Nyheter

Den 50:e upplagan av Tjörn Runt seglas lördagen den 17 augusti. Bland de anmälda båtarna finns såväl OS-seglare som andra väl meriterade kappseglare och familjeseglare. Guldmedaljören från OS i London, Fredrik Lööf, seglar i en M32.

Till jubileumsseglingen är 505 båtar anmälda. 114 båtar seglar stora banan och 391 seglar den lilla. Förra året anmäldes 436 båtar, 428 kom till start och 412 gick i mål.

På startlinjen finns även flera tidigare vinnaren såsom Michael Collberg, Anders Dalsjö, Emil Sandberg, Sven Johansson, Mattias Heiding, Hans Wang, Anders Hansen, Hans Oskarsson och Mats Johansson.

– Det känns som vår jubileumssegling verkligen fått genomslag och att intresset är stort för våra olika arrangemang under Tjörn Runt-veckan. I Stenungsund kommer det att anordnas festligheter under fredag och lördag. Speciellt roligt är att även Tjörns Kommun och företagen där deltar med olika arrangemang i år, säger Lars Berglund som är marknadsansvarig för Tjörn Runt.

Säkerheten är viktig under Tjörn Runt. Detta innebär förstås krav på personlig flytutrusning för alla seglare.

– I övrigt gäller det sjömanskap framför kappsegling. Ser man någon som ligger illa till ska man hjälpa, säger Sven Karlsson som är säkerhetsansvarig för Tjörn Runt.

Det går att följa 30 båtar, som har försetts försetts med GPS-sändare, under seglingen. Det sker på mobiltelefon via appen ”Garmin Tracker” på Google Play för Android eller ”Tracker” på App Store. Logga in med användarnamn tjornrunt och lösenord garmin. Via dator är det http://my.garmin.com. Seglare som kan följas via GPS är bland andra Johnnie Berntsson i Progressiva, Martin Nilsson i Salona 37, Anders Dalsjö i Dominant 105, Michael Collberg i Cumulus och Peter Gustavsson i J111.

Bilden:
Tjörn Runt Classic 2012. Foto: Åke Fredriksson.

Båtarna från Stormer Marine, som har sitt ursprung från off-shore industrin, är robusta, praktiska och nästintill underhållsfria. Under det senaste året har de utvecklat flera nya modeller och två av dessa kommer att visas på båtmässor inom kort. Aluminiumbåten Stormer Rescue 65i har världspremiär på Öppna Varv i Ellös.

Stormer Rescue 65i har sitt ”DNA” från den Stormer Tugboat 60 som Båtbyrån visade förra året på mässorna i Ellös och på Gustavsberg.

Den nya modellen har i samarbete med Båtbyrån förfinats och anpassats för den Skandinaviska marknaden. Fokus har varit på att konstruera en trygg, robust och lättanvänd båt. Det är en stadig båt vilket gör det lätt att röra sig ombord, även under gång. Det är enkelt och säkert att ta sig ombord tack vare den praktiska pulpiten i fören eller via den lättillgängliga badplatformen i aktern.

Aluminiumbåtarna från Stormer Marine är unika i sin storleksklass eftersom de har inombordsmotorer. Inombordare är pålitliga och lätta att göra service på, dessutom är de inte stöldbegärliga.

Stormer Rescue 65i
Några av nyheterna:
– Kraftig sk box-konstruktion i relingen vilket ger ett mycket vridstyvt skrov
– Byggs i 5mm marinaluminium
– Ombonad styrplats med skyddande vindruta
– Öppningsbara kistbänkar
– Ankarbox i för- och akterdäck
– Förpik med stort stuvutrymme
– Skyddande räcke och pulpit på fördäcket
– Gummimatta, sk ”Anti-slip” på alla bänkar och durkar. Behagligt och säkert
– Stor, gummerad badplattform med ”dykarstege”

Tekniska data
L.ö.a 6,46 m
Bredd 2,34 m
Djup 0,59 m
Motor 52-85 hk, Vetus eller Steyer diesel, rak axel
Fart 12-18 kn
CE-kategori C, 6 pers
En standardutrustad Rescue 65i kostar från 382 000 SEK inkl mvs.

Stormer Patrol 100
En annan nyhet från Stormer Marine är deras hittills största modell, Patrol 100. Denna 10 m långa aluminiumbåt kan även utrustas med vattenjet-drift. Maxfart är mellan 19-31 knop beroende på motoralternativ.

Trots sitt robusta yttre är detta en riktigt slank och lättdriven båt med mycket goda sjöegenskaper. Patrol 100 har en invändig och en utvändig styrplats. Ombord finns pentry, toalett och sovplatser för upp till 5 personer. Allt utfört i Stormers enkla och rationella stil.

Denna modell är framtagen för polis, brandförsvar och patrullverksamhet men den är även lämplig för åretruntboende i skärgården som behöver en pålitlig båt med skyddad styrplats.

Stormer Patrol 100 visas på HISWA, flytande båtmässan i Amsterdam 3-8 september.

Presentationsfilm http://www.youtube.com/watch?v=J5I1yVjQw5I

Tekniska data
L.ö.a 10,15 m
Bredd 3,00 m
Djup 0,89 m
Motor 140-285 hk, Vetus eller Steyer diesel, rak axel/vattenjet
Fart 19-31 kn
Antal pers. 12
CE-kategori C eller B
En Stormer Patrol 100 kostar från 1 530 000 kr.

Info: www.batbyran.se

Misslyckade ankringar eller att inte få ned seglet kan vara nog så jobbigt för en stolt skeppare. Men att gå på grund är det absolut mest pinsamma man kan råka ut för på båtsemestern. Det visar en undersökning från If.

Den här sommaren har många med glädje tillbringat sin lediga tid på sjön. Och svenskarna är ett båtälskande folk. Men det är inte bara sol och salta bad förknippat med båtsemester. Det kan också inträffa misstag och pinsamma situationer på båtsemestern.

Här är listan på vad man tycker är de mest pinsamma händelserna:
1. Gå på grund (28 procent)
2. Bensinen tar slut (18 procent)
3. Misslyckas när man ska lägga till (17 procent)
4. Ankarlinan hamnar i propellern (7 procent)
5. Åka vilse (7 procent)
6. Inte få ned seglet (1 procent)
Annat (2 procent)
Vet inte (21 procent)

– Att klanta till det när man är ute på sjön händer nog de flesta båtägare någon gång. Då är det viktigt att veta hur man ska reda upp situationen. En båtansvarsförsäkring är även bra att ha om olyckan är framme och du skulle skada någon eller något, säger Dan Falconer, båtexpert på If som själv råkat ut för vissa fadäser på sjön.

Det finns över en miljon fritidsbåtar i Sverige.
Undersökningen gjordes av YouGov i mars 2013 med 1 359 personer mellan 18 och 74 år med tillgång till fritidsbåt.

