Den 10 juni stoppade Havs- och vattenmyndigheten, HaV, kustfiske efter sill och skarpsill i Östersjön med trål- och vadredskap. Den del av den svenska kvoten av sill och skarpsill i östra Östersjön, som avsätts för kustfiske bedömdes då vara nästan uppfiskad.
– Vi bedömer nu att det är möjligt att öppna fisket igen och upphäver därför beslutet om fiskestopp, säger Marie Ingerup, utredare på tillståndsenheten på HaV.
Fiskestoppet har omfattat ett område som sträcker sig från Simrishamn i söder till Gävle i norr. Men garnfiske efter sill har varit tillåtet i området.
De så kallade kustkvoterna för sill och skarpsill i delområdena 25-29 i Östersjön är totalt 754 respektive 238 ton, vilket är i nivå med fjolårets kvot. När beslutet om fiskestopp togs i juni fanns cirka 50 ton kvar av vardera kvot, vilket HaV bedömde vara tillräckligt för att garnfisket efter sill och skarpsill skulle kunna fortsätta året ut..
– Nu gör vi bedömningen att det finns utrymme att öppna för fortsatt fiske av både sill och skarpsill, bland annat genom att ta i anspråk den del av kvoten som vi avsatt för att täcka eventuella överklaganden av fördelning av fartygskvot till individuella fartyg som gjordes 2007. Dessa kvantiteter beräknas inte behöva tas i anspråk under 2013 och denna mängd kan därför avsättas till årets fiske, säger Marie Ingerup.
HaV har nu beslutat att för 2013 tillfälligt tillföra kustkvoten för sill i östra Östersjön totalt 210 ton och för skarpsill totalt 280 ton.
– Vi hoppas att detta ska räcka för att kunna ha ett fortsatt kustfiske efter sill och skarpsill i området resten av året. Visar det sig att det inte fungerar utan att vi på nytt riskerar ett överfiske så kommer vi åter att tvingas stänga detta fiske, säger Marie Ingerup.
Beslutet att öppna kustfisket träder i kraft i dag, den 18 juli.
Källa: HaV.
Tre Kronor af Stockholm slutade som tvåa i Klass A efter första etappen i The Tall Ships´ Races efter den norska barken Statsraad Lehmkuhl. Även om det kan kännas snöpligt att bli snuvad på segern med mållinjen nästan inom synhåll så är detta en stor framgång för Tre Kronor. Hon har återigen visat att hon är ett synnerligen välbyggt och sjövärdigt fartyg som klarat det tidvis hårda vädret galant och har vunnit över legendariska Tall Ships´-veteraner som Christian Radich, Mir och Georg Stage.
Kapten ombord har varit Allan Palmer från Åland. Han är den som ritat och dimensionerat riggen och en av racets mest erfarna segelfartygskaptener. Tillsammans med sin kunniga och erfarna besättning har han seglat Tre Kronor i en tätposition genom hela tävlingen.
Ungdomar från Fryshuset
Förutom den ordinarie besättningen har ungdomar från Fryshuset i Malmö, Göteborg och Stockholm deltagit ombord. Entusiasmen har varit stor och alla har verkligen bjudit till och arbetat hårt.
Flera av ungdomarna kommer från utsatta miljöer och ett av målen med seglingen har varit att ge dem en erfarenhet av samarbete och samhörighet som de kan bära med sig. Vi vet, från tidigare erfarenheter, att den gemenskap som byggs upp ombord är något som stärker ungdomarna mycket. Seglingen har också varit ett väldigt konkret exempel på vad man kan uppnå när alla samarbetar för att nå ett mål.
Tre Kronor seglar för Östersjöns framtid
Tre Kronors deltagande racet ingår som en viktig del i Initiativet Hållbara Hav där vi arbetar med frågor som rör Östersjöns framtid och där är ungdomarna en viktig pusselbit. Vi vill ge ungdomarna möjlighet att träffa nya människor och uppleva nya miljöer för att inspirera dem att växa och hitta vägar in i det svenska samhället samtidigt som vi också hoppas kunna skapa ett intresse bland ungdomarna för frågor som rör miljön i Östersjön.
På de kommande etapperna kommer vi att ha med ungdomar från Cirkus Cirkör och Marina Läroverket.
Läs mer om Initiativet Hållbara Hav
Uppdrag från Stockholms universitet
Under seglingen tar besättningen vattenprover, på uppdrag av Stockholms universitet. Proverna ska analyseras med avseende på drygt hundra läkemedelsrester och uv-filter från solskyddsprodukter för att skapa en övergripande bild av läget i Östersjön. Resultaten kommer att presenteras under Initiativet Hållbara Havs seminarium på Kastellholmen den 5 september i år.
Om Initiativet Hållbara Hav
Initiativet Hållbara Hav startades 2011 i samråd med fartygets gudmor Kronprinsessan Victoria. Idag står ett stort antal företag bakom initiativet. Huvudpartner är TeliaSonera.
Initiativet Hållbara Hav arbetar för ett friskare Östersjön och för en hållbar utveckling i Östersjöregionen. Våra verktyg är miljöutställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” om miljögifter och kemikalier, fartyget Tre Kronor af Stockholm och konferenslokalen Kolskjulet på Kastellholmen.
Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits.
Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid. I ett konsumentperspektiv är vår ambition att förmedla kunskap och hållbara alternativ.
Initiativet Hållbara Hav hittar du i Almedalen, i olika hamnar längs våra kuster och övriga Östersjön samt på vårt årliga seminarium i slutet av sommaren på Kastellholmen.
Se www.hallbarahav.nu
Andra helgen i augusti sammanfaller tre stora händelser i Landskrona. Idrottsfesten går av stapeln, briggen Tre Kronor af Stockholm kommer på besök och Havets dag äger rum.
Besöket i Landskrona sker inom ramarna för Initiativet Hållbara Hav och Landskrona är den första svenska stad som briggen Tre Kronor af Stockholm besöker efter att hon varit med The Tall Ships´ Races i Östersjön. I skrivande stund har hon just gått i mål som tvåa i Klass A och nia totalt av hundra fartyg och större segelbåtar.
Inom Initiativet Hållbara Hav samlas forskare, intresseorganisationer, politiker och näringsliv kring frågan hur vi gemensamt kan verka för att Östersjön ska bli ett friskt och levande hav. Vi samlar och sammanställer information om läget och sprider det via våra kanaler och nätverk till beslutsfattare och allmänhet.
