Liros lanserar en ny generation ultrastarka linor speciellt framtagna för de mest krävande applikationerna ombord. Liros Control-XTR är utvecklad för bästa grepp i stora avlastare. Med en kärna i Dyneema SK90 blir linan särskilt lämplig för extrema arbetslaster ovan däck. SK90 ger också en arbetstöjning understigande 1% och gör LIROS Control-XTR lätt att splitsa.
Tack vare höljets speciella mix av värmeresistenta fibrer är Liros Control-XTR exceptionellt tålig mot nötning och skav.
Kärnan i Liros Control-XTR består av flätad Dyneema SK90 som är försträckt med Liros unika HSS (Heat Stretch System). Kärnan är behandlad med Liros Coating i en matchande färg till höljet.
Höljet är tätt 32-flätat och består av 50% hårt spunnen Technora Black och 50% hårt spunnen High Tenacity polyester.
Liros Control-XTR finns i dimensionerna 6, 8, 10, 12, 14, 16 och 18 mm i färgerna vit/svart, röd/svart, blå/svart och grön/svart. Pris från 69 kr/m.
Info: www.lirosropes.se
Här är den ultimata husbåten. Det är det holländska varvet Pedro-Boat som presenterade den här helt boanpassade båten på årets båtmässa i Düsseldorf. Båten är specialgjord för skyddade vattenvägar. Pedro-Boat Liberty 12,5×4,5 m.
Pedro Liberty 1250 är inte något andra hem utan tänkt som en vanlig båt som ska kunna köras omkring och förtöjas där ägarna vill vara. Nyheten med den här båten är att det är en riktigt påkostad båt med hög komfortnivå.
Bakgrunden är att varvet ser fler och fler kunder som vill tillbringa allt mer tid i båten och gärna på Europas många skyddade vattenvägar. En växande grupp vill dessutom tillbringa även vinterperioden i båten och då gäller det att ha en välisolerad båt med goda utrymmen.
Interiören i Pedros båt är flexibelt gjord för att passa många användare och användningsområden. Förutom skjutdörrar till uteområdena har båten väldigt bekväma möbler, ett pentry med hög kvalitet och ett riktigt badrum.
Överbyggnaden är i ett enda plan, helt utan irriterande steg och trösklar. Tack vare detta kan Liberty även anpassas för den som har rullstol eller liknande. I fören finns en stor sittyta medan skarndäcken med sina gångytor skyddas av en väl tilltagen reling.
Båten uppges vara lätt att manövrera, även av ovana skeppare. Den är försedd med standard bog- och häckpropeller, vilket underlättar tilläggningar avsevärt och gör manövreringen extremt enkel. En finess är en speciell förtöjningsstolpe, som gör att båten kan förtöjas helt utan linor. I Sverige ser vi liknande lösning på till exempel pråmar som förtöjs genom att en stolpe körs ner i botten…
Standardmotorn i Liberty är en Volvo Penta diesel, men båten kan även förses med elmotor eller hybridsystem.
Från och med i sommar finns Libertybåtar för charter hos tyska Yachtcharter Römer i Müritz och i Berlinregionen. Info: www.yachtcharter-roemer.de
Tekniska specifikationer
Längd: 12,50 meter
Bredd: 4,50 meter
Höjd: 2,50 meter
Djupgående: 0,90 meter
Fart: 8 knop
Framdrift: Diesel, el eller hybrid
CE-klass: C
Info: www.pedro-boat.nl
– Vi välkomnar regeringens besked att Sverige nu fullt ut ska ta tillvara möjligheten att blanda in 10 procent etanol i bensinen och 7 procent biodiesel i dieseln, och att det blir möjligt att använda förnybar hvo-diesel till 15 procent utan beskattning. Beskedet innebär att vi kan minska koldioxidutsläppen från biltrafiken ytterligare och skapa mer marknad för miljövänliga biodrivmedel. Det säger Svebios vd Gustav Melin som kommentar till dagens debattartikel i Svenska Dagbladet av finansminister Anders Borg och energiminister Anna-Karin Hatt.
– Fortfarande saknar vi klarhet om vilka villkor som ska gälla för rena och högblandade biodrivmedel som E85, ED95, biogas och ren biodiesel (B100). Regeringen lovar att återkomma med besked före utgången av 2013, då den nuvarande skattebefrielsen går ut. Det är inte tillfredsställande att behöva vänta på ett sådant klarläggande ytterligare ett år eller mer. Risken är stor att många projekt senareläggs när investerarna inte vet vilka villkor som gäller.
– Regeringen bör också höja målet för förnybara drivmedel i transportsektorn 2020. Tio procent är för lite. Vi kan inte ha 90 procent fossila drivmedel 2020 om vi ska kunna uppnå en fossilbränsleoberoende fordonsflotta 2030.
Svebio – Svenska Bioenergiföreningen – är branschorganisation för företag som arbetar med att framställa, hantera och använda olika typer av biobränslen. Svebios ändamål är att öka användningen av bioenergi på ett miljömässigt och ekonomiskt optimalt sätt. Svebio grundades 1980 och har cirka 300 företag som medlemmar.
Info: www.svebio.se
En av Sveriges största friidrottsprofiler tar sig an den ultimata utmaningen. Malin Ewerlöf Krepp ska i år tävla i världens kanske tuffaste endagstävling, ÖTILLÖ, som avgörs i Stockholms skärgård 3 september.
– Det här är en stor utmaning för mig och det ska verkligen bli jättekul. Det enda jag är lite orolig för är om det är kallt i vattnet. Löpningen har jag och simningen ska jag också klara. Men den ska finslipas med hjälp av simtränarna Magnus Kjellberg och Micke Rosén, säger Malin.
