Lördagen 20 april blir det temadag om båtlivet i Hällevik i Sölvesborgs kommun. Temadagen är ett led i en satsning för att visar på insatser som främjar ett hållbart båtliv som minimerar negativa effekter på miljön.
Pressmeddelande:
Lördagen 20 april kl. 11:00-17:00
Hamnen i Hällevik
Vad händer?
Visning av båtbottentvätten | besök ett fartyg från Kustbevakningen |visning av solceller för båtar.
Sjöräddningssällskapet finns på plats | utställning av hur vi påverkar havsmiljön | Älmhult marina produkter och
Företaget MMG visar båtar.
Fogarolli säljer kaffe.
Prova på paddling
Jazzbandet Hälleviks Washboard spelar.
Tipsrunda för barn.
Sillatåget.
Smiling Shark är ett nytt koncept med UV-säkra produkter som lanseras på den svenska marknaden under våren. Till en början lanseras UV-kläder och hattar.
En hög solskyddsfaktor är viktig för barnens ömtåliga hud. Alla Smiling Sharks produkter är testade och godkända enligt AS/NZ 4399:1996 och uppfyller kraven för ”excellent sun protection” UPF 50+. Detta är den högsta rating tyger i kläder kan få.
Fördelen med UV-kläder är att man endast behöver smörja den del av huden som ej täcks av kläder med solkräm.
Smiling Shark tillverkas i högkvalitativt badtyg som är godkänt för klorerat- och saltvatten och inte innehåller några för huden skadliga ämnen.
Alla produkter finns i flera härliga färger. De mest populära är produkterna med kamomönster.
Info: www.jollyroom.se
Pris
Dräkter 279 kr.
Tröjor 249 kr.
Hattar 139 kr.
Under vintern har Sjöfartsverket testat Sveriges första hydrokopter för lotsutsättning i Bottenviken. Hydrokoptern har extremt god förmåga att ta sig fram i besvärliga vinterförhållanden och om försöket faller väl ut kan flera hydrokoptrar komma att sättas in utefter Norrlandskusten.
Till skillnad mot de befintliga lotsbåtarna och svävarna klarar hydrokoptern att ta sig fram över både 1,5 meter höga isvallar, mjuk snö, blötsnö och krossis. En annan fördel är att hydrokoptern tar sig över isrännan där fartygen gått fram. Öppet vatten klarar den av i tio knops hastighet, även om det inte är det optimala underlaget.
– Med hjälp av hydrokoptern kan lotsarna under issäsongen komma ut till väntande fartyg betydligt snabbare än när vi använder lotsbåten. Besparingen är dessutom dubbel, eftersom hydrokoptern drar betydligt mindre bränsle per timme, säger Birgitte Holmblad, Sjöfartsverkets driftchef i Bottenvikens trafikområde.
Historien om hur hydrokoptern hamnade i Skellefteå börjar i Finland. Båtmännen på stationen i Skellefteå lade under den stränga isvintern 2011 märke till att de finska kollegerna på andra sidan Bottenviken klarade av att betydligt snabbare ta sig ut till fartyg som väntade på lots. Finnarna å sin sida körde bara med hydrokoptrar.
Svävarna avvecklade de för några år sedan och kuttrarna lägger de numera i vinterförvaring när isen blir 20 centimeter. Ett studiebesök hos de finska lotsarna avslöjade att hydrokoptrarna varit i vintertjänst i 13 år och att man inte stött på några nackdelar med dem.
– Lotskuttern i Skellefteå förbrukar ungefär 125 liter bunkerolja per timme och klarar 30 centimeter fast is i 2-3 knops fart, men det sliter fruktansvärt på skrovet.
– Varvskostnaden för lotskuttern efter vintern 2011 var drygt 160 000 kronor. Därför beslutade vi att testa om hydrokoptern, som förbrukar cirka 15 liter bensin per timme, kan vara ett alternativ för lotsutsättning under issäsongen, säger Birgitte Holmblad.
Hydrokoptern går under namnet Pilot 846. Nu ska försöket utvärderas och eventuellt kommer fler hydrokoptrar att införskaffas. Utmed Bottenviken och Kvarken har Sjöfartsverket lotsstationer i Örnsköldsvik, Umeå, Skellefteå och Luleå.
Bilden:
Hydrokoptern har extremt god förmåga att ta sig fram i besvärliga vinterförhållanden, bland annat över krossis.
Havs- och vattenmyndighetens förslag till vägledning för reglering av fiske i marina skyddade områden är nu klar. – Tillsammans med länsstyrelserna vill vi bygga ett regelverk som ger ett långsiktigt skydd med tydliga bestämmelser för varje område. Både miljöbalken och fiskelagen kan användas för att uppnå detta, det måste göras bedömningar i varje enskilt fall för att få bästa resultat, säger generaldirektör Björn Risinger.
Fiske kan skada bottenmiljöer, leda till oönskade bifångster av exempelvis fåglar samt påverka ekosystemen negativt. När det gäller skador på bottenmiljöer så är det framför allt olika typer av bottentrålar som orsakar mest skada men även andra fiskeredskap som nät och snörpvad kan skada livet här.
Våren 2011 gav Fiskeriverket och Naturvårdsverket ut rapporten ”Reglering av fiske i skyddade havsområden”. Denna föreslog att Havs- och vattenmyndigheten, HaV, skulle ta fram en vägledning som ett stöd för länsstyrelserna och kommunerna vid arbete med marint områdesskydd. Vägledningen skulle ge tydliga riktlinjer för hur myndigheterna bör arbeta för att minska negativ påverkan från fiske i värdefulla marina miljöer.
– Vårt förslag till vägledning beskriver när reglering av fiske kan vara aktuellt, vilken lagstiftning som bör användas samt hur man bör gå tillväga. Vi ser inget motsatsförhållande mellan de två lagstiftningarna miljöbalken och fiskelagen utan att de kan användas i samverkan för att uppnå det önskade syftet med det skyddade området, säger Björn Risinger.
