Föraren av en personbil startar bilens motor, elsystem och instrument med bara en enkel knapptryckning. I båtvärlden är det oftast inte riktigt lika enkelt – ännu. Men Volvo Penta har idag långt drivet utvecklingsarbete för att kunna skapa integrerade, modulbaserade och mer användarvänliga förarmiljöer för framtidens båtar.
Volvo Penta har publicerat de första skisserna på hur förarmiljöerna i framtidens båtar kan komma att se ut. Utvecklingen går alltmer mot samma tänkande som sedan länge finns inom fordonsindustrin med fullt integrerade och användarvänliga förarmiljöer. I båtbranschen är Volvo Pentas lanseringar på senare år av produkter som exempelvis joystick och elektroniska tillbehör en del i denna utveckling.
Ergonomi och sikt är två områden i förarmiljöerna där Volvo Penta har identifierat en stor förbättringspotential och i detta arbete tar Volvo Penta hjälp av den spetskompetens som finns inom Volvokoncernens övriga bolag exempelvis Lastvagnar, Construction Equipment och Bussar.
Dessa bolag levererar produkter med professionella förarmiljöer med stränga krav på säkerhet, sikt och ergonomi, där förarstolar, reglage och instrument optimeras för att åstadkomma bästa möjliga förutsättningar för föraren.
– Här finns mycket inspiration att hämta även för båtindustrin och det är naturligt att vi som leverantör av den viktigaste komponenten i båtens energisystem driver den snabba tekniska utvecklingen till att skapa lösningar som gör tillvaron enklare och säkrare för både båtbyggare och båtägare, säger Anders Bondesson, designansvarig på Volvo Penta.
Volvo Pentas vision är att i framtiden kunna leverera kompletta och ergonomiskt optimerade moduler där båtens drivsystem är fullt integrerat med navigations- och kommunikationsinstrument samt övrig elektrisk utrustning ombord.
– Eftersom behoven och interiördesign skiljer sig väldigt mycket åt mellan olika båttyper så kommer vi aldrig att kunna konstruera en förarplats som passar för alla båtar, men vi kommer att kunna erbjuda mer standardiserade och intuitiva förarplatser som avsevärt bättre än idag tar hänsyn till förarens behov, säger Anders Bondesson.
Volvo Penta har ingen tidplan för när de kompletta förarmiljöerna kan tänkas vara mogna för marknaden, men Volvo Penta lanserar redan i år produkter, som exempelvis det nyckellösa systemet e-Key samt Joystick Driving, som är viktiga komponenter i utvecklingen mot ökad integrering mellan motor, instrument och övriga elsystem ombord.
– Det pågår väldigt mycket inom dessa områden och vi vill utnyttja den nya tekniken till att skapa intuitiva och användarvänliga förarplatser, som gör det möjligt för kunden att med förbättrad säkerhet bekymra sig mindre om navigering och nästa tilläggning och istället kunna ägna sig mer åt att njuta mer av båtlivet, säger Anders Bondesson.
¬
Bilden:
Så här kan framtidens båtförarplatser se ut. Ergonomiskt anpassade – och med den senaste tekniken lätt tillgänglig för föraren. Volvo Penta har en vision om att i framtiden kunna erbjuda kompletta båtförarmiljöer med användarvänligheten hos personbilar eller lastbilar som förebild.
Torrdykning med hjälp av undervattensrobotar gör det möjligt för en bred allmänhet att besöka de välbevarade fornlämningarna på havets botten. Nu ska Östersjöns vrakskatt göras tillgänglig med hjälp av undervattensrobotar.
Det är vinter. Året är 1709. I Dalarö hamn ligger ett lastfartyg, Anna Maria, infruset och väntar på att kunna segla vidare mot Portugal. Hon är fullastad med virke, järn och kopparplåt. Vaktmanskapet går iland för ett krogbesök och lämnar eldstaden obevakad. Plötsligt hör man ropen:
”Det brinner i hamnen!” Följ med på en resa 300 år bakåt i tiden! Med hjälp av en fjärrstyrd undervattenskamera kan du nu för första gången få se Anna Maria på riktigt nära håll samtidigt som marinarkeologer berättar om hennes spännande historia.
Vattnen runt Dalarö i Stockholm är sedan länge kända för sina många och välbevarade skeppsvrak.
De unika vraken har hittills varit en upplevelse förbehållen dykare. Men nu ska undervattensrobotar med kameror göra kulturarvet under ytan tillgängligt för fler. Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer genomför nu en serie torrdykningar med undervattensrobot (ROV).
Syftet är att möjliggöra framtida torrdykningsturer och att hjälpa lokala entreprenörer med utveckling av den här typen av verksamhet. Testerna genomförs inom ramen för EU-projektet Shipwher och i samarbete med Haninge kommun.
Så funkar undervattensroboten:
http://www.youtube.com/watch?v=0bn_28rrkQs
Nya begränsningar av utsläppsnivåer ställer ökade krav på motortillverkarna. Volvo Pentas världsledande D4/D6-serie uppfyller nu världens strängaste miljökrav för marina dieselmotorer, Tier 3. Uppgraderingarna ger en motorserie med minskad miljöpåverkan – utan att kompromissa med den klassiska körbarheten.