Under besöket i Landskrona visas miljöutställningen “Östersjön – vem bryr sig…”. Utställningen handlar om gifter som vi släpper från oss från kläder, båtar och solskyddsprodukter samt det ökande problemet med nedskräpning i haven.
Initiativet Hållbara Hav
Initiativet Hållbara Hav startades 2011 i samråd med Tre Kronor af Stockholms gudmor kronprinsessan Victoria. Hon har sedan starten följt Intitiativet och deltar också vid det årliga seminariet på Kastellholmen. Huvudpartner till Initiativet Hållbara Hav är TeliaSonera och ytterligare ca hundra företag medverkar på olika nivåer.
Nominerad till Nordiska Rådets Natur- och Miljöpris
Initiativet Hållbara Hav och utställningen “Östersjön – vem bryr sig…” har nominerats Nordiska Rådets Natur- och miljöpris 2013.
Seglingar
Under besöket i Landskrona bjuder Tre Kronor på öppet skepp och möjlighet att följa med på seglingar i Öresund under lördagen och söndagen samt en avslutande heldagssegling till Falsterbo på måndagen. Ombord får man vara med och segla fartyget. Den erfarna besättningen berättar hur fartyget och riggen fungerar och alla som vill får vara med och dra i tamparna för att manövrera de 735 kvadratmetrarna segel.
Anna Kjellbergs team vann i söndags 14 juli den viktiga matchracingregattan New York Women´s Inventitional i Oakcliff . Annas team seglade fantastiskt i grundomgångarna och hade 18-3 i vinster. I söndagens svaga vindar stod det 2-2 i finalen när vinden dog ut och tiden tog slut.
– Jag kan knappt fatta att v har seglat så här bra! Teamet har varit helt fantastiskt. Jag är glad att få segla med en sådan extraordinär besättning där allt fungerat bra, sa en överlycklig Anna Kjellberg när segern var klar i söndags.
Besättningen som seglade med Anna i New York var:
Karin Almquist -stortrim/taktik,
Vanja Lundberg -trim/batteri,
Marie Berg – trim/batteri,
Annie Wennergren – mast
Annika Carlunger – fördäck.
New York Women’s Invitational var den fjärde deltävlingen av fem i nystartade Women’s International Match Racing Series.
Segern i USA innebär att Anna Kjellberg nu ligger på andra plats i hela den internationella serien, där hennes motständare i finalen Lucy Macgregor från Storbritannien leder serien på 66 poäng mot Annas 61 poäng. Finalen i hela serien går i Lysekil Women’s Match den 5 – 10 augusti.
Foto: Roy Govshovitz.
Bakgrund:
Anna Kjelberg började segla matchracing 2005 och efter några år på olika positioner fann hon sin plats bak vid rodret.
Redan 2008 fick Anna chansen att segla med flera av världens bästa matchracingtjejer.
– När Malin Källström frågade mig om inte jag skulle styra och hennes gamla team skulle vara gastar. Jag var nervös, oerfaren men väldigt glad. Vi blev snabbt ett riktigt bra team och har haft många otroligt roliga och utvecklande år ihop, säger Anna.
Det blev fem år tillsammans och resulterade i VM-brons
och OS i London. Efter OS i London, då teamet seglade en tremannabåt, så går det nu in i en satsning i större båtar för att ta sikte på vinsten i Womens International Match Racing Series(WIMRS). WIMRS är en nystartad satsning för väldens bästa matchracingtjejer med
fem högklassiga event där Lysekil Womens Match är det sista eventet.
– Vi är i fasen att skapa vårt dreamteam. Vi blandar rutin från matchracingtjejer som varit med länge, såsom Annika Carlunger, Malin Källström, Anna Nordlander och Marie Björling med jolletjejer som Karin Almquist, Linnéa Wennergren, Annie Wennergren säger Anna Kjellberg
Nu har algblomningen nått den svenska kusten för första gången i sommar. Ytansamlingar har rapporterats från skärgården i Gryt, Arkösund och upp mot Trosa. Ännu har inte vattnen i Stockholms skärgård drabbats. Enligt en ny undersökning från WWF uppger nästan hälften av svenskarna att algblomningen förvärrats de senaste tio åren.
I en opinionsundersökning – som gjorts av Cint på uppdrag av WWF – har drygt 1000 personer fått svara på frågor om bland annat algblomning och övergödning.
Förutom att många upplever att algblomningen förvärrats svarar 15 procent att de någon gång valt att resa utomlands på badsemester istället för att stanna hemma och bada i Östersjön eller i en svensk sjö på grund av algblomningen.
– Tyvärr ser prognosen för fortsatt algblomning illavarslande ut. Insatserna för att minska läckaget av fosfor och kväve från jordbruket räcker inte. Sverige sviker och problemet kommer att finnas kvar på lång sikt om inte politikerna agerar, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.
Algerna drabbar inte bara det fina badvattnet och sommarens fisketurer utan gör framför allt stor skada på havsmiljön. För när algerna dör förbrukar de stora mängder syre och släpper ut giftigt svavelväte, vilket leder till bottendöd i många fall. De döda havsbottnarna i Östersjön har tredubblats under 2000-talet.
I Östersjöns bräckta näringsrika vatten trivs cyanobakterierna särskilt bra. Samtidigt har regeringen dragit in de pengar som fanns avsatta för att lokalt åtgärda problemen. Däremot klarar cyanobakterierna inte av de höga salthalterna på Västkusten i Skagerack och Kattegatt.
Gifterna som utsöndras kan påverka såväl andning, som lever och mage. Både människor och djur kan få symptom av algblommande vatten genom t ex en kallsup. Vanligast är illamående, kräkningar hudirritation och diarréer.
WWF driver just nu en kampanj för att skydda svensk natur och få beslutsfattarna öka arealen och kvalitén av skyddade vattenområden. Sverige har globalt lovat att skydda 10 procent av våra kust- och havsområden – men idag är bara hälften av målet nått.
– Projekt för att syresätta bottnar och kemiskt binda fast fosfor på havsbotten kan aldrig lösa Östersjöns egentliga problem. Den enda räddningen är att minska utsläppen från jordbruket, avlopp och sjöfart, säger Lennart Gladh, övergödningsexpert på WWF.
Läs WWFs debattartikel om algblomningen på: http://www.aftonbladet.se/debatt/article17141133.ab
Den 1 juni 2015 förenklas rapporteringen för sjöfarten inom EU. Nu får Sjöfartsverket och flera andra svenska myndigheter delfinansiering från EU för att utveckla framtidens rapporteringsportal.