Med marina skyddade områden avses främst naturreservat, nationalparker och Natura 2000-områden som är ett nätverk av skyddade områden inom EU. I Sverige finns drygt 3500 Natura 2000-områden och av dessa finns cirka 400 vid kust och hav.
Sverige har förbundit sig skydda vissa arter och livsmiljöer i Natura 2000-områden, bland annat rev, sandbankar och smala Östersjövikar. Arter som kan vara utpekade är exempelvis tumlare och våra tre sälarter, knubbsäl, gråsäl och vikare.
Kosterhavets nationalpark, Örefjärden-Snöanskärgården och Natura 2000-områdena Bratten och Fladen-Lilla Middelgrund är exempel på marina skyddade områden där fiskeregleringar genomförts eller förbereds.
– Använt på rätt sätt kan fiskereglering i skyddade områden tillgodose både naturvårdens och fiskeriförvaltningens intressen, eftersom friska hav med välbevarade livsmiljöer är en förutsättning för ett långsiktigt hållbart fiske, säger Lena Tingström på HaV, som samordnat arbetet med att ta fram vägledningen.
– I förslaget till vägledning ger vi flera olika exempel på hur lagstiftningarna ska tillämpas i olika fall.
De formella förutsättningarna för att reglera fiske i skyddade marina områden varierar i tre administrativa zoner; innanför trålgränsen, området mellan trålgränsen och territorialhavsgränsen samt i ekonomisk zon.
Innanför trålgränsen fiskar svenska fiskare och vi kan reglera fisket själva. Utanför trålgränsen har Sverige ingått avtal med andra länder rörande fiske. Historiskt har dessa avtal fungerat så att om Sverige reglerar fiske utanför trålgränsen så gäller bara restriktionerna för den svenska fiskeflottan.
För att få fiskeregleringar som gäller alla som fiskar i området måste man därför komma överens med de andra nationerna så att de också inför samma regleringar. Sådana diskussioner pågår nu mellan Sverige och Danmark om några av områdena i Kattegatt.
– När det gäller Natura 2000-området Bratten i Skagerrak så arbetar länsstyrelsen i Västra Götaland med att ta fram en förvaltningsplan som bland annat påtalar behovet av fiskeregleringar. I det arbetet är såväl svenska, danska och norska fiskeintressen inbjudna, säger Lena Tingström.
I ekonomiska zonen beslutar EU genom den gemensamma fiskeripolitiken. Medlemsstaterna har inte har möjlighet att reglera andra nationers fiske här.
– För att nå ett långsiktigt skydd av de värdefulla marina miljöerna behöver vi bindande och långsiktiga bestämmelser som innebär uttryckligt förbud mot skadliga verksamheter inom vissa givna områden, säger Björn Risinger.
HaV:s förhoppning är att vägledningen blir ett nytt avstamp för arbetet med att bevara de värdefulla havsmiljöerna. Under våren kommer HaV därför att bjuda in länsstyrelserna för att diskutera hur skyddet av de marina miljöerna kan stärkas.
– Tidigare har diskussionen mer handlat om hur vissa tillståndsfrågor ska hanteras i Natura 2000-områdena. Med den vägledning som vi presenterar nu tar vi sikte på frågor om långsiktigt skydd och hur bindande restriktioner mot skadligt fiske kan förberedas och beslutas för de skyddade områdena i våra havsområden, säger Björn Risinger.
– Vi räknar också med att öka arbetsinsatserna från Havs- och vattenmyndigheten för ett starkare marint naturskydd.
Förslaget till vägledning går på remiss till bland andra länsstyrelserna, Naturvårdsverket, Jordbruksverket, Sveriges kommuner och landsting, Sveriges naturskyddsförening, Greenpeace, Sportfiskarna och Sveriges Fiskares Riksförbund. Synpunkter på vägledningen kan lämnas fram till den 20 juni.
Källa: HaV.
Lysekil Women’s Match lockar varje sommar världseliten i matchracing för damer till den bohuslänska seglingsmetropolen, där Preem nu får sällskap av rederiet Thun Tankers som huvudsponsor: – Vi är förstås väldigt glada att Thun Tankers har valt att sponsra Lysekil Women’s Match. Tack vare starka kommersiella partners till evenemanget har vi möjlighet att fortsatt utveckla såväl de publika som de idrottsliga delarna av tävlingen, säger Anna Holmdahl White, projektledare för Lysekil Women’s Match.
– För oss känns det bra att visa upp och berätta mer om Thun Tankers och de övriga verksamheterna i Erik Thun AB i samband med ett så uppskattat och väl arrangerat evenemang för seglande tjejer, säger Joakim Lund, Chief Commercial Officer för Thun Tankers.
Thun Tankers moderbolag Erik Thun AB bildades 1938 och har bedrivit tankerverksamhet sedan 1952. I vintras startade man rederiet Thun Tankers i samband med att man köpte loss tidigare gemensamt ägda fartyg från Broström.
När det nygamla varumärket Thun Tankers nu satts på marknaden, så blir sponsringssatsningen på Lysekil Women’s Match en viktig ingrediens:
– Absolut! Det är ett evenemang som passar oss och vår verksamhet väl – västkusten, havet och segling ligger oss varmt om hjärtat. Och så är det förstås viktigt för oss att vi kan engagera oss i ett sammanhang där kvinnor är så framgångsrika. Många pusselbitar faller på plats i och med detta, säger Joakim Lund och avslöjar att Lysekil Women’s Match också blir en del i firandet av Erik Thun AB:s 75-årsjubileum.
– Det känns fantastiskt kul för tävlingen och för damseglingen att Thun Tankers väljer att satsa på Lysekil Women’s Match. Vi ser verkligen fram emot ett långsiktigt samarbete, kommenterar Anna Holmdahl White, som också gläds åt att Lysekil Women’s Match i år utgör finalen i den nyinstiftade världsserien i matchracing för damer – Women’s International Match Racing Series.