Malin tävlar tillsammans med Stefan Ekström för Team Alewalds/Haglöfs i mixedklassen. Stefan har deltagit i tre tidigare ÖTILLÖ, då i herrklassen, med resultaten nia-sjua-tia. Av säkerhetsskäl tävlar man alltid i par i ÖTILLÖ.
Malin, som fyller 40 år i sommar, är en av Sveriges bästa medeldistanslöpare genom tiderna. Hennes främsta merit är ett EM-silver på 800 meter i Budapest 1998. Efter avslutad karriär och barnafödande har Malin kommit tillbaka till idrotten, främst som maratonlöpare. Hon vann SM-brons 2007 och samma år blev hon bästa svenska i New York Marathon på 2.46,50. Malin har fortfarande de svenska rekorden på 800 meter (1.59.44) och 1500 meter (4.05.49). Idag jobbar hon främst som löpcoach och har nyligen släppt en bok om löpning
I årets ÖTILLÖ blir det också en ”näringslivskamp”. På startlinjen står nämligen Peter Rejler, koncernchef för teknikkonsulten Rejlers, samt Patrik Attemark, VD för AAA Soliditet AB, som är nordens ledande leverantör av kredit- och affärsinformation. Dessa två gör upp om vem som är starkaste och mest uthållig inom näringslivet.
Tävlingen går som vanligt från Sandhamn till Utö i Stockholms Skärgård, vilket innebär drygt 54 km löpning och elva km simning. Det motsvarar cirka två Lidingölopp och närmare fyra Vansbrosimningar. Men det är tuffare än så. Löpningen sker ofta i obanad terräng och på hala klippor. Simningen är ibland bara korta sträckor i sund mellan öar, men också över öppna fjärdar där vågorna kan gå höga. Starten går i gryningen utanför Seglarhotellet i Sandhamn och drygt nio timmar senare springer segrarna i mål utanför Värdshuset på Utö.
ÖTILLÖ har plats för 100 tvåmannalag men är sedan länge fullbokad och det finns en väntelista med över 50 par som fortfarande hoppas på att få vara med. Följ uppladdningen inför ÖTILLÖ på nya hemsidan www.otillo.se. Där kan du också följa tävlingen live 3 september.
Info www.otillo.se
På initiativ av Coca-Cola Sverige städar idrottsföreningar stränder runt om i landet. Sammanlagt har 100 ton skräp plockats upp hittills och nu drar Sveriges största strandstädning igång för tredje året i rad.
En fimp i sjön låter inte som en stor miljöbörda, men bara en stump på en cigarrett kan döda tiotals fiskar. Dessutom skräpas våra stränder ned av pappers- och plastförpackningar, burkar, flaskor, engångsgrillar och annat.
Skräpet hotar inte bara djurlivet men är också ett tråkigt inslag för alla de som vill njuta av Sveriges vackra stränder. Därför anordnar Coca-Cola tillsammans med idrottens miljöorganisation Städa Sverige projektet Städa Strand, en nationell satsning för att få stränder fria från skräp.
I fjol städades 300 stränder och sammanlagt 55 ton skräp plockades upp. I år hoppas Coca-Cola och Städa Sverige att än fler ska engagera sig i detta viktiga projekt och därför låter vi föreningarna som städar dokumentera hur mycket renare stränderna blir efter att de rensat bort allt skräp via bilder.
– Skräpet på svenska stränder är inte enbart ett estetiskt problem, utan framför allt ett hot mot miljön. Det är rena vansinnet att det fanns hela 55 ton skräp att plocka upp under förra årets strandstädning, säger Städa Sveriges VD, Mats Wesslén.
Initiativet är en del av de många miljöengagemang som Coca-Cola driver för att skydda naturen och ta ansvar i alla led av en produkts livscykel. Under 2011 års strandstädning samlades 3 000 ungdomar från 114 idrottsklubbar från hela Sverige för att tillsammans göra något konkret för miljön.
– Det stora intresset från idrottssverige är mycket glädjande och det stora antal ungdomar som engagerar sig bidrar till att ytterligare öka kunskapen om den skada skräpet gör, säger Göran Holm, VD på Coca-Cola Enterprises Sverige.
Varje år lämnar svenskar 100-tals ton skräp kvar i anslutning till stränder. Föreningarna får en ersättning för sitt arbete baserat på vikten av det totala skräpet och den går oavkortat till de olika föreningarna.
Vikten av att skräpet omhändertas styrks av Naturskyddsföreningens sakkunnige i marina ekosystem, Ellen Bruno:
– Skräp i naturen, särskilt plaster, kan ta flera hundra år att brytas ner i naturen. Skräpet orsakar skada genom att djur äter upp dem och kvävs eller förgiftas. Djur kan också fastna i rep och snören.
Miljöfrågan har länge varit central för Coca-Cola och lyfter företagens eget ansvar i hållbarhetsfrågorna.
– Det är viktigt att vi svenska företag tar ansvar i hållbarhetsfrågan och den miljöpåverkan den egna verksamheten kan ha på Sveriges natur. Vi vet att våra produkter lätt kan bli skräp när de inte pantas utan lämnas kvar på stränder efter en badutflykt. Därför startade vi projektet Städa Strand som ett komplement till andra återvinningsprojekt. Nu är inne på vårt tredje år och i fjol lyckades vi få med oss 114 föreningar – i år hoppas vi på ännu fler, avslutar Göran Holm.
Havs- och vattenmyndigheten föreslår nya bestämmelser för fiske efter lax på kusten. Syftet är att öka möjligheterna att bevara och restaurera de vilda laxstammarna och få ett hållbart fiske på sikt.
– Förslaget syftar till att styra nyttjandet av laxkvoten mot den odlade laxen och i ökad grad bort från svaga vilda laxbestånd, säger Martin Rydgren, utredare vid Havs- och vattenmyndighetens enhet för biologisk mångfald och fiske.
