Här är en ny liten lampa med stor kraft. Den passar lika bra i båten som i bilen. Led Lenser M8 är det senaste stjärnskottet i M-serien, där M står för Microcontrol och är grunden till de idag populära SLT, Smart Light Technology. Användaren kan själv programmera lampan till att jobba med två olika energikonsumtionslägen.
Lampan kan till exempel ställas in med enkla knapptryck till det arbetsläget du önskar att arbeta med. M8 drivs med 2 CR123A batterier vilket gör att känsligheten i väder och temperatur inte påverkar driften av lampan.
Brinntid 2-17 timmar. Pris 879 kr.
Info: www.swtab.se
Var är den riktiga kaptenen? Det är titeln på en helt ny bok om en tjejsegling på Atlanten. Den ges ut på Norstedts förlag och är skriven av Maria Ingerup. Detta är en livsbejakande seglingsskildring – fyra unga, entusiastiska tjejer korsar Atlanten och seglar ett år på Cantare i Västindien och Bahamas.
På vägen möts de av beundran, respekt och en och annan fördom! Var är den riktiga kaptenen?
I juli 2009 lämnade fyra Skånetjejer mellan 20 och 25 år Sverige för många seglares dröm: en årslång segling via Biscaya, Kanarieöarna och Las Palmas till Västindien och därifrån vidare till Bahamas och Bermuda. Mellan Kanarieöarna och Västindien deltog de i ARC (Atlantic Rally for Cruisers) som enda båt av 225 med helt kvinnlig besättning. Båten, enB31:a, Cantare, var dessutom den tredje minsta i tävlingen.
I boken får vi följa dem över havet både i vardagslivet på båten och på festerna i hamnarna i en seglingsskildring som inspirerar både manliga och kvinnliga läsare.
Ett unikt område med branta sluttningar, stora djup och ovanliga arter. Havs- och vattenmyndigheten föreslår nu att havsområdet Bratten i Bohuslän ska pekas ut som skyddsvärt område i Nordostatlanten.
Havs- och vattenmyndigheten har skickat in sitt förslag till Miljödepartementet, som väntas ta beslut i vår. Enligt förslaget ska skyddsområdet införas i havsområdet Bratten utanför Tanums kommun.
Bratten är ett unikt utsjöområde med spricklandskap, rev och bubbelstrukturer och innefattar ett stort antal ovanliga och hotade arter. Området är 200-500 meter djupt och 121 000 hektar stort.
– Vi vill skydda det ovanliga området som är mycket artrikt. Eftersom havslandskapets sprickdalar är så speciella där innebär det att vissa områden är relativt opåverkade av mänsklig verksamhet, säger Lena Tingström på Havs- och vattenmyndigheten. Detta har fått till följd att arter som är känsliga för fysisk störning kan frodas i området.
Området föreslås bli ett marint skyddsvärt område inom OSPAR, den internationella havskonventionen för skydd av den marina miljön i Nordostatlanten. Sedan tidigare har Sverige pekat ut åtta områden i Kattegatt och Skagerrak som ska skyddas enligt OSPAR.
Sedan tidigare är Bratten ett så kallat Natura 2000-område, vilket innebär att det ingår i EU:s nätverk för skyddsvärda områden.
Nytt skydd för marin miljö i Uppsala län
På nationellt plan har samtidigt ett nytt marint naturreservat inrättats, i Gräsö i Uppsala län. I området finns bland annat 4 600 öar och skär med höga naturvärden och värdefulla undervattensmiljöer.
Beslutet innebär att områdets skyddsvärda natur bevaras. Ytan är på 54 000 hektar och blir därför det näst största i landet. Sedan tidigare är 26 marina naturreservat utsedda i Sverige.
Ett halvår är en kort tidsrymd, men ändå så fylld av verksamhet. Under sitt första halvår har Havs- och vattenmyndigheten successivt utvecklats för att motsvara sitt uppdrag som en pådrivande, samlande och stödjande miljömyndighet.
– Det är inte helt lätt att starta en ny myndighet, men samtidigt väldigt inspirerande. Vi startade med många vakanser och halvåret har därför präglats av hårt arbete och en stor portion rekryteringsarbete, säger generaldirektör Björn Risinger.
Läs bland annat om hur vi arbetat med att kartlägga båtbottentvättar, fredat torsken i Gullmarsfjorden, förberett arbetet för havsplanering, beslutat om bidrag för att minska övergödningen och genomfört fiskerikontroll. Och hör av dig om du har synpunkter på vad vi borde göra mer.
Info: http://www.havochvatten.se/download/18.64f5b3211343cffddb2800026003/%C3%85rsredovisning+2011.pdf
Under Båttinget 7 mars på Stockholmsmässan kommer trendanalytiker Göran Adlén ta en titt på framtidens båtliv. Båttinget firar 10 år och temat är ”Det glada båtlivet”. Båtlivets alla positiva aspekter kommer att lyftas fram. Hälsa och rekreation, att båtlivet bidrar till en levande skärgård och skapar arbetstillfällen för varv och marinor för att nämna några områden.
