Svealandskusten är en tätt befolkad region, viktig för många och berömd i världen för sin unika skärgård. Intresset för miljötillståndet är stort, men det är ofta svårt att hitta information om hur kustmiljöerna mår eller att få reda på vilka undersökningar som är på gång eller har gjorts.
För att förbättra situationen har en ny webbplats, www.svealandskusten.se, sett dagens ljus. Stockholms universitets Östersjöcentrum har tillsammans med Svealands kustvattenvårdsförbund, som är en viktig regional aktör, byggt upp en sajt om miljöläget längs kusten. Här kommer nyheter, rapporter och kunskap att samlas och presenteras i ett gemensamt sammanhang.
– Stockholms universitets Östersjöcentrum har i uppdrag att förbättra kommunikationen mellan forskning och förvaltning, berättar föreståndare Tina Elfwing. Det här initiativet är ett utmärkt sätt för oss att konkret samverka med alla dem som arbetar med havsfrågor inom vår region.
Målet med webbplatsen är att öka den allmänna kunskapen om regionens marina miljö och att upprätta bättre kontakter mellan forskningsvärlden, samhället och miljöförvaltningen.
– Jag är mycket nöjd med att webbplatsen särskilt fokuserar på kustkommunerna, som är mycket viktiga medlemmar för oss, säger Roland Dehlin som är ordförande i Svealands kustvattenvårdsförbund. Vattenmiljöfrågor är bara en av många angelägna verksamheter för en kommun, och många tjänstemän upplever att deras information är svår att hitta på den egna webbplatsen. Här kan vi lyfta fram deras olika aktiviteter på ett helt annat sätt, till nytta även för andra intresserade av dessa frågor.
I detta första skede har resultaten från Svealands kustvattenvårdsförbunds omfattande provtagningsverksamhet presenterats.
– Sedan 2001 har Svealands kustvattenvårdsförbund utfört undersökningar av högsta kvalitet längs hela Svealands kust, berättar Jakob Walve, forskare vid Institutionen för ekologi, miljö och botanik som ansvarar för förbundets provtagningsverksamhet och miljöanalys. I dagsläget är det hela 179 stationer där vattenkvaliteten årligen undersöks. Nu kan alla ta del av dessa resultat i fina diagram från varje vattenområde. Sammanlagt blev det hela 2645 figurer.
Fakta
Svealands kustvattenvårdsförbund är en ideell organisation som arbetar med kustvattenfrågor i regionen. Förbundets miljöanalysfunktion finns vid Stockholms universitet och består av forskare från Östersjöcentrum och Institutionen för ekologi, miljö och botanik.
Arktis istäcke försvinner allt snabbare samtidigt som världshaven blir varmare. Forskare vid Göteborgs Universitet ska i juni iväg på expedition till Svalbards kust för att lära sig mer om Arktis uppvärmning.
Att istäcket i Arktis försvinner i allt snabbare takt samtidigt som världshaven blir varmare visar IPCC i sin senaste rapport. För att förstå vad som pågår i Arktis måste man bland annat förstå värmetransporten mellan norra Atlanten och Arktis. Två forskare från Göteborgs universitet åker därför med det norska forskningsfartyget G.O. Sars till Framsundet utanför Svalbard för att studera såväl nuvarande som historiska havsströmmar.
– Jag hoppas att vår forskning i förlängningen kan bidra med förståelse kring varför polarområdenas isar smälter snabbare än vad man tidigare förutspått, säger Sam Fredriksson.
Framsundet mellan Svalbard och Grönland är det enda djuphavssundet mellan Arktis och övriga kringliggande hav. Inflödet av varmare vatten till Arktis sker framförallt vid sundets östra sida, det vill säga strax utanför Svalbards kust/kontinentalsockel medan utflödet huvudsakligen sker längs Grönlands kust.
Forskarna kommer att ta sedimentsprover på botten, göra ström-, temperatur- och salthaltsmätningar i vattnet samt sätta ut ett flertal mätriggar för att följa upp förändringar under flera år.
Ett omfattande klimatarkiv på havsbotten
Expeditionen blir på så sätt även en tidsresa eftersom de sedimentbottnar som ska undersökas i Arktis innehåller information om hur strömmarna har varierat under de senaste årmiljonerna. Man kan alltså se dessa bottnar som ett omfattande klimatarkiv som berättar om värmetransporten och havsströmmarna genom tiderna.
– Att kunna resa tillbaka i tiden, genom att studera de fantastiska arkiv som finns på havsbotten, är det som jag hoppas kan bidra till förståelsen för dynamiken och föränderligheten av vår planet, säger Ardo Robjin vid Institutionen för geovetenskaper.
Mätexpeditionen är en del i ett europeiskt samarbetsprojekt, med deltagare från Italien, Polen, Tyskland, Norge och Sverige.
Bild fartyg: FotoInstitute of Marine Research
Bild Fartyg 2: Kevin Pettersen
Den kommande helgen 31 maj till 1 juni arrangerar GKSS Laser Grand Prix på vattnet utanför GKSS-hamnen i Långedrag.
– Denna tävling är en viktig tävling för våra laserseglare, säger GKSS chefstränare Thomas Rahm.
Förbundskapten Magnus Grävare kommer att använda denna tävling tillsammans med Kielregattan för att ta ut två platser till VM i Santanader. Jag tror GKSS seglare har goda möjligheter att göra bra ifrån sig.
Emil Cedergårdh vann GKSS Olympic Class Regatta för mindre än en månad sedan och Emil Bengtsson var också i medaljfinal där. Dessutom är Anders Karlsson som har haft en riktigt bra säsong tillbaka från en skada.
Förutom ett stort antal svenska seglare, där de både svenska landslagsseglarna Jesper Stålheim och
Emil Cedergård är på plats finns ett stort antal nordiska seglare med i startfältet.
