Nyheter

I fjol kontaktade 1 432 båtägare Sjöassistans för att begära asisstans. Men fler än var fjärde saknade försäkring som täcker bogsering. En bogsering kan kosta uppåt 16 000 kr, visar nya siffror. Därför är det väldigt viktigt för båtägare att se över sitt försäkringsskydd.

– En normal bogsering kan kosta så mycket som 16 000 kr. Uppmaningen är därför självklar – se över ditt försäkringsskydd så att assistans ingår i din båtförsäkring, säger Jens Johansson, vd för Sjöassistans ägarbolag NMSS.

Merparten av de båtägare som förra året sökte hjälp med bogsering från Sjöassistans hade någon form av assistansförsäkring, antingen hos Sjöassistans eller hos ett försäkringsbolag. Men 392 båtägare, en dryg fjärdedel, hade det inte. Av dessa var det 179 som beslutade att anlita assistans.

– Det visar att fler än 200 båtägare avstod från en assistans som de egentligen behövde på grund av kostnaden. Förutom att det försämrar sjösäkerheten markant, så tar det bort en del av glädjen och det positiva med båtlivet om man inte kan få hjälp utan att bli ruinerad, säger Jens Johansson, vd för Sjöassistans ägarbolag NMSS.

Om man som båtägare plötsligt behöver hjälp till sjöss, men saknar försäkring, kan det bli en dyrköpt erfarenhet. Kostnaden för den vanligaste typen av bogsering kan bli så hög som 16 000 kr. Den utgiften får en båtägare utan assistansförsäkring betala helt ur egen ficka. Något som kunde ha undvikits med rätt försäkringsskydd.

– Dagens moderna båtar och dess utrustning kräver helt andra resurser och kunskaper än tidigare i händelse av skada eller haveri. Ju fortare en båt och dess besättning kan få assistans, desto lägre blir kostnaderna för alla och tryggheten ökar. Därför uppmanar jag båtägare att se till så att de har en assistansförsäkring, säger Krister Ek, vd för Nordisk Yacht Assurance, som har lång erfarenhet av besiktning och reglering av båtskador.

Info: www.sjoassistans.se

Foto: Sjöassistans.

Utanför Södertälje, vid farleden på norra Mörkö, ligger Skansholmen. Det är en skärgårdspärla som lockar såväl båtfolk, campare som besökande gourmetgäster från när och fjärran. Skansholmens Sjökrog är rankad som en av Sveriges topprestauranger. Här serveras också restaurangens eget brännvin från Skansholmens brännvinsbränneri.

Maten tillagas av köksmästare Adam Sjöberg och hans team av kockar, serveringen sköts av Sandra Rundqvist med personal. På Skansholmen finns också Bistron med sina lättare rätter och gigantiska räksmörgåsar och Bistrons 250 gr egentillverkade hamburgare. Vissa kvällar har Bistron även underhållning.

Starten för årets säsong har skedde under den gångna helgen.

Sandra (restaurangchef) och Adam (köksmästare) styr i restaurangerna respektive köken. Sandra är en norrländska från Östersund och har jobbat på Skansholmen flera säsonger. Vintrarna har Sandra tillbringat i Åre som restaurangansvarig. Adam har som Sandra varit flera säsonger på Skansholmen. Adam är mest känd som “glada kocken på Skansholmen”.

Nytt för i år är att Adam kommer att röka delikatesser såsom korv, fisk m.m.

Ulla (Adams högra hand) kommer i år att få än större frihet i köket och kommer att baka en massa gott bröd , bl.a eget knäckebröd. Ulla är också hjärnan bakom satsningen på våra desserter och ostbrickor.

Till båtsäsongen byts alla förankringar av bryggorna.
Restaurangen har under våren fräschat upp marinans servicehus och kommer under maj att fortsätta med det arbetet.

Info: www.skansholmen.com

Andra lördagen i februari nästa år delar Båtmässan i Göteborg för första gången ut det nyuppsatta hederspriset Årets Segelbåt. Priset är ett initiativ av seglaren och båttestaren Curt Gelin, som menar att det är dags att premiera intressanta nya segelbåtar även i Sverige och att ge skandinaviska båtar samma chans som europeiska att bli uppmärksammade.

– Under mina år i juryn för European Yacht of the Year såg jag hur en del mindre varv i Sverige och Danmark med nya intressanta båtar inte tog sig till testerna i Ijmuiden eller Barcelona och därför inte kunde komma ifråga. Med Årets Segelbåt får alla nya segelbåtar som säljs i Sverige samma förutsättningar när testerna sker i våra vatten, säger Curt Gelin om bakgrunden till priset.

Bengt Wallin projektledare för Båtmässan i Göteborg ser fram emot mässans roll i Årets Segelbåt.

