Nyheter

Orusts stora Evert Taubepris är instiftat av Orusts Sparbank och Orust kommun. Det delas nu ut för tredje året i rad och 2013 års pristagare är Håkan Hellström.

Motiveringen är följande:

Det finns många paralleller mellan Evert Taubes och Håkan Hellströms diktning. En är dramaturgin. Texterna inleds med att etablera platsen, presentera personerna för att sedan beskriva händelsen. En annan är att de gärna skriver om platser de är bekanta med.

Liksom Evert, skriver Håkan enkelt och tydligt för att fånga lyssnarens intresse. Kärlek med dess fröjder och våndor är ett mycket närvarande tema i bådas texter. Håkan har i sina alster, precis som Evert, oftast en liten knorr eller finurlig tanke med sina berättelser.

Håkan Hellströms sätt att beskriva dagens värld med sina kärleksfulla och betraktande penseldrag gör honom till en värdig mottagare av Orust Stora Evert Taubepris 2013.

Priset som är instiftat av Orusts Sparbank och Orust kommun, kommer att delas ut på Orustdagen, med ett stänk av Taube, den 15 juni.

Till Bilsport Performance & Custom Motor Show kommer flera internationella utställare. James Hetfield, från hårdrocksgruppen Metallica, har låtit bilbyggaren Rick Dore bygga en alldeles fantastisk Lincoln Zephyr. Tidigare Jönköpings- numera Kaliforniabon Bernt Karlsson har skapat framtidens El Camino som i höstas premiärvisades på SEMA i Las Vegas. Till Elmia i påsk kommer också verkliga tungviktare av högsta klass, två hårt stylade lastbilar.


Metallica-gitarristen James Hetfield har låtit göra något alldeles speciellt av ett orört exemplar som stått undanställt sedan 60-talet. Det är sjunde bilen som Rick Dore bygger till kändisen. Den mörkröda skönheten är en Lincoln Zephyr från 1937, coupémodell, som just nu skeppas över till Skandinaviens största motorshow.

Före detta Jönköpingsbon Bernt Karlsson har med delar från tre olika bilmodeller byggt en El Camino. Bilen heter Holden8R och är sammanfogad av märkena Pontiac, Holden och Camaro. På SEMA belönades det imponerande bygget bland annat med ”Best GM Vehicle of the Show” där också General Motors meddelade Bernt att de är på gång med samma koncept. Det är bara det att svensken hann före det gigantiska bilföretaget…

I hall D finns också två verkliga tungviktare att beskåda. Den ena är en Scania R480 Highline asfaltbil med indianmotiv, Big Chief, som vann Scandinavian Truck Trophy på Oslo Motor Show i höstas och placerade sig i toppen i Nordic Trophy 2012 på Elmia. Den maffiga lastbilen ägs av Thord Gahne från Gotland.

Den andra, en ny Volvo FH, kommer att visas i Jönköping och är byggd av den danske customkungen själv, Henrik Guldager, som vunnit Nordic Trophy hela sju gånger! Hemlighetsmakeriet har varit stort, så räkna med något alldeles, alldeles extra.

– Det känns otroligt bra att ha fordon av så här hög kvalitet att visa upp under påskhelgen, säger Eva Holmberg, projektsamordnare.

Albinsson & Sjöberg är Nordens största motorförlag och ingår i den familjeägda mediekoncernen FabasGruppen AB som bedriver verksamhet i Sverige, Norge, Polen och Ryssland. Koncernen, med huvudkontor i Karlskrona i Sverige, har närmare 120 anställda och omsätter 200 MSEK.

FabasGruppen ger ut månadstidningar, specialtidningar och böcker, har intressen inom mässbranschen och tidningsdistribution, samt driver webbsajter med inriktning huvudsakligen på motor och teknik. Därutöver produceras ett 20-tal egna mässor och event med anknytning till motor. Förlaget driver också Albinsson & Sjöberg Bilmuseum och Karlskrona Porslinsmuseum.

Dehler Yachts fyller 50 år. Företaget ägs idag av tyska Hanse Group. Det hela började med en lite jolle, Winnetou, som radiohandlaren Willi Dehler byggde 1963 till sin son Karl Dehler. Snart var det fler som ville ha den lilla jollen, i en nedlagd biograf påbörjades en serietillverkning som snart blev en heltidssyssla, Winnetou tillverkades i hela 400 exemplar.

Efter att ha övertygat sin bror, Heinz Dehler, att gå samman med honom, utvecklade Willi Dehler segelbåten Varianta 1966. Båten innehöll tekniska lösningar som: sänk-köl, rullfock. Variantan såldes i 4 500 exemplar.

Dehler Yachts var en av de första varven att förstå vikten av att använda GRP, varvet har alltid fokuserat på att använda material av högsta kvalitet. Efter succen med Varianta, av vilka många fortfarande seglar i dag, lanserades Optima, Delanta, Sprinta och Duetta designad och utvecklad av Willi Dehler i samarbete med EG Van de Stadt.
Vid de olympiska spelen 1976 vann Frank Hübner och Harro Bode guld i 470-klassen, båten byggdes av Dehler Yachts.
Under årens lopp har Dehler Yachts vunnit flera priser på de mest framträdande regattor, såsom OS i Montreal. Sprinta Sport blev första IOR- One Design Class i Tyskland 1976.

