Fiskeflottan i Europa är tre gånger större än vad fiskbestånden tål. Om EU-parlamentet på onsdag röstar för subventioner till nya fiskefartyg riskerar EUs nya mål om återhämtning av överfiskade bestånd att gå om intet. Budgeten för EU:s maritima fiskefond (EMFF) omfattar 6,57 miljarder euro och ska finansiera fisket 2014-2020.
– Två tredjedelar av de europeiska fiskbestånden är överexploaterade och kommer kanske aldrig att kunna återhämta sig. Om subventioner införs för att bygga nya båtar och öka fångstkapaciteten genom bidrag till nya motorer, skulle tillståndet förvärras och omöjliggöra återhämtningen av våra få återstående friska fiskbestånd. En sådan användning av skattemedel måste få ett slut en gång för alla, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.
Att redan överfiskade bestånd jagas av fler fartyg skulle lamslå den återhämtning som EU-parlamentet själva beslutat. Vi måste tvärt om sätta stopp för utarmningen av den marina miljön och de fiskesamhällen som långsiktigt är beroende av fisket. WWF har varit med och initierat en pågående ”twitterstorm” i Europa för att rädda fisket.
WWF har uppmanat EU-parlamentarikerna att istället rösta för ökad finansiering av datainsamling och efterlevnaden av gällande regler. Det handlar om korrekt datauppskattning av bestånd och fungerande fiskekontroll. Idag är mellan 30 och 40 procent av fångsterna i Europa från bestånd som saknar datauppskattning.
Inför omröstningen har WWF även tillsammans med andra miljöorganisationer startat upp den “twitterstorm” som nu pågår i hela EU med uppmaning till parlamentarikerna att rösta för mer fisk och mot fler fartyg.
– Tidigare i år röstade EU-parlamentet för nya åtgärder som skulle tillåta långsiktig återhämtning av fiskbestånden och stödja ökad sysselsättning inom fiskerinäringen. Skulle nya pengar nu pumpas in i en fiskeflotta – som redan har överkapacitet – undergräver det de här åtgärderna, säger Jenny Fors, fiskepolicyansvarig på WWF.
WWF uppmanar parlamentet att stödja:
1. Inga subventioner till fartygskonstruktion och motorbyten. Den potten ska istället läggas till stöd för åtgärder som leder till att de beslutade målen med fiskeripolitiken uppnås.
2. Investeringar i datainsamling och verkställighet av gällande lagar bör tredubblas så vi får ökad kunskap om fiskbeståndens tillstånd och kan bekämpa den nuvarande situationen där 30 -40 procent av fisken som fångas saknar data och därmed är illegal.
Europeisk ”Twitterstorm”:
WWF har tillsammans med andra miljöorganisationer har WWF lanserat en kampanj för att uppmana politikerna i EU-parlamentet att rösta för mer fisk och mot fler fartyg. Den pågår fram till den 23 oktober.
Tweetsen finns under: #OCT23 och #EMFF
Länk: wwf.se/votefish
Fakta:
Enligt Världsbanken motsvarar det globala överfisket förlorade intäkter på över 50 miljarder dollar per år. I EU uppskattas det grovt räknat till 3 miljarder dollar per år (Världsbanken, 2011 “The sunken billions”).
Den oberoende tankesmedjan “New Economics Foundation” pekar i en rapport på att det ekonomiska värdet av att återställa hälften av EUs kommersiella bestånd till hållbara nivåer motsvarar hela 5 gånger värdet av EUs fiskefonder (EHFF) varje år. Dessutom skulle detta i sin tur innebära att över 32 000 heltidsjobb inom näringen skapades.
• Två tredjedelar av Europas bedömda fiskbestånd är överfiskade.
• EUs fiskeflotta uppskattas till två till tre gånger den storlek som behövs för att fånga de tillgängliga resurserna.
• EU är den fjärde största producenten av fisk -och vattenbruksprodukter i världen.
• Fisket i Nordsjön ger idag endast en femtedel av torsk, rödspätta jämfört med för 25 år sedan
• I Medelhavet är över 90 procent av bedömda bestånd överfiskade
• Över 60 procent av den fisk vi konsumerar i EU är fångad utanför unionen.
För femte året i rad delas priset för årets Längs Göta kanalföretag ut. Detta år gick priset till Marianne Ljungström på Hajstorps Slusscafé och Vandrarhem. Genom sitt fokus på kvalité och miljö och ett starkt samarbete med lokala företag och partners har Marianne fått Hajstorp och kanalmiljön att blomstra.
Under två dagar samlades cirka 40 stycken företag från företagsnätverket ”Officiell Partner Göta kanal”. Under mötet delades Årets Längs Göta kanalföretagare ut vilket är en utmärkelse som syftar till att belöna ett framgångsrikt företag.
Marianne Ljungström har drivit Hajstorps Slusscafé och Vandrarhem sedan december 2007. En av Mariannes stora passioner är att kunna erbjuda sin gäster närodlade och rättvisemärkta produkter. Marianne är även krukmakare och serverar därför sitt kaffe i sina egna handdrejade kaffe- och temuggar.
– Det känns jättebra, vi har flow i Töreboda just nu, säger Marianne Ljungström. Jag delar den här utmärkelsen med min fantastiska personal. Det ger oss inspiration att fortsätta den inriktning vi valt.
Motivering för utmärkelsen lyder:
Marianne Ljungström på Hajstorps Slusscafé och Vandrarhem har med stort engagemang utvecklat sin verksamhet och visat att framgång går att nå även på en mindre ort. Marianne har utvecklat sitt företag med ett tydligt kvalitets- och miljöfokus. Företaget har ett väl utvecklat samarbete med lokala företag och partner och deltar aktivt i att utveckla såväl Göta kanal som Hajstorp.
Bilderna:
Hajstorps Slusscafé och Vandrarhem, som sedan 2007 drivs av Marianne Ljungström, har utsetts till Årets Längs Göta kanalföretag 2013.
Hajstorp Slusscafé vid Göta kanal. Hajstorp Slusscafé & Vandrarhem ligger invid Göta kanal vid idylliska Hajstorps slussar, som är flitigt besökt av cyklister och båtfolk. Här kan du stanna till för en fika, titta på slussande båtar eller hyra en cykel och titta på vackert hantverk. Du kan övernatta i vandrarhemsboende eller i stuga.
Foto: Niclas Albinsson och AB Göta kanalbolag.
Tillsammans med Stefan Qviberg och Arcona/Delta varvet har Arcona Yachts startat ett helt nytt båtprojekt. Till våren 2014 kommer en ny 38 fots segelbåt att visas. Arcona 380 ska kombinera klassiska Arcona linjer med komfort och seglingsegenskaper i det absoluta toppskiktet. Båten kommer bland annat att föses med dubbla rattar, icke överlappande förtriangel och valmöjlighet mellan två eller tre hytter.