– Sammantaget innebär de här båda nyheterna att framtiden för damernas matchracing och för Lysekil Women’s Match ser väldigt positiv ut!
Lysekil Women’s Match är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.
Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den åttonde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras 5 – 10 augusti av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.
Lysekil Women’s Match är final i nya Women’s International Match Racing Series, med tävlingar i Frankrike, Korea, Danmark, USA och Sverige. Den internationella seriens prispott på 50 000 USD fördelas i Lysekil.
Huvudsponsorer för Lysekil Women’s Match är Preem och Thun Tankers, med Lysekils Kommun som värdstad.
– Barn och ungdomskonferens genomförd på Åland Nordiska skärgårdssamarbetet hade under måndagen en konferens i Mariehamn, Åland. Konferensen anordnades i samverkan med Ålands landskapsregering, Eu-projektet Young Voices och dess samverkanspartners. Syftet är att öka barnperspektivet i alla verksamheter som berör barn och unga i skärgården.
Målgruppen för konferensen var politiker, tjänstemän och andra vuxna beslutsfattare och anslutningen till arrangemanget var stort. Ett 40-tal personer som är verksamma i Ålands, Egentliga Finlands och Stockholms skärgårdar deltog.
– Skärgården är en bra miljö för barn och ungdomar att vara i, det gäller att vi vuxna tar till oss de önskemål som de har för att skärgården ska fortsätta vara en attraktiv boendemiljö för barnfamiljer och att fler vill komma ut för rekreation i skärgården, säger Lena Nyberg Vd Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län och en av föreläsarna vid konferensen.
Barn och unga blir allt för sällan hörda när beslut ska fattas som berör dem. Vuxna måste lära sig att lyssna till de unga skärgårdsborna. Om man tar till sig vad barn och unga tycker blir beslutsfattarna bättre på att fatta beslut och besluten får bättre kvalitét.
– Konferensen anordnades för att lyfta fram barn och ungas rättighet att få säga sin mening innan vuxna fattar beslut, säger Sandra Löfgren projektledare för Young Voices i Sverige. Projektet startades av Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län för att öka barnanpassningen av stiftelsens verksamhet. Projektet är ett samarbete mellan stiftelsen, Österåkers kommun, Friluftsfrämjandet och Skunk, skärgårdsungdomarnas intresseorganisation på Åland.
Vid möten med unga skärgårdsbor framgår det tydligt att de vill vara med och bestämma. Det är bra för beslutens kvalitét men det är dessutom en rättighet barn och unga har enligt FN:s konvention om barnets rättigheter och som vi vuxna har lovat att leva upp till.
– Bra kommunikationer, fler mötesplatser och ordnade aktiviteter är de frågor som oftast lyfts fram i mötet med skärgårdsungdomar, avslutar projektledaren Sandra Löfgren.
Bilden:
Ungdomssamordare Marlene Wåhlstedt berättar om Ungas inflytande i Värmdö kommun.
ZF marina manöversystem för alla varianter av motorer, backslag och drev. I år är det dags att uppgradera båten från mekanisk vajer till elektroniskt reglage! ZF marina manöversystem används både av båttillverkare och hemmamekaniker världen över.
9110 Microcommander ingår i ZF 9000-serie och lämpar sig för nyproduktion såväl som för att ersätta gamla wiresystem. Den har enkel installation med plug-in kontakt. Några av dess funktioner inkluderar:
•Startspärr som förhindrar start av motorn om reglaget inte är i neutralläge
•Gas- och växlingsskydd
•Reglerspärr vid för lågt oljetryck i backslaget
•Motorsynkronisering som ser till att motorerna automatiskt alltid håller samma varvtal. Det går då att även att manövrera en båt med två motorer med ett enspaks reglage.
•Handreglage som styr såväl gas-och växelfunktion som roder och/eller bogpropeller.
•Vanligtvis kan fyra till fem manöverenheter och handreglage installeras.
Kommentarer
HUR LÅNG BLIR FÖRDRÖJNING MELLAN MANÖVER OCH VÄXELN I OCH UR
Vad gör en motorbåt i skidbacken? Den frågan ställde sig många skidåkare i helgen då Sweboat marknadsförde Upptäck Båtlivet på skidfesten Ski Funtastic i Sälen under parollen ”Vad gör du i sommar?”
Under 2013 genomför Sweboat en kampanj för att locka nya utövare till båtlivet. Kampanjen genomförs främst i sociala medier men även genom olika aktiviteter på olika platser runt om i landet. En av dessa var den årliga skidfesten Ski Funtastic där barn och ungdomar med familjer träffar och tävlar med det alpina skidlandslaget. Totalt var över 5 000 personer på plats under tre dagar den 11–13 april.
På plats i målområdet av backen ställde Sweboat ut den motorbåt som man kan vinna i tävlingen ”Vinn ett båtliv” på www.upptäckbåtlivet.se samt berättade om alla fantastiska upplevelser ett båtliv kan innebära. Vårt deltagande och själva båten väckte stort intresse och positiva kommentarer, både direkt på plats och på Upptäck Båtlivets Facebooksida som följde eventet med bilder och videos.
Upptäckbåtlivet.se är guiden för dig som längtar ut på sjön. Där hittar du allt du behöver för att ta steget och uppleva allt det fantastiska som båtlivet har att erbjuda. Se filmer, bilder, artiklar och guider samt delta i tävlingar med fina priser! Upptäck Båtlivet är initiativ av Sweboat – Båtbranschens Riksförbund.
Sweboat är båtbranschens intresseorganisation med cirka 400 medlemsföretag. Verksamhetens målsättning är att främja och värna gemensamma branschintressen, skapa gynnsamma verksamhetsbetingelser för branschen, vara branschens talesman och remissorgan, skapa förståelse för branschens vikt och roll i samhället samt medverka till en positiv inställning till båtlivet.
