Garmin presenterar nu echoMap™ 50s och 70s – två nya kombinationsinstrument med ekolod och högpresterande kartplotter. – Med fantastiska funktioner för både fiske och navigation, kommer echoMap 50s och 70s visa att de skiljer sig från alla andra produkter på marknaden, säger Pontus Fernström, marin försäljningschef på Garmin International.
Pressmeddelande:
– Supersnabb positionsuppdatering i kombination med en givare som passar perfekt för fiske inomskärs, på alla typer av mindre båtar.
Garmin premiärvisar nya echoMap 50s och 70s på den internationella båttillbehörsmässan METS i Amsterdam den 13-15 november 2012.
echoMap 50s har en 5 tums VGA-skärm och ett avancerat echo HD-ID ekolod, och echoMap 70s är en större kartplotter med en 7 tums WVGA Multi-Touch skärm kombinerat med samma ekolod. Till bägge modellerna följer det med en dual-beam givare på 77/200 kHz. Ekolodet ger en tydlig målseparation och bilden är enkel att läsa av både på dagen och på natten så att du hela tiden får tydlig information och kan fokusera på att fånga fisken.
Med en 10Hz GPS/GLONASS mottagare uppdateras din position upp till 10 ggr/sekund. I och med det visas din position på skärmen utan hopp och ryck och noggrannheten blir mycket högre när du markerar en waypoint jämfört med modeller med 1Hz-antenn. Enheterna är kompatibla med BlueChart g2 på micro-SD så att du skall kunna navigera säkert var du än befinner dig. echoMAP är ett absolut måste för alla fiskare som vill markera och spara sina hetaste fiskeplatser.
En annan funktion som finns är Wi-Fi som gör det möjligt för dig att ansluta och komma åt Garmins BlueChart® App.
Det perfekta tillbehöret till echoMAP 50s är det nya portabla kittet. Denna mjuka men stabila bärväska är perfekt för dig som är på språng. Väskan håller kablar och givare på plats och säkerställer att allt transporteras säkert. Yttre fickor för extra batterier och andra saker gör att du får med dig hela utrustningen i en hand.
echoMAP 50s och 70s beräknas finnas tillgängliga i mars 2013. echoMAP 50s kommer ha ett rekommenderat cirkapris på 4 995: – inkl akterspegelsgivare och echoMAP 11 295: – med samma givare.
Info: www.garmin.se
Den fyrfaldige världsmästaren Erik Stark har dominerat totalt inom båtsportens Formula 2 de senaste åren. Nu är det äntligen dags för Erik att ta steget upp till Formula 1, högsta klassen inom banracing.
Erik Stark och hans team träffar båtpressen den 22 november innan de åker iväg på sin första F1-tävling som körs den 29 november i Abu Dhabi.
Erik kommer denna säsong att köra de två avslutande VM-deltävlingarna inom F1.
Transportstyrelsen informerar om mottagning av avfall från fritidsbåtar i en ny broschyr. Hamnar för fritidsbåtar ska kunna ta emot avfall från de fritidsbåtar som använder hamnen. Behovet av att lämna avfall ska styra omfattningen och utformningen av mottagningsanordningarna.
Transportstyrelsen har tagit fram en broschyr med information om vad som gäller för mottagning av avfall från fritidsbåtar. Broschyren vänder sig främst till fritidsbåtshamnar.
En stor del av broschyren behandlar specifikt mottagning av toalettavfall.
Broschyren finns att ladda ned på www.transportstyrelsen.se/toa
Övervakning och kartläggning av metaller och organiska miljögifter i sediment är en viktig del som ett led i den fortsatta satsningen mot en giftfri miljö. Därför har Stockholms läns landsting beslutat att delta i ett Länsstyrelseprojekt med 365 000 kronor. Det säger Gustav Andersson (C), Miljö- och skärgårdslandstingsråd.
Länsstyrelsen i Stockholms län och Stockholm stad samarbetar med att genomföra en upprepning av två tidigare utförda undersökningar av miljögifter i sedimenten på Stockholms havs- och sjöbottnar. I och med landstingets beslut kan nu denna verksamhet fortsätta.
– Det här är ett mycket viktigt projekt för att kunna kartlägga, och i förlängningen minska utsläppen av miljögifter i Stockholms vatten, säger Gustav Andersson (C).
I stora delar av Mälaren och Stockholms skärgård innehåller bottensedimenten höga halter av metaller och miljögifter. Sedimentens innehåll av föroreningar kan ge information om ämnenas användningsområden och spridning i samhället.
– Samhällets spridning av miljögifter är ett stort miljöproblem. Åtgärder som de här är absolut nödvändiga för att minska spridningen, säger Gustav Andersson (C).
– Mycket talar för att det här är första steget. Faller projektet väl ut kan resultatet bli ett bestående samarbete för att mäta miljöstatusen i Stockholmsregionens vatten, säger Gustav Andersson (C).
Lördag söndag den här helgen är det premiär för den nya båtmässan Scandinavian Sailboat Show, som hålls i Gustavsberg. Utställarna kommer att visa 27 segelbåtar och 24 tillbehörsföretag kommer att vara på plats med sina produkter. Segelbåtsmässan som startades i Globen redan 1995 kommer i höst och vinter att hållas i mässlokaler i Gustavsbergs hamn. Mässan hölls under två år i Globen och arrangerades av Skandinaviska segelbåtsmässan AB, ett företag ägt av huvudsakligen segelbåtstillverkare och segelbåtsimportörer i Sverige.
Under 15 år har företaget varit samarbetspartner till Stockholmsmässan som arrangerat först Scandinavian Sail & Motorboat Show och på senare år Scandinavian Boatshow. Nu har Stockholmsmässan valt att lägga ner denna mässa. Därför har Skandinaviska Segelbåtsmässan AB beslutat att åter arrangera sin mässa, den här gången i Gustavsberg.