Förslaget går nu ut på remiss.
Det finns idag ett 20-tal älvar med vildlax kvar i Sverige, framför allt i Norrland. Många älvar har svaga bestånd och behöver restaureras. Inte ens de mest produktiva vattendragen i Bottenviken beräknas med säkerhet nå uppsatta mål för bestånden av vild lax. EU har därför beslutat att minska laxkvoten i Östersjön under 2012 med 51 procent, vilket innebär att Sveriges andel i år är 34 327 laxar. Av dessa återstår cirka 18 000 för kustfisket att fånga.
Beståndsutvecklingen i Östersjöns vildlaxälvar har efter en uppgång planat ut och en långsam försämring har skett under senare år. En förklaring är att fisket med drivlina med krok ökat i Östersjön sedan 2008, en annan är att överlevnaden under den unga laxens första år i havet under 2000-talet minskat till 30 procent jämfört med under 1990-talet. Antalet laxar som uppnått fångstbar storlek och återvandrar för lek har därför successivt blivit färre, trots att produktionen av vilda laxungar ökat i de flesta älvarna.
Målsättningen med förslaget är att öka fisket av odlad lax och att i övrigt bara fånga vild lax från starka bestånd.
– Vi föreslår en senare fiskestart för att i högre grad inrikta fisket mot den odlade laxen. Risken är annars att årets kvot till stor del fångas i form av vild lax eftersom den odlade laxen kommer senare till kusten, säger Håkan Carlstrand, utredare Havs- och vattenmyndighetens enhet för biologisk mångfald och fiske.
Havs- och vattenmyndigheten har tidigare beslutat att fasa ut fisket med drivlinor och krok i Östersjön och styra över fisket till fiske med fällor nära älvarnas utlopp. Nu föreslås ytterligare åtgärder för att stärka laxbestånden.
Havs- och vattenmyndigheten föreslår för 2012 att två tredjedelar av det som återstår av årets kvot avsätts till fisket med fällor i Bottenviken. Där finns både starkare och svagare bestånd av vild lax samt odlade bestånd. Fisket föreslås få starta den 19 juni med en begränsad möjlighet för länsstyrelsen i Västerbotten att lämna dispens för ett visst fiske från den 14 juni. När 4 000 laxar av kvoten återstår stoppas fisket för att senare öppnas men då bara för fångst av odlad lax inom terminalfiskeområden och Umeälvens fredningsområde .Resterande tredjedel av kvoten får nyttjas av fisket med fällor på övriga delar av kusten. HaV föreslår också nya regler för rapporteringen av laxfisket, att fiskarna rapporter in sina fångster senast 48 timmar efter vittjning istället för som tidigare en gång i månaden. Rapporteringen ska ske via e-journal och det ska framgå om laxen är fettfeneklippt.
– Det kommer att vara ett besvärligt år för laxfiskarna på kusten. Nästa år kommer dock dessa fiskare få nyttja hela kvoten då drivlinefisket efter lax i havet förbjuds. Vi arbetar vidare med att stärka bestånden av lax och för att hitta en lösning som möjliggör ett långsiktigt hållbart fiske, säger Martin Rydgren, utredare Havs- och vattenmyndighetens enhet för biologisk mångfald och fiske.
Fritidsfiske med fällor föreslås vara tillåtet under samma tid som yrkesfisket. Sedan tidigare har EU beslutat om ett av saluförbud för fisk som fångas av fritidsfisket i havet varför fångad lax i detta fiske inte får säljas.
HaV:s förslag till ändring av föreskrifterna föreslås träda i kraft 1 juni i år. Förslaget skickas nu på remiss till bland annat länsstyrelserna, jordbruksverket och fiskets organisationer. Senast 4 maj ska yttranden ha kommit in till havs- och vattenmyndigheten.
Med havet som granne… Valdemarsviks kommun satsar, tillsammans med flera lokala aktörer i näringslivet, på utveckling av tomtmarken längs med Valdemarsviken. Det är villatomterna i Borgsområdet och Grännäs strand på var sin sida av Valdemarsviken som erbjuds hugade köpare i ett unikt samarbete mellan de lokala aktörerna.
Samarbetsprojektet mellan kommunen, mäklare, tomtägare, husleverantörer, bygg- och anläggningsföretag och Valdemarsviks Sparbank går under devisen ”Med havet som granne & båtplats intill”. Idén är att de olika aktörerna tillsammans erbjuder boendepaket med tomt, hus och attraktiva lånevillkor. En samverkan som underlättar hela byggprocessen.
Skräddarsytt boende
Genom samarbetet får tomtköparen hjälp att skräddarsy sitt boende. Kommunen med samarbetspartners hjälper till med tomt, hus, lån, information om Valdemarsvik som boendeort, vägledning inom till exempel skola och omsorg, snabb och enkel ärendehantering och mycket mera.
– Som den lokala banken är vi starkt beroende av bygdens utveckling – och vi vill självklart gärna delta i sammanhang som driver på den utvecklingen, säger Håkan Eriksson, Valdemarsviks sparbank. Kan vi underlätta för till exempel den som vill bygga eget – ja, då ska vi göra det!
Gemensam nytta
Politikerna i Valdemarsvik är förstås också nöjda:
– Det här är ett bra exempel på när flera aktörer – både på den politiska sidan och i näringslivet – drar åt samma håll. Vi sätter den gemensamma nyttan främst – och då blir det också resultat, säger Lasse Beckman (S), kommunalråd. Den här paketlösningen räknar vi med ska underlätta för allt fler att flytta till Valdemarsvik – inte minst för den livskvalitet de finner i vår skärgårdsmiljö.
