Under 2013 kommer Sportfiskarna att driva två stora nationella ungdomsprojekt med inriktning på fiske och aktivt friluftsliv: KlassDraget och Framtidens Sportfiskare.
– Det är mycket glädjande att vi fick ny finansiering till KlassDraget som är Sportfiskarnas mest framgångsrika ungdomsprojekt någonsin. Sedan 2007 har mer än 50 000 barn haft fiske på schemat tack vare KlassDraget. Genom projektet har många barn mött naturen och fått fiska, kommenterar Stefan Nyström, Sportfiskarnas Generalsekreterare.
KlassDraget är ett unikt projekt där Sportfiskarnas lokalföreningar i samarbete med skolor arrangerar fiskeaktiviteter på skoltid. Upplägget tar till vara lokal ideell kunskap och erbjuder en kostnadsfri möjlighet för lärare att ha utomhuslektioner med friluftsliv och praktisk naturkunskap. KlassDraget som startade 2007 har under några år drivits i mindre skala utan finansiering men till i år beviljade Svenskt Friluftliv nya medel för en fortsättning av projektet. Projektet har sedan starten sponsrats av branschföreningen SPOFA spöfiske som även väljer att fortsatt bidra med fiskeutrustningar.
– Nu kan vi investera i mer fiskeutrustning och skala upp verksamheten i KlassDraget och tillsammans med vårt projekt Framtidens Sportfiskare får vi nu en bred satsning både på fiske på skoltid och under fritid, säger Marie Wiman ungdomsansvarig på Sportfiskarna.
Framtidens Sportfiskare är ett projekt för mer fiske under fritid för vuxna och barn tillsammans. Genom att en vuxen och ett barn fiskar tillsammans och sedan registrerar fisketuren får deltagarna hem ett informationsmaterial med bland annat en fiskehandbok och en fiskefilm. Bilder från fisketuren publiceras på hemsida och tidning och alla deltagare är med i en tävling med fiskerelaterade priser.
– Genom gemensamma fisketurer kan en kunskapsförmedling ske av både praktiska fisketips och naturkunskaper, märk väl att det inte nödvändigtvis är den vuxne som står för kunskaperna! Om fler sportfiskare tar med barn och ungdom ut kommer fler även att upptäcka hur mycket roligare det är att dela upplevelsen av fiskelycka, avslutar Marie Wiman.
20 000 får fiska!
Tillsammans med andra satsningar Sportfiskarna är delaktiga i under året som samarbetsprojekt, fiskeläger, sportfiskeskolor och övrig lokal verksamhet i anslutna föreningar, innebär nysatsningen att omkring 20 000 barn kan komma ut på fiske och friluftsliv under året. Sportfiskarnas bas i ungdomsverksamheten är de lokala fiskeföreningarna där ideella ungdomsledare står för ett mycket stort arbete varje år. Genom att stötta lokal verksamhet med aktivitetsbidrag, informationsmaterial och ledarutbildning har förbundet under många år med små medel byggt och upprätthållit en omfattande verksamhet.
Våghals är den första lilla båten för de allra minsta. Den är byggd i marinplywood, cirka 12 barnafötter lång med plats för ett helt äventyr. På gräsmattan eller vardagsrumsgolvet börjar seglatsen, jordenruntseglingen eller båtturen till favoritön.
Det är företaget Båtsystem i Göteborg som har tänkt till med den här barnbåten.
Båtlivet för de minsta börjar som en lek på land, tryggt, säkert och roligt. Hemma, på dagis eller på lekplatsen. Men också för att leka och lära. Styrbord och babord, kryss och läns, lova och falla, ajaj kapten.
Våghals premiärvisas på Båtmässan i Göteborg i Båtsystems monter G00:96. Företaget lottar även ut en Våghals på Facebook. Gilla på batsystem/facebook.se, lägg upp en bild med båt och besättning och vi lottar ut en Våghals.
Rekommenderat pris på Våghals är 3 495 kr.
Info: www.batsystem.se
För en dokumentärserie om skärgården som kommer att visas i SVT tillsätter Stockholms läns landsting 300 000 kronor. Det säger Gustav Andersson (C), Miljö- och skärgårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting.
– Det här är ett väldigt spännande projekt som kommer visa sidor av skärgården de flesta inte har sett förut, säger Gustav Andersson (C).
Dokumentärserien ska ta med tittarna på en båtresa genom skärgården i kölvattnet av litterära giganter som bland andra August Strindberg och Evert Taube. Efter visning i SVT ska Öppen Skärgård följa upp programmen med olika aktiviteter.
– Att följa upp det här projektet med aktiviteter som ger bestående värden för skärgårdens besöksnäring är väldigt viktigt, fortsätter Gustav Andersson (C).
Hur många av er har haft en god idé eller synpunkt på en produkt eller tjänst som ni skulle vilja berättat för tillverkaren men inte gjort det? Nu kan alla ägare av BRIG-båtar få det via en ny app.
BRIG är först ut med feedback-appen MyBoat där du som kund kan återkoppla dina idéer direkt till tillverkaren. Tillverkaren får här en unik möjlighet att ta del av kundens idéer och att utveckla erbjudandet i samverkan med sina kunder
Genom MyBoat kan du som kund direkt höra av dig med dina frågor, tankar och idéer. Du bara skriver och fotar direkt från sin smartphone, appen tar sedan hand om resten.
De flesta kunder bryr sig inte om att ge någon feedback förrän de reklamerar. Det är för krångligt, man vet inte vem man skall ringa eller maila och det är många led innan man når de som man vill nå. Forskning visar även att bakom varje reklamation ligger upp till 1000 problem. Problemen resulterar i förlorande kunder och förlorad omsättning och synpunkter sprids genom rykten (en nöjd kund pratar med en person, en missnöjd kund pratar med minst 10 personer om sin upplevelse). Genom sociala medier så har den här ryktesspridningen eskalerat och t.ex. fått 40 000 ”likes” inom 24 timmar. Det är ingen bra grund för dialog och förbättring!