En fastighetsägare före detta verksam i fruktbranschen är den person som tillsammans med Runo Gillholm (Gillholms Marina) har köpt konkursade Nord West & Najad. De båda kompanjonerna står bakom företaget Gold Cup 8881 AB, som officiellt har köpt Nord West & Najad, uppger tidningen Båtbranschen (Sweboats medlemstidning).

Runo Gillholm, som först framträdde som delägare, äger bland annat äger Kornhalls Varv i Harestad söder om Kungälv. Hans kompanjon, Thomas Olausson, har en bakgrund inom fruktimport, men efter att ha sålt den verksamheten har han investerat i fastigheter både på västkusten och i Stockholm.

Thomas Olausson är främst verksam inom tre bolag:
Carrera Fastigheter AB
Fastighets AB Lindome Centrum
Lindome Centrumfastigheter AB.

Gillholms och Olaussons köp av Nord West & Najad kom som en riktig överraskning för båtbranschen. Många trodde att grundaren, Benny Martinsson, tillsammans med någon partner skulle köpa tillbaka företaget efter konkursen. Benny Martinsson lämnade ett bud, men Runo Gillholm gav tillsammans med sin kompanjon det bästa anbudet på det konkursade företaget.

– Detta är den lösning som stod till buds. Den är acceptabel för mig och acceptabel för banken, säger konkursförvaltare Fredrik Tengström på advokatfirman Vinge i Göteborg som handlagt konkursen till Båtbranschen.

– Swedbank i Stockholm, som hade hand om företagets krediter, och jag är nöjda med den här lösningen, men köpeskillingen är hemlig. Benny Martinsson, som grundade Nord West Yachts och drev företaget fram till konkursen, fanns med som en av de slutliga budgivarna men han förlorade affären på upploppet, säger Fredrik Tengström.

Runo Gillholm var inte med bland de ursprungliga intressenterna på konkursboet. Men hans intresse växte efter hand.

– När företaget inte blev sålt i första rundan så blev jag intresserad. Jag har alltid gillat utmaningar, så jag ser det som en intressant affär. Det är grunden, sedan får vi se hur det blir. Jag har dock inte för avsikt att flytta mitt eget företag från Kornhall till Vindön, säger Runo Gillholm.

– Jag lovar inget åt något håll om hur stort Nord West & Najad kan vara i framtiden. Vi pratar helt andra nivåer med personer och antal båtar än innan konkursen. Ska man bygga den här typen av båtar så ska det vara en annan framförhållning än vad den tidigare ägaren hade.

Vid konkurstillfället hade Nord West & Najad stora skulder till en rad privatkunder som hade betalat i förväg för båtar som de hade beställt. Enligt Runo Gillholm har ett tiotal av dessa köp gått tillbaka till konkursboet.

– Konkursförvaltaren har konstaterat att de köp av begagnade båtar som gjordes utan bankgarantier inte håller utan de båtarna går tillbaka till konkursboet. Kunderna är underrättade av konkursförvaltaren, säger Runo Gillholm.

Vad som kommer att hända med Nord West & Najad är därmed synnerligen oklart. Runo Gillholm har inte gått ut med några planer eller visioner. Klart är dock att det kan bli en uppdelning av det välkända båtföretaget på en motorbåtsdel och en segelbåtsdel. Vid konkursen hade företaget cirka 130 anställda och skulder på över 185 Mkr.

Eventuellt kommer nya planer för Nord West & Najad att presenteras under Öppna Varv på Orust, som hålls 23–25 augusti.
Lars-Åke Redéen

Bildtexter:
Den 26 februari försattes båttillverkaren Nord West & Najad AB i konkurs. Efter hot om exekutiv auktion av företaget såldes detta 10 juli till Gold Cup 8881 AB med två delägare, Runo Gillholm och Thomas Olausson.

Runo Gillholm äger och driver Kornhalls Varv söder om Kungälv. Företaget säljer bland annat Windy och Minor.

Kappsegling i bassäng. Det kommer att bli verklighet under Båtmässan 2014 då tävlingen Lilla Tjörn Runt Indoor Cup går av stapeln för första gången.

– Vi vill locka fler unga till både Båtmässan och till båtlivet. Därför lanserar vi Lilla Tjörn Runt Indoor Cup som är en seglingstävling med flera vinnare, säger Bengt Wallin, mässansvarig.

Båtmässan är sedan ett flertal år huvudsponsor till Lilla Tjörn Runt – Sveriges största ungdomstävling inom segling. Vid återkommande tillfällen under årens lopp har man diskuterat med Stenungsunds Segelsällskap om att skapa en speciell seglingstävling för ungdomar under Båtmässan. Nu blir det av i en av mässans stora bassänger.

– Syftet med tävlingen är egentligen tre. Att premiera vinnaren i tävlingen, att premiera åtminstone en av alla de klubbar som lägger själ och hjärta i att ge barn och ungdom möjlighet att segla samt att lyfta fram segling och då framför allt ungdomssegling, säger Bengt Wallin.

Tävlingen arrangeras av Båtmässan i nära samarbete med Stenungsunds Segelsällskap och med stöd av Svenska Seglarförbundet och Volvo Ocean Race.

– Vi är mycket glada att vi redan i planeringsstadiet fått med Svenska Seglarförbundet och Volvo Ocean Race, säger Bengt Wallin.

Deltagarna i Lilla Tjörn Runt Indoor Cups final består av dem som vunnit de olika klasserna i Lilla Tjörn Runt 2013 samt av dem som kvalificerar sig under kvalseglingarna 1-7 februari på Båtmässan.

Vinnaren bjuds in till Alicante, Spanien, i samband med starten av Volvo Ocean Race i oktober 2014. Klubben som seglaren representerar kommer dessutom att, tack vare ett samarbete med Svenska Seglarförbundet, få besök av en elittränare under en helg våren/sommaren 2014.

– Alla som är inblandade i Lilla Tjörn Runt Indoor Cup arbetar för att tävlingen och ungdomsseglingen uppmärksammas på alla tänkbara sätt och platser, säger Bengt Wallin.

Bildtext:
Fr. v. Marit Söderström Nord, Bengt Wallin
och Lars Berglund.

Vrak från tidigare polarexpeditioner – som Shackletons Endurance och Nordenskjölds Antarctic – kan ligga välbevarade på havets botten. Det är slutsatsen efter att forskare från bland annat Göteborgs universitet har genomfört unika experiment på plats i Antarktis. Rönen publiceras i senaste numret av den ansedda brittiska tidskriften Proceedings of the Royal Society B.

För första gången har forskare genom att sänka ner valkadaver och trästycken av ek och furu i vattnet studerat hur de olika materialen bryts ner i havet i Antarktis. Experimenten har lett till upptäckten av två tidigare okända maskarter som livnär sig på valben – Osedax antarcticus och O. deceptionensis. Däremot hittade inte forskarna några spår av de träätande skeppsmaskar av släktet Xylophaga som annars finns rikligt i världens oceaner och som i normala fall snabbt bryter ner trä.

