Äntöligen har Volvo släppt sin app för Volvo Ocean Race. Det är en riktigt snygg lösning som ger väldigt stora möjligheter till alla som vill följa racet jorden runt med så snabb uppdatering som möjligt.
Denna gratisapp, som finns för både iPhone och Android, gör det enklare än någonsin för alla fans av Volvo Ocean Race att följa sina favoriter jorden runt. Den kommer att ge riktiga mervärden under hela tävlingens 39 000 Nm. De data som publiceras och används kommer från racets huvudkontor i Alicante i Spanien, där båtarnas positioner övervakas dygnet runt.
Denna race tracker ger senaste data om bland annat exakta positioner, båtfart, kurs och väderförhållanden. Det blir därmed för första gången möjligt att följa racet i detalj oberoende av var man befinner sig.
Appen är utvecklad av företaget BeTomorrow. Den laddas ner från iTunes eller Market.
Över 16 000 personer laddade ner appen till förra Volvo Ocean Race. Den här gången kommer den siffran att öka betydligt eftersom så många fler har en smartphone. Genom appen, som även finns för iPad, kan man börja följa tävlingen från starten, som går nu på lördag i Alicante.
Info: www.volvooceanrace.com
Här är en motorbåt som sägs kunna gå helt utan att förorsaka några utsläpp från själva framdriften. Det är företagen SolarWaterWorld och SkySails som tillsammans har utvecklat denna “Zero-Emission Yacht”. Den kombinerar solcellsteknik med kraften från en dragande drake.
SolarWaterWorld AG från Berlin har arbetat tätt tillsammans med Hamburgbaserade SkySails GmbH för att ta fram den här annorlunda båten. Tidigare har SkySails GmbH blivit kända för att konstruera jättelika drakar till fraktfartyg och därmed kunna sänka bränsleförbrukningen med upp till 20 procent.
De här två företagen är så långt framme i utvecklingen av miljöbåten att de har skrivit under ett samarbetsavtal. Båten är vid framdrift helt CO2-neutral samtidigt som det är en konventionell båt med all utrustning och utrymmen som vi är vana vid.
Båten är helt ljudlös vid framfart. Den specialkonstruerade draken sägs ge 25 gånger mer dragkraft per ytenhet segelyta än vanliga segel, vilket bör ge bra fartegenskaper.
– Det här innebär att det blir möjligt att segla jorden runt utan att stanna och fylla på bränsle, säger Dr. Christian Steinhausen, styrelseordförande för SolarWaterWorld.
– Kombinerad drift med drake och solceller kan revolutionera båtmarknaden. Det är lugnt, tyst och helt CO2-neutralt.
Systemet med drake har testats sedan 2008 på kommersiella fartyg, men har gjorts om för att passa båtar upp till 25 m längd.
Nu ska systemet testats ytterligare i ett par år. Den första prototypen beräknas stå klar 2013.
Projektet visas på den pågående båtmässan i Hamburg, Hanseboot 2011, i Hall B2 EG, monter C354.
Bilden: Ett fotomontage som visar SunCat 46 med SkySails.
Info: www.solarwaterworld.de/solarwaterworld
About SolarWaterWorld AG
The Berlin-based SolarWaterWorld AG was founded in 2001 and ranks among the internationally leading companies in the market segment of solar-electric boats and ships. It is SolarWaterWorld AG’s objective to
I lördags startade Volvo Ocean Race i Alicante. Under lördagens in-port race hade segelbåten “Mar Mostro” och PUMA Ocean Racing powered by BERG-teamet med sig en celeber besättningsmedlem – Prins Carl-Philip. “Mar Mostro” kammade hem en fin andra plats.
Resultat från lördagens race:
1. Abu Dhabi Ocean Racing / 53 minutes 44 seconds/ 6
2. PUMA Ocean Racing powered by BERG / 1:07:58 / 5
3. CAMPER with Emirates Team New Zealand / 1:10:11 / 4
4. Team Sanya / 1:10:43 / 3
5. Groupama sailing team / 1:11:11 / 2
6. Team Telefónica / 1:12:08 / 1
Under söndagens pro-am race deltog Prins Carl-Philip i det tredje racet, där även den svenska artisten September var en av besättningsmedlemmarna. “’Mar Mostro” kom även då tvåa. September uppträdde även i Race Village under lördag kvällen då det bjöds på festligheter.