Bertil Eklund (NB), kommunalråd, konstaterar att det som nu är på gång kan ses som startskottet för ytterligare exploateringar i hela Valdemarsviks kommun. – Det finns många attraktiva områden som med varsam hand kan utvecklas till allas bästa, säger Eklund. Detta är bara början på en spännande resa för Valdemarsvik!
Tomtkö i grannkommunerna
Hans Lorentzon, näringslivschef i Valdemarsvik, konstaterar att man i första hand siktar in sig på tomtköerna i de två stora grannkommunerna Linköping och Norrköping:
– Det står tusentals familjer i tomtkö i Norrköping och Linköping – vi tror att vi kan erbjuda husköparna precis det som så många vill ha: fantastisk miljö i strandnära boende – och, inte minst, fördelaktiga ekonomiska lösningar. I Valdemarsvik är det gångavstånd till det mesta – och vem vill inte ha tillgång till egen båtplats!
Under fjolårets succé fiskade över 1500 barn och vuxna i ungdomsfiskeprojektet Framtidens Sportfiskare, i år ger Sportfiskarna långt fler chansen att uppleva fiskeglädje. – Ta med ett barn på fiske och lär ut dina fiskeknep, att förmedla kunskap och samtidigt sprida fiskeglädje är att plantera positiva frön för framtiden, säger Stefan Nyström, Sportfiskarnas generalsekreterare.
Sportfiskarnas projekt Framtidens Sportfiskare uppmuntrar vuxna att ta med barn och ungdomar på fiske. Det kan vara egna barn eller grannens, det viktiga är att barn och vuxna fiskar tillsammans. Efter avslutad fisketur registrerar man sig på projektets hemsida, vilket även innebär att man deltar i en tävling med fina priser som fiskegrejor och en fiskesemester.
Fler fiskar mer
Syftet med projektet är dels att stimulera till att fler under 18 år kommer ut på fiske och att vuxna ska förmedla sina kunskaper om fiskemetoder, naturen och vattenmiljön. Men projektet får även rena nybörjare, såväl unga som äldre, att komma ut på fiske. En undersökning bland förra årets deltagare visar att de som deltagit fiskat mer tack vare Framtidens Sportfiskare. Bidragande orsaker till detta är det instruktionsmaterial som skickas ut till alla deltagare och att deltagarnas bilder publiceras på hemsidan och i tidningen Svenskt Fiske.
– Fiskeintresserade från hela landet har deltagit och fiskeglädjen genomsyrar de bilder och de berättelser som kommit in, säger Marie Wiman, projektledare för Framtidens Sportfiskare. I år siktar vi på ett långt större deltagande och att fler sportfiskare ska se att barnen är framtiden, lär vi dem att fiska kommer de att förstå hur viktigt det är att skydda fisken och vattenmiljön, avslutar Marie Wiman.
Satsning på kvinnors fiske i år
Nytt för i årets projekt är tre metodikläger som erbjuds tjejer i alla åldrar för att lära ut olika sportfiskemetoder och få fler kvinnor att upptäcka sportfisket. Fiske är tyvärr än så länge en mansdominerad fritidsaktivitet och genom metodiklägren kommer förhoppningsvis fler kvinnor att få uppleva fiskeglädjen och i förlängningen även kunna ta med barn och ungdomar på fiske.
Foto: Sportfiskarna/Bengt Olsson.
Svenska Sail Racing lanserar ett helt nytt program vindtäta produkter. Plaggen är tillverkade i en teknisk trelagers Windstopper. Kvaliten är extremt lätt, smidig och vindtät med hög andningsförmåga.
I programmet finns jacka, väst, shorts och spray top. Produkterna finns tillgängliga i vit, grå, blå
hos återförsäljare samt på onlinestore.sailracing.com från april.
Info: www.sailracing.se
Den 14 april 1927 rullade den första serietillverkade Volvobilen ut ur Lundbyfabriken i Göteborg. 85 år senare är Volvokoncernen en av världens största tillverkare av kommersiella fordon och Volvo Personvagnar närmar sig 500 000 sålda bilar om året. Volvo Penta ingår idag i AB Volvo.
Klockan var tio på morgonen den 14 april 1927 när försäljningschef Hilmer Johansson körde den första serietillverkade ÖV4:an genom fabriksportarna i Lundby, Göteborg. 85 år senare, rullar samma bilmodell genom exakt samma port för att fira Volvos födelsedag. Bakom ratten sitter Stefan Jacoby, vd för Volvo Personvagnar, och Olof Persson, vd och koncernchef för Volvokoncernen.
”Det är en fantastisk bil, men man kan väl konstatera att det hänt en del på 85 år”, säger Stefan Jacoby, som nyligen premiärvisat den nya V40:n på bilmässan i Genève.
Volvokoncernen och Volvo Personvagnar är två företag med en lång gemensam historia. Men det då gemensamma bolaget började som ett högst osäkert projekt då Volvos grundare Assar Gabrielsson och Gustaf Larson saknade direkt erfarenhet av bilar och bilbranschen. Under det första produktionsåret sålde Volvo blygsamma 300 bilar. Året därpå tog affärerna fart på allvar när företaget började tillverka även lastbilar och bussar. Redan vid den här tiden insåg Volvo att nyckeln till framgång låg i export. ”Våra rötter är fortfarande väldigt viktiga. Idag arbetar 30 000 av Volvokoncernens cirka 120 000 medarbetare i Sverige, men 95 procent av vår försäljning sker utomlands”, säger Olof Persson. Motsvarande siffror för Volvo Personvagnar är 14 500 medarbetare i Sverige av totalt 21 500 globalt. 87 procent av alla personbilar säljs utomlands.
