Världsnaturfonden WWFs rundringning till restauranger, affärer och färjerederier visar att allt fler har slutat servera ål på julbordet. Men undantag finns. I landets södra delar säljs fortfarande den utrotningshotade fisken på flera håll – liksom i mer exklusiva saluhallar.
Av det 50-tal restauranger, butiker och färjerederier WWF har kontaktat i december uppger drygt 80 procent att de inte längre erbjuder ål. Den säljs fortfarande i var femte restaurang eller butik.
– Det är positivt att efterfrågan på ål har minskat. En växande skara krögare och restauranger har till exempel börjat servera rökt sej som alternativ till ål, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
WWF uppmanar kunder och matgäster att avstå från den akut hotade ålen och andra rödmärkta fiskarter i WWFs konsumentguide. För att rädda ålen från utrotning är det också nödvändigt att begränsa ålfisket kraftigt. Kraftverksbolagen måste också göra det möjligt för ålen att vandra fritt i älvarna utan att krossas av turbinerna.
– Det ökade konsumenttrycket har gett effekt. Många restauranger säger att efterfrågan minskat och vissa har helt slutat att servera ålen. Men i södra Sverige finns det fortfarande många undantag, säger Inger Näslund, expert på fiskefrågor på WWF.
I landets södra delar är efterfrågan på ål större än i resten av landet. I ”Ålariket” längs Skånes östkust har ålen av tradition tillhört matkulturen och den finns fortfarande i butiker och rökerier.
Fiskhandlare i Stockholmstrakten säger i WWFs enkät att efterfrågan är en generationsfråga. För några år sedan kunde vissa butiker sälja 200-250 kilo ål uppger Hambergs Fisk i Uppsala. Flera säger att ett ålfiskeförbud skulle göra valet enklare.
Oftast är det konsumenter över 50 år som vill ha ål. Yngre generationer frågar inte heller efter lutfisk där efterfrågan minskat kraftigt.
– Vi har en liten röd, gul och grön prick på de olika fiskarna. Skulle vi bara sälja grönmärkt skulle vi behöva slå igen. Vi följer fiskeriverkets bestämmelser, säger handlare i Hötorgshallen i Stockholm.
Dagligvaruhandeln och storköken har i princip tagit bort ålen. Enligt Axfood – som har kedjorna Hemköp, Prisextra och Willys – är ålen är en icke-fråga idag. Storköksföretaget Menigo sålde ål förra året men har slutat nu. Vare sig Blomsterfonden, Servera eller Sodexo köper in ål.
– Trenden går mot en större andel miljöcertifierade fiskprodukter – det är positivt att medvetenheten har ökat, säger Inger Näslund.
Ett exempel är butikskedjan Coop som nyligen lanserade Sveriges första MSC-märkta fiskdisk på Avenyn i Göteborg, vilket är extra glädjande.
Fortfarande tror en del att ”odlad ål” är bättre än vildfångad. Men det stämmer inte, menar WWF. Ingen ål för kommersiellt bruk förökas i fångenskap. Odlad ål är ung, vildfångad ål – glasål – som sätts i fångenskap för att matas så de växer sig stora. De kommer från samma hotade bestånd som den övriga vildfångade ålen.
Fakta: Ålen är unik eftersom det bara finns ett enda europeiskt bestånd som förökar sig i Sargassohavet. Det totala ålbeståndet har minskat med upp mot 99 procent och situationen är akut. Av de miljontals ålar som på 1970-talet vandrade upp i Göta älv finns idag bara en liten spillra på cirka en procent kvar.
Arten är klassad som akut hotad på Internationella naturvårdsunionen, IUCNs rödlista, Artdatabankens rödlista och har rött ljus i WWFs konsumentguide för fisk och skaldjur.
WWF arbetar för att stärka skyddet för det marina livet i havet, en hållbar förvaltning av alla fiskbestånd och att påverka elbolagen att skapa vandringsvägar för ål förbi turbinerna.
Etapp 2 av ”En skärgård i världsklass” får 17 miljoner kronor i EU-medel för fortsatta investeringar i skärgården i Höga Kusten. Detta enligt strukturfondspartnerskapets prioritering igår eftermiddag. Totalt omfattar det nya projektet 34 miljoner kronor.
Strukturfondspartnerskapet i Jämtland och Västernorrland prioriterar vilka projekt som ska tilldelas utvecklingsmedel innan Tillväxtverket slutligen fattar det formella beslutet.
– Vår skärgård har lika stora möjligheter som fjällvärlden, säger Örnsköldsviks kommuns tillväxtavdelnings chef Peter Holmqvist. Området är fantastiskt attraktivt, och investeringar i infrastrukturen som vi nu gör skapar ytterligare möjligheter för turismnäringen att växa.
Nu kommer bland annat satsningar i infrastruktur och tillgänglighet att göras på exempelvis Trysunda, Skeppsmalen, Grisslan, Köpmanholmen, Ulvön, Inre hamnen i Örnsköldsvik, ett flertal mindre rastplatser samt marknadsföringsaktiviteter. Projektet kommer att pågå 2012-2014.
Etapp 1 av projektet pågick under åren 2009-2011 och omfattade 30 miljoner kronor i förbättrad infrastruktur på bland annat Ulvön och andra öar i skärgården samt i Köpmanholmen och Inre hamnen i Örnsköldsvik.
– Vi vill rikta ett tack till alla som har varit med i förberedelsearbetet, säger turistchef Siv Sandberg. Det har varit ett brett intresse från intresseföreningar, båtklubbar och företag genom olika personliga kontakter, seminarier och träffar.
De senaste två åren har antalet besökare i Höga kusten ökat mer än genomsnittet, och utveckling sker på flera håll. Bland annat sker produktutveckling i ett gemensamt destinationsprojekt i Västernorrland.
