Segling har blivit enklare och mer tillgängligt än någonsin tidigare. Det vimlar av bra begagnade båtar på marknaden som man inte behöver vara miljonär för att köpa. Utvecklingen av elektronik, segel och säkerhetsutrustning ökar tillgängligheten ytterligare. Ambitionen bakom Norstedts stora bok om segling är att öppna upp sporten för nya seglare och att göra det roligare för dem som redan är seglare.
Norstedts stora bok om segling är standardverket som ger dig de baskunskap du behöver för att hantera en stor eller liten segelbåt och mycket mer som gör det både roligare och säkrare att vistas på sjön. Segling presenteras lätt, tillgängligt och pedagogiskt, illustrerat med över 700 teckningar och fotografier tagna i skandinaviska farvatten.
Innehållet sträcker sig från grundläggande begrepp som navigation och manövrering av båt till segel- och riggtrim och segling i hårt väder. Det finns även en sektion om jollesegling, både för nybörjare och rutinerade seglare, samt djupgående skildringar av kappsegling, även för erfarna kappseglare. En bok att växa med och som fortsätter att utveckla dig som seglare en lång tid framöver.
De norska upphovsmännen har båda bakgrund som kappseglare och senare journalister, författare och fotografer med inriktning på segling.
I söndags stängde Allt för sjön på Stockholmsmässan, och därmed kunde projektteamet och alla de 452 utställarna sätta punkt för tio intensiva dagar. Nordens största båtmässa gjorde skäl för sitt namn och visade allt från jollar till lyxyachter och tillbehör. Totalt besöktes mässan av 94 370 personer vilket är något fler än förra året.
– Visst hade vi väntat oss en bra försäljning men att det skulle vara ett sånt här tryck, det trodde jag inte. Det var kvalitativa besökare som ledde till många avslut, och vi fick dessutom gott om kontakter att gå vidare med, säger Göran Andersson på Vått som sålde inte mindre än 13 båtar under mässan.
När utställarna är glada är förstås mässgeneralen också glad. Projektchefen Thomas Sandberg är trött men mycket nöjd efter den senaste tidens intensiva mässliv.
– Det har ju varit lite deppigt i branschen på sistone så det är fantastiskt roligt att höra sådana här vittnesmål från flera av våra utställare. Jag vet att Linder sålde ett stort antal aluminiumbåtar, Nimbus fick order på två stycken Paragon 25 och tre Nimbus 230 R, Uttern sålde tolv båtar, Westline sålde sin demobåt… Det verkar ha lossnat på flera håll.
Även på tillbehörssidan hördes positiva tongångar. Bengt Nejdebring på Sea Avenue kom nästan upp i samma försäljningssiffror som rekordåret 2010, något han inte hade räknat med.
– Vi sålde bra på både kläder och skor, så vi är väldigt nöjda med mässan som faktiskt blev vår näst bästa någonsin. Det som också är så roligt med mässan är att träffa alla stamkunder, vi har många som har blivit som goda vänner och kommer fram och hälsar.
Förra året besöktes Allt för sjön av 94 249 personer och i år landade motsvarande siffra på 94 370. Den nya layouten med båtar i hela A-hallen – inte minst den nya Grand Large-sektionen för de maffigaste motorbåtarna – tillbehör i C-hallen och möjlighet att besöka Vildmarksmässan i B-hallen mottogs väl. Förutom de utställande företagen så fanns det också gott om andra aktiviteter för besökarna, med världsomseglaren Sven Yrvind, Snacka Båt-montern vid huvudentrén och Miljötorget med fokus på hållbara hav som några av höjdpunkterna.
Mycket uppskattad blev också den utökade barnhörnan Lilla Allt för sjön.
– Det var inte klokt så många ungar det var, helt underbart! Vi fick brev från en engelsk dam som varit runt på båtmässor i hela Europa. Hon hade aldrig varit med om maken till satsning på barnfamiljer. THANK YOU skrev hon med stora bokstäver, berättar Thomas Sandberg.
Allt för sjön genomfördes 2-10 mars. Den är Skandinaviens största båtmässa och ett av Sveriges största, årliga inomhusevenemang som hålls på Stockholmsmässan.
Norska Ibiza Boats AS lanserar i vår två helt nya modeller som är baserade på samma skrov. En av de nya modellerna är en klassisk bowrider och den andra en skärgårdsjeep på 20 fot. Båda modellerna ska, enligt Ibiza, vara mycket prisvärda.
Enligt Ibiza är 20-fotaren baserad på en vidareutveckling av Ibiza 19/20 Touring-skrovet med en justerad bottenkonstruktion. Dessutom har skrovet förlängts en aning.
Bowriderversionen är redan sjösatt med en ny och stramare design än tidigare Ibizamodeller. Vid utvecklingen av båten har Ibiza lagt stor vikt vid att den ska vara praktisk och bekväma för hela familjen.
De sista skärgårdsjeeparna fasades ut från Ibizas sortiment 2004. Men nu är det alltså dags för en relansering, vilken startar med Ibiza 20 Sport.
– Det är det enkla, funktionella och användarvänliga som är bakgrunden till den nya modellen. Ibiza 20 Sport ska vara bekymmerslös för användaren, säger, säger Helge Duus på Ibiza Boats AS.
– 20 Sport får ett nedsänkt fördäck med en stor solbädd. Under fördäcket och in i den dubbla förarpulpeten finns ett stort stuvutrymme. Ett nyutvecklat kapellsystem med en duk som dras upp från fören över konsolen fungerar som en sprayhood och är en del av lösningarna som vi är mycket nöjda med. Båten levereras dessutom med vindruta i glas så att det inte blir några repor, något vi är näst intill ensamma om att erbjuda.. Båda de nya modellerna är byggda för att ha optimala prestanda med en Suzuki 140 hk på akterspegeln, säger Helge Duus.
