Nyheter

I Göteborg samlas fler än 400 starka röster till Havs- och vattenforum tisdag och onsdag. I en gammal varvsbyggnad vid Norra Älvstranden ska det pratas. Men havet är fortsatt tyst och tomt.

Sverige och EU har länge fört en ohållbar fiskeripolitik. Forskarnas varningar och rekommendationer har konsekvent ignorerats. Siffrorna har varit enkla att förstå. Ändå har inget gjorts. Yrkesfiskets intressen har fått förtur, trots att näringen numera har liten betydelse för den svenska ekonomin och sysselsättningen.

På Västkusten har friluftslivet och sportfisket drabbats hårt. Möjligheten att fånga några torskar från klipporna har fått stå tillbaka till förmån för en överdimensionerad fiskeflotta. I dag är havets skafferi tömt. Egenfångad fisk på tallriken har blivit sällsynt och våra barn och unga vistas mindre ute vid vattnet. Bara det är allvarligt nog, ett väckt fiskeintresse hos ett barn ger ofta ett livslångt intresse för naturen och miljön.

I EU-parlamentet röstade förra året en majoritet för en ny europeisk fiskeripolitik. Kvoterna ska sättas så att bestånden kan öka igen och dumpningen av fisk i havet ska upphöra, i vart fall på sikt.

Ett intensivt lobbyarbete lönade sig men det är mycket kvar att genomföra. Sportfiskarna är Sveriges största fiske- och vattenvårdsorganisation. Vi för fiskens talan tills dess havet inte längre är tyst och tomt.

På andra sidan Atlanten i Florida sysselsätter sportfisket i dag runt 80 000 personer. På 70-talet var det, precis som i Sverige, sportfiskare som märkte att fisken försvann och slog larm. I mitten av 80-talet började amerikanska myndigheter ett målmedvetet och vetenskapligt baserat arbete för mer fisk i havet. Finansiering säkrades, strikta kvoter och begränsningar infördes. Resultatet överraskade alla. Fisken kom snabbt tillbaka och protesterna blev hyllningar. Såväl sportfisket som yrkesfisket tredubblade sina inkomster.

Med ökade anslag till fiske- och vattenvården går den negativa spiralen att vända även i Sverige. Regelverket måste också anpassas efter dagens situation. Ett nytt synsätt på fiskerilagstiftningen är nödvändigt. Moderna krav på miljöhänsyn måste uppfyllas och fiskresursen måste kunna fördelas utifrån ett hållbart samhällsekonomiskt perspektiv. Så skapas förutsättningar för nya jobb och tillväxt. Så ger vi våra ungdomar en chans att fånga fisk från klipporna igen.
På söndag är det val till EU-parlamentet och i september är det riksdagsval. Ett supervalår sägs det.

I Sverige fiskar mellan en och två miljoner människor varje år. Är det någon som är intresserad av våra röster?

Nuvarande produktchef går vidare till nya utmaningar inom Duells och vi söker nu efter hennes ersättare. Produktchefen ansvarar för Duells marina sortiment av tillbehör, utrustning och reservdelar till båtlivet.

Arbetsbeskrivning
På Duells arbetar du tätt ihop med dina kollegor i teamet för ditt affärsområde där du primärt ansvarar för följande områden:
• Produktkatalogen – skapa och att hålla ett uppdaterat och attraktivt marinsortiment
• Prissättning och marginalberäkningar då du besitter ett lönsamhetsansvar
• Försäljningskampanjer, marknadsföringsaktiviteter och därikring relevant produktinformation
• Hantera vissa inköp och leverantörskontakter i samråd med AO-chef

Du kommer att arbeta i ett sammansvetsat team vilket kräver en kommunikativ teamplayer. Din roll innebär även att aktivt lyssna in indikationer från säljkåren samt att introducera nya produkter. Du är placerad på huvudkontoret i Göteborg. Tjänsten innefattar även till viss del ordermottagning och reklamationshantering.

Duells grundades 1932 och är Skandinaviens marknadsledande distributör av delar och utrustning till bland annat MC, cykel, snöskoter och båtar. Sortimentet är heltäckande med fokus på internationellt starka varumärken och du hittar produkterna hos över 2500 återförsäljare.

Duells ingick under 2013 ett strategiskt partnerskap med den europeiska koncernen Moteo, viket innebär en internationell ägare som kommer att tillföra kunskap och resurser för att utveckla verksamheten ytterligare.

Imorgon, tisdag den 20 maj, öppnar Havs- och vattenforum i Göteborg upp sin portar för andra året. Konferensen vänder sig till alla som jobbar med, för eller tack vare levande hav, sjöar och vattendrag.

Här förklarar Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger nyttan av forumet.

Varför behövs ett Havs- och vattenforum?

– Det ger oss en möjlighet att lyfta diskussionen om det samlade arbetet för levande hav, sjöar och vattendrag. Just i år är det särskilt viktigt. Vi ser att oron för miljöförstöring och försämrad havsmiljö ligger i topp i SOM-institutets mätning och i juni kommer Miljömålsberedningens betänkande om en hållbar och sammanhållen vattenpolitik. 2014 blir starten på en spännande diskussion om hur vi vill ta hand om våra vatten.

Det finns fler möten om havs- och vattenfrågor, vad skiljer HaV-mötet från dessa?

– Det är bara på Havs- och vattenforum som hela bredden i vattenarbetet kommer till uttryck. Vi ser till att det såväl handlar om sött som salt och har både fokus på ekosystem och vatten som samhällsresurs. Och vi bjuder in alla samhällsektorer som har glädje eller nytta av våra vatten.

Vad hoppas du ska bli resultatet av de här två dagarna?

– Jag säger som förra året: Inga dokument kommer att signeras, inga föreskrifter kommer att författas och inga formella avtal kommer att ingås. Men det blir massor av intressanta möten, spännande dialoger och kloka kunskapsutbyten. Framförallt blir det roligt.

Vilka tre frågor är mest akuta när det gäller havs- och vattenmiljön i Sverige?