Startskottet för att hitta pengar till byggprojektet gick sommaren 2010 då bryggan blev påkörd av en av Waxholmsbolagets båtar. En händelse som nu efter många turer leder till en välbehövlig nybyggnation av bryggan.
– Nu kan vi presentera en mycket bra lösning på problemet, vilket vi är väldigt glada för, säger Mats Holmström, byggnadsförvaltare på Skärgårdsstiftelsen och projektledare för bygget som beräknas vara klart till sommaren.
– Det har tagit tid att hitta finansiering och att upphandla arbetet, men vi hoppas att vi ska kunna dra igång byggnationen i början på det nya året, fortsätter Mats Holmström.
Skadorna på Grinda södra brygga är omfattande och består mest av skador under vattenytan som är svåra att upptäcka. Mats Holmström berättar att den ursprungliga stenkistan är daterad så långt bak som till 1900-talets början. Sedan är bryggan på– och ombyggd vid ett flertal tillfällen bl a under 1950 och 1970-talen. Men nu måste det till en nybyggnation.
– Nu river vi de trasiga delarna och bygger upp en ny ytterdel helt anpassad efter dagens normer om tillgänglighet. Till sommaren kommer både rörelsehindrade och synskadade att enkelt och säkert kunna ta sig iland på Grinda, säger Mats Holmström.
Kostnaden för nybyggnationen är beräknad till 2,7 miljoner kronor. Finansieringen är uppdelad på flera parter. Waxholmsbolaget skjuter till pengar från sin försäkring efter påkörningen sedan tillkommer pengar från Tillväxtverkets infrastrukturfond och Stockholms läns landstings regionplanekontor samt Värmdö kommun.
– Vi har länge letat efter en bra finansiell lösning för att kunna bygga upp bryggan, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg som är mycket glad över lösningen som nu kan presenteras.
– Vi vill tacka alla som har bidragit till att bryggan nu kan iordningsställas till sommarens besökare anländer. Grinda är ett av våra mest välbesökta områden och att vi även kan tillgänglighetsanpassa bryggan betyder mycket för både besökarna och Skärgårdsstiftelsen, avslutar Lena Nyberg.
Utanför Grand Hôtel i Stockholm har fem skeppsvrak, en fiskeanläggning och mängder med fynd från 1500-1700-talen frilagts i samband med att Strömkajen renoveras av Stockholms Hamnar. Fynden ger inblickar i örlogsvarvet där bland annat regalskeppet Vasa byggdes och i flera olika perioder av stadens historia.
Nu undersöks skeppsvraken av Sjöhistoriska museets marinarkeologer som bland annat hoppas på fler ledtrådar kring det mystiska vraket med sydd bordläggning som de åträffade delar av i fjol.
Spanska Telefonica håller ledningen i Leg 2, men det är fortfarande ett väldigt jämnt race som håller på att avgöras på väg till Abu Dhabi. De sex båtarna i Volvo Ocean Race väntar på en avgörande förändring i vindarna för att verkligen komma igång på sin väg mot det hemliga etappmålet till havs.
Här är den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
Tonight, as the Volvo Ocean Race fleet pushes on through the Indian Ocean on Leg 2 from Cape Town to Abu Dhabi, leg and overall leader Telefónica (Iker Martínez/ESP) is under threat from the backmarkers.
Although the order of play remains unchanged, northerly yacht Telefónica is facing a challenge by Groupama (Franck Cammas/FRA) and CAMPER (Chris Nicholson/AUS), the two yachts furthest to the south. Both boats are averaging speeds over 18 knots and Groupama 4 has made a substantial inroad into Telefónica’s lead, taking out 30 nautical miles in the last three hours.
CAMPER is looking particularly sweet in her position furthest to the east and is now benefitting from a steadier northerly breeze. Groupama 4, just 17 nm to the south, is climbing steadily up to join her, while Sanya Lan (Mike Sanderson/NZL) is almost level pegging with Ian Walker’s Azzam further north again.
By tomorrow morning it will be clear who the winners and losers are, at least until the fleet reaches the next hurdle, the parking lot known as the Indian Ocean High. This is an area of light wind that sits beyond the low-pressure system that the fleet must swerve around before turning north in search of the trade winds and, finally, the dreaded Doldrums.
Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race.
Med nya Azimut 45 önskar den italienska premiumproducenten Azimut-Benetti att kapa åt sig de allra mest kvalitetsmedvetna båt- och soldyrkarna. 45-fotaren är bara en av ett tiotal nya modeller från Azimut i höst och vinter.
Italienska Azimut är ett av världens mest aktade namn när det kommer till kvalitet och elegans i detaljlösningar på motorbåtar. I den senaste 45-fotaren med flybridge har de inte sparat på krutet. Med Azimut 45 har företaget använt stora resurser för att skapa den mest komfortabla flybridgebåten i klassen.
Målet har varit att få tillräcklig innervolym och smarta lösningar för att upp till tio personer ska kunna njuta av bålivet på flybridgen samtidigt. Det är ingen enkel uppgift, men italienarna har kommit en bra bit på väg.
På flybridgen kan kunden välja mellan en L- eller en C-formad sittgrupp, som är utgångspunkt för olika lösningar. Det stora bordet är matplats för alla och när måltiden är över förvandlas det 12 kvm stora utrymmet till en rejäl solsäng.
Förarplatsen på flybridge är inte alltid fulländad på båtar i den här storleken, med några få undantag. Azimut har även här satt komfort i centrum. I Azimut 45 kan föraren även kommunicera med personer i salongen genom en lucka i taket. Azimuts designer har även klarat att spara 25 procent av vikten på flybridge i förhållande till liknande modeller, vilket säkert märks på sjöegenskaperna.
För designen står Stefano Reghini och Carlo Galeazzi. Salongen har en låg, lounge-liknande sittgrupp, en hög förarplats med god sikt runt om båten och pentry med plats för diskmaskin, mikro, 165 liters kylskåpt och 730 liters stuvfack för porslin m m.
