Nyheter

Hälften av allt vatten som går in i reningsverken skulle egentligen inte behöva renas. Samtidigt släpps orenat vatten ut i vattendragen när ledningsnäten överbelastas. Med bättre övervakning och styrning av vatten och avloppsledningsnätet kan man snabbare åtgärda fel i nätet och spara både miljö och pengar.

I de flesta av samtliga Sveriges 290 kommuner ser avlopplsledningsnäten ut på liknande sätt, detsamma gäller i stort sett hela västvärlden. Tillsyn och kontroll av dessa ledningsnät är i dag minimal och vattenläckage in i systemet samt överbelastning leder till stora kostnader på miljö och samhälle.

Med hjälp av statistisk modellering baserat bland annat på drifttillstånd och väderdata ska IVL Svenska Miljöinstitutet och företaget Cactus Uniview analysera flera kommuners vatten- och avloppsledningsnät.

– Det finns all anledning att se över driften av kommunala avloppsnät men hittills har det varit dyrt och omständigt. Det här är ett smart och enkelt sätt att diagnosticera fel och avvikelser, säger Fredrik Persson, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Har man problem i systemet kan man riskera att dagvatten och avloppsvatten släpps ut orenat; det blir en så kallad bräddning. Om man tidigt upptäcker fel i pumpstationer eller andra avvikelser kan man både förbättra reningen och undvika bräddning. Hälften av allt vatten som pumpas i dagens svenska avloppsledningsnät är dessutom så kallat ovidkommande vatten – framförallt regnvatten som egentligen inte behöver renas. Det ger en ytterligare onödig belastning på systemet.

Med den här metoden kan man snabbt upptäcka förekomsten av ovidkommande vatten i Sveriges ledningsnät vilket efter åtgärd skulle innebära energibesparingar i storleksordningen 100GWh – motsvarande energiförbrukningen för 5 000 normalstora villor under ett år eller 75 miljoner kronor om året.

Det finns metoder för att hydrauliskt beräkna status på pumpstationer men de kräver tillgång till fysikaliska mätningar och/eller hydrauliska modeller och blir väldigt kostsamma. Med statistisk modellering blir kostnaden betydligt lägre. Projektet är delfinansierat av Västra Götalandsregionen.

Sex av tio svenskar uppskattar att de bränner sig mer sällan jämfört med för fem år sedan. Bland unga vuxna ser trenden något annorlunda ut. Av dem säger istället 15 procent att de bränner sig oftare. Det visar en enkät som Strålsäkerhetsmyndigheten låtit göra.

Allt fler drabbas av hudcancer och den främsta orsaken är våra solvanor. Strålsäkerhetsmyndigheten har låtit fråga 1000 svenskar om deras solbeteende.

I undersökningen uppger 20 procent att de i år kommer att vara mindre i solen jämfört med förra sommaren och 57 procent uppger att de bränna sig mer sällan nu än för fem år sedan. Men unga mellan 15 och29 år går mot trenden, av dem säger 30 procent att de ska sola mer. Det är också den grupp som säger att de bränner sig oftare nu, jämfört med för fem år sedan.

– Det är oroväckande. Ju tidigare i livet – och desto oftare – man bränner sig, desto högre risk är det att senare i livet drabbas av hudcancer, säger Roshan Tofighi, utredare på Strålsäkerhetsmyndigheten.

För att bryta den negativa trenden, då allt fler drabbas av hudcancer, måste fler förändra sina solvanor. Det finns enkla tips på hur man kan få ett bra solbeteende. När svenskarna själva får uppge hur de skyddar sig mot solen är solkräm det vanligaste solskyddet.

– Men kläder och solhatt är det bästa solskyddet. Solkräm ska användas som ett komplement där kläder inte täcker. Det allra bästa är också att söka upp skuggan när solen är som starkast, mellan klockan 11 och 15, säger Roshan Tofighi.

Tre av tio i undersökningen säger att de är ”korta stunder i solen” för att undvika att bränna. Strålsäkerhetsmyndighetens app ”Min soltid” visar hur lång den stunden är för en viss person på en specifik plats.

– En person med känslig hud kan bli röd efter 20 minuter i direkt sol om han eller hon inte använder solskydd, säger Roshan Tofighi.

Strålsäkerhetsmyndigheten arbetar aktivt med att påverka människors beteende i solen. I dag lanserar myndigheten den sista och tredje delen av filmserien 450 nyanser av rött. Den här gången har filmen titeln ”En film om sommarens hetaste tips”.

Fyra soltips:
• ladda ner appen ”Min soltid” som beräknar hur länge du kan vara i solen
• Sätt på dig kläder som skyddar.
• Njut av att vara i skuggan.
• Komplettera med solkräm.

Fakta:
Hudcancer är den vanligaste cancerformen bland unga och medelålders. År 2012 diagnositicerades 5657 personer med den allvarligaste hudcancerformen malignt melanom och för förstadiet till sjukdomen, som kallas in situ melanom. Varje år dör cirka 500 personer av sjukdomen.

På appens digitala sjökort kan du se gästhamnarna och naturhamnarna som intressanta platser s k points-of-interest, precis som i en vanlig Enirosökning. När du klickar på en specifik gästhamn får du tillgång till all nödvändig information på hamnens profilsida.

Du kan också till exempel söka efter bränsle, färskvatten, varv och sjökrogar. Ytterligare en funktion är att du kan se var närmaste hamn, båtmack eller restaurang ligger utifrån din egen position.