– Göteborg är Sveriges seglingshuvudstad så vad är naturligare än att Årets Segelbåt utses på Västkusten. Båtmässan inleder båtsäsongen och med Årets Segelbåt vill vi locka nya och fler besökare med bl. a prisutdelningen inför publik. Vi vill också medverka till att skapa en god tradition i samma stil som Årets Båt i andra länder.

I projektet ingår även maringuiden.se, som med Årets Segelbåt ytterligare vill bredda sitt utbud. Dick Jexby, ägare förklarar

– Som medverkande i Årets Segelbåt blir vi mer aktiva och ett naturligt forum för alla som är intresserade av nya segelbåtar. Tester av alla nyheter, som kan bli aktuella för priset, kommer fortlöpande att publiceras på maringuiden.se. Vi kommer också finnas på plats på Båtmässan.

Av rättviseskäl utses Årets Segelbåt i tre kategorier:
Familjebåtar, prestandabåtar och lyxbåtar.

För bästa beslutsunderlag nominerar och testar en allsidig jury båtarna. Den består Jacqueline Widström projektutvecklare på Svenskt Marintekniskt Forum, Lena Jexby webbredaktör på maringuiden.se, Rolf Eliasson känd båtkonstruktör, Bert Andersson, storseglare, Mats Hovde, Båtmässan i Göteborg samt Curt Gelin bekant båtjournalist. Kriterierna är seglingsegenskaper, design, nytänkande, kvalitet och prisvärdhet.

Tre båtar i varje kategori kommer att nomineras, vilka tillkännages månadsskiftet augusti/september. Efter detta testseglar juryn båtarna, utser vinnarna, som dock hemlighålls fram till Båtmässan i Göteborg 2013, där den spännande prisutdelningen sker inför publik.

Wichard presenterar en nyskapande utmanare till de traditionella blocken. Konstruktionen är en vidareutveckling av succén med MX-schackeln, som lanserades 2010. MXL Soft Block är särskilt lämpat för höga laster och kan ersätta konventionella block i ett antal olika funktioner på en båt, t ex mastfotsblock, kastblock, genuatravare, uthal, barberhaul och i kaskadutväxlingar. MXL passar i stort sett överallt och är säkert, starkt, lätt och underhållsfritt.

Pressrelease:

MXL Soft Block har gjort en tidigare omöjlig ekvation möjlig, MXL kombinerar oslagbar styrka med extremt låg vikt och små mått. MXL är upp till tre gånger starkare än ett standardblock, till en bråkdel av vikten. Tillverkad i ett stycke i hårdanodiserad aluminium för maximal livslängd. Inga rörliga delar som kräver underhåll.

Funktionen hos MXL utmärker sig för sin flexibilitet. Den är lätt att montera och flytta, inga verktyg krävs. Levereras med en Dyneema-loop som kan monteras på två olika sätt, för i stort sett alla typer av fästpunkter. Blockets radie är utformad för minsta friktion. MXL Soft Block är patenterad.

MXL passar alla typer av linor och finns i tre olika storlekar: MXL6 för lina upp till 8mm, max arbetslast 1000kg, vikt 20g. MXL 8 för lina upp till 10mm, max arbetslast 1400kg, vikt 40g. MXL 10 för lina upp till 14mm, max arbetslast 2400kg, vikt 82g.

Pris från 567 kr.

Info: www.lirosropes.se

Princess 56 är den senaste nyheten från engelska Princess Yachts. Båten kommer, enligt tillverkaren, att sätta en ny standard för flybridgebåtar. Båten kombinerar en rymlig interiör med ett stort socialt utrymme för gemenskap med familj och vänner både inne i båten och på däck.

Det stora utrymmet för mat och gemenskap har ett rejält matbord i teak. Där finns också väl tilltagna sittytor och en teakbesatt trappa som leder ner till badplattformen, som kan utrustas med hydraulik för höjning och sänkning. Detta är en lyxig men intressant detalj som gör det lättare att använda båtens alla utrymmen, sjösätta jollar med mera.

Ända sedan lanseringen av den första Princessbåten, 1965, har Princess varit i ledningen vad gäller tekniska innovationer, sjövärdighet och tidlös design. Många båtbyggare tittar extra på varje ny modell från det engelska varvet för att hämta inspiration och se hur trenderna utvecklas.

Princess första flybridgebåt lanserades 1973, det var Princess 37. Den revolutionerade märkets huvudmarknader och den Plymouthbaserade båtbyggare inledde en fantastisk expansion med den modellen som grund.

För designen av den nya Princess 56 svarar företagets egna designers och konstruktörer. De har lagt all energi på att utveckla en båt som ska motsvara marknadens högt ställda krav och förväntningar.

Den stora flybridgen ger en fin panoramautsikt och här finns även plats för att äta middag. Här finns en stor wetbar komplett utrustad med handfatm kyl och grill. Förarplatsen är hopbyggd i en L-soffa tillsammans med passagerarsätet.

