När Beneteau lanserade sin nya båt, Barracuda 9, fick den stor uppmärksamhet. Tack vare båtens unika mångsidighet har den nya modellen mottagits entusiastiskt över hela världen och i september 2012 utökas serien med en ny båt – Barracuda 7.
Efter noggrann planering av designen på Barracuda 7 har båten fått en stilren och rymlig styrhytt och ett däck fullt av smarta idéer. Båten är avsedd för enkelmontage och med en motor från 150-200hk gör den upp till 35 knop. Barracuda 7 har precis som Barracuda 9 flera olika användningsområden och fungerar perfekt för allt ifrån fiske och nöje till transport.
Lättanvänd och stabil Den grundläggande skorvdesignen gör att Barracuda 7 är en stabil och sjöduglig båt i alla väder. Tack vare skrovkonstruktionen skär båten rakt igenom vågor och det finns även stora utrymmen att röra sig fritt uppe på däck.
Båten är utrustad med tre låsutrymmen som bland annat kan användas för fisksump och på båtens högra sida finns en ankarbox. Båtens bredd på 2,75meter, som bara den är unik för en 6,5meters motorbåt, gör att det är ovanligt lätt att gå runt båten och friborden på 60cm gör den väldigt säker. Till alla fiskefantasters stora glädje, får det på instrumentpanelen plats en 10” plotter/ekolod. Styrhytten har två skjutdörrar, är komfortabel och det finns gott om utrymme för både förare och passagerare. Alla ytor i styrhytten är av högglans och i taket är en skjutlucka monterad, vilket gör att hela interiören badar i ljus och det bidrar till att hytten känns ännu rymligare.
Barracuda 7:s layout ger utrymme för ett pentry med diskho, spis, kyl och förvaringsutrymmen. Barracuda 7 har även en främre kabin med dubbla sovplatser och en separat toalett för maximal komfort. Värmare till styrhytten finns som tillval.
Premiärvisning Barracuda 7 kommer att visas både på Öppna Varv, 24/8-26/8 samt den flytande båtmässan i Gustavsberg, Allt På Sjön 31/8-2/9. På Öppna varv blir det faktiskt världspremiär!
Priset är ännu inte klart men förväntas vara det i månadsskiftet juli/augusti.
Originalutrustning och tillval:
– Skjutdörrarna gör att styrhytten är tillgänglig från båtens båda sidor.
– Akterdäck har en öppen planlösning och det finns sittplatser för upp till sju personer.
– En bänk på akterdäck går att plocka bort för att skapa mer yta.
– Det finns ett stort ankarutrymme i fören och tack vare den delade pulpeten är det enkelt och säkert att stiga ombord och av båten.
– Fören är rymlig vilket gör det möjligt att montera solstolar (tillval).
– Möjlighet att montera en badbrygga (tillval).
Teknisk info:
Längd: 7,14m
Skrovlängd: 6,44m
Bredd: 2,68m
Vikt: 2050kg
Tankkapacitet: 200 L
Vattenkapacitet: 100 L
Rekommenderad motoreffekt: 150 hk
Info: www.kgk.se
Den 18 juli slår Fryksta Vattenfestival upp portarna nere vid sjön Fryken för trettonde gången. Bakom vattenfestivalen står Nedre Frykens Båtracingförening, Ångbåtsföreningen Freja, Glada Killingen och Kils Kommun.
I nio år hette arrangemanget Frykstafesten, men de sista tre åren har det gått under namnet Fryksta Vattenfestival och är en folkfest med mat, dryck, artister och racerbåtar.
En ovanligtslagkraftig kombination!
Tanken med vattenfestivalen är, och har varit ända sedan första början, att det ska hända något riktigt kul i Kil mitt i sommaren. Eftersom den fantastiska Fryken med sitt härliga vatten ligger där den ligger så är det självskrivet att det ska vara en fest med vattnet i fokus.
I år är detta mer sant än någonsin. Häftigare racerbåtar, fler vattenaktiviteter, större fest med större artister!
På fredagen blir det jetskitävling och på lördagen kör F2 sin sista och avgörande tävling i Nordiska mästerskapet samt SM deltävling för klasserna GT15, GT30, OSY 400, F4s och F1000.
Boka den 18-22 juli för en fartfest på vattnet.
Se även www.frykstavattenfestival.se för mer information.
Engelska Princess Yachts har haft premiärtur med sin största yacht hittills, den helt nya Princess 40M. Yachten annonserade första gången för tre år sedan av det Plymouthbaserade varvet och efter en lång tid av planering och byggnation är nu alltså skrov nummer ett färdigt och på väg till sin hemmahamn på varmare breddgrader.
Princess 40M är den största serieproducerade yachten någonsin i England. Skrovet är troligen det största vakuuminjicerade skrovet i sitt slag i världen. Princess har använt denna metod tidigare också och drar nu fördelarna av vakuuminjicering även för sina större skrov.
Princess Yachts var först av de europeiska varv som bygger större yachter med att få ISO 14001 miljöcertifiering 2010. Nyligen fick för företaget även den nya notifieringen RINA Green Plus (Y) för hela sin flotta under 90 fot.
Princess 40M är en 130-fots yacht med tre däck och plats ombord för upp till tolv gäster i lyxiga kabiner. Dessutom finns det plats för åtta personers besättning. 40M är den andra båten i denna serie, som startade med 32M som hade sin premiär på London International Boat Show 2011.
Skrov nummer två är redan under byggnation i Plymouth, och skrov nummer tre är färdigt vad gäller vakuminjicering av skrovet.
Princess har mycket starka ägare och håller därför på att förnya sitt varv och modernisera hela sin flotta. De har också haft stora framgångar med sin nya V39, Princess 98 Motor Yacht och den nya Princess 32M, av vilken skrov nummer sju håller på att byggas.
Världens fyra bästa matchracingseglare seglar idag semifinal i Stena Match Cup Sweden. Efter de inledande två matcherna ligger Björn Hansen lika med Ian Williams, 1-1, och Peter Gilmour har 1-1 mot Phil Robertsson. Johnie Berntsson slogs ut i kvarten i svenskmötet mot Björn Hansen. Semifinalerna fortsätter på lördag morgon.
