Team SCA välkomnar nu den andra gruppen kandidater till teamets träningsbas, Puerto Calero på Lanzarote. Sju nya kandidater ska träna och testas för en eventuell plats i SCA:s kvinnliga seglingsteam som satsar mot Volvo Ocean Race 2014-2015.
För en vecka sedan lämnade de sju i grupp 1 Lanzarote och nu kommer alltså sju nya kandidater. De är Sally Barkow, USA, Robin Hilton, Kanada, Sophie Ciszek, Australien, Jessica Sweeney, Australien, Alicia Ageno, Spanien, Karin Berg, Sverige, och Justine Metraux, Schweiz.
Gruppen kommer att tränas och testas av Team SCA:s fem coacher, Magnus Olsson, Brad Jackson, Joca Signorini, Casey Smith och Martin Strömberg. Och hittills är de fem mycket imponerade över den höga kvalitén och breda kompetensen som tjejerna i grupp 1 visade.
– Vi hade en fantastisk segling från England till Lanzarote. Och den kunskap och attityd som de visade var oerhört imponerande. Ur ett lagperspektiv så fungerar vår struktur, människorna och vår strategi mycket bra, även om vi precis startat vår långa resa, säger Joca Signorini.
Efter två dagar av medicinska och fysiska tester, samt en introduktion av teamets träningsbåt, väntar nu några dagars dygnetrunt-segling för kandidaterna.
Gruppen kommer att lämna Lanzarote i slutet av februari.
Bilden:
Besättningskandidaterna på bilden från vänster till höger är: Sophie Ciszek, Jessica Jessica, Robin Hilton, Sally Barkow, Karin Berg, Alicia Ageno och Justine Metraux. Foto: James Mitchell.
2012 blev ett nytt toppår för Volvo Museum med 75 000 besökare, en ökning med tolv procent jämfört med året innan. ”Vi har lyckats locka ännu fler passagerare från de kryssningsfartyg som angör Götebogs hamn samtidigt som antalet kinesiska turister hittar hit i allt större utsträckning”, säger Sten-Åke Lyngstam, chef för museet.
Det är tredje året i rad som besöksantalet på Volvo Museum i Arendal strax utanför Göteborg slår rekord och Sten-Åke Lyngstam menar att det finns ett stort intresse, både hos de anställda inom Volvobolagen men också hos allmänheten, att lära sig mer om Volvos historia och dess produkter.
”Vi har en fantastisk historia som inte bara handlar om företagens verksamhet utan också visar industrin och samhällets utveckling i stort, säger han.
En av förklaringarna till ökningen tror Sten-Åke Lyngstam är alla de stora kryssningsfartyg som lägger till vid kajen invid museet. Många av fartygen som anländer till Göteborg är så stora att de inte kan gå ända in till stadskärnan.
”Det bidrar till att ett besök på museet blir en naturlig del av deras vistelse i staden. Särskilt den historiska turen vi erbjuder uppskattas mycket”, säger han.
Volvo Museum har även samarbete med ett antal turistbyråer i de skandinaviska länderna. Det gäller främst byråer som förmedlar resor från Kina och under 2012 kom över 4 000 kinesiska turister till museet. Främst är det intresset för Volvos varumärke som lockar.
Volvo Museum utvecklas hela tiden och för framtiden har museet investerat i nya fordon, bland annat flera bussar samt nya konceptfordon för personbilar. En annan nyhet är en simulator där besökarna kan testa hur det är att köra grävmaskin.
Garmin presenterar GPSMAP 8000-serien – nya helt integrerade nätverksplottrar med LED pekskärm och det absolut bästa gränssnittet från Garmin. GPSMAP 8000-serien symboliserar Garmins Power of Simple™, då det är en avancerad nätverksplotter, men ändå en av de enklaste att använda. Tydlig pekskärm med multi-touch och mängder av andra funktioner ger dig full kontroll.
Pressmeddelande:
– GPSMAP 8000-serien är kraftfull, snabb och enkel att använda, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.
– Genom att integrera enheten helt i instrumentpanelen blir det en stilren och elegant glaspanel samtidigt som den levererar alla de viktiga funktioner som användaren kräver.
Den nya generationen av marina navigations-skärmar: Skärmarna i 8000-serien finns i tre storlekar. En 8” SVGA, en 12” och en 15” XGA multi-touchskärm. De nya skärmarna har en tunnare profil än tidigare multifunktionsskärmar och passar lätt in där tidigare enheter installerats.
GPSMAP 8500 Black Box – större skärmar för större fartyg: Förutom lanseringen av GPSMAP 8000-serien är Garmin också stolta över att presentera GPSMAP 8500 Black Box-serien, en elegant lösning för större fartyg med mer utrymme på instrumentbrädan. Serien består av en 15” XGA, en 17” och en 19” SXGA multi-touchskärm som används tillsammans med en svart låda. Installationen i instrumentpanelen blir smidigare eftersom skärmen endast är 5,5 cm tjock.
Följsam navigering på skärmen med ny 10 Hz GPS/GLONASS-mottagare: Dubbelkärnig processor och Garmins nya högkänsliga 10Hz GPS/GLONASS-mottagare som uppdaterar din position och riktning tio gånger per sekund, ger dig en snabbare uppdatering när du panorerar och en mer jämn och följsam förflyttning av båten på skärmen.
The Power of Simple™: GPSMAP 8000-serien är avancerade nätverksplottrar, men ändå bland de enklaste att använda. Tydlig pekskärm med multi-touch och andra funktioner ger dig full kontroll. Med en användarkontroll placerad längst ner på skärmen har du alltid nära till alla viktiga funktioner.
Stilren montering: Skärmens glaspanel ger ett stilrent och elegant utseende på din instrumentpanel. Du kan antingen integrera den helt i panelen eller installera den med traditionellt infällt montage, som också ger en låg profil.
Förenkla navigeringen med nya SmartMode™: En ny funktion som finns i GPSMAP 8000-serien är SmartMode™ control. Med SmartMode kan du ställa in olika funktioner så som du vill ha det. Med två knapptryckningar kan du sedan ändra alla skärmarna så att de synkar ett förvalt läge. Automatisk ljusreglering och på/av är också synkroniserat mellan skärmarna.
Fjärrkontrollstyrning via GRID™: Det perfekta tillbehöret till de nya enheterna är GRID™ (Garmin Remote Input Device). GRID, säljs separat och är en fjärrkontroll som kan styra alla funktioner som du har i din multifunktionsskärm.
GPSMAP 8000-serien förväntas vara tillgänglig under våren 2013.
Info: www.garmin.com/8000
Både människor, djur och natur betalar ett högt pris för våra härliga stunder i fritidsbåten. Med Aspen alkylatbensin minskas bland annat utsläppen av farliga kolväten med 99 procent och du kan njuta av båtlivet med gott samvete.
Pressmedelande:
De traditionella tvåtaktarna ställer till det för vår natur, eftersom mer än 25 procent av bränslet från dessa motorer går oförbränt rakt ut i våra sjöar och hav. Som om inte det räckte släpper de dessutom ut 15 000 ton kolväten när de far fram över våra vatten.