En annan svensk är också i hetluften på allvar. Det är veteranen Mange Olsson, som har fått den stora äran att delta som skeppare i Legends Race inför tävlingen. Han rattar en gammal VOR-båt mot väldigt namnkunniga motständare.
PUMA:s partner under 2011-2012 Volvo Ocean Race är svenska företaget BERG Propulsion, en av världens ledande konstruktörer och tillverkare av propellrar med vridbara blad för kommersiell sjöfart. BERG Propulsions produkter är designade och utvecklade med minskad negativ miljöpåverkan i åtanke, strävar efter att ge bränslebesparingar och miljömässiga fördelar för alla produkter.
Under de nio månaderna av Volvo Ocean Race 2011-2012 som avslutas i Galway, Irland, i juli 2012 kommer teamen att segla mer än 39 000 Nm av världens mest förrädiska hav via Kapstaden, Sydafrika, Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten, Sanya, Kina, Auckland, Nya Zeeland, runt Kap Horn till Itajaí, Brasilien, till Miami, Florida, USA, Lissabon, Portugal, Lorient, Frankrike, avslutning i Galway.
PUMA Ocean Racing team är återigen under ledning av Read (Newport, Rhode Island, USA). Tillsammans har besättningen vunnit Around the World Race sju gånger. I laget ingår: Tom Addis, Navigator (Sydney, Australien), Ryan Godfrey, trimmer och drivrutiner (Adelaide, Australien), Kelvin Harrap, trimmer och drivrutiner (Napier, Nya Zeeland), Brad Jackson, Design Coordinator & Watch Kapten (Auckland, Nya Zeeland), Rom Kirby, trimmer och drivrutiner (Newport, Rhode Island, USA), Michael “Michi” Müller, Bowman (Kiel, Tyskland), Tony Mutter, Aerodynamik Koordinator & Watch Kapten (Auckland, Nya Zeeland), Casey Smith System Manager & Bowman (Brisbane, Australien), Jonathan “Jono” Swain, Helmsman & trimmer (Durban, Sydafrika), Arden Oksanen, Media besättningsman (Jackson Hole, Wyoming, USA), Kimo Worthington, General Manager (Venedig, Kalifornien , USA), och Tim Hacket, Landström Team Manager (Sydney, Australien).
Info: www.volvooceanrace.com
Bilderna:
PUMA Ocean Racing powered by BERG during the Volvo Ocean Race 2011-12 Pro-Am Race in Alicante. Left: PUMA skipper Ken Read; Right: Petra Marklund. (Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race)
vor111030_roman_1638
Pro-Am Race day during the Volvo Ocean Race 2011-12 Alicante stopover. Prince Carl Philip of Sweden with Ken Read, Skipper of PUMA Ocean Racing powered by BERG Propulsion. (Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race)
PUMA_Alicante_InPort_8156
Credit: Chris Hill/PUMA Ocean Racing
29 October 2011. Alicante, Spain. The PUMA Ocean Racing powered by BERG crew races down the course during the first In-Port Race of the Volvo Ocean Race 2011-2012.
PUMA-ALICANTEINPORT_PHOTO_02
PHOTO: Amory Ross/PUMA Ocean Racing
29 October 2011. Alicante, Spain. Onboard PUMA’s Mar Mostro during the In-Port Race as part of the start of the Volvo Ocean Race 2011-2012: (left to right) BERG CEO Håkan Svensson, HRH Prince Carl Philip of Sweden, PUMA CEO Franz Koch, and PUMA Ocean Racing powered by BERG skipper Ken Read.
Tyska Bavaria bygger en begränsad upplaga på endast 15 enheter av sin båtmodell Bavaria Sport 38 High Line. Båten ska, enligt en pressrelease, ge maximal komfort och lyx och säljs med en silkesgrå lack på sidorna för att ge båten ett extra elegant utseende.
För tillverkningen av Sport 38 High Line har Bavaria utvecklat en helt egen och tydlig design och använder sig av exklusiva material.
Bland annat är pentryt byggt med högglansiga material, ungefär som dagens kök för vanliga bostäder. Båten har vidare ett avancerat ljudsystem med högtalare i både cockpit och salong.
Bavaria Sport 38 High Line finns tillgänglig i versioner med open top som börjar på 164 900 Euro och hard top från 182 900 Euro.