Modell programmet utökades successivt med mycket framgångsrika modeller. 1984 vann Karl Dehler VM med en Dehler db2, modellen db1 skördade också framgångar på kappseglingsbanan. Varvet blev också känt som en teknisk innovatör och introducerade Central Winch System (CWS) och självslående fock, för att underlätta shorthand segling. Milstolpar under denna perioden var Dehler 36 CWS och Dehler 43 CWS.

1995 lämnar grundaren Willi Dehler bolaget och Dehler varvet förvärvades 1998 av den holländska Neptunus-koncernen. Genom en omstrukturering av företaget, och ett samarbete med Judel/Vrolijk samt Simonis Voogd, lanserades nya modeller, såsom Dehler 33, Dehler 29 (fortfarande i produktion), Dehler 39, Dehler 36, Dehler 34 samt Dehler 47 var företaget back in business. Dehler 47 valdes 2004 till “European Yacht of the Year”.

2009 förvärvades Dehler Yachts av HanseYachts AG. Nu tar en ny era vid och lanseringstakten på nya modeller är återigen snabb. I rask takt moderniserades Dehler 29 till MKII, Dehler 34 blev Dehler 35, Dehler 32 lanserades 2010, Dehler 41 2011, Dehler 35SQ 2012.
Under 2012 flyttas produktionen till Greifswald att dra nytta av synergierna med övriga varumärken inom Hanse Group såsom Hanse, Moody och Varianta. Varvet i Greifswald är gigantisk och har den absolut senaste inom modern varvsindustri, ganska långt från den första båten som byggdes i en nerlagd biograf. Genom varvets placering direkt i en hamn kan man nu få sin Dehler levererad sjösatt och klar.

I år firar Dehler 50-årsjubileum (1963 – 2013). Hittills har mer än 60 modeller lanserats och mer än 22 000 båtar har byggts.
Dehler 38, som lanseras 2013, visar åter att Dehler Yachts designar och bygger båtar som är i toppklass beträffande prestanda och cruising. Med Karl Dehler, sonen till grundaren, som projektledare för Dehler 38 så knyts den 50åriga historiken samman.

Modellprogrammet finns här:
http://www.batverket.se/erbjudanden/dehler-50-%C3%A5r-15911607

Mer information om Dehler Yachts hos Båtverket AB som är importör:
www.batverket.se

Slingan till Busan i Korea kommer att trafikeras av fartyg i PS klassen, såsom Emma Maersk. I takt med att de nya fartygen, så kallade Triple-E, börjar levereras till sommaren, kommer även de att trafikera Korea.

För att möta efterfrågan från marknaden, lägger Maersk Line till Busan i Korea, som ett anlöp på direktservicen till Fjärran Östern. Det är en unik service för svenska exportörer och importörer, då vi som enda rederi kan erbjuda direktanlöp från Göteborg till Korea. Att skeppa direkt innebär att godset går från Europa till Fjärran Östern, utan någon omlastning. På så sätt minskas risken för förseningar eller andra oförutsedda händelser. I den senaste mätningen av det oberoende konsultföretaget Drewry, var 100% av våra fartyg mellan Asien och Europa i tid.*

Redan nästa vecka avgår Maersk Essen från Göteborg och är framme i Busan 41 dagar senare. Maersk Line använder sig av Busan Port Terminal, som är strategiskt belägen för att kunna hantera godset så effektivt som möjligt.

”Korea tillhör en intressant och expansiv region. Att vi nu kan erbjuda marknaden en unik och direkt service från och till Busan stärker våra kunders konkurrenskraft ytterligare”, säger Joakim Palm, försäljningschef för Maersk Line i Sverige. ”Busan är även en viktig knytpunkt för vidare transport till Japan och Ryssland. Det gör att vi nu även kan erbjuda konkurrenskraftiga transittider till hamnar i Japan och Ryssland.”, säger Joakim Palm.

Att skeppa med Maersk Line är även ett sätt att minska den negativa påverkan på närmiljön. I genomsnitt släpper en containertransport mellan Korea och Sverige ut ca 25% mindre koldioxidutsläpp än snittet på Europa-Asien rutten. Lokalt minskar vi påverkan exempelvis genom att frivilligt växla till ett bättre bränsle en bit utanför Göteborgs Hamn och på så sätt reduceras svavelutsläppen med 90% på sträckan mellan Vinga och Göteborgs Hamn.

För närvarande trafikeras slingan av våra största fartyg i PS-klassen. I takt med att de nya fartygen, så kallade Triple-E börjar levereras till sommaren kommer dessa att sättas in på slingan. Detta kommer ytterligare att sänka utsläppen, då de kommer att släppa ut 50%mindre CO2 än snittet på rutten Europa-Asien, så att våra kunder kan skeppa sitt gods med minsta möjliga påverkan på miljön.

För mer information om vår Busan-service samt transittider, se våra service kartor här:

AE10 ruttens 14 hamnar:
Gdansk – Aarhus – Göteborg – Bremerhaven – Rotterdam -Port Tangiers – Singapore – Yantian – Hong Kong –Busan – Kwangyang – Ningbo – Shanghai -Tanjung Pelepas

Engelska Princess Yachts, med varv och huvudkontor i Plymouth, satsar på rosa. Detta är en del av en kampanj från St Luke´s Hospice i Plymouth och deras välgörenhet. Princess deltar i St Luke´s Hospices så kallade Midnight Walk genom att visa upp en rosalackerad Princess V39 i Plymouth.