Hela startfältet: http://www.gkss.se/en/Events/LaserGP/Topmenu/Participants/
De klasser som kommer att tävla är laser standard, laser radial och laser 4.7. Länk till Svenska laserförbundet finns här: http://www.lasersweden.se/
Mer information om tävlingen finns här: http://www.gkss.se/en/Events/LaserGP/
Nu återvänder Sjöfartsverkets räddningshelikopter till utgångsbasen på F17 – i dubbel bemärkelse. En ombyggd och renoverad byggnad innebär att räddningshelikoptern och besättningen kan återgå till utgångsbasen i Ronneby. Samtidigt pågår förberedelserna för att ta den helt nya räddningshelikoptern AW 139 i drift. Söndagen den 1 juni visas den nya helikoptern för allmänhet och press på flygdagen på Blekinge flygflottilj.
Från och med tisdagen den 27 maj är Sjöfartsverkets räddningshelikopter återigen utgångsbaserad i Ronneby. Sedan i höstas har helikoptern utgått från basen i Visby, eftersom byggnaden som utgjorde bostadsdel för besättningen i Ronneby var i behov av renovering. Nu är basen i Ronneby iordningställd med ombyggd bostadsdel för besättningen.
I slutet av september väntar ytterligare förstärkning av räddningshelikopterverksamheten. Då tas den nya helikoptermodellen AW 139 i operativ drift på Ronnebybasen. I oktober 2012 tecknade Sjöfartsverket avtal med den engelsk-italienska helikoptertillverkaren AgustaWestland S.p.A om att köpa sju nya räddningshelikoptrar av modellen AW 139. Den första AW 139-helikoptern levererades till Sverige i oktober 2013. Sedan dess har ytterligare tre helikoptrar levererats. De övriga tre levereras enligt plan under 2014.
AW 139 ersätter de sju nuvarande räddningshelikoptrarna av modellen Sikorsky S-76. Förbättringarna är flera: AW 139 är hypermodern i allt från uppbyggnad och säkerhet till autopilot och instrument. Den har större räckvidd, flyger snabbare och kan ta mer last. En annan viktig skillnad är att AW 139 är utrustad med avisningssystem, vilket innebär bättre allvädersförmåga.
– Med de nya helikoptrarna påbörjas en ny epok för svensk sjö- och flygräddning. Det som skiljer AW 139 från den helikoptertyp vi har idag är att AW 139 är hypermodern i allt från uppbyggnad och säkerhet till autopilot och instrument. Den är snabbare, går längre, tar mer last och har i stort sett bättre kapacitet på alla punkter, säger Noomi Eriksson, direktör för sjö- och flygräddningsverksamheten på Sjöfartsverket.
AW 139-helikoptrarna kommer att placeras på de nuvarande baserna i takt med att besättningarna utbildats och certifierats för den nya helikoptertypen. Den första helikoptern i operativ drift är sedan april i år placerad på basen i Umeå. Därefter följer nya helikoptrar till i tur och ordning Ronneby, Norrtälje, Göteborg och slutligen Visby under våren 2015.
– Tillgången till en räddningshelikopter i samband med akuta sjukvårdsinsatser i skärgården är mycket betydelsefull för befolkningen i Blekinge. Jag är därför mycket nöjd över att räddningshelikoptern nu återigen är stationerad på F 17 i Ronneby, säger landstingsråd Kalle Sandström.
Alla som vill kan stifta bekantskap med den nya räddningshelikoptern på Flygvapnets flygdag, F17 i Ronneby söndagen den 1 juni. Sjöfartsverket medverkar med helikopter och besättning på plats. Under förmiddagen genomförs en förevisningsflygning med den nuvarande helikoptern.
Fakta om räddningshelikopterverksamheten
• Sjöfartsverket är ansvarig myndighet för svensk sjö- och flygräddning. En viktig del av verksamheten är helikoptertjänsten.
• Räddningshelikoptrarna används huvudsakligen för räddningsinsatser både till sjöss och över land. De finns på fem stationeringsorter längs med den svenska kusten (i Ronneby, Visby, Göteborg, Norrtälje och Umeå).
• Besättningen består av fyra personer (två piloter, en vinschoperatör, en ytbärgare). Helikoptrarna är i beredskap dygnet runt under årets alla dagar och ska kunna påbörja en insats inom 15 minuter efter att besättningen larmats. Besättningen tjänstgör en vecka i taget och bor på basen under hela tjänstgöringstiden.
• All helikopterpersonal har grundläggande sjukvårdsförmåga. Ytbärgarna har förstärkt förmåga till akuta omhändertaganden. När förutsättningarna finns kan akutsjukvårdspersonal från landstingen följa med på uppdragen. I utrustningen ingår syrgas, defibrillator och förbandsutrustning.
• Räddningshelikoptrarna genomför 400-500 uppdrag per år. Göteborgs- och Norrtäljehelikoptrarna flyger flest uppdrag.
• På uppdrag av Försvarsmakten står räddningshelikoptrarna även i beredskap för den militära flygräddningen.
• Sjöfartsverket betalar totalt 87 miljoner euro (cirka 810 miljoner kr) för de sju AW 139-helikoptrarna. Sjöfartsverket är ett affärsdrivande verk som till största delen finansieras av avgifter från handelssjöfarten. Verket får inga anslag för investeringar.
Fakta AW 139
Längd: 16,66 m (med roterande rotor)
Höjd: 4,98 m
Rotordiameter: 13,80 m
Maxhastighet: 167 knop (310 km/h)
Maximal räckvidd: cirka 900 km
Maximal flygtid, sök: 4,8 timmar
Tomvikt: ca 4 850 kg
Max flygvikt: 6 800 kg
Utrustning: Dubbla jetmotorer, fullt avisade rotorer, dubbla likvärdiga vinschar, dubbla livflottar med plats för totalt 34 personer, nödsändarpejl, AIS (fartygstranspondersystem), satellitkommunikation, utrustning för mörkerseende för hela besättningen, kraschsäkra stolar.
