Svenska Delta 88 står för något helt nytt i yachtvärlden. Lång och smal som en klassisk Petterssonbåt, men modern och stilfull som en riktig yacht ska vara. Båtliv har kört denna lyxiga privatyacht där varje detalj är noga genomtänkt.
Efter tio år på marknaden och fler än 350 sålda motorbåtar på 26–54 fot var Delta Powerboats redo för en riktig storsatsning. Företaget, som har sitt huvudkontor i Stockholm, tillverkar sina båtar vid Luksusjaht (ägare Lennart Alpstål). Där byggs också flera av Arcona Yachts båtar och tidigare även ett par modeller till finska Nautor´s Swan.
Delta har jobbat hårt för att ta fram moderna och bränsleeffektiva båtar. De byggs därför i moderna material och metoder – kolfiber med vakuuminjicering – som ger en lätt och väldigt stark konstruktion.
Detta gäller i högsta grad även för Delta 88, som har ritats av designern Lars Modin i Vaxholm. Han hade redan designat yachten när den första köparen bestämde sig för att satsa på detta annorlunda båtprojekt. Båten började byggas våren 2011, när den ekonomiska krisen var som mest påtaglig. Då var det en mer strömlinjeformad yacht med delvis annan överbyggnad, men med samma skrov som den färdiga båten.
– Delta 88 var helt färdigritad när kunden beställde den. Han gillar matlagning och ville ha en pentryspis med fem värmezoner, men i övrigt stämmer det mesta med grundritningarna, säger Lars Modin.
Gyro stabiliserar
Delta 88 vänder sig till kunder som kan köpa vad de vill på den internationella yachtmarknaden. Ändå valde de en båt i skandinavisk stil.
– De två första kunderna har fokuserat på chansen att äga något unikt och annorlunda. Som blickar framåt men ändå med traditioner, med ett modernt och tidlöst snitt. I kombination med riktigt bra ljudsystem och underhållning, Seakeeper gyrostabilisator och den moderna konstruktionen så får de det, säger Kalle Wessel, försäljningschef och delägare för Delta Powerboats.
– Ska man vara krass så är det nästa ingen som gör det vi gör. Det har vi märkt med Delta 54. Det finns en liten klick människor som uppskattar det vi gör och det räcker för oss. Vi riktar oss inte till en massmarknad.
Lätt att hantera
Båtliv har provkört Delta 88 på Askrikefjärden utanför Lidingö. Vi slogs direkt av hur lätthanterad denna enorma fritidsbåt faktiskt är. Tre stycken Volvo Penta IPS dieselmotorer på 900 hk vardera i kombination med joystick gör manövreringen tämligen enkel. Tack vare IPS klarar sig Delta 88 utan bogpropeller.
Efter en stunds inlärning hade den rätta känslan infunnit sig och vi fick en viss kontroll över 88-fotaren. Yachten går väldigt mjukt och lugnt i sjön. Från kommandobryggan – det är verkligen en riktig brygga – har kapten bra översikt över den 25,88×6,20 m stora Delta 88. Med motorerna placerade ganska långt akterut är det tyst och behagligt i alla utrymmen.
Så länge Delta 88 går under 20 knop känns det nästan som om man glider fram. Känslan av hög fart infinner sig inte nämnvärt utan det kan mest beskrivas som en högklassig glidarupplevelse. När vi kommer över 25 knop och närmar oss toppfarten på 37 knop – accelerationen är bra hela vägen – är det fortfarande relativt tyst ombord. Allt sker med värdighet och under kontroll.
Låg bränsleförbrukning
Tack vare all kolfiber och IPS-maskinerna är bränsleförbrukningen relativt sett mycket låg.
– Vid 30 knop drar hon 330 liter per timme. Det är unikt för en så här stor båt och ger en lång räckvidd, säger Kalle Wessel.
Det känns verkligen i hela båten att Delta har tänkt igenom allt med en oerhört stark grundkonstruktion i vakuuminjicerad kolfiber. Samma material har även använts bland annat under durkarna för att förstärka båtens vridstyvhet. Tack vare byggtekniken är båten cirka 30 ton lättare än motsvarande byggd i glasfiber med traditionell tillverkning, vilket är en enorm fördel för bränsleekonomin, miljön och båtens räckvidd.
– Målet har varit att behålla kärnvärdena från varumärket Delta och bygga den vackraste och mest bränsleeffektiva yachten på marknaden, vilket gör att folket ombord kan njuta av sin båt. Vi är tacksamma för möjligheten att få bygga den här båten för en av våra kunder som har utvecklats sitt båtägande tillsammans med oss under flera år, säger Kalle Wessel.
Skandinaviskt arv
Stilen ombord är inte så ultramodern som den kan bli i vissa italienska yachter som vi också har varit ombord i. De kan bli så extremt eleganta att de blir helt opersonliga eller så flashigt lyxiga att man inte vågar röra sig ombord.
Delta har i sin 88-fotare i stället valt att framhäva arvet från skandinaviskt båtbyggeri med en hel del teak och rostfritt. Det är ett smart val som gör Deltan unik, men skenet bedrar. I både skott och dörrar är det lättviktsmaterial under vacker faner, men det hela är utfört med en teknik och finish i absolut toppklass.
Båten har mycket fina utrymmen både för besättningen på upp till fyra personer (hytter vid motorrummet). Längst upp finns en flybridge av största modellen och även övriga däcksutrymmen är mycket väl tilltagna. I aktern finns en stor badbrygga, som blir ännu längre när den hydrauliskt utskjutbara plattformen fälls upp. Som vanligt på yachter har Delta 88 ett garage, anpassar för en William´s Jet Rib.
Boutrymmena lämnar inget övrigt att önska. Ägarhytten ligger tvärs mitt i båten, framför den finns en gästkabin på respektive sida och längst fram i fören en VIP-kabin. Alla med egna badrum. Eftersom detta är en yacht har ägarkabinen dessutom en walk-in-closet…
Längst i aktern huserar de tre Volvo Penta-motorerna i ett vitmålat motorrum. Här finns även bland annat två generatorer, luftkonditionering och en Seakeeper gyrostabilisator som effektivt dämpar båtens rullningar i sjön.