Efter en spännande och oerhört dramatisk kvartsfinal mellan svensktoppen Björn Hansen och Johnie Berntsson gick Hansen knappt segrande ur striden. Det var seglingar som hade allt som matchracing kan bjuda på, luriga tricks och taktik, hårdvindssegling, protester och straff, och med det en spänning som höll sig ända in på sista mållinjen.
– Det var otroligt tufft mot Berntsson med många tajta situationer och det handlade om att göra minst misstag och det lyckades vi med, men vi var helt slut efter kvartsfinalen, menade Björn Hansen.
I semifinalen mötte Björn Hansen regerande världsmästaren Ian Williams, som han slog i Korea men förlorade mot i finalen i Stena Match Cup Sweden i fjol. I den första semifinalmatchen fick Ian Williams ett straff direkt före starten, som han lyckades ta vid sista toppmärket. Därefter seglade svensken och engelsmannen jämnt mot mål, men Hansen tog den första segern.
I den andra matchen blev det mer dramatiskt när Hansen ryckte förbi Williams strax före mållinjen på sista länsen. Men domaren ansåg att Hansen inte var förbi utan hindrade Williams så att Hansens backstag snuddade spinnakern på Williams båt. Hansen tilldelades ett straff och semifinalen är nu utjämnad till 1-1.
– Jag tycker att vi har seglat bättre än Williams hittills. Vi har bra fart i båten och har seglat förbi honom på sista länsen i båda seglingarna. I den sista matchen fick vi tyvärr ett straff av domaren när båtarna hade kontakt i en situation där jag tycker att vi redan hade seglat förbi Williams. Vi ansåg att straffet skulle gått till honom men det höll inte domaren med om, menade Björn Hansen.
Även Peter Gilmour fick ett straff för att ha hindrat Phil Robertson i den andra matchen., vilket utjämnade även den matchen till 1-1. Imorgon lördag fortsätter semifinalerna.
Resultat
Kvartsfinaler:
Keith Swinton(AUS) – Peter Gilmour(AUS) 1-3
Phil Robertson(NZL) – Reuben Corbett(NZL) 3-0
Björn Hansen(SVE) – Johnie Berntsson(SVE) 3-0
Pierre-Antoine Morvan(FRA) – Ian Williams(ENG) 0-3
Semifinals:
Phil Robertson(NZL) – Peter Gilmour(AUS) 1-1
Björn Hansen(SVE) – Ian Williams(ENG) 1-1
Foto: Dan Ljungsvik.
Björn Hansen och hans Mekonomen Sailing Team tog sin andra seger i Stena Match Cup Sweden inför fullsatta åskådarklippor och kajer i Marstrand. Med klara 3-0 fick veteranen och legenden Peter Gilmour se sig besegrad i finalen.
– Det här var fantastiskt, vi seglade båten extremt bra och läste spelet och vinden på banan, vi gjorde allt rätt idag, sa en strålande glad Björn Hansen.
Finalen i Stena Match Cup Sweden var något av en drömfinal. Två veteraner på Touren, båda seglade i den första Match Cup-tävlingen i Marstrand 1994, båda har segrat i Marstrand och både Peter Gilmour, Australien, och Björn Hansen har visat stark form hela veckan. Svensken gick igenom hela slutspelet med bara en matchförlust, mot Williams i andra semifinalmatchen.
I finalen mot Gilmour hade Hansen ett litet övertag i alla tre matcher även om Gilmour provade allt för att skaffa sig ett bättre läge. Men i första matchen lyckades Gilmour attackera med en gipp på länsen mot mållinjen och fick Hansen ur kontroll. Spinnakern hamnade i vattnet och det gjorde också taktikern Gustaf Tempelman som för en gångs skulle befann sig på fördäck för att hala hem förseglet.
Men det räckte inte för att ta ifrån Hansen segern. Peter Gilmour var imponerad av Björns segling.
– Björn har seglat riktigt bra idag och hela veckan. Jag är inte förvånad att han nollade och slog ut både Berntsson och Williams innan finalen. Vi lyckades bara ligga före honom en gång idag, men Björn lyckades med allt han gjorde och de är värdiga vinnare, berömde Peter Gilmour.
– Det är min tionde eller elfte final, men någon måste väl någon annan vinna också, sa Gilmour och skrattade.
Björn Hansens Mekonomen Sailing Team, med taktikern Gustaf Tempelman, fördäckaren Mattias Bredin, Sebastian Wedel, pitman och Philip Kaj Gule, trimmer, tog nu sin andra seger i Marstrand, där de vann i hårda vindar 2007, och sin andra på Touren i år. För en knapp månad sedan vann Hansen den andra deltävlingen i Korea före Ian Williams.
– Det är en dröm att få vinna här i Marstrand, den bästa tävlingen på Touren, med de här grabbarna, med dem kan vem son helst vinna, berömde Hansen sin besättning.
– Nu har vi fått revansch för förra årets förlust i finalen. Det här betyder otroligt mycket för ställningen i VM eftersom Stena Match Cup Sweden ger extra mycket poäng liksom Korea. Vi har nu fått lite andrum inför nästa tävling i Chicago, säger Björn som nu utökar sin ledning till 62 poäng, åtta före Gilmour och tio före Williams.
Björn Hansens team vann 34 000 US dollar för segern och har nu fått vittring på en slutseger i VM i matchracing, Alpari World Match Racing Tour.
Resultat Stena Match Cup Sweden 2012
1. Björn Hansen
2. Peter Gilmour
3. Ian Williams
4. Phil Robertson
5. Keith Swinton
6. Johnie Berntsson
7. Pierre-Antoine Morvan
8. Reuben Corbett
9. Joachim Aschenbrenner
10. Staffan Lindberg
11. Torvar Mirsky
12. Simone Ferrarese
13. Laurie Jury
14. Viktor Ogeman
Resultat final
Björn Hansen – Peter Gilmour 3-0
Resultat petit final, match om tredje pris
Ian Williams – Phil Robertson 2-1
Ställning i VM, Alpari World Match Racing Tour 2012
1.Björn Hansen, 62 p
2.Peter Gilmour, 54
3.Ian Williams, 52
4.Phil Robertson, 44
5.Pierre-Antoine Morvan, 43
6.Keith Swinton, 29
7.Laurie Jury, 27
8.Torvar Mirsky, 20
9.Simone Ferrarese,19
10.Johnie Berntsson, 18
Foto: Dan Ljungsvik.
