Inför den kommande säsongen lanseras HEMPEL BRILLIANT GLOSS. Denna nya produkt utvecklades av F & U-avdelningen i Barcelona med Hempels innovativa färgtekniksystem och är en modifierad alkyd-baserad ytbehandling med förträfflig glans- och färgbevaring.
Förutom att den är flexibel och resistent mot saltvatten och mineralolja, har Brilliant Gloss även ett utomordentligt UV-skydd och kan appliceras på alla utvändiga och invändiga ytor ovanför vattenlinjen.
Produkten kan appliceras på torra och rena ytor med lämplig grundfärg. Färgen kan appliceras med pensel, spruta, roller eller målardyna vilket gör färgen till ett utmärkt val för både professionella målare och båtägare.
Brilliant Gloss finns i 18 kulörer och kommer att finnas hos återförsäljare av Hempel från och med januari 2012.
Hempels färg- och båtvårdsprodukter kommer att finnas i monter F02:32 på Båtmässan i Göteborg, som hålls på Svenska mässan mellan den 3 och den 12 februari 2012.
Under denna säsong kommer vi att lansera nyheten Brilliant Gloss. Denna nya produkt är en modifierad alkyd-baserad ytbehandling med förträfflig glans- och färgbevaring. Förutom att den är flexibel och resistent mot saltvatten och mineralolja, har Brilliant Gloss även ett utomordentligt UV-skydd och kan appliceras på alla utvändiga och invändiga ytor ovanför vattenlinjen.
En annan nyhet från Hempel är Non-Slip Deck Coating, som är en snabbtorkande akrylfärg med halkskyddande egenskaper. Den är lättarbetad och motståndskraftig mot solljus, saltvatten och spill av mineralolja. Den kan användas som både mellan- och toppskikt i halkskyddssystem på både inom- och utomhusytor över vattenlinjen. Den är avsedd att användas på stål samt trä och finns i fem färger.
Hempel har mottagit ett godkännande av bottenfärgen Mille Light Copper. Mille Light Copper är speciellt framtagen för östkusten av Hempels Research & Development avdelning. Svenska myndigheten KEMI har satt upp strikta rekommendationer för bottenfärger till nöjesbåtar på östkusten, från Örskär till Norska gränsen och Hempel har tagit dessa rekommendationer på största allvar och dedikerat mycket tid för att få fram rätt produkt.
Hempel har fått ett godkännande för Mille Light Copper, som nu har lagts till i Hempels välkända bottenfärgsprogram, känt av båtägare i Sverige för dess kvalité och prestanda. Mille Light Copper motsvarar inte bara myndigheternas högt ställda krav för ett renare hav utan även båtägarnas önskemål om skydd mot beväxning.
Info: www.hempel.se
Nu kommer två uppdaterade modeller från Diva. Det är nya Diva 38.2 och en förnyad 35-fotare. Den nya modellen 38.2 får ett högre skrov än föregångaren viket ger en helt ny volym inombords med förbättrade funktioner. Exteriört märks också en ny relingslistskonstruktion som ger ett smäckrare intryck trots lite större bredd. I aktern planeras en fällbar badplattform. Diva 38.2 går att välja i två olika versioner Classic eller Elegance. Olika design på ruff ventiler och relingslister ger båten helt olika karaktärer. Elegance versionen följs upp invändigt med stramare form på snickerier.
Förpiken har ny planlösning med större koj och möjlighet för två att ligga med kudden mot ”sänggaveln”. En skjutdörr mellan salong och förpik, ett arv efter gamla Diva 39 som kom 1982, ger betydligt bättre tillgänglighet och smidighet vid användandet av förpiken.
Salongen har kvar de uppskattade och praktiska mjuka formerna. Soffan får en ny utformning och blir större. Bordet får en fällklaff mot två fåtöljer alternativt en liten soffa på babordssidan. Det gör att 6 personer bekvämt kan samsas runt bordet. Också sittkomforten förbättras tack vare måttjusteringar. Navigationsplatsen får en Diva 35 lösning som tar mindre plats och ger möjlighet till en mer funktionell planlösning.