Alltsedan introduktionen år 2003 har D4/D6-motorerna genomgått en lång rad uppgraderingar och förbättringar, allt från IPS-integrering till Joystick med drev.
D4/D6 har nu vidareutvecklats och anpassats för att, med god marginal, uppfylla EPA:s nya utsläppskrav, Tier 3, som träder i kraft för motorer i D4/D6-klassen i januari 2013.
Nya D4/D6
De uppgraderade motorerna i D4/D6-serien har försetts med en ny kolvdesign och styrmjukvara vilket ger en optimerad förbränningsstrategi. Vidare har motorerna utrustats med en temperatursensor med larmfunktion för bortfall av kylvattnet (ABYC-sensor).
Hela produktserien är fullt ut integrerad med Volvo Pentas elektroniska plattform, EVC och har dessutom försetts med en ny toppkåpa, som följer Volvo Pentas gemensamma formspråk. Sammantaget är den nya D4/D6-serien en modernare motor som är mer skonsam mot miljön och uppfyller de stränga Tier 3-kraven – allt utan att någonsin kompromissa med körglädjen.
Bilden:
Volvo Penta D6-400 med DPH Duoprop-drev.
Hur vi åldras, vår upplevelse av fågelsång och hur fiskar och blågröna alger mår och utvecklas i Östersjön är några ämnen på forskarseminariet BioEnv:s Research Day 2012.
Under en forskardag den 15 oktober på Wallenberg center samlas ett hundratal forskare från Institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet för att få insyn i varandras forskningsfält. Under 35 olika kortseminarier presenteras aktuella vetenskapliga arbeten.
– Syftet är att visa mångfalden och bredden och att ge möjligheter att knyta kontakter, säger Jörgen Johnsson, vice prefekt för forskning vid BioEnv och arrangör.
Om vikten av att ha långa telomerer, som är de yttersta ändarna på våra kromosomer och som skyddar dessa, berättar Angela Pauliny som forskar om faktorer som påverkar åldrandet. Vissa individer motstår stress bättre än andra och har därför längre telomerer. De lever längre och är fertilare, visar forskningen.
Angela Pauliny har studerat hur livsstilen kan leda till att telomererna förkortas hos sandödla och även funnit att silverlaxens telomerer kan förkortas av för snabb tillväxt.
– Telomerer kan bara skydda om de är tillräcklig långa. Längden är i huvudsak en egenskap vi ärver från våra föräldrar men stress kan förkorta telomererna och därmed påskynda åldrandet, säger zoologen Angela Pauliny.
Forskaren Erik Sandblom har studerar hur klimatförändringar påverkar fiskars fysiologi. Utanför Forsmark i Östersjön pumpas uppvärmt kylvatten från kärnkraftverket ut i en konstgjord bräckvattensjö som kallas Biotestsjön. Abborrar som lever i den uppvärmda sjön jämförs med dem som lever i skärgården runtomkring där temperaturen är normal.
– Biotestsjön håller 5–10 grader högre temperatur än den omgivande skärgården. Vi har bland annat funnit att ”biotestabborrarna” klarar drygt två grader varmare vatten innan deras balans störs. Vi har också sett hur abborrarna från Biotestsjön har anpassat sig genom att ha betydligt lägre hjärtfrekvens än vad skärgårdsabborrarna har vid motsvarande temperatur, säger zoofysiologen Erik Sandblom.
I en studie fick de deltagande studenterna lyssna till olika sorters fågelläten och nästan alla, runt 90 procent, tyckte mycket om alla sorters fågelsång visade det sig.
– Trenden är att grönytor i städerna, både i Sverige och Europa, minskar. Studien förstärker kunskaperna om hur viktigt det är att behålla parker och grönytor i staden, säger forskaren och miljöbiologen Bengt Gunnarsson.
Östersjön drabbas sommartid av omfattande blomningar av cyanobakterier som brukar kallas blågröna alger, eller blågröna bakterier. Havsförsurning, minskad salthalt och ökade temperaturer är verklighet i Östersjön. Temperaturökningen ger en gynnsam miljö för cyanobakterierna överlag medan en minskad salthalt gynnar vissa arter av cyanobakterier mer än andra. Med högre temperaturer förväntats alltså dessa algblomningar öka.
– För cyanobakterier verkar inte havsförsurningen vara ett problem. Men tittar man på Östersjön som helhet är det inte bra om en grupp ökar kraftigt på bekostnad av andra. Och vi vill ju inte se nya stora algblomningar framöver, säger forskaren och biologen Angela Wulff.
Hela programmet för forskardagen finns här: http://www.bioenv.gu.se/Aktuellt/Kalendarium/
ComNav Vector G2B är en mycket kompakt DGPS-kompass med tillförlitlig position och riktning även i hög hastighet och under gir. Vector G2B har en inbyggd mottagare för markbunden DGPS-korrigering samt satellitkorrigering enligt WAAS, EGNOS och MSAS. Det ger positionsnoggrannhet inom 60 cm. Kompassriktningen är bättre än 0.3°.