I salongen har många exklusiva material använts. Den stora sittgruppen är i form av ett U och pentryt väldigt väl utrustad.

Under däck är ägarkabinen placerad akteröver/midskepps för att kunna dra fördel av stora panoramafönster i båtens sidor. I fören finns en rymlig gästkabin. En tredje kabin (tillval) har plats för fler gäster eller besättning.

Skrovet har en djup V-form för att garantera goda sjöegenskaper. Enligt Princess är planingströskeln låg och båten har en god bränsleekonomi.

Skrovet har byggts med den senaste vakuumtekniken (Resin Infusion Technology) för att få ett starkare och lättare slutresultat och bättre räckvidd.

Tekniska specifikationer
Längd: 18,11 m
Bredd: 4,7 m
Vikt: 26,8 ton
Bränsletank: 2 650 liter

Info: www.princessyachts.com
Info: www.svensktbatcenter.se
Info: www.inamarin.se

Camper knappar nu in på ledande Puma (bilden), som har svårt att hålla undan i ledningen av Leg 6. Med 2 300 Nm kvar till målet i Florida skiljer det bara 6,5 Nm mellan de båda ledande båtarna medan Groupama, som ligger sist, har 99 Nm till ledaren. Vädret har varit varierande de senaste dygnen med hård storm nattetid.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

It has been a long, hard night for PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA), who have been fighting to stay in pole position on Leg 6 of the Volvo Ocean Race to Miami. As the leading trio of PUMA, CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) and Telefónica (Iker Martínez/ESP) fought against black, wind-sucking clouds in the midst of the Doldrums, PUMA bled miles continuously throughout the night.

PUMA’s lead of 30 nautical miles (nm) from Telefónica at 1300 GMT on Monday was eroded painfully when, at 1900 GMT, CAMPER swept into second position, 26 miles astern. Throughout the night, hard-pushing CAMPER and Telefónica continued to apply the pressure, closing to within seven nm at 0400 GMT this morning. By 0700 GMT, the margin had narrowed a fraction more to just 6.2 nm, with third-placed Telefónica just a mile astern of CAMPER.

As the squalls rolled through, bringing rain with them, the crew of PUMA tried every sail they had on board to keep the black boat moving, but to no avail. A final squall brought CAMPER and Telefónica within sight, while PUMA lay becalmed with only the mainsail hoisted. There was not enough breeze even to unfurl a headsail. With the keel canted to one side to prevent the boom from sweeping uncontrollably across the deck, the PUMA crew could do nothing.

“We still hate clouds. We hate them – even the pretty ones. They ruin our days and plague our nights and they’ve just done it again”, wrote Media Crew Member Amory Ross. “One massive, unavoidable green glob on the radar and an ominously dark splotch on the horizon indicate imminent doom. Nothing can prepare you for the gut-wrenching conclusion once its run its course and stolen your wind, hopes and in this case, your hard-fought lead.”

Meanwhile, Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) have been able to bring their deficit back under 100 nm and at 0700 GMT were 82.7 nm adrift of the leaders. Groupama (Franck Cammas/FRA), who have also been struggling for much of Leg 6, are poised to break through the 100 nm barrier too, as both teams continue to make good speed while the leaders hit the wall in the Doldrums.

The leading pack is 290 nm southeast of Cayenne in French Guiana, making a miserable average speed of three to four knots. Today is set to be another painful once as the fight to reach the steady northeast trade winds continues.

“Swedish Yacht Crew School” har startat en extra tilläggsutbildning för sina kunder, gamla och nya elever – ”Swedish Air Jet School” – där de utbildar kabinpersonal för privata jetplan. Anledningen är olika förändringar inom yachtvärlden där utvecklingen av yachter har gått från allt ifrån jacuzzis till helikoptrar och privata jetplan.

Pressrelease:

– Varför ska inte jag ha en sådan extra utbildning att kunna erbjuda mina kunder, elever och andra människor som drömmer om att arbeta ombord på en Privat Jet?, berättar Malin Linder, grundare av Swedish Yacht Crew School.

Att svenskar är kända för sitt rykte om att vara lojala och hårt arbetande är något som Malin med glädje kan erbjuda sina kunder runt om i världen.

– Som det ser ut idag vet vi att vem som helst kan få arbete på en privat jet utan någon tidigare erfarenhet eller kunskap, men det gäller andra regler för kabinpersonal ombord privata jet från och med april 2012, tillägger hon.

– Jag skulle inte vilja skicka i väg människor från min privata skola utan ordentlig erfarenhet och kunskap vilket gjorde att jag i samband med starten av den nya tilläggsutbildningen inledde ett samarbete med utbildningsföretaget CAT of Sweden, Cabin Aviation Training, i Sollentuna. Jag anser att de har ett likvärdigt arbetssätt, etik- och moraltänkande som mig och mitt företag vilket känns både betryggande och stabilt, fortsätter hon.