Välgörenhetstraditionen fyller 30 år i år och det är bland annat därför som Princess satsar lite extra. Men företaget det kanske satsar på att det finns kunder som vill ha sin V39 i denna väldigt speciella färgsättning.

2012 deltog över 2 000 kvinnor i Midnight Walk och samlade in 190 000 Pund, motsvarande cirka 1,9 Mkr. Insamlingen möjliggjorde 406 dagars behandling för patienter vid St Luke´s Hospice och gjorde därmed en stor skillnad för både patienter och familjer. I år hoppas sjukhuset att få över 4 000 kvinnor som deltar i evenemanget, som äger rum 27 juli.

Den aktuella V39:an har inte lackats rosa utan har fått sin färg med tejp över hela sidorna. Den här teknologin – ”Yacht Wrap” – är på frammarsch hos många varv som tycker att det är ett enkelt sätt att både få rätt färg på båtarna och till exempel seglare som vill kunna montera reklambudskap på sina båtar.

Riviera i Australien satsar hela tiden på nya modeller för att öka sin försäljning, som har varit relativt bra även under de senaste årens turbulens. Företagets designteam lägger nu sista handen vid sin senaste modell i den nya så kallade SUV-serien, Riviera 565 SUV. Båten kommer att lanseras i maj vid Riviera Festival of Boating, som hålls samtidigt som Sanctuary Cove International Boat Show.

Riviera 445 SUV mottogs med stor entusiasm av kunderna och såldes på några månader i åtta exemplar runt om i Australien. Företaget medverkar även på internationella båtmässor i USA och Europa och har haft en bra försäljning även här med sina välbyggda båtar. I många fall är de utrustade med olika kombinationer av Volvo Pentas motorer, inte sällan med IPS-installationer.

Riviera har 33 års erfarenhet av båtbyggeri och den nya 565 SUV sägs ha mycket av företagets tradition i sin konstruktion. Det är en yacht för riktig ”blue water cruising” i en båt utan stor flybridge men med en fräckt designad kupé. Linjerna påminner om Rivieras serie med Offshore Express och även Sport Yacht. Båten är designad på samma plattform som företagets 53 Enclosed Flybridge.

Båten har tre kabiner och två badrum. 565 SUV har flexibla boutrymmen med sovmöjligheter för sex till åtta vuxna. Ägarhytten har en extra stor dubbelbädd, stora fönster i skrovsidorna och som tillbehör möjlighet för extra ventiler för den som behöver mer luft och ljus. En 32 tums TV och DVD-spelare är standard.

Designen framhävs speciellt av den ganska låga hardtopen, som har två stycken manuellt hanterade glasdörrar och solluckor, som ger mycket ljus till salongen.

Vid förarplatsen finns gott om plats för elektroniska instrument, inklusive tre skärmar, kontroller och Volvos joystick. Där finns även fyra förarstolar i hög kvalitet, varav två stycken kan snurras 180 grader.

Midskeppstankens kapacitet på hela 3 500 liter diesel, ger båten med dubbla Volvo Penta IPS 900 en räckvidd på cirka 390 Nm. Båten har en marschfart på 23–25 knop och en toppfart på över 30 knop.

Riviera bygger 15 olika motorbåtsmodeller i storlekar från 36 till 75 fot i serierna Flybridge, Sport Yacht, Offshore Express och den nya SUV-serien. Under 2012 firade Riviera sjösättningen av sin 5 000:e båt, en 445 SUV.

Riviera bygger även motorbåtar under varumärket Belize Motoryachts.

Info: www.riviera.com.au

Den ihållande vinterkylan har orsakat relativt svåra isförhållanden i de svenska farvattnen den senaste veckan. Sjöfartsverkets isbrytare arbetar dygnet runt med att assistera sjöfarten.

– Just nu är isläget relativt svårt men inte extremt. Vi räknar med att förhållandena kommer att bestå ett tag framöver, säger Tomas Årnell, isbrytardirektör på Sjöfartsverket.

Under den gångna veckan har det varit fortsatt kallt och istillväxten har fortsatt i samtliga farvatten. Sjöfarten har haft assistansbehov i såväl hela Bottniska viken som i Vänern. Det har blivit relativt svåra isförhållanden i framförallt Skelleftebukten, södra Bottenviken och i Norra Kvarken, men även den svenska kusten i Bottenhavet har drabbats av ispress i och med att hårda nordostliga vindar dragit ner över landet.

Vid ispress pressas isen mot land, mot landfast is eller mot långsammare drivande is. Det bildas packisvallar där isflaken staplas huller om buller på varandra. Övervattensdelen av packisvallarna är endast någon eller några meter hög men undervattensdelen kan sträcka sig flera tiotals meter djupt. Packisvallarna kan vara mycket besvärliga hinder för sjöfarten.

– De svåra isförhållandena med kraftig ispress har inneburit att fartygen bitvis fått assisteras ett i taget eller i vissa fall tvingats vänta på bättre väderförhållanden och det har därigenom uppstått väntetider för trafiken i Bottenviken, säger Tomas Årnell.

I och med ispressen mot svenska kusten i Bottenhavet har resurser behövts för assistansverksamhet i dessa områden. Isbrytaren Ymer assisterar för närvarande sjöfarten på norra och mellersta Bottenhavet medan isbrytaren Ale tar hand om trafiken i Gävlebukten. Övriga svenska och finska isbrytare hjälps gemensamt åt i Bottenviken och i norra Kvarken för att komma ikapp och för att fortsättningsvis minimera väntetiderna.