Vidare har vädertjänsten i appen förbättrats. En man-över-bord-funktion, satellitbilder och möjlighet att dela på Facebook är också nytt. På din skärm kan olika bilder visas samtidigt som sjökort, satellitbild och navigationsuppgifter.

Det finns även en betalversion där sjökorten kan sparas i mobilen eller surfplattan, vilket innebär att det går att navigera även utan internetuppkoppling. Betalversionen innehåller fler navigationsfunktioner som till exempel logg och ruttplanering samt fart- kurs- och trippmätare. Du kan också välja vilka sjökortsområden och rutter du vill spara.

Sjökorten täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren. Dessutom ingår det norska sjökort.

Den nya appen finns både för iOS och Android samt fungerar både på mobilen och surfplatten. Android finns tillgänglig till Midsommar och iOS går att ladda ned redan nu. Apparna kan laddas ned på följande sätt:

(iOS) https://itunes.apple.com/no/app/pa-sjon-hd/id444222894?mt=8

(Android) https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eniro.nauticalar&hl=sv

Kommentarer

Adam 21:17:28 2014-06-26

Jeg har kun erfaring med den danske version af dette kort, og jeg må bare sige, at det er ett super kart til planlægning af segleture. Det er desværre ikke beregnet når man er på vandet. Der skal man benytte sig af anden pc navigation, for eksempel det, vi har på maritim-elektronik.se

Tyska Bavaria presenterar en helt ny och sportigare modell – Bavaria Sport 360. Enligt båttillverkaren är båten en milstolpe vad gäller dynamisk körning och utrymme ombord. Den nya båten får sin världspremiär i början av september på Oslo Boat Show.

Båten finns i tre olika varianter med samma skrov; open, hardtop och coupé. Därmed har nya Bavaria Sport 360 blivit väldigt mångsidig med flera olika användningsområden.

Sittbrunnen har designats med tanke på moderna människors båtliv. Den har därför en väl tilltagen social yta och sittytor med matbord i den aktre delen. Under dagtid kan utrymmet med några enkla grepp förvandlas till ett rymligt soldäck.

För båtens design svarar Marco Casali och hans team av italienska designers vid TOO DESIGN, som har valt att använda enkla och rena linjer på den nya båten. Skrovet är konstruerat och tillverkat enligt den senaste tekniken. För konstruktionen svarar Insenaval SL, som även står bakom många super yachts. För interiören står Design Unlimited.

Båtens namn – Sport 360 – sägs stå för ett nytt koncept med stora ytor och väl tilltagna fönster. Det skapar 360 sikt runt båten. Förutom modellerna ovan kommer även en soft-top version att finnas i prislistan.

– Vi har analyserat våra kunders önskemål och behov tillsammans med våra återförsäljare runt om i världen och byggt in allt detta i nya Sport 360. Ett av marknadens önskemål var att bygga en Bavaria i den här storleksklassen, säger Meik Lessig, försäljningschef hos Bavaria.

Priserna för den nya modellen med 2x MerCruiser 5.0 MPI DTS Bravo III EUR startar på 129 900 Euro plus moms, vilket bör betyda cirka 1,5 Mkr i Sverige.

Info: www.bavariasverige.se

Den 10 augusti arrangerar Sjöhistoriska museet bröllop i vikingastaden Birka på Björkö i Mälaren. Ett unikt tillfälle att gifta sig på historisk mark. Museets chef, Hans-Lennart Ohlsson, är vigselförrättare.

Behövs vittnen så ställer Sjöhistoriskas marinarkeologer upp. De genomför utgrävningar på Birka under sommaren – deras fältstation är öppen för besökare mellan den 26 juli och 17 augusti. Läs mer om marinarkeologernas arbete på www.sjohistoriska.se.

BOKA VIGSEL
För bokning kontakta Sjöhistoriskas museichef Hans-Lennart Ohlsson direkt per mail:
hans-lennart.ohlsson@maritima.se
eller telefon: 08 519 549 45

En enkel borgerlig vigsel tar cirka 5 minuter.
Tider finns mellan kl 12.00 och 14.00.

För att gifta sig borgerligt krävs:

Att båda som ska ingå äktenskapet är 18 år och svenska medborgare.
Att man inför vigseln har ansökt om hindersprövning hos Skatteverket.
Att man har två vittnen med till ceremonin.

I en debattartikel på Göteborgspostens webbplats uppmärksammar Transportstyrelsen behovet av tömningsanläggningar för toalettavfall från fritidsbåtar. I april nästa år blir det förbjudet för fritidsbåtar att släppa ut sitt toalettavfall i vattnet. Istället ska avfallet tömmas i land.

Risken finns att det kommer att saknas möjligheter till sugtömning i minst hälften av fritidsbåtshamnarna eftersom utbyggnaden går trögt.

Den 1 april 2015 blir det förbjudet för alla fritidsbåtar, utom de som är K-märkta, att släppa ut toalettavfall inom svenskt sjöterritorium.

Det finns idag ungefär 900 000 fritidsbåtar i Sverige. Av dem har cirka 50 000 möjlighet att tömma avfall i land och ytterligare drygt 50 000 har toaletter som måste byggas om för att kunna lämna avfallet i land. Dessa båtar finns över hela landet.