1999 sålde Volvokoncernen personbilsverksamheten. Sedan dess har de båda företagen fortsatt att expandera på var sitt håll. Volvo Personvagnar tillhör idag premiumsegmentet och sålde förra året cirka 450 000 bilar i 120 länder med USA som sin enskilt största marknad. Volvokoncernen producerar lastbilar under varumärkena Volvo, Renault Trucks, Mack och UD Trucks, samt bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer och komponenter för flygmotorer. Med en omsättning på 310 miljarder kronor är Volvokoncernen världens näst största tillverkare av tunga lastbilar och Sveriges största företag. Koncernen har produktion i 20 länder och försäljning i 190.
Med anledning av Volvos födelsedag håller Volvo Museum i Göteborg öppet hus den 14 april klockan 11.00-16.00. Vid fint väder arrangeras en parad med både nya och gamla fordon till Göteborgs centrum.
Franska Beneteau satsar stort på att ta ledningen bland världens båtföretag. Beneteau ska bland annat bygga motorbåtar upp till 100 fot och har kört igång en produktutveckling som håller högsta möjliga tempo. En av de storleksmässigt mindre nyheterna är denna Beneteau Barracuda, som hade premiär på båtmässan i Düsseldorf.
Barracuda är en mycket intressant båt på flera sätt. Planlösningen är väldigt enkel men smart utförd. Och båten är försedd med en stor utombordsmotor (enkel- eller dubbelmontage), vilket ökar rymligheten på ett fint sätt.
Båtens layout påminner på väsentliga punkter om kabinbåtarna från finska Targa men med utombordsmotor. Beneteau fortsätter därmed på den trend som en del varv har startat tack vare de nya stora utombordsmotorer som har lanserats de senaste åren.
Barracuda finns dessutom med eller utan flybridge för två personer. Skrovet har så kallad Air-step tekniken från Beneteaus Monte Carlo-serien. Det innebär som är luftsmort och är godkänd för singel- eller dubbelmontage upp till 400 hk.
Beneteaus egna argument för båten är att ”Vi vänder oss till dig som vill ha en sjövärdig och stabil båt för fiske utan att för den saken skull kompromissa på komfort, prestanda och användbarhet. Skrovet har fått den berömda Air-step tekniken. Arbetsytorna i fören och på akterdäck har gjorts stora och användbara för ett aktivt fiske. I den välinredda hytten tar du dig bekvämt mellan fiskeplatserna i farter på upp 40 knop.”
Den båt som visades på mässan i Düsseldorf var inte helt färdig för produktion, men enligt den svenska generalagentens hemsida kommer Barracuda att presenteras på den svenska marknaden till sommaren.
På båtmässan kostade Beneteau Barracuda 63 500 Euro plus moms och motor. I Sverige landar priset på knappt 1,2 Mkr med en Suzuki 300 hk inklusive moms.
Tekniska specifikationer
Längd: 8,78 m
Bredd: 2,98 m
Vikt: 3 200 kg
Max motor: 400 hk
Bränsletank: 285 liter
Pris: från 1 190 000 kr med Suzuki 300 hk och riklig standardutrustning
Info: www.dreammarine.se
Jag välkomnar Miljö- och jordbruksutskottets förslag om att man ska införa allmän jakt på skarven. Det säger Gustav Andersson (C), miljö- och skärgårdslandstingsråd efter Miljö- och jordbruksutskottet beslut i går eftermiddag.
Utskottet tog i går ställning för en översyn av reglerna av jakt på skarv för att allmän jakt införs. Utskottet konstaterar att Sverige har haft en mycket kraftig ökning av skarv under de senaste åren som medfört att fågelarten numera häckar i stora delar av vårt land. Skarven har en stor negativ inverkan på naturen och är även en betydande konkurrent till yrkesfisket, menar utskottet.
– Skarven har stor lokal inverkan på miljöer i skärgården och skarvens tillväxt är sannolikt en av orsakerna bakom den kraftiga nedgången i de kustnära fiskebestånden. Skarven breder ut sig och äter stora mängder fisk vilket driver bort andra naturligt förekommande sjöfåglar. Det rubbar ekosystemet, påverkar fisket och möjligheten att bo och verka i skärgården, säger Gustav Andersson.
Allmän jakt på skarv är inte tillåten enligt ett EU-direktiv om bevarande av vilda fåglar. Viss möjlighet finns till undantag från reglerna, och länsstyrelsen kan besluta om skyddsjakt på skarv, till exempel för att förhindra allvarlig skada. Utskottet anser att Sverige bör verka för att allmän jakt på skarv införs inom ramen för en översyn av EU:s fågeldirektiv. Ställningstagandet gjordes med anledning av en S- och en C-motion från allmänna motionstiden 2011.
– Jag har länge verkat för att få upp skarvfrågan på agendan och för en reducering av skarven till ungefär en tredjedel av dagens nivå. Skarvens tryck på ekosystemet måste lättas. Jag är glad att Centerpartiets motion i riksdagen nu får gehör, säger Gustav Andersson.
Med nya Virtess 420 ger sig Bavaria in i ett lyxigare segment på allvar. Virtess (tidigare med arbetsnamnet Zircon) innebär att det tyska varvet lanserar en ny serie motorbåtar. Båtarna får en kraftfull design och stora innerutrymmen.
Vid framtagningen av de nya flybridgebåtarna har Bavaria arbetat tillsammans med det italienska designföretaget Too Design. De har skapat en rymlig flybridgebåt med 360 graders sikt från förarplatsen. Bakom förarplatsen, med plats för två personer, finns en rymlig sittgrupp med plats för sex personer.
Sittgruppen kan även användas som sittplats vid middagen och utrymmet är utrustat med wet bar, kyl och ismaskin.
I salongen finns bland annat ett pentry med mikrougn, diskavdelning och gott om stuvutrymmen. Man kommer ut till akterdäck via skjutdörrar i glas och för den som vill ta sig ner i vattnet för en simtur har båten en stor hydraulisk badplattform med integrerad badstege.
