Nyheter

Hamnen.se har gjort en annorlunda spaning om överlevarna i marnbranschen. Uppgiften är inte helt enkel, men teamet från Hamnen.se tar sig an den med stor enusiasm. Vad är bäst att satsa på – tradition eller innovation? Småbåtar eller mångmiljonklassen? Claes “Oliven” Olivecrona spanar läget på båtmässan Allt på Sjön som äger rum nu i helgen.

Se filmen:


Ett stjärnlag med solister med bland andra barytonen Trond Halstein Moe och mezzosopranen Angelica Voje mönstrar på MS Trollfjord och seglatsen ”Opera under polarhimlen” i oktober.

För femte året i rad arrangerar Hurtigruten en operaseglats. Varje år har gäster och publik längs Hurtigruten-leden fått uppleva stämningsfulla konserter med musiker och solister av mycket hög konstnärlig klass.

Jubileumsturen mellan den 29 oktober och den 4 november med MS Trollfjord är inget undantag. I samarbete med Norska operan har vi på höstens seglats från Bergen till Kirkenes med oss ett stjärnlag med solister, alla med framgång på såväl nationella som internationella operascener. Flera av dem har även skapat stor konst ombord på Hurtigruten vid tidigare tillfällen.

I år har vi extra stort nöje att önska den internationellt kända barytonen Trond Halstein Moe välkommen ombord på MS Trollfjord som jungman. Även i år kommer den förra operachefen Björn Simensen att kunna upplevas i fri dressyr som utmärkt konferencier i god form.

Vi kommer att bjuda på konserter ombord med världens vackraste kust som kuliss, i år dekorerad med höstens fantastiska färgspel. Repertoaren består liksom tidigare år av kända arior från operor, operetter och musikaler. Solisterna ackompanjeras av pianisterna Tore Dingstad och Helge Evju, båda med lång erfarenhet och med bakgrund i Norska operan.

Som en del av programmet på årets operaseglats arrangerar Hurtigruten, i samarbete med Nordnorsk Opera och Symfoniorkester, en konsert i Ishavskatedralen vid ankomsten i Tromsö den 2 november. Programmet bjuder på musikaliska pärlor av kända kompositörer som Benjamin, Dowland och Mozart. Tromsös kammarorkester leds, tillfället till ära, av dirigenten och solisten Wolfram Christ, en av de främsta altviolinisterna i Europa.

Vi kommer även att arrangera en helt unik konsertupplevelse på självaste Nordkapsplatån. En mer spektakulär inramning för en operakonsert får man leta efter!

Solister på Operaseglatsen 2012:
Sopraner: Anne Wiik Larssen och Gunda Marie Bruce
Mezzosopran: Angelica Voje
Tenorer: Helge Rønning och David Fielder
Baryton: Trond Halstein Moe
Piano: Tore Dingstad och Helge Evju
Konferencier: Björn Simensen
Operaseglatsen med MS Trollfjord följer den vanliga resplanen.

Info: www.hurtigruten.se

Hurtigruten kan glädja alla operafantaster med ytterligare en kulturbegivenhet ombord. Redan i januari 2013 är det dags för en ny operaseglats, den här gången med MS Midnatsol på väg till resemässan i Oslo. De kulturella inslagen börjar vid avgången i Trondheim den 6 januari på den sydgående resan. Fartyget ankommer huvudstaden den 9 januari för att delta på resemässan. Hurtigruten återkommer med detaljer kring programmet och inte minst med solisterna på operaseglatsen mellan Trondheim och Oslo.

Väderförhållandena prövade seglarna rejält i helgens Nordiska Mästerskap i Drake. Rutinerade danska Team African Queen lyckades trotsa förhållandena och ta hem guldmedaljen. I konkurrensen fanns även danske kronprinsen som deltog med båten White Lady och placerade sig högt i listan. Han berättar om sin passion för drake i en intervju i programmet Segling i TV4 Sport 22.00 igår kväll.

32 båtar startade i helgens Grand Prix 4 i Audi Dragon Cup som denna gång också var NM i Båstad. Platsen var Båstad som till en början erbjöd mycket lätt vind och sol till fördel för de mer lättviktiga besättningarna. Men fler väderutmaningar var att vänta. Kraftigt regn och vridande vindar testade besättningarnas seglarkompetens och erfarenhet.

Bästa svensk blev Team Sweet Alice med Hans Liljeblad som skeppare som erövrade silvermedaljen. Guldet vann en av favoriterna i tävlingen; danska Team African Queen med skeppare Jørgen Schønherr vid rodret. Även bronset blev danskt, Team Out of Bounce med Jens Christensen som skeppare var tre poäng ifrån silvret och fick nöja sig med bronset.

Som tredje bästa dansk kom kronprins Frederik av Danmark med båten White Lady. Kronprinsen är en av de yngre rorsmännen i klassen och i en längre intervju i programmet Segling i TV4 Sport berättar han att det var tack vare hans pappa som han fick intresse för just segling med drake. Han berättar också om hans recept för goda prestationer i segling.

Resultatlistor och mer info finns på www.audidragoncup.se.

Med projektet Levande kust vill BalticSea2020 kunna visa att det är möjligt att restaurera utsatta viksystem så att de återfår klart vatten, ett naturligt fisksamhälle och syrerika bottnar. I Björnöfjärdens viksystem på Ingarö i Värmdö kommun kommer projektet genomföra olika åtgärder för att lösa problem orsakade av övergödning. Nu har projektet startat den första åtgärden i viken; fosforfällning för att binda fosfor i bottensedimenten.

År 2011 startade BalticSea2020 projektet Levande kust, med målet att genomföra åtgärder för att motverka övergödning och dess effekter i Östersjöns kustvikar. Att klara visionen om god ekologisk status är en utmaning. Både nutida belastning och den historiska skulden av näringsämnen är stor. För att lyckas krävs konkreta och kraftfulla åtgärder, både på land och i vattnet.

Efter noggranna undersökningar har det visat sig att Björnöfjärden och Säbyviken på Ingarö i Värmdö kommun är i behov av restaurering.