– Medan valbenen var illa åtgångna såg trästyckena fortfarande helt nya ut när vi tog upp dem ur vattnet. Och då hade de legat i havet över ett år. Antarktis är på många sätt unikt. Strömmar och temperaturskillnader gör det till en isolerad ocean vilket kan vara en förklaring till att vi inte hittar några skeppsmaskar, säger Thomas Dahlgren, forskare i biodiversitet som har varit Göteborgs universitets representant i projektet tillsammans med doktoranden Helena Wiklund.

Avsaknaden av skeppsmaskar som Xylophaga kan innebära att vrak från tidigare polarexpeditioner, som Otto Nordenskjölds Antarctic som sjönk 1903 och Sir Ernest Shackletons Endurance som förliste 1914 och tros ligga på 3000 meters djup, fortfarande kan vara välbevarade på havets botten.

– Det är en oerhört viktig upptäckt för marinarkeologin och kan spela stor roll för framtida bärgningsförsök, säger Thomas Dahlgren.

DNA-analyser av de nya maskarterna Osedax antarcticus och O. deceptionensis visar även att de är släkt med så kallade skäggmaskar som använder sig av speciella bakterier för att utvinna näring ur lera.

– Det ger nya ledtrådar kring hur de har utvecklats under årmiljonerna. En teori är att de har en gemensam anfader och att nya arter har utvecklats när valarna första gången dök upp i oceanerna, säger Thomas Dahlgren.

Helsingfors Flytande båtutställning arrangeras 15.-18.8. hos HSK på Drumsö. Antalet utställda segelbåtar är 30 och små- samt motorbåtar finns utställda vid fem bryggor och på land totalt 223 stycken. På utställningen finns dessutom 85 utrustnings- och tillbehörsmontrar.

Utställningen, som arrangeras för sextonde gången hos HSK, är landets klart viktigaste flytande utställning och det allra viktigaste presentationstillfälle för segelbåtar. I landmontrarna och i tillbehörstälten finns båtbranschens tillbehör, motorer och tjänster utställda på en ca 2400 kvm stort yta. Totalt uppgår utställarnas antal till 132. Uppgifterna baserar sig på situationen den 31.7.2013.

Helsingfors flytande båtutställning bjuder utöver båtar och tillbehör också på annat i anknytning till båtlivet som är värt att se och uppleva. Segling och Båtsport i Finland rf arrangerar en Knopskola för barn vid småbåtsbassängen och barnen kan också testa sina seglingsfärdigheter i “optimistjollesimulatorn”.

Sjöräddningssällskapet är med på utställningen med sina fartyg och Finska Vikens Sjöbevakning arragerar på söndag kl. 11.00 en räddningsdemonstration med helikopter. I Skärgårdsdoktorns fästingsbuss kan man enkelt ta en fästingsvaccinering. Pancho Marjak hämtar med sitt lag till utställningen den svindlande Flyboarden och publiken kan dagligen följa med dessa uppvisningar.
John Nurminen Marine Oy, Veneilykoulu.fi och Ursuk Oy utför dagligen test av räddningsdräkter. Publiken kan prova räddningsdräkterna i vattnet och tävla mot andra “flytare” på en simsträcka, som definieras senare. Varje deltagare erhåller ett litet pris och dagens snabbaste flytare får dessutom ett extra pris.

Också i år har besökarna tillfälle att provköra sin drömbåt. Tidskriften Kippari arrangerar igen det ytterst populära testtillfället vid sin brygga bakom tillbehörstältet. I alla testbåtar fungerar tillverkarens eller importörens representant som värd. Utställningsgästerna kan provköra båtarna då körtidtabellen och vädret tillåter. Provkörningarna är kostnadsfria för besökarna och man anmäler sig till dem i Kipparis tält invid bryggan, där man också får en räddningsväst till låns under körningen. Provkörningarna kan ej reserveras i förväg. Man kan provköra åtminstone Buster X, Grandezza 23 S, Flipper 64 DC, Suvi 5700 och Yamarin 63 BR.

Man kommer bekvämt till Helsingfors flytande båtutställning med allmänna kommunikationer (bussarna 65A, 66A och 21V). Under lördagen går en avgiftsfri busstransport till utställningen med 20 minuters intervaller och under söndagen med en halv timmes intervaller från Kiasma i Helsingfors centrum kl 9.30-17.30. Returtransport till centrum från Drumsö kl 11.00-18.00. Under veckoslutet lönar det sig att lämna bilen i Eliels parkeringshall vid Järnvägstorget och utnyttja den avgiftsfria bussen till Flytande. Man kan tyvärr inte komma till utställningen med egen båt, eftersom alla båtplatser är reserverade för utställningen. På HSK:s vinterförvaringsområde söder om utställningen finns finns ett parkeringsområde, där parkeringen kostar 5 euro. Parkeringen sköts av sjöscoutkåren Vikingarna.

Utställningen är öppen torsdag och fredag 15-16.8 kl. 12.00-20.00 samt lördag och söndag 17-18.8 kl. 10.00-18.00. Biljettförsäljningen avslutas en halv timme innan utställningen stänger. Biljetter: vuxna 12 euro, barn (7-16 år) 3 euro, under 7-åringar gratis tillsammans med föräldrar.

På Öppna Varv på Orust nästa helg visar Båtsystem världens första ångbastu för sittbrunnen. Den gör det möjligt att förvandla sittbrunnen till ett spa på en kvart. Äntligen är det möjligt att basta ombord på vanliga båtar på ett enkelt sätt.

Nu kan du alltså enkelt göra din sittbrunnen till en avkopplande ångbastu, en perfekt aktivitet efter en lång dag på sjön, när barnen behöver värma sig efter kalla bad, eller om du helt enkelt vill överraska någon med en härlig spakväll.

Cockpit SteamSpa kitet består av två delar; CSS ångeneratorn och ett specialdesignat SteamShield kapell för sittbrunnen. Att placera ett StemSpa i sittbrunnen ger en rad fördelar:
• Bastun tar ingen extra plats i båten. Du omvandlar bara existerande utrymme till ditt privata spa för en stund.
• Det är bekvämt att sitta och basta i en sittbrunn eftersom den är designad med ändamålsenliga sittytor.
• Allt material i en sittbrunn klarar både väta och temperatur från en ångbastu utan problem.
• För den som vill svalka av sig efter bastun finns ju alltid badvatten väldigt nära.

Sittbrunnsbastun premiärvisas i augusti på mässorna Öppna Varv och Allt på Sjön och den är en spin-off från idébåten All Aboard som fick stor uppmärksamhet under 2012. Två av de deltagande företagen, Båtsystem och Tylö, arbetade vidare med idén; bastu och spa ombord på ett enkelt sätt.

