Nyheter

Osedax nordenskjoeldi är namnet på en nyupptäck art som fått namn efter Otto Nordenskjöld, polarforskare och Handelshögskolan i Göteborgs förste rektor. Arten, som lever i havet runt Antarktis, är en havsborstmask som lever på ben av döda valar.

Masken ser ut som en liten blomma med en rot som sticker ner i benet på den döda valen. I “roten” finns bakterier som hjälper den att tillgodogöra sig näringen från benen ungefär som bakterierna i människors mage. På stammen längst upp sitter gälarna som liknar kronblad.

– Under min forskning på Göteborgs universitet gjorde mina kollegor och jag studier i Antarktis. Vi sänkte ner valben i havet och återkom ett och ett halvt år senare för att se vilka arter som etablerat sig på valbenet, säger forskaren Thomas Dahlgren, som nu jobbar på Uni Research i Bergen.

Havsborstmasken, som tillhör släktet Osedax, var en av de organismer som forskarna fann på valbenet. Och från och med nu bär masken namn efter upptäcksresande Otto Nordenskjöld.

– Han var en helt otrolig man. Han var en av de första vetenskapsmän som åkte på expedition till Antarktis. Trots det är han inte särskild känd. Men han var en av frontfigurerna i vetenskapssamhället i början av 1900-talet och när Handelshögskolan inrättades 1923 blev han dess förste rektor. Han bidrog till exempel med kunskap om hur förskjutningen av kontinenterna går till, säger Thomas Dahlgren.

I Antarktis finns idag många öar och platser uppkallade efter Otto Nordenskjölds expedition. Och nu också havsborstmasken Osedax nordenskjoeldi.

En vetenskaplig artikel om den nyupptäckta arten publiceras i Kungliga Vetenskapsakademiens tidskrift Zoologica Scripta.

FAKTA OTTO NORDENSKJÖLD
Otto Nordenskjöld föddes 1869. Efter studier ibland annat Uppsala blev han 1905 professor i geografi och etnologi vid Göteborgs högskola och åren 1914–1923 var han högskolans prorektor. Redan1906 tog han initiativ till grundandet av en Handelshögskola i Göteborg och när den inrättades 1923 blev han dess förste rektor, en tjänst han hade fram tills han blev påkörd av en buss och dog 1928.

Som ung vetenskapsman ledde han flera expeditioner, bland annat till Patagonien, Alaska, Grönland och Eldslandet. Åren 1901–1904 var han ledare för en expedition till Antarktis och gjorde där stora fynd av djur- och växtfossil som gav ny kunskap om Antarktis utvecklingshistoria. 1904 gav han ut boken Antarctic: Två år bland Sydpolens isar, en populärvetenskaplig skrift som översattes till många språk.

KÄLLOR: Nationalencyklopedin och http://www.ub.gu.se/portaler/polarportalen/biografier/nordenskjold

Oxelösunds Segelsällskaps succétävling har i år bytt namn. Intresset är fortfarande lika stort (om inte större) för att ge sig i kast med Östersjöns vatten i en båt med två personers besättning under cirka tre dygns segling med korta viloperioder (pitstop) i Visby och Oskarshamn.

115 båtar med längd mellan 7 och 19 meter är i år anmälda. Starten är indelad i olika grupper. De långsammaste går iväg kl. 13 den 28 maj. Övriga startar senare under kvällen. Solidtango direktsänder från starten och senare under tävlingen kommer flera program att sändas på nätet.

Förberedelserna inför tävlingen kommer att pågå hela onsdagen innan start. Skepparmötet är kl. 10. Deltagarna kommer från hela ostkusten och ett tiotal är lokala Sörmlandsseglare.

Info: www.oxss.nu

Info: https://www.seapilot.com/node/64

Lysekil Women’s Match firar tioårsjubileum och lockar återigen många av världens toppnamn till ett av Bohusläns största årliga evenemang. Halva startfältet är redan klart, med imponerande uppslutning från de största stjärnorna. Titelförsvarande världsettan Camilla Ulrikkeholm från Kongelig Dansk Yacht Club siktar på sin fjärde raka Lysekilsvinst:

– Det är absolut lockande med ännu en seger. I så fall har vi vunnit hälften av de gånger vi seglat i Lysekil, och det skulle förstås vara kul statistik, säger Ulrikkeholm.

Danskan har hunnit med en mängd träningspass på vattnet i Öresund, företrädesvis i båttypen J/80. Nu i helgen blir det regattapremiär i Helsingfors, även den i J/80, och 3 – 8 juni är det dags för VM i irländska Cork. VM är den första deltävlingen i Women’s International Match Racing Series, vars fem evenemang under året arrangeras i tre världsdelar, och VM seglas också i J/80. Men när WIM Series kommer till Lysekil den 4 – 9 augusti är det som vanligt båttypen DS 37, med sex personer i besättningen, som gäller:

– DS 37 är en dansk båttyp och den vi trivs allra bäst i, poängterar Ulrikkeholm, som får räkna med hårt motstånd i den bohuslänska seglingsmetropolen.

Bland övriga deltagare som redan tackat ja till Lysekil Women’s Match märks nämligen storheter som Stephanie Roble, som 2012 blev den första amerikanskan att vinna både damernas och herrarnas nationella mästerskap, nyzeeländskan Claudia Pierce och fransyskan Anne-Claire Le Berre. Och så hemmahoppen Caroline Sylvan och Anna Kjellberg från Göteborgs Kungliga Segelsällskap. Kjellberg skuggar Ulrikkeholm i toppen av världsrankingen, och planerar i år att segla alla de fem deltävlingar som ingår i WIM Series, på Irland och i Frankrike, Sverige, USA och slutligen finalen i Korea i oktober. Hennes dotter, som föddes för bara tre veckor sedan, får följa med på turnén:

– Hela våren under min graviditet har tjejerna seglat tre gånger i veckan utan mig, men den gångna helgen var jag med igen. Det kändes precis som vanligt och blev en nytändning för alla. Nu ser vi fram emot att tävla, för det är såklart det roligaste vi vet, skrattar Anna Kjellberg och sprudlar av energi.