– Viksystemet kan ses som ett ”Östersjön i miniatyr” då det är höga halter av näringsämnen och stor utbredning av syrefria bottnar, vilket är tydliga övergödningssymptom. Med det här projektet vill vi visa att det går att förbättra den ekologiska statusen i kustvikar, och minska övergödningen, säger Linda Kumblad, projektledare Levande kust, BalticSea2020.

För att minska övergödningen behöver, förutom minskade utsläpp till viken, överflödig fosfor bindas fast i botten. I augusti inleddes aluminiumbehandling av fjärdens botten; en åtgärd där en aluminiumlösning blandas ner i bottensedimenten för att förstärka den naturliga fosforbindningen, så att botten kan binda mer fosfor. Aluminiumlösningen som används är samma ämne som används vid dricksvattenrening i våra större vattenverk. Metoden är effektiv och behandlingen har använts för att fastlägga fosfor i sjöar under drygt 40 år i Sverige, såväl som USA och i Europa. Åtgärden utförs av Vattenresurs AB.

– Att binda fosfor i vikens bottensediment är den första åtgärden som genomförs i projektet, men för att klara av att förbättra den ekologiska statusen i viken krävs det både åtgärder på land och i vattnet. Andra åtgärder som är planerade är bland annat att bidra till att minska tillförseln av näringsämnen från enskilda avlopp och diken, samt att återställa ett naturligt fisksamhälle, säger Emil Rydin, projektledare Levande kust, BalticSea2020.

Övergödning beror på utsläpp av näringsämnen (fosfor och kväve) som bidrar till algblomningar som i sin tur bidrar till döda bottnar när de bryts ner. De minskade rovfiskbestånden förstärker dessa effekter. En minskning av fosfor i bottenvattnet ger minskad tillväxt av alger, vilket så småningom bidrar till en bättre syresituation i bottenvattnet och att bottendjur och fisk återigen kommer att trivas i viken.

– Vi förväntar oss att de första åtgärdseffekterna kan ses i viken redan om ett år. Sen kommer viken att successivt att bli bättre. Om fyra till fem år bedömer vi att viken kommer att återfå en god ekologisk status, säger Linda Kumblad.

För mer information om aluminiumbehandling, besök Vattenresurs hemsida – www.vattenresurs.se. Du hittar även mer information om åtgärden på BalticSea2020s hemsida – www.balticsea2020.org.

Den gångna helgens F2 Europa mästerskap i Auronzo, Italien, bjöd som vanligt på spänning och dramatik. Fjolårets titelhållare och likaväl världsmästare Erik Stark visade återigen sin styrka som båtförare och fick efter en påkörning i andra heatet starta med en reparerad båt på femtonde plats.

Efter otroligt snabb körning rundad Erik alla andra tävlanden vid utkanten av banan och kom ut som nummer ett redan innan första varvet var kört, han höll sedan ledningen hela vägen in i mål.

Vid sista finalheatet från pole position körde Erik sin vanliga snabba körstil och kunde lugnt hålla de andra bakom sig in över mållinjen och säkra den andra EM titel i sin F2 karriär.

Mer info: www.svera.org

Joakim Pfeffer, Christian Cagnard och Jonna Borgström är årets svenska Nordiska Mästare. Joakim som tävlar i klassen jetski veteran var snabbast runt i alla tre heaten på sin Hydrospace S4 och vann före Arturs Brencis från Lettland och svenska Annette Ärlegård.

I klassen Runabout N/A visade Christian Cagnard hur snabb hans Yamaha Gpr 1300 kan vara med rätt förare, han vann före landsmannen och klubbkamraten Peter Lyrstrand.

Jonna Borgström körde sin snabba Hydrospace S4 till vinst framför kusinen Jessica Borgström och trean, syster Sofie Borgström.

Staden Drammen i Norge bjöd som vanligt på spännande blött action på vattnet, soligt väder och underhållande festival på land med den årliga Elve-festivalen. Vi ser nu fram emot 2013 när Sverige står som värdland för nästa Nordiska Mästerskap. Men först har vi SM finalen som körs kommande helg utanför Kumla, 1-2 september.

Mer info: www.svera.org

Chris-Crafts flaggskepp Corsair 36 lanseras med ny design, högre komfort, fler valmöjligheter och vassare detaljer. En kraftigt förbättrad och förlängd skylight gör också vistelsen ombord ännu trevligare och ljusare.

– Designlyftet på Corsair 36 har gjort båten betydligt roligare att köra och mer lustfylld att vistas på. Med den förbättrade och förlängda skylighten har salongen och kojplatsen under fördäcket fått betydligt mer ljus, vilket gör att den känns mer hemtrevlig, öppen och rymlig. Den typiska ‘under däcket’-känslan försvinner. Även styrbryggan har fått sig en rejäl ansiktslyftning med skräddarsydd kromad vindruta och Chris-Crafts unika instrumentbräda, konstaterar Göran Andersson på Chris-Crafts generalagent Vått.

Den förlängda och teakomgärdade skylighten löper nu längs med hela fördäcket. Andra nyheter på Corsair 36 är möjligheten att med en knapptryckning elektronisk fälla upp ett bord till cocktailhöjd i aktern och med ytterligare en knapptryckning höja bordet upp till middagshöjd. När middagen avslutats sänks bordet, nästan omärkligt, ned och göms under durken genom ännu en knapptryckning. Fler elektroniskt styrda finesser är biminitopen som också expanderas med en knapptryckning, liksom motorluckan som med en knapp öppnas för smidig åtkomst till motorn och alla dess detaljer.

Corsair 36 är med sina 11,63 meter (inklusive badbrygga) Chris-Crafts största modell. Båten har en helt öppen sittbrunn i klassisk sportig Chris-Craft-stil och under däck möts du av frikostig lyx, toppmodern utrustning och spatiösa utrymmen. I främre kabin har du 1,90 meter full ståhöjd och midskepps finns en separat kupé med rymlig dubbelkoj. Fyra vuxna sover mycket bekvämt i båten. Med dubbla 8,2 liters-motorer som tillsammans ger 860 hästkrafter är det en enormt kraftfull känsla att ge full gas på Corsair 36:an.

Grunddesignen på Corsair 36 och dess skrov följer det traditionella racerkonceptet som så tydligt förknippas med och framhäver Chris-Crafts särprägel. Det gör även båten extremt snabb trots sina dryga 7 ton (torrvikt). Med en 20 graders bottenvinkel och dubbla 430 hk Mercury-motorer går den från 0 till 17 knop på knappa 4,5 sekunder och ger en toppfart på cirka 42 knop.