Bildtext stora bilden:
Sjöfartsverkets nya räddningshelikopter AW139 kommer att ersätta den nuvarande helikoptermodellen Sikorsky S-76 i Ronneby under hösten. AW 139 visas på flygdagen på F17 i Ronneby söndagen 1 juni.
Engelska Sunseeker är välkända för sina aggressiva linjer och häftiga design. Här har företaget fotograferat en nya Portofino 40 i den engelska flaggans färger.
Den här modellen hade sin premiär vid British Motoryacht Show. Målningen i färgerna från Union Jack passar rätt bra till denna Sunseeker Portofino 40, som efter lackeringen körde från Swanick till Sunseekers varv i Poole.
Designen har tagits fram av Wild Group International i samarbeta med ”The GREAT Campaign”, som vill visa på allt det bästa som Storbritannien har att erbjuda.
Det stora engelska Sunseekervarvet har även annonserat att de har haft kölsträckning för sin andra Sunseeker 155 Yacht. Det första exemplaret av den modellen levererades nyligen till före detta Formel 1-profilen Eddie Jordan.
Bygget beräknas ta två år.
Info: www.sunseeker.com
Den italienska båtindustrin är i totalkris med en hemmamarknad som nästan har försvunnit. Trots det satsar de enormt skickliga varven i Italien på att ta fram nya modeller. Den här maffiga kupébåten kommer från Sarnico och heter 60 GTV.
Det är en kupébåt designad av Nuvolari & Lenard. Båten finns i tre versioner – Open, GT och den här nya GTV. Detta visar skickligheten hos tillverkaren, Cantieri di Sarnico, att förverkliga stora yachter i högsta kvalitet och i tydlig italienska tradition.
Båten har ett vackert skrov med fin elegans, trots sina närmare 19 m totallängd och fartresurser upp emot 39 knop.
Sarnico 60 GTV har byggts för ägare som vill tillbringa mycket tid och bo ombord. Till skillnad från många andra yachter är den även tänkt att hanteras av sin ägare utan professionell besättning. För oss i Skandinavien låter detta extremt, men i Medelhavet är det väldigt vanligt med proffsbesättningar på båtar från cirka 50 fot (15 m) och uppåt.
Ombord finns ett huvuddäck, ett stort fördäck med fina solutrymmen, kabiner med generösa utrymmen och sociala utrymmen både i salongen och på akterdäck, som man når via en skjutdörr.
Båten har fyra kabiner och plats för upp till tolv personer, trots sina slanka linjer. Ägaren till exemplaret på bilden har dessutom gjort en specialbeställning av förkabinen som är byggd som en multimediastudio, där alla ombord kan ha kontakta med omvärlden var de än är. Båten har ett stort och fullt utrustad pentry med gott om sittplatser, badrum med mera.
Den som vill ha besättning med sig kan använda en kabin i aktern för dem. Deras kvarter ligger dock åtskilda från övriga med motorrummet som avskiljande enhet.
Skrovet är designat för att plana vid 13 knop och vid 15 knop drar dieselmotorerna låga 40 liter/timme per motor. Effekten är 2×1 000 hk MAN och en lämplig marschfart 34 knop. Toppfarten anges till 39 knop.
Tekniska fakta Sarnico 60 GTV
Längd: 18,57 m
Bredd: 4,80 m
Vikt: 23 ton
Bränsletankar: 2 520 liter
Vattentankar: 650 liter
Motorer: 2×1 000 hk
Personer: 12
Kabiner: 3 + 1
Design kategori: Ce B
Info: www.cantieridisarnico.it
I samband med Världsnaturfonden WWFs årsmöte invigdes måndagen 26 maj Stockholms län senaste våtmark – Hemmesta sjöäng – av kung Carl XVI Gustaf. På bara några år har området förvandlats från en igenvuxen skräpmark till ett modellprojekt som visar att det lönar sig med våtmarker.
– Förvandlingen av våtmarken är dramatisk. Den är idag en öppen vattenyta med lekande fisk, häckande fåglar, tusentals trollsländor och en växande skara besökare, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
Arbetet med att restaurera den igenvuxna våtmarken har pågått under flera år. Målet har varit att skapa ett attraktivt friluftsområde, bland annat genom ett fågel- och utkikstorn och en rastplats.
En styrgrupp bestående av Värmdö kommun, Världsnaturfonden WWF och Trafikverket och insatser från den lokala naturskyddsföreningen, fågelklubbar och sportfiskare har bidragit till den lyckosamma omvandlingen. Kostnaden på cirka 4 Mkr har finansierats av kommunen med stöd av övriga aktörer plus statliga bidrag i form av lokala naturvårdsanslag.
– Det känns roligt att kommunens största naturvårdsprojekt redan har engagerat många lokala föreningar och besökts av många Värmdöbor, säger Monica Pettersson, kommunstyrelsens ordförande på Värmdö.
Ibland ses våtmarker och naturvård som en kostnad, men ofta lönar sig investeringarna.
– Bara fågelskådarnas besök under maj värderas till minst 30 000 kronor och varje dag besöks området av hundratals hundägare och motionärer. Naturvården har en central betydelse för rekreation, folkhälsa, turism och för att säkra de ekosystemtjänster naturen erbjuder gratis. Våtmarker buffrar mot översvämningar och är också en billig investering inför framtida klimatförändringar, säger Tom Arnbom, naturvårdsexpert på WWF.
Det grunda varma vattnet fungerar som en fantastisk yngelkammare för gädda och under lektiden förvandlas fågeltornet till Sveriges troligen enda fisktorn. ”Gäddfabriken” i sjöängen producerar årligen uppåt 100 000-tals fiskyngel av gädda, abborre, mört och brax som ska kunna växa till och vandra ut i Östersjön.