Förutom position och kompass ger Vector G2B även hävnings-, krängnings- och rullningsinformation. Vector G2B är perfekt för stålbåtar där det kan vara svårt att få en elektronisk kompass att fungera. Vector G2B levererar data till bland annat en autopilot, plotter, navigationssystem, AIS eller radar.
Vector G2B har snabb starttid och uppdaterar position och riktning upp till 20 gånger per sekund. Vector G2B finns i två versioner, konfigurerad för NMEA 2000 (levereras med en 6 m dropkabel) eller konfigurerad för NMEA 0183 (levereras med en 15 m anslutningskabel).
Vector G2B är IMO-godkänd (Wheelmark). Pris 26 900 kr.
Info: www.marinplus.se
Den 11 oktober tog Stena Line formellt över de fem linjerna som har förvärvats från Scandlines GmbH. De fem linjerna; Travemünde till Ventspils och Liepaja i Lettland och linjerna från Trelleborg till Rostock och Sassnitz samt fraktlinjen Nynäshamn-Ventspils gör att Stena Line expanderar sitt linjenätverk samt att företaget etablerar sig i Baltikum.
Storaffären offentliggjordes i slutet av maj och nyligen godkände de tyska konkurrensmyndigheterna förvärvet. Sedan dess har ett stort arbete med planering inför integrationen pågått. Integrationsarbetet startar nu, men det blir först om några veckor som kunderna kommer att märka att Stena Line tagit över då Scandlines inledningsvis kommer att sköta verksamheten.
– Det är ett stort och spännande arbete som ligger framför oss och vi är mycket glada över det här förvärvet. Dels eftersom vi expanderar vår verksamhet, dels eftersom vi tar oss in på en för oss ny, intressant och växande marknad. Vår ambition är att fortsätta att utveckla både passagerar- och fraktverksamheten på samtliga linjer vi tar över, säger Gunnar Blomdahl, VD på Stena Line. Vi har omfattande planer på att höja både kvalitet och service samtidigt som vi kan erbjuda våra passagerar- och fraktkunder transporter till och från en marknad som växer.
Verksamheten kommer att bedrivas under Stena Lines varumärke och målet är att renovera färjorna och introducera nya koncept för att höja upplevelsen ombord. Detta arbete kommer att påbörjas under nästa år.
Förvärvet av de nya linjerna och fartygen ”Trelleborg”, ”Skåne”, ”Sassnitz”, ”Mecklenburg Vorpommern” och ”Ask” samt de chartrade fartygen ”Scottish Viking”, ”Urd” och ”Watling Street” innebär att Stena Line nu kan erbjuda sina kunder 22 linjer i norra Europa på 37 färjor. Utöver verksamheten så kommer även ca 300 personer som arbetar på linjerna börja på Stena Line.
Kraftfulla fotografier från världens alla länder om vår planet, om oss som bor på den och om vår framtid. Från den 15 oktober visas Mark Edwards fotoutställning Hard Rain: Whole Earth? i Nacka.
Utställningen som består av två delar och är producerad av den brittiske fotografen Mark Edwards. ”Hard Rain” består av fotografier från hela världen som illustrerar strofer ur Bob Dylans sång med samma namn. ”Hard Rain” tar upp frågor kopplade till klimatförändring, befolkningsökning och hur vi använder jordens resurser.
Den andra delen, ”Whole Earth?”, fokuserar på lösningar på morgondagens problem. När utställningen står i Nacka lyfts också goda exempel på hållbarhetsarbete ur ett lokalt perspektiv.
Sida är initiativtagare till utställningen som har turnerat i tio platser i Sverige under 2012. Nu avslutas turnén i Nacka i samarbete med Nacka kommun. Detta är första gången utställningen visas i Stockholmsregionen. Utställningen som är en kombination av utomhus- och inomhusutställning pågår fram till 4 november på Marcusplatsen och Dieselverkstaden i Sickla. Se musikfilmen med Bob Dylan och bilderna från Hard Rain-projektet här: http://www.hardrainproject.com/film
Bild från utställningen Hard Rain: Whole Earth. Fotograf: Mark Edwards/Still Pictures.
Här är den första bilden på Suzukis allra senaste modell, en helt ny 115 hk. Motorn är på drygt två liters slagvolym. Den är fyrcylindrig och har så kallad LeanBurn-teknik och Suzukis nya design på motorkåpan. Tills vidare har vi inte fått någon mer information om motorn, som kommer att presenteras på vinterns båtmässor.
Nya Suzuki 115 hk hamnar dock i en mycket intressant storleksklass. Den här motorstorleken passar bra för väldigt många styrpulpetbåtar i Sverige och är minst lika bra för dubbelmontage på lite större båtar, RIB med mera.
Info: www.suzukimarin.se
På torsdagen invigdes Sjöräddningssällskapets sista miljöräddningssläp och avslutar samtidigt en fyra år lång miljösatsning. Sverige har fått totalt tjugosex strategiskt placerade miljöräddningssläp samt miljöräddningsutrustning och miljöräddarkompetens på Sjöräddningssällskapets samtliga 67 stationer. Bakom finansieringen står specialoljebolaget Nynas AB.