Totalt siktar arrangerande Sailnet och Lysekils SS Gullmar mot att ha ett dussin besättningar på startlinjen i Lysekil Women’s Match den 4 – 9 augusti, och fler namn kommer att offentliggöras löpande under sommaren:

– Tio års hårt arbete har resulterat i att vi känner mycket stort intresse för vårt evenemang från de bästa seglarna i världen, kommenterar initiativtagaren och projektledaren Anna Holmdahl White.

– Lysekil Women’s Match lockar inte bara nördiga seglare, utan också många som inte är lika insatta i själva sporten. Så blir det en folkfest för hela staden, en stor skillnad jämfört med många andra regattor vi seglar, reflekterar Camilla Ulrikkeholm, och får medhåll av Anna Kjellberg:

– Stämningen i Lysekil är helt oslagbar, med det gedigna publikstödet från berget som alltid hjälper oss framåt, säger svenskan.

Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som arrangeras 4 – 9 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.

Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Irland, Frankrike, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 50 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Carpe Diem Beds of Sweden, Svitzer och Sebago är partners.

Bilden: Team Camilla Ulrikkeholm DEN vinnare av Lysekil Womens Match 2013. Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Det har tagit sju år och varit ett både ovanligt och spektakulärt projekt, men nu är det dags att inviga en av Sveriges största museisatsningar. Detta när vi på Marinmuseum öppnar vår nya ubåtshall med en komplett ubåt från kalla kriget. Den 4 juni klockan 10 bjuder vi in media till visning.

En gång i tiden var hon ett hemligt vapen i kalla krigets mörka vatten med uppdraget att hålla koll i Östersjön. Bland annat var hon med i dramatiken när den Sovjetiska ubåten U 137 gick på grund utanför Karlskrona 1981. Nu har den 50 meter långa och närmre 1 000 ton tunga ubåten Neptun kommit upp ur djupet för att ställas ut i en helt ny specialbyggd ubåtshall. Det betyder att Neptun är landets största inbyggda museiobjekt efter Vasa i Stockholm.

I hallen kan besökarna få närkontakt med denna tidskapsel från 1980-talet, följa med på specialvisningar ombord och uppleva vad bara några få människor historien har gjort – insidan av en riktig ubåt.

Tillsammans med svenska flottans allra första ubåt Hajen från 1904 och en helt nyproducerad utställning om 110 års ubåtsutveckling tas ett nytt stort grepp på den svenska marina historien.

Den 6 juni inleds nationaldagen traditionsenligt med flaggotta på Sjöhistoriska museet klocka åtta på morgonen. Alice Bah Kuhnke, generaldirektör på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, hissar flaggan och invigningstalar. Tal också av Susanne Eberstein, Riksdagens 1:e vice talman. Stockholms Allmänna Sångförening sjunger under ledning av Jonny Goetzinger. Historiska svenska flaggor hissas av Stockholms scoutkårer.

Program Flaggotta den 6 juni kl 08.00-10.00 på Sjöhistoriska museet
Samling kl 08.00 utanför museet
Museichef Hans-Lennart Ohlsson hälsar välkommen
Generaldirektör Alice Bah Kuhnke hissar flaggan
Körsång, ”Sveriges Flagga”, H Alfvén
Alice Bah Kuhnkes nationaldagstal
Körsång, ”Morgon”, E Eklöf
Tal av Riksdagens 1:e vice talman Susanne Eberstein
Körsång, ”Ångbåtssång”, O Lindblad
Svenska flaggor genom 500 år.
Körsång, ”Dåne liksom åskan…”, O Lindblad
Unisont, ”Du gamla Du fria”, R Dybeck
Museets historiska flaggor hissas av scouter från Vikingarnas scoutkår m.fl. kårer i Stockholm.

Fri entré för alla.

Båtmat betyder traditionellt torrvaror och färdigkonserver. Men inte för alla. Jennie Nilsson skrev boken ”4 veckor på sjön” i vilken hon delar med sig av egna tips och recept som får maten ombord att bli lika god som den i land.

Seglingssäsongen har precis börjat och många drömmer om den stundande sommarvärmen och de långa seglingarna.

Grafisk designstudenten Jennie Nilsson undrade varför den i övrigt så härliga seglingssemestern traditionellt präglades av så tråkig mat. Hennes vanor var helt annorlunda och för henne är maten på sjön lika viktig som seglingsupplevelsen.
– Det är enkelt att hitta böcker om hur du blir trimexpert, båtrenoveringsnörd eller jorden runt-färdig. Men att hitta inspiration till den årliga seglingssemestern var svårare, berättar hon.

För att dela med sig av sina egna erfarenheter av matlagning ombord valde hon att låta sitt examensprojekt bli en dokumentation av resan och matlagningen under förra sommarens seglingssemester.

”4 veckor på sjön” visar skärgårdens fantastiska natur och berättar om upplevelsen av hur det är att segla och bo på en båt i fyra veckor. Allt är förpackat i en kokbok, ett populärt medium som är lätt ta till sig, ta med sig och använda i sin rätta miljö. Jennie låter oss följa med på semestern, i en personlig skildring av både sommarsköna naturhamnar och helvetiska dagar av kryss och regn.

Sista kapitlet är dedikerat till den viktiga planeringen innan avfärd med en hållbarhetsguide till maten.

– Vår kyl rymmer bara 10 liter, så det gäller att planera. Jag brukar se till att det finns mycket frukt, grönsaker och rotfrukter som håller länge och inte behöver kylas. Dessutom använder jag mycket konserverade eller torkade baljväxter som t.ex. kidneybönor eller linser som är goda, mättande tillbehör.

Jennie Nilsson läser sitt andra och sista år på Berghs diplomutbildning i Grafisk design.

Stockholms äldsta motorbåtsklubb fyller 100 år. Jubileumsfirande startade med boklansering 22 maj.

För 100 år sedan bildades Stockholms första motorbåtsklubb på Kungliga Djurgården – Djurgårdsbrunnsvikens Motorbåtsklubb, DMK, som i år firar ett helt sekel av gemenskap och glädje runt sjölivet. Avstamp för jubileumsfirandet är lanseringen av en årsbok som spänner över klubbens fantastiska historia med början 1914 när ett litet gäng entusiaster registerade DMK som ett motorbåtssällskap.