– På HaV sätter har vi ett särskilt fokus på tre områden: Övergödningen av Östersjön, biologisk mångfald i rinnande vatten och hållbart fiske med fokus på landningsskyldighet och fiskereglering i skyddade områden

Vad krävs för att vi ska kunna lösa de problemen?

– Det krävs flera och samverkande åtgärder. Alla samhällssektorer och alla länder och behöver bidra för att minska övergödningen av Östersjön. Utsläppen från avloppsreningsverk och jordbruk behöver minska ytterligare. Vi behöver se till att åtgärda alla undermåliga enskilda avlopp som står för en stor andel av utsläppen. Insikten växer om att vi måste minska antalet vandringshinder i våra vattendrag för att ekosystemet ska fungera. Vi behöver ett nytt förvaltningssystem för vattenkraften, så att reella åtgärder för ekologisk anpassning verkligen genomförs och vi samtidigt kan nyttja vattenkraften som en viktig del i energisystemet. På HaV jobbar vi för fullt med att i samverkan med näringen omsätta den nya gemensamma fiskeripolitiken, så att fisket blir mer selektivt och mer miljövänligt. Tillsammans med länsstyrelserna jobbar vi också med att ta fram det underlag som behövs för att systematiskt ordna reglering av fisket i alla skyddade områden i våra havsområden.

Vad ser du själv mest fram emot?

– Att få hälsa alla deltagare på Havs- och vattenforum välkomna till Eriksberg i morgon. I år har vi 430 anmälda, det är 70 fler än i fjol och vi är väldigt glada över det stora intresset.

Vad vill du absolut inte missa på årets HaV-forum?

– Programpunkten ”Ett skepp kommer lastat” där journalisten och författaren Britt-Marie Mattsson kommer att leda en debatt om naturresurser och ansvar med bland andra Anna Jivén, tf miljöchef vid Göteborgs hamn, Stefan Nyström, generalsekreterare för Sportfiskarna, Peter Olsson, yrkesfiskare och Carl Piper, jord- och skogsägare i Skåne. Högt på min lista står också utfrågningen av miljöminister Lena Ek (C) och ordförande i riksdagens miljö- och jordbruksutskott, Matilda Ernkrans (S) med rubriken ”Inte vatten värt?” Även den leds av Britt-Marie Mattsson.

High Coast Art Valley ska finnas till för boende och besökare av Höga Kusten som söker en kulturupplevelse som komplement till den större naturupplevelsen. En unik kulturdal för underhållande inspiration.

– High Coast Art Valley är ett tillväxtprojekt som syftar till att skapa nya arbetstillfällen, generera ökad omsättning för näringen och bli en ny reseanledning till Örnsköldsviks kommun, säger projektledare Lisa Edin.

Med utgångspunkt i konsten som smyckar Örnsköldsviks södra kommundelar genom Jonas Nätterlunds stiftelse, skapar projektet en unik kultur-och naturpark som kommer att fungera som ett nav i det kulturellt berikade geografiska området.

I parken kommer man även att kunna ta del av industrihistorien genom nya utställningar, finansierade av Mikko Anderssons stiftelse. Projektets mål är även att tillgängliggöra konsten som finns i området bland annat genom fysisk- och digital information. Invigningen av High Coast Art Valley startar 28 juni.

Den nya sporten “Swimrun” växer lavinartat i Sverige. Sedan ett par år arrangeras över 20, både större och mindre tävlingar, runt om i landet. Originalet, den tuffaste, längsta och mest prestigefyllda tävlingen, ÖTILLÖ, är numera klassad som VM i sporten och avslutar säsongen den 1 september i Stockholms skärgård. Startskottet för swimrunsäsongen går den 31 maj med Utö Swimrun. En bana på totalt 34 km terränglöpning varvat med simning på och mellan skärgårdsöar väntar deltagarna. Sveriges störste rapartist Petter Askergren är med på startlistan.

Swimrun går ut på att i lag om två ta sig från en punkt till en annan genom att springa i terräng i sin våtdräkt och simma i sjöar eller i öppet vatten i sina löparskor. De uthålliga atleterna startar igång den 31 maj på Utö i Stockholms skärgård med kvaltävlingen till ÖTILLÖ, Utö Swimrun.

Tävlingen är något humanare än ÖTILLÖ och anses vara en sprintdistans bland de starkaste lagen. Banan är 34 km lång, varav 31 km är terränglöpning på öar, kobbar och skär runt Utö och fyra km är 13 olika simningar mellan dem. 160 lag från 15 nationer är anmälda. De kommer att springa motsvarande ett Lidingölopp i våtdräkt och simma en Vansbrosimning i löparskorna i det kalla skärgårdsvattnet. De åtta bästa lagen kvalar in till en av de åtråvärda platserna i ÖTILLÖ.

Musikartisten Petter Askergren gillar utmaningar och är en av dem som fallit för den nya sporten swimrun. Han tränar för fullt och kommer att delta i fem swimrun-lopp under 2014 med ÖTILLÖ som la grande finale. Petter startar igång med Utö Swimrun och kommer även att ta sig ner till Schweiz i juli för att delta i den första tävlingen utanför Sverige, Engadin Swimrun. Petters tävlingspartner Jojje Borssén har tidigare varit sexa på ÖTILLÖ. Under Engadin Swimrun tävlar han med Marcus Hultgren, tidigare fyra på ÖTILLÖ.

– Jag älskar målsättningar och fokusering. Detta är ett sätt för mig att hantera vardagen och livets alla prövningar. Ibland är det uppbyggt som mindre delmål och ibland är det riktiga hållkäftenmål – ÖTILLÖ känns som det senare och jag har sakta men säkert hela tiden pressat mina fysiska gränser framåt, säger Petter.