Miljöminister Lena Ek inledde invigningen och hon talade om vikten av samhällets beredskap mot miljöolyckor i Sveriges farvatten och allmänt om vikten av rent vatten och att vårda vår havsmiljö.
– Alla insatser för miljön är oerhört viktiga. Det frivilliga engagemanget och kunskapen är helt grundläggande för att kunna fatta beslut på regional, lokal och nationell nivå, säger Lena Ek.
Styrkan med miljöräddningssläpen är snabbheten. Tillsammans med 1800 frivilliga sjöräddare som har jour dygnet runt, året om, och lämnar kaj inom 15 minuter när larmet går kan Sjöräddningssällskapet både snabbt effektivt lägga ett ”första förband” vid miljöolyckor tills samhällets saneringsresurser hinner komma på plats.
– Det handlar om att snabbt begränsa skadorna. Vi kan vara först på plats och sedan vänta till förstärkning kommer från Räddningstjänsten eller Kustbevakningen som ska ansvara för oljeupptagning och sanering, säger Andreas Arvidsson, maritim Ledare och operativt ansvarig vid Sjöräddningssällskapet.
Sjöräddningssällskapets vd, Rolf Westerström, talade om vikten av samarbete både när det gäller sjö- såväl som miljöräddning. Just nu råder en stor ovisshet i vart huvudmannaskapet för sjöräddningen ska hamna.
– Samarbetet är allt – och det bidrar till att rädda liv och att rädda miljön. Att försörja Sveriges 43 400 kilometer långa kust med sjö- och miljöräddning kräver samarbete över gränserna. Därför bör regeringen noggrant tänka efter innan man ändrar på en fungerande sjöräddning som resten av världen tittar på och tar efter säger Rolf Westerström.
Mer fakta om miljöräddningssläpen: http://www.sjoraddning.se/detta-gor-vi/projekt/miljoraddning/
Ibland blir linjerna ovanligt läckra även på en motorbåt. Det gäller i högsta grad den här båten från en riktig high-tech båtbyggare, New England Boatworks (NEB). Varvet håller för tillfället på med den andra båten i denna serie med custombyggda båtar designade av Massachusetts-baserade Zurn Yacht Design. Denna 50 fots östkustbåt har just de linjer som har gjort de amerikanska New England lobsteryachterna så omtyckta. Samtidigt har båten ”heart and soul” från en performance cruiser. NEB räknar med att lansera båten under våren 2013.
Det ståtliga och effektiva skrovet har designats av Doug Zurn. Båten är försedd med två stycken MAN 1 550 hk dieselmotorer och Rolls-Royce vattenjet. Det ska ge denna eleganta båt fartresurser på uppåt 60 (!) knop och en behaglig marschfart på 50 knop, om nu det kan vara behagligt…
Zurn 50 är konstruerad i E-glas med vakuuminjicering, vilket ger en mycket stark konstruktion. Det är denna konstruktion som ger en elegant båt med klassiska linjer som ändå har så imponerande prestanda.
Båten har en stor cockpit med borttagbara bäddar om babord och styrbord. Man kommer enkelt in i båten via badplattformen och från sidorna. Varvet anser att båten främst kommer att användas av kust- och skärgårdspendlare och har därför lagt extra mycket vikt vid förarplatsen, som är välförsedd med det senaste inom marin teknik.
Under däck finns ordinarie kojutrymmen, ett L-format pentry och badrum.
NEB är främst känt för att bygga segelbåtar för America’s Cup, motorbåtar från 30 till 93 fot och senast byggde de Volvo 70 Puma Mar Mostro för Volvo Ocean Race. De har även byggt Bella-Mente, vinnare av 2012 Mini-Maxi World Championship.
Tekniska specifikationer:
Längd ö a: 15 m
Bredd: 4,35 m
Vikt: 20 ton
Bränsletankar: 2 700 liter
Vattentankar: 270 liter
Djupgående: 0,75 m
Motorer: 2×1550 hk MAN
Toppfart: 60 knop
Info: www.zurnyachts.com
Världens längsta trädallé är hotad på grund av gamla och sjuka träd, AB Göta kanalbolag gör därför en nysatsning för att uppmuntra fler att bidra till projektet genom att bli trädfaddrar.
Omkring 16 000 träd planterades längs med den grävda delen av Göta kanal när den byggdes. Träden bildar tillsammans på den nästan nio mil långa sträckan världens längsta trädallé. De senaste åren har många träd drabbats av almsjuka och andra sjukdomar som gör att allén är i behov nyplanteringar.
Därför vänder sig Göta kanalbolag nu till allmänheten, både privatpersoner och företag, för att få fler trädfaddrar som bidrar till återplanteringen genom att köpa träd.
Bli trädfadder
Genom att bli trädfadder är man med och bevarar det kulturhistoriska byggnadsverket som Göta kanal är. Ett träd kostar 2000 kronor men det går även att köpa andelar för en mindre summa. Det är en omtyckt gåva vid högtidstillfällen som när man fyller jämnt, dopgåva eller till minne av någon som gått bort. Alla nya trädfaddrar bjuds in till en trädplanteringsceremoni i november månad i Östergötland respektive Västergötland i samband med att planteringen påbörjas.