När varvet 2009 visade Arcona 340 var det första båten i en helt ny serie med mycket moderna linjer och ännu bättre seglingsegenskaper.
2011 kom Arcona 410 och nu fyller det framgångsrika varvet upp luckan med 380.
Båten kommer att byggas på Ösel med den beprövade tekniken för vacuum injicering av skrov och däck och med inredning i mahogny. Stor toa med riktig dusch, flexibel navigationsplats och rymligt pentry. Fönster i skrovsidorna och rymlig sittbrunn med dubbla rattar.
Arcona 380 skall premiärvisas under våren 2014 och fem båtar kommer att levereras till sommaren. Enligt varvet är alla sålda direkt på ritning.
Tekniska fakta:
Längd: 11,28
Bredd: 3,80
Vikt: 6 850 kg varav 2 400 kg i kölen
Djup: 2,10 m
Segelarea: 86,5 m2
Info: www.arconayachts.se
Den kinesiske glaciärforskaren och klimatexperten Qin Dahe tilldelas i år Volvos Miljöpris. Årets pristagare har en nyckelroll i de nya rapporterna från FN:s klimatpanel (IPPC), vars första del kom i september. Han fick också stor uppmärksamhet i samband med en rapport förra året om hur klimatförändringen leder till mer extrema väderhändelser.
Dr Qin Dahe hade en huvudroll i den specialrapport från FN:s klimatpanel om extrema händelser och katastrofer som kom förra året. Den tog upp det som många redan anat, att mer extrema väder- och klimatfenomen blivit vanligare de senaste 50 åren.
Rapporten pekade på klimatförändringen och perioder med extrema förhållanden, som långvarig torka och värmeböljor, men också kraftigare skyfall och regn i andra områden.
I motiveringen till Volvos miljöpris 2013, skriver juryn att rapporten ”förändrade spelplanen” genom att ”den för första gången visade en tydlig koppling mellan klimatförändringen och många extrema väderhändelser, något som direkt direkt påverkar mänskligt välbefinnande i många delar av världen.”
Qin Dahe är ledande inom forskning kring kryosfären och dess betydelse i Asien. Kryosfären, till vilken räknas glaciärer, snö, permafrost, och is i hav och sjöar, har ett avgörande inflytande på jordens klimat. I Asien är dessutom två miljarders människors vattenförsörjning beroende av glaciärerna.
Qin Dahe har själv lett flera forskningsexpeditioner till Himalaya, och även gjort expeditioner till Antarktis.
– Det råder inget tvivel om att huvuddelen av glaciärerna i Himalaya, försvinner i snabb takt, säger han. Ett av de forskningsområden vi nu ska tackla är frågan om Grönlands istäcke är stabilt eller inte. Liksom riskerna för fler extrema händelser som torka, översvämningar och orkaner.
Dr Qin Dahe hoppas att de vetenskapliga bevisen i den kommande utvärderingsrapporten från FN:s klimatpanel, ska visa sig så övertygande att de också leder till ett genombrott i de globala klimatförhandlingarna.
– Det finns en uppmuntrande snabb utveckling i klimatmodellerna. Vi ser nu allt mindre skillnader mellan prognoserna och vad vi observerar i form av temperaturer och koldioxidkoncentration. Min förhoppning är att de vetenskapliga bevisen leder till att människor över hela världen nu börjar arbeta tillsammans för att minska utsläppen, säger Qin Dahe.
Dr Qin Dahe är glaciärforskare vid Cold and Arid Regions Environment and Engineering Institute i Lanzhou, Kina, och ordförande (Co-chair) i arbetsgrupp 1, IPCC, Intergovernmental Panel on Climate Change. Han har tidigare varit chef för China Meteorological Association. Dr Dahe Qin har mer än 170 vetenskapliga artiklar publicerade på engelska och 230 på kinesiska.
Nu är det tid för många att ta upp båten ur sjön och ställa den i vinterförvaring. Försäkringsbolaget If tipsar om vad man ska tänka på för att slippa otrevliga överraskningar när båten avtäcks i vår.
Nu i oktober har många båtklubbar upptagning av båtarna. Oavsett om upptagningen sker gemensamt eller bara för egen del är det ett antal saker man bör tänka på som båtägare. I Stockholmsområdet är det dessutom brist på uppställningsplatser, vilket kan försvåra en bra vård av båten.
– Nära en tredjedel av alla båtskador sker faktiskt på land. Det handlar om allt ifrån stöttor som rasar till fräcka stölder från uppställda båtar, säger Dan Falconer, båtexpert på If.
Båtförsäkringen ersätter normalt inte skador som orsakats av is, snö, frost eller mögel. Därför är det mycket viktigt att vinterförvaringen ordnas på ett riktigt sätt, så blir avtäckningen i vår utan obehagliga överraskningar.
34 procent av båtskadorna inträffar under månaderna oktober – april. Siffran bygger på anmälda båtskador hos försäkringsbolaget If under perioden okt 2011 – september 2013. Totalt ca 5 000 ärenden.
If tips för säker upptagning och vinterförvaring av båt:
Upptagning
1. Kran och lyftanordning ska vara hela och dimensionerade för båtens storlek och vikt.
2. Länspumpa och surra all last som kan förskjutas så att båtens tyngdpunkt inte förflyttas vid lyftet.
3. Placera lyftbanden eller stropparna rätt så att drev, propelleraxlar, logg, ekolodsgivare och roder inte skadas under lyftet.
4. Gå aldrig under hängande last.
Förvaring
5. Försäkra dig om att pallarna klarar båtens vikt.
6. Se till att stöttningen är stabil och tål påfrestningar under vinterstormar.
7. Täckningen ska vara korrekt fastgjord och inte nöta på båten. Snö och vatten ska ej kunna samlas.
8. Montera loss utombordsmotorn och förvara den i låst förråd.
9. Se till båten regelbundet så att inget har hänt med täckning eller pallning.
Göta kanal summerar en lyckad sommarsäsong 2013. Besökarna har strömmat till kanalen i sommar och ökning syns särskilt bland husbilsgäster och besökarna i slussområdena. Årets kundundersökning visar på nöjda fritidsbåtsgäster och förändringar i resmönstret.
Vår tids Göta kanal är så mycket mer än en drömresa för båtfolk. Kanalområdet är ett levande besöksmål som lockar miljontals besökare varje år och det är på land den stora turistiska utvecklingen sker idag. Husbilsturisterna och cyklisterna fortsätter att öka, passagerarbåtarna rapporterar in en kraftigt ökande kundtillströmning och slussarna har lockat många nyfikna besökare.