Det finns minst 1000 fritidsbåthamnar i Sverige. Av dem vet Transportstyrelsen med säkerhet att drygt 240 erbjuder möjlighet till sugtömning. De nya reglerna innebär att det behöver installeras många fler anläggningar i fritidsbåtshamnarna för att tillgodose behovet av sugtömning. Ansvaret för att avgöra vilket behov av anläggningar som finns och att installera mottagningsanordningar ligger på fritidsbåtshamnarna. Men utbyggnaden går trögt.

– Fritidsbåtshamnarna, oavsett vem som står för driften – kommun, båtklubb eller andra – måste ta sitt ansvar. Och det är bråttom. När nästa båtsäsong sätter igång ska det vara möjligt för alla fritidsbåtar som behöver lämna sitt toalettavfall att göra det, säger Staffan Widlert, generaldirektör för Transportstyrelsen i debattartikeln.

Här finns en karta och en lista över toatömningsanläggningar: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Hitta-toatomning-for-batar-pa-webben/

Kommentarer

Tomas Wahlberg 11:48:55 2014-06-16

Bra att Transportstyrelsen övertagit och publicerar Skärgårdstiftelsens lista på tömningsanläggningar.

Dåligt att de anger positioner med enbart grader och decimaler, istället för som normalt till sjöss med grader och minuter. Transportstyrelsens decimalmetod är svår att använda med vanliga sjökort, eftersom skalorna där visar grader och minuter (samt decimaler av minuter). Risk för missförstånd alltså.

Västkustens Båtförbund har förhandlat fram ett erbjudande för medlemmarna i båtklubb som är ansluten till Svenska Båtunionen på Hotell Liseberg Heden.

Rabatterna som erbjuds är enligt följande:
25 maj – 29 juni erbjuds 15% rabatt
30 juni – 17 aug erbjuds 10% rabatt
18 aug – 30 dec erbjuds 15 % rabatt

Bokningarna sker enklast via hemsidan med bokningskoden NAJF. Bokning kan också göras på telefon, uppge bokningskoden. Logi priserna inkluderar moms, stor frukostbuffé och entré under parkens öppethållande.

Hotell Liseberg Heden kommer också att lämna ett generöst erbjudande till er som besöker Båtmässan i Göteborg 2015.

Mer om detta i Båtliv nummer 6.

Den svenska seglingslegenden Magnus Holmberg har fått ett wildcard till Stena Match Cup Sweden, världscuptävlingen i matchracing som seglas 30 juni till 5 juli. Evenemanget firar i år sitt 20-årsjubileum och Holmberg, som var en av tävlingens grundare, gör nu comeback med sitt gamla världsmästarlag på Marstrands spektakulära tävlingsarena.

Magnus Holmberg, 52 år, tävlade på Marstrand senast 2010 och lade idrottskarriären åt sidan senare samma år. Sedan dess har det knappt blivit någon segling alls förrän han i våras blev tillfrågad om han ville tävla i Stena Match Cup Swedens jubileum.

– Jag var lite osäker först men nyckeln blev att bestämma vilket lag jag skulle segla med. Det var viktigt att få ihop ett bra team som skulle bli kul att segla med säger Magnus Holmberg.

Nu har han samlat nästan hela det lag som han vann VM-guld i matchracing med 2001 och tillsammans har de tränat i Göteborg de senaste månaderna. Under våren har de också deltagit i tävlingarna Ice Breaker Cup och Volvo Spring Cup på GKSS där de klarat sig bra i konkurens mot några av de främsta lagen i världen.

– När jag först satte mig i båten visste jag inte om vi fortfarande kunde prestera men än så länge hänger vi med när det blåser lättvind och visst sitter de gamla takterna kvar.

Magnus Holmberg är en av de mest framgångsrika svenska seglarna genom tiderna med meriter från tre OS. 2001 vann han världscupen i matchracing och han är fortfarande den enda svenska skeppare som vunnit VM-guld i seglingsgrenen. En bragd som gav honom jobbet som skeppare för det svenska laget Victory’s Challenge i två upplagor av America’s Cup.

Magnus var också initiativtagare till att starta matchracingtävlingen på Marstrand 1994 och var i flera år projektledare för evenemanget parallellt med att han själv deltog i tävlingen. Genom åren har han sammanlagt tagit sig till semifinal i Stena Match Cup Sweden tio gånger. Han har seglat två finaler men aldrig vunnit tävlingen.

– Det svider väl lite men jag har vunnit mycket annat som jag är glad för. Man har ju varit förbannad ett par gånger på ön och matchracing är tufft för om du inte vinner en tävling så är det sista du gör att förlora, säger Holmberg som nu förbereder sig inför sin comeback i Stena Match Cup Sweden den första veckan i juli.

– Det är svårt att sia om hur det går men ska bli väldigt kul att vara tillbaks och tävla på Marstrand och jag är grymt taggad.

