Miljöminister Lena Ek lanserar nu en höjning av anslaget till havsmiljön på 95 miljoner, tillsammans med tidigare utlovade höjningar höjs anslaget då med 170 miljoner kronor till 2014. Pengarna ska bland annat till stor del gå till lokala vattenvårdsprojekt med inriktning på att åtgärda övergödning.
– Vi har konsekvent krävt ett minst återställt anslag till HaV inför nästa år, då åtgärdsbehoven totalt sett ligger på miljardbelopp. 170 Mkr i höjning är dock en klar förbättring mot årets nedskärning på 235 Mkr. Det här är en klok satsning av regeringen och en seger för oss som jobbar med fisk och vattenmiljö, kommenterar Stefan Nyström, Sportfiskarnas generalsekreterare.
Till i år sänktes havs- och vattenmiljöanslaget med 235 Mkr, totalt från 738 Mkr till 503 Mkr, något miljörörelsen med Sportfiskarna i spetsen kraftfullt protesterat emot. Sänkningen har fått närmast katastrofala följder för konkreta vattenmiljöprojekt ute i länen. Till nästa år utlovas nu en höjning av anslaget med 170 Mkr till 673 Mkr, varav 75 Mkr ska gå till lokala vattenvårdsprojekt, LOVA. I år saknades möjlighet att söka LOVA-bidrag till följd av HaV:s kraftigt minskade anslag.
– Bara inom vårt Rovfiskprojekt har vi beräknat att det finns åtgärdsbehov för 700 miljoner för att restaurera kustmynnande vattendrag från Blekinge till Gävleborg. Detta visar på det eftersatta och stora behovet av fiskevård. Nästa satsning från regeringen måste inriktas på fiskevård, fiskbestånden har en nyckelroll i alla vattenmiljöer. Det är även oerhört viktigt att anslagsnivån stabiliseras för att uppnå långsiktighet och kostnadseffektivitet i vattenmiljöarbetet, säger Joel Norlin koordinator för Sportfiskarnas Rovfiskprojekt.
Enligt miljöminister Lena Ek ska LOVA-pengarna nu inte vara ett tillfälligt tillskott, utan stadiga årliga medel. En viktig sak i detta sammanhang är att EU:s nya programperiod börjar om 2014 vilket ger möjligheter till medfinansiering. Här kommer anslaget att kunna växlas upp i olika former av konkret projektverksamhet, något som försvann i år med nedskärningen. Den faktiska nedskärningen för fiske- och vattenvård blev därigenom ännu större i år.
Årligen krävs även cirka 200 Mkr för kalkningsverksamhet av försurade vatten. Denna verksamhet måste upprätthållas under överskådlig framtid och kan inte avslutas utan risk för biologiska skador i försurade vattendrag. Regeringens budgetförslag presenteras 18 september. Hur havs- och vattenmiljöanslaget får användas bestäms slutligen i ett regleringsbrev för HaV.
– Det här är ett lovvärt första steg för att betala av miljöskulden under vattenytan. Nu måste dessa pengar ut i konkret verksamhet, behoven därute är enorma, avslutar Stefan Nyström.
Nya genetiska metoder gör det möjligt att kartlägga olika fiskbestånd. Studier visar att torsk från olika bestånd inte blandar sig i den utsträckning man tidigare trott. Det är insikter som kan användas för att förvalta torsken både på Västkusten och i Östersjön.
Tidigare hade man uppfattningen att havet är fritt och att den genetiska blandningen är stor. Men forskarna får alltmer klart för sig att fiskar och andra marina arter är uppdelade i lokala bestånd som inte blandar sig särskilt mycket.
– Genetiska studier visar att många marina arter är avgränsade på samma sätt som organismer på land, säger Carl André, professor vid institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.
Torsk lever i lokala bestånd
Nyligen har forskarna kartlagt arvsmassan, den kompletta DNA- koden, hos ett antal fiskarter, däribland torsk. Kartläggningen kan användas på olika sätt, dels föra att studera spridning och utbyte mellan olika bestånd genom att se på likheter och skillnader i arvsmassan.
– Ju större skillnaderna är i arvsmassan hos torsk från olika lokala populationer ju mindre utbyte finns det mellan bestånden. Man kan se det som att varje fisk har ett unikt fingeravtryck som kan jämföras med andras, säger Carl André.
Forskarna kan också undersöka om torsken är genetiskt anpassad till den lokala miljön.
– Östersjötorsken har en rad sådana unika anpassningar som är genetiskt fixerade, till exempel så flyter äggen mycket högre upp i vattnet jämfört med till exempel skageracktorsken, säger Carl André.
Genetisk mångfald viktig för tillgången på fisk
Det är viktigt att behålla genetisk mångfald och ta hänsyn till lokala bestånd när man förvaltar fiskbestånd. I Kanada har man sett att olika lokala laxbestånd levererar fisk olika år. Att olika små lokala fiskbestånd finns kvar är alltså viktigt för fisket sett ur en rent ekonomisk synvinkel.
– Försvinner bestånd drabbas fisket. Många av de mindre fjordarna utmed Västkusten hade förr lokala fiskbeståndet som nu är borta, säger Carl André.