– En höstmässa är oerhört viktig för oss som tillverkare. Vi måste få in order i god tid för planering av vår produktion. Mars är alldeles för sent att hålla en mässa där man skall sälja större båtar som är anpassade för kunden, säger Torgny Jansson Arcona Yachts.
– För segelmakare var novembermässan den klart viktigaste och vi behöver en mässa under denna period för att få in order i tid för vår vinterproduktion, säger Hans Nilsson Saltsjöbadssegel.
Även för Bavariaimportören är den nya mässan mycket viktig.
– För oss som importör är det helt avgörande att inte båtarna är slutsålda på mässor nere på kontinenten när det är dags för vår mässa, säger Marcus Lindquist Bavia Yacht.
När mässan startades fanns ett antal uttalade mål:
• Att profilera segling inom båtlivet, öka och bedda intresset för segling som sport och sund fritidssysselsättning.
• Att bryta en ond cirkel på mässorna där segelbåtarnas andel av utställda båtar var för liten och ej representativ för hur marknaden verkligen såg ut. Detta var resultatet av en mässa vid fel tidpunkt.
• Att arrangera mässan vid en för segelbåtsbranschen fungerande tidpunkt avseende produktion, försäljning och ekonomi.
• Att genom ett tydligt budskap nå seglare och blivande seglare. Alla dessa mål gäller i högsta grad även för vår mässa i Gustavsberg.
Mässan håller öppet under tre helger:
Lördag och söndag 17 – 18 november Tema: Segel
Lördag och söndag 12 – 13 januari Tema: Teknik och Rigg
Lördag och söndag 16 – 17 februari Tema: Elektronik och Tillbehör
Öppettider 10.00 till 18:00
Fritt inträde Fri parkering
Info: www.scandinaviansailboatshow.se
Bilden:
Området i Gustavsberg. Foto: Värmdö kommun.
Den 1 januari 2013 lanserar Sveaskog fem nya fiskekort: Halle-Hunneberg, Malingsbo-Kloten, Hornslandet, Käringberget och Arvidsjaur-Älvsbyn. De nya fiskekorten erbjuder många möjligheter för fiskeintresserade då de bland annat kan välja om de vill fiska i naturvatten eller i put & take-vatten.
– För att locka fler till fiske och skapa så bra förutsättningar som möjligt för att utveckla produkten fiskekort går vi tillbaks till ett fiskekort av mer lokal karaktär. Merparten av fritidsfisket bedrivs idag i vatten i närheten av hemmet, säger Anna Waxin, chef Naturupplevelser på Sveaskog.
Inom varje fiskekortsområde erbjuds fiske i naturvatten, med naturligt reproducerande bestånd eller i put & take där utsättning av fisk sker. Ett årskort på naturvatten vid något av fiskekortsområdena kostar 350 kronor medan ett 3-dygnskort i put & take kostar 310 kronor för vuxen.
De nya fiskekorten innefattar bland annat vatten som tidigare ingått i Sverigefiskekortet och Kronofisket Malingsbo-Kloten, vilka i sin tur upphör att gälla som fiskekort vid årsskiftet i samband med lanseringen av de nya korten.
Info: www.inatur.se
Under 2012 har det pågått diskussioner om placeringen av NFB:s kansli, formerna för styrelsearbetet, stadgefrågor samt NFB:s framtid. Samtliga medlemsorganisationer i NFB, SBU; SXK och SSF har ansett att dessa frågor är av stor vikt och att det är nödvändigt att organisationerna finner en gemensam framtida utveckling för NFB som delas av alla.
I anledning härav har vi efter möten och diskussioner beslutat om en ny/omstart för NFB. Beslutet var en gemensam önskan att tillföra NFB ny kompetens, nya idéer i syfte att utveckla NFB och för att tillförsäkra NFB en bra framtid. Beslutet innebär i korthet, att
– nya ledamöter och suppleanter utses
– de nya ledamöterna bildar en arbetsgrupp för att skyndsamt arbeta fram riktlinjer för kansliets hantering och placering. Gruppen skall även ta fram förslag till riktlinjer för NFB:s framtida utveckling.
– kansliet för NFB kvarblir hos SBU till dess arbetsgruppens förslag godkänts av organisationerna
– de nya ledamöterna väljs in i NFB under årsmöte i december 2012.
Genom dessa åtgärden tror vi att vi tillförsäkrar en fortsatt hög, kvalitativ och långvarig framtid för NFB.
Svenska Båtunionen
Bengt Gärde
Svenska Kryssarklubben
Anders Persson
Svenska Seglarförbundet
Lena Engström
Kommentarer
Ännu ett exempel på hur svårt det kommer bli om SSF och SBU går ihop. Bevare mig väl
Håller med. Skippa sammanslagningen och koncentrera er på att hindra politiker från mer tokiga lagar. Inte bra med bidragsberoende då heller …
Segelbåtsmässan som startades i Globen redan 1995 kommer i höst och vinter att hållas i mässlokaler i Gustavsbergs hamn. Mässan hölls under två år i Globen och arrangerades av Skandinaviska segelbåtsmässan AB, ett företag ägt av huvudsakligen segelbåtstillverkare och segelbåtsimportörer i Sverige.
Under 15 år har företaget varit samarbetspartner till Stockholmsmässan som arrangerat först Scandinavian Sail & Motorboat Show och på senare år Scandinavian Boatshow. Nu har Stockholmsmässan valt att lägga ner denna mässa. Därför har Skandinaviska Segelbåtsmässan AB beslutat att åter arrangera sin mässa, den här gången i Gustavsberg.
