Sir Robin Knox-Johnston, 75, är en av världens mest kända seglare. I november ger hans sig ut på ett nytt äventyr när han deltar i den franska ensamseglingen Route de Rhum i sin Open 60 med namnet Grey Power.
Engelsmannen, som har adlats för sina bedrifter på de sju haven, har bland annat mycket annat grundat den nu pågående kappseglingen Clipper Round the World Yacht Race. Han var också den förste någonsin som seglade ensam non-stop redan 1968/69. Han kommer att delta i den tionde jubileumsupplagan av det 3 500 Nm långa Transatlantic race från St Malo i Frankrike till Guadeloupe med start 2 november.
Förra gången som Knox-Johnston deltog i den här tävlingen var 1982, då han seglade med sin 70-fots katamaran Olympus, mer känd som Sea Falcon. Han är tävlingens hittills äldsta deltagare med sina 75 år.
På frågan varför han har valt ensamseglingen Transatlantic Race vid 75 års ålder svarar Knox-Johnston så här:
– Att segla med i 2013 Rolex Sydney to Hobart Race påminde mig hur mycket jag tycker om spänningen av kappsegling på havet. Solosegling är där jag känner mig mest hemma – ingen annan kan utnyttja dig eller trycka ner dig. Du har allt i dina egna händer. Route de Rhum är en av klassikerna och en väldigt välkänd segling.
Under seglingen kommer deltagarna att korsa Biscaya sent i november innan de tar sikte på latare breddgrader och Guadeloupe.
Den första upplagan av tävlingen seglades 1978 och vanns av kanadensaren Mike Birch efter en superintressant finish. Under seglingen försvann den välkände franske seglaren Alain Colas spårlöst till sjöss.
2014 års race är öppet för singel- och flerskrovsbåtar i fyra klasser med totalt nästan 80 deltagare. Sir Robin seglar i Rhum klassen. Han börjar sina träningsseglingar efter att deltagarna i Clipper Round the World Yacht Race har gått i mål i juli.
Knox-Johnston firar 45-årsjubileet av sin circumnavigation 22 april i år. Seglingen tog 312 dagar.
Info om Route de Rhum: www.routedurhum.com
Info om Clipper Round the World Yacht Race: www.clipperroundtheworld.com
Som ett led i ett fördjupat samarbete mellan ALUKIN aluminiumbåtar, Suzuki marin och Watski öppnar nu Marinteknik i Norrtälje AB butiken Klart för Sjön i Görla företagsby i Norrtälje! Den 12 april slår Klart för Sjön upp dörrarna och välkomnar alla båtintresserade, skärgårdsbor och fritidsbåtsägare.
Pressmeddelande:
Klart för Sjön erbjuder ett sortiment av praktiska produkter för ett enkelt och roligt båt- och fritidsliv. Butiken ligger i Görla företagsby i Norrtälje, mitt emot Beijer Bygg. Klart för Sjöns butik angränsar till båtbyggeriet och den intresserade bjuds på full insyn i båtproduktionen av ALUKIN aluminiumbåtar.
Klart för Sjön är auktoriserad återförsäljare och serviceverkstad för Suzukis utombordare. Företaget har tillgång till över 10 000 artiklar via Watskis E-handelsbutik och är ansluten till Watski ship to Store: ”Beställ bekvämt på nätet – hämta och betala i butiken”.
De erbjuder uthyrning och försäljning av Respo båttrailers och båtvagnar. De säljer även navigationsutrustning för professionellt bruk och fritid från Raymarine. De är även återförsäljare av ALUTRACK:s båtslipar, Securmark stöldskyddsmärkning av båtar, motorer, ATV och övrig utrustning. Dessutom är företaget ombud för SVEDEA båtförsäkringar.
Info:
www.alukin.se
www.klartförsjön.se
I samband med ett underhållsarbete på Göta kanal, har ett större jordskred inträffat i anslutning till slussen Duvkullen Nedre, som ligger väster om Söderköping. De geotekniska undersökningarna visar att hela området är mycket instabilt. Återställningsarbetet, som blir komplicerat, kostsamt och tidsödande, har redan startats.
Det innebär att kanalöppningen den 5 maj blir försenad på den aktuella kanalsträckan.
Den tidsplan som för närvarande gäller, visar på att kanalöppningen av sträckan Mem-Norsholm kan göras först 19 maj.
Vi arbetar intensivt för att kunna tidigarelägga färdigställandet, men måste också beakta att risken för nya skred finns, vilket kan orsaka ytterligare förseningar.
Observera att kanalsträckan Sjötorp-Karlsborg-Motala-Norsholm öppnar som planerat den 5 maj.
Göta kanal kommer att löpande uppdatera informationen om återställningsarbetet och beräknad öppningstid på sin hemsida.
Info: gotakanal.se
Foto: AB Göta kanalbolag
Med Sunread bifokala solglasögon med läsruta får användaren alla funktionerna i högkvalitets solglasögon och samtidigt ett par läsglasögon i den styrkan man behöver.
Pressmeddelande
Genom att titta ner genom läsrutan när man håller huvudet stilla, kan man se klart på nära håll och sedan när du tittar rakt fram, ser du tydligt på längre avstånd. I och med läsrutan slipper man det frustrerande bytet mellan solglasögon och läsglasögon när man är ute i solen.
Syftet med att bära solglasögon är för de allra flesta att man lättare ska kunna se i starkt solljus. Det är också viktigt ur skyddsynpunkt då starkt solljus kan skada ögats lins. Man bör redan från tidig ålder börja använda solglasögon. Extra viktigt är det att skydda ögat när man befinner sig vid reflekterande ytor som snö, vatten och sandstränder. När ljuset reflekteras kan det bli så mycket strålning att ögats näthinna kan få brännskador. För att ge ögonen ett fullgott skydd bör man leta efter solglasögon som har UV400-skydd och CE-märkning. UV400 står för att skyddet gäller för ultra violett ljus upp till 400 nm.