Förutom Göran Adlén kommer riksdagsledamot Edward Riedl att berätta om det nybildade fritidsbåtnätverket. Björn Risinger från den nybildade Havs- och vattenmyndigheten informerar om vad deras uppgift innebär.
Ann-Catrine Zetterdahl från Sjöfartsverket och Judith Melin från Kustbevakningen berättar om vad deras verk gör för att göra båtlivet trivsammare och tryggare liksom Lars-Göran Nyström, nyanställd på Transportstyrelsen och ansvarig för Sjösäkerhetsrådet.
Lena Nyberg från Skärgårdsstiftelsen och Bisse Alm från Visit Skärgården visar upp hur båtfolket tas om hand i våra skärgårdar. Dessutom delas årets pris ut för MiljöbästaBåt.
Båttinget, som arrangeras av Svenska Båtunionen och SweBoat i samarbete med båtmässan Allt för sjön återkommer varje år och kan beskrivas som en båtlivets riksdag. Inbjudna är företrädare för regering, riksdag, kommuner, myndigheter och representanter för båtlivets egna organisationer och branscher.
För vidare upplysningar kontakta generalsekreterare Hans W Berglund, Svenska Båtunionen, hans.w@batunionen.com eller vd Mats Eriksson,
Sweboat, me@sweboat.se
Info: www.sweboat.se
Försts kom det ett mail idag på morgonen att Telenocia var ny ledare i Volvo Ocean Race på väg mot Auckland. Därefter kom ett nytt mail att Team Sanya hade tagit sig upp i ledningen. och Telefonica hade halkat ner på femte plats. Förändringarna visar vilka stora förändringar som sker hela tiden på den intressanta delsträckan Leg 4.
Den senaste informationen finns här: www.volvooceanrace.com
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
There was short-lived euphoria last night when, for the first time in weeks, some fast downwind sailing was enjoyed and the six Volvo Open 70s were able to show what they are made of shortly after rounding the southern tip of Taiwan. As the fleet shot north in the fresh breeze, the order changed constantly as the fleet headed away from the waypoint used to calculate distance to the finish in Auckland.
At 1000 UTC today, the fleet was back on the wind in unstable conditions edging north in a breeze that is expected to veer very fast from northwest to northeast in the next 12 hours.
“We’re hoping we only need to go north for another 60 miles,” said Will Oxley, navigator on board CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS). Oxley said light winds to the south of the fleet blocked their path towards Auckland and instead they were forced to sail away from their goal in search of favourable northerly breeze.
“We are currently heading north towards Japan,” Oxley added. “This doesn’t seem quite right, but apparently this is the quickest way to get to New Zealand. It is somewhat comforting that the entire fleet has followed suit.
“It’s a bit like sailing the north Atlantic on Leg 1 where everyone with the exception of Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) ended up going west, waiting for an opportunity for the trades to establish. On this leg we know being east is generally better in the Pacific and there are no trades right now, so we’re using the opportunity to stay in the breeze.”
Unfortunately, that means more upwind sailing, heading away from Auckland, which does not produce a clear picture of the leaderboard at this stage. At the 1000 UTC position report Mike Sanderson’s Team Sanya topped the leaderboard due to their position furthest to the south, closest to the finish.
The earlier respite from the upwind sailing allowed the crews to briefly dry out their gear and air the boat. Appetites returned as the sea state reduced, although there is some chance of a confused sea in the north where conditions are still influenced by the Kuroshio Current running against the wind.
Wind conditions for the fleet remain variable this morning. Speeds vary hugely from PUMA’s Mar Mostro (Ken Read/USA) averaging 11.2 knots in the far north, to Team Telefónica (Iker Martínez/ESP) further south averaging less than seven. Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) were the fastest boat in the fleet averaging 13 knots.
2012 års version av Endura C2 har en inbyggd batteriindikator för snabb kontroll av status. MinnKotas populära elektriska trollingmotor Endura C2 som kom i ny version 2011 uppdateras igen inför 2012. Nyheten är en lättåtkomlig batteriindikator på toppen av motorn.
Endura C2 finns i sju olika modeller för båtar upp till 6,4m och samtliga är i 12V utförande.
Pris från 1 895 till 4 495 kr.
Info: www.comstedt.se
Det skadar inte att träna upp sig inför årets båtsäsong och försöka putsa bort de sista resterna från julbord och annat gott. Helly Hansens träningskollektionen våren/sommaren 2012 för henne består av alltifrån överdelar som vindjacka, mellanlagertröja, linne och t-shirt till nederdelar som långa och korta tights och shorts. Designteamet som fortsätter utveckla träningskollektionen med tekniska finesser får även denna säsong hjälp av de svenska längdskidåkarna Emil Jönsson och Anna Haag.
Skidåkarna, som även är ett par privat, hjälper Helly Hansens designteam med produktutveckling och ger kontinuerlig input om hur träningskollektionen kan förbättras till atleter som vill träna endast i det bästa.