I pentryt finns mer stuvmöjligheten med större skåp. Arbetsmiljön förbättras markant, ingen kan längre skylla på att man inte står rak i pentryt. Exklusiva bänkskivor i corean material. Bättre arbetsytor tack vare skiva på spisen och lock över diskhoarna. WC blir klart rymligare, mer höjd och med separat dusch.
Den unika kapenshytten från 38:an med generös dubbelkoj finns kvar men blir ännu komfortablare tack vare bättre höjder och mer volym. Här sover du som hemma, med kudden mot väggen, har full sitthöjd vid huvudändan, får fönster akterut och skylight som nödutgång. Gäst eller barnhytten får komfortablare ovanpåkojer, större stuv och mer volym.
Nya Diva 35.2
Även Fabolas 35-fotare kommer i ett nytt utförande. Här är det frågan om ny design och förfining och förädling av en redan extremt lyckad båt. Vår 35 fotare är båten som sätter de allra hetaste kappseglingsbåtarna på plats på banan och är samtidigt optimerad för enkel och bekväm familjesegling.
Den nya designen på däck framhäver tydligt båtens fartpotential med moderna men rena linjer.
Invändigt har förpiken fått en förändrad planlösning vilket ger större yta för kojerna. I salongen har en justering av bordets placering gjort passagen till förpiken smidigare. Ett nytt bord möjliggör att det kan tas bort med masten på. Pentryt har nya exklusiva bänkskivor och mer stuv.
Den extra hytten bakom wc har fått ett vinklat skott mot kaptenshytten som gör att två personer kan sova i bottenkojen. Överkojen är av sjökojstyp och går att fästa i ett inre läge som gör den till ett effektivt stuvfack. Passagen in till hytten ha förbättrats markant.
Kaptenshytten har en inbjudande dubbelkoj, många skåp och garderober och inte minst en bekväm läsfåtölj att dra sig undan till med en god bok.
Nya Diva 35.2 är en förfinad cruiser som bjuder sina ägare komfort, hanterbarhet och seglingsegenskaper utöver det vanliga.
Info: www.bavariasverige.se
Den norska bryggtillverkaren Wee Marine AS har uppfunnit en lösning som för gott kommer att ändra rutinerna för båtförtöjning. Genom den svenska återförsäljaren, Norska Marin System, finns Automooring nu tillgänglig i Sverige.
Automooring är en helt ny, egenutvecklad och patenterad förtöjningslösning från Wee Marine AS. Den kan monteras på alla Wee Marines/Norska Marin Systems förtöjningsbommar och är lika enkel som smart. Detta är ett system med fast monterade förtöjningstampar som med en fjäderlösning dras in i bommen.
När du kastar loss sugs tampen in i bommen och när det är dags att förtöja vid bryggan är det bara att dra ut tamparna och lägga dem över knapen – enkel och snabb förtöjning. Längden på tamparna justeras så de passar just din båt – därmed ligger båten alltid perfekt vid bryggan.
– Jag har kört båt i hela mitt liv och ständigt irriterat mig över att våta, smutsiga och slitna tampar. Efter att ha funderat ett tag kom jag på den här konstruktionen, som jag hoppas gör det enklare för många båtägare, säger uppfinnaren Åge Wee på Wee Marine AS.
Fjäderfunktionen gör att förtöjningen förblir stram och därmed blir det jämn belastning på bryggan. Förtöjningssystemet är också utrustade med extra dämpare som begränsar ryck och slitage när båten blir utsatt för höga vågor och/eller kraftig vind. En keramisk ring hindrar dessutom slitage på tamparna när de löper in och ut ur bommen.
Wee Marines bommar har redan blivit nominerade till “Årets Utrustning” på mässan ”Sjøen for Alle 2011” för sina 360 graders solcellsdrivna belysning. Nu har bommarna fått ännu en funktion, automooring.
– Det här systemet är vi helt ensamma om att kunna leverera. Systemet har nu börjat lanseras internationellt, som genom vår svenska återförsäljare Norska Marin System, avslutar VD:n på Wee Marine AS, Åge Wee.
Info: www.norskamarinsystem.se
Docky Marin med lokal produktion och utveckling i Trosa har tagit fram en miljövänlig båtlyft för båtar upp till en totalvikt av 1 ton. Båtlyften behöver ingen el, man vinschar upp båten i luften (det tar 1–2 minuter).