Idag när alla dessa hundratusentals båtar tankas med vanlig bensin blir vattnet 300 gånger mer förorenat än om båtarna hade tankats med alkylatbensin.
Våra kustvatten, sjöar och vikar är barnkammare för många fiskarter och smådjur och det är på sommaren allt liv exploderar. Det är då det biologiska livet i våra vatten är som känsligast, samtidigt som det är just under den här perioden vi åker båt som allra mest. Men det är inte bara djuren som far illa – vi och våra barn sitter också och andas in dessa farliga avgaser.
Både miljön och vår hälsa mår bättre av alkylatbensin. Ja, även våra båtar mår bättre av att få alkylatbensin i tanken istället för vanlig bensin. Alkylatbensin är inte bara renare, den är även effektivare. Dessutom är hållbarheten tio gånger längre än den är för vanlig bensin. Tanken behöver heller inte tömmas under vintern och motorn startar även lättare när det är dags för sjösättningen på våren.
Alla tvåtaktsmotorer som kan köras på 95-oktanig bensin kan köras på alkylatbensin, detta gäller även äldre båtmodeller. Idag finns alkylatbensin på cirka 25 olika marinor, framförallt på väst- och ostkusten. Det finns även ett drygt hundratal tankställen runt om i landet, där alkylatbensin kan tankas från pump. I fackhandeln, på stormarknader och byggvaruhus samt på Preems tankstationer kan man köpa Aspen alkylatbensin på dunk.
Aspen 4 Cirkapris för 5-litersdunk, 150 kr.
På Helsingfors båtmässa, som avslutades i söndags, var det bland annat premiär för helt nya Flipper 880 ST. Tillsammans med den norska designern Espen Thorup har Flipper skapat något helt nytt – en Flipperbåt med rejäla sociala utrymmen och med en eller två utombordsmotorer.
Förutom att linjerna är nya i stil med de Flipperbåtar som lanserades ifjol har Flipper 880 ST både för- och akterkabin (under solplatsen) samt en stor taklucka som gör att ljuset kan flöda in över matplatsen. Takluckan är framtagen i samarbete med den norska tillverkaren Ertec AS.
Flipper är synonymt med välplanerade familjebåtar och den nya modellen är inget undantag. Den är designad för att fungera för en familj på 4–5 personer, men upp till åtta personer ska kunna sitta runt matbordet.
Förarplatsen är modern med en uppfällbar stol, som gör att föraren kan stå upp och köra och då med fin sikt genom takluckan. Det finns även god plats för en rejäl plotter i förarens siktfält.
Beroende på motorval anges toppfarten till 35–47 knop. En ekonomisk variant kan vara en 300 hk motor, men 2×250 hk ger väldigt goda fartprestanda och fin manövrerbarhet. Dubbla motorer ger dessutom alltid väldigt mycket vridmoment genom propellrarna, varför den dubbla motoriseringen kan bli en riktig prestandabåt för den som vill åka väldigt snabbt med en familjebåt.
Lars-Åke Redéen
Tekniska data
Längd: 8,55 m
Bredd: 3,15 m
Vikt utan motor: 3 000 kg
Kabiner: 2
Kojer: 4
Personer: 10
Motoralternativ: 1×300 hk upp till 2×250 hk
Bränsletank: 380 liter
Toppfart: 35-47 knop
CE-klass: C
Info: www.flipperboats.fi
Det säkra båtlivet är temat för årets Båtting, som hålls 6 mars på Stockholmsmässan i samband med Allt för Sjön. Båtlivet är en av Sveriges största folkrörelser med över två miljoner utövare i fler än en miljon fritidsbåtar. Utvecklingen mot fler, större och snabbare båtar ger oss nya möjligheter att snabbt och behändigt ta oss ut i våra skärgårdar. Men det betyder också trängre trafik, större skillnader i hastighet och fler beslutssituationer.
Moderna navigationshjälpmedel har gjort det möjligt att uppsöka ytterskärgårdar som tidigare ansågs som svårnavigerade.
Trots denna utveckling har antalet olyckor till sjöss minskat. Under 70-talet omkom i medeltal ett 100-tal personer per år jämfört med dagens dryga 20 omkomna.
Men kan vi göra mer för att göra tillvaron på sjön ännu säkrare?
Under Båttinget kommer Transportstyrelsen att redovisa statistik och orsakerna till de båtolyckor som skett. Vi kommer också få höra hur Sjöfartsverket hela tiden arbetar för att förbättra sjöräddning, sjökort och farleder, hur sjöräddningscentralen Sweden Rescue arbetar, vilka resurser Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet har att ta till för att undsätta båtflottan när det är sjönöd.
Vad har Riksdagens fritidsbåtnätverk på sin agenda? Det är några av programpunkterna.
Dessutom delas årets pris ut för MiljöbästaBåt.
Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och SweBoat i samarbete med båtmässan Allt för sjön återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för regering, riksdag, kommuner, myndigheter och representanter för båtlivets egna organisationer och branscher.
Nio liv heter Skärgårdsstiftelsens vänbok 2013. Här porträtteras nio skärgårdsbor av nio författare. Det handlar om att leva och överleva i världens vackraste landskap.
En katt måste ha nio liv för att överleva förändringar, fällor och faror. Så berättar en gammal indisk fabel. – Och den som vill leva och verka i skärgården måste också ha nio liv. Det är därför vi valde den titeln, säger Carina Lernhagen Matz. Hon är redaktör, fotograf och en av skribenterna i Skärgårdsstiftelsens nya vänbok med titeln Nio liv.
Här några av de porträtterade:
Tommy Pettersson, flink handelsman på Utö. Som spädbarn låg han på brödhyllan i Utö Livs. Vagga var en kartong Wasa husmans. Nu driver han en av skärgårdens få åretrunt öppna handelsbodar. Skribent är Kurt Mälarstedt.
Per-Oskar Eriksson är en av Sveriges nio båtbyggarmästare. På Ingmarsö bygger han och renoverar träbåtar. Skribent är Sofia Broomé.
På ön Möja bor 250 personer och här finns sjuttio företag. Kanske är det ett svenskt rekord. En av företagarna är Ingalill Wikström (bilden), en stockholmsböna från Söder som Valborgsmässoafton 1960 mötte en fiskargrabb på Möjas legendariska dansbana. Misse Ljungström berättar deras skärgårdshistoria.
Åse Borg driver jordbruket på gården Stegsholm på Gålö. Till sin hjälp har hon man, son, svärdotter, svärföräldrar och barnbarn – och inte minst sin fantasi – och fantasi är viktigt om man ska livnära sig i skärgården. Som kosläppet. Åse lyckas locka nio tusen stadsbor till Stegsholms gård då fyrtio ystra mjölkkor släpps ut för första gången på våren. – Både barn och vuxna älskar att se de glada korna skutta och kesa. Viktoria Myrén har skrivit texten.