Smakar det, så kostar det och priset för Delta 88 är nästan 50 Mkr plus moms. Då får köparen en unik, skandinavisk yacht som absolut har det där extra. Att konceptet fungerar är redan bevisat. Den första båten infriar alla förväntningar och nummer två är redan såld och under byggnation för leverans 2014.
Text & foto: Lars-Åke Redéen Foto: Delta Powerboats
Garmin presenterar nu DownVü och SideVü – ekolodsteknik som ger en extremt tydlig bild över föremål, struktur och fisk som befinner sig under och vid sidan av båten.
– För sportfiskare av alla slag, är det viktigt att ha en tydlig bild av vad som finns direkt under och vid sidorna av båten. Med DownVü och SideVü får du värdefull information som kan användas tillsammans med många av Garmins marina produkter, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.
DownVü
Garmin DownVü är ett högfrekvent ekolod som skannar av området under båten och ger en fotoliknande presentation av föremål, struktur och fisk som båten passerar över.
Nya echo™ dv och echoMAP™ dv serien
Ekoloden i nya echo dv-serien stödjer DownVü. Oavsett om du väljer en 4-tums gråskalig echo-enhet eller en med färgskärm får du samma tydliga precision av DownVü på ditt ekolod med en DownVü-givare. Nya echo-serien är även kompatibel med 50kHz givare, som ytterligare utökar funktionaliteten vid fiske i saltvatten. Även echoMAP 50dv och 70dv kan visa DownVü ekolodsteknik.
GPSMAP® 527xs och 721xs
Du som redan har köpt en ny GPSMAP 527xs eller GPSMAP 721xs, kommer kunna uppdatera den gratis på Garmins hemsida så att den blir kompatibel med DownVü. Tillsammans med en DownVü givare (adapter krävs för vissa enheter), får du all DownVü-teknik i din sjökortsplotter.
Nya GPSMAP 800- och 1000-serien
Nya GPSMAP 800- och 1000-serien är förberedda för DownVü scanning med CHIRP ekolodsteknik och stödjer SideVü och DownVü med CHIRP ekolodsteknik tillsammans med GCV™ 10 black box ekolod.
SideVü
Precis som DownVü är SideVü ett högfrekvent ekolod som ger dig en tydlig bild av fisk och struktur som finns vid sidan av båten. Denna verklighetstrogna bild av vad som finns under vattenytan hjälper till att identifiera de mest idealiska platserna och strukturer för fiske. Med brusreducering för en extremt skarp högupplöst bild, är det enkelt att se var det bästa fiskestället är.
GCV 10
Samma CHIRP-teknk som finns i GSD™ 26 blackbox finns också i GCV 10. GCV 10 blackbox, tillsammans med SideVü och DownVü givare, adderar SideVü och DownVü med CHIRP ekolodsteknik till kompatibla enheter (Garmin echoMAP 70, GPSMAP 721/721xs, GPSMAP 800- och 1000-serien). CHIRP sveper genom ett spektra av frekvenser och ger en otroligt detaljrik bild av världen under vattnet. DownVü funktionen presenterar det som finns under båten och SideVü det som passerar vid sidorna om båten.
Kombinerat med plotterns traditionella HD-ID™ ekolod får du allt det bästa samlat i en enda enhet och fantastiska möjligheter för avancerat fiske i både söt- och saltvatten. GCV 10 har tre nätverksportar för avancerad nätverksdelning mellan flera enheter.
Nya echo DownVü serien beräknas vara tillgänglig i december 2013 och nya echoMAP DownVü serien samt GCV 10 black box i mars 2014.
Smögens sjöräddningsstation söker fler frivilliga sjöräddare. Är man van att köra större båtar är det ett plus, men alla som vill hjälpa till är välkomna. Den 30 november bjuder stationen in till rekryteringsdag.
Sjöräddningsstationen på Smögen utför cirka 150 uppdrag varje år och är sett till antalet utryckningar en av Sveriges tio största räddningsstationer. Stationen förfogar över tre räddningsbåtar och ett miljöräddningssläp. Idag är drygt 30 personer engagerade som frivilliga sjöräddare, men nu behöver de bli fler.
– De allra flesta hos oss har vanliga heltidsjobb och familjer, och det kan vara svårt att få tid över till jourbemanningen. Därför hoppas vi att fler vill ansluta sig till vårt gäng. Som tack för tid och engagemang så får man både utbildning, sjövana, goda vänner och fantastiska upplevelser, säger Lennart Stenman, frivillig sjöräddare sedan över tio år tillbaka.
Sjöräddningssällskapet är en ideell organisation helt utan statliga bidrag. Över 2 000 frivilliga sjöräddare, fördelade på 67 stationer, arbetar ideellt och ställer upp dygnet runt, året runt och i alla väder. Alla sjöräddare får kontinuerlig utbildning, både på lokal nivå och genom regionala och nationella utbildningar. För att arbeta ideellt som frivillig sjöräddare fordras ett genuint intresse för sjön och en stor vilja att hjälpa människor i nöd.
På Smögen har Sjöräddningssällskapets station blivit mer än en räddningsstation, stationshuset och båtarna som ligger förtöjda intill fyller också en viktig social funktion.
– Sjöräddningssällskapet är en viktig del i ett levande kustsamhälle, vi gör verkligen skillnad för såväl turister som bofasta, säger Lennart Stenman.
Den 30 november klockan 10.00 till 13.00 håller Sjöräddningssällskapet på Smögen öppet hus och rekryteringsdag. Förhoppningen är att hitta många fler som vill vara en aktiv del av svensk sjöräddning.
Volvo Penta vann en DAME Design Award vid branschmässan METS (Marine Equipment Trade Show) i Amsterdam med sitt revolutionerande Glass Cockpit koncept.
Företaget har redan fått bevis för hur innovativ produkten är. Vid branschmässan IBEX i september fick de ett särskilt Innovation Award. På METS vann de kategorin ”Marine electronics and marine related software”.
Det prestigefyllda DAME Design Awards ges till de mest trendstättande produkterna i marinbranschen. Glass Cockpit, som levereras i samarbete med elektroniktillverkaren Garmin, är ett sådant tack vare den för båtbranschen nya tekniken.
