Nyheter

Under våren 2014 öppnar Pantaenius dörrarna till sitt nya Marstrandskontor.

– Anledningen till att vi vill vara på Marstrand är givetvis närheten till båtlivet, säger Bo Bergqvist, vd på Pantaenius.

– Marstrand är ett världsnamn inom yachting och de allra flesta som har båtliv som intresse eller livsstil, har ett förhållande till denna fantastiska ö. När tillfället yppades insåg vi vilken möjlighet vi får att även under kontorstid befinna oss mitt i båtvärlden, tillsammans med varv, tillverkare och utövare av båtsport. Kanske är det ett gammaldags sätt att tänka i dagens internet-baserade värd, men vi är ett företag som tycker att personlig kontakt och fysisk närhet till kunder och partners inte bara är det viktigaste, utan även det roligaste sättet att arbeta på, båtlivet är ju även vårt största säger Bo.

Info: www.pantaenius.se

Sjöräddningssällskapet (SSRS) räddar liv till sjöss. När larmet går måste räddningsenheterna vara redo att rycka ut. Aretics underhållssystem MaintMasterTM kommer att bidra till båtarnas höga driftsäkerhet.

Aretics stöder Sjöräddningssällskapet med underhållssystemet MaintMasterTM. Systemet hjälper Sjöräddningssällskapet att sköta sin flotta på ett säkert och kostnadseffektivt sätt.

Driftsäkerhet
Sjöräddningssällskapet sammanställer nu den information som skall ligga till grund för systemet och börjar använda MaintMasterTM till våren.

– Det känns bra att kunna göra en samhällsinsats, säger Aretics vd Peter Björnholm. Sjöräddningssällskapet gör ett fantastiskt jobb med många ideella insatser. Vi är många båtmänniskor på Aretics så vi vet vilken trygghet det är att Sjöräddningssällskapet finns om något går fel ute på sjön. Vi är glada att vi kan hjälpa Sjöräddningssällskapet att säkerställa båtarnas driftsäkerhet.

Effektivt och användarvänligt
MaintMasterTM är tillgängligt var användaren än befinner sig. Det enda som behövs är en dator och internet. Systemet ger en god överblick över status och behov av underhåll på Sjöräddningssällskapets många enheter. Det ger ökad kontroll på reservdelshantering, planering av underhållsarbetet och underlag för förbättringsarbete. MaintMasterTM är användarvänligt och intuitivt i sin uppbyggnad.

– Enkelheten är viktig för oss, förklarar Marie-Louise Dahlberg, projektledare på Sjöräddningssällskapet. Vi har närmare 2 000 frivilliga som sköter mycket av det dagliga underhållet på våra sjöräddningsenheter. Vårt underhållssystem måste vara lätt att förstå och lätt att hantera för dem.

– Med MaintMasterTM får vi en tydlig och ständigt aktuell helhetsbild av våra olika sjöräddningsenheter. Tack vare det kan vi ge snabb support åt de frivilliga, som ser till att vi alltid har båtar som är redo för uppdrag.

Atlantica har den fina sommaren 2013 färsk i minnet och företaget ser fram emot att få möta våren och sommaren med en starkare besättning än någonsin. De anställda tycker också att det känns som en liten ljusning i båtbranschen inför säsongen 2014 då de under hösten och fram till idag haft fler offertförfrågningar och nyteckningar jämfört med samma period 2012.

– Vi är mycket stolta över att Atlantica fyller hundra år som varumärke 2016 och ännu mer stolta över att vår personal tillsammans har mer än 300 års samlade erfarenheter från båtbranschen och inom försäkring. Vi känner att vi står väl rustade för att möta båtsäsongen 2014, säger Lars Torgersson på Atlantica Båtförsäkring.

Kända ansikten på nya platser
Ann Oresten blir ny kundtjänstchef 1 februari.
Ann har en lång och gedigen kunskap och erfarenhet av Atlantica och företagets produkter. Hon arbetar tillsammans med sin rutinerade kundtjänstpersonal på kontoret i Göteborg.
Anders Ritzler, som tidigare arbetet med fokus på försäljning, ansvarar sedan 1 november för Affärsutveckling, Märkessamarbeten, Koncept och IT. Frågor kring nya produkter, våra märkesförsäkringar samt Atlanticas leverantörssamarbeten och nya affärsmöjligheter samlas på Anders avdelning.
Atlanticas erfarna skadereglerare Bill-Owe Johansson och Henrich Johansson kommer att ansvara för försäljningen på Västkusten och i Södra Sverige. De kommer att ha en delad tjänst mellan skador och försäljning vilket ger oss en effektiv bearbetning och stöd för företagets samarbetspartners i västra och södra delen av landet.
Kicki Norman är sedan 1 januari Försäljnings & Marknadschef med ansvar för Försäljning, Marknad, Kommunikation, PR, Webb, Nyhetsbrev samt Kund och Ombudskontakter.
– Det är fantastiskt att kunna ta tillvara den befintliga kompetensen på Atlantica och att kunna besätta nyckelbefattningar med kompetenta och erfarna medarbetare, Detta samtidigt som det ger möjlighet att rekrytera och förstärka organisationen med nya och positiva krafter utifrån de vakanser som uppstår, säger Lars Torgersson.