– Hela tanken kring detta är att få mina elever att känna sig fullärda och fått med sig ett starkare självförtroende på vägen mot sin nya yrkesroll så att de kan ta steget ut i världen och börja arbeta som Cabin- eller Yachtpersonal och känna att både Swedish Air Jet School och Swedish Yacht Crew School finns med om det uppstår olika komplikationer eller dylikt framöver, säger hon.

Malins företag har inte bara svenska samarbetspartners utan också har fått många utländska.

– Att även kunna förbereda redan utbildade flygvärdinnor och stewards in i vår yachtvärld till havs är otroligt roligt. Men vi står för säkerhet och hög arbetsmoral så jag skickar inte iväg någon på jobb utan vårt etiska synsätt. Rätt person på rätt plats – sen kan vi inget annat än att njuta av att de har fått jobb och vi på skolan av våra elever som har hittat rätt val i livet, avslutar hon.

Info: www.swedishyachtcrewschool.net

I sommar drabbar världens främsta dambesättningar återigen samman i rafflande matchracingmöten på Kyrkviken i Lysekil. Den 6–11 augusti är det dags för sjunde upplagan av Lysekil Women’s Match, med en prispott på hela 300 000 kronor.

– Den härliga stämningen och det starka stödet från åskådarna på Släggö lockar minst lika mycket som prispengarna, skrattar danska fjolårssegraren Camilla Ulrikkeholm, som givetvis återkommer för att försvara sin titel.

2004 seglades Lysekil Women’s Match för första gången. I morgon lördag är det 100 dagar till 6 augusti, då årets tävling drar igång. I fjolårets final vann Camilla Ulrikkeholm över australiensiskan Nicole Souter med tre raka matchsegrar, och i sommar laddar hon med VM i Långedrag för att komma i toppform till Lysekil Women’s Match:

– Ja, det blir två stora tävlingar för oss på den svenska västkusten i sommar, men det har vi förstås inget emot, säger Camilla Ulrikkeholm, som tillsammans med sina fem besättningsmedlemmar tävlar för KDY i Skovshoved.

Vid detta danska matchracingcenter i Öresund drillas besättningarna i likadana båtar som tävlingsbåtarna i Lysekil Women’s Match. Det handlar om 11 meter långa och 4 ton tunga kappseglingsredskap av typen DS 37, speciellt utvecklade för snabba manövrer och täta möten i matchracing:

– Det är förstås en fördel för oss att få segla i likadana båtar som på hemmavattnen, men vind, ström och det taktiska spelet på banan påverkar ju också resultatet en hel del, påpekar Camilla Ulrikkeholm.

För initiativtagaren och projektledaren Anna Holmdahl White och hennes stab från arrangerande Sailnet och Lysekils SS Gullmar, är det 100 bråda dagar som nu återstår till tävlingsstarten:

– Det är roligt att vara igång med förberedelserna, som går planenligt. Många av de inbjudna seglarna vill gärna komma tillbaka till Lysekil och försöker få in evenemanget i sin späckade tävlingsplanering, kommenterar Anna Holmdahl White, och ber att få återkomma med presentation av fler deltagande världsstjärnor under våren.

– Ja, vi har några riktigt intressanta namn på gång, som säkerligen kommer att ge den initierade publiken en lika spektakulär seglingsshow som de har vant sig vid att få i Lysekil under matchracingseglingarna, avslutar Anna Holmdahl White.

Lysekil Women’s Match är med 300 000 kr i prispengar världens största tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, media och prispengar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan förstås och följas av publiken.

Tolv av världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i den sjunde upplagan av Lysekil Women’s Match, som arrangeras av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar.

Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem. Midroc, Phonera och Musto är partners och Lysekils Kommun värdstad.

Mix Megapol 101,5 direktsänder tävlingarna lokalt under hela evenemanget.

Info: www.lysekilwomensmatch.se

Foto: Dan Ljungsvik/LWM.

Hallberg-Rassys webbsida har fått en rejäl ansiktslyftning. Företaget har varit online i 16 år och var ett av de första båtvarven i på nätet. Redan från start var webbsidan ovanligt innehållsrik. Efterhand kompletterades den med mer och mer information. Idag finns hela 6 000 undersidor med filmer, broschyrer, ingående instruktionsböcker för båt, motor och mast.

Där finns fullskärms-360-gradersvyer av inredningar och maskinrum, tusentals stillbilder och detaljerad information om alla modeller Hallberg-Rassy någonsin byggt. Här finns även vaggskisser, farttabeller, bränsleförbrukningstabeller och transportmått.