– Vi är väldigt glada för att ta emot det prestigefyllda DAME Design Award, säger Stefan Carlsson, vd för Volvo Pentas Europeiska verksamhet.
– Volvo Penta har länge varit känt för sin innovativa teknologi i marinindustrin. Glass Cockpit illustrerar hur vi fortsätter att förändra båtägande genom att göra körning och navigering enklare än någonsin.
Det unika Glass Cockpit System gör att instrumentbrädan är lätt att hålla ren och lätt att använda. Och framförallt – översikten och styrningen av både motor och navigering förbättras och är samlad på ett ställe.
All förarinformation och alla displayer är samlade i Glass Cockpit System som är integrerat med EVC-systemet. Displayerna är lätta att hantera med ny funktion, vilket ger omedelbar kontroll. Det finns sex displayer i två versioner i olika storlekar från 8 till 19 tum.
One look. One touch. One system.
När du startar din båt tänds alla skärmar samtidigt, som på en bil. Alla inställningar som du styr, även dimning av instrumenten, sker både vid rodret och på bryggan samtidigt. Med Glass Cockpit System får du en enhetlig och ergonomisk design – och gränssnitt – för hela instrumentbrädan, med knappar på reglagen och tryckkänslig skärm.
Auto guidance
Denna unika funktion söker i alla relevanta sjökort för att skapa en rutt du kan följa – och undvika grunt vatten, bojar eller andra hinder. Tillsammans med autopiloten visar den inte bara vilken väg du ska ta utan den ser även till att du kommer dit!
Full integrering
Full EVC-funktionalitet innebär att du kan övervaka funktioner som Dynamic Positioning System, interceptorer och autopilot genom displayerna.
Septembers statistik från Tillväxtverket/SCB visar att turismen ökar mest i Västsverige. Under årets första nio månader ökar antalet gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar med 4,4 %, vilket kan jämföras med Sverigesnittet på 1,3%.
Mest ökar de utländska gästnätterna och allra mest i Bohuslän.
Totalt till och med september månad redovisades 2,2 miljoner gästnätter i Bohuslän, varav 821 tusen på hotell, stugbyar och vandrarhem och 1,4 miljoner gästnätter på camping. Utvecklingen på hotell, vandrarhem och stugbyar ligger på +8% i Bohuslän (jämfört med +4,4% för länet).
I september var tillväxten av utländska gästnätter i Bohuslän ännu högre, med en ökning på +28%. Totalt under året har de utländska gästnätterna i Bohuslän ökat med 18% på hotell, stugbyar och vandrarhem och exportandelen ligger nu på 29%, vilket är högst i länet.
Bland de utländska gästerna ökade de norska mest volymmässigt (30 000 fler övernattningar i år än tom september 2012), vilket är en tillväxt på 20%. Men även andra nationaliteter gillar Bohuslän, både från Europa och långväga marknader. Brittiska gästnätter i Bohuslän har ökat med 54%, franska med 24% och spanska med 28%. Övernattningarna från USA gick upp 47%. Tillväxten på den svenska marknaden har hittills också varit positiv (+4%).
Lotta Nibell-Keating, tf VD Västsvenska Turistrådet kommenterar ökningen; – Den utländska ökningen i september stärker vår tro på utvalda internationella marknader. Genomslaget i vårt internationella pressarbete är större än någonsin med besök och artiklar från några av världens mest renommerade tidskrifter. Parallellt har arbetet inom projektet Bohuslän på Export – i Sverige och Utlandet tagit fart där fokus bland annat ligger på att utveckla konkurrenskraftiga produkter och upplevelser utifrån marknadsefterfrågan. Resultatet är att alltfler internationella researrangörer satsar på Västsverige, vilket ger fantastiska marknadsföringseffekter och möjligheter.
Foto: Jonas Ingman.
Just nu kan du svara på en så kallad konsultation, en webbenkät, där EU-kommissionen samlar in synpunkter om hur man ska kunna minska mängden marint skräp. – Jag hoppas att många har sett enkäten och bidragit med sina synpunkter, säger Johanna Eriksson, handläggare på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
Marint skräp är ett problem som vi måste jobba med gemensamt över nationsgränser för att kunna lösa. Det finns olika åtgärder man kan ta till och för att fånga upp intressenternas åsikt har EU-kommissionen har lagt upp en så kallad konsultation i form av en enkät på webben, där alla medborgare är välkomna att tycka till.
Resultaten av konsultationen kommer att användas som underlag när EU-kommissionen ska formulera målsättningen för EUs arbete med att reducera mängden marint skräp.
– Det behövs många olika typer av åtgärder för att komma tillrätta med problemen och oftast vet berörda aktörer bäst hur de kan bidra till att lösa problemen, säger Johanna Eriksson, utredare på Havs- och vattenmyndigheten.
Alla medborgare är välkomna att fylla i enkäten, men den vänder sig särskilt till representanter för branscher inom avfallshantering, plastproduktion, återvinning, fiske och sjöfart, samt till myndigheter och organisationer som jobbar med marint skräp. Enkäten är öppen till 18 december.
Varje år flyter det iland mellan 4000 och 8000 kubikmeter marint skräp på svenska västkusten. Det krävs internationell samverkan för att vi ska komma tillrätta med problemen men det krävs också att vi arbetar på hemmaplan.
– Det är viktigt att berörda aktörer bidrar – avfallsbranschen, plastproducenter, fiskeri- och sjöfartsnäringen – liksom den stora allmänheten, vi måste alla dra vårt strå till stacken, säger Johanna Eriksson.
Svara på konsultationen:
http://ec.europa.eu/environment/consultations/marine_litter_en.htm
Läs mer om marint skräp på HaVs hemsida:
www.havochvatten.se/kunskap-om-vara-vatten/miljohot/marint-skrap.html
Källa: HaV.
Nu börjar arbetet med den nya Marieholmsbron i Göteborg. Det kommer att innebära begränsningar i farleden. Sjöfartsverket uppmanar till ökad uppmärksamhet och tålamod under arbetets gång.