Att solglasögonen bara har mörkt glas betyder inte att det skyddar bra. Faktum är att om UV400-skyddet inte är tillräckligt i ett par mörka glasögon så kan ögat skadas ännu mer då pupillen luras att vidgas ännu mer för att släppa in mer ljus. Grå glas ger i allmänhet bäst färgåtergivning. Plastglas PC (polycarbonat) ger bättre UV-skydd än mineralglas och TAC (Triacetate Lenses).
När vi åldras börjar vi märka att synen inte längre är som den en gång varit. Ungefär i 40-45 års-åldern börjar den fokuserande linsen i ögat, kristallinsen, bli att stelare och mindre elastisk. Detta resulterar i att linsen inte längre kan ändra läge för att anpassa ögat till seende på olika avstånd.
För en person med normal syn innebär detta att man får svårt att fokusera på nära håll medan man däremot ser bra på längre håll. Denna naturliga förändring kallas för ålderssynthet eller presbyopi och drabbar oss alla förr eller senare.
Detta kan dock korrigeras med hjälp av läsglasögon eller bifokala linser som hjälper oss att ställa om blicken så att vi kan se bra på olika avstånd. Styrkan som kan behövas vid ålderssynthet för att se klart på nära håll varierar mellan +1,5 till +2,5. Behöver man mer styrka än så kan det vara andra orsaker som spelar in och man bör då helst besöka en optiker.
Info: www.sunread.se
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har de senaste veckorna yttrat sig i tre miljöprövningsmål som rör havsbaserad vindkraft. HaV har en mer restriktiv hållning i två fall och är mer positiv i ett fall.
– Vi kan inte säga något generellt ja eller nej till havsbaserad vindkraft, man måste titta på varje enskilt ärende. Dels kan det röra sig om väldigt olika förutsättningar i havsmiljön, dels om att där kan finnas djur som är olika känsliga för buller och andra störningar, säger Malin Aarsrud, utredare på HaV.
HaV har nu lämnat ett yttrande till miljödepartementet angående ansökan om förlängning av ett redan befintligt tillstånd till uppförande och drift av vindkraftpark vid Stora Middelgrund i höjd med Halmstad. Området ligger i svensk ekonomisk zon i havet och där är regeringen den instans som ger tillstånd.
Bolaget Universal Wind Offshore AB fick 2008 tillstånd att bygga 108 vindkraftverk här. Enligt tillståndet ska bolaget ha satt i gång de anläggnings- och byggnadsåtgärder som krävs för verksamheten senast den 1 september i år. Bolaget ansöker nu om att få flytta fram det datumet till 1 september 2020. HaV är en av de myndigheter som blivit tillfrågade av regeringen att yttra sig i ärendet.
– Det finns en rad nya förutsättningar för området som gör att vi menar att det är lämpligt med en helt ny tillståndsprövning. Stora Middelgrund och Röde bank blev efter beslutet om tillstånd utsett till Natura 2000-område, säger Malin Aarsrud, utredare på enheten för miljöprövning och miljötillsyn.
– Området är idag skyddat eftersom det har visat sig vara mycket viktigt för tumlare och för att där finns värdefulla sandbankar och rev med rika bottendjur- och fisksamhällen. Även så kallade bubbelrev kan förekomma i området. Bubbelrev är en ovanlig och värdefull livsmiljö och som har hittats på den danska sidan av Stora Middelgrund.
HaV anser bland annat att undersökningar för att kartlägga dessa livsmiljöer i området måste utföras innan frågan om en eventuell förlängning av tillståndet kan avgöras.
Enligt miljöbalken så gäller att om en verksamhet eller åtgärd på ett ”betydande sätt kan påverka miljön” inom ett Natura 2000-område krävs ett särskilt tillstånd för detta. Frågan ska prövas redan när det finns en risk för en sådan påverkan. Tillstånd får lämnas endast under vissa förutsättningar som till exempel innebär att skyddade livsmiljöer inte skadas. Nyligen sa mark- och miljödomstolen vid Nacka tingsrätt nej till en ansökan om Natura 2000-tillstånd för en vindkraftpark på Finngrundet – Östra banken.
I förra veckan yttrade sig HaV till mark- och miljödomstolen vid Vänersborgs tingsrätt om en ansökan från Kattegatt Offshore AB om tillstånd att bygga en vindkraftpark i havet utanför Falkenberg. Denna gång rör det sig om ett 50-tal verk. I sin ansökan åtar sig bolaget att genomföra flera åtgärder för att minimera risken för påverkan under byggtiden. HaV tycker dock inte att detta är tillräckligt och avstyrker därför i första hand att tillstånd ska ges till verksamheten.
– Vi menar att själva anläggandet av vindkraftparken riskerar att påverka det känsliga torskbeståndet i Kattegatt och även tumlarbeståndet. Området är ett viktigt lekområde för torsk. De försiktighetsåtgärder som bolaget tänker göra är inte tillräckliga som skydd för båda dessa bestånd, säger Malin Aarsrud.
– Risken för negativ påverkan orsakas främst av den pålning som planeras att utföras under byggtiden, vid anläggandet av vindkraftfundamenten. Pålning ger mycket höga ljudnivåer som både kan skada olika djurarter, ändra deras beteenden eller skrämma iväg dem från viktiga områden.
Tumlare har visat sig särskilt känsliga för sådana ljud. Pålning bedöms kunna påverka flera av de viktigaste områdena för tumlare i Kattegatt. Skyddsperioderna som rekommenderas för pålning för tumlare och torsk överlappar varandra och täcker hela året. HaV menar därför att det inte finns utrymme att att överhuvudtaget tillåta pålning och att det inte framgår av ansökan om projektet kan genomföras utan denna påverkan.
– Bolaget behöver kunna visa att dessa arter inte skadas vid anläggandet av vindkraftparken. Däremot finns inte längre samma farhågor som tidigare om påverkan på vattenmiljön vid själva driften av vindkraftparken, säger Malin Aarsrud.
