Björn Hansen och hans eWork Sailing Team tog sig idag till final i Stena Match Cup Sweden för tredje året i rad. De regerande mästarna besegrade det unga italienska stjärnskottet Simone Ferrarese med besättning med 3-2 i täta dueller och hård vind.
Det var publikfriande semifinalmatcher idag på Marstrand med vindar på upp mot 15 meter/ sekund och solsken på tävlingsarenan. Besättningarna fick slita hårt på kryssarna och kämpa med att hålla koll på spinnakern på undanvindarna.
I de första två matcherna skaffade Björn Hansen ett tidigt övertag och kunde behålla sin ledning även om Ferrarese, som seglade aggressivt lyckades bättre med att surfa på de stora vågorna. Ferrarese tog då över initiativet, vann två raka matcher och tvingade fram en femte och avgörande duell. Där kopplade Hansen greppet när det italienska laget fick dubbla straff i starten.
– Det var skönt att kunna knyta ihop säcken i det sista racet och vi är otroligt glada över att vara i final på Marstrand igen. Vi har fått jobba hårt ute på havet idag och det är lagets slit ombord som varit avgörande. Nu ska vi ge allt vi har i finalen, säger Hansen.
I herrtävlingens andra semifinal, mellan Ketih Swinton (AUS) och Phil Robertson (NZL), imponerade Robertsons lag med trygga vinster i de två inledande matcherna. Med kniven mot strupen tog Swinton ledningen i den följande måstematchen men i en dramatisk sista rundingen innan mål tappade de spinnakern i vattnet och Robertson kunde defilera in i mål.
Två svenska lag seglade under förmiddagen semifinal i Sten Match Cup Sweden Women’s Trophy. Det var fördel för Anna Kjellbergs lag i semifinalen mot Lotte Meldgaard Pedersen (DAN) efter tre matcher men danskan kom tillbaks. Kjellberg fick problem med spinnakern i slutet på den avgörande matchen och tappade sin ledning till danskan.
– Det känns tomt och lite som att som att vi gav bort segern. Jag tycker att vi stundtals seglade mycket bättre det danska laget men vi hade lite för många misstag ombord för att det skulle räcka hela vägen, säger Anna Kjellberg som imorgon möter Caroline Sylvan och hennes lag i match om tredjepris.
Sylvan och hennes besättning hade svårt med starterna i sin semifinal mot Stephanie Roble (USA) och förlorade med 3-1. Finalseglingarna avgörs i bäst av fem matcher, damerna på förmiddagen och herrarna på eftermiddagen.
Resultat
Semifinaler – Semifinaler Stena Match Cup Sweden Open Class
Simone Ferrarese (ITA) – Björn Hansen (SWE) 2-3
Phil Robertsson (NZL) – Keith Swinton (AUS) 3-0
Resultat
Semifinaler
– Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2013
Stephanie Roble (USA) – Caroline Sylvan (SVE) 3-1
Anna Kjellberg (SVE) – Lotte Meldgaard (DEN) 2-3
Bilderna:
SMCS13_DL-1925 – Anna Kjellberg förlorar avgörnade match mot Lotte Meldegaard Pedersen FOTO: DAN LJUNGSVIK
SMCS13_DL-2115 – Björn Hansen mot Simone Ferrarese i semifinal i Stena Match Cup Sweden FOTO: DAN LJUNGSVIK
Båtäsongen går på högvarv. Sökningar på båttillbehör och båtmotorer har ökat med över 65 procent på eniro.se den senaste månaden. Lagom till den stora semestermånaden finns uppdaterade och kostnadsfria sjökort hos Eniro.
Sjökorten finns i appen På Sjön samt på eniro.se beroende på om man vill sitta hemma och planera sin rutt eller upptäcka nya platser när man är ute med båten.
– Vi vet att många tar med sig mobilen och iPaden på sjön om sommaren och därför har vi anpassat innehållet till användarnas beteende. Man kan både planera efter sjökortet och hitta sjömackar, restauranger och naturhamnar i närheten, säger Mattias Wedar, VD Eniro Sverige.
Sjökorten täcker hela den svenska kusten samt Gotland, Öland, Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren.
Kort fakta om På sjön:
På sjön finns för gratis nedladdning för iPhone, iPad och Android.
Hastighet i knop
Kurs
Tid
Trippmätare
Hitta båt (genom knappen Hitta båt kommer man tillbaka till båtens position även om man tittat på andra sjökort eller kartor)
Sök på produkter och tjänster inklusive snabbval för exempelvis naturhamn, bränsle, varv och gästhamn
Sökningar på produkter och tjänster kommer upp direkt i kartbilden inklusive information om exempelvis den restaurang man har valt inklusive kursriktning och eventuella omdömen.
Väderprognos för 6 och 24 timmar (endast iPad)
Kustnära nyheter (endast iPad)
På Sjön vann pris som Årets Nyttoapp på Mobilgalan 2012.
På Sjön är ett planeringsverktyg och inte avsett för navigering.
Apparna finns för gratis nedladdning här:
iPhone: https://itunes.apple.com/se/app/pa-sjon/id356145695?mt=8
Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eniro.nauticalar
iPad: https://itunes.apple.com/se/app/pa-sjon-hd/id444222894?mt=8
Båtsäsongen är igång på allvar och lagom till de stora semesterveckorna släpps nu en uppdaterad version av Båtmiljö.se – sajten som hjälper dig till ett miljövänligare båtliv.
Kopplat till sajten finns även Båtmiljöappen som innehåller kartor över sugtömningsstationer, båtbottentvättar och utslagsvaskar. Med i appen finns också den mycket populära havstulpanvarningen. – I år har det tillkommit ett trettiotal nya tömningsstationer som nu ligger inne i appen. Helt nytt för året är även att vi har med alla utslagsvaskar längs Sveriges kuster, berättar redaktör Anna Ehn.
I appen finns också Havstulpanvarningen som meddelar när det är dags att tvätta båtbotten under sommaren för att slippa påväxt från havstulpaner. En mycket populär tjänst som även finns med sms-varning. Sms-tjänsten har i skrivande stund 6 500 abonnenter.