När DMK bildades 1914 sattes medlemsavgiften till 15 kronor per år. Sedan dess harklubben sett många förändringar, överlevt två världskrig och mycket annat och har hela tiden präglats av mycket stort engagemang av både styrelse och medlemmar.

DMK, med sommarhamn vid vackra Källhagen, strax nedanför hotell Källhagens Värdshus och med Sjöhistoriska Muséet som passande granne, har runt 250 medlemmar. Klubben har ytterligare sommarplatser samt vinterförvaring vid Hundudden.

DMK som är en av Sveriges äldsta motorbåtsklubbar har under årens lopp varit mycket välskött och har idag en stark ekonomi. Medlemmarna ansvarar själva för stor del av nödvändigt arbete vid sjösättning och upptagning, underhåll av bryggor och vinterhamn. Styrelse och medlemmar jobbar kontinuerligt med miljöfrågor för att leva upp till nya krav som ställs på båtklubbar. DMK rustar för ett nytt sekel av fantastiskt båtliv.

Västerås Cityfestival inviger ”Västeråsscenen” som kommer placeras på Fiskartorget där lokala band premieras. Festivalen fyller på med en artist till Mimerscenen där det lokala stjärnskottet Victor & Natten spelar på lördagen. Vid Stora Torget är succén från förra året tillbaka; Awake Me Up.

”Västeråsscenen” är ett nytt tillskott bland alla scener som festivalen har. På denna scen kommer lokala band att uppträda mellan andra och tredje akten på Mimerscenen. I dag presenteras de två rockbanden Heroic och The Diverse, som är två av tre artister som är klara på den aktuella scenen. Oscar från Heroic kommer även vara med på Mimerscenen under DJ-akten där DJ Amin Violin & Edi Sax med vänner spelar.

– Vi vill lyfta det lokala ännu mer och kommer därför premiera den nya scenen, säger Alf Westerdahl, evenemangsansvarig Västerås & Co.

Festivalprogrammet fylls på med det lokala stjärnskottet Victor & Natten där låten ”Svin på Rutin” klättrat sig upp på singellistan och spelas även flitigt på radio.

– Tanken från början var att Victor & Natten skulle spela på ”Västeråsscenen” men med starka framgångar med låten ”Svin på Rutin” väljer vi att sätta artisten på Mimerscenen, säger Alf Westerdahl, evenemangsansvarig Västerås & Co. Kan det vara årets sommarplåga?

Succén med kultur- och utbildningsprojektet Awake Me Up är tillbaka och uppträder på flera platser under festivalens dagar. På lördag kvällen har de en stor uppvisning på Stora Torget med temat FN:s deklaration om mänskliga rättigheterna med fokus på kvinnor. Awake Me Up jobbar för att främja samarbeten i Västmanlands kulturliv genom att sammanföra västmanlänningar med varandra i en spektakulär föreställning.

Västerås Cityfestival har för andra året i rad blivit godkänd som ett miljömärkt event.

– Vi är mycket stolta över att festivalen än en gång visar att miljötänket betonas i arbetet. Det är många instanser inblandade och vi är glada över alla som bidrar till detta, säger Annika Nehrer, projektledare Västerås Cityfestival.

Sedan tidigare är Linnea Henriksson, Looptroop Rockers, John de Sohn, Hoffmaestro, Timbuktu & Damn!, Dimitri Vangelis & Wyman och Amin Violin & Edi Sax med vänner klara för Mimerscenen på Västerås Cityfestival.

Biljettinfo

Förköpsbiljetter till Fiskartorget: 50 kr/dag + 10 kr i serviceavgift.

Förköp av festivalpass, som gäller alla tre dagar: 150 kr + 20 kr i serviceavgift. Vid entrén kostar biljetten 100 kr. Biljetterna finns att köpa på Västerås Turistbyrå, Västmanlands Teater och på ticnet.se.

För mer information och ständiga uppdateringar se hemsidan och vår Facebooksida: vasterascityfestival.se/, www.facebook.com/VasterasCityfestival

I morgon, fredag 23 maj, startar den fjärde upplagan av Kalmar Båtmässa. I tre dagar fylls gästhamnen med utställare som visar de senaste båttillbehören och roliga vattenaktiviteter för hela familjen.

Kalmar Båtmässa hålls i Kalmar Gästhamn den 23–25 maj. Det är bara fjärde året som mässan anordnas, men den har redan hunnit etablera sig som sydöstra Sveriges största båtevenemang.

– Det fullspäckade programmet är vår styrka. Hos oss kan besökarna både hitta det senaste inom båtliv och ha en rolig dag med familjen, berättar Maria Sampson, som är projektledare för Kalmar Båtmässa.

– Intresset för båtliv har ökat i regionen de senaste åren och det är mycket som pekar på att Kalmar Båtmässa bidrar till utvecklingen. Båtklubbarna berättar att de har fått flera nya medlemmar och traktens seglarskolor fyller alla sina platser. I år märker vi dessutom att det börjar se ljusare ut för båtbranschen som helhet, efter några tuffa år med lågkonjunktur. Utställarna är verkligen laddade för att komma hit, tillägger hon.

Några av årets höjdpunkter:
En Classic Boat-avdelning, där du ser Kalmars klassiska skönheter – lotsbåtar, Pettersonbåt och skärgårdshavets vinthundar, skärgårdskryssarna.

Se Skoldivisionen ur Sjöstridsskolan förevisa skolfartyget HMS Astrea. Välkommen ombord och titta!

Guidad tur till Grimskär med sightseeingbåten Kalmarflundran på lördagen och söndagen. Turen tar ca 1,5 h och bokas i förväg på Kalmar Turistbyrå.

På lördagen hålls segeltävlingen Triator City Sail med första start kl. 11:00. Se Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna ur Marinbasen förevisa Stridsbåt 90H. Välkommen ombord och titta!

Ida Sundelius (sång) och Josef Appelqvist (piano) underhåller på mässområdet på lördagen.

Prova på radiostyrda segelbåtar under vägledning av Seglarklubben Kaparen på söndagen.