Sverige och Finland har ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och i Ålands hav. Det innebär att svenska isbrytare emellanåt assisterar på finskt vatten och omvänt. Det är den samlade bedömningen av sjöfartens assistansbehov som avgör var isbrytarna sätts in, vilket innebär att resurserna utnyttjas optimalt.

– Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark, säger Tomas Årnell.

Prognosen talar om viss lindring i kylan men de relativt svåra isförhållandena beräknas bestå ännu ett tag framöver. Planeringen framöver är att isbrytarna Atle, Frej, Oden, Kontio och Urho fortsätter att i huvudsak assistera trafiken i mellersta och norra Bottenviken men att de även stöttar sydvart mot norra Kvarken utifrån hur behoven ser ut. Otso och Sisu assiterar i södra Bottenviken och i norra Kvarken medan Ymer, Ale och Zeus tar hand om Bottenhavet. Scandica och Bonden fortsätter att assistera i Vänern.

Den omfattande verksamheten har medfört hög bränsleförbrukning och isbrytarna måste i tur och ordning fylla på förråden för fortsatt assistansverksamhet. Under torsdagen 21 mars bunkrade Atle bränsle i Örnsköldsvik i samband med personalskifte och under den kommande helgen behöver även Frej fylla på sina tankar.

Fakta om svensk isbrytning
Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram. Isbrytarna ger handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera. Fartyg lämpade för vintersjöfart erhåller isbrytarassistans i svenska kustfarvatten och på sjövägarna mellan öppet vatten till havs och farvatten som är skyddade för havsis, drivis, packis eller liknande ishinder. Sjöfarten ska fungera oavsett årstid.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare, Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även verkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser in. Dessutom bedriver Sjöfartsverket samarbeten såväl med Finland som internationellt för att säkerställa ett effektivt utnyttjande av tillgängliga resurser. Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.

Följ isbrytarna i realtid:
http://balticice.cloudapp.net/

Elektroniska spårsystem är mycket bra för bland annat båtar, men kan användas även till en rad andra produkter som ägaren vill skydda. På julaftons förmiddag 2012 upptäckte en maskinägare i Solna att hans hjullastare blivit stulen. Maskinen, en Ljungby hjullastare värd 2 Mkr, hade dock ett redKnows MiniFinder GPS-larm installerat som vid uppringning visade att maskinen befann sig i en av Stockholms södra förorter.

Polis tillkallades och när man anlände till den angivna adressen och hittade stöldgodset på en svårupptäckt plats, övergiven. Inga personer syntes till. Maskinen kunde snart därefter åter transporteras till sin hemadress.

Ägaren som investerat i en redKnows spårsändare ifrån början på maskinen kände sig oerhört nöjd: ”En timma efter konstaterad stöld stod vi framför maskinen igen. Det hade aldrig varit möjligt utan den här redKnows spårsändaren”, säger han.

Ljungby Maskiner som tillverkat maskinen säger:

– Vi monterar själva och uppmuntrar även alla våra ÅF och samarbetspartners att montera redknows spårsändare. Det är stora värden på maskinerna vi säljer och för ägaren kan det bli kostsamt om maskinen försvinner. Dels ekonomiskt samt även för stillestånd då jobb som man åtagit sig inte kan bli utförda på det sätt som man lovat.

Länsförsäkringar Uppsala har länge haft som krav att spårsändare ska vara monterat på entreprenadmaskiner som är från fem år eller nyare.

– Eftersom vi en gång införde kravet på spårsändare, är det riktigt roligt att se varje gång som detta återbetalar sig. Alla vinner ju på det här, säger Per Henrik Oldenburg, skadeförebyggare på Länsförsäkringar i Uppsala.

En redKnows MiniFinder skickar larm via SMS om det förflyttas. Ägaren kan sedan ringa larmet och få nya positioner. Antingen öppnar man en karta direkt i mobilen via en kartlänk, eller så lägger man in positionerna i kartverktyg på www.redknows.se och får upp en stor karta.

Kommentarer

Sneseglaren 14:02:20 2013-03-21

Har en Redknows. Den drar ur batteriet, är lätt att hitta i en båt och räcker ju med att bara plocka SIM kortet … Är lite skeptiisk till dessa

Världens första bunkerfartyg för LNG (flytande naturgas) döptes igår av Helena Bonnier, styrelseordförande i Stockholms Hamnar under närvaro av bland andra infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd vid en traditionsenlig dopceremoni i Stockholm.

– Våren 2012 beslutade regeringen att stödja det som då var en TEN-T ansökan om ett LNG

bunkerfartyg. Ett år senare är fartyget döpt och kan bli ytterligare en komponent för en konkurrenskraftig sjöfart med kvalitet, säkerhet och en tydlig miljöprofil, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

LNG-bunkerfartyget Seagas är det första i sitt slag i hela världen, och är klassat enligt samma regler som gäller för oceangående LNG-tankers. Bunkerfartyget kommer dagligen att leverera mellan 60-70 ton LNG till Viking Lines nya kryssningsfartyg M/S Viking Grace när fartyget ligger förtöjt vid Stadsgården i Stockholm. Bunkringsprocessen tar knappt en timme och sker från fartyg till fartyg via ett helt nytt sätt att bunkra drivmedel. Seagas är stationerad vid Loudden i Stockholm.