ÖTILLÖ – VM i Swimrun
ÖTILLÖ avgörs den 1 september i Stockholms skärgård, från Sandhamn till Utö. Lag om två springer 65 km över 26 öar och simmar 10 km mellan dem. Det är 1,5 maraton i våtdräkt och tre Vansbrosimningar i löparskorna. 120 lag (maxgräns) från 22 nationer kommer till start. 350 lag står på väntelista. ÖTILLÖ, som har blivit rankad som en av världens tuffaste utmaningar av CNN, befäster sin position som en av de mest prestigefyllda tävlingarna i världen. Tävlingen har inför den nionde upplagan, den 1 september 2014 blivit klassad som VM i Swimrun. Uthållighetsfenomen som Jonas Colting, före detta världsmästare i Ultra Triathlon, kommer att satsa på seger i ÖTILLÖ i kamp mot fjolårsvinnarna Björn Englund och Paul Krochak.

Engadin Swimrun
Organisationen bakom ÖTILLÖ och Utö Swimrun exporterar konceptet till Engadindalen i Schweiz och arrangerar en stenhård kvaltävling mellan alpsjöarna i bergen. Engadin är mer känt för St Moritz men kommer i år att vara arena för den första swimruntävlingen utanför Sverige. Den 12 juli är det premiär för Engadin Swimrun, som är 46 km löpning i bergen och 6,5 km simning i alpsjöarna. Tävlingen blev fullsatt i februari och har 110 lag från 16 nationer på startlinjen. Engadin Swimrun är en kvaltävling till ÖTILLÖ, där de åtta bästa lagen får en av de åtråvärda platserna i september.

www.utoswimrun.se
www.otillo.se
www.engadinswimrun.ch

Bilderna är från ÖTILLÖ 2013.

När den danska lyxtyachtstillverkaren Danish Yachts presenterar sin senaste modell är det inte vilken båt som helst. Den 38 m långa och 7,5 m breda AeroCruiser 38 II FLY är den senaste båten i företagets flybridge design i serien AeroCruiser.

Danish Yachts, som finns i Skagen, har låtit Espen Oeino designa AeroCruiser 38 II FLY. Modellen är en uppföljare till den framgångsrika AeroCruiser 38 II, med den skillnaden att den nya modellen alltså har en flybridge.

Linjerna är eleganta och långdragna och lånade från flygindustrin. Flybridge i den här båten är extra nyskapande med stora utrymmen för underhållning och middagar under bar himmel.

Jämfört med föregående modell har främre däck modifierats med mer sittplatser och solsängar samt ytterligare matplats. Med andra ord en väldigt social båt där mycket verkar vara designat för båtliv vid stillaliggande i hamnar och vackra vikar.

Interiören är skandinaviskt tidlös med mycket naturligt ljus, kurviga symmetriska linjer och stora ytor. AeroCruiser 38 II FLY har boutrymmen för upp till tio personer i fyra gästkabiner. Dessutom finns här en bio som kan förvandlas till en femte kabin.

Skrovet är byggt i ultralätt kolfiber, utvecklat vid Denish Yachts. Det tillåter AeroCruiser 38 II FLY att nå farter upp till 50 knop (65 knop med gasturbiner) och en marschfart på 20–30 knop med en räckvidd på 1 500 Nm.

Info: www.danishyachts.com

Tekniska fakta
Designer: Espen Øino Naval Architect: Danish Yachts A/S
LOA 38 m (125 ft.)
Beam 7.5 m (25 ft.)
Draft 1.35 m (4.4 ft.)
Speed 45+ knots
Displacement Light Ship 123.5 Tons
Full Load 165 Tons
Naval Architect Danish Yachts A/S
Exterior Designer Espen Øino
Construction Vacuum infused Carbon / Sandwich built in female CNC Machined Mould
Det Norske Veritas 1A1 HSLC
Optional MCA, Classification
Complement 8 Guests & 6 Crew in four guest rooms
Option for 10 Guests with the modifying of TV
Lounge into a fifth guest room
Engine Options Up to 9,500 hp
Gear Boxes 2 x ZF9050 reversible
Water jets MJP 750 DD CSU
Speed Max. 50 knots (65 knots with Turbine)
Range @10 knots: 1500 nm
Generator 2 x Fischer Panda, 75 kVA
Electricity 3 x 400 V/50 Hz & 1 x 230 V/50 Hz
Shore Power 1 x 50kVA for input voltage 208-480 volt 50-60Hz, and output voltage constant 400 V 50Hz AMP Input
Fuel Day Tank: 7,137 Litres
Storage Tank: 13,555 Litres
Total: 20,692 Litres
Water 5,662 litres
Hot Water 2 x 110 litre hot water heaters
New Lube Oil 718 litres
Sludge Tank 1,772 litres
Black and Grey Water 6,156 litres
Bow Thruster (50 kW / 65 hp) hydraulic
Stabilizers Options Available

Den 17 maj invigdes nya utställningen “Plats för arkeologi” på Birkamuseet på Björkö i Mälaren. Sjöhistoriska har varit med och tagit fram utställningen.

Sjöhistoriska, som är en del av Statens maritima museer, har under flera års tid tillsammans med olika samarbetspartners undersökt det vikingatida hamnområdet utanför Birka. Arkeologer har grävt i jorden och marinarkeologer har dykt i vattnet.

Projektet, som kallas “Maritima Birka”, har gett oss en ny och fördjupad förståelse om hur hamnområdet utanför Birka kan ha sett ut, samt hur sjöfarten fungerade.

– Undersökningarna har gett oss en inblick i vikingatidens samhälle, inte minst genom de föremål vi hittat, säger Nina Eklöf, tf. chef på arkeologienheten på Sjöhistoriska museet.

I undersökningarna har arkeologerna hittat ovanligt många träföremål. Bland annat ett litet träsvärd, träskedar och en ovanligt stor knävel, en typ av träföremål som använts i riggen till vikingatida båtar.

– Det är ovanligt att hitta så välbevarade träföremål från vikingatiden. Tidigare har man ofta grävt på land, där träföremål inte bevarats väl, men vattnet i hamnen hjälper till att bevara träföremålen.

Några av de föremål som arkeologerna hittat lyfts fram i utställningen “Plats för arkeologi”, där Sjöhistoriskas marinarkeologer varit medproducenter. Du kan också lära dig mer om några av föremålen i tre filmer som tagits fram av Sjöhistoriska. Filmerna visas på Birkamuseet, men finns även att hitta på Sjöhistoriskas webbplats.