Alla överdelar är tillverkade i Helly Hansens egna framtagna material Lifa, som transporterar bort fukt och håller kroppen sval under jobbiga träningspass, speciellt kan nämnas New Pace Stripe och Pace Suportive Singlet och långärmade mellanlagertröjan Pace ½ Zip vilken har en dragkedja vid halsen och en ficka placerad i ryggslut.
Den ultralätta jackan Windfoil som följer med även denna säsong kan nu göras om till praktisk väst genom blixtlås vid axlarna. Praktiskt och enkelt när man är ute i spåret och behöver skala av sig plagg.
Tightsen Pace tights och Pace ¾ tights som är tillverkade i spandex har en skön detalj som mesch i knävecken och en strategisk ficka för nycklar placerad baktill.
Träningskollektionen finns i storlekarna XS-XL och färgskalan denna säsong är förutom vitt och svart, rosa och kobolt.
Priser:
New Pace Stripe top 500 SEK
Pace Suportive Singlet 450 SEK
Pace ½ zip 650 SEK
Pace tights 650 SEK
Pace ¾ tights 600 SEK
Windfoil Jacket 1500 SEK
På Helsingfors båtmässa, som avslutades nyligen, visades en förnyad version av en riktig klassiker. Det är segelbåten Nauticat 321, som nu finns i en helt ny och omarbetad version. Linjerna känns igen, men denna minsting från det finska varvet har fått en ordentlig översynd.
Båten är inte bara minst av alla Nauticat segelbåtar utan också varvets minsta däckshus segelbåt. Ändå är den en riktig A-klass långfärdscruiser för upp till fyra personer.
Nauticat 321 är redan byggd i 155 exemplar, som fördelats över världen. Modellen har förnyats på en del punkter, men nu är det främst inredningen som har ändrats.
I den nya akterhytten är bädden tvärskepps, vilket har gett mycket mer höjd och dubbelt så stort durkutrymme. Styrhyttens soffgrupp är också förlängt och upphöjt en aning. Det ger god sikt från soffgruppen, både vid segling och i hamn. Båten är även utrustad med LED-lampor och annat smått och gott.
Info: www.nauticat.com
Med en ny och rymlig 31-fotare fortsätter Bavaria att lansera familjesportbåtar som passar bra i Skandinavien. Båtliv har provkört den nya båten som ger mycket för pengarna.
Sportigheten hos Bavaria Sport 31, som är den femte modellen i Bavarias nya motorbåtsserie designad av BMW Group DesingworksUSA, sitter inte bara i själva namnet. Hela linjeföringen visar att detta är en snabb båt, trots de höga sidorna. Bavaria har tagit fram en serie nya skrov som går väldigt fint i sjön.
Förr hade planande båtar en rejäl planingströskel, det vill säga den fart som skrovet måste passera för att komma upp i planing. På Sport 31 är i planingströskeln inte helt reducerad, men båten kommer upp i plan lätt och snabbt.
Parallellt med provkörningen av Sport 31 (10 m och 5,5 ton) fick vi även prova Sport 43. Det är en betydligt större båt på nästan 14 m och 12 ton, men egenskaperna är liknande hos lillasyster. 43:an saknar dock i princip helt planingströskel och glider upp ur vattnet.
Dubbel eller singel
I motorrummet finns plats för en eller två motorer. Den båt som vi körde på Mallorca var utrustad med två Volvo Penta V8 bensin på vardera 320 hk och 5,7 liters slagvolym. En senare provkörning i Sverige (som vi inte kunde vara med på) gjordes med en likadan båt med en Volvo Penta D6-330 hk dieselmotor.
Trots att en dieselmotor i det här fallet är dyrare än två bensinmotorer är dieseln att föredra för den som tänker på säkerhet och totalekonomi. Bensinmotorer har sina fördelar, men att sälja en begagnad båt med dubbla V8:or är en riktig utmaning. Ett singelmontage är dessutom alltid billigare och enklare att serva än ett dubbelmontage.
Till bensinarnas fördelar hör att de varvar mer och är lättare än dieslarna. Därmed blir toppfarten också högre. Med bensinmotorerna mätte vi en toppfart på i 31:an på 42 knop medan motsvarande siffra med 330 hk diesel ligger på drygt 30 knop.
Bättre med en diesel
Körmässigt är det riktigt kul att köra en båt med dubbla V8:or. De stora – men törstiga – motorerna reagerar snabbt och fartprestanda är på topp. Eftersom båten inte har någon tydligt markerad planingströskel tar den sig upp ur vattnet lugnt och fint.
Med bensinarna ligger den ekonomiska marschfarten på cirka 25 knop medan den ekonomiska marschfarten med diesel är högre. Båten går att köra från 15 knop och uppåt utan att tappa planingen.
Sport 31:s höga sidor ger en nästan överdriven känsla av att båten lägger sig ner vid kraftiga girar. Skrovet tappar dock inte greppet i vattnet utan det är bara att fullfölja giren så rätar båten upp sig igen.