– Efter avstämning med flera av företagen längs Göta kanal kan vi summera 2013 med en positiv utveckling av turismen både på och längs kanalen, säger Anders Donlau, vd, AB Göta kanalbolag. Det är glädjande att hela besöksmålet Göta kanal växer och det ligger helt i linje med den vision vi har att utveckla Göta kanal som Sveriges ledande besöksmål och upplevelseområde.
Årets kundundersökning bland kanalens fritidsbåtsbesökare visar att merparten är nöjda med sin båtresa på Göta kanal och nio av tio är nöjda med servicen av kanalens slussvärdar.
– Vi är riktigt stolta över att vi har mycket nöjda kanalgäster. Vi jobbar ständigt med att utveckla vår produkt och vår service och resultatet från årets undersökning är ett bevis på att vi arbetar i rätt riktning säger Anders Donlau.
Göta kanalbolags kundundersökning visar på något förändrade resmönster bland båtgästerna. Tendensen är att man gör kortare resor. Fritidsbåtarna på Göta kanal genererar cirka 62 500 gästnätter under maj till september, vilket är en ökning med cirka 4% jämfört med 2012.
– Vår utmaning är att vara i framkant i utvecklingen och vara lyhörda för våra kunders önskemål och ändrade resmönster. Att vi i år lanserade ”Prova-på-Göta kanal”, kortare kanalresor med fritidsbåt, visade sig vara helt rätt. Undersökningen ger oss också bra indikationer på förbättringsmöjligheter därför planeras till exempel en ny gästhamnsservice i Borensberg till 2014, fortsätter Anders Donlau.
AB Göta kanalbolag kommer under 2014 att fokusera på utvecklingen på land, detta efter att under flera år ha satsat stort på nödvändiga kajrenoveringar och förutsättningar för en fortsatt stark och stabil båttrafik.
– Vi arbetar målinriktat med att höja kvalitén på besöksmålet Göta kanal tillsammans med kanalens företagare och kommuner. Vårt företagsnätverk Officiell Partner Göta kanal är en sådan satsning. 2014 kommer det bli ökat fokus på utvecklingen på land, då det är där vi har den största tillväxten. Bland annat kommer vi att fortsätta satsa på husbilar och barnfamiljer säger Anders Donlau.
Det norska sportvarumärket Helly Hansen har nyligen undertecknat ett treårigt avtal med SCA, världsledande utvecklare av hållbara hygien- och skogsprodukter. Helly Hansen blir SCAs officiella kläd- och skoleverantör under 2014-2015 Volvo Ocean Race.
Hittills har sju kvinnliga besättningsmedlemmar rekryterats till SCA-laget. Samtliga medlemmar har under de senaste 7 månaderna legat i hårdträning på Lanzarote i Spanien och kommer att så göra fram till startdatumet den 4 oktober 2014.
Innovativ skandinavisk design och ledande teknologi var de två avgörande faktorerna när SCA valde Helly Hansen som officiell samarbetspartner. I samband med uppdraget har Helly Hansen utvecklat och designat en specialkollektion som speglar behoven och identiteten hos de båda företagen. Helly Hansens breda produktsortiment inom såväl offshore- kläder som baslager och skor gör att Team SCA kan känna sig väl rustade för alla tänkbara väderpåfrestningar. Vissa av produkterna kommer även att finnas till försäljning i Helly Hansens egna butiker.
– Helly Hansen har varit associerade med Volvo Ocean Race alltsedan tävlingen startade för drygt 40 år sedan. Vi är nu inne i ett nytt skede där vi tagit fram en specialkollektion för Team SCA.
– Dessa duktiga kvinnliga seglare kommer att utsättas för alla tänkbara extrema väderleksförhållanden, och vi tror att Helly Hansen med vår gedigna kunskap och expertis kan hjälpa dem att nå den framgång de förtjänar” säger Erik Burbank, Vice VD inom Global Marknadsföring på Helly Hansen.
– Helly Hansen var ett rätt självklart val som klädpartner, säger Richard Brisius från Team SCA.
– För Team SCA var den avgörande faktorn att Helly Hansen kunde och ville utveckla och designa en kollektion specifikt framtagen för kvinnliga off-shore seglare. Det har varit en spännande resa och vi är väldigt stolta över att få bära Helly Hansens seglarkollektion.
Portabla högtalare och bluetoothhögtalare finns det gott om. Kvaliteten kan dock vara en aning varierande. Den här finingen från TDK håller dock vad den lovar och levererar fantastisk ljudkvalitet och funktionalitet, TDK Life on Record är en trådlös och väderbeständig (IP64 med skydd mot väder och vind) högtalare där den trådlösa överföringen mellan din spelare och högtalaren sker via Bluetooth®-teknik.
Den här speakern sätter en ny standard för portabla högtalare vad gäller ljudkvalitet och är dessutom både robust designad och vattentålig. Bluetooth-streaming är enkelt att använda även för den som inte bestitter stora förkunskaper i hur man kopplar olika ljudenheter.
Den inbyggda mikrofonen ger högtalartelefon funktionalitet. Ett i telefonen inkommande samtal kan ske direkt genom högtalaren. Den extra ingången (3,5mm) gör högtalaren kompatibel med de flesta enheter.
TDK wireless weatherproof speaker har ett uppladdningsbart batteri för upp till 6 timmars uppspelning, inbyggd mikrofon ger högtalartelefon funktionalitet för handsfree-samtal, inbyggt tilt-back stativ optimerar ljudets riktning.
Info: http://www.smartasaker.se/tdk-tradlos-och-vattentalig-bt-hogtalare.html
Stena Polaris närmar sig sitt mål – hamnen Yosu i Sydkorea. Resan startade 17 september i ryska Ust Luga i Finska Viken och beräknas vara avslutad 22 oktober. Färden har delvis gått i konvoj med rysk atomisbrytare via den kärva Nordostpassagen.
Totalt beräknas resan till 8.400 sjömil. Följ Stena Polaris – dagliga bloggar och podcasts (bl a intervjuer med Lars Danielsson, Sveriges ambassadör i Sydkorea och äventyraren Ola Skinnarmo) finns på http://www.stenanorthernsearoute.com
Genomfart via Nordostpassagen erbjuder nya möjligheter för det starkt expansiva norra Asien att snabba upp godsvägarna. ”Frakten med Stena Polaris är ett första projekt där vi överför teknologi och kunskap om operation i isbelagda vatten till Hyundai Glovis. Samtidigt är det början på ett viktigt samarbete. Stena har en målsättning att expandera i Asien tillsammans med goda samarbetspartners,” säger Carl-Johan Hagman, CEO, Stena Shipping, Drilling and Ferries.