Presenterar forskningen på Forskardagen
Carl Andrés forskningsresultat presenteras för biologer och miljövetare vid Göteborgs universitet under ett av 25 seminarier på den årliga forskardagen den 10 september på Wallenberg centrum. Under forskardagen samlas ett hundratal forskare från Institutionen för biologi och miljövetenskap för att få insyn i varandras forskningsfält.
Bilderna:
Bild1: Lekmogen torsk, fotograf Mattias Sköld.
Bild 2: Carl André, fotograf Anna-Sara Krång.
Fredagen 6 september hölls en namngivningsceremoni för KBV 034 i Helsingborg. Gudmor till fartyget är Sjöfartsverkets generaldirektör, Ann-Catrine Zetterdahl.
Kustbevakningens generaldirektör Judith Melin höll tal och namngivningsceremonin genomfördes av Ann-Catrine Zetterdahl, Sjöfartsverkets generaldirektör tillika gudmor för fartyget.
Ett 40-tal specialinbjudna gäster, bland annat från samverkande parter som SSRS och Räddningstjänsten, fanns på plats, liksom representanter från varvet.
KBV 034 anlände andra veckan i juni. Det är ett kombinationsfartyg som ska tjänstgöra som miljöskydds- och övervakningsfartyg med alla de uppgifter som Kustbevakningen har i dag, till exempel sjötrafik- och miljöövervakning, gräns-, fiske-, tull- och polisiära kontroller till sjöss.
Bilderna:
Nybyggnadsinspektör Lars Thuresson, stationschef Peter Widlund, samt gudmor Ann-Catrine Zetterdahl.
Ann-Catrine Zetterdahl, Sjöfartsverkets generaldirektör, döpte fartyget.
Foto: Kustbevakningen.
Tekniska data
Mått Maskineri
Längd 52.12m Huvudmotor 4×800/ PTI 2×200 kW,
Bredd 10.40m inkl. SCR avgasreningssystem Djupgående 3.00m Propulsion 2 x CPP
Deplacement 948 ton Bogpropeller 350kW
Bruttodräktighet 890 ton Manöversystem Dynamiskt Pos. System DP0 Nettodräktighet 267 ton
Segelfri höjd 22m
Prestanda
Marchfart 12 knop
Toppfart 15.5 knop
Aktionsdistans 2500Nm/12knop
Fartområde Obegränsat
Klassbeteckning
Skrov: GL 100 Oil Recovery Vessel E2 HC(-/2) DP0
Maskineri: GL MC AUT E2
Isklass 1B
Gång i obruten is 40cm/3.5knop
Bogser kapacitet 15 ton
Lyftkapacitet Sb kran 1.9ton vid 19,3m, godkänd för personlyft, fjärrkontroll
Bb kran 2.75ton vid 10m
Däckslast 16 ton
2013-04-29
Övrigt
Byggnadsmaterial Stål/ aluminium
Normalbesättning 7 pers.
Hytter 8 (med möjlighet till dubbelbeläggning)
Sjukbehandlingsrum 1 st.
Utrustning
Navigation Samband
Radar (3+10cm + ARPA) GMDSS A2
ECDIS / DGPS / AIS HF, MF, VHF, UHF
Gyrokompass Rakel
Ekolod Navtex
Multibeam Inmarsat C
Båtar
FRB (RIB) Typ Alusafe 770 / 8 pers. / 40knop, upptagningsramp i aktern
Arbetsbåt Typ Bussjö-Utö, huvuddäck
Räddningstjänst
Bogservinsch 15ton / 400m
Vatten/skumkanon 300m3 / kastlängd 75m, skum vid full kapacitet 30min
Räddningsnät 2 st.
Oljeupptagningssystem 2st Advancingsystem med sveparmar och inbyggda bält (borst)-
skimrar med en upptagningskapacitet av 2x40m3/h med en
viskositet mellan 300-1 000 000 cSt, svepbredd är 28m
Kustlänsa 2x150m
Kapacitet upptagen olja 255m3 (95%)
Aspen och Emballator Mellerud Plast samarbetar för att kunna framställa dunkar åt alkylatbensin i förnyelsebart material. Sockerrör är en råvara som har visat sig ha de egenskaper som krävs för att materialet ska godkännas. Aspen som tillverkar alkylatbensin tänker fortsätta att ligga i framkant när det gäller miljötänk.
Nu arbetar företaget, i samarbete med Emballator Mellerud Plast, med att titta vidare på ett spänn-ande förnyelsebart material. Det är råvaran sockerrör som har visat sig vara möjlig att göra dunkar i, och som kan godkännas enligt stränga UN-krav*.
En av de största utmaningarna enligt Jan Andersson, försäljningsavdelningen på Emballator Mellerud Plast, har varit att finna ett miljömaterial med de egenskaper som krävs för att klara ett UN-godkännande.
För att säkerställa kvalitén har tester, enligt regelverk för farligt gods, genomförts i alla led. Exempel på detta är fallprover och stapeltester.
– Nu återstår, menar Åsa Bäckström ansvarig på Aspen produktavdelning, att ta hänsyn till priset då råmaterialet i princip är dubbelt så dyrt som det nuvarande materialet i Aspens dunkar.
– Vi utvärderar olika lösningsalternativ för att på sikt kunna föra in materialet.