Med Iphone-appen MyBoat blir idéerna, tankarna och problemen endast synliga för den som skickat in och för företaget som tar emot.
För företag blir det allt viktigare att utveckla sitt erbjudande. Bra idéer uppstår inte av sig själv och den bästa källan är oftast kunder. Appen ger företag ett kraftfullt verktyg att få till en strukturerad direkt-kommunikation med kunder som bryr. Företagen får ett databasbaserat webgränssnitt för att enkelt kunna analysera, sortera och systematisera idéerna till förbättringar. Man kan också hålla koll på vilka kunder som fått svar, hur lång tid det tog, mm. Allt för att kunna utveckla sitt erbjudande, bygga lojalitet och långsiktiga kundrelationer.
Eller som Brig utrycker det: Genom feedback-appen MyBoat hjälper du oss att göra marknadens bästa båt ännu bättre!
Hallberg-Rassy, Najad, Malö, Vindö – inom seglarkretsar är ön Orust i Bohuslän nära förknippad med exklusiva långfärdsbåtar. Lagom till båtmässan presenterar historikern Lars Nyström vid Göteborgs universitet en bok som behandlar båtbyggeriet på Orust, från mellankrigstidens små träbåtsvarv fram till dagens exklusiva yachtindustri.
På Orust har det i en obruten tradition byggts båtar åtminstone sedan 1700-talet. Men de senaste femtio åren har båtbyggeriet ändrat karaktär. Efter plastens genombrott på 1960-talet skapades förutsättningar för en mer industriellt präglad produktion, med en grupp större tillverkare som växte fram ur myllret av hantverksföretag.
– Utvecklingen är väldigt lik den som ägde rum inom textilindustrin i England eller Sjuhäradsbygden under den industriella revolutionen – men med den skillnaden att vi befinner vi oss över hundra år senare i tiden, säger Lars Nyström.
Att Orustvarven har blivit så framgångsrika har enligt Lars Nyström flera orsaker. En grundläggande faktor är att det rör sig om en hel miljö av producenter som på olika sätt lärt sig och dragit nytta av varandra, ett ”industriellt distrikt” eller kluster för att tala forskarspråk. På 1960-talet fanns ett åttiotal träbåtsbyggerier på Orust, någon liknande koncentration går inte att finnas någonstans i landet.
När plasten kom tvingades många slå igen, men samtidigt skapades utrymme för nya aktörer: underleverantörer som gjorde det smutsiga arbetet att tillverka plastskrov åt varven och små båtbyggerier specialiserade på inredningar. Flera av de mest kända företagen under de senaste decennierna, så som Malö, Najad och Nord-West har en bakgrund som just sådana inredningsfirmor.
En röd tråd genom Lars Nyströms undersökning är förhållandet mellan trä och plast och mellan hantverk och industri. Faktum är att den allra första plastbåten i Sverige tillverkades på Livbåtsvarvet på östra Orust år 1951.
– Härifrån vore det frestande att dra en rät linje fram till distriktets framgångar med tillverkning av dyra segelbåtar i plast under de följande decennierna. Men i själva verket är vägen betydligt mer krokig. Bland de gamla träbåtsbyggarna ställde man sig länge avvaktande eller direkt avvisande till det nya materialet. ”Man ville helst inte ta i en plasthink ens.” Bortsett från enstaka föregångsmän rörde det sig närmast om en omvändelse under galgen.
Lösningen blev att tillverkningen av plastskroven lyftes bort från Orust, och lades på underleverantörsföretag kring Smögen-Lysekil. Orustföretagen koncentrerade sig på träarbetet, med en med tiden allt mer påkostad inredning. Det stora hantverksinnehållet innebar samtidigt att de kunde styra över mot mer exklusiva marknader efter att massproducenterna i branschen tvingades slå igen efter krisåren på sjuttiotalet.
2013 är verkningarna av den senaste krisen brutala. På bara några år har över hälften av arbetstillfällena försvunnit. Men krisen har slagit olika hårt.
– Det är nog ingen slump att de är de företag som tagits över av investerare utifrån som har drabbats hårdast. Najad har gått i konkurs och Malö är under rekonstruktion, medan företag som ägs av personer med rötter i båtbyggarmiljön ofta klarat sig bättre, säger Lars Nyström.
Fortsätter utvecklingen kan det innebära att klustret av båtbyggare på sikt blir väsentligt mindre. Något som kan göra det svårare för de producenter som lever kvar.
– Kanske blir det nu två-tre segelbåtstillverkare kvar i Bohuslän. Samtidigt har platsskrovstillverkarna, som tidigare utgjorde självständiga företag, ett efter ett gått upp i segelbåtsvarven. Risken finns att den kvarvarande miljön inte är tillräckligt stor för att generera nya företag och idéer på samma sätt som skett tidigare genom historien.
Lars Nyströms studie av Orust ingår i boken En industrialisering efter industrialiseringen: industrialiseringsprocesser på landsbygden i västra Sverige under efterkrigstiden. I boken studeras också utvecklingen på Varaslätten i Västergötland: för femtio år sedan ren bondbygd, i början av 2000-talet ett av de områden med högst industrisysselsättning i riket, med en mängd stora och små företag, främst inom mekanisk verkstadsindustri. Hur har denna industrialisering kommit till stånd?
Lars Nyström kommer även att presentera sin forskning i veteranhallen på båtmässan den 9 februari kl. 15.00.
Bilden:
Najad 355. Foto: Rick Tomlinson.