Egenskaper och teknik
• Toppfart: 40-41,7 knop @ 5000 RPM
• Marschfart: 25 knop @ 3500 RPM
• Räckvidd @ cruise-fart: 373 km
• Glasfiberbaserad badbrygga med badstege.
• Specialanpassad vindruta med Solex-glas och genomgång till fördäck.
• Diamantmönstrat halkskydd på alla däck och gångar.
• Specialanpassad bimini-top med dold förvaring under aktern.
• Kromad instrumentpanel med Chris-Crafts skräddarsydda mätare.
• Specialanpassad och justerbar ratt i mahogny och rostfritt stål.
• Infälld wet bar, diskho och skärbord samt kyl och frys ovan däck.
• Komfortabel och väl tilltagen U-formad aktersoffa med ett monteringsbart extrasäte som kan placeras över aktergången då man vill ha en hel U-soffa.
• Varm- och kallvattendusch ovan däck i aktern.
• Teak på fördäcket och som tillval för durken i aktern.
• Fullt utrustat pentry.
• V-formad exklusiv dinette/salong, med nedsänkbart bord, som enkelt omvandlas till en väl tilltagen dubbelkoj.
• Toalett och dusch.
• Separat Captains Cabin med dubbelkoj (midskepps).
• Tre års Chris-Care Protection Plan.

Info: www.vatt.se

Med start fredag 31 augusti är det dags för den andra upplagan av båtmässan Allt på Sjön i Gustavsberg. Mässan är öppen till och med söndag och bjuder på över 265 båtar, som visas vid bryggorna i Gustavsberg, Det innebär en ökning med 60 båtar jämfört med 2011.

Under tre dagar kommer över 265 nya båtar visas upp i sjön och på land, allt från dagseglare och vattenskotrar till motor- och segelbåtar i 65-fotsklassen. Av dessa är 37 st. Sverige- eller världsnyheter.

Det kommer även att finnas en stor båttillbehörsutställning med 77 utställare för allt som behövs till båtlivet. Allt detta gör Allt på Sjön i Gustavberg till Sveriges största flytande båtmässa.

För att kunna ta emot alla båtar kommer Sweboat, som arrangerar mässan, att lägga ut 220 meter tillfällig brygga i Arcona Yachts hamn i Gustavsberg.

– Vår målsättning är att Allt på Sjön i Gustavberg ska vara så bred som möjligt och visa upp allt som båtlivet har att erbjuda. Vi vänder oss både till dem som är nyfikna på båtlivet och de som redan upptäckt hur fantastiskt det är, säger Patric Borén, projektledare för mässan.

Allt på Sjön i Gustavsberg arrangeras den 31 augusti till 2 september, kl. 10-18 alla dagar. Fri entré och parkering!

Mer information och utställarförteckning finns på www.alltpasjon.nu

I hamnområdet finns även en mängd intressanta butiker, museum och outlets som har öppet hela helgen med mässerbjudanden. Bland andra Iittala Hackman Rörstrand, Orrefors KostaBoda, Ateljebutiken och Gustavsbergs Porslinsmuseum.

Kommentarer

Anki Lundqvist 15:37:05 2012-08-31

Ser fram emot en trevlig dag på mässan. Har tidigare varit på Orust och uppskattar att det är gratis inträde och parkering.

Viking Lines nya fartyg som levereras i januari 2013 blir en milstolpe ur miljösynpunkt. M/S Viking Grace har redan uppmärksammats globalt genom att hon blir världens första större passagerarfartyg som drivs med flytande naturgas (Liquefied Natural Gas, LNG). Detta är det renaste fossila bränsle som finns i dag och ger stora miljövinster.

Viking Line har målmedvetet planerat bygget av Viking Grace så att bästa teknik har kunnat användas i syfte att uppnå en renare miljö enligt principen om hållbar utveckling. Inom samtliga områden har optimala miljölösningar eftersträvats.

Hydrodynamiskt skrov minimerar svall
Fartyget har en hydrodynamiskt optimerad skrovform och högeffektiv framdrivningsteknik som sparar energi. Stort utvecklingsarbete ligger bakom skrovets utformning för att minimera svallvågor.

I den dagliga ombordverksamheten är återvinning och resursoptimering ledorden.

– Havsmiljön i våra skärgårdar är lika bedårande för semestrande familjer som den alltid varit, men vi har insett att vi bör ta ett större ansvar för miljön. Miljöriskerna och hoten som berör Östersjön som ett innanhav är välkända bland dagens resenärer. Kunderna har rätt att kräva att det vi gör är mer hållbart i det långa perspektivet. Vi är mycket glada över att kunna erbjuda kunderna ett miljövänligare alternativ i trafiken mellan Finland och Sverige, säger sjökapten Henrik Grönvik, befälhavare på M/S Viking Grace.

Viking Grace byggs enligt Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships 2009 som övervakas av klassificeringssällskapet Lloyds Register. Konventionens regler omfattar ett fartygs hela livscykel samt hanteringen vid återvinningsanläggningarna av framför allt farliga material och ämnen.

LNG reducerar utsläpp radikalt
LNG, Liquefied Natural Gas, som bränsle är världsunikt för ett passagerarfartyg av Viking Graces storlek. Naturgasen ger väsentligt mindre skadliga utsläpp. Kväveutsläppen och partiklar reduceras med 85 procent och växthusgaserna med 15 procent. Svavel är praktiskt taget noll. LNG förvaras i lågtryckstankar som är dubbelmantlade samt placerade utomhus i aktern. Dessa tankas av ett LNG supply-fartyg. Naturgasen levereras nedkyld till minus 162 grader i flytande form, varvid den i volym upptar 600 gånger mindre utrymme jämfört med i gasform. Naturgas är lättare än luft och vid ett eventuellt läckage utomhus ventileras den automatiskt bort. Gasrören är dubbelmantlade, vilket betyder att ingen gas släpps ut i maskinrum vid ett eventuellt läckage.