Fantasi, kreativitet och lekfullhet förenar alla de nio som porträtteras i boken. Eller som Lena Nyberg, Vd i Skärgårdsstiftelsen skriver i förordet: ”Skärgårdsbor är som alla andra, olika personligheter med olika erfarenhet, men de har ofta en sak gemensamt, de är mångsidiga. För att kunna försörja sig och för att klara vardagen i skärgården tvingas de till att vara tusenkonstnärer med ett stort mod att ge sig i kast med det mesta.”
Ytterligare en av de porträtterade: Tom Granström på Ornö. Han är skogshuggare, sjöräddare, tillsynsman, krigsseglare, vrakbärgare, redare, fyrvaktare, maskinchef, bogserbåtsskeppare och drevkarl åt en greve. Tom Granström slår Evert Taubes Fritiof Andersson med skeppslängder. – Fast musiker som Fritiof Andersson har jag aldrig varit, säger Tom blygsamt i boken. ”Jag kan bara spela halva Arholmavalsen på dragspel.”
Lilla Allt för sjön, Grand Large och Plastic Fantastic är tre nya avdelningar på Nordens största båtmässa, Allt för sjön. Tusentals båt-, och tillbehörsnyheter visas och för de unga finns många nya spännande attraktioner. Den 2 mars går startskottet för båtsäsongen på Stockholmsmässan.
Årets Allt för sjön, den 78:e i ordningen, bjuder på många nysatsningar, bland annat helt nya avdelningar både för både gammal och ung.
– Ja, vi tar en massa nya grepp i år. Den förlängda stora A-hallen, hela 365 meter lång, har vi fyllt till brädden med bara segel- och motorbåtar. Här ligger också den finska paviljongen, stor som en halv fotbollsplan, där våra grannar i öst visar många båtnyheter. I den inglasade östra delen av hallen har vi lagt ”Grand Large”, berättar projektchefen Thomas Sandberg.
Grand Large är en ny avdelning för de stora båtarna som Princess, Fairline, Delta, Sunseeker 40 och båtar från Nimbus och Saltsjön Yachts. I Grand Large finns också nya Rosé Bar för de som vill vila lite och ta ett glas vin.
Antalet båtnyheter, både stora och små, är som vanligt stort. Oskwig 330 till exempel, en liten aluminiumbåt på drygt tre meter och med en vikt på bara 38 kilo. Betydligt större är den16 meter långa Delta 52. Premiär är det också för motorbåtarna Bella 700 Patrol, Dahl 24, Ryds 588 WA, Bayliner 642 CU, Arronet 25 cxip, Aagai 750, Vector 23 FC, Sandström Classic 565, Anytech 747 Cab, Anytec 530 SPF, Grandezza 33 OC, Finnmaster Pilot 7.0, Finnmaster 55 BR, Hammarine C7, Minor Offshore 36 och Nord West 430 Fly Bridge, den senaste båten från varvet nere på Orust.
–Två riktiga pärlor, riktiga ögongodis, på mässan, är nya Chris-Craft Corsair 32 och Riva Iseo, två lackglänsande day cruisers, som hämtade från en James Bondfilm. Vi bjussar också på riktiga snabbseglare, katamaranerna M32 och Nacra 17. M32, helt byggd i kolfiber, är god för farter över 30 knop och Nacra 17, den nya OS-klassen, säger Thomas Sandberg.
I bjärt kontrast och nära dessa fartmonster ligger mässans minsta och långsammaste segelbåt. Det är den 74-årige Jorden-runt seglaren Sven Yrvinds senaste skapelse. Hans båt är endast tre meter lång och i den ska han snart ge sig ut på en jorden-runt segling. Fast de allra minsta båtar hittar man i en monter med vackert handgjorda båtmodeller.
”Älvsjö Hamn” är en annan ny avdelning med segelbåtar. Här finns drygt 25 segelbåtar. De ligger förtöjda vid extra stora bryggor. Nedanför finns ett äkta sjöcafé. Segelbåtar som premiärvisas där är Swedestar 415, den senast designade svenska segelbåten byggd av Lidköpings Båtsnickeri. Två franska nyheter är Dufour 410 Grand Large och Dufour 36E Performance. Den senare utsedd till ”Årets båt 2013” både till i Europa och i USA.
J 70 är företaget J Boats första kölbåt som kan sjösättas med trailer. Beneteau Oceanis 45, en rymlig fransk snabbseglare för färder både i skärgården och över de sju haven. En riktig pärla är den gamla klassiska Folkbåten som visas i en nybyggd version helt i trä av Brandt-Möller Båådbyggeri i Danmark.
Allt för sjön är en lekplats för hela familjen. Inte minst för barnen. ”Lilla Allt för sjön”, med flera nya attraktioner är barnens egna nya avdelning. Den svarar Kaatach, det populära leklandet en bit utanför Stockholm, för. Kaatach flyttar till mässan med flera av sina mest populära lekbåtar. Här kan de minsta bli kaptener på bogserbåten Karl Alfred eller göra en ”Titanic” i fören på ångbåten Blidösund. Här finns också elbilar mitt bland alla båtarna och så Funballz – stora, luftfyllda bollar som man kan springa runt inuti på vattnet. Kapten Krog är barnens eget vattenhål, här de kan svalka av sig med läsk och glass eller fylla på krafterna med köttbullar eller pannkakor.
Bland båtnyheterna hittar besökaren allt från billiga tre meter långa roddbåtar till sexton meters lyxbåtar. Nya tillbehör ännu fler. De kan räknas i tusental.
– Många besökare kommer till Allt för sjön för att gå på avdelningen Classic Boat Show. I år är temat ”Plastic Fantastic”. Här ställs flera klassiska gamla plastbåtar ut. Bland rariteterna märks 33 Houseboat, en 10 meter lång husbåt från 1970 som tävlade i Roslagsloppet, en riktigt kul båt. Här finns också Fjordlingklubben och Coronetklubben som visar gamla fina trotjänare. Flera av båtarna är i princip K-märkta och mycket omtyckta än i dag, säger Thomas Sandberg.
Båtnyheter duggar det tätt med i A-hallen men flest nyheter hittas i Charliehallen där tusentals nya tillbehör ställs ut. Nästa generations navigationsutrustning lär locka besökarna liksom en bärbar frys/kylväska, en vattentät stereo, nya tyger för båtinredningar, ekolod, nya bottenfärger, räddnings- och nödsändare, nya avlastare till segelbåtar, en ny smart konserveringssats för vinterkonservering av utbordaren och den tvåtungade båtflaggan som förmodligen kommer att hissas på många fritidsbåtar i sommar.
– Mitt på entrétorget har vi vår egen monter ”Snacka Båt”. Hit alla är varmt välkomna. Vi som arrangerar båtmässan älskar att prata båtar och vi pratar gärna båt under alla de nästan100 timmarna mässan är öppen. Med oss i montern har vi specialister och samarbetspartners och jag skulle faktiskt vilja utmana besökarna och säga att kan vi inte svara på din båtfråga, så ska vi ……, ja jag vet inte vad vi ska bjuda på i dagsläget, men något blir det, säger Thomas Sandberg och skrattar.