Nyhet – tilläggspaket för trädfaddrar
Nu kan man som trädfadder beställa ett tilläggspaket och anordna en heldagsaktivitet för familjen, vännerna eller företaget. Paketet kan till exempel innehålla en privat trädplanteringsceremoni med guidning och valfri aktivitet som cykling eller lunch på någon trevlig plats längs kanalen.
Göta kanals trädprojekt
Göta kanal är 19 mil lång och nästan nio mil består av grävd kanal. Utmed båda sidor av den grävda delen planterades 16 000 träd när kanalens byggdes, vilket gör det till världens längsta trädallé.
Kanalträdens uppgift är inte bara att bilda en vacker ram kring kanalen utan de ska med sina rötter dessutom förstärka och stötta kanalbanken. Många av de träd som från början planterades längs kanalen är döende på grund av ålder eller sjukdom. Det krävs ett omfattande arbete för att kunna hålla trädallén levande i flera hundra år till. Ett träd kostar 2000 kronor (2000 kronor + moms för företag) och man kan även köpa andelar i träd för 500 kronor styck.
Varje år planterar Göta kanalbolag själva ett större antal träd utöver de som trädfaddrarna bidrar till.
Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner. Göta kanal sträcker sig mellan Mem vid Östersjön och Sjötorp vid Vänern och har 58 slussar. Mellan 1810 och 1832 skapades den 190 km långa kanalen, varav 87 km grävdes för hand av totalt 58 000 svenska soldater.
Foto: Can Burcin Sahin/LcProBild.
Wind in Minds lampfamilj i segelduk har fått två efterfrågade tillskott av nya mindre taklampor. Skagerrak small och Skagerrak small thunder blir fina komplement till Wind in Minds övriga segeldukslampor.
Skagerrak small är sydd i vit dacron och Skagerrak small thunder i dacron kombinerat med kolfiberlaminerad segelduk i grafiska mönster. Skärmen hålls ihop med en tunn tamp trädd genom öljetter. Lamporna har samma storlek som skärmen Skagerrak bordslampa. De har stickkontakt för tak, täckande kåpa, och textilklädd sladd med standardlampfäste E27 för max 60W. Tamp och sladd finns i olika färgkombinationer. Höjden är 20 cm och diametern 21 cm. Pris: Skagerrak small 800 kr och Skagerrak small thunder 1100 kr.
Wind in Minds design är inspirerad av segel, vind och hav. Öljetter, segelsömmar och tunna tampar blir vackra och funktionella detaljer från hantverk lånat av segelmakare.
– Segelduk i olika lager har resulterat i lekfulla och stilrena lampskärmar där ljuset bryts vackert genom segelduken och ger ett behagligt och varmt sken. Förutom duken är detaljerna och bearbetningen av materialet viktiga faktorer för lampornas utformning, säger Annika Hadenius, industridesigner och en av tre grundare till Wind in Mind.
Övriga lampor i sortimentet är vägglampan Kattegatt och olika varianter av taklampan Skagerrak. Wind in Minds produkter finns att beställa via www.windinmind.se och säljs i utvalda butiker.
En maritim visskatt ges ut på nytt. Kom och fira bok- och cd-släppet på Sjöhistoriska museet i Stockholm den 14 oktober. Självklart bjuds det på levande musik, dagen till ära med skivaktuella KMH FOLK och Trio Grande. Sjöhistoriska museet har fri entré.
Visor om livet till sjöss är en omtyckt del av den svenska visskatten. Den främsta utgåvan av sjömansvisor är utan tvekan sjökapten Sigurd Sternvalls bok Sång under segel. Utifrån egna erfarenheter från ”sjungande skepp” och efter en stor visinsamling kunde Sternvall ge ut Sång under segel 1935.
77 år senare kommer boken i en efterlängtad återutgåva. Nu med ett nyskrivet förord om insamlaren och en medföljande cd med färska inspelningar av visor ur boken.
Nyutgåvan av Sigurd Sternvalls Sång under segel ges ut av Svenskt visarkiv i samarbete med Samfundet för visforskning, Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm och Institutionen för folkmusik vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Studentensemblen KMH FOLK har spelat in cd:n med egna tolkningar av ett dussintal visor.
Tid: söndag 14 oktober klockan 15
Plats: Sjöhistoriska museet, Djurgårdsbrunnsvägen 24, Stockholm
Fritt inträde!
BalticSea2020 har startat en ny delstudie inom programområdet Levande kust. Studien vid namn ”Åtgärder för levande kust – vilka är nyttorna för samhället?”, undersöker vilka samhällsnyttor och konsekvenser projektet Levande kust har för människor, aktörer och samhället i stort. Studien leds av docent Tore Söderqvist vid Enveco Miljöekonomi AB.