Det nya materialet kommer att kunna återanvändas precis som annan hårdplast.
* UN-emballage för farligt gods är ett av FN antaget godkännandemärke för förpackningar som uppfyller kraven för användning vid transport av farligt gods.
Regeringen föreslår en satsning på 75 miljoner kronor årligen från och med 2014 för att stödja det lokala arbetet med åtgärder för bättre vattenkvalitet, framför allt med avseende på åtgärder mot övergödning.
– Jag är glad att vi kan göra denna satsning för att minska övergödningen och förbättra vattenkvaliteten. Arbetet ska ske tillsammans med ideella organisationer, kommunerna och jordbruket, säger miljöminister Lena Ek.
Regeringen inrättade 2009 ett bidrag till kostnadseffektiva lokala vattenvårdsprojekt, det så kallade LOVA-bidraget. Bidraget har tidigare till exempel gått till VA-planering och VA-åtgärder som installation av avloppsreningsverk eller kretsloppsanläggningar för enskilda avlopp, inventering av enskilda avlopp, vattenåtgärder som t ex restaurering och våtmarker samt lantbruksåtgärder såsom kalkfilter, strukturkalkning och fosfordammar, samt tömningsanläggningar för båttoalett och båttvätt för fritidsbåtar.
Nu inför den mörka perioden börjar landets sjöräddarna tränas i samband, mörkersökövningar, personkännedom mellan alla i Sjöräddningsorganisationen. SAR ansvarig för Skagerak Lars Gustavsson har planerat in tre stora övningar nu i september och den första ägde rum den 4 september i Stigfjorden. De övriga kommer att ske på fredag i Lysekils trakten och i nästa vecka
De samlades på kvällen i Mollösunds hamn där första genomgången skedde och där vissa besättningsmän bytte båtar för att lära känna övriga räddningsmän och deras båtar.
Lars betonade att det viktigaste är säkerhetstänkande, försiktighet och samverkan och att alla deltagarna skulle efter övningen samlas i Mollösund igen för att där presentera hur det fungerat under natten, samverkan, ledning, övningens innehåll etc.
Klockan 20.45 hördes Birgitta Rosanders, JRCC välkända stämma på VHF:en ”Allmänt anrop, allmänt anrop, vi söker sjöräddningsenheter till Stigfjorden efterlysning på en vit liten eka med hummerfiskare ombord. Fru till ägaren ringde då mannen ej kommit hem på avtalad tidpunkt. Båtens plats i Björholmen är tom.
Räddningsenheter KBV 303, lotsbåt 742, Rescue Ilse Sanne, Rescue Hedvig och Rescue Lennart Wallenstam svarade på anropet och avgick omedelbart in mot Stigfjorden.
Sjöräddningscentralen bad KBV 303 att fungera som OSC, som därmed övertog ledning av fallet med en efterlyst mindre båt. Fallet bedömning ökade kraftigt när man hittade en PIW i vattnet och samtligt fick man informationen att det borde vara 3–4 hummerfiskare i båten.
Övningsledningen hade placerat ut 21 föremål i området och när övningen avbröts hade alla föremålen lokaliserats. På sjökortet ser man trianglar med båtnamn och de runda röda cirklarna är de föremål som övningsledningen placerat ut under eftermiddagen.
Övningsledning och respektive organisation var mycket nöjd med nattens övning, även läkaren från PKMC, räddningstjänsten Kungälv och Sjöbevaknings representanter var nöjd i sina operatörsplatser
SAR: Search And Rescue, (eftersök och räddning)
OSC: On Scene Commander(operativ sjöräddningsledare på plats)
KBV : Kustbevakningen
JRCC : Sjöräddningscentralen Göteborg
SSRS: Sjöräddningssällskapet
PIW: person i vatten
PKMC: Prehospitalt och Katastrofmedicinskt Centrum
VHF: sjöfarts radio
Bilderna:
Foto 2 Hanna på KBV 303 med alla 4 PIWarna som hittades
Foto 4 KBV 303 Skärhamn avslutar övningen
Foto 5 Enheterna tillbaka från Övningen Rescue Hedvig, Käringön, Rescuebåt Marstrand
utanför Rescue Dan Broström, Käringön
Foto 7 Rescue Lennart Wallenstam, Stenungsund
Foto 8 Lotsbåt 742, Marstrand och Rescue Ilse Sanne, Käringön
Foto 9 Genomgång efter övningen kl. 00.00 fr. vänster Peter Sundberg, Keith Blinkfyr, Lars Gustavsson, Kristoffer Grundén och Birgitta Rosander, JRCC
Foto 81, Besättning på KBV 303 bestod av två från Strömstad och två från Skärhamn
Foto 86 I Mollösund gavs förutsättningen för övningen
Foto 89 Inte ofta det ligger 8 räddningsbåtar i Mollösunds hamn
Foto 92 Övningsledare SAR ansvarig för Skagerak Lars Gustavsson, Lysekil
Foto 93 fr, stående vänsterövningsledningen Peter Sundberg, Keith Blinkfyr, Kristoffer Grundén, Lars Gustavsson, sittande Räddningstjänsten Kungälv, PKMC läkare och Birgitta Rosander, JRCC
Foto 100 Här väntas Rescue Dan Broström på natt timmarnas mörker fiskekajen Mollösund.