För att hitta rätt bland alla montrar kan besökaren redan i förväg planera sin rutt bland båtar och tillbehör genom att ladda ner Allt för sjöns app. Där finns alla nyheterna och innehållet fylls på med nyheter varje dag.
– Skärgård är vildmark. Därför har vi under den andra mässhelgen, 7-10 mars, lagt Vildmarksmässan parallellt med Allt för sjön. I vildmarkshallen kan besökaren lära sig klättra, fiska, paddla och få tips om de bästa äventyren både i Sverige och utomlands. Man kan också gå på några av de intressanta seminarierna där experter ger restips, utrustning, teknik och bästa cykelrutterna i Kina.
Rädda vår kust handlar om Kustbevakningens arbete när det är som smutsigast. Bilder, filmer och en modell visar ett stort oljeutsläpp i ett kustområde och hur Kustbevakningen arbetar med att ta upp oljan. Utställningen handlar också om kustbevakningsflygets roll i spaningen efter utsläpp till sjöss och visar dykutrustning som används. Rädda vår kust öppnar för allmänheten den 21 februari på Sjöhistoriska museet i Stockholm som är en del av Statens maritima museer.
Varje år rör sig 40 000 till 60 000 fartyg i östersjöområdet och runt 300 miljoner ton olja fraktas över Östersjön. Genom det smala Öresund passerar 36 000 fartyg varje år. 57 000 gånger varje år avgår en färja, och lika många gånger anländer en färja till svensk hamn.
Fartygen blir allt större och lasterna av olja eller andra ämnen som kan vara skadliga för naturen, blir därför större. Om ett sådant fartyg går på grund, eller kolliderar med ett annat fartyg, kan stora mängder olja komma ut i havet.
Vid utsläpp till sjöss ska Kustbevakningen arbeta för att stoppa läckaget, förhindra att utsläppet sprider sig och ta upp så mycket som möjligt ur vattnet innan det når land. Olja kan spridas fort i vatten och det är viktigt att komma igång med arbetet att rädda miljön så snabbt det går. Det bästa är om det går att ta upp oljan redan till sjöss. Det är både dyrare och svårare att hantera olja vid stranden och när den kommit upp på land.
BoatSecure har nu startat samarbeten med de större försäkringsbolagen, där försäkringskunderna får gratis elektronisk stöldmärkning från BoatSecure. Boatsecure är ett s k passivt stöldskydd. Det utnyttjar RFID, radio frequency identification, för avståndsavläsning.
Systemet använder en så kallad »ID-tagg«, ett litet böjbart dataminne, som sätts fast ombord på båten eller i utombordsmotorn på ett väl dolt ställe. Taggen är en liten id-platta, som har ett unikt nummer och det numret kan avläsas med läspistol på betydande avstånd. I en databas finns all viktig information om båt och ägare lagrad och den blir tillgänglig när avläsningen sker. Det gör det möjligt att försäkra sig om att det är den behöriga ägaren som befinner sig i båten eller transporterar utombordaren. Kontrollerna kan utföras av Sjöpolis, Gränspolis och försäkringsbolagen.
En stor fördel med Boatsecure är att det är så billigt, bara 198 kr. För försäkringskunder hos de större försäkringsbolagen, som Atlantica, Länsförsäkringar, Moderna försäkringar, Solid försäkring och Trygg Hansa, är det dessutom helt gratis under ett helt år. Om båtägaren sedan vill fortsätta som betalande abonnent kostar det från andra året bara 98 kronor per år.
Försäkringsbolagen vet att BoatSecure´s elektroniska båtmärkning minskar risken för att båten eller utombordaren ska bli stulen. Försäkringsbolagets skadekostnader kan därmed minska, vilket leder till lägre premier för kunderna.
Agapi 750 är en banbrytande båtupplevelse som tar sina ägare längre och snabbare för lägre kostnad än någonsin tidigare. Båten är den första lättviktsbåt med kolfiberförstärkt skrovkonstruktion som byggts för en större marknad. Med ett lätt och styvt skrov har Agapi 750 en unik kombination av prestanda och bränsleekonomi, den drar därför väsentligt mindre bränsle än sina närmaste konkurrenter vilket glädjer både natur och plånbok.
Pressmeddelande:
Agapi 750 är i grunden en RIB (Rigid Inflatable Boat). Det gör den kul, säker och enkel i alla väder och hastigheter. Tuberna tillverkas i Orca 866-material vilket är samma kvalitet som används militärt över hela världen. Fördelen med en RIB visar sig inte bara i högre hastigheter utan även när det är dags att lägga till då tuberna agerar som en stor fender.
Den låga vikten gör att Agapi 750 enkelt kan transporteras med en bil ner till en Audi A3:s storlek och att det räcker med vanligt B-körkort. Trots en kabin med fyra sovplatser och bekvämligheter för såväl dagturer som övernattningar är Agapi 750 lika lätt att sjösätta som en vattenskoter. Den kan enkelt förvaras på trailer för alla som vill slippa båtplats, bottenfärg och dyr vinterförvaring. Det innebär också att Agapi 750 på ett sätt som ingen annan båt i motsvarande storleksklass, kan följa med sin ägare för att upptäcka nya vatten både inom och utanför Sverige.
Agapi är elegant och modern svensk design som är funktionell och smart i varje detalj. Med sin mångsidighet, exceptionella prestanda och låga driftskostnad är Agapi 750 idealisk även för pendlare och professionella användare. Genom smartare produktion och logistik har den totala ägandekostnaden kunnat pressas ned med mer än 30 % jämfört med närmaste jämförbara båt.
Agapi 750 innebär inget mindre än ett nytt gränslöst båtägande som tar ut en ny kurs i svenskt båtliv.
Peder Asplund, VD för Agapi säger; “Enligt en undersökning gjord av Sweboat är en ny typ av båtägare på väg att växa fram, en ny generation som delar kärleken till vatten och hav med den äldre men som vill ha ett enklare och roligare båtliv.
De, eller egentligen bör jag säga vi, vill hinna med så mycket som möjligt under vår lediga tid. Det ställer nya krav på både båten och båtägandet där enkelhet kombinerat med större möjligheter att uppleva blir allt viktigare. Vi är även mer miljömedvetna än tidigare generationer.
Agapi 750 är svaret på dessa nya krav och vi är enormt glada över att kunna presentera denna båt och dela vår vision om ett roligare och enklare båtliv. Med Agapi 750 sätter vi helt enkelt en ny kurs för båtlivet.”