– Det är verkligen kul att kunna presentera ett båtbastusystem som både är smart, praktiskt och möjliggör en härlig spaupplevelse på sjön, säger Mattias Hedlund.

– För de som älskar både bastu och båtliv är det här det perfekta tillbehöret, med egen värmebölja ombord blir ju båtsäsongen längre.

Ett komplett Cockpit SteamSpa kit kostar från 29 900 kr inkl moms och beställs hos Båtsystem.

FAKTA OM STEAM SPA; så funkar det.
En bastuupplevelse baseras på kombinationen av värme och luftfuktighet. Ju högre luftfuktighet, desto lägre temperatur behövs. En traditionell torrbastu har låg luftfuktighet och en temperatur kring 80-90 grader. Genom attanvända ånga som värmekälla, maximerar vi luftfuktigheten till 100 procent och kan därför hålla temperaturen på låga 40-45 grader. Det ger en mycket behaglig bastuupplevelse, som gjord för längre sittningar. Man kan förenklat säga att det råder motsvarande förhållanden som en riktigt varm och dag i tropikerna.
Båtsystems Cockpit SteamSpa kit består av två delar, en CSS ånggenerator och ett SteamShield kapell:
Kapellet är designat med dubbla lager vindtät- och ångtåligt duk för att hålla ångan och värmen på plats. Havsutsikt ingår tack vare infällt fönster. Kapellet skräddarsys efter varje sittbrunns mått och utformning.
Den kompakta ånggeneratorn, placerad i motorrummet eller i ett stuvfack så bara det diskreta ångmunstycket och kontrollknappen syns i sittbrunnen.
Ånggenerator finns i två versioner: 2 eller 3 kWh och den drivs med 230V landström eller dieselgenerator.
Info: www.batsystem.se

Djupdata för hela det svenska havsområdet kommer att vara digitaliserat senast 2015. Det är resultatet av en överenskommelse mellan Sjöfartsverket och Havs- och vattenmyndigheten, HaV. – Stora delar av den svenska havsbotten är fortfarande outforskad, exempelvis vet vi i dagsläget inte var det är som djupast. Den digitala djupdatabasen gör att det blir lättare att få en bild av havsbotten och vilka ekosystem som finns där, säger Thomas Johansson, chef för enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.

Av det svenska havsområdet är cirka 35 procent sjömätt med moderna metoder. Resterande områden är sjömätta med äldre metoder, bland annat med handlod. I Sjöfartsverkets arkiv finns ett stort antal kartor, däribland drygt 8000 analoga kartor med djupdata från sjömätningar utförda från slutet av 1800-talet och framåt.
I dagsläget finns digitaliserad djupdata över cirka 90 procent av det svenska havsområdet, och sedan 2002 pågår projektet ScanDIS, där den analoga informationen i de äldre kartorna digitaliseras och förs in i den nationella djupdatabasen DIS. Förutom djupangivelser digitaliseras även information om bottenförhållanden. Tack vare djupdatabasen går det exempelvis att skapa tredimensionella visualiseringar av havsbotten.

– Det finns stor efterfrågan på digital djupdata, bland annat för att ta fram djupkurvor och siffror till sjökorten, men även som underlag för maritim forskning och vid etablering av vindkraftverk till havs samt vid kabel- och rördragning på havsbotten. Den digitala djupdatabasen kommer att förse forskare och intressenter inom havsmiljöområdet med kunskap om bottentopografin runt hela den svenska kusten, säger Magnus Wallhagen, produktionschef på Sjöfartsverket. I förlängningen innebär digitaliseringen även att Sjöfartsverket kan erbjuda geodatatjänster med djupdata samt säkrare och mer kundanpassade sjökortsprodukter.

ScanDIS delfinanseriades tidigare av Naturvårdsverket. Den nya överenskommelsen innebär att Havs- och vattenmyndigheten tar över och finansierar projektet med sju miljoner kronor per år under två år så att Sjöfartsverket kan slutföra projektet. Därmed kommer Sverige att vid utgången av 2015 ha en i stort sett geografiskt heltäckande digital djupdatabas över det svenska havsområdet.

– För HaV är ScanDIS-projektet en viktig satsning i vår roll som ansvarig för förvaltning och planering av Sveriges havsmiljö. Vår ambition är att databasen ska vara så öppen som möjligt så att den ökade kunskapen om havsmiljö, habitat och biotoper baserade på digitaliserad djupdata kan komma till användning och nytta för miljöarbetet i Sverige, säger Thomas Johansson. Ökad kunskap om havsbotten kommer också att vara väldigt viktigt i genomförandet av EU:s havsmiljödirektiv

http://www.sjofartsverket.se/pages/43703/Digitalisering%20av%20%C3%A4ldre%20kartor.pdf
http://www.sjofartsverket.se/upload/Listade-dokument/Rapporter_Remisser/SV/2008/0302-06-03311.pdf

I Sjöfartsverkets arkiv finns drygt 8000 analoga kartor med djupdata från sjömätningar utförda från slutet av 1800-talet och framåt. Mätningarna utfördes med mycket stor noggrannhet med den tidens tillgängliga teknik – handlod. På bilden en handritad karta från slutet av 1800-talet över sjömätning i Älgöfjärden väster om Vindö i Stockholms skärgård.

Modern sjömätning ger fler resultat än djupdata och bottenförhållanden. Här en tredimensionell visualisering av vraket Harm som sedan augusti 1969 vilar på havsbotten i farleden nordväst Värmdö

Under sommaren har True Headings nya produkt AIS CARBON Identifier testats på bland annat ÅF Offshore race och nu senast förra veckan på Lysekils Womens Match.

Resultatet har varit långt över förväntan och därför har True Heading beslutat sig för att snabbare än tänkt lansera produkten på marknaden med dess nya designtänk.

Exempel på där denna produkt kan användas för att öka säkerheten eller synligheten i navigeringen är vid t.ex. kappsegling, fiske eller utmärkning av en tillfällig fara som en bogserad pråm eller brygga.

AIS CARBON Identifier fungerar helt autonomt i upp till tre veckor beroende på vilket rapporteringsintervall som valts.

AIS CARBON Identifier har också en funktion för att rapportera om den används från en felaktig plattform d.v.s. den kan användas för att verkligen hålla koll på att ett specifikt objekt verkligen är det den säger sig vara. Exempel på detta kan vara en fiskebåt som man vill förvissa sig om att den använder rätt id.

– Det känns kul att återigen kunna lansera en ny och innovativ produkt först på marknaden, säger Anders Bergström, VD för True Heading AB.

Info: www.trueheading.se

Canon Europé sponsrar Världsnaturfondens expedition till Laptev-havet utanför Sibirien. Det här är den andra arktiska expeditionen med WWF på 12 månader, efter den framgångsrika forskningsresan Sailing to Siku – Voyage to the Last Ice Area under sommaren 2012.