Den helt nya Princess 56 flybridge fick sin tyska premiär på den nyligen avslutade båtmässan i Düsseldorf. Den här storleken är en av företagets storsäljare, trots prislappen på cirka 10 Mkr. 56:an ersätter Princess 54.
Framför allt är det inredningen som har förändrats mycket i den nya modellen. Pentryt har flyttats upp rejält i salongen och finns nu strax akter om förarsoffan. Pentryt är modernt och rymligt med enkel tillgång till matplatsen.
Runt hela förarplatsen märks de exklusiva material och träslag som Princess jobbar med och som är en föregångare för många andra båttillverkare. Tack vare att företaget ingår i lyxproduktsgruppen LVHM Moët Hennessy har Princess urstarka finanser och verkar nästan vara på väg att ”köra över” flera av sina konkurrenter för tillfället.
Den nya modellen har tre kabiner med rymliga dubbelkojer och två väl tilltagna badrum. Dessutom fungerar flybridge som ett separat uterum med gott om plats i två soffgrupper. Naturligtvis finns det även en wetbar på flybridge.
Motorbestyckningen beror på kundernas önskemål, men med två stycken Volvo Penta D13 anges toppfarten till 33 knop.
Lars-Åke Redéen
Tekniska data
Längd ö a: 18,11 m
Bredd: 4,76 m
Djupgående: 1,29 m
Vikt: 26 800 kg (2xVolvo D13-800)
Bränsletankar: 2 650 liter
Vattentankar: 592 liter
Motorer: 2xCaterpillar C12 A (2 x 715 hk), 28–29 knop
2xVolvo Penta D13-800 (2 x 800 hk), 31–33 knop
Info: www.princessyachts.com
Vid båtupptagningen är det viktigt att rensa motorns kylsystem från salt, alger och kemikalier för att undvika korrosionsskador. Inför vintern är det också viktigt att glykolskydda kylsystemet för att slippa frostskador.
Företaget Aronowitsch & Lyth har tagit fram en konserveringssats. Denna består av:
• 1 st specialtillverkad kraftig plastsäck 75×65 cm (bredd x höjd), som är återanvändningsbar och försedd med ett dränagehål.
• 5 st Strong-Grip aluminiumklämmor med rullbult.
• 1 st fastspänningstamp 1,5 m.
Säcken monteras och fylls med sötvatten (eller glykolblandning) från till exempel en hink så att kylvattenintaget täcks. Motorn startas och får gå på tomgång. Efter avslutad körning töms säcken i lämpligt kärl.
Konserveringssatsen kan även användas till kortare provkörning av motorn på land. Som bonus kan klämmorna användas till båtens presenning. Pris 270 kr.
Info: www.arolyth.se
Startskottet för Tjörn Runts 50-årskalas är på Båtmässan. Lördagen den 2 februari arrangeras en heldag med information, inspiration och utbildning med senaste nytt om Tjörn Runt, Lilla Tjörn Runt och Stenungsunds Segelsällskap.
Det blir bland annat information om jubileumsåret med tävlingsledare Anders Torén och 50-års generalen Bo Bäckman samt en snabbföreläsning om konsten att kappsegla med Carl Peter Carlsson.
12.00 Om StSS seglarskola och jolleträning för små och stora
12.30 Om kölbåtssegling i Stenungsund
12.50 Tjörn Runt 50 år
13.30 Två seglares fight från Tjörn Runt 1990
14.00 Förenklad kappseglingsutbildning
14.40 Scandinavian Race Week 2013
15.10 StSS, en klubb där förändringens vindar blåser. Om mål och visionsarbetet i StSS
15.30 Tjörn Runt 50 år
Tjörn Runt genomförs alltid tredje lördagen i augusti, i år den 17 augusti. Det är segeltävlingen där olympiamästare och familjeseglare samsas på samma bana och tävlar under samma förutsättningar. Rundningsmärket är ön Tjörn på Väskusten.
– Den stora förändringen i årets jubileumsupplaga är att den seglas moturs med start i Stigfjorden och mål på Askeröfjorden i Stenungsund, säger Bo Bäckman som är projektledare för 50-årsjubileet. Att vända på kappseglingen och segla ”baklänges” har tagits mot positivt både av seglarna och av sponsorerna.
– Men åskådarna kommer att få söka sig till nya platser för att kunna se på alla båtarna. Som alltid är det vinden som avgör vilken väg seglarna tar och det är inte troligt att båtarna kommer att segla genom Kyrkesund, berättar Anders Torén tävlingsledare för Tjörn Runt. Bra åskådarplatser kommer att vara utmed Hakefjorden eftersom båtarna seglar in mot Tjörn mellan Åstol och Kårevik/Rönnäng.
Tjörn Runt arrangeras av SSS Arrangemang AB, på uppdrag av Stenungsunds Segelsällskap. SSS Arrangemang AB är ett av Stenungsunds Segelsällskap helägt aktiebolag.
Under 2012 visade fem försäkringsjämförelser att många båtägare vinner på att byta till Svedea. Nu har jämförelsesajten Compricer publicerat en ny undersökning där de jämfört premierna för fem båtmodeller hos sju olika bolag. Även i den kommer Svedea ut som vinnare med den förmånligaste premien i fyra fall av fem.
Compricer har i ett pressmeddelande som skickades ut 29 januari inlett året med att jämföra försäkringspremierna för fem olika båtmodeller. I undersökningen som inkluderar flera olika typer av båtar ställs sju bolag mot varandra. Resultatet visar att Svedea är det mest förmånliga alternativet för fyra båtar av fem. Även förra årets undersökningar gav Svedea gott betyg, bolaget toppade de fem försäkringsjämförelser som publicerades.
– Att vi fortsätter att komma ut som vinnare i de jämförelser som görs gläder oss. Vårt mål är att erbjuda marknadens bästa båtförsäkringar till rätt pris och resultaten i undersökningarna är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef för Svedea Båtförsäkring.
