTILLÖ avgörs den 1 september i Stockholms skärgård, från Sandhamn till Utö. Lag om två springer 65 km över 26 öar och simmar 10 km mellan dem. Det är 1,5 maraton i våtdräkt och tre Vansbrosimningar i löparskorna. 120 lag (maxgräns) från 22 nationer kommer till start. 350 lag står på väntelista. ÖTILLÖ, som har blivit rankad som en av världens tuffaste utmaningar av CNN, befäster sin position som en av de mest prestigefyllda tävlingarna i världen. Tävlingen har inför den nionde upplagan, den 1 september 2014 blivit klassad som VM i Swimrun. Förutom artisten Petter deltar bland annat uthållighetsfenomen som Jonas Colting, före detta världsmästare i Ultra Triathlon, som kommer att satsa på seger i ÖTILLÖ i kamp mot fjolårsvinnarna Björn Englund och Paul Krochak. www.otillo.se
Engadin Swimrun sociala kanaler
Hemsida: www.engadinswimrun.ch
Facebook: www.facebook.com/engadinswimrun
Twitter: otillorace
Instagram: #engadinswimrun14
Info: www.engadinswimrun.ch
Foto: Jakob Edholm och Nadja Odenhage / Engadin Swimrun 2014.
Sju minuter. Efter nästan 70 timmars segling var det sju minuter som saknades för att vinna storbåtsklassen på ÅF Offshore Race 2014 (Gotland Runt). Slagna av den minsta båten i vår klass.
Det är lätt att haka upp sig på de där sju minutera. Var tappade vi dem? Vad hade vi kunnat göra annorlunda? Vi gick igenom racet timme för timme, rannsakade oss själva och kom unisont fram till att vi gjort det fantastiskt bra. I frustrerande lättvind hamnade vi i bleke hela sex gånger där det blev omstart med de mindre båtarna som kommit ikapp. Trots detta var vi 100% fokuserade och drev båten framåt dygnet runt. Ingen tappade humöret utan vi såg möjligheter hela tiden. Även när maten tog slut. Är vi alltså nöjda? Thomas Blixt har vunnit fler Gotland Runt än någon annan och målet var givetvis att vinna. Är vi alltså besvikna? All tävlingsidrott kan vara svart eller vit om man vill det.
Jag väljer att vara mer nyanserad. Vi nådde inte resultatmålet att vinna. Det är så många yttre faktorer som påverkar om det är möjligt att nå ett resultatmål eller ej. Lättvind t.ex. Prestationsmålen att vara proaktiva, maximera nuet och driva båten till dess fulla potential nåddes definitivt. Mina personliga känslomål att ha roligt och våga ta plats i teamet uppfylldes med råge. Alltså nådde i alla fall jag två av tre mål. Det är fördelen med att lägga fokus på det man kan påverka – prestation och känsla snarare än resultat. Man når sina mål oftare.
Du som följt mig som krönikör här på batliv.se har genomskådat mig för längesedan. Det som presenterats som ett projekt där ni ska få följa Renata Chlumskas utmaning att lära sig segla och genomföra två utmaningar till havs, handlar egentligen om mig. Om att jag genom samarbetet med Renata har hittat tillbaka till seglingen, fått tillbaka glädjen och drivkraften igen och att jag vill göra det fullt ut. Även om det idag inte handlar om att jaga de ädlaste valörerna. Nu handlar det om personlig utveckling.
Renata ja. Hur gick det för henne ombord på Blixt Pro Sailing? Stolt men inte överraskad kan jag som hennes coach konstatera att hon fann sig tillrätta omgående. Lyhörd, reaktionssnabb, smidig och orädd. Formellt fick hon rollen ”floater”, d.v.s. den som löser allt som annars faller mellan stolarna. Kittet som sammanfogar alla moment till en helhet. Så småningom utökades Renatas ansvar och hon fick winscha, trimma, styra och åka upp i masttoppen för att spana efter vind. För en som lider av svår sjösjuka, som Renata, är ett lättvindsrace det bästa som kan hända. Det enda problemet var att den utdragna seglingen innebar att Renata fick kasta sig av båten efter målgången i Sandhamn för att i högsta fart ta sig med en rib in till Stockholm och Amerikanska ambassaden och fixa det visum hon behövde till flyget nästa morgon mot nästa äventyr. Jag tror hon hade typ 7 sju minuter tillgodo innan ambassaden stängde.
Alltid ett nytt äventyr väntar runt hörnet för den kvinnan. I slutet av september väntar finalen i vårt seglingsprojekt. Då ska hon vara rorsman under Navigare Race Week i Kroatien.
Anna-Karin
Anna-Karin S. Öjerskog är världsmästare i segling och lär den professionella äventyraren Renata Clumska att segla, med målet att delta i ÅF Offshore Race och Navigare Race Week. Anna-Karin är en flitigt anlitad föreläsare, moderator och ledarskapscoach. Läs mer på www.a-head.se
För den som är funktionsnedsatt men vill ta del av båtlivet kan det bli svårt om man vill ha båt i någon av storstädernas kommunala hamnar. Enligt en riksomfattande undersökning som Sweboat – Båtbranschens riksförbund – låtit göra, är de kommunala fritidshamnarna i Stockholm, Göteborg och Malmö dåligt anpassade för funktionsnedsatta. Bäst tillgänglighet finns i exempelvis Sotenäs, Lysekil och Lomma.