På söndagen gör svenska elitpaddlare upp i tävlingen Kalmar Surfski Wavechallenge 2014. Starten går i Mörbylånga kl. 12.30 och målgången beräknas ske i Kalmar Gästhamn kl. 13.30–14.30.

Info: http://www.kalmar.com/sv/batmassa

Tolv personer i en livflotte mitt ute på havet. Utmattade utan mat och vatten och utan att veta när eller om de blir räddade. Hur mår de? En unik tvådagarsövning avslöjar det.

De tvingas fly från en sjunkande båt, hamnar tillsammans i en livflotte med nödproviant och hoppet om räddning som enda sällskap. Verkligheten är inte långt borta när Sjöräddningssällskapet på måndag inleder sin 48-timmarsövning nordväst om Göteborg, den första i sitt slag i Sverige. Media är välkomna att bevaka händelseförloppet.

Tillsammans med Chalmers och EU-projektet SMACS (Safer Arctic for Small Craft Mariners) sätter Sjöräddningssällskapet de tolv noga utvalda testpersonerna i flotten under måndagkvällen. Strömmen får ta dem, väntan blir lång. Syftet är att så verklighetstroget som möjligt studera hur en nödsituation ute till havs fungerar och vilka riskmoment som finns. Ombord på livflotten finns bara den nödproviant som livflottarna enligt gällande regelverk är utrustade med; 15 deciliter vatten och 500 gram kex per person.

– Hur upplever deltagarna dygnen i livflotten fysiskt, psykiskt och kognitivt? Att sitta instängd i ett mycket trångt utrymme med främmande människor, hungrig och förmodligen sjösjuk och utan att veta när räddningen kommer, det är påfrestande för vem som helst. Till och med att uträtta sina behov blir en utmaning, säger Matthew Fader, projektansvarig på Sjöräddningssällskapet och en av de tolv på flotten.

Hela kedjan övas, från att sjösätta en livflotte, ta på överlevnadsdräkter och evakuera ett fartyg till larmrutiner, räddningsorganisation och själva räddningsinsatsen.

– Genom att öva som om det vore på riktigt kan vi utforma bättre och effektivare metoder för träning och förberedelser. Vi får också nyttig kunskap om hur det är att undsätta nödställda som utsatts för långvarig fysisk och psykisk press, säger Matthew Fader.

Regeringen gav idag klartecken för inrättandet av Örefjärden – Snöanskärgårdens marina naturreservat i Västerbottens län. Länsstyrelsen kan nu gå vidare med planerna att skydda ett 48 000 hektar stort havsområde.

– Jag är glad över att vi genom dagens beslut kan inrätta ett av landets största marina naturreservat. Det blir ett viktigt bidrag till att vi får en ekosystembaserad och långsiktigt hållbar förvaltning av hela Bottenhavet och Östersjön, säger miljöminister Lena Ek.

– Reservatet bidrar till att nå etappmålet för områdesskydd i Sveriges miljömålssystem. Den proposition om biologisk mångfald vi nyss lämnat till Riksdagen betonar vikten av att Sverige får fler marina skyddsområden. När vi säkerställer den biologiska mångfalden i havet, säkrar vi också produktionen av marina ekosystemtjänster som reproduktionsområden för fisk och sjöfågel eller höga värden för friluftsliv och turism, säger Lena Ek.

Naturreservatet Örefjärden–Snöanskärgården ligger i Nordmalings och Umeå kommuner. Det är i huvudsak ett marint naturreservat och innefattar en areal om ca 48 000 hektar. Det huvudsakliga syftet med reservatet är att bevara ett sammanhängande kust- och skärgårdslandskap med värdefulla natur- och kulturmiljöer och att bevara områdets rika och omväxlande marina miljöer i ett naturligt och ostört tillstånd.

I Örefjärden-Snöanskärgården finns flera produktiva havsvikar med hög artrikedom, liksom marina arter som här har sin nordligaste utbredningsgräns. Det innehåller också en rik kustfågelfauna. Beslutet har föregåtts av omfattande marina inventeringar som gett värdefull information om Bottenhavets marina miljöer och hur dessa bör förvaltas.

Bakgrund
Länsstyrelsen i Västerbotten län beslutade tidigare att bilda naturreservatet. Detta överklagades till regeringen, som i och med dagens beslut delar länsstyrelsens bedömning att det aktuella området har så höga värden att det är motiverat att skydda det som naturreservat med angivet syfte. Sammantaget finner regeringen vidare att det inte har framkommit några omständigheter som, vid en avvägning mellan enskilda och allmänna intressen, utgör skäl för att upphäva eller ändra länsstyrelsens beslut.
Regeringen har under våren lämnat propositionen “En svensk strategi för biologisk mångfald och ekosystemtjänster” samt beslutat om ett nytt ettappmål om områdesskydd inom miljömålssystem. Regeringen har beslutat att satsa särskilt på det marina skyddet och har därför åtagit sig att skydda och bevara 10 procent av de marina områdena mot dagens drygt 6 procent till år 2020, vilket innebär en ökning med minst 570 000 hektar. Etappmålet medför att i Sverige kan leva upp till sina internationella åtaganden inklusive Helcom:s (konventionen för skydd av Östersjön marina miljö) mål om att skydda ett sammanhängande och välförvaltat nätverk av marina områden i Östersjön för att säkerställa ett tillräcklig skydd av alla marina livsmiljöer och arter.

Marinföretaget 1852 i Karlskrona planerar att arrangera ett Boat Camp för ungdomar i sommar, 30 juni till 5 juli. På lägret ska ungdomarna bland annat få lära sig om Förarintyg, öva praktisk navigering med mera.

Navigationsgruppen på Pampas i Stockholm har redan kört ett Boat Camp förra sommaren och planerar för en fortsättning. Lägret blev väldigt uppskattat bland deltagarna.

– Vi hoppas kunna få med minst åtta deltagare. De ska få köra båt och ha kul på sjön, säger Michael Säw på 1852 Marin & Fritid AB.

Info: www.1852.se

Från racing på land är steget inte långt till racing på vatten. Honda genomför nu en helt ny satsning för att möta seglingspubliken och tävlar i M32 cup under namnet Honda Wallén Racing.