Miljön hög prioritet ombord
Tack vare de senaste tekniska och operativa lösningarna har miljöaspekten kunnat prioriteras för att ge såväl miljö- som kostnadsbesparingar. Arbetet med att optimera resurserna sker inom alla avdelningar på Viking Grace.

Här kan nämnas:
• Energiförbrukningen som minimerar utsläpp i luften
• Vattenförbrukningen i syfte att minimera avfallsvattenmängden
• Avfallshanteringen för att minimera mängden avfall samt återanvända eller sortera avfall
• Användningen av kemikalier för att minska antalet produkter i möjligaste mån använda rätt dosering (miljövänliga alternativ prioriteras)
• Undvikandet av engångsprodukter eller sådana med kort livslängd

Liksom på Viking Lines övriga fartyg pumpas allt avfallsvatten i land. Giftfria bottenfärger används vid målning och skroven rengörs manuellt flera gånger per år av dykare. Specialdesignade sopstationer med sorteringsfack finns placerade i trapphusen i anslutning till hyttavdelningarna. Personalens arbetskläder samt en del artiklar, till exempelvis hytterna, är framtagna av företaget Touch-Point Oy, ett företag som arbetar för hållbar utveckling.

Miljöhänsyn i restaurang och kök
I restaurangerna används inte engångskärl och man minimerar användningen av engångsförpackningar. Mjölk serveras i kannor, socker i ströare och så vidare. Glas, kartong, plast, metall, aluminium, matavfall och kontorspapper sorteras. I stället för att servera vatten på flaska används eget kolsyrat och filtrerat vatten i flaskor som återvinns.

Kökens utrustning övervakas och styrs av ett ”Galley Energy Management-system”, vilket bidrar till en energibesparing på omkring 20 procent jämfört med konventionell utrustning. Viking Grace är första fartyget i världen att utnyttja detta system. Närproducerad mat prioriteras då menyerna planeras. Vid upphandling av livsmedel eftersträvas så lite emballage som möjligt. Matavfallet separeras och tas i land för att bli biogas och jord. Använd friteringsolja tas tillvara för återvinning.

Fartygets hotell-, spa- och konferensverksamhet
Städningsrutinerna är en omfattande verksamhet ombord. I städpersonalens instruktioner framgår att inte bara användning av kemikalier och vatten utan även av belysning och luftkonditionering ska ske på ett miljöekonomiskt sätt. Städning med ångmaskin sparar såväl vatten som tvättmedel.

I hytterna finns vattensparande duschar och kranar, toaletterna är vattensnåla och samtliga urinoarer är vattenlösa. Hytterna är försedda med Philips TV-apparater tillverkade enligt EcoDesignprincip (lägre vikt, effektivare förpackning och bättre återvinningsegenskaper).

På konferensavdelningen följs självfallet också företagets allmänna miljöpolicy och man strävar efter att så långt som möjligt använda returmaterial i den konferensutrustning som förbrukas. I spa-avdelningen sker uppvärmningen av bastuaggregat och poolvatten på bästa sätt ur energisynpunkt. Duscharna har vattenbesparande munstycken alternativt vattenbesparande duschar. De produkter som används i spa-avdelningens behandlingar är ekologiska.

Underhållning, AV-teknik och taxfree
Även här gäller att förbrukningen av energi, vatten och kemikalier utnyttjas på miljömässigt bästa sätt. I stället för kryssningsprogram på papper visas detta på IP-TV samt på skärmar. All ljussättning för underhållningen sker med LED-teknik (lysdioder). Elförbrukningen i en LED-strålkastare är en bråkdel av vanlig glödlampas. På taxfreeavdelningen sorteras kartong, plast och papper för att buntas ihop med en balpress. Kylutrustningen är energisnål.

I förra veckan invigdes ”Stiftelsen för östersjölaxen” av Hans Majestät Konungen och Sportfiskarnas ordförande Joakim Ollén. Stiftelsen ska verka för att säkra den vilda östersjölaxens framtid.

Tanken är att stiftelsen ska vara ett verktyg för att köpa laxfiskerätter i samförstånd med markägare längs kusten och i älvmynningarna för att öka uppvandringen av vildlax i älvarna.
– Vi ser detta som ett naturligt nästa steg i arbetet för att rädda vildlaxen. Vi vill stärka laxbestånden, skapa ett bättre sportfiske och skapa förutsättningar till utveckling av en hållbar och lönsam sportfisketurism, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Stefan Nyström.

Det pågår idag ett antal lokala projekt för att lösa in fiskerätter. Det engagemanget ska nu få ett kraftfullt stöd av stark stiftelse.
– Stiftelsen kommer att söka bred samverkan med aktörer som t.ex. Östersjölaxälvar i samverkan och Världsnaturfonden WWF. Det lokala engagemanget som finns längs älvdalarna kommer att vara helt avgörande. Stiftelsen ska vara ett verktyg och juridisk bas för att öka takten i arbetet och stödja det lokala engagemanget, betonar Stefan Nyström.

I samband med invigningen av stiftelsen donerades startkapital från ett antal bidragsgivare.
– Vi är oerhört tacksamma för alla frikostiga donationer, avslutar Stefan Nyström.

Dessa donerar medel till ett startkapitel på totalt ca 650 000 kr:

•Aller Media AB donerar 100 000 kr.
•Swedbank donerar 100 000 kr.
•Volvo Personbilar Sverige AB donerar 10 000 kr.
•Från gästerna på världspremiären av filmen ”Expedition den gamle och havet” samlades in totalt 41 700 kr.
•Sportfiskarnas och svenska rockmusikers insamlingsprojekt ”Ge fan i våra vatten” donerar 200 000 kr.
•Sportfiskarna bidrar till startkapitalet med 200 000 kr.

Under en treårsperiod satsar Kalmar kommun sammanlagt 21 miljoner kronor på att göra Kalmars kust mer tillgänglig för invånare och besökare. Nu är det klart att nästa stora satsning görs vid Kalmarsundsbadet, som får ett ordentligt lyft inför sommaren 2013.

– Kalmar ska bli bättre på att lyfta fram och öppna upp närheten till vattnet. Det är intentionen både i den fördjupade översiktsplanen för Kvarnholmen och den kommunövergripande översiktsplanen. Kalmar ska bli bryggornas och strandpromenadernas stad. Det kommer att uppskattas både av Kalmarborna och av dem som besöker vår vackra stad, säger Johan Persson, kommunstyrelsens ordförande i Kalmar kommun.