Stora utrymmen
Utrymmena ombord är väl tilltagna och det är enkelt att röra sig i båten. Föraren kan snabbt ta sig akteröver för att hjälpa till med något vid tilläggning etc.
Sport 31 är rymlig med fyra fullängdskojer och en separat L-soffa under däck. Den har en välplanerad förarplats och föraren har god sikt framöver och föraren ser stäven på båten när han eller hon sitter ner.
Bavaria Sport 31 är en relativt stor båt och fullt tillräcklig för en båtfamilj som kryssar i skärgården. Utrymmena passar bra för en familj som övernattar några helger per sommar och gör en längre tur på semestern.
Konceptet med en öppen båt fungerar bra tack vare kapellet, som spänns fast mot en targabåge. Är det regn i luften kan man fälla upp enbart den främre delen av kapellet.
Bättre kvalitet
Under däck finns en främre dubbelkabin, en midkabin med dubbelkoj, toalett (samma som Sport 34) med dusch samt pentry i salongen. Utrymmena ombord är generellt sett väl utnyttjade och effektiva ljusinsläpp gör att båten känns rymlig. Färgval och snickerier är även i Bavaria mer markerade idag än för några år sedan, vilket känns modernt.
I en öppen båt är ytterutrymmena avgörande. Bavaria Sport 31 är smart designad med förarplatsen om styrbord och en sittgrupp midskepps. För den som vill njuta extra mycket av solen finns en stor solsäng över det aktre stuvutrymmet. Denna konstruktion går igen hos alla Bavarias öppna båtar och är en praktisk och funktionell lösning.
För några år sedan fick Bavaria en hel del kritik för låg kvalitet i detaljer. Idag är läget ett annat med genomgående kvalitet och teakdäcken är till exempel vakuumlimmade, vilket är en fördel.
Bavaria sparar främst kostnader genom att ha världens kanske effektivaste produktionsmetoder. Det tjänar båtköparna på.
Lars-Åke Redéen
Fakta Bavaria Sport 31
Längd ö a: 10,06 m
Längd skrov: 9,61 m
Bredd: 3,31 m
Djup: 1,20 m
Vikt: 5 470 kg
Bränsletank: 520 liter
Vattentank: 150 liter
Pris: 1,3 Mkr (1xVP D6-330 hk)
Info: www.bavariasverige.se
Det är fortfarande väldigt dramatiskt i täten av Volvo Ocean Race, som är på väg mot Nya Zeeland. I täten ligger Camper (stora bilden), men det är bara drygt 30 Nm mellan ledaren och sista båt. Den tidigare ledaren, Team Telefonica, har halkat ner till femte plats. Mycket kan dock fortfarande hända på den 5 500 Nm långa delsträckan.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
After a long starboard leg towards the southern tip of Taiwan, there has been something of a tacking frenzy between 1600 and 2200 GMT, when all but PUMA’s Mar Mostro (Ken Read/USA) tacked onto port, followed shortly by Telefónica (Iker Martínez/ESP) and CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson/AUS) tacking back again. Tonight’s activity is the first in a series of arduous manoeuvres for the fleet in order to free themselves from the claws of the South China Sea.
At 2200 UTC tonight, CAMPER maintained a 10.4 nautical mile (nm) lead over Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) despite narrowly avoiding a huge unlit buoy earlier, something that navigator Will Oxley described as a ‘complete show-stopper in the dark’. The many oilrigs and platforms that dot the area south of Hong Kong have also kept the crews at the height of awareness for most of today. The team plans to slip just under the southern tip of Taiwan and sneak through the Luzon Strait before the wind shuts down and the whole area becomes a glassy, windless zone.
The solutions on how to exit the South China Sea effectively vary wildly. Options include shooting away to the southeast and just shaving the Philippines, while another suggests heading north around the island of Taiwan. It is a pivotal moment in the leg, where winners can be losers and vice versa.
It has been another tough day for the Americans onboard PUMA’s Mar Mostro, who earlier carried out five exhausting tacks in 40 minutes. The crew is feeling beaten up, but trying to remain positive after a bad day in the office. The options ahead are not clear for them and the team is yet to make firm decisions on which way to go, but is seriously considering taking the northerly option around Taiwan in order to avoid the glassy snare ahead, although it will mean sailing around 400 extra miles.
In a lateral split spanning 13 or so nautical miles, this evening Team Sanya has moved both up and down the order and now lies in a respectable third place, 17.7 nm behind CAMPER. Average speeds vary from 13 knots for Groupama 4, to 9.8 knots for Telefónica and the fleet is divided by 40.2 nm from CAMPER in first place and PUMA 40.2 nm back in sixth.
På Vildmarksmässan, 8-11 mars, i Älvsjö, serveras ett smörgåsbord av inspirerande upplevelseresor. Vad sägs om valsafari på Island, cykeltur i Roslagen, paddling längs Grönland eller en äventyrsresa i Brasilien? Vildmarksmässan pågår under båtmässan Allt för sjöns andra helg.