Om företaget
Agapi Boating AB är ett svenskt bolag grundat 2006. Vår vision är att skapa en helt ny typ av båtliv med fokus på frihet, enkelhet och miljövänlighet. Med lanseringen av Agapi 900WA år 2010 började vi ta ut en ny kurs för svenskt båtliv och vi tilldelades utnämningen “Rookie of the Year” av en av Sveriges ledande båttidningar. Idag ägs Agapi av majoritetsägarna Alejandra Levinas Asplund, ansvarig för marknadsföring och administration, samt Peder Asplund, VD. I styrelsen och bland övriga delägare märks en rad kända profiler inom både båtvärlden och svenskt näringsliv.
Abu Dhabi ställer upp med ett lag i Volvo Ocean Race 2014-15 och det är återigen britten Ian Walker, med två OS-silver i bagaget, som är lagets skeppare. Dessutom är Abu Dhabi, huvudstaden i Förenade Arabemiraten ett av tävlingens etappmål.
Det tredje laget som bekräftats hittills har från och med idag 18 månader att förbereda sig inför starten och tävlingens andra etapp, från Recife i Brasilien till Abu Dhabi kommer att bli en tuff utmaning för seglarna. Under sträckan kommer de för första gången segla med de helt nya båtarna, Volvo Ocean 65 långt ner i södra oceanen.
Abu Dhabi var värd för ett banbrytande hamnstop i den senaste omgången av Volvo Ocean Race då tävlingen gästade mellanöstern för första gången. Abu Dhabi Ocean Racing som var med 2011-12 var också det första arabiska laget i tävlingens historia. – Abu Dhabi presenterade ett originellt och mycket tilltalande hamnstop senast med en egen unik känsla. Det här tillkännagivandet kommer bara att stärka tävlingens koppling till staden och landet. säger Volvo Ocean Race VD Knut Frostad.
– Etappen från Recife till Abu Dhabi kommer att vara en av de längsta och mest utmanande sträckorna i tävlingens 40-åriga historia. Att ge sig ut i Södra Oceanen är aldrig enkelt och den här rutten kommer att testa seglarnas gränser. Mållinjen i Abu Dhabi kommer att vara en av de mest ivrigt efterlängtade i hela tävlingen.
Abu Dhabi kommer att vara det tredje hamnstopet längs rutten efter starten i Alicante och mållinjen för den första etappen i Recife i delstaten Pernambuco i nordöstra Brasilien. De två andra lag som hittills presenterats är Team SCA:s kvinnliga besättning och en brasiliansk båt.
Antalet båtrelaterade stölder under 2012 visar en svag ökning jämfört med 2011. Däremot finns det regionala skillnader. I Blekinge län har tiill exempel stölderna ökat med 66 procent. Detta visar statistik polisen.
Fram till kvartal tre noterade Larmtjänst en markant ökning av de båtrelaterade stölderna jämfört med 2011. Därefter, under kvartal fyra, gick stölderna ner vilket gjorde att det totala antalet båtrelaterade stölder under 2012 enbart ökade med en procent jämfört med 2011. Dock finns det stora regionala skillnader i landet. I Blekinge län har det totala antalet båtrelaterade stölderna ökat med 66 procent och enbart båtmotorstölderna har en 162 procentig ökning. I Hallands län har de båtrelaterade stölderna däremot minskat med 27 procent.
– Skillnaderna kan förklaras med den fortsatta organiserade brottsligheten. Det är ligor som förflyttar sig runt om i landet, säger utredare Carina Birking på Larmtjänst.
Under året anmäldes totalt 7 613 båtrelaterade stölder. De län som varit mest utsatta är Stockholms län och Västra Götalands län. I Stockholms län har det varit vanligt att man stjäl stora nya motorer.
– Många båtägare har fått sina båtmotorer stulna ett flertal gånger under samma säsong, säger Carina Birking.
I Västra Götaland har polisen, i samverkan med försäkringsbranschen och Larmtjänst, startat upp en båtsamverkansgrupp för att försöka reducera antalet båtmotorstölder. Bland annat vill man involvera allmänheten genom båtsamverkan som innebär en rad förebyggande insatser.
Källa: Larmtjänst.
Allt för sjön är inte bara mässan för alla som älskar båtlivet och skärgården. Den är också båtnördarnas eget Mecka. Många spenderar flera dagar på mässan för att botanisera bland de tusentals nya båtprylarna. Men så har de mycket att titta på också. Allt för sjön öppnar den 2 mars på Stockholmsmässan.
Det kan vara ett nytt roder, en ny smart GPS eller ett nytt drev. Stort som smått. Bland montrarna på mässan finns alltid 10 000-tals båtprylar som säkerligen intresserar den inbitne båtnörden.
– Varje år har flera båtar världspremiär på Allt för sjön. Ännu fler världspremiärer finns bland alla de prylar som visas. Vi har faktiskt båtnördar, om jag får kalla dem så, som går här tre, fyra dagar och finkammar montrarna efter nya smarta prylar. Och i år har de extra mycket att titta på, säger Thomas Sandberg, projektledare för mässan.
Nytt ekolod. En av de nya prylarna är Hummingbird 596cx, som har en mycket ljusstark 5 tums HD skärm. Den höga upplösningen ger en mycket bra bild av både bottenstrukturen och tydliga ekon av fiskstim. Ekolodet har Dual Beam Plus vilket gör att båda frekvenserna utnyttjas, så att fiskekon separeras samtidigt som ett stort område täcks.
Autotethers dödmansgrepp är en annan klurig grej. Det ersätter den konventionella spiralkabeln mellan båtföraren och nödstoppet på framför allt utombordsmotorer. Föraren kan röra sig fritt i och omkring båten med motorn igång. Motorn stängs av blixtsnabbt om man råkar falla i vattnet eller om sändaren som bärs av föraren kommer för långt från båten.
Travel box för kylvaror är en ny bärbar box för transport av kyl- och frysvaror hemifrån och till båten. Boxen kopplas via ett vanligt 12 volts uttag i bilen, båten eller var som helst där det finns ett DC 12V uttag. Isotherms nya Travel boxar finns i 15 & 18 liter och kan kyla från +10°C ner till -15°C. Naturligtvis kan den användas i båten under hela semestern också.
Vattentät stereo. Den nya stereon från KG Knutsson med en effekt på 4×25 watt har inbyggd Bluetooth för musikstreaming direkt från mobiltelefonen. Stereon finns som svart eller vit. Den har RDS-radio med 18 förval och inbyggd minnesbackup, så när strömmen bryts håller stereon kvar radiominnet.
Solglasögon med läsglas. Sunread glasögon, med glas slipade i olika styrkor, är framtagna av seglare som tröttnat på att ständigt behöva byta glasögon. Glasögonen finns i två modeller, ICE och TECH. Glasögonen har UV-skydd och är polariserande.
Starkare propellerblad. Propulse kommer till säsongen 2013 med ett nytt material i bladen. De har också en ny typ av förstärkningsstruktur och en högre mängd glasfibrer än tidigare. Bladen blir därför ca 30 procent starkare och gör att båtarna går ca 2-4 knop snabbare jämfört med äldre modeller av blad.