– Det är jättekul att så många använder appen och sms-tjänsten, säger Anna Ehn som upplever att Båtmiljö.se och kringtjänsterna fyller viktiga behov för flera aktörer. – Vi märker att Båtmiljö.se har blivit en sambandscentral mellan båtägare och myndigheter kring miljöfrågor på sjön. Den fyller ett behov och bidrar stort till miljöarbetet och ger stöd för både båtklubbar och kommuner.
Den nya designen gör sajten mer lättnavigerad men har kvar samma informativa innehåll. Att informera om båtmiljöfrågor är viktigt för Skärgårdsstiftelsen vars personal på nära håll följer utvecklingen av både båtliv och miljöfrågor kopplade till skärgård och båtar.
– Skärgårdsstiftelsen ska främja friluftsliv och besök i skärgården och försöka skapa förutsättningar för fler att uppleva skärgården. Detta måste kunna ske utan att miljön försämras. Därför måste stiftelsen verka för en långsiktigt hållbar utveckling av Stockholms skärgård. Båtmiljö.se är ett viktigt verktyg för båtbesökare att kunna vara i skärgården på ett miljövänligt sätt, säger stiftelsens Vd Lena Nyberg.
Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team lyckades vann båda sina måstematcher och är klara för kvartsfinal där även Björn Hansen tagit en plats. Team Anna Kjellberg säkrade en plats i semifinal redan igår och det är nu klart att hon får sällskap dit av Caroline Sylvan med besättning som idag öppnande med två raka segrar.
På torsdagen avlutades grundomgången i matchracingtävlingen på Marstrand i utmanande seglingsförhållanden med skiftande vindar. Johnie Berntsson och hans Stena Sailing Team var piskade att vinna båda sina matcher idag för nå kvartsfinal. De kopplade tidigt greppet, först i matchen mot Adam Minoprio (NZL) och sedan mot Keith Swinton (AUS) och tog hem måstematcherna med god marginal.
– Vi lyckades bra med starterna och sedan gjorde vi rätt val runt banan. Det kändes som om allting ombord stämde, vi kom iväg bra i ledning och fick mycket utrymme till att segla lugnt och kontrollerat, säger Johnie Berntsson som ställs mot nyzeeländaren Phil Robertsson i kvartsfinal.
Björn Hansen, som hade ett bra utgångsläge till avancemang när dagen inleddes, imponerade också och vann både mot Phil Robertsson och det unga stjärnskottet Taylor Canfield. Hansen och hans lag är regerande mästare i regattan på Marstrand och imorgon möter de Adam Minoprio i kvartsfinal, ett motstånd de känner till väl eftersom deras lag tränade ihop veckan innan Stena Match Cup Sweden
– Jag ser fram emot ett par riktigt roliga och tuffa matcher, vi kan inte ta ut något i förskott. Jag är väldigt nöjd med hur vi avslutade grundserien och de sista fem matcherna har vi jobbat bra i laget med taktiken, manövrarna och med att få fart på båten, säger Hansen.
Staffan Lindberg, som tävlar för Finland men seglar med svensk besättning, har övertygat i grundserien. Hans lag kommer imorgon ställas emot den unga italienaren Simone Ferrarese som vann grundserien och är det stora utropstecknet i herrtävlingen hittills. Keith Swinton (AUS) som seglar med två svenskar i besättningen tog den sista kvartsfinalplatsen.
I Stena Match Minoprio Women’s Trophy är både Caroline Sylvan och Anna Kjellberg klara för semifinalerna som avgörs på fredag. Sylvan tog sig tryggt vidare till semifinal idag med genom att öppna med två vinstmatcher.
– Vi har seglat väldigt bra och det mesta har funkat med besättningsarbetet ombord. Det känns jättebra inför semifinalerna och där gäller det att göra så få misstag som möjligt. Det är hårt motstånd men vi kan slå dem allihop, säger Sylvan.
På fredagen bestäms vilket lag som möter vilket i fredagens semifinaler i damtävlingen.
Kvartfinaler Stena Match Cup Sweden Open Class:
Simone Ferrarese (ITA) – Staffan Lindberg (FIN)
Phil Robertsson (NZL) – Johnie Berntsson (SWE)
Ian Williams (GBR) – Keith Swinton (AUS)
Björn Hansen (SWE) – Adam Minoprio (NZL)
Stena Match Cup Sweden Open Class Round Robin:
Simone Ferrarese (ITA) 9p – 2: 9
Phil Robertson (NZL) 8p – 3: 8
Björn Hansen (SVE) 7p – 4: 7
Adam Minoprio (NZL) 7p – 4: 7
Ian Williams (GBR) 7p – 4: 7
Staffan Lindberg (FIN) 6p – 5: 6
Johnie Berntsson (SVE) 6p – 5 : 5,5
Keith Swinton (AUS) 5p – 6 : 5
– – –
Pierre Antonie Morvan (FRA) 4p – 7: 4
Mathieu Richard (FRA) 4p – 7: 4
Taylor Canfied (USA) 3 – 8p : 3
Henrik Eyermann (SVE) 0p – 11: 0
Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2013
Stephanie Roble (USA)
6p – 6: 2
Anna Kjellberg (SVE)
6p – 6: 2
Lotte Meldgaard (DEN) 4p – 4: 4
Caroline Sylvan (SVE)
4p – 4: 4
– – -
Anna Kjellgren (SVE)
0p – 5: 0
FOTO: DAN LJUNGSVIK
Björn Hansen och hans eWork Sailing Team vände ett tungt underläge i dagens kvartsfinaler på Marstrand och är nu klara för semifinal. Svensklaget imponerade stort genom att vinna tre raka matcher mot nyzeeländaren Adam Minoprio.
– Det är fantastiskt att vara i semifinal och det känns som att vi kommit igen efter en dålig inledning på säsongen, säger Björn Hansen.
Det regerande mästarlaget i Stena Match Cup Sweden var ställda mot väggen efter två matcher där de tappat ledningen mot Adam Minoprio, vinnaren av världscupen 2009. De laddade om vann den första måstematchen men tjuvstartade därefter i match fyra vilket gav Minoprio en klar ledning vid den första vändningen. Hansen var då så gott som uträknad med kom tillbaks och kvitterade matchen till 2 – 2. I den sista och avgörande duellen fick svensklaget en bra start och kontrollerade matchen från start till mål.