Sjöfartsverket, Tullverket, Transportstyrelsen och Kustbevakningen arbetar med att ta fram en myndighetsgemensam fartygsrapporteringsportal, ett så kallat Single Window. Syftet med det nya systemet är att de fartyg som anlöper svensk hamn inte ska behöva rapportera uppgifter till flera olika myndigheter.
– Single Window-systemet kommer att effektivisera och förenkla fartygsrapporteringen. Idag sker rapporteringen till Sjöfartsverket, Kustbevakningen, Transportstyrelsen och Tullverket. Nu blir det en och samma portal att använda för sjöfartsnäringen, säger Jörgen Sjöholm (bilden), projektledare på Sjöfartsverket.
Alla EU:s medlemsländer ska införa Single Window-systemet och för att sjöfarten ska mötas av ett liknande system oavsett vilket land som ett fartyg kommer till så samarbetar Sverige och tolv andra länder. Det är inom ramen för samarbetsprojektet AnNa, Advanced National Network of Administration, som svenska myndigheter kommer få ta del av upp till 1,9 miljoner euro från EU:s transeuropeiska transportnätverk TEN-T.
– De europeiska länderna står inför samma utmaningar. Genom det här samarbetet gör vi det möjligt att utbyta erfarenheter över landsgränserna och bidrar därmed till en effektivare sjöfart, säger Jaak Meri, samhällsdirektör på Sjöfartsverket.
Sjöfartsverkets roll i projektet är att ta fram och pröva olika pilotversioner av det nya systemet.
– Vi ansvarar för att underlätta samarbetet genom gemensamma workshops och arbetsmöten. På så sätt hoppas vi kunna ta fram ett användarvänligt system som redarna känner igen sig i oavsett vilket land de anlöper, säger Jörgen Sjöholm, projektledare på Sjöfartsverket.
Projektet har en totalbudget på cirka 30 miljoner kronor.
S-1 Sverige, byggd av Br. Johanssons Båtbyggeri i Holmsund, är på väg att klara av målet 100 knop. Båten har vid nya testkörningar noterat toppfarten 80 knop. Då var motorerna utrustade med bränsleinsprutning och kompressormatning.
S-1 Sverige finns för tillfället i Stockholm. När ägaren testkörde kom de upp i 80 knop, så 100 knop borde inte vara helt orealistiskt.
Med förgasare i V12-motorerna nådde man cirka 600 hk och 63 knop. Bättre effekt blev det med ett bränsleinsprutningssystem och kompressormatning, vilket lär ge cirka 1 250 hk per motor. Totalt alltså 2 500 hk.
Ett alternativ för att nå upp till 100 knop är att förbättra bränsleinmatningen i motorerna. Idag matas motorerna med fyra bränslepumpar var, men det kan gå att installera fler pumpar och trycka i ännu mer bränsle.
S-1 Sverige har byggts vid Br. Johanssons Båtbyggeri i Holmsund utanför Umeå.
Vid den första provkörningen använde båtbyggarna åtta procent av gaspådraget, vilket gav en fart på 10-15 knop.
Info: http://www.jsbab.se/
Saaremaa (Ösel) maritima vecka börjar med det grandiosa anlöpet av skeppen från Tall Ships Races 2013 i Kuressaare den 22 juli. Därpå följer två veckor fulla med maritima äventyr runt alla hamnar och småbåtshamnar på ön. Saaremaa Opera Dagar i den medeltida fästningen i Kuressaare bjuder på musikalisk underhållning av världsklass.
Mer än 50 skepp från TSR 2013 kommer gästa två hamnar på Ösel, av vilket båda erbjuder ett livligt kulturellt programm under 22 juli. Det Holländska skeppen ‘Gulden Leeuw’ och ‘De Galant’ inbjuder till 3-timmars långa seglingsturer den 22 juli. På kvällen den 22 juli är det en stor utomhuskonsert vid Roomassaare hamn där lokala talanger presenteras jämte det Estniska favoritbandet ‘Tanel Padar & the Sun’. Där är också en livekonsert vid Saaremaa Süvasadam, 40 km från Kuressaare (djuphamn för skepp längre än 70 meter). Tall Ships Races skepp lämnar Ösel i formation den 23 juli kl. 17:00 – 18:30.
Saaremaa opera dagar presenterar Donizetti’s “LUCIA DI LAMMERMOOR” den 22 juli kl. 20:00 vid Kuressaare Fästning.
Resten av den maritima veckan erbjuder fester, ‘workshops’, konferenser, maritim målning grupper, ‘surf-camp’, tävlingar med mera i de flesta av småbåtshamnarna och hamnarna på Ösel och grannön Muhu. Besökare kan delta vid “Open Ports of Saaremaa”-tävling för att samla stämplar och vinna priser, däribland ett trevligt nyårsaftonspaket.
För en unik gourmet upplevelse, färda till grannön Muhu (Moon) där restaurangen Alexander vid Pädaste herrgård har blivit vald bästa restaurangen i Estland för tredje året i rad. Historie intresserade kan besöka de 1400 år gamla vikingalämningarna i Salme där några av de äldsta vikingaskeppen nyligen blivit upptäckta.
För sjätte året i rad genomförs Pantameras pantletartävling. Syftet är att uppmuntra barn och ungdomar att göra en insats för miljön och samtidigt tjäna extrapengar under sommarlovet. Aldrig tidigare har intresset varit så stort som i år, över 700 ungdomar har anmält sig hittills.
– Barn och ungdomar är ofta väldigt miljömedvetna och vill gärna vara med och ta sitt ansvar, vilket ger oss gott hopp för framtiden. Att vara pantletare är ett enkelt sätt att bidra, samtidigt som man tjänar extrapengar och har chansen att vinna fina priser, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.
En undersökning som genomfördes på uppdrag av Städa Sverige tidigare i år visade att 64 procent av de tillfrågade ungdomarna vill göra mer för miljön.
Pantade för 570 000 kronor
Att vara pantletare kan vara en riktigt lönsam affär. Förra årets vinnare pantade för över 19 000 kronor och sammanlagt lyckades ungdomarna panta för 570 000 kronor. För att delta går man in på www.pantamera.nu/pantletare2013 och anmäler sig.
Tävlingen innebär att de tre som pantat mest vid kampanjens slut, den 26 augusti, vinner en pantamera-cykel. På hemsidan kan man löpande föra in hur mycket man har pantat för och på så sätt hela tiden se hur man ligger till i tävlingen.