Förhandlingarna i mark- och miljödomstolen om bolaget Kattegatt Offshores ansökan hålls i Falkenberg den 23-25 april. Det är sedan mark- och miljödomstolen som fattar ett beslut om verksamheten kan tillåtas eller inte och vilka skyddsåtgärder som i så fall ska utföras.
I mitten av mars yttrade HaV sig även i frågan om Vindplats Göteborg som rör en ansökan från Göteborg Energi AB om att få uppföra en vindkraftpark i Hake fjord i Göteborg och Öckerö kommun. Totalt rör det sig om högst 15 vindkraftverk mellan farlederna Böttöleden och Torshamnsleden i hamninloppet till Göteborg.
Här säger HaV ja till tillstånd under förutsättning att flera kompletterande villkor ställs upp för både anäggningsarbeten och driften. I HaV:s yttrande står att bolaget måste kunna garantera att vindkraftparken inte orsakar ”betydande negativ miljöpåverkan”.
– Viktigast är att arbetet med vindkraftparken inte leder till spridning av de föroreningar som finns i sedimenten på botten, bland annat menar vi att muddermassor från bygget ska tas omhand på land och inte dumpas i havet, säger Malin Hemmingsson, utredare på enheten för miljöprövning och miljötillsyn.
– Området är redan i dag starkt påverkat av sjöfart, hamn- och industriverksamhet och har tidigare använts som dumpningsplats. Här finns bland annat förhöjda halter av kvicksilver, PCB, bly, koppar och zink.
Det är ännu inte bestämt när förhandlingarna om vindkraftparken i Hake fjord kommer att hållas i mark- och miljödomstolen.
Källa: HaV.
I dag inleds Håll Sverige Rents aktion mot nedskräpning, som i fjol mobiliserade 715 000 personer. Årets mål är att minst en miljon personer ska delta i landets största praktiska aktion för miljön. Håll Sverige Rents Skräpplockardagar, som bland annat engagerar förskole- och skolelever, företag och organisationer, pågår till den 5 juni, Världsmiljödagen.
– Miljömedvetenhet börjar i det lilla. Att plocka skräp i sitt närområde är en konkret handling som både gör skillnad och skapar miljömedvetenhet. Glädjande nog blir antalet unga skräpplockarhjältar fler för varje år. Nu vill vi se fler vuxna engagera sig, säger Anna Linusson, vd för Håll Sverige Rent.
Håll Sverige Rents aktion för miljön bygger helt på ideella insatser. Skräpplockardagarna för förskolor och skolor är en viktig del. Här får eleverna möjlighet att göra en konkret insats genom att plocka skräp men också lära mer om nedskräpning, återvinning, konsumtion och allemansrätt genom det pedagogiska material som Håll Sverige Rent tagit fram.
Hittills är 230 av Sveriges 290 kommuner anslutna till Skräpplockardagarna. Kommunerna distribuerar sopsäckar och tar hand om det skräp som samlas in. Många kommuner anordnar även särskilda aktiviteter för att ytterligare uppmärksamma frågor om nedskräpning och miljö.
– Flera kommuner anmäler sig sent och vi räknar med att cirka 250 kommuner kommer att ansluta till årets aktion. Nöjda är vi först när alla 290 kommuner deltar i aktionen, säger Anna Linusson.
Aktionen vänder sig också till företag och organisationer. Förra året lät till exempel Systembolaget och McDonald’s flera hundra av sina anställda vara med och ge ett bidrag till ett renare Sverige, liksom bostadsbolag som Leksandsbostäder och Telge Bostäder och organisationer som Lidingöloppet och Svenska Turistföreningen.
Kusträddardagen 10 maj, som är en del av Håll Sverige Rents stora aktion mot nedskräpning, sammanfaller med Clean Europe Day, ett nytt initiativ från EU:s miljökommissionär Janez Potočnik.
Håll Sverige Rent är utsedda av EU som Sveriges koordinator för Clean Europe Day.
– Få miljöer är så känsliga som de marina. Därför anordnar vi särskilda uppröjningar av våra kustlinjer för att fästa uppmärksamhet på denna nedskräpning. Förra året städade deltagarna 25 mil stränder. I år är målsättningen att städa minst 40 mil, säger Anna Linusson.
Håll Sverige Rents aktion mot nedskräpning avslutas 5 juni på Världsmiljödagen.
Nu har vi fått fler bilder på den nya svenska sportbåten i aluminium. Företaget bakom den heter Marell Boats och det satsar på att göra något annorlunda och bra.
Att marknadsandelarna för aluminiumbåtar växer snabbt i Sverige är det nog ingen som har missat. Men ännu är det en lång bit kvar till USA-marknaden, där minst 30 procent av motorbåtarna är byggda i det oömma och återanvändningsbara materialet.
Marell 650 SC är byggd för att tåla hård sjö, men är trots det en riktig bowrider. Skrovet är relativt högt med en hög bog, som gör att den tar sjön mjukt utan att vatten sprutar in i båten.
Båtens skrov har ett 21-graders V i aktern, vilket bör ge en fin och mjuk gång. Med en 175 hk utombordsmotor gör båten 44 knop.
Marell Boats vill vara innovativa och tänker lite utanför det traditionella.
– Med vår långa erfarenhet inom båtracing och framför allt båtbyggnationer och konstruktioner inom aluminium så har vi försökt att skapa en båt som folk lägger märke till. Vi har vågat gå lite längre med våra linjer på båten, säger Patrik Söderholm på Marell Boats.
– För att kunna komma in på den allt tuffare marknaden eller fånga kunders intresse måste vi närma oss plastbåtars design och linjer. Där har vi försökt att gå lite längre än traditionella aluminiumbåtar. Vi ville ha en så ren båt som möjligt, det skapar mer utrymme för design.
– Till en början tycks det se ut som vilken aluminiumbåt som helst. Men börjar man titta på våra innovativa lösningar på båten så ser man att vi har lagt stor vikt på användandet av båten! Till exempel det stora akterdäcket är ju helt oslagbart vid tilläggning, tankning eller bara sitta på plattformen när man badat!