Flera bra idéer finns. Förra året tog Destination Kalmar fram en idékatalog med sammanlagt sju projektidéer för att göra Kalmar till en attraktivare kuststad. Ambitionen är att förverkliga ett eller ett par projekt per år under en treårsperiod. 2012 genomfördes en satsning i Kalmar Gästhamn. Dessutom fick Kalmar en helt ny badplats mitt i stan, Vågbrytarbadet som ligger intill KalmarSalen och Kalmar läns museum. Den nya badbryggan, som invigdes förra veckan, kommer också att kunna användas vid evenemang. Exempelvis var det här starten för Ironman Kalmar Sweden gick i lördags.

Nästa projekt som står på tur är alltså Kalmarsundsbadet, strax söder om Kalmar Slott.
– Bryggan förlängs och avslutas med en mötesplats med Kalmarsund. Dessutom kommer bryggan att förses med en ny handikappramp, nya badtrappor och belysning, berättar Bengt Skoog, Destination Kalmar.
– Det blir också en ny barnbadvik; en långgrund lagun med fin sandbotten, som gjord för långa dagar med hink och spade, tillägger han.

Av tio personer som åker för att bada brukar en person vistas i vattnet medan övriga nio befinner sig på land. Badstrandens utbud av stora gräsfält, volleybollplaner, lekplatser osv är därför viktig. Den 4 september åker en arbetsgrupp från Kalmar kommun, som är involverade i planering, finansiering och utförande av de kustnära projekten, på inspirationsresa. De kommer att besöka Bjerreds Saltsjöbad i Lomma kommun och Skrea strand i Falkenberg.
– Deras bryggor har oerhört bra konstruktioner, som skulle kunna överföras till Kalmar. Vi ska också titta närmare på hur de har förstärkt badplatserna med aktiviteter på land, säger Bengt Skoog.

Parallellt med satsningarna på Kalmarsundsbadet har också arbetet med detaljplan påbörjats för det som kan komma att bli 2014 års projekt: en bro mellan badplatsen Kattrumpan och den lilla ön Laboratorieholmen.

Östersjöns hälsa vacklar men ljusglimtar finns. Regeringar, företag och allmänheten måste agera för att patienten ska tillfriskna. Men det krävs både ett starkt ledarskap och ett minskat ekologiskt fotavtryck för att klara utmaningarna. Det visar en ny rapport från Världsnaturfonden WWF som presenterades på tisdagen under 10-årsjubilerande Östersjöfestivalen.

– Det finns fortfarande en chans att rädda Östersjön om rätt beslut tas. Men det ställer stora krav på ledarskap på alla nivåer inom politik och näringsliv, liksom att vi samarbetar över nationella och politiska gränser, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Rapporten Counter Currents – Scenarios for the Baltic Sea 2030” presenterar fyra olika framtidsmöjligheter för Östersjön till år 2030. I det värsta scenariot (Shipwrecked) ser vi en fragmentiserad region som präglas av misstro i stället för samarbete kring gemensamma miljömål. Resultatet blir ett hav med färre arter, ökad övergödning och sämre badvatten. Om länderna istället arbetar för att vända trenderna (Clear Waters Ahead) kan vi se en återhämtad havsmiljö med rena vatten och ett ekosystem i balans.

Genom att beskriva vad som är möjligt i morgon kan vi bättre förbereda oss för vilka åtgärder och beslut vi måste ta i dag. Ledarskap och förvaltning av våra gemensamma resurser spelar en nyckelroll liksom hur stora de ekologiska fotavtrycken är, menar WWF.

– Länderna måste säkra ekosystemen och integrera ledarskapet med miljötänkande. Om vi kan kombinera det med ett minskat ekologiskt fotavtryck går det att få både en hög livskvalitet och en miljöanpassad hållbar utveckling. Ett av de stora problemen är att så många beslut tas inom olika sektorer utan samordning, säger Inger Näslund, chef för WWFs vattenenhet.

WWF hoppas få stöd av regeringar, på nationell och regional nivå inom hela Östersjöregionen, aktörer inom industrin, sjöfart, fiske, vindkraft, frivilligorganisationer och privatpersoner – för en fortsatt dialog kring framtidsfrågorna i regionen. Målet är att bidra till att säkra en hållbar utveckling.

Fakta: Rapporten Counter Currents är resultatet av en dialogprocess som inleddes 2011 där en rad aktörer från både den offentliga och den privata sektorn deltagit. En två-dagars workshop ägde rum i mars 2012. Ett 50-tal personer har deltagit från en rad länder, sektorer och institutioner från hela Östersjön. Processen har letts av Kairos Future och genomförts med ekonomiskt stöd från Trygg-Hansa/RSA.

Östersjöfestivalen arrangeras för tionde året i rad av Berwaldhallen – på initiativ av dirigenterna Esa-Pekka Salonen (Finland), Valery Gergiev (Ryssland) och Berwaldhallens chef Michael Tydén i samarbete med WWF. Syftet är att föra Östersjöländerna närmare varandra genom att knyta samman musik, ledarskap och miljö..

WWFs Östersjöseminarium hölls 28 augusti på Finlands ambassad i Stockholm.

Foto: WWF.

Nu lanserar Larmtjänst ”Stöldtipset”, som är försäkringsbranschen gemensamma tipsfunktion. På www.stöldtipset.se kan du enkelt lämna tips om stöldgods eller om du misstänker bedrägeri. Du kan även söka bland objekten för att kontrollera om varan du planerar att köpa i andra hand är efterlyst eller inte.

Eftersom lagen om att handla i ”god tro” inte längre existerar är det viktigt att du som privatperson undersöker om varan är stulen eller inte. På www.stöldtipset.se har du möjlighet att kontrollera objektet innan du köper. På så vis kan du undvika tråkigheterna som följer om du råkar köpa stöldgods.

Informationen som du lämnar genom tipsfunktionen är mycket viktig och hamnar hos Larmtjänst. Du kan även ringa in tips på 020 – 325 325.

– Genom bra tips om stöldgods ökar möjligheten att vi hittar och kan returnera objektet till ägaren, säger utredare Mats Carlsson på Larmtjänst.