– Jag tror att det var vår comeback i fjärde matchen som knäckte dem. Sedan fick vi en bra start och även om Minoprio var hack i häl lyckades vi göra ett avgörande ryck vid den andra rundningen, säger Hansen som tror på hårda matcher i semifinalerna imorgon eftermiddag då hans lag ställs mot veckans stora utropstecken Simone Ferrarese från Itlaien.
– Han har inlett tävlingen starkt och brukar vanligtvis behålla den formen men jag ser fram emot matchen och perfekta förutsättningarna i morgon med sol, 30 grader och hårda vindar.
eWork Sailing Team vann VM-silver i matchracing 2012 men har haft en tung inlending på årets säsong. De fyra lag som nu ligger i topp i världscupen har redan slagits ut ur Stena Match Cup Sweden och Hansen har därför ett läge att ta igen viktiga poäng inför de tre återstående deltävlingarna.
Stena Sailing Team med Johnie Berntsson som skeppare seglade väldigt bra under dagen och tvingade Phil Robertson (NZL) till en femte och avgörande kvartsfinalmatch. Där fick de en bra start men Robertson slog tillbaka och vann. Keith Swinton (AUS), som seglar med två svenskar i besättningen, imponerade stort när hans lag vann mot den regerande världsmästaren Ian Williams. Imorgon seglas semifinalerna i Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy på förmiddagen och där har både Anna Kjellbergs och Caroline Sylvans lag tagit en plats i var sin match. På efetrmiddagen avgörs vilka herrlag som går till lördagens finalseglingar.
Stena Match Cup Sweden Women’s Trophy 2013
Stephanie Roble (USA)
- Caroline Sylvan (SVE)
Anna Kjellberg (SVE)
- Lotte Meldgaard (DEN)
Semifinaler Stena Match Cup Sweden Open Class:
Simone Ferrarese (ITA) – Björn Hansen (SWE)
Phil Robertsson (NZL) – Keith Swinton (AUS)
Kvartfinaler Stena Match Cup Sweden Open Class:
Simone Ferrarese (ITA) – Staffan Lindberg (FIN) 3-2
Phil Robertsson (NZL) – Johnie Berntsson (SWE) 3-2
Ian Williams (GBR) – Keith Swinton (AUS) 1-3
Björn Hansen (SWE) – Adam Minoprio (NZL) 3-2
SMCS13_DL-1510 – Björn Hansen Bild: Dan Ljungsvik
SMCS13_DL-1450 – Johnie Berntsson
Foto: Dan Ljungsvik
Mitt in den stora matchracingtävlingen på Marstrand avgjordes idag Childhood Race – där kändisar klev ombord på kappseglingsbåtarna för att tävla för välgörenhet tillsammans med seglarna som deltar i Stena Match Cup Sweden.
Det blev en händelserik drabbning när Childhood Race seglades på Stena Match Cup Swedens tävlingsarena och bästa båten av alla var Stena Metall. Vid rodret stod svenska seglaren Björn Hansen och han hade sällskap på vinnarbåten av TV-kocken Alexandra Zazzi, den lokala deckarförfattarinnan Ann Rosman samt idoldeltagaren Moa Lignell och hennes bror Emil. För Moa Lignell var Childhood Race första gången hon klev ombord på en segelbåt och ute på banan fick hon hålla koll på startklockan.
– Jag var lite rädd i början men det visade sig att det var jätteroligt. Vi fick bra starter och det var en hel del adrenalin hos oss i laget när de andra närmade sig bakom oss men det var väldigt kul att vi vann, säger Moa Lignell.
Stena Metall fick snabbt en klar ledning i det första racet och efter komplikationer med spinnakern lyckades de ta hem segern tätt följda av Handelsbanken och DB Schenker. Tävlingens andra race vanns av seglingslegenden Pelle Pettersson som styrde Pelle P-båten och Stena Metall seglade där in på en sjätteplats vilket räckte till totalseger i Childhood Race 2013.
World Childhood Foundation
World Childhood Foundation är officiell välgörenhetsorganisation för Stena Match Cup Sweden och Childhood står som värdar för näringslivsseminariet Innovation Forum och kändisseglingen Childhood Race. Childhood är dessutom är delaktiga i Stena Match Cup Swedens avdelning för barn, Kid’s Corner. Samtliga av evenemangets sponsorer har gett ekonomiskt bidrag till World Childhood Foundation och 2013 har det blivit sammanlagt 465 000 kronor.
Slutresultat Childhood Race 2013
1. Stena blå: Alexandra Zazzi, Ann Rosman, Moa Lignell, Emil Lignell
2. Essiq: Simone Ferrarese, Eddie Bengtsson
3. Swedish Club: Phil Robertsson, Richard Kiw, Anna De Geer, Charlotte Brandin, Felix Mårtensson, Axel Andersson
4. Stena Röd: Johan Eurén, Dan Sten Olsson, Sigrid Berntsson, Emma Igelström
5. Pelle P: Ian Williams, Pelle Pettersson, Lasse Cronér, Ulf Ekberg, Jens Byggmark, Mattias Hargin, Marcus Larsson
6. Handelsbanken: Anna Kjellberg, Stefan Karlsson, Hans Mosesson, Carl Brodin
7. DB Schenker: Mattieu Richard, Hanna Fogelström, Jenny Alm, Frida Tegstedt, Jamina Roberts, Louise Sand
8. Alpari: Adam Minoprio, Chantelle Johnson, Catriona Mowat, James Pleasance
9. Volvo: Keith Swinton, Ebba Ljungmark, Louise Karlsson, Robert Kronberg, Daniel Alfredsson, Christian Olsson
10. Turkish Airlines: Caroline Sylvan, Mustafa Tanriverdi, Jan Bylund, Krasimir Kostadinov, Christina Bjernudd, Helena Mårtén
Foto Bild: Dan Ljungsvik
Ospar-kommissionens möte i Göteborg i förra veckan ledde till flera viktiga beslut för havsmiljön i Nordostatlanten. Bland annat enades de 15 medlemsländerna och EU om att utveckla en åtgärdsplan för att minska den marina nedskräpningen.