– Utöver första priset delar vi ut flera andra priser. Det är många vinnare i den här tävlingen, men den största vinnaren är miljön. Genom att återvinna en burk istället för att tillverka en från nytt aluminium sparar man hela 95 procent energi. När man pantar fem burkar sparar man lika mycket energi som det går åt att ha en dator i gång under tre timmar, säger Katarina Lundell.
Bra kan bli ännu bättre
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta – nästan nio av tio burkar och PET-flaskor återvinns. Enligt den senaste statistiken från Pantamera pantade vi i snitt 154 burkar och PET-flaskor per person under förra året. Pantamera jobbar ständigt med olika aktiviteter för att öka återvinningen ytterligare. Bland annat har man anlitat 25 sommarjobbande Pantamerabud som cyklar runt på semesterorter och samlar pant.
– Under sommarhalvåret konsumerar vi mer dryck utomhus än annars. Därför gör vi extra satsningar för att öka återvinningen av dessa burkar och PET-flaskor, säger Katarina Lundell.
Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack ansvarar för det svenska pantsystemet – ett system i världsklass. Målet är att 90% av alla burkar och PET-flaskor ska återvinnas. I dagsläget återvinns drygt 89 procent, vilket gör Sverige till ett av de bästa länderna i världen. Årligen återvinns över 1,5 miljarder burkar och PET-flaskor. Huvudkontoret liksom fabriken ligger i Norrköping. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. Returpack är en av stiftarna till Håll Sverige Rent.
Info: www.pantamera.nu/
Mercure Hotel satsar på att nå nya gäster i seglingspubliken genom att gå in som partner till två av sommarens stora seglingstävlingar. Hotellkedjan kommer att synas både i den pågående Volkswagen X-35 Cup och i X-35 Världsmästerskap i Malmö i slutet av augusti.
– Vi seglare är ett resande folk och eftersom vi inte bor i tävlingsbåtarna behöver vi ha bra hotell. Mercure är ett perfekt boende för oss med trevliga hotell och bra service, säger Klabbe Nylöf, arrangör för Volkswagen X-35 Cup och Volkswagen X-35 VM i Malmö.
Många svenskar är inbitna seglare och intresset för kappsegling ökar stadigt. Volkswagen X-35 Cup började i maj och har två deltävlingar kvar före finalen i Stockholm i september. VM i klassen X-35 arrangeras i år för första gången i Sverige den 27 augusti-1 september.
Tävlingsdeltagarna checkar in
I Volkswagen X-35 Cup är Mercure sponsor till Volkswagens egna team, Volkswagen Sailing Team och förser både teamet och funktionärerna med hotellrum under säsongen. Inför VM i X-35 kommer hotellkedjan att vara närvarande på exponeringsmaterial i hamnen och tävlingsteamen kommer att checka in på Mercure Hotel Malmö. Mottagningar och evenemang i samband med VM kommer också att hållas på hotellet.
– Segling är en av de största sporterna i Sverige så självklart vill vi vara en partner till de här publika evenemangen. Mercure Hotel Malmö är ett av de största hotellen i regionen och vi har bra kapacitet att ta hand om tävlingsdeltagare såväl som publik i samband med VM, säger Malin Widmarc-Nilsson, försäljnings- och marknadschef på Norse Hotels som driver Mercure i Sverige.
Nyrenoverade hotell med hög service
Mercure Hotel är en hotellkedja som öppnade under våren i Sverige med nyrenoverade hotell i Malmö, Nyköping och Stockholm. Hotellen har en konferensprofil med väl utvecklade konferensavdelningar och har också många privatgäster på weekendresor och semester.
– Vår stora styrka är servicenivån och det personliga bemötandet på hotellen. Och vi är bra på att ta hand om stora grupper, så seglarna kommer att vara väl omhändertagna hos oss, säger Malin Widmarc-Nilsson.
Svenska Anna Kjellberg och hennes besättning från Göteborgs Kungliga SS tog sent på söndagskvällen svensk tid hem segern i den prestigefyllda matchracing-regattan New York Women’s Invitational.
Tack vare sin seger i grundomgången tidigare i veckan, vann Anna & Co även totalt, när finalmatcherna mot brittiska Lucy Macgregor fick avbrytas på grund av för svag vind vid ställningen 2 – 2:
– Jag kan knappt fatta hur bra vi seglat i denna regattan! Tjejerna har varit helt magnifika. Jag är så glad att få styra en båt med ett så himla bra gäng. Kommunikation, trim, taktik, starter – allt har funkat så bra, skrattar en överlycklig Anna Kjellberg.
New York Women’s Invitational är den fjärde deltävlingen av fem i nystartade Women’s International Match Racing Series, som tidigare besökt Frankrike, Sydkorea och Danmark. Segern i USA innebär att Anna Kjellberg nu ligger på andra plats i hela den internationella serien. Lysekil Women’s Match den 5 – 10 augusti är seriens finaltävling, där sammanlagt 100 000 dollar i prispengar står på spel.
Slutresultat i New York Women’s Invitational, det näst sista evenemanget i 2013 års Women’s International Match Racing Series (placering/skeppare/besättning/nationalitet/seriepoäng/prispengar):
1. Anna Kjellberg, Karin Almquist, Vanja Lundberg, Marie Berg, Annie Wennergren, Annika Carlunger, SWE, 25, 2 600 USD 2. Lucy Macgregor, Penny Clark, Kate Macgregor, Claire Lasko, Jody Sanders, Alana O’Reilly, GBR, 22, 1 600 USD 3. Lotte Meldgaard Pedersen, Anna Holmdahl White/Wyz Mooney, Liz Baylis, Brittany Demetriou, Sonja Draben, Dawn Riley, DEN, 19, 1 300 USD 4. Stephanie Roble, Jessica Eastwell, Maggie Shea, Martha Pitt, Ann Schwagerl, Kyra Goldsmith, USA, 14, 1 100 USD 5. Caroline Sylvan, Megan Six, Anne Corvi, Sara Sigvardsdotter, My Karlsten, Theres Wolgast, SWE, 12, 1 000 USD 6. Nicole Breault, Molly Carapiet, Dana Riley, Julie Servais, Karen Loutzenheiser, Julie Mitchell, USA, 10, 900 USD 7. Claudia Pierce, Alessandra Angelini, Paige Cook, Marie Kent, Janelle Peat, Aimee Famularo, NZL, 8, 800 USD 8. Madeline Gill, Farrah Hall, Chantal Hearst, Danielle Gallo, Sue Disanti, Laurel Gaudet, USA, 6, 700 USD
Ställning i Women’s International Match Racing Series efter fyra deltävlingar, i Frankrike, Korea, Danmark och USA (placering/rorsman/nationalitet/WIMRS poäng):
1. Lucy Macgregor, GBR, 66
2. Anna Kjellberg, SWE, 61
3. Stephanie Roble, USA, 47
4. Lotte Meldgaard Pedersen, DEN, 44
4. Camilla Ulrikkeholm, DEN, 44
6. Caroline Sylvan, SWE, 26
7. Tamara Echegoyen, ESP, 25
7. Klaartje Zuiderbaan, NED, 25
7. Claudia Pierce, NZL, 25
10. Julie Bossard, FRA, 22
11. Katie Spithill, AUS, 19
12. Alexa Bezel, SUI, 17
13. Merel Witteveen, NED, 15
13. Ekaterina Skudina, RUS, 15
15. Nicole Breault, USA, 10
16. Susannah Pyatt, NZL, 9
17. Milly Bennett, AUS, 8
18. Anna Kjellgren, SWE, 7
19. Madeline Gill, USA, 6
20. Anne Marit Hansen, NOR, 4
20. Sung-Eun Choi, KOR, 4
20. Morgane Dréau, FRA, 4
Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.
Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.
Sjöfartsverket fortsätter sitt arbete med att ta sjöfarten in i framtiden. Ett arbete som EU har beslutat sig för att stödja genom stora satsningar på viktiga utvecklingsprojekt.
EU prioriterar nu arbetet för en säker och hållbar sjöfart. Sjöfartsverket som leder flera stora utvecklingsprojekt med internationella partners har beviljats all den finansiering som myndigheten har sökt från EU-kommissionens transeuropeiska transportnätverk TEN-T.
-Vi på Sjöfartsverket fortsätter att utveckla vårt arbete med innovationer, ny teknik och säker sjöfart samtidigt som vi bidrar till att möta sjöfartens behov på både kort och lång sikt, säger Sjöfartsverkets generaldirektör Ann-Catrine Zetterdahl.
Sjöfartsverket har tilldelats cirka 30 miljoner till projektet WINMOS var huvudsyfte är att säkerställa en effektiv vintersjöfart på Östersjön och 25 miljoner till MONALISA 2.0 som går ut på att utveckla ett nytt ruttplaneringssystem för sjöfarten. Dessutom kommer myndigheten att få ta del av upp till 1,9 miljoner euro för att utveckla framtidens fartygsrapporteringsportal inom ramen för samarbetsprojektet AnNa och cirka 3,7 miljoner euro för en utredning avseende muddring och ombyggnad i Luleå Hamn.
– Det här är positiva nyheter för svensk sjöfart. Vi på Sjöfartsverket vill tillsammans med sjöfartsnäringen ta ansvar för framtidens sjöfart och det här är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Peter Fyrby, rederidirektör och chef för forsknings- och innovationsavdelningen på Sjöfartsverket.
Ola Skinnarmos Vega Greenland expedition ankom i helgen till Grönland. Det innebar en viktig milstolpe för expeditionen även om det fortfarande är långt kvar. Först om två veckor är man framme i Melville-bukten, där Adolf Erik Nordenskiölds svenska polarhistoriska stolthet Vega sjönk 1903, och kan börja sökandet.
– Det har varit en del dåligt väder så här långt. Och strax utanför Grönland fastnade vi i isen. Is och dåligt väder är ingen bra kombination när man seglar och i värsta fall hade det kunnat gå för oss som det gick för Vega. Det var till och med så att jag var nervös ett tag, säger Ola Skinnarmo.
Sökandet efter Vega går att följa på http://www.skinnarmo.com/mina-aventyr/expedition-vega-2013/.
Adolf Erik Nordenskiöld blev 1879 den förste någonsin att segla från Atlanten i väst till Berings hav i öst genom Nordostpassagen. Hans fartyg Vega var en bidragande orsak till succén. Det var också i Vegas spår genom Nordostpassagen som Olas senaste expedition gick 2009.
Se www.skinnarmo.com för mer information
Holländska X-Craft har lanserat den första båten i företagets nya serie lyxiga tenderbåtar, kallad ELITE line. Dessa ytterst välutrustade RIB kan kundanpassas helt efter kundens önskemål, och sägs ha komfort och prestanda i toppklass.
Den första båten i ELITE line byggdes för en 76 m lång superyacht. X-Craft anpassade sitt beprövade 8 m skrov för att passa in i yachtens båtgarage och för att klara kundens alla önskemål. RIB-båten är godkänd för elva personer och anpassad för olika sorters vattensport.
Den har bland annat en rostfri dragkrok i fören och en avtagbar dragkrok i kolfiber för wakeboard i aktern. Bland övriga detaljer märks många delar i rostfritt, bland annat räddnings- och badstegen.
Båten är försedd med en 300 hk Steyr dieselmotor som driver ett Hamilton vattenjetaggregat.
ELITE line är välutrustad även med elektronik. Här finns en dockningsstation för mobilen, VHF-radio, LED-belysning och ett rejält stereosystem på 1 600 W inklusive en subwoofer.
Fartprestanda är goda med en högtoppfart. Med åtta personer ombord gör båten över 25 knop.
Tekniska data
Längd: 8,00 m
Bredd: 2,65 m
Toppfart: 45 knop
Övriga utrustning:
– STEYR SE 306 – 300 HP diesel engine
– Hamilton HJ241 water jet propulsion
– Vinylester hull in RAL 7031
– Fuel tank 250 ltr HDPE (non-condensation), inspection hatch, tank sender and breather
– Natural “Teak” deck from with engraved logo
– Orca Hypalon tapered tube (Military grey fabric impression) with 5 separated air chambers, pressure relieve valves, Anti slip boarding pads #4, rubbing strake and grab lines. Double tube padding at bow
– Ergonomic steering console (RAL 1013 Oyster White) with tinted windscreen, stainless handlebars, flush hinges, storage compartment supported by gas struts to be closed with a flush and in molded lock
– Console cover in Sunbrella
– Integral raised forward bow locker
– Stainless steel raised bolster to guide anchor/mooring lines (with integrated navigation light)
– Stainless steel high polished leaning post upholstered with Sunbrella
– Carbon fiber Wakeboard pole (dismountable) at leaning post position and stainless ski pole with integrated navigation light.