Info: www.atlantica.se

Dehler 38 har utsetts till European Yacht of the Year i klassen Prestanda Cruiser. Utmärkelsen delades ut på båtmässan i Düsseldorf och ska inte blandas ihop med European Powerboat of the Year, som delades ut på samma plats den gångna helgen.

HanseGruppen har i Dehler 38 skapat en tuff, snygg, kvalitetsbåt i den tuffa prestandaklassen som lyckats med konsten att både bli vald till European Yacht of the Year i Europa i en klass och i USA samma år.

Båten har prisats av journalister och seglare för sin prestanda, sina seglingsegenskaper, ergonomi, kvalitet och prisvärdighet.

Dehler 38 representerar det senaste inom Cruising/Racing. Den hade sin världspremiär i januari 2013 på Boot mässan i Düsseldorf.

Designkontoret Judel&Vrolijk har ritat båten utgående från sin ledande ställning som en av världens absolut mest framgångsrika designer av havskappseglare och TP52 båtar.

Tekniska fakta
Längd: 11,30 m
Bredd: 3,75 m
Djup: 2 m (alternativt 1,6 m eller 2,2 m)
Vikt: 7,1 ton
Kabiner: 2 eller 3

Info: www.dehler.com

Utbredningen av syrefria bottnar i Östersjön ligger fortfarande på rekordhöga nivåer. Det visar de mätningar som SMHI, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, gjort under hösten.

– Det är allvarligt eftersom syrebristen är ett av de viktigaste måtten på hur Östersjön mår. Syrebristen är framförallt ett hot mot torskens utveckling i exempelvis östra delarna av Bornholmsbassängen, säger Bertil Håkansson på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.

SMHI har analyserat syresituationen i Östersjön sedan 1960-talet på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten och Naturvårdsverket. Perioder med syrefria bottnar är inget nytt för Östersjön, det finns bevis för att bottnar varit syrefria på 1600-talet och fram till 1999 kunde utbredningen variera från år till år. Under 2000-talet har andelen syrefria bottnar ökat markant och befinner sig numer på en konstant förhöjd nivå. Under senare år har man även påträffat låga syrehalter och svavelväte högre upp i vattenmassan än tidigare.

Mätningarna under hösten visar att omkring 15 procent av bottnarna är döda och att cirka 30 procent lider av akut syrebrist.

– En av förklaringarna är att vi inte haft tillräckligt stora inflöden av syrerikt vatten i Östersjön de senaste åren. Några stormiga dagar räcker inte för att få bestående förbättringar, säger Bertil Håkansson, chef för enheten för miljöövervakning på HaV.

– Men syrebristen är också starkt kopplat till belastningen av närsalter till Östersjön, det vill säga utsläppen av kväve och fosfor. Övergödningen leder bland annat till ökad algblomning.

Utbredningen av helt syrefria bottnar är störst i västra och östra Gotlandsbassängen och i östra delen av Bornholmsbassängen. Syrebristen har stor inverkan på torsk eftersom torskäggen måste flyta i vattnet under en period tills ynglen utvecklats. För att äggen ska kunna flyta och överleva krävs en viss salt- och syrehalt. Området öster om Bornholm är den viktigaste lekplatsen för torsk i Östersjön. Men ofta är det syrebrist i det djupvatten som har tillräcklig hög salthalt för att torskäggen ska flyta.

– Syrebrist i ett havsområde kan leda till att fisken flyr eller dör. Även andra bottenlevande djur som maskar och musslor försvinner, säger Bertil Håkansson.

– Den enda långsiktiga lösningen för att få ner syrebristen till normala eller naturliga nivåer är att fortsätta minska utsläppen av kväve och fosfor.

Källa: HaV.

Statistik från Brå över anmälda brott 2013 visar att det skett en ökning av inbrott i källare och vindar. Jämfört med 2012 är ökningen 17 procent. Försäkringsbolaget If ger tips hur du kan förebygga inbrott i förråden.

Ny statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå) över anmälda brott 2013 visar att det totala antalet brott i princip är oförändrat i Sverige. En kategori brott som däremot ökar är inbrott i källar- och vindsförråd. Ökningen är hela 17 procent jämfört med året innan.

– Det kan bero på att tjuvarna upptäckt att förråden i källare ofta är lättare att bryta sig in i. Där kan de arbeta mer ostört och snabbt få ut godset. Att råka ut för ett förrådsinbrott är väldigt trist och vi vill uppmärksamma folk på den här trenden, säger Marcus Röjemo, skadehandläggare på If.