Bavaria har satsat på lyxigare material än vanligt i inredningen i Virtess 420. Under däck finns en ägarkabin, två gästkabiner och stora badrum med separata duschutrymmen. Som tillbehör finns även en tvättmaskin.
Båten får sin världspremiär på båtmässan i Cannes, som hålls i september.
Tekniska specifikationer
Längd: 12,39 m / 13.60 m
Bredd: 4,21 m
Höjd ovanför vattenlinjen: 5,72 m
Djupgående Z-drive/IPS: 1,11 m / 1,09 m
Vikt: 11 400 kg
Bränsletank: 1 200 liter
Vattentank: 410 liter
Kabiner: 3
Bäddar: 6
Höjd i kabinerna: 1,95 m
Passagerare: 12
Motorer: 2 x Volvo-Penta D6-370 EVC (370 hk)
2 x Volvo-Penta D6-400 EVC (400 hk)
2 x Volvo-Penta IPS-500 D6-370 (370 hk)
2 x Volvo-Penta IPS-600 D6-435 (435 hk)
Pris: Med 2 x Volvo-Penta D6-370 EVC ( 2 x 370 hk) – från 299 000 Euro plus moms.
Info: www.bavariasverige.se
Vid oljeutsläpp i hav och sjöar är det är det viktigt att snabbt få en prognos över hur oljan sprids och var och när den når kusten. Det gör det lättare att sanera till havs och ökar beredskapen längs kusten. Havs- och vattenmyndigheten ger nu 400 000 kr i bidrag till SMHI för att utveckla projektet ”Seatrack Web, prognossystem för oljeutsläpp i havet”.
Med Seatrack Web kan man animera hur strömmar, vindar och isläggning ändras timme för timme och hur utsläppen av olja förändras och förväntas driva. Verktyget används i dag av ett 80-tal aktörer runt Östersjön inklusive östra Nordsjön och Brofjorden. Det har utvecklats av SMHI, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, i samarbete med sina danska och tyska motsvarigheter.
Det stora oljeutsläppet utanför Västkusten i höstas gav nya erfarenheter och väckte önskemål om förbättringar av systemet, bland annat nya funktioner, snabbare beräkningar och att det ska vara enklare att använda. Målet är att alla länder i Nordsjön i framtiden ska använda verktyget .
Havs- och vattenmyndigheten ger också bidrag till länsstyrelsen i Halland för projektet med terassdikning i Sandabäcken, Törlans avrinningsområde. Det projektet får 150 000 kronor.
Länsstyrelsen i Östergötland får 500 000 kronor till projektet ”Åtgärder för att förbättra vattenmiljöer på och omkring Vikbolandet”. Halvön i det nordöstra hörnet av Östergötland är omgivet av vatten på tre sidor. På norra och södra sidan ligger två av Sveriges största havsvikar, Bråviken och Slätbaken och i öster ligger Östersjön.
I dag bedrivs ett intensivt jordbruk på Vikbolandet och övergödning utgör det största miljöproblemet. Havs- och vattenmyndigheten bedömer att projektet tar ett brett grepp för att minska negativ påverkan från jordbruk, enskilda avlopp och fritidsbåtar på miljön.
Länsstyrelsen i Östergötland får också bidrag till projektet ”Biomanipulering av små övergödda sjöar: En snabb och effektiv metod för att förbättra näringsstatusen”. Det projektet får 255 000 kronor. Bidragen från Havs- och vattenmyndigheten tas från anslaget ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”.
Tjörns kommun slutar att använda det miljöfarliga kallavfettningsmedlet vid oljesaneringen. I stället övergår man till att grovsanera bort olja från klipp- och stenstränder med hjälp av spadar, skrapor och andra handredskap. – Det är glädjande att kommunen lyssnat på det vi och länsstyrelsen framfört, säger Björn Sjöberg, chef för åtgärdsavdelningen på Havs- och vattenmyndigheten.
Beslutet togs efter rekommendationer från Havs- och vattenmyndigheten, länsstyrelsen och direktiv från kommunens egen samhällsbyggnadsavdelning.
Oljeutsläppet i höstas orsakade stora skador på kommunens klippor och stränder. Saneringsarbetet har varit omfattande och kräver fortfarande stora resurser. För en månad sedan beslöt Tjörns kommun att använda sig av kallavfettningsmedel som bland annat innehåller lacknafta och beskrivs som ”giftig för vattenlevande organismer och kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön”.
Miljöavdelningen sa ja till metoden efter att ha fått lugnande besked om miljöriskerna i en konsultrapport. Havs- och vattenmyndigheten och länsstyrelsen menar att riskerna inte är tillräckligt utredda. I förra veckan uppmanades kommunen därför att omedelbart sluta använda medlet.
Miljöavdelningen i Tjörns kommun lyssnade på kritiken, stoppade medlet och fortsätter istället med grovsanering. Under vecka 16 ska kommunen dessutom påbörja nya inventeringar av oljeskadade områden.
I går beslöt samhällsbyggnadsnämnden i Tjörns kommun också om ett föreläggande om skyddsåtgärd enligt miljöbalken.
– Det är glädjande att kommunen lyssnat på det vi och länsstyrelsen framfört och nu stoppar användandet av kallavfettningsmedel i saneringsarbetet. Kommunen efterlyser också en dialog kring det fortsatta saneringsarbetet, en dialog i vilken vi gärna deltar, säger Björn Sjöberg och fortsätter:
– Kommunen har genomfört grovsaneringen på ett föredömligt vis och vi tror att saneringen kan slutföras utan att riskera vattenmiljön.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap , MSB, har tagit fram en saneringsmanual för olja på svenska stränder. I denna avråds bestämt från användningen av dispergeringsmedel, dvs den slags medel som Tjörns kommun använde. Enligt MSB är effekterna på ekosystemet för stora.