Följ seglingarna på:
www.stenamatchcupsweden.com
Facebook: Stena Match Cup Sweden
Twitter: @StenaMatchCup
Blogg: www.sailingsweden.se
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand 2–7 juli 2012 och drar normalt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.
I juni, bara några dagar innan säsongsstarten och ORCi-VM i Helsingfors, gick masten på tävlingsbåten Avantiime 2 av under en färjetransport mellan Åbo och Kapellskär.
Pressmeddelande:
– Paniken var total. Säsongen låg bara dagar bort och vi hade storsatsat och investerat massor i både träning och utrustning. Vi visste att kolfibermastar av vår modell är svåra att få tag i, så hela säsongen stod på spel, säger Cedrik Leijon på Avantime 2.
Avantime 2 är försäkrad hos Atlantica och sent en fredagskväll kontaktade Avantime 2 Atlanticas jour.
– Vi insåg direkt att det var riktigt bråttom om vi skulle klara starten i ORCi-VM. Dessutom finns mastar av kolfiber vanligtvis inte på lager hos tillverkare och reparatörer i Sverige även om de blivit vanligare på kappseglingsbåtar, säger Per Ingberg, skadereglerare på Atlantica.
Under samma helg sökte Atlantica och Avantime 2-teamet febrilt efter en lösning. Till sist lyckades man hitta en möjlighet hos en masttillverkare i England där man gjorde en lucka i produktionen för att tillverka och skicka det speciella maströr som behövdes till Avantime 2.
– Det var en lättnad när vi insåg att säsongen var räddad. Vi är mycket nöjda med samarbetet med Atlantica som förstod vår situation och agerade snabbt för att hjälpa oss, säger Cedrik Leijon på Avantime.
Avantime 2, en FinnFlyer 42 är en av de absolut snabbaste 42-fotarna i IRC- och ORCi-klasserna med unika egenskaper fokuserade på seglingsprestanda och kvalitet. ÅF Offshore Race 2012 är även en del i den egna satsning Avantime CUP med främsta målsättning att öka intresset för havskappsegling i Sverige. Följande tävlingar ingår i Avantime CUP 2012:
• Lidingö Runt, 12 maj 2012
• Ornö Runt, 26 maj 2012
• Sandhamn Open, 9-10 juni 2012
• ÅF Offshore Race, 30 juni-4 juli 2012
• ORCi-VM i Helsingfors, 4-11 augusti 2012
• Tjörn Runt, 18 augusti 2012
• DataCom Cup Sandhamn, 25-26 augusti 2012
Tisdagen den 24 juli kommer evigt unge rockaren Jerry Williams till Stenungsund för en efterlängtad utomhuskonsert på Stenungsbaden Yacht Club.
Jerry firar i år 50-årsjubileum som artist och följer nu upp fram-gångarna med det senaste albumet med en sommarturné. På spellistan står såväl odödliga klassiker som I Can Jive och Did I Tell You, men fansen kan självklart också räkna med aktuella radiohits som Cancel The Wedding och mycket mer från de fem decennierna.
– Vi är väldigt glada över att få hit en så folkkär artist som uppskattas i alla åldrar. Jerrys bredd imponerar och hans enorma energi på scenen är som klippt och skuren för vår utomhusscen, säger Karin Åkerman, marknadschef på Stenungsbaden.
Under Västerhavsveckan kommer det hända saker runt om i kommunen; politisk debatt, hajsläpp, båtturer, krabbfiske och nattvandringar bland havets djur är några av aktiviteterna som står till bjuds och såväl T/S Kvartsita, Havsfiskelaboratoriet SLU, Lovéncentrets forskningsstation Kristineberg och fiskebåtarna bjuder in till öppet hus. Allt detta och mycket mycket mer finns att göra och uppleva i årets upplaga av Västerhavsveckan! Detaljerat program finner ni på www.vasterhavsveckan.se
Pressmeddelande:
Vad händer?
Varje dag kommer det hända saker runt om i staden, här finns något för alla. Alla dagar utom onsdag kan man följa med forskningsfartyget R/V Oscar von Sydow ut på exkursion och se vilka djur man hittar på havets botten. Havets Hus kommer hålla tema-guidningar för den lite vuxnare publiken varje morgon och krabbfisketävling varje eftermiddag för de lite yngre. Nytt för i år är Havets Hus nattvandring, efter stängningsdag kan hugade komma och få en guidad tur i ficklampornas sken, vad gör fiskarna egentligen efter stängning?
Måndag
Måndagen börjar med traditionsenligt hajsläpp från Havets Hus brygga. Fyra småfläckiga rödhajar ska få prova fenorna på egen hand. Hajarna är uppfödda på Havets Hus och kommer förhoppningsvis bidra till att stärka beståndet av arten ute i det fria och ge oss mer information om hur de lever.
Tisdag – Västerhavsveckan extra
Under tisdagen kommer det vara lite extra, Kvartsita kommer ligga vid Anderssons kaj och ombord kommer en bemannad interaktiv utställning om havet finnas. På kajen kommer forskare från Lovéncentret Kristineberg visa upp provtagningsredskap och i Kyrkvik är det som vanligt full aktivitet hos Havets Hus och Havsfiskelaboratoriet SLU håller öppen trädgård. Passa på att besöka forskarna och få reda på mer om fisk och fiske! Vid fiskhallen kommer Fiskareföreningen Norden visa upp fiskebåtar och -redskap och berätta om sina räk- och kräfttrålar med rist. Såväl redskapsutvecklare som fiskare finns på plats för att visa upp och berätta om de selektiva redskapen.
Onsdag
På onsdag kommer Kvartsita fortsatt ligga vid kaj och nya utställare kommer ombord. På andra sidan fjorden slår Lovéncentret Kristineberg upp portarna och många forskare kommer finnas på plats för att berätta om sin forskning. Dessutom visas en fjärrstyrd filmade undervattenfarkost (ROV) upp och film från havets djup kommer visas. Passa också på att få gå en guidad tur på stationen mellan de populärvetenskapliga föreläsningarna.