Info: www.upptäckbåtlivet.se
Ängar av ålgräs är en av havsbottens viktigaste miljöer. Dessvärre har övergödning och exploatering gjort att ålgräsets utbredning har minskat dramatiskt i Västerhavet, och många av förlusterna går aldrig att reparera. Om detta, och vad som görs för att bevara och återskapa det viktiga ålgräset, kan du läsa i nya numret av Västerhavet – aktuellt om miljön i Skagerrak, Kattegatt och Öresund.
Sedan 1980-talet har mängden snabbväxande, fintrådiga algmattor ökat i Skagerrak. De kan periodvis täcka stora områden och anses ha bidragit till att utbredningen av ålgräsängar i Bohuslän minskat med runt 60 procent sedan 1980-talet. Nya studier visar att förekomsten av algmattor kan vara kopplad till överfiske och så kallade trofiska kaskadeffekter. När andelen små rovfiskar ökar minskar nämligen mängden små algbetande kräftdjur, vilket gynnar tillväxten av fintrådiga alger. En stor andel av Bohusläns skyddade mjukbottenområden är idag exploaterade genom marinor, småbåtshamnar och muddrade bryggor, vilket också bidragit till att ålgräset trängts undan.
Ålgräsängarnas unika roll på grunda mjukbottnar gynnar inte bara de växter och djur som lever där. En ålgräsäng stabiliserar också bottensedimentet och tar upp partiklar och näringsämnen ur vattnet, vilket förbättrar vattenkvaliteten och minskar effekterna av övergödningen. I det aktuella numret av Västerhavet kan du läsa om hur forskare och myndigheter utmed Västerhavskusten jobbar för att få en bild av hur mycket ålgräs vi har kvar, hur vi kan skydda det och till viss del även restaurera förstörda ängar.
I andra artiklar kan du läsa om hur det egentligen går till när fiskekvoter sätts, om hur man försöker återskapa utrotade torskbestånd i Bohusläns fjordar, vad vi kan förvänta oss av havsnivån i ett varmare västkustklimat och hur vädret och näringssituationen i havet var under förra året. Bland mycket annat.
Källa: HaV.
Expo Roslagen hålls 3-4 maj och här kommer över hundratalet företag att ta plats, många med stark förankring i Roslagen. Ett av dessa är företag är Marinteknik i Norrtälje ab, som presenterar två av sina båtmodeller av märket ALUKIN. Båtarna kommer finnas på plats utanför entrén vid mässhallen på Sportcentrum som ligger centyralt i Norrtälje.
– Vill man boka tid för provkörning så kan man göra det när vi har bemanning, annars går
det bra att kontakta oss närsomhelst, säger Peter Nikula VD på Marinteknik i Norrtälje ab.
De båtmodeller företaget valt att visa på mässan är hyttbåten ALUKIN Cabin 750 samt den sportiga dubbelpulpetaren ALUKIN DP 650, den sistnämnda av så kallad bowrider- modell. I ALUKINs modellserie finns i dag fem olika modeller och fler av dem går att få i storlekar från 6 meter upp till 9,5 meter, vilket innebär stor flexibilitet och ett brett utbud.
– Vi jobbar med att anpassa båtarna med individuella lösningar, allt för att båten ska bli så funktionell som det bara är möjligt för den enskilde båtägaren, utan att det för den skull inkräktar på designen, säger Peter Nikula.
Till de lite större anpassningsmöjligheterna hör bland annat en klafflösning i fören som underlättar vid lastning. En bra funktion om man exempelvis vill ta med fyrhjulingen ut till skärgårdsön. Andra individuella önskemål kan ses som en exklusiv möjlighet för kunden att få en skräddarsydd båt efter sitt behov. Det möjliggörs främst för att företaget håller i hela processen internt, från ritning och konstruktion till bygge, CE-märkning och försäljning direkt till slutkund.
Aluminiumbåtar är ett segment i båtvärlden som växer snabbt. Till de kategorier som idag upplevs vara bland de mest trendiga, hör de helsvetsade och hantverksbyggda båtarna. Tåliga slitvargar, råa till utseendet, men praktiska och lättskötta, kan vara en passande beskrivning.
– Våra båtar byggs egentligen väldigt överdimensionerade för fritidsbruk. De är extremt förstärkta i botten i jämförelse med flertalet andra fritidsbåtar. Men det ger en styvhet och styrka i skrovet som också avspeglar sig i sjön. De tål hård sjö, har en mjuk gång och det är roligt att köra dem i alla väder, berättar Peter.
För den som känner sig manad att provköra så kommer datum för arrangerade demokörningar läggas ut löpande på hemsidan: www.alukin.se samt på facebook: www.facebook.com/Alukinboats.
Det engelska motorbåtsvarvet Fairline har presenterat de första bilderna på sin nya modell Fairline Targa 48 OPEN. Det är en rymlig och välutrustad båt i Medelhavsstil. Motorerna är två stycken Volvo Penta IPS.
Den rådande designtrenden för motorbåtar är att bygga stora och öppna båtar med mycket ljus och gott om plats. Uterummet på båten är i centrum med “sociala utrymmen” som den kanske viktigaste ingrediensen. Det ska finnas plats för en familj att vara ute med båten, men det är minst lika viktigt att goda vänner också kan följa med och helst bo lika bra ombord som hemma.
Den helt nya Fairline Targa 48 OPEN har gott om plats. Ändå är detta en relativt komptakt båt på 14,73 m, vilket är måttligt i det segment som Fairline befinner sig.
Båten har bland annat en stor midkabin med en soffa (tillval) som kan förvandlas till en extrabädd. Det finns även en till stor kabin under däck, även den försedd med en extrabädd för den som har barn med sig ombord. Den som vill kan få en tredje kabin eller – om han eller hon så önskar – ett fullutrustat pentry med kyl och frys under däck.
Stora panoramarutor släpper in ljus och rymd i båten. Det finns även en stor solbädd och en ordentlig badplattform, som är höj- och sänkbar.