Båten kan ligga kvar på båtlyften hela året, sommar, höst, vinter och vår.
Pris från 45 000 kr. Lyften kommer att presenteras på båtmässan Allt för sjön i Stockholm 2-11 mars.
Info: www.dockymarin.se
Redan under 2011 fick International Färg AB en kopparbaserad bottenfärg godkänd för användning på ostkusten, Cruiser ONE. Nu har också en hård bottenfärg för propeller och drev blivit godkänd – Trilux Propeller.
– Självklart är vi mycket glada att kunna presentera den nya färgen så att även båtägare på ostkusten ska kunna slippa beväxning på propeller och drev, säger Joakim Sandgren, marknadschef på International Färg AB.
– Många båtägare hör av sig till oss och vill ha hjälp att lösa problemet med överbevuxna propellrar vilket leder till lägre fart, ökad bränsleförbrukning och minskad sjösäkerhet. Just målning av propeller kan vara besvärligt. För det första måste färgen sitta kvar när man kör och för det andra är det ju faktiskt så att våra fritidsbåtar ligger still den mesta tiden och då gäller det ju verkligen att färgen fungerar.
Trilux Propeller levereras i en sprayförpackning som gör det enkelt att komma åt överallt. För att säkerställa god vidhäftning grundar man första gången med Prop-O-Drev Primer som finns på marknaden sedan tidigare.
Info: www.yachtpaint.com
Bavaria kämpar inte bara på med nya motor- och segelbåtsmodeller. Nu kommer även en helt ny kappseglingsklass från det stora tyska varvet. Den nya kappseglingsbåten heter B/One och är designad av Farr Yacht Design.
Bavaria menar att detta är en kombination av fördelarna från både jollar och större båtar och kallar därför båtmodellen ”Dinghy Yacht”.
Den nya båten ska vara lätt att hantera både på land (trailer) och i vattnet. För produktionen har Bavaria valt moderna metoder och hög kvalitet i alla detaljer. Besättningen är begränsad till tre personer och mycket har gjorts för att hålla kostnaderna nere och därmed göra båten tillgänglig för många.
För den som inte enbart ska kappsegla kan fyra personer övernatta i den nya båten, som även är utrustad med kemtoa.
Tekniska specifikationer:
Längd: 7,00 m
Bredd: 2,49 m
Djupgående: 1,60 m (sänkköl nere)
Segelyta: stor 21 m², fock 11m², gennaker 46 m²
Vikt: 1 020 kg
Ballast: 370 kg
Pris: cirka 250 000 kr
www.bavariasverige.se
Kommentarer
Kan detta bli en ny stor klass?
Bella Boats i Finland gör en riktig storsatsning på Helsingfors båtmässa, som öppnar 10 februari och pågår till och med 19 februari. Den finska mässan har byggts ut och därför har Bella en enorm monter på 2 200 kvadratmeter för alla sina varumärken: Bella, Flipper, Aquador och numera även MV Marin. En av båtarna som får världspremiär blir Flippers nya båtserie. På bilden syns nya Flipper 670 DC.
Helsingforsmässan är av tradition en snygg och intressant båtmässa. Den är dessutom enkel att besöka via flyg eller färja från Sverige.
Bella visar ett 40-tal båtar i sin monter. Den modell av Flipper som vi har fått ta del av hittills är den helt nya Flipper 670 DC. Som syns på bilden här ovan är det en mycket modernt formgiven sportbåt. För designen står norrmannen Espen Thorup, som även ligger bakom flera andra kända motorbåtar.
En annan stor nyhet är att Bellas hybridbåt äntligen ska lanseras för publik. Det har pratats en hel del om den här båten i båtbranschen, men nu är det alltså dags för premir.
På Helsingforsmässan visas även Aquador 35C, som är flaggskeppet för inte bara Aquador utan hela Bellas båtfamilj.