Azimut 45 kommer i två versioner med två respektive tre kabiner. Som standard levereras den med 2 x 480 hk Cummins dieselmotorer med axlar. Det ger den 13 ton tunga båten en toppfart på 32 knop och en marschfart på cirka 26 knop.
Tekniska specifikationer
Längd ö a: 13,78 m
Bredd: 4,38 m
Vikt torr: 13,5 t
Kabiner: 2 eller 3
Kojer: 6 + 2
Personer: 12
CE: B
Bränsletankar: 1300 liter
Motor: 2 x Cummins QSB 5,9l 480 hk
Toppfart: 32 kn
Pris: 5 500 000 NOK
Info: www.italmarin.no
Mekonomens förvärv av bildelskedjan Meca har godkänts av det svenska Konkurrensverket (KKV). Eftersom Meca bedriver verksamhet i Norge krävs även ett godkännande av det norska Konkurrensverket. Ärendet är under behandling.
– Det svenska Konkurrensverkets beslut är naturligtvis positivt, nu inväntar vi besked från det norska Konkurrensverket, säger Håkan Lundstedt, VD och koncernchef i Mekonomen.
Mekonomen ingick avtal om förvärv av Meca 12 oktober 2011. Meca är en välkänd bildelskedja med god ställning i Sverige och Norge. Mekonomen och Meca kommer att drivas vidare som separata bolag med befintliga varumärken.
Bilden:
Mekonomens VD och koncernchef Håkan Lundstedt (t. v.) och Torbjörn Olsson, VD och koncernchef MECA.
Info: www.mekonomen.se
Sunseeker International lanserar två helt nya båtar vid den kommande Tullett Prebon London Boat Show, som hålls i början av januari. Engelska Sunseeker är ett av världens ledande varv vad gäller design och nytänkande för större motorbåtar. På Londonmässan visas en båt på 28 meter och en på 16 m.
Sunseekers nyheter heter 28 Metre Yacht respektive Predator 53. Båda dessa nyheter får sin premiär vid 2012 Tullett Prebon London Boat Show (6–15 januari). Världspremiären hålls fredagen 6 januari vid lunch.
28 Metre Yacht är inte bara en helt ny båt utan visar också på Sunseekers nya Yacht look. Det mest synliga beviset på detta är att båten har större glasfönster på sidorna runt salongen. Glasytorna är i samma nivå som båtens sida och blir därmed en del av designen på ett mer integrerat sätt än tidigare. Designen ska också ge en större känsla i själva salongen och mer panoramautsikt än tidigare.
Även de mer traditionella ytorna på för- och akterdäck samt flybridge har designats på ett annorlunda sätt än tidigare för att skapa mer utrymme för solbadande och aktiviteter. Hard toppen över flybridge är i kolfiber för att hålla vikten nere.
Predator 53 är byggd i samma sportiga stil som övriga båtar i Sunseekers serie med Predator-båtar. 53:an har en mycket sportig profil och även i den här båten används kolfiber på många ställen och båten har fått en modern design för att öka volymen invändigt.
Premiären av de nya båtarna kommer att ackompanjeras av Asteria (bilden), som beskrivs som en elegant och glamorös kvartett. Gruppen har bland annat uppträtt på Wembley Champions League Final, spelar med Take That på ”Beautiful World” tour och Simply Red på deras European Tour.
Förutom de helt nya modellerna visar Sunseeker även dessa modeller i London: 40 Metre (mässans dyraste båt), Predator 115, Predator 84, 80 Yacht, Manhattan 73, Predator 64, Manhattan 63, Predator 60, Manhattan 53 och Portofino 48.
Info: www.sunseeker.com
Sjöklädestillverkaren Musto har förfinat sitt prisbelönta HPX-sortiment för 2012 för att kunna erbjuda fler valmöjligheter och lämplighet för olika användares behov. HPX-serien är utvecklad av världsomseglare sedan över 20 år och är det självklara valet för seglarna med de högsta kraven. I det pågående Volvo Ocean Race förlitar sig hälften av teamen på Musto HPX.
För första gången någonsin är HPX-serien uppdelad i två olika modeller.
HPX Pro Series har utvecklats i samarbete med CAMPER Emirates Team New Zealand Volvo Ocean Race team. Slitstyrka, vattentäthet och komfort är A och O för att plaggen skall tåla de tuffa förhållandena i Södra Oceanen och farter på 40 knop.
Både smocken och byxan är tillverkad i den riktigt kraftiga HPX-väven med GORE-TEX Ocean Technology. Byxan har även Cordura förstärkningar med stötskydd kring knäet för att minska skador. Smocken och byxan finns båda i rött.
HPX Pro Series Smock kostar ca 8495:-
HPX Pro Series Trousers ca 6495:-
HPX Ocean-serien
HPX Ocean Jacket är världens mest sålda Ocean seglarjacka. Jackan är tillverkad i det kraftigaste GORE-TEX membranet, Ocean technology. I år har jackan ett nytt ännu smidigare yttertyg. HPX-serien kombinerar förstärkningar i Cordura, stretchpaneler i GORE-TEX och övriga detaljer av absolut högsta kvalitet. Jackan och byxan finns i färgerna röd och guld.
HPX Ocean Jacket kostar ca 7495:-
HPX Ocean Trousers ca 6495:-
Info: www.musto.se
Så mycket som sex ton spöknät hämtades från Östersjön under pilotprojektet som genomfördes av WWF Polen i samarbete med fiskare. Förlorade eller övergivna nät är ett verkligt hot för fisk, fåglar och marina däggdjur då de behåller upp till 20 procent av fiskekapaciteten. Antalet spöknät som ligger på havsbotten bedöms vara ett tusental.