Försäkringsskyddet är inte lika starkt i förråd som i den egna bostaden. En vanlig hemförsäkring täcker inte stöldbegärlig egendom, såsom konst, smycken och kameror, som förvaras i förrådet.

– Ett gott råd är att inte förvara värdefulla saker i förråden. Ingången till förråden bör ha ett ordentligt lås och nycklar ska inte vara på drift, säger Marcus Röjemo.

I vår är det dags för fartfyllda Sail Racing att ta plats i MQs butiker runt om i Sverige, Norge och på Shop online. Förra säsongen stärkte MQ sin profil med attraktiva varumärken som Filippa K, Whyred och Elvine – genom lanseringen av Sail Racing fortsätter kedjan sin satsning mot att erbjuda de bästa av varumärken.

– Vi tror att Sail Racing som varumärke på många sätt tilltalar MQs kunder. Tekniskt innovativt och funktionellt för att klara tuffa förhållanden, och samtidigt stilsäkert mode. Det är kollektioner som passar MQ och som stärker oss som varumärkesdestination, säger Christina Ståhl, MQs vd.

Med innovation och funktionalitet som signum har svenska Sail Racing tagit en tydlig position på marknaden. Varumärket är tätt förknippat med sk ”speed sailing” och designar kläder för seglingens absoluta världselit. Sail Racings exklusiva test-team, bestående av en rad framstående seglare, är en viktig del i utvecklingen av nya plagg och sätter en hög standard för hela sortimentet, från de mest högteknologiska jackorna till mer avslappnade casualplagg.

Vid lanseringen får MQs kunder chans att tävla om ett actionfyllt äventyr under den professionella seglingsserien M32 Cup tillsammans med den svenska OS-guldmedaljören Fredrik Lööf.

– Det känns fantastiskt att starta ett samarbete med MQ. Vi får en stark och mycket viktig distributionskanal inte enbart imagemässigt utan också med en bra geografisk etablering. MQs kunder ges möjlighet att tävla om en seglingsupplevelse fylld av hög fart och adrenalin. Att få segla en M32-katamaran i 100% kolfiber tillsammans med vår test team-medlem Fredrik Lööf är ”speed sailing” på högsta nivå, säger Joakim Berne, försäljningschef på Sail Racing.

Herrkollektionen, som bland annat består av funktionella jackor, hoodies och detaljrika pikéer, visar upp på en skön casualstil i marina färger. I butik och på MQ Shop online från mitten på mars.

Båtproducenten Marinteknik i Norrtälje AB och Alukin aluminiumbåtar är nu på plats i nya lokaler på Gäddvägen 11 mitt emot Beijer Bygg i Görla, Norrtälje.

Till årsskiftet flyttades verksamheten till rymligare lokaler som anpassats för båtbyggeri av hyresvärden. Båtarna produceras i sin helhet av företaget Marinteknik som huserat i Riflex lokaler i Görla företagsby sedan några år tillbaks.

Sedan 2006 har företaget tillverkat Alukin aluminiumbåtar i Riflex lokaler i Görla företagsby i Norrtälje. Företaget har sakta men säkert växt och detta är fjärde gången som verksamheten får behov av större ytor.

– Vi har stadigt ökat vår försäljning varje år sedan starten, vilket också innebär att vi behöver mer yta för att få plats och hinna med tillverkningen, säger Peter Nikula, VD på Marinteknik i Norrtälje AB.

Den nya lokalen ligger centralt endast ett stenkast utanför Norrtälje stad. Den orangea byggnaden är synlig från E18 på väg ut mot Kapellskär och när mörkret sänker sig ser man flitens lampa lysa i raden av fönster som vetter ut mot motorvägen. Bygghandeln Beijer ligger tvärs över gatan på Gäddvägen och är ett bra riktmärke för den som även vill ta sig en titt på genuint båtbyggeri från grunden.

– Vi är mycket nöjda med läget och med lokalerna samt med Riflex som hyresvärd. Här hoppas vi kunna fortsätta växa och utvecklas ett tag till. Vi har en hel del spännande idéer på gång inför framtiden, berättar Maria Malmberg Nikula, marknadsansvarig på Marinteknik i Norrtälje AB.

Aluminiumbåtarna från Roslagen har blivit populära bland så väl professionella användare som för fritidsbrukare och skärgårdspendlare. Båtarna är tåliga och är byggda för att göra båtlivet praktiskt och enkelt för användaren. Att växa och bli större kan ha sina fördelar, men företagets mål är främst att fortsatt tillhandahålla ett exklusivt erbjudande med hög flexibilitet och möjlighet till individuella anpassningar i båtarna.

– Nyligen anställde vi ytterligare en båtbyggare och totalt är vi nu sex personer i teamet, så vi står väl rustade inför säsongen, avslutar Peter Nikula.

Dansken Jens Dolmer (44) och spanjoren Pablo Arrarte (33) kompletterar Team Brunel i 2014-15 Volvo Ocean Race. Båda seglarna återvänder därmed till ”Life at the Extreme”.