Team Magnus Holmberg:
Magnus Holmberg – Skeppare
Stefan Rahm – Taktiker
Mikael Björndal – Pitman
Daniel Björndal – Fördäckare
Oskar Ljung – Trimmare

Magnus Holmberg i Stena Match Cup Sweden 2008. Foto: Dan Ljungsvik
14 lag kommer att tävla i Stena Match Cup Sweden. Förutom åtta lag med tourkort till Alpari World Match Racing Tour har två lag kvalat in till tävlingen via Volvo Spring Cup som seglades i Göteborg i maj. Fyra lag får wiildcards – det första gick till Johnie Berntsson och det andra till Magnus Holmberg. Vilka seglare som får de sista två platserna i startlistan avslöjas de kommande dagarna.
Line-up Stena Match Cup Sweden 2014
1. Ian Williams (GBR)
2. Björn Hansen (SWE)
3. Phil Robertson (NZL)
4. Keith Swinton (AUS)
5. Taylor Canfield (USA)
6. Francesco Bruni (ITA)
7. David Gilmour (AUS)
8. Mathieu Richard (FRA)
9. Joachim Aschenbrenner (DEN)
10. Viktor Ogeman (SWE)
11. Johnie Berntsson (SWE)
12. Magnus Holmberg (SWE)
13. Wildcard 3
14. Wildcard 4

Stena Match Cup Sweden 2013 slog nya sportsliga och publika rekord och de 118 000 besökarna under tävlingsveckan, varav 15 000 var inbjudna företagsgäster, såg svensken Björn Hansen med besättning försvara sin titel i tävlingen. Sommarens upplaga av Stena Match Cup Sweden seglas 30 juni – ¬5 juli 2014.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Västkustens stora seglarfest Stena Match Cup Sweden firar i år sitt 20-årsjubileum. En av evenemangets höjdpunkter är Childhood Race där celebriteter deltar i en kappsegling för välgörenhet. Platsen är som alltid Marstrand och tidpunkten 3 juli kl. 15:00 – 17:00.

Stena Match Cup Sweden är idag Sveriges största seglingsevenemang och den årliga kändisseglingen har blivit ett populärt inslag i tävlingen. Childhood Race, där svenska och internationella kändisar kappseglar tillsammans med proffsseglare till förmån för World Childhood Foundation, arrangeras för sjunde året i rad ute på Marstrand.

Tävlingen avgörs i två korta race runt en bana och de deltagande kändisarna – än så länge hemliga – kommer att segla på båtar ledda av elitseglarna som deltar i Stena Match Cup Sweden.

Under racet kommer de totalt åtta båtarna att starta samtidigt för att segla mot en boj och där plocka upp en flagga som är fäst på bojen. Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race. Seglingarna kan följas tätt av publiken från klipporna och med hjälp av tävlingens kommentatorer.

Ett urval av tidigare deltagare i Childhood Race:

H.K.H. Prinsessan Madeleine

Henke Lundqvist, Hockeyspelare
Marcus Samuelsson, Stjärnkock

Anja Pärson, Skidåkare

Marcus Allbäck, Fotbollsproffs

Peter Jöback, Artist

Carola Häggkvist, Artist


Bilden:
Henrik Lundqvist och Prinsessan Madeleine seglar i Marstrand under Childhood Race 2008. Foto: Dan Ljungsvik.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Varje år är mer än var fjärde vuxen i Sverige ute i en fritidsbåt. För att båtsommaren ska bli en trygg upplevelse är det viktigt att tänka säkert. Transportstyrelsen har samlat några sjösäkerhetstips, baserat på risker inom båtlivet.

En flytväst använder man inte bara för att kunna simma länge utan också för att klara de första sekunderna efter ett fall i sjön. Flytvästen ska alltid vara på i små båtar och på däck på större båtar.

Håll säker fart och god utkik
I mörker eller dimma kan fem knop vara en hög fart för den som är det minsta ovan eller om navigeringen är svår. Trots elektroniska sjökort, satellitnavigering och småbåtsradar kör båtfolket på grund eller rakt upp på land eller ungefär lika mycket som på den tiden då dessa hjälpmedel inte
fanns. Numera sker dessa olyckor i stenigare farvatten och med högre farter.

Undvik alkohol
Minst hälften av dem som omkommer på sjön har alkohol i kroppen. Ingen blir en bättre sjöman av alkohol som påverkar omdöme, balans, mörkerseende och mycket annat. Dessutom försämrar alkohol förmågan att överleva i kallt vatten.

Var inte ensam på sjön
Att ha en kompis med i båten ökar chansen att överleva om du skulle hamna i vattnet. 3 av 10 som omkommer är ensamma i sin båt.

Lägg mobiltelefonen i ett vattentätt fodral
Genom att ha mobiltelefonen i ett vattentätt fodral finns en chans att kunna larma till och med från vattenytan. Den som kan larma själv har stor chans att överleva om olyckan skulle vara framme. Där det är dålig mobiltäckning kan en vattentät, bärbar VHF eller en nödsändare (PLB) vara möjliga alternativ.

Undvik att placera barn eller vuxna på fördäck
Vackra sommardagar är det vanligt att både vuxna och barn sitter framme på fördäck under färd men det är inte riskfritt. Olyckor med svåra skador och dödfall har inträffat vid kollisioner, grundstötningar eller när båtarna kört genom svall. Det är särskilt farligt att falla från fören på snabba, planande båt. Den som faller i från en sådan löper stor risk att hamna under båten och träffas av propellern med svåra skador som följd.

Se upp i hamnen
De flesta som skadas i båtlivet gör det i hamn. Hoppet mellan båt och land är den enskilt vanligaste olycksorsaken. Exempel på skador är stukade fötter, knän och fotleder, brutna ben och skallskador. Skadorna leder ofta till sjukskrivning och lång konvalescens.