Sverige har historiskt en god relation med Sydkorea ända sedan Koreakriget under femtiotalet. I dagsläget finns 80 – 90 svenska företag etablerade i Sydkorea och Sverige ses som en förebild med många framgångsrika företag. Sydkorea är en fartygs- och sjöfartsnation och har ett naturligt intresse för arktiska frågor. Sedan maj i år är landet observatörer i det arktiska rådet. Sverige har varit ordförandeland 2011 – 2013.
http://www.arctic-council.org/index.php/en/
Nya kontakter
Höjda krav på säkerhet
Med ökad trafik i Arktis följer höjda krav på säkerhet. IMO (International Maritime Organisation) http://www.imo.org/Pages/home.aspx arbetar med att ta fram en s k Polarkod, som ska fastställa grundförutsättningar och krav för transport genom Arktis. Idag finns endast riktlinjer. ”Vi ser självklart positivt på tydligare krav för att på det sättet säkerställa en säkrare sjöfart i området. Från Stenas sida har vi alltid legat i framkant av utvecklingen inom säkerhet och så även i detta fall då vi redan idag är väl utrustade och opererar på en nivå som ligger över gällande riktlinjer. Trots det eftersträvar vi på eget initiativ fortsatt egen utveckling med ytterligare förbättringar baserade på egna erfarenheter och samarbeten med andra,” kommenterar Erik Hånell, VD och koncernchef Stena Bulk AB.
Besparingar via Nordostpassagen
Valet att gå till Sydkorea via Nordostpassagen jämfört med vägen via Suezkanalen, Indien och Malaccasundet, innebär en tidsmässig besparing på mellan 10 – 13 dagar. Bränslebesparingen för ett medelstort tankfartyg som Stena Polaris motsvarar ca 400 ton. Omvandlat i pengar blir det ca 2 MSEK och den kortare restiden innebär även miljömässiga besparingar.
Patrik Svahn, till vardags Manager Commercial Operations på Stena Bulk, men nu ombord på Stena Polaris bloggar direkt från fartyget.
”This means that we have now almost completed the ice covered part of our adventure. But rest assured that the adventure continues! Firstly we have to cross the Bering Strait and the Bering Sea which could invite our good vessel to dance over the big waves. Me and the Captain are both fans of the TV show Deadliest Catch which is a show about fishermen on the Bering Sea. For every episode the weather conditions gets worse and worse and the small fishing boats are jumping up and down the waves that could be a few meters high. So just because we have passed the Northern Sea Route with all its challenges does not mean that we can sit back and relax for the remainder of our journey. Now we are ready to face some hard weather conditions or as Captain Stipanovic puts it – now it’s time for rock n’ roll!” http://www.stenanorthernsearoute.com/hello-sunshine/
Stena Polaris, som är av P-MAX modell ägs av Concordia Maritime och har tidsbefraktats av Stena Bulk för detta projekt. Tekniska data: Längd 183 m, bredd 40 m, djupgående 11,3 m, dödvikt 65.000 ton.
Om P-MAX-fartygen
P-MAX-fartygen har projekterats och byggts av Stena och Concordia Maritime. Fartygen har dubbelskrov, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet samt två separata framdrivningssystem. Dubbla propellrar och roder samt specialdesignad brygglayout ger fartyget en extremt god manövreringsförmåga samt exceptionellt god runtomkringsikt, vilket underlättar säker navigering i trånga farleder.
Den 17 september lämnade Stena Polaris Finska Viken och beräknas ankomma Yosu i Sydkorea 22 oktober.
Finns svensk segelbåtstillverkning kvar om 20 år? Det kommer att diskuteras i en namnkunnig panel på Najadklubben Osts 30-årsjubiléum den 22 november.
Torgny Jansson (Arcona), Mats Gustafsson (Linjett), Håkan Bengtsson (Swede Star) och Berndt Arvidsson (grundare av Najadvarvet) kommer att ge sin analys av de senaste årens svåra problem. Kvalitetstillverkarna Najad, Sweden Yacht, Malö, Maxi, Comfortina och även finska Finngulf har alla gått under.
Vad är orsakerna och hur kan riskerna undvikas i framtiden? Är det “race” eller “cruising” som gäller? Skall det vara rak eller lutad stäv? Bred eller smal häck? Eller är det, helt enkelt, bara volym och låga kostnader som är framtidens överlevnadsstrategi?
Debatten leds av ekonomijournalisten Peter Malmqvist (bilden).
Info: www.najadklubben.org
Victory Team leder Grand Prix-serien efter Italiens GP, som avgjordes i Terracina den gångna helgen. Miles Jennings och Alfredo Amato stod för ett överraskande resultat när de stod som segrare efter andra racet i The Mediterranean Grand Prix.
Den engelsk-italienska duon kämpade hårt framför Poliform och tog sig till en tredjeplats när Luca Formilli Fendi och Giovanni Carpitellas race tog ett abrupt slut på det åttonde varvet på grund av maskinproblem. Två varv senare stannade ledande Victory upp efter problem med en propeller och de passerades då av teamet Zabo-Isiklar.
Det var med andra ord väldigt mycket dramatik under tävlingarnas finaldag. Team Victory låg i ledningen även under det sista racet, men fick ge upp på grund av fler problem, vilket gav Ugur Isik och Christian Zaborowski möjligheten att köra i tätposition med en möjlighet att ta teamets första gemensamma vinst sedan 2006. Fem varv senare fick de dock bränsleproblem och tvingades i depå.
Med alla tre toppbåtarna i mästerskapet ute ur tävlingen fick Jennings och Amato med LFF8 fördelen att ta sig fram till en tätposition och senare även vinst.
I sammandraget leder fortfarande Victory med 91 poäng medan Zabo-Isiklar har tagit sig upp på en andraplats med 65, tre poäng före LFF10.
Närmaste åker teamen till Mellanöstern och Förenade Arabemiraten för finalen av årets tävlingar, Grand Prix som hålls i Abu Dhabi 5–6 december.
MEDITERRANEAN GRAND PRIX – race 2
1. 8 LFF8 – M Jennings (GBR) / A Amato (ITA) + 47:39.89s
2. 74 Poliform – T Oktem (TUR) / G Montavoci (ITA) + 51.52s
3. 91 Zabo-Isiklar – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) + 1 lap
4. 23 FA.RO. ACCIAI – G M Gabbiani (ITA) / L Nicolini (ITA) + 1 lap
5. 3 Victory – A Al Zaffain (UAE) / M Al Marri (UAE) – ret
10 LFF10 – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) – ret
5 Team Abu Dhabi – F Al Mansoori (UAE) / R Al Tayer (UAE) – ret
WORLD CHAMPIONSHIP – after round 3
1. 3 Victory Team – 91pts 2. 91 Zabo-Isiklar – 65pts 3. 10 FF10 – 62pts 4. 7 HUB Team Australia – 60pts 5. LFF8 – 52pts 6. 23 FA.RO ACCIAI – 46pts 7. 74 Poliform 34pts 8. Team Abu Dhabi – 18pts
Info: http://www.class-1.com/
Blekinge museum söker en självständig och kunnig träbåtsbyggare med vilja och förmåga att driva varv och kulturarv vidare i samverkan med museet.