De kommande åren ska tre nya älvförbindelser byggas mellan den befintliga Göta älvbron och Marieholmsbron i Göteborg. Först ut är Södra Marieholmsbron och under november börjar arbetet med muddring och markförstärkning. Detta innebär begränsningar i farleden.
För att byggandet ska kunna fortlöpa utan störningar så kommer halva farleden att stängas av. Det kommer också att förekomma kortare perioder när hela farleden måste stängas. Det kommer inte finnas utrymme för mötande trafik vid Marieholmsbron och därför kommer passagen att ljusregleras.
Följ tillfälliga markeringar och inhämta den senaste informationen från Sjöfartsverkets underrättelser för sjöfarande: www.sjofartsverket.se/ufs
Maritim djupdata, maringeologi och sjömätning är några av de punkter som står på programmet för heldagsseminariet En dag på djupet som arrangeras på Visualiseringscenter i Norrköping den 21 november.
Intresset för havet som resurs ökar från många håll och djupdata utgör viktig kunskap för alla komplexa frågor kring våra hav och insjöar. Det finns stor efterfrågan på digital djupdata, bland annat för att ta fram djupkurvor och siffror till sjökorten, men även som underlag för maritim forskning och till exempel vid etablering av vindkraftverk till havs samt vid kabel- och rördragning på havsbotten.
På torsdag 21 november samlas forskare, experter och sakkunniga inom bland annat sjömätning, maringeologi och havsförvaltning i Norrköping för ett heldagsseminarium med syftet att lyfta fram olika användningsområden för djupdata.
– Vi vill skapa ett intresse och engagemang för de möjligheter som finns för att använda djupdata även utanför sjöfartssektorn, säger Ralf Lindgren, systemchef inom affärsområdet sjögeografi på Sjöfartsverket.
Seminariet innehåller korta presentationer från olika aktörer inom exempelvis havsmiljö, oceanografi, havsplanering, marin geologi och kustzonsfrågor. Bland annat deltar Linda Gustavsson från Sjöfartsverket och berättar om den pågående havsgränsutredningen – var går egentligen Sveriges gränser till havs?
Hela programmet hittar du här: http://uli.se/en-dag-pa-djupet
Garmin presenterar nu en gratis mobilapplikation som gör att du kan se och kontrollera din Garmin sjökortsplotter från din mobila enhet. Med full tillgång till alla menyer, skärmbilder och funktioner, ger Garmin Helm dig möjlighet att övervaka och styra ditt navigationssystem när du inte står vid rodret.
– Garmin Helm speglar din Garmin sjökortsplotter och du kan dra nytta av detta på olika platser i båten som för tillfället passar dig, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.
– Mobil elektronik ökar i närvaro inom det marina och Garmin Helm ger dig full funktionalitet och spegling av dina sjökortsplottrar från dina mobila enheter.
Garmin Helm har samma enkla handhavande som Garmins övriga produkter och du väljer från en lista med miniatyrbilder vilken plotter du vill styra. Om flera SmartMode™ plottrar är installerade, kommer miniatyrbilderna att samlas i samma ordning som de är installerade på båten. Sedan, efter att ha valt den önskade skärmen, får du kontroll över sjökortsplottern genom att interagera med den mobila enhetens skärm. Du kan på så vis enkelt ändra till andra multifunktionsdisplayer att visa och kontrollera.
Garmin Helm kan hantera upp till fem mobila enheter samtidigt. Eftersom säkerhet är viktigt ombord kan behörigheten att ändra några inställningar begränsas helt eller till att endast visa information.
Garmin Helm är ett gratis program och är nu tillgänglig från App Store för iPad® och iPhone®. Garmin Helm kommer att fungera tillsammans med GPSMAP 527, 721, 820 och 1020 som har inbyggd Wi-fi samt GPSMAP 8000-serien och GPSMAP 8500 Black Box-serien. (Garmin Marine WiFi-adapter som säljs separat behövs.)
Garmin Helm kommer att stödjas av ytterligare GPSMAP-plottrar i framtiden. För den senaste informationen om kompatibilitet, besök www.garmin.com.
Norska Sleipner vann på tisdagen den prestigefyllda utmärkelsen DAME ((Design Award METS)) på METS (Marine Export Trade Show) i Amsterdam. DAME är en av de finaste utmärkelserna som ett tillbehör eller en utrustningsdetalj för båtar kan få och det delas ut av en internationell jury på den stora branschmässan.
Det finns redan ett antal olika system för stabiliseringsfenor på marknaden. Sleipner har dock lyckats göra en egen variant speciellt anpassad för större motorbåtar på 50–130 fot. Deras system fungerar dessutom både när båten körs och när den ligger stilla, vilket är en klar fördel om än inte unikt.
Enligt juryn är Sleipners system mycket nytänkande och det belönas därför med DAME.
Info: www.sleipner.no
Regeringen har beslutat om en utökning av den ekonomiska ramen för ersättaren till signalspaningsfartyget HMS Orion. Därmed säkerställs en långsiktig lösning på behovet av underrättelseinhämtning till sjöss i närområdet.
Bakgrunden är en förnyad bedömning av kostnaderna för ersättaren till signalspaningsfartyget HMS Orion, vilken innebär att den ekonomiska ram som regeringen beslutade om 2010 inte är tillräcklig. Försvarsmaktens nya bedömning har inneburit en försening av anskaffningen på cirka ett år.
Förseningen väntas inte få några konsekvenser för verksamhetens kontinuitet.
Garmin presenterar nu en ny serie kombinationsprodukter med inbyggt ekolod och förmåga att nätverka med befintliga kombinationsprodukter. GPSMAP 800- och 1000-serien ger centrala funktioner som är gynnsamma för alla båtägare.
– Den här nya GPSMAP-serien passar sportfiskare och båtägare av alla dess slag, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.
– Oavsett om du är intresserad av att bygga nätverk med dina övriga marina Garmin-produkter eller helt enkelt bara vill ha en mångsidig och funktionell sjökortsplotter, är GPSMAP 800- och 1000-serien rätt val.