Det har varit slagit i täten för Volvo Ocean Race de senaste dagarna. Båtarna är ute på Leg 3 och för tillfället leder spanska Telefónica efter att Puma hade ledningen i början. Men det är tätt mellan de sex båtarna, endast 60 Nm skiljer första och sista båt.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
TELEFÓNICA FEND OFF CHALLENGERS IN TIGHTEST OF RACES
Telefónica (Iker Martínez/ESP) leads from PUMA’s Mar Mostro (Ken Read/USA), CAMPER (Chris Nicholson/AUS) and Groupama 4 (Franck Cammas/FRA) in a fight that will last at least 25 nautical miles to Statue Point situated on the northern tip of Pulau We, the island the fleet must leave to starboard before entering the Malacca Strait.
Overnight the weather played a big part in juggling the leaderboard. At 0700 UTC this morning, Team Telefónica were clinging onto a lead of 1.5 nm ahead of CAMPER with Emirates Team New Zealand. PUMA’s Mar Mostro (Ken Read/USA) had regained third place after a cloud captured Groupama 4 and brought her to a standstill.
By 1000 UTC this morning, it was all change again as PUMA Ocean Racing powered by BERG deposed CAMPER to take up second, just 1.10 nm astern of the leg leader. In the closest of races, CAMPER is still just .4 of a mile behind PUMA’s Mar Mostro and Groupama 4 is less than 5 nm further back.
The wind in lee of Sumatra only shifted 30 degrees to the right overnight, which let Telefónica retain her leading position and, while the top four fight it out, the split in the fleet has extended to over 60 nm to Team Sanya in sixth position.
“The racing is still locked tight so there is no room for error,” commented CAMPER’s co-skipper Stu Bannatyne. “You have to be on your game, but it’s hard going. It’s more puffy out here than a 1970s perm, and things aren’t going to get any easier once we reach the Malacca Strait.”
Groupama had a tough night, losing third place after spending 45 minutes trapped by a cloud. Cammas was pragmatic. “It’s annoying, but it’s just starting,” he said. “We have to expect lots of unstable areas in the next days.”
Meanwhile, the sheets on the winches of Groupama are burning bright red as the crew attempt to capitalise on any gains they can make and minimalise any losses. “Much like a salesman on commission,” remarked bowman Brad Marsh today.
The leading boats now face a 25-mile beat to Statue Point on the north tip of the island of Palau We in 10-15 knots of breeze before they can contemplate what lies ahead in the Malacca Strait. This stretch of water will present some complex navigational and tactical challenges, which will cause many lead changes.
“The Strait promises to be a minefield of opportunities and losses,” Marsh explained. “Like a game of snakes and ladders, one wrong move will drop you a long way back and one lucky move will make you look famous.”
In the Volvo Ocean Race 2008-09, the eventual overall winner, Torben Grael’s Ericsson 4 entered the Strait in first place, but ultimately finished the leg in Singapore in fourth. Leg 3 this time finishes in Sanya, allowing a longer runway to make up lost miles.
Already the hazard of fishing boats is making itself known. Most of the fleet have seen the small craft trailing long nets, but as yet no one has become ensnared, although ground is lost while altering course to avoid them.
For Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker/GBR) and Team Sanya (Mike Sanderson/NZL), it has been tough going, with huge changes in wind direction and pressure. Both teams now trail the leaders significantly, but in the minefield of the Malacca Strait, anything can happen and often does.
Info: www.volvooceanrace.com
På Båtmässan i Göteborg, som öppnar nästa lördag, är det världspremiär för en ny båt från norska Askeladden. Det är Askeladden P80 Weekend som då får möta båtmässans besökare. Det här är en helt nyutvecklad storasyster till kabinbåten P66 Weekend. Båten är på 8,0×2,90 m och lämplig för både utombordare på 150–250 hk och inombordare, beroende på kundens önskemål.
Kabinbåtar med utombordsmotor är ett smart och hett koncept som passar dagens båtköpare. Båtarna har relativt gott om plats ombord är kul att köra. Det är praktiskt med en kupé, om gör att det bara är att kasta loss från bryggan och dra iväg ut på sjön.
Askeladden P80 Weekend har full ståhöjd i kabinen och sittplatser för fem personer i färdriktningen. Sittplatserna kan snabbt göras om till liggplatser och båten har totalt sex kojer. Ombord finns även pentry med kök, vask och kylskåp. Vid förarplats finns plats för en 10” kartplotter.