Fakta Ibiza 20 BR/Sport
Längd: 6,12 m
Bredd: 2,40 m
Vikt: 750 kg
Personer: 7
CE-klass: C
Motor: 70—150 hk
Pris: från 335 000 NOK
Info: www.ibizaboats.no
Här är de allra första riktiga bilderna på den nya VO65:an som ska användas i kommande Volvo Ocean Race.
Det är arrangörerna som skickat ut bilden av båten, vars skrov väl inpackat är på väg från Persico-varvet i Italien till Green Marine i Southampton, där delarna sätts ihop.
Foto: Rick Deppe/Volvo Ocean Race.
Den 3-5 maj kommer Göteborg att se ett marint inslag av sällan skådat slag. I samband med Sjövärnskårens 100-årsjubileum samlas fartyg från Sverige och Danmark på Eriksberg.
Den svenska marinen gör en kraftsamling och kommer att ligga till kaj med bland annat tre korvetter, däribland det senaste tillskottet HMS Nyköping, som är ett av världens mest moderna och avancerade stridsfartyg. Utöver korvetterna kommer marinen att ha fler fartyg på plats, inte minst ett av världens vackraste seglande skolfartyg, HMS Gladan. Det kommer sannolikt att bli den största svenska marina närvaron i Göteborg på många år.
Utöver detta kommer det att finnas fartyg – förutom från jubilaren självt så klart- från vår danska motsvarighet, sjöräddningssällskapet, sjöpolisen och kustbevakningen.
Alla fartyg kommer att vara öppna för besök.
Fredag den 3 maj anländer fartygen och det kommer också att hållas tävlingar för våra ungdomar, uppvisningar av Sjöräddningen och konserter av våra militärmusiker.
Lördag den 4 maj fortsätter visningarna av fartygen, det hålls final i ungdomarnas tävlingar, prisutdelning och musiken är på plats igen.
Lördagen innehåller också ett seminarium om försvarsmaktens rekryteringsbehov och Sveriges beroende av sjötransporter.
Att Sjövärnskårens personal, fartyg och ungdomar utgör en viktig resurs i sammanhanget är ingen hemlighet.
Allt började 1913 när Göteborgs frivilliga motorbåtsflottilj, (GFMF) bildades den 2 maj, för att sedan under första världskriget kunna bistå försvaret med kapacitet.
Det är grunden för en folkrörelse som idag har cirka 4000 medlemmar och som utbildar cirka 500 ungdomar varje år.
Sjövärnskåren är en betydelsefull rekryteringsbas för såväl civil som militär sjöverksamhet i ett land med Europas längsta kust och ett sjöburet handelsbehov som är minst sagt avgörande för vår välfärd.
Franska Rhea Marine presenterar en helt ny trålarmodell: Trawler 36. Det franska varvet har gjort sig känt för sina klassiskt designade motorbåtar med effektiva skrov och generösa boutrymmen.
Trawler 36 är den allra senaste modellen från det franska varvet Rhea Marine. Båten kommer att finnas i två olika versioner, med eller utan flybridge. Modellen kompletterar varvets serie med trålare, som därmed sträcker sig från 36 till 67 fot.
Den nya modellen har fler likheter med storasyster Rhea Trawler 43. Den 11,30 m långa båtar har samma svepande linjer och samma höga komfort. Båtarna har även Rhea Marines egendesignade, högeffektiva skrov som går mjukt och fint i sjön, vilket Båtliv har konstaterat vid provkörningar av andra Rheamodeller.
Trawler 36 är utrustad med två kabiner, ett badrum, en salong med en stor L-soffa som kan förvandlas till dubbelkoj och ett L-format pentry. Ytorna mellan salongen och akterdäcket är öppna och relativt stora, vilket vi känner igen från många andra nyare motorbåtar.
En trappa från cockpit ger direkt tillgång till flybrige, som är byggd för att kunna utnyttja båtens hela bredd.
Tekníska data
Längd: 11,30 m
Längd skrov: 10,80 m
Bredd: 4,10 m
Djupgående: 1 m
Vikt: 10 600 kg
Motorer: 2×260 hk
I slutet av Augusti kommer världens största fartyg i fartygsklassen Triple-E att anlöpa Göteborgs Hamn. Jungfruturen kommer att gå av stapeln i slutet av Juni från varvet Daewoo i Korea. Triple-E står för Economy of scale, Energy efficient and Environmentally improved.
Fartyget som har en kapacitet på 18.000 tjugo fots containers (teu), är det första av tjugo som kommer att levereras under en tvåårsperiod. Triple-E fartygen kommer att trafikera rutten Asien-Europa som har direktanlöp till och från Göteborg. Tack vare en innovativ design kommer fartyget att ge miljömässiga vinster och stordriftsfördelar. Bland annat är det utrustat med ett kraftigt expanderat hålrum, vilket innebär att fartyget kan lasta 2.500 containers mer än Emma Maersk.
”Att miljö och minskade CO2 utsläpp står i fokus när man designat Triple-E fartygen är något vi är mycket stolta över, säger Christian Juul-Nyholm, Skandinavienchef för Maersk Line. Fartyget kommer att släppa ut 50% mindre CO2 än snittet på fartygen på Europa-Asien rutten. När det inte längre är i drift, kommer allt material att kunna återanvändas tack vare ett koncept som vi kallar cradle-to-cradle passport. Det är ett dokument som detaljerat beskriver allt material på fartyget, för att kunna återvinnas så effektivt som möjligt säger Christian Juul-Nyholm.