Tekniska data
Längd:14,73 m
Bredd: 4,33 m
Kojer:4-7
Vikt: 13 000 kg
Bränsletankar: 1 350 liter
Vattentankar: 440 liter
Motorer: 2xVolvo Penta IPS600 D6-435 Diesel 435 hk vardera
Garage för Williams 285 Jet RIB
Info: www.fairline.com
Nord West & Najad hade inga båtar i lager när varvet gick i konkurs. Det framkom vid edgångssammanträdet, som hölls vid Uddevalla Tingsrätt. Enligt konkursförvaltaren, advokat Fredrik Tengström, finns även flera nya spekulanter till att köpa den konkursdrabbade verksamheten och ta över produktionen av de välkända båtarna.
Det är tidningen Bohusläningen som rapporterar från edgångssammanträdet, där både konkursförvaltaren och varvets ägare, Benny Martinsson, fanns på plats.
Varvet och dotterbolaget Lyse Plastprodukter sattes i konkurs 26 februari. Skulderna uppgår till över 186 Mkr, varav skulderna till leverantörerna är på över 24 Mkr.
Varvet hade över 100 anställda vid konkursen.
Info: http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.2100245-nya-spekulanter-pa-varvet
Norska vattenforskaren Anne Lyche Solheim är en av huvudtalarna vid nästa veckas Havs- och vattenforum 2013 i Göteborg. Hon har haft en nyckelroll i arbetet med EU:s ramdirektiv för vatten. – 55 procent av Europas sjöar, älvar och kustvatten är i dag i dåligt ekologiskt tillstånd med exempelvis övergödning som ger algblomningar i sjöar och kustvatten och vandringshinder som påverkar fiskebestånd och annat liv negativt, säger Anne Lyche Solheim.
Enligt EU:s ramdirektiv för vatten ska alla EU-länder ha uppnått god ekologisk vattenstatus senast 2015. Målet är också att bättre samordna gränsvärden för bedömning av tillstånd inom och mellan länderna för att kunna ta fram rätt åtgärder. 2004 infördes direktivet i svensk lagstiftning genom bland annat vattenförvaltningsförordningen.
I höstas presenterade Europeiska miljöbyrån, EEA, rapporten ”Assessment of Status and Pressures”, som del av EU-kommissonens meddelande til EU-parlamentet; ”A Blueprint to Safeguard Europe’s Water Resources”. Den beskriver hur situationen ser ut i dag, vad som hotar kvaliteten och tillgången på vatten i framtiden samt ger förslag på vilka satsningar och åtgärder som bör göras. Anne Lyche Solheim är seniorforskare vid norska institutet för vattenforskning, NIVA, specialiserad på ramdirektivet för vatten och en av de ansvariga bakom EEA-rapporten.
Hon är med och inviger Havs- och vattenforum 2013 som öppnas på tisdag, 16 april, och talar på temat ”Finns det något bra vatten i Europa?”.
– Förutom att mer än hälften av Europas vatten är i dåligt ekologiskt tillstånd så råder också en stor obalans mellan länder och områden. Värst är situationen i mellersta Europa och länder som Tyskland, Holland och Belgien, där över 90 procent av vattnen anses vara i dåligt ekologiskt tillstånd, säger Anne Lyche Solheim.
– Även i Polen, Frankrike och sydöstra England är vattenkvaliteten väldigt allvarlig. Huvudorsaken är att detta är områden som är tätbefolkade och där det bedrivs intensivt jordbruk.
I länder som Sverige och Finland har sjöar, älvar och kustvatten generellt ett bättre ekologiskt tillstånd och det finns god tillgång på vatten. Samma sak gäller troligen för Norge, som inte är medlem i EU och först 2015 kommer att rapportera tillståndet i landets vatten.
– En förklaring är att vi har väldigt små befolkningar i kombination med stor areal med många sjöar och älvar. Vi är inte heller så beroende av grundvattnet som många andra europeiska länder som därför ofta drabbas svårt av torka och vattenbrist, säger Anne Lyche Solheim.
– Men även här i norra Europa ser vi problemområden, framförallt i och omkring de större städerna och i områden med mycket jordbruk. I exempelvis Stockholmsområdet når mellan 70 och 90 procent av vattnen inte upp till gott ekologiskt tillstånd.
”A Blueprint to Safeguard Europe’s Water Resources” slår fast att det krävs mer av medlemsländerna för att komma tillrätta med vattenföroreningar, vandringshinder för fisk, användningen av vatten inom jordbruk och för energiproduktion, markanvändning och konsekvenser av klimatförändringen.
– Det behövs en mängd olika åtgärder för at bättra situationen. En av de viktigaste är att återställa den naturliga vegetationen längs älvar och åar. I många av Europas länder har vegetationen längs älvarna tagits bort från jordbruks- och stadsområden. Ibland leds vattendragen via rör under bebyggelsen, säger Anne Lyche Solheim.
– Ett naturligt vegetationsbälte längs älvarna är viktigt för den biologiska mångfalden. Det suger upp föroreningar, ger skydd för fisk och minskar också risken för översvämningar, säger Anne Lyche Solheim.
Så länge befolkningen i Europa fortsätter att växa och produktionen av mat och energi från vattenkraft ökar så fortsätter även trycket på sjöar, älvar och vattendrag att öka. Därför är det viktigt med en gemensam strategi inom EU-länderna och Norge.
– Det är stor risk att vattensituationen försämras inom loppet av 10 – 20 år. Därför måste vi agera nu. Vi vill ju att vi och framtida generationer ska kunna fortsätta bada, fiska och dricka vatten ur kranen, säger Anne Lyche Solheim.
Källa: HaV.
Gustavsbergs Sportfiskeklubb hjälper nu Sportfiskarna med fiskevårdsarbetet genom att skänka 10 000 kronor till fiskevårdsprojektet Ge fan i våra vatten.
Fiskeklubben har sitt säte på Värmdö strax öster om Stockholm. Här finns flera aktuella exempel på fiskevårdsåtgärder i närområdet som Sportfiskarna på olika sätt bidragit till, bland annat samarbetsprojektet kring Hemmesta sjöäng och åtgärder för vandringsvägar i Sågsjöns vattensystem i Nacka.