– Integrated activity and bathing platform
– Hoisting eyes (#2) for boat lift system
– Flush mounted foldable cleats on raised boarding steps at transom
– Retractable swim boarding ladder at transom with stainless handles
– Dashboard equipped with leather upholstered steering wheel, engine instrumentation, ignition key, engine throttle(s), engine emergency stop, switch panel, full touch screen navigation system, depth sounder, VHF
– Tetra UHF communication system
– Sea track tracking system
– LED navigation lights
– Under deck drain well with automatic bilge pumps
– Heavy duty marine batteries
– Hatches with lockable latches and fuel filler in high polished stainless
– Engine hatch (sound proofed and vented)
– Fire-extinguisher
– Xenon docking lights and deck courtesy LED lights
– Hand made telephone holder for a variety of phones
– Stainless polished anchor, leaded rope anchor line, anchor cradle
– Marine audio system, speakers #4, Marine 10″ subwoofer, 1600W 5 channel amplifier
Briggen Tre Kronor af Stockholm ligger på första plats i klass A och fyra totalt i The Tall Ships´ Races som just nu pågår i Östersjön. Första etappen startade utanför Falsterbo i tisdags med målgång utanför Helsingfors senast den 17 juli. Tre Kronor tog ledningen direkt efter start och har behållit platsen under nästan hela seglingen.
Det är fortfarande drygt tre dygn kvar innan alla ska vara i mål i Helsingfors så mycket kan hända än. De närmaste konkurrenterna just nu är den norska barken Statsraad Lemkuhl och den danska fullriggaren Georg Stage. Christian Radich som vunnit flera gånger ligger just nu på fjärde plats.
Tre Kronors deltagande racet ingår som en viktig del i Initiativet Hållbara Hav där vi arbetar med frågor som rör Östersjöns framtid och där är ungdomarna en viktig pusselbit.
Ombord finns ungdomar från Fryshuset i Malmö, Göteborg och Stockholm. Vi vill ge dem möjlighet att träffa nya människor och uppleva nya miljöer för att inspirera dem att växa och hitta vägar in i det svenska samhället samtidigt som vi också hoppas kunna skapa ett intresse bland ungdomarna för frågor som rör miljön i Östersjön.
I samband med Kroatiens inträde i EU, den 1:a juli 2013, baklängesseglade en helsvensk besättning segelbåten Swede 431 mellan Kroatien och den italienska ostkusten.
Rekordseglingen tog 33 timmar och nio minuter.
Hela besättningen direkt efter världsrekordet. Det har varit en fantastisk segling i stundtals svaga vindar i sällskap av hoppande svärdfisk, tonfisk och lekande delfiner.
– Såna som gör saker lite annorlunda ska också få vara med i gemenskapen, säger konstnären Mikael Richter som sedan 90-talet kämpat för en roligare planet.
Världsrekordet är en manifestation för ökad tolerans och en öppnare värld utan gränser mellan människor. Rent tekniskt har baklängesseglingen möjliggjorts genom att spira genuan i lovart och sätta en preventer guy på storen.
Gällande världsrekord i baklängessegling, 1995 06 11; mellan Remmarens fyr utanför Grisslehamn och Ekerö på Åland (Guinness rekordbok år 1996) är nu slaget.
Här är en länk till lite info om det gamla men nu slagna världsrekordet. Info: http://www.konst.org/swe/annat/segling/baklanges.html
Var tredje småbarnsförälder har inte besökt ett badhus eller badstrand med sitt barn det senaste året. Den vanligaste anledningen är att man inte har tid. I ett samarbete mellan Svenska Livräddningssällskapet och Trygg-Hansa har ett flytprogram tagits fram för att få drunkningsolyckorna bland småbarn att minska.
Drunkning är en av de vanligaste dödsolyckorna bland barn i åldern 1-6 år. När Trygg-Hansa frågade 1 014 föräldrar till barn mellan 0-5 år visar det sig att hela 34 procent inte har besökt ett badhus med sitt barn det senaste året.Och 31 procent har inte tagit med barnen till en badstrand. Det vanligaste skälet är tidsbrist, uppger föräldrarna.
För ett barn som kan flyta minskar risken att drunkna avsevärt. För att öka vattensäkerheten har därför Svenska Livräddningssällskapet i samarbete med Trygg-Hansa tagit fram flytprogrammet Babybojen, som går att utföra i hemmiljö, i såväl badkar som badbalja.
– Vi är medvetna om att många småbarnsföräldrar inte har tid eller råd att ta med sina barn till badplatsen eller sätta dem i simskola. Som en avlastning för småbarnsföräldrarna har vi tagit fram ett program som ska göra det lättare att lära sina barn flyta hemma, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.
I skolans läroplan för årskurs sex står att alla barn ska kunna simma. Men 70 procent av drunkningsolyckorna sker innan barnen har hunnit bli så gamla.
– Varje år drunknar cirka tiobarn, det är en siffra som borde vara noll. Ett steg för att få ned den siffran är att lära föräldrar om vattensäkerhet och vikten av att alltid ha tillsy över sitt barn när du är nära vatten, säger Mona Lisa Wernesten utbildningsansvarig på Svenska Livräddningssällskapet
Flytprogrammet kan laddas ned via www.trygghansa.se/babybojen
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, är nu klar med regler för hur svenska sjöar, vattendrag och kustvatten ska bedömas för att kunna bestämma deras miljöstatus. Ytvattnet delas in i fem ekologiska tillståndsklasser, från dålig till hög, och två kemiska tillståndsklasser, god eller ej god.
– Sverige ligger på fjärde plats i Europa över vilka länder som har flest ytvatten med god ekologisk status. Men även här finns problem, exempelvis har vi dålig status i Ringsjön, Luleälven och Skellefteåälven, säger Lennart Sorby.
År 2000 kom EU:s ramdirektiv för vatten (Vattendirektivet) som syftar till att skapa en helhetssyn på Europas vattenresurser och att få en enhetlig, sammanhållen och övergripande lagstiftning för vatten. 2004 infördes vattendirektivet i svensk lagstiftning genom bland annat vattenförvaltningsförordningen och tanken är att det ska vara genomfört i medlemsländerna år 2015.
En viktig del i detta arbete är att hitta ett gemensamt system för att bedöma ytvattnets kvalitet, att göra mätningar utifrån samma grunder och samma biologiska och kemiska kriterier. Enligt Vattendirektivet är ytvatten sjöar, vattendrag och kustvatten. Sedan 1 juli 2011 ansvarar HaV för att ta fram föreskrifter om hur kvalitetskraven för ytvatten ska bestämmas och i veckan publicerades den nya föreskriften om “klassificering och miljökvalitetsnormer avseende ytvatten” (HVMFS 2013:19).
– Det är ett komplext regelverk där vi ska förena naturvetenskapliga kriterier med en juridisk ram, säger verksjuristen Karin Wall på HaV.