– Svenska Sjö ger 20% rabatt för nautisk kompetens – inget annat bolag är i närheten av det och flertalet ger inte den rabatten över huvud taget. 80% av båtklubbsmedlemmarna har nautisk kompetens och det är något som SBU verkar för att alla skall ha, säger Nils Gorton, vd för Svenska Sjö.
Precis som tidigare undersökningar visar även Compricers jämförelse att premieskillnaderna mellan bolagen är stora. I många fall skiljer det tusenlappar mellan alternativen och det finns därmed god anledning för båtägare att se över sin försäkring.
– Många av standardbolagen tjänar på att deras kunder är inaktiva och blir kvar år efter år utan att jämföra sin försäkring. Resultatet är ofta att kunden betalar ett oskäligt högt pris för en försäkring som inte är den bästa, avslutar Jonas Roberts.
Fotnot: Svenska Sjös rabatt är 20% på premierna i tabellen.
Galaxy Xcover II är en ruggad smartphone för tuffa miljöer och hårda tag. Den klarar vatten, damm, sand, snö och lera utan problem. Precis som föregångaren står Galaxy Xcover II emot extrema förhållanden. Tack vare certifieringen IP67 och den fysiska kameraknappen är det till och med möjligt att fotografera under vatten.
Om du befinner dig i en krävande situation som involverar vatten, gegga eller sand behöver du inte oroa dig för att tappa Galaxy Xcover II. Telefonen har utrustats med ett extra starkt och reptåligt glas, och det låsbara bakstycket förhindrar att batteriet eller telefonen utsätts för fukt eller smuts.
En pålitlig vän i nöden
Oavsett om du kappseglar, klättrar i berg, vandrar eller åker skidor kan du lita på Xcover II. Det stora batteriet räcker i upp till hela 570 timmar. Det innebär att mobilsignalen kan spåras om du skulle gå vilse.
Fast det ska egentligen inte vara några problem då Xcover II är en trogen kartläsare. Med gps, glonass och kartor hjälper den dig att hitta den rätta vägen. Det är också möjligt att ladda ner kartor redan innan du ger dig ut för att kunna orientera dig även där det inte finns täckning. Med funktionen Smart Stay kan du läsa kartor på den fyra tum stora skärmen så länge du vill utan att den släcks. Ficklampa finns i kamerans starka led-blixt.
Galaxy Xcover II är en pekskärmsmobil med operativsystemet Android 4.1 Jelly Bean. Säkerhetsklass IP67, så skyddas från damm och kan ligga i vatten på en 1 m djup i upp till 30 minuter. Storlek 130,5 x 67,7 x 12 mm, vikt 148,5 gram. Fyra tum stor wvga (480 x 800) tft-skärm. 1 GHz dual-core-processor och 4GB minne + 1GB (RAM). Plats för micro-sd upp till 32GB. Batteri på 1,700 mAh. Kamera på 5 megapixlar bak och vga-kamera fram. Fysisk kameraknapp. Utrustad med blåtand v 4.0, usb 2.0, wifi 802.11 b/g/n och Wi-Fi Direct. Finns i butik i slutet av februari till ett rekommenderat pris från 3 000 kr.
Info: www.samsung.se
Svensk sjöräddning anses vara en av de främsta i världen och en högt kvalificerad förebild för andra länder, som förundras över att en ideell förening kan stå för 70 procent av all sjöräddning i Sverige. Hur är det möjligt?
Förra året gjorde Sjöräddningssällskapet drygt 3 200 utryckningar. I sju av tio olyckor är det någon av våra 1800 frivilliga sjöräddare som rycker ut när larmet går, helt utan bidrag från staten. Det fungerar tack vare att båtarna är skänkta och de frivilliga sjöräddarna jobbar utan betalning. Och tack vare våra medlemmar och de generösa gåvor vi får av svenska folket.
Sjöräddningssällskapets 1 800 frivilliga sjöräddare finns utspridda över hela landet och jourar tillsammans tusentals timmar per dygn, året runt. Deras målsättning är att till varje pris rädda liv. Därför gör de ideella insatser långt utöver det vanliga och ibland under mycket svåra förhållanden. När larmet går ska de vara i båten och på väg ut ur hamnen på mindre än 15 minuter. De arbetar till vardags som snickare, läkare, fiskare, säljare, rörmokare, lärare och allt möjligt annat. På sin fritid är de kvalificerade sjöräddare som rycker ut för dig i alla väder.
Men långt ifrån alla vet att denna verksamhet sköts helt ideellt. Ändå är det just så Sveriges sjöräddning fungerar sedan 105 år tillbaka. Med frivillighet som bas har Sverige växt till en ledande internationell förebild för effektiv och fungerande sjöräddning – enligt en modell som inte kostar skattebetalarna en krona, det är unikt både i Sverige och utomlands.
Lyssna till de frivilliga sjöräddarnas egna berättelser på Båtmässan
Besök Sällskapet på Båtmässan i Göteborg 1-10 februari. Här kan du lyssna till berättelser från sjöräddarna själva.
Monter A02:22.
Info: www.ssrs.se
Kommentarer
Vi får hoppas att utredaren som ville att Kustbevakningen skulle få huvudmannaskapet för den nationella sjöräddningskoordinationen inte får igenom sin vision. Känner ett antal SSRs’are som hoppar av då. Låt det stanna hos Sjöfartsverket! De kan sin sak och jagar inte båtfolket på vattenskoter med pistol i hölstret!
Fast å andra sidan verkar ju KBV och SSRS redan nu vara mer än bara vänner. TV-programmen om de båda organistionerna visar på stort samförstånd och med ungefär samma kategori unga män med bakåtkammat hår…
Dream Marine har sedan 2005 marknadsfört och sålt Beneteaus större motorbåtar på ostkusten i Sverige. Sedan en tid tillbaka har ett nytt avtal med Beneteau undertecknats där Dream Marine tar över ansvaret för hela Sverige.