– En höstmässa är oerhört viktig för oss som tillverkare. Vi måste få in order i god tid för planering av vår produktion. Mars är alldeles för sent att hålla en mässa där man skall sälja större båtar som är anpassade för kunden, säger Torgny Jansson Arcona Yachts.
– För segelmakare var novembermässan den klart viktigaste och vi behöver en mässa under denna period för att få in order i tid för vår vinterproduktion, säger Hans Nilsson Saltsjöbadssegel.
Även för Bavariaimportören är den nya mässan mycket viktig.
– För oss som importör är det helt avgörande att inte båtarna är slutsålda på mässor nere på kontinenten när det är dags för vår mässa, säger Marcus Lindquist Bavia Yacht.
När mässan startades fanns ett antal uttalade mål:
• Att profilera segling inom båtlivet, öka och bedda intresset för segling som sport och sund fritidssysselsättning.
• Att bryta en ond cirkel på mässorna där segelbåtarnas andel av utställda båtar var för liten och ej representativ för hur marknaden verkligen såg ut. Detta var resultatet av en mässa vid fel tidpunkt.
• Att arrangera mässan vid en för segelbåtsbranschen fungerande tidpunkt avseende produktion, försäljning och ekonomi.
• Att genom ett tydligt budskap nå seglare och blivande seglare. Alla dessa mål gäller i högsta grad även för vår mässa i Gustavsberg.
Mässan håller öppet under tre helger:
Lördag och söndag 17 – 18 november Tema: Segel
Lördag och söndag 12 – 13 januari Tema: Teknik och Rigg
Lördag och söndag 16 – 17 februari Tema: Elektronik och Tillbehör
Öppettider 10.00 till 18:00
Fritt inträde Fri parkering
Saltsjön-Mälarens Båtförbund har uppmärksammats på att tre av våra klubbar skickat mail till er angående omröstning på den extra Båtriksdagen. Med anledning av detta bifogar vi här det brev vi skickat till våra båtklubbar i dag.
Viktig information till samtliga SMBFs medlemsklubbar
Vid klubbkonferensen 2012-11-11 lovade SMBF ordförande att skicka ut en enkät till klubbarna med anledning av det, som tre klubbar framförde då. SMBF har studerat frågan och finner att styrelsen i detta ärende inte gjort något fel varför enkäten inte blir av.
Omröstning i just den aktuella frågan genomfördes på Båtdagen och resultatet finns i båtdagsprotokollet.
Se också bifogad fil, som ger närmare detaljer om den kritiken och även annan kritik, som de tre klubbarna framförde.
Med vänlig hälsning
Smbf – Saltsjön Mälarens Båtförbund
Info: www.smbf.org
Kommentarer
Verkat inte som SMBF styrelse kan läsa protkoll…. men man förvånas inte
Det ståra alla fritt att tolka protokoll – men för att tolka måste man kunna läsa. Det brukar pensionärer över 70 år behöva mycket starka glasögon för att klara…..
Förvånar mig inte att de tolkar protokollet till sin fördel….
Garmin presenterar fyra nya modeller av plotter och kombinerad plotter/ekolod med inbyggd 10Hz antenn. Med en helt ny slimmad design, pekskärm och oslagbar positionering erbjuder nya GPSMAP 500- och 700-serien alla de funktioner som båtägare och sportfiskare efterfrågar.
Garmin premiärvisar nya 500- och 700serien på den internationella båttillbehörsmässan METS i Amsterdam den 13-15 november 2012.
– Båtföraren kan förlita sig på att denna nya serie av plottrar tar dem till deras fiskeställen med oslagbar precision, säger Pontus Fernström, marin försäljningschef på Garmin International.
– Och tack vare Spread-Spectrum CHIRP-tekniken, kan fiskaren se djupare än någonsin, med perfekt målseparation.
Både 500-seriens 5 tums VGA-skärm och 700-seriens 7 tums WVGA Multi-Touch skärm erbjuder perfekt skärpa och prestanda – lika tydligt i dagsljus som i mörker.
Båda serierna får en ny slimmad look när de flushmonteras. 700-serien kan även monteras på bygel och 500-serien på ett svirvlande fäste. Tillsammans med Garmins kända användarvänlighet kommer dessa plottrar bli det självklara valet vid varje rorkult och ratt.
Enheterna har inbyggd Bluetooth™ för trådlös styrning av kompatibelt FUSION-Link mediasystem och Wi-Fi som är kompatibel med Garmin BlueChart® Mobile App.
Med en ny högkänslig 10Hz GPS/GLONASS mottagare kan både 500- och 700-serien uppdatera sin position och kurs upp till tio ggr/sekund, vilket ger en betydligt mer följsam navigationsupplevelse på skärmen. Denna nya GPS-mottagare förbättrar också noggrannheten när du markerar waypoints och navigerar till någon av alla de 5000 waypoints som du kan spara. Så även när det kränger på sjön kommer din navigering förbli stabil.
I serien ingår GPSMAP 527, 721, 527xs, och 721xs. Enheterna är kompatibla med BlueChart g2 Vision® på micro-SD så att du skall kunna navigera säkert var du än befinner dig. Med BlueChart g2 Vision får du funktionen Auto Guidance som ger dig förslag på en säker rutt som du kan följa till ditt mål. Dessutom kan du navigera med 3D-bild, både MarinerEye ovan vatten och FishEye under vattnet. Och som en hjälp i trånga sund, kanaler eller hamnar, visar g2 Vision ett stort antal flygfoton.
