Nyheter

Göta kanal har en stor betydelse för turistnäringen i Sverige. Årligen besöker cirka tre miljoner personer den nästan 20 mil långa kanalen. Dagens moderna familjer har gärna fler resmål inplanerade och utbudet är stort. Som svar till detta lanserar AB Göta kanalbolag möjligheten att under en kortare period Prova-på en kanalresa.

Under Göta kanals högsäsong 2013 har Göta kanalbolag arbetat hårt med att bemöta nya trender där den allra största trenden handlar om förändrade semestervanor. En kanalresa brukar ta ungefär 6-7 dygn för att hinna med att se allt.

– I dagens uppkopplade och stressade miljö kan det vara väldigt skönt att bara få glida fram i max fem knop. När du väl är förbi första slussen finns inget annat att göra än att koppla av. Det vill vi att fler ska få uppleva, en riktigt lugn stund säger Anna Meyer, Marknads- och Informationschef på Göta kanalbolag.

– Vi har ett uppdrag. Att föra vidare arvet vi fick för 200 års sedan och det gör vi endast om alla har tillgång till kanalen på ett sätt som passar individen och inte bara massan. Prova-på är ett sätt att nå de familjer och båtentusiaster som inte har tid till att genomföra en längre resa längs Göta kanal, fortsätter Anna Meyer.

Prova-på-paket
Göta kanals nya satsning Prova-på-paket kostar SEK 600 och är tur- och returresor. I priset ingår 3 stycken fria nätter i våra gästhamnar. Prova-på-paketet är uppdelat i tre mindre sträckor och man kan antingen gå Mem-Söderköping, Motala-Borensberg eller Sjötorp-Lyrestad.

Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58.000 svenska soldater.

Göta kanal är öppen 6/5-29/9 2013.

Info: www.gotakanal.se

Bilden:
Göta kanal, gästhamnen i Lyrestad. Foto: Niclas Albinsson.

Start och målgång ligger precis utanför piren som har gott om plats för publik. Dessutom utrustas varje båt med en transponder som gör att tävlingen kan följas i detalj på en skärm i hamn.

Swedish Finn Championship 2013 seglas 8-11 augusti på klassiskt vatten utanför Skanör. Här har Finnjollar seglat både OS-kval och SM under årens lopp.

Seglingen ingår i Sverige-cupen och är EM- och VM-kval 2.

Samtidigt arrangerar Skanörs Båtklubb hamndagar som med mat, musik och en hel del trevliga aktiviteter ska locka besökare till hamnen och publik till seglingarna.

Kommentarer

Anders Bergkvist 09:45:46 2013-08-08

Seglingarna kan följas live på webben, klicka på länken
http://www.tractrac.com/index.php?page=eventpage&id=320
alternativt http://www.skanorsbatklubb.se/index.php?id=6002&contUid=12416 och klicka på Follow Live

Anders Bergkvist 09:48:20 2013-08-08

seglingarna startar:
9 aug. kl.13
10 aug. kl.11
11 aug. kl. 11

En person saknas efter att ha försökt bärga ett sjunkande segelfartyg på en position mellan Öland och Gotland under torsdagsmorgonen. Räddningshelikoptrar, sjöräddningsfartyg samt andra fartyg i området söker efter personen.

Klockan 05.21 på torsdagmorgonen fick Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral in ett nödanrop från det norska segelfartyet Wyvern med tio personer ombord.

Fartyget befann sig på en position mellan Ölands södra udde och Hoburgen, Gotlands södra udde. Wyvern tog in vatten och var i behov av omedelbar assistans. Vädret på platsen var besvärligt med styv kuling (15 m/s) och grov sjögång (3-4 meters våg höjd). Det är inte känt vad som orsakat Wyverns problem.

Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar Lifeguard 904 och LIfeguard 907 från Visby respektive Ronneby larmades till platsen, samt även Sjöräddningssällskapets räddningsfartyg Rescue Carnegiestiftelsen och Rescue Ronald Bergman.

Cirka klockan 06.20 påbörjades evakueringen av besättningen från Wyvern genom vinschning till en av helikoptrarna. Strax efter kl. 8 vinschades den sista besättningsmedlemen upp från segelbåten, som då bedömdes vara sjunkande. Samtliga i Wyverns besättning fördes till Kalmar.

Klockan 09.22 fick sjö-och flygräddningscentralen rapport från ett av Sjöräddningssällskapets fartyg på platsen om att tre privatpersoner från fartyget Wylde Swan på eget bevåg gått ombord på haveristen. Cirka 09.37 sjönk Wyvern. Två av de tre som kommit ombord från Wylde Swan hamnade i vattnet och plockades upp i ett av Sjöräddningssällskapets fartyg. De två evakuerade besättningsmedlemmarna från Wylde Swan fördes med räddningshelikopter till Visby lasarett. Den tredje personen saknas och söks i området. På platsen finns räddningshelikopter Lifeguard 904, Sjöräddningssällskapets fartyg Rescue Carnegiestiftelsen och Rescue Ronald Bergman samt flera segelfartyg.