Foto 106 Övningsledare Lars Gustavsson samtal med skepparen på Broström V Anders Bagge medan Birgitta Rosander JRCC provar kontaktvägarna inför kvällen
Foto 114 Birgitta Rosander, JRCC, Krister Bengtsson, SSRS, Lars Gustavsson SjöV övningsledare
Foto 124 KBV 303 söker i nattmörkret
Foto 135 Övningslednings säkerhetsbåt med Peter Sundberg
Foto 138 Lotsbåt 742, Marstrand efter avslutad övning i Mollösund
Foto Sjökort bild över övningens slutfas från en plotter som visar båtar och föremålen som lags ut av övningsledningen
Text och foto: G Arwidson Marketing.
Skärgårdsstiftelsens styrelse har gett sin vd i uppdrag att slutföra markbytet med Fortifikationsverket och därmed bli ägare och förvaltare av Ålandsskär i Haninge kommun. På så sätt räddas Huvudskärs by från försäljning och uppstyckning. Det säger Gustav Hemming (C), Skärgårdslandstingsråd och ordförande i Skärgårdsstiftelsen.
Förra sommaren hotade Fortifikationsverket att stycka upp Huvudskärs by på Ålandsskär till försäljning. Många oroade sig över att en av södra skärgårdens mest intressanta och älskade kulturmiljöer skulle stängas för allmänheten.
– Protesterna mot en försäljning och uppstyckning av Huvudskär har varit massiva. Farhågor om att Huvudskärs unika natur- och kulturvärden skulle stängas för allmänheten har varit påtagliga. Detta är en oro som jag har delat, säger Gustav Hemming (C).
Efter samtal och diskussioner mellan alla inblandade parter är alla delar på plats och Skärgårdsstiftelsen kommer att byta till sig Huvudskärs by från Fortifikationsverket mot marker som inte är användbara för friluftsliv eller som försvaret redan använder. Samtidigt föreslås Haninge kommun att bidra med 750 000 kronor för underhåll och upprustning av bl. a. det vandrarhem som kommunen hyrt och drivit på ön.
Genom Skärgårdsstiftelsens och Haninge kommuns samarbete underlättas bytesaffären mellan Skärgårdsstiftelsen och Fortifikationsverket. Det enda som återstår är nu regeringens godkännande av bytesaffären.
– Jag hoppas på ett snabbt regeringsbeslut. Med en samlad ägare av hela ögruppen, byn och de två vandrarhemmen, kan Huvudskär göras mer öppen och känd för allmänhet och besökare, säger Gustav Hemming (C).
Fakta
Huvudskärs by ligger på ön Ålandsskär, sydost om Ornö i Haninge kommun. Skärgårdsstiftelsen äger redan övriga öar i Huvudskärsarkipelagen samt hyr det ena av byns två vandrarhem. Det andra vandrarhemmet hyrs idag av Haninge kommun.
Lördagen den 7 september besökte Kungaparet Gotlands län på sin Eriksgata genom Sverige. I Slite hamn klev kungen och drottningen ombord på Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV 002 Triton.
Kungaparet hälsades välkommet av stationschef Daniel Romehed och befälhavare Örjan Eriksson från ks Slite.
– Det var både spännande och roligt att få stå som värd för kungaparet, säger Daniel Romehed. De verkade väldigt nyfikna på vår verksamhet.
Regionchef Kenneth Neijnes bjöd på en uppskattad resa genom myndighetens historia; från starten 1638 till den första patrullbåten som kom i början av 1700-talet, via 1973 då kustbevakningen blev en civil myndighet fram till dags dato.
Foto: Kustbevakningen.
Bilderna:
Stationschef Daniel Romehed och befälhavare Örjan Eriksson, ks Slite, hälsar kungen välkommen ombord.
Både kungen och drottningen visade stort intresse för KBV 002 Triton.
Kungaparet ombord KBV 002 Triton.
Kungaparet bredvid befälhavare Örjan Eriksson.
Amerikanska MerCruiser hade smygpremiär på en helt ny och mycket kraftfull V8-diesel på Oslos flytande båtmässa förra veckan. Den nya motorn, som har officiell världspremiär på Cannes båtmässa den här veckan, ger upp till 370 hk i sitt största utförande. Motorn visades i en Cormate T-27 (bilden).
Enligt personalen i montern har den nya motorn ett helt nytt block. Men eftersom det har samma slagvolym som den förra V8-dieseln – 4,2 liter – är det troligen samma block med nya delar.
Den hittills enda båten i Europa som har utrustats med en MerCruiser 370 V8 TDI fanns på Oslomässan. Det var en Cormate T-27, som med V8:an i sitt starkaste utförande sägs göra närmare 55 knop. I marschfarten 30 knop är bränsleförbrukningen låga 1,05 lit/Nm och accelerationen brutal med det enorma vridmoment som en V8-diesel levererar.
Den nya versionen av V8:an har ytterligare 20 hk jämfört med föregående modell. Eftersom MerCruiser hämtar sina basmotorer i den här klassen från VAG bör det vara samma V8-block som används i bland annat Audi och VW.