Utställningen på Birkamuseet invigdes lördag 17 maj. Under sommaren kommer även undersökningarna av Birkas hamn att fortsätta. Mellan 26 juli och 17 augusti kommer du ha chans att även möta Sjöhistoriskas marinarkeologer i fält.

Volvo Spring Cup, kvaltävlingen till Stena Match Cup Sweden, har avgjorts i helgen på GKSS i Göteborg. Några av världens bästa matchracingseglare samlades i Långedrag och de två biljetter till att tävla i den stora världscuptävlingen på Marstrand gick till Joachi Aschenbrenner (DEN) och Viktor Ogeman (SWE).

Lätta vindar under lördagen gick över till en friskare bris när spänningen steg under finalseglingarna på söndagen där de bästa seglarna från gruppseglingarna samlades i en medaljserie. Där var svenske Johnie Berntssons Stena Sailing Team och det danska laget med Joachim Aschenbrenner var starkast. I vad som blev en avgörande match mellan dem lyckades Aschenbrenner sätta ett straff på Berntsson i starten, och även om straffet sedan kvitterades i en tät duell vid den sista rundningen kunde det danska laget behålla en knapp ledning fram till mållinjen.

– Vi har haft bra fart och manövrar hela helgen. I finalseglingarna gjorde vi ett par riktigt bra starter som blev avgörande och sedan lyckades vi hålla oss lugna och behålla ledningarna, säger Joachim Aschenbrenner som tävlade på Marstrand 2012 när han fick ett wildcard till Stena Match Cup Sweden som 18-åring.

– Vi ser verkligen fram emot att komma tillbaks till Stena Match Cup och den här gången vill minst komma till kvartsfinal. Jag är ju jämngammal med evenemanget och ser fram emot att få fortsätta att fira på Marstrand i sommar.

En kvalplats delades också ut till det bästa svenska ungdomslaget i tävlingen. De tre unga svenska lagen i startfältet fick dock en tuff start på regattan. Efter att Viktor Ogemans, Nicklas Dackhammars och Hampus Appelgrens lag slagits ut ur tävlingen fick kvalkampen avgöras i en sail-off där lagen möttes på nytt. Det hela avgjordes tillslut en riktig rysarmatch mellan två GKSS-lag med Viktor Ogeman och Nicklas Dackhammar vid rodret. Ogeman tog en tidig ledning och trotts att Dackhammar var hack i häl kunde Viktor kontrollera matchen och segla hem en inbjudan till Stena Match Cup Sweden.

– Vi gick in med mycket aggressivitet och lyckades få den starten vi ville. Sedan hittade vi mer tryck i vinden än Nicklas på det första benet och kunde kontrollera matchen, säger Viktor Ogeman som just nu är rankad på 17:e plats i världen.

– Det känns väldigt gott att vinna en plats i Stena Match Cup men det har varit upp och ner med känslorna i helgen. Vi kom hit med gott självförtroende men seglade sedan inte all så bra som vi ville. Nu ska vi till Marstrand i sommar och vi vill visa att vi kan prestera mot världens bästa matchracinglag. Vi har en bit kvar till toppen men vi har också en chans att slå ur underläge.

Resultat Volvo Spring Cup
Sail-Off Svenska Ungdomslag
Viktor Ogeman – Hampus Appelgren 1-0
Viktor Ogeman – Nicklas Dackhammar 1-0
Medaljgrupp
1. Joachim Aschenbrenner (DEN) – 4p
2. Johnie Berntsson (SWE) – 4p
3. Staffan Lindberg (FIN) – 2p
4. Rasmus Viltoft (DEN) – 2p
5. Magnus Holmberg (SWE) – 1p
6. Reuben Corbett (NZL) – 1p
Grundomgång Grupp A
1. Rasmus Viltoft (DEN) – 4p
2. Magnus Holmberg (SWE) – 4p
3. Reuben Corbett (NZL) – 3p
4. Nicolai Sehested (DEN) – 3p
5. Lucas Lier (DEN) – 2p
6. Viktor Ogeman (SWE) – 0p
Grundomgång Grupp B
1. Staffan Lindberg (FIN) – 4p
2. Joachim Aschenbrenner (DEN) – 4p
3. Johnie Berntsson (SWE) – 3p
4. Mark Lees (GBR) – 2p
5. Nicklas Dackhammar (SWE) – 2p
6. Hampus Appelgren (SWE) – 0p

Stena Match Cup firar i år sitt 20-årsjubileum och avgörs 30 juni-5 juli 2014. Totalt kommer 14 lag att delta – förutom åtta lag med Tourkort till Alpari World Match Racing Tour och de två lag som kvalat in via Volvo Spring Cup, delas fyra wildcard ut och vilka de går till avslöjas de kommande veckorna.

Stena Match Cup Sweden 2013 slog nya sportsliga och publika rekord och de 118 000 besökarna under tävlingsveckan såg svensken Björn Hansen med besättning försvara sin titel i tävlingen.

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Stora bilden:
Joachim Asscehnbrenner med protestflagg mot Johnie Berntsson i finalomgången av Volvo Spring Cup 2014 Foto: Fabian Bengtsson.

Just nu pågår Volvo Spring Cup på vattnet utanför Långedrag och förutom äran att vinna tävlar besättningarna om att bli två av de fjorton team som kommer tävla i Stena Match Cup i Marstrand, förutom de åtta besättningar som har tourkort till Alpari World Match Racing Tour.

Tre av besättningarna från GKSS är ungdomslag och ett av dessa unga matchracingteam med skepparen Viktor Ogeman ligger just nu som andra svenska team på världsrankingen, med en 17:e plats.

Johnie Berntsson ligger som tredje svenska team på en 19: plats på rankingen just nu. Längst ner på listan över startfältet finns skepparen Magnus Holmberg, som får 20 år sedan grundade det som i dag är Stena Match Cup.