Man över bord! När en person faller överbord måste räddningen vara nära. Den nya kastlinan MOB kan till exempel fästas permanent under segling på en lämplig plats i sittbrunnen. Den nödställde drar ut en slinga ur sidorna på påsen, trär armarna igenom slingan för att bli säkrad och kan dras och lyftas med hjälp av slingan runt överkroppen. För ”räddaren” fungerar de dubbla banden som handtag för att dra och lyfta den nödställde.
Världspremärbåtar. Naturligtvis går inte båtnördarna oberörda förbi alla de båtar som har världspremiär på mässan. Den här lär de definitivt stanna upp vid: Anytech 747 CAB som är proppfylld med nya instrument och andra intressanta prylar. Den behöver nog minst en timmes genomgång av den riktige båtnörden.
Allt för sjön 2-10 mars är Skandinaviens största båtmässa och ett av Sveriges största, årliga inomhusevenemang som hålls på Stockholmsmässan.
Info: www.alltforsjon.se
Nu tar miljöfrågorna plats på Allt för sjön. I samarbete med Initiativet Hållbara Hav, Havs- och vattenmyndigheten och miljöorganisationerna Håll Sverige Rent och Naturskyddsföreningen har Allt för sjön skapat ett särskilt miljötorg till årets båtmässa.
Miljötorget kommer att innehålla information och aktiviteter som behandlar Östersjöns miljö. Där kommer även representanter för miljöorganisationer, universitetet, näringslivet och politiken att medverka för att ge olika perspektiv på frågorna.
Initiativet Hållbara Hav medverkar med utställningen ”Östersjön – vem bryr sig…”. Temat är miljögifter och nedskräpning i haven och innehållet har tagits fram i samarbete med forskare från Stockholms Universitet, Stiftelsen Håll Sverige Rent och Baltic Sea Waste Camapaign.
Utställningen berättar om effekterna av nedskräpning och miljögifter och tipsar om vad du som konsument kan göra.
En digital version av utställningen finns på http://www.hallbarahav.nu/utstallning
Huvudpartner för Initiativet Hållbara Hav och utställningen ”Östersjön – vem bryr sig…” är TeliaSonera.
De svenska gästhamnarna hade en svag nedgång 2012 i antalet gästande båtar. Jätten i sammanhanget är Västra Götaland med Bohuslän, som förra året lockade nästan 220 000 gästande båtar med totalt över en halv miljon människor. Stockholms skärgård är tvåa i statistiken och Skåne trea.
I statistiken, som publiceras årligen, räknar gästhamnsägarna med 2,3 personer i varje båt. Den siffran har legat stil ett par år, men för en del år sedan var det fler än tre personer i varje gästbåt.
Idag finns ca 430 klassificerade och kvalitetssäkrade gästhamnar runt den svenska kusten, i de stora insjöarna och de vackra kanalerna.
I Sverige finns nio kanaler som förbinder haven med de stora insjöarna. I kanalsystemen finns en mängd gästhamnar.
Siffrorna visar dock bara en del av båtlivet. De flesta båtmänniskor ligger i naturhamnar uppskattningsvis två av tre nätter. Det totala antalet människor som njuter av båtlivet är alltså mycket större än vad den här statistiken visar.
Källa: Tillväxtverket/Riksföreningen Gästhamnar Sverige.
Lars-Åke Redéen
Skärgårdsstiftelsen i Stockholm har under de senaste tio åren plockat upp 9 583 skräpartiklar under dyk i Stockholms naturhamnar. Ett urval av detta skräp kommer att visas i en sällsam utställning på Aquaria i Stockholm. Från 16 februari kommer besökare att få en närmare inblick i vad som slängs i våra vatten genom utställningen Skräpet ska upp till ytan. Syftet med utställningen är att inge hopp om förändring.
Pressmeddelande:
Resultaten från dykningarna är både fascinerande och häpnadsväckande. Närmare 10 000 artiklar har plockats upp, allt från toastolar och bilbatterier, till badstegar och badkläder. Ett urval av skräpet kommer att visas i utställningen Skräpet ska upp till ytan på Aquaria i Stockholm mellan den 16 februari och den 17 mars. Initiativtagare till utställningen är Skärgårdsstiftelsen och Aquaria.
– Sopor och avfall är ett omfattande problem i vardagen. Genom utställningen vill vi öka medvetenheten och få fler att ta ansvar för den vackra miljö som finns i vår unika övärld. Både dagens och morgondagens vuxna måste ge naturen bättre förutsättningar än vad tidigare generationer har gjort, säger Skärgårdsstiftelsens vd Lena Nyberg.
Skräpet ska upp till ytan målar en relativt dyster bild av hälsotillståndet i våra svenska vatten, liksom det mänskliga beteendet. Under ytan döljer sig decennier av oaktsamhet. Målsättningen med utställningen är emellertid att inge hopp om förändring.
– Genom denna lekfulla och interaktiva utställning vill vi visa att man kan göra en stor skillnad på ett enkelt sätt. Faktum är att nedskräpningen är det miljöproblem som är enklast att komma tillrätta med, säger Fredrik Dahlbeck, vd på Aquaria.
Visste du att:
• I Sverige slänger nästan 30 procent av befolkningen skräp på marken. En procent slänger skräp dagligen. Om alla hjälptes åt att ta hand om sitt skräp skulle det inte finnas någon nedskräpning.
• 85 procent av skräpet i havet utgörs av plast. Nedbrytningstiden för plast i naturen är 100-1 000 år. I havet är den ännu längre eftersom nedbrytningen går mycket långsammare. Nedbrytningstiden för glas är mer än en miljon år.
• Tusentals sjöfåglar och marina däggdjur dör varje år för att de har ätit skräp eller fastnat i det och drunknat.
På årets Allt för sjön, Nordens största båtmässa, duggar nyheterna tätt. Från stora nyheter som en 16 meter lång motorbåt till mindre prylar som häftiga marina solglasögon och kläder. Flera båtar har världspremiär och bland tillbehören visas nästa generations navigeringsprylar. Allt för sjön öppnar 2 mars på Stockholmsmässan.
Det är ovanligt många motorbåtar som premiärvisas på Allt för sjön i år. Allt från mindre roddbåtar som Oskwig 330, en aluminiumbåt på bara 38 kilo, till Nord West 430 Fly Bridge som är den senaste båten från varvet nere på Orust. Premiär bland motorbåtar är det också för Bella 700 Patrol, Dahl 24, Ryds 588 WA, Bayliner 642 CU, Arronet 25 cxip, Aagai 750, Vector 23 FC, Sandström Classic 565, Anytech 747 Cab, Anytec 530 SPF, Grandezza 33 OC, Finnmaster Pilot 7.0, Finnmaster 55 BR, Hammarine C7, och Minor Offshore 36.
Riktiga smycken är nya Chris-Craft Corsair 32 och Riva Iseo, två lackglänsande day cruisers. Corsair 32 är den näst största modellen inom Corsairserien och Riva Aseo är en italiensk dyrgrip, som hämtad från en James Bondfilm. De riktigt stora båtarna är i år samlade i en särskild avdelning, Grand Large, där man också kan låta benen ta igen sig i Rosébaren.