Cormate T-27 med en MerCruiser 370 V8 TDI kostar cirka 1 560 000 norska kr.
Kommentarer
Motorn verkar fin men det blir väl intressant först när det kommer ett vettigt drev. Bravo 3 är en gammal vek konstruktion och har kostat mig ….
Det blev ingen riktig final av Youth America´s Cup då vinden ökade till över 18 knop på San Francisco Bay. Efter tre mätningar i 15 minuters intervaller togs beslutet att det inte blev något final race. Därmed slutade den svenska båten på sjätte plats.
Onsdagens första – och tävlingarnas sjunde – race kunde dock seglas. Svenska Youth Challenge ville mycket, men kom in alldeles för sent i startboxen och fick inte till starten. Första länsen blev sedan väldigt byig och strömmen forsade på utsidan. Men den svenska båten kom helt i kläm och kom aldrig över till den sidan.
– Vi hade en chans på en pallplats, men vi tog den inte säger Charlie Ekberg som har varit rorsman under tävlingen.
– Trots att vi tappade två båtar i totalen till sjätte plats är vi nöjda med det som vi åstadkommit och hela projektet, avslutar Charlie.
Inför sista dagen låg svenskarna fyra, endast en poäng ifrån en pallplats. Men sjunde seglingens misslyckande gjorde att de föll till sjätte plats och sedan fick de aldrig chansen i en avgörande final – där dubbla poäng hade stått på spel. Istället blev det dubbelt Nya Zeeland i topp. Portugal slutade på tredje plats.
– Många svenska juniorer har fått chansen att vara med på detta projekt. Åtta seglare har gett järnet under den sista månaden som de varit i San Francisco.
Besättningen Niclas Düring; Andreas Axelsson, Jonathan Ameln, Arvis Bild, Nils Åkervall samt Tom Gross skall känna sig stolta över insatsen på denna första Youth Americas Cup som någonsin seglats, säger coachen Björn Johansson.
1. NZL Sailing Team with Emirates Team New Zealand (NZL) 2-RDG-7-3-1-1-4 – 57 points
2. Full Metal Jacket Racing (NZL) 7-1-4-6-6-3-5 – 45 points
3. ROFF/Cascais Sailing Team (POR) 3-6-1-8-8-5-2 – 44 points
4. Team TILT (SUI) 8-5-2-2-9-7-1 – 43 points
5. American Youth Sailing Force (USA) 1-7-3-5-7-4-8 – 42 points
6. Swedish Youth Challenge (SWE) 6-2-9-1-4-6-10 – 39 points
7. Objective Australia (AUS) RDG-10-6-10-2-3 – 38 points
8. Next World Energy (FRA) 4-4-8-4-5-9-6 – 37 points
9. All In Racing (GER) 5-8-5-9-3-8-9 – 30 points
10. USA45 Racing (USA) 9-9-10-7-10-10-7 – 15 points
Foto: ACEA/Gilles Martin-Raget.
På Oslo båtmässa var det premiär för den här nya båten. Den heter Leidi 600 och kommer från Kroatien. Enligt importören för Norden (Leidi Nordic AS) är detta en båt i segmentet med styrhusbåtar.
Båten har typiskt konservativ design med retrostil inspirerad av amerikanska bogserbåtar. Båten produceras helt i norra Kroatien. Konstruktör är Marsel Brkic.
Leidi 600 har separat toa, pentry med kokplats och gott om stuvutrymmen. Båten har plats för sju personer.
Tekniska data
Längd: 7,1 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 2 000 kg
Bränsletank: 160 liter
Kojer: 3 + 1
Passagerare: 7
Motor: 40–150 hk
Info: mail@batmegling.com
Kommentarer
Man skulle kunna kalla Leidi 600 för en 3/4 planande båt då den når 30 knop med 150 hk. Skrovformen gör också att den saknar planingströskel och går betydligt mjukare i sjö än ett måttligt skarpt planande skrov.
FM Marin introducerar nu en ny Gobius produkt.
– Vi får allt oftare förfrågningar på en enkel nivåvakt för att förhindra att tanken blir tom. Det är ju inte så roligt att bli utan vatten och ännu värre är att få soppatorsk, det vill säga tomt i bränsletanken berättar våra kunder, säger Anders Meiton, vd för FM Marin.
Nivåsensorn placeras på utsidan tanken och fungerar lika bra på rostfria som plasttankar. Ingen håltagning behövs. Man behöver inte heller montera ur tanken ur båten. Båtägaren bestämmer själv på vilken nivå som larmet ska ske.
Gobius 1 är också en instegsprodukt. Båtägaren kan alltid vid ett senare tillfälle uppgradera till Gobius med 4 nivåer eller till den andra Gobius-versionen som mäter kontinuerligt, dvs steglöst. Endast komplettering med 2 nya sensorer behövs. Gobius 1 stödjer 12–24 Volt.
Info: www.fmmarin.se
Bavaria fortsätter sin lansering av helt nya modeller. På båtmässan i Cannes –Festival de la Plaisance in Cannes – som hålls nästa vecka är det dags för premiärvisning av nya Bavaria Cruiser 46.