Vem vet vad lång erfarenhet ger mot ungdomlig snabbhet? I dagsläget vet ingen, men i morgon eftermiddag vet vi allihop.

Dagens startfält:
Nicolai Sehested (DEN)
Staffan Lindberg (FIN)
Joachim Aschenbrenner (DEN)
Reuben Corbett (NZL)
Viktor Ogeman (SWE) – Ungdomslag
Mark Lees (GBR)
Rasmus Viltoft (DEN)
Lucas Lier (DEN)
Hampus Appelgren (SWE) – Ungdomslag
Nicklas Dackhammar (SWE) – Ungdomslag
Johnie Berntsson (SWE)
Magnus Holmberg (SWE)

Du kan följa tävlingen på http://www.gkss.se/en/Events/Volvo_springcup/menu/Results-2014/

Resultaten visas direkt efter varje match.

Den 22-24 maj kommer M32 CUP att hållas i Göta Älv i Göteborg

M32 CUP sparkar igång 2014 års säsong i centrala Göteborg – mitt i hjärtat av Skandinavien. Göteborg är också hemstad för flera lag, så det väntas en stor uppslutning från lagens supportrar. Tävlingsbyn kommer att finnas på populära Lindholmen, där bland annat Chalmers och många högteknologiska företag finns. En perfekt miljö för en höghastighetssegling i de senaste kolkatamaranerna. Normalt sett är segling, hög hastighet och sport förbjudna i älven, men cupen har säkrat alla nödvändiga tillstånd för denna unika händelse. Tävlingen kan ses från båda sidor av älven, och färjor från Rosenlund till Lindholmen är gratis.

Läs mer på: www.m32cup.com

Stockholms Hamnar och Tallinns Hamn har skrivit under ett viktigt samarbetsavtal med fokus på Östersjöns miljö. De båda hamnarna ska samarbeta kring frågor om framtida fartygsbränsle, mottagning av svart- och gråvatten samt elanslutning av fartyg som ligger i hamn. Både Stockholms Hamnar och Tallinns hamn har högt ställda miljömål för att minska påverkan på miljön i Östersjöområdet. Miljööverenskommelsen mellan de två hamnarna är ytterligare ett steg på vägen att minimera påverkan från hamnverksamhet och sjöfart i Östersjöregionen.

– Internationella samarbeten är ett bra sätt att arbeta med miljöfrågorna och i Östersjöregionen finns stora utvecklingsmöjligheter som vi nu kan ta tillvara ännu bättre, säger Johan Castwall, vd Stockholms Hamnar.

– Tallinns hamn har bidragit med flera initiativ inom miljöområdet. Samarbetsavtalet med Stockholms Hamnar, som vi ser som en av föregångarna på området, ger betydligt bättre förutsättningar för vårt miljöarbete i Östersjön, säger Ain Kaljurand, vd för Tallinns hamn.

Miljööverenskommelsen omfattar konkreta insatser på tre områden:
• Liquified Natural Gas (LNG) som fartygsbränsle
Tillsammans stödja möjligheter för bunkring av LNG i våra hamnar.
• El-anslutning av fartyg
Tillsammans utreda möjligheten att el-ansluta ytterligare fartyg i linjetrafik.
• Mottagning av svart- och gråvatten

tockholms Hamnar har sedan 2009 ett motsvarande samarbete med hamnen i Helsingfors och 2011 med hamnen i Åbo. Tallinns hamn har sedan länge ett nära samarbete med Helsingfors hamn gällande miljöfrågorna

Först fixades staketet, men på torsdagen kom vår kära konstnär Franz Glantz med hustru Monika ut till ön med sminkväskan och olja/terpentin med sig. Nu lyser Hulda Westerström ikapp med solen och kan möta alla besökare med jord i förklädet och med blicken stadigt fäst vid kyrkspiran på Käringön.

– Brun i ansiktet på grund av av hennes alla uteaktiviteter berättar Frasse. Det var att jobba hårt på den tiden när ”gubben” var ute på fisket både mat åt alla barna, hemma fiska för att byta fisk och skaldjur med andra varor inne på bondgårdarna på Orust.

Jorden i förklädet gick på slutet av 1700 talet till kyrkogården och på slutet av 1800-talet till Simsons Prästgård sedan fick man ta till sin egna täppa. Och blicken som sagt var på kyrkan som var en mycket viktig del i livet på den utsatta Käringön. Havet gav och havet tog många är de namn på fiskare, som förlist, på de speciella plankorna på nordväggen i kyrkan.

Statyn invigdes 1996 av Märta Jarestam, dotter till Hulda Westerström.

Foto: konstnär Franz Glatzel, Askim.

Stockholmsmässan och Initiativet Hållbara Hav samarbetar med syfte att föra in hållbarhetsfrågorna och ett miljöperspektiv som en naturlig del av Allt för Sjön-konceptet samt Stockholmsmässan. Tillsammans har Initiativet och Allt för sjön utvecklat ett 700 kvm stort miljötorg. Allt för sjön bidrar även med en krona per biljett till Initiativet, vilka med glädje, under onsdagen mottog pengar till stöd för arbetet att rädda Östersjön.

Checken lämnades över vid briggen Tre Kronor af Stockholm, Initiativets symbol och forskningsfartyg, i arbetet för Östersjön.

– Det här är mycket glädjande. Både att få sprida kunskap under Allt för sjön till våra besökare och även att aktivt bidra till Hållbara Havs viktiga miljöarbete, säger Hanse Thorslund, ny projektchef för Allt för sjön.

– Jag är oerhört stolt och glad över att vi har en så stark och kunnig partner i de mycket viktiga miljöfrågorna som rör Östersjön. Miljötorget är den största miljöutställning vi någonsin har gjort och för oss är miljöfrågan så viktig att vi beslutade att skänka en krona per full betald entrébiljett till initiativet, säger Thomas Sandberg, tidigare projektchef för Allt för sjön som var med och grundade samarbetet.

På miljötorget samlades i mars företag, organisationer och myndigheter som har det gemensamma, att deras arbete eller produkter bidrar till att Östersjöns miljö kan räddas.