– Ostkusten har fungerat väldigt bra för oss och både försäljning och gensvaret från kunderna har ökar markant för varje år. Därför känner vi oss nu mogna för att satsa fullt ut även på västkusten säger Joakim Wernered VD på Dream Marine i Stockholm.
– Startskottet blir på allvar på Göteborgsmässan där vi också kommer att ställa ut vår Swift Trawler 34. Planen är att vi under 2013 också kommer att öppna en egen anläggning för att på bästa sätt kunna ta hand om våra kunder även efter att de fått sin nya båt.
Info: www.dreammarine.se
Screenbolaget satsar vidare inom segling, nu som ”Official Supplier” i Dufour Yachts Sailing Team, ett seglingsprojekt med mål att öka intresset för både segling som livsstil och fritidssysselsättning samt för kappsegling.
– Vi har allt sedan Volvo Ocean Race 2000-2002 samarbetat med Pelle Norberg i de projekt han varit med och drivit och när nu Dufour Yacht Sailing Team projektleds under Norberg Yachting-flagg (tillsammans med AB Beckerbåt) är det naturligt för oss att vara med och delta. Bra plattform för oss att träffa kunder och att göra affärer, säger Lennart Nermark, VD för Screenbolaget som varit med inom segling alltsedan Whitbread Round the World Race på 90-talet.
– Screenbolaget har nog varit med i flest seglingsprojekt i Sverige, fortsätter Lennart.
– Vi har alltid sett seglingen i alla dess former som en bra kanal för att promota våra produkter och tjänster och med Stockholm som bas och med vår fina skärgård runt knuten är det lätt att utnyttja och dra fördel av de aktiviteter vi nu initierar via Dufour Yachts Sailing Team.
– Viktigt att våra segel, båtar och kläder är snygga och loggade på ett proffsigt sätt. Det visuella intrycket tillsammans med att våra kunder trivs ombord är självklart mycket viktigt för oss och de samarbetspartners vi har i projektet. Screenbolaget är bäst i Sverige på att skapa grafiska profiler och att sätta snygg visuell prägel på marknadsföringsprojekt där det visuella inslaget är viktig, säger Pelle Norberg (bilden), VD för Norberg Yachting.
– Vi hälsar Screenbolaget varmt välkomna till Dufour Yachts Sailing Team, avslutar Pelle.
Kommentarer
Spännande!
Tohatsu Sverige utökar sin produktgaranti på Tohatsus utombordarsortimentet till fem år från dagens tre år. Den nya garantitiden gäller från 1 januari 2013.
– Det är ett naturligt steg i att möta och överträffa våra kunders krav och förväntningar säger Peder Karlsson, försäljningschef för Tohatsu Sverige. Våra kunder och återförsäljare har vant sig vid ett mycket brett sortiment och en attraktiv prisbild, att kunna komplettera det med en av marknadens bästa garantier känns jättebra, fortsätter Peder.
Tohatsu är Japans äldsta utombordartillverkare och marknadsför 4-taktare från 2,5-30hk och moderna direktinsprutade 2-taktare från 40hk-115hk via ett rikstäckande återförsäljarnät. Tohatsu distribueras i Sverige och Norge av Loxkel AS.
Info: www.tohatsu.se
Gummibåtstillverkaren BRIG har fyra nya modeller i år. Nya Eagle 650 är en lyxig sport ribbåt för hela familjen. Den har ett djupt V-format skrov som ger en stabil och mjuk gång i grovsjö. Båten är en utveckling av Eagle 645, som är BRIG:s mest framgångsrika modell någonsin.
Bland nyheterna märks:
200 liters tankvolym.
Ny kraftigare styrkonsol med bättre ergonomi.
225 hk max motoreffekt.
Nytt kraftigare försteg i glasfiber.
Ny och kraftfullare akterdesign med större dubbla badplattformar.
Bättre plats i sittbrunnen.
Pris med Evinrude 150 hk från 386 000 kr.
Teknisk data:
Längd: 6,5 m
Bredd: 2,5 m
Tank: 200 l
Vikt: 595 kg
Max motor: 225 hk
Nya BRIG Navigator 570 och Navigator 610 är bra som familje-ribbåt med ett tufft klassiskt RIB-utseende. Den har självlänsande sittbrunn med fast tank och inbyggd automatisk länspump i kölsvinet. Navigator har en aktersoffa med plats för fyra personer samt en robust och stabil targabåge med inbyggt vattensport fäste
Navigator 570 och 610 finns i två utföranden med jockeysäten eller pilotsäten.
Pris Navigator 570 med 75 hk Evinrude från 239 000 kr. Pris Navigator 610 med 115 hk Evinrude från 286 000 kr.
Teknisk data:
Längd: 570 / 610 m
Bredd: 2,30 m
Tank: 120 l
Vikt: 500 / 570 kg
Max motor: 120 hk/ 150 hk
Info: www.jarnbroderna.se
Den 29 mars seglar MSC Cruises senaste tillskott till fartygsflottan, MSC Preziosa, ut på den första 8-dagarskryssningen i Medelhavet. Upplevelsen ombord präglas av det goda livet vid Medelhavet där italienska influenser finns i såväl menyer, inredning och inte minst familjevänliga aktiviteter.
Medelhavet är för många en solklar kryssningsdestination under vår- och sommarhalvåret, inte bara för det behagliga klimatet utan också för de fantastiska medelhavsstäderna som besöks.åneska delikatesser och produkter. allhet och välmående. Bokningarna är redan öppna för det nya fartyget som kryssar i västra Medelhavet från slutet av mars till början av november under 2013.