Häckande karaktärsfåglar är tofsvipa, snatterand, enkelbeckasin, sävsparv, kärrsångare och sävsångare. Ofta ses även havsörn, fiskgjuse, ormvråk och bivråk. Under den senaste månaden har flera sällsyntheter observerats som rörhöna, svarthakedopping, vattenrall, brushane, och rosenfink. Hittills har 120 fågelarter arter observerats.
I sol och sommarvärme hölls årets upplaga av Kalmar Båtmässa i helgen. Det är en mycket nöjd projektledare som summerar evenemanget.
– Gästhamnen visade sig verkligen från sin bästa sida i det fina vädret och ca 25 000 personer hittade hit. Även antalet utställare var fler än förra året, drygt 40 företag och organisationer fanns på plats, berättar Maria Sampson, projektledare för Kalmar Båtmässa.
För första gången hade Kalmar Båtmässa en Classic Boat-avdelning som var mycket uppskattad. Det var många som ville titta närmare på klassiska lotsbåtar, Pettersonbåtar och skärgårdskryssare. Även Försvarsmaktens båtar väckte stor nyfikenhet. I år kunde besökarna kliva ombord på Marinens Skolfartyg HMS Astrea och Marinbasens Stridsbåt 90.
– Det var också många som ville testa att köra radiostyrd segelbåt tillsammans med Seglarklubben Kaparen, berättar Maria.
För andra året i rad gick segeltävlingen Triator Citysailing i samband med Kalmar Båtmässa och allt tyder på att det blir en tradition. Arrangören Triator var väldigt nöjd med lördagens tävling och har redan meddelat att den återkommer nästa år. Årets Kalmarsundsmästare blev Lag WSP med Christer Ovrén i spetsen.
På söndagen var det premiär för Kalmar Surfski Wavechallenge, som är en deltävling i svenska surfskicupen. Redan första året deltog hela den svenska eliten och även några internationella elitpaddlare från Tyskland, Holland och Polen. Svag vind och låga vågor gjorde att det blev ett tufft lopp för paddlarna. Segrare på herrsidan blev Steffen Burkhardt, Tyskland och på dams
De här dagarna genomför sjöräddningssällskapet – SSRS – en 48 timmars räddningsövning i en livflotte utanför Göteborg. Deltagarna har redan tillbringat en natt i flotten.
Övningen är en del av EU-projektet SMACS, som ska öka säkerheten för båtfarare i arktiska och nordiska vatten. Projektet ska resultera i sjösäkerhetsutbildningar för såväl allmänhet som yrkessjömän i både fritidsbåtar och mindre fartyg.
Sjöräddningssällskapet är en av fem projektdeltagare och vår del är bland annat att ta fram utbildningar och kursunderlag. Utbildningarna blir sedan tillgängliga kostnadsfritt för utbildare och kursarrangörer som kan sprida dem vidare. Utbildningsmaterial kommer också att göras tillgängligt som e-learning för allmänheten.
Tolv personer tvingas fly från en sjunkande båt, hamnar tillsammans i en livflotte med nödproviant och hoppet om räddning som enda sällskap. Verkligheten är inte långt borta när vi den 26 maj inleder en 48-timmarsövning nordväst om Göteborg, den första i sitt slag i Sverige.
Du kan följa övningen här: http://www.sjoraddning.se/detta-gor-vi/projekt/test/
Foto: Sjöräddningssällskapet och Jeff Flindt.
EU:s badvatten har blivit bättre. Det visar den årliga rapport som EU-kommissionen och Europeiska miljöbyrån (EEA) publicerar i dag.
– Mer än 94 procent av de större badplatserna i EU fick 2013 betyget åtminstone tillfredsställande på badvattenkvaliteten, det vill säga att de godkändes enligt EU:s klassificering. Det är en ökning sedan 2012 och väldigt positivt, säger Katarina Vartia på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
Bara två procent av EU-baden hade ej godkänd status, det vill säga dålig badvattenkvalitet eller att medlemslandet ännu inte hunnit ta prover i så många år som krävs enligt badvattendirektivet. Enligt reglerna ska prover tas under fyra efter varandra följande år. Resterande cirka fyra procent är bad som av olika anledningar inte kunde klassificeras enligt EU:s regler 2013.
Sedan 2012 skyltas EU-bad för att informera allmänheten om badvattnets kvalitet. Betyget anges i fyra nivåer från utmärkt med tre stjärnor till dålig med avrådan från bad, och det baseras på provtagningar av badvattnet från de senaste fyra åren. Om badet fått klassificeringen dåligt eller om badet utsatts för en kortvarig förorening ska besökarna avrådas från bad. Det ska även finnas information om orsaken och vad som görs för att åtgärda problemet.
– I Sverige definieras badplatser med cirka 200 badande per dag som EU-bad. Målet enligt EU:s badvattendirektiv är att alla större bad ska ha åtminstone tillfredsställande kvalitet senast vid slutet av 2015 års badsäsong, säger Katarina Vartia, utredare på havs- och vattenmiljöenheten på HaV.
Bäst badvatten under 2013 hade Cypern (100 procent), Luxemburg (100 procent), Malta (98,9 procent), Kroatien (94,9 procent) och Grekland (93,2 procent). änder med störst andel ej godkända badvatten är Estland (5,7 procent), Holland (5,1 procent), Belgien (3,5 procent) och Frankrike (3,5 procent). Det är vanligt att de länder som rapporterar badvattenkvaliteten första gången har en stor andel ej godkända badvatten. Så är det för Albanien 2013 som hade 8,2 procent ej godkända badvatten.