En särskilt omtyckt avdelning är Owner’s Gallery, dit Hallberg-Rassyägare får skicka in sina egna bilder. I Owner’s Gallery finns över 2 000 bilder från jordens alla hörn: bilder på Hallberg-Rassy-båtar vid kameler, isberg, pingviner, vattenfall, palmer och vit sandstrand, för att nämna något.

Info: www.hallberg-rassy.com

Företagets ägare, Steve Franzén, har mer än 30 års erfarenhet av segling på olika nivåer och karaktär långsegling såväl kappsegling i och nära skärgård som havskappsegling. Sedan årsskiftet 2005 -06 är Apollo Sails Sverige representant/återförsäljare för välrenommerade polska segelmakaren Apollo Sails.

– Vi är glada att fortsatt kunna erbjuda landets seglarskolor, båtklubbar och privatpersoner ett Optimistjollesegel till sensationellt lågt pris, säger Steve Franzén.

Optimistjollesegel kostar från 995:-/st. Vid köp av fem eller fler segel leverans fraktfritt inom Sverige.

Apollo Sails erbjuder även rullsystem för gennaker och Code 0 segel. Rullen är gediget byggd i rostfritt med underhållsfria kapslade lager och finns i två storlekar. Den mindre, Apollo Xs, för segel upp till 30 m2 Pris 3.995:- inkl moms. Den större modellen, Apollo Xm, passar segel i storlek 30 – 60 m2 Pris 4.995:- inkl moms. Antitorsionslina och ändlös lina ingår ej.

Info: www.apollosails.com

Regeringen har beslutat att Kustbevakningen får ställa ett av sina sjöövervakningsflygplan med personal till förfogande för deltagande i EU:s marina insats Atalanta utanför Somalias kust. Kustbevakningens deltagande kan inledas under andra halvåret 2012 och ska pågå under högst fyra månader.

– Kustbevakningen deltog med ett sjöövervakningsflygplan med stor framgång i operation Atalanta under våren 2010, det är bra att Sverige åter kan ställa upp med en resurs som är mycket efterfrågad inom insatsen. Kustbevakningens bidrag kommer utöver huvuduppgiften, skydd av FN:s mattransporter, även bidra till att skydda såväl svensk som övrig internationell handelssjöfart. Kustbevakningen kan utöver flygets tekniska kapacitet även tillföra insatsen kompetens inom “Law Enforcement-området” säger försvarsminister Karin Enström.

Det svenska bidraget från Kustbevakningen kommer att ställas under EU:s operativa ledning. Bidraget utgör ett efterfrågat stöd till insatsen. Den totala kostnaden för Kustbevakningens insats får uppgå till 60 Mkr.

För en säker och hållbar utveckling så vänder sig nu sjöfarten till Sverige och Sjöfartsverket. Sjöfartsverkets projekt MONALISA har väckt stort internationellt intresse och världens största kryssningsrederi, Carnival Corporation & plc, ansluter sig nu till projektet.

EU-kommissionen har lyft fram vikten av att ta fram kraftfulla åtgärder för att i framtiden undvika fartygsolyckor och genom en ny ansökan till EU-kommissionens TEN-T program tar nu Sjöfartsverket initiativ till en utökning av det pågående MONALISA-projektet. Sjöfartsverket ska tillsammans med Carnival Corporation & PLC utvidga projektets testområde från Östersjön till att även omfatta Medelhavet. Ett flertal fartyg från Carnival Corporation & plc olika bolag kommer att delta i testfasen av projektet.

– På grund av vårt geografiska läge är Sverige i högre grad än andra länder beroende av en stark och effektiv infrastruktur. Att leda ett projekt som syftar till att effektivisera sjövägarna, höja sjösäkerheten samt skapa en ekologisk hållbarhet är något vi på Sjöfartsverket är mycket stolta över. Omvärldens intresse för projektet bekräftar också att vi är på rätt väg, säger Jonas Vedsmand, Sjöfartsverkets marknadsdirektör.

MONALISA är ett innovations- och demonstrationsprojekt med mål att effektivisera och optimera sjöfarten samt minska såväl bränsleförbrukning som utsläpp. MONALISA 2.0 är ett direkt resultat av den positiva respons som Sjöfartsverket fått främst när det gäller utvecklingen av ett nytt koncept för dynamisk och proaktiv ruttplanering.

– Carnival Corporation är positiva till att få vara med i den fortsatta utvecklingen av ett projekt som vi tycker är mycket intressant. Vi ser fram mot att tillsammans med övriga partners utveckla ett övergripande europeiskt system för sjötrafikkontroll som på många sätt kommer att vara bra för sjöfarten, säger Andrew Paul, ansvarig för EU-projekt på Carnival Corporation & plc.

Internationella organisationer och företag har redan visat stort intresse för projektet som leds av Sjöfartsverket. Danska, norska, spanska och italienska myndigheter har redan anslutit sig till MONALISA 2.0 och samtal pågår med myndigheter från ett flertal andra länder.