Det blåser styv kuling (15 m/s) i området och sjögången är kraftig med tre till fyra meter höga vågor.

Sjöfartsverket publicerar löpande information om räddningsinsatsen på denna webbplats:
http://fyren.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjo–och-flygraddning/JRCC-Online/Storre-segelbat-tar-in-vatten-i-Ostersjon/#sthash.WUT6y7Qn.dpuf

Dela Båt har nu startat sin första båtpool på Dalarö. Dela Båt är ett nytt koncept för att ge fler mäniskor tillgång till fritidsbåt. Dela Båt erbjuder båtpooler där flera personer eller familjer delar på en båt och bokar via ett enkelt internetbaserat system.

På delabat.se hittar du mer information om bolaget och konceptet.

Den nya poolbåten på Dalarö är en Ryds F528 Duo. Det är en modern dagstursbåt. Den har gott om utrymmen, hög säkerhet och är framförallt bekväm att både köra och åka med i. Ryds F528 har fått mycket uppmärksamhet för nytänkande vad gäller såväl design, funktion och miljövänlig tillverkningstekning.

En båtpool fungerar så att ett antal personer/familjer delar på en båt. Dela Båt har sedan ett enkelt bokningssystem där man själv går in och bokar de tider då man önskar använda båten. I alla båtpooler ingår också försäkring, utrustning, service samt sommar- och vinterplatser. Det innebär dels att det inte är något eget arbete och dels att det inte dyker upp några extrakostnader.

Dela Båt skall vara enkelt och smidigt för båtpoolsmedlemmarna:
• Ingen kapitalinsats
• Inget arbete
• Planerbara kostnader
• Enkelt att boka
• Alltid nära till hjälp med det mesta

– Baserat på ett antal större marknadsundersökningar vet vi att det är 2,500,000 människor som vill ut i våra skärgårdar och många av dem som vill in i båtlivet. De vanligaste hindren är egen tid, kostnad och svårigheten att veta hur man skall gå tillväga. Vi hoppas att Dela Båt kan bidra till att fler kommer ut på sjön, säger Ulf Jarlerud som är en av grundarna till Dela Båt och ordförande i branschorganisationen Sweboat.

För att kunna ge kunderna så bra service som möjligt så arbetar Dela Båt alltid genom lokala partners som ansvarar för respektive båtpool. Partners är väletablerade marinföretag som har resurserna att hantera en båtpool på ett professionellt sätt. Det finns redan fler än tio anläggningar som erbjuder båtpooler via

Dela Båt. Dessa är väl spridda över landet, men det finns fortfarande plats för fler då båtpooler är en lokal verksamhet.

– Vi är mycket positiva till att så många kolleger vill vara med och utveckla båtlivet och hitta nya lösningar för kunderna. Vi trodde aldrig att vi skulle kunna erbjuda så många båtpooler bara ett par veckor efter att vi startat, säger Björn Sandhaag som är en av grundarna till Dela Båt och VD i Marindepågruppen.

Bilden: Marindepån Dalarö.

Info: http://www.delabat.se/

Polyforms tekniskt utvecklade och automatiserade produktion av fendrar sammanfogas i en benämning; ”PolyMatic”. Under största kontroll och jämnhet serieproduceras fendrar i alla storlekar.

Normalt sett har fokus legat på fendrar i storlek 6×23 tum och uppåt, men nu kommer en ny serie för mindre båtar. Med samma finish och styrka lanseras F01-serien, som får en adderad beteckning; Small Medium och Large.

Samma diameter på fendern, men olika längder.
F01 Large (5x20tum) eller 130x560mm
F01 Medium (5x17tum) eller 130x465mm
F01 Small (5×14 tum) eller 130x370mm
Fendrarna lanseras under höst/vår 2013/2014.

Info: www.poly.se

McMurdo lanserar en ny AIS-larmsändare som, om den placeras i upplåsbar räddningsväst, aktiveras automatiskt vid fall i vatten då räddningsvästen blåser upp sig. Larmet från S20 når AIS-mottagare inom VHF-räckvidd, cirka 4 Nm, och är en trygghet om man behöver snabb hjälp från eget eller omkringliggande fartyg vid exempelvis en man-över-bord situation.