Marell har bland annat nedsänkt relingsräcke som inte är i vägen när man går ombord på båten. Relingen blir istället en slät stor yta att sätta foten på.
– Vi har även valt att använda en större ruta, varför ha en liten glugg att titta genom när man kan använda en större ruta! vi har ett riktigt bra vindskydd till passagerare i baksätet också, säger Patrik Söderholm.
Info: www.marellboats.se
Mobiloperatörerna har nu ingått en branschöverenskommelse med Konsumentverket som innebär att de förbinder sig att presentera mer rättvisande täckningskartor för sina kunder.
Överenskommelsen presenterades i anslutning till att generaldirektörerna för Post- och Telestyrelsen (PTS) och Konsumentverket idag överlämnade det regeringsuppdrag de haft om att se över vad som kan göras för att förbättra den information mobilkonsumenterna får av sina operatörer, framför allt kring mobiltäckningen till it- och energiminister Anna-Karin Hatt.
– Det är väldigt bra att operatörerna ingått den här branschöverenskommelsen och att de nu tydligt åtar sig att förbättra de täckningskartor som de visar för sina kunder. Hur täckningen är, är en av de viktigaste pusselbitarna när mobilkonsumenterna väljer sitt mobilabonnemang. Därför måste täckningskartorna vara begripliga och stämma med verkligheten. Förutsatt att operatörerna nu gör det de har förbundit sig till kommer både de och mobilanvändarna att bli vinnare på den här överenskommelsen, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.
Branschöverenskommelsen innebär att de nätägande mobiloperatörerna (Hi3G, Net1, Tele2, Telenor och TeliaSonera) åtar sig att, senast den 1 januari 2015, bland annat ge bättre information om vad täckningskartan visar, att ta bort vilseledande hastighetsangivelser från kartorna samt att se till att deras täckningskartor är mer jämförbara med varandra. Operatörerna förbinder sig också till att ge tydligare information vilken mottagningsförmåga olika mobiltelefonmodeller har, och att deras marknadsföring inte ska ställa ut löften om täckning som inte stämmer med verkligheten.
– PTS, Konsumentverket och jag som ansvarig minister kommer nu följa att operatörerna verkligen håller vad de lovar. Om vi som enskilda ska kunna fatta bra och välinformerade beslut krävs det att vi har korrekta täckningskartor som stämmer med verkligheten, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.
Branschöverenskommelsen innebär dessutom att Konsumentverket får bättre möjligheter att utöva tillsyn både vad gäller operatörernas täckningskartor och deras marknadsföring av täckning och hastigheter.
Det svenska teknikföretaget Dovado i Kista norr om Stockholm har på bara några år nått en viktig milstolpe: Försäljningen av företagets unika USB-routrar för mobilt bredband har passerat 250 000-strecket. Den allra största delen av försäljningen har skett i Sverige. Dels via de svenska mobiloperatörerna, dels via elektronikhandeln. Nu är Dovado på väg mot ett internationellt genombrott.
Till skillnad från alla de stora tillverkarna av bredbandsroutrar har Dovados produkter två unika och tydliga fördelar: De är helt oberoende av vilken operatör eller vilket modem som används, och programvaran uppdateras fortlöpande helt gratis för användarna.
Det är egenskaper som har gjort att de stora svenska operatörerna Telia, Telenor, Tele2, Tre och Viasat har fått upp ögonen för Dovado och sålt företagets routrar tillsammans med sina bredbandsabonnemang. Även inom elektronikhandeln har försäljningen gått mycket bra.
Kärnan i Dovados produkter är den unika, egenutvecklade programvaran. För närvarande har den stöd för över 200 modeller av USB-modem för 4g- och 3g-näten samt dessutom tio olika mobila hotspot-enheter. Det innebär att Dovados routrar fungerar tillsammans med, och täcker in, praktiskt taget alla modem som finns på de större marknaderna i världen.
All programvaruutveckling sker vid Dovados kontor i Kista, där också all testning av nya modem och lösningar sker. Vartefter nya funktioner eller modemmodeller tillkommer, kan användarna ladda ner nya versioner av programvaran till sina routrar utan kostnad.
– Vår styrka är att vi har fokuserat på programvaran i routrarna. Vi har också satsat på att utveckla den helt med egna resurser i stället för att outsourca. Det innebär att vi har full kontroll på programvaran och också en kompetens på området som ingen av våra större konkurrenter besitter, säger Samir Madani som är marknadschef på Dovado i Kista.
Företagets framgångar i Sverige har nu börjat ge eko även internationellt. I fjol tog försäljningen utomlands fart i bland annat Mellanöstern och Australien, där försäljningen har växt tack vare det breda modemstödet och den snabba supporten. Närmast på tur står Storbritannien och andra marknader inom Västeuropa. Alla är marknader där Dovados produkter fyller ett stort behov.
Dovado säljer för närvarande fyra routrar – den mobila GO med inbyggt batteri, den kompakta TINY, den lite större DOMA samt den prisbelönta toppmodellen PRO.
Fjordland.dk erbjuder som första och enda företag uthyrning av moderna motorbåtar för semester på de vackra och rena fjordarna i Danmark.
Semesterformen är densamma som i många europeiska länder där man färdas på floder och kanaler, men helt utan intyg eller andra förkunskaper.
Bara 30 km från Köpenhamn kan du nu själv navigera i det historiska farvattnet, varifrån de världsberömda danska vikingarna kom, njuta av de mysiga hamnarna och städerna, se konst och kultur, fiska, bada, och inte minst uppleva de ljusa nordiska nätterna.
Som något helt nytt är det nu möjligt att fira semester i Danmark i moderna och välutrustade fjordbåtar.
Båtarna, med ungefär samma storlek som en relativt stor husvagn, har plats för sex sovande gäster och innehåller all modern och säkerhetsmässig utrustning. De kan hyras veckovis eller efter särskild överenskommelse. De kan seglas av alla över 18 år, även utan särskilda förkunskaper eller intyg.