Verksamheten består idag av traditionell varvsverksamhet med möjlighet till nybyggnation, reparationer, vinterförvaring och bryggplatsuthyrning. Utöver varvsverksamheten finns en utställning som skildrar varvets historia, blekingskt båtbyggeri och båtbyggeriteknik.
Utställningen visas i det före detta bostadshuset. Denna del drivs i samverkan med Blekinge museum. Besökare till varvsområdet ska även kunna ta del av varvsverksamheten och bland annat studera varvsbyggnad och äldre utrustning som finns kvar i varvslokalerna.
Skriftlig intresseanmälan med uppgifter om intressent och intentioner ska vara museet tillhanda senast 2013-11-14: Blekinge museum, Borgmästargatan 21, 371 35 Karlskrona. Eller till blekingemuseum@karlskrona.se
Prospekt beställs genom ekonomiassistent Eva Dahlbom
eva.dahlbom@karlskrona.se
Nya Hallberg-Rassy 43 Mk III har premiär på båtmässan i Hamburg den 26 oktober till 3 november. 43 Mk III ger mer komfort, mer naturligt ljus och mer elegans än någonsin tidigare i den här storleksklassen.
Hallberg-Rassy visar på samma mässa även upp en nyhet till: Hallberg-Rassy 412 med en akterkabin.
Priset för nya 43 Mk III är 5 288 875:- SEK inkl moms eller 4 231 100:- SEK exkl moms. Det innefattar en seglingsklar båt med segel, teakdäck, basinstrument, värme, sjösättning, riggning, bottenmålning m m.
Den första helgen är det fri entré på mässan mot uppvisande av svenskt, norskt eller danskt pass.
Mer info: www.hallberg-rassy.com
Foto: Rick Tomlinson.
I helgen hålls Italiens Grand Prix i Terracina.På startlinjen finns bland andra Luca Formilli Fendi och Giovanni Carpitella, som är väl förberedda inför det som formellt heter Mediterranean Grand Prix och körs i Class 1. Det är första gången de båda tävlar tillsammans sedan Class 1 i Abu Dhabi 2010.
Här är den engelska pressreleasen som tävlingen:
At the mid-point in the Championship with four races run and four to go the top three are separated by 14-points; defending World Champions Victory’s Arif Al Zaffain and Mohammed Al Marri top the points table on 62, just two clear of Aussie duo Darren Nicholson and Rossco Willaton in HUB Team Australia with Formilli Fendi and Carpitella’s LFF10 in third on 48 points.
Formilli Fendi and Carpitella are genuine title challengers and now a constant threat to the top step of the podium, finishing on the podium seven times in nine outings at the last five Grands Prix and will be hoping to add their names to a somewhat sparse list of Italian winners on home waters.
In the last 22-years 15 Italian cities have hosted Class 1 with national success limited; Matteo Nicolini took the chequered flag last year in Cernobbio, with Nicolini, Guido Cappellini and Giampaolo Montavoci credited wins the year before following the DQ of Victory. Prior to that, you have to turn back the clock to Tarranto in 1997 (E Polli/L Leoni), Gallipoli in 1995 (L Ferrari/V Polli) and Pescarra in 1992 (A Gioffredi/A Bonomi) to find Italian success.
The target for Al Zaffain and Al Marri will be simply to extend their slender Championship lead, but the multiple World Champions have been under more pressure in 2013 than for some time.
They had to come from behind in race 1 in Sanya to overcome a brilliant drive by the Zabo-Isiklar duo and in race 1 in Istanbul looked decidedly rattled by the Australians, hooking twice and eventually retiring – but they regrouped to take the win in race 2.
Their record however is impressive; since being paired in December 2011 in Dubai Al Zaffain and Al Marri have won 12 times from 15 starts, missing the podium just once – the DNF in Istanbul.
Equally impressive is the teams’ success in Italy winning 15 times, with Al Zaffain completing a hat-trick of wins in Stresa with Nadir Bin Hendi and winning in Cernobbio with Al Marri last year – Al Marri also winning in 2001 with Saeed Al Tayer.
The Dubai duo also sit on top in the Edox Pole Position Championship taking maximum points this season and have qualified in P1 seven times from their eight outings together.
The biggest threat to Dubai dominance this year has been the Australians, Darren Nicholson and Rossco Willaton, who bring a refreshing approach and an all-out style of racing to Class 1, and who are running a latest generation Victory boat leased to them by the Dubai outfit.
Nicholson made his mark in the championship at the end of 2011 when he partnered New Zealander Peter McGrath to grab podiums in Dubai and Abu Dhabi. He then teamed-up with Willaton, the pair qualifying strongly in Sanya in third, finishing fourth in race 1 and second in race 2.
In Istanbul they became the first all-Aussie pairing to win a Class 1 GP and the first Australians to stand on the top step since Bill Barry-Cotter in Qatar in 2002. Their term at the top of the points table was short-lived finishing third to Victory and LFF10 in race 2, but just two points shy of the leaders are well placed in the title race – assuming they make it to Terracina.
The Zabo-Isiklar duo of Ugur Isik and Christian Zaborowski sit in fourth place and must wonder where they might be if not for two no points tallies – the first the result of a slightly overzealous first corner and immediate exit in race 2 in Sanya after finishing second in race 1. The second, disappointingly, followed in Istanbul in race 2 following a herculean effort to fix and re-rig the boat and a brilliant drive from the back of the field after missing qualifying to finish second in race 1.
They have good qualifying and race pace, but unlike the three outfits they are chasing who run V12 power-plants the Zabo Team run the Mercury turbo-charged V8, but the break since the last race has allowed the team to make further adjustments and modifications and they will be expecting to be running at the front and challenging for the win.
Another all-Italian crew looking to do well on home waters is Gian Maria Gabbiani and Luca Nicolini in FA.RO. ACCIAI, and currently lying in a very respectable fifth place. And whilst they will be the first to admit that they do not have anywhere like the pace or resource of their more illustrious rivals, they have shown great reliability and resolve to be where they are.
They first teamed-up in Gabon last year finishing in fifth then rather unceremoniously crashed out of the Italian Grand Prix in race 1. But since regrouping they have put together a solid string of performances finishing in the points in their last eight outings and recording five top-five finishes.