McMurdo Smartfind S20 har inbyggd GPS och sänder i larmet även sin position samt egen unik kod. Ger exakt plats, avstånd och bäring och GPS positionen uppdateras varje minut. Den fortsätter att larma i minst 24 timmar, batteriet behöver aldrig laddas och håller i sju år.

På de flesta AIS:er visas larm från en AIS-larmsändare som en röd ring med kryss i men det kan variera mellan olika fabrikat. Vissa AIS:er ljuder även med akustiskt larm när de mottar larm från AIS-larmsändare.
Vid larm blinkar S20 med kraftigt LED-ljus för att lättare finna personen i mörker. Produkten är vattentät ner till 5 m djup. Pris 2 795 kr.

– Då all handelssjöfart, de flesta fiskebåtar och numera även många fritidsbåtar redan har AIS ombord är det en låg kostnad för att få en tillförlitlig man-över-bord funktion. Larm från denna enhet visas dessutom på fler mottagare än den egna båtens. Att den aktiveras med automatik i vatten när räddningsvästen blåser upp sig ger extra säkerhet vid fall från hög höjd eller om den som faller överbord blir medvetslös, säger Göran Movitz, VD Cordland Marine.

I tisdags 9 juli startade briggen Tre Kronor af Stockholm i The Tall Ships´ Races I Östersjön. Starten skedde sydost om Falsterbo och första sträckan går till Helsingfors i Finland. Utöver briggens egna besättning med både unga och äldre sjömän med lång erfarenhet från flera olika segelfartyg finns ungdomar från Fryshuset i Malmö, Göteborg och Stockholm.

Årets medverkan i The Tall Ships´ Races genomförs inom ramarna för Initiativet Hållbara Hav. Initiativet Hållbara Hav syftar till att skapa en hållbar utveckling för Östersjön och där är ungdomarna en viktig pusselbit för att nå målet.

Under ledning av Tre Kronors erfarna besättning får ungdomarna lära sig grunderna i hur man seglar ett äkta råtacklat fartyg på samma sätt som man gjorde vid mitten av 1800-talet. De deltar i vaktgången ombord och får uppleva segling under dygnets alla timmar. Fartyget blir som ett litet samhälle där det är väldigt tydligt hur viktigt det är att alla är med och tar sitt ansvar för att det ska fungera. Vi vill ge ungdomarna möjlighet att träffa nya människor och uppleva nya miljöer för att inspirera dem att växa och hitta vägar in i det svenska samhället. Målet är också att skapa ett intresse bland ungdomarna för frågor som rör miljön i Östersjön.

Under seglingen och i hamnarna tar besättningen vattenprover, på uppdrag av Stockholms universitet. Proverna ska analyseras med avseende på läkemedelsrester för att skapa en övergripande bild av läget i Östersjön. Resultaten kommer att presenteras under Initiativet Hållbara Havs seminarium på Kastellholmen den 5 september i år.

Initiativet Hållbara Hav startades 2011 i samråd med fartygets gudmor Kronprinsessan Victoria. Idag står ett stort antal företag bakom initiativet med TeliaSonera som huvudpartner.

Hållbara Hav är ett initiativ som med ett tvärvetenskapligt synsätt och ur ett brett perspektiv, vill belysa Östersjöns miljö och möjligheter. Initiativet vill också peka på de insatser som initierats och som pågår, och de positiva resultat som åstadkommits. Våra verktyg är miljöutställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” om miljögifter och kemikalier, fartyget Tre Kronor af Stockholm och konferenslokalen Kolskjulet på Kastellholmen.

Avsikten är att föra samman de av samhällets aktörer som verkar för Östersjöns bästa. Initiativet Hållbara Hav kan i detta avseende göra skillnad och leda till konkreta insatser för Östersjöns framtid. I ett konsumentperspektiv är vår ambition att förmedla kunskap och hållbara alternativ.

Initiativet Hållbara Hav hittar du i Almedalen, i olika hamnar längs våra kuster och övriga Östersjön samt på vårt årliga seminarium i slutet av sommaren på Kastellholmen.
Se www.hallbarahav.nu

Den 10 juli agerar infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd nödställd och kommer att räddas ur vattnet utanför Dalarö och vinschas upp i helikopter.

Sverige är en ledande internationell förebild för effektiv och fungerande sjöräddning – enligt en modell som bygger på tät samverkan mellan frivilliga krafter och statliga myndigheter.

I ett steg att ytterligare förbättra samarbetet träffar infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd representanter från Sjöfartsverket och Sjöräddningssällskapet för att diskutera framgångsfaktorer, potentiella utvecklingsområden och fördjupad samverkan.