Några av de segelbåtar som premiärvisas är Swedestar 415, den senast designade svenska segelbåten byggd av Lidköpings Båtsnickeri. Två franska nyheter är Dufour 410 Grand Large och Dufour 36E Performance, den senare utsedd till ”Årets båt 2013” både i Europa och USA. J 70 är företaget J Boats första kölbåt som kan sjösättas med trailer. Beneteau Oceanis 45 är en rymlig italiensk snabbseglare för färder både i skärgården och över de sju haven. En riktig pärla är den gamla klassiska Folkbåten som visas i en nybyggd version helt i trä av danska Brandt-Möller Båådbyggeri.
– Årets båtmässa blir välfylld som vanligt och kommer att bjuda på godbitar för alla som är intresserade av båtar och skärgård. För många innebär mässan startskottet på båtsäsongen och en fest för hela familjen. För de äldre finns tusentals nyheter att titta på och för de mindre öppnar vi ”Lilla Allt för sjön”. Förutom en massa roliga aktiviteter för barn kan de också leka pirater på båtar som Kaatach lekland i Tyresö ställer ut, och när de blir trötta kan de vila och läska sig hos Kapten Krog, säger Thomas Sandberg, projektledare för mässan.
Mässans och kanske Sveriges snabbaste segelbåt är katamaranen M32 från Marströms båtbyggeri i Västervik. Den är byggd helt i kolfiber och god för över 30 knop. En annan snabbseglare som ställs ut är nya OS-klassen Nacra 17, också det en katamaran. Mässans minsta och långsammaste segelbåt är 74-årige Sven Yrvinds senaste skapelse, en endast tre meter lång båt som han ska segla jorden runt med. Fast de allra minsta båtar hittar man i en monter med vackert handgjorda båtmodeller.
– Många besökare kommer till Allt för sjön för att gå på Classic Boat Show, där årets tema är ”Plastic Fantastic”. Bland rariteterna märks 33 Housboat, en 10 meter lång husbåt från 1970 som tävlade i Roslagsloppet, en riktigt kul båt. Här finns också Fjordlingklubben och Coronetklubben som visar gamla fina trotjänare. Flera av plastbåtarna är i princip K-märkta och mycket omtyckta än i dag, säger Thomas Sandberg.
Bland båtarna finns som sagt många riktigt heta nyheter, men allra flest nyheter hittas dock i Charliehallen där tusentals intressanta tillbehör ställs ut. Nästa generations navigationsutrustning lär locka besökarna liksom en bärbar frys/kylväska, en vattentät stereo, nya tyger för båtinredningar, ekolod, nya bottenfärger, räddnings- och nödsändare, nya avlastare till segelbåtar, en ny smart konserveringssats för att vinterkonservera utbordaren och den tvåtungade båtflaggan som förmodligen kommer att hissas på många fritidsbåtar.
Mitt på entrétorget ligger en speciell monter, nämligen ”Snacka Båt”.
– Hit alla är varmt välkomna. Vi som arrangerar båtmässan älskar att prata båtar och vi gör det gärna under alla de nästan 100 timmarna som mässan är öppen. Med oss i montern har vi specialister och samarbetspartners och jag skulle faktiskt vilja utmana besökarna och säga att kan vi inte svara på din båtfråga, så ska vi ……, ja jag vet inte vad vi ska bjuda på i dagsläget, men något blir det, säger Thomas Sandberg och skrattar.
Allt för sjön 2-10 mars är Skandinaviens största båtmässa och ett av Sveriges största, årliga inomhusevenemang som hålls på Stockholmsmässan.
Info: www.alltforsjon.se
Sailstar inbjuder till en jolleseglarvecka på Gistholmen, mitt i Stockholms skärgård vecka 33 i år. Evenemanget är öppet för alla som seglar jolle eller mindre båtar och är tänkt att samla seglare från hela Sverige för en vecka med segling tillsammans.
Pressmeddelande:
“Sailstar har varit ute på Gistholmen med kurser i tre år, 2013 blir vårt fjärde år därute. Det är en underbar miljö och perfekt för segling där det finns både skyddade vatten och öppna fjärdar. På ön finns det ett antal enklare stugor, en storstuga för gemensamma samlingar och nära till handel på Ingmarsö. Vi har nu förhandlat med Vimpeln som äger och förvaltar Gistholmen om att vi i slutet av sommaren arrangerar denna seglarvecka och har hela ön för oss själva. Jag tycker det vore väldigt roligt om seglare och segelklubbar från alla håll ville komma dit och vara med om att arrangera en seglarvecka tillsammans”, berättar Tomas Sandström, ansvarig på Sailstar.
Tanken är att samla många jolleseglare (alla seglare är välkomna!) och att segla tillsammans med en mängd olika jollar där man kan prova-på olika jollar. Trevlig samvaro är minst lika viktigt och Gistholmen är en ö som gjord för härlig samvaro runt den stora grillplatsen.
“Det är ingen kappsegling utan det är ett gemensamt läger. Men det är klart att vi har med oss våra rundningsmärken och kommer att lägga ut banor, eller så gör vi små utflykter till omgivande öar. Eller har kappsegling till öar på Träskö-Storöfjärden. Jag hoppas även på att vi ska kunna locka till oss någon eller några mer kända seglare som vill berätta eller visa sin segling”, fortsätter Tomas Sandström på Sailstar.
Alla seglare är välkomna till Gistholmen den här veckan! Gistholmen har plats för både stugboende, tältande och har mängder av bra naturhamnar, de flesta med bra djup för segelbåtar.
“För jolleseglare som vill komma dit med egen jolle arrangerar vi en tillfartseskader på tisdagen den 13 augusti och seglar gemensamt därifrån i eskader lördag den 17 augusti. Blir vi många så arrangerar vi säkert en kappsegling på vägen dit uppdelat på ett antal heat. Förhoppningsvis blir det en syn med många jollar samlade i segling genom Stockholms skärgård”, avslutar Tomas Sandström.
Anytec AB som tillverkar och säljer Anytec aluminiumbåtar med inombordsmotorer har begärt sig själva i konkurs. Företaget har varit under rekonstruktion sedan i höstas, men detta misslyckades och därför begärdes företaget i konkurs.
– Anytec AB för inombordare har haft rättigheterna att marknadsföra och sälja inombordarbåtarna. Nu återgår alla licenser med mera till oss. Vårt företag äger alla rättigheter till varumärket Anytec och till alla företagets ritningar och produkter, säger Mats Melbin, vd för Anytec Boats AB och utombordarbolaget.
Anytec delades för flera år sedan upp i två bolag, ett för utombordare och ett för inombordare. Det bolag som jobbar med inombordarbåtarna såldes till ett Stockholmsbaserat bolag, som fick licens för att bygga dem.
Anytec Boats AB var med på Båtmässan i Göteborg och kommer att finns med på Allt för sjön.
– Utombordarbåtarna går som tåget. Vi kommer att göra all time high resultat i år, säger Mats Melbin.