Den nya “xs-serien” har dels den nya högt prisade HD-ID ekolodsteknologin och dessutom ytterligare möjligheter med Spread-Spectrum CHIRP. Då den används tillsammans med en kompatibel CHIRP-givare visas kristallklara ekolodsbilder som hjälper dig hitta de perfekta fiskeställena, dolda skeppsvrak och dykplatser. Med Garmins Sread-Spectrum teknik kommer du inte bara se extraordinär målseparation och upplösning på djupt vatten, du kan också ställa in olika frekvenser för att se specifika fiskearter. Bottenkonturer blir mer synliga och brus kan dämpas på djupare vatten för att skapa en jämnare och mer korrekt tolkning av vad som finns under vattenytan, för säkrare navigering och bättre fiske.
GPSMAP 700-serien är fullt kompatibel med Garmins radarantenner och både 500- och 700-serien är kompatibla med NMEA 2000.
Har du frågor, funderingar eller vill testa produkter är du välkommen att kontakta mig.
Info: www.garmin.se
Det hettar till i tonläget inför den extra Båtriksdag som hålls i samband med SBU:s Unionsråd 25 november. Tre stora båtklubbar har gjort en gemensam skrivelse under rubriken “SMBF saknar mandat för att rösta vid den Extra Båtriksdagen 2012” Samtidigt har SBU lagt ut en arbetsbok med mer material kring det eventuella samgåendet med Svenska Seglarförbundet (SSF).
De tre båtklubbar som kritiserar Saltsjön-Mälarens Båtförbund (SMBF) är Viggbyholms Båtklubb , Trälhavets Båtklubb och Näsbyvikens Båtsällskap.
Mer info om deras skrivelse och SBU:s arbetsbok finns på annan plats på hemsidan.
Info: https://www.batliv.se/sbu.asp
Kommentarer
Rädda SBU och stoppa makthungern hos några få. Nu räcker det
Tyska Torqeedo (bilden) vann det prestigefyllda priset DAME Award på tillbehörsmässan METS som pågår den här veckan i AMsterdam. Torqeedo blev totalvinnare, men det finns vinnare i flera olika klasser.
Här är pressreleasen som DAME Award på engelska:
Bill Dixon, Chairman of the DAME Jury presented the Award to the winner of the prestigious prize at the start of METS this morning.
Here is an extract from the Jury Report on the DAME winner:
Overall Winner of the DAME Award 2012 is the Deep Blue Electric Outboard by Torqeedo of Germany.
The Jury believes that the new DEEP BLUE large electric outboard from Torqeedo GmbH is an exceptional example of groundbreaking research and development – one which will bring great benefits to both the users and builders of marine craft. Through substantial financial investment Torqeedo have successfully combined two established yet distinct technologies – the large outboard engine and electric motor – for the first time. In doing so they have created a revolutionary integrated propulsion system that is striking in its styling
and highly notable for its innovation. In bringing this truly original product to the marine market, DEEP BLUE’s designers have achieved a first-class package that offers convenience, price worthiness and performance. It also promises to provide a cleaner, quieter and more economical boating experience for many people in the years to come.
During METS, Torqeedo can be found at stand no. 11.705.
The DAME Award’s Jury Chairman, Bill Dixon, says the calibre of entrants in this year’s competition has been as strong as ever. “The excellent quality of the 2012 DAME Design Award entry list has been clear evidence that the marine industry is continuing to invest confidently in a broad range of innovative and well-designed new products, despite the difficult economic climate. As always, it was a difficult task for the DAME Jury judges to elect the eventual Category and Overall Winners from such an impressive array of diverse and welldesigned marine products. We were, however, very pleased that all seven categories were well represented – especially in the important areas of deck equipment, rigging, safety and navigational software.”
This year’s Category Winners are:
Category Category Winner Stand no.
Marine equipment & related software SonarCharts by Navionics – Italy 02.432
Interior equipment, furnishings, materials and electrical fittings used in cabins: Nuance by Vision Systems – France 10.619
Deck equipment, sails, and rigging: T25 Organiser by Spinlock Ltd. – United Kingdom 03.300
Clothing and crew equipment: Fibercon G2 & Elysse G2 by Chatham Marine – United Kingdom 03.314
Life saving and safety equipment: inReach by DeLorme – USA 01.244
Machinery, propulsion, mechanical and electrical systems and fittings: DEEP BLUE by Torqeedo GmbH – Germany 11.705
Overall DAME Winner 2011 DEEP BLUE by Torqeedo GmbH – Germany 11.705
Tyska Torqeedo (bilden) vann det prestigefyllda priset DAME Award på tillbehörsmässan METS som pågår den här veckan i AMsterdam. Torqeedo blev totalvinnare, men det finns vinnare i flera olika klasser.
Här är hela pressreleasen om DAME Award på engelska:
Bill Dixon, Chairman of the DAME Jury presented the Award to the winner of the prestigious prize at the start of METS this morning.
Here is an extract from the Jury Report on the DAME winner:
Overall Winner of the DAME Award 2012 is the Deep Blue Electric Outboard by Torqeedo of Germany.
The Jury believes that the new DEEP BLUE large electric outboard from Torqeedo GmbH is an exceptional example of groundbreaking research and development – one which will bring great benefits to both the users and builders of marine craft. Through substantial financial investment Torqeedo have successfully combined two established yet distinct technologies – the large outboard engine and electric motor – for the first time. In doing so they have created a revolutionary integrated propulsion system that is striking in its styling
and highly notable for its innovation. In bringing this truly original product to the marine market, DEEP BLUE’s designers have achieved a first-class package that offers convenience, price worthiness and performance. It also promises to provide a cleaner, quieter and more economical boating experience for many people in the years to come.
During METS, Torqeedo can be found at stand no. 11.705.
The DAME Award’s Jury Chairman, Bill Dixon, says the calibre of entrants in this year’s competition has been as strong as ever. “The excellent quality of the 2012 DAME Design Award entry list has been clear evidence that the marine industry is continuing to invest confidently in a broad range of innovative and well-designed new products, despite the difficult economic climate. As always, it was a difficult task for the DAME Jury judges to elect the eventual Category and Overall Winners from such an impressive array of diverse and welldesigned marine products. We were, however, very pleased that all seven categories were well represented – especially in the important areas of deck equipment, rigging, safety and navigational software.”