För Arrarte blir det en återförening tillsammans med hollänska Team Brunels skeppare, Bouwe Bekking.
2008 gjorde Pablo Arrarte sin debut på en båt i Volvo Ocean Race ombord på Telefonica Blue, då med Bekking som skeppare. I den senaste upplagan av tävlingen var han med ombord på spanska VO7:an Telefónica.

Pablo Arrarte startade sin seglarkarriär med OS-seglingar i både Finnjolle och Starbåt. Han tog bland annat en tiondeplats i OS i Aten 2004.
Den danska seglaren Jens Dolmer kommer med i Volvo Ocean Race för andra gången i sin karriär. I Seglingen som gick 2008–09 gjorde han sin debut ombord på Ericsson 3.

Dolmer har även seglat med i bland annat 2005–07 America’s Cup ombord på Victory Challenge, som den gången vann Pineapple Cup, Trans Atlantic Race, flerfaldig vinnare i Maxi Worlds, och fem år ombord i Match Race Tour.

Team Brunel är det fjärde teamet som har bekräftat sitt deltagande i 2014–15 Volvo Ocean Race. De övriga tre är svenska Team SCA, Team Abu Dhabi (Förenade Arabemiraten) och Team Dongfeng (Kina). Ytterligare tre team förväntas anmäla sig under de närmaste månaderna.

Info: www.teambrunel.nl

Bilderna:
Pablo Arrarte. Foto: María Muiña – Telefonica.
Jens Dolmer. Foto: Gustav Morin – Ericsson Racing.

Marström Composite AB i Västervik har skrivit avtal med Aston Harald AB på Hönö om övertagande av M32 Catamaran Project från Marström Composite, som ska fokusera på mer industriell produktion av kolfiberprodukter.

Aston Harald tar över tillverkningen av M32 från och med februari. Aston Harald Group har varit den största aktören för att kundanpassa M32 katamaraner från Marström Composite och kommer nu att bygga och organisera marknaden för den här båttypen.

M32 är en kolfiberkatamaran med fokus enbart på enkelhet och fart för amatörer och erfarna proffs. Under 2014 kommer M32 Cup till Göteborg, Oslo, Malmö, Köpenhamn och Stockholm. Dessutom seglas en Gold Cup i Miami 28 februari till och med 3 mars.

– Det känns bra att få en långsiktig ägare till M32-projektet, då intresset både för båten och cupen är mycket stort, säger Peter Gustafsson på Blur som är en av de drivande bakom projektet.

Info: http://m32cup.com/2014/01/19/europa-vs-us-in-miami-winter-series/

Foto: M32 Cup.

Bavaria presenterade 18 januari en helt ny modell på båtmässan i Düsseldorf. Bavaria Easy 9.7 är en ny modell med ett sensationellt lågt pris som erbjuder utrymmen likvärdiga med Bavaria Cruiser 33. Båten, som är en enklare version av Bavaria 32 Cruiser, är en perfekt dagseglare eller instegsbåt för familjen.

Bavaria Easy 9.7 är fullt segelklar för 549 950 kr inklusive moms, fritt fabrik. Priset inkluderar till exempel segel, tryckvatten, 150 liter vattentank, LED-lanternor och två hytter.

Båtens standardutrustning är mindre omfattande än för Bavaria Cruiser, vilket ger möjligheter att komma ut på sjön till ett lågt pris. Bavaria Easy 9.7 är likt alla Bavariamodeller konstruerade av Farr Yacht Design och finish är densamma som den prisade Bavaria Cruiser 33.
Som tillval till båten finns två utrustningspaket, Easy Living och Ankring.

Easy Living kostar 72 490 kr. Paketet inkluderar sittbrunnsbord, varmvatten, dusch på akterspegeln, landström, nedgångsdörrar med plexiglas, dörrar till för- och akterkabin, spis, kylbox, extra AGM batteri och dusch i WC.

Bavaria Easy 9.7 får premiär i sommar, men kan beställas redan nu. Båten är 15 160 kr billigare än vad Bavaria 30 var 2007.

Tekniska fakta:
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,42 m
Vikt: 5 200 kg
Motor: Volvo Penta D1-20, 18 hk
Rigg: Seldén
Hytter: 2 st
WC: 1 st
Info: www.bavariasverige.se

Kommentarer

Lars 22:07:28 2014-01-20

Den är alltså inte konstruerade av Farr , den är designad av Farr kan tänkas. Farr är ett designkontor, ej en tillverkare.

Johan 22:20:29 2014-01-22

Den är designad och konstruerad av Farr. På uppdrag av Bavaria. Bavaria tillverkar och säljer.