– För Sveriges del är beslutet viktigt. Varje år flyter det iland mellan 4000 och 8000 kubikmeter marint skräp på västkusten, säger Jan Schmidtbauer Crona på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
Varje år dumpas 6,4 miljoner ton skräp i världshaven, enligt amerikanska vetenskapsakademin. I Nordsjön dumpas över 20 000 ton skräp, eller 220 000 kubikmeter, varje år. Cirka 15 procent av skräpet sköljs upp på stränderna, lika mycket flyter omkring och resterande 70 procent beräknas sjunka till havsbotten.
– Nedskräpningen orsakar lidande för marina däggdjur, fåglar och fiskar men också för betande boskap längs kusten. Det är också dyrt att sanera våra kuststräckor, säger Jan Schmidtbauer Crona, utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.
– När det gäller marint skräp så behövs samverkan mellan länder. Därför är Ospar-kommissionens beslut om en gemensam åtgärdsplan ett viktigt steg för att hitta lösningar som fungerar.
Ospar, eller Oslo-Pariskonventionen, syftar till att skydda miljön i Nordostatlanten inklusive Nordsjön, Skagerrak och delar av Kattegatt. Förra veckan samlades dess högsta beslutande organ, Ospar-kommissionen i Göteborg. Mötet samlade ett 70-tal representanter från 15 länders regeringar, EU och flera internationella organisationer.
Ett annat positivt resultat av mötet var att länderna antog gemensamma riktlinjer för hur dispenser ska ges enligt barlastvattenkonventionen. Syftet med dessa och konventionen är att hindra spridningen av främmande arter i våra vatten
– Främmande djur och växter som förs med i barlastvattnet från ett fartyg kan rubba det naturliga ekosystemet i ett annat havsområde. Exempel på arter som kan ha spridits så till svenska vatten är den amerikanska kammaneten och den kinesiska Ullhandskrabban, säger Jan Schmidtbauer Crona,
Riktlinjerna har tagits fram i en gemensam arbetsgrupp mellan Ospar och dess motsvarighet för Östersjön, Helcom (Helsingfors-kommissionen). Helcom väntas godkänna riktlinjerna vid ett ministermöte i Köpenhamn i höst.
Mötet tog också fram en första lista av gemensamma indikatorer för hur tillståndet i den marina miljön i Nordostatlanten ska övervakas och bedömas.
– För Nordsjön rör det sig om cirka 30 stycken, exempelvis förekomst och utbredning av tumlare och fåglar, bifångst av marina däggdjur och halter av farliga ämnen i sediment och fiskar, säger Tobias Porsbring, utredare på havs- och vattenmiljöenheten på HaV.
– Detta är i linje med EUs havsmiljödirektiv som förordar att medlemsländernas övervakningsprogram ska vara ”sammanhängande och samordnade”.
Vid mötet publicerades också 2012-års statusrapport om nätverk av skyddade områden i Nordostatlanten. Drygt fem procent av hela Ospar-området är utpekat som skyddat. I Nordsjöregionen har man nått målet att skydda tio procent och Sverige har skyddat 17,4 procent av sitt Ospar-område.
En sak som kommissionen däremot inte kunde enas om var antagandet av 23 föreslagna rekommendationer för skydd av arter och livsmiljöer i Ospars havsområde.
– Länderna har olika syn på vad Ospar har rätt att göra för att skydda arter som påverkas av fiske. En del menade att rekommendationerna inte fick innehålla skrivningar om möjliga åtgärder, exempelvis stängning av område för fiske, som kan föreslås för de organisationer som verkar inom fisket. Andra länder ville tillåta den slags skrivningar, säger Karin Wall, verksjurist på HaV.
Ett extra möte är planerat i London i december, då väntas Ospar-kommissionen ta upp frågan igen.
Ansvaret för att driva Sveriges arbete i Ospar ligger på HaV. I planering och genomförande av konventionen deltar flera andra myndigheter, exempelvis Sveriges Geologiska Undersökning, Strålsäkerhetsmyndigheten, Naturvårdsverket, Transportstyrelsen och länsstyrelserna i Västra Götaland, Halland och Skåne.
Källa: HaV.
Den 2 juli tillkännagav General Motors och Honda att bolagen ska samarbeta långsiktigt kring utvecklingen av nästa generations bränsleceller och vätgasteknik, med år 2020 som mål för lansering. Bolagen menar att samarbetet kommer att bli en framgång bland annat genom att dela kunskap och utnyttja stordriftsfördelar.
GM och Honda planerar också att samarbeta med andra intressenter för att utveckla tankningsinfrastrukturen, vilket är avgörande för att konsumenterna ska se fördelarna och ge sin acceptans för tekniken.
GM och Honda är ledande inom bränslecellsteknik. Enligt Clean Energy Patent Growth Index rankas GM och Honda nr 1 respektive nr 2 i antal patentansökningar för bränslecellsteknik mellan 2002 och 2012. Totalt handlar det om mer än 1 200 patentansökningar.
– Det här samarbetet bygger på Hondas och GM:s styrkor som ledande utvecklare av vätgasdriven bränslecellsteknik, säger Dan Akerson, GM:s ordförande och koncernchef.
– Vi är övertygade om att detta är det bästa sättet att utveckla denna viktiga teknik, som har potential att bidra till att minska beroendet av olja och etablera hållbara transporter.
– Av alla tekniker med låg miljöpåverkan är det bränslecellsdrivna fordon som har flest fördelar vad gäller räckvidd och tankningstid om man jämför med konventionella drivna bilar. Honda och GM vill öka utvecklingstakten av den här viktiga tekniken. Genom samarbetet kommer vi att skapa ett avancerat system med stor kapacitet som dessutom kommer att vara överkomligt i pris, säger Takanobu Ito, vd och koncernchef för Honda Motor Co Ltd.
Inom ramen för GM:s projekt Driveway, som lanserades 2007, har en flotta på 119 vätgasdrivna bilar kört nästan 500 000 kilometer på vanliga vägar. Det är mer än någon annan biltillverkare har presterat.