Båtfärden sker på Själland, bara 30 km från Köpenhamn, närmare bestämt på Roskildefjorden och Isefjorden.
Just det lugna vattnet i de danska fjordarna passar bra för den här semestertypen. Vattnet är känt för att vara ett av Europas renaste vatten, och fjordarna erbjuder kilometervis långa, rena kuster, otaliga små vikar, holmar, klippor, bukter, stränder och öar – kort sagt unika naturupplevelser.
Om man söker stadsliv och upplevelser som handlar om annat än naturens lugn och skönhet, så erbjuder de 22 hamnarna och många historiska och pittoreska städerna längs vägen något för hela ”besättningen”.
Oavsett vilka och hur många upplevelser du söker har du med Fjordland.dk möjligheten att utforma precis den typ av semester du vill ha. Båtarna är inredda med stor flexibilitet i förhållande till det danska klimatet.
De har bland annat soldäck på taket med madrasser och mugghållare för soliga dagar. Att båtarna också har inomhusfaciliteter som platt-TV och Wi-Fi är ett erkännande att det danska klimatet av och till inbjuder till ett parti kort eller en bra bok – men här med den mest fantastiska havsutsikt man kan tänka sig.
Fjordarna har ett rikt och varierat djurliv. Prova nöjet att fånga din egen fisk till grillen, eller håva dina egna fjordräkor och skala dem tillsammans med familjen på båtens ”terrass” – det är natur, gourmet och samvaro i en klass för sig.
Fjordland.dk erbjuder också uthyrning av hopfällbara cyklar, vilket ger möjlighet till upplevelser och rörlighet på land. Kanske vill du bara handla lite bröd till frukosten, men det ger dig också en bättre möjlighet att besöka sevärdheterna i hela området. Även om vikingahistorien fortfarande är den mest kända och populära, så finns det mycket mer att uppleva. Du kan till exempel besöka Roskilde domkyrka, den charmiga lilla ön Orø eller nöjesparken Sommerland Sjælland. Det finns även gallerier, museer, wellness, slott, golfbanor, festivaler, gårdsbutiker, shopping, restauranger och mycket mer.
Avgång och ankomst sker i de två största städerna, Roskilde och Holbæk. Alla gäster kommer före avresan att få grundliga instruktioner om driften av båten, säkerhetsregler, hänsyn till fjorden och vanliga regler för navigering på fjorden. Fjordland.dk vill att alla ska känna sig trygga under resan. Även om båtarna bara har 30 hk och ett bottendjup på 45 cm, så ska man naturligtvis tänka sig för på vattnet. Med detta sagt så kan alla använda båtarna så länge man följer instruktionerna, menar Sanne och Kenneth Svanholt från Fjordland.dk, som ser fram emot att välkomna alla gäster ombord.
Info: http://www.fjordland.dk
Geotekniska omständigheter vid Göta kanal försvårar återställandet av kanalen efter det jordskred som inträffade vid Göta kanal 25 mars.
– De geotekniska undersökningarna som vi nu inledningsvis gjort, bekräftar att området är mycket instabilt, säger Anders Donlau, VD, AB Göta kanalbolag
– Vi måste nu göra ytterligare geotekniska bedömningar och utredning av olika reparationsmetoder innan vi beslutar hur vi ska gå vidare, säger Anders Donlau.
På onsdag blir det en ny avstämning med konsulter och entreprenörer för att då förhoppningsvis fastställa slutgiltig metod. Det är stor sannolikhet att vi måste skjuta på kanalöppningen den 5 maj, säger Anders Donlau, vi räknar tillsvidare med cirka två veckors försening.
Bakgrund
Den 25 mars inträffade ett större jordskred på ca 30×50 m i samband med ett underhållsarbete på Göta kanal i anslutning till slussen Duvkullen Nedre, som ligger väster om Söderköping.
Företaget Perifa lanserar en serie mobiltelefoner under varumärket Doogee på den svenska marknaden. Det är enkla och billiga telefoner, tillverkade av ett relativt okänt företag.
Pressmeddelande:
Doogee tillverkas av KVD international i Kina, en koncern som tillverkar två miljoner mobiltelefoner per år. Den tillverkar både åt andra leverantörer, OEM och ODM, och under eget varumärke Doogee. All utveckling och tillverkning sker i egna fabriker och med egen personal.
I introduktionen lanseras tre modeller i olika prislägen, där samtliga har plats för dubbla SIM kort.
Priserna ligger på väsentligt lägre nivåer än för de flesta smartphones på marknaden idag och ger kunderna nya möjligheter att byta abonnemang och telefon fritt utan att behöva binda sig i två år med högre kostnader. Samtliga modeller är olåsta och kan användas med valfri operatör.
Priserna sträcker sig från under tusenlappen upp till 2.000:- kr.
Samtliga har löstagbart batteri och plats för dubbla simkort. De har även Google Play och svenska menyer förinstallerade.
Telefonerna kommer i ett första skede endast att säljas via internet och från www.perifa.se
Flaggskeppet – Doogee Turbo, har en quadcore, fyrkärnig, processor, 5” skärm, extremt tunn design och väger endast 138g med batteri. Android 4.2.9 är installerat med Google play och svenska menyer. Den använder sig av den senaste OGS displayen där touchfunktionen är integrerad i glaset vilket gör att man klarar sig med enkelglas, vilket blir ljusstarkare, lättare och energisnålare. 8 Mp kamera som kan interpoleras up till 13 Mp med panorama, HDR och många redigeringsmöjligheter. Android 4.2.9 är operativet på denna modell. Pris 1.995:- kr.
Doogee Voyager, har också 5” skärm men en dualcore, dubbelkärnig, processor och 5 Mp kamera. Även denna har plats för dubbla SIM-kort med samtidig passning och möjlighet att utöka minnet till 32Gb med ett minneskort. Utbytbart stort 2500 mAh batteri och flera funktioner som inbyggd router gör denna smartphone till en av marknadens mest prisvärda! Pris 995:- kr.