– Samtidigt är det viktigt med denna juridiska naturvetenskap för att få en så homogen tillämpning som möjligt i Sverige. Föreskriften utgör en bra grund för att förbättra vattenmiljöerna genom att den ska beaktas i olika förvaltningsprocesser, exempelvis prövningar om tillstånd för att bygga ut vattenkraft, dumpning, vattenuttag och utsläpp.
I föreskriften fastställs kriterier för ytvatten och hur deras tillstånd ska beskrivas. Det avser biologiska förhållanden (fisk, alger och växter samt bottenlevande djur), fysikalisk-kemiska förhållanden (näringsämnen, surhet, syrgas), hydromorfologiska förhållanden (fysiska förändringar av vattenmiljön) och kemiska förhållanden (33 ämnen eller ämnesgrupper som påverkar vattenmiljön negativt).
– I princip ska föreskriften klara att bedöma både biologiska, fysikaliska, kemiska och hydromorfologiska förhållanden för alla Sveriges inlandsvatten och kustvatten, säger Lennart Sorby, verksamhetsutvecklare på avdelningen för havs- och vattenförvaltning vid HaV.
Föreskriften riktar sig främst till Sveriges fem vattenmyndigheter som ansvarar för att samla in och fastställa kvaliteten på sjöar, vattendrag och kustvatten i samarbete med Sveriges länsstyrelser. Men fungerar också som vägledning för de vattenvårdsföreningar som ansvarar för att övervaka vissa vattenområden, exempelvis i Mälaren.
– Betydelsen av enhetliga bedömningsgrunder blir väldigt tydligt då ett par eller flera länder gränsar till samma vattenområde, exempelvis så omfattar vattendirektivet Öresund och Sverige har ytvatten som gränsar till Norge och Finland, säger Lennart Sorby.
– Om ett ytvatten bedöms ha dålig miljöstatus så kräver vattendirektivet också att man tar reda på varför, är det på grund av exempelvis avlopp, vattenkraft eller industriutsläpp?
Havs- och vattenmyndigheten skickade i mars ett förslag till föreskrift på remiss till cirka 120 myndigheter och organisationer. Utifrån deras svar har HaV omarbetat och förtydligat flera delar av förslaget och andra delar kommer att uppdateras senare.
– I sommar väntas EU göra stora revideringar av det så kallade direktivet för prioriterade ämnen, där bland annat gränsvärden för särskilt farliga ämnen anges. Det medför att den föreskrift som HaV nu tagit fram också kommer att revideras säger, säger Lennart Sorby
I dag innehåller direktivet för prioriterade ämnen 33 farliga ämnen, bland annat kvicksilver och tributyltenn (TBT), och antalet ämnen kommer att utökas till 45, exempelvis med gränsvärden för perfluoroktansulfonsyra (PFOS) och dioxiner.
FAKTA/STATUS PÅ YTVATTEN I SVERIGE
•Totalt har Sverige 43 procent ytvattenförekomster med sämre en god ekologisk status, det vill säga 10 028 av 23418 vattenförekomster. När det gäller vattendrag rör det sig om 6848 av totalt 15 563 vattenförekomster = 44 procent, för sjöar är det 2685 av totalt 7232 vattenförekomster = 37 procent, för kust är det 478 av totalt 602 vattenförekomster = 77 procent och för övergångsvatten är det 17 av 21 vattenförekomster = 80 procent. Därtill tillkommer 3023 vattenförekomster i grundvatten, men här är det bara cirka 100 stycken som inte når god status.
•Otillfredsställande status har till exempel Laholmsbukten, Hjälmaren och Rönneå. Dålig status har till exempel Ringsjön, Luleälven och Skellefteåälven.
•När det gäller hela EU bedöms 55 procent av vattenförekomsterna ha lägre än god ekologisk status.
•Huvudskälen till att ytvatten kan ha dålig ekologisk status anses vara avloppsvatten, jordbruk och fysisk påverkan som dammar, kanaler, muddring med mera.
Källa: HaV.
Foto: Maja Kristin Nylander/Havs- och vattenmyndigheten.
På en ny blogg bothnianbay.wordpress.com presenteras de bästa resmålen i Bottenviken, både i Sverige och i Finland. Texterna skrivs av personer som kan kusten och öarna i Bottenviken på sina fem fingrar, antingen via sin hobby eller via sitt yrke. I bloggen kommer de att berätta om sitt personliga förhållande till Bottenviken med egna ord och bilder.
– Författarna skriver fritt om sina goda och dåliga erfarenheter i Bottenviken. De kommer också att ge tips på platser som man definitivt bör besöka på båda sidor av viken, förklarar Mirva Leppälä, projektledare för projektet Boundless Bothnian Bay som driver bloggen.
Bloggarnas texter kommer senare att läggas ut på en webbportal där alla destinationers tjänster och möjligheter presenteras, vilket kommer att hjälpa Bottenviksbesökare att planera sina resor.
Olika relation till Bottenviken
Skribenterna är alla Bottenviksvänner med olika relation till området. En del är hängivna båtmänniskor, andra är filmare och fotografer. I skrivarstallet finns också vildmarksguider, geografer och personer som arbetar med naturturism.
Från Sverige deltar från början tre bloggare: Peter Lugnegård, Kristin Allebrink och Ulf Bystedt och fler är på väg in i skrivarstallet. Från den finska sidan deltar från början fem bloggare: Keijo Suihko, Juha Kalaoja, Panu Pohjola, Olavi Joensuu och Nina Mäki.
Boundless Bothnian Bay, Gränslösa Bottenviken, är ett samarbetsprojekt mellan Sverige och Finland. Målet med projektet är att skapa ett enhetligt område med välkända attraktioner och utmärkt service. Projektet ska stärka och utveckla Bottenvikens kustområde och dess öar som ett viktigt besöksmål och en kraftkälla för både företag, lokalbefolkning, besökare och områdets beslutsfattare. Medverkande i projektet är kommunerna som ingår i Bottenviksbågen, från Skellefteå till Karleby. Projektet är delvis finansierat av EU:s strukturfond Interreg IVA Nord-programmet.
Följ bloggen: http://bothnianbay.wordpress.com
Volvo Pentas världsledande drivsystem IPS uppdateras nu med en ny generation av den beprövade D11-motorn. Två nya drivpaket levereras med effektnivåer upp till motsvarande 950 hk, kraftigare vridmoment, förbättrad körbarhet samt betydligt lägre ljudnivåer och emissioner. Resultatet är ett mycket bränsleeffektivt kraftpaket skräddarsytt för båtar i storleksordningen 40 till 60 fot.