– Vi är mycket glada över detta initiativ och tackar Gustavsbergs Sportfiskeklubb för bidraget, kommenterar Joel Norlin, koordinator för Sportfiskarnas Rovfiskprojekt.
Följande fiskevårdsfonder/insamlingar tar emot gåvor och donationer:
• Sportfiskarnas Fiskevårdsfond.
• Stiftelsen för östersjölaxen.
• Ge fan i våra vatten.
– Sportfiskarna och fiskevården tar tacksamt emot alla bidrag. Åtgärdsbehoven i våra vatten är mycket stora och vi arbetar ständigt för fler konkreta fiskevårdsåtgärder, säger Pär Lindberg, marknadschef på Sportfiskarna.
Sail Racing lanserar nya Race Line, designad av Marco Trapella. Plaggen i Race Line är gjorda från den tekniska aspekten i kvalitéer och detaljer men fortfarande med och med känslan av modern, sportig casual. Kollektionen innehåller såväl ytterplagg och sweaters som t-shirts, shorts och flertalet modeller av väskor.
För 20 år sedan startade Marco Trapella sitt eget varumärke Napapijri som han drev tillsammans med
sin syster under många år. Han har också arbetat med flera av världens ledande märken inom sportkläder.
Utöver samarbetet med Sail Racing, är Marco kreativ ledare för Koreanska LG Group.
Samarbetet med Sail Racing startade egentligen redan 2007 när Sail Racing fanns representerat i
Valencia under Americas Cup. Även då hade Sail Racing och Marco Trapella en lika syn på tekniska,
innovativa produkter och en gemensam förståelse för hur man bygger ett sportvarumärke i klädindustrin.
”När jag kom i kontakt med Sail Racing första gången, såg jag ett varumärke med tydliga kärnvärden
och en hög kreativ nivå till att kunna utveckla produkter för atleter inom seglingen”, säger Marco
Trapella.
”Jag upptäckte också en stark vilja att göra riktigt bra sportplagg. Efter år av vänskapliga
konversationer och en ömsesidig önskan att få göra något tillsammans, startade vi äntligen detta
samarbete. Jag är väldigt nöjd med det uttryck vi åstadkommit på produkterna i Race Line. Tekniska
material och detaljer på plagg med ett mer modernt snitt. Jag tycker de passar in till 100 % på Sail
Racings varumärke.”
”Självklart är vi stolta över att ha fått möjligheten till ett samarbete med en så pass högt aktad designer
som Marco Trapella”, säger Henric Vikestam, VD på Sail Racing.
”Vi har lärt oss mycket av honom under den tid vi arbetat tillsammans. Marcos erfarenhet och kunskaper i hur man tolkar ett varumärke på rätt sätt, gör att det känns extremt tryggt att nu lansera Race Line. Vi ser nu fram emot att få ut produkterna till alla våra återförsäljare.
Se intervjun med Marco Trapella och hitta produkterna i Race Line på www.sailracing.com .
Nu är det klart att Kustbevakningen gästar Kalmar Båtmässa den 24–26 maj. De kommer att visa upp sitt stora kombinationsfartyg, KBV 033, som är hela 52,1 meter långt, 10,7 meter brett och 26 meter högt.
Fartyget kan ta hand om större volymer olja, nödbogsera och släcka bränder till sjöss. Det är dessutom specialanpassat för att kunna assistera vid kemikalieolyckor till sjöss.
Benämningen kombinationsfartyg innebär att fartygen tjänstgör som miljöskydds- och övervakningsfartyg med alla de uppgifter som Kustbevakningen har idag, till exempel sjötrafik- och miljöövervakning samt gräns-, fiske-, tull- och poliskontroller till sjöss.
Vid Kalmar Båtmässa kommer besökarna även att kunna titta närmare på två stridsbåtar från Marinbasen i Karlskrona.
Andra uppvisningar görs bl.a. av Repslagarbanan i Karlskrona, som visar hur man slår rep, Sjöräddningssällskapet, som gör en räddningsuppvisning med helikopter, och Deepwater Vision, som visar sin undervattensrobot.
– Kärnan i Kalmar Båtmässa är alla utställare, som visar det senaste inom båtar och tillbehör. Men som vanligt har vi också en massa kringaktiviteter för hela familjen. Det kommer att finnas något både för den erfarne båtägaren och för den som ännu inte har tagit steget till båtköp, säger Maria Sampson, projektledare för Kalmar Båtmässa.
Foto: Kustbevakningen.
Agapi fortsätter att utveckla svenskt båtliv och lanserar Agapi Services Glöm båtskrapor, jakt på båtplats och drevhusoljor. Med start i april lanseras Agapi Services – en familj av tjänster som erbjuds ihop med nya Agapi 750. Syftet är att ge en ny generation båtägare vad de helst av allt vill ha – maximalt med frihet och tid på sjön.
Pressmeddelande:
Agapi Services erbjuder lösningar för allt annat – underhåll, service, förvaring, försäkringar och finansiering. Allt utifrån båtägarens önskemål och i form av en fast månadskostnad. Agapi Services förenklar även ägandet för företag och för dela båt med vänner blir nu ett mycket smidigt och kostnadseffektivt alternativ tack vare Agapi Services lösningar står är att komma överens om vem som ska ha båten när.
Agapi Services erbjuds till att börja med på Rindö nära Vaxholm och på Långholmen mitt i Stockholm city. Tjänsten sker i samarbete med auktoriserade Agapi Service Partners, bland annat Promarina som driver högkvalitativa marinor, gästhamnar och vinterförvaringar runt om i Sverige och Polen.
Båtegenskaper som reducerar kostnader
Agapi 750 väckte nyligen stor uppmärksamhet på världspremiären under båtmässan Allt om Sjön i Stockholm.