Se även www.sjöräddning.se och www.sjöfartsverket.se

Motorbåtsvarvet Riviera i Australien har haft en relativt bra försäljning de senaste åren. Så bra att företaget har introducerat ytterligare en modellserie – Belize motorbåtar. På bilderna här intill syns den allra för Belize 54, som levererades till kunder i Florida i USA.

Enligt Rivieras internationella försäljningschef, Chris McCafferty, har Belize fått extra mycket uppmärksamhet just från USA. Anledningen är de klassiskt eleganta linjerna på de här yachterna, som leder tankarna till italienska båtar från till exempel Mochi Craft.

Den Belize 54 som nyligen levererades i USA har skrovnummer åtta. Båten är som sagt klassiskt designad, men byggd med modern teknik. Motorbestyckningen består av två stycken Cummins Zeus 600 hk dieselmotorer med pod drives, vilket ger fartresurser på 30 knop och en räckvidd i marschfart på cirka 400 Nm.

Ägarna till just den här båten heter Richard och Annette Barnes. De är erfarna båtmänniskor med bland annat tio längre kryssningar med egen båt bakom sig.

För paret, som bor i Runaway Bay, var lösningen med Cummins Zeus Drive system med joystick, som fungerar liknande Volvo Penta IPS med joystick, en anledning till att de köpte båten.

– Nu kan vi göra enkla tilläggningar i hamnarna och kan hantera båten enkelt, säger Richard Barnes.
Bland utrustningen ombord märks ett pentry med rostfria arbetsytor, två 15 tums G Series Raymarine skärmar samt AIS, radar, en extra djupmätare, nattkamera med mera.

Paret Barnes jungfrutur gick dock längs den australiska kusten. Riviera ligger utanför Brisbane och parets Belize 54 fick därför ta dem till platser längs Guldkusten, bland annat Bait Reef i North Queensland, en tur på över 1 400 Nm.

Info: http://www.belizemotoryachts.com.au/

Gillholms Marina i Kungälv är ny ägare till Nord West & Najad. Detta står klart efter besked idag från konkursförvaltaren, Fredrik Tengström. Det är Runo Gillholm/Gillholms Marina med kompanjon som är nya ägare och Benny Martinson tvingas därmed avstå från sitt livsverk.

– De nya ägarna tillträdde idag, onsdag, säger konkursförvaltaren till Båtlv.

— När företaget inte såldes i den första rundan så blev jag intresserad, säger Runo Gillholm till Båtliv, som bland annat representerar Windy och Minor på Västkusten.

– Jag har alltid gillat utmaningar, så jag ser det här som en intressant affär. Det är grunden, sedan får vi se hur det blir. Jag har inte för avsikt att flytta Gillholms Marina till Vindön utan ska driva verksamheterna separat tills vidare.

– Jag lovar inget åt något håll, men vi pratar helt andra nivåer med personer och antal båtar. Ska man bygga den här typen av båtar så ska det vara med rätt framförhållning, säger Runo Gillholm som har erfarenhet av den här kundgruppen.

För konkursförvaltaren blev det en bra lösning på konkursen efter flera månaders spekulationer och förhandlingar.

– Swedbank i Stockholm och jag är nöjda med den här lösningen, men köpeskillingen är hemlig.
Benny Martinsson, som grundade Nord West Yachts, fanns med som en av de slutliga budgivarna men förlorade affären på upploppet.

Kommentarer

Hmm 23:33:47 2013-07-10

Sackars sate…

Pelle B 08:42:47 2013-07-11

Tragiskt för ett så välskött företag som Nordwest-Najad genom Benny att förlora i denna konkurs.

Johan 11:02:48 2013-07-11

Välskött är väl en definitionsfråga. Man gick i konkurs med 186m SEK i skulder

FD anställd 12:50:33 2014-08-13

Det företaget sköttes ALDRIG väl!

Under helgen trängdes högglansiga träbåtar och ståtliga segelfartyg med veteranbilar, motorcyklar, traktorer och lastbilar av alla de slag i Handelshamnen i Karlskrona. Musik, Blekingerally, uppvisningskörning, repslageri, sillashow, båtturer och mystisk dansuppvisning var bara några av aktiviteterna. Arrangemanget ramades in av vackert sommarväder.

– Just den här blandningen med fartyg, veteranbåtar och fordon gjorde den här helgen väldigt speciell och trevlig, summerar Jörgen Svensson, enhetschef på Marinmuseum och tillika logistikansvarig för de 49 farkosterna som deltog i veteranbåtsutställningen.

Besökare i staden kunde redan på fredagen betrakta fjorton skutors mäktiga målgång i Hanö-regattan.