– Ett aktivt friluftsliv är viktigt för människors hälsa. Vi vet att naturen har en läkande effekt i samband med en sjukdom eller skada så därför är det viktigt att friluftslivet görs tillgängligt även för människor med funktionsnedsättning. Tillgång till havet och båtlivet är extra viktig då vi alla är lika när vi är ombord på en båt. De kommunala hamnarna kan med enkla medel göra det möjligt, men då måste kommunerna jobba med frågan. Det är en skylighet de har gentemot kommunens invånare, säger Pelle Kölhed, ordförande i Personskadeförbundet RTP.
I Sweboats återkommande undersökning, Årets båtkommun, svarade 67 kommuner på frågan om de kommunala hamnarna var anpassade för rullstolsburna alternativt funktionsnedsatta nyttjare. 49 stycken, 73 procent, uppgav att de erbjöd servicen vid samtliga eller vid någon av sina fritidshamnar. Däribland Malmö och Göteborg som svarade att de har viss anpassning i form av ramper ner till bryggor. Men i Malmö saknas lämpliga platser för funktionsnedsatta medan det i Göteborg finns några båtplatser som passar bättre för exempelvis rullstolsburna, men inga platser speciellt avsedda för personer med funktionsnedsättning. Vid behov kan man söka till dessa platser men väntetiderna är långa och man får kanske inte en båtplats i sin närhet. Varken Malmö eller Göteborg planerar någon anpassning av nuvarande bryggor.
Av de 67 som svarat, saknade nio anpassningar för funktionsnedsatta helt och hållet, däribland Stockholms kommun. Där svarar man att några hamnar är lite lättare att nå men i de flesta fall är de dåligt byggda för funktionshindrade. Kommunen svarar dock, precis som i Malmö och Göteborg, att man har en ambition att bli bättre framöver.
– Det är mycket glädjande att så många kommuner gör sina fritidshamnar tillgängliga för alla oavsett förutsättningar. Men att de viktiga kommunala hamnarna i storstäderna ligger efter är ytterst beklagligt. Det är dags att storstadskommunerna börjar tar ansvar för den här frågan, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.
Ett gott exempel är Kungshamn i Sotenäs kommun som har en lift för funktionsnedsatta som behöver hjälp ner i båten. Man har även speciella bryggor för personer som har svårt röra sig och man har tagit bort trösklar på bryggor. Liknande service har man i Lomma och Lysekil som båda erbjuder möjligheten att lyfta i båtgäster.
Samtliga kommuner erbjöds att svara på enkäten Årets Båtkommun 2014 varav 73 svarat att de driver hamnar.
Modernare båtar och bryggor, ändrade regler för hastigheter och bränslen – men framförallt en politisk vilja och blocköverskridande överenskommelser. Det är några av de förutsättningar som politiker och tjänstemän listar måste finnas på plats för att Stockholm ska få en hållbar kollektivtrafik på vatten.
Möjligheten att använda Stockholms vatten för kollektivtrafik är en fråga som diskuterats under många år i Stockholm, ändå har inte mycket hänt på området. IVL Svenska Miljöinstitutet har i en ny intervjustudie frågat ett tjugotal politiker, tjänstemän och andra sakägare vad de tror är anledningen till att vi inte har någon fungerande båtpendling i Stockholm idag och vad de anser krävs för att göra en sådan båttrafik miljömässigt- och ekonomiskt hållbar.
– Det som nästan samtliga intervjuade säger är att det har saknats en politisk vilja att genomföra detta. Huvudsakligen beror det på att man från politiskt håll inte trott att båtpendlingen har verklig kapacitetshöjande effekt, säger Johan Strandberg på IVL Svenska Miljöinstitutet.
För att råda bot på det lyfter de intervjuade upp att det behövs breda överenskommelser mellan politiska partier samt mellan kommuner och landsting, men att ingen hittills tagit ledningen för detta.
Andra hinder som lyfts fram är av teknisk karaktär som att den befintliga båtflottan och bryggor inte är anpassade för den typ av drift som skulle svara upp mot de resultat och effekter man vill se hos en pendlingstrafik. Det behövs nya, modernare båtar som uppfyller dagens krav inom miljöhänsyn, tillgänglighet och effektivitet. Flera av de intervjuade säger att hastighetsbegränsningarna måste ses över. Båtarna måste gå snabbare och turerna bli fler för att båtpendlingen ska bli ett attraktivt alternativ för resenärerna.
– Det verkar som att man hittills inte tagit sjötrafiken riktigt på allvar. Testlinjer som genomförts har gjorts halvhjärtat, och även de utredningar som gjorts har ofta antagit ”allt annat lika”, vilket alltså betyder att man använt gammalt tonnage i beräkningarna, existerande regelverk och icke existerande anpassningar på land. Bättre vore att göra analysen omvänt. Fråga inte om tekniken kan uppfylla behoven. Fråga hur tekniken skulle behöva se ut för att uppfylla behoven. Då höjer vi innovationsgraden och kan på allvar svara på om det är möjligt med en kollektivtrafik på vatten, säger Johan Strandberg.
Han tror att förutsättningarna nu har ändrats och att det bör gå att göra ett omtag där man satsar ordentligt i tre-fyra år på en linje och involverar både landsting, kommuner och näringsliv.