Info: www.bavariasverige.se
Igår, lördagen 29 oktober, startade Volvo Ocean Race i Alicante på allvar. Under dagens in-port race hade segelbåten “Mar Mostro” och PUMA Ocean Racing powered by BERG-teamet med sig en celeber besättningsmedlem: Prins Carl-Philip. “Mar Mostro” kom dessutom på en hedrande andraplats.
Kungafamiljen har alltid varit intresserade av båtliv och segling. Det var därför exra kul för Carl-Philip att ta del av arbetet ombord på “Mar Mostro” vid ett av de in-port races som körs i Alicante för att höja temperaturen inför Volvo Ocean Race, som startar nästa helg.
På den stora bilden syns Carl Philip och skepparen Ken Read ombord på PUMA Ocean Racing powered by BERG i Iberdrola In-Port Race i Alicante.
En annan svensk är också i hetluften på allvar. Det är veteranen Mange Olsson, som har fått den stora äran att delta som skeppare i Legends Race inför tävlingen. Han rattar en gammal VOR-båt mot väldigt namnkunniga motständare.
PUMA:s partner under 2011-2012 Volvo Ocean Race är svenska företaget BERG Propulsion, en av världens ledande konstruktörer och tillverkare av propellrar med vridbara blad för kommersiell sjöfart. BERG Propulsions produkter är designade och utvecklade med minskad negativ miljöpåverkan i åtanke, strävar efter att ge bränslebesparingar och miljömässiga fördelar för alla produkter.
Under de nio månaderna av Volvo Ocean Race 2011-2012 som startade idag i Alicante, Spanien, och avslutas i Galway, Irland, i juli 2012 kommer teamen segla mer än 39 tusen nautiska miles av världens mest förrädiska hav via Kapstaden, Sydafrika, Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten, Sanya, Kina, Auckland, Nya Zeeland, runt Kap Horn till Itajaí, Brasilien, till Miami, Florida, USA, Lissabon, Portugal, Lorient, Frankrike, avslutning i Galway.
PUMA Ocean Racing team är återigen under ledning av Read (Newport, Rhode Island, USA). Tillsammans har besättningen vunnit Around the World Race sju gånger. I laget ingår: Tom Addis, Navigator (Sydney, Australien), Ryan Godfrey, trimmer och drivrutiner (Adelaide, Australien), Kelvin Harrap, trimmer och drivrutiner (Napier, Nya Zeeland), Brad Jackson, Design Coordinator & Watch Kapten (Auckland, Nya Zeeland), Rom Kirby, trimmer och drivrutiner (Newport, Rhode Island, USA), Michael “Michi” Müller, Bowman (Kiel, Tyskland), Tony Mutter, Aerodynamik Koordinator & Watch Kapten (Auckland, Nya Zeeland), Casey Smith System Manager & Bowman (Brisbane, Australien), Jonathan “Jono” Swain, Helmsman & trimmer (Durban, Sydafrika), Arden Oksanen, Media besättningsman (Jackson Hole, Wyoming, USA), Kimo Worthington, General Manager (Venedig, Kalifornien , USA), och Tim Hacket, Landström Team Manager (Sydney, Australien).
Info: www.volvooceanrace.com
Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race.
Fotografen Sören Colbing är en av vår tids allra främsta skärgårdsskildrare. Nu presenteras hans fotografier och konsttryck på hemmaplan i Konstpoolen, en ny konsthall i Nynäshamn. Colbing ställer ut fotografier och konsttryck med motiv från kust, hav och skärgård, men även en del andra bilder. Vi kommer att få se en hel del nytt och den hittills mest omfattande utställning som Colbing har haft.
Sören Colbing fångar naturen som ingen annan, den natur som har präglat honom sedan barndomen. Skärgård, fotografering och båtar blev tidigt viktiga i hans liv. När det gäller båtar är Colbing initiativtagare och idégivare till ”Stora jaktkanoten”, och nu är han aktuell med sitt båtprojekt ”Skärgårdsströvaren” som är en miljöanpassad aluminiummotorbåt. Båtar som ger honom möjligheten att hitta de motiv han söker, året om och på svårtillgängliga platser.
Hans bilder har setts av flera hundra miljoner TV-tittare världen över när bildspelet ”The Archipelago of Stockholm”
visades. Han har erhållit ett antal utmärkelser och priser, till exempel Pandapriset.