Fartyget åker på sin jungfruresa den 14 mars från St Nazaire i Frankrike och invigs av MSC Cruises gudmor Ms. Sophia Loren den 23 mars i Genua. Med det populära resepaketet Fly & Cruise, där kryssning, flyg och transfer ingår, avgår resan från Barcelona och fortsätter sedan till hamnarna i Marseille, Genua, Neapel, Messina och Tunis med slutdestination i Barcelona. Man kan även välja att stiga ombord i Genua eller Neapel.
– Förutom en kryssningsupplevelse utöver det vanliga bjuder MSC Preziosa på ett italienskt koncept. Med italienska influenser i såväl mat och dryck ombord, som i den kultur, naturupplevelser och historia som erbjuds i de myllrande hamnstäderna Genua, Neapel och Messina, får man som kryssningspassagerare smaka på det bästa av Italien, säger Claes Tamm, VD på MSC Cruises i Skandinavien.
MSC Preziosa rymmer 4 345 passagerare och är ett systerfartyg till MSC Divina som sjösattes under 2012. Fartyget är det fjärde i MSC Cruises Fantasia-klass. Liksom MSC Divina har MSC Preziosa ett rejält pooldäck med bland annat en oändlighetspool i aktern och ett dussintal bubbelpooler.
Nyheter på MSC Preziosa
Ett unikt samarbete. Ombord på MSC Preziosa kommer den omtyckta italienska gourmetkedjan Eataly öppna två restauranger. I Restaurang Italia kan gästerna avnjuta en traditionell italiensk middag tillagad på de bästa råvarorna med förstklassig service. I Restaurang Eataly får gästerna en djupare förståelse för den traditionella italienska kokkonsten. Eataly öppnar även sin första gourmetbutik till sjöss, där det bland annat går att köpa de italienska delikatesserna och produkterna som serveras i restaurangerna.
Längsta vattenrutschbanan till havs. MSC Preziosa har också en stor nyhet ombord för barnen. Fartyget har nämligen världens längsta vattenrutschbana till havs i vattenleklandet Doremi Castle. Vertigo som vattenrutschbanan heter är 13 m hög, 120 m lång och går till och med utanför relingen. Den som vågar åka en tur får räkna med att färdas i 6 m/s.
Avkopplande aktiviteter – Isbastu, exklusiv spahytt för två och soldäck för vuxna. I MSC Aurea SPA erbjuder MSC Preziosa allt från sköna och rengörande skönhetsbehandlingar till tre olika typer av bastubad; vanlig bastu, ångbastu och isbastu. Isbastun lämpar sig bäst efter ett varmt bad i ångbastu eller ett dopp i jacuzzin som får igång blodcirkulationen och lämnar en långvarig känsla för välbefinnande. I isbastun finns även en dusch med 35-gradigt vatten och doftaromprogram.
Ett annat nytt koncept på MSC Preziosa är Harmony Suite som ger möjlighet till en exklusiv spaupplevelse för två. I en separat hytt på spaavdelningen finns tillgång till spa- och skönhetsbehandlingar, privat bubbelpool och uppvärmda solbäddar med avslappnande musik och aromaterapi.
På MSC Preziosa finns ett soldäck för dem över 18 år, en plats för eftertanke och välmående. Här finns allt du kan önska dig av en avkopplande semester; bekväma solbäddar, hälsosamma menyer med mat och dryck, det erbjuds även avslappnande massage och andra behandlingar samt färsk frukt som serveras varje timme.
Fakta MSC Preziosa
Restauranger: 5
Pooler: Pool under tak, stora poolområdet, vattenrutschbanor, zenområde, 12 bubbelpooler
Spa: MSC Aurea SPA
Hytter: 1 751
Gäster: 4 345
Personal: 1 388
Längd: 333 m
Vikt: 139 400 ton
Antal däck: 18
Volvo Pentas ägare, AB Volvo, har tecknat ett avtal med den kinesiska fordonstillverkaren Dongfeng Motor Group Company Limited (DFG) om att förvärva 45 procent av ett nytt dotterbolag till DFG, Dongfeng Commercial Vehicles (DFCV). Förvärvet kommer att inkludera huvuddelen av Dongfengs verksamhet inom tunga och medeltunga kommersiella fordon.
Vid affärens slutförande kommer Volvokoncernen att bli världens största tillverkare av tunga lastbilar.”Detta är ett mycket spännande samarbete som kombinerar det bästa från två världar och som stärker Volvokoncernens och Dongfengs ställning och skapar goda möjligheter för båda parter”, säger Olof Persson, vd och koncernchef för Volvo (bilden).
”Kombinationen av Dongfengs kunnande och starka position i Kina och Volvokoncernens tekniska expertis och globala närvaro ger DFCV en utmärkt potential för tillväxt och lönsamhet, både i och utanför Kina.”För ett genomförande av affären krävs att vissa villkor uppfylls, däribland godkännande av berörda konkurrensmyndigheter och myndigheter i Kina. Köpeskillingen uppgår till 5,6 miljarder RMB och ambitionen är att genomföra affären så snart som möjligt. Slutförandet beräknas ske inom cirka 12 månader från dags datum.
Affären med DFG följer den nyligen träffade överenskommelsen mellan DFG och Nissan Motors, i vilken DFG förvärvade verksamheten inom medeltunga och tunga kommersiella fordon från samriskbolaget DFL (samägt av DFG och Nissan Motors). Huvuddelen av den återköpta verksamheten inom kommersiella fordon kommer att inkluderas i ett nytt bolag, Dongfeng Commercial Vehicles (DFCV). Enligt överenskommelsen mellan DFG och Volvo kommer Volvo att köpa 45 procent av Dongfeng Commercial Vehicles för totalt 5,6 miljarder RMB, förbehållet justeringar. Köpeskillingen betalas då affären slutförs. Affären kommer att öka Volvokoncernens nettoskuld med cirka 6 miljarder SEK.