Skrovet är designat med en tunnel för bogpropeller som standard. För den som vill fiska finns det även plats för vinschar i för och akter.
Båten är helt felxibel vad gäller motorval. Antingen inombordare eller utombordare på 150–250 hk, vilket ger en toppfart på 35 knop. Dieselversionen med 220 hk och drev har också en toppfart på 35 knop.
Askeladden understryker att deras P-serie är byggd för nordiska förhållanden och därmed betydligt starkare än båtar från europeiska konkurrenter. De har en annan typ av glas i rutorna, för att minska reflexer, extra skrovförstyvningar och kraftiga förtöjningspunkter.
Tekniska specifikationer:
Designkategori: C
Längd: 8,00 m
Bredd: 2,90 m
Vikt: 2 200 kg
Personer: 8
Bränsletank: 230 liter
Vattentank: 78 liter
Hålltank: 40 liter
Info: www.askeladden.no
Svenska Baltic Race SL 150 har utsetts till “Best Buy” av den engelska båttidningen Practical Boat Owner. Tester genomfördes både ombord på en segelbåt och i RNLI:s övningsbassäng för att testa säkerhet, komfort och användarvänlighet.
Testpersonerna berömde västen bland annat för bästa passform, vändningsförmåga och för testets bästa sprayhood.
Baltic Race SL 150 är en uppblåsbar räddningsväst med flytkraft på 150N, integrerad säkerhetssele godkänd för internationell havskappsegling, grenband, inspektionsfönster samt stabil meshklädd rygg vilket gör att västen inte hänger på nacken utan sitter bekvämt i alla situationer.
SL står för sprayhhod & light och betyder att västen är utrustad med sprayhood som skyddar användaren från vågor och vatten och livvästljuset är M.E.D./SOLAS godkänt och aktiveras direkt när det kommer i kontakt med vatten.
Storlek: One size 50-110kg
Pris: 1 998 kr.
Västen visas på Båtmässan i Göteborg, som öppnar nästa helg.
Info: www.baltic.se
Sjösportskolan bjuder in navigationslärare och båtfolk till konferens på Båtmässan i Göteborg och Allt för sjön i Stockholm. Årets tema är myndigheter som styr sjölivet.
Flera av de viktigaste myndigheterna som styr sjölivet medverkar: Transportstyrelsen, Sjöfartsverket, Kustbevakningen, Sjöpolisen och Länsstyrelsen. De kommer att berätta om sin verksamhet och dela med sig av nyheter inför säsongen som väntar.
Ur programmet: Sjökarteavdelning berättar om kommande förändringar i Sjökorten, NFB berättar om nyheter i båtlivsintygen, Transportstyrelsen berättar om den nya strategin för säkrare båtliv 2020 och mycket mer.
Sjösportskolans seminarier har under mer än 20 år hållits i Göteborg i samverkan med Båtmässan, men sedan förra året sker de även i Stockholm i samarbete med Allt för sjön. Seminariet vänder sig till navigationslärare och båtfolk som vill höra om senast nytt i båtvärlden. Alla är välkomna.
För program och anmälan: www.sjosportskolan.se/utbildning/larartraff.html
Kosin Voravattayagon, som studerar på masterprogrammet i transportdesign vid Designhögskolan i Umeå, har vunnit första pris i den finska marina designtävlingen ”Visions of Future Boating”.
Med sitt koncept om framtidens seglingsbåt vann Kosin Voravattayagon den prestigefyllda tävlingen och en prissumma på 3 000 EURO.
Det nyskapande med hans projekt är idén om att få in mer naturligt ljus till boytorna på en segelbåt. För att uppnå detta har Kosin inspirerats av asymmetrisk arkitektur och asiatisk kultur.
Om tävlingen ”Visions of boating”
https://blogs.aalto.fi/visionfutureboating/
HRO har ett brett program av watermakers med olika utrustningsnivåer med tillverkning från 18 till 285 liter/timme. Nu introducerar HRO en watermaker, Seafari Escape, som gör livet enklare för användaren genom att automatiskt reglera trycket samt att den även kan förses med automatisk renspolning efter användning. Dvs inget extra att tänka på förutom att tillverka vatten när behovet uppstår.