– Vi på Sjöfartsverket är beredda att ta ansvar för framtidens sjöfart och koordinerinsansvaret för MONALISA 2.0. Vi räknar med ett stort antal partners i form av myndigheter, näringsliv och forskningsvärlden i flera EU-länder, säger Magnus Sundström, projektledare för MONALISA.

Info: www.monalisaproject.eu

Ålö vid Gamla Oxelösund blir ett nytt besöksmål i Oxelösunds skärgård. Skärgårdshemmanets byggnader restaureras och inreds för dagbesök och enklare övernattningar. Bryggor renoveras så att besökare kan komma med turbåt eller egna båtar. Ålö kommer att användas för rekreation, lärande, friluftsliv och kulturturism.

Nu är det klart att Oxelösund får 800 000 kronor från EUs strukturfonder för att återställa Ålö skärgårdshemman. Tillsammans med medfinansiering och ideellt arbete omfattar projektet insatser beräknade till 1,8 miljoner.

Nu börjar också utmärkning av stigar och vandringsleder så att besökare kan hitta till badplaser, lämpliga tältplatser och naturupplevelser. Det behövs också åtgärder för att återställa delar av jorbrukslandskapet vid skärgårdshemmanet.

– Det kommer att ta tre somrar att genomföra projektet men du kan besöka Ålö redan i år om än i begränsad omfattning. Från 2015 beräknas 100 övernattningar, dagbesökare och grupper på Ålö. Oxelösunds hembygdsförening är glada över att Ålö, som är Oxelösunds andra ö i storlek, återigen ska kunna besökas och bli ett levande besöksmål i Oxelösunds skärgård, berättar Christer Marklund.

Planerings- och informationsmöten ska genomföras under maj månad och onsdagen den 13 juni planeras en natur- och kulturvandring på Ålö. För dig som inte har egen båt kommer båtturer att gå mellan Gamla Oxelösund och Ålö.

Projektägare är Oxelösunds hembygdsförening och medfinansiärer är Oxelösunds kommun, PROMARINA, Oxelösunds Båt & Motor samt Dykarklubben Aquatic.

Modellerna Clean Land och Walker är i gummi med foder i neopren. Riktigt gummi färgar inte av sig – detta kan vara viktigt att informera de båtägare om, som är rädda om båtdäcken.

Dessa skor tål det mesta och kan tvättas – inte över 40 grader. Pris Clean Land ca 480 kr och Walker ca kr.

Info: www.bengt-ymen.com

Bygget av de fem nya kustbevakningsfartygen i Estland fortskrider med allt högre itensitet. Fyra fartyg är nu under byggnation i olika stadier, samtidigt. De byggs vid Baltic Workboats i Saaremaa i Estland. Det första fartyget, KBV 312, körs med varvsprovturer inför leveransprovturerna som beräknas ske i början på maj.

Pressrelease:

De prover som har gjorts så här långt ser bra ut, fartyget fungerar bra i sjön och med manövrering och navigering.

På KBV 313 är snickarna i full gång med inredningen, det görs system och kabelinstallationer. Ett mycket snyggt elinstallationarbete. Fartyget sjösätts denna vecka och levererans sker i sommar.

På KBV 314 slutförs svetsjobb och isolering av fartyget innan kabeldragning kan börja. Maskinerna är på plats och målning pågår.

KBV 315 ligger fortfarande i jiggen, däcket är pålagt och man har påbörjat svetsning av däcksutrustningen såsom räckverk, pollare med mera.

De flesta plåtarna till KBV 316 är tillskurna och väntar på att få svetsas ihop i jiggen, när den blir ledig för nästa fartyg.

Källa: Kustbevakningen.

Den pågående seglingen från Brasilien till USA (Florida) i Volvo Ocean Race är en helt annan upplevelse än den tidigare delsträckan. Båtarna har en fin segling i 10-15 knop under fina förhållanden och fältet är ganska väl samlat. I ledningen ligger Puma, 20 Nm före Camper.

Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:

In complete contrast to the atrocities of the Southern Ocean, Leg 6 of the Volvo Ocean Race from Itajaí to Miami is a breeze, particularly for PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read/USA). Overnight PUMA steadily extended their lead over CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS, by averaging a steady 15 knots on a broad reach towards the turning point at Recife some 235 nautical miles ahead on the north east coast of Brazil.