Racing har alltid varit en viktig hörnsten i Hondas historia, med flera internationella framgångar. Tidigare i år offentliggjorde Honda att de för första gången i historien ställer upp med ett svenskt team i världsmästerskapet för standardracing säsongen 2015. Från racing på land är steget inte långt till racing på vatten. Honda går nu in i en helt unik satsning på segling i M32 cup. Hans Wallén, OS silvermedaljör i Atlanta -96 och niofaldig världsmästare i olika klasser, kommer att styra den nya satsningen.

Första tävlingen går av stapeln i Göteborg (21-24 maj) och i startfältet finns flera rutinerade seglare, exempelvis Fredrik Lööf guldmedaljör från OS i London -12.

Mikael Comrin, General Manager Honda Power Equipment Sverige:
“Honda har alltid varit aktiva inom racing, både bil-, mc- och båtracing. Därför känns det naturligt att vara en del i denna M32 cup-satsning av Honda Wallén racing. Konceptet med häftig segling nära land känns spännande och för att kunna genomföra denna satsning har Hondas båtsamarbetspartners Micore och Silver spelat stor roll. Deras båtar, utrustade med Honda utombordsmotorer kommer att köra ut åskådare längre ut på sjön för att uppleva seglingen på riktigt nära håll.”

Honda har ett brett produktsortiment som återfinns på land, i vattnet och i luften och innefattar allt från bilar, båtmotorer, snöslungor till mindre jetplan. Vid säsongens alla M32 tävlingar tar Honda Sverige ta tillfället i akt att visa upp sin Honda Village med allt ifrån bilar till Marine- samt Trädgård- och Industriprodukter.

Alla som besöker Hondas monter kommer kunna tävla om fina priser, men även få en inblick i Honda Racing team Swedens satsning för nästa år. Vid flera tillfällen kommer även racingproffset Rickard Rydell att finnas på plats. För mer information och tävlingskalender se:

Info: http://m32cup.com

Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, har k-märkt två fartyg. Både Boxholm II i Tranås och John Jennings i Kalmar ingår nu i den exklusiva skaran historiska skepp och båtar som anses viktiga för det maritima kulturarvet. Sammanlagt är 128 fartyg k-märkta. De finns hemmahörande längs landets alla kuststräckor från norr till söder och i insjöar och älvar. Verksamheten kring att bevara, och använda historiska fartyg engagerar tusentals entusiaster runt om i landet.

– Vi är väldigt stolta och glada över att kunna presentera ytterligare två k-märkta fartyg säger intendent Claes Wollentz på Sjöhistoriska museet. För Sjöhistoriska är det viktigt att kulturhistoriskt intressanta fartyg kan bevaras och användas. Möjligheten att få vara med ombord lockar varje år hundratusentals intresserade. De här fartygen är viktiga för en levande kustkultur.

Fartygens ägare ansöker om att få sitt fartyg k-märkt. Utmärkelsen kan sökas för fartyg som gått i yrkesmässig trafik och som främjar kunskapen om sjöfartshistorien.
– Vi k-märker intressanta och värdefulla fartyg. På så sätt vill vi verka för att de uppmärksammas, bevaras och används. Förhoppningen är att k-märkningen ska ge uppmuntran och stöd till ägarna som arbetar med att förvalta det maritima kulturarvet, säger Claes Wollentz.

FAKTA OM FARTYGEN

Boxholm II / SGKR
Byggd : 1904, Ljungrens Mek. Verkstad, Kristianstad
Passagerarfartyg.
Hemmahamn: Tranås.

S/S Boxholm II är ett vedeldat ångfartyg byggt vid Ljunggrens Verkstad AB i Kristianstad 1904. Fartyget fraktades till sjön Sommens strand och monterades samman. Premiärturen gick i juli 1904. Hon byggdes ursprungligen som pråm- och timmerdragare för Boxholms AB:s räkning. Akterskeppet byggdes om 1916 och försågs med sittplatser. Sedan 1966 går hon endast som passagerarfartyg. Ägare är Rederi AB Boxholm II och där ingår Tranås-, Boxholm och Ydre kommun samt föreningen Ångbåtens Vänner och Stiftelsen Sommen. Boxholm II går i reguljär passagerartrafik sommartid mellan de ursprungliga tilläggsplatserna runt sjön och med chartertrafik.

John Jennings / SHMA
Byggd: 1920, Karlstad.
Hemmahamn: Kalmar.

John Jennings är byggd 1920 vid C.J. Wennbergs Mek. Verkstad i Karlstad och utrustades med varvets ångmaskin på 120 Ihk. Maskinen byttes 1957 till en Skandia 4-cyl. tändkula på 300 Ihk som ersattes av 2 Volvo-Penta dieselmotorer 1971. Fartyget byggdes på spekulation, dvs utan beställare. Först1926 lyckades man hitta en intressent, Robertsfors AB, Sikeå som köpte henne och döpte fartyget till John Jennings. Efter ett par ägarbyten köptes hon 1981 av Wiréns Rederi AB, Piteå men såldes igen efter bara några månader till Frälsningsarmens Förlags AB, Stockholm där hon sattes på traden Stockholm – Kurön som passagerarfartyg. Därefter några år hemmahörande på Åland och i Finland innan John Jennings 2007 köptes av nuvarande ägare med Kalmar som hemmahamn och fartyget ska bevaras i skicket som efter ombyggnaden 1957.

Ett antal kajakpaddlare är på tur längs den svenska kusten. Men när de når Skelleftebukten går något fel och personerna i kajakerna hamnar i vattnet och kommer ifrån varandra. Larmet når sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg som genast inleder en omfattande sjöräddningsinsats.

Det är scenariot för sjöräddningsövningen Desirée som genomförs i Skelleftebukten fredagen den 23 maj.

I övningen kommer ett stort antal fartyg från kusten längs Bottenviken att delta. Förutom själva sökmomentet är det framförallt samverkan som ska övas.

– Den svenska modellen för sjöräddning bygger på samverkan mellan myndigheter och frivilligorganisationer men även med rederier och andra stater, säger Stefan Ahlin, lots och sjöräddningssamordnare på Sjöfartsverket i Skellefteå.