Seafari Escape finns i tre storlekar: 200 (30l/h), 400 (65l/h), 600 (95l/h). 200 och 400 finns i 12/24/115/230V utföranden och 600 i 24/115/230V.
Det billigare Seafari Mini modellerna har manuell inställning och finns från 25 till 117 liter/timme där den minsta finns att få med 12 eller 24V drift.
För att en watermaker ska fungera behöver arbetstrycket justeras bla beroende på havsvattnets salthalt vilket innebär att det gäller för användaren att ha koll på manometrarna när man förflyttar sig från väst- till östkust etc. Seafari Mini har manuellt reglage för detta. Efter varje tillverkning av färskvatten rekommenderas det även att man kör en renspolning av membran och filter för att öka livslängden på dessa. Det görs vanligtvis genom att man tar en del av det tillverkade färskvattnet och kör watermakern “baklänges”.
Pris från 72 900 kr.
Info: www.thermoprodukter.se
Nu kommer Nimbus 34 Nova med Coupé tak. Den påminner om den klassiska och uppskattade 35 Nova men mycket är nytt. – Vi har ändrat design och formspråk för att få en bättre helhetskänsla och passa in i modellprogrammet, säger Fredrik Bergström, vd för Nimbus Boats Stockholm.
Pressrelease:
Bland nyheterna märks följande:
Integrerat peke, i enlighet med Nimbus designspråk, för säker och behaglig ombordstigning.
Rostfri pulpit som förstärker båtens linjer och ger fartkänsla. Pulpiten är delad vilket ger möjlighet till säker ombordstigning när båten ligger ”long side”. Rostfritt luftintag på akter skrovsida i ny design.
Rundad badplattform med stuvfack. Hel akterstam med integrerad fenderhållare och smart stuvfack likt en ”bagagelucka” för tampar och tillbehör.
Dörr mellan akterdäck och badplattform ger ökad säkerhet vid gång och stillaliggande.
Breda trappsteg till skarndäck och integrerade spygatter med förbättrad avrinning i samma stil som storasyster 43 Nova. Rostfri rutram i ny design med svepande linjer och kraftigt handtag på insidan för att öka säkerhet vi sjögång, dvs att du kan hålla i dig var man än står eller sitter i cockpit. Stora sociala ytor på akterdäck med en ordentligt tilltagen L-soffa.
Elektriskt höj- och sänkbart teakbord som i nedsänkt och utfällt läge, i kombination med iläggsdyna, ger en magnifik solbädd. En stor nyhet är ”wet baren” på akterdäcket som är utrustad med grill, varm- och kallvatten, vask, rostfritt kylskåp och skyddande glasfiber lock. Smarta stuvfack på akterdäck i ”wet bar” och sittbänkar för att utnyttja tillgängliga utrymmen på bästa sätt. Pentryt i cockpit har formats för att ge mer utrymme och bättre passage.
Ny färgsättning på instrumentpanel som är tåligare och ger förarmiljön lyxigare känsla. Under utvecklingen av 34 Nova har Nimbus Design Team arbetat mycket med att minska vibrationer och resonansljud för att sänka ljudnivån i hela båten.
Ett vinnande koncept som förädlats och förfinats, en härlig båt att vara ombord på.
Tekniska specifikationer
Längd: 11,49 meter
Bredd: 3,32 meter
Vikt: 5 650 kg
Batterier: 4x12V-75 Ah
Bränsle: 600 liter
Vatten: 120 liter
Kylskåp: 2 x 65 liter
Motoralternativ:
D6-370/DPH 272kW (370hk),
2xD4-260/DPH 191kW (260hk)
Info: www.nimbus.se
Svenska Kryssarklubben har fått en ny ordförande. Han heter Anders Persson och efterträder den avgående ordföranden, Torbjörn Berg.
Svenska Kryssarklubben har direktanslutning, båtägare har alltså eget medlemskap i denna enorma båtklubb. En stor andel av SXK:s medlemmar är även medlemmar i Svenska Båtunionen, via sina lokala båtklubbar och båtförbund.