This year’s Category Winners are:
Category Category Winner Stand no.
Marine equipment & related software SonarCharts by Navionics – Italy 02.432
Interior equipment, furnishings, materials and electrical fittings used in cabins: Nuance by Vision Systems – France 10.619
Deck equipment, sails, and rigging: T25 Organiser by Spinlock Ltd. – United Kingdom 03.300
Clothing and crew equipment: Fibercon G2 & Elysse G2 by Chatham Marine – United Kingdom 03.314
Life saving and safety equipment: inReach by DeLorme – USA 01.244
Machinery, propulsion, mechanical and electrical systems and fittings: DEEP BLUE by Torqeedo GmbH – Germany 11.705
Overall DAME Winner 2011 DEEP BLUE by Torqeedo GmbH – Germany 11.705
Simrad Yachting ska leverera navigationsutrustningen till Ruperts nya 80 fots motoryacht. Rupert marine, som gjort sig kända inte bara i Sverige utan i övriga Europa både för sina yrkesmässiga ribbar men även för att vara en popular “yacht-tender” bygger just nu den första 80-fot motorbåten som någonsin byggts i Sverige.
Rupert 80 kommer att innehålla en rad skräddarsydda och lyxiga funktioner som gör denna båt till det mest ultimata både gällande stil och funktionalitet. Denna unika yacht kommer att vara utrustad med en mängd Simrad marinelektronik, förutom VHF-radio, ekolod, radar, EPIRB och SARTS kommer även SG05 IPS autopilot integreras. Detta ger yachten den mest ultimata upplevelsen och prestanda som finns tillgänglig inom båtmanövrering och nätverksintegrering – ett perfekt komplement till Volvos IPS styrsystem.
Produktdirektör för Simrad Yachting Mike Fargo: “Simrads SG05 autopilotlösning för ISP är det självklara valet för en yacht av denna typ. Sättet som SG05 integrerar med Volvos IPS drivlina skapar en unik och skräddarsydd kontroll över fartyget, för en prestigefull och stor båt som detta så fanns egentligen inget annat val”.
Christian Olsson, VD för Simrads svenska distributör, Sportmanship Marin: “Simrad har över 60 års erfarenhet inom området marinelektronik och autopilotdesign, dessa enheter sticker ut bland de alternativ som finns tack vare mångsidighet och förmågan att möta behoven hos stora fartyg inom både fritid och kommersiella marknaden. Vi är verkligen stolta över att Simrad får vare en del ombord på Ruperts flaggskeppet och Sportmanship Marin ser fram emot att fortsätta att arbeta tillsammans med ett nytänkande företag som Rupert Marine i många år framöver”
Anderas Andersen VD Rupert Marine: “Huvudfokus för oss är att producera de bästa motorbåtarna i världen. Ägaren till denna Rupert 80 valde Simrad marinelektronik som den mest ideala lösningen för denna innovativa nya båt och vi är mycket glada över att det var Simrad Yachting som fick leverera navigation. Simrads lösningar erbjuder det totala paketet, från början till slut! Autopilot integrationen är bara så enkelt och det passade perfekt för kundens behov”.
Info: www.simradyachting.se
Info: www.rupertmarine.com
Den stora båttillbehörsmässan METS i Amsterdam firar i år sitt 25-årsjubileum. METS (Marine Exhibition Trade Show) är sedan över tio år världens viktigaste mässan för båtbranschen. Det är här de nya produkterna visas och här som alla viktiga lanseringar sker.
METS hålls under tre dagar, 13–15 november, tillsammans med SuperYacht Pavilion (för stora yachter) hos mässarrangören Rai Amsterdam. Den svenska paviljongen är ett återkommande inslag på METS med över 20 exportföretag som visar sina produkter.
Det var ingen självklarhet att METS skulle ta över som världens viktigaste branschmässa för den marina tillbehörsindustrin. En liknande mässa i Chicago i USA hade länge varit världens största i sitt slag tills holländarna bestämde sig för att satsa på METS. Beslutet var tydligen rätt för hela marinbranschen hakade på och efter några år hade METS Amsterdam tagit över helt.
Trots att konjunkturen har gått upp och ned flera gånger genom åren så har METS behållit sin position och även ökat i betydelse. Ingen beslutsfattare i marinbranschen kan idag utebli från ett besök på METS. Besökarna är väldigt lojala och de flesta återkommer, år efter år.
– METS 2012 kommer att bli en milstolpe när vi firar 25 mässor som har hållits i en följd, säger METS Senior Product Manager, Irene Dros.
– Vi är särskilt stolta över att ha behållit våra lojala besökare år efter år, trots de senaste årens ekonomiskt tuffa tider. Mer än något annat har detta bevisat att tusentals internationella företag anser att METS är en plattform som de måste besöka.
När METS startade 1988 fanns något mer än 100 utställare med, jämfört med 1 331 utställare 2011. Nick Hopkinson, ansvarig utgivare för METS mediapartner IBI News, har varit med på METS från början:
– Under alla år och ökningen från 100 till över 1 300 utställare tror jag att vi har varit på rätt spår. Inte bara Amsterdam RAI utan branschorganisationerna själva har tillsammans satt METS på kartan.
Storbritannien och därefter USA satsade på egna paviljonger redan för första året. Inom fem år, när METS hade vuxit till 520 utställare, fanns det ytterligare sju nationspaviljonger: Danmark, Italien, Sverige, Finland, Frankrike, Nederländerna och Kanada. 1997 fyllde Tyskland och Norge på med egna paviljonger och därefter kom flera andra länder.