GPSMAP 800- och 1000-serien finns som kombinerade kartplottrar och ekolod med 8-tums och 10-tums skärmar. Med ett intuitivt gränssnitt, ger de nya instrumenten dig en komplett lösning genom att komplettera befintliga 527 och 721-seriens enheter. 527xs och 721xs har ett inbyggd 1kW traditionellt ekolod som använder CHIRP-teknik. De är också förberedda för att kunna använda nya DownVü och SideVü (GCV™ 10 behövs) som ger dig en fotolik bild över det som finns under och vid sidan av båten.
GPSMAP 800- och 1000-serien har inbyggd 10 Hz antenn och läser Garmins BlueChart Vision sjökort. Enheterna är kompatibla med radar och nätverk och finns både med och utan ekolodsfunktion.
Nya GPSMAP 800- och 1000-serien beräknas vara tillgänglig i mars 2014.
B&G presenterar nu sin nya Zeus2 plotter. Fylld av B&G specifika seglingsfunktioner är Zeus2 utformad för cruising, cruiser/racers och racing båtar. Zeus2 erbjuder förbättrade segelnavigeringsfunktioner som SailTime beräkningar, som visar tid till waypoint, avstånd till waypoint och uppskattad ankomstttid till waypoint med layline beräkningar.
Pressmeddelande:
Navigatörer och cruisingentusiaster, kommer båda att gynnas av förstärkta laylines, som erbjuder möjligheten att visa kryssvinklar på Zeus2, även utan en aktiv waypoint. Med ännu bättre tidvatteberäkning tack vare Navionics aktiva tidvatten och flodinformation kan Zeus2 beräkna tidvatten ännu mer noggrant (Navionics Platinum + krävs för att se denna data).
Zeus2 har också SailSteer, en funktion unik för B&G, som kombinerar viktig seglingdata till en tydlig display. SailSteer funktionen visar Kurs och KÖG, nuvarande Layline, beräknat tidvatten, Sann Vindvinkel Indikator, Rodervinkel Indikator för att nämna några funktioner. Alla data visas i förhållande till båten, så det är snabbt och lätt att relatera till verkligheten.
Zeus2 sticker ut från mängden, med sin multi-touch-skärm och intuitiva menyer. Seglare kan ”pinch zooma” och snabbt bläddra sig igenom navigeringsalternativen. Tack vare dubbla kortplatser så kan navigatörer välja mellan att använda sig av C-MAP ® och/eller Navionics ®, Insight Genesis egengjorda sjökort och/eller NV kartor.
Från den ultrasnabba processorn, som erbjuder sömlösa sjökortsuppdateringar och superskarp grafik, till det bondade glaset och den ljusstarka LED belysningen. Varje tum av Zeus2 är konstruerad för att ge stil och prestanda i de tuffaste av miljöer, både racing och cruising.
Zeus2 integreras sömlöst med segelbåtens nätverk och stödjer Broadband 4G™ Radar, AIS, Czone digitala switching, sensorer, instrument och mycket mer. Perfekt för segalaren som gillar mer att spendera mer tid på vattnet än att läsa manualer. Zeus2 har en mängd alternativ för att förbättra navigeringen och maximera seglingsframgången.
Zeus2 är kompatibel med GoFree trådlösa teknik när det paras ihop med en WIFI-1 modul, så du kan styra och visa kartfunktion, radar och många andra funktioner i Zeus2 via din surfplatya – var du än är ombord. Du kan även visa data på din Smartphone och på så vis ha en plotter i fickan!
Vi är stolta över att välkomna Zeus2 som den senaste medlemmen i den unika B&G seglings-specifika familjen av kartplottrar, navigationsprodukter och instrument. Från SailSteer funktionen till interna tidvattenberäkningar, varje del av Zeus2 har utformats att möta de unika behoven hos en seglare, säger Leif Ottosson, Navicos CEO, moderbolaget till B&G.
Zeus2 kartplottrar kommer att vara tillgänglig från och med våren 2014, Zeus2 7tums börjar på SEK 11 350:-inkl. moms.
Info: www.bandg.se
Simrad presenterar idag sin nya NS-serie av multifunktionsdisplayer – nya Simrad NSS evo2 – på den stora tillbehörsmässan METS i Amsterdam. Detta är, enligt Simrad, en perfekt kombination av intergration, design och prestanda. NSS evo2 kommer med den optimala navigationslösningen för motorbåtar och sportfiskebåtar.
Pressmeddelande:
Simrad NSS evo2 erbjuder ett användarvänligt, ikon-baserat gränssnitt och multitouch för att vara så lättmanövrerat som möjligt. Dess kraftiga processor förser användaren med blixtsnabba kartor, ekolod och nöjesfunktioner. För den seriösa havsfiskaren finns det integrerade ekolodsmöjligheter i NSS evo2 och den har det bredaste tillgängliga utbudet av ekolodstekniker. För motorbåtsägaren finns kompabiliteten med prisvinnande Broadband Radar och flertalet kartleverantörer som ett bra tillval.
Simrad NSS evo2:s navigationssystem med branschledande integrationsmöjligheter och infälld design har den optimala mixen av form, passform och funktion som gör att den passar även de mest medvetna båtägarna.
Med sina paneler i borstat silver eller klassiskt svart, maximeras skärmstorleken på NSS evo2 och ger den ett slimmat, elegant utseende. Den finns i 7 -, 9 -, 12 – och 16-tums widescreen-skärmar. Simrad NSS EVO2 har TouchSensible ™ multi-touchkontroll med ingång för kontrollpanel och vridreglage för precision oavsett väder ute på sjön. Systemet ger snabb och smidig multi-touch tillgång till alla funktioner tack vare en intuitiv meny. Kartbilden kan flyttas, zoomas och personifieras på ett användarvänligt sätt, medan de förinställda lägena av displayen är optimerade för att ses i widescreen oavsett om det är för fiske eller nöjeskörning.
NSS evo2 har en helt integrerad autopilot och en skärm dedikerad för nöjeskörning vilket ger föraren kraftfull navigering och ett oöverträffat utbud av enkla plug-and-play expansionsalternativ. För seriösa sportfiskare har NSS evo2 den bästa inbyggda ekolodstekniken på marknaden – Broadband Sounder, inklusive BSM-1, BSM-2 CHIRP ekolod och StructureScan ® HD.