Torsdag
På torsdagen intar politikerna Lysekil. Vi arrangörer i Lysekil vill lyfta miljöfrågorna till diskussion och har därför bjudit in företrädare för samtliga riksdagspartier. Vi är glada över att ha medverkande från samtliga partier, dock inte Sverigedemokraterna, de har inte svarat på inbjudan. Debatten äger rum på utomhusscenen i Havsbadet torsdagen den 12 juli, kl 17.00. Vi dåligt väder hålls debatten inne på Oscars.
Pressplatser ombord
Politikerna ges möjlighet att åka med forskningsfartyget R/V Oscar von Sydow på en tur. Tills havs kommer prover att tas från djupet. En marinbiolog från Havets Hus medverkar. Det finns några platser kvar och därför erbjuder vi pressen att åka med. Båten avgår från Havets Hus brygga kl 15.15. Eftersom båten endast tar 14 passagerare så måste vi få en föranmälan. Anmälan skickas via mail till ingegerd.thornadtsson@lysekil.se.
Vad är Västerhavsveckan?
Västerhavsveckan 2012 är ett initiativ av Västra Götalandsregionens miljönämnd för att uppmärksamma Västerhavets betydelse. Miljönämnden samordnar och marknadsför arrangemanget, ett stort antal medarrangörer fyller det med aktiviteter.
I år anordnas Västerhavsveckan för fjärde gången och i Lysekil kan vi erbjuda ett stort antal aktiviteter. Forskare, fiskare, fartygsföreningar och många andra visar upp sina verksamheter för stora och små. Det mesta är gratis eller rabatterat för besökaren!
Syftet med Västerhavsveckan är att öka intresset och engagemanget för havsmiljöfrågor och uppnå ett hållbart utnyttjande av havets resurser. Ett friskt och levande Västerhav är en förutsättning för en positiv utveckling i Västra Götaland.
Detaljerat program finner ni på www.vasterhavsveckan.se
Havs- och vattenmyndigheten stoppar årets laxfiske i Östersjön från och med måndag. All tillgänglig svensk kvot av lax är nu i det närmaste uppfiskad. – Fisketakten har varit så pass hög att vi måste stoppa nu för att inte överskrida årets kvot, som är halverad jämfört med tidigare. Spöfiske är dock fortfarande tillåtet, säger Fredrik Nordwall.
Stoppet, som beslutades i dag, träder i kraft på måndag. Sista möjliga dag att fiska lax i år blir därför på söndag. I år får 34 000 laxar fångas av det svenska yrkesfisket i hela Östersjön.
Tidigare i veckan stoppade Havs- och vattenmyndigheten laxfisket i Bottenviken, med några undantag. Efter dagens beslut är stoppet nu utvidgat att gälla all svenskt laxfiske i hela Östersjön året ut. Laxfiske med handredskap är fortsatt tillåtet, men bara om man fiskar för eget bruk.
Beståndsutvecklingen i Östersjöns vildlaxälvar har efter en uppgång planat ut. Under senare år har en långsam försämring skett. Successivt har antalet laxar som nått fångstbar storlek och återvandrar för lek blivit allt färre. Det har skett trots att produktionen av vilda laxungar ökat i de flesta älvarna.
Sedan tidigare, redan inför årets fiske, stod det klart att årets laxsäsong skulle bli kortare än vanligt. Anledningen är att EU:s fiskeministrar har beslutat att minska Östersjöns laxkvot med 51 procent under 2012.
Under några veckor i sommar får Marinmuseum fint besök. Detta när Sjöhistoriska museet visar upp delar av sin båtsamling på andra våningen i Slup- och barkasskjulet.
Nu på lördag öppnar Sveriges fjärde fritidsbåtsmuseum i Slup- och barkasskjulet på Stumholmen. Utställningen är ett samarbete mellan Sjöhistoriska museet, Marinmuseum och Föreningen Carlscrona Veteranbåtar.
Varje helg fram till slutet av augusti kan besökare ta sig en titt på fritidsbåtar från Norrland till Blekinge, varav de äldsta är från 1800-talet.
– Vår vision är att kunna visa ännu fler och större båtar i flyghangaren i en nära framtid, förklarar Hans-Lennart Ohlsson som är chef på Sjöhistoriska museet.
Båtutställningen slår upp portarna samtidigt som Carlscrona Veteranbåtar har en träff vid Marinmuseum. Veteranbåtsföreningen har som mål att visa upp och sprida kunskap om det flytande kulturarv som många privatpersoner vårdar och brukar.
– Jag själv kommer ner till Karlskrona med en Tore Herlin-ritad liten pojkbåt och är alltså på plats i helgen. Det ska bli riktigt roligt, säger Hans-Lennart Ohlsson.
Sjöhistoriskas båtutställning är öppen varje helg klockan 12.00-17.00 från den 7 juli till den 26 augusti. Fri entré gäller samtliga besökare.
Foto: Joakim Johansson och Annelie Karlsson, SMM.
Det gick som planerat. Vindarna låg rätt och den 100 fot långa båten kunde hålla rätt strategi genom hela racet. De var snabbast och vann nästan. Det blev en andraplats i klassen och teamet var mycket nöjda med hela racet.
På 31 timmar, 39 minuter och 2 sekunder tog sig Hyundai runt banan i ÅF Offshore Race. Efter att tävlingsledningen räknat om tiden enligt ett handikappsystem fick Hyundai den korrigerade tiden 63h 54 m och 8 s vilket gav teamet en andraplats i sin klass.
Super Maxi 100 är trots sina 35 ton, bevisligen smidig och snabb. Man passerade förbi båt efter båt under racet och kom in som snabbaste båt bland alla deltagare. Naturupplevelsen var fantastisk även för den vane seglaren och glädjen höll även den hela vägen in till målet i Sandhamn.
– Vi har haft ett riktigt bra race med superbra team ombord. Vädret har varit lätt att bygga seglingsstrategi på och vi har haft en kanonbra upplevelse. Jag är jättenöjd! säger Klabbe Nylöf som var rorsman ombord.