Info: www.metstrade.com
Snabba fakta om METS
• Över 1 300 utställare från 40 länder
• Oslagbart nätverkande
• Över 19 000 besökare från mer än 100 länder
• 15 nationella paviljonger
• Marina & Yard Pavilion
• Construction Material Pavilion
• SuperYacht Pavilion
• Design Award METS
Nu satsas 38 miljoner euro, cirka 324 miljoner kronor, på olika forskningsprojekt för att rädda Östersjön. Pengarna kommer från EU-programmet BONUS och huvuddelen, 31 miljoner euro, ska gå till projekt som säkrar livskraftiga ekosystem. Sju miljoner euro ska gå till innovativa tekniska lösningar för en bättre miljö.
Satsningen är ett led i införandet av EU:s havsmiljödirektiv, aktionsplanen för Östersjön och andra nationella och regionala miljömål.
– Det här är en väldigt viktig forskningssatsning. Östersjön hotas bland annat av övergödning och miljögifter, det här är ett viktig steg för att skapa livskraftiga fiskebestånd och ett hållbart fiske, säger Mats Svensson, chef för enheten analys och forskning.
– Vi hoppas kunna ta ett stort steg framåt mot bättre kunskap och för miljövänliga tekniska innovationer, exempelvis inom sjöfarten.
BONUS är ett gemensamt forsknings- och utvecklingsprogram för länderna i Östersjöregionen som bildades 2010. Det omfattar totalt 100 miljoner euro som ska användas för olika forskningsprojekt under åren 2013 – 2018.
Hälften av pengarna kommer från EU:s ramprogram för forskning. Hälften finansieras via olika institutioner i de åtta medlemsländerna; Sverige, Danmark, Estland, Tyskland, Finland, Lettland, Lituaen och Polen. Havs- och vattenmyndigheten bidrar med 2,5 miljoner euro till forskningssatsningen.
Förslag till projekt för “livskraftiga ekosystem” ska lämnas före 14 februari 2013 och varje projekt kan få fyra miljoner euro fördelat på fyra år. Projekten måste vara tvärvetenskapliga, det vill säga att de inkluderar både naturvetenskap och socioekonomi, och bestå av deltagare från flera EU-länder.
Förslag till projekt som rör ny miljövänlig teknik ska lämnas in före 12 mars nästa år. De kommer att genomföras i samarbete med BSR Stars, ett av EU:s flaggskeppsprogram. BSR Stars syftar till att stärka konkurrenskraft och ekonomisk tillväxt i Östersjöregionen. Varje projekt kan få maximalt 0,5 miljoner euro fördelat på tre år.
– Vi inbjuder mindre och medelstora företag att spela en avgörande roll i denna satsning. Det ger dem Det ger dem en unik möjlighet att aktivt utveckla kunskap och produkter som syftar till att uppnå god ekologisk status i Östersjön, förbättra vår förmåga att samla in information om havet och leverera den till användarna, säger Kaisa Kononen, chef för BONUS-programmet, i ett pressmeddelande.
Slovenska Alfastreet Marine är ett relativt nytt märke på marknaden för motorbåtar. På företagets hemsida finns tre modeller, vara en stor 62-fotare med dubbla dieselmotorer och de här två stiliga båtarna byggda på samma skrov men med helt olika framdrift.
Alfastreet Marine hade premiär för sin lilla elbåt Energy 18 vid Düsseldorf boat show I januari 2012 och fick ett stort intresse bland besökarna. Kombinationen av eldrift och hydrauliskt manövrerat tak väckte många besökares intresse.
– Vi bygger våra båtar för att de ska vara bra att använda och enkla att underhålla, säger Tjasa Luin Peric, vd för Alfastreet Marine.
Nu har företaget ett nytt projekt på gång, Energy 23. Den nya båten ska presenteras för första gången på Düsseldorf boat show i januari 2013. Den här gången handlar det om en längre och bredare båt på 7,8×2,4 m, som har anpassats ännu mer för privat användning.
I en version har Energy 23 konventionell drift och är kapabel till farter på 39 knop. För att klara det har den planande båten en motor på upp till 260 hk (190kW). Energy 23 har en kabin med två bäddar, ett litet pentry, toalett, en minisalong och 100 liter vattentank.
Mer intressant kanske elversionen av samma båt är. Den är tänkt för alla som klarar sig med en båt utan sovplatser. Elversionen heter Energy 18 och är en mer öppen version av 23-fotaren.
Tyvärr har vi inte fått så ingående specifikationer för Energy 18, men företagets hemsida uppdateras med fler uppgifter efter hand.
Tekniska specifikationer
Längd: 5,4 m
Bredd: 2,2 m
Vikt: 1 300 kg
Djupgående 0,4 m
CE-klass: C och D
Motor: 2–10 kW
Batterier: 4×210 Ah
Info: www.alfastreet-marine.si
Nyligen presenterades en avhandling om geokemisk modellering av vattenkemi i svenska sjöar av Carin Sjöstedt, forskare på KTH. I pressreleasen drogs slutsatsen att 30 % av sjöarna kalkas i onödan och att kalkningsverksamheten därför i onödan spenderade stora summor av våra skattemedel . Denna slutsats att omkring 900 sjöar kalkas i onödan får nu mothugg av försurningsexperter.
– Att säga att omkring 30 % av sjöarna kalkas i onödan är en felaktig slutsats. Man kan grovt dela upp dessa 30 % av kalkade sjöar i tre delar, där en tredjedel kalkas för nedströmsliggande behov, en tredjedel kalkas via uppströms liggande vatten och en tredjedel är sjöar där man förmodligen kan sluta kalka. Denna sista tredjedel kan uppskattningsvis röra sig om 300-400 sjöar total och vi arbetar kontinuerligt tillsammans med länsstyrelserna för att identifiera alla sådana sjöar där man kan avsluta kalkningen. Antalet målsjöar har minskat med omkring 500 sjöar sedan 2008 varav uppskattningsvis 200-300 inte längre kalkas, säger Ingemar Abrahamsson, kalkhandläggare på Hav- och vattenmyndigheten.