Båten innebär ett innovativt nytänkande inom konstruktion, design och produktion och förenar tre båtar i en – pre- barhet, i förhållande till storlek och användningsområde, ger avsevärt reducerade kostnader jämfört med konventionella båtar i samma storleksklass. Båten förvaras normalt på land vilket innebär minimalt underhåll. Sjösättning för konventionella båtar är annars en krävande aktivitet och en betydande utgift.
En Agapi 750 sjösätts på några minuter och en normal säsong är inkluderad i priset. Fullservicetjänsten som erbjuder sommarförvaring, vinterförvaring inklusive tvätt och konservering, försäkring och motorservice kostar från cirka 3 300 kronor i månaden.
Till detta kan sedan ytterligare tjänster som utbildning kopplas. med Wasa Kredit vilket ger nedanstående pris per månad.
Antal ägare Båtkostnad Fullservice Totalpris
(180 mån) (ink moms)
1 5 932 3 300 9 232
2 2 966 1 750 4 716
3 1 980 1 200 3 180
Mer nytänkande
Ytterligare en Agapi-innovation är att varje båt nu får sin egen sida, ”Din Båt”, på Agapis hemsida. Här, i ”molnet”, förvaras båtens alla manualer, serviceböcker, etc. som är direkt relaterade till den specifika båten och kunden. Detta underlättar avsevärt för både kund, de kunder som delar på en båt, servicepartner samt även framtida kunder då båtens historik alltid finns dokumenterad och enkelt tillgängling.
– Enligt en undersökning gjord av Sweboat är en ny typ av båtägare på väg att växa fram. En ny generation som delar kärleken till vatten och hav med den äldre men som vill ha ett enklare och roligare båtliv, säger Peder Asplund, VD för Agapi.
– Vi vill hinna med så mycket som möjligt under vår lediga tid. Det ställer nya krav på både båten och på båtägandet där enkelhet kombinerat med större möjligheter att uppleva blir allt viktigare. Vi är även mer miljömedvetna än tidigare generationer.
– Med Agapi Services gör vi detta båtliv möjligt utan de besvär och skyhöga kostnader som normalt förknippas med större familjebåtar. En fantastisk båt, service och underhåll omhändertaget, en månadskostnad, en ansvarig säljare och en ansvarig servicerepresentant, all dokumentation uppdaterad digitalt i molnet. Enklare kan båtägandet inte bli.
Agapi Boating AB är ett svenskt bolag grundat 2006. Vår vision är att skapa en helt ny typ av båtliv med fokus på frihet, enkelhet och miljövänlighet. Med lanseringen av Agapi 900WA år 2009 började vi ta ut en ny kurs för svenskt båtliv. 2010 tilldelades företaget utnämningen ”Rookie of the Year” av en av Sveriges båttidningar.
Bilden:
Agapi 750 på Allt för sjön 2013.
Helgens Sportfiskemässa på Elmia i Jönköping blev den största succén någonsin och lockade 12 849 entusiastiska sportfiskare – vilket är den klart bästa besökarsiffran sedan mässan startade 2005. Nästa år är Sportfiskemässan tillbaka för ett jubileum på Kistamässan i Stockholm.
Den nya besökarsiffran slår den tidigare rekordnoteringen från 2011 med omkring 1 600 besökare.
Årets Sportfiskemässa, som arrangerades på Elmia den 5-7 april samlade 125 utställare och bjöd bland annat på besök av skådespelaren tillika Rapala Proguides senaste medlem, Rafael Edholm, artisten Markoolio, en mängd nya produkter, trendspaningar och uppvisningar i Europas största mobila jätteakvarium.
I naturlika miljöer på nya ”Metetorget” visades hur du fiskar på olika arter. Experterna på ”Betesgatan” lärde ut allt om beten. Och i ”Sportfiskeskolan” fick barn mellan 7 och 12 år lära sig grunderna för ett framgångsrikt sportfiske. Flera delar av mässan sändes även live över internet.
Omkring 3,1 miljoner svenskar fiskar i någon form – och på Sportfiskemässan kokade intresset.
– Det var en fantastisk stämning och bra tryck i mässhallen redan när vi öppnade i fredags. Det är härligt att sportfiske engagerar så många människor och att intresset för fiske fortsätter, säger projektledaren för Sportfiskemässan, Agneta Brunell, om årets succé.
Under mässan delades priser ut till bästa monter butik, bästa destinationsmonter och bästa leverantörsmonter. Nedan följer pristagarna och motiveringarna.
2013 års bästa monterbutik
Vinnare: Jaktia
Motivering: Butiken som vunnit priset ”2013 års bästa monterbutik” har varit mycket duktiga på att synas. Bra färgsättning av montern och överskådlig uppdelning av varorna gör att kunden hittar rätt. Juryns fiskeexpert kände sig shoppingsugen!
De övriga nominerade, utan inbördes ordning, var Fiske & Outdoor och Huntyard & Berras.
2013 års bästa destinationsmonter
Vinnare: Visit Åland
Motivering: Väl synlig hittade man lätt till ”2013 års bästa Destinationsmonter” med ett lockande budskap som är lätt för mässbesökaren att ta till sig. En ljus monter med bra belysning och stilren design. En bra bemannad monter där utställarna hade enhetlig klädsel gav bra förutsättningar för ett lyckat möte med besökaren.
De övriga nominerade, utan inbördes ordning, var Påarp Gård och FiskaNorge.
2013 års bästa leverantörsmonter
Vinnare: Fly-Dressing Vision
Motivering: ”2013 års leverantörsmonter” stack verkligen ut från mängden med en enhetlig design och stark attityd. Montern kändes inbjudande, varm och ombonad och gav besökaren en liten oas att ta sin tillflykt till när flugspöna ven om öronen. Att dela in montern i olika ”rum” var ett lyckat grepp och gjorde att det inte blev rörigt.
De övriga nominerade, utan inbördes ordning, var Comstedt och Normark Scandinavia AB.
Nästa vår firar Sportfiskemässan tioårsjubileum – och arrangeras återigen på Kistamässan i Stockholm den 21-23 mars 2014.