Info: www.sxk.se
Intresset för vinterförvaring i Wallhamn Marina fortsätter att öka. Under den pågående vintern har Promarina ökat sin kapacitet i marinan lokaler för varm och kallförvaring i Wallhamn.
– Intresset för en bra förvaring med tillgång till alla kringtjänster som båtverkstad, riggverkstad, motorverkstad och båtvård är mycket stort. Vi har fått en ökning med drygt 30% på förvaringar denna vinter, säger Janne Drotz, säljansvarig vid Wallhamn Marina.
Wallhamn marina ligger väl skyddat på Tjörns insida. Hamnen har ett bra läge bara nio naturiska mil till seglingsmetropolen Marstrand, sex nautiska mil till Tjörn runtstarten och har dessutom en fantastisk fin skärgård alldeles inpå knuten. Dessutom är det endast en femton minuters avstickare från E6:an och 40 minuters bilväg från Göteborg.
– En gång räknade jag ut att jag varje sommar tillbringar åtta timmar per dag i, under eller på vattnet. Om jag inte seglar så dyker eller vindsurfar jag. Så har det varit sedan jag var tio år. Wallhamn skiljer sig lite från Promarinas andra hamnar. Vi har bara fasta båtplatser och fokuserar på vinterförvaring och service. Vi tar en ära i att sätta kunden först och att alltid leverera i tid. Kontakten med båtägarna är ledig. Jag känner nästan alla våra kunder vid förnamn, säger platschef Ian Hostetter.
Matbok från Svenska Högarna är både en kokbok och en spännande skildring av livet på en av Sveriges mest isolerade ögrupper. Boken är även 2012 års vänbok för medlemmarna i Skärgårdsstiftelsen. Den lanseras lagom till båtmässan Allt för sjön i Stockholm i början av mars.
Kocken Sarah Anderin bor med sin familj på Svenska Högarna, längst ut i Stockholms skärgård. Med en fyr som enda granne och med många sjömil till närmaste matbutik har Sarah blivit en mästare på att planera matinköp, improvisera menyn och ta vara på allt som växer i trädgårdslandet. Hennes recept följer årstidens rytm och präglas av skärgårdens råvaror och möjligheter. Vårens ankomst firas med ramslökssnurror till drinken rabarbertini. Den grillade abborren och färskpotatisspetten är som gjorda för att avnjutas på sommarvarma klippor. I höstrusket bjuds vännerna på kryddig lammstek med chèvregratinerade rödbetor. Och till adventsmyset serveras chokladkolapaj med julnötter.
Det är på samma gång en loggbok med recept från Sarahs inspirerande kök och en berättelse om livet på en unik plats. Boken är rikt illustrerad med Per Ranungs stämningsfulla bilder.
Sarah Anderin har tidigare arbetat som kock på olika restauranger, bland annat fisk- och skaldjursrestaurangen Lisa Elmqvist i Stockholm. Hon arbetar till vardags som tillsynsman för Skärgårdsstiftelsen och medverkar också regelbundet som matskribent i Stiftelsens tidning Stångmärket.
Per Ranung fotograferar mat, inredning och trädgård för en rad internationella tidskrifter. Han har tagit fotografierna till en lång rad böcker, bland annat I kökslandet och Längtans mat.
Pris 299 kr.
Info: www.maxstrom.se
Paragon, som ursprungligen designades i Finland, har blivit en framgång för svenska Nimbus, som äger Paragon idag. På Allt för sjön 2012 lanseras Paragon 25 med ett nytt utseende. Skrovet och konceptet är detsamma som föregångaren, men överbyggnaden har helt designats om för att följa samma strama ”Paragonstil” som storasystern Paragon 31.
Pressrelease:
På den nya båten har badbryggan förlängts och blivit större vilket ytterligare ökar möjligheterna med denna året-runt-båt. Paragon 25 levereras under 2012 med Volvo Penta motorer.
Bland nyheterna ser vi:
• Kraftigare bumperlist
• Nytt däck och däckshus med ett formspråk som känns igen från Paragon 31
• Nytt räcke i mer renodlad design samt något höjt för ökad säkerhet ombord
• Förlängd badplattform
• Uppdaterad interiör med ny headliner och innerliner i salong och förkabin ger ett ljusare intryck.