– LNG innebär stora miljömässiga vinster i jämförelse med traditionellt maritimt bränsle. Det är glädjande att vi tack vare LNG-terminalen i Nynäshamn och vårt specialbyggda bunkerfartyg Seagas kan bidra till den infrastrukturlösning som gör det möjligt för M/S Viking Grace att bunkra LNG från fartyg till fartyg i Stockholms hamn, säger Jan Bäckvall, VD AGA AB.

Om LNG

Naturgas är en brännbar blandning av gasformiga kolväten. Naturgasen är färglös, gift- och luktfri – och är lättare än luft. Huvudbeståndsdelen, cirka 90 procent, i den kemiska sammansättningen är metan. När naturgas kyls ner till -162 grader övergår den från gas till vätska och volymen minskar cirka 600 gånger. Detta gör att man kan frakta mer energi per volymenhet jämfört med om man hade fraktat naturgasen i gasform. Vätskan kan sedan förångas och användas som naturgas.

LNG ger stora miljöfördelar jämfört med traditionellt maritimt bränsle; koldioxidutsläppen minskar med 20 – 30 procent, utsläppen av svavel och skadliga partiklar försvinner helt och utsläppen av kväveoxider blir markant lägre.

LNG-terminalen i Nynäshamn

Naturgasen som används som drivmedel för M/S Viking Grace kommer från AGA:s LNG-terminal i Nynäshamn. Terminalen, som är Östersjöns första och tillika Sveriges största terminal för flytande naturgas, togs i drift för snart två år sedan och har en lagringskapacitet på 20 000 m3. LNG-terminalen är mellanlagring för den flytande naturgasen som fraktas vidare ut till kunderna med tankbil eller via rörledning.

Nu kommer ett joysticksystem för utombordsmotorer från Suzuki. Det japanska företaget annonserar att de har ett sådant system under utveckling. Nyheten publicerades tidigare i mars på Japan International Boat Show i Yokohama. Till en början introduceras det för de allra största motorerna.

Suzukis nya joysticksystem ska integreras helt med Suzuki Precision Control, företagets fina elektroniska reglage. Det är ett så kallat ”drive-by-wire” system, som kommer att finnas tillgängligt för Suzuki DF250AP och flaggskeppet DF300AP.

Under Japan International Boat Show visade Suzuki en prototyp av systemet tillsammans med ritningar som visar hur det fungerar och dess komponenter.

Enligt Suzuki kommer det nya systemet att ge ökad kontroll och manövrerbarhet till båtar, särskilt i hamnar och övriga trånga passager där det är bra att kunna förflytta båten med små marginaler.

Mer information om Suzukis nya Joystick Control System ska, enligt en pressrelease, publiceras senare i sommar. Företaget har utombordsmotorer på 2,5–300 hk.

Info: www.globalsuzuki.com

I Sverige finns stora geografiska skillnader när det gäller vilken typ av friluftsliv vi ägnar oss åt. Att man åker mer skidor och skoter i Norrland än i resten av Sverige är kanske inte så förvånande. Men visste du att norrländska kvinnor fiskar mer än män i resten av Sverige, att inlines är en typisk storstadsaktivitet medan stavgång är något som kvinnor på landsbygden ägnar sig åt?I en ny rapport från Friluftsliv i förändring sätter vi fingret på geografiska skillnader i friluftslivet.

– Mest framträdande är ändå vilken betydelse fritidshus har, säger Gabriel Bladh, docent i kulturgeografi vid Karlstads universitet.

Hans forskning visar att tillgång till fritidsboende ger ett rikare friluftsliv. Särskilt tydligt är det i Norrland. Bland de norrlänningar som har tillgång till ett fritidshus finns många fler som jagar, kör snöskoter och åker motorbåt än bland dem som inte har något fritidshus. De människor i Norrland som saknar fritidsboende har friluftsaktiviteter som mer liknar Sverige i övrigt.

– Det kan hänga ihop med socioekonomiska faktorer som inkomst- och utbildningsnivå, men i både Svealand och Norrland är fritidshusägande utbrett i stora grupper, så till stor del är det nog mer traditionsbaserat.

I vardagen tycks svenskar, oavsett var i landet vi bor, ägna oss åt motionsaktiviteter som promenader och jogging. Det mer traditionella friluftslivet ägnar vi oss åt på helgerna. Även detta kan vara en bidragande orsak till att fritidshuset har så stor betydelse för tillgången till ett rikare friluftsliv.

Av forskningsrapporten framgår också att ridning och jakt är typiska landsbygdsbaserade aktiviteter, medan segling och golf är tydligt stadsanknutna exempel på friluftsliv. Även nyare och mer äventyrliga aktiviteter som att åka inlines eller klättra är något som i första hand stadsbor ägnar sig åt.

– Det är aktiviteter som hör ihop med en mer urban livsstil och som ofta är tydligt kopplade till ens identitet, säger Gabriel Bladh.

För ett tag sedan skrev vi om Stockholm RIB Center, som tog fram en egen RIB på 27 fot. Nu har företaget, baserat i Vaxholm, i samarbete med Minesto utvecklat en ny RIB på 25 fot och försedd med en mobilkran.

Den nya och trailerbara båten beskrivs som nästa generations mindre arbets-RIB (Rigid Inflatable Boat). Den är byggd enligt professionell standard för att utgöra en snabb och mobil plattform för jobb främst utanför Nordirland.