I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig myndighet för sjö- och flygräddning. Vid sjö- och flygräddningscentralen i Göteborg tar Sjöfartsverket emot larm och leder insatser för att söka och rädda nödställda.

Preliminära deltagare i övningen är
• Sjöfartsverkets lotsbåt från Skelleftehamn
• Sjöfartsverkets räddningshelikopter från Umeå
• Kustbevakningsfartyg från Holmsund
• Kustbevakningsfartyg från Luleå
• Sjöräddningssällskapet från Skellefteå
• Sjöräddningssällskapet från Piteå
• Kommunala räddningstänsten i Skellefteå
• Kommunala räddningstjänsten i Piteå
• Skelleftehamns arbetsfartyg

Övningen Desirée som genomförs i Skelleftebukten inleds kl. 9.30 på fredagsmorgonen och beräknas vara avslutad senast kl. 13. Det kan förekomma lågflygning med helikopter i området, vilket kan orsaka bullerstörningar för de boende i omkringliggande områden.

Info: www.sjofartsverket.se

Idag släpps rapporten ”Havet 2013/2014” som visar på en utveckling med både glädjeämnen och orosmoln. Kvaliteten på vattnet i Västerhavet har blivit bättre och blåstången i Östersjön är på väg tillbaka.

Samtidigt har bestånden av torsk och ålgräs längs västkusten ännu inte återhämtat sig. Ytan av syrefria bottnar i Östersjön slår nya rekord och utmed Bottenhavskusten har uttorkade havsörnsägg hittats.

”Havet 2013/2014” är en omfattande kartläggning, baserad på den marina miljöövervakningen, av tillståndet och de mest angelägna miljöproblemen i våra hav. Rapporten visar att havens ekosystem är mycket komplexa och det är svårt att förutse hur dessa utvecklas.

Till exempel minskar utsläppen av fosfor från land men samtidigt frigörs fosfor från de syrefria bottnarna. Dessutom förväntas en ökad koldioxidhalt i atmosfären leda till försurning av Sveriges hav, men vilka effekter detta får på ekosystemen är ännu oklart. Gamla miljögifter lever i viss mån kvar och nya ämnen tillförs havet. Utmed Bottenhavskusten finner man återigen uttorkade havsörnsägg, ett problem som varit i stort sett borta sedan 1990-talet.

– Vi har långt kvar innan de svenska miljömålen uppnås. Tillståndet som beskrivs i ”Havet 2013/2014” visar att vi måste bli bättre på att fånga upp nya miljöhot och förstå kopplingarna mellan ekosystemets olika delar för att kunna fördela resurserna rätt och sätta in de mest effektiva åtgärderna. En fungerande miljöövervakning är förutsättningen för detta, säger Bertil Håkansson, chef på enheten för miljöövervakning på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

Övervakningen av miljögifter visar att nya ämnen påträffas och ökar i Östersjön. Halterna av perfluorerade ämnen, vissa flamskyddsmedel och silikonoljor ökar. Detta är ämnen som används i vardagsprodukter, till exempel i balsam och deodorant, och är potentiellt giftiga för det marina livet. Utöver de ämnen som fångas upp av miljöövervakningen finns det ett okänt antal ämnen och kemikalier som släpps ut i haven. I dagsläget är det oklart vilken påverkan dessa har på miljön.

Ingen återhämtning kan ännu ses hos det kollapsade torskbeståndet i Kattegatt, trots fredade områden. I Östersjön ökar både torsk, strömming och antalet sälar.

– Det är en ju positiv trend, men problemet är att både fisk och säl har blivit magrare, vilket tyder på att det är brist på rätt sorts föda. För att förstå vad det är som händer krävs att man tittar på alla delar i näringskedjan och förvaltar fiskbestånd med hänsyn till hela ekosystemet, säger Jonas Nilsson, miljöanalytiker på Havsmiljöinstitutet.

I år har ”Havet” ett extra fokus på att belysa sambanden mellan olika miljöproblem och hur de påverkar ekosystemen. I Asköområdet i Trosa skärgård och Kvädöfjärden i Östergötlands skärgård har miljöövervakarna försökt hitta förklaringar till de processer som pågår i havsmiljön i dessa områden.

– De flesta havsområden är idag påverkade av flera olika miljöproblem, men det är generellt mycket dåligt känt hur till exempel övergödning, miljögifter och förhöjda vattentemperaturer samverkar och påverkar organismer och ekosystem. Det är därför viktigt att öka samarbetet mellan olika forskningsgrupper och övervakningsprogram för att öka förståelsen för hur olika påverkansfaktorer samverkar, säger Per Moksnes, miljöanalytiker på Havsmiljöinstitutet.

Svensk miljöövervakning bedrivs inom en rad olika områden. Resultat från de systematiska undersökningarna används för att utvärdera miljöarbetet och de ligger till grund för beslut om åtgärder. Resultaten används bland annat för att bedöma om vi uppnår de av Sveriges riksdag beslutade miljökvalitetsmålen. I den senaste utvärderingen av miljökvalitetsmålen konstaterades att 14 av 16 mål inte kommer att nås med dagens förutsättningar.

Rapporten ”Havet 2013/2014” ges ut av Havsmiljöinstitutet i samarbete med Havs- och vattenmyndigheten och Naturvårdsverket. Artiklarna baserar sig på resultat från den nationella miljöövervakningen samt aktuell havsmiljöforskning. Den kan laddas ner eller beställas kostnadsfritt från Havsmiljöinstitutet samt laddas ner på Naturvårdsverkets och Havs- och vattenmyndighetens och webbsidor.

Info: https://www.havochvatten.se/havet-2013-2014

Ny forskning från Göteborgs Universitet i samarbete med SIK, Institutet för livsmedel och bioteknik, pekar på nya metoder att mäta resursförbrukning och miljöpåverkan på svenskt fiske.

Ett sätt att mäta miljöpåverkan på fiske är att använda sig av livscykelanalys. Då kan man till exempel studera hur mycket bottenyta som påverkas, hur mycket av fångsten som kastas och hur mycket diesel som ett kilo fisk kräver.