2002 började Honda leasa ut Honda FCX och har levererat 85 bilar i USA och Japan, inklusive efterföljaren FCX Clarity som utsågs till ”World Green Car” 2009. Genom projektet har Honda skaffat sig stor kunskap om verklig användning av eldrivna bränslecellsbilar.
Som tidigare meddelats planerar Honda att lansera efterföljaren till FCX Clarity i Japan och USA under 2015, och därefter i Europa.
Bränslecellsteknik möter många av de stora utmaningarna som bilar har idag: petroleumberoendet, utsläpp, effektivitet, räckvidd och tankningstider. Bränsleceller kan drivas med förnybar vätgas från källor såsom vindkraft och biomassa. Det enda utsläppet från bränslecellsfordon är vattenånga. Dessutom kan bränslecellsfordon ha en räckvidd på upp till 65 mil, tankas på så lite som tre minuter, och framdrivningstekniken kan användas på små, medelstora och stora fordon.
Upptäck livet under vatten på Hallands första snorkelled. Längs den 200 meter långa slingan i Svärjarehålan i Tylösand kan du få mer kunskap om kustens djur och natur genom tio olika undervattenskyltar.
På fredag invigs snorkelleden i Svärjarehålan. Kommunstyrelsens ordförande Carl Fredrik Graf inviger leden klockan 10.30 och premiärsnorklar sedan leden. Mellan klockan 10-14 kan du också testa leden, lära dig hur man snorklar av Halmstads dykarskola och om djur och växter som finns i havet.
Vad är en snorklingsled?
En snorkelled fungerar som en naturstig under vattnet. Du följer en utmärkt led och möts med jämna mellanrum av informationstavlor under vattnet som beskriver det marina växt-och djurlivet omkring dig.
Varför Svärjarehålan?
Tanken med att anlägga den i Svärjarehålan är att både badplatsen är välkänd och redan är en lättillgänglig plats för alla, även för personer med funktionsnedsättningar.
Samarbetsprojekt och ideellt arbete
Snorkelleden är resultatet av ett samarbetsprojekt mellan Halmstads naturskyddsförening, Halmstads kommun och Halmstads dykarskola. Leden har finansierats av LONA-bidrag (Lokala Naturvårdssatsningen), Halmstads naturskyddsförening, Halmstads kommun och med hjälp av hundratals timmar ideellt arbete.
De flesta länder har enats om att barn har rättigheter som ska försvaras och därför har man skrivit under FN:s barnkonvention med samtliga 54 artiklar. World Childhood Foundation har siktat in sig på tio av artiklarna som tydligast sammanfattar deras vision – att alla barn ska få vara barn. Varje utvald artikel har tilldelats en egen färg, och just de färgerna märks tydligt i Childhoods nya samarbete med klädföretaget Pelle P.
År 2006 var Cecilia Petterson, VD och chefsdesigner för Pelle P, i New York under ett stopp för Volvo Ocean Race. Där kom hon för första gången i kontakt med Childhood, när Drottning Silvia höll ett tal om organisationens verksamhet. Engagemanget för utsatta barn ligger Cecilia varmt om hjärtat och där såddes ett frö till samarbetet som nu tar form i en helt ny kollektion under namnet Pelle P Childhood.
Kläderna tas fram med barnets bästa i fokus och kommer innehålla kläder för små och stora barn. Pelle P Childhood ska präglas av hög kvalitet till ett rimligt pris och en lekvänlig design som, i Childhoods anda, låter barn vara barn. Kollektionen kommer finnas i utvalda barnbutiker, sport- och modebutiker med starka barnavdelningar, i Pelle P konceptbutiker, samt i en egen webshop. Och för varje plagg som säljs går 10% av försäljningspriset direkt till Childhoods verksamhet.
”I likhet med Childhood har Pelle P alltid jobbat nära verkligheten. Vi kallar det True Experience – ett motto vi arbetat utifrån sedan starten. Genom att utveckla våra produkter i nära samarbete med professionella utövare och konsumenter behåller vi den omedelbara koppling till praktisk erfarenhet som hela tiden varit central för min pappa Pelle Pettersons framgångar. Resultatet blir funktionella sport- och fritidsplagg som låter dig vara helt och hållet i ditt element, med fullt fokus på nuet, oavsett väder. Därför känns det väldigt kul, att ta fram en helt ny kollektion för barn som utgår från deras behov. Och vinsten går dessutom till något väldigt bra”, berättar Cecilia Petterson som är VD och chefsdesigner på Pelle P.
Kollektionens designelement är hämtade från färgerna som representerar de olika artiklarna Childhood valt att fokusera på. Både kläderna, butiksmaterialet och förpackningarna pryds av prickar i de tio färgerna som för tankarna till vad artiklarna står för.
”Barnkonventionen handlar om livsviktiga saker som är värda att påminna om. Det gäller alla länder i hela världen, även Sverige. Om vi kan hjälpa till att göra det så ställer vi gärna upp, när som helst”, säger Cecilia Petterson.
”Childhood vill förhindra att barn utsätts för övergrepp och exploatering. Men vi vet att en hälsosam och kärleksfull barndom innebär så mycket mer ön att endast säkerställa att den är riskfri. En barndom som man vill minnas måste också bestå av kärlek, skratt och lek. Det är därför vi är så glada att börja detta samarbete med Pelle P eftersom deras värderingar är så nära Childhoods. Deras speciellt framtagna barnkläder representerar lekfullhet, kvalitet och omsorg. Tillsammans kommer vi att kunna ge fler barn en gladare barndom, säger Anna De Geer, General Secretary World Childhood Foundation
Titelsponsorn Stena arrangerar fototävling på Instagram i samband med Stena Match Cup Sweden. De tävlande har chans att vinna en seglingstur med Stena Sailing Teams egen skeppare Johnie Berntsson eller en resa till Legoland med hela familjen.
Stena är för fjärde året i rad värd för Stena Match Cup Sweden – den tredje deltävlingen i Alpari World Match Racing Tour. I år kommer vi dessutom få se ett Stena Sailing Team på startlinjen. Västkustsonen Johnie Berntsson och hans team seglar i år med Stena som huvudsponsor. Utnämnd som årets svenska seglare 2011 och med många seglingsmedaljer i bagaget siktar Johnie och Stena Sailing Team naturligtvis på en storslagen hemmaseger i år.