Doogee Titan, passar för den aktive. Den är extra skyddad mot stötar och vatten och klarar betydligt bättre en hårdare användning, vare sig det är i arbetslivet eller på fritiden. Skärmen är 4 tum och den använder en dubbelkärnig processor, dualcore. Även Titan har plats för dubbla SIM-kort, perfekt för att skilja på arbete och privatliv utan att behöva använda två telefoner. Pris 1.295:- kr
Ytterligare modeller kommer att lanseras under april månad.
Anrika GYS (Gaff Yacht Society) firar att Segelbåtens Dag fyller 50 år 6–7 september 2014. Detta celebreras bland annat med en särskild veteranbåtsfestival. Mellan de olika seglingarna planeras Motor Yacht Society (MYS) salongsyachter och andra båtklubbar att köra en veteranbåtsparad runt Stockholms inre vatten.
Gaff Yacht Society (GYS) bildades 1960 för bevarande av äldre segelbåtar och för att motverka likriktning inom segelsporten. GYS är en kamratförning med ca 150 medlemmar och 100 registrerade yachter.
THE SCANDAL BEAUTY TROPHY RACE
1965 startade GYS den första kappseglingen på Riddarfjärden mitt i Stockholms hjärta med 16 stora äldre segelbåtar. Stockholmarna fick nu på plats se hur en kappsegling arrangeras. Evenemanget har alltid varit kostnadsfritt till Stockholmarnas och turisternas fromma.
Tillsammans med Svenska Dagbladet skapades Segelbåtens Dag 1976, som blev världens största kappsegling. Samarbetet upphörde efter ca 20 år och GYS har sedan dess själva arrangerat kappseglingarna. Den mest prestigefyllda seglingen är The Scandal Beauty Trophy Race som bara de äldsta segelbåtarna tävlar om. Bucklan är den mest anskrämliga av alla priser men även den mest eftertraktade.
GYS STIFTELSE
Stiftelsen bildades som en fristående organisation av några medlemmar med syfte att premiera personer som på ett förtjänstfullt vis renoverar och vårdar någon av alla de kulturhistoriska yachter som behöver kärleksfull omvårdnad. Priset delades ut första gången 1990 och stipendiet som kan sökas av envar är för närvarande på 10.000 kr. Stiftelsen söker mecenater för framtida stipendier.
SEGELBÅTENS DAG med Veteranfestival 2014.
Tävlingarna flyttade till Saltsjön 2013 huvudsakligen beroende på renovering av Danvikstullsbron. Flytten blev så lyckosam så att GYS beslöt att göra den permanent.
Inför veteranfestivalen 6-7 september så har ett ambitiöst program utarbetats. Förutom GYS huvudpunkt kappsegling så har följande kringarrangemang planerats. Aktiviteten gäller för lördag och söndag. Yachterna anländer till Wasahamnen under fredag / lördag.
Kappseglingarna startar lördag / söndag kl. 10.00. Start, Kastellholmens västra kaj intill Stockholmsbriggen Tre Kronor målgång akter om Isbrytaren S:t Erik. Från kajerna kan man på nära håll följa dramatiken som de klassiska segelbåtarna bjuder på. Ett tiotal klasser med olika segelbåtstyper gör upp om priserna. Distanskappseglingar runt Fjäderholmarna alternativ Svanholmen utgör tävlingsbanorna. Regattaexpedition är i Wasahamnen.
Mellan de olika seglingarna planeras Motor Yacht Society (MYS) salongsyachter och andra båtklubbar att köra en veteranbåtsparad runt Stockholms inre vatten. Sveriges Ångbåtsförening (SÅF) deltager med ångslupar. Sjöräddningen, Kustbevakningen och eventuellt någon mer organisation kan komma att presentera sina respektive verksamheter. På kajerna kommer Automobil Historiska Klubben (AHK) att ställa sina veteranbilar. Eventuellt kan DC3-an Daisy göra en överflygning och Briggen Tre Kronor medverka.
Natthamn för alla deltagare är Wasahamnen. Här kommer huvuddelen av arrangemanget att finnas till beskådande. Segelyachter från GYS, Svenska Skärgårdskryssarföreningen (SSKF), Sail Yacht Society (SYS), motoryachter från MYS, SÅF:s ångslupar, Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar (MSF) veteranbilar från AHK m.fl. deltager. Bilparaden utgår från Långholmen och slutar i Wasahamnen. Ett minitåg för de minsta trafikerar hamnområdet.
Köp & SÄLJ.
I Wasahamnen kommer privatpersonen att kunna hyra plats för att själv kunna sälja sina båtar minst 35 år gamla. I Båthall 1 planeras ett salutorg med kända båtföretags varor. På hallens övre plan arrangeras en kräftskiva. Alla deltagande organisationers medlemmar är välkomna.
Mingel lördag eftermiddag med musikunderhållning i hamnen när yachterna återvänder.
Mattält kommer även att finnas för hungriga och törstiga åskådare.
Prisutdelning söndag kl 16 på isbrytaren S:t Erik.
Båthall 2. Isbrytaren S:t Erik och fyrskeppet Finngrundet är öppna för allmänheten. Sjöhistoriska museet arrangerar modellhelg och seglarskola.
Förutom GYS så är Wasahamnen, Automobilhistoriska Klubben, Kungliga Djurgårdens Förvaltning, Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar, Sjöhistoriska museet, Stockholms Hamn medarrangörer.
Info: www.gys.se
Nu är arbetet igång med Sjöfartsverkets årliga översyn av farledssystemet. Alla flytande sjösäkerhetsanordningar i form av prickar och bojar ska ses över efter vinterns påfrestningar.
– Innan vårunderhållet är klart ska man navigera med extra goda marginaler, säger Ulf Smith, chef för farledsdrift på Sjöfartsverket.
Ett säkert vårtecken är Sjöfartsverkets årliga översyn av de cirka 6000 flytande sjösäkerhetsanordningar som används för att navigera till sjöss. Vintern brukar medföra att många bojar och prickar skadas, försvinner eller flyttas från sina ordinarie positioner. Nu ersätts de som försvunnit, samtidigt som alla flytande sjösäkerhetsanordningar kontrolleras och positioneras.