Lars-Åke Redéen
Foto: Anytec.
Kommentarer
Fin bild! Det är jag som tagit den.
Segla väl!
/Janne
Kommentarer
Underligt tema. Man skall sträva efter säkerhet men med proportinerna i behåll är det ju redan oerhört tryggt att vistas på sjön. En bransch i gungning borde fokusera på de faktorer som hittills bidragit till det minskade intresset. Konkurrens från resor och andra intressen, höga kostnader, den nya sjöfyllerilagen och annat.
Olof: Vad har du för underlag när du påstår att den nya sjöfyllerilagn bidragit till det minskade intresset? Och hur mäter du att intresset minskat över huvud taget?
Branschen har minskat kraftigt (sweboat), turistnäringen i och besöksmönstret i skärgården likaså (visit skärgården m.fl) Detta är ju mätbart. Orsak och verkan. Orsak är inte alltid mätbart men att sjöfyllerilagen har har effekt är solklart. Går kjag till mig själv, min omgivning, handlare jag känner, mackägare jag känner, skärgårdskrogar jag känner säger de alla samma sak. Helt förståeligt då det är en lag som saknar allt stöd i verkligheten och bara känns mästrande för oss. Som om inte båtägare alltid visat omdöme! De som super kommer man inte åt med nolltolerans. Bevisat i så många andra sammanhang.
Olof: Har du några länkar till där dessa mätningar presenteras?
Olof, du menar alltså att det är sjöfyllerilagen som har givit mätbara effekter på minskad turism i skärgården, sämre försäljning etc? Det är ju ett scoop! Vore kul att få höra mer om detta.
Jag tror väldigt få väljer att avstå skärgården för att det inte går att dricka alkohol som man vill. Är det dock någon som har den inställningen är jag tacksam om dom håller sig borta. Överhuvudtaget är blir samtalet om alkohol på sjön absurd när Båtunionen driver frågan om att man skall få dricka alkohol och köra båt.
Jag har svårt att ta något sjösäkerhetsarbete på allvar från Båtunionen efter detta. På vår båtklubb i Skåne överväger vi att lämna Båtunionen, då det uppenbarligen är helt fel fokus.
Jonas, lagen slår så olika.., i Skåne har ni inte direkt nån Skärgård och drabbas inte på samma sätt. -Det är inget ändamål för folk att köra båt med viss alkoholhalt i kroppen, men inget visar på några mätbart förhjöda risker i lägre promillenivåer. -Min båtklubbs medlemmer i Söderhamn har drabbats mycket hårt då det sociala nätverket ute bland öarna har saboterats p g a lagen. Kan man inte ta sig från och till skäret man bor på med annat än privat båt säger det sig självt att inskränkingen bir vansinnigt mycket större än på fastlandet, där finns alternativ -man kan gå, cykla, ta taxi -buss i sin omnejd… – På min båtklubbs hemsida ligger till och med länk till SBU-kravet till regreingen på utvärderingen, så där är man djupt tacksam för att SBU driver på för att få bort detta vansinne till lag, klubben sajt : www.stenobatklubb.se / Läs även på www.batfolket.se / SweBoat har också tillskrivit regeringen: Stocholm i februari 2013
Begäran om en översyn av alkohollagen till sjöss
2010 infördes en ny lag som behandlar sjöfylleri med en ny promillegräns hämtad från fordonstrafiken på land. Lagen gav också ytterligare kontrollbemyndigande till Kustbevakning och Sjöpolis att utföra alkoholkontroll av båtägare till sjöss.
Syftet med lagen var att ytterligare minska antalet skadade och dödade i båtlivet.
Lagen har nu haft laga kraft i tre båtsäsonger och Sweboat önskar nu att lagen utvärderas och ses över för att se om den uppfyller sitt ursprungliga syfte. Vi begär därför en opartisk utvärdering som tar hänsyn till samhällskostnader och dokumenterad olycksfallsutveckling.
Uppgifter från Kustbevakningen och Sjöpolisen visar att ett antal båtägare har lagförts för sjöfylleri enligt den nya promillegränsen. Sjöpolisen och Kustbevakningen har också under de tre båtsäsonger som den nya lagen gett dem behörighet, utfört långt många fler nykterhetskontroller på sjön än tidigare år.
Transportsstyrelsens egen statistik har under dessa tre säsonger inte visat att antalet döda eller skadade i båtlivet minskat pga införandet av den nya sjöfyllerilagen. De som dör eller skadas på sjön och som har alkohol i kroppen har över 1.0 promille, vilket var det tidigare gränsvärdet.
Sweboat anser därför att den nuvarande sjöfyllerilagen har fått ett annat syfte än det ursprungliga. Istället har resultatet av lagen bara blivit att fler människor blivit lagförda och dömda för ett brott som inom ett internationellt sjörättsperspektiv är tillåtet.
Vi anser att det enda påvisbara resultatet av lagens införande är att vanliga människor blivit brottslingar utan att färre människor dödats eller skadats. Vi kan också konstatera att intresset för att köpa, äga och använda sin båt har minskat, vilket drabbar en redan hårt prövad bransch. Därför bör lagen återgå till det gamla gränsvärdet eller ändras till internationell praxis.
Med vänliga hälsningar
Mats Eriksson
VD, Sweboat, Båtbranschens Riksförbund
Mina herrar. Låt oss ställa oss frågan, hur stort är problemet som ska lösas med denna världsunika lag som är sjösäkerhetsmässigt kontraproduktiv.? Just det, det är inte ens mätbart och därför skriver Jonas att på vår båtklubb i Skåne överväger vi att lämna. Ja, så kan man ju lösa problemet. men leder det till ökad sjösäkerhet? Behövs det mer ökad sjösäkerhet. ? Vi tillhör idag redan världens säkraste sjönation. Olyckorna är på så oerhört låg nivå att det barnsligt at få ner dem med. Då förbjuda att ens vistas 50 meter från vattnet! Nej, låt oss använda våra knappa resurser där de gör nytta, eller spara dem. Resursbrist läser vi dagligen och inte ska vi väl använda våra knappa resurser på alkoholpolitik genom att införa alkoholfria zoner i små steg där det de facto inte finns några olyckor? Om så så handlar det inte längre om sjösäkerhet, utan om moral-predikan.
Jonas, det är typiskt för den här debatten att ni som inte drabbas av lagen är mest possitiva. Jag var på invigningen av nya Svartsö krog här i Stockholms mellanskärgård i kväll och här är man fly förbannad över att fått sina sociala kontakter kriminaliserade utan saklig grund. Det är ovederhäftigt att likställa riskerna med fordons- och båttrafik. Konsekvensen blir som att förbjuda alla att vistas på gator och torg med en öl i kroppen.
Vad är problemet? Det är väl självklart att den som är skeppare/ kör båten inte dricker alkohol det är väl bara att ha samma rutin som med bilkörning, den som kör dricker inte och så turas man om. Man kan äta gott och ha trevligt ändå.