The flamboyant Brit, Miles Jennings, and Italian Alfredo Amato will make their third appearance together running the number two Fendi boat, LFF8. After a somewhat frustrating race on their debut in Sanya, China where they failed to post points, they produced a stirring performance in Istanbul to make it a double podium weekend for the team after finishing third in race 1 and then fourth in race 2, their teammates grabbing second.
For last year’s Championship runners-up Team Abu Dhabi, 2013 is not proving to be as successful and they find themselves sitting in seventh. Their number one and favoured pairing of Rashed Al Tayer and Majed Al Mansoori were no shows in Sanya so led to a seat shuffle with newcomers Faleh Al Mansoori and Salim Al Adidi forced to split up, Al Mansoori doing both races with Tomaso Polli, Adidi racing with Giampaolo Montavoci in Poliform.
Al Mansoori and Polli fared the better finishing fifth and fourth, Adidi and Montavoci failing to finish race 1 but managing a sixth in race 2.
Rashed Al Tayer was back for the Turkish Grand Prix and taking the throttles for the first time, with [Faleh] Al Mansoori again getting the call-up to drive. They qualified well in fourth and then took the chequered flag in race 1 also in fourth, only to be disqualified. But in race 2 their weekend ended on lap 2, hooking and crashing out of the race.
Team Abu Dhabi has confirmed the same line-up in Terracina but the team is facing an uphill climb to have the boat fixed and rigged in time.
DAC Racing has confirmed that Giampaolo Montavoci will be on the throttles and will be joined for the second time this season by Tarik Oktem.
It has been a varied season for the most experienced racer in Class 1 – who starts his 104th Grand Prix and lines-up for his 116th race in Terracina. Last time out in Istanbul he guided Class 1 rookie Oktem to a very respectable fourth place in race 1 but hit trouble and retired in race 2.
Teams get their first chance to test the waters and the 4.97Nm circuit in Friday morning’s free practice at 11.00hrs (local) with official qualifying in the Edox Pole Position at 14.30hrs. A second practice session on Saturday at 10.30hrs is followed by race 1 of the Mediterranean Grand Prix at 15.30hrs. The final practice session and second qualifying session takes place on Sunday at 11.00hrs with race 2 at 15.30hrs.
WORLD CHAMPIONSHIP – after round 2
1. 3 Victory Team – 62pts 2. 7 HUB Team Australia – 60pts 3. 10 LFF10 – 48pts 4. 91 Zabo-Isiklar – 34pts 5. 23 FA.RO ACCIAI – 30pts 6. 8 LFF8 21pts 7. Team Abu Dhabi – 18pts 8. 74 Poliform 14pts.
EDOX POLE POSITION CHAMPIONSHIP – after round 2
1. 3 Victory Team – 40pts 2. 7 HUB Team Australia – 27pts 3. 10 LFF10 – 21pts 4. 91 Zabo-Isiklar – 15pts 5. 8 LFF8 – 12pts 6. 23 FA.RO.ACCIAI – 11pts 7. 5 Team Abu Dhabi 9pts 8. 74. Poliform 5pts
Info: www.class-1.com
WWF uppmanar fiskeminister Eskil Erlandsson och samtliga Östersjöländer att på EU:s fiskerådsmöte den 17 oktober följa havsforskarnas råd för den vilda laxen.
– Det är inte acceptabelt att Östersjöregeringarna år efter år väljer att sätta ett alltför högt fisketryck på den redan hotade vilda Östersjölaxen. Ska vi ha kvar den vilda laxen i Östersjön är det dags för regeringarna att visa det nu. Förra året var det endast Finland som stod upp och röstade för forskarnas råd, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.
WWF konstaterar att den svenska hållningen om laxen – att tillåta ett fiske högre än vad forskarna rekommenderar – även saknar fullt stöd i riksdagen där flera partier istället anser att Sverige i EU ska följa havsforskarnas råd.
– Det är beklagligt att EU-kommissionen rekommenderar länderna att sätta en nivå för nästa års laxfiske i Östersjön som överskrider de vetenskapliga råden med nästan 40 procent. Det går emot EUs nya mål om att fiskbestånden ska vara hållbart nyttjade 2015 och senast 2020, säger Jenny Fors, fiskpolicyansvarig på WWF.
Hoten kvarstår. Den vilda Östersjölaxen har länge varit överexploaterad och endast ett fåtal av de totalt 30 laxbestånden som finns här har uppnått eller kommer att nå målet för återhämtning.
Laxens återhämtning hotas inte bara av det lagliga överfiske som fiskeministrarna står bakom genom de senaste årens alltför höga kvoter. Laxen saknar långsiktig förvaltning och är offer för illegalt fiske och stor sårbarhet i vattenkraftdammar då de vandrar upp i älvarna för att leka.
WWF har under flera år tillsammans med flera organisationer agerat för att en långsiktig förvaltningsplan för Östersjölaxen ska införas samt åtgärder för att den vilda laxen fritt ska kunna vandra förbi turbiner. Så länge inte detta är på plats är det extra viktigt att regeringarna följer havsforskarnas råd.
För första gången har skräpmätningar genomförts i Östersjön. Detta har skett genom EU-projektet Marlin, som drivs av Håll Sverige Rent. Problemet med marin nedskräpning i Östersjön måste tas på allvar. Att låta Östersjön förvandlas till en soptipp är oacceptabelt. Det skriver de fyra deltagande ländernas organisationer på Svenska Dagbladets debattsida idag. I nästa vecka hålls en stor konferens om Marlin-projektet i Stockholm.
Under två år har Håll Sverige Rent tillsammans med liknande organisationer i Finland, Estland och Lettland mätt förekomsten av skräp på stränderna runt Östersjön. Syftet med projektet Marlin (Baltic Marine Litter) är att ta reda på mer om nedskräpningen av Östersjön, eftersom kunskap helt har saknats.
Resultaten visar att det är plastskräp som dominerar. 60 procent av skräpet är plast. Det finns ungefär ett skräp per steg du tar på stranden (136 skräp per 100 meter). På 5-i-topp listan finns oidentifierbara små plastbitar, plastbestick och snabbmatsförpackningar. Det är strandbesökaren som i första hand skräpar ned stranden och att stranden i sig är en källa till nedskräpningen av havet
Den höga andelen små oidentifierbara plastbitar visar på problemet med den svårnedbrytbara plasten. I våras la EU-kommissionen fram en grönbok om en europeisk strategi för plastavfall. Där pekas plast i haven ut som en av de viktigaste globala miljöfrågorna.
Hela 80 procent av den marina nedskräpning uppskattas komma från land och det är där vi måste sätta in resurser genom bättre avfallshantering, ökad återvinning av plast samt minskad nedskräpning genom förebyggande insatser för att ändra attityder och beteenden.
I de skräpdyk vi har genomfört under två års tid har vi klara bevis för att våra svenska gästhamnar används som soptippar.