Årets åtgärder till havsprojektet som genomförts av WWF och finansierats av BalticSea2020 pågick i 24 dagar, säger Piotr Prędki, WWF Polen.
– Det genomfördes tillsammans med fiskare och dykare. Under 15 dagar sökte fiskare från fiskebåt KOL-111 från Kolobrzeg, efter spöknät på havsbotten. Totalt hämtade vi upp 4,2 ton nät. Under nio dagar hämtade dykare med hjälp av fiskare ytterligare 1,8 ton nät från två skeppsvrak. Därefter återvanns alla spöknät.
Spöknät utgör ett dödligt hot mot levande organismer i Östersjön och samtidigt har de en negativ inverkan på befolkningen. De här näten fångar vanligtvis ung fisk som ännu inte har haft en chans att reproducera sig. Forskning visar att förlorade nät behåller sin fiskekapacitet upp till 20 procent under de första tre månaderna och upp till sex procent efter två år. Samtidigt är spöknät farligt för fåglar, marina däggdjur och även människor.
Uppskattningsvis 560 000 ton fiskeredskap och annat skräp från fiskefartyg och vattenbruk kastas i havet. Tack vare den forskning som bedrivs av WWF och data från vetenskapliga artiklar kan det antas att mellan 5 500 och 10 000 torsknät förloras eller överges i Östersjön varje år.
Bottensatta nät utgör det främsta hotet mot levande organismer. Deras koncentration tillåter dem att flyta i vattnet och fortsätta att fånga fisk. De kan fånga upp till 41 ton torsk per år. De här fiskarna kommer aldrig att hamna på våra bord. Dessutom stannar tunga trålar oftast kvar på botten. Trålarna är täckta med organismer och utgör lämpliga gömställen för fisk och andra levande organismer.
Skeppsvrak är en plats där spöknät samlar ihop sig,förklarar Prędki.
– Det finns upp till 3000 vrak längs den polska kusten. Vi beräknar att 150 till 450 ton spöknät är insnärjda i dessa vrak. I år har vi städat två vrak. Under de följande åren planerar vi att fortsätta vår verksamhet även i andra baltiska stater.
WWF anser att åtgärder för att samla in spöknät bör åtföljas av åtgärder för att förhindra förlusten av fiskeredskap. Bättre märkning av fiskeredskap är en av de mest effektiva åtgärderna för att bekämpa fenomenet spöknät. Det gör det enklare att återfinna förlorade nät men underlättar samtidigt för den kommersiella sjöfarten att lokalisera näten och på så sätt inte köra på dem. Samtidigt bör mottagningsanordningar i hamn, där spöknät kan deponeras kostnadsfritt av fiskarna, vara tillgängliga.
Pilotprojektet ”Rensa spöknät – ett pilot- och informationsprojekt i Polen” har finansierats av stiftelsen BalticSea2020.
– Vi är mycket nöjda med projektet och den insats som har gjorts. Övergivna eller borttappade fiskeredskap är ett “tyst” problem på havsbottnen. Redskapen fortsätter att fånga fisk, fåglar och marina däggdjur under många år vilket bidrar till nedbrytning av den marina miljön. I och med det här projektet kan vi upplysa om hur viktigt det är att inte låta fiskeredskapen vara kvar i havet, säger Conrad Stralka, verksamhetschef BalticSea2020.
Efter lanseringen av fyra nya Activ-modeller i september vid båtmässan i franska La Rochelle lanserar Quicksilver ytterligare en ny båtmodell. Det är den helt nya Quicksilver Activ 705 Cruiser, som hade premiär vid båtmässan i Paris. Quicksilver Activ 705 Cruiser finns i två olika modeller för utombordsmotorer och drev.
Quicksilver Activ 705 Cruiser har många spännande lösningar, av den första informationen att döma. Det är en sportigt designad båt där innerutrymmena har tagits tillvara på ett riktigt smart sätt. Det gör att båten passar bra för allt från sportiga aktiviteter till fiske och familjeutflykter. Designteamet har lagt extra stor vikt vid att få bra däcksutrymmen, förbundna med en glasdörr som förbindelse mellan salong och akterdäck.
I det främre kabinutrymmet finns plats för två kojer och där finns även en toalett. Båten har en, för sin storlek, stor badplattform som gör det enkelt att komma ner i vattnet.
Särskild vikt har lagts vid att använda miljövänliga lösningar ombord. Fönstren är gjorda av riktigt glas, båten är försedd med LED-belysning i interiören m m. För att tillfredsställa olika behov av utrustning kommer båten att säljas i tre versioner: Cruising Pack, Cruising Deluxe Pack och Electronics Pack.
Tekniska specifikationer: Outboard Sterndrive
Längd ö a: 7.05 m 7.05 m
Längd skrov: 6.8 m 6.8 m
Bredd: 2.48 m 2.48 m
Bottenvinkel: 17 grader 17 grader
Bränsletank: 220 liter 220 liter
Vattentank: 45 liter 45 liter
Hålltank: 32 liter 32 liter
CE-klass: C C
Personer: 8 8
Motoreffekt max: 200 hk 220 hk
Info: www.quicksilver-boats.com
– Jag är glad att världens länder här i Durban enats om en väg framåt för att hantera klimatutmaningarna. Mycket arbete återstår, men det sätter igång redan under 2012 för att vi förhoppningsvis ska kunna anta ett rättsligt instrument senast år 2015. Detta nåddes genom en aktiv allians mellan EU, de minst utvecklade länderna och ö-nationerna, säger miljöminister Lena Ek.
– Vi har kunnat samla ett stort antal länder för en överenskommelse, Durbanplattformen, som dels innebär en andra åtagandeperiod under Kyotoprotokollet, det internationella avtal som nu binder i-länder att minska sina utsläpp och dels skapar en grund för ett rättsligt avtal som kan träda ikraft från 2020. Vi behöver se över hur vi bemöter u-ländernas vädjan att klimatkonventionens grundprincip om gemensamt men olika ansvar ska tillämpas i ansvarsfördelningen mellan i- och u-länder rörande utsläppsminskningar och finansiering.