Larmtjänst har sedan tidigare en tipsfunktion på sin hemsida, vilken kommer fortsätta att existera.

– Stöldtipset.se är en förenkling av informationen på www.larmtjänst.se. Vi hoppas genom Stöldtipset kunna nå ut till fler personer och uppmärksamma dem om sökmöjligheterna och tipsfunktionen, säger Åsa Sönnerby, kommunikatör på Larmtjänst.

www.stöldtipset.se hittar du efterlysta objekt i kategorierna: Bil, MC, Lastbil, Släp, Terrängfordon, Moped, Entreprenadmaskin, Konst, Antikviteter och Övrigt.

Stöldtipset finns även på Twitter och Facebook där du kan få nyheter och information direkt i din feed.

Jobo utökar sin serie med actionkameror. De existerande modellerna JIB2 & JIB4 får nu sällskap av JIB Aero och JIB Aero WiFi. Aero är mycket lättmanövrerade kameror som har separata knappar för filmning och stillbild. Filmar gör de i Full-HD (1080p med 30 bilder/sek) – och stillbilder tar de med 5 Megapixel, allting i 170° bildvinkel.

De är vattentäta ner till 10 meters djup. Vidare är de är utrustade med stativfäste och rikligt med tillbehör ingår I priset.

Även om JIB Aero har allt man kan tänkas behöva, kommer JIB Aero WiFi med ytterligare några smarta funktioner: Den kan styras från en iPhone med en speciell app, som laddas ned gratis (http://itunes.apple.com/us/app/action+/id501034192).

Med appen installerad fungerar iPhonen som fjärrkontroll och man kan starta/stoppa filmning, ta bilder och även göra en del inställningar. Kameran har ingen egen inbyggd monitor, vilket gör den lätt. Istället kan man använda sin iPhone som skärm när man tagit bilder eller filmat.

“Detta blir årets julklapp” säger Helge Rose hos Focus Nordic, Jobos nordiska generalagent.

Kamerorna kommer att premiärvisas på Photokina i Jobos monter: 05.1 B016

JIB Aero kommar att finnas I handeln I slutet av Oktober och kommer att kosta ca: 1350:- respektive 1550:- kr. inkl. moms.

Kommentarer

Jens 13:55:53 2012-10-28

Hej!
JOBO HD SPORTS CAMERA JIB AERO utan wifi finns nu för beställning hos www.fotomarkt.se
Ett litet tips bara…

Det här är en jacka för riktigt tuffa förhållanden. Sail Racing Fall Winter 2012 bygger på temat Sail Antarctica Expedition, där de budbärande produkterna är tillverkade i GORE-TEX och WINDSTOPPER. Foder i funktionella Primaloft och Thermolite finns såväl i de klassiska ytterplaggen som i mer avancerade 2-in-1 parkas.

Funktioner och detaljer bygger på den samlade erfarenheten från Skip Novak och hans besättning, medlemmar i Sail Racing Test Team, som årligen utför flertalet seglingsexpeditioner till Antarktis, Sydgeorgien och Kap Horn.

Kollektionen Sail Antarctica Expedition finns ute i butik och på Sail Racings nya Online Store från 15 sept. Pris 10 000 kr.

Info: www.sailracing.com

Engelska Princess tar fram nya modeller i högsta tempo. Princess V48, som presenteras i början av 2013 på Londons internationella båtmässa i januari blir en fullmatad sports cruiser på drygt 50 fot. Motoriseringen består av två stycken Volvo Penta IPS 600 och priset hamnar på cirka 5,5 Mkr.

Toppfarten för Princess V48 beräknas till 34 knop, vilket räcker mer än väl för de flestas behov. Med Princess väl beprövade och karaktäristiska och djupa V-skrov ger det goda sjöegenskaper.

Den här båtens skrov är dessutom specialdesignat för Volvo Penta IPS. Skrovet byggs med vakuuminjektion och är därmed både lätt och starkt. V48 kommer därför snabbt upp i planing och sedan köras på ett ekonomiskt sätt.

Byggmetoderna följer den senaste tekniken med till exempel flushmonterade och limmade rutor. IPS-lösningen ger extra utrymme ombord jämfört med traditionell axeldrift och både i aktern och i fören finns väl tilltagna kabiner.

Designen av sittbrunnen följer övriga V-modeller från Princess med U-soffa och stora sociala utrymmen. Båten är ljus och luftig tack vare öppningsbart tak.

Tekniska specifikationer
Längd ö a: 15,49 m
Bredd: 4,11 m
Djupgående: 1,14 m
Vikt: 17 700 kg
Bränsletank: 1 200 liter
Vattentank: 364 liter
Motorer: 2xVolvo IPS 600 (2×435 hk)
Fart: 32–34 knop
Info: www.batcenter.se, www.inamarin.se

Henåns lag vann Svenska Mästerskapen i rodd, som hölls på Käringön den gångna helgen. Henåns lag vann före Björkö med Öckerö på tredje plats.

Fem tiohuggare deltog i tävlingen, med lag från Styrsö, Öckerö, Björkö, Henån och Käringön. Totalt var elva lag anmälda som gör upp om SM titeln i herr, dam och junior klassen. Första start är 11°°. Roddbanan är 800 meter och båtarna möts i kval med upptill 3 i varje start.

– Det känns väldigt roligt för oss att redan efter ett års bildande av Käringöns Roddare stå som värd för detta arrangemang säger Thomas Jernmark ordförande i Käringöns Roddare.

Förutom SM-rodden bjöd Käringöns Roddare samtliga lag att ställa upp i Käringön Runt. En spektakulär tävling som sker med jaktstart och med mixat lag.

En besättning på en tiohuggare består av en styrman och tio roddare, i denna tävling kommer det att få finnas 5 dam roddare och maximalt 5 herr roddare i varje båt, samt en styrman. Det innebär att de båtar som enbart har damlag kan ställa upp.

Käringöns Roddares hemsida
http://tioroddare.se/

Här är resultatlistan från den prestigefyllda tävlingen:

Käringen Runt 2012
1= ,Henån, 25,23,06 min
2= Björkö, 27,03,20
3= Öckerö, 27,36,36,97
4= Käringön,29,0506
5= Styrsö 31,14,00

Foto: G Arwidson.