– Vi ser framför oss att en sådan satsning med lite högre grad av innovativitet bör kunna gå att få delfinansierad av staten eller EU-kommissionen.
Projektet har finansierats av länsstyrelsen i Stockholm med medfinansiering från Strömma Turism och Sjöfart.
VisitSweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co har enats om en gemensam masterplan som ska öka intäkterna från utländsk turism till Västsverige och Göteborg med 40 procent. Planen löper över sex år och ska samla och rikta de gemensamma insatserna för att nå större internationellt genomslag med större marknadsföringsresurser och bättre tillgänglighet till regionen.
VisitSweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co har enats om en gemensam masterplan som ska öka intäkterna från utländsk turism till Västsverige och Göteborg med 40 procent. Planen löper över sex år och ska samla och rikta de gemensamma insatserna för att nå större internationellt genomslag med större marknadsföringsresurser och bättre tillgänglighet till regionen.
En stor del av tillväxtpotentialen för svensk besöksnäring finns hos utländska besökare till Sverige. För att få Västra Götaland och Göteborg att sticka ut i den internationella konkurrensen har VisitSweden, Västsvenska Turistrådet och Göteborg & Co tecknat ett sexårigt samarbetsavtal som bland annat ska leda till bättre tillgänglighet och mer gemensam marknadsföring på utvalda marknader. Den gemensamma masterplanen är ett steg i att förverkliga svensk besöksnärings nationella vision om en fördubblad omsättning till år 2020.
2013 omsatte internationell turism i Västra Götaland cirka 12 miljarder kronor. År 2020 ska det ha ökat till 17 miljarder, eller drygt 40 procent.
– Utländska besökare ger stora intäkter till Sverige, Västsverige och Göteborg. För att fortsätta lyckas i framtidens internationella konkurrens krävs långsiktiga samarbeten tillsammans med svensk besöksnäring. Nu kan vi öka takten i marknadsföringen av Göteborg och Västsverige, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.
– Vi slår ihop våra påsar för att stärka vår internationella marknadsföring. Konkurrensen om turisterna är stenhård och detta ger oss ännu bättre förutsättningar att nå igenom, säger Fredrik Lindén, vd på Västsvenska Turistrådet.
– Utländska besökare tar in mer pengar än den samlande svenska exporten av järn, stål och livsmedel, samtidigt som besöksnäringen är mindre konjunkturkänslig. Göteborg och Västsverige är en stark produkt, men alldeles för okänt internationellt. Genom att verka tillsammans är vi övertygade om att vi kan nå längre än vad vi hade kunnat på egen hand, säger Camilla Nyman, vd på Göteborg & Co.
Foto: Jonas Ingman.
Mer än var fjärde svensk uppger att de inte har simmat 200 meter under de senaste tio åren. Risken är stor att de inte skulle klara sig vid ett nödläge. I juni drunknade 21 personer i Sverige, vilket är en kraftig ökning jämfört med förra året.
Enligt en undersökning som försäkringsbolaget If gjort uppger mer än var fjärde svensk (28 procent) att de inte har simmat 200 meter under de senaste tio åren. Att klara av att simma 200 meter bukar anges som mått på riktig simkunnighet.
– Alla borde öva på simningen med jämna mellanrum. Många tenderar annars att överskatta sin förmåga. Man ska även komma ihåg att det inte är samma sak att simma i en bassäng som i öppet vatten, säger Caroline Uliana, informationschef på If.
Trots ett halvdant väder var juni en mycket svart månad sett till drunkningsstatistiken. I år omkom 21 personer, förra året var siffran 14. Till och med juni månad i åt har totalt 50 personer drunknat, varav 41 var män, enligt Svenska Livräddningssällskapets statistik.
– Bland medelålders har nära fyra av tio inte simmat 200 meter på tio år eller mer. Det är den åldersgrupp där risken att överskatta sin simförmåga är som störst. Genom att i lugna förhållanden testa simkunskaperna kan sommarsemestern bli både säkrare och tryggare, säger Caroline Uliana.
En tidigare undersökning från If visade att endast hälften av svenskarna skulle klara av att livrädda någon som håller på att drunkna. Män anser sig bättre på livräddning än kvinnor. Sex av tio män anser sig kunna livrädda någon som håller på att drunkna. Fyra av tio kvinnor svarade ja på samma fråga.
Fråga: När simmade du 200 m senast?
Senaste året 34%
Senaste 2-5 åren 25%
Mer än 5 år sedan 13%
Mer än 10 år sedan 20%
Har aldrig simmat 200m 8%
Undersökningen gjordes av YouGov på uppdrag av If i feb/mars 2014 med 3 591 svarande.
15 procent av svenskarna har varit inblandade i ett drunkningstillbud och bland män är siffran så hög som 18 procent. Det framgår i en ny undersökning från Trygg-Hansa. Samtidigt uppger mindre än hälften, 44 procent, av svenskarna att de kan flyta längre än tio minuter i vatten utomhus.
I en ny undersökning från Trygg-Hansa uppger 15 procent av svenskarna att de varit med om en allvarlig olycka i vatten där någon nästan drunknat. Bland männen är siffran högre, där nästan var femte man (18 %) uppger sig varit med om ett drunkningstillbud. Enligt Svenska Livräddningssällskapet omkom 21 personer i drunkningsolyckor under juni månad. Det är det högsta antalet sedan 1999 visar deras preliminära sammanställning. Under samma period förra året drunknade 14 personer.