Använd ankarlanternor
I takt med att båtarna har blivit allt större är det fler och fler som ligger ankrade på svaj. Det inträffar årligen olyckor där svajliggarna blir påkörda av passerande båtar. Även om du anser dig ligga på,
ur trafiksäkerhetssynpunkt skyddat läge, är det alltid klokt att tända en ankarlanterna för att vara på säkra sidan. En ankarlanterna i masttoppen kan vara svår att upptäcka. Ofta är det bäst att placera ankarlanternan så lågt som möjligt utan att den skyms av delar på båten. Komplettera gärna med belysning som lyser upp båten som däcks- eller sittbrunnsbelysning.

Trots att Volvo Ocean Race 2014-15 inte kommer till seglingstokiga Newport, Rhode Island förrän nästan om ett år är förväntningarna skyhöga i staden efter att Team Alvimedica kom dit i veckan.

Trots dåligt väder mötte en flotta av fans upp med båtar för att välkomna ”hemmalaget” som leds av skepparen Charlie Enright och Mark Towill, båda två från USA.
Team Alvimedicas unga testbesättning hade precis korsatAtlanten från Portugal under en tio dagar lång seglats där även en grupp erfarna Volvo Ocean Race- profiler hängde med ombord. Bland annat Stu Bannatyne som har seglat tävlingen inte mindre än sex gånger.

– Mottagandet var mer än vad jag hoppades på för att vara en regnig natt och det var väldigt snällt av alla att möta upp oss. Efter tio dagar på havet var det fantastiskt att komma till Newport, sade Enright om mottagandet och tillade att den långa havsetappen var en viktig milstolpe för laget.

– Det var ett stort steg för Alvimedica och vi hade bra väder hela vägen. Vi är nöjda med vad vi åstadkommit och ser fram emot vad som väntar. Nu kommer vi att fortsätta träna innan vi återvänder över Atlanten i juli.

Den tolfte upplagan av Volvo Ocean Race startar med ett in-port race i Alicante den 4 oktober och en vecka senare inleds den första etappen till Kapstaden. Newport kommer att vara värd för ett hamnstop i tävlingen i maj nästa år.

29 år gamla Enright, 25 år gamla Mark Towill, och resten av besättningen jobbade i ett ”tävlingsmode” ombord genom hela överfarten när de testade nybörjarseglarna och samtidigt övade sina egna färdigheter som havskappseglare.

Ett annat lag som har en del erfarenhet att hämta in på sina konkurrenter är Dongfeng Race Team som planerar att inkludera tre kinesiska nybörjarseglare i sin besättning. De har tränat upp seglarna i fråga och kommer att presentera sitt lag i Lorient, Frankrike den 26 juni.

De kan dock vara trygga med skepparen Charles Caudreliers stora kunskaper om tävlingen eftersom han seglade ombord på den franska båten Groupama som vann Volvo Ocean Race 2014-15.

Efter att hittills ha seglat 10 000 sjömil, inklusive en sträcka över Atlanten, tror Caudelier att hans besättning och de kinesiska aspiranterna har kommit en bra bit på vägen mot att vara redo för tävlingen. Han meddelade i veckan att hans lag hade nått ett nyckelsteg och att han sett prov på ”sann talang bland både de kineserna och övriga seglare”.

Team SCA har nu en välbehövlig paus från träning ombord på båten efter sina två seglatser över Atlanten. De tolv tjejerna i laget har lämnat Lanzarote och i deras väskor fanns ett träningsprogram som ska ”få igång dem, mjuka upp dem, få dem tillbaks till en normal rutin och dygnsrytm” enligt deras fystränare Santi Casanova.

Abu Dhabi Ocean Racing har också tagit ett kort sommaruppehåll från sin träningsbas i Cascais, Portugal. Nästa punkt på deras kalender är nu en seglats till Newport i slutet av juni. Efter det kommer de tillbaks till Europa för att tävla i regattan Cowes Week där de också kommer att genomföra sin officiella sjösättning den 6 augusti.

I Nederländerna fortsätter snacket att gå kring Volvo Ocean Race. Team Brunel, som tävlar för nationen, gör sitt för att bygga seglingens framtid i landet där sporten är en mycket vanlig fritidsaktivitet.

Skepparen Bouwe Bekking och hans manskap har gett 4000 holländska barn en liten modell av en Volvo Ocean 65:a som en del i ett skolarbete. Meningen med projektet är att barnen att engagera sig i segling.

Men de kommer behöva göra sina läxor eftersom även en lärobok kommer att delas ut till samtliga under varje etapp i tävlingen. Där kommer de lära sig om biologi, geografi, teknik och om livet ombord.

Finska Yamarin utökar sin serie Yamarin Cross-båtar med aluminiumskrov. Till säsongen 2015 kommer ytterligare en snabb nyhet, Yamarin Cross 64 Bow Rider.

Båtens färgsättning och formspråk följer Yamarin Cross 75 Bow Riders sportiga stil. Nya 64 BR är en allroundbåt som passar för dagsturer, fiske och transporter på sjön. I planeringen av båten har man mycket noggrant tagit fasta på att varje detalj ska vara praktisk och funktionell och att båten skall ha goda köregenskaper för att garantera en trygg båtfärd i olika väderförhållanden. Båten är planerad för åtta personer. Rekommenderad motoreffekt 115–150 hk.

Nya Yamarin Cross 64 BR har en layout där det ska vara lätt att röra sig i båten allt från fören till aktern. Fördäckets lite trubbiga form tillsammans med höga räcken underlättar ombordstigning och trappsteg på både SB- och BB-sidan gör det lätt att komma upp på bryggan vid sidoförtöjning. I sittbrunnen i fören finns en bekväm L-formad soffa med ryggstöd. I sittbrunnen finns också en löstagbar box framför SB-styrpulpeten som enkelt kan tas bort vid behov, till exempel när man vill fiska.