– Med dessa beräkningar för olika typer av fiske, till exempel trål- eller burfångad havskräfta, kan vi skapa ett mer samordnat perspektiv för att kunna utforma och utvärdera vad som är en mer miljövänlig och långsiktigt hållbar matproduktion, säger Sara Hornborg, vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet och enheten för Miljö och uthållig produktion vid SIK, som skrivit en avhandling om svenska fisk- och skaldjursprodukter.

Fler mätpunkter behövs
Metoden livscykelanalys saknar fortfarande en del mätpunkter för miljöpåverkan som är unikt för fiske. Hur påverkas havets ekosystem av att en del av fångsten kastas tillbaka?

– Ett sätt att räkna på miljöpåverkan från kastad fångst är att räkna på hur mycket av algernas produktion som har gått åt för alla de arter som kastades tillbaka beroende på vilken plats i näringskedjan de har. Men tillgängliga metoder för detta kan vara svåra att tolka, säger Sara Hornborg.

Rödlistade fiskar under luppen
Vilka mått kan användas för att mäta hur fisket påverkar den biologiska mångfalden? Exempelvis trålning fångar ofta arter som är sällsynta och hotade. Med hjälp av Artdatabankens rödlista räknade Sara Hornborg hur mycket hotade fiskar som kastas tillbaka per kilo som tas i land med olika fiskemetoder.

– Det var ett större antal hotade fiskar som kastades per kilo landning i trålfisket efter havskräfta, betydligt mindre med selektiv trålning efter räka, säger Sara Hornborg.

Resultat från livcykelanalyserna visar att förvaltningen av fisket är viktig för att minimera resursanvändningen och miljöpåverkan från fisk- och skaldjursprodukter.

– Kriterierna för uthålligt fiske behövs breddas. Tyvärr ser beslutsfattarna inte sin roll i produktionen av fisk- och skaldjur från hav till bord, säger Sara. Om de använde sig mer av ett livscykelperspektiv, så skulle fisket kunna få en mycket bättre miljöprestanda.

Avhandlingens titel: Broadening the perspective on fisheries management: Life Cycle Assessement of seafood from capture fisheries
Handledare: Friederike Ziegler (SIK), Daniel Valentinsson (SLU Aqua) och Per Nilsson (GU)
Länk till avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/34945?
Kontakt:

Foto: Therese Jansson

Årets andra deltävling i svenska surfskicupen går av stapeln i Kalmar den 25 maj. Hela svenska eliten och även några internationella elitpaddlare från Tyskland, Holland och Polen är bland de cirka 40 anmälda deltagarna.

Tävlingen går över öppet hav i 15 km, med start kl. 12.30 i Mörbylånga, eller Revsudden om vindarna kräver det. Banan läggs i medvind och surfskitävlingen går ut på att bemästra och dra nytta av vågor för att få medsurf. Med de rätta vågorna kan vi förvänta oss att paddlarna når hastigheter upp emot ca 20 km/h i surf, väsentligt snabbare än kanotsprint på plattvatten.

Målgången blir rakt in i Kalmar Gästhamn under Kalmar Båtmässa. Vi räknar med att vinnaren dyker upp vid 13.30-tiden, men kom gärna en stund innan. Bästa publikplatsen är vid gamla Lotsutkiken (Mörbylångabanan) eller Varvsholmen (Revsuddenbanan). Med kikare kan ni se ankomsten mot Kalmar när paddlarna surfar fram på vågorna, och sedan snabbt förflytta er till gästhamnens mynning där mållinjen finns. Därefter kan ni få en närmare titt på surfskis och paddlare när de kör ärevarv inne i hamnen innan de går upp.

Prisutdelningen kl.15.00 sker från scenen inne i Kalmar Gästhamn. Vilken bana det blir anslås på kalmarsurfski.se senast på lördag kväll (den 24 maj). Information även hos speakern på Kalmar Båtmässa.

Håll ögonen på Emma Levemyr, silvermedaljör från EM i Portugal förra året. Paul Rosenquist, Martin Nordstrand, Jacob Holst och Ola Ström är herrar som vi räknar med ska slåss om första platsen.

Info: www.kalmarsurfski.se

En gång om året förvandlas Monaco till en racerbana. Allting i det lilla furstendömet på Rivieran snurrar då kring racerbilar och snäva kurvor. Men Formula 1 Monaco Grand Prix är mycket mer än så. Alla kändisar som räknas finns på plats i Monaco den här veckan och på de stora yachterna i hamnen hålls vilda fester. I år deltar den före detta Formula 1 team-chefen Eddie Jordan med sin nya, engelskbyggda yacht från Sunseeker.

Vid Sunseekers varv i Poole på den engelska sydkusten har förberedelserna varit många. Massor av folk har sett över Jordans båt på alla sätt och förberett den inför sin internationella debut. Allting måste vara skinande blankt och i perfekt skick när Eddie Jordan anländer.

Båten är hans tionde Sunseeker yacht och den största yacht som Sunseeker någonsin har byggt. Eddie är inte ensam om att ha Sunseeker bland de kända Formel 1-förarna. Bland andra Nigel Mansell har också haft flera stycken yachter från den engelska tillverkaren.

Det nya flaggskeppet är över 47 m (155 fot) i total längd.

– Med den här yachten har vi börjat en ny era och tagit oss in i en ny dimension. Jag själv är väldigt stolt för vad vi tillsammans har gjort, säger Sunseeker vd och skapare, Robert Braithwaite.

Hans team har gemensamt arbetat fram designen och konstruktionen av den nya yachten under närmare fyra år. De har bland annat haft hjälp av ingenjörer med erfarenhet av McLaren Formula 1 racing team.

– Med deras erfarenhet kunde de hjälpa oss att bygga en yacht som är lätt och så bränslesnål som möjligt, förklarar Jonathan Goldie, Director of Engineering vid Sunseeker.

Resultatet är Sunseekers första halvplanande yacht med ett mjukt format skrov. Stora delar av yachten är byggda i kompositmaterial, till exempel kolfiber. De är lätta men ger ändå yachten nödvändig styrka och robusthet.

Under hela byggprocessen har teamet haft besök av och konsultationer med Eddie Jordan själv.