Trygg-Hansas undersökning visar också att bara fyra av tio vuxna har simmat 200 meter eller mer under det senaste året. En av fem svarar att det var mer än fem år sedan de simmade tvåhundra meter senast. Att kunna simma 200 meter är den simkunnighetsdefinition som fastslagits av de nordiska livräddningsorganisationerna och även definitionen som används i skolans läroplan.
Det är viktigt att simma regelbundet för att färdigheten ska behållas och att man även övar sig på att flyta och simma i vatten utomhus. Att man kan klarar av att simma 200 meter i en simhall innebär inte nödvändigtvis att man klarar av samma sträcka i öppet kallt vatten utomhus, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert, Trygg-Hansa.
Trygg-Hansa har en lång tradition av att förebygga skador och främja säkerhet i och vid vatten. Vi har delat ut omkring 200 000 livbojar sedan 1954 och varje år räddas elva människors liv tack vare de 80 000 livbojar som finns runt om i Sverige. I samarbete med Svenska Livräddningssällskapet stöttar vi sommarsimskolor för ca 20 000 barn per år och på senare år har projekt som Babybojen, Livbojsjakten och Simskola för alla startats och engagerat hundratusentals svenskar.
På vår hemsida trygghansa.se/csr kan du läsa mer om vårt vattensäkerhetsarbete. Där kan du även ladda ner en folder som innehåller tips och råd kring vad man ska tänka på när man vistas med barn i vattennära miljöer, både i och utanför hemmet.
Om undersökningen:
Undersökningen har genomförts på uppdrag av Trygg-Hansa, av undersökningsföretaget Novus. Undersökningen är riksrepresentativ och genomfördes som en webbenkät under perioden 21/3-1/4 2014. Sammanlagt gjordes 1 017 intervjuer med kvinnor och män i åldern 18-79 år i Sverige.
Tips inför bad i kallt vatten:
Om du är osäker på om du kan simma 200 meter, undvik kallt vatten och se istället till att träna i varmare vatten först
Om vattnet är riktigt kallt, undvik att doppa huvudet
Ha alltid sällskap när du badar, om något skulle hända, så att du snabbt kan få hjälp
Simma längs med stranden och inte för långt ut
Hoppa/dyk inte på okänt vatten eller där varningsskyltar anger att det är grunt
Simma inte under bryggor och hoppställningar
Källa: Trygg-Hansa
Briggen Tre Kronor af Stockholm och Initiativet Hållbara Hav är ute på sommarturné. Flera hamnar har redan fått besök och fler står på tur. Närmast besöker Nynäshamn 12-15 juli. Här erbjuds “Öppet skepp” med möjlighet att besöka fartyget i hamnen samt seglingar där man får vara med och hissa segel. Seglingen är en del i Initiativet Hållbara Havs verksamhet för att informera om miljöfrågor som rör Östersjön. Möjlighet finns även att segla till Stavsnäs 15 juli.
Initiativet Hållbara Hav samarbetar med forskare, näringsliv, organisationer och myndigheter för att sprida information om miljösituationen i Östersjön och vad vi kan göra för att rädda vårt vackra innanhav. Genom bl.a. seglingsintäkter bidrar de som seglar, till Initiativet Hållbara Havs arbete för Östersjön.
Öppet Skepp och Seglingar
Under besöket i Nynäshamn bjuder Tre Kronor af Stockholm in till “Öppet Skepp” och seglingar där man får uppleva hur det är att segla ett äkta segelfartyg på samma sätt som man gjorde vid mitten av 1800-talet. Under seglingen får alla som vill vara med och prova på. Man behöver inte kunna något om segling utan besättningen berättar och instruerar så att alla kan vara med.
Ungdomsverksamhet
Hållbara Hav satsar stort på ungdomsverksamhet och hela sommaren seglar ungdomar med Tre Kronor för att lära sig mer om och få en ökad förståelse för Östersjöns betydelse och de problem som vi måste lösa för ett levande och friskt hav i framtiden. Ungdomar från Marina Läroverket i Stocksund gör praktikarbeten ombord. Med på seglingen medverkar även ensamkommande flyktingungdomar som får möjlighet att se Östersjön från ett äkta segelfartyg och uppleva den speciella gemenskap som uppstår ombord på ett fartyg.
PROGRAM
DAGSEGLING OXELÖSUND – NYNÄSHAMN
Lördag 12 juli. En hel dags segling med Tre Kronor af Stockholm. Avgång från Oxelösund, Fiskehamnen Femöre kl 08:00. Ankomst Nynäshamn 12 juli kl 18:00. Pris 995 kr. Måltider ombord ingår.
ÖPPET SKEPP NYNÄSHAMN
Söndag 13 juli kl 13:00 – 18:00.
Måndag 14 juli kl 13:00 – 14:30.
KVÄLLSKRYSSNING NYNÄSHAMN
Måndag 14 juli. Fyra timmar segling inklusive middag. kl 16:00 – 20:00. Pris 845 kr. Barn t o m 18 år 695 kr.