Colbing är upphovsman till nio böcker, bl.a. ”Alingens tid”, ”Skärgårdsliv” och ”Kustens pärlor”, och han skriver just nu på sin kommande roman ”Isflickan”.
– För mig är det oerhört viktigt att få möjlighet att skriva, berättar Sören Colbing. Mina bilder visar det som jag tycker är vackert och skrivandet är en sorts motpol. I romanen, ”Isflickan” skildrar jag sådant som jag reagerar starkt på och som jag inte tycker är OK. Om mina bilder är som balsam för själen är romanen närmast att likna vid en spark i magen.
Konstpoolen tycker att det ska bli spännande att få ställa ut dessa vackra och stämningsfulla motiv, där besökarna får känslan av att vara på plats och uppleva dem i verkligheten.
Vernissageä hålls på Konstpoolen, lördag 12 november, kl: 11-17.
Bilderna:
”Blå klipporna”, ”Storskrak”, ”Båt i skymning”
Foto: Sören Colbing.
Info: www.konstpoolen.se
Nu finns det en bra sajt med mer information inför den eventuella sammanslagningen mellan Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet. Flera arbetsgrupper har jobbat fram ett dokument, som nu ska behandlas i de respektive organisationerna.
För SBU:s del är det närmaste tillfället att diskutera samgåendet Unionsrådet, som hålls i Stockholm 20 november med delegater från båtförbunden runt hela landet.
För dig som vill ta del av informationen rekommenderar vi SBU:s hemsida.
Info: http://www.batunionen.com/Default.aspx?ID=114&ParentID=1
Sjöfartsverket har beslutat att den fartygssimulator som hittills har varit lokaliserad till Arkö kursgård på ostkusten ska flyttas till Chalmers Campus på Lindholmen. Det innebär ett samarbete mellan Sjöfartsverket och Chalmers som ger många nya möjligheter för utbildning och forskning med tillgång till flera simulatorer som kan utnyttjas tillsammans eller var för sig.
– Det här betyder bland annat att vi får bättre möjligheter att öva samspel mellan fartyg och landorganisationer, både under normala förhållanden och i kritiska situationer, säger Mikael Hägg, avdelningschef vid institutionen för Sjöfart och marin teknik vid Chalmers.
– För vår del kommer det att innebära stora fördelar för forskning och utveckling samtidigt som vår egen personal givetvis även i fortsättningen ska kunna dra nytta av den mjukvara som är anpassad för Sjöfartsverkets behov, säger Fredrik Karlsson, nautisk expert på Sjöfartsverket i Göteborg.
Sex havsområden har skyddats, en ny rapport visar behoven av framtida fiskeregler och full fart med havsplaneringen. Det är exempel på hur Havs-och vattenmyndigheten jobbar för Natura 2000-områden. – Men det är bra att Greenpeace tar upp den här komplicerade frågan, säger Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger, angående att Greenpeace EU-anmäler regeringen för havsmiljöbrott.
– I väntan på att vi får tydligare vägledning från EU-kommissionen har Sverige redan tagit flera egna initiativ, säger Björn Risinger.
Sedan år 2005 har sex havsområden skyddats genom att fiskefria områden bildats. Alla dessa områden berör marina Natura 2000-områden. Storjungfrun och Storgrundet i Södra Bottenhavet är det senaste området där Havs- och vattenmyndigheten för två veckor sedan beslutade införa ett helt fiskefritt område.
Samtidigt med arbetet för att inrätta fiskefria områden har Naturvårdsverket och tidigare Fiskeriverket sammanställt en rapport, Reglering av fiske i skyddade havsområden (rapport 6416). I rapporten, som kom i våras, finns åtta rekommendationer om hur arbetet bör gå vidare. Av dessa berör flertalet det rättsliga läge som försvårar arbetet med att skydda naturvärdena till havs. Detta gäller inte minst utsjöbankarna Fladen och Lilla Middelgrund i Kattegatt dit, förutom svenska, även danska och tyska fiskare har tillträde.
– Den rättsliga problematiken blev tydlig under arbetet med att upprätta de fiskefria områdena. Vi vet att regeringen arbetar med andra länder och på EU-nivå, för att tydliggöra vilken lagstiftning som gäller i dessa frågor, säger Björn Risinger.