Tekniska specifikationer
Längd: 8,30 m
Bredd: 3,00 m
Djupgående: 1,15 m
Vikt: 3 494 kg
Motoralternativ: D4-225, -260, -300
Bränsletank: 320 liter
Färskvattentank: 42 liter
Hålltank: 40 liter
Batterier: 2x 80 Ah, 2 x 77 Ah
Info: www.nimbus.se
Nu lanseras en helt ny Paragon med beteckningen 25 Ranger. – Designen är unik och kommer att ta det extrema båtåkandet till en helt ny nivå. Vi räknar med succé igen, säger Magnus Andersson, vd för Nimbus Boats. Paragon 25 Ranger visas för första gången på Allt för Sjön i Stockholm.
Paragon har blivit välkända för sina tuffa båtar med väldigt fina skrov, som har sjöegenskaper i världsklass.
Paragon 25 Ranger är ytterligare en båt i den nya generationen kompromisslösa motorbåtar med överlägsen prestanda och sjöegenskaper för att klara de tuffaste tänkbara förhållandena till sjöss.
Paragons säkerhet och kvalitet bygger på mångårig båtbyggartradition och gedigen hantverkskunskap kombinerat med ett omfattande samarbete med yrkesmän så som sjöräddning, kustbevakning och tävlingsförare.
– Ända sedan starten har vi funderat på en öppen version av Paragon för att tillfredställa den växande målgruppen som klär sig efter vädret, och verkligen vill njuta av hav och skärgård året runt utan att göra avkall på säkerheten, säger Magnus Andersson.
Tekniska specifikationer:
Längd: 8,17 m
Bredd: 3,00 m
Djupgende: 1,15 m
Vikt: 3 494 kg
Motorval: Volvo Penta D4-225, -260, -300
bränsletank: 320 liter
Vattentank: 42 liter
Hålltank: 40 liter
Batterier: 2×80 Ah, 2×77 Ah
Info: www.nimbus.se
Den 8-11 mars är det dags för alla äventyrslystna friluftsälskare att bege sig till Vildmarksmässan i Älvsjö. På mässan kan besökarna hitta de senaste prylarna, få tips om spännande platser och ha massor av upplevelser bland alla de aktiviteter mässan erbjuder. En nyhet i år är att Svenska Flugfiskemässan kommer att ingå som en integrerad del av Vildmarksmässan.
Förra året hade Vildmarksmässan närmare 50 000 besökare varav cirka 25 000 var intresserade av fiske och flugfiske. Av dessa var ungefär 14 000 personer i första hand på plats för att besöka Svenska Flugfiskemässan 2011, som då gick som parallell mässa.
– I och med att flugfisket nu blir en integrerad del ökas också synligheten och flugfisket kommer att få en tydligare plats på de olika mässcenerna, säger Lena Bergman, som åter är projektledare för Vildmarksmässan.
Förändringen innebär bland annat att hela fiskeavdelningen flyttar närmare båtmässan Allt för Sjön, som pågår samtidigt, och öppnar upp mellan mässorna med kastbassängen, där besökarna kan prova på nya spön och lära sig nya tekniker. Som vanligt erbjuder mässan också aktiviteter såsom Flugbindargatan och Flugfiskescenen. Café Flugan är som tidigare mötesplatsen för alla entusiaster.
Till Flugfiskescenen kommer i år bland andra Sveriges främste flugfiskeprofil, Gunnar Westrin. På mässan premiärvisas hans film ”Rostu”.
Vildmarksmässan består av avdelningarna; friluftsliv, fiske/flugfiske, kanot, dykning, turism och utbildning. Mässan erbjuder besökarna flera aktiviteter, bland annat ett digert seminarieprogram, filmvisningar, klättervägg, fotoutställningar. Vildmarksmässan arrangeras samtidigt som de fyra sista dagarna av Allt för sjön, Nordens största båtmässa.
Kommentarer
Vi bygger en Diva 38.2, vill ni följa bygget gå till
www.meadiva.se
/Tobias
Har alltid gillat Divornas kombination av klassiskt och innovativt. Frågan är hur de nya formerna fungerar.
Ser ändå ut att bli modernare med bibehållen särart.