-Vi på Initiativet Hållbara hav är oerhört glada att ha ”Stockholmsmässan/Allt för sjön” som partner i vårt redan starka nätverk. Tack vare vårt samarbete har vi tillsammans möjlighet att nå ut till alla båt- och skärgårdsintresserade och få ut det viktiga budskapet om Östersjön, problemen som finns, men också möjligheterna att göra någonting åt det, säger Göran Lindstedt, Vd Initiativet Hållbara Hav.

Nu blir det mat och hygge året runt i hamnen. Restaurangen som huserat i hamnen i Falsterbokanalen de två senaste somrarna, har nu skrivit femårsavtal med Båtklubben. – Vi vill gärna bredda vår verksamhet i hamnen och göra något som gynnar gemene man, säger Pål Jensen, vice ordförande i Falsterbokanalens Båtklubb.

Tack vare att ett femårskontrakt skrivits mellan Båtklubben och krögarparet Johannes Celik och Jessica Karlsson, satsar nu Märtas By The Sea på en ombyggnation och året runt-verksamhet.

– Det ska vara en publik hamnkrog för alla, säger Johannes Celik som hade bråda dagar inför öppningen 15 maj. Han beskriver maten som husmanskost med inslag av enklare mat som hamburgare.

Restaurangverksamheten gick långt över förväntan de två gångna somrarna och satsningen gav mersmak.

– Våra medlemmar har önskat en krog av hög klass och sedan restaurangen öppnade har vi fått betydligt fler gästnätter i hamnen. Av de upp emot 7 000 fritidsbåtar som passerar Falsterbokanalen varje år stannar mellan 2 500 och 3 000 båtar i hamnen varje säsong för att njuta av vår fina miljö, säger Pål Jensen som ser en stor samhällsnytta med en levande hamnmiljö.

Inför invigningen byggdes köket om och anpassades till en restaurangverksamhet med plats för upp emot 150 gäster. Inredningen beskriver Johannes Celik som marin med inslag av marockanskt. En utomhusbar har byggts till, samt en mindre kafékiosk för de som vill äta något enklare eller ta med sig hem. Under vintersäsongen kommer en del av utemiljön att glasas in.

– Alldeles intill restaurangen bygger vi nu ett nytt klubbhus för båtklubben. Detta bygge kan vi finansiera tack vare uthyrningen till restaurangen, säger Pål Jensen. FBK:s hamnkontor kommer att ligga mellan det gamla och det nya klubbhuset.

– Det nya klubbhuset ser ut som en spegelbild av det tidigare som nu blivit restaurang. I slutet av juni ska det 120 kvm stora klubbhuset stå klart. Båtklubben har en stor ungdomsverksamhet, här finns till exempel en mycket aktiv seglingsskola. Även Sjöscouterna, Sjöräddningen och forskare från Lunds Universitet håller till i hamnområdet och vill gärna utöka sin verksamhet.

Våren är paradoxalt nog den sämsta tiden att vårrusta på enligt fackfolket. Gör därför bara det nödvändigaste nu och spar resten av arbetet till i höst. Att följa alla vårrustningstips skulle innebära ett heltidsjobb i flera veckor. Men det mesta av vårrustningen görs faktiskt bäst på hösten. Det är på hösten som båten ska tvättas ur, böldpesten åtgärdas, dynor och kapell ses över, motorn tömmas på vatten och glykol samt filter ska bytas.

När höstrustningen väl är avklarad behöver man sedan inte känna sig tvingad eller pressad att hinna med så mycket innan vårens första värmande strålar börjar titta fram ett par dagar innan sjösättningen. Om man gör grovjobbet på hösten så förvandlar man den ofta stressiga vårrustningen till lättsamt vårpyssel.

Avsätt en vecka på sensommaren
Det finns med andra ord många anledningar att skjuta upp det stora jobbet till hösten. Varför inte avsätta en vecka på sensommaren till att förbereda och klara av allt som borde göras? På hösten har man eventuella fel och brister på båten färskt i minnet. Dessutom har marinhandlare, segelmakare, kapellmakare och varv lågsäsong då och därmed tid att ge litet extra service.

Att till exempel få en segelmakare att följa med ut på en testseglats och analysera din segelgarderob och komma med lämpliga förslag till förbättringar är knappast möjligt på våren. Men på hösten finns det desto mer tid och mer möjligheter att lägga litet extra hjärta i just det du behöver hjälp med.

Vårvädret kan stoppa
Att försöka pruta eller förhandla om priser är heller ingen idé på våren när kunderna står i kö för att få klart inför sjösättningen. Bättre då att ligga steget före redan på hösten och ha sin att-göra-lista redan spikad. Och att i god tid beställa eventuella reservdelar som kan komma att behövas och som kan ha långa leveranstider på vårarna.

Det starkaste skälet att klara av vårrustningen redan på hösten är det nyckfulla vårvädret. Visst kan den svenska våren bjuda på värme och glittrande fjärdar utanför uppläggningsplatsen. Men det kan lika gärna snöa horisontellt. Då är det så lagom kul att till exempel slippa utföra reparationer med epoxibehandling eller lacka trädetaljer med allt vad det innebär med torktider. Sensommaren är som bekant ett betydligt säkrare kort när det gäller vädret på våra breddgrader.

Behöver du verkligen bottenmåla?
Rådet är alltså: bara det nödvändigaste nu. Tvätta och vaxa båten och få den att se snygg ut på ytan. Ta hand om motorn och bränslesystemet, se över riggen och annat som direkt rör säkerheten ombord. Ladda batterierna och kontrollera elsystemet.

Fundera också på om du verkligen behöver bottenmåla. Eller om det kanske finns en bottentvätt i närheten av dina farvatten? Bottenfärg har i alla tider haft ungefär samma literpris som en bättre whiskey och att bottenmåla är både ett drygt och kladdigt jobb.

Källa: Atlantica.