Under 2013 kommer fem fartyg att levereras. För att kunna hantera infasningen på Fjärran Östern-Europa rutten kommer de initialt utnyttjas för en kapacitet på runt 14.200 teus, för att vara i fas med de nuvarande fartygen som trafikerar direktanlöpet på Fjärran Östern – Göteborg idag. Det innebär att kapacitetsökningen på marknaden blir minimal under den närmaste perioden.
”Vi uppskattar att vi kommer att se en kapacitetsökning med cirka 1.5%, då vi har en ambition att växa i takt med marknaden”, säger Christian Juul Nyholm.
Designade för effektivitet
Triple-E fartygen är designade för att kunna opereras på ett så effektivt sätt som möjligt. Istället för en stor motor och en propeller, som de konventionella fartygen har, så är Triple-E designat med två mindre motorer och två propellers var. Dessutom är fartygen utrustade med maskineri och skrov anpassat för ”slowsteaming”, dvs att man har en lägre fart, vilket ger avsevärt bättre prestanda som förbättrar bränsleekonomin.
Triple E kommer att trafikera nedan tretton hamnar :
Gdansk – Århus – Göteborg – Bremerhaven – Rotterdam -Port Tangiers – Singapore – Yantian – Hong Kong – Kwagyang – Ningbo – Shanghai -Tanjung Pelepas
Faktaruta om Triple-E
Kapcitet: 18,000 TEU (Twenty-foot Equivalent Unit)
Beställda fartyg: 20
Längd: 400 meter
Bred: 59 meter
Höjd: 73 meter
Antal nivåer: 19 nivåer, 9 ovanför däck, 10 under
Max fart: 23 knop
Besättning: cirka 22 stycken
Leverans av första fartyget: Slutet av Juni 2013
Företaget Boråstapeter förenar västkust med vineyard i ny, marin kollektion. I ett saltstänkt möte mellan västkust och ostkust blandas klassiskt nautiska mönster med välbekant symbolik på tapeter som tar skärgårdskänslan direkt in i hemmet.
Marstrand är en av Boråstapeters mest klassiska kollektioner där mönster som för tankarna till både Malin på Saltkråkan och Ernest Hemingway samsas med ränder i blå, röda och vita färgkombinationer. Tillsammans förmedlas en genomgående känsla av typisk västkuststil med lätt internationell touch.
– Alla tapeterna är gjorda för att vara lättillgängliga, lättplacerade och lättälskade så att du utan svårighet ska kunna skapa dina egna marina rum hemma, säger Hanna Wendelbo-Hansson, ansvarig designer på Boråstapeter.
Samtliga tapeter är tänkta att bidra till en stil som man lätt kan bygga på med textilier, filtar och andra accessoarer som andas livet vid havet.
Kollektionen Marstrand finns i butik från 10 april 2013 och kostar 599 kr/rulle.
Kollektionen innehåller 36 tapeter, 2 plain, tre digitala samt 6 randiga tapeter från Falsterbo.
Regeringen stärker samhällets kriskommunikation genom att idag måndag den 11 mars inrätta ett nationellt informationsnummer 113 13. Det nationella informationsnumret ska avlasta och komplettera 112 vid en allvarlig olycka och kris. Tjänsten ska vara tillgänglig dygnet runt.
Det nationella informationsnumret ska stödja kommuner, landsting och statliga myndigheter att förmedla information till allmänheten vid allvarliga olyckor och kriser. Allmänheten ska via det nationella informationsnumret kunna få och lämna information vid allvarliga olyckor och kriser.
– Genom det nationella informationsnumret 113 13 stärks samhällets kriskommunikation. Tillgången till kommunikation är en viktig del i arbetet med att hantera olyckor och kriser, säger försvarsminister Karin Enström.
Erfarenheter från tidigare inträffade allvarliga olyckor och kriser visar på ett omfattande behov av att kunna ge och få information. SOS Alarm mottar årligen cirka 3.5 miljoner samtal till 112. Många samtal skulle kunna undvikas då de syftar till att allmänheten enbart vill få eller ge information.
Viktigt meddelande till allmänheten (VMA) via sms SOS Alarm har fått i uppdrag av regeringen att under 2013 inrätta ett nytt tekniskt system för viktigt meddelande till allmänheten (VMA) via mobil och fast telefoni vid allvarliga olyckor och kriser.
Tjänsten ska kunna användas av bland andra kommuner, landsting och myndigheter för att varna medborgare, lämna kompletterande information och möta medborgarnas frågor.
Standardmotorer från Volvo Penta svarar för dieselkraften till världens tuffaste kappsegling runt jorden – Volvo Ocean Race.
Volvo Ocean Race 2014-2015 är den femte upplagan av tävlingen med Volvo Penta som officiell motorleverantör.
Under nio strapatsrika månader och över 39.000 sjömil kommer Volvo Ocean Race-båtarna, besättningen och motorerna att utsättas för det ultimata kraftprovet inom jorden-runt-segling.
Den nya generationen tävlingsbåtar, Volvo Open 65, har en standardiserad och unik design – samt nytt motorupplägg. I de tidigare tävlingarna har båtarna varit utrustade med två dieselmotorer. Under nästa race kommer båtarna att ha en och samma motor, Volvo Penta D2-75 med S-drev, både som hjälpmotor och för framdrivning.
Detta ställer höga krav på D2-75:ans driftsäkerhet och prestanda.
– Den största påfrestningen på motorerna kommer från de G-krafter som uppstår av båtarnas höga hastigheter och våldsamma rörelser. Dessa krafter motsvarar ibland de krafter som ett stridsflygplan utsätts för och är långt över vad segelbåtar och motorer vanligen utsätts för, säger Jan Dahlsten, projektledare för teknisk support för Volvo Ocean Race.