DAGSEGLING NYNÄSHAMN – STAVSNÄS
Tisdag 15 juli. En hel dag ombord på Tre Kronor med segling genom Stockholms skärgård. kl 09:00 – 17:00. Pris 995 kr. Måltider ombord ingår. BOKNING Följ länk på www.briggentrekronor.se eller köp biljett ombord under Öppet Skepp. Ring 070-422 78 19 för info.
Läs mer på www.briggentrekronor.se och www.hallbarahav.nu
Stena har för femte året i rad varit titelsponsor för Sveriges största internationella seglingsevent, Stena Match Cup Sweden – ett event med matchracingsegling i världsklass, underhållning och aktiviteter för alla åldrar. I år var det dessutom 20-årsjubiluem på Marstrand och rekordmånga, d v s uppskattningsvis en bra bit över 100.000 personer var på plats för att delta i folkfesten.
Årets startfält med fjorton team från hela världen var mycket starkt och under veckan bjöds det på många spännande tävlingar, som till sist fick en rafflande upplösning med svensk seger. Team Björn Hansen tog sin tredje raka seger i Stena Match Cup Sweden. Stena Sailing Team med skeppare Johnie Berntsson, som har Stena som huvudsponsor, nådde inte kvartsfinal denna gång.
”Vi är stolta över att vara med och stötta Stena Sailing Team. Johnie Berntsson och hans team har ett engagemang och driv utöver det vanliga. De är bra ambassadörer för sporten och vi ser fram emot att fortsätta följa deras fortsatta deltagande i världscupen,” säger Lena Alvling, Event & Marknadschef Stena Bulk och Lovisa Andersson, Marketing och Branding ansvarig Stena Metall.
För Stena som har sina rötter i Göteborg och som dessutom bedriver stora delar av sin kärnverksamhet till havs, är sponsorskapet av Stena Match Cup Sweden ett självklart val. Under veckan i Marstrand bidrar hela Stena sfären till evenemanget, bl a arrangeras ett antal seminarier och Stena Recycling står för renhållningen på ön. http://www.youtube.com/watch?v=HgFQ5veX-LM
Under veckan tävlas det även med katamaraner och en speciell Junior Cup banar väg för nya talanger. En höjdpunkt under veckan är även det återkommande Childhood Race då celebriteter deltar i en kappsegling för välgörenhet. I år var det ovanligt många kändisar på plats och ett ansenligt bidrag kunde lämnas till World Childhood Foundation.
”Vi vill ta tillfället i akt och tacka alla samarbetspartners, medarbetare, arrangörer, volontärer och tävlanden som tillsammans gör ett enastående jobb och skapar ett seglingsevent i världsklass. Evenemanget växer år för år, både sportsligt och medialt och har verkligen blivit sommarens höjdpunkt för många,” tillägger Lena Alvling och Lovisa Andersson.
Två konkurrerande besättningar är på väg över Atlanten från Newport, Rhode Island till Storbritannien. Spänningen fortsätter stiga inför starten av Volvo Ocean Race. Enligt regelboken är det strängeligen förbjudet för Abu Dhabi Ocean Racing och Team Alvimedica att tävla mot varandra innan startskottet går i oktober.
Dock fick de dispens för att i PR-syfte starta sina transatlantiska seglatser samtidigt och hundratals åskådare samlades i veckan i Newport för att önska dem en lyckosam resa.
Laget som backas upp av Förenade Arabemiraten och leds av britten Ian Walker hade ett gott humör ombord inför seglatsen till Gosport, England. De har nyligen haft en kort paus efter att ha seglat från Portugal till Rhode Island. En sträcka som innehöll en hel del unika ögonblick, bland annat en trefaldig salut från det berömda kryssningsfartyget RMS Queen Mary 2. Cunard Lines flaggskepp passerade Abu Dhabi Ocean Racings Azzam medan båda fatygen navigerade sig genom ett område av isberg.
– Vi hade precis seglat fem dagar utan att se någon annan båt och plötsligt dök RMS Queen Mary 2 upp bara drygt 200 meter bort, säger Walker.
– Jag pratade med kaptenen på radion, han närmade sig och gav oss tre riktigt kraftiga kanonskott. Alla gäster ombord var på däck för att vinka till oss och fota. Ett otroligt ögonblick.
Efter att de anländer till England kommer besättningen på Azzam vara väl förberedda inför Aberdeen Asset Management Cowes Week där de kommer ge sig i sina första kappseglingar: Artemis Challenge Race runt Isle of Wight den 7 augusti och Sevenstar Round Britain & Ireland Race den 10 augusti.
Team Alvimedica gav sig också iväg från Narragansett Bay i Newport med siktet inställt på Southampton. Nästa gång de besöker staden blir under hamnstoppet i Newport i maj nästa år.
– Det är inte lätt att lämna vänner och familj men det är dags för oss att sticka ut på havet och segla, säger skepparen Charlie Enright.
– Även om vi åstadkommit mycket under månaderna här i Newport måste vi maximera vår tid tillsammans som lag på havet.
Precis som Azzam kommer Team Alvimedica delta i Round Britain & Ireland Race. Laget som seglar under både turkisk och amerikansk flagga presenterade i veckan fem nya lagmedlemmar. Amerikanen Nick Dana, Nyzeeländarna Ryan Houston och Dave Swete, Australiensaren Will Oxley och Alberto Bolzan från Italien har alla anslutit till Enright och hans högra hand Mark Towill. Amory Ross från Rhode Island kommer att vara lagets Onboard Reporter.