Korrekta forskningsresultat, slutsatsen mer tveksam
Carin Sjösteds forsking går väldigt förenklat ut på att hon har kalibrerat en geokemisk modell som bland annat gör det möjligt att beräkna pH och halten av oorganiskt aluminium i sjövatten. Genom att beräkna hur hög andel giftigt oorganiskt aluminium som finns tillgängligt kan man därigenom se om det skadar det biologiska livet och om det då behövs kalkningsåtgärder. Sjösteds avhandling baseras bland annat på målsjöinventeringen som genomfördes 2007-2008. Avhandlingen innehåller en imponerande metodikpresentation och är väl underbyggd. Forskningsresultaten är helt korrekta, det vill säga, provresultaten visar att omkring en tredjedel av sjöarna i målsjöinventeringen 2007-2008 i sig inte var så försurade att de behövde kalkas. Problemet med att lansera slutsatsen att omkring 900 sjöar kalkas i onödan är att flertalet av icke försurade sjöar idag inte kalkas för att skydda det biologiska livet i själva sjön utan kalkningen utförs för att skydda vatten uppströms eller nedströms sjön. Det som var målsjöar 2007-2008 och som då kalkades för sin egen skull kan idag vara så kallade åtgärdssjöar, som kalkas för att skydda vattendrag nedströms eller uppströms.
Inga pengar till onödig kalkning
Ett annat problem med denna slutsats är att det snart gått fem år sedan målsjöinventeringen som Sjöstedt använt i sin forskning. Ett tydligt uttalat mål för kalkningsverksamheten är att avsluta alla kalkningsprojekt som kan anses färdiga. De senaste 10 åren har mängden kalk som årligen sprids minskat med 40 % och många kalkningsåtgärder har avslutats. Med de ständigt minskande anslagen till kalkningsverksamheten är detta en accelererande process som kontinuerligt pågår ute på länsstyrelserna och som övervakas av Havs- och vattenmyndigheten. Det finns varken pengar eller någon ambition att kalka ett stort antal sjöar i onödan. Kalkningsverksamheten idag är noga övervakad och i ständig utveckling för att på effektivast möjliga sätt fylla syftet att motverka försurningens skador på det biologiska livet. Bilden av kalkningen som en verksamhet där man häller skattemedel rakt ut i sjön är grovt felaktig.
– En viktig detalj i detta sammanhang är att de 30 % av sjöarna som i sig inte längre var försurade 2007-2008 förmodligen är sjöar där man nu redan kraftigt minskat på kalkningen eller har avslutat den. Av försiktighetskäl vill många länsstyrelser undvika biologiska skador genom att sluta kalka i förtid, därför kan kalkningen upprätthållas i liten skala medan man övervakar sjöns status. Men detta innebär att det inte är här de stora kostnaderna för kalkningen ligger, säger Tobias Haag, kalkhandläggare på Länsstyrelsen i Jönköpings län.
– Jag vill poängtera att man inte ska ta mina slutsatser rakt av utan att man måste titta på varje sjö för att kunna göra en korrekt bedömning. Man kan inte avgöra om en viss sjö kalkas i onödan bara genom att analysera två vattenprov som jag gjort i min studie. I vilken utsträckning man behöver fortsätta kalka vattendrag är inte heller något som jag tittat på. Jag hoppas att vår modell kan användas som ett verktyg för att behålla sjökalkningen där den behövs, säger Carin Sjöstedt forskare på KTH och författare till avhandlingen.
Vad kostar kalkningen?
Enligt KTH:s pressrelease skulle kalkningsprogrammet årligen kosta skattebetalarna 208 miljoner. En koll med handläggare på ansvariga myndigheten HaV visar att det kalkades för 188 miljoner 2011 och i år verkar siffran hamna på 178 miljoner. Kommande år kommer siffran förmodligen att bli ännu lägre då HaV har fått 235 miljoner mindre i anslag att fördela på olika former av vattenvårdsverksamhet. Samtidigt följer kalkningens kostnader, exempelvis transporter, helikopterspridning, och inköp av produkter, den allmänna prisutvecklingen, kalkningen blir alltså dyrare för varje år. Då anslaget samtidigt minskar och kalkningen i många vattendrag måste upprätthållas för att skydda det biologiska livet blir detta en ekvation som nu är svår att få ihop för de länsstyrelser som har försurningsskadade vattendrag.
Vem har då nytta av kalkningen?
Kalkningen är en uppehållande åtgärd för att skydda försurningskänsliga organismer som olika fiskbestånd, insekter, kräftdjur, flodpärlmusslor med mera, i väntan på återhämtningen efter försurningen. Kalkningen är vår dyraste naturvårdsåtgärd någonsin men den är samtidigt mycket effektiv och återskapar därigenom både biologiska värden och värden för vårt friluftsliv och möjliggör till exempel ett attraktivt sportfiske i många vatten. Då det är 1,5-2 miljoner svenskar som fiskar varje år kan man snabbt konstatera ett det inte är ett litet fåtal som har nytta av kalkningen. Man kan bara önska att vi hade haft en motsvarande lika enkel och effektiv åtgärd för att exempelvis motverka övergödningen.