– Vi kontrollerar varje enskild boj och prick. Skadat material byts och statusen på förankringar ses över. Översynen är redan klar i Öresund och har startat i Vänern, Hanöbukten, Mälaren och i Stockholms södra skärgård, säger Ulf Smith, chef för farledsdrift på Sjöfartsverket.
Vintern har i stort sett varit skonsam mot de sjösäkerhetsanordningar som finns runt kusten. Målsättningen är att arbetet ska vara klart runt midsommar och på Sjöfartsverkets webbplats presenteras kontinuerligt vilka områden som är färdiga. När våröversynen är klar meddelas det också genom Underrättelser för sjöfarande som går att prenumerera på via Sjöfartsverkets webbplats.
Bildtexter:
Under vårutprickningen kontrolleras, åtgärdas och poistioneras alla flytande sjömärken som Sjöfartsverket har driftansvar för. Här är det bottenfundamentet för ett styrbordsmärke som kontrolleras.
Under vårutprickningen kontrolleras, åtgärdas och poistioneras alla flytande sjömärken som Sjöfartsverket har driftansvar för. Här är det ett styrbordsmärke som åtgärdas.
Foto: Sjöfartsverket.
Scania utökar med ytterligare ett miljöalternativ till sin branschledande palett med Euro 6-certifierade lastbilsmotorer. Det är Scanias 16-liters 580-hästars V8-motor som nu finns att beställa i ett utförande för upp till 100 procent biodieseldrift (EN 14214) ihop med R-serien. Scania har därmed fem olika motorer för biodieseldrift i sitt program, i ett effektspann från 320 till 580 hästkrafter.
I grundutförandet erbjuder nytillskottet hela 2,950 Nm redan från 1,000 r/min. Den robusta konstruktionen hos Scanias V8-motor har gett den en särställning baserad på hur den parar oöverträffad prestanda med livslängd och andrahandsvärde.
– Ingen annan tillverkare har mäktat med att utveckla fem biodieselmotorer i Euro 6-utförande, säger Joel Granath, chef för Scanias produktledning på lastbilssidan. Vi är ensamma om att ha en lämplig biodiesel för i princip alla kunder, oavsett i vilken slags applikation de planerar att använda sina bilar. Att vi nu även kan erbjuda en V8 till kunder med krävande uppdrag och tillgång till biodiesel är glädjande och ett bevis för hur Scanias modultänkande ger kunderna mervärden också på miljösidan.
Såväl SCR som EGR används för efterbehandlingen av motorns avgaser. Enligt Scanias egna beräkningar förlorar motorn inte mer än högst 8 procent av sin effekt när den körs på 100 procent biodiesel. Samtidigt måste man räkna med en mindre förbrukningsökning, inklusive den AdBlue som SCR-systemet använder.
– Effekttappet är hanterligt om man har med i beräkningen att få lastbilsmotorer är lika starka ens om de körs på diesel, framhåller Joel Granath. Och det man tappar i styrka vinner man på miljösidan. Exakt hur mycket beror på hur det bränsle som används har producerats. Men det finns biodiesel på marknaden som minskar CO2-utsläppen med upp till 80 procent. Om det dessutom finns kostnadsfördelar som exempelvis lägre skatt, är biodiesel ett mycket attraktivt alternativ för många kunder.
Biodiesel är ett befriande okomplicerat miljöbränsle att använda. Chauffören behöver enbart tanka och köra som vilken bil som helst, bränslet är dessutom fullt blandbart i alla proportioner med vanlig diesel om det tillfälligt inte finns att tillgå. För övrigt kan samtliga av Scanias dieselmotorer i Euro 6-utförande drivas med 10 procents inblandning av biodiesel utan några särskilda åtgärder.
Helgen den 5-6 april besöker ubåten HMS Halland och dykeri- och ubåtsräddningsfartyget HMS Belos Skeppsbrokajen i Stockholm. Under lördagen och söndagen är allmänheten välkommen att besöka fartygen.
Sverige har haft ubåtar i mer än 100 år. Den första ubåten, HMS Hajen, togs i drift 1904 efter beslut av kung Oscar II. I dag är Sverige världsledande på konventionella ubåtar. De används framför allt för underrättelseinhämtning och sjöövervakning.
– Vi genomför en informationshelg för att visa allmänheten att vi finns, vad vi gör och inte minst för att informera om möjligheten att ansöka till den grundläggande militära utbildningen som börjar i januari 2015, säger Jonas Thern, informations- och rekryteringsofficer vid Första ubåtsflottiljen.
Under lördagen och söndagen den 5-6 april välkomnar Försvarsmakten och Första ubåtsflottiljen allmänheten att besöka fartygen.
– Vi kommer att erbjuda allmänheten att se hur en svensk ubåt ser ut på insidan. Vi kommer också att visa upp marinens största fartyg, HMS Belos som är vår främsta resurs vid dykning, ubåtsräddning och bärgning. Vår personal finns på plats för att svara på frågor och visa fartygen, säger Jonas Thern.
Plats: Skeppsbrokajen vid Slussen
Tid: Lördag 10:00 – 16:00, söndag 10:00 – 16:00
Övrigt: För att kunna besöka fartygen måste du vara fullt frisk, inte lida av rörelsehinder och kunna klättra i stegar. Fotografering ombord är förbjuden och väskor får ej medtagas.
Cobham SATCOM (tidigare Thrane & Thrane) informerar om den kommande lanseringen av två nya SAILOR terminaler för Inmarsat Global Xpress. Cobham SATCOM är en nyckelpartner till Inmarsat Global Xpress ® som är världens första Ka-bands satellitsystem med hastigheter upp till 50 Mbps som i det närmaste fungerar jorden runt.