Göta kanalbolag samlar sommarens säsongspersonal på Göta kanal till en utbildningshelg den 17-18 maj. Mer än 100 ungdomar får sommarjobb vid Göta kanal, och Göta kanalbolag är därmed en av de största arbetsgivarna för sommarjobb i regionen.

Mer än 100 ungdomar från Västergötland och Östergötland samlas helgen 17–18 maj, för att utbildas inför sommarens arbete som slussvärdar vid Göta kanal. Lördagens program i Motala innehåller, förutom fakta om kanalen, även ett omfattande avsnitt om värdskap och bemötande.

Till det avsnittet har Göta kanalbolag engagerat Anders Landgren, med lång erfarenhet från SkiStars verksamhet. Under söndagen blir det praktisk utbildning i slussning, första hjälpen och brand vid kanalen i Berg respektive Sjötorp.

– Utbildningshelgen är en av årets höjdpunkter och ett viktigt tillfälle, då vi samlar all personal och trimmar organisationen inför en ny kanalsäsong, säger Anders Donlau, VD på AB Göta kanalbolag.

Info: www.gotakanal.se

Sommaren och båtsäsongen är snart här! Det innebär att det är dags att byta ut sitt gamla mörka, trista fodral mot en ny, färgstark och trendig modell. Med LifeProofs nya, livfulla färger på fodral för iPhone 5 och iPhone 5s blir din smartphone det perfekta sommartillbehöret.

Oavsett om du kopplar av vid poolen eller jagar barnen runt lekplatsen, innebär LifeProofs fyrfaldiga skydd att du bara behöver bekymra dig om att inte glömma solskyddskrämen och solglasögonen hemma. Tack vare de nya fodralfärgerna kan modeslavar njuta av sommarens alla äventyr, trygga i vetskapen om att deras smartphones är skyddade.

LifeProof frē-fodralet är en tunn men robust skyddslösning med inbyggt repskydd. Nu kan du utan problem ta bilder och spela in videoklipp med din iPhone medan du vandrar, campar eller till och med forsränner. Detta snygga fodral finns nu tillgängligt i matchande färgkombinationer: black/black, white/grey, teal/dark teal, magenta/dark magenta, blue/dark blue och lime/dark lime.

LifeProof nüüd-fodralets skärmlösa teknik erbjuder fyrfaldigt skydd, samt full åtkomst till enhetens pekskärm och funktioner. Detta unika skyddsfodral finns nu – förutom i de traditionella färgkombinationerna black/smoke och white/clear – för första gången i blaze pink/clear och dark lime/smoke. LifeProof nüüd-fodralet har tilldelas kvalitetsstämpeln Parent Tested, Parent Approved™ för dess sätt att erbjuda barnsäkert smartphone-skydd

Båda dessa vattentäta smartphone-fodral uppfyller militära specifikationer för skydd mot stötar och skakningar. De finns nu tillgängliga i dessa trendiga färger för $89,99 respektive $79,99 på LifeProof.com.

Det finns även andra LifeProof-tillbehör, inklusive Lifeproof Armband för joggingturen, Lifeproof Car Mount som omvandlar din smartphone till en GPS och Lifeproof LifeJacket som ser till att hålla din telefon flytande.

LifeProof – Information
Facebook: www.facebook.com/LifeProofCases
Twitter: www.twitter.com/lifeproof
YouTube: www.youtube.com/user/LifeProofCases
Instagram: http://instagram.com/lifeproof#

information finns på www.lifeproof.com.

Med mindre än fem månader kvar till starten av jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race är de flesta platser tillsatta ombord på den svenska båten SCA. Kraven och uttagningarna är stenhårda och hittills har ingen svenska tagit en plats ombord.

Men när Team SCA ger sig ut på sin andra träningssegling över Atlanten, från Newport, USA till Lanzarote på Kanarieöarna, är svenska Anna-Lena Elled en av kandidaterna.

Det var i november 2012 som allting startade.

– Mange Olsson ringde och tyckte att jag skulle söka jobbet som on board reporter. Jag minns att jag blev alldeles svettig över förslaget. Tanken hade slagit mig tidigare men nu ansökte jag, berättar Anna-Lena och fortsätter:

– Det har gått ett och ett halvt år sedan det där samtalet. Och jag har varit på teamets träningsbas på Lanzarote två gånger och nu står jag inför en segling med laget över Atlanten.

Anna-Lena driver seglingsmagasinet Search Magazine i Sverige. Hon är 39 år och utbildad civilingenjör med en doktorsexamen i energi och miljö. Seglingsmeriterna sträcker sig till några EM- och SM-starter i F18. Om hon i framtiden kan lägga till ett Volvo Ocean Race i sitt CV återstår att se.

Jobbet som on board reporter innebär att man i deltar i själva kappseglandet utan ”bara” rapporterar och dokumenterar allt som händer ombord.

– Det är roligt att SCA möjliggör för kvinnor att delta på en arena som normalt sett varit förbehållen män. Det gillar jag. Jag ska prestera och dokumentera vad som försiggår ombord i text, bild och film. Jag är inte nervös, men spänd av förväntan.

– Det är lätt att prestera när man har läget under kontroll och är utvilad. Det är en konst att prestera under motsatta förhållanden. En av utmaningarna är att skapa bra rutiner ombord, oavsett om det är stiltje eller blåser kuling, så att jag kan fungera optimalt, få mycket gjort och orka vara en positiv och uppmuntrande kraft, säger Anna-Lena

Team SCA lämnar Newport, USA, torsdag 15 maj för att segla över Atlanten till Lanzarote med en rundning utanför Lissabon i Portugal. Det gör man för att seglingen över Atlanten, i så hög utsträckning som möjligt, ska motsvara den sjunde etappen av Volvo Ocean Race som seglas om exakt ett år.

Foto: Rick Tomlinson.

Info: www.sca.com/teamsca

På båtmässan Allt för Sjön i mars lanserade svenska ALUKIN aluminiumbåtar sin nya klaffbåtsmodell med hytt, ALUKIN Cabin Work 750. Modellen väckte stort intresse bland såväl professionella användare som fritidsbrukare och försäljningen tog rekordfart. På det lilla varvet i Roslagen fortskrider nu utvecklingen av konceptet med klaffbåtsmodellerna som är anpassade för både yrke och fritid.