Yamarin Cross 64 BR har en mycket stabil vindruta med limmade glas. Vindrutans upprätta form ger ett bra vindskydd som kompletteras av de långa sidoglasen. Slutresultatet är en helhet som ger alla de som sitter i bakre sittbrunnen ett bättre skydd än vad som är normalt i Bow Rider båtar.

Offshore-sätena är formade så att de ger ett extra bra stöd i sidled och även bra stöd för övre ryggen. Ytterligare komfort har tillförts genom att öka stoppningen i sätena. I den inre bordläggningen bakom offshore-sätena finns integrerade fenderställningar, därifrån fendrarna lätt kan tas i bruk. Yamarin Cross 64 BR har monteringsplats för 9″ kartplotter.

Den bakre sittbrunnen fulländas av en sex personers U-formad soffa med bekväma ryggstöd. Om du behöver mera utrymme att röra dig bak i båten kan U-soffans SB-del lätt vikas ner så att U-soffan blir en L-soffa. U-soffan kan också lätt ändras om till en solbädd.

En intressant detalj i båten är det helt nya Abloy-låssystemet som finns att få endast till Yamarin. Alla fem lås i stuvutrymmena fungerar med en och samma nyckel. Låsen har både dagfunktion och skild låsningsfunktion vilket betyder att du kan öppna och stänga luckan utan nyckel men själva låsningen sker alltid med nyckel.

Tekniska fakta
Längd: 6,31 m
Bredd: 2,32 m
Vikt: ca 880 kg
Motor: 115–150 hk
Uppskattad fart:
Toppfart 36–45 knop beroende på motorval
Båtarna Yamarin Cross tillverkas av 5083-aluminium som är mer korrosionståligt och 30 procent starkare än det 5754-aluminiummaterial som i allmänhet används i fritidsbåtar. Tack vare optimerade skrovkonstruktionen har skrovljudet kunnat minimeras.
Aluminiumtjocklek:
Botten: 4,5 mm Reling: 3,5 mm
Akterspegel: 5 mm V-vinkel: 20°

Båtprogrammet Yamarin Cross med aluminiumskrov lanserades hösten 2010 inför båtsäsongen 2011. Under säsongen 2014 innehåller båtprogrammet åtta modeller: Båtskroven tillverkas av Campnou Oy i Etseri medan Fenix Marin Oy i Valkeakoski står för däcket och monteringen.

Gå vidare med tilldelningen av 700 MHz-bandet, förstärk arbetet med bättre inomhustäckning, utred så kallade samhällsmaster och öka tillsynen och mätningen, det är fyra exempel i den långsiktiga plan för bättre mobiltäckning som Post- och telestyrelsen (PTS) nu överlämnat till it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Den långsiktiga plan som PTS överlämnat innehåller förslag till åtgärder inom 11 olika områden där regeringen, PTS och operatörerna behöver jobba mer för att påskynda utbyggnaden av mobilnäten.

– Det här är välkomna förslag och en välkommen plan, som jag nu kommer gå igenom mycket noga. Men redan nu kan jag ge besked om att regeringen kommer ta sig an förslaget om så kallade “samhällsmaster” så snabbt vi kan. Vi vet att det finns många kommuner som äger byggnader, där det redan finns el och fiber framdragen, som borde kunna användas för att erbjuda mobiloperatörer att, på lika villkor, sätta upp sina basstationer. Det skulle vara ett bra sätt för många kommuner att, till en väldigt låg kostnad, kunna bidra till bättre mobiltäckning hemma hos sig, säger till it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

11-punktslistan i korthet:
1. gå vidare med tilldelningen av det så kallade 700 MHz-bandet (som regeringen öronmärkte för att i framtiden användas för mobilt bredband, i ett regeringsbeslut i februari i år) för att få bättre mobiltäckning,
2. se över möjligheten att jobba med så kallade samhällsmaster i kommunerna, som ett sätt för lokala aktörer att kunna bidra och främja täckningen framför allt i glesbygd,
3. jobba vidare med åtgärder för att förbättra inomhustäckningen,
4. stärk uppföljningen av mobiltäckning genom tillsyn och mätning,
5. ge stöd till regionalt arbete med mobil- och bredbandsfrågor,
6. vidta åtgärder för ökad robusthet i mobilnäten inklusive hantering av elstörningar,
7. förbättra informationen till konsumenter på mobil- och bredbandsmarknaden,
8. utred förutsättningarna för bredband och IP-telefoni via satellit,
9. träffa en branschöverenskommelse om miniminivåer för fibernät,
10. gör en samlad insats för att minska problem med att använda betalterminaler i mobila kommunikationsnät,
11. använd mer frekvenser för att möta efterfrågan på trådlösa tjänster.

Det första anslagsfinansierade sjöfartsprojektet är i hamn. Arbetena i inseglingen till Gävle, där farleden har breddats och fördjupats från Holmudden fram till kaj, är nu slutförda. Den 16 juni är infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd på plats i Gävle för att förrätta den officiella invigningen.