Bernt Lindquist 22:04:00 2014-01-27

Det kan lätt bli begreppsförvirring i detta sammanhang. På svenska upplevs konstruktion som något som utförs av en konstruktör som står för dimensionering och strukturell uppbyggnad. Arkitekten står för form och planering.
I båtsammanhang är dessa delar av tillblivelse processen ofta utförda av samma person eller i vart fall samma företag.
För att komplicera bilden ytterligare används internationellt ordet design för båda dessa delar av utvecklingen.
Stora företag använder på senare tid, som i Bavarias fall, både yacht design företag som Farr Yacht Design som står för konstruktion, dimensionering, köl och rigg samt grundform på båten. i detta fall står Design Unlimited för ut- och invändig styling.

Norska Nordkapp 605 Enduro blev en av vinnarna i “European Powerboat of the Year”, som offentliggjordes på båtmässan i Düseldorf på lördagskvällen. I övrigt var det ont om skandinaviska vinnare.

“European Powerboat of the Year” delas ut av en jury med båtjournalister, som tar fram vinnare i olika klasser.

Nordkapp 605 Enduro vann klassen för båtar upp till 25 fot.

Läs mer om vinnarna i norska Båtliv: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=2163057&cat=5867#

Galenskaparen och träbåtsentusiasten Anders Eriksson och hans stolthet, en Solö 25 Lyx II – nu med helt ny motor och nylagt teakdäck kommer till Båtmässan i Göteborg.

– Till och med seglarna tycker att vi är ett stiligt ekipage och vinkar glatt åt oss på sjön, säger Anders Eriksson.

Både Anders Eriksson och hans båt, som heter Mimmi, kommer att finnas på plats på Båtmässan i en av Volvo Pentas montrar.
– Jag har nyligen bytt hela motorn i min båt som är byggd 1968. Det blev ett väldigt lyft och innebär att vi kan fortsätta tillsammans, säger Anders Eriksson som köpte sin Solö, 1996.

Volvo Pentas koncept att byta ut hela motorn på äldre båtar kallas repowering och ger ett lugnare, renare, snabbare, enklare och bekvämare båtliv samtidigt som värdet på båten ökar.
– Det är härligt när en gammal båt känns som ny och att man inte behöver oroa sig över att motorn ska klappa ihop.

Utöver ny motor har Anders Eriksson även satsat på att renovera båten och det är Mats Stefansson, mest känd som ”Mats Snickare” på Tjörn, som stått för hantverket.
– Jag har varit på Båtmässan i 33 år och märker tydligt att intresset för träbåtar ökar varje år. Det är härligt hur glada folk blir av att se, känna och uppleva träbåtarna. Många längtar tillbaka till hur semestern var förr i tiden med enkla träbåtar utan massa lyx och moderniteter, säger han.

Utöver deltagande i Volvo Pentas monter kommer Anders Eriksson att, på sitt alldeles egna personliga sätt, berätta om sitt båtliv och sin kärlek till träbåtar på Båtmässans Stora Scen, onsdag den 5 februari.
– När jag var liten pojke och satt och metade vid Trollhättans kanal gled en Solöbåt förbi. Jag blev alldeles tagen av den vackra båten och tappade spöet i vattnet. Sen gick jag gick hem och byggde en liten modellbåt som liknade min drömbåt – en Solö.
– Och nu, massa år senare, har jag förverkligat min dröm. Jag är väldigt stolt över min båt och jag njuter fullt ut i sittbrunnen i en stilla naturhamn. Träet som blänker i vattnet, doften av hav och mahogny – då är det gôtt att leva!

Båtmässan pågår den 1-9 februari på Svenska Mässan i Göteborg.

Info: www.batmassan.se

Bilden:
Anders Eriksson och hans Solö 25 Lyx II. Foto: Christer Ljungaeus.

Helt nya Greenline 48 Hybrid var en av de första båtarna som fick sin världspremiär på båtmässan Boot i Düsseldorf, som startar 18 januari. Båten har samma designlösning med en öppen salong som leder ut till akterdäck som sina småsystrar. Men det är mycket mer plats ombord.

Bland annat har 48-fotaren tre separata kabiner med var sin toalett. Ägarkabinen, i fören, har dessutom både toalett och separat duschrum.

Det är det slovenska företaget Seaway som står bakom Greenline, som har fått stor uppmärksamhet för sina hybridbåtar. Båtliv har bland annat provkört Greenline 33, en båt som redan fått flera svenska ägare.
Seaway har lagt fem års utvecklingsarbete på Greenline 48 Hybrid, som blir flaggskeppet i företagets hybridserie. Hon kompletterar de båda mindre modeller Greenline 33 och 40.

I den nya 48-fotaren finns flera intressanta nyheter. Bland annat:
Ny interiördesign.
Ny generations hybridsystem.
Komfortabel flybridge.
Två gästkabiner.
Hydraulisk badplattform.

Greenline 48 Hybrid förses med både solpaneler kopplade till lithiumbatterier samt batterier kopplade till två stycken elektriska motorer på 14 kW vardera och en 10 kW generator, som gör det möjligt att köra antingen bara för el eller med elektrisk-diesel hybriddrift.
All utrustning i pentryt, salongen och övriga båten drivs med 230V.