Volvo Pentas D2-75 på 75 hästkrafter kommer att användas till följande behov på tävlingsbåtarna:
1. Hjälpmotor:
a. Elkraft. Motorns uppgift är i detta fall att via en generator förse båtarna med elektricitet för exempelvis kommunikationsutrustning, datorer, belysning och värme. Den ska även driva “water makern” ombord för att generera färskt vatten från saltvattnet.
b. Svängkölen, som fungerar som ger extra motvikt vid segling, förflyttas av kraftiga hydraulcylindrar vilka drivs av en motordriven pump.
2. Framdrivning:
Här används motorn om det uppstår krissituationer ute till havs. Den kommer också att användas i samband med tilläggning och manövrering i hamnområden samt för kortare transporter utanför själva racet.
Volvo Pentas motorer har mer än väl levt upp till förväntingarna och de höga kraven under de tidigare genomförda racen.
– Alla lag utvärderade våra motorer efter det senaste racet och det visade att de var mycket nöjda med prestanda, pålitlighet och servicesupport, säger Magnus Gedda, Volvo Pentas servicechef för Volvo Ocean Race.
Eftersom motorerna och dreven som används i tävlingsbåtarna ingår i Volvo Pentas standardsortiment, så är Volvo Ocean Race ett bra tillfälle till verifiering av motorernas och drevens egenskaper under extrema förhållanden. Detta är värdefull information som används för att kunna göra framtida produkter ännu bättre.
Bildtext:
Högupplöst bild av Volvo Penta D2-75 motor med segelbåtsdrev.
Chris-Crafts flaggskepp och största modell Corsair 36 har inför 2013 fått en ny design, högre komfort, fler valmöjligheter och vassare detaljer. En kraftigt förbättrad och förlängd skylight gör också vistelsen ombord ännu trevligare och ljusare.
– Designlyftet på Corsair 36 har gjort båten betydligt roligare att köra och mer lustfylld att vistas på. Med den förbättrade och förlängda skylighten har salongen och kojplatsen under fördäcket fått betydligt mer ljus, vilket gör att den känns mer hemtrevlig, öppen och rymlig. Den typiska ‘under däcket’-känslan försvinner. Även styrbryggan har fått sig en rejäl ansiktslyftning med skräddarsydd kromad vindruta och Chris-Crafts unika instrumentbräda, konstaterar Göran Andersson på Chris-Crafts generalagent Vått.
Den förlängda och teakomgärdade skylighten löper nu längs med hela fördäcket. Andra nyheter på Corsair 36 är möjligheten att med en knapptryckning elektroniskt fälla upp ett bord till cocktailhöjd i aktern och med ytterligare en knapptryckning höja bordet upp till middagshöjd. När middagen avslutats sänks bordet, nästan omärkligt, ned och göms under durken genom ännu en knapptryckning. Fler elektroniskt styrda finesser är biminitopen som också expanderas med en knapptryckning, liksom motorluckan som med en knapp öppnas för smidig åtkomst till motorn och alla dess detaljer.
Corsair 36 är med sina 11,63 meter (inklusive badbrygga) Chris-Crafts största modell. Båten har en helt öppen sittbrunn i klassisk sportig Chris-Craft-stil och under däck möts du av frikostig lyx, toppmodern utrustning och spatiösa utrymmen. I främre kabin har du 1,90 meter full ståhöjd och midskepps finns en separat kupé med rymlig dubbelkoj. Fyra vuxna sover mycket bekvämt i båten. Med dubbla 8,2 liters-motorer som tillsammans ger 860 hästkrafter är det en enormt kraftfull känsla att ge full gas på Corsair 36:an.
Grunddesignen på Corsair 36 och dess skrov följer det traditionella racerkonceptet som så tydligt förknippas med och framhäver Chris-Crafts särprägel. Det gör även båten extremt snabb trots sina dryga 7 ton (torrvikt). Med en 20 graders bottenvinkel och dubbla 430 hk Mercury-motorer går den från 0 till 17 knop på knappa 4,5 sekunder och ger en toppfart på cirka 42 knop.
Egenskaper och teknik
• Toppfart: 40-41,7 knop @ 5000 RPM
• Cruise-fart: 25 knop @ 3500 RPM
• Räckvidd @ cruise-fart: 373 km
• Glasfiberbaserad badbrygga med badstege.
• Specialanpassad vindruta med Solex-glas och genomgång till fördäck.
• Diamantmönstrat halkskydd på alla däck och gångar.
• Specialanpassad bimini-top med dold förvaring under aktern.
• Kromad instrumentpanel med Chris-Crafts skräddarsydda mätare.
• Specialanpassad och justerbar ratt i mahogny och rostfritt stål.
• Infälld wet bar, diskho och skärbord samt kyl och frys ovan däck.
• Komfortabel och väl tilltagen U-formad aktersoffa med ett monteringsbart extrasäte som kan placeras över aktergången då man vill ha en hel U-soffa.
• Varm- och kallvattendusch ovan däck i aktern.
• Teak på fördäcket och som tillval för durken i aktern.
• Fullt utrustat pentry.
• V-formad exklusiv dinette/salong, med nedsänkbart bord, som enkelt omvandlas till en väl tilltagen dubbelkoj.
• Toalett och dusch.
• Separat Captains Cabin med dubbelkoj (midskepps).
• 3 års Chris-Care Protection Plan.
Info: www.vatt.se
Det är inte en tillfällighet utan ett målmedvetet arbete med att sätta Bohuslän på den internationella kartan. För att bli synliga på de utländska marknaderna, där kännedomen om Sverige ofta är mycket låg, krävs en tydlig och konsekvent kommunikation samt en kontinuerlig närvaro. Västsvenska Turistrådet (VT) har sedan starten 1999 valt mediabearbetning som en av huvudstrategierna för att marknadsföra Västsverige utomlands.