Vildmarksmässan är Nordens största publika mässa för friluftsliv. En viktig del av mässan är området turism, som har 30 % av mässans utställare. Området omfattar destinationer, turistbyråer, researrangörer och transportörer, här finns alla som arbetar inom natur- och upplevelseturism och äventyrsresor. Dessutom handlar de flesta föredragen, som presenteras på mässans tre scener, om inspirerande resor runt om i världen.
– På mässan kan besökarna botanisera bland det stora utbud som finns för att hitta den resa som passar just dem. Här finns representanter från Sveriges alla hörn och världens alla platser, säger Lena Bergman, som är projektledare för Vildmarksmässan.
Paddla på Grönland – tre olika paddelturer till nordliga Grönland. Dessa tre skiljer sig en hel del, men en sak är gemensam – den fantastiska naturen med isberg, fågelklippor och total vildmark.
Vandringsresa för hela familjen till Island – rida islandshäst, åka på valsafari och vandra längs med Islands östra kust i området Borgarfjörður eystri. Familjerna introduceras till de isländska myternas och folktrons värld genom upplevelser och specialskrivna berättelser tillsammans med färdledaren Adrian Nordenborg.
Cykla i Roslagen – besökaren erbjuds en cykelkarta, korta och långa cykelturer samt skräddarsydda paket längs Roslagens kust genom fyra kommuner. Vad sägs om att cykla KulTuren eller Rulla runt Rådmansö?
Äventyr i Sydamerika bjuder på fantastiska möjligheter för alla som vill utmana sig själva i klättring och vandring, skidåkning, rida över öppna, orörda landskap, flugfiska i fisktäta vatten, kryssa bland Antarktis isberg och beskåda pingviner och sjölejon.
Vildmarksmässan arrangeras på Stockholmsmässan samtidigt som de fyra sista dagarna av Allt för sjön, Nordens största båtmässa.
Vi har fått flera nya bilder på den finska motorbåten Grandezza 39 CA, som får svensk premiär på Allt för Sjön i Stockholm 2-11 mars. Grandezza bevisar åter igen att företaget ligger i framkant vad gäller skandinavisk motorbåtsdesign. På båtmässan i Helsingfors i februari hade det nya flaggskeppet Grandezza 39 CA världspremiär. Detta är den tredje Grandezza-nyheten som Oy Finn-Marin Ltd har presenterat det senaste året.
Pressrelease:
Nya Grandezza 39 CA har en modern, harmonisk och strömlinjeformad design, samtidigt som den är ståtlig, välutrustad och bekväm. Varje detalj har noggrant planerats för att ge kunderna det där lilla extra, någonting unikt. Resultatet är en mångsidig båt med stor volym och nya och spännande planlösningar med framförallt familjen i fokus.
Vid utvecklingen av båten har Grandezza fortsatt på samma ambitiösa linje som vid skapandet av de tidigare modellerna: att vara en föregångare inom stil, funktionalitet och prestanda.
Högklassiga materialval och moderna produktionsmetoder har varit vägledande inom produktutvecklingen. Detta har resulterat i att hela skrovet är vacuuminjicerat med Divinycellsandwich, vilket ger en lätt och mycket stark konstruktion för ypperlig prestanda.
Inredningsdetaljerna i trä är i vaxat nötträ och inredningstextilerna i högklassigt Silvertex-tyg. Den rymliga salongen har en mycket funktionell och praktisk design, samtidigt som den utstrålar elegans. Den har utrustats med en stor U-soffa och en stor L-formad wetbar.
Salongen lämpar sig ypperligt för social samvaro såväl till vardags som till fest. Den stora fyrbladiga akterväggen i glas som lätt kan öppnas möjliggör att man enkelt kan förvandla salongen och akterdäcket till en ljus och öppen enhet. Vill man ha ännu mer öppenhet kan halva taket öppnas tack vare den elektriska takluckan.
Förarplatsen håller toppmodern klass och har även utrustats med en skjutdörr ut till det nedsänkta skarndäcket. Detta ger mycket fri rörlighet runt hela båten. Hela överbyggnaden är placerad asymmetriskt mot babord sida, vilket ger ett normalt skarndäck på babord sida, och ett bredare nedsänkt skarndäck på styrbord sida.
Under däck finns ett rejält utrustat pentry med mycket förvaringsutrymmen, toalett med separat duschkabin samt två stora kabiner. Ägarkabinen, eller ”mastercabin”, har Grandezza valt att placera mitt i båten på dess bredaste ställe och den andra kabinen i fören. En tredje kabin är också möjlig genom att salongens bord kan bäddas ner till en dubbelsäng.
Mastercabinen har en stor centrerad dubbelsäng, en soffa som kan bäddas till säng samt två stora garderober. Kabinen har en fantastisk volym och de moderna panoramafönstren på bägge skrovsidor ger ett ypperligt ljus.
Den vackra formgivningen, de praktiska planlösningarna, motoralternativen med hög prestanda och den robusta och ekonomiska skrovkonstruktionen gör båten till en säker och representativ partner på havet.