Havs- och vattenmyndigheten fick nyligen i uppdrag av regeringen att börja arbetet med Sveriges havsplanering. Det innebär att myndigheten är ansvarig för fysisk planering till havs, där olika intressen fördelas mellan olika intressenter t ex fiske, vindkraft, naturskydd och sjöfart. En lagstiftning på området planeras komma sommaren 2012.
Svenska Malö Yachts är ett av de varv som har världspremiär för en ny modell på årets upplaga av Scandinavian Boat Show i Stockholm. Det är den nya 37-fotaren som ska visas upp där för första gången. Under 2010 var det världspremiär för en annan nyhet från Malö: nya Malö 47.
Fyra Malö 47 har redan levererats under våren/sommaren 2011.
Malö Yachts bygger nu vidare på 47-konceptet och introducerar nu en ny Malö 37 och en ny Malö 40. Nya Malö 37 kommer att premiärvisas på Scandinavian Boat Show i november.
– Malös historia sträcker sig ända tillbaka till 1939 och när vi utvecklar våra modeller så är det i samklang med vår historia och framtid. När vi förändrar designen på Malö så beror det på att vi utvecklat funktionen på något sätt. Drivkraften är samtidigt att räta ut linjer och tydliggöra linjer som har ett organiskt flöde – och foga samman till ett tydligare helhetsintryck, säger Fredrik Forsgren, designer på Malö Yachts.
– Detta har vi lyckats med på Malö 47 som introducerades 2010, och nu är fortsätter vi med att applicera samma koncept på våra modeller Malö 37 och Malö 40.
Info: www.maloyachts.se
Den svenska och mycket exklusiva “skärgårdsracern” Ruptech 32 har försetts med ett uppdaterat skrov. Det Täbybaserade företaget bakom båten har valt att “göra en bra båt ännu bättre” och därför tillsammans båtkonstruktören Ocke Mannerfelt bland annat modifierat steglisterna i förskeppet.
Vi har gjort modifieringarna på vår demobåt och testat den i grov sjö på Kanholmsfjärden och ute på öppet hav med vindstyrkor upp till 15 sekundmeter, skriver Ruptech Marine i ett pressmeddelande.
De fortsätter:
“Resultaten visade sig bli mycket bra; sjöegenskaperna i krabb och grov motsjö har väsentligt förbättrats samtidigt som ljudnivån vid förarplatsen har sänkts med hela 5 decibel. På Kanholmsfjärden i 11 till 13 sekundmeter och väldigt stökig sjö var det bekvämt att åka i både med och motsjö i farter runt 40 knop. På öppet hav utanför Sandhamn med 1 till 1,5 meters våghöjd kunde vi åka bekvämt i motsjö i 25 knop. I medsjö kunde vi höja farten till 35 knop och fortfarande åka bekvämt. Efter modifieringen har vi kunnat höja ”komfortfarten” i grov sjö med 10 -15 knop.”
Båten på bilden är den första versionen av Rupert 32, alltså inte den med det uppdaterade skrovet.
Tekniska fakta:
Längd: 10,10 m
Bredd: 2,90 m (med fender)
Vikt: 3 500 kg
Bränsletank: 450 liter
Vattentank: 80 liter
Hålltank: 50 liter
Kojer: 2 + 2
Motor: Volvo Penta D6-370/DPR
Pris: från 2,3 Mkr med omfattande utrustning
Info: www.ruptechmarine.com
Båtverket fördjupar sitt samarbete med segelbåtstillverkaren Dehler Yachts i Tyskland. Båtverket har tidigare varit återförsäljare, men är nu även oberoende importör för västra Sverige. Det intensifierade samarbetet innebär kontinuitet och trygghet för kunderna i regionen.
– Genom att utnämna Båtverket som en oberoende återförsäljare för västra Sverige ökar vi servicen för nuvarande och framtide kunder, säger Ralf Tapken, vd för Dehler Yachts.
Dehler ingår i HanseYachts AG jämte Hanse, Fjord och Moody. Dehler Yachts båtprogram omfattar modeller mellan 29 och 60 fot. Senast i raden är Dehler 41 som är nominerad till Yacht of the Year 2011/12. Utmärkande för Dehler segelbåtar är prestanda och kvalitet för den medvetna seglaren.