– Det är ett betydligt mera kostnadseffektivt sätt att arbeta än att köpa annonser. Genom åren har i genomsnitt 100 utländska journalister om året besökt Västsverige. Ca 99 % av besöken resulterar i artiklar om området och samtliga artiklar hittills har varit mycket positiva till Västsverige som besöksmål, säger Ann-Charlotte Carlsson, marknadsansvarig, Västsvenska Turistrådet.
Värdet av de artiklar som publicerades under 2012 bedöms motsvara ett annonsvärde av 357 507 600 kr.
Parallellt sker ett utvecklingsarbete ihop med näringen och lokala turistorganisationer för att ta fram attraktiva produkter och upplevelser med målsättningen att locka internationella researrangörer att ta in dessa i sina kataloger och försäljningskanaler. Tio brittiska och tre amerikanska researrangörer besökte Västsverige 2012.
Resultatet har även här börjat visat sig i form av nya västsvenska produkter i researrangörers program för 2013. En av dessa är Nature Travels från Storbritannien som det även refereras till i CNN:s lista.
Foto: Mikael Almse.
Johnie Berntsson med besättning byter till Stena som ny huvudsponsor till teamet. Målsättningen är att skapa ett mycket konkurrenskraftigt team med matchracingseglare.
– Stenas sponsring gör det möjligt för oss att i dagsläget kombinera vanligt civilt liv med ambitiösa seglingsinsatser. I framtiden är vi förstås inte främmande att lägga ännu större fokus på seglingen. Nu ser vi fram emot VM serien och sommarens tävlingar i Marstrand under Stenakoncernens sponsorskap, och vi satsar hårt på ännu bättre resultat, säger en nöjd Johnie Berntsson, skeppare i Stena Sailing Team.
– Vi presenterade samarbetet officiellt på Meetingspoten under båtmässan i Göteborg och vi är säkra på att vi kommer att vara ett mycket starkare team med Stena och övriga fina sponsorer i ryggen, säger Johnie.
Stena går in i ett partnerskap tillsammans med etablerade och namnkunniga samarbetspartners såsom PelleP, Stenungsbaden Yacht Club, SEB, Advance, Fam. Wikander med flera.
– Det är med stor stolthet vi representerar Sverige och våra engagerade sponsorer i en säsong där vi känner att vi kommer att ligga i den absoluta toppen på Touren, fortsätter Johnie.
Att Stenakoncernen nu engagerar sig i Teamet kan ses i ljuset av att vilja komma närmare det rent sportsliga som är en viktigt del i deras strategiska satsning på just seglingen i koncernens långsiktiga satsning på Stena Match Cup i Marstrand.
– Vi har i Johnie Berntssons Team funnit ett seriöst satsande matchracinglag som vi tror att med vår hjälp kan bli än mer framgångsrika i sin satsning, säger Lena Alvling, Event & Marknadschef, Stena som tillsammans med Lovisa Andersson, Stena Metall och , driver Sfärens gemensamma eventgrupp.
I och med bildandet av Stena Sailing Team har Stenakoncernan ett framgångsrikt lag att samlas kring under hela 2013, och inte minst i Marstrand.
I Johnie och hans besättning får vi ett gäng härliga killar med sinne för det sportsliga med stor social kompetens som vi kan lita på i ”vått som torrt” som kommer att vara bra ambassadörer för hela Stenasfären sa´ Anders Jansson, Koncernchef Stena Metall, samt Ulf G. Ryder, initiativtagare till Stenas seglingssatsningar, när de båda presenterade Stena Sailing Team på öppningsdagen av Båtmässan i Göteborg .
Stenasfären är en av Sveriges största familjeägda företagsgrupper med fokus på Färjelinjer, Rederi, Offshore Drilling, Fastigheter, Finans, Stena Adactum samt återvinning, miljö och handel inom Stena Metallkoncernen. Sfären har drygt 20 000 anställda och en omsättning på 60 miljarder SEK.
Stena Sailing Team och Johnie Berntsson får återigen förnyat förtroende och tilldelas ett Tourkort för 2013.
Stena Sailing Team presenterades idag som en av de 8 innehavarna av VM tourkort 2013 när Alpari World Match Racing Tour idag presenterar tourkortsinnehavarna i VM serien 2013. Detta är ett viktigt erkännande och förtroende för Teamet som gör att de kan fokusera på att köra hela VM-serien.
Tävlingarna startar i maj och avslutas i december. Första tävlingen är i Tyskland och då är Stena Sailing Team på plats, förberedda på att kämpa om en guldmedalj i VM 2013.
– Det är guld som gäller för oss nu, säger en taggad Johnie Berntsson. Teamet har nu satsat på VM-serien under två år och nått en bronsplats i VM som bäst i 2011. Sedan tidigare är teamet guldmedaljörer i SM, NM, EM.
Se kort intro film om Alpari World Match Racing Tour:
http://youtu.be/YwV0UjgFHoY
2013 Alpari World Match Racing Tour kalender:
Stage 1: May 15 – 20 – Match Race Germany, Langenargen, Germany
Stage 2: May 28 – June 2 – Korea Match Cup, Gyeonggi, South Korea
Stage 3: July 1 – 6 – Stena Match Cup Sweden, Marstrand, Sweden
Stage 4: Aug 6 – 11 – Chicago Match Cup, Chicago, USA
Stage 5: Sep 17 – 21 – Dutch Match Cup, Lelystad, Netherlands
Stage 6: Oct 7 – 13 – Argo Group Gold Cup, Hamilton, Bermuda
Stage 7: Dec 2 – 7 – Monsoon Cup, K.Terengganu, Malaysia
Stena Sailing Team – förstauppställning 2013
I och med att Stena kommit in som ny huvudsponsor i teamet ändras förutsättningarna en hel del. Tills nu har man byggt upp ett brett Team med flera toppseglare som har växlat av vid olika event. Nu kan Teamet fokusera och smalna av truppen till en första uppställning som består av 5 personer. De nya möjligheterna innebär att några i besättningen kan åta sig att segla alla event då det nu finns bättre förutsättningar för en större satsning för var och en.