– I en situation där långtifrån alla försurade vatten kalkas och det saknas medel till väldigt många andra fiskevårdsåtgärder är ny forskning som kan identifiera onödig kalkningsverksamhet därför mycket bra. Tyvärr måste kalkningsverksamheten upprätthållas i många vatten under överskådlig framtid för att vi inte ska återfå försurningsskador och då är det viktigt att våra resurser används där de gör mest nytta. Men vi kan inte på något sätt acceptera en nedtrappning av kalkningen som innebär biologiska skador. Därför är det även mycket viktigt att nyansera bilden av kalkningen när felaktigheter sprids, säger Anders Karlsson, fiskevårdsansvarig på Sportfiskarna.
ATIV Smart PC ger du en helt ny datorupplevelse. Det är en laptop och datorplatta i ett och samma verktyg. Användaren bestämmer vad som passar bäst för det hon eller han vill göra och kan växla mellan de två lägena med bara ett klick.
Pressmeddelande:
Nytta och nöje. Det blir möjligt att göra både och med Samsung ATIV Smart PC tack vare den smarta designen. Du bestämmer själv hur – med S Pen, tangentbordet eller med fingret på den ljusstarka pekskärmen.
Vid skrivbordet? Docka plattan vid tangentbordet och arbeta som med en laptop. På flyget? Docka ut och titta på film direkt på datorplattan. Använd fingrarna direkt på skärmen för att surfa, spela spel eller allt annat du gör på en platta. Eller så använder du den interaktiva pennan S Pen som du känner igen från produkterna i Samsung Galaxy Note-familjen. Med den kan du skriva, rita, skissa och redigera direkt på den ljusstarka skärmen.
På insidan av smart-pc:n finns en Intel Atom-processor, så du har en kraftfull laptop och datorplatta i ett. Den har en batteritid på upp till tretton och en halv timme, så du hinner göra mycket innan det blir dags att ladda den. Smart-pc:n är perfekt för dig som har ett fullt schema och som kräver flexibilitet av dina tekniska verktyg.
Ett eget kretslopp
ATIV Smart PC bygger på det pekbaserade operativsystemet Windows 8, så sann konvergens är möjlig. Den smarta pc:n är en del av Samsungs nya koncept ATIV, i vilket företaget har skapat ett komplett ekosystem av produkter som har samma gränssnitt och innehåll – ditt eget – oavsett enhet. Innan årets slut kommer en hel familj med ATIV-produkter. Då kan du för första gången få precis samma upplevelse vare sig du använder den smarta telefonen ATIV S, surfplattan ATIV Tab eller ATIV Smart PC.
ATIV Smart PC är en smart-pc baserad på operativsystemed Windows 8. Den har en 11.6” HD-skärm (1366 x 768) på 400nit och en SSD lagring på 64GB eller 128GB. Smart-pc:n har två kameror; den på framsidan ligger på 2M och på baksidan finns en på 8M med blixt. Med mHDMI kan du koppla in din TV eller skärm och med microSD-läsaren kan du enkelt utöka lagringskapaciteten.
Pris 8 000 kr.
Den amerikanska båttillverkaren Pursuits ständiga jakt efter perfektion i kvalitet, prestanda och komfort har resulterat i en helt ny modellserie inom lyxjaktssortimentet. Pursuit Sport Coupe heter den nya serien, som är byggd för två stycken Yamaha V8 utombordsmotorer som standard.
Den första modellen, Pursuit 365 Sport Coupe, blir 36 fot lång med hög komfort, revolutionerande design, enastående kraft och ett strömlinjeformat däck och skrov för optimala sjö- och drivegenskaper. Båten lanseras i slutet av november.
– Pursuit Sport Coupe-serien är ett spännande tillskott i Pursuits produktfamilj. Pursuit är känt för att utveckla väldesignade och lyxbetonade båtar med extremt hög kvalitet, sjöduglighet och komfort med många praktiska och innovativa lösningar för bland annat förvaring och manövrering. Den nya modellen, som bygger på detta förstklassiga arv, kommer garanterat att placera sig bland de främsta inom lyxjaktsegmentet. Det har varit ett spännande och hemlighetsfullt utvecklingsprojekt, så inte ens vi som är generalagenter för Pursuit har fått se annat än skissbilder hittills, konstaterar Göran Andersson på Vått.
För att ge båten optimala kraft-, driv- och bränsleegenskaper, samt för att underlätta underhåll och spara utrymme utrustas den med dubbla 350 hästars utombordsmotorer från Yamaha (Yamaha 350 hk V8 5.3 L).
Utåt sett ser det ut som om båten drivs med inombordsmotorer då motorerna döljs med en praktisk, aerodynamiskt utformad och ljudisolerande motorlucka. Båtens patenterade skrovkonstruktion, material- och motorval erbjuder marknaden betydligt högre bränsleeffektivitet än vad lyxjakter i den här storleken normalt presterar. Pursuit 365 Sport Coupe klassas som en 36-fotare, men inklusive utombordsmotorn mäter den hela 41,2 fot.
Pursuit 365 Sport Coupe har ännu inte visats för media eller allmänheten och information om båtens design och tekniska specifikationer är ännu relativt begränsad. Först den 30 november lanseras båten på ett VIP-event i Port St Lucie i Florida.
Men redan nu kan vi visa de första skissbilderna av Pursuit 365 Sport Coupe.
Tekniska specifikationer
Längd: 12,55 meter
Bredd: 3,81 meter
Djupgående: 0,99 meter (Motorer uppe: 0.71 meter)
Bottenvinkel: 20°
Vikt: 7 484 kg
Bränsletank: 1 041 liter
Vattentank: 283 liter
Septitank: 106 liter
Sovplatser: 4 stycken
Pris från: 3 764 000 kr (Inklusive 2 x Yamaha V8 350 hk)
Info: www.vatt.se
Kommentarer
Det kommer att se ännu värre ut på öar och kring naturhamnar när förbudet om tömning träder i kraft. Folk kommer inte att använda toan och torrdassen är det många som tycker är äckliga och inte vill använda.