– För Sverige var det viktigt att vi i Durban etablerade de institutioner som beslutades i Cancun år 2010. Vi etablerar nu den gröna klimatfonden som ska finansiera klimatprojekt i utvecklingsländer och tar ett steg mot att bygga upp system för att stödja de u-länder som drabbas av klimatförändringarna, säger miljöminister Lena Ek.
– Samtidigt är det bekymmersamt att vi inte kunnat komma längre i arbetet med att besluta om utsläppsminskningar och uppföljning av dessa. Takten i arbetet är alldeles för låg med tanke på de nya rön som presenterats under året som visar att klimatsituationen är ännu allvarligare än vi trott. Vi riskerar en flergradig temperaturhöjning om vi inte höjer ambitionsnivån kraftfullt. Fortfarande återstår också en hel del arbete innan Kyotoprotokollets andra åtagandeperiod kan träda ikraft och uppslutningen till protokollet ser ut att bli dålig. Vi är besvikna på de länder, USA, Ryssland,Kanada och Japan, som inte konkret lovar minskningar av växthusgaser. USA har tex ett mycket större ansvar än Indien, säger miljöminister Lena Ek.
I början av november godkände EU-kommissionen det stöd Energimyndigheten beslutat om till projektet. Därmed öppnades vägen för den nya anläggningen som blir världens största vågkraftverk. Kraftverket är en försöksanläggning som kopplas till det svenska stamnätet. Om resultaten bekräftar tidigare mätningar på testaggregat kan en helt ny industri skapas med start i Sverige.
Det avtal som nu undertecknats innebär att företaget Seabased, som utvecklat och ska tillverka utrustningen, kommer att bygga en fabrik för serieproduktion av vågkraftverk i Lysekils kommun.
Energibolaget Fortum går in i projektet som en del av företagets engagemang i framtidens utsläppsfria elproduktion. Anläggningen i Sotenäs blir Fortums tredje samarbete inom vågkraft. Sedan ett antal år är man med och testar teknik för undervattensvågor i ett projekt utanför Portugals kust och tidigare i höstas skrevs ett samarbetsavtal med det franska företaget DCNS för att pröva vågkraftsteknik i franska vatten.
– Vågkraft har globalt sett en potential att bli en stor och viktig kraftkälla och vi har ett intresse av att bidra till att vågkraft blir kommersiellt gångbar, påpekar Risto Andsten, direktör ansvarig för Fortums förnybara elproduktion. Vi har stora förhoppningar på projektet i Sverige och hoppas kunna lära oss mycket kring vågkraft – samtidigt som vi bidrar till en positiv utveckling för hela samhället.
Förutom att vågkraft har potential att bidra med stabil, utsläppsfri elproduktion kan anläggningarna också bidra positivt till havens ekosystem eftersom varje vågkraftsanläggning innebär en sorts konstgjort rev där marina organismer skyddas.
Under första halvåret 2012 kommer produktionen av bojar, generatorer, ställverk och transformatorer, att sätta i gång och under hösten/vintern 2012 kommer den första etappen om 10 procent (42 bojar) att sjösättas och utrustningen installeras. Efter en försöksperiod med efterföljande utvärdering på sammantaget upp till ett år är det tänkt att resten av anläggningen ska installeras. När hela parken är installerad kommer den att omfatta ca.420 bojar och täcka en yta på en halv kvadratkilometer.
– För oss är detta naturligtvis en viktig milstolpe i arbetet med att förverkliga vågkraften som ett konkurrenskraftigt produktionssätt för el, sade Seabased VD Billy Johansson vid avtalsundertecknandet. Jag och många med mig har trott på och arbetat med vågkraft under många år – och nu kommer vi få möjligheten att pröva tekniken i stor skala.
Grunden till den teknik som nu ska testas i full skala har tagits fram vid Ångströmlaboratoriet, Uppsala universitet och företaget Seabased är en avknoppning därifrån. Hela projektet kan alltså ses som ett exempel på hur grundforskning bidrar till konkreta lösningar på stora samhällsutmaningar.
Det här avtalet är en bekräftelse på att det vi gör vid universitetet har en direkt effekt på framtidens energilösningar, menade Mats Leijon, professor i elektricitetslära vid Ångströmlaboratoriet, Uppsala universitet. Seabased är ett utmärkt exempel på hur forskning kan tas från laboratoriemiljö till konkret nytta i samhället. Här har vi all anledning att vara framåt i Sverige. Inom Ocean Energy – dvs. både vågkraft och marinströmkraft – ligger vi på en hög nivå vad det gäller utbildning och forskning samt nu även industriellt och företagsmässigt.
Regeringen är nu alltmer samstämmig och tydlig i frågan om att genomföra hårdare utsläppskrav för sjöfarten till 2015, inom ramen för FN:s sjöfartsorganisation IMO. – Vi välkomnar tydligheten. Minskade utsläpp av svavel är nödvändigt för att förbättra människors livsmiljö och Östersjöns marina liv. Det är också nödvändigt för att driva fram effektivare teknik och renare bränslen, säger Anders Mathiasson, VD för Energigas Sverige.
Ett exempel på renare fartygsbränsle är flytande naturgas (liquefied natural gas, LNG). Det är betydligt renare än olja och ger låga utsläpp av kväveoxider, samt försumbara utsläpp av svavel, tungmetaller och partiklar. Genom att ersätta oljan med detta bränsle kan IMO:s striktare regler uppnås.