– Det vidgar vyerna och är värdefullt att representanter från alla nordiska länder har sammanstrålat i Karlskrona och delat med sig av sina respektive kulturer och kunskaper. Skutornas besättningar har umgåtts, trivts och det bidrar förhoppningsvis till att ett hållbart nätverk byggs upp inför framtiden, säger en nöjd Per-Inge Lindqvist, ordförande i nätverket Nordisk Kustkulturfestival.

Intill skutorna vid kajen stod över 200 fordon som representerade 40-årsjubilerande Albinsson & Sjöbergs specialtidningar i olika ämnesområden. Den uppmärksamme kunde notera att fartyg och lastbilar har en nära relation till varandra, då frakter på havet ofta fortsätter på landsvägen.

– Att se så här många intresseinriktningar som kultur, yrkesutövning och hobby förenas på en och samma gång är fantastiskt, säger Stig L Sjöberg, projektansvarig från förlaget.

Totalt deltog 17.750 besökare under Nostalgia Festival Ronneby/Karlskrona 29 juni—7 juli 2013.

Arrangörer var Marinmuseum, Blekinge Museum och Albinsson & Sjöberg i samarbete med bland andra Karlskrona Kommun.

Ett av USA:s största och äldsta båtmärken finns nu representerat i Sverige. Nordic Nautical AB är exklusiv återförsäljare för Rinker Boats och tillhandahåller hela det omfattande modellprogrammet som sträcker sig från 18 till 40 fot. Etableringen innebär också att befintliga Rinker-ägare får lokal tillgång till reservdelar.

Rinker Boats kan spåra sina anor ända tillbaka till 1930-talet och är USAs äldsta båtmärke sett till kontinuerlig produktion. De första exportbåtarna gick faktiskt till Sverige, år 1968! I vårt land är Rinker mest känt för varumärkena Captiva och Fiesta Vee. Captiva är fortfarande benämningen på båtar av typen bowrider och day cruiser medan Express Cruiser numera är namnet på midcabin-båtarna.

“Rinkers båtmodeller erbjuder kvalitet till ett mycket attraktivt pris. Det är rejäla båtar med stora utrymmen och mycket utrustning. Det gör dem till ett mycket bra alternativ för den svenska båtköparen”, säger Christian Bjersér, VD för Nordic Nautical AB.

Om Rinker Boats: Sedan 1945 har Rinker gjort sig känt för kvalitet, pålitlighet och klassledande prisvärde. Rinker Boats är en del av Nautic Global Group, USAs fjärde största båttillverkare där även ledande tillverkare inom andra segment ingår; Hurricane Deck Boats, Godfrey Pontoon Boats och Polar Kraft Aluminum Fishing Boats.

Info: www.nordicnautical.se

Måndagen 8 juli sänder SVT1 ett båtprogram kl. 20.00–21.00. I programmet, som är på en timme, medverkar flera kända båtmänniskor, bland andra Pelle Petterson och Fredrik Lööf.

Den kända båtjournalisten Lasse Lindén finns med på ett hörn när han tillsammans med Skådespelaren Ulf Brunnberg tankar en båt i Vaxholm. Bland de övriga medverkande märks Pelle Petterson, Lasse Åberg, Fredrik Lööf och Per Wermelin.

Programmet är gjort av House Production i Stockholm.

Nu börjar arkeologerna från Riksantikvarieämbetet och Kalmar läns museum en ny arkeologisk utgrävning av Kalmar slott. Syftet är att samla historisk information om slottets allra äldsta delar innan höstens ombyggnad av kök och serveringslokaler. Besökare kan följa de spännande utgrävningarna via guidade visningar, en miniutställning och flera föreläsningar. Arkeologernas fynd kommer också redovisas löpande på Facebook.

Kalmar slott är idag Nordens bäst bevarade renässansslott med en historia som började redan på 1100-talet. I höst startar Statens fastighetsverk (SFV) ombyggnaden av kök, serverings- och personalutrymmen för att kunna vidareutveckla besöksmålet och samtidigt skydda unika kulturvärden.

Ombyggnaden innebär att källarvalv från Vasatiden kommer öppnas upp och att de kulturhistoriskt värdefulla 1500-talssalarna Gröna och Gyllene salen kan skyddas mot slitage och bevaras för framtiden. Statens fastighetsverk har haft en kontinuerlig och konstruktiv dialog med Riksantikvarie-ämbetet som lett fram till en lösning som båda parter bedömer vara den kulturhisto-riskt mest varsamma.

Utgrävningen öppnar arkiv från 1100-talet
Höstens ombyggnad föregås av en avancerad arkeologisk undersökning under sommaren där lämningarna hanteras varsamt och metodiskt så att stora mängder historisk information kan samlas in. Resultatet av undersökningen bedöms kunna fungera som ett avstamp för ny och modern forskning om Kalmar slott och dess historia. Riksantikvarieämbetet ansvarar för den arkeologiska delen av projektet och Kalmar läns museum för den pedagogiska. Båda uttrycker att de är gemensamt rustade för en spännande och utmanande undersökning och på slottet ser man fram mot resultatet av utgrävningarna.