Östersjön är ett slutet innanhav med 80 miljoner människor i avrinningsområdet. Flertalet storstäder ligger utmed kusten och många stora floder har sitt utlopp i havet. Det är ett kraftigt trafikerat hav och länderna runt om havet bedriver en intensiv kustturism. Men eftersom Östersjön saknar kraftiga ytströmmar och tidvatten hamnar inte skräpet på stränderna i samma utsträckning som på exempelvis Bohuskusten, där enorma mängder skräp landar varje år. Med största sannolikhet är stora delar av Östersjöns botten täckta med skräp.
Den 22 och 23 oktober är det slutkonferens för projektet Marlin i Stockholm. Under dagarna kommer resultaten från projektet att presenteras och en rad aktörer från länder kring Östersjön kommer att diskutera frågan. Se www.hsr.se/kalendarium
Marlin finansieras av Central Baltic Interreg IVA Programme.
Mercury Marine har varit världsledande inom marin teknik och tillverkning av båtmotorer sedan 1939. Att ett så stort och anrikt företag ser Aspen alkylatbensin som ett alternativ till vanlig bensin, och för att tanka samtliga av sina båtmotorer med, får ses som en stor miljövinst för våra vattendrag, säger Aspen i ett pressmeddelande.
– Detta ger Mercury Marine och deras återförsäljare möjligheten att dra nytta av de stora miljöfördelar det ger att använda Aspen alkylatbensin. Samtidigt öppnar vi nya möjligheter för våra 3 000 befintliga återförsäljare. Det säger Mats Uhrlander, försäljnings- och marknadschef på Aspen.
Tankar man fritidsbåten med vanlig bensin släpps 300 gånger mer föroreningar ut i vattnet jämfört med om man tankar med Aspen alkylatbensin. Med alkylatbensin minskar även utsläppen av farliga kolväten väsentligt.
Men det är inte bara miljömässiga fördelar med att använda alkylatbensin, alkylat är ett effektivare bränsle än vanlig bensin och motorerna hålls renare och startar lättare när det är dags för sjösättning. Hållbarheten är också avsevärt mycket längre jämfört med vanlig bensin och tanken behöver inte tömmas under vintern.
Johnie Berntsson och Stena Sailing Team har precis kommit hem från Bermuda och den senaste deltävlingen i världscupen i matchracing. Regattan blev en besvikelse för laget som nu är ute ur medaljstriden. Johnie Berntsson ser ändå fram mot säsongsfinalen och chansen att avsluta året med flaggan i topp.
Efter en stark start i Agro Group Gold Cup, den femte och näst sista världscuptävlingen, hade Stena Sailing Team ett par motgångar och tillslut hängde allt på en match mot Keith Swinton (AUS) under regattans tredje dag. Vinst där och laget kunde säkra en plats i kvartsfinal och vid den andra rundningen hade de skaffat sig en ledning på nästan sjubåt längder.
– Sedan trodde vi att vi valde rätt sida av banan på kryssen men lyckades ändå inte behålla ledningen. Swinton fick ett fördelaktigt vindvrid, kunde sätta ett straff på oss vid kryssmärket och då tappade vi matchen. Marginalerna har helt enkelt inte varit på vår sida och just nu känns det tungt, säger Johnie Berntsson. Björn Lundgren, fördäckare i Stena Sailing Team, fick under den andra dagen en smäll på armbågen som gjorde att han fick uppsöka sjukhus. Trots skadan kunde han fortsätta segla dagen därpå men laget hade helt hade inte det flyt som behövs för att nå långt i världscuptävlingar.
– När vi fick en dålig start seglade vi bra ute på benan och när vi fick bra start seglade vi dåligt under resten racet. Vi var för ojämna och gjorde fler misstag än man har råd med på den här nivån, säger Johnie.
Målet för Johnie och laget var vinna världscupen, men efter besvikelsen i Bermuda är avståndet upp till topplagen för stort för att kunna utmana dem med endast säsongsfinalen Monsoon Cup kvar att segla. Men de är inte nere för räkning och en stark avslutning i säsongsfinalen i Malaysia.
– Vi har en dela att fundera på inför Malaysia men även om vi inte kan vinna VM längre går vi för en seger i den tävlingen. Det hade varit bra av avsluta med en vinst och gå in i nästa säsong med bra självförtroende. Vi har kommit tvåa i tävlingen tidigare och jag tror att vi har goda chanser att få till en till topplacering.
Tack vare segern i SM i matchracing tidigare under hösten var Stena Sailing Team kvalificerade till Svenska Seglarförbundets tävling Mästarnas Mästare där alla svenska mästare i olika båtklasser under året tävlar mot varandra.
Tävlingen seglades i Båstad nu i helgen och eftersom den krockade med världscuptävlingen bestod laget av gamla och nuvarande medlemmar i Johnie Berntssons besättning; Daniel Wallberg, Marin Berntsson och Johan Bäckman. I hård konkurrens från de andra SM-vinnarna imponerade trion stort och trots ett straff i finalseglingen lyckades Stena Sailing Team ta hem tredje platsen i Mästarnas Mästare.
– Det är en fantastiskt fin prestation av killarna att åka dit utan förberedelser och ändå vara med o slåss i toppen, säger Johnie Berntsson som nu måste få truppen att ladda om och förbereda sig på säsongfinalen Monsoon Cup i slutet på november.
– Vi kommer att träna mot Björn Hansens lag i Långedrag i DS37:or som är ganska lika båtarna vi sedan använder i Malaysia. För oss gäller det nu att ta rensa det mentala och fokusera på positiva tankar. Vi vet att vi kan och vara med i toppen och om vi lyfter oss ett snäpp till så är vi där, avslutar Johnie Berntsson.
Alpari World Match Racing Tour:
1. Ian Williams 94p
2. Taylor Canfield 92p
3. Adam Minoprio 89p
4. Björn Hansen 86p
5. Keith Swinton 77p
6. Phil Robertson 70p
7. Mathieu Richard 53p
8. Johnie Berntsson 41p
Simrad presenterade idag sitt revolutionerande, flerfunktionella, nya navigationssystem, NSO evo2. Detta avancerade system höjer ribban för modern navigationsutrustning, genom att det kombinerar alla de viktiga delarna i dagens marina elektronik.
Systemet är försett med höghastighetsprocessor, som ger blixtsnabb uppdatering av sjökort, ekolod, radar och underhållning med dubbel bredbildsskärm. Ett bra menysystem för intuitiv kontroll och gränslös kompatibilitet för oöverträffad integrering. Systemet är väl anpassat för både större motorbåtar och kommersiella fartyg. NSO evo2 optimerar perfektion med förstklassig navigering.