Info: www.bavariasverige.se

Svenska Ryds är på gång med nya modeller efter omstarten av bolaget. Det allra senaste är en ny skärgårdsjeep, som ska presenteras i vår. Stilen känns tydligt igen från de senaste nyheterna som Ryds har presenterat – F528 och F588, uppger Batmagasinet.no.

Skrovet är på 16 fot och därmed något mindre än de båda andra nya modellerna. Ryds har satsat på ett smart modulsystem, där samma luckor och andra detaljer kan användas i flera modeller. Troligen får den nya båten samma lösningar.

Linjerna med höga och breda fribord känns också igen, liksom tillverkningstekniken som är miljövänlig vakuuminjicering.

Enligt nätuppgifter kostar den nya skärgårdsjeepen cirka 140 000 kr. Båten får premiär på båtmässan i Göteborg och kan förses med utombordare på max 60 hk.

Info: www.ryds.se

Det tyska företaget Niro Petersen har tagit fram den här riktigt snygga hållaren för espressomaskinen ombord. Det underlättar ju båtlivet om skepparen får kaffe samtidigt som hållaren är gjord i en marin stil.

Niro Petersens Nespressohållare heter “Pixie” och kan sättas fast antingen med botten i till exempel en bänk eller på ett skott i båten.

Pris 160 Euro inklusive moms.

Info: http://www.Niro-Petersen.de

International Färg utökar sitt sortiment av biocidfria bottenfärger. Cruiser Zero innehåller varken zink, koppar eller andra biocider och rekommenderas för båtar i insjöar och utmed norrlandskusten samt andra områden där biocidinnehållande bottenfärger inte får eller vill användas.

Eftersom färgen är vattenburen är den i det närmaste fri från lukt och torkar snabbt. Cruiser Zero är en mjuk polerande bottenfärg och finns i de klara kulörerna vit, mörkblå, svart samt röd.

Trots den ihållande ansträngda situationen på de internationella båt- och vattensportmarknader blickar Messe Düsseldorf med optimism på boot 2014. Bokningarna från den utställande industrin utgör en bra utlastning av de 17 mässhallarna med sina totalt 213 000 m2 utställningsyta. 1 650 utställare från över 60 länder kommer mellan den 18 till 26 januari att på den viktigaste mässan för dem att presentera yachtpremiärer, nya vattensportutsrustning och maritima tjänster.

– Med detta resultat kommer vi i alla fall att ansluta till fjolårsnivån och befästa vår position på den internationella mässmarknaden. Om våra förväntningar på att realisera en viss tillväxt uppfylls kommer att visa sig de kommande månaderna. Branschen koncentrerar sin mässbudget till boot Düsseldorf så att de kan utnyttja den internationella och köpstarka publiken som kommer till Europas centrala marknadsplats” säger boot-direktören Goetz-Ulf Jungmichel under en förpresentation av mässan, ”Vi räknar med en högkvalitativ mässa där framförallt områdena för båtar och yachter visar allt, som en anspråksfull publik kan förvänta sig däribland många återkommande utställare.

Runt 50 000 besökare från utlandet lockas årligen till boot Düsseldorf varje år. Härtill kommer potentialen från de i Europisk jämförelse robusta tyska marknaden vilken med sina positiva rambetingelser såsom ekonomisk tillväxt och låg arbetslöshet förblir en stabil grund för goda affärer.

I mässhallarna på boot 2014 kan mässgästerna från både in- och utlandet förvänta sig en internationell marknadsmångfald från praktiskt taget alla områden. Mer än 650 utställare kommer från utlandet och tar upp nästan hälften av utställningsytan. Nationslistan sträcker sig från Egypten till Cypern. De största nationsdeltaganden från utlandet är Nederländerna med 140 båtvarv, utrustning och servicetjänster, följt av Italien, Frankrike, Polen och Storbritannien.
Förutom de individuella montrarna från de utländska utställarna kommer det att finnas nationsmontrar från betydande båtnationer såsom Finland, Frankrike, Storbritannien, Polen och Nederländerna.

Elva av de totalt 17 mässhallarna på boot Düsseldorf tillhör båtar och yachter vilka drivs med segel, motorer och även muskelkraft. 440 varv, handlare och importörer här under mässans tak ett enastående utbud med totalt 1700 båtar och yachter, alltifrån kanoter och jollar till lyxyachter men även flytande antikviteter.

Bland segelbåtarna i hallarna 18 och 17 med 150 internationella varv finns båtar från handlare och importörer. Oyster från Storbritannien levererar sin nya Oyster 825 – mässans största båt med segel.