Det spanska laget, vars titelsponsor ännu inte presenterats, har också rekryterat ett antal besättningsmän: fransmannen Nico Lunven och spanjorerna Rafa Trujillo och Antonio ‘Ñeti Cuervas-Mons är nu med i laget som leds av Iker Martínez och Xabi Fernández.
Detta blir ”Ñetis” tredje Volvo Ocean Race och han kommer att ta ansvar för att träna upp lagets seglare under 30 år.
Genom att ta med fransmannen Laurent Pagès har Team Brunel nu en fullständig besättning inför starten av Volvo Ocean Race. Som en del av Groupamas vinnande lag i den senaste upplagan av tävlingen har han en hel del erfarenhet att bidra med. Han kännner också sin nya skeppare Bouwe Bekking väl sedan de seglade tillsammans på Telefónica Blue 2008-09.
Dongfeng Race Team seglade till Spanien från Lorient medan Team SCA tog en paus från träning på havet uner veckan. Tjejerna i laget fokuserar nu fullt på sitt sista stora test inför starten av Volvo Ocea Race den 4 oktober. De kommer precis som Azzam och Team Alvimedica delta i Round Britain & Ireland Race i augusti.
Under våren har Visit Åland satsat på att öka svenskarnas kunskap om vad Åland har att erbjuda. Genom att locka med möjligheten att få namnge en ö i den åländska skärgården har tusentals personer lärt sig mer om Åland via en frågetävling. Uppsalabon Richard Nilsson, som kunde mest om Åland, väljer att döpa ön till Brusholmen, efter sin son Bruce. Namngivningsceremonin äger rum i slutet av juli.
Många som åker på Ålandskryssningar missar chansen att gå i land och upptäcka Ålands naturrikedom. Därför har Visit Åland under våren och sommaren startat en frågetävling, där den som vet mest om Åland vinner odödlighet – genom att få namnge en ö i Ålands skärgård.
Vinnaren av tävlingen är Richard Nilsson från Uppsala, som väljer att döpa ön till Brusholmen.
– Jag tycker att den Åländska skärgården är fantastisk. Jag har släkt som bor på Åland och jag har många fina barndomsminnen därifrån. Det är en plats som ligger nära hjärtat och därför kändes det rätt att döpa ön efter min son Bruce. Sedan tänker jag på havet som brusar. Därför valde jag namnet Brusholmen, säger Richard Nilsson, som vann tävlingen.
– Det är ett väldigt bra namnval, som både är personligt och knyter an till havet. Vi välkomnar Richard Nilsson med familj hit på namngivningsceremonin, och ser fram emot att ta med dem på en expeditionsresa med utgångspunkt från öns koordinater, säger Lotta Berner-Sjölund, vd på Visit Åland.
Odödlighet på koordinaterna 60°08’ 56.83’ ’N 20°19’ 49.23’ ’E
Ön, som efter namngivningsceremonin i slutet av juli, kommer att bära namnet ”Brusholmen” är belägen på koordinaterna 60°08’ 56.83’ ’N 20°19’ 49.23’ ’E i Ålands unika skärgård. Där, mitt ibland ca 2700 öar och rödsprängda klippor, finns det obegränsat med naturupplevelser som bara väntar på att upptäckas.
För 32 år sedan presenterades Diva 39, en båt som var trendsättande i många avseenden. Den var en av de första lättdeplacementsbåtarna för familjesegling, den seglade om de flesta rena kappseglingsbåtarna för tiden och den hade ett attraktivt pris. Så sent som 2011 vann den allra först byggda Diva 39 sin klass på Gotland Runt. 1986 presenterades Diva 35, vilken var en av de första seriebyggda båtarna i avancerade kevlar-kompositmaterial. En familjebåt med för ett tiden extremt högt Lys-tal på 1,25. Nu presenteras nya Diva 40.
Pressmeddelande:
– Med nya Diva 40 vill vi fortsätta Diva-traditionen att bidra med innovationer till båtlivet. Vår fasta övertygelse är att en ny båt skall tillföra något till marknaden – och inte bara vara en ny båt i raden av ett allt mer likriktat utbud, säger konstruktören, Bernt Lindquist.
Några exempel på tidigare Diva innovationer är: Föregångare när det gäller lättdeplacementkonstruktioner och skrovformer med långa seglande linjer. Moderna skrovformer med upprätta stävar och rak akter. Invändigt genomarbetade lösningar för form och funktion. Nedsänkt förstagsrulle. Självslående focksystem. Fasta sittbrunnsbord. Dörrar i stället för nedgångsluckor, växlade storskot, vinschar och funktioner vid rorsmansplatsen, Ventiler i sittbrunnsskottet. Inbyggda fenderhållare.
– Med den nya generationen Diva introducerar vi ett flertal nya innovationer och lösningar som kommer göra båtlivet enklare, trivsammare och inte minst snabbare!
Diva har alltid haft en egen karaktär. En egen design baserad på nyttan för seglare. Den nya generationen Diva är inget undantag. Den exteriöra designen utstrålar en modern dynamik med designelement från klassisk båtform. En sober, ren design enligt Skandinaviskt tradition.