Den första klaffbåten med bogramp byggdes på varvet Marinteknik i Norrtälje för ett antal år sedan till Bullerö Naturreservat. Det var en öppen snabbgående styrpulpetsmodell med stort fördäck, optimerad för mycket last.

Båtmodellen attraherade fler yrkesverksamma i skärgården som också såg fördelarna med en snabbgående transportbåt med hög lastkapacitet och fällbar klaff i fören. Men det var också fler utöver professionella användare som attraherades av idén med bogrampen. Bland annat familjen med behovet att kunna köra ombord med sina rullstolar.

– Det var när familjen beställde sin hyttbåt med klaff som vi började fundera i fler banor för just konceptet med klaffbåtarna, berättar Peter Nikula, konstruktör och grundare av ALUKIN aluminiumbåtar i Roslagen.

– Vi såg många möjligheter och inriktningar för det här segmentet, vilket ledde till att vi nu tagit fram inte mindre än fyra hyttbåtsmodeller med klaff, fortsätter Peter.

”Vi kallar dem Cabin Work”

ALUKIN CW (Cabin Work) finns i två storlekar, 7,5 m och 8,5 m med standardhytt som är anpassad för 8 personer. CW är en så kallad mitthyttsmodell med en hel taklucka som ger en luftig och öppen känsla, ett stort fördäck och rymlig akterdörr ut till akterdäcket.

– En perfekt båt för både arbete och fritid för den aktiva skärgårdsfamiljen, säger Maria Malmberg Nikula, försäljningsansvarig för ALUKIN aluminiumbåtar.

ALUKIN CWA (Cabin Work med akterhytt) med plats för ca 5 personer har en kortare hytt som är placerad maximalt akteröver, med ett optimerat fördäck för plats med diverse utrustning och last.

– Även akterhyttsmodellen finns i två storlekar, 7,5 och 8,5m och passar för yrkesutövare som behöver ha med mycket last ombord, till exempel fyrhjuling med släp och annat, berättar Maria.

Lättmanövrerad och smidig

ALUKINs båtar är kända för sina goda sjöegenskaper och klaffbåtarna bekräftar regeln utan undantag. Nyligen levererades bland annat en CWA 850 till Stockholm Hamnentreprenad och ytterligare ett antal är i produktionslinjen för att levereras inom kort.

– Sjöegenskaperna tror vi är en av anledningarna till att båtarna mottagits så positivt bland yrkesutövare med extrema krav på prestanda och klaffbåtarnas skrov har exakt samma utformning som våra andra modeller, berättar Peter Nikula.

Bogrampen manövreras enkelt och smidigt från förarplatsen via en elvinsch. Hytten i samtliga modeller är stilren och ombonad för bästa komfort med bekväma flip-up stolar och dämpande stativ. I ALUKINs modellprogram finns en rad olika valmöjligheter för interiören, till exempel fällbara bänkar på för- och akterdäck, förvaringsmöjligheter och fästöglor eller olika varianter på stolar.

– Här är vi flexibla och låter kundernas behov styra, avslutar Peter Nikula.

”Stort kommunalt engagemang garanti för båtlivet” Strömstad är Årets Båtkommun 2014. Det är resultatet av en riksomfattande undersökning som Sweboat, Båtbranschens riksförbund, låtit göra. – Strömstads kommun visar ett stort engagemang och en vilja att hela tiden förbättra förutsättningarna för kommunens invånare att ha egen båt. Här är den kommunala satsningen en garanti för att båtlivet fungerar bra, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Undersökningen visar att Strömstad skapar goda möjligheter för kommunens invånare att ha båt.
Kommunen investerar löpande i underhåll och uppgradering av sina brygganläggningar med totalt
1 700 båtplatser och tar därigenom ansvar för tillgång, kvalitet och säkerhet. Miljösatsningarna
omfattar spolplattor för båtbottentvätt, pumpanläggningar för mottagning av toalettavfall och
miljöstationer.
Strömstad har varje år placerat sig i det absoluta toppskiktet av den kommunrankning som görs i
anslutning till undersökningen. Båtplatser är mycket attraktiva i en kommun med Strömstads läge och
andelen kommuninvånare och sommarboende som vill ha egen båt är hög. Med åtgärder som gjort att
kötiden till en kommunal båtplats börjat förkortas och planer på hur kön ska kunna kortas ytterligare
tar Strömstad nu steget till förstaplatsen.
– När vi bedömer kommunerna ser vi tillgänglighet, pris och service som nyckelfaktorer. I Strömstad
lyckas man erbjuda god tillgänglighet och god service till rimliga priser, säger Mats Eriksson.
I undersökningen fick kommuner, båtklubbar och privata aktörer svara på frågor om bland annat
kostnader och kötider, service i anslutning till hamnar och förekomst av miljöstationer,
båtbottentvättar och pumpanläggningar för toalettavfall. Kommunernas förvaltningar ombads
dessutom redovisa för investeringar och utvecklingsprojekt för båtlivet.
Närmast efter Strömstad på kommunrankningen placerade sig i år Söderhamn och Västerås, som
precis som Strömstad gör gedigna satsningar på att ge sina invånare möjlighet till ett rikt båtliv.
Bifogas: fakta om Årets Båtkommun 2014 och lista över de femtio bäst placerade kommunerna.
För ytterligare information, kontakta: Mats Eriksson, vd, Sweboat. Telefon: 070–3420699.
E-post: mats.eriksson@sweboat.se. Se även: www.sweboat.se.

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har drygt 400 medlemsföretag i åtta branschgrupperingar inom
båtindustrin: Båttillverkarna, Marinmotorgruppen, Tillbehörsgruppen, Marinhandlarna, Svenska Varvsföreningen, Finans- och Försäkringsgruppen samt Svenska Bryggleverantörers Förening. Sweboat verkar för att skapa gynnsamma förhållanden för båtbranschen och förståelse för branschens roll i samhället.