Sverige har 446 stycken EU-bad, vilket motsvarar 2,0 procent av alla större offentliga badplatser i EU. Av de svenska EU-baden är 247 stycken kustbad och 199 stycken inlandsbad. Provtagningarna av badvattnet görs av kommunerna. Det är också kommunerna som ansvarar för skyltningen av badplatserna.
Kommunerna rapporterar in all information till folkhälsomyndigheten som, på uppdrag av HaV, sedan sammanställer och rapporterar in resultaten till EU.
– HaV:s roll är att vägleda kommunerna i arbetet med förvaltning av EU-baden så att det görs enligt de regler som finns från EU och i svensk lag. Resultaten från kommunernas provtagningar av de svenska EU-baden hittar man på webbplatsen ”Badplatsen”, säger Katarina Vartia.
I Sverige har andelen EU-bad med åtminstone tillfredsställande badvattenkvalitet minskat med 7,5 procentenheter till 79,6 procent. Andelen svenska EU-bad vars badvatten inte kunde klassificeras ökade med 7,6 procentenheter till 18,8 procent mellan 2012 och 2013. Däremot så minskade andelen svenska EU-bad med dålig badvattenkvalitet med 0,6 procentenheter till 1,6 procent.
– Det är självklart inte bra att nästan var femte av Sveriges EU-bad inte fått någon klassificering av EU. Men det betyder inte att vi har fått fler svenska EU-bad med dålig badvattenkvalitet, säger Katarina Vartia.
– Anledningen till att EU inte kunnat klassificera dessa bad är oftast att kommunerna vid ett eller flera tillfällen inte tagit försäsongsprovet korrekt (max 10 dagar innan den officiella säsongen startar), eller på att man vid ett eller flera tillfällen missat att ta prov under säsongen.
Sju svenska EU-bad fick 2013 klassificeringen ”dålig badvattenkvalitet” av EU på grund av att de under åren 2010-2013 haft ett eller flera prov med förhöjda värden av indikatororganismerna E.coli och/eller intestinala enterkocker. 2012 fick åtta svenska EU-bad klassificeringen dålig badvattenkvalitet
– Vi vet inte exakt vad de förhöjda värden beror på. Det varierar mellan de olika badplatserna men kan exempelvis vara orsakat av ytavrinning efter regn, påverkan av bräddpunkter eller enskilda avlopp.
Yoyomotion lanserar en serie lättinstallerade och funktionsrika kvalitetskameror med hög prestanda för bostaden och affärsverksamheten. Kamerorna finns för montering inom- eller utomhus, med trådlös uppkoppling via 3G eller Wi-Fi.
Nya Pro-serien är utvecklad för oavbruten övervakning i och utanför hemmet, fritidshuset, företaget, parkeringen eller på andra permanenta eller tillfälliga platser. Kamerorna kan även kopplas direkt till larmcentral och andra övervakningssystem. De högkvalitativa komponenterna garanterar en bildkvalitet upp till full-HD (1080p) beroende på modell.
– Vår nya serie övervakningskameror har en otrolig potential med tanke på att de är både användarvänliga och har hög kvalité. Bild och ljud överförs direkt via Wi-Fi eller 3G till mobilen, plattan eller Pc:n utan att gå via någon molntjänst så användaren slipper dessutom oroa sig för att bildmaterial kommer på vift, säger Johan Tysklind, produktansvarig på Yoyomotion.
YOYOCam Pro-kamerorna installeras enkelt av användare utan särskilda förkunskaper med hjälp av QR-kod och en snabbstartsguide. Vid larm överförs sedan bild och ljud direkt till användarens iPhone, iPad, Android smartphone eller PC.
Upp till 36 kameror kan samtidigt övervakas och administreras av en och samma användare via den användarvänliga applikationen. Enheterna är även utrustade med kraftig LED-belysning för övervakning på natten eller vid dåliga ljusförhållanden samt inbyggd mikrofon för avlyssning. Inspelat material, även förinspelad sekvens innan rörelselarm, lagras på minneskort, nätverksdisk (NAS) eller till FTP-server.
Pris från 1 995 kr.
Info: www.yoyomotion.com
Förbättrade sjövägar till Luleå genom en breddad och fördjupad farled (Projekt Malmporten) är ett projekt med hög samhällsekonomisk lönsamhet enligt den analys som nyligen presenterats av Trafikverket. Analysen bygger på vedertagna beräkningar där samhällsnyttan kopplas till transportkostnader, miljöpåverkan och anläggningskostnader.
Nyligen genomförda simuleringar i full skala med nautisk expertis visar också att projektet leder till stora förbättringar när det gäller säkerhet och framkomlighet.
Ett genomförande av projektet innebär att förutsättningarna för i första hand malmtransporterna från norra Sverige och Finland säkras med långsiktigt mycket god kapacitet via utskeppning från Luleå. Samtidigt skapas ett nödvändigt komplement till Narvik där Malmbanan är hårt belastad och ligger nära kapacitetstaket.
Genom projektet ökas kapaciteten så att det går att lasta 200 000 ton på ett fartyg jämfört med dagens maximala 55 000 ton. Detta göra att sjöfartens miljöpåverkan minskar genom halverad bränsleåtgång per ton last. Dessutom minskar även kostnaden per ton last vilket är mycket viktigt i en hård konkurrenssituation där Luleå, till skillnad från Narvik, omfattas av EU:s svaveldirektiv från och med 2015 (max 0,1 procent svavel vilket kräver renare bränslen eller kvalificerad reningsutrustning)
Den pågående förstudien som genomförs av Sjöfartsverket, Luleå hamn och Trafikverket är samfinansierad av EU och beräknas vara färdig andra halvåret 2015. Finansieringen för genomförande är ännu inte klart.