Specialsegmentet med mehrrumpfboote slutligen etablerat sig i hallen 15 med 20 utställare. Katamaraner och trimaraner i alla storleksordningar visasw bland annat från stora namn som Catana, CNB Lagoon eller Fountaine Pajot. En CAT-lounge med gastronomi står utställare och besökare till förfogande där både business och informationsutbyte. Information runtom temat ”Segling med katamaraner och trimaraner” erbjuder Multihull Forum med ett omfattande och av proffs organiserat föredragsprogram under alla mässans dagar.

En representativ överblick på motorbåtssport ger 250 utställare i hallarna 4, 5, 9, 10 och 15. Den amerikanska Brunswick Group erbjuder i hall 9 på boot 2014 på 1600 kvadratmeters utställningsyta en show med kända amerikanska sportbåtmärken såsom Sea Ray, Bayliner eller Quicksilver. I mässhallen 4 koncentrerar sig de ”Big Five” med motorbåtsindustrin med sina nya modeller. Bavaria, Bénéteau, Jeanneau, Galeon och Nimbus. Stålbåtsindustrin, en nederländsk specialitet, presenterar sig i hallen 15 med en samlingsmonter med rubriken ”Port 15”.

Med mer än 40 stora och lyxiga yachter såsom båtar och tenderbåtar från High End området ligger utbudsnivån i hall 6 åter igen i lätt medvind. Vare sig Azimut, Ferretti, Princess eler Riva, i världen av lyxiga yachter satsar man på Düsseldorf! De runt 30 största yachterna på boot 2014 kommer via vattenvägen till mässan och kommer in i hallarna via kranen ”Big Willi”.

Bland höjdpunkterna i programmet för stora saker går britterna i bräschen. Princess satsar på en motoryacht i 30-metersklassen som sätter nivån. Van der Valk från Nederländerna ställer ut en 27,6 meter lång stålbåt Continental III.

För branschens kunder står åter igen i hall 6 åter igen ”blue motion Lounge” till förfogande. Den erbjuder excellent gastronomi, komfortabla lokaler för kundsamtal och förhandlingar och bjuder in till shopping i exklusiva butiker.

Bra bokad är också superyachtshowen i hallen 7a där 70 utställare visar upp sina kunskaper i förverkligandet av yachtbyggprojekt, aktuella planer och modeller samt informerar över branschrelevanta tjänster.

Utrustningsmarknaden på boot profiterar av trenden av att värdeinvestera i båtar och yachter. 350 internationella utställare visar i hallarna 10, 11 och 12 allt vad som är nödvändigt och möjligt för att fräscha upp eller förbättra komforten på båtarna. Båtelektronik, motorer, tillbehör, funktionsklädsel och marinutrustning rundar av utbudet i dessa hallar.

En ny temavärld i hallen 11 är Refit Center där besökarna får information och orienteringsmöjligheter runtom temat värdehållning och –stegring. ”Do it yourself är härvid inte alltid att rekommendera. Vad kan man göra själv och vad är vettigt att eller till och med nödvändigt att ge i uppdrag åt en expert. Dessa frågor ska stå i fokus på Refit Center”, lägger Goetz-Ulf Jungmichel till.

Trendsport, dykning, paddling och turism på, under och vid vatten är teman på boot 2014 i hallarna 1 till 3 samt 13 och 14. Även om Egypten som en av marknadens viktigaste aktörer för dyksportutrustning fortfarande saknas presenterar sig världens största konsumentshow för dyksporten i mässhallen 3 med runt 350 utställare fortfarande i god form.

Vid bokningarna ökar direktförsäljningen. Uthyrningen av monteryta till utställare av dyksportutrustning och utställare inom turism ligger ungefär på samma nivå som i fjolas. Filippinerna , Maldiverna, Indonesien, Italien och Turkiet lockar inom ramen av stora samlingsmontrar sig som dykresemål. Egypten är trots sin instabila politiska situation på plats med 10 individuella deltagare och finns representerade genom den officiella dyksportmontern från ”Arabiska Republik Egypten ”. Med PADI, SSI, den internationella Aquanautic Club (IAC) och Verband Deutscher Sporttaucher (VDST) finns de största dykutbildarna komplett på plats.

I grannhallen 4 har det kompletta området film och fotografi etablerat sig väl med Water Pixel World. Inte enbart dykare utan också utövarna av vattensporter liksom hobbyfotografer tar emot det framstående utbudet. 25 utställare och märken kommer att på boot 2014 presentera sina imaging-produkter och nyheter runtom foto och film. Bland dem finns Minox, Gopro, Rollei, Sealux och Underwater Kinetics.

I hallarna 1 och 2 visar 70 utställare från industri och handel nyheterna inför säsongen 2014 för trendsporter som wakeboarding, stand up paddling, kiting och surfing och erbjuder möjligheten till att utrusta sig.