Tekniska specifikationer
Teknisk data:
Längd: 11,95 m
Bredd: 3,95 m
Vikt: 9000 kg
Personantal: 10
CE kategori: C
Kojplatser: 5+2
Bränsletank volym: 2*460 liter
Vattentank volym: 275 liter
Septitank volym: 195 liter
Motorer: 2 x Volvo Penta D4-300
2 x Volvo Penta D6-330/370/400
Info:
www.finnmarin.fi
www.marinedpan.se
www.gbm.se
Idag är det premiär för Båtlivs nya interaktiva upplaga av papperstidningen. Denna version fungerar i dator, mobil och läsplattor oberoende av operativsystem. Ett par dagar innan den tryckta tidningen kommer till alla våra 147 000 prenumeranter i båtklubbarna runt hela Sverige så finns tidningen tillgänglig på nätet. Den nya interaktiva tidningen bjuder på klickbara länkar och många andra möjligheter.
Det är väldigt enkelt att läsa Båtliv som pdf i din dator. Klicka på länken nedan och lägg upp den som bokmärke så har du alltid tillgång til ldet senaste numret av tidningen:
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_t.aspx?gKey=x1p4q5vb
– Alla kan lätt klicka sig vidare från länkar i artiklar och annonser för att få mer information. Det här funkar även i läsplatta och smartphone, både Android och iPhone/iPad, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för Båtliv.
Den interaktiva upplagan ger också nya möjligheter för arkivfunktioner. Den som vill kan söka efter äldre nummer på sajten (gäller från och med nummer 1-2012). Den som söker äldre nummer av tidningen får tills vidare gå in på Båtlivs arkivsida på nätet för att ladda hem och läsa äldre nummer:
Info:
https://www.batliv.se/pdftidning.asp
Furuno lanserar vad de kallar båtindustrins första multiberöringsskärm. Furunos nya NavNet TZtouchTM sätter troligen en ny standard för integrerad marin elektronik. Den nya plattformen omfattar Furunos prisvinnande TimeZeroTM-teknologi med industrins första ”multiberöringskontroll” – MFD.
TZtouchTM annat användaren möjlighet att klicka för att zooma, kursrotationer görs med två fingrar och även andra funktioner sköts lika intuitivt som på en smartphone.
NavNet TZtouchTM integrerar därmed en mycket känslig multiberöringsskärm med glass över hela framsidan och kontroll via fingerspetsarna. Så snart fingrarna berör skärmen förvandlas tryck och rörelser till olika kommandon som styr enheten. Handhavandet kan konfigureras av varje person och det finns även en roterande knapp – RotoKeyTM – som låter användaren göra sina justeringar via menyval.
Hjärnan i NavNet TZtouchTM-systemet ligger i Multi Function Display (MFD)-enheten, som innehåller de allra senaste Intel Sandy Bridge Dual-Core-processorerna. Enheten finns tillgänglig med 9-tums WVGA och 14,1-tums WXGA skärm.
NavNet TZtouchTM använder sig även av WiFi, vilket ger tillgång till uppdateringar och appar via Internet.
NavNet TZtouchTM levereras med C-Map från Jeppesen eller Navionics vektoriserade sjökort. Dessa kan samtliga betraktas i 2D eller 3D. Furuno erbjuder även satellitbilder som kan sättas samman med raster- eller vektorkorten genom Satellite PhotoFusionTM.
Info: http://www.navnet.com/
COMAR AIS-3R är en AIS-mottagare med inbyggd multiplexfunktion. Den kan användas samtidigt av en plotter med NMEA 0183 och en dator med USB-port. Är den ansluten till en dator kan den till exempel ta emot positionsdata från en GPS/plotter som multiplexas och görs tillgänglig för navigationsprogrammet. Det är AIS-3R en äkta parallell AIS-mottagare som tar emot all AIS-data från bägge AIS-kanalerna samtidigt.
AIS-3R läser och avkodar alla meddelanden som är specificerade och skickas av en AIS-transponder klass A eller klass B, SARTs och AtoN. AIS-målen, tillsammans med statisk och dynamisk information visas på alla kompatibla plottrar, navigationsprogram eller radar. Anslut en VHF-antenn direkt eller genom antennsplittern ASR-100. Pris 2 990 kr.
COMAR NMEA-2-WIFI är en gateway som skickar NMEA 0183-data trådlöst till en iPad, tablet, bärbar dator eller smartphone och som används av en applikation för att till exempel visa position, djup, vind och AIS-mål.
NMEA-2-WIFI har två NMEA-ingångar som multiplexas till en utgång över WLAN. Det gör det möjligt att ta emot NMEA 0183-data med 4800 baud från en valfri plotter samt data med 38 400 baud från en AIS. På så sätt kan du enkelt få samma data i en smartphone eller iPad som i din plotter. Kommunikation är dubbelriktad.
Om båten har ett NMEA 2000-nätverk används en Actisense NGW-1 gateway som ansluts mellan nätverket och NMEA-2-WIFI och översätter data från NMEA 2000 till NMEA 0183.