Dålig vägledning och otillräckliga resurser gör att Sveriges kommuner inte klarar vatten- och fiskevårdsarbetet och därmed inte heller miljömålen. Det visar en enkätundersökning utförd av Sportfiskarna bland Sveriges kommuner.
– Man kan sätta kommunernas svårigheter i direkt samband med att vi inte når flera av våra vattenrelaterade miljömål och att Sverige därför får kritik för stora brister i arbetet med EU:s vattendirektiv, säger Christina Lindhagen, ansvarig för kommunrapporten.
Mer resurser behövs
Av landets 290 kommuner svarade 152 på frågorna om deras vatten- och fiskevårdsarbete. Rapporten visar att behovet av att restaurera vattenmiljöer och fiskbestånd är mycket stort och att det behövs mer resurser för detta arbete. Studien bekräftar slutsatser som dragits från tidigare studier, exempelvis att just otillräckliga resurser och bristande stöd från staten är ett stort hinder för arbetet med miljömålen. Sportfiskarnas syfte med den nyligen sammanställda enkätundersökningen var att kartlägga kommunernas fiskevårdsarbete, föreslå förbättringar och inspirera till ett utvecklat fiskevårdsarbete. Kommunerna har en nyckelroll i det lokala fiskevårdsarbetet, men har ofta begränsade möjligheter att arbeta med frågorna.
Otydligt uppdrag
Enligt EU:s vattendirektiv ska alla vatten uppnå god ekologisk status. Många kommuner har en otydlig bild av vad deras roll är i arbetet med vattendirektivet. Samtidigt lämpar vattenmyndigheterna över ansvaret på kommuner och länsstyrelser för att genomföra åtgärdsprogram. Förlegad vattenlagstiftning och subventioner till vattenkraft i form av elcertifikat är andra avgörande faktorer som hindrar vattenvårdsarbetet.
– Utifrån kommunernas svar på enkäten kan man konstatera att överlag blir väldigt lite fiskevårdsarbete utfört. Många kommuner menar att deras uppgift inom vattenförvaltningen är begränsad till att arbeta med avlopp och dricksvatten, men vattenförvaltningsarbetet ska även omfatta restaurering av vattendrag såsom åtgärdande av vandringshinder, berättar Christina Lindhagen.
– Vår undersökning visar dock även på några mycket goda exempel på enskilda kommuners fiskevårdsarbete. Dessa kommuner har insett värdet i att satsa på friska vattenmiljöer och att ett bra sportfiske lockar nya invånare och turister till kommunen. Vår förhoppning är att dessa goda exempel ska inspirera fler kommuner att gå samma väg, avslutar Christina Lindhagen.
Goda exempel
Kommuner som på olika sätt arbetar målinriktat med vatten- och fiskevårdsarbete är exempelvis Söderhamn, Örnsköldsvik, Habo, Sollefteå och de kommuner som samverkar i projekten 8 Fjordar och Oxunda vattensamverkan. Fler exempel på bra kommunalt vatten- och fiskevårdsarbete nämns även i rapporten.
Mellan åren 2007 och 2011 anmäldes nära 1 300 stulna båtmotorer till Länsförsäkringar. Och båtägarna ersattes med sammanlagt 57 miljoner kronor. Den största risken tar de som ställer upp sina båtar på fritidsstället, långt från sitt permanenta boende.
Vårrustningen är i gång inför sjösättningen. Nu strömmar också anmälningarna in om stulna båtmotorer eftersom det för många är första gången de tittar till båten efter vintern. Flertalet av de som drabbats hade sin båt på tomten till fritidsstället.
– De flesta stölder sker när båten är på land och många upptäcker inte stölden förrän långt senare, säger Rikard Elleberg, båtchef på Länsförsäkringar. Det bästa rådet för att slippa stöld är att ha båten vinterförvarad inlåst inomhus där den inte syns eller att montera av motorn/drevet från båten om den skall förvaras utomhus. Titta till båten även vintertid.
Majoriteten av de motorer som stjäls är utombordare och moderna fyrtaktare är mest attraktiva.
– Det är väldigt trist att komma ut till båten och upptäcka att motorn är borta, de dyraste kan ju kosta upp till 300 000 kronor. Och även om man får ersättning så är det här ett tråkigt sätt att börja båtsäsongen på, säger Rikard Elleberg.
– Om det absolut inte går att låsa in båten, så är nästa råd att åtminstone låsa in motorn. Då finns ett hinder som gör det svårare för tjuvarna, avslutar Rikard Elleberg.
Stölderna är välorganiserade och det är professionella ligor som står för merparten av stölderna.
Länsförsäkringar har 82 000 båtar försäkrade. De senaste sex åren har Länsförsäkringar tagit emot 1 293 anmälningar om stöld. Under samma period ersattes båtägare med 57 miljoner kronor för stulna båtmotorer.
Vanligaste stulna motormärken (utombordare) 2007-2012 (per den 111231):
Yamaha, 525 st
Mercury, 201 st
Suzuki, 194 st
Honda, 154 st
Evinrude, 54 st
Johnson. 58 st
Mariner, 38
Tohatsu, 63 st
Tips för att förhindra stöld under vinterförvaringen:
• Lägg båten på en plats som du kan besöka kontinuerligt.
• Förvara båten/motorn inomhus.
• Samverka båtgrannar emellan.
• Skaffa en spårsändare som signalerar om någon bryter strömmen eller rör kablarna.
• Märk motorn med en stöldskyddsmärkning, gärna på flera ställen på motorn.
I samband med säsongen 2012, erbjuder hyrrib.se uthyrning av RIB-båtar. Båtarna är 4,85 respektive 6,20 meter långa och är utrustade främst med tanke på behovet från segelklubbar för följebåtar och coachbåtar. – Med hyrrib.se fyller vi en lucka i båtlivet och inte minst inom seglingen där behovet är stort under säsongen att kunna hyra en extra båt, säger Mats Friis-Liby, grundare och ägare av Oceanmarine Nordic AB samt Hyrrib.se.