– Vi har under två år byggt upp ett starkt team med nio stycken topp matchracingseglare, säger Johnie. Nu har vi med detta material som utgångspunkt, fokuserat på att segla med färre personer som innebär att vi kan bli mer samspelta och därmed hoppas öka vår prestation. Dessutom har vi, om det skulle behövas, möjlighet att plocka in toppseglare vid behov, som dessutom tidigare har seglat med oss i Teamet, avslutar Johnie.
I första uppställningen kommer teamet att bestå av:
Johnie Berntsson, skeppare
Johan Barne, taktik
Oscar Angervall, trim
Martin Berntsson, pit
Björn Lundgren, fördäck
I sökandet efter bästa möjliga kappseglingsbesättning till sin Volvo Ocean Race-satsning kommer svenska Team SCA nu att testa fyra nya kvinnliga kandidater. Därmed har totalt 17 seglare varit på teamets träningsbas i Puerto Calero på Lanzarote för tester och träning.
De som nu ska testas under tio intensiva dagar är svenska Anna-Lena Elled, holländska Annemeike Bes samt de två spanjorskorna Tamara Echegoyen och Natalia Via-Dufresne.
– Vår intention är och har hela tiden varit att hitta det bästa möjliga kvinnliga teamet. Hittills är vi mycket imponerade över den standard och det kunnandet de tidigare kandidaterna visat. Och jag är säker på att den nya gruppen inte kommer att göra oss besvikna, säger Brad Jackson som är en av coacherna som ska träna och testa kandidaterna.
– Vi tittar givetvis på varje kandidats rena seglingskunskap och erfarenhet. Men lika viktigt är hur de passar in i teamet. Vi är väl medvetna om att den här tävlingen ibland kan vara mycket krävande – både fysiskt och psykiskt. Och det är oerhört viktigt att besättningen tillsammans kan lösa alla svårigheter ombord.
Förhoppningen är att de första besättningsmedlemmarna kommer att presenteras under april och hela teamet kommer att presenteras senare under året.
Foto: Rick Tomlinson.
Svenska SwedeStar 415 och Van Wijk 830 Classic från Nederländerna har utsetts till årets MiljöBästaBåt på båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Båtarna belönas bland annat för sina byggmetoder och för sin låga miljöpåverkan.
Snipor ligger i tiden med sina effektiva skrov och sin låga miljöpåverkan totalt sett. Det var huvudanledningen till att den holländska snipan utsågs till vinnare i motorbåtsklassen.
Segelbåtar är i sig oftast mer miljövänliga än motorbåtar, men juryn från SBU:s Miljökommitté anser att SwedeStar 415 byggs i hög svensk kvalitetsnivå på ett miljövänligt sätt.
Utmärkelsen MiljöBästaBåt delas ut av Svenska Båtunionens Miljökommitté.
Juryns motivering till valet av SwedeStar 415:
”Svenska Båtunionens MiljöBästaBåt i klassen segelbåtar har 2013 tilldelats en nykonstruktion, SwedeStar 415 från Lidköpings Båtbyggeri. Med en bred och lång erfarenhet av båtbyggande på ett förtjänstfullt sätt har företaget tillvaratagit de kriterier som gäller för MiljöBästaBåt.”
Juryns motivering till valet av Van Wijk 830 Classic:
”Svenska Båtunionens MiljöBästaBåt i klassen motorbåtar har 2013 tilldelats van Wijk 830. Det är en traditionell snipa i modernt koncept för det nya båtlivet. Med alternativ framdrivning och öppna generösa utrymmen erbjuds en varierad komfort efter eget önskemål. Van Wijks miljöpåverkan regleras enligt holländska krav och svenska justeringar, vilket gör att den uppfyller kriterierna för MiljöBästaBåt.”
Bildtexter:
SwedeStar 415 från Lidköpings Båtsnickeri premiärvisades på Öppna Varv på Orust 2012. Båtens konstruktör är Håkan Södergren, som även har ritat föregångaren, SwedeStar 370. Båten är på 12,61×3,75 m.
Van Wijk 621 Classic från Nederländerna kan fås med hybriddrift, eldrift eller diesel. Samtliga material är CE-certifierade och latrintömning sker från däck. Konstruktör är Pieter Beeldsnijder. Båten är på 8,3×3,0 m.
På båtmässan Allt för sjön presenterar Wind in Mind lamporna Skagerrak haze bordslampa och Skagerrak small haze i grå hightech-segelduk. Den halvtransparenta duken ger ljuset ett silverskimrande intryck där lystern i de laminerade trådarna för tankarna till gnistrande solljus i havsvågor.
Bordslampskärmen Skagerrak haze bordslampa och taklampan Skagerrak small haze är sydda av halvtransparent svagt grå laminerad segelduk med vita trådar vävda i ett rutmönster. Skärmen hålls ihop med en tunn svart tamp trädd genom öljetter. Bordslampskärmen har klofäste att sätta direkt på ljuskällan, för att passa till de flesta lampfötter. Taklampan har stickkontakt för tak, täckande kåpa, och textilklädd sladd i vitt eller svart. Båda lampskärmarna har samma mått, höjd 20 cm och diameter 21 cm.