Klabbes Whyshoreteam kunde tillsammans med Bertil Söderberg, Pelle Petterson och resterande besättning och gäster, dra fördel av båtens storlek alla de 353 Nautiska Milen. Ett lyckat samarbete som sannolikt kommer att upprepas.
Torsdagen bjöd på fantastisk segling i Stena Match Cup Sweden inför klippor fulla av solande och badande åskådare. Svenskhoppen Björn Hansen och Johnie Berntsson gick båda vidare med nio poäng och kommer att mötas i kvartsfinalseglingarna imorgon.
Berntsson kom tillbaka övertygande efter en tung inledning och avslutade med sju raka vinster för att säkra sitt avancemang. Phil Robertson från Nya Zeeland vann den mycket jämna grundomgången på 10 poäng, samma som tvåan Peter Gilmour. Bakom Robertson och Gilmour följde fyra seglare som gick vidare med nio poäng vardera. På tredje plats kom regerande världsmästaren Ian Williams och fyra slutade Keith Swinton från Australien tätt följd av Hansen och Berntsson.
De två unga nordiska skepparna Joachim Aschenbrenner från Danmark och svenske Viktor Ogeman har seglat färdigt. Göteborgsseglaren Ogeman tog endast en vinst under Round robin-serien, men gjorde det å andra sidan mot seriens kanske tuffaste motståndare, britten Ian Williams. Aschenbrenner gick klart bättre mot världseliten och var millimetrar från att få segla vidare med fem inseglade poäng. Det danska teamet slutade på nionde plats, precis på fel sida om kvartsfinalsträcket.
De fyra högst placerade seglarna fick sedan välja sina motståndare till kvartsfinalerna. Det spetsar till stämningen ytterligare i de tuffa seglingsduellerna på vattnet när tävlingen går in i vinna eller försvinna-fasen, mot semifinalen på lördag.
Ettan Phil Robertson valde att segla mot Reuben Corbett, ett val som han baserade på att Corbett haft tuffast att ta sig till kvartsfinal. Nya Zeeländaren hade dock en förklaring till resultatet under veckan:
– Jag har haft tandvärk hela veckan, men det är åtgärdat nu, så vi har sparat segrarna till resten av regattan.
Veteranen Peter Gilmour kommer att segla mot Keith Swinton som han tog en övertygande seger mot under dagen.
– Vi gav Peter en enkel poäng idag, men imorgon ska vi vara vassare i våra starter, det är dags för Gilmour att lämna över till oss yngre seglare, sa Swinton.
Ian Williams valde att möta fransmannen Pierra-Antoine Morvan i sin kvartsfinal, och visste precis hur han skulle lyckas:
– Vi har lärt oss av Peter Gilmour att alltid vinna mer än vi förlorar och det är så vi ska försvara titeln här på Marstrand, sa den regerande världsmästaren.
Valen av motståndare ledde till ett helsvenskt möte i den fjärde kvartsfinalen där Björn Hansen tar sig an Johnie Berntsson i ett möte som kan bli hur tufft som helst.
– Vi känner oss starka och har bra fart i båten, det hade naturligtvis varit roligare att möte Johnie i en final, men nu har vi i alla fall säkrat svenskt deltagande i semifinalerna, berättade Hansen.
Kvartsfinalerna inleds fredag kl 09:00 och pågår under hela dagen. På lördag följer semifinal- och finalseglingar följt av prisutdelningsceremoni.
Foto: Dan Ljungsvik.
Följ seglingarna på:
www.stenamatchcupsweden.com, Facebook: Stena Match Cup Sweden, Twitter: @StenaMatchCup, Blogg: www.sailingsweden.se
2012 års kändissegling i Stena Match Cup Sweden, Childhood Race, är avgjord. Stenakoncernens ägare, Dan Sten Olsson tog hem spelet med seglarproffset Torvar Mirsky vid rodret och kändisar som Sigrid Bernson från Let’s Dance och hockeyproffset Victor Stålberg i besättningen.
– Bara en kan vara nummer 1. Och eftersom min hustru är ordförande i Childhood Foundation Sverige så måste det bli vi, sade Dan Sten Olsson efter racet.
Hockeyspelarna Fredrik Pettersson, Fredrik Sjöström, Philip Larsen och Rickard Demen, knep tillsammans med den mystiske tv-stjärnan ”The Stig” från Top Gear, och toppseglaren Keith Swinton som skipper, tävlingens andraplats.
Det satt hårt åt. Samma poäng som vinnarbåten efter fullbordade seglingar, men med tävlingsreglerna emot sig – tufft för utpräglade vinnarskallar.
– Vi har ingen erfarenhet av segling, men lärde oss snabbt och borde nog ha vunnit, sade hockeykillarna vid prisceremonin.
Alpari, med en internationell besättning från tävlingens sponsorer, kom trea.
Childhood Race är en årlig seglingstävling som äger rum under Stena Match Cup Sweden och i år arrangerades för femte gången.
Totalt tävlade åtta båtar med proffsskeppare och kändisbesättning mot varandra i två korta fleet race där alla båtar startar samtidigt på given signal. Varje båt seglar mot en boj och plockar upp en flagga som är fäst på bojen när den rundas.
Först tillbaka över mållinjen med flaggan ombord vinner respektive race.
Foto: Gustaf Lindman, Stena Match Cup Sweden.