Det här är den allra senaste nyheten i Bavarias serie med crusísingsegelbåtar. Cruiser 46 lanserades alldeles nyligen på ritningsstadiet och den visas tillsammans med två andra nyheter för i år: Bavaria Cruiser 37 och 41. Båten är 14,27 m lång och 4,35 m bred. Djupgåendet är 2,10 m och vikten 12 600 kg.
Cruiser 37 hade världspremiär på Öppna Varv på Orust för ett par veckor sedan. Båten har redan nominerats till “European Yacht of the Year Award 2014”, som är den mest prestigefyllda utmärkelsen inom båtindustrin.
Det tyska båtföretagets nya Cruisingserie har tagits fram i samarbete med Farr Yacht Design (USA) medan ett engelskt bolag, Design Unlimited (UK), har gjort både den interna och exteriöra designen.
För besökare till mässan i Cannes finns det även tillfälle att se Vision 42. Övriga Bavariamodeller på plats är: SPORT 29, SPORT 32, SPORT 35 HT och VIRTESS 420 Coupé.
Info: www.bavariasverige.se
Cordland presenterar sin nya hemsida och webbshop. Sidan är ljusare, fräschare, modernare, med fler artiklar och innehåller mer information.
I webbshoppen ser ni priser, lagersaldon och kan beställa direkt. Är ni befintlig kund eller vill bli avtalskund – kontakta oss redan idag för att få login.
Adresser:
Hemsida: www.cordland.se
Webbshop: www.serviceport.se (naturligtvis kan man komma till webbshoppen direkt från den vanliga hemsidan också)
Som ett led i regeringens ambition att stärka Sveriges konkurrenskraft föreslås i den kommande budgetpropositionen en satsning om 1035 Mkr på sjöfarten och basindustrin.
Svavelskärpningen 2015 innebär betydligt högre miljökrav på fartygsutsläpp. Sannolikt kommer då kostnaderna att öka för sjötransporter ibland annat Östersjön.
Sverige är en exportberoende nation och basindustrins konkurrenskraft påverkas av ökade transportkostnader. I ljuset utav detta genomför regeringen en tillfällig satsning om 900 Mkr fördelat över tre år och riktas till isbrytning samt drift av kanaler och slussar.
Till detta kommer en permanent höjning på 45 Mkr till Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningsverksamhet. Med denna satsning skapas nu förutsättningar för sänkta farledsavgifter.
– Utöver tidigare satsningar som sänkt bolagsskatt, mer forskningsresurser och en historisk satsning på infrastruktur så utgör detta ännu en länk för att stärka konkurrenskraften för vår basindustri och säkra svenska jobb, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
Askeladdens senaste modell – P80 Pilothouse – får sin premiär på Oslos flytande båtmässa, som öppnar på torsdagen. Det är en båt som är inspirerad av den norska tillverkarens så kallade Commuterserie med kabinbåtar med väl genomtänkta inre och yttre utrymmen.
Askeladden P80 Pilothouse är byggd för användning hela året. I Norge finns det en längre tradition av att använda kabinbåtar än vad vi har i Sverige. Norrmännen väljer även ofta lite annorlunda lösningar som till exempel en yttre styrplats på akterdäcket, något som är sällsynt i svenska båtar.
Hela Askeladdens P-serie har tagits emot väl på den norska marknaden. Först ut var Askeladden P66, som har utvecklats till en hel serie med olika båtmodeller byggda på samma skrov. Därefter kom P80 Weekend, som var den första båten i Askeladens nya 8 m serie.
Den senaste, Commuterinspirerade båten är tänkt för marknaden med mellanstora hyttbåtar. Enligt Askeladden, som bygger sina båtar i Polen, har båten bland annat de här fördelarna:
– WalkAround med breda bångbord.
– Rejält akterdäck med självlänsar och fällbara bänkar.
– Stora stuvutrymmen.
– Integrerad fisktank och däckspolning som standard.
– Nedsänkt fördäck med ordentliga pulpits.
– Stor och ljus kabin med skjutbart glastak och dubbla glasdörrar på sidorna.
– Fem sittplatser i färdriktningen med panoramautsikt.
– Förkabin med sovplats för två. Toalett (tillval).
– Plats för tolvtums plotter.
Askeladden P80:s skrov har ordentlig V-botten och maxfarten anges till hela 39 knop. Max motor är 300 hk, men båten kan förses med antingen singel- eller dubbelinstallation, till exempel 2×150 hk.
Tekniska data:
Längd: 7,85 m
Bredd: 2,90 m
Vikt utan motor: 2 250 kg
Personer: 8
Bränsletank: 230 liter
Vattentank: 78 liter
Hålltank: 40 liter
Motor: Utombordare 1 x 200/250/300 hk
Utombordare 2 x 150 hk
Info: www.askeladden.no
På torsdagen öppnar Oslos flytande båtmässa – Båter i sjøen 2013 – i Bjørvika nära operan i centrala Oslo. Denna Nordens största flytande båtmässa är öppen 5–8 september.
Det är första året som Båter i sjøen hålls vid Sukkerbiten nära Operan i Oslo. I över 40 år har mässan hållits i Bærum utanför den norska huvudstaden.
När mässan öppnar i morgon är det Nordens absolut största flytande båtmässa. Över 300 båtar och fler än 50 premiärvisningar väntar de kommande dagarna. Mässan har därmed stor betydelse för norsk import och export av både båtar och tillbehör.