Det finns många applikationer som hanterar NMEA 0183 över WLAN, t.ex. Coastal Explorer (pc), iNAVx, iNMEA. NMEA Remote och MID Wifi (iOS). Sök på Android Market eller iTunes Store efter en applikation. Pris 2 790 kr.
Info: www.marinplus.se
Marinplus AB, svensk distributör för FLIR Systems, lanserar FLIR BHM-serien (bärbara binokulära kameror) och FLIR M-618CS (stationär kamera med gyrostabilisering). FLIR BHM-SERIEN är kraftfulla bärbara värmekameror som ger skarp bild i totalt mörker. BHM-serien kan användas ombord på alla typer av fartyg eller i land.
BHM-serien är binokulär, dvs har två sökare, vilket gör det mindre tröttande för ögonen än med ett okular. Det är också lättare att hålla en binokulär kamera stadigt när man tittar på ett objekt. Svaga objekt och föremål på långt avstånd upptäcks bättre.
BHM-X är utrustad med en okyld vanadiumoxiddetektor. Detta ger utmärkt bild med skarp 320 x 240-pixels i sökaren och 2x digital e-zoom.
BHM-XR har FLIR:s 640 x 480 kärna vilket ger ännu skarpare och tydligare bild. I sökaren visas en bild med 320 x 240-pixels och det går att få 2x och 4x digital e-zoom. Full upplösning, 640 x 480 pixels, fås när kameran ansluts till en bildskärm med videoingång.
Det finns flera objektiv till BHM-serien. Längre objektiv har ett snävare synfält och låter dig se föremål längre bort. Kameran levereras som standard utan objektiv.
Pris BHM-X 61 000 kr. Pris BHM-XR 78 000 kr. Pris objektiv är 20 900 kr–54 700 kr.
FLIR M-618CS är en gyrostabiliserad marin kamera som består av en högupplöst värmekamera och en färgkamera med 10 X zoom, inbyggd i en kompakt styrbar enhet.
M-618CS är utrustad med en okyld vanadiumoxiddetektor med 25 mm lins och 640 x 480 pixlar som ger klara och tydliga bilder även i totalt mörker. Linsen har 18° bildvinkel som gör det möjligt att upptäcka en liten båt på 3.5 km avstånd. Värmekamerabilden har 2x och 4x digital e-zoom. Det går även att ändra mellan olika bildvisningslägen för att optimera bilden.
Färgkameran har 530 linjers upplösning och 10x optisk zoom, slavkopplad till värmekameran.
Den aktiva 2-axliga gyrostabiliseringen ger stabil bild även i hård sjö, snabb fart och med inzoomad bild vilket gör kameran perfekt för användning på alla typer av fartyg.
Detaljerade symboler på skärmen i 3D ger tydlig information om kamerans status, position och konfiguration.
Kameran kan panorera 360° och tilta ±90° och styrs från en eller flera manöverpaneler.
M-618CS upptäcker en människa (1.8 x 0,5 m) på ca 1 200 meter och en liten båt (4 x 1.5 m) på 3.9 km avstånd. Pris FLIR M-618CS är 386 900 kr.
Info: www.marinplus.se
Skärgårdsstiftelsens vänbok 2012 är en bok med stark anknytning till stiftelsen. Det är både en kokbok och en spännande skildring av livet på en av Sveriges mest svårtillgängliga ögrupper. Tillsynsmannen och kocken Sarah Anderin bor med sin familj på Svenska Högarna, längst ut i Stockholms skärgård.
Med en fyr som enda granne och med många sjömil till närmaste matbutik har Sarah blivit en mästare på att planera matinköp, improvisera menyn och ta vara på allt som växer i trädgårdslandet. Hennes recept följer årstidens rytm och präglas av skärgårdens råvaror och möjligheter. Vårens ankomst firas med ramslökssnurror till drinken rabarbertini.
Den grillade abborren och färskpotatisspetten är som gjorda för att avnjutas på sommarvarma klippor. I höstrusket bjuds vännerna på kryddig lammstek med chèvregratinerade rödbetor. Och till adventsmyset serveras chokladkolapaj med julnötter.
Det är på en gång en loggbok med recept från Sarahs inspirerande kök och en berättelse om livet på en unik plats. Boken är rikt illustrerad med Per Ranungs stämningsfulla bilder. Sarah Anderin har tidigare arbetat som kock på olika restauranger, bland annat fisk- och skaldjursrestaurangen Lisa Elmqvist i Stockholm.
Hon arbetar till vardags som tillsynsman för Skärgårdsstiftelsen och medverkar också regelbundet som matskribent i stiftelsens tidning Stångmärket. Per Ranung fotograferar mat, inredning och trädgård för en rad internationella tidskrifter. Han har tagit fotografierna till en lång rad böcker, bland annat I kökslandet och Längtans mat.
Engelska Fairline planerar för en ny Targa Open Express Cruiser på 45 fot. Båten ska enligt planerna sjösättas våren 2013, men redan nu har vi fått ta del av de första skisserna. Den nya 45-fotaren är försedd med dubbla kabiner och fortsätter utvecklingen mot båtar med mer ”sociala” utrymmen, där både båtägaren och familjer eller vänner har gott om plats för att umgås.