Den 29 maj invigs Stockholm Water Events, ett nystartat vattenaktivitetscenter på Dalarö i södra Stockholms skärgård. Stockholm Water Events drivs av fyra erfarna aktivitetsarrangörer som erbjuder Segling, Kajak, Kitesurf, Stand Up Paddleboard och polynesiska utriggarkanoter – Va´a.
Dalarö har sedan ett tiotal år varit bas för olika vattenaktiviteter, som segling, kajak och kitesurf. Askfatshamnen ligger strategiskt vid en av sveriges bästa kitesurfstränder och med närhet till sandstränder, naturgym, bangolf, beachvolley, båtklubb med seglarskola för barn och unga, hamnbistro med fullständiga rättigheter och såklart gästhamn med fullservice.
Dalarö ligger en timmes resa med kommunala färdmedel från Stockholm eller 35 min med bil.
– Att arbeta tillsammans med vattenaktiviteter ger ett mervärde både för oss, för orten och för besökarna. Vi kan erbjuda mer flexibla arrangemang, och Dalarö blir en plats som man kommer till för att inte bara strosa i de vackra 1800.tals miljöerna eller njuta av utsikten utan även för att komma ut på vattnet och uppleva skärgården på olika sätt. Dalarö ligger så fantastiskt bra i förhållande till många platser i skärgården som går att komma till med kajak och segelbåt, och närområdet är perfekt för kite och SUP. Det har varit väldigt roligt att få vara med och bygga upp det här samarbetet och jag hoppas att många kommer att ta chansen i sommar att upptäcka både Dalarö och vattnen häromkring!, säger Birgitta Silfverhielm, skeppare och instruktör Vind o Vatten, initiativtagare till Stockholm Water Events.
Stockholm Water Events har startats som ett samarbete mellan vattenaktiviteterna på Dalarö för att möjliggöra events för företag och större grupper samt att erbjuda privatpersoner och mindre grupper ett antal olika aktiviteter på samma plats. Stockholm Water Events har en egen professionell eventarrangör. Samtliga företag har en lång erfarenhet i sin branch och instruktörer finns på plats.
I sommar behöver du inte längre köpa en dyr torr macka eller en övergrillad korv till lunch när du är ute och glassar längs Stockholms kajer. Nu lanseras den första mobila ”matbåten” som utnyttjar Stockholms vatten.
Food trucks har blivit ett populärt inslag till stadens matutbud. Enkel mat till ett överkomligt pris lockar många kurrande magar. Nu tar konceptet nästa steg, gator byts ut mot stadens vatten. Stockholm är staden på vattnet och brukar kallas för nordens Venedig, men utnyttjas verkligen vattenvägarna till fullo? I sommar kommer man att se den första ”matbåten” glida fram längs stränder och kajer i Stockholms stadskärna.
Du har precis kommit ner till stranden och till din förtjusning är favoritplatsen vid bryggan ledig. Timmarna i solen flyger förbi och till slut börjar magen kurra. Nu behöver du inte längre lämna din favoritplats i solen för att få i dig en ordentlig bit mat, ett stenkast från dig har Burger Boat precis lagt till.
Med en enkel meny bestående av hemmagjorda hamburgare kan du sätta dig i solen och ladda upp batterierna igen, precis som Burger Boat gör. Med hjälp av solpaneler och elmotorer erbjuder inte bara Burger Boat en god hamburgare, dem bidrar också till en mer hållbar framtid.
Idén till Burger Boat föddes nära vägkanten på en typisk amerikansk sylta vid en av Arizonas många och soldränkta
highways. Så här skiver grundarna:
“Framför oss låg varsin hamburgare som tillagats av den karismatiska kocken Gus. Framför sin flottiga grill på baksidan av restaurangen har han under årens lopp och efter tusentals hamburgare lyckats fulländat sin teknik till perfektion. Doften lockade fram ett enormt välbehag hos oss och smaklökarna skrek efter en tugga, själva grundidén till Burger Boat, som i stunden var sannerligen diffus, slog rot i vårt undermedvetna. En bit nedanför restaurangen puttrade en trött husbåt runt på det blanka och rena vattnet i Lake Powell. Ett snigelspår av olja och bensinrester läckte ut från båten och från dess motorer bolmade en svart och obehaglig rök upp mot atmosfären. Den lilla stranden intill sjön var fullpackad med soldyrkare som med största sannolikhet kände den underbara doften av grillat från kockens Gus grill. Tänk om den trötta husbåten byttes ut mot en modern och miljömedveten båt som samtidigt sålde hamburgare i Gus anda? En mobil foodboat som kunde leverera mat direkt till konsumenten utan att han/hon behöver lämna sin favoritplats i solen? Uppenbarelsen var total och vi började direkt skissa på en potentiell affärsplan och olika tillvägagångssätt.
Detta lilla stopp vid vägen intill Lake Powell blev startskottet för Burger Boat som nu, ett år senare, kommer att förse Stockholmarna med stadens godaste hamburgare utan att du som kund behöver lyfta ett finger. Med hjälp av solpaneler,elmotorer och närproducerade råvaror hjälper vi till att hålla Stockholm grönt och rent, precis så vi vill att våra barn och barnbarn ska få uppleva huvudstaden.”
Kommentarer
Synd, trodde det var riktiga Burger Boat …. 🙂 http://www.burgerboat.com/
Låter väldigt spännande. Ser fram emot att ta en burgare där i sommarvärmen .
True Heading AB (publ) noterat på Aktietorget stängde bolagets nyemission 23 maj med en överteckning på 119 procent.
Emissionen skulle vid fullteckning inbringa 20 082 130 kr, men har preliminärt nått 23 901 757 kr, det vill säga en överteckning på 119 procent.
För att bereda möjlighet för alla att teckna sina aktier kommer AETEB Holding AB och DERM Invest AB att avstå sin del i emissionen som var planerad att kvittas mot befintlig fordran på True Heading AB. Denna del om 4 230 537 kr kommer istället att tas in att genom en riktad kvittningsemission utifrån det mandat som gavs styrelsen på stämman 22 maj, vilket gör att hela emissionsbeloppet kan säkras, trots överteckning.