På land visas tillbehör och service från cirka 75 utställande företag. Där finns motorer, elektronik, förvaringsutrustning, segel och mycket mera.
– Vi ser fram emot att arrangera vår första båtmässa i Oslo, för vilket Bjørvika är en perfekt arena. Efter en fantastisk sommar har vi stor tilltro till att antalet besökare kommer att närma sig 14 000. Intresset för båtar och båtförsäljningen har tigit i takt med den fina sommaren, säger Erlend Prytz, vd för arrangören Norboat.
Båter i sjøen öppnar för publik kl. 11.00 torsdagen 5 september. Den är öppen till och med söndag 8 september kl. 18.00.
Bland nyheterna på mässan märks:
• Absolute 40 STL, Italmarin
• Askeladden P80 Pilothouse, Askeladden Boats
• Bavaria Cruiser 41, Lunde Båt
• Bavaria Virtess 420 Fly, Bavaria Motorbåt Norge
• Bella 700 Patrol, Bella-Veneet
• Beneteau Flyer 6, Erling Sande
• Hallberg-Rassy 64, Pollen Maritime
• Hanse 575, FjordSailing
• Ibiza 20 Bow Rider, 20 Sport, 25 Touring, Ibiza Boats
• J/70 Marstrand Yachts
Info: www.norboat.no
Nu finns Dalslands bästa paddlingsturer samlade i en ny bok. Paddla i Dalsland från Calazo innehåller den mest omfattande skildringen som finns av paddling i Dalsland, Nordmarken och norska Østfold – ett tills nu relativt okänt paddlingsmecka i Sverige, men som förra året blev utnämnt till en av Europas tio främsta aktiva destinationer av The Guardian.
Stockholm 11 juni 2013 – Paddlingen i Dalsland är unik. Här finns en labyrint av 1000 sjöar och älvar, långa och smala, inlindade i storskogar eller snirklande mellan små brukssamhällen – som alla inbjuder till fantastisk paddling och sällan skådade stilla naturupplevelser. Guideboken Paddla i Dalsland från Calazo täcker över 60 mil paddling genom nästan 60 sjöar och älvar i Dalsland, delar av Värmland, Bohuslän och norska Østfold. Från Haldenkanalen i väst över historiska Dalslands kanal med akvedukten i Håverud och 31 slussar i mitten, till Vänerns karga och slätspolade stränder i öster.
– I Dalsland är paddlingen extremt varierad. Längs den väldiga sjön Stora Le är det sex mil oavbruten storskog, och längs Vänerkusten piskar vågorna mot kala klippor. I Haldenakanalen är det ibland bara ett par meter mellan skogssidorna, säger Marcus Haraldsson, författare och fotograf till boken.
Boken innehåller totalt 13 detaljerade turförslag på mellan två och sex dagar. Bildmaterialet rymmer många flygfoton, detaljbilder och 17 översiktskartor. I en inledande introduktion ges all behövlig praktisk basfakta. Och i några längre texter berättas om regionens Sverigeunika system med över 100 väl underhållna vindskydd och servicen som erbjuds av naturvårdsvakter.
– Det som varit särskilt roligt med arbetet är att jag också kunnat dyka ner i historien och försökt fånga det som är bakom träden, och vad som hänt på vattnen genom tusentals år av kultur- och naturhistoria. Krokodilen som kröp iland i Lilla Le, flyktingen från Bengtsfors som blev Guldkung i Alaska och gav John Wayne en Oscarsnominering, och de slagsmålsgalna bröderna från Håbol som inspirerade Selma Lagerlöf är bara några av dem, fortsätter Marcus Haraldsson.
Marcus Haraldsson är journalist och fotograf. Han är uppvuxen i Dalsland men har bott på fem kontinenter och bland annat skrivit den kritikerrosade reportageboken En linje över Kina (Alfabeta, 2007) om två cykelturer längs samma rutt tvärs över Kina med sju års mellanrum.
Paddla i Dalsland finns att köpa i alla välsorterade friluftsbutiker och i bokhandeln. Pris 249 kronor.
Info: www.calazo.se.
Den 3 september hålls ett miljörättsligt seminarium vid Stockholms universitet om ansvarsfrågan som uppstår när gifter från båtbottenfärger vid uppläggningsplatser sprids i naturen. Utöver miljö- och hälsomässiga konsekvenser kan det resultera i stora kostnader till följd av bland annat saneringsansvar och minskade fastighetsvärden.
Frågan är vem som bär ansvaret för de här frågorna.
På platser där båtar förvaras och underhålls sker ofta en betydande spridning av giftiga ämnen, inte minst från båtbottenfärger. Särskilt när det gäller småbåtsägare, och deras sammanslutningar, råder betydande okunskap om vem som kan komma att få bära eventuella kostnader.
Forskare vid Stockholms universitet har visat att båtuppläggningsplatser oftast är mycket förorenade och att flera prioriterade substanser långt överskrider riktvärden för s.k. mindre känslig markanvändning (MKM). De ämnen som har påträffats i höga halter är flera olika tennorganiska föreningar, bl.a.tributyltenn(TBT), irgarol, polyaromatiska kolväten (PAHer), polyklorerade bifenyler (PCBer), koppar (Cu), bly (Pb), zink (Zn) m.fl.