Våren 2011 startade BalticSea2020 det storskaliga kustzonsprojektet Levande kust. Inom projektet kommer ett flertal olika åtgärder att vidtas under 2012 – 2017 för att förbättra den ekologiska statusen i studieområdet Björnöfjärden, Säbyviken och Torpe-Infjärden på Ingarö, Värmdö kommun. Projektet är långsiktigt viktigt då det kan ge information om hur Östersjövikar kan restaureras och till vilken kostnad det låter sig göras. Åtgärderna medför dessutom andra konsekvenser för samhället, inte minst de nyttor som är förknippade med en förbättrad vattenmiljö för enskilda människor, olika grupper av aktörer och samhället i stort. Den kunskapen ska delstudien ”Åtgärder för levande kust – vilka är nyttorna för samhället?” ta fram.
– Restaureringsarbetet i Björnöfjärdens viksystem kan till exempel leda till ett klarare badvatten och ett bättre fiske, vilket kan gynna boende och attrahera besökare. Delstudien handlar om att närmare undersöka vilka nyttor som projektet Levande kust skapar, säger Tore Söderqvist.
Delstudien följer arbetsstegen för en samhällsekonomisk konsekvensanalys, som bland annat belyser finansiella effekter för olika aktörer, allmänna effekter av ett projekt och vilka som vinner respektive förlorar på dess genomförande.
Metoden har en stor acceptans, både ur en teoretisk och praktisk synvinkel, och används bland annat av statliga myndigheter som exempelvis Havs- och Vattenmyndigheten och Naturvårdsverket. Som referenspunkt används vattenmiljöns tillstånd innan åtgärderna inom Levande kust vidtogs.
Undersökningen kommer utföras i tre steg där de första slutsatserna från studien redovisas i slutet av år 2012. Bland annat kommer en enkätundersökning bland markägare och intervjuer i studieområdet genomföras.
– Med denna kunskap kommer vi kunna besvara frågor såsom ”Är det värt pengarna att göra de här åtgärderna?” på ett sätt som inte enbart adresserar effekterna för miljön, utan även vad det har för ekonomiskt värde för Värmdö kommun och för dem som bor vid eller i närheten av viksystemet, säger Conrad Stralka, verksamhetschef BalticSea2020.
Sofie Borgström från Orust fick i helgen ta emot priset som världens bästa juniortjej på jetski vid IJSBA World Finals i Lake Havasu, USA.
Alla inom jetskivärlden vet att släkten Borgström är duktiga på jetski, nu har de återigen visat att de är världens bästa tjejer. Jonna Borgström vann tidigare i veckan Guld i klassen Jetski Novice Women och Sandra Borgström kom in på en Bronsplats.
Fjolårsvinnaren Jessica Borgström körde i år tillsammans med killarna i den tuffa klassen Jetski Amateur Lite och slutade på en sjätte plats bland 37 st startande.
Sedan dess har Sofie Borgström kört både klassen Jetski Junior 10-12år samt Jetski Junior 10-12år Finals och tagit Brons i båda! Sofie ledde efter första heatet men ramlade tyvärr i finalen och fick kämpa sig från sista placering ända upp till fjärde, vilket gav en tredje placering totalt.
Sofie fick därefter utmärkelsen som Världens Bästa Juniortjej för sina otroligt fina resultat och kämpande.
“She didn`t give up, she kept going on, took one by one, amazing!” – enligt tävlingsledningen.
IJSBA World Finals är världen största jetskitävling med över 800 startande, den hålls varje år i Lake Havasu, USA.
Mer info om Borgström Racing:
http://www.borgstromracing.se/
Hamilton Harbour bjöd på strålande väder med relativt lätta och skiftande vindar under årets upplaga av Argo Group Gold Cup. Berntsson Sailing Team representerades den här gången av Johnie Berntsson – rorsman, Daniel Wallberg – fördäck/taktik, Nils Bjerkås – trim och Björn Lundgren – storskot.
I tävlingen deltog 20 lag, i grundomgången uppdelade i två grupper. Berntsson Sailing Team slutade tvåa i sin grupp och kvalificerade sig till kvartsfinal.
I kvartsfinalen ställdes teamet mot Björn Hansen och Mekonomen Sailing Team.
– Björn har seglat riktigt bra under året och han ligger för närvarande tvåa i VM-serien. Vi visste att motståndet skulle bli tufft och det blev som vanligt intensiva matcher när vi möttes. I en av matcherna fick vi ett rödflagg-straff, som vi var tvungna att ta direkt men lyckades sedan kämpa oss ikapp och vinna matchen, säger teamets trimmer Nils Bjerkås.
Berntsson Sailing Team vann kvartsfinalen med totalt 3-1.
I semifinalen väntade regerande Världsmästaren Ian Williams. Berntsson Sailing Team seglade fantastiskt bra och framför allt tack vare bra vägval och ett par bra starter lyckades de vinna semifinalen med tre raka matcher.
– Vi hade då vunnit sex matcher på rad och dessutom slagit ut regerande världsmästaren, så vi kände oss näst intill oövervinneliga, skämtar Johnie.
Tyvärr höll inte det fina flytet i sig och i finalen blev det förlust mot Taylor Canfield med besättning som startade bra och sedan inte gav några öppningar för Berntsson Sailing Team att komma förbi.