– Det är vårt fokus att skapa stora sociala utrymmen ute på Targa 45. Vi har till exempel en stor solbädd ovanför det aktre förvaringsutrymmet, en generöst stor yte vid matbordet och gott om plats kring förarplatsen. På insidan har båten en stor ägarkabin och föröver en gästkabin, båda försedda med badrum, säger Andrew Pope, chefsdesigner hos Fairline Boats.
45-fotaren förses med Volvo Penta IPS dieselmotorer. Bland finesserna hos Targa 45 Open märks ett jollegarage för båtar upp till samma storlek som en Williams 285 Jet RIB.
Tekniska specifikationer
Längd inkl. badplattform: 13,94 m
Bredd: 4,04 m
Kojer: 4–5
Djupgående: 1,0 m
Vikt torr: 10 000 kg
Bränsletank: 1 100 liter
Vattentank: 320 liter
Motorer: 740–870 hk
Info: www.fairline.com
Finska Grandezza bevisar åter igen att företaget ligger i framkant vad gäller skandinavisk motorbåtsdesign. På båtmässan i Helsingfors i februari hade det nya flaggskeppet Grandezza 39 CA världspremiär. Detta är den tredje Grandezza-nyheten som Oy Finn-Marin Ltd har presenterat under det senaste året.
Nya Grandezza 39 CA har en modern, harmonisk och strömlinjeformad design, samtidigt som den är ståtlig, välutrustad och bekväm. Varje detalj har noggrant planerats för att ge kunderna det där lilla extra, någonting unikt. Resultatet är en mångsidig båt med stor volym och nya och spännande planlösningar med framförallt familjen i fokus.
Vid utvecklingen av båten har Grandezza fortsatt på samma ambitiösa linje som vid skapandet av de tidigare modellerna: att vara en föregångare inom stil, funktionalitet och prestanda.
Högklassiga materialval och moderna produktionsmetoder har varit vägledande inom produktutvecklingen. Detta har resulterat i att hela skrovet är vacuuminjicerat med Divinycellsandwich, vilket ger en lätt och mycket stark konstruktion för ypperlig prestanda.
Inredningsdetaljerna i trä är i vaxat nötträ och inredningstextilerna i högklassigt Silvertex-tyg. Den rymliga salongen har en mycket funktionell och praktisk design, samtidigt som den utstrålar elegans. Den har utrustats med en stor U-soffa och en stor L-formad wetbar.
Salongen lämpar sig ypperligt för social samvaro såväl till vardags som till fest. Den stora fyrbladiga akterväggen i glas som lätt kan öppnas möjliggör att man enkelt kan förvandla salongen och akterdäcket till en ljus och öppen enhet. Vill man ha ännu mer öppenhet kan halva taket öppnas tack vare den elektriska takluckan.
Förarplatsen håller toppmodern klass och har även utrustats med en skjutdörr ut till det nedsänkta skarndäcket. Detta ger mycket fri rörlighet runt hela båten. Hela överbyggnaden är placerad asymmetriskt mot babord sida, vilket ger ett normalt skarndäck på babord sida, och ett bredare nedsänkt skarndäck på styrbord sida.
Under däck finns ett rejält utrustat pentry med mycket förvaringsutrymmen, toalett med separat duschkabin samt två stora kabiner. Ägarkabinen, eller ”mastercabin”, har Grandezza valt att placera mitt i båten på dess bredaste ställe och den andra kabinen i fören. En tredje kabin är också möjlig genom att salongens bord kan bäddas ner till en dubbelsäng.
Mastercabinen har en stor centrerad dubbelsäng, en soffa som kan bäddas till säng samt två stora garderober. Kabinen har en fantastisk volym och de moderna panoramafönstren på bägge skrovsidor ger ett ypperligt ljus.
Den vackra formgivningen, de praktiska planlösningarna, motoralternativen med hög prestanda och den robusta och ekonomiska skrovkonstruktionen gör båten till en säker och representativ partner på havet.
Tekniska specifikationer
Teknisk data:
Längd: 11,95 m
Bredd: 3,95 m
Vikt: 9000 kg
Personantal: 10
CE kategori: C
Kojplatser: 5+2
Bränsletank volym: 2*460 liter
Vattentank volym: 275 liter
Septitank volym: 195 liter
Motorer: 2 x Volvo Penta D4-300
2 x Volvo Penta D6-330/370/400
Info:
www.finnmarin.fi
www.marinedpan.se
www.gbm.se
Kommentarer
Undrar om man kommer att ta upp vad den onödiga 0.2 promille-lagen har inneburit för "den levande skärgården"? Skärgårdsborna måste bli nykterister för annan transport finns inte och sjökrogarna har tagit ordentligt med stryk och flera stänger nu permanent. Allt bara för man inte får dela en flaska vin och segla hem så småningom sedan lika säkert som alltid.