C-RIB 25 är främst tänkt för att stödja företaget Minesto med att köra utrustning till och från deras arbetsplatser till havs. Konventionella stål- och aluminiumbåtar i den här storleken och för professionellt bruk har sina nackdelar, inte minst genom att de är så hårda jämfört med en RIB med sin fenderkrage. RIB-båten är också lägre och passar bra på flera andra sätt.

– Efter en lång utvärdering av olika båtar bestämde sig kunden för vår 25-fotare,. för säger Peder Brun på Stockholm RIB Center.

– Tillsammans har vi skapat den bästa plattformen med en trailerbar båt på 7,5 m, vilket har saknats på marknaden tidigare.

Företagen hoppas att C-RIB 25 kan sätta en ny standard för mindre arbetsbåtar med kran. Särskilt när det gäller precisionslyft, hantering av dyrbara instrument och sjösäkerhet.

Båten har ett djupt 24-gradigt V-format skrov, vilket ger en både snabb och torr sjögång. C-RIB 25är baserad på Stockholm RIB Centers beprövade 8 m Offshoreskrov och har dessutom ett antal finesser.

Båten är utrustad med en stark och mångsidig Palfinder PC 2700 kompaktkran, vilken har de bästa egenskaperna med hydraulik i sin klass (6 m) och endast väger lite mer än 200 kg.

C-RIB 25 har ett nytt och lägre fribord än tidigare. Detta för att ge maximal stabilitet och för att besättningen ska kunna komma närmare vattnet, vilket var ett krav. Båten är i princip osänkbar och två stora länsar gör att vatten som kommer in i båten snabbt rinner ut..

Båten är utrustad med två stycken Suzuki 90 hk fyrtaktsmotorer. Detta ger båten fartresurser på cirka 40 knop.

Info www.c-rib.se

Redan nästa vecka kan det stå klart vem som blir ny ägare till konkursade Nord West & Najad. Företaget gick som bekant i konkurs för cirka en månad sedan och har därefter drivits av konkursförvaltaren, advokat Fredrik Tengström vid advokatbyrån Vinge i Göteborg.

Efter en annons i Dagens Industri 7 mars där hela företaget annonserades ut gick anbudstiden ut 18 mars. Därefter kan det dröja upp till en vecka innan någon ny ägare blir offentlig, det vill säga troligen i början av kommande vecka.

– Konkursboet har fått flera anbud men det kan ta minst en vecka innan ett namn kan avslöjas, berättar konkursförvaltare Fredrik Tengström till tidningen Bohusläningen.

Det finns stora tillgångar i Nord West & Najad, något som Tengström har understrukit flera gånger. Hela företaget beskrivs som extremt välskött med fina produkter och en fin organisation.

– Det finns flera seriösa intressenter med kapital som har varit hos Nord West & Najad. Alla seriösa intressenter behandlas lika och med respekt. Det är bra om det här varvet med sina fina produkter kommer i en stark ägares hand, säger konkursförvaltaren Fredrik Tengström på advokatfirman Vinge i Göteborg till Båtliv

Vem det blir som tar över Nord West & Najad eller vilka det är som har lämnat anbud på företaget, inklusive Lyse Plats AB, är inte offentligt. En trolig lösning bör kunna vara att tidigare ägaren, Benny Martinsson, fortsätter att driva företaget tillsammans med någon ekonomiskt stark partner.

Det är också troligt är att företaget bantas något efter en omstrukturering. Vi konkursen hade Nord West & Najad cirka 135 anställda.
Lars-Åke Redéen

Hur mår egentligen vattnet i Östersjön? I veckan får vetgiriga besökare på Aquaria svar på den frågan. Torsdagen 21 mars berättar forskare vad som döljer sig under havsytan. Då kommer bland annat doktoranden Ellen Schagerström att rapportera live från havets botten. Evenemanget arrangeras med anledning av Internationella Världsvattendagen 22 mars.

Torsdagen 21 mars bjuder Naturvetenskapliga fakulteten vid Stockholms Universitet in skolklasser och besökare till Aquaria för att uppmärksamma Internationella Världsvattendagen. Flera aktiviteter kommer att äga rum under dagen i syfte att belysa vikten av rent vatten. Målsättningen är att väcka nyfikenhet och att engagera en ung målgrupp att bli mer miljömedveten.

En av de forskare som kommer att vara på plats den här dagen är Ellen Schagerström, doktorand vid Stockholms Universitet. Ellen kommer denna dag att genomföra flera dyk i vattnet utanför Aquaria för att rapportera live om vad som döljer sig under ytan.

Program på Aquaria 21 mars
kl. 10:30 Invigningsdyk av Ellen Schagerström
kl. 11:00 Matning av djuren på Aquaria
kl. 12:00 Dyk av Ellen Schagerström

Mellan kl. 10:00-13:00 sker en rad spännande aktiviteter. Bland annat har besökare möjlighet att göra experiment i vatten tillsammans med Naturens Hus. Hela programmet finns på: http://aquaria.se/sv/Aktuellt/

Internationella Världsvattendagen hålls årligen den 22 mars. Första initiativet till en internationell dag att fira vatten togs vid FN:s konferens om Miljö och Utveckling i Rio år 1992.