Läs mer och tävla: www.stenamatchcupsweden.com/competition
Om Stena Match Cup
Stena Match Cup Swedenär ett av Sveriges största publika evenemang och en av åtta VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget äger rum en vecka i början av juli varje sommar på Marstrand och drar normalt runt 115 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna. www.stenamatchcupsweden.com
Om titelsponsorn Stena
Stena Sfären är en av Sveriges största familjeägda företagsgrupper med företag över hela världen. Stena Sfärens fokus ligger på Färjelinjer, Rederi, Offshore Drilling, Fastigheter, Finans, Stena Adactum samt återvinning, miljö och handel. Stena Sfären har drygt 20 000 anställda och en omsättning på 60 miljarder SEK. www.stena.com
Bavaria har beslutat att separera segelbåtarna med namnet Grand Soleil från sin övriga tillverkning. Bavaria köpte Grand Soleil för två år sedan, men samarbetet har inte slagit så väl ut som företaget hoppades.
Uppköpet genomfördes sedan segelbåtsmarknaden hade börjat hämta sig igen efter den kraftiga nedgången 2008-09. Bland planerna fanns en kraftig expansion med nya produkter och nya marknader.
Grand Soleil innebar att Bavaria fick ett strategiskt tillskott med helt andra produkter som kompletterade Bavaria Group. Över 40 miljoner Euro har investerats för att få fart på Grand Soleil, vilket har gett resultat i bättre produkter och effektivare produktion.
Grand Soleil behöver dock ytterligare investeringar för att komma igång ordentligt, enligt Bavaria. Därför är företaget på väg att säljas eller på något annat sätt separeras från Bavaria Group.
Tre dagar har gått av västkustens stora seglarfest Stena Match Cup Sweden. Imorgon torsdag är det dags för en av evenemangets höjdpunkter, Childhood Race – där celebriteter deltar i en kappsegling för välgörenhet.
Plats: Marstrand
Tid: 4 juli 2013, tävlingen startar klockan 15:00 och pågår fram till 17:00
Imorgon torsdag 4 juli kommer kändisar och proffsseglare att segla till förmån för The Childhood Foundation. Initiativet kallas Childhood Race och arrangeras för sjätte året i rad ute på Marstrand.
Tävlingen avgörs i två korta seglingsrace runt en bana och de deltagande kändisarna kommer att segla på båtar ledda av elitseglarna från den stora regattan på Marstrand.
Vid racet kommer de totalt åtta båtarna att starta samtidigt för att segla mot en boj och plocka upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas. Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race. Seglingarna kommer att följas tätt av publiken från klipporna.
The Childhood Foundation är officiell välgörenhetsorganisation för Stena Match Cup Sweden vilket innebär att Childhood står som värdar för näringslivsseminariet Innovation Forum och kändisseglingen Childhood Race. De är dessutom är delaktiga i Stena Match Cup Swedens avdelning för barn, Kid’s Corner. Samtliga av evenemangets sponsorer är med och ger ekonomiskt bidrag till Childhood och 2012 blev det sammanlagt 475 000 kronor.
Årets deltagande och vilka båtar de seglar:
Stena Röd
Björn Hansen, Skeppare (SWE)
Johan Eurén
Moa Lignell
Sigrid Bertsson
Emma Igelström
Emil Lignell
Stena Blå
Johnnie Berntsson, Skeppare (SWE)
Alexandra Zazzi
Ann Rosman
Dan Sten Olsson
Volvo
Keith Swinton, Skeppare (AUS)
Ebba Ljungmark
Louise Carlsson
Emma Samuelsson
Daniel Alfredsson
Christian Olsson
Robert Kronberg
Pelle P
Ian Williams, Skeppare (GBR)
Pelle Petterson
Lasse Cronér
Ulf Ekberg
Jens Byggmark
Mattias Hargin
Marcus Larsson
Handelsbanken
Anna Kjellberg, Skeppare (SWE)
Stefan Karlsson
Hans Mosesson
Carl Bodin
Turkish Airlines
Caroline Sylvan, Skeppare (SWE)
Mustafa Tanriverdi
Jan Bylund
Krasimir Kostadinov
Christina Bjernudd
Marcus Larsson
Alpari
Adam Minoprio, Skeppare (NZL)
Chantelle Johnson
DB Schenkker
Mattieu Richard, Skeppare (FRA)
Hanna Fogelström
Jenny Alm
Frida Tegstedt
Jamina Roberts
Louise Sand
Essiq
Simone Ferrarese, Skeppare (ITA)
Eddie Bengtsson
Swedish Club
Phil Robertsson, skeppare (NZL)
Richard Kiw
Anna De Geer
Charlotte Brandin
Felix Mårtensson
Axel Andersson
Bilden:
Let’s Dance-trion seglar med Childhood i Celebrity Race 2011. Foto: Dan Ljungsvik.
Det var två rutinerade rävar som segrade i årets ÅF Offshore Race (tidigare Gotland Runt). I den tunga klassen, ORCi, vann DataCom, med skepparen Ralf Aspholm och i den breda klassen, SRS, segrade Matrisen Sailing Team, med skepparen Robert Szabo. Båda seglar för KSSS.
– Det var många ingredienser i årets race. Det var svårt att ta sig ur skärgården med besvärliga vindar. Och väl ute fick vi både kryss och läns, med både mycket och lite vind, säger Ralf som nu vann tävlingen runt Gotland för fjärde eller femte gången.
– Jag är faktiskt inte helt säker på hur många segrar jag har, säger han.
Med på DataCom fanns flera tunga namn som navigatören Roger Nilson, fördäckaren Anders Dahlsjö och taktikern Matt Humphries. Alla tre har rutin från jorden runt-kappsegling.
Som navigatör betyder Roger Nilson oerhört mycket för vägval och för framgång. Men Ralf vill lyfta fram båtens ägare, Christer Carenfelt, som var med för 25:e gången.
– Christer är 72 år och hade bestämt att detta var hans sista race runt Gotland. Nu fick han vinna och det var han som styrde den sista biten in mot Sandhamn.