Det finns nästan en miljon fritidsbåtar i Sverige varav ca hälften är kopplade till någon båtklubb. Uppskattningsvis finns det 2000 – 4000 platser runt om i landet där fler än 20 båtar läggs upp vintertid för förvaring och underhållsarbete. Många av de som inte är med i någon båtklubb tar upp sina båtar på en trailer och lägger dem på sin egen tomt.
Vems är ansvaret för sanering av marken och hur ska fortsatt förorening kunna minimeras eller helt undvikas. Dessa frågor kommer att diskuteras ur främst ett juridiskt perspektiv vid ett seminarium gemensamt anordnat av juridiska institutionen och institutionen för tillämpad miljövetenskap på eftermiddagen 3 september på Stockholms universitet.
Kommentarer
Kan väl tilläggas att båtarna många gånger står på gammal industrimark som oftast är betydligt giftigare och där man många gånger med skälet att det behöver "saneras" bygger bostäder efter den saneringen. Sanering är väl många gånger tvivelaktig formulering då man lägger lite väv och lite grus innan det blir lekplatser och uteträdgårdar. Båtar står helt enkelt i vägen för bostadsbyggande!
I Västerås har båtarna varit uppställda påfd idustrimark som ligger på tio i topp listan i Sverige för giftig mark och nu flyttas till markberedd fullvärdig åkermark som redan är planerad till husbyggnation.med motivet att sanera och bygga på giftmarken.är det klokt?
I helgen var det världspremiär för Agapi 750 med inombordsmotor. På Allt på Sjön i Gustavsberg visades en Agapi 750 med en Volvo Penta D3 på 220 hk. Tack vare inombordaren får båten bland annat en unikt låg bränsleförbrukning.
Agapi 750 premiärvisades i mars 2013 under Allt För Sjön i Stockholm och är en banbrytande båtupplevelse som tar sina ägare längre och snabbare för lägre kostnad än någonsin tidigare.
Båten är den första lättviktsbåt med kolfiberförstärkt skrov- konstruktion som byggts för en större marknad. Med ett lätt och styvt skrov har Agapi 750 en unik kombination av prestanda och bränsleekonomi, den drar därför väsentligt mindre bränsle än sina närmaste konkurrenter vilket glädjer både natur och plånbok.
Agapi 750 är i grunden en RIB (Rigid Inflatable Boat). Det gör den kul, säker och enkel i alla väder och hastigheter. Tuberna tillverkas i Orca 866-material vilket är samma kvalitet som används militärt över hela världen. Fördelen med en RIB visar sig inte bara i högre hastigheter utan även när det är dags att lägga till då tuberna agerar som en stor fender.
Den låga vikten på c:a 1 ton (utan motor) gör att Agapi 750 enkelt kan transporteras med en normal bil och att det räcker med B-kort med utökad behörighet (villkorskod 96). Trots en kabin med fyra sovplatser och bekvämligheter för såväl dagturer som övernattningar är Agapi 750 lika lätt att sjösätta som en vattenskoter. Den kan enkelt förvaras på trailer för alla som vill slippa båtplats, bottenfärg och dyr vinterförvaring. Det innebär också att Agapi 750 på ett sätt som ingen annan båt i motsvarande storleksklass, kan följa med sin ägare för att upptäcka nya vatten både inom och utanför Sverige.
Agapi är elegant och modern svensk design som är funktionell och smart i varje detalj. Med sin mångsidighet, exceptionella prestanda och låga driftskostnad är Agapi 750 idealisk även för pendlare och professionella användare. Genom smartare produktion och logistik har den totala ägandekostna- den kunnat pressas ned med mer än 30 % jämfört med närmaste jämförbara båt.
Peder Asplund, VD för Agapi säger;
”Agapi 750 med en Volvo Penta, D3 på 220 hk är lösningen för dem som kör ofta och mycket då båtens låga bränsleförbrukning ner mot en halvliter/n.m är best- in-class. Båten passar perfekt som kombinerad familjebåt och transportbåt då den både är enkel att använda för en person och samtidigt snabb och mycket sjöduglig tack vare sin RIB-konstruktion.”
Carl Fornander, VD för Imatech säger;
”Vi är mycket glada för att Agapi valde vår D3 då denna mo- tor kombinerar låg vikt och prestanda på ett unikt sätt. D3-220 i denna båt ger en perfekt lösning där både prestanda och miljöhänsyn kombineras.”
Kommentarer
Säga vad man vill om KBV men för att vara en myndighet vars uppgifter försvunnit och de nya är ytterst tveksam nytta för oss båtägare, skattebetalare och försvaret av miljö och territorium så är de duktiga på lobbying och PR. Hindrar inte att jag mår mer och mer illa när jag ser dessa pistolförsedda DDR typer ute i skärgården.
Den bästa besparing som kan genomföras, lägg ned KBV!
Vi har försvar, räddningstjänst och polis låt dem ta över det de är utbildade för.
Obegripligt att denna onödiga organisation kan få fortleva.
Som sagts duktiga på PR och lobbning får man tro.