At 0700 GMT this morning, CAMPER had improved their boat speed to 15.2 knots to reduce PUMA’s lead by a mile to 19.20 nm and the rocket ship that is Telefónica (Iker Martínez/ESP), in third place to leeward of the pack, gained four miles on PUMA, averaging 16 knots. Meanwhile, Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) and Groupama (Franck Cammas/FRA) had all made losses, Groupama slipping back a further 12 nm to languish 94 nm behind the leader and only making a worrying 10.5 knots.
As PUMA continues to set the pace, the crews are making the most of the near-perfect conditions. The sea is flat, it’s warm and dry on deck and, as sleep is easy and plentiful, it’s no hardship to wake up for a watch or sail change. What could almost have been considered a boring leg has been made fun for the crew by on-the-rail chitchat and planning for the future. It will, however be short lived as according to PUMA navigator Tom Addis the fleet are approaching an area of the racetrack that will be largely dominated by clouds. “We’ll be active at all hours of the day and night from here on in,” he said.

Once round the north east corner of Brazil, the wind should become more favourable, allowing the fleet a choice of where to cross the equator and then pass through the Doldrums for the final time. The Doldrums are usually fairly narrow in the west Atlantic, so the passage through should be without too much difficulty, just a narrow band of squalls and calms for the crews to negotiate before finding the trade winds on the other side. The equatorial current will also give them a helping hand as they head towards the Caribbean next week.

Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race.

Nu kommer en helt ny 10 m båt från danska X-Yachts, som lanserade sin första 33-fotare, X-102, 1981. Båtmodellen vann de officiella världsmästerskapen för ORC Offshore racingbåtar (The Three Quarter Ton Cup) totalt sju gånger på 80-talet och blev därmed legendarisk på kappseglingsbannorna. Nu lanseras en helt ny 33-fotare med namnet Xp 33.

Sammanlagt har 250 X-102s och X-3/4 Tons byggts genom åren.

Nästa 33-fotsmodell var X-99, som blev en helt egen klass och fick officiell status som egen klass av det internationella seglarförbundet, ISAF. Över 550 exemplar byggdes av denna framgångsrika modell.

Även de senare X-332 och X-har blivit väldigt populära med närmare 450 båtar byggda totalt av de två modellerna och 2007 introducerades även X-34.

Denna helt nya 33 fots X-Yacht bär vidare arvet från X-Yachts allra senaste kunskaper inom kompositteknologin. Skroven är hellaminerade sandwichkonstruktioner där vakuum används vid tillverkningen för att få bästa förhållande mellan vinylester och skrovets fiberstruktur.

Denna teknologi introducerades 2008, när X-65 utvecklades och används nu alltså till fullo i i samtliga nya Xp modeller. Dessa omfattar nya Xp 44 (april 2011), Xp 38 (augusti 2011) och den helt nya Xp 50, som lanseras i april i år.

Nya Xp 33 är lättare än många av sina konkurrenter land produktionsbåtarna på kappseglingsbanorna. Förutom den nya lamineringsteknologin har varje detalj i båtarna analyserats och undersökts för att få helt rätt balans och viktförhållande. På däck är bland annat trimlinorna helt friliggande för att hålla konstruktionen så enkel som möjligt. Båten har inga skrovventiler och ett begränsat antal öppningar i däck.

Under däck är hela interiören bygd i lättviktsmaterial. Enligt varvet kommer idén med en enkel och effektiv båt att ge Xp 33 mycket goda prestanda.

Jämfört med gamla X-99 väntas den nya Xp 33 segla minst 10% snabbare VMG (velocity made good) mot vinden i medelvindar och mellan 10 och 15% snabbare i friska vindar.

Xp 33 får även nästan 70% högre stabilitet för att bära sitt 15% större segelplan (racingstor och asymmetrisk spinnaker).

Kolfiber används som standard i bland annat främre bommen och rorkulten. Båten levereras med aluminiummast och bom samt rodrigg.

Info: www.x-yachts.se

Regeringen har i dag beslutat att tillåta att Naturvårdsverket ger tillstånd till bekämpning av stickmygglarver med VectoBac G såvitt avser vissa s.k. Natura 2000-områden i Dalälvens översvämningsvåtmarker. Beslutet avser delar av Heby, Tierps, Älvkarleby, Sala, Avesta, Gävle och Sandvikens kommuner. Bekämpningen får genomföras utifrån vad som är nödvändigt för att göra situationen uthärdlig under sommarsäsongen 2012.

Massförekomsten av stickmyggor vid nedre Dalälvsområdet är ett allvarligt problem. Förhållandena har vissa år varit olidliga för människor, som inte längre har kunnat vistas utomhus.

– Om det blir en stor mängd stickmyggor kan det innebära en fara för människors hälsa. Det är ett väsentligt allmänintresse att begränsa kläckningar av stickmyggor, säger miljöminister Lena Ek.

Naturvårdsverket har vänt sig till regeringen efter en ansökan från NEDAB, Nedre Dalälvens Utvecklings AB. Ansökan gäller bekämpning från helikopter och för hand. Ärendet har beretts av Miljödepartementet, eftersom det rör en prövning enligt miljöbalken.