I den stora breddklassen vann Farr 30:an Matrisen Sailing Team med skepparen Robert Szabo. Robert och hans gäng är aktiva i Farr 30-klassen och har en diger meritlista med toppar som EM-guld 2011, VM-silver 2012 och SM-guld 2013.
– Och vi har två klassegrar i den här tävlingen, 2010 och 2011. Men vi har aldrig vunnit totalen i SRS. Det känns såklart jättekul, säger Robert Szabo och fortsätter:
– Vi valde att köra på bara sex man i år, istället för sju. Därmed var vi 70 kg för lite på kryssen. Men emellanåt var det en fördel. Framför allt har vi seglat väldigt aggressivt hela tiden. Det var en viktig orsak till att vi vann.
Redan på tisdagen kunde segraren i den klassiska klassen koras. De gamla träbåtarna seglar ”bara” ner till Visby och vänder. Och den som gjorde det allra bäst var Anitra en 48 fot lång havskryssare i trä som seglas av skepparen Thomas Kahm.
S/Y Anitra ritades av Sparkman & Stephens och byggdes på Neglingevarvet 1958. Året efter vann hon klassiska Fastnet Race.
Foto: Oskar Kihlborg.
Bilder:
DataCom (Bild 1 och 2). Besättningen på Matrisen med skepparen Robert Szabo längst bak.
Det blev som väntat 100-fotaren Esimit Europa som tog ”line honor” i ÅF Offshore Race 2013. Cirka kl 03.30 på tisdagsmorgonen passerade hon, som första båt, mållinjen i Sandhamn.
Det var en mycket vacker – om än lite kylsagen – morgon i ytterskärgården när den blå båten gled över mållinjen. Tävlingen har hon fått segla mer eller mindre helt ensam eftersom hon lämnade konkurrenterna bakom sig redan någon minut efter starten på Stockholms ström i söndags kl 11:00.
Samtidigt som Esimit Europa gick i mål låg stora delar av de övriga tävlingsbåtarna nära Gotlands västkust, från Visby till Hoburgen. Och cirka 40 båtar hade rundat Gotlands södra udde. Men nästan hundra båtar hade ännu inte passerat Visby på sin väg söderut
Andra båt i mål blir med största sannolikhet Hugo Boss. Hon var sju timmar efter Esimit vid rundningen av Hoburgen, men har tagit in en del och kommer troligen att vara cirka tre timmar efter när det gäller målgången
Vem som vinner årets ÅF Offshore Race återstår dock att se.
Förhoppningsvis finns det ett slutresultat på onsdag eftermiddag.
Foto: Oskar Kihlborg.
Info: www.ksss.se
Volvo Penta har fått hård kritik för sina garantier de senaste åren. Men nu är en radikal förbättring på gång. Köpare av Volvo Pentas motorer och drivsystem för fritidsbåtar kan denna sommar se fram emot dubbla förbättringar i Volvo Pentas garantiåtagande.
Den grundläggande, begränsade garantin förlängs till upp till två år för det kompletta produktpaketet samt upp till tre år för vissa huvudkomponenter. Tillbehör som köps samtidigt med motorer kommer också att gynnas av en förlängd garantiperiod.
Från början juni 2013 förlängs Volvo Pentas garanti för motorer och drev till fritidsbåtar till att omfatta upp till 2+3 år. Under de första två årens användning erbjuder Volvo Pentas nya, internationella, begränsade garanti reparation eller utbyte av defekta delar i hela produktpaketet.
Som vanligt inom branschen har garantin en tidsgräns för antalet drifttimmar beroende på motor och drev. Denna tidsgräns är emellertid generös med tanke på att garantin endast gäller för fritidsbruk.
”Genom att förlänga vår internationella, begränsade garanti visar vi tydligt vilket förtroende vi har för kvaliteten i våra produkter”, säger Andréas Floberg, Manager Product Quality på Volvo Penta.
Huvudkomponenter får ytterligare skydd
Den kompletterande garantin – upp till 3 år för huvudkomponenter – träder in när den första garantiperioden har gått ut. Detta ger båtägarna ett ytterligare skydd.
”Båtägare med större, mer tekniskt komplexa drivsystem installerade i sina båtar, som till exempel den mycket populära Volvo Penta IPS, kommer troligen att vara dem som mest värdesätter det utökade skyddet för huvudkomponenter”, tillägger Andréas Floberg.
Även tillbehör
En extra faktor är att tillbehör betraktas som delar av motorpaketet och får upp till två års skydd inom garantin.
”Med den internationella, begränsade garantin tar Volvo Penta ansvar för sina produkter. För att båtägare ska kunna njuta av sin båtupplevelse maximalt, är det också viktigt att de utför regelbunden service och underhåll enligt instruktionerna i användarmanualen”, summerar Andréas Floberg.
Lättare, renare, snabbare, starkare och med ett vikt/effekt-förhållande i världsklass. Så beskrev Volvo Penta sin V8-380 vid lanseringen för ett år sedan. Nu växer Volvo Pentas V8-serie med två nya motorer, som båda är en del av Volvo Pentas nya generation av toppmoderna, 6-liters, V8-bensinmotorer för marint bruk.
Precis som sin föregångare, är V8-430 och V8-350 BSO högpresterande motorer, laddade med ny teknik. V8-430 uppfyller kraven i US EPA med god marginal och V8-350 är certifierad för Europa (IMCI) och användning på Bodensjön (Bodensee).
Den nya generationen V8-motorer från Volvo Penta är resultatet av flera års intensivt utvecklings¬arbete och innebär teknikmässigt ett stort steg framåt för marina bensinmotorer.
De nya, kraftfulla motorpaketen på 430 och 350 hk är kompakta och lätta, de väger runt 100 kilo mindre än någon annan motor i motsvarande klasser på marknaden, vilket resulterat i mycket konkurrenskraftiga vikt/effekt-förhållanden.
Samtidigt är de nya motorerna tåligare, bränslesnålare, oljesnåla och, tack vare den nya katalysatorn, har utsläppsnivåerna sänkts avsevärt. Nya V8-430 uppfyller alltså – med god marginal – kraven i US EPA och V8-350 BSO uppfyller kraven för Bodensjön (Bodensee).