Pris: Skagerrak haze bordslampa 550 kr och Skagerrak small haze 800 kr.
Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare.
– Segelduk i olika lager har resulterat i lekfulla och stilrena lampskärmar där ljuset bryts vackert genom segelduken och ger ett behagligt och varmt sken. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för lampornas utformning, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.
Övriga lampor i sortimentet är vägglampan Kattegatt och olika varianter av taklampan Skagerrak och bordslampskärmen Skagerrak.
Info: www.windinmind.se
Elektronikspecialisten WAECO har helt reviderat sin framgångsrika PerfectCharge serie batteriladdare. De nya laddarna ger snabbare laddning till full kapacitet, snabbare installation och snabbare beslutsfattande på grund av det attraktiva priset! WAECO PerfectCharge är lämplig för alla typer av batterier – oavsett om du har en bly-syra, gel eller AGM batteri. På grund av deras sex stegs IU0U-laddning ger de speciellt skonsam laddning och gör sitt jobb snabbare än andra batteriladdare.
WAECO PerfectCharge MCA-serien är äkta “nätverkare”. De integreras perfekt i befintliga BUS system. Dimensionerna och vikten är halverad från förra generationen och priset är ner cirka 20 %.
Inspänningsområde från 90 till 260 volt, WAECO: s IU0U laddare ger problemfri drift överallt i världen. Åtta modeller från 15 till 80 ampere laddningsström. Priserna börjar på 2 195 kr för 15 ampere till 80 ampere för 7 995 kr.
Sortimentet omfattar totalt fem laddare för 12-volts batterier och ytterligare tre för 24-volts batterier. Varje enhet har två (eller tre, beroende på modell) laddare utgångar för samtidig laddning av flera batterier. Mycket praktiskt att ge startbatteri och eller bogpropellergrupp extra laddning. En temperaturgivare och en bekväm fjärrkontroll finns som tillbehör.
Info: www.waeco.se
Hempel en av världens största tillverkare av båtfärger presenterar en ny generation bottenfärger för den svenska marknaden. I kölvattnet av Kemikalieinspektionens beslut under 2012 om vitesföreläggande för färgtillverkarna vid fortsatt försäljning av båtbottenfärger med höga halter av zinkoxid har nu kemisterna hos Hempel funnit en alternativ lösning.
– Det känns riktigt spännande att kunna erbjuda även båtägare med huvudsaklig förtöjningsplats i insjö eller norr om Örskär, en fullgod ersättare till Mille Light, säger Joakim Sandgren, försäljningschef på Hempel.
Mille Alu Baltic är en biocidfri polerande bottenfärg som lämpar sig för alla typer av båtar och alla material. Denna nya bottenfärg lanseras i kulörerna svart, vit, blå och röd.
Mille Alu Baltic är som namnet indikerar även speciellt lämpad för att tillgodose aluminiumbåttillverkarnas krav på kopparfria båtbottenfärger. Mille® Alu Baltic är fullt kompatibel med Hempels övriga bottenfärgssortiment.
Lilla Allt för sjön, Grand Large och Plastic Fantastic är tre nya avdelningar på Nordens största båtmässa, Allt för sjön. Tusentals båt-, och tillbehörsnyheter visas och för de unga finns många nya spännande attraktioner. I helgen är det final för Allt för sjön på Stockholmsmässan. Bland deltagarna finns Sven Yrvind (stora bilden), som visar sin 3 m långa världsomseglare.
Årets Allt för sjön, den 78:e i ordningen, bjuder på många nysatsningar, bland annat helt nya avdelningar både för både gammal och ung.
– Ja, vi tar en massa nya grepp i år. Den förlängda stora A-hallen, hela 365 meter lång, har vi fyllt till brädden med bara segel- och motorbåtar. Här ligger också den finska paviljongen, stor som en halv fotbollsplan, där våra grannar i öst visar många båtnyheter. I den inglasade östra delen av hallen har vi lagt ”Grand Large”, berättar projektchefen Thomas Sandberg.
Grand Large är en ny avdelning för de stora båtarna som Princess, Fairline, Delta, Sunseeker 40 och båtar från Nimbus och Saltsjön Yachts. I Grand Large finns också nya Rosé Bar för de som vill vila lite och ta ett glas vin.
Antalet båtnyheter, både stora och små, är som vanligt stort. Oskwig 330 till exempel, en liten aluminiumbåt på drygt tre meter och med en vikt på bara 38 kilo. Betydligt större är den16 meter långa Delta 52. Premiär är det också för motorbåtarna Bella 700 Patrol, Dahl 24, Ryds 588 WA, Bayliner 642 CU, Arronet 25 cxip, Aagai 750, Vector 23 FC, Sandström Classic 565, Anytech 747 Cab, Anytec 530 SPF, Grandezza 33 OC, Finnmaster Pilot 7.0, Finnmaster 55 BR, Hammarine C7, Minor Offshore 36 och Nord West 430 Fly Bridge, den senaste båten från varvet nere på Orust.
–Två riktiga pärlor, riktiga ögongodis, på mässan, är nya Chris-Craft Corsair 32 och Riva Iseo, två lackglänsande day cruisers, som hämtade från en James Bondfilm. Vi bjussar också på riktiga snabbseglare, katamaranerna M32 och Nacra 17. M32, helt byggd i kolfiber, är god för farter över 30 knop och Nacra 17, den nya OS-klassen, säger Thomas Sandberg.
I bjärt kontrast och nära dessa fartmonster ligger mässans minsta och långsammaste segelbåt. Det är den 74-årige Jorden-runt seglaren Sven Yrvinds senaste skapelse. Hans båt är endast tre meter lång och i den ska han snart ge sig ut på en jorden-runt segling. Fast de allra minsta båtar hittar man i en monter med vackert handgjorda båtmodeller.