– Utgrävningarna är verkligen en spännande process för alla att ta del av och det känns fantastiskt att vi nu får möjlighet att lära oss ännu mer om slottets allra tidigaste historia, berättar slottschefen Mimmi Mannheimer. Glädjande nog blir det också enkelt att följa utgrävningarna, både på plats med guidade visningar, föreläsningar och en miniutställning men också via sociala medier. Där kommer arkeologerna att redovisa sina fynd löpande.

Många positiva synergier

Efter ombyggnaden, som inleds under hösten, kommer matserveringen av antikvariska skäl flyttas från de känsliga och kulturhistoriskt värdefulla Gröna och Gyllene salarna till källarvalv från Gustav Vasas tid. På så sätt skyddas salarna mot slitage, brandrisken minskar och 1500-talsvalven blir tillgängliga för alla, också de som har en funktionsnedsättning.

– Ombyggnaden är positiv på många sätt, berättar Anders Magnusson, förvaltningsområdeschef vid SFV. Restaurangverksamheten samlas på en plats, vi får ett modernt och godkänt tillagningskök och med källarvalven adderar vi fler intressanta historiska delar av slottet. Viktigast är ändå att vi höjer kvaliteten på besöksmålet ytterligare och kan överlämna slottet till nästa generation i ett bättre skick. Det gör att Kalmar slott kan fortsätta utvecklas långsiktigt med bärkraftig ekonomi.

Unik satsning räddar 1500-talsmiljöer
Redan 2008 tog SFV tillsammans med Kalmar kommun fram en utvecklingsplan för Kalmar slott där vikten av att genomföra en om- och tillbyggnad av kök och serveringsytor påpekades för att stärka besöksmålet och attrahera nya besökare. Till hösten, fem år senare, kan ombyggnaden realiseras tack vare utvecklingsprojektet ”Öppna portar” som SFV driver tillsammans med Destination Kalmar och Kalmar kommun. Med projektet, som delfinansieras via EU, vidareutvecklas fyra historiska besöksmål i sydöstra Sverige – Kalmar Slott, Huseby bruk, Eketorps fornborg och Borgholms slott.

”Käringöns Hafsbad” öppnas under sommaren 2013. Detta blir en efterlängtad konferensanläggning på Käringön. Det knyter an till historien och ”Kärringöns Hafsbad” som fanns på ön i slutet av 1800-talet.

I kuranläggningen ”Kärringöns Hafsbad” som fanns på ön i slutet av 1800 talet och in på 1900 talets början kunde man bland annat ägna sig åt ”Kurbad”, ”Tallbarrsbad”, samt besöka läkaren för att få råd om vilken kur som skulle hjälpa. På denna anläggning kan man konferera i lugn miljö utan bilar och trafik. Man kan även göra ett besök i vår Spainspirerade Bastu, för att ge själen lite ro, kurera sig i olika avdelningar, ladda om, eller bara koppla av.

Anläggningen kan ta emot allt från mindre grupper för möten, event, eller varför inte en Relaxdag i det yttersta havsbandet. de klarar också en större konferens med upp till ca 60 personer.

Konferensrum Ö-fyren är till för större sällskap, utrustat med Wifi, HD-projektor & whiteboard, samt sedvanliga konferenstillbehör. Här finns också kapprum, toaletter & kök.

Relaxavdelning finns också om 40m2 i samma byggnad som Bastun.

Info: http://karingonshafsbad.se/

Engelska Princess Yachts International lanserar en ny modell på sitt 48-fots skrov – V48 Open. Båten är designad speciellt för framdrift med – med Volvo Penta IPS dieselmotorer. Båten får premiär på PSP Southampton Boat Show i september.

Princess V48 Open bygger på samma skrov och i mångt och mycket samma inredningslösning som i V48. Det innebär en stor och rymlig cockpit med stora sittutrymmen runt ett teakbord. Båten har en J-formad sittgrupp i färdriktningen som komplement till de två sittplatserna vid förarplatsen.

Akter om cockpit finns en stor solbädd ovanför jollegaraget, som rymmer en liten båt på upp till 3,25 m, till exempel en RIB. För att få mer ljus och luft in i salongen finns ett elektriskt styrt soltak.

Liksom sin systermodell har V48 Open ett vakuuminjicerat skrov, designad för att ge snabb planing och ge bättre sjöegenskaper. Båten är konstruerad frö att köras med Volvo IPS joystick kontroll.