Fakta om Gävleprojektet
• I oktober 2012 påbörjades muddringen och den nya utmärkningen av inseglingen in till Gävle hamn. Syftet var att skapa en djupare, bredare och säkrare farled.
• Totalt är det cirka 4,2 miljoner kubikmeter lera och morän som har schaktas bort.
• Projektet har letts av Sjöfartsverket och finansierats via statliga anslag av Trafikverket och via kommunal medfinansiering via Gävle kommun. Det är det första farledsprojektet som har delfinansierats via statsanslag. Tidigare har statliga investeringar i sjöfartens infrastruktur finansierats av handelssjöfarten via Sjöfartsverkets farledsavgifter.
• Nu kan Gävle ta emot fartyg som är 245 meter långa, 42 meter breda och 12,2 meter djupgående.

• Mer information finns på projektets webbsida: http://www.sjofartsverket.se/sv/Sakra-farleder/Insegling-Gavle/

Stena Match Cup Sweden är årets höjdpunkt för Johnie Berntsson och hans lag Stena Sailing Team. Med ett skräddarsytt träningsprogram är de mer laddade än någonsin inför hemmatävlingen på Marstrand.

– Drömbilden är att få segla under finaldagen och få så mycket ut av folkfesten som möjligt, säger Johnie Berntsson.
Stena Sailing Team har fått en bra start på årets matchracingsäsong. Hittills har laget radat upp en seger i GKSS Ice Breaker Cup, en andraplats i Volvo Spring Cup och semifinaler i både Congressional Cup och en tävling i Szczecin, Polen.
Trots att laget blev utan ett tourkort som skulle garanterat deltagande i samtliga världscuptävlingar 2014 har de en klar plan för säsongen. Nu ska de klättra på världsrankingen och inför säsongen har den erfarna matchracingseglaren Robert Skarp tagit en plats i laget som taktiker. Ett stabilt tillskott till det strategiska arbetet ombord och med nya besättningsmän kommer ny energi till laget.
– Stämningen i laget är väldigt bra och alla är laddade för att göra en riktigt bra säsong. Under 2013 fick vi inte de resultat vi önskat men det känns som att vi fått en nytändning med nytt blod i laget. Nu gäller det bara att få ihop samarbetet och kommunikationen ombord, säger Johnie Berntsson.
Nu står det klart att Stena Sailing Team får ett wildcard till Stena Match Cup Sweden och blir ett av 14 lag i tävlingen. Den kommande månaden handlar allt om att vässa formen inför hemmatävlingen på Marstrand.
– Vi kommer att segla DS37-båtarna och träna på Marstrands tävlingsarena vilket kommer att bli en stor fördel. Vi vill segla på de vatten där den stora tävlingen avgörs och det känns som den klart bästa uppvärmningen. Vi kommer dessutom träna mot andra GKSS-lag som också vill toppa formkurvan inför Stena Match Cup Sweden.
Tävlingen på marstrand firar i år sitt 20-årsjubileum och Johnie Berntsson har många fina minnen från de åren han har deltagit i tävlingen som skeppare.
– Jag minns första gången vi slog seglare som Berntrand Pacé och Russell Coutts och det var riktigt fina skalper att ta, säger Johnie och tillägger att tävlingen på Marstrand är höjdpunkten på tävlingskalendern.
– Vi har ju gått till kvartsfinal ett par gånger men där har det stannat. Vi vet att vi kan gå längre och det hade varit fantastiskt att göra det inför våra familjer sponsorer och all publik. Alla siktar på att vinna och det gör så klart vi också, det hade varit stort för oss att segla under finaldagen.
14 lag herrlag kommer att tävla på Marstrand i Stena Match Cup Sweden och fortfarande återstår tre wildcards att dela ut – vilka lag de går till avslöjas de kommande veckorna.

Johnie Berntsson och Stena Sailing Team på Marstrnad under Stena Match Cup Sweden 2013 Foto: Dan Ljungsvik
Line-up Stena Match Cup Sweden 2014
1. Ian Williams (GBR)
2. Björn Hansen (SWE)
3. Phil Robertson (NZL)
4. Keith Swinton (AUS)
5. Taylor Canfield (USA)
6. Francesco Bruni (ITA)
7. David Gilmour (AUS)
8. Mathieu Richard (FRA)
9. Joachim Aschenbrenner (DEN)
10. Viktor Ogeman (SWE)
11. Johnie Berntsson (SWE)
12. Wildcard 2
13. Wildcard 3
14. Wildcard 4

Stormer Marine är ett ungt holländskt varv som bygger arbetsbåtar för krävande professionella kunder över hela världen. De robusta fritidsbåtarna i aluminium från Stormer Marine presenterades första gången i Skandinavien under 2012.

Nu introduceras Stormer Workboats & Specials.
Dessa båtar är baserade på väl utprovade modeller och utrustas eller ”skräddarsys” efter uppdragsgivarnas olika behov.

Utöver fritidsbåtar levererar Stormer idag arbetsbåtar till myndigheter, entreprenörer, hamnverksamhet och räddningsorganisationer från Skandinavien till Afrika. Användningsområdena omfattar patrull, räddning, kontroll av föroreningar, brandbekämpning, övervakning, entreprenad, bogsering och transporttjänster.

Båtarna anpassas efter användningsområde och man väljer den lämpligaste drivlinan för uppgiften; utombordare, rak axel, aquamatic eller jet-drift. Styrplats fram, bak eller i
mitten är möjligt liksom olika varianter av styrhytt. Allt för att passa verksamheten.

Stormer kombinerar det holländska båthantverket med den senaste tekniken inom marindesign, teknik, byggnation och framdrivning.