Läs mer och håll er uppdaterade på: www.sportfiskemässan.se eller www.facebook.com/sportfiskemassan
Bilden:
Betesbyggare Kent Sundin.
.
I september avgörs en av världens största och mest ärorika tävlingar i San Fransisco, USA – kappseglingen Americas Cup. En nyhet i år är den ungdomstävling som avgörs dagarna innan den stora finalen. Tolv 45-fots katamaraner gör upp om Red Bull Youth Americas Cup.
Sverige kommer att ha en båt på startlinjen med KSSS-seglarna Charlie Ekberg (rorsman) och Niclas Düring (taktiker) som ansvariga ombord. Bakom projektet står Team Artemis som är en av utmanarbåtarna i Americas Cup, Göteborgsföretaget Berg Propulsion samt Sveriges största kappseglingsklubb, KSSS.
Besättningen består av sex personer och från början ansökte 75 svenska seglingsungdomar, mellan 19 och 25 år, om en plats ombord. Cirka 40 kallades till intervju och 20 har fått testsegla flerskrovsbåtar på Gardasjön i Italien. Nu är det nio unga seglare som ingår i ”Swedish Youth Challange for Red Bull Youth Americas Cup”.
Teamet leds av KSSS sportchef Björn Johansson och förutom stockholmskillarna Charlie och Niclas finns där ytterligare sju seglare. En tjej har lyckats slå sig in i gänget. Det är Sofie Düring från Stockholm. De sex övriga är Jonathan Ameln, Stockholm, Andreas Axelsson, Stenungsund, Arvid Bildh, Värnamo, Tom Gross, Stockholm, Nils Åkervall, Norrköping och Philip Carlsson, Onsala.
Redan nästa vecka kommer Charlie Ekberg och Niclas Düring att sättas på tuffa prov då de seglar Team Artemis AC45:a i det som kallas Americas Cup World Series och som varit förtävlingar till Americas Cup under mer än ett år. Tävlingen avgörs i Neapel 16 till 21 april och är den sista i serien. För de två unga svenska seglarna är det en stor chans, ära och givetvis ett enormt äventyr att få segla i en av världens tuffaste regattor.
Förutom AC World Series ska ”Swedish Youth Challange” senare under våren och sommaren 2013 kappsegla flerskrovsbåtarna Seacart26 och M32 och delta i regattor runt om i Norden.
För mer information kontakta teamets sportansvarige Björn Johansson på bjorn@ksss.se eller 073-3583530. KSSS pressansvarige Mats Olsson nås på mats@ksss.se eller 070-6336130
Bilden:
Niclas Düring (till vänster) och Charlie Ekberg.
AMT:s första riktiga hyttbåt är en fullträff. En kompromisslös och basic båt, framför allt för alla som kör mycket i skärgården och vill kunna övernatta i båten.
Finska AMT har gjort sig kända och välutrustade för fina daycruisers och styrpulpetbåtar. Nu har företaget även börjat bygga kabinbåtar.
AMT har redan tidigare byggt en kabinbåt (AMT 200 C), men med en stor hytt och ett öppet fördäck fungerar den bäst som ren transportbåt. Responsen på den modellen visade att kunderna vill ha modernare kabinbåtar – AMT har aldrig haft ett så stort intresse från olika marknader som för den här båten.
AMT 215PH (Pilot House) har en del gemensamt med daycruisern AMT 200. Skrovet är detsamma, men med flera modifieringar. Bland annat har AMT 215PH 20 grader V-botten och båten är godkänd för 90–150 hk.
Båtliv har provkört den här båten med en 150 hk Honda utombordsmotor. I Sverige säljs AMT främst med Suzuki utombordsmotorer eftersom de har gemensam generalagent, men skillnaden i körupplevelse är minimal.
Enkel att köra
Körmässigt är allting odramatiskt och enkelt. Gasa och styr är en enkel princip som fungera bra i 215PH tillsammans med en del trim, beroende på belastning och sidvind. Båten är stabil och går tryggt i sjön med ett robust skrov. Sikten från förarplats är bra och hela båten känns gedigen.
Det är enkelt att ta sig ombord och runt båten. Akterdäcket är väl tilltaget och utrustat med höga fribord och stabila grabbräcken på naturliga platser.
Det känns helt rätt att välja utombordsmotor till den här typen av båt. Motorbullret försvinner i stort sett helt och båten blir piggare tack vare en lättare motor. Det blir också enkelt att ta sig in på grunda vatten eftersom motorn kan tiltas upp, vilket även underlättar när båten körs på trailer.
Beroende på motorval är toppfarten över 30 knop och en lämplig marschfart 23–25 knop även med fyra vuxna ombord. Det är goda fartresurser för den här typen av båt.
Ljus och tyst
Ett av AMT:s mål vid utvecklingen var att hålla ljudnivån inne i båten under 80 dB. Det är ett stort plus eftersom kabin båtar med stor öppen volym kan bli bullriga när minsta vågljud lätt fortplantar sig i hela båten.
Den båt vi körde var välutrustad med pentry, tryckvatten, vattentoalett samt värme. I grundutförandet säljs dock AMT 215PH inte lika välutrustad, hur mycket extra båten ska utrustas med beror på köparens behov och plånbok.
Takhöjden i kabinen känns bra med 1,86 m med takluckan stängd. Föröver finns kojer på 2,0 respektive 2,4 m längd. Kort sagt, mycket båt på endast 6,4 m och en båt som passar för väldigt många.
Lars-Åke Redéen
Tekniska data
Längd: 6,40 m
Bredd: 2,40 m
Djupgående: 0,83 m
Vikt: 1 200 kg
Motor: 90–150 hk
Personer: 7
Pris: 479 000 kr med Suzuki 140 hk
Info: www.suzukimarin.se
Kommentarer
Minnet är kort. Rätt rubrik ska vara ; Sjöfartsverket återinför Hydrokoptern.
på 70-talet och 80-talet hade man ett tiotal finska hyrokopters verksamma med lotsutsättning från Luleå till Arkö.