För att hitta alternativ till att minska övergödningen i kustvikar har BalticSea2020 startat två projekt. På Stockholms universitet genomförs projektet ”Permanent bindning av fosfor i Östersjöns bottensediment”, under ledning av docent Sven Blomqvist. På Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) genomförs projektet ”Reaktiva sorbent för fastläggning av fosfor i Östersjöns bottnar”, under ledning av professor Gunno Renman.

En effektiv åtgärd mot övergödningen i Östersjön kan vara att öka sedimentens fosforbindande förmåga. Denna förmåga har under de senaste decennierna huvudsakligen gått förlorad när bottnarna blivit syrefria, varvid fosforhalterna har ökat i bottenvattnet. Detta är ett centralt problem för hela egentliga Östersjöns djupare områden, men också för vikar utmed Östersjöns kuster.

Permanent bindning av fosfor i Östersjöns bottensediment
Projektet ”Permanent bindning av fosfor i Östersjöns bottensediment”, leds av Sven Blomqvist, docent vid institutionen för systemekologi vid Stockholms universitet. Syftet är att utveckla ett granulat som permanent kan binda fosfor i Östersjöns bottensediment, vara billigt att framställa, baseras på restprodukter, och vara ofarlig för miljön.

Rest- och biprodukter från industriell verksamhet läggs idag ofta i deponi. På Gotland gäller detta särskilt kalkindustrin, vars överskott innehåller material som kan komma att användas för att förstärka förmågan hos Östersjöns bottensediment att binda fosfor. Även annan gruvindustri deponerar olika rest- och biprodukter, inte minst vid metallutvinning.

– Restprodukter från kalkindustrin kan ha potential att binda fosfor också i den syrefria miljön som råder i bottensedimenten, och bindningen kan sannolikt bli än mer effektiv och långsiktig om kalkmaterialets många egenskaper tas till vara fullt ut, enskilt eller i kombination med andra substanser, säger Sven Blomqvist.

Projektet fokuserar främst på att kartlägga restprodukter från kalk- och gruvindustri, och hur de bäst kan utvecklas till lämpligt granulat. Resultatet av kartläggningen följs av uppföljande tester i laboratorium och i förlängningen kontrollerade fältexperiment. Utöver bindningsförmågan kommer också kostnadseffektivitet att utvärderas.

De aktuella biprodukterna som projektet fokuserar på är märgel, finpartikulär kalksten, respektive rödslam, vilka var för sig eller i kombination skulle kunna bilda ett fosforbindande granulat som skulle förstärka bottensedimentens fosforbindande förmåga i kustvikarna.

Projektet sträcker sig över ett år, från och med år 2012.

Reaktiva sorbent för fastläggning av fosfor i Östersjöns bottnar
För att finna ytterligare fosforbindande ämnen undersöker Gunno Renman, vid institutionen för mark- och vattenteknik (KTH), om reaktiva sorbent, det vill säga föreningar med starkt fosforbindande förmåga, kan användas för att långsiktigt fastlägga fosfor i Östersjöns bottensediment. Materialet kan dels vara biprodukter från stålindustrin och från betongtillverkning, eller helt nya produkter framställda från kalkrika bergarter. Några av dessa material har visat på betydande fosforbindande förmåga och ett av materialen som tagits fram har sedan några år kommersialiserats för användning i enskilda avloppssystem (Polonite®).

– Syftet är att undersöka förmågan hos de valda reaktiva sorbenten långsiktigt kan binda fosfor i Östersjöns bottensediment och på så sätt begränsa frisättningen av fosfor till vattnet. Tanken är att skapa en barriär mellan sediment och vatten som har lång hållbarhet och på så sätt kvarhålla stora mängder med fosfor i bottnarna, säger Gunno Renman.

För att se om de utvalda materialen har hög fosforbindande förmåga har inledande tester gjorts på laboratorium. Materialen bedöms från olika kriterier, till exempel om de är lämpliga att tillsätta havsbottnar. Bland annat kommer bindningsförsök utföras med sediment insamlade från syrefria och syresatta bottnar. De reaktiva sorbentens livslängd kommer också undersökas, för att se hur lång tid det tar innan den fosforbindande förmågan försämras eller rent av upphör.

Projektet pågår under en ettårsperiod (2012–2013).
– Förhoppningen med de här projekten är att hitta kostnadseffektiva produkter, som inte är farliga för miljön och som permanent kan binda fosfor i Östersjöns kustzoner, säger Conrad Stralka, verksamhetschef BalticSea2020.

Läs mer om projekten på BalticSea2020s hemsida: www.balticsea2020.org

För att hejda förlusten av biologisk mångfald och minska de ekologiska fotavtrycken krävs ännu mer insatser och nya metoder. Världsnaturfonden WWF delar ut bidrag till innovativa naturvårdsprojekt med potential att utvecklas vidare. För 2011 har 2,6 Mkr delats ut till olika projekt. Sista dag för ansökan är den 15 september 2012.

– Syftet är att stödja innovativa projekt och idéer som ligger i naturvårdens frontlinje och som kan bidra till värdefullt nytänkande inom svensk naturvård. Om projekten vidareutvecklas ska de ha en potential att främja biologisk mångfald och/eller minska de ekologiska fotavtrycken i Sverige, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF.

Genom WWFs stöd ska lovande projekt och idéer få möjlighet att testas och vidareutvecklas för att sedan kunna spridas i större skala. Det kan handla om utveckling av tekniska lösningar, förvaltningsformer, forskning och kunskapsuppbyggnad, fältprojekt, etc.

Sista ansökningsdag är den 15 september 2012 och i november avgörs vilka projekt som får ta del av pengarna för innovativ naturvård 2012.

Ansökningshandlingar, kriterier samt information om innovativ naturvård, tidigare års projekt samt de tre stiftelserna Stiftelsen Väktarfonden & Nils Dahlbecks minne, Stiftelsen Florafonden och Stiftelsen Skogsfonden STORA-WWF finns på:
www.wwf.se/innovativnaturvard

Sjöfyllerilagen har tillkommit utan sakligt stöd. De allra flesta olyckor till sjöss sker med högre alkoholnivåer eller med båtar som inte omfattas av lagen. Dessutom är det orimligt att jämföra framförande av båt och bil. Det säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson (C).