Den 13-26 augusti 2013 skickar WWF International en expedition till Taimyr-halvön i kusthavet Laptev, ett av de minst utforskade områdena i ryska Arktis. Avsikten är att genom insamling av det genetiska material som behövs, kunna fastställa om det finns genetiskt skilda Laptev-populationer av valross och isbjörnar, eller om djuren i Laptev-havet är släkt med en eller flera av de närliggande populationerna. Det krävs ett svar på den här frågan för att kunna utveckla effektiva statusövervakningssystem för båda arterna och för att fastställa vilka åtgärder som behövs för att skydda dem.
Tillsammans med vetenskapsmännen ombord deltar den ryska naturfotografen Alexey Ebel, som ska dokumentera allt i bilder. Alexey Ebel sponsras av Canon i den här expeditionen och han kommer att använda Canons kameror och objektiv.

”Vi är stolta över att via vårt partnerskap nu kunna stötta WWF International på deras senaste arktiska uppdrag”, säger Cyp da Costa, chef för varumärkeskommunikation på Canon Europe. ”Bildbehandling spelar en viktig roll i vetenskaplig forskning, och under expeditionen i Laptev-havet kommer Canons bildbehandlingsutrustning och expertkunskaper att hjälpa WWF dokumentera och främja medvetenheten om miljösituationen och klimatförändringarna.”

Clive Tesar, chef för kommunikation och externa relationer för WWF:s globala arktiska program, kommenterar: ”Canons stöd är absolut nödvändigt för att hjälpa oss lösa mysteriet om djuren i Laptev verkligen är släkt med omgivande populationer. Det är också en fantastisk möjlighet att dela den här nästan helt okända delen av världen via fotografier och videoklipp, och kunna levandegöra Arktis för människor runt om i världen.”

Canon Europe är naturvårdspartner till WWF International sedan 1998. Det fortsatta samarbetet visar Canon Europes engagemang för att uppnå en hållbar framtid, där människor lever i harmoni med naturen. Partnerskapet innehåller en rad initiativ utöver de arktiska expeditionerna, till exempel fortsatt sponsorskap för WWF-Canon Global Photo Networkoch fotoutbildningen för de WWE-anställda.

Torsdag den 15 augusti gästar briggen Tre Kronor af Stockholm Fyrudden i Gryts skärgård. Besöket i Fyrudden sker inom ramarna för Initiativet Hållbara Hav och i samarbete med Gryts Skärvårdsförening. På torsdagen är det Öppet Skepp mellan kl 17 och 19 då det är möjligt att gå ombord på Tre Kronor och titta närmare på fartyget samt få information om vad arbetet med Initiativet Hållbara Hav innebär.

Under fredagen den 16 aug seglar Tre Kronor från Fyrudden till Arkösund och där finns möjlighet att segla med. Ombord finns representanter för Gryts Skärvårdsförening som kommer att berätta om den vackra skärgården som vi seglar genom.

Hemsegling från The tall Ships´ Races
Tre Kronor befinner sig på väg hem från The Tall Ships´ Races i Östersjön. Fler än hundra fartyg från ca 30 länder och omkring 6 000 ungdomar har under en månad seglat från Århus i Danmark till Szczecin i Polen via Helsingfors och Riga.

The Tall Ships´ Races är världens största regatta för segelfartyg och Tre Kronor tog en mycket hedrande andraplats i A-klassen för de största fartygen. Det viktigaste målet med The Tall Ships´ Races är emellertid att ungdomarna från olika länder ska få möjlighet att mötas och knyta kontakter över nationsgränserna.

Tre Kronor seglar för Östersjöns framtid
Tre Kronors deltagande racet är en viktig del i Initiativet Hållbara Hav där vi arbetar med frågor som rör Östersjöns framtid och där är ungdomarna en viktig pusselbit. Förutom den ordinarie besättningen har ungdomar från Marina Läroverket, Cirkus Cirkör samt Fryshuset i Malmö, Göteborg och Stockholm deltagit under racet. Flera av ungdomarna kommer från utsatta miljöer och ett av målen med seglingen har varit att ge dem en erfarenhet av samarbete och samhörighet som de kan bära med sig. Seglingen har givit ungdomarna möjlighet att träffa nya människor och uppleva nya miljöer för att inspirera dem att växa och hitta vägar in i det svenska samhället samtidigt som vi också hoppas kunna skapa ett intresse bland ungdomarna för frågor som rör miljön i Östersjön. Vi vet, från tidigare erfarenheter, att den gemenskap som byggs upp ombord är något som stärker ungdomarna mycket. Seglingen har också varit ett väldigt konkret exempel på vad man kan uppnå när alla samarbetar för att nå ett mål.

Initiativet Hållbara Hav
Initiativet Hållbara Hav startades 2011 i samråd med Tre Kronor af Stockholms gudmor kronprinsessan Victoria. Hon har sedan starten följt initiativet och deltar också vid det årliga seminariet på Kastellholmen. Huvudpartner till Initiativet Hållbara Hav är TeliaSonera och ytterligare ca hundra företag medverkar på olika nivåer.

Inom Initiativet Hållbara Hav samlas forskare, intresseorganisationer, politiker och näringsliv kring frågan hur vi gemensamt kan verka för att Östersjön ska bli ett friskt och levande hav. Vi samlar och sammanställer information om läget och sprider det via våra kanaler och nätverk till beslutsfattare och allmänhet.

En viktig del i Initiativet är utställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” som handlar om miljögifter från båtbottenfärger, textilier och solskyddskrämer samt nedskräpning i Östersjön.

Nominerad till Nordiska Rådets Natur- och Miljöpris
Initiativet Hållbara Hav och utställningen “Östersjön – vem bryr sig…” har nominerats Nordiska Rådets Natur- och miljöpris 2013.

När Tjörn Runt seglas till helgen är det enklare än någonsin att följa hur det går för de olika deltagarna. Garmin har satt sin spårsändare GTU 10 på 30 stycken potentiella vinnarbåtar. Dessa kommer publiken komma följa genom sina Smartphones eller iPads ute på klipporna eller hemma i soffan. Appen heter Garmin Tracker. Det går även bra att följa båtarna på en vanlig dator på http://my.garmin.com. Logga in med användarnamn: tjornrunt och lösenord: garmin

Pressmeddelande:

Dessutom presenterar Garmin fyra nya modeller av plotter och kombinerad plotter/ekolod med inbyggd 10Hz antenn. Med en helt ny slimmad design, pekskärm och oslagbar positionering erbjuder nya GPSMAP 500- och 700-serien alla de funktioner som båtägare och sportfiskare efterfrågar.

Garmin premiärvisar nya 500- och 700serien på den internationella båttillbehörsmässan METS i Amsterdam 13–15 november 2013.