SAILOR 100 GX sport har en 103 cm reflektor disk och är avsedd för den kommersiella handelssjöfarten. Den kompakta SAILOR 60 GX är tänkt till mindre fartyg och större fritidsbåtar för att även ge dem tillgång till Global Xpress höga bandbredd.
De första SAILOR GX -terminaler kommer att finnas tillgängliga på marknaden under sommaren 2014 för att kunna börja installeras på fartyg i god tid till Inmarsats lansering av Global Xpress.
Dessa två produkter marknadsförs i det berömda SAILOR varumärket. De nya GX terminalerna levereras ”all-in-one,-ready-to-go” vilket innebär att allt är installerat, konfigurerat och testat i fabrik.
Som en etablerad Inmarsat terminal tillverkare har Cobhamn hittills levererat över 35.000 FleetBroadband terminaler. Vi kommer att ge mer information om de nya SAILOR GX terminalerna under de kommande månaderna. Lansering förväntas till Posidonia 2014 mässan i Grekland i juni.
FN:s rapport om klimatpåverkan som släpps i dag ger det tydligaste och mest omfattande beviset hittills på de gigantiska utmaningar planeten står inför. Klimatförändringarna påverkar redan idag liv och försörjningsmöjligheter för hundratals miljoner människor och förändrar känsliga ekosystem som upprätthåller livet på jorden.
– Rapporten är ännu en väckarklocka för att världens ledare måste handla snabbt och kraftfullt. Vi har ett tydligt val att minska utsläppen nu och investera i anpassningsåtgärder eller så riskerar vi att gå mot en värld av förödande risker och ohanterliga konsekvenser, säger Stefan Henningsson, klimatexpert på WWF.
FNs klimatpanel började ge ut sina första rapporter för 20 år. Sedan dess har klyftan växt mellan vad vetenskapen säger och vad länderna gör i verkligheten. Rapporten belyser den dramatiska skillnaden mellan en värld där vi agerar nu för att minska utsläppen från fossila bränslen till en värld där vi inte agerar tillräckligt snabbt.
I rapporten förutspår forskarna dramatiska förändringar för havsisen i Arktis och världens korallrev samt en massflytt av fiskebestånd från tropikerna mot polerna. I Asien riskerar miljontals människor i kustregionerna att råka ut för svåra översvämningar. Skördarna av många viktiga grödor riskerar att minska vilket kan leda till hungerkatastrofer. Andra effekter är ökad havsförsurning, utbredd giftig algblomning, sämre vattenkvalité samt grava ekonomiska konsekvenser regionalt och globalt.
– Fortsatta fossila investeringar innebär en palett av risker för planeten som investerare nu måste beakta. Att vårt pensionssparande bidragit till att sätta oss i denna ovissa situation är motsaten till en tryggad framtid. Här finns ingen tid att spilla, det är dags att tänka nytt redan idag. Att tackla klimatförändringarna handlar om att ta ett helhetsgrepp för hur vi organiserar oss i riktning mot det fossilfria samhället, säger Stefan Henningsson.
Den 13 april lanseras IPCCs delrapport tre i Berlin om åtgärder för att begränsa klimatets effekter. I oktober 2014 kommer IPCC:s samlade utvärdering att sammanställas i en syntesrapport. Lanseringen sker i samband med ett möte i Köpenhamn.
Fakta: Detta är den andra i en serie av fyra rapporter som utarbetats av världens ledande klimatforskare och nationella myndigheter i FNs klimatpanel (IPCC).
Den bedömer klimatpåverkan, anpassning och sårbarhet för både människor och ekosystem när det gäller observerade effekter och framtida risker.
Potentialen att anpassa oss till klimatförändringarna bedöms samt de områden där människor eller ekosystem inte kommer att kunna anpassa sig till i framtiden.
Länkar:
Läs mer på http://ipcc.ch/
WWFs globala kampanj om förnybar energi: http://www.panda.org/seizeyourpower
Följ vårt klimatarbete på Twitter : @climateWWF
Gilla oss på facebook : http://www.facebook.com/WWFclimateandenergy
Läs våra bloggar: http://climate-energy.blogs.panda.org/
Varje år arbetar 100 000 sportfiskare mer än 900 000 ideella dagar med fiske- och vattenvård. Det motsvarar nästan tio naturvårdsverk eller 15 heltidsanställda i varje kommun. De pengar staten skjuter till räcker inte. I år delar Sportfiskarna därför ut 200 000 kr för att stötta detta ideella fiskevårdsarbete.
Bland de 18 projekt som tilldelats bidrag ur Sportfiskarnas Fiskevårdsfond 2014, hittar man bland annat biotopvård i Skeboån, undersökning av möjligheter för fria vandringsvägar i Lagan, och utplacering av ståndstenar i Stockholms Ström.
– En effektiv fiskevård krävs för många fiskbestånd och för naturvården men också för sportfiskets framtid i Sverige. Det är en av våra bredaste folkrörelser med miljoner utövare. Det är också en växande näring som omsätter miljarder och sysselsätter många, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.
Sportfiskarna anser att det behövs mer pengar till fiskevården och att de pengar staten skjuter till är otillräckliga. I år inkom ansökningar för mer än 500 000 kr till fiskevårdsfonden. Mer resurser till fiskevård skulle vara positivt för både hotade fiskbestånd och för sysselsättningen.
Kommentarer
Väldigt många båtar i aluminium på årets mässa i Älvsjö kan var början på slutet för en övervärderad trend.
Året runt egenskaperna övervärderade, aluminium åldras och blir skörare.
bäst är väl att de grovt till yxade båtarna går att smälta ner!
Bertil om aluminiumbåtar är felyggda med felaktig aluminium med felaktig eldragning blir dom spröda… En aluminiumbåt som är byggd i rätt kvalitet på aluminium byggd på spant och stringers på rätt sätt med korrekt dragen el håller!
Jag har äger en 50knops båt från denna tillverkare som jag haft i 16 år som gått många timmar året runt hårt i ur och skur och skrovet är fortfarande som nytt… Jag kan varmt rekommendera denna tillverkare som håller mycket hög klass på sina jobb.