Pressrelease:
Båtarna kommer att utgå från Göteborg, och är kompletta med trailer. Båttypen är Sportis MC-4700 med 50 hk fyrtaktsmotor, samt Sportis S-6200 med 150 hk fyrtaktsmotor. Sportis båtar är mycket säkra och gediget byggda, och uppskattas inte minst av den krävande professionella marknaden.
Priserna startar på 1100 kr/dygn för MC-4700.
Info: www.oceanmarine.se
Havs- och vattenmyndigheten ger 10 Mkr till projektet ”Digitalisering av djupdata”. Därmed kan Sjöfartsverket fortsätta arbetet med att bygga upp den nationella databasen för svenska farvatten.
– Vi är väldigt glada över att nu ha fått besked om pengarna, i dag är 16 personer sysselsatta på heltid i projektet, säger Patrik Wiberg på Sjöfartsverket.
Mätningar och analyser av havsdjupen har gjorts ända sedan 1800-talet och allt finns lagrat i Sjöfartsverkets arkiv. Sedan 2008 pågår arbetet med att omvandla all analog information, totalt cirka 8 000 djupkartor, till en digital databas.
– Flera av de större havsmiljöprojekten är beroende av information om hur det ser ut under vattenytan. Det handlar om hur djupt det är, lutningen på botten, salthalten, siktdjupet och vilken typ av botten det rör sig om, säger Patrik Wiberg.
– Med hjälp av den digitala databasen kan man lätt och snabbt modellera fram var det kan exempelvis kan finnas växt- och djurliv.
Det går inteatt göra kartor av havsbottnar med hjälp av exempelvis flygbilder och satellitbilder. Istället kommer informationen om växter och djur på och i marina bottnar från fältobservationer eller provtagning från separata punkter eller så kallade transektlinjer. Med hjälp av modellering kan den informationen omvandlas till heltäckande kartor.
– Vi märker ett ökande behov av detaljerad detaljerad digital vattendjupsinformation, inte bara från sjöfarten och försvaret utan även centrala myndigheter, kustlänsstyrelser, kustkommuner och marina forskningscentra. Också inom den privata sektorn ökar behoven, säger Patrik Wiberg.
Projektet ”Digitalisering av djupdata” inleddes 2008 och ska avslutas 2013. Hittills är informationen om havsdjupen i Västernorrlands, Östergötlands, Blekinge och Skåne län digitaliserade.
Havs- och vattenmyndigheten bedömer att projektet är av stor vikt för genomförandet av havsmiljödirektivet, havsplanering och livsmiljödirektivet. Bidraget på 10 Mkr tas från anslaget “Åtgärder för havs- och vattenmiljö”.
– Databasen blir till stor hjälp för forskare och andra aktörer som sysslar med havsmiljöfrågor i kust- och kustnära områden. Den ingår i arbetet med svenska delen av Baltic Sea Action Plan, säger Bertil Håkansson, chef för vattenförvaltningsenheten på HaV.
Sjöfartverkets databas blir inte offentlig då information om Sveriges havsdjup är sekretessbelagd.
Havs- och vattenmyndigheten anser att Tjörns kommun använt sig av fel metod i saneringen efter det stora oljeutsläppet i september. – De har använt sig av kemikalier som inte är godkända att användas utomhus i naturmiljö, säger Björn Sjöberg, chef för åtgärdsavdelningen.
Den 15 september upptäcktes olja som drev in mot nordvästra Tjörn. Så småningom visade det sig vara det största utsläppet som någonsin drabbat västkusten. Mellan den 15 september och 3 oktober 2011 omhändertog Kustbevakningen och Tjörns räddningstjänst närmare 750 ton olja.
I saneringsarbetet har Tjörns kommun använt sig av ett så kallat kallavfettningsmedel för att få bort oljan. Medlet innehåller bland annat lacknafta och beskrivs som ”giftig för vattenlevande organismer och kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön”. Användare uppmanas att ”förhindra att produkten rinner ner i avloppsledningar, kulvertar och på marken eller öppna vattendrag.”
Tjörns kommun lät ett konsultföretag göra en översiktlig bedömning av miljöriskerna. Stickprover av havsvattnet visade då inga spår av kallavfettningsmedlet och kommunen sa ja till den saneringsmetoden.
Havs- och vattenmyndighetens egen granskning är kritisk till konsultrapporten och menar att miljöriskerna inte är tillräckligt utredda. Medlet löses inte upp i vatten utan tas upp av djuren i havet och förs sedan tillbaka i näringskedjan. Det riskerar också att skada och förstöra ekosystemen på klipporna.
I torsdags uppmanade därför Havs- och vattenmyndigheten, i samråd med länsstyrelsen, Tjörns kommun att sluta använda medlet.
– Vi har förståelse för att kommunledningen i Tjörn vill bli av med de synliga oljefläckarna och städa upp på stränderna. Men det är viktigt att saneringen görs så att det som är under vattenytan inte skadas. Det här kan röra sig om ett miljöbrott, säger Björn Sjöberg.
Efter Havs- och vattenmyndighetens uppmaning har Tjörns kommun beslutat att fortsätta saneringen utan det farliga medlet och i stället använda sig av grovsanering genom att borsta och skrapa klipporna och gräva bort oljeskadad sand.
Kommentarer
Vi kan trösta oss med att trots att vi har mest stölder i västvärlden har vi alltid resurser att jaga seglare som druckit två pilsner eller att jaga "fartsyndare" på vägar. Toppenprioritering!
Tycker det är bättre att staten övervakar trafiken än att den vaktar din båtmotor.Den får du vakta själv