I förhållande till ansökan får bekämpning endast ske där mängden stickmyggor vid något mättillfälle under de senaste 10 åren uppgått till minst 5 000 per fälla och fångstnatt. Områdenas närmare avgränsning ska fastställas av Naturvårdsverket vid den fortsatta tillståndsprövningen.

För att öka kunskapen om eventuella negativa effekter av bekämpning med VectoBac G i området har regeringen ställt villkor om att bekämpningen ska följas upp.

– Vi har varit angelägna om att kunna ge boende i området snabbt besked om en bekämpning av områdena för en bättre boendemiljö. Vi ger därför nu beskedet att Naturvårdsverket kan gå vidare att ge tillstånd för myggbekämpning. Samtidigt är det viktigt att vi försöker hitta sätt att hantera detta mer långsiktigt, säger miljöminister Lena Ek.

Ett omfattande arbete för att hitta alternativa lösningar pågår inom det landskapsstrategiprojekt som Länsstyrelsen i Gävleborg driver. Syftet med projektet är bl.a. att finna långsiktiga lösningar för att komma till rätta med grundorsakerna till problemen i området. Det handlar bl.a. om restaureringsåtgärder som ökad hävd av älvängar och ett samarbete med berörda aktörer för att kunna få till stånd en förändrad vattenföring, vilket förväntas ha en positiv effekt på den biologiska mångfalden och samtidigt påverka stickmyggsproduktionen negativt.

Återkommande bekämpning med VectoBac G är varken ekonomiskt eller ekologiskt hållbart. Det är därför viktigt att arbetet med regionala landskapsstrategier och skötselinsatser som kommit igång genom länsstyrelsens regi för att finna mer långsiktiga lösningar fortsätter.
Vectobac G är ett biologiskt bekämpningsmedel som är avsett att användas mot stickmygglarver. Kemikalieinspektionen godkände medlet, med vissa villkor, för bekämpning av stickmygglarver den 19 mars 2010.

Stockholms Hamnar fick ett glädjande besked idag när Högsta domstolen meddelade att planeringen av godshamnen på Norvikudden i Nynäshamn kan fortsätta, och hela länet kan sjövägen förses med miljövänlig frakt. – Med den nya godshamnen på Norvikudden säkrar vi varuförsörjningen för den snabbt växande Stockholmsregionen och ökar andelen miljövänlig frakt i hela länet, säger Johan Castwall, VD Stockholms Hamnar.

Högsta domstolen valde att inte meddela prövningstillstånd för de överklaganden som kom efter den positiva domen för Norvikudden i Miljööverdomstolen i december 2010. Beskedet innebär att Miljööverdomstolens dom ligger fast och att planeringen av hamnen kan gå vidare. Nu går ärendet tillbaka till Mark- och miljödomstolen för fastställande av villkor för hamnbygget. Villkoren förväntas att tas upp till prövning inom ett halvår.

– Dagens beslut är mycket glädjande. En lång process närmar sig sitt slut. Vi har nu fått tillstånd att bygga den nya godshamnen på Norvikudden och ser fram emot att Mark- och miljödomstolen tar upp målet angående villkoren så snart som möjligt, säger Johan Castwall.
Stockholms Hamnar bygger en godshamn på Norvikudden för att trygga effektiv varuförsörjning till den starkt växande Stockholmsregionen. Hamnen behövs för att på ett hållbart sätt möta framtidens krav på ökade volymer och större fartyg.

Hamnen i Nynäshamn kommer att ägas av Stockholms Hamnar, som är ett helägt dotterbolag till Stockholms stadshus AB.

Navigare Yacht Service har verkat som kvalitets varv under flera år i Lavrion/Grekland. Syftet har främst varit att serva, hantera och projektleda Navigare Yachtings stora charterflotta över hela världen. De ständigt varierande uppdragen har gjort att varvet idag har en stor kunskap inom samtliga områden som berör båtar i alla storlekar. Nu har varvets faciliteter vuxit tillräckligt mycket för att hantera och serva andra båtar.

Navigare Yacht Service kan åtgärda allt ifrån att bygga båtar från grunden till enklare service arbeten, vinterförvaring och marinaplatser. Vilket alltid sker med rimliga, försiktiga och fasta prissättningsprinciper. Allt för att göra kunden trygg, nöjd och viljan att komma tillbaka.

Navigare Yacht Service erbjuder även 24 timmars service, oavsett var kunden befinner sig när ett problem uppstår finns det möjlighet för personalen att ta sig dit för att på plats göra en besiktning av skadan och hjälpa till med bogsering samt om möjligt minimera kostnader och problem. Som ett stort och erkänt skandinaviskt bolag vet man att man som kund eller partner inte vill ha obehagliga överraskningar i form av justerade priser i efterhand. Därför tillämpas alltid fasta priser och tydliga ramar för när arbeten skall vara klara.

Info: www.navigareyachtservice.com