– Flytande naturgas är på frammarsch i svensk industri. En importterminal har just öppnats i Nynäshamn, vilket gör bränslet mer tillgängligt. Men regelverk och miljökrav har stor betydelse för företagens möjligheter att investera i den nya rena tekniken. Försenas skärpningen av utsläppskraven, riskerar investeringarna i ren teknik att försenas eller utebli helt. Därför är det viktigt att regeringen fullföljer sin linje. Företag som tar sitt miljöansvar ska uppmuntras, inte straffas, säger Anders Mathiasson, VD för Energigas Sverige.
Energigas Sverige – branschorganisationen för aktörer inom biogas, fordonsgas, gasol, naturgas och vätgas.
Franska Groupama ligger i en knapp ledning efter det att de sex deltagande båtarna i Volvo Ocean Race på nytt har börjat kappsegla. Starten för Leg 2 gick på söndagen i Kapstaden. Efter knappt ett dygn ligger Groupama etta med resten av fältet inom 1,5 Nm efter sig. Segraren på Leg 1, Telefonica, ligger efter starten sist.
Det har varit en väldigt lätt bris under det första dygnet som båtarna har varit på väg från Kapstaden. Den inbördes ställningen har ändrats flera gånger beroende av vindarna. Exakt hur båtar kommer att segla mot etappmålet i Abu Dhabi är oklar på grund av det extrastopp som har lagts in längs vägen på grund av pirathot.
Här är den senaste pressreteasen från tävlingsledningen:
Abu Dhabi Ocean Racing led the fleet away from Cape Town but were then the first to fall into the windless zone.
At the 0400 UTC position report they lay in fifth place, 12 nautical miles behind new leaders Groupama.
“We made a great exit from Table Bay and built a nice lead before getting swallowed up by the fleet as we sat in no wind further up the coast,” said skipper Ian Walker. “We managed to get through that in second place but then got caught out too near the shore and we have paid a huge price.
“We have only managed to sail 0.6 nautical miles in the last two hours and have been sitting bobbing up and down looking at the notorious Cape of Good Hope for about 10 hours.”
Walker said his main concern overnight was how to avoid being washed on to the rocks by the ocean swell.
“We have been pretty good friends with one rock in particular that has been less than half a mile dead down swell from us for 2 hours. We have just managed to pull forward on it despite some adverse current so it is now 1 mile behind – hopefully we won’t head back towards it again like we did an hour ago!”
Another worry for Walker and indeed the rest of the fleet is the prospect of another 48 hours of windless conditions having failed to hook into a breezy weather system as previously expected.
“All our weather strategy is in pieces now as the fleet has failed to catch the low pressure as planned and I suspect we will all sit waiting for a new Westerly wind to pick us up in the next day or two” said Walker.
So light were the conditions that overall race leaders Team Telefónica were forced to put down their anchor to avoid being washed backwards.
“The wind has died and we have found a lot of current on the approach to the headland,” explained watch captain Neal McDonald. “So it is better for us to anchor here rather than go backwards.”
Bavaria lanserar en helt ny motorbåtsserie med flybridge. Det är ett område som det tyska varvet tidigare inte har gett sig på, men tydligen finns det en tillräckligt stor marknad för att Bavaria ska göra den här satsningen. Den första båten i serien blir på 40 fot.
Nyheten om flybridgebåtar kommer knappast som någon överraskning. Bavaria har flera gånger sänt ut meddelanden om att de har flybridgebåtar på gång, men nu verkar det mer trolit än någonsin.
De första detaljerna på de nya båtarna från Bavaria visar att det är en mer lyxig serie än tidigare. Den första båten i serien blir på 40 fot och den kommer att visas “tidigt under våren 2012”. Det är Bavarias första flybridge motorbåt någonsin.
Bland detaljerna märks: en stor flybridge med wetbar, tre kabiner under däck med mera. Enligt Bavaria är två till modeller förutom 40-fotaren under konstruktion och totalt med variationer kommer den nya serien att omfatta sex nya modeller.
Tekniska specifikationer
Längd skrov: 11.99 m
Bredd: 4.25 m
Bränsletank: 1 200 liter
Vattentank: 410 liter
Kabiner: 3 kabiner/ 2 badrum
Motoralternativ:
Z-Drive
D6 330 (standard)
D6 370
D6 400
IPS-Drive IPS 500 IPS 600
Info: www.bavariasverige.se
Arif Al Zafeen och Mohammed Al Marri vann även race 2 i Skydive Dubai & Dubai Duty Free Grand Prix och tog därmed hem 2011 UIM Class 1 World Powerboat Championship, det vill säga världsmästerskapet för powerboats.
Det har varit en besvärlig vecka för Dubaiteamet Al Zafeen och Al Marri, som i helgen tävlade tillsammans för försat gången och på bästa sätt visade att de trivdes tillsammans i båten. De gjorde ett hat-trick med segrar på sitt hemma Grand Prix och vann en elfte VM-titel för Victory Team.
Resultatet gav även Al Zafeen en klar seger i Middle East Championship med maximala poäng med dubbla vinster i Abu Dhabi med den nu suspenderade Nadir Bin Hendi och två gånger med Al Marri.