– Inredningen har en helt ny typ av layout som vi döpt till ”Open Space Layout”. Grundliga studier av rörelsemönster i båten har resulterat i en båt där kommunikationsvägar i inredningen har legat till grund för prioriteringen av funktionerna ombord. Placering av det längsgående pentryt brukar normalt vara centralt i båten men med Open Space placeras det akterut vilket frigör utrymme och ger mer arbetsyta. Placeringen ger också en köks-ö vilket rymmer både extra utrymme för köksredskap men även kylbox. Hela inredningen öppnas upp och funktioner som tidigare delats upp av L-pentryn och U-soffor blir nu lättillgängliga. Det ger en mer öppen, ljus och trivsam inredning där samvaro blir enklare och rörelse mellan funktioner underlättas, säger Bernt Lindquist.
Moderna verktyg för konstruktion och tillverkning öppnar nya möjligheter att förverkliga exakt det man föresatt sig. I utvecklingsarbetet har vi jämfört fem olika kandidat-skrov som sedan justerats i upp till 4 versioner. Genom avancerade datakörningar kan olika egenskaper jämföras och utvärderas. Det vinnande skrovet har varit det snabbaste under varierande förhållanden och har framförallt bäst kryssegenskaper. Trots allt tillbringas ungefär 60% – 70% av seglad tid på kryss. Båtarna har även genomgått optimering i routingprogram med verklig väderdata för att finna seglade tider både på bana och havskappseglingar. Det har sedan justerats till beräknad tid under olika respitsystem och jämförts för att utvärdera olika konfigurationers påverkan på mättal.
Dimensionering och strukturell uppbyggnad har gjorts i samarbete med Composites Consulting Group och Diab Group. Genom att redan i designstadiet optimera båtens konstruktion för den valda tillverkningsmetoden kan vi åstadkomma optimerade laminat och behöver inte använda tunga och onödiga innerliners. Den nya generationens Diva är vacuuminjicerade med skumkärna för lägsta vikt och bästa strukturella egenskaper. Optimala kölar och roder utvecklas tillsammans med den mycket meriterade Kåre Ljung, känd från bland annat America’s Cup, Volvo Ocean Race och många flerskrovsprojekt.
Diva Yachts byggs i egen fabrik vilket ger oss möjligheter att utforma båtarna enligt kundens specifika önskemål. Den finns med två grundalternativ för inredningen.
Tekniska data
LOA 12,20 m
LWL 11,15 m
Bredd 3,80 m
Djup 2,15 m
Depl, ca 7 000 kg
Ballast , ca 2 500 kg
Stor, ca 56,6 kvm
Fock, ca 37,1 kvm
Spi, ca 140 kvm
Design: Alfa Yacht Design, Bernt Lindquist
Konstruktion: Composites Consulting Group
Köl och roder: Kåre Ljung
Pris: Grundpris från 2 055 000 kr
Info: www.bavariasverige.se
Kommentarer
Mycket glädjande att en Svensk leverantör förmår att göra en modern design.
Svenska forskaren Johan Rönnby har tilldelats finansiering av National Geographic Society för hans utforskning av skeppsvraket Mars (även känd som ”Mars – Makalös”), det svenska krigsfartyget som sänktes i Östersjön 1564. Rönnbys projekt, “The Maritime Battlefield of Mars (1564),” är det 100:e projektet att få finansiering från National Geographics Global Exploration Fund som tilldelar forskningsstöd till forskare från norra Europa, inklusive Sverige.
Johan Rönnby är professor i marinarkeologi vid Södertörns högskola, ansvarig för Maritime Archaeological Research Institute (MARIS) och professionell dykare. Han utforskar det väl bevarade vraket och dess närmiljö på Östersjöns botten där Kung Erik den XIV:s spektakulära 2000 ton tunga flaggskepp Mars sjönk. År 1564 gick Mars under vid ett brutalt och blodigt slag med den danska och tyska flottan från Lübeck.
Den svenska dykargruppen ledd av bröderna Richard och Ingemar Lundgren från företaget Ocean Discovery, lokaliserade Mars år 2011. Vraket hittades på 75 meters djup på Östersjöns botten, 12 nautiska mil sydöst om Öland. Mars var ett av sin tids största fartyg på Östersjön med sina 130 kanoner och en besättning på 600 man.
“Jag och teamet är stolt över att ha fått finansiering från National Geographic” säger Professor Johan Rönnby. “National Geographics stöd möjliggör utvidgning av forskningsområdet runt Mars vraket och kan bidra till vår kunskap om det historiska slaget och kan leda till nya spännande upptäckter.”
Enligt Rönnby har Östersjöns kalla, bräckta vatten bidragit till att Mars är så väl bevarat. Rönnby planerar att utforska vraket och dess närmiljö som kan belysa havets och flottans historia och krigsskeppets betydelse. Fältarbetet börjar i juni 2015.
“Vi är mycket glada att vi kan stödja detta projekt speciellt då Mars har haftenhistorisk betydelse för Sverige,” säger Joakim Mörnefält, vd för National Geographics vetenskapliga forskningsprogram i Europa. “Detta projekt är ett exempel på vårt engagemang att främja lokala forskare och hjälpa dem dela sina spännande projekt med resten av världen.”