Resultatlista, Childhood Race 2012
1. Stena Röd
Dan Sten Olsson
Sigrid Bernson
Victor Stålberg
Torvar Mirsky, skipper
1. Audi
Fredrik Pettersson
Fredrik Sjöström
Philip Larsen
Rickard Demen
”The Stig”
Keith Swinton, skipper
1. Alpari
James Hughes
Kirsten Hyde
Helena Saar
Matt Strachan
Aex Carr
Peter Gilmour, skipper
4. Stena Blå
Molly Nutley
Calle Sterner
Ian Williams, skipper
5. Childhood (Skuld)
Anders Bagge
Anna De Geer
Staffan Lindberg, skipper
6. Handelsbanken
Kenneth Andersson
Erik Linder
Björn Hansen, skipper
7. Knowit
Sara Lumholdt
Martin Frändesjö
Viktor Ogeman, skipper
8. PelleP
Lasse Kronér
Mange Olsson
Pelle Petterson
Peter Apelgren
Daniel Biveson
Ulf Ekberg
Johnnie Berntsson, skipper
Följ seglingarna på: www.stenamatchcupsweden.com
Facebook: Stena Match Cup Sweden
Twitter: @StenaMatchCup
Blogg: www.sailingsweden.se
Havs- och vattenmyndighetens vägledning till bland annat länsstyrelser om hur fiske i marina skyddade områden ska regleras blir klar i år. Det lovar HaV:s generaldirektör Björn Risinger. – Jag bedömer också att vi kan ha en bra fiskereglering på plats i alla marina Natura 2000-områden till 2015 i samarbete med länsstyrelserna, sa han vid HaV:s seminarium i Almedalen på onsdagen.
Havs- och vattenmyndigheten hade bjudit in till debatt på Miljöaktuellts arena i Almedalen. Förutom Björn Risinger deltog Staffan Danielsson, fiskerådgivare åt EU-parlamentarikern Isabella Löwin (mp), Maria Kilnäs, marinbiolog på länsstyrelsen i Västra Götaland samt Jan Isaksson, havsmiljöansvarig på Greenpeace. Frågeställningen var ”Hur kan vi se till att naturskyddade havsområden inte skadas av fiske?”.
Miljöorganisationen Greenpeace driver sedan några år en kampanj om att länsstyrelserna ska kräva tillstånd av yrkesfiskare som vill fiska i marina Natura 2000-områden. Under våren har de också varit på turné för att informera om skyddade havsområden.
Vid dagens HaV-debatt höll Jan Isaksson kvar vid kravet på tillståndsprövning men öppnade också för andra lösningar.
– Viktigast är att stoppa det destruktiva fisket i marina skyddsområden, vilka verktyg som används är sekundärt, förklarade Jan Isaksson.
Staffan Danielsson pekade på att överfiske i marina skyddsområden inte är en lokal, svensk fråga utan ett gemensamt problem för alla EU-länder. Och att några medlemsländer, Irland och Storbritannien, lyckats gå längre i sitt skydd. Han och miljöpartiet stödjer kravet på tillståndsprövning enligt miljöbalken.
Maria Kilnäs menade att tillståndsprövning är ett begränsat verktyg och att det går att nå längre med fiskerilagstiftning i kombination med miljöbalken och en dialog med yrkesfiskarna. Hon gav flera exempel från diskussionerna med yrkesfiskare kring Natura 2000-området Bratten i Bohuslän utanför Tanums kommun, ett unikt utsjöområde med rev och ett stort antal hotade arter.
Havs- och vattenmyndigheten har regeringens uppdrag att samordna det marina områdesskyddet. Björn Risinger menar att det behövs fler insatser för att skydda marina värdefulla naturområden i havet.
– När det gäller regelverk i öppna hav så tror jag inte att tillståndsprövning är den slutliga lösningen utan här krävs det förhandlingar med andra länder för att komma fram till hållbara överenskommelser och bra regelverk. Här är vi på HaV självklart beredda att bistå regeringen, säger Björn Risinger.
Upplev livet på stort djup i Gullmarn och Kosterfjorden. Var med när alger och djur plockas upp från havsbottnarna. Göteborgs universitet bjuder på mängder av spännande aktiviteter under Västerhavsveckan som inleds den 7 juli.
Pressmeddelande:
Under temaveckan om havsmiljön anordnar Sven Lovén centrum för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet, i samarbete med bland annat Havets Hus och Kosterhavets nationalpark, en stor mängd aktiviteter.
Följ i undervattenfarkostens spår
Forskningsstationen Lovéncentret Kristineberg i Fiskebäckskil slår upp dörrarna för allmänheten. Akvarier visas på onsdag 11 juli och man kan lära sig mer om Västerhavets maneter. En fjärrstyrd undervattensfarkost med videokamera visas upp vid kaj, och en film från botten i Gullmarn visas på storbild i hörsalen på Lovéncentret Kristineberg.
Under hela veckan kan de som är intresserade boka en tur från Anderssons kaj i Lysekil till Gåsörännan med forskningsfartyget Oscar von Sydow för att få se vad som finns på havsbottnarna. En guide från Havets Hus visar och berättar under resan.
Lär om livet i Kosterhavet
Akvariet på Lovéncentret Tjärnö nära Strömstad håller öppet varje vardag under Västerhavsveckan. Där kan man fördjupa sina kunskaper, bland annat genom att delta i experimentverkstaden på måndagen. Här avslöjas vad som gömmer sig på havsbotten, hur musslor filtrerar och hur man kan få ett okokt ägg att flyta.
På tisdag är det exkursion med ett forskningsfartyg. Under Barnens sommarlabb kan barnen på onsdag – torsdag upptäcka livet på grunt vatten och göra egna experiment. På torsdag finns även möjlighet för alla att låna vattenkikare, vadarbyxor och håv och ta med fångster från havet till labbet för att undersöka närmare.
Kosterhavets djup kan även ses av den som är ovan vattenytan. På fredag 13 juli filmas livet på 100 meters djup och visas direktsänt på skärm ombord på forskningsfartyget Nereus.
– Under denna exklusiva båttur visar vi det som är mest spektakulärt med Kosterhavets nationalpark – djur på stora djup som i Sverige endast finnas här, säger marinbiolog Martin Larsvik på Lovéncentret.
Under Västerhavsveckans populärvetenskapliga föreläsning på Lovéncentret Tjärnö kan allmänheten dessutom öka sitt vetande om havet; öka kunskaparna om japanska jätteostron.
Dessutom kommer en rad andra aktiviteter att arrangeras längs västkusten under Västerhavsveckan.
Utförligt program finns här: http://www.loven.gu.se/samverkan/allmanheten/vasterhavsveckan-2012/
Senare under sommaren fortsätter Lovéncentret Tjärnö med akvarieöppethållande, exkursioner med fartyg, Barnens sommarlabb och föreläsningar. Man får till exempel veta vad som finns i en kallsup och lära sig om havstulpanernas hemliga liv.