Simrads nya system NSO evo2 med distributionssystem är två kraftfulla flerfunktionsskärmar i en och världens första flerfunktionssystem med dubbel, diskret videougång med full HD-upplösning. Det spelar ingen roll om du använder två skärmar bredvid varandra eller en skärm och en trådlös surfplatta, systemets kraftfulla processorer ger oöverträffad, helt enastående bild, prestanda och kontroll över det senaste inom navigation.
NSO evo2 är ett helt utbyggbart system med omfattande möjligheter för sammankoppling med andra NS-enheter ombord, men också med Simrads alla omfattande prestandamoduler.
MO-skärmarna i NSO evo2-systemet ger en sofistikerad elegans till förarplats hos kräsna båtägare, med sin häpnadsväckande låga profil och ramlösa skärm, med mer skärm och mindre ram än andra lösningar. Den finns i 16, 19 och 24 tum i Pilot House (P)-modellen, utan touchfunktion, och i Multi Touch (T), med menyknappar som du når via det nya touch gränssnittet. Den kan också monteras infällt i panelen eller i VESA-fäste.
NSO evo2 har full multitouch-kontroll med funktionen TouchSensible och stöder den kabelanslutna fjärrkontrollen OP40, vilket ger en dynamisk och intuitiv användarvänlighet. Viktiga navigationsfunktioner är lättåtkomliga via systemets symbolstyrda startbild. Sjökorten kan panoreras, zoomas och göras personliga och den nya skärmdelningen och datapanelen är optimerade för bredbild.
NSO evo2 stöder också den mest omfattande kartalternativet på marknaden, inklusive Jeppesens sjökort C-Map Max-N, Navionics® Gold och Platinum, Insight Genesis™, NV digitala sjökort och andra produkter från tredje part – inklusive möjligheten att navigera på två olika sjökortstyper samtidigt.
Med sin kraftfulla navigering och mångsidiga och enkla utbyggnadsmöjligheter är NSO evo2 klar för plugandplay-anslutning av Simrads bredbandsradar, GoFree Wireless Wifi-1, ekoloden BSM-2 CHIRP och BSM-1, StructureScan® , SonarHub™, ljudsevern SonicHub® och mycket annat. NSO evo2 är också klar för plugandplayanslutning med marina skärmar och kompletterande teknik från en mängd olika tillverkare.
– Systemet NSO evo2 ger med sina banbrytande nya skärmar den mest integrerade navigationsplattformen på marknaden, samtidigt som den har de förstklassiga funktioner och fördelar som krävs för en kompromisslös flerfunktionslösning av toppklass, säger Leif Ottosson, vd på Simrad Yachting.
– Genom att kombinera tillförlitlig, banbrytande navigations-, data- och mediaintegrering matchas den imponerande stilen och smarta prestandan bara av dess effektivitet och användarvänlighet. Plugandplay-installation, de iögonenfallande flerfunktionsskärmarna, det sömlösa menysystemet och den intuitiva menyn ger båtägaren möjlighet att njuta av sin tid på vattnet från första stund, eftersom han då inte behöver lägga tid på att lära sig ett nytt system.
Den exeptionella NSO evo2 kommer att finnas hos Simrads återförsäljare från början av november 2013. Pris 35 200 kr med MO-seriens Multi Touch och med Pilot House skärmarna från 24 250 kr till 75 190 kr. Systemet omfattas av Simrads Advantage program.
Info: www.simrad-yachting.com
Havsmiljöinstitutets årliga konferens Hav och Samhälle kretsar i år upp kring klimatförändringar, och hur de påverkar havet, ekosystemen och samhället som helhet. Erkända klimatforskare sammanfattar de senaste klimatrapporterna och kommuner och länsstyrelser berättar om hur de arbetar med klimatfrågor. Hav och Samhälle pågår den 16-17 oktober på Marstrands Havshotell.
Konferensen med temat Klimatförändringar påverkar havet – vad gör vi? fokuserar på tre problem som klimatförändringarna kan leda till och som är särskilt aktuella för våra svenska havsområden: stigande havsnivå, havsförsurning och påverkan på de marina ekosystemen. Stigande havsnivå ökar risken för översvämningar och kusterosion, medan surare och varmare hav kan få fiskar att fly och bottnar att dö. Det kan också göra det svårt för skaldjur att bygga sina skal. Effekterna på samhällsekonomin kan oavsett bli omfattande.
– Samhället står inför stora utmaningar när haven stiger och ekosystemen förändras, säger Anders Omstedt, professor i oceanografi och koordinator vid Havsmiljöinstitutet.
På vissa håll kommer den stigande havsnivån att kompenseras av landhöjningen som pågått sedan den senaste istiden. Framförallt är den stark längs Höga kusten. Men i södra Östersjöregionen, Skåne, Danmark, Tyskland och Polen, pågår istället en landsänkning som ytterligare förstärker effekterna av en stigande havsnivå.
Anders Omstedt pekar på att de senaste forskningsresultaten visar att det finns stor risk att övergödningen fortsätter eller ökar och att våra kuster kan bli surare i framtiden, vilket kommer öka stressen på de marina ekosystemen.
– Det finns ett stort behov av en kraftfull och framgångsrik förvaltning som kan minska tillförseln av näringsämnen till Östersjön och Västerhavet men även globalt reducera koldioxidutsläppen till atmosfären, säger Anders Omstedt. Men förvaltningen måste också vara beredd att möta de förändringar som oundvikligen är på väg.
I slutet av september samlades FN:s klimatpanel, IPCC, i Stockholm för att sammanfatta och presentera sin senaste klimatrapport. Den slog fast att människan till 95 procents sannolikhet ligger bakom den förstärkta växthuseffekten. Rapporten varnade för varmare hav, smältande isar och havsförsurning, vilka kan ha påtagliga effekter på ekosystemen. Nästa år kommer även den östersjöspecifika klimatrapporten BACC 2, Second Assessment of Climate Change for the Baltic Sea Basin, att släppas. Den är resultatet av flera års samarbete mellan över 100 östersjöforskare. I rapporten går man detaljerat igenom kunskapsläget om Östersjöområdets klimatförändringar.
Under Hav och samhälle-konferensen kommer resultat från BACC 2 att belysas med utgångspunkt i Västerhavet och Östersjön samt vilka effekter det får för vårt samhälle.
Konferensen äger rum den 16-17 oktober på Marstrands Havshotell.
Läs mer om BACC 2: http://www.baltex-research.eu/BACC2
Läs mer om IPCC: http://www.ipcc.ch
Kommentarer
Ser mkt intressant ut men den är exakt 37 fot lång inte 38 namnet till trots. Ska bli spännande att se hur den beteer sig på vattnet jämfört med Arcona 370, även utrymmesmässigt. Den modellen är fortfarande svårslagen.