Nu är årets miljötävling ”Pantresan” avgjord och förstapriset gick till klass 3A på Årbyskolan i Eskilstuna. I hård konkurrens med tusentals elever i hundratals klasser runt om i landet vann eleverna med sin musikvideo ”Det är pantat att inte panta”. Nu ser klassen fram emot en klassresa under våren.

Syftet med Pantresan som arrangeras av Pantamera är att öka kunskapen och engagemanget kring återvinning och miljöfrågor bland lågstadieelever. Pantresan har nu genomförts för sjunde året och totalt har omkring 50 000 elever deltagit.

– Intresset för miljö- och hållbarhetsfrågor är stort bland lärare och elever. Det är vi naturligtvis glada över eftersom det skapar förutsättningar för ett hållbart samhälle. Barn är dessutom väldigt bra på att påverka sin omgivning när det handlar om beteenden som pantning, säger Katarina Lundell, kommunikationschef Pantamera.

Miljöfrågor uppmuntrar till kreativitet
Vi svenskar är bland de bästa i världen på att panta. I snitt återvinns nästan nio av tio burkar och PET-flaskor. Pantamera har som vision att allt som säljs också ska återvinnas, därför jobbar man ständigt med olika projekt och aktiviteter för att öka återvinningen. Pantresan är en av många sådana.

– Det var många inspirerande tävlingsbidrag i år och det är alltid lika roligt att ta del av elevernas kreativitet. Det ger oss på Pantamera många bra idéer hur vi kan få ännu fler att panta mera, säger Katarina Lundell, kommunikationschef för Pantamera.

– Det har varit en mycket spännande och lärorik process för såväl eleverna som för oss lärare. Allt ifrån kunskap kring återvinning och pantning till det kreativa jobbet och produktionen av musikvideon, säger Linnéa Saffas, klasslärare i vinnarklassen.

Under namnet ”Käringöns Hafsbad” kommer det nu äntligen att bedrivas verksamhet i Ö-viken. Bakom satsningen står Liselott Ekblad, Dan Johansson & Jan Jonsson, samtliga husägare i Ö-viken. Vi har förvärvt Hamnanläggningen, Bastubyggnaden på skäret, samt Konferensdelarna i bottenplanet av Brf Badviken.

Färdigställande av lokalerna kommer att påbörjas inom kort och beräknas bli klara före sommaren. Bastu har legat i planen ända sedan området projekterades och en SPA inspirerad Bastu kommer att finnas, med däck ut till havet, samt trappa ner i vattnet. Här blir också plats för en Relax/Mötesrum.

Ett stort konferensrum kommer att färdigställas i den stora byggnaden, med plats för ca 50 personer. Här kommer också att finnas full IT utrustning med Wifi, Projektor, Ljudanläggning, samt möjlighet till Videokonferenser. Ett kök kommer också att finnas.

Detta innebär att större konferens-sällskap nu kan konferera på Käringön, vilket gör ön mer levande under lågsäsong. Vårt mål är att samarbeta med många av företagen på ön, bl.a Petersons Krog, där Lars ser väldigt positivt på hela vårt koncept.

Tanken är att förutom konferensgäster kunna erbjuda samtliga ö-bor att kunna använda Bastun och planen är att från hösten anordna någon typ av Bastukvällar. Konferensrummet blir också möjligt att hyra till utställningar, privata fester etc.

Satsningen går hand i hand med ”Destinationsutveckling Käringön” och arrangörerna är övertygade om att detta kommer att ge många fler besökare till Käringön, främst under lågsäsong. Detta kommer hela ön och många av företagen till gagn.

Medan engelska Princess International har haft några väldigt framgångsrika år och har en stark ägare i lyxföretagsgruppen LVHM Group har flera av de andra engelska varven det tufft. Hemmamarknaden är fortfarande besvärlig för flera av varven medan exporten bör vara lite lättare tack vare det låga värdet på engelska Pund. Fairline gör dock en satsning för att stärka sina positioner och komemr med felra nya modeller i år.

Det är Fairlines Boats ägare, Better Capital och Royal Bank of Scotland (RBS), som vill se en utväxling på sina investeringar i det välkända båtföretaget.

Företaget har genomgått stora förändringar under de senaste 18 månaderna. Fairline Boats ska vara i toppen för världens ledande motorbåtsbyggare även i framtiden, enligt ägarna.

Resultatet för 2012, som kommer att offentliggöras i april, ska ge ytterligare besked om detta och ägarna hoppas därmed kunna vända utvecklingen och visa vinst igen efter tre år av förluster.

Better Capital och RBS har visat sitt engagemang i Fairline Boats genom ett intensivt utvecklingsarbete. Senast tillfördes bolaget motsvarande över 25 Mkr till Fairlines tillverkningsenhet i engelska Corby. Produktionen ska ökas till tre linjer för tillverkning av olika modeller samtidigt som företagets enheter för möbler och skrovtillverkning förbättras genom nysatsningar.

Förändringarna gör att Fairline får större flexibilitet i sin produktion och kan utnyttjas bättre. Den ledande motorbåtstillverkaren är nu fokuserad på att öka sin produktserie från åtta till 15 modeller under de kommande två åren.

Fairline Boats har annonserat att de kommer med tre nya modeller under 2013 –Targa 48 OPEN, som redan är slutsåld fram till 2014, Squadron 48 och Targa 48 GRAN TURISMO. Företaget siktar också på ytterligare internationell expansion med ett utökat globalt försäljningsteam, som har utökat antalet återförsäljare med 20 procent under 2012 och ska växa ytterligare.