Vattenbrukets utvecklingsmöjligheter är i fokus på ett seminarium fredagen den 6 juli i Almedalen där Göteborgs Universitet är en av arrangörerna. Sverige har en stor potential för odling av marin fisk genom sina långa kuster och många vattendrag, där ett ökat vattenbruk innebär nya möjligheter för tillväxt i kust och landsbygdskommunerna. Det är tankegångar som ventileras under seminariet.
Pressmeddelande:
Ökad fiskodling nödvändig
Dessutom är en ökad odling av fisk nödvändigt för att klara livsmedelsförsörjningen till världens växande befolkning och Sverige har en stor potential för odling av marin fisk.
Inom flera områden ligger Sverige i framkant när det gäller biologisk forskning och tekniskt kunnande och kan bli föregångare när det gäller utveckling av modern odlingsteknologi.
Utvecklingsmöjligheter presenteras
På seminariet kommer vattenbrukets utvecklingsmöjligheter att presenteras och diskuteras med forskare, myndighetspersoner och representanter från näringslivet.
En av föreläsarna är forskaren och marinbiologen Kristina Sundell.
Seminariet anordnas av Göteborgs universitet /Vattenbrukscentrum Väst, Vattenbrukarnas Riksförbund och Västra Götalandsregionen.
Medverkande:
Kristina Sundell, professor Inst biologi och miljövetenskap föreståndare, Vattenbrukscentrum Väst Göteborgs universitet. Anders Alanäära, professor Inst vilt fiske och miljö, SLU. Anna Blomqvist, enhetschef, Fiskeenheten Jordbruksverket. Henrik Hammar, Vattenbrukarnas Riksförbund. Hiroshi Tanaka, inköpschef, Lerøy. Christina Stenberg, seminarieledare, Kungsfenan. Niklas Wennberg, moderator för debatten, Hylapond.
Kontaktpersoner:
Susanne Lindegarth, forskare och marinbiolog, Göteborgs universitet, 0761-145757, susanne.lindegarth@bioenv.gu.se
Jenny Lööf Braticevic, kommunikatör, Göteborgs universitet, 0709-817955, jenny.loof@gu.se
Skärgårdsstiftelsen erbjuder havstulpanvarning via en gratis sms-tjänst som tidigare administrerades av Håll Sverige rent. Det innebär att Skärgårdsstiftelsen nu ansvarar för alla delar i havstulpanprojektet. Sms-tjänsten startades för fyra år sedan och har nu 6000 användare.
– Det är roligt att hela projektet är samlat hos oss nu. Nytt blir också att alla som anmäler sig till tjänsten får ta del av rapporter längs hela kusten. Det betyder att även om du har hemmahamn i norra skärgården får du information om när havstulpanerna sätter sig i södra skärgården vilket är en viktig service för allt båtfolk som gett sig ut långt från sina hemmahamnar, säger Skärgårdsstiftelsens vd Lena Nyberg.
Skärgårdsstiftelsens havstulpanprojekt hjälper båtägare att få reda på när havstulpanerna sätter sig fast i Östersjön. Målet med projektet är att minska spridningen av miljöfarliga ämnen från båtbottenfärger. Genom att ta reda på när havstulpanerna sätter sig fast och informera båtägare om när det är dags att tvätta båtbotten kan båtägare slippa använda giftig bottenfärg som påverkar våra grunda vikar och andra vattenmiljöer negativt.
– Sms-tjänsten är ett enkelt sätt för båtägare att hålla sig informerade om när det är dags att tvätta båten. Att välja tvätt istället för bottenfärg är en bra insats för en friskare miljö i Östersjön, säger Skärgårdsstiftelsens miljöchef Karin Strandfager.
Sms-tjänsten i kombination med båtmiljöappen, som talar om var det finns båtbottentvättar, gör att fler får nytta av infromationen. Det blir enklare att värna om Östersjöns ömtåliga miljö.
Havstulpanprojektet har drivits av Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län under tio års tid. Totalt 150 frivilliga observatörer längs ostkusten från Trelleborg till Umeå undersöker när havstulpanerna sätter sig fast. Projektet finansieras genom medel från Havs- och Vattenmyndigheten.
Anmäl dig till tjänsten sms:a Havstulpan till 72 007. Du kan även anmäla dig på www.båtmiljö.se.
Volvo Lastvagnar presenterar en motor anpassad för de tuffa miljökraven Euro 6. Utsläppen av kväveoxider sänks med 77 procent och partikelutsläppen halveras. Euro 6 kommer på Volvos D13-motor med 460 hk, som i dag utgör hjärtat i mer än en tredjedel av alla Volvo-lastbilar.
– Volvo FH får en ny Euro 6-motor på 460 hk, optimerad för snabba, bränsleeffektiva transporter på bra väg. De första lastbilarna med den nya motorn kommer att levereras under våren 2013, säger Mats Franzén ansvarig för motorstrategi på Volvo Lastvagnar.
Kundefterfrågan på lastbilar för Euro 6 är ännu låg. Sedan början av 2012 går det att certifiera fordon enligt de nya reglerna, men det dröjer ytterligare två år innan kraven blir obligatoriska för alla nytillverkade lastbilar. De tuffa emissionskraven innebär tekniskt avancerade lösningar på motorn med flera nya komponenter, vilket också medför en högre kostnad för kunderna. Den ökade kostnaden kan dock begränsas genom ekonomiska stimulansåtgärder, framför allt inom regional trafik och fjärrtransporter i Europa.
– Det är idag svårt att avgöra hur stor efterfrågan kommer att bli. Genom att erbjuda vår mest populära motor i Euro 6-utförande så täcker vi behovet för en stor andel av våra kunder. Det övriga motorprogrammet kommer att lanseras för Euro 6 i god tid innan kraven blir obligatoriska den 1 januari 2014, säger Mats Franzén.
Beprövad teknik
Volvo D13 för Euro 6 är baserad på Volvos beprövade Euro 5-motor. Precis som denna är den nya motorn en rak sexa med enhetsinsprutare och katalytisk avgasrening (SCR). För att möta de nya emissionskraven används dessutom avgasåterföring (EGR) och dieselpartikelfilter (DPF), lösningar som Volvo Lastvagnar sedan flera år använder i USA och Japan. Jämfört med Euro 5 sänks utsläppen av kväveoxider med 77 procent, medan partikelutsläppen halveras.