– Vi tyckte att vi seglade bra i finalen, men ändå blev det förlust i tre raka matcher. Canfield gjorde helt enkelt inga misstag, säger teamets taktiker Daniel Wallberg.
Andraplatsen är årets bästa resultat på Alpari World Matchracing Tour och teamet känner nu att de har lyft sig ett par snäpp, vilket bådar gott inför tour-finalen i Malaysia. Teamet klättrar nu till sjunde plats på den totala sammanställningen.
Årets Olympic Class Regatta samlade 485 seglare och 428 båtar från fem länder. Förutsättningarna var utmärkta och söndagens avslutande seglingar avgjordes på Baggensfjärden i Saltsjöbaden i bra vindförhållanden och strålande höstväder. Merparten av klasserna gjorde upp i bäst av totalt sex seglingar förutom för 29er, 49er och F18 som seglade minst tio seglingar.
Max Salminen, KSSS, övertygade direkt i sin första riktiga regatta i Finnjolle efter OS-guldet genom att i suverän stil spika alla sex delseglingarna. I Laser Radial vann favoriten Josefin Olsson, KSSS och i Laser Standard säkrade Philip Claesson, MASS slutsegern.
Den första klassen som seglade klart årets regatta var Zoom8 där Simon Weideskog, Boo SS behöll sin ledning från lördagen och vann klassen totalt. KSSS Adrian Salamon tog hem slutsegern i Optimistklassen med klubbkompisen Hugo Svensson på andraplatsen. Marcus Bergqvist, HjBK vann E-jolle klassen och GKSS seglaren William Karlsson tog hem förstaplatsen i Laser 4.7.
Regattans minsta klass, 470, med 5 deltagare, vanns av hemmaklubbens Carl Johannisson och Henrik Grim. I 49er klassen som också seglade om ett svenskt mästerskap gick SM tecknet till GKSS seglarna Carl Sylvan och Otto Hamel och i den nya OS klassen 49er FX vann Noora Ruskola och Camilla Cedercreutz, NJK. Victor Silén, NJK vann 29er klassen överlägset.
I VM-kvalet för F18 säkrade Tim Shuwalow och Karin Berg, KSSS segern efter totalt tio seglingar.
Totalt var det tolv klasser som tävlade på Baggensfjärden denna helg och KSSS Olympic Class Regatta är ett viktigt steg på vägen i seglarkarriären, oavsett om man är med och seglar för första gången eller har ett OS guld i bagaget!
Resultaten är preliminära och kan justeras efter protestförhandlingarna. Alla resultat kommer fortlöpande att läggas ut på KSSS hemsida.
Info: www.ksss.se
Foto: Oskar Kihlborg.
Det råder stor brist på vinteruppläggningsplatser för fritidsbåtar i kommunala anläggningar. Jämfört med antalet båtplatser på sommaren erbjuds vinteruppläggning på land för knappt en tredjedel av båtarna.
– Vinteruppläggningsplatser i anslutning till hamnarna är en förutsättning för många att kunna ha båt. Därför är det viktigt att kommunerna prioriterar frågan, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat, Båtbranschens riksförbund.
I Sweboats årliga undersökning av båtlivet i Sverige uppgav i år 66 kommuner att de driver hamnar för fritidsbåtar. Tillsammans har de 46 248 båtplatser till uthyrning men bara 14 119 uppläggningsplatser för vinterförvaring. Det innebär att 31 procent av båtarna, eller knappt var tredje, också kan få tillgång till en vinteruppläggningsplats.
Resultatet visar på stora skillnader mellan kommunerna. Mer än hälften av alla kommuner som driver hamnar erbjuder inga vinteruppläggningsplatser alls. Bäst på att erbjuda vinteruppläggning är Haparanda kommun som har 60 båtplatser på sommaren och 100 vinteruppläggningsplatser samt Örebro och Gotland som har lika många platser på vintern som på sommaren (250 respektive 196). Vissa kommuner upplåter mark för ändamålet till ideella båtklubbar.
Kommersiella aktörer och ideellt drivna båtklubbar redovisar en större tillgång på vinteruppläggningsplatser. 67 företag som driver hamnar har vinterplatser för 76 procent av båtarna som har plats vid företagets bryggor på sommaren. 208 båtklubbar som driver hamnar redovisar uppläggningsplatser för 64 procent av båtarna som har bryggplats på sommaren. Totalt redovisas i undersökningen 98 247 båtplatser på sommaren och 49 106 vinteruppläggningsplatser.
Inför vinteruppläggningen rekommenderas alla båtägare också att rengöra båtbottnen, men också här uppstår problem för den som har sin båt i en kommunal hamn. Endast 19 av 66 kommuner (29 procent) som driver hamnar har en anläggning för båtbottentvätt. Motsvarande siffror för kommersiella anläggningar är 29 av 67 (43 procent) och för ideella båtklubbar 33 av 208 (16 procent).
– Privata och ideella aktörer är helt klart oerhört viktiga för tillgången på vinteruppläggningsplatser. Men kommunerna har en nyckelroll för båtlivets utveckling, inte minst genom möjligheten att avsätta lämplig mark för såväl de kommunala hamnarna som de som drivs av båtklubbar. Ur miljösynpunkt vore det också önskvärt att fler kommuner satsade på anläggningar för båtbottentvätt, säger Mats Eriksson.