”Älvsjö Hamn” är en annan ny avdelning med segelbåtar. Här finns drygt 25 segelbåtar. De ligger förtöjda vid extra stora bryggor. Nedanför finns ett äkta sjöcafé. Segelbåtar som premiärvisas där är Swedestar 415, den senast designade svenska segelbåten byggd av Lidköpings Båtsnickeri. Två franska nyheter är Dufour 410 Grand Large och Dufour 36E Performance. Den senare utsedd till ”Årets båt 2013” både till i Europa och i USA.
J 70 är företaget J Boats första kölbåt som kan sjösättas med trailer. Beneteau Oceanis 45, en rymlig fransk snabbseglare för färder både i skärgården och över de sju haven. En riktig pärla är den gamla klassiska Folkbåten som visas i en nybyggd version helt i trä av Brandt-Möller Båådbyggeri i Danmark.
Allt för sjön är en lekplats för hela familjen. Inte minst för barnen. ”Lilla Allt för sjön”, med flera nya attraktioner är barnens egna nya avdelning. Den svarar Kaatach, det populära leklandet en bit utanför Stockholm, för. Kaatach flyttar till mässan med flera av sina mest populära lekbåtar. Här kan de minsta bli kaptener på bogserbåten Karl Alfred eller göra en ”Titanic” i fören på ångbåten Blidösund. Här finns också elbilar mitt bland alla båtarna och så Funballz – stora, luftfyllda bollar som man kan springa runt inuti på vattnet. Kapten Krog är barnens eget vattenhål, här de kan svalka av sig med läsk och glass eller fylla på krafterna med köttbullar eller pannkakor.
Bland båtnyheterna hittar besökaren allt från billiga tre meter långa roddbåtar till sexton meters lyxbåtar. Nya tillbehör ännu fler. De kan räknas i tusental.
– Många besökare kommer till Allt för sjön för att gå på avdelningen Classic Boat Show. I år är temat ”Plastic Fantastic”. Här ställs flera klassiska gamla plastbåtar ut. Bland rariteterna märks 33 Houseboat, en 10 meter lång husbåt från 1970 som tävlade i Roslagsloppet, en riktigt kul båt. Här finns också Fjordlingklubben och Coronetklubben som visar gamla fina trotjänare. Flera av båtarna är i princip K-märkta och mycket omtyckta än i dag, säger Thomas Sandberg.
Båtnyheter duggar det tätt med i A-hallen men flest nyheter hittas i Charliehallen där tusentals nya tillbehör ställs ut. Nästa generations navigationsutrustning lär locka besökarna liksom en bärbar frys/kylväska, en vattentät stereo, nya tyger för båtinredningar, ekolod, nya bottenfärger, räddnings- och nödsändare, nya avlastare till segelbåtar, en ny smart konserveringssats för vinterkonservering av utbordaren och den tvåtungade båtflaggan som förmodligen kommer att hissas på många fritidsbåtar i sommar.
– Mitt på entrétorget har vi vår egen monter ”Snacka Båt”. Hit alla är varmt välkomna. Vi som arrangerar båtmässan älskar att prata båtar och vi pratar gärna båt under alla de nästan100 timmarna mässan är öppen. Med oss i montern har vi specialister och samarbetspartners och jag skulle faktiskt vilja utmana besökarna och säga att kan vi inte svara på din båtfråga, så ska vi ……, ja jag vet inte vad vi ska bjuda på i dagsläget, men något blir det, säger Thomas Sandberg och skrattar.
För att hitta rätt bland alla montrar kan besökaren redan i förväg planera sin rutt bland båtar och tillbehör genom att ladda ner Allt för sjöns app. Där finns alla nyheterna och innehållet fylls på med nyheter varje dag.
– Skärgård är vildmark. Därför har vi under den andra mässhelgen, 7-10 mars, lagt Vildmarksmässan parallellt med Allt för sjön. I vildmarkshallen kan besökaren lära sig klättra, fiska, paddla och få tips om de bästa äventyren både i Sverige och utomlands. Man kan också gå på några av de intressanta seminarierna där experter ger restips, utrustning, teknik och bästa cykelrutterna i Kina.
Info: www.alltforsjon.se
Torsdag den 7 mars medverkar miljöminister Lena Ek i en paneldebatt om nya riktlinjer för båtbottenfärger och möjliga alternativ på Miljötorget under Allt för Sjön. Tyvärr finns ingen från det organiserade båtlivet, det vill säga användarna av bottenfärgerna, med i debatten.
Medverkande, förutom Lena Ek, är Kurt Haglund från Kemikalieinspektionen, Britta Eklund från Stockholms universitet samt Vd för Sweboat Mats Eriksson. Moderator är Briggen Tre Kronors Vd Göran Lindstedt.
Debatten startar kl 16:00 och beräknas pågå cirka 40 minuter. Plats Miljötorget monter AG:53-55 på båtmässan Allt för Sjön.
I år är det första gången som miljöfrågan får ett eget forum på Allt för Sjön. Miljötorget har skapats av Briggen Tre Kronor och Initiativet Hållbara Hav tillsammans med Havs- och Vattenmyndigheten, Stiftelsen Håll Sverige Rent och Naturskyddsföreningen.
Kommentarer
Hej!
Märkligt har hört det såldes ca -20% i år för en del….
Helt tydligt att livet leker i båtbranschen, härligt!
Speciellt roligt att Cris Craft, genom Vått, dominerar svenska motorbåtsmarknaden, det var väl sådär 40 år seden sist?
Men i allt jubel, har inte mässan glömt att man tappat 30 000 besökare genom att lägga ned Scandinavian Boat Show?