Under däck har Princess V48 Open sovmöjligheter för upp till sex personer med en stor ägarkabin midskepps. Förutom två stora gästbäddar i förkabinen kan en soffa i salongen bäddas med två kojer.

Princess V48 Open visas först i Southampton och får sin internationella debut vid Festival de la Plaisance de Cannes, som hålls 10–15 september.

Tekniska data:
Längd ö a: 15,8 m
Längd skrov: 14,07 m
Bredd: 4,11 m
Djupgpende: 1,14 m
Vikt: 17 700 kg
Bänsletank: 1 325 liter
Vattentank: 364 liter
Motorer: 2xVolvo Penta IPS 600 (2 x 435 hk)
Fart: 32–34 knop

Den amerikanska skepparen Stephanie Roble, 24 år gammal, och hennes lag vann finalen i Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy med 3-2 i matcher mot danskan Lotte Meldgaard Pedersen. Anna Kjellberg med besättning tog tredjeplatsen i ett helsvenskt möte mot Caroline Sylvan.

Det var sol och lätta vindar på tävlingsarenan under förmiddagen när finalen i Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy avgjordes i bäst av fem matcher. Meldgaard och Roble seglade mycket jämt men det var dansk fördel med 2-1 inför den fjärde matchen där Meldgaard tog ledningen. Roble kom tillbaks på den sista sträckan innan mål och tvingade fram en femte och avgörande duell. Där kom amerikanskan iväg bäst och kontrollerade matchen från start till mål. 


– Det känns grymt, vi var verkligen ställda mot väggen i den fjärde matchen men det var då vi hittade rätt rytm i vår segling. Vi visste att vi hade bra fart och manövrar men starterna funkade inte som vi ville i början. I den sista matchen lyckades vi komma på rätt sida av Lotte direkt, säger Stephanie Roble.

Matchen om tredjepriset var ett derby mellan två GKSS-lag i bäst av tre matcher. Caroline Sylvan och hennes New Sweden Match Racing Team tog ledningen i den första matchen, Anna Kjellberg kvitterade och efter en bra start i den tredje och avgörande seglingen drog Kjellberg ifrån på den första kryssen och skaffade ett övertag som hon kunde utöka fram till mållinjen. 


– Vi fick bra starter vilket är avgörande när det är lätta vindar. Vi har seglat bra hela veckan och det har gått över förväntan med tanke på att lagetuppsättningen är ny. Det finns en del detaljer att jobba på men jag tycker att vi är väl värda den här tredjeplatsen, säger Anna Kjellberg.

Stena Match Cup Sweden 2013 Women’s Trophy – Final 

Stephanie Roble (USA)
- Lotte Meldgaard (DEN) 3-2


Stena Match Cup Sweden 2013 Women’s Trophy – Petit Final 

Caroline Sylvan (SVE) – Anna Kjellberg (SVE) 1-2

FOTO: DAN LJUNGSVIK


Seglaren Björn Hansen och hans eWork Sailing Team lyckades med ytterligare en mirakulös vänding i Stena Match Cup Sweden. Efter underläge med 2-0 mot nyzeeländaren Phil Robertson i dagens final vann de tre raka matcher och Hansen blev därmed den första svenska skepparen som lyckats försvara sin titel på Marstrand.

Det nyzeeländska laget såg starkt ut i de två första matcherna och satte press på Hansen. Trots att svensken låg tätt bakom seglade Robertson kontrollerat upp till en ledning med 2-0 i matcher. Uppförsbacken såg lite lättare ut för Hansen efter en trygg seger i race nummer fyra och i nästa match lyckas de kvittera till 2-2.

En avgörande duell följde där Robertson tog initiativet på den första kryssen. Hansen höll sig tätt intill motståndaren, utmanade och lyckades pressa Robertson till ett straff när de närmade sig den första rundningen. I en tät avlutning försökte Robertson straffa tillbaks Hansen men svensken kunde hålla undan.

– Jag ställde till det i de två första matcherna och gjorde misstag på kryssarna. Det är klart att det var ett nervöst läge men vi kom tillbaks tack vare besättningens fantastiska arbete. Det känns helt underbart att vinna i Marstrand igen och det är det roligaste som finns för en svensk seglare, säger Björn Hansen som nu är den skeppare som vunnit Stena Match Cup Sweden flest gånger efter seglingslegenden Peter Gilmour.

Björn Hansen och eWork Sailing Team vann Stena Match Cup Sweden 2012 och de är det första svenska laget som lyckats försvara sin mästartitel i tävlingen sedan starten 1994. Förra året tog de silver i matchracing-VM men laget har haft en tuff start i årets världscup. Segern på Marstrand innebär att de plockar in värdefulla poäng eftersom de fyra lagen som toppade tabellen innan Stena Match Cup Sweden slogs ut ur regattan innan semifinalerna.