Med 180 000 sålda fordon under 2011 är Volvokoncernen världens tredje största tillverkare av tunga lastbilar. Dongfeng var världens näst största tillverkare av tunga lastbilar under 2011, med en total försäljning av 186 000 lastbilar, varav uppskattningsvis 142 000 lastbilar producerades inom den del av företaget som kommer att ingå i DFCV.
“Vi har en tydlig strategi för att nå vår vision att bli världsledande inom hållbara transportlösningar”, säger Olof Persson. ”I och med det här avtalet tar vi ett avgörande steg mot att nå flera av våra strategiska mål, så som storlek och tillväxttakt i Asien.”
Under 2011 uppgick DFCV:s försäljning till cirka 39 miljarder RMB (pro forma) och rörelseresultat till cirka 1,2 miljarder RMB (pro forma). DFCV har cirka 28 000 anställda och sålde 142 000 tunga och 49 000 medeltunga lastbilar under 2011 (pro forma).
Under de första tre kvartalen 2012 uppgick DFCV:s omsättning till cirka 22 miljarder RMB (pro forma) och rörelseresultatet till cirka 300 miljoner RMB (pro forma). Under samma period sålde DFCV 81 000 tunga och 35 000 medeltunga lastbilar (pro forma). Vid det tredje kvartalets utgång hade DFCV cirka 500 miljoner RMB i finansiell nettoskuld (pro forma). AB Volvos ägande i DFCV förväntas redovisas som ett intresseföretag och kommer att konsolideras enligt kapitalandelsmetoden och rapporteras inom lastbilssegmentet.
Under 2012 uppgick den kinesiska totalmarknaden för tunga lastbilar till cirka 636 000 fordon, motsvarande siffra för den medeltunga marknaden var 290 000 fordon. DFCV hade en ledande ställning både inom det tunga och medeltunga segmentet, med en försäljning på 102 000 tunga lastbilar och 45 500 medeltunga lastbilar, vilket motsvarar marknadsandelar på 16,1 respektive 15,7 procent.
“Kina är världens största lastbilsmarknad, lika stor som den europeiska och nordamerikanska marknaden tillsammans”, säger Olof Persson. ”Samarbetet mellan Volvokoncernen och DFG kommer att stärka DFCV:s redan starka position i Kina och förse bolaget med rätt förutsättningar för en framgångsrik internationell expansion.”
Samarbetet med DFG innebär inte bara ägarskap i Kinas största tillverkare av tunga och medeltunga lastbilar utan även utmärkta möjligheter till skalfördelar inom inköp, utveckling och produktion inom Volvokoncernens lastbilsverksamhet. Volvokoncernen och DFCV planerar att samarbeta inom ett antal områden, såsom motorer, motorkomponenter, produktplattformar och inköp.
”Dongfeng är en partner vi känner väl, som vi har arbetat tillsammans med under flera år och som har en ledning och ett produktutbud som vi verkligen gillar”, säger Volvos vd och koncernchef Olof Persson. ”Ett närmare samarbete innebär tydliga fördelar för båda parter och ger de rätta förutsättningarna för att utveckla DFCV till en konkurrenskraftig och internationellt framgångsrik lastbilstillverkare med god lönsamhet.”
“Det här samarbetet gör det också möjligt för oss att stärka Volvokoncernens ställning avsevärt, både i och utanför Kina” säger Olof Persson. ”Med DFG som partner kan vi förbättra vår position på den allt viktigare kinesiska lastbilsmarknaden och bli mer konkurrenskraftiga internationellt i kraft av volymerna på den kinesiska marknaden.”
DFCV:s ledningsgrupp kommer att bestå av åtta ledamöter. Volvokoncernen kommer att nominera fyra av ledningsgruppens åtta medlemmar och DFG de resterande fyra. Dongfeng kommer att nominera bolagets verkställande direktör medan Volvo ansvarar för att nominera bolagets finanschef. DFCV:s styrelse kommer att bestå av sju ledamöter, varav Volvo förfogar över tre platser och DFG över fyra.
För att genomföra affären krävs att ett antal villkor uppfylls, inklusive godkännande från berörda myndigheter. Affären beräknas slutföras inom cirka 12 månader från dags datum.
Kommentarer
då lär vi snart får se kinesiska motorblock i de mindre Penta-modellerna istället för japanska
Den främmande arten svartmunnad smörbult som ursprungligen hör hemma i Kaspiska och Svarta havet har nu etablerat ett självreproducerande bestånd i Visby hamn.
Ekologistudenten och hängivne sportfiskaren Rickard Gustafsson fångade den första svartmunnade smörbulten i Visby hamn 2010. Då Rickard funderade på att göra ett examensarbete om arten började han metodiskt att fiska och registrera de svartmunnade. Fram till nu har han fångat omkring 600 (!) svartmunnade smörbultar, vilka är könsbestämda och registrerade med längd och vikt.
– Antalet smörbultar har ökat drastiskt sedan 2010 och de reproducerar sig uppenbarligen i hamnen då vi har fått både smörbultshannar i lekdräkt och romstinna honor. De smörbultar vi har fångat har även varierat i storlek från närmare 200 gram ned till individer som kan vara ettåriga, berättar Rickard.
De första svartmunnade smörbultarna kom förmodligen till Östersjön med barlastvatten från fraktfartyg. Arten upptäcktes först i Gdanskbukten 1990 där svartmunnad smörbult nu är den vanligast förekommande kustfiskarten. Från Gdanskbukten har arten sedan spridits till andra hamnar och områden som Finska viken, Rügen, Tallinn och Helsingfors. I Sverige konstaterades arten första gången vid Karlskrona 2008.