– Båtföraren kan förlita sig på att denna nya serie av plottrar tar dem till deras fiskeställen med oslagbar precision, säger Pontus Fernström, marin försäljningschef på Garmin International.

– Tack vare Spread-Spectrum CHIRP-tekniken kan fiskaren se djupare än någonsin, med perfekt målseparation.

Både 500-seriens 5 tums VGA-skärm och 700-seriens 7 tums WVGA Multi-Touch skärm erbjuder perfekt skärpa och prestanda – lika tydligt i dagsljus som i mörker.
Båda serierna får en ny slimmad look när de flushmonteras. 700-serien kan även monteras på bygel och 500-serien på ett svirvlande fäste. Tillsammans med Garmins kända användarvänlighet kommer dessa plottrar bli det självklara valet vid varje rorkult och ratt.
Enheterna har inbyggd Bluetooth™ för trådlös styrning av kompatibel media och Wi-Fi som är kompatibel med Garmin BlueChart® Mobile App.

Med en ny högkänslig 10Hz GPS/GLONASS mottagare kan både 500- och 700-serien uppdatera sin position och kurs upp till tio ggr/sekund, vilket ger en betydligt mer följsam navigationsupplevelse på skärmen. Denna nya GPS-mottagare förbättrar också noggrannheten när du markerar waypoints och navigerar till någon av alla de 5000 waypoints som du kan spara. Så även när det kränger på sjön kommer din navigering förbli stabil.

I serien ingår GPSMAP 527, 721, 527xs, och 721xs. Enheterna är kompatibla med BlueChart g2 Vision® på micro-SD så att du skall kunna navigera säkert var du än befinner dig. Med BlueChart g2 Vision får du funktionen Auto Guidance som ger dig förslag på en säker rutt som du kan följa till ditt mål. Dessutom kan du navigera med 3D-bild, både MarinerEye ovan vatten och FishEye under vattnet. Och som en hjälp i trånga sund, kanaler eller hamnar, visar g2 Vision ett stort antal flygfoton.

Den nya “xs-serien” har dels den nya högt prisade HD-ID ekolodsteknologin och dessutom ytterligare möjligheter med Spread-Spectrum CHIRP. Då den används tillsammans med en kompatibel CHIRP-givare visas kristallklara ekolodsbilder som hjälper dig hitta de perfekta fiskeställena, dolda skeppsvrak och dykplatser.

Med Garmins Sread-Spectrum teknik kommer du inte bara se extraordinär målseparation och upplösning på djupt vatten, du kan också ställa in olika frekvenser för att se specifika fiskearter. Bottenkonturer blir mer synliga och brus kan dämpas på djupare vatten för att skapa en jämnare och mer korrekt tolkning av vad som finns under vattenytan, för säkrare navigering och bättre fiske.

GPSMAP 700-serien är fullt kompatibel med Garmins radarantenner och både 500- och 700-serien är kompatibla med NMEA 2000.

Nya GPSMAP 500- och 700-serien beräknas finnas tillgängliga i mars 2013. GPSMAP 527 kommer ha ett rekommenderat pris på 7 795 kr och GPSMAP 527xs 8 795 kr inkl. akterspegelsgivare. GPSMAP 721 kommer ha ett rekommenderat pris på 16 995 kr- och GPSMAP 721xs 19 995 kr exkl. givare.

Info: www.garmin.se eller http://my.garmin.com
Logga in med användarnamn: tjornrunt och lösenord: garmin

På kvällen den 16 augusti anländer briggen Tre Kronor af Stockholm till Oxelösund på sin resa hem från ett mycket framgångsrikt deltagande i The Tall Ships´ Races där hon tog en mycket hedervärd andra plats i A-klassen för de största fartygen.

Besöket i Oxelösund sker inom ramarna för Initiativet Hållbara Hav och i samarbete med Oxelösunds kommun och Pro Marina. Under lördagen bjuds på Öppet Skepp och visning av utställningen “Östersjön – Vem bryr sig, en miljöutställning som berättar om gifter och nedskräpning som drabbar Östersjön och vad vi som privatpersoner kan göra för att minska belastningen på havet. Utställningen är nominerad till Nordiska Rådets Natur- och miljöpris.

Förutom utställningen bjuder också Tre Kronor på möjlighet till segling både under uppehållet och på den fortsatta resan mot Stockholm. Det blir familjesegling och halvdagssegling under helgen och en heldagssegling från Oxelösund till Nynäshamn den 19 augusti då Tre Kronor lämnar Oxelösund för denna gång.

Fredagen den 16 augusti arrangeras seglingstävlingen Lilla Tjörn Runt för 29:e gången av Stenungsunds Segelsällskap. Tävlingen är en av Nordens största regattor för optimistjollar, med nära 300 anmälda juniorseglare i alla årsklasser. Här samsas både elitseglare och seglare som nyligen deltagit i seglarskolor på samma villkor. 2012 var 313 seglare anmälda, det största deltagarantalet sedan starten 1985. Hela 289 kom till start och 281 korsade mållinjen. Just nu är 294 seglare anmälda och kanske blir det deltagarrekord även i år.

Bland de anmälda finns VM seglaren Olle Lindbom från Långedrag samt EM seglarna Hugo Westberg och Axel Rahm från Lerum, Isabell Bergqvist från Hjuvik samt Josefin Åkesson från Rörvik. Dessutom har vi silvertjejen från JNoM Alice Moss som seglar för Hjuvik. Men även JNoM seglarna Carl Hörfeldt och Oscar Engström från Lerum samt Hugo Mårdbrink och Andreas Gottfridsson från Hjuvik som vann sina startgrupper i förra årets Lilla Tjörn Runt och Joel Warvne från Rörvik som blev totaltvåa i optimistklassen finns bland deltagarna. I RS Feva försvarar Isa Olsson från Björlanda sin titel.

Lilla Tjörn Runt är unikt genom att det är en distanssegling för ungdomar i klasserna Optimist, Zoom 8, RS Tera, RS Feva och Access-jolle. Första start går kl.10:50 och därefter sker starterna var 10:e minut. Jollarna seglar kring Stenungsön, en sträcka på 5 distansminuter. Det tar mellan en till två timmar för de snabbaste att ta sig runt beroende på vind. Lilla Tjörn Runt lockar både seglarskoleelever och meriterade jolleseglare. Men det är inte alltid meriten som avgör vem som blir totalvinnare. Och det är en stor bedrift att vinna bland dem som seglare i den egna startgruppen. Alla seglar mot varandra och det finns även en lagtävlan där bästa lag koras.

Inför årets tävling ändrar vi bansträckningen för Access-jollarna, till en kryss-läns-bana. Start är som vanligt utanför Stenungsunds Segelsällskap klubbhamn där de andra klasserna startar. Access-jollarna, som seglas av barn och ungdomar med funktionsnedsättning, deltog för första året i en egen klass på JSM som seglades i Arendal tidigare i år.