Redan våren 2011 riktade skärgårdslandstingsrådet Gustav Andersson hårt kritik mot den nya sjöfyllerilagen. Debatten har tagit ny fart sedan frihetligt intellektuella debatterat mot lagen i Dagens nyheter och en rad kända personer skrivit ett upprop i Svenska dagbladet.

Med anledning av detta presenterar i dag Svenska livräddningssällskapet en undersökning de själva genomfört och som visar att stor majoritet av de tillfrågade tycker det är lika omdömeslöst att framföra en båt med alkohol i kroppen som att framföra en bil med alkohol i kroppen.

– Det kan tyckas rimligt att översätta regler för framförandet av bil till båt, men i själva verket är det helt olika förutsättningar. Att framföra en båt till sjöss kan inte jämföras med att köra 90 kilometer i timmen med några decimeters marginal på en väg säger Gustav Andersson.

– Sjöfyllerilagen är en ren morallag som inte har någon förankring i fakta och sakförhållanden. Opinionsundersökningar bland en allmänhet utan sjöerfarenhet bekräftar bara detta faktum, säger Gustav Andersson.

Kommentarer

Lasse 08:28:49 2012-08-28

Ni som är för alkohol på sjön.
Hoppas era barn blir pågörda av något fyllo.
Då kanske ni ändrar uppfattning.

Ola Ljungberg 22:58:58 2012-09-13

Hej Lasse. Jag har barn och barnbarn och jag är stark motståndare till lagar som stiftas utan sakliga grunder på dolda andra syften än att öka sjösäkerheten.
Ingen är heller full vid 0,2promille så jag är inte det minsta orolig och jag har dessutom statistiken på min sida, sjöfylleriet är inte ens mätbart men att vidmakthålla jakten på ett icke-problem tar mycket av samhällets knappa resurser, det oroar mig mer är Svenssons måltidsdryck på sjön.

Göran Gabrielsson 23:03:09 2012-09-13

Lasses "fyllosnack" är viktigt, men har inget med nya 0,2 promilllekravet på sjön att göra. Lasse är bekymmrad över grovt sjöfylleri (och vem är inte det), men det hade vi redan en lag tidigare mot. NOTERA: -Det som på fastlandet upplevs som besvärligt utan motorfordon är förflyttningar från några kilometer – till mil… -Men i ett sjölandskap/ skärgården börjar ju den problematiken redan från några meter – till kilometer… DET ÄR OMÖJLIGT ATT GÅ PÅ VATTEN. Ett fungerande fritids- båt och sjöliv är beroende av den ansvarsdel som lagen innehöll tidigare – då förflyttning inte kan företas på vatten med annat än båt. Lagskärpningen är ett makabert integritets-övergrepp helt enkelt, som inte står att finna motsvarigheten till på fastlandet. Moraliska uttryck som “samma regler som på land ska gälla” eller “pedagogiskt enkelt med samma regler överallt” är vansinnigt. Sjöforumet är ju förskonat från olycksbilden som landburna transporter åsamkar. I detta perspektiv ska givetvis fakta vara laggrundande, och inte “moraliska floskler”(byggda på bluffen att man är “packad” eller full, och farlig, vid promillenivån 0,2 på sjön). Det finns ingen olycksstatistik att komma tillrätta med vid lägre promille-nivåer på sjön. 0,2 promillekravet är därför djupt orättvist diskriminerande och leder fel: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skev-bild-av-riskerna-med-sjoliv_7426382.svd

Göran Gabrielsson 23:05:53 2012-09-13

Läs även Båtfolkets Vitbok. gå in på www.båtfolket.se

Sven Spiegelberg 23:13:05 2012-09-13

Det fins inte saklig statistisk gund för lagen och den får allvarliga konsekvenser för skärgården, både socialt och kommersiellt. Ni som inte har erfarenhet av miljön i skärgården skulle bli varse konsekvenserna om vi förbjöd alla att visstas på allmän plats med en öl i kroppen.

Peter Eriksson 10:18:22 2012-09-14

Jag åkte i Stockholms skärgård i somras och alla som varit där vet hur det ser ut: folk kör fort, ingen visar hänsyn, många har ingen aning om väjningsregler, yrkestrafiken bara vräker sig fram med färjor som drar upp jättesvall och det är väldigt mycket båtar. Man måste kort sagt vara väldigt uppmärksam då man kör och har ansvar för både sin och andras båtar inklusive passagerare/besättning. Att ha under 0.2 promille i blodet klarar man nog. Man får ju till och med köra bil på det, men om folk kör båt med strax under 1 promille då blir jag lite orolig för mig och de mina. Ordet "full" finns ingenstans i lagtexten eller i förarbeterna till lagen. 0.2 promille är en nivå som man efter forskning kommit fram till att omdömet börjar svikta och man kanske börjar tappa fokus på det man behöver konsentrera sig på, t.ex köra båt. Detta är säkert mycket individuellt, olika människor tål som bekant olika mycket. Jag gillar både alkohol och köra båt men jag behöver inte längre kombinera dessa intressen.

Mats Edenius 10:32:11 2012-09-14

Hej Peter. tyvärr så finns det inte några belägg för att omdömet sviktar vid 0,2 promille. Snarare tvärt om för många stressade personer. Vad man kan säga är dock att den relativa olycksrisken ser ut att kunna öka mätbart vid 0,7-0,8 i en verklig situation, liknande snabb båt. Men, du sätter just fingret på vad jag anser fel med lagen. 1) Där det råder trängsel hade vi redan hastighetsbegränsning och särskilda lagar och därför behövs den inte 2) Vi måste ägna mer uppmärksamhet varför det enskilda omdömet är i upplösning hos en del båtförare – en bidragande orsak är att just införandet av inkonskventa, onödiga lagar, som i sin tur urholkar omdömet och det sätt på vilket ansvar kan föras vidare. Att korsa en fjärd efter en öl är inte fylla, inte heller utgör man en säkerhetsrisk. Men åker man fast så döms man till dagsböter – en sådan lag är ett exempel på när omdömet sätts ur spel då det finns många viktigare saker att göra om det är säkerhet man vill nå.