Därmed blir emissionens preliminära utfall att 13 114 147 nya aktier tecknats till ett värde av 19 671 220,50 kr och alla som tecknat, med eller utan företräde, tilldelas aktier.
Navionics har lanserat helt nya svenska sjökort. Korten kombinerar den senaste informationen från Sjöfartsverkets S57 Dataset och nyligen uppgraderade data från Hydrographica.
Baserade på Sjöfartsverket (Swedish Maritime Administration) samt Hydrographica, finns nu senaste kartografi för Sverige tillgängligt. Kombinationen av senaste S57 Data från Sjöfartsverket och uppdaterad Hydrographica data, försäkrar Navionics att man använder marknadens bästa källor som finns tillgängliga. I tillägg, har Navionics också sett över presentationen för att visa kritisk data i olika zoom nivåer.
De nya sjökorten Navionics+, Platinum+, och Gold, kan enkelt dateras upp, och ger tolv månaders fria uppdateringar under förutsättning att Freshest Data har aktiverats. Gold och Platinum+ kan uppdateras online.
– Den svenska skärgårdarna hör till världens mest komplicerade farvatten ur navigationssynpunkt. Hydrographica utför detaljerade och internationellt prisbelönta sjömätningar i dessa områden för att höja sjösäkerheten. Navionics inkluderar sedan 2006 Hydrographicas sjökortsdata med kontinuerliga uppdateringar, Lars Granath, vd Hydrographica.
Info: www.navionics.com
Kommentarer
Väldigt förvirrande information. Exakt vilken app och vilket sjökort för Android för att få dessa uppdateringar? Jag har både Europe HD samt tankat ner den separata Boating HD.
For iOS har vi lansert en oppdateringsrutine som heter Navionics+. Denne er ikke klar for android enda, men det jobbes med dette for å få det klart. Jeg har dssverre ingen eksakt dato som dette vil være klart.
Mvh
Hans-Christian Grande
Navionics
Vart tog t.ex. broarna till Kärsön vägen? Jämförde med webappen och navionics 2013 för iOS.
Med de nye dataene er noen symboler og broer endret fasong. Broene er nå blitt tynne grå streker, slik som S57 data viser de. Vi er klar over at disse nå er blitt vanskeligere og se, men vi jobber med en endring i visningenen slik at de blir mer synlige.
Jag har laddat ner senaste data för mitt Gold XL9-44XG och kan inte se att det har fått S57. När blir detta kort S57-baserat?
For Sverige skal dette være basert på S57 nå. Send meg en mail på hcgrande@navionics.com så kan jeg ta kontakt med deg.
Timmermannen Ulrik Hjort Lassen har gjort den första akademiska avhandlingen som fokuserar på det utförande hantverket – på hur man faktiskt gör!
En timmerman jobbar med ohyvlat virke i stora dimensioner och det är därför viktigt att ha effektiva tillvägagångssätt när man märker och hugger timret.
– För 100 år sedan var denna kunskap vanlig i Sverige och övriga världen, men idag är det ytterst få som bemästrar metoderna, och en byggnadssnickares arbete handlar mest om att montera prefabricerade element. Trots detta finns det också för snickare ett stort behov av praktisk problemlösning när oväntade och oplanerade situationer inträffar – något de nästan alltid gör, säger Ulrik Hjort Lassen vid Institutionen för kulturvård, Göteborgs universitet.
En lärobok för timmermän
Ulrik Hjort Lassens avhandling beskriver hur enkla verktyg som lod, passare, vattenpass och vinkelhake kan användas för att tillverka komplicerade timmerkonstruktioner. Den är därför delvis utformad som en lärobok, riktad till de timmermän som jobbar med stolpverk och liknande konstruktioner. Avhandlingen är ett försök att föra något av timmermannens ”tysta” kunskap vidare till framtida generationer.
Att märka på timret var det ska sågas och huggas är i all sin enkelhet en komplicerad process och det krävs ett välutvecklat tredimensionellt seende för att kunna visualisera virkets form och funktion i den konstruktion som ännu inte är färdigställd.
Det handlar om att kunna jobba med oregelbundet material, att kunna överföra formen från en yta till en annan och att använda praktisk geometri och projektionslära.
– De grundläggande verktygen har olika för- och nackdelar. Passaren är bra för att kopiera obehandlat material, medan det för sågat material är bättre med en linjal eller vinkel.
Praktiska erfarenheter blir teori
Genom att testa olika metoder i praktiska experiment bygger Ulrik Hjort Lassens resonemang på både egna och andras erfarenheter.
– Det är en praktik som blir teori för att sedan kunna användas i vardagen. De här teknikerna är mycket intressanta från hållbarhetsperspektivet eftersom de gör det möjligt att använda timmer direkt från skogen eller från det lokala sågverket till att bygga vad som helst.
Avhandlingen fokuserar på traditionella och historiska arbetsmetoder och verktyg.
– Men den är inte för den skull bakåtsträvande. Istället vill den göra de enkla och effektiva metoder som har förfinats genom århundraden effektiva i dagens situation.
Den stolpverkskonstruktion som byggdes med gamla och moderna verktyg i det kända danska TV-programmet, ”Hundra procent bonde”, där Ulrik Hjort Lassen medverkat, är ett bra exempel på detta.
Det är denna typ av projekt som Ulrik Hjort Lassen är specialist på och som avhandlingen förmedlar, genom att lyfta den hantverksmässiga kunskapen till en akademisk nivå utan att tappa bort de metoder och processer som är kärnan i timmermannens osynliga verktygslåda.