De semestersökande lockar den maritima resemarknaden i hallarna 13 och 14. Vare sig Turkiet, Kroatien, Italien, Balearerna eller de östtyska insjöarna, den som söker ett passande resemål till kommande sommar, en charterbåt eller vill påbörja en utbildning hittar säkerligen något bland de 300 internationella charterföretagen, researrangörerna, turistorganisationerna, föreningarna och förbunden.

Utbudet för kanotister breddas. Den för två år sedan startade upplevelsevärlden ”World of Paddling” med sin teststräcka visade sig effektiv och 10 nya utställare från bland annat området kanotvandring. 15 utställare och handlare presenterar på boot 2014 allt vad en paddlare kan behöva för att utöva sin sport.

Det arbetas flitigt på det stora vattensporteventet boot Düsseldorf som lyder under mottot ”Upplev 360 grader av vattensport”. Utbudet av upplevelse- och temavärldar kommer att utökas 2014. Efter de redan populära och framgångsrikt införda projekten såsom Beach World, Divingsport Center, World of Paddling och det relaunchade Sportfischer Center kommer nu förutom Refit Center också boot Sailingschool att starta

Boot Sailingschool erbjuder i centrum i hall 14 en inomhuspool där seglarskoj med Optimistjollar och andra jollar sker med kunniga personer. Vindmaskiner ser till att den nödvändiga brisen finns. Målgrupper på dessa upplevelsevärldar är framförallt barn och unga nybörjare.

– För segelsporten fanns det hittills inget vara-med-erbjudande trots att det spelar en central roll. Det är på tiden att ändra det. Den nya temavärlden ger oss tillfälle att dra med massor av utställande seglarskolor och klubbar för att gemensamt och aktivt locka till denna attraktiva vattensport, säger Jungmichel.

Boot segelskola ersätter Vattensport Arena som satsade mest på information och därför hamnade på efterkälken inom aktionscentrena. Delar av nuvarande program kommer att övertas av den nya upplevelsevärlden bland annat säkerhetsaspekten vid vattensporter. Föreningar, förbund och organisationer inom vattensporter behåller i det nya konceptet sin plattform för presentationer av deras tjänster.

På boot 2014 har besökarna tillfälle att samla information och prova på nästan alla vattensporter i sammanlagt 18 tema- och upplevelsevärldar. wakeboard, skimboard, stå-upp-paddling, segling, dykning, kanotpaddling och sportfiske.

”Upplev 360 grader vattensport” är Düsseldorfs framgångsrika svar för framtiden inom båt- och vattensportbranschen. Det gäller att hänga med den demografiska förändringen att begeistra nya målgrupper och då framförallt unga och familjer.

Boot 2014 är dagligen öppet mellan kl. 10.00 till 18.00. Ytterligare information samt inträdesbiljetter finns på www.boot.de under ticketshop. Biljetterna trycks ut direkt och ger gratis tillgång till och från mässan med de offentliga trafikmedel VRR (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr).

Info: www.boot.de

På den stora båtmässan Boot i Düsseldorf blir det i helgen världspremiär för helt nya Draco 26 RS. Det är en ”social” båt med stora öppna ytor och utombordsmotor på 300 hk som visas upp.

Varumärket Draco ska efter hand byggas upp igen, men på det första exemplaret, som visas på båtmässan, pryds sidorna av ett stiliserat S.

Den nya båten är byggd i Polen med handupplagd plast, till skillnad från många andra moderna båtar som tillverkas med vakuuminjicering. För designen står engelska Dubois Naval Architects. De ska även ansvara för två kommande modeller i Dracofamiljen.

Den nya 26-fotaren är främst en öppen båt, men det lär komma en bowrider också med ett par kojer.
Draco 26 RS har inte börjat serieproduceras än, men ett 15-tal båtar ska enligt uppgift byggas till den här säsongen.

Båten är byggd för utombordare på max 300 hk, vilket bör betyda en toppfart på minst 40 knop.
Draco var en gång i tiden en av Europas största båttillverkare. Idag ägs varumärket av Windy Boats.

Här är de första bilderna på helt nya Hallberg-Rassy 48 Mk II, som får sin premiär på Boot i Düsseldorf 18-26 januari 2014,

Det 70-årsfirande svenska varvet Hallberg-Rassy har världspremiär för nya Hallberg-Rassy 48 Mk II på båtmässan i Düsseldorf, som hålls 18–26 januari.
Hallberg-Rassy 48 Mk II är ny för 2014. Hon ger mer naturligt ljus, mer komfort och mer elegans.

Nya Hallberg-Rassy 48 Mk II är en uppföljning av Hallberg-Rassy 64 och 55. Jämfört med föregångaren, Hallberg-Rassy 48, är den nya modellen förbättrad på 15 punkter, med fokus på naturligt ljus, komfort och elegans.

Bland annat innebär det större salongsfönster, fyra skrovfönster, inredning accentuerad med vitlackade träpaneler, elegantare vindruta, smäckrare ventilatorer, uppgraderade batterier, större TV på hela 40 tum, med mera.

Info: www.hallberg-rassy.com