NSS evo2 är kompatibel med alla Simrads innovativa prestandamoduler, inklusive Broadband4G ™ och 3G ™ Radar, Gofree Wireless WiFi-1, SonarHub ™ Ekolod, SonicHub ® marin ljudserver och mycket mer. Systemet är helt anpassningsbart, båtägare kan koppla ihop upp till sex NSS Evo2 mulitfunktionsskärmar, visa information från motorn och styra enheter via digital switching. Systemet är även utrustat med en HDMI-videoutgång för kompatibla monitorer och videoingång med stöd för mörkerkamera.
Precis som övriga multifunktionsmaskiner i Simrads NS-serie, stöder NSS EVO2 det största utbudet av kartografi-alternativ på marknaden. Kartografi som är kompatibel inkluderar Jeppesen C-Map Max-N diagram, Navionics ® Gold och Platinum, Insight Genesis ™ samt en mängd andra sjökort. Användare av NSS Evo2 kan även navigera med hjälp av två olika diagramtyper samtidigt.
– I och med introduktionen av vår NSS evo2, har varje fritidsbåtägare och sportfiskare tillgång till den ultimata navigationslösningen, säger Leif Ottosson, VD för Navico.
– Den erbjuder oklanderlig hastighet och prestanda samt den mest integrerade navigationsportföljen på marknaden av prisbelönta radar, ekolod och lösningar ämnade för underhållning. NSS evo2 erbjuder bekväm och intuitiv användbarhet, och ser fantastisk på alla styrplatser. ”
Simrads NSS7 evo2 och NSS9 evo2 finns på marknaden från december 2013 och rekommenderat pris är från SEK 13900:- inkl. moms.
NSS12 evo2 och NSS16 evo2 börjar säljas i mars 2014 och rekommenderat pris för de är SEK 35 300:- inkl.moms
NSS evo2 seriens displayer ingår i Simrads Advantage serviceprogram.
Info: www.simrad-yachting.se
Regeringen har beslutat att tillsätta en utredare för att göra en översyn av myndigheterna inom miljöområdet. Regeringen har beslutat om direktiv till en särskild utredare som ska göra en översyn av myndigheterna inom miljöområdet. Utredaren ska pröva förutsättningarna för en ny tydligare, effektivare och mer ändamålsenlig myndighetsstruktur för myndigheterna under Miljödepartementet. Någon liknande översyn har inte gjorts sedan slutet av 1980-talet.
– Det är dags nu att göra en översyn för att kunna möta de förändringar som har skett sedan verksamhetsstrukturen lades fast säger miljöminister Lena Ek. Mycket har hänt under åren som EU-medlemskap och ökat intresse kring klimatfrågor i samhället. Här finns goda möjligheter att utreda hur framtidens myndigheter ska kunna motsvara de krav som kan komma att ställas.
Utredaren ska i ett första skede kartlägga myndighets- och verksamhetsstruktur, beskriva de förändringar som har skett och kartlägga myndigheternas effektivitet. Dessa uppgifter ska redovisas i ett delbetänkande den 1 september 2014. I ett andra skede ska utredaren ge förslag på hur myndighets- och verksamhetsstrukturen kan utvecklas, hur en sådan struktur kan tydliggöra hur insatserna kan förstärkas för prövning, tillsyn, tillsynsvägledning, uppföljning och utvärdering.
Dessutom ska gränssnitt mellan myndigheter till andra myndigheter inom miljömålssystemet identifieras. Förslag ska även ges på hur regeringens styrning av berörda myndigheter och verksamheter kan utvecklas. Slutbetänkandet ska redovisa den 31 mars 2014.
Göran Ekström, f.d. generaldirektör vid Arbetsgivarverket utses till regeringens särskilda utredare.
GPS mottagare för iPhone, iPad och iPod som du ansluter via den Bluetooth som finns i din APPLE telefon eller läsplatta. GPS mottagaren är speciellt lämplig för dig som köpt en iPad med WiFi eller iPod, som båda saknar GPS. Den kan naturligtvis även användas för alla enheter även om du redan har GPS i din enhet.
Tillverkaren av Bad Elf GPS Pro tog fasta på dagens GPS mottagare och skapade nästa generations GPS mottagare för iPad, iPhone och iPod. Eller vad sägs om 66 kanalers mottagare, 2,5 meters noggrannhet, positionsuppdatering 10 gånger i sekunden, och anslutningsbar upp till 5 enheter samtidigt.
Bad Elf GPS Pro överför signalen via Apple Bluetooth helt utan sladdar. I realtid överförs GPS-data från en enda GPS mottagare upp till fem enheter samtidigt. Du kan t.ex. ha en kombination av stöd för iPad, iPhone eller iPod Touch-enheter.
GPS Pro har en stor, bakgrundsbelyst LCD -skärm som ger bra synlighet dag eller natt. Se din position, fart, kurs, höjd, och GPS-låst status med ett ögonkast. Du behöver inte gissa innebörden av blinkande lysdioder eller stänga en favorit App att kontrollera status för din GPS-mottagare.
Extra lång batteritid och 10Hz uppdatering av position. GPS Pro ger en batteritid på upp till 16 timmar när den är ansluten till din iOS-enhet via Bluetooth, och stöder en GPS positioneringshastighet av 10 gånger per sekund ( konfigurerbart) . Med GPS Pro i fristående datalogger läge och Bluetooth avstängt, kan du förvänta dig en batteritid på upp till 32 timmar.
Fristående GPS datalogger (100 + timmar). spela in färdspåret utan att tömma batteriet på din iPhone eller iPod touch. Inget behov av att hålla en App igång . Bara starta och stoppa GPS Pro datalogger med en enkel knapptryckning. Upptäck något häftigt? Markera din aktuella position som en intressepunkt (POI) med en annan knapptryckning. Efteråt kan du överföra loggen till din iPhone, iPod touch eller iPad för att visa ditt färdspår och dela den med vänner och familj via e-post, Facebook eller Twitter.