Här är ställningarna i de olika mästerskapen efter helgens tävlingar:
SKYDIVE DUBAI & DUBAI DUTY FREE GRAND PRIX, RACE 2 – results
1. 3 Victory – A Al Zafeen (UAE) / M Al Marri (UAE) 00.45.31,71
2. 5 Team Abu Dhabi – R Al Tayer (UAE) / M Al Mansoori (UAE) + 00.56,47
3. 91 Relekta – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) + 02.29,21
4. 96 Spirit of Qatar – H Al Thani (QAT) / S Curtis (ENG) + 02.35,69
5. 7 Victory – G Manuzzi (SMR) / P V Nilsen (NOR) + 1 LAP
6. 90 Welmax (B) – B Jacobsen (NOR) / K Olsen (NOR) + 1 LAP
7. 10 Fendi Racing – L Formilli Fendi (ITA) / G Carpitella (ITA) + 1 LAP
8. 95 Spirit of Qatar – A Al Neama (QAT) / M Nicolini (ITA) + 3 LAPS
9. 23 FA.RO. ACCIAI – T Polli (ITA) / L Nicolini (ITA) DNF
10. 74 Poliform – G Cappellini (MON) / G Montavoci (ITA) DNF
UIM CLASS 1 WORLD POWERBOAT CHAMPIONSHIP – after race 7
1. 3 Victory – 103pts 2. 96 Spirit of Qatar – 93pts 3. 95 Spirit of Qatar – 89pts 4. 5 Team Abu Dhabi – 67pts 5. 74 Poliform – 56pts 6. 91 Relekta – 41pts 7. 10 Fendi Racing – 27pts 8. 23 FA.RO. ACCIAI – 24pts 9. 7 Victory – 19 pts 10. Welmax (B) – 17pts 11. 90 Welmax (A) – 14pts 12. 50 Parsonage Racing – 8pts 13. 69 ferskfisken.no – 5 pts 14. 18 MITI Tech Power – 4pts
MIDDLE EAST CHAMPIONSHIP – after race 4
1. 3 Victory – 80pts 2. 5 Team Abu Dhabi – 42pts 4. 96 Spirit of Qatar – 40pts 4. 95 Spirit of Qatar – 37pts 5.10 Fendi Racing – 27pts 6. 7 Victory – 19pts 7= 74 Poliform – 17pts 7= 91 Relekta – 17pts 9= 90 Welmax (B) – 10pts 10. 50 Parsonage Racing – 8pts 11. 18 GiorgiOffshore – 4pts 12. 90 Welmax (A) – 3pts 13. 23 FA.RO. ACCIAI – 2pts
Team Telefónica tog ännu en seger i lördagens Cape Town V&A Waterfront In-Port Race och stärkte därmed ytterligare sin totalledning i Volvo Ocean Race för PUMA Ocean Racing powered by BERG. Puma gjorde dock en riktigt bra comeback i tävlingen efter sitt mastbrott på första delsträckan.
Telefónica, som kom först i mål till Kapstaden i Leg 1, ledde från start i varmt solsken och ljummen bris med i genomsnitt 14 knop vid seglingarna i Table Bay.
Ken Reads team på Puma, som anlände till Kapstaden tidigare i veckan efter att ha som tredje båt gett upp på Leg 1, såg länge ut att ha en stark position men ett misstag i segelhanteringen ombord gjorde att Telefónica och CAMPER with Emirates Team New Zealand kom förbi dem till första rundningen.
Här är resten av den senaste pressreleasen från tävlingsledningen:
Telefónica, last in the first in-port race in Alicante, finished the Cape Town V&A Waterfront In-Port Race in 52 minutes 55 seconds, with CAMPER with Emirates Team New Zealand in second 43 seconds back and PUMA third a further nine seconds behind them.
“We are very happy,” said skipper Iker Martínez. “It was important for us to do well here in Cape Town after struggling in Alicante.”
Abu Dhabi Ocean Racing were fourth, Groupama sailing team fifth and Team Sanya sixth.
The result sees Telefónica consolidate first place overall with 37 points, followed by CAMPER with 34 and Groupama 24. PUMA and Abu Dhabi are tied on nine points, with Sanya on four.
“Second is good but unfortunately it puts us further behind the leaders on points,” said CAMPER skipper Chris Nicholson.
“The start cost us but after the start we had a nice march on. Hats off to the guys on board. The crew work was very nice. There were some high pressure manoeuvres that came through nicely.”
For PUMA and the other two teams forced to retire from Leg 1 – Abu Dhabi with a broken mast and Sanya with a massive hole in their hull – it was a real achievement just to make it to the start line.
That PUMA hinted at one of the great comebacks in the race’s history was scarcely credible.
PUMA, who lost their rig in the south Atlantic in Leg 1 and had to seek refuge at the impossibly remote Tristan da Cunha, only got the boat back to the shore base in the early hours of Wednesday morning.
After hours of round-the-clock graft, they had the replacement mast back in and on Saturday it looked like they had never been away.
Telefónica led from the beginning, blasting through the start line with their spinnaker flying to take an early gain.
PUMA and Telefónica, both latest generation designs from Juan Kouyoumdjian, had raced neck and neck at the front of the fleet for days on end in Leg 1 and Read’s team stuck close once again.
By mark one PUMA had reeled them in, rounding 14 seconds ahead of their Spanish rivals. After splitting from the leaders after mark 1, Abu Dhabi Ocean Racing and Groupama took advantage of a shift of wind direction and pulled back vital ground, all six teams rounding mark 2 within two minutes of each other.
It was a lead PUMA were to enjoy until a crucial moment after the fourth mark.
Telefónica made their move by gybing away from PUMA and were followed by CAMPER.
Sail choice – PUMA having to go for reaching sails while Telefónica and CAMPER went for downwind sails – proved critical and by the time the split boats came back together Martínez’s men were in front, PUMA having to settle for third place rounding mark 5.
Read explained that they had been forced to gamble on their sails.
“We blew our kite at the leeward mark when we were leading and we had to take a chance and it didn’t work,” the American skipper said. “Iker gave us a bit of an opening and I put too much pressure in the kite so I will put my hand up to that mistake.
“It was good to be racing again. The boat did its part today and I think we let the boat down. We live to fight another day. We are on the podium and looking forward to tomorrow.”
Once out in front Telefónica didn’t look back, crossing the line 400 metres ahead of CAMPER, who took second place ahead of PUMA.
The teams are straight back in action on Sunday with Leg 2 to Abu Dhabi, starting at 1300 UTC/GMT.
The route has been redrawn for the second leg because of the threat of piracy in the Indian Ocean, with the teams due to make for an undisclosed safe haven port and then be transported by heavy lift ship to a position off the Sharjah coastline in the northern Emirates. From there they will sprint in to Abu Dhabi for the finish.