Länk till avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/35598
FOTO:
Bilden: En stolpverkskonstruktion under uppbyggnad. Foto: Ulrik Hjort Lassen.
Porträtt. Foto: Lars Heydecke.
Första exemplaren av SAILOR Fleet One anländer inom ett par dagar. Utrustningen ger telefoni och data och är främst tänkt till fritids- och fiskebåtsmarknaden. Datahastighet är 100 Kbps och perfekt för väderprognoser, social media, epost mm. Både utrustning och airtime har lågt pris.
Designen bygger på välkända SAILOR FleetBroadband produkter som sålts i över 35000 exemplar idag. SAILOR Fleet One finns i två varianter, med eller utan handset. Modellen utan handset för dem som enbart vill använda utrustning till dataanvändning.
2270691 SAILOR Fleet One inkl. handset Listpris inkl. moms 50.644:-
2270693 SAILOR Fleet One exkl. handset Listpris inkl. moms 43.344:-
Antennen är liten och lätt att montera även på små båtar. Att installera utrustningen är plug-and-play och så pass enkelt att båtägaren själv kan göra det. Levereras helt komplett med antenn (ADU), transceiver (BDU), IP-handset (artikel 2270691), 10m antennkabel, 1m spänningskabel, CD-ROM med engelsk e-manual och quick guide.
Användaren kommer ha tillgång till Inmarsats fria 505 Emergency calling service som i en nödsituation kopplar samtalet direkt till ett Maritime Rescue Coordination Centre.
För femte året i rad öppnas Mälaren upp för säsongen med en storslagen fest med flytande båtmässa för både landkrabbor och sjöbusar. Västerås Skärgårdsdagar pågår lördagen den 24:e och söndagen den 25:e maj.
Listan kan göras lång av aktiviteter att sysselsätta sig med under Västerås Skärgårdsdagar. Tillsammans med båtmässan, där båthandlare och båtmäklare finns på plats, kan du se och uppleva flera aktiviteter. Varför inte prova på vattenskoter med svenske mästaren Andreas Thorberg? Åka häst & vagn, prova på kanot och kajak eller besöka bastuflotten och kanske ta ett dopp?
Succén från tidigare år utökas då vi släpper i regnbågslax både lördag och söndag i Tippviken, där man får fiska och grilla fisken på plats. På samma plats kan du även ställa frågor om fiske till ”yrkesfiskarn”. Båtföretag finns på plats där du som besökare kan florera bland båttillbehör, båtar, motorer och mycket annat som hör skärgården till. Upplev också klassiska racerbåtar, en blöt uppvisning med flyboard, tipspromenad, fotoutställning, segway, golf, jollekappsegling med mera. MusikRUM, med tillresta unga musikanter från stora delar av Sverige, finns på plats och kommer uppträda med olika blåsorkestrar under hela lördagen.
– Det finns något för alla under Västerås Skärgårdsdagar. Båtar och båttillbehör för den båtintresserade, ribbåt för den modige, tipspromenad för barn och vuxna, fiske för den fiskeintresserade och mat för den hungrige. Det är roligt att kunna erbjuda en hel helg fullt med aktiviteter både i och runt Mälaren, säger Jennie Sträng, projektledare och PR-ansvarig, Västerås & Co.
Under Västerås Skärgårdsdagar kan du också hitta: Västerås Turistbyrå, Sjöevent, Eskilstuna Turistbyrå, Borgåsundsfiskarn, Björnö stug- och aktivitetscenter, Båtresurs, Sjökrogen, Medborgarskolan, Lövudden Mälarkonferens, BC Marine, PIR 28, Johan Tillander AB, Båt-sam, Västerås Marinservice, Dela Glädje, Best Western Mälaren Hotell & Konferens, Veteranbåtsmuseet, Arboga Rederi M/S Tor, Rederi Mälarstaden, Napoleon, Carlsson på Kajen, Veteranbåtcharter, Yachtcharter, brandbåt, polisbåt.
Plats: Färjkajen och Västerås gästhamn
Tid: 24-25 maj, kl. 10:00-16:00.
Info: http://visitvasteras.se/evenemang/vasteras-skargardsdagar-2014/?prev=13287
Nu kommer beslutet om en ny båtlinje mellan Ekerö och Stockholms city. Dessutom kommer pendelbåtar att gå mellan Solna strand och Årstadal samt mellan Kungsholmstorg, Söder mälarstrand och Klara mälarstrand. Ett nät av pendelbåtar på Stockholms vattenvägar kommer att växa fram under de närmaste åren.
– Jag är jätteglad över att Kristdemokraternas pendelbåtspolitik för Mälaren och Saltsjön nu omfattas av hela Alliansen. När nu trafiknämnden beslutar enligt vårt förslag kan vi gå vidare och upphandla båttrafiken, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.
Trafiknämnden fattar beslut om trafikplikt på pendelbåtslinjerna den 3 juni. Tidigare i vår kom beslut om Ulvsunda-Södersjukhuset och Norr mälarstrand-Söder mälarstrand. Sedan tidigare har SL pendelbåtslinjen Sjövägen mellan Frihamnen och Nybroplan. Dessutom har Djurgårdsfärjan blivit en del av SL:s taxesystem.
– Nästa naturliga steg är att pröva eldrivna, snabbgående båtar mellan Ekerö och Stockholm city. Eftersom det här främst handlar om arbetspendling är det viktigt att restiderna är korta och att framdrivningen är miljövänlig, säger Karl Henriksson.
Alliansens pendelbåtsnät beräknas kunna avlasta trafiken till lands när bland annat Slussen byggs om.
– Vi ser början på ett nytt tänk för kollektivtrafiken i Stockholm, där vi med modern teknik kan utnyttja stadens naturliga vattenvägar för att få ett effektivt resande i Stockholms län, säger Karl Henriksson.
Kommentarer
Cool, funkar den med valfri operatör?