Sweboat granskar årligen förutsättningarna för båtliv i svenska kommuner. I undersökningen som leder fram till utmärkelsen Årets Båtkommun svarar kommuner och andra båtlivsaktörer på frågor om bland annat båtplatser och service. I undersökningen har huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de större sjöarna, totalt 126 kommuner, valt att delta, jämte båtklubbar och kommersiella företag.
Bilden är från Pukaviks Båtklubb, som i år har installerat en ny, miljövänlig spolplatta och toalettömningsstation.
Info: www.sweboat.se
I San Francisco pågår America’s Cup World Series som bäst. De bilder som vi har fått därifrån är extremt dramatiska. Båtarna seglar i relativt kraftiga vindar och gör mycket god fart när plötsligt Oracle Team USA med Ben Ainslie vid rodret gör en väldsam vurpa efter att ha felbedömt vinden totalt.
Paul Cayard, chef för det svenska teamet Artemis Racing, har i sitt senaste nyhetsbrev beskrivit hur fina förhållandena är i San Francisco, där han själv bor.
Artemis har ett antal riktigt fina seglare med sig ombord. Förutom Cayard bland andra Nathan Outteridge, en 26 år gammal kolla som vann guldet i 49er i OS i London. Ombord finns även Curtis Blewett och Rodney Ardern, som båda seglade med Paul Cayard i Pirates of the Caribbean i Volvo Ocean Race 2005-2006.
Men det räcker inte alltid med en fin meritlista. Engelsmannen Ben Ainslie är världens mest meriterade OS-seglare och han vann den första seglingen i det nya Americas Cup-formatet. Trots det slutade den omgång som filmen visar med ett totalt tvärstopp.
Ställningen i AC World Series San Francisco Fleet Racing Championship (After 7 of 7 races)
1. ORACLE TEAM USA SPITHILL (Jimmy Spithill) 8-1-6-5-DNF-2-1 – 79
2. J.P. Morgan BAR (Ben Ainslie) 1-3-1-2-4-1-4 – 79 points
3. Artemis Racing – White (Terry Hutchinson) 10-2-2-1-3-3-3 – 72
4. Emirates Team New Zealand (Dean Barker) 2-8-5-6-1-4-7 – 57
5. ORACLE TEAM USA COUTTS (Russell Coutts) 3-5-8-7-8-10-2 – 56
6. Artemis Racing – Red (Nathan Outteridge) 4-4-4-4-9-8-5 – 52
7. Energy Team (Loick Peyron) 6-7-7-3-6-7-6 – 47
8. Team Korea (Peter Burling) 5-9-10-8-2-5-10 – 40
9. Luna Rossa Piranha (Chris Draper) 9-6-3-10-10-6-9 – 36
10. China Team (Phil Robertson) 7-10-11-9-5-11-8 – 28
11. Luna Rossa Swordfish (Iker Martinez) 11-11-9-11-7-9-11 – 20
(Scoring, Races 1-6: 1st = 12 points, 2nd = 10, 3rd = 9, 4th = 8, 5th = 7, 6th = 6, 7th = 5, 8th = 4, 9th = 3, 10th = 2, 11th = 1; Race 7: 1st = 40 points, 2nd = 25, 3rd = 20, 4th = 16, 5th = 13, 6th = 11, 7th = 10, 8th = 9, 9th = 8, 10th = 7, 11th = 6)
Härmed informeras Båtklubbarna inom Svenska Båtunionen om att extra Båtriksdag kommer att hållas då 11 av de 26 Båtförbunden lämnat in samstämmig begäran om detta.
De som begärt extra Båtriksdag är Blekinge Båtförbund, Gästriklands Båtförbund, Hälsinglands Båtförbund, Lidingö Båtförbund, Mälarens Båtförbund, Sommens Sjöråd, Vänern Väst Dalslands Kanals Båtförbund, Värmlands Bergslags Båtförbund, Värmlands Båtförbund, Västernorrlands Båtförbund, Östergötlands Båtförbund
Den Extra Båtriksdagen kommer att hållas söndagen 25 november 2012 kl 10.00 på Scandic Foresta, Lidingö. Kallade att delta är representanter från Båtförbunden.
Extra Båtriksdagen kommer att behandla följande två förslag (enligt ovan nämnda Båtförbunds begäran):
1 Avsluta allt arbete för en sammanslagning med Svenska Seglarförbundet.
2 Förslag till införande av ny § 20 i Svenska Båtunionens stadgar.
Komplett dokumentation i form av de fullständiga förslagen från Båtförbunden samt unionsstyrelsens yttranden över dessa samt övrig kompletterande dokumentation kommer att publiceras på www.batunionen.com senast fyra veckor innan Extra Båtriksdagens avhållande.
Om ni, som Båtklubb, vill yttra er/diskutera förslagen enligt ovan skall ni ta upp det i ert Båtförbund som i sin tur representerar er vid den extra Båtriksdagen.