Info: www.stss.se

I årets jubileumsupplaga av den traditionsenliga segeltävlingen där olympiamästare och familjeseglare tävlar under samma förutsättningar har rutten lagts om. Det är första gången sedan tävlingarna startades som en liknande förändring görs.

Lördagen den 17 augusti är det dags för de nära 500 båtarna att göra upp om segern, hedern och prisbordet i den femtionde versionen av Tjörn runt. Men även om det i år gjorts en del förändringar är det också mycket som är sig likt.

Tävlingarna på lördagen seglas i år moturs med start på Stigfjorden och mål vid Tjörnbroarna på Askeröfjorden i Stenungsund. De bästa åskådarplatserna i år blir vid Åstol, Kårevik/Rönnäng och naturligtvis vid Tjörnbron som är sista etappen innan mål.

– Vi gör den här förändringen för att möjliggöra för ett bättre och festligare arrangemang. Tiotusentals åskådare brukar följa kappseglingen, med den här förändringen kommer fler att kunna följa dramatiken med bra sikt, säger Anders Torén som är tävlingsansvarig för Tjörn runt.

Arrangemangen kring seglingarna utgår i vanlig ordning från Stenungsbaden Yacht Club, där man inleder uppladdningen redan på fredagseftermiddagen med after sail och skepparträffar. Tidigare under dagen genomförs dessutom Lilla Tjörn Runt, som är en av Nordens största regattor för optimistjollar, med nära 300 anmälda juniorseglare i alla årsklasser. Senare på kvällen bjuder Uno Svenningsson på underhållningen från scenen. Både fredagen och lördagen ger såväl den mångtusenhövdade publiken som alla deltagarna gott om tillfällen till fest med ett digert underhållningsprogram.

– Lördagens regattafest med prisutdelningsmiddag brukar vara en av sommaren stora höjdpunkter, säger Karin Åkerman som för sjätte året i rad ställer upp i tävlingarna med en renodlad tjejbåt.

Även Stenungsbaden Yacht Clubs VD, Patric E Österström, tävlar i Tjörn runt – i Team Stenungsbaden med båten Edin Progressiva One-Off tillsammans med hemmasonen och matchracingseglaren Johnie Berntsson.

Bland övriga tävlanden i startfältet märks Peter Gustafsson, Hans Oskarsson, Anders Dahlsjö, Christian von Trepka, Mattias Rahm och Evan Thorsson.

– Får vi bara vädret med oss finns det inte mycket som kan hindra årets jubileumsupplaga att bli en massiv publiksuccé, spår Karin Åkerman.

PROGRAM

Fredag
10.50 Första start Lilla Tjörn Runt vid StSS klubbhus.
15.00 Matchracing uppvisning med ungdomar vid StSS.
15.00 ca After Sail med JC Band Duo vid Kookaburra.
17.00 ca Prisutdelning Lilla Tjörn Runt vid StSS’s klubbhus
17.00 Skepparträffar med information
21.30 till alla seglare i Tjörn Runt, Kungsholm på plan 3.
21:30 DJ underhåller på hotellet.
22.00 DJ på Night Shift.
24.00 ca Uno Svenningsson och Big Beat

After Sail med JC Band Duo kl. 15 vid Kookaburra.
Uno Svenningsson och Big Beat uppträder på hotellet.

Lördag
09.00 Första start Tjörn Runt, start Stigfjorden.
15.00 ca After Sail med JC Band Duo vid Kookaburra.
21.00 ca Prisutdelning vid Kookaburra.
21.30 DJ underhåller på stora dansgolvet.
22.00 Stort festfyrverkeri från udden mellan StSS och Hogia.
22.00 DJ på Night Shift.
24.00 ca Big Beat i Gripsholm.

After Sail med JC Band Duo kl 15 vid Kookaburra.
Big Beat uppträder på hotellet.

Ola Skinnarmo har avbrutit sökandet efter Adolf Erik Nordenskiölds svenska polarhistoriska stolthet Vega. Totalt har man sökt av enorma 320 miljoner kvadratmeter havsbotten.

Upernavik, Grönland, den 14 augusti 2013 – Ola Skinnarmo avbröt igår sökandet efter Adolf Erik Nordenskiölds svenska polarhistoriska stolthet Vega som sjönk 1903 någonstans i Melvillebukten utanför Grönland efter att sökt av enorma 320 miljoner kvadratmeter havsbotten i området.

– Vårt upplägg har fungerat oklanderligt i en mycket besvärlig miljö där vår undervattensrobot (AUV) fått en del stryk. Det var motorproblematik med den som gjorde att vi avbröt, men då var alla potentiella objekt analyserade. Med undervattensroboten har vi kunnat se objekt på botten på ner till 30 centimeter i storlek. Det vi också har kunnat se är tydliga spår av isberg som plöjt fram på botten – vissa ner på 400 meters djup. Isberg är fascinerande och vackra ovan ytan, men med nio tiondelar av dem under ytan kan de lätt ha krossat Vega i sin framfart och kanske är de anledningen till att vi inte hittar henne, säger Ola Skinnarmo.

– Det är bättre att ha försökt och misslyckats än att inte ha försökt alls, men givetvis hade jag varit gladare om vi hittat henne även om det varit ett häftigt äventyr oavsett, fortsätter Ola.

Expeditionen har trots misslyckandet att hitta Vega varit framgångsrik inom ett annat område; Under expeditionens gång har forskarna Martin Jakobsson och Larry Mayer samlat mängder med värdefull data om shelf-isar utmed Grönlands kust som de nu kommer att kunna analysera och använda i sin forskning.

Se www.skinnarmo.com för mer information.

Om Vega
Adolf Erik Nordenskiöld blev 1879 den förste någonsin att segla från Atlanten i väst till Berings hav i öst genom Nordostpassagen. Hans fartyg Vega var en bidragande orsak till succén. Det var också i Vegas spår genom Nordostpassagen som Olas senaste expedition gick 2009.

Bilderna
“Isberg är fascinerande och vackra ovan ytan, men med nio tiondelar av dem under ytan kan de lätt ha krossat Vega i sin framfart och kanske är de anledningen till att vi inte hittar Vega”, säger Ola Skinnarmo. Foto Glenn Mattsing.

Undervattensroboten (AUV) har tagit en hel del stryk av sökningarna.

På onsdagsmorgonen korsade den svenska båten, SCA Care, mållinjen i Rolex Fastnet Race i Plymouth, England. Team SCAs korrigerade sluttid placerade dem på fjärde plats i sin klass – och framför Abu Dhabi Ocean Racing, som de kommer att tävla mot i Volvo Ocean Race som startar i oktober nästa år.