– I synnerhet ville Eddie ha stora vindrutor för sina gäster och en gemenskapsyta nära vattnet, säger Jonathan Goldie.

– Det måste vara en yacht där han och hans vänner kan känna sig som hemma.

Sunseekers team klarade sin uppgift genom att bygga båten med ett modulsystem, som ger både ägaren och konstruktörerna större frihet. Beviset för att Eddie Jordan är bland annat hans sätt att döpa yachten. Han skojade med personalen och gav dem en T-shirt var med texten ”You have made my dream come true”.

Motorvalet är av avgörande betydelse för en sådan här yacht. Jordan valde MTU-motorer.

– Mina fem senaste yachter har haft motorer från MTU. De går riktigt bra, så varför skulle jag ändra på det?, frågar Eddie.

I den här yachten har MTU stått för hela framdriften, inklusive motorer, backslag, automationssystem, bränslesystem, nödgenerator med en uteffekt på 55 kW och två 155 kW gensets för skeppets elbehov. De senare har extra ljuddämpning för att gå helt tyst och vibrationsfritt.

Huvudmotorerna är två stycken tolvcylindriga MTU Series 4000, som ger 2 160 kW vardera, vilket behövs för att ge yachten fartresurser på 22 knop. Förutom att dessa maskiner ger en ren förbränning har de kompakta dimensioner.

– Vi är mer än övertygade om att motorerna levererar, säger Sean Read, kapten på yachten och ansvarig för att Eddie Jordan och hans gäster kan ta sig vart de vill i världen.

– Ordern specificerar en yacht med en räckvidd på minst 4 000 Nm. De inledande sjötesterna visar att vi kan nå närmare 5 000 Nm.

Eddie Jordan med familj är inte de enda som komemr att använda yachten, som har döpts till ”MY Blush”. Yachten är rean tillgänglig för charter – för en miljon pund (10 Mkr) per månad…

Båten är helt och hållet en brittisk yacht – designad, byggd, testad och sjösatt i Poole.

– Vi britter bygger inte bara världens bästa yachter, utan även världens bästa Formula 1 bilar, säger Eddie Jordan som vid Formula 1 Grand Prix i Monaco i maj kan se om han har rätt.

Det skulle innebära en seger för Williams, Lotus eller McLaren, som är de brittiska teamen som deltar i tävlingen.

Text & foto: Lucie Maluck och Robert Hack

Tekniska fakta:
Klassificering RINA: Commercial & MCA LY3
Längd: 47.25m 155’0”
Längd vattenlinjen: 41.14m 135’0”
Bredd: 9.34m 30’8”
Djupgående: 2.25m 7’5”
Vikt halv tank: 295,000kg 650,365lb
Bränsletank: 60,000litres 15,850USgal.
Vattentankar: 13,765 litres 3,636 US gal.
Hålltank: 2,000 litres 528 US gal.
Gråvattentank: 5,000 litres 1,321 US gal.
Motoralternativ:
Twin MTU 12V 4000 M73L (2 x 2940PS)
Personer och besättning:
10 guests in 5 staterooms 11 crew members
Maxfart: Upp till 22 knop
Räckvidd: 4 000 Nm
Info: www.sunseeker.com

I lördags genomförde Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet flytträningstillfällen i sex städer.

Drunkning är den vanligaste dödsolyckan bland barn mellan ett till sex år och varje år dör i genomsnitt nio barn* i drunkningsolyckor. Att kunna flyta i vatten är ett första steg till simkunnighet och en livsnödvändighet för små barn. Därför anordnar Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet, för andra året i rad, kostnadsfria tillfällen där föräldrar kan lära sig att flytträna med sina barn. Tillfällena hålls nu på lördag den 17 maj i orterna Umeå, Östersund, Sundsvall, Stockholm, Göteborg och Malmö.

I Sverige är det obligatoriskt att kunna simma 200 meter i årskurs sex, men 70 procent av drunkningsolyckorna bland barn sker innan dess. Förra året introducerade Trygg-Hansa och Svenska Livräddningssällskapet Babybojen, som syftar till att informera föräldrar hur man kan flytträna med sina barn.

En viktig del av projektet är så kallade flyttillfällen, dit föräldrar kan komma med sina barn för att flytträna tillsammans med personal utbildad av Svenska Livräddningssällskapet. Tillfällena, som arrangeras för andra året i rad, var ifjol helt fullbokade med över 350 deltagande barn.

– Svenska Livräddningssällskapet och Trygg-Hansa arbetar gemensamt med vår nollvision att inga barn ska drunkna i Sverige. Att börja vänja och träna sitt barn att vara i vattnet tidigt är otroligt viktigt. Ju tidigare man börjar desto större chans har man att skapa bra förutsättningar för sitt barn. Vi fortsätter därför att satsa på Babybojen för att vi tror att det bidrar till att minska antalet barndrunkningar, säger Mona Lisa Wernesten, utbildningsansvarig på Svenska Livräddningssällskapet.

Större medvetenhet bland föräldrar i år – konceptet översatt till elva språkPå 1970-talet drunknade i snitt 33 barn per år i Sverige, enligt statistik från Svenska Livräddningssällskapet. Denna siffra har dock minskat betydligt till att de senaste fem åren omfatta i genomsnitt nio barn per år*. 2013 drunknade 7 barn i Sverige.

Innan Babybojen lanserades i fjol uppgav endast en av fem föräldrar sig veta att småbarn kan lära sig att flyta. I en ny undersökning från Trygg-Hansa och undersökningsföretaget Novus uppger två av tre föräldrar att de låtit barnen öva på att flyta i vatten. Många föräldrar är alltså medvetna om vikten av att flytträna med sina barn och även gör det. I år har Babybojen även utvecklats genom att översättas till elva olika språk för att kunna engagera och informera ännu fler människor om vikten av att lära sitt barn att flyta.

– Förra årets flyttillfällen var en stor succé. Det var fantastiskt att se så många barn och föräldrar komma och lära sig mer om vattensäkerhet. Vi känner verkligen att vi har lyckats hitta en lucka, att många har behov av den här kunskapen och vi tror att vi genom att översätta konceptet kommer att kunna engagera ännu fler föräldrar i år, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.