Pressmeddelande:
Med styrbara drivenheter och dubbla framåtriktade propellrar ger IPS-systemet cirka 30 procent lägre bränsleförbrukning och 20 procent högre toppfart jämfört med traditionella axelinstallationer.
Dagens IPS-program med D11-motorn utökas från befintliga 600 och 700 hk, till att nu erbjudas i 625 och 725 hk och med uppgraderad grundkonstruktion. Resultatet är två nya och driftsäkra drivpaket – IPS800 och IPS950 – båda med Volvo Pentas klassiska kännetecken: unikt högt vridmoment.
”Den mekaniska kompressorn höjer laddtrycket direkt från låga varvtal och skapar nu ett ännu kraftfullare lågfartsmoment. Tillsammans med de dubbla framåtriktade och motroterande propellrarna får man ett oerhört bra grepp i vattnet. Drivpaketen svarar snabbare på kommandon och tillsammans med joystickstyrningen är resultatet en väsentligt förbättrad manövrerbarhet i hamnmiljö”, säger Thomas Lantz, Chief Product Manager på Volvo Penta.
Med hjälp av den senaste dieselteknologin som Volvokoncernen har att erbjuda så vässar Volvo Penta nu D11-generation med ytterligare tekniska uppgraderingar.
”Det innebär exempelvis att vi även förbättrar vår twin-entry-turbo där varje avgaspuls nu utnyttjas maximalt till att ge laddtryck vid höga varvtal. Detta ger en ökad toppfart och bättre acceleration”, fortsätter Thomas Lantz.
IPS800 och IPS950 är två perfekt matchade drivpaket och blir det naturliga valet för flybridgebåtar och sports cruisers på cirka 40 till 60 fot.
”De nya IPS-modellerna baserade på D11:an ger oerhörd kraft och styrka över hela varvtalsregistret, och man blir förvånad över hur lättmanövrerade dessa båtar blir. Körbarheten är suverän vid både höga och låga farter och körglädjen är total”, säger Thomas Lantz.
Förbättrad komfort
Med de nya IPS-modellerna har även ombordkomforten förbättrats avsevärt.
”Tack vare en ny och effektivare ljuddämpare, ny turbo samt ett luftfilter med förbättrad isolering har ljudnivåerna reduceras med 2 dB, vilket är en klart märkbar skillnad.
Samtidigt bidrar den robusta motorkonstruktionen till att minimera vibrationerna ombord”, säger Thomas Lantz.
Lägre emissioner
Emissionsnivåerna för Volvo Penta IPS är redan cirka 30 procent lägre jämfört med traditionella axelinstallationer och med IPS800 och IPS950 uppnås ytterligare förbättringar.
”Med avancerad teknik lyckas vi få ett optimerat tryckförhållande av luft och bränsle, vilket ger mycket effektiv förbränning. Och med ökad laddluftkylning får vi sammantaget ut mer motoreffekt”, säger Thomas Lantz.
Tack vare den effektiva förbränningen uppfyller de nya IPS-modellerna världens strängaste miljölagstiftning, US EPA Tier 3, som träder i kraft 2014. Partikelutsläppen är då 40 procent lägre jämfört med dagens nivåer.
Uppgraderad grundkonstruktion
IPS800 och IPS950 kommer med råge kunna leva upp till kundernas förväntningar på de egenskaper som kännetecknar Volvo Penta när det gäller säkerhet, pålitlighet och livslängd.
”Vi har bland annat utvecklat ett starkt och robust motorblock samt ett nytt topplock med förbättrad kylning, vilket ger motorn en jämnare arbetstemperatur. Resultatet är en mycket driftsäker motor med lång livslängd”, säger Thomas Lantz.
Integrerade med den senaste EVC
Motorerna använder den senaste generationen av Volvo Pentas elektroniska plattform EVC (Electronic Vessel Control). Den senaste generationen EVC möjliggör ett ytterligare antal funktioner för ökad säkerhet och kontroll samt förbättrad funktionalitet.
Skräddarsydda installationer
Volvo Penta IPS är ett unikt och flexibelt system och finns tillgängligt från dubbla, tredubbla och fyrdubbla installationer. Det breda IPS-programmet med flera olika drivpaket gör att båtägaren och båtbyggaren kan hitta det optimala drivsystemet för olika båttyper, från 35 till 100 fot.
Enkel installation och service
Den nya D11-serien som de nya IPS-modellerna bygger på har samma installationsmått som tidigare, vilket är fördelaktigt för båtbyggaren. Alla bränsle- och oljefilter, oljesticka samt oljepåfyllning sitter samlade på motorns bakkant där de är lätt åtkomliga för service.
IPS-installationen levereras i ett komplett paket från Volvo Penta, och jämfört med en installation med axlar har installationstiden reducerats med mer än 50 procent.
Tekniska data
IPS950*
Vevaxeleffekt: 725 hk (533 kW) vid 2500 varv/min
Max vridmoment: 2440 Nm vid 1300-1900 varv/min
Konfiguration: Rak 6-cylindrig diesel med elektroniskt styrda enhetsinjektorer, twin-entry-turbo, mekanisk kompressor och laddluftkylare.
Cylindervolym: 10,84 liter
Emissioner: EU RCD samt US EPA Tier 3.
IPS800*
Vevaxeleffekt: 625 hk (460 kW) vid 2400 varv/min
Max vridmoment: 2200 Nm vid 1100-1900 varv/min
Konfiguration: Rak 6-cylindrig diesel med elektroniskt styrda enhetsinjektorer, twin-entry-turbo, mekanisk kompressor och laddluftkylare.
Cylindervolym: 10,84 liter
Emissioner: EU RCD samt US EPA Tier 3.
*IPS-beteckningen motsvarar den vevaxeleffekt (hk) som krävs från en motsvarande installation med axel.
Fakta
Tier 3 – bakgrund: Tier 3 har sin grund i USAs Clean Air Act som författats av Environmental Protection Agency 1990. I denna slog man fast en flerstegsplan med ett antal ”tiers” – deadlines för motortillverkare. Snart antog EU en liknande flerstegsplan. För att godkännas enligt Tier 3-kraven måste halterna av partikelutsläpp sänkas med 40 % och utsläppen av kväveoxider måste ner med
20 % jämfört med tidigare (Tier 2) vilket innebär utsläppstak på 5,8 g/kwh och NOx. Utsläppskraven förknippade med de olika stegen är en garanti för att arbetet mot en renare luft och miljö ständigt fortsätter.