Motorerna har även utrustats med VVT-teknik (Variable Valve Timing), som optimerar vrid-momentet vid låga varvtal och samtidigt maximerar effektuttaget vid höga varvtal, vilket resulterar i snabbare acceleration, ökad maxfart och jämnare, bättre respons i mellanregistret.
V8-430 är baserad på samma motortyp som V8-380, men innehåller ett antal förändringar inne i motorn som möjliggör ökat effektuttag. Maskinvaran i V8-350 BSO är densamma som den i V8-380.
Enkel installation och vacker design
Båda de nya motorerna har skyddade avgassystem tillverkade i aluminium för att minska vikten, och avgasflödet har optimerats för högsta möjliga prestanda. Motorerna och avgassystemen är färskvattenkylda, som standard.
V8-430 och V8-350 BSO är utrustade med katalysator som standard. Ovanpå alla dessa prestanda¬förbättringar är motorerna – liksom alla Volvo Pentas bensinmotorer – fullt integrerade med EVC, Volvo Pentas elektroniska plattform.
Båda motorerna är också lättinstallerade och följer det senaste designspråket som är framtaget speciellt för Volvo Pentas bensinmotorserie.
Motordata
V8-430
Vevaxeleffekt: 430 hk vid 5800 rpm
Konfiguration: V8, Multi-port insprutningssystem, färskvattenkyld
Cylindervolym: 6,0 liter
Utsläpp: US EPA, CARB, EU RCD
V8-350 BSO
Vevaxeleffekt: 350 hk vid 5800 rpm
Konfiguration: V8, Multi-port insprutningssystem, färskvattenkyld
Cylindervolym: 6,0 liter
Utsläpp: EU RCD, BSO, endast singelinstallationer
Sommarens nytillskott bland aktiviteterna hos BryggCaféet i Grötvik är “Allsång på Bryggan” varje söndagskväll i juli. En hyllning till “Evert Taube i våra hjärtan – en resa i tid och rum” där Christina Angsvik Tyrstad, ackompanjerad av Trolle Lind på dragspel, bjuder in alla Taubeälskare av sjunga med i favoritvisorna.
”Gäst på Bryggan” – inleds 9 juli med Ginna Lindberg och Frida Stranne som tar oss med till USA och dess politiska landskap. Därefter kommer 14 nya och återvändande ”Gäster” med lokalanknytning, visst kändisskap och ett engagerande ämne – tis & ons & torsd 9/7 – 8/8 (detaljprogram www.bryggcafeet.com )
Ralf Edström, Johannes Brost, Jörgen Persson, Thomas Petersson, Ian Wachtmeister, Hans Hoff och Henrik von Sydow är bara några av de spännande “Gästerna” i sommar som inkluderar Sveriges Ambassadör i Nord-Korea – Karl-Olof Andersson.
”Dans på Bryggan” fredagar med ”Elvis4Ever”
”Optimistjolleskola” dagligen för barn 8-15 år
”Sommartango på Bryggan” måndagar 18-21, – argentinsk tango
Sommaren avslutas traditionsenligt med ”Besök Tylö fyrplats” på den internationella fyrdagen söndag 18 aug där Svenska Fyrsällskapet, BryggCaféet Grötvik och medlemmar i Grötviks Segelsällskap ordnar transporter.
Ett unikt tillfälle att se den pietetsfulla renoveringen och fantastiska miljön på Tylön.
Dagligen kan alla barn och “vuxna barn” meta krabbor med utrustning som tillhandahålls på BryggCaféet samt träffa Brygghunden Laban!
Info: www.bryggcafeet.com
Peter Klock var 1994 med och grundade Stena Match Cup Sweden på Marstrand och det är till stor del tack vare honom som evenemanget nu hålls igen, 19 år efter starten. Han såg tidigt Marstrands potential som arena för ett omfamnande, energifyllt och glädjerikt seglingsevenemang.
Dessa tre ord kan också användas för att beskriva den vår nya medlem i Stena Match Cup Sweden Hall of Fame – en vän som vi alla saknar och fortfarande önskar var ibland oss – Peter Klock.
Peter Klock, tidigare VD för Göteborgs Kungliga Seglarsällskap och medgrundare av Stena Match Cup Sweden, gick bort dagarna före jul efter en tids kamp mot cancer. Våra tankar går forfarande till hans familj och vi beklagar deras sorg.
Han är saknad i den svenska och internationella seglingsvärlden, och Peter berörde många människor som han träffade under sitt liv. Vi är många som minns hans hårda arbete och professionalism som en förstklassig seglare, som funktionär och som verkställande direktör för GKSS.
Under många år var Peter Klock projektledare för Stena Match Cup Sweden på Marstrand, han var en stor del i att bygga grunden och senare bidrog han i allra högsta grad till att göra evenemanget till vad det är idag. Även andra tankar dyker upp när man tänker på Peter – en varm, smart och rolig person som alltid gav en hjälpande hand. Han älskade att lösa problem och var duktig på det, inget problem var för stort eller litet.
Känslan av saknad är kanske ännu starkare den här veckan. Det är hjärtskärande att inse att han inte är här för att ta del av regattan – att inte se honom gå längs stranden, titta på tävlingen, prata med vänner och hjälpa till där det behövs. Vi är många som saknar Peter Klock och det är en stor ära för Stena Match Cup Sweden att ge honom en plats i vår Hall of Fame, bredvid vännerna Magnus Holmberg, Peter Gilmour och Pelle Pettersson.
Officiell motivering till introduktionen av Peter Klock i Stena Match Cup Sweden Hall of Fame:
“Själen i Stena Match Cup Sweden delas i många hänseenden av själva tävlingen och Peter Klock. Han la sitt hjärta, sin omsorg och många års hårt arbete för att skapa det som idag är det största seglingsevenemanget i Sverige. Peters förmåga att engagera, driva på och samla styrkorna med ett leende och en hand på axeln har lagt grunden till hur funktionärskadern idag genomför evenemanget. Hans kunskap, kontakter och kännedom inom seglingssporten har öppnat dörrar för tävlingen globalt och hjälpt skapa en regatta som omtalas med respekt över hela världen. Peters anda kommer att fortsätta vila över tävlingen för alltid.”
Kommentarer
Jo Appen var ju gratis men sen kosta ju allting😒