Info: www.volvooceanrace.com
Foto: PAUL TODD/Volvo Ocean Race
In-Port Race Results:
1. Team Telefónica (Iker Martínez), 52:55
2. CAMPER with Emirates Team New Zealand (Chris Nicholson) +0:43
3. PUMA Ocean Racing powered by BERG (Ken Read) +0:52
4. Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker) +1:19
5. Groupama sailing team (Franck Cammas) +1:49
6. Team Sanya (Mike Sanderson) +4:10
Utredningen om förorening från fartyg har överlämnat betänkandet “Ny lag om åtgärder mot förorening från fartyg” till infrastruktur-minister Catharina Elmsäter-Svärd. Regeringens särskilda utredare har varit Johan Franson. Utredningen har haft i uppdrag att se över lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg i syfte att göra lagen mer systematisk, effektiv, användarvänlig och lättare att överblicka.
Utredningen föreslår att den nuvarande lagen om åtgärder mot förorening från fartyg ersätts med en ny lag med samma namn. Den nya lagen disponeras på ett tydligare sätt än i dag genom att bland annat de grundläggande förbuden mot utsläpp av skadliga ämnen från fartyg förs till lagen. Dessutom föreslås ett antal ändringar i sak, i första hand för att anpassa regelverket till den internationella regleringen på området.
En viktig förändring är att utredningen föreslår att lagen om åtgärder om förorening från fartyg utvidgas till att också omfatta fritidsfartyg i större utsträckning än vad som är fallet idag. Det innebär bland annat att fritidsfartyg kommer att omfattas av förbuden mot utsläpp av olja och fast avfall. Utsläpp av olja från traditionella tvåtaktsmotorer undantas dock inledningsvis för att minska påverkan på båtlivet.
Utredningen föreslår att bestämmelserna om tillsyn kompletteras med bland annat en möjlighet för Transportstyrelsen att förbjuda ett fartygs avgång eller vidare resa, om det inte tillhandahålls för tillsyn. Bestämmelserna om tillsyn av utländska fartyg under genomfart av territorialhavet eller den ekonomiska zon anpassas vidare till havsrättskonventionen.
Transportstyrelsen tillförsäkras också genom förslaget ekonomiska resurser att på ett effektivt sätt ingripa när olja eller något annat skadligt ämne släpps ut från ett fartyg i de fall redare eller ägare inte har möjlighet att vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra att miljön skadas.
I Sverige har vi länge varit medvetna om att våra regler för ideell sektor inte är förenliga med momslagstiftningen inom EU (EU:s momsdirektiv). Genom att koppla momsbedömningen till hur ideell sektor bedöms i inkomstskattehänseende så har en stor del av Sveriges föreningsliv kunnat bortse från momshantering i sin verksamhet.
Våren 2008 inledde Kommissionen slutligen ett överträdelseförfarande mot Sverige. Det ledde till ett utredningsbetänkande från Finansdepartementet hösten 2009. Utredningsbetänkandet innehåller regler som gör att vissa tjänster och varor förblir momsbefriade samtidigt som andra blir momspliktiga. Där återfinns även ett förslag på en regel om generell momsfrihet för mindre verksamheter med en årlig omsättning om högst 250.000 kronor.
Sammanfattningsvis resulterade utredningsbetänkandet i att så snart den årliga omsättningen går över 250.000 kronor så är en verksamhet inte generellt momsbefriad. Istället tvingas man vid all försäljning ta ställning till om det finns ett undantag för moms för den specifika försäljningen. Kort sagt, det krävs skattekompetens och administration för att utan risker ta hand om den ideella verksamheten på rätt sätt.
Från hösten 2009 och framåt har debatten varit het och våra politiker har blivit uppmärksammade på vilket dilemma ideell sektor skulle hamna i om Sverige tvingas slopa de regler som vi alltid haft. Sverige har uppvaktat EU, på egen hand men även tillsammans med några andra medlemsländer med liknande problematik, för att skapa förståelse för vårt regelverk för ideell sektor.
Kommissionen bjöd 2010 in allmänheten att ge sin syn på ett framtida momssystem, den så kallade Grönboken om mervärdesskattens framtid. Bortsett från Sveriges generella svar lämnade även många representanter för ideella sektorn i Sverige sina synpunkter till Kommissionen under våren 2011.
Det som har hänt denna vecka är att Kommissionen har presenterat sina första slutsatser om hur ett gemensamt momssystem för EU borde utvecklas de närmsta åren. I samband med detta tas frågan om momsundantag för ideell sektor upp (non-profit-making organisations). Kommissionen uttalar att det inte behövs några specifika regler för den ideella sektorn utan att organisationernas verksamhet i mångt och mycket kan undantas från moms inom ramen för gällande momsregler inom EU. Det här innebär att Sverige i så fall är tillbaka där allt började 2009 med Finansdepartementets utredningsbetänkande och att man mer får inrikta sig på en momsfrihet för verksamheter där årsomsättningen ligger på en viss nivå. Dilemmat är då att en sådan omsättningsgräns måste, enligt gällande EU-regler, omfatta alla, dvs. inte endast ideell sektor. Det medför rejält minskade skatteintäkter ju högre den omsättningsgränsen blir. Kommissionen påpekar även i sina slutsatser att medlemsstaterna som ett annat alternativ kan införa kompensationsåtgärder till den ideella sektorn. Även detta kommer att medföra administration på olika sätt och det medför framför allt att Sverige inte kan behålla den ideella sektorn utanför momssystemet.
Sammanfattningsvis leder de tankar om det framtida momssystemet inom EU som Kommissionens gett uttryck för under veckan inte till lättnader för den ideella sektorn i Sverige.
Kommentarer
Spännande!
Vad blir priset?
Kan den mäta sig med Svenska båtar med samma koncept?