Rönnby har också fått stöd från National Geographic Society/Waitts Grant Program för att skanna av hela Mars vraket nu i sommar. Med hjälp av skanningen kan teamet återskapa en virtuell bild av Mars och de ska använda sig av en ny 3D teknologi för undervattensfotografi.
National Geographics Global Exploration Fund, Northern Europe, får stöd från Svenska Postkodlotteriet. Programmet administreras av National Geographics kontor i Stockholm och finansierar och stödjer fältbaserad forskning, miljövårdsprojekt och expeditioner ledda av personer bosatta i Belgien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Island, Lettland, Litauen, Poland, Norge, Sverige, Nederländerna, England och Irland. För mer information: http://www.nationalgeographic.org/Europe.
Projektet är ett samarbete mellan Södertörns högskola, Försvarshögskolan, Ocean Discovery, Marin Mätteknik AB, Deep Sea Productions och Västerviks Museum.
Om National Geographic Society
National Geographic Society är en av världens största ideella organisationer som arbetar för att främja vetenskap och undervisning. Organisationen strävar efter att fullfölja sin globala agenda genom att ge stöd åt forskning, upptäckter, undervisning samt djur- och naturvård. Sedan 1888 har organisationen gett stöd åt 11 000 projekt. Genom dessa aktiviteter och mediaplatformer når organisationen varje månad ut till mer än 500 miljoner människor runt om i världen med syftet att ge ”inspiration till att ta vara på världen”.
Sommaralgblomningen i Östersjön kommer i genomsnitt nära tre veckor tidigare i dag än för 35 år sedan visar en studie som publiceras i Biogeosciences.
Tidsförskjutningen har ansetts vara en trolig framtida effekt av klimatförändringen, men tycks nu alltså redan vara här.
Det är med hjälp av satellitbilder från perioden 1979-2013 som forskare vid Stockholms universitet och Scripps Institution of Oceanography kan visa att ytansamlingar av cyanobakterier (blågröna alger) i Östersjön uppträder allt tidigare på sommaren. Ytansamlingarnas tyngdpunkt låg omkring den 8 augusti i början av perioden. Gradvis har tyngdpunkten förflyttats och idag ligger den omkring den 19 juli – nästan tre veckor tidigare.
– Ytansamlingarna domineras av den giftiga cyanobakterien Nodularia spumigena. När de driver i land kan de förstöra badmöjligheter och i värsta fall förgifta djur, till exempel har hundar dött. Nu berörs alltså industrisemestern mer än tidigare av dessa obehagliga ytansamlingar, säger Ragnar Elmgren vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik samt Östersjöcentrum, Stockholms universitet.
I studien har forskarna lagt samman observationer från en rad satelliter med olika känslighet. Genom att jämföra olika satelliters resultat under perioder då minst två typer fungerat samtidigt har satelliterna kalibrerats så att man fått en tillförlitlig tidsserie på 35 år.
– Resultaten visar god överensstämmelse med observation från fartyg, men då ytansamlingarna är mycket ojämt fördelade över Östersjön ger inte fartygsobservationer någon bra helhetsbild av deras fördelning. För det krävs fjärranalys, företrädesvis med hjälp av satelliter, säger Ragnar Elmgren.
Studien visar även att ytansamlingarna var större under senare halvan av studieperioden än under den första. Detta oavsett om man under juli-augusti räknar den genomsnittligt täckta andelen av Östersjöns yta eller den andel som varit täckt någon gång. Det är även känt sedan tidigare att vattnet i Östersjön idag värms snabbare på våren och har blivit någon grad varmare under sommaren samt att vårblomningen av växtplankton kommer tidigare. Forskarna kan dock ännu inte förklara exakt varför ytansamlingarna nu uppträder tidigare.
– Att ytansamlingarna blivit tidigare och större kan dels tänkas bero på att den sorts cyanobakterier som dominerar i ytansamlingarna ökat och dels på att vädret oftare är lugnt så att de flyter upp till ytan. Forskningen som förväntas ge förklaringarna startade när tidsserien ställts samman, och ingår i Stockholms universitets satsning på forskning om ekosystembaserad förvaltning av Östersjön, säger Ragnar Elmgren.
Den allmänna diskussionen om klimatförändringar gäller ofta hur klimatet och därmed naturen kommer att ändras i framtiden.
– Dessa förutsägelser gäller ofta långt fram i tiden och grundas på komplicerade klimatmodeller med stora osäkerheter. De framstår därför för många som så osäkra att man inte behöver bry sig. Våra resultat understryker att effekter klimatförändringen inte bara är något som kan hända i en avlägsen framtid, vi kan se dem redan nu, avslutar Ragnar Elmgren.
Kommentarer
Ha ha ha
kom och ta mig om ni kan… hahahahahaha
Ja det gäller ju att visa upp sig och hitta argument när man vill ha påökt!!!!
Man vet ju ändå ungefär vart de håller till. Ska de använda budgeten till att haffa folk som har druckit två öl på sjökrogen så behöver de inte en enda krona i ökat anslag
Hej, ut med Er i havsbandet o jaga oljeutsläpp mm, låt fritidsbåtar vara i fred, inget för, de utgör inget problem.
Dom behöver inte åka så långt, mälarens utsläpp från kommunalt reningsverk motsvarar 300 000 st utsläpp från fritidsbåtar som har tömningsbar wc ombord.
Det blir säkert fritidsbåtarnas fel när det rinner ut i östersjön.