Info: www.batbyran.se

I Hellälä i Torneå färdigställs före ingången av juli gästhamnen Toranda Marina med plats för hundra båtar, vilket klart förbättrar serviceutbudet för turister i området. Gästhamnen finns i anslutning till nöjescentret Toranda.

Under sommaren 2014 tas gästhamnen i bruk. Färdigställandet av den firas 5 juli med Parkfest, där Europe, Anette Olzon, Sonata Arctica och Cherry & the Vipers uppträder.

Under Parkfesten pågår också en delturnering av FM-turnén i beach volley, som spelas hela veckoslutet. Parkfesten till ära får alla båtfarare som löst in en VIP-biljett gratis båtplats till sitt förfogande.

I Toranda Marinas tjänster ingår vatten, el och en strandrestaurang. Målet är också att Hellälä ska få ett tankningsställe före ingången av juli där man kan betala med internationella bank- och kreditkort. I framtidsplanerna ingår också ett klubbhus. Gästhamnens egentliga invigningsfest hålls i början av sommarsäsongen 2015.

”Muddringen av Torneå älv möjliggjorde byggandet av en ny, nordlig gästhamn. Målet på lång sikt är att göra Toranda till båtfolkets Nordkapp, som ger båtvänner en helt ny upplevelse”, säger Erkki Hanhirova, verkställande direktör för Toranda Events, om planerna.

Info: www.torandaevents.com

Riviera från Australien har avslöjat detaljerna för sitt nya flaggskepp i sin prestigeserie Sport Yacht, den nya 6000 series. Båten får premiär på Sydney International Boat Show i juli.

Riviera är ett av de mest intressanta varven bland de internationella motorbåtstillverkarna. Företaget har inriktat sig på välbyggda motoryachter i hög kvalitet, en satsning som har slagit väl ut. Riviera har klarat sig bra under de senaste årens ekonomiska nedgång och även lyckats öka sin försäljning, inte minst till USA.

För tillfället har Riviera sitt nya flaggskepp under konstruktion vid varvet Coomera på den australiensiska guldkusten. 6000-modellen är ett resultat av Rivieras 34-åriga erfarenhet av att bygga lyxiga motorbåtar med input från kunder över hela världen.

Den nya yachten har en slank design med långdragna linjer, ett robust skrov med köl och fönster i samtliga kabiner. De australienska och internationella designers som Riviera samarbetar med har tagit väl vara på information från kunderna för att utveckla en båt med hög kvalitet och lyxkänsla, samtidigt som den har goda prestanda.

I salongen finns en L-formad soffa med höj- och sänkbart teakbord som kan göras om till sovutrymme. Båten har en hardtop som täcker hela salongen och förarplatsen och därmed skyddar mot både sol och regn. Taket går att öppna för att få in ljus och luft.

Pentryt är mer U-format och placerat som en central punkt för den som vill kunna servera mat på akterdäck eller i salongen. Båten har bomöjligheter för sex vuxna, som kan bo i två meter långa kojer.

Standardmotorerna i nya 6000 Sport Yacht är den nya generationens bränsleeffektiva Volvo Penta IPS 950 (533kW / 2 x 725 hk) i dubbelinstallation. De ger Rivieran en toppfart på över 30 knop fullastad med bland annat 2 650 liter bränsle och 750 liter vatten.

Info: www.rivieraaustralia.com

Nu lanserar AB Göta kanalbolag sin mobilapp även på engelska och tyska. Även den svenska versionen är uppdaterad för året. En av de popläraste funktionerna i appen är livekartan, där man kan se passagerarbåtarnas position på Göta kanal i realtid. Appen finns att ladda ner på App Store och GooglePlay.

Kategorier du kan söka på i appen

Boende
Mat & Dryck
Sevärdheter
Aktiviteter
Evenemang
Slussar och broar
Gästhamnar
Cykla
Vandra
Passagerarbåtars position
Service
Turistbyråer
m m.
Göta kanalbolag publicerar även livekartan för passagerarbåtar på sin hemsida.

Info: www.gotakanal.se

Anna Kjellberg blev världsmästare i matchracing och Viktor Ogeman vann Aker Brygge Match Cup.

– Det här är helt otroligt, det bara bubblar inom mig. Vi har aldrig tidigare genomfört en regatta med så härlig känsla, jublar Anna glädjestrålande. Anna Kjellberg och hennes team blev i helgen världsmästare i matchracing för damer 2014 genom att besegra nummer ett på världsrankingen Camilla Ulrikkeholm, Danmark med 3–1 i matcher i finalseglingarna.

Förutom Anna Kjellberg bestod teamet denna tävling av Karin Almquist, Vanja Lundberg och Annika Carlunger. Caroline Sylvan, också från GKSS, förlorade dessvärre bronsmatchen mot Stephanie Roble, USA, och kom på fjärde plats i mästerskapet.

Tävlingarna seglades i DS37:or på vattnet utanför Cork på Irland. VM- tävlingen i Cork på Irland var den första tävlingen i Women´s International Match Racing Series (WIMRS), där ytterligare fyra tävlingar återstår.

Viktor Ogeman och hans team Accure vann Aker Brygge Match Cup i Oslo, som är inledning på Oslo Race week. Team Accure som i dagsläget är rankade som nummer två i Sverige efter Björn Hansen satsar stort, och ser fram emot att tävla på Marstrand under Stena Match Cup senare i sommar.

Bilden: Team Anna Kjellberg VM-mästare. Foto: WMRWC.