– Vi är nöjda med racet. Det visar att teamets träning och hårda arbete lönat sig. Det var ett relativt enkelt Fastnet, så på ett sätt kan man säga att vi haft det lätt, men det gäller fortfarande att komma runt tävlingen på ett bra sätt, säger Carolijn Brouwer i besättningen och fortsätter:

– Vi gjorde bra ifrån oss under första halvan av racet fram till Fastnet Rock där vi rundade i ledningen. Men på vägen tillbaka vände det lite. Killarna på Abu Dhabi kom med tryck bakifrån och de hade ett större segel så de hann ikapp oss. Men vi slog dem på korrigerad sluttid.

Även Teamets chef, Richard Brisius var nöjd med besättningens insats i deras allra första tävling tillsammans:

– Fastnet var vårt första stora delmål. Vi ville förbereda och genomföra det på ett professionellt sätt. Och det har vi nu gjort. Det är en del av den långa, långa resan mot att göra ett bra Volvo Ocean Race. Besättningen har förstås lärt sig en del nytt, men den viktigaste lärdomen är hur man tävlar i en av dessa stora båtar och hur intensiv konkurrensen är, säger Richard Brisius.

Fastnet Race är en av världens äldsta och längsta havskappseglingar. Starten går från Cowes på Isle of White, runt klippan Fastnet Rock söder om Irland, tillbaka till Plymouth i sydvästra England. En sträcka på 600 mile eller närmare 1000 km. I år var 372 båtar anmälda.

SCA, ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag, deltog med sin träningsbåt SCA Care i Fastnet Race. Båten är en VO70 och kom trea i Volvo Ocean Race 2011-2012 som Puma Ocean Racing.

SCA:s besättning i Fastnet Race 2013:
Annemieke Bes, Nederländerna
Carolijn Brouwer, Nederländerna
Sophie Ciszek, Australien
Sam Davies, Storbritannien – Navigatör
Brad Jackson, Nya Zeeland – Coach
Sarah Lihan, USA
Annie Lush, Storbritannien
Justine Mettraux, Schweiz
Pepe Ribes, Spanien – Coach
Joca Signorini, Brasilien – Coach
Liz Wardley, Australien – Boat Captain
Klaartje Zuiderbaan, Nederländerna

Foto: Rick Tomlinson

Sjötrafiken i Arktis ökar dramatiskt och samtidigt ökar behovet av säkerhet och miljöskydd. Under isbrytaren Odens expedition till Arktis testar därför Sjöfartsverket ett nytt system för sjötrafikövervakning. WWF ser positivt på projektet.

Arktis är ett av världens mest miljökänsliga områden och på samma gång ett av de svåraste att skydda mot olyckor. Behovet av att stödja den marina industrin är därför avgörande för att garantera säkerheten för sjöfarten och miljön. Sjöfartsverket testar nu ett nytt system för sjötrafikövervakning som ska förbättra förutsättningarna för sjöräddning, isbrytarassistans och miljöskydd.

– Sverige har en lång erfarenhet av vintersjöfart i de norra delarna av Östersjön och Bottenviken. Vår kunskap är värdefull för säkerhet och miljöskydd nu när nya trafikmönster i Arktis börjar ta form, säger Per Setterberg på Sjöfartsverket som är projektledare för MICE.

MICE, MONALISA Ice, heter det forsknings- och utvecklingsprojekt som drivs i samarbete mellan svenska Sjöfartsverket och Chalmers tekniska högskola i Göteborg. MICE syftar till att dra nytta av det bredare MONALISA-projektet som leds av Sjöfartsverket och gör det möjligt att övervaka sjötrafiken globalt utan behov av landbaserad infrastruktur som till exempel AIS-basstationer eller radiokommunikation.

– Vi drar nytta av konceptet Sea Traffic Management (STM) som utvecklats inom ramen för MONALISA-projektet och anpassar det till den arktiska miljön, säger Per Setterberg.

Även Världsnaturfonden, WWF, ser positivt på projektet.

– När havsisen smälter bort i Arktis kommer sjöfarten öka betydligt och det är mycket viktigt att säkra en hög trafikkvalitet samt att väva in en djupgående hänsyn för den känsliga och säsongsbetonade miljön. För att kunna minska riskerna för kollisioner med drivis och marina däggdjur samt att undvika att godtyckligt navigera i områden under en tid då ett spill hade varit katastrofalt, till exempel vissa avgränsade fågellokaler på försommaren, bör det finnas ett övervakningssystem som ger ett kontinuerligt och proaktivt beslutsstöd till navigatören, menar Mattias Rust, Sjöfartsansvarig på Världsnaturfonden WWF.

Lösningen bygger på att använda fartygen som basstationer för att skicka information om omgivande trafik samt egen kurs, fart, position och andra relevanta uppgifter. Informationen utbyts med en koordineringscentral i land via sattelitlänk. Samma satellitlänk används för utbyte av fartygsrutter och annan nödvändig kommunikation mellan fartyget och landcentralen.

– Det är en lösning på behovet av förbättrad sjötrafikövervakning, samordning och stöd i den arktiska regionen, säger Per Setterberg.

Öppna Varv på Orust bjuder i år på flera olika premiärer av både segel- och motorbåtar. Från franska Allure och Boréal kommer de här två stöddiga segelbåtana.

Pressmedelande:

Franska Allures Yachting har nu sjösatt sin nya Allures 39.9. Ett helt nytt skrov i aluminium med dubbla roder och centerbord i NACA-profil designat av Berret Racoupeau www.berret-racoupeau.com .

Allures 39.9 uppfyller högt ställda krav för tur- och långfärdssegling med fokus på bekväm hantering och praktisk planlösning under lång segling och boende ombord.

Designen av inredningen är medvetet valt med horisontellt linjespel för att förstärka bredd och rymd. Endast brutet av stående ljusventiler som ger ett annorlunda ljusinsläpp i salongen.

Allures 39.9 är redan nominerad till European Boat of the Year 2014 i klassen “Family Cruisers”.

Foto: Allures 39.9, foto Bente Myhre.
Huvuddata:
Löa:12,65m, skrovlängd:12,24m, B:4,15m, D1:1,00m, D2:2,70m
Info: http://www.langemaritime.se/baater/allures-399/

För mycket krävande förhållanden och annorlunda upplevelser är Boréal 44 båten som möjliggör spännande seglingar. Aluminiumskrovet ger styrka och säkerhet. Skrovet blir opåverkat av is och kyla. Centerbordet ger flexibilitet och trim-möjligheter. Bekväm navigering i ombonat och uppvärmt doghouse.

Planlösningen med däcksalong och doghouse ger mycket god sikt runt om utan att behöva gå upp i cockpit under kalla förhållanden. Mycket stor stuv under akterdäck med däckslucka “typ lastlucka” gör att både mycket och skrymmande utrustning kan tas ombord.

Foto: Boréal 44, foto Boréal.
Huvuddata:
Löa:13,80m, skrovlängd:13,29m, B:4,30m, D1:1,02m, D2:2,48
Info: http://www.langemaritime.se/baater/boreal-44/

Info: www.langemaritime.se