Förpackningen innehåller:
• BE-GPS-2200 GPS Pro enhet
• 3ft (90cm) Mini-USB kabel för laddning
• 12-24V DC USB cig.laddare
• Avtagbar nackrem
• User’s Manual (nedladdningsbar)
GPS teknisk spec:
• Snabb GPS fix 45 sek eller mindre
• 2.5 meter noggrannhet
• 60,000ft / 18,000m max höjd
• 1000mph / 1,600kph max fart
• Upp till 10Hz positionsuppdatering
• 66-channel MTK GPS chipset
• SBAS/WAAS/EGNOS/MSAS
Kompabiltet:
• iPod touch (2nd, 3rd, 4th & 5th generations)
• iPhone 5, 4S, iPhone 4, iPhone 3GS, & iPhone 3G
• iPad (3rd & 4th generations), iPad 2, iPad & iPad mini
Produkt Spec:
• Mini-USB port för laddning and ElfPort expansion
• 128×96 dot LCD skärm med bakgrundsbelysning
• 100+ timmars datalogger minne
• Upgraderbar Firmware
• Mått 76.5mm x 61.5mm x 17.5mm
• Vikt: 90 gram
Info: www.soltek.se
Amerikanska Mercury finns numera även i snabba bilar med en motor som hämtats från deras marina segment. Motorn som har använts är en Mercury Racing 1350 sterndrives med fyra ventiler per cylinder (QC4v). Den nya bilvarianten presenterades vid SEMA (Specialty Equipment Market Association) i Las Vegas för drygt en vecka sedan.
Motorn har designats och utvecklats inom Mercury. Det är i grunden en turboladdad motor som presenterades 2010 under namnet Mercury Racing 1350 sterndrive. Motorn har bland annat använts i en exotisk DCB M41-Wide Body katamaran, som drevs med dubbla 1350 sterndrives
QC4v bilmotorn visades tillsammans med två kompletta Mercury 1350 och 520 sterndrive motorer. Motorblocket i QC4v är en 9.0L V-8, som i mångt och mycket har samma komponenter som sin marina kusin. Motorblocket är en uppborrad variant av ett 8.2L (502 cm3) cylinderblock.
Det här är inte första gången som Mercury tar jobbar med bilmotorer. Den legendariska grundaren av företaget, Carl Kiekhaefer, revolutionerade NASCAR under åren 1955–1957. Mr. Kiekhaefer dominerade NASCAR genom att vinna 80 procent av de tävlingar han ställda upp i och därigenom vinna tre nationella USA-mästerskap.
Kiekhaefers Chrysler 300 racerbil var helt dekorerad med dekaler från Kiekhaefer Mercury Outboards, vilket var ett bra sätt att marknadsföra motorerna.
1990 närmade sig General Motors Mercury Marine för att producera en 5.7-liters LT-5 motor helt byggd i aluminium för Chevrolet ZR-1 Corvette. GM kom till Mercury MerCruiser på grund av deras erfarenhet i konstruktion och tillverkning av sådana motorer. Corvette ZR-1 var en imponerande och kraftfull bil på sin tid och än idag. Med en 32-ventilers V8 som producerade 405 hk vid 5 800 rpm gav den riktigt mycket kraft åt bilen. Mercury Racing handtillverkade komponenterna för att marinisera en version – LT-5 – för att passa i en Baja 223 Bandit sportbåt. Under marknadsföringen användes en ZR-1 Corvette med en LT-5 försedd Baja på släp.
Nu har en av Sverige mest internationella arbetsplatser firat ett sekel av framgångsrik verksamhet. International Färg i Angered fortsätter att vara världsledande på att producera färg som skyddar mäktiga byggnader och fartyg. Över 400 personer besökte färgfabriken när den visades upp för allmänheten och medarbetare med familjer tidigare i år.
Det är få som känner till att det i Angered produceras färg som skyddar till exempel Öresundsbron, London Eye och Burj al Khalifa i Dubai (världens högsta byggnad). International Färg är internationella rakt igenom, de mångkulturella medarbetarna har en stor del i Internationals framgång och bidrar till utveckling och innovation.
– Våra anställda är en härlig mix från hela världen, deras internationella erfarenheter har vi stor nytta av och det berikar vårt arbetsklimat. Vi arbetar med medveten produktion och har lång tradition och erfarenhet från våra 100 år. Vi leder fortfarande utvecklingen och tillsammans med våra kunder tar vi fram morgondagens lösningar på ett hållbart sätt, säger Mikael Ljungberg, anläggningschef på International Färg.
International Färg är en av Sveriges mest mångkulturella arbetsplatser med 25 olika ursprungsnationaliteter bland 160 medarbetare. Mångfalden har visat sig vara en styrka för företagets internationella verksamhet, då 85 procent av färgproduktionen går på export. Många medarbetare har lång erfarenhet inom företaget vilket även bidrar till framgången, några har valt att stanna på International Färg i upp till 50 år.
Under ett öppet hus tidigare i år fick besökarna en rundvandring i fabriken och lära sig om hur tillverkningen av brand- och rostskyddsfärg går till. Det är en balans mellan innovation, högteknologi och gediget hantverkskunnande, förklarade färgexperterna för åhörarna som kom från hela Göteborg. En del av besökarna var förvånade över att de inte kände till verksamheten i Angered. På programmet stod även avtäckning av jubileumstavla samt plantering av en ek för att fira 100-åringen.
– Både jag och mina tre bröder jobbar på International Färg, vi trivs med sammanhållningen på jobbet. Här får alla som kan och vill arbeta sig upp. Det gör att jag stannar här eftersom jag utvecklas hela tiden, det är roligt att gå till jobbet. Idag känns det extra kul att få visa upp min arbetsplats för min familj som får se vad jag gör på dagarna, säger Jarmo Rekilä, produktionsoperatör, på International Färg.
Bilden:
85 procent av färgen som International Färg i Angered producerar, går på export. Här visar Maki Hussein och Martina Ljungberg, båda fabriksoperatörer, upp roboten “Fabian” som de förser med färg som roboten sedan tappar automatiskt.