Fokus på bränsleekonomi och tillförlitlighet
SCR-systemet, som omvandlar avgasernas kväveoxider till ofarlig kvävgas och vattenånga, är integrerat med partikelfiltret i en kompakt enhet för att ta så liten plats som möjligt. Partikelfiltret, som fångar upp och förbränner de mikroskopiska partiklarna i avgaserna, regenereras automatiskt under drift. EGR används i detta fall för att hålla uppe avgastemperaturen då motorn inte är tillräckligt varm. Avgaserna behöver
vara minst 250 grader för att SCR-systemet ska jobba optimalt. Till skillnad från konventionella EGR-lösningar som kyler ner de återförda avgaserna för att sänka förbränningstemperaturen, och därigenom minska utsläppen av kväveoxider, är Euro 6-motorns EGR i stort sett inaktiv vid landsvägskörning och påverkar då heller inte bränsleförbrukningen.
– Vi har utvecklat en tillförlitlig teknisk lösning som inte bara uppfyller emissionskraven, utan också ger kunderna fördelar i form av god bränsleekonomi och ett bekymmersfritt ägande, säger Mats Franzén.
Se en film om Euro 6 på http://youtu.be/UbBsYbNj2GA.
Fakta Volvo D13 460 för Euro 6
• Rak sexcylindrig 13-litersmotor med 460 hk.
• Max effekt vid 1400 till 1900 varv/min 338 kW.
• Max vridmoment vid 1000 till 1400 varv/min 2300 Nm.
• Automatiserad växellåda, Volvo I-Shift.
• Engine brake VEB+ vid 2300 varv/min: 375kW.
• Finns till Volvo FH, 4×2/6×2, dragbil och jämnlastare, inklusive fordon för transport av farligt gods (ADR).
• Finns både till vänsterstyrda och högerstyrda fordon.
Fakta Euro 6
• En femtedel så stora utsläpp av kväveoxider som Euro 5.
• Hälften så stora utsläpp av partiklar som Euro 5.
• Det blir obligatoriskt att uppfylla emissionslagstiftningen ner till en omgivande temperatur på minst minus sju grader.
• Emissionslagstiftningen omfattar kväveoxider (NOx), partiklar (vikt), partiklar (antal), ammoniak (NH3), kolmonoxid (CO) och kolväten (HC).
Efter knappt två dygn till havs tog Thomas Blixt hem segern i SM i havskappsegling, samtidigt som teamet tog en andra plats totalt i årets ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt). – Det känns skönt att få visa vad TP52:an och teamet verkligen går för. Vi har väntat på den här segern, sa Thomas Blixt efter målgången i Sandhamn.
SM-klassen ingick som en del av årets ÅF Offshore Race. Inför den avgörande tävlingen låg Blixt Pro Sailing från KSSS trea efter första SM-deltävlingen i Sandhamn Open.
Thomas Blixt och hans vassa TP52 kolfiberbåt Blixt Pro Sailing var en av favoriterna i årets ÅF Offshore Race, som samlat fler potenta 50-fots racerseglare än någonsin. Efter en svag inledning, där vindarna gynnade de mindre båtarna, låg Blixt på 14:e plats efter skärgårdsseglingen från starten i Stockholm och ända ner till Fårö.
– Från Östergarn på Gotland kryssade vi sedan hela vägen till Hoburgen och klättrade till andra plats. Vi seglade in 45 minuter på svåraste konkurrenten Ralf Aspholm, berättar Thomas Blixt som förklarar att TP52:an går som bäst på kryssbogar och i hård vind.
Utanför Visby hade Blixt Pro Sailing kommit ikapp och förbi Ralfs Sinergia 40 DataCom och behöll sedan SM-ledningen och andraplatsen totalt i ÅF Offshore Race efter Johan Frost´s Camilla ända in i mål.
– Vi är mycket nöjda med racet och SM-segern. Allt har fungerat perfekt ombord, bra strategi av Stefan Winberg och fantastiskt bra teamarbete. Nu är det VM i Helsingfors i augusti som gäller, och helt klart har vi fått blodad tand och segervittring, avslutar Thomas Blixt.
Foto: Oskar Kihlborg.
Pelle Petterson har valts in i Stena Match Cup Sweden Hall of Fame. Den idag 80-åriga seglarlegenden erövrade 1964 ett OS-brons i starbåt tillsammans med Holger Sundström och 1972 ett OS-silver med Stellan Westerdahl. 1969 vann han ett VM-guld.
Hall of Fame-juryns motivering lyder:
“Pelle Petterson är inte bara en ikon inom svensk idrottshistoria med medaljer i både världsmästerskap och olympiska spel. Han har också varit en drivande kraft bakom de svenska utmaningarna i America’s Cup 1977 och 1980, vilket blev en språngbräda för modern svensk matchracingsegling. Hans arv har hjälpt till att fostra många svenska skeppare till framgång på den globala arenan inom matchracing. Pelles breda erfarenhet inom kappsegling och design har legat nära utvecklingen för Stena Match Cup Sweden och hans namn har synts på tävlingsbåtarna under många år.”
– Jag känner mig mycket hedrad att få plats i den här samlingen av fantastiska seglare. Stena Match Cup Sweden har betytt oerhört mycket för seglingssporten och i synnerhet för matchracing. Det gör mig därför särskilt stolt och varm i hjärtat att få bli utvald till Hall of Fame i det här sammanhanget, sa Pelle Petterson i sitt tacktal.
Vid sidan av seglingsframgångarna är Pelle Petterson mest känd för att ha konstruerat Volvo P1800 och en lång rad båtar, bland annat klassiska Maxi. Totalt har fler än 85 000 båtar tillverkats efter Pettersons ritningar.
Pelle Petterson är den tredje seglaren som väljs in i Stena Match Cup Sweden Hall of Fame. Peter Gilmour, Nya Zeeland, och Magnus Holmberg, Sverige, valdes in 2009.