– Det här var mer eller mindre nödvändigt för att vi skall kunna hänga med i kampen om VM-titeln. Det mycket hårt jobb som återstår i de tre deltävlingarna som återstår men tack vare den här segern finns chansen kvar, säger Hansen.

Italienaren Simone Ferrarese vann matchen om tredjepris i två raka matcher mot Keith Swinton från Australien.

Stena Match Cup Sweden 2013 – Final
Björn Hansen (SVE) – Phil Robertson (NZL) 3-2
Stena Match Cup Sweden 2013 – Petit Final
Keith Swinton (AUS) – Simone Ferrarese (ITA) 0-2

Info: www.stenamatchcupsweden.com

FOTO: DAN LJUNGSVIK

Bilden: Björn Hansen, eWork Sailing Team vinner den femta och avgörande finalmatchen mot Phil Robertson (NZL)

Stena Bulk initierade vid årsskiftet ett projekt där traditionell energieffektivitet och minskad bunkerförbrukning utökades med höjd effektivitet ur en mer kommersiell och operationell synvinkel. Det handlar om att ytterligare maximera relationen frakt och bunker. Effektiviseringen medför även en minskad miljöpåverkan genom reducering av svaveloxidutsläpp med ca 1.400 mt för 2013.

Den uppnådda besparingen på 65 Mkr på årsbasis anses vara till hälften tekniskt betingad och till hälften relaterad till kommersiella och operationella insatser.

”Vi har alltid legat på framkant vad gäller teknisk utveckling, men nu har vi även lyckats uppnå en operationell excellens som har stort genomslag. Vårt ambitiösa energieffektiviserande projekt där vi arbetar med en specifik energibudget för varje fartyg och resa har till vår glädje gett omedelbara, mycket positiva resultat,” konstaterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

Stena är sedan länge känt för sin innovativa fartygsdesign och sin användning av senaste teknologin för att förbättra energieffektiviteten och minska bunkerförbrukningen. I dagsläget opererar bolaget en extremt modern flotta där de nya fartygen av Suezmax-modell är absolut högst presterande i sin klass. Jämfört med äldre fartyg av samma typ uppgår den minskade bunkerförbrukningen till 25 % när man jämför med ett fartyg som bara är 2-3 år gammalt upp till hela 40 % om man jämför med äldre tonnage från slutet av 90-talet.

Energy Management Project
Effektivitetsökningen beror huvudsakligen på att fartygen spenderar större andel tid i optimal fart, vilken har definierats som den mest effektiva för varje specifikt fartyg och enskild resa under rådande bränsle- och fraktmarknadsförhållanden. Detta har åstadkommits i huvudsak genom användningen av en energibudget för varje fartyg och resa, vilket i sin tur har möjliggjort en effektivare minutiös prestationsövervakning, fartygsoptimering och ökad medvetenhet ombord.

Att småbarn lär sig flyta är livsviktigt. Därför anordnar Svenska Livräddningssällskapet tillsammans med Trygg-Hansa i helgen kostnadsfria tillfällen där småbarnsföräldrar får en introduktion i flytträning. Dessa hålls i Stockholm, Göteborg, Malmö, Sundsvall och Östersund.

Drunkning är den vanligaste dödsolyckan bland barn mellan ett och sex år. För ett barn som kan flyta minskar risken att drunkna avsevärt, därför har Svenska Livräddningssällskapet tillsammans med Trygg-Hansa startat flytprogrammet Babybojen som ska hjälpa föräldrar att lära sina barn att flyta.

– Att småbarn lär sig flyta är livsviktigt, därför vi har tagit fram programmet Babybojen. Vi är övertygade om att det gör det lättare för föräldrar att lära sina barn att flyta hemma. Genom att gå på våra flyttillfällen ger vi en introduktion i hur flytprogrammet kan användas, säger Alexandra Gahnström, barnens försäkringsexpert på Trygg-Hansa.

Utgångspunkten för flyttillfällena är det nya programmet Babybojen. Utbildningen genomförs i veckan i fem städer och innefattar fyra övningstillfällen i varje stad, där småbarn och föräldrar får en introduktion i programmet.

– Alla barn kan lära sig flyta, det tar bara lite olika lång tid. Jag hoppas att så många föräldrar som möjligt tar chansen att ta del av flyttillfällena tillsammans med sina barn, det är viktigt för barnens vattensäkerhet, säger Mona Lisa Wernesten, utbildningsansvarig på Svenska Livräddningssällskapet.

Mer information om Babybojen hittar du här: www.trygghansa.se/babybojen