Det som gör smörbulten så effektiv på att sprida sig är bland annat att den leker i flera omgångar under året och att den kan leva i både sött och salt vatten och även är tålig mot varierande vattentemperatur och olika negativa miljöfaktorer. Det finns risk för att den kan komma att konkurrera med andra bottenlevande arter som svart smörbult, tånglake och skrubbskädda. På sikt kommer arten förmodligen att finnas längs stora delar av den svenska kusten och riskerar även att sprida sig till våra stora insjöar. När den väl etablerat sig finns i praktiken ingen möjlighet att eliminera den. I Polen och Estland har sportfiskare nu börjat rikta in sitt fiske på den lilla smörbulten som faktiskt smakar ganska gott.
– Vi har fått svartmunnad smörbult på vanligt bottenmete riktat efter skrubbskädda men effektivast har faktiskt varit att pimpla den direkt från kajkanten med ett vanligt pimpelspö och en räkagnad enkelkrok. Den är en schysst matfisk med fast vitt kött som man nog kan laga till något riktigt gott på om man anstränger sig. Fiske för konsumtion kan kanske vara ett sätt att delvis begränsa arten, avslutar Rickard Gustafsson.
Det har nu gått ett halvt sekel sedan Sten-Åke Lindholm öppnade Biltema i Linköping. Idag finns det fler än 100 Biltema-varuhus i Norden och vi firar jubileet under hela 2013 genom att varje månad erbjuda en produkt till ett enastående jubileumspris. Företaget startade i Linköping 1963 och har under årens lopp utvecklat sortimentet till att idag innehålla över 18000 produkter för hela familjen inom bil/MC, bilvård, båt, fritid, hem, kontor/teknik, bygg samt verktyg – alla med hög kvalité till låga priser.
2012 har varit ett mycket bra år, försäljningen ökade med nio procent och den totala försäljningen steg från 2,8 miljarder till 3,1 miljarder SEK.
”Vi öppnade fem nya varuhus under förra året och räknar med att hinna med åtta nya under 2013. Biltema är inne i en väldigt kraftig expansionsfas och kommer de närmaste åren att öppna totalt 66 nya varuhus i Norden, varav 39 st i Sverige”, säger Olof Fransson, VD för Biltema Sverige.
Nya varuhus under 2013
Under 2013 öppnar Biltema nya varuhus i Mora, Ljungby, Vetlanda, Katrineholm och Norrtälje samt ytterligare tre orter som meddelas framöver. Totalt rör det sig om en nyetablering på över 30 000 m2 butiksyta samt nyanställningar på över 100 personer.
Bekräftade öppningar under 2013:
Mora – januari
Ljungby – april
Vetlanda – juli
Norrtälje – september
Katrineholm – oktober
Spöknät är ett globalt problem som förekommer i alla hav, sjöar och vattendrag där det fiskas. Det handlar om borttappade fiskeriredskap som fortsätter att fiska i årtionden, vilket påverkar fiskbestånden och som är ett djurplågeri och ett oförlåtligt slöseri med våra gemensamma naturresurser.
Under 2010/2011 producerades den första dokumentärfilmen ”Spöken i Östersjön” av Joakim Odelberg, med finansiering av BalticSea2020, för att uppmärksamma problemet med borttappade fiskeredskap – så kallade spöknät. Inspelningen gjordes i havsområden runt Sverige, Polen och Litauen, med material hämtat från både ovan och under ytan. Nu får filmen en uppföljare.
Om filmen
Målsättningen med den andra filmen är att visa vad den första filmen resulterat i och att fortsätta att bearbeta de länder, som ännu inte tagit tag i problemet. Filmen ska också bidra till att sprida kunskap om spökgarnens inverkan på den marina miljön och mer specifikt visa hur de påverkar torsk, tumlare, sjöfågel och säl.
– Vi hade inte vågat hoppats på ett sådant massivt genomslag som vi fick med vår första film ”Spöken i Östersjön”. Nu har vi fått chansen att visa de positiva åtgärder som tillämpats. Problemen finns dock fortfarande kvar och nu ger vi oss ut på en ny resa runt Östersjön för att fortsätta att dokumentera vad som hänt sen sist och vad som ytterligare kan göras, säger Joakim Odelberg, undervattensfilmare Leo Film.
I den andra filmen åker Odelberg och hans team på en ny resa runt Östersjön för att möta forskare, beslutsfattare, dykare med flera. Ni kommer att få se unika bilder på det spännande och inte helt riskfria arbete med att bärga spökgarn från bland annat skeppsvrak. Teamet kommer också att dokumentera de åtgärder som vidtagits och visa upp nya skrämmande bilder från de platser där ännu inget gjorts.
– Efter framgångarna med den första filmen är vi på stiftelsen BalticSea2020 mycket glada över att återigen få samarbeta med filmaren Joakim Odelberg. Vår förhoppning är att den andra filmen både belyser frågan om spöknät samt visar på flera av de goda insatser som gjorts runt Östersjön för att få bort spöknäten från havets bottnar, säger Conrad Stralka, verksamhetschef BalticSea2020.
Briggen Tre Kronor af Stockholm (bilden) är ett fantastiskt fartyg och för att segla henne krävs frekvent arbete i masterna. Företaget C2 Vertical Safety bidrar bland annat med utbildning för högre säkerhet i det arbetet.
Inspelningarna påbörjas i januari 2013.
Kommentarer
Ursäkta att jag klagar lite, men här finns en del faktafel. Varven på Orust är inte kända för att ha något större samarbete sinsemellan. Man har tex inga gemensamma inköpsfunktioner, vilket hade minskat tillverkningskostnaderna. Det sitter ju i princip samma master, motorer och winchar i alla båtarna. I en internationell jämförelse så ligger Orustvarvet klart efter när det gäller att samarbeta och utnyttja skalfördelar.