Bilden: Fairline Squadron 60.

Info: www.fairline.com

Twitter: twitter.com/fairlineboats

Som Båtliv tidigare har skrivit om så har en del Volvo Penta-motorer drabbats av ett allvarligt problem i den så kallade avgasrisern. Nyligen uppmärksammades Alandia Båtförsäkring om dessa allvarliga korrosionsskador som kan uppstå. Fel har observerats på motorer av modell D4 och D6.

Enligt Volvo Penta är felet begränsat till motorer installerade med Aquamatic-drev och avgasriser av årsmodell 2007 och senare.

Alandia skriver så här i ett brev till sina kunder:
”Eftersom du är vår försäkringskund vill vi nu göra dig uppmärksam om risken med korrosionsskador på din båtmotor. Enligt vår bedömning kan felet leda till att båten fylls med vatten och sjunker. Därför kan människoliv stå på spel.

Volvo Penta har i ett utskick benämnt ”Service kampanj” i januari 2013 uppmanat de båtägare som finns i Volvo Pentas adressregister att vidta åtgärder för att förhindra olyckor på grund av det här felet.

Till Alandia Båtförsäkring har du uppgivit att din båt är utrustad med en motor av den aktuella typen. Efter en noggrann riskbedömning har vi valt att komplettera Volvo Pentas information med det här meddelandet. Felet bedöms i första hand drabba båtar utrustade med avgasriser. En avgasriser höjer upp avgaskröken och monteras på motorer med låg installation i förhållande till vattenlinjen. Volvo Penta konstaterar att korrosion kan uppstå i avgaskröken om en riser är monterad. I ett sådant fall är risken mycket stor att vatten strömmar in i båten.

Alandia Båtförsäkrings egna experter har inspekterat drabbade båtar och konstaterat allvarliga korrosionsangrepp. Ett angrepp syns inte på avgaskrökens utsida men insidan kan vara i det närmaste sönderfrätt. Enligt vår bedömning finns motsvarande problem också i motorer som har tillverkats före år 2007.

Av den här anledningen uppmanar vi dig att så fort som möjligt kontakta Volvo Penta för en inspektion av din motor. Enligt Volvo Pentas servicemeddelande från januari 2013 utförs inspektionen kostnadsfritt.

Kom ihåg: Korrosionsskador på avgasröret kan få mycket allvarliga konsekvenser om din båt sjunker på öppet hav. Vänta alltså inte med att kontakta Volvo Pentas serviceverkstad för att få inspektionen utförd.”

Med vänlig hälsning
Ricard Sjöström
Skadechef , Alandia Båtförsäkring
rs@alandia.com

Under Allt för sjön fick Rodahl Marin AB, svensk generalagent för Lombardini Marine, många positiva kommentarer kring den nya produkt som gör det möjligt att få servicepunkter på rad framför motorn. Detta gäller impellerpump, bränslefilter, oljebytarpump samt till och med oljefilter.

Bilderna föreställer en Lombardini LDW 702M (20 hk) med S-drev som är utrustad med ett totalt frontkit. Merkostnaden vid motorbeställning är 4 000 kr. Samma kit kan fås utan flytt av oljefilterposition och då är priset 2 600 kr. För kunder som endast önskar flytt av oljefilterposition kostar ett kit 1 800 kr. Då ingår sex decimeterlånga oljeslangar.

Antalet båtar i Sverige som är utrustade med inombordare från Lombardini börjar närma sig 1 500 stycken. Vid behov kan äldre motorer kompletteras med frontkittet.

Större Lombardiniåterförsäljare har redan utlovat att kostnaden för auktoriserad höstservice reduceras om kunden väljer att köpa till ett totalt frontkit. Därigenom kan båtägaren spara in en del av kostnaden för kittet. För gör-det-självare gör kittet att motorservice blir snabbare, smidigare och renare.

Info: www.rodahl.se

På den nyligen avslutade båtmässan i Oslo utnämndes Fabola Campus 7.4 till ”Mässans båt”. Juryn, bestående av några av landets främsta båtjournalister, utsåg Campus till Årets segelbåt.

Övriga nominerade segelbåtar var idel båtar från de stora varven i Europa, nämligen Bavaria Cruiser 33, Hanse 345 och Benetau 41.

Campus fick enligt juryn priset för sitt nytänkande: ”Anpassad för att kunna transporteras på trailer efter en normal familjebil och stor nog att rymma en liten familj på semester. Båten gör det möjligt för en stor målgrupp att fira semester på ett miljövänligt sätt i den Norska naturen.

Campus är också full av spännande idéer. Smart lösning för utombordaren gör den lätt att hantera. Lyfttak som ger stå höjd. Uppvikbar köl som gör att den tar sig in i grunda hamnar och in i områden som annars bara kan nås med små enkla farkoster”.

Juryn bestod av journalister från Båtmagasinet (Atle Knutsen), Båtliv (Jørn Finsrud), Seilas + Seilmagasinet (Axel Nissen-Lie), Vi Menn Båt (Terje Haugen) och frilans Pål Silberg.

Info: www.fabolayachts.se

Kommentarer

Benny Eklund 16:45:14 2013-03-20

Äntligen!
Mycket roligt att det enkla båtlivet uppmärksammas för engångsskull.

Göran 20:52:37 2013-04-04

Hur enkelt är det med en båt som kostar över 300 000 när den är färdig?
GT