Garmin GHP 20 Yamaha Helm Master Autopilot är en marin autopilot speciellt framtagen för Yamahas Helm Master system. Eftersom Yamahasystemet är ett elektroniskt styrsystem uppbyggt runt CAN tekniken (Controller Area Network), är det möjligt att på ett enkelt sätt integrera autopiloten i båten utan att man behöver installera någon speciell autopilot pump.
Yamaha Helm Master är ett fullt integrerat kontrollsystem inkl. joystick, konstruerad för motorbåtar med två eller tre Yamaha utombordsmotorer. Systemet använder toppmodern elektronik och med den inbyggda joysticken manövrerar du enkelt båten i 360 grader. Med systemet kan du tryggt flytta båten framåt, bakåt, i sidled eller diagonalt, samt rotera kring din egen axel när du behöver manövrera i trånga småbåtshamnar.
Garmin GHP 20 Yamaha autopilot ger överlägsen kontroll och prestanda. GHP 20 integreras till Yamaha Helm Master via en medföljande gateway. Båten styrs nu med automatik på önskad kurs, enligt ett inprogrammerat styrmönster eller i en fastslagen rutt. Genom att utnyttja all data från Yamaha-systemet kommer GHP 20 Yamaha autopilot styra optimalt under alla farter och sjöförhållanden.
Med GHP 20 Yamaha autopilot system kan du njuta av alla funktioner som finns i Garmins befintliga sortiment av autopiloter, inklusive Shadow Drive-teknik – en funktion som automatiskt kopplar ur autopiloten när du tar tag i rodret, vilket möjliggör snabb och säker manövrering utan att manuellt koppla ur autopiloten. Autopiloten tar automatiskt över igen när en stadig kurs har återupprättats. Dessutom fungerar autopilot systemet som en kurskälla för annan utrustning ombord, vilket möjliggör MARPA och radar overlay när den är ansluten till en Garmin-plotter och radar. För enkel installation och integrering med andra produkter från Garmin, har GHP 20 autopilot komplett NMEA 2000-anslutning.
GHP 20 Yamaha autopilot systemet använder sig av Garmin GHC 10 autopilot kontrollenhet, som är designad för att hjälpa båtfolk att konfigurera och styra autopiloten. Med en tydlig 3,5″ färgskärm, tre funktionsknappar, och en särskild “Standby”-knapp, kommer båtägare med Yamaha Helm Master styrning kunna dra nytta av det enkla, interaktiva gränssnittet, och kommer att kunna kontrollera båtens kurs med en enkel knapptryckning.
Info: www.garmin.com/marine
Garmin presenterade tidigare i år en uppdatering till navigationsapparna StreetPilot och Navigon. Därmed finns det många möjligheter att upptäcka din omgivning, vara uppkopplad, ha kontakt med vänner och familj och ha roligt var du än är och samtidigt som du navigerar.
Få information om platser du passerar med nya integrerade Wikipedia spots; checka in på din destination och få intressanta erbjudanden via Foursquare; dela din position och låt andra följa dig via Glympse. Funktionerna är till fullo integrerade och dyker upp längs med din rutt som en ikon. Samtidigt som du tar del av dessa nya funktioner fortsätter Garmin med sin välkända navigationsteknologi att snabbt och säkert guida dig fram till din destination. Appen har förbättrade
funktioner såsom t ex Urban Guidance1, som möjliggör integrering med kollektivtrafiken då du är ute och kör. En annan förbättring som är till stor hjälp är uppdateringen till Bluetooth Audio Handling för iOS-relaterade appar. Detta gör det ännu lättare att höra röstguidningen samtidigt som du lyssnar på musik i bilstereon.
– Integreringen av tjänster inom sociala medier såsom Wikipedia, Foursquare och Glympse är fantastiska funktioner i våra navigationsappar, säger Joern Watzke på Garmin mobile.
– Integreringen gör det möjligt för våra användare att vara uppkopplade och ha kontakt med sin familj och sina vänner och ger åtkomst till realtidsinformation gällande intressanta platser och speciella erbjudanden.
Wikipedia: Alla känner till Wikipedia och de flesta av oss har använt den webbaserade uppslagsboken någon gång för att enkelt få tillförlitlig information. En av de integrerade Wikipedia-funktionerna i Garmin StreetPilot och NAVIGON-apparna är en karta med Wikipedia POI:s (intressanta platser). Tryck på “W”-symbolen på din karta eller sök efter wiki spots i POI-menynför att se den mest uppdaterade informationen om intressanta platser, byggnader och sightseeing.
Foursquare: Foursquare ger dig möjlighet att visa platser på ditt sociala nätverk och checka in då du kommer fram till din destination. Dessutom kan du ta del av en massiv uppdaterad databas av intressanta platser (POI:s). Ta del av information om trendiga ställen och speciella erbjudanden nära din position. Då du kopplar ihop appen med ditt personliga konto i Foursquare får du förslag på intressanta platser (POI:s) som baseras på ditt individuella check-in beteende.
Glympse: Denna funktion ger dig möjlighet att dela din position och destination med vänner, familj eller kollegor via smartphone plattformar eller via en webläsare. Mottagaren kan få information via SMS eller e-mail och kan enkelt följa den angivna rutten under en begränsad tid. Inbjudna personer behöver inte ha en speciell applikation för att kunna se Glympse, allt de behöver är en webläsare. Då navigation med Garmin StreetPilot och NAVIGON-appen påbörjats får du enkelt åtkomst till denna möjlighet via ikonen för Glympse och kan enkelt dela med dig av din position så länge du själv vill, allt mellan en minut och fyra timmar.
Förvandla din Smartphone till ett navigationssystem: Tack vare ett flertal användbara funktioner blir Garmins tillförlitliga navigationsappar dina bästa partners – inte enbart i bilen, utan också ett perfekt verktyg vid reseplanering och navigation för cyklister och fotgängare. Den uppdaterade Urban Guidance1 gör det möjligt för dig att ta del av kollektivtrafiken under resans gång, komplett med detaljerade tidtabeller. Det finns också en användbar funktion som sparar positionen där du parkerat. Både Garmin StreetPilot och NAVIGON-appen ger dig guidning sväng för sväng med verklighetstrogen vy, aktiv filassistans eller Google street view.
Garmins navigationsappar finns tillgängliga i App Store och i Google Play.