Info: www.batverket.se
Navico presenterar nu vad de kallar fjärde generationens radar. Denna radar med räckvidd upp till 36 Nm lanseras i december under varumärkena Simrad, Lowrance och B&G. Enligt Navico ger denna radar upp till 50 procent större räckvidd än föregående teknik (3G).
Prestanda i 4G-rdadar är mycket imponerande. Båtliv har varit ute på en liten provrunda och vi fick själva se med vilken detaljrikedom och skärpa 4G presenterar radarekon.
Innan vi kom till kaj blev vi översköljda av både regn och hagel i väl samlade skurar. Desssutom blåste det rejält under hela turen. Alla dessa typer av väder – främst hagelskuren – syntes väldigt tydligt på skärmen.
Bland finesserna i den nya radarn märks att man kan välja upp till 18 olika avståndsområden. Den kan visa dubbla räckvidder på skärmen samtidigt, fördelade på två bilder eller så kan man välja att ha ett område mer inzoomat än det andra fördelat på två bilder.
En av förklaringarna till det delvis nya sätt som radartekniken används på är att lobvinkeln kan justeras ner från 5,2° ner till 2,6°.
Vi återkommer med mer fakta i Båtliv nummer 6, som ges ut 25 november.
Info: www.sportmanshipmarin.se
På Sveriges enda mässa för stora och exklusiva båtar, Scandinavian Boat Show, gör flera båtar sin världsdebut. Av de cirka 100 båtarna är omkring var tredje båt en nyhet. Här visas också Sveriges snabbaste offshorebåt. Scandinavian Boat Show håller öppet 9 – 13 november på Stockholmsmässan. En av nyheterna är den 7,5×2,6 m stora Delta 26 (stora bilden).
På Scandinavian Boat Show visas kommande års båttrender. I år visas omkring 30 båtnyheter. Förutom båtar visas de senaste tillbehören, riggar, segel och motorer.
– Intresset för båtlivet ligger djupt rotat i den svenska folksjälen. Det är därför Sverige är bland de båttätaste länderna i världen. Det är friheten, naturen och att få umgås med nära och kära som är de stora drivkrafterna. Att de drivkrafterna är svåra att rubba bevisas av årets fullmatade mässa, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.
Bland nyheterna på motorbåtsidan visas bland annat Delta 26 och Ari Shuttle 30 Cabin, båda världsnyheter. Andra nyheter är Bavaria 43 Sport, Delphia 1050 Espace, Tenderline Youngster XL och Targa 32 samt ytterligare ett tiotal motorbåtar.
Segelbåtsnyheter som visas är bland annat Malö 37 som har världspremiär, Arcona 410, tre stycken Dufourbåtar, 335, 375 och 405, kroatiska Salona 38, Dehler 41, Hanse 385, Xp 38, Sun Odyssey 379 och 409 med flera.
På mässan kan också några nya trender skönjas. Ett exempel är att båtarna får en alltmer stilren design. En annan trend är att de rakt skurna förarna blir fler, aluminiumbåtarna ökar i antal och en trend på motorbåtssidan är att båtarna har öppen akter, i alla fall hos de mindre och mer sportiga båtarna. Nya finansieringsalternativ dyker också upp samt olika typer av samägande. Ett exempel på det senare är att bli delägare i en flotta med båtar runt om i världen som ger möjlighet att segla både i Sverige, Medelhavet och i Västindien.
Men mässan bjuder inte bara på båtar. Ett stort antal tillbehörsföretag inom elektronik, segelmakeri, rigg och mast finns också representerade. Bryggorna som båtarna ligger förtöjda vid gör det enkelt för besökarna att stiga ombord och titta på inredning och andra detaljer inför båtköpet.
En oas för trötta ben och torra strupar är Yacht Club. Här kan man i internationell marin klubbmiljö träffas och prata båt med sina vänner.
Fyra mässor – många besökare
En nyhet i år är också Winter Show 2011. En mässa i mässan som visar vintersportprodukter och olika turistmål för vintersport. Parallellt med båtmässan och Winter Show går mässorna Mitt kök, nordens största publika mässa för alla som älskar mat och dryck och mässan Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässa för alla som bryr sig om sin hälsa.
– Det blir en härlig helg med mat, hälsa, båtar och skidor, säger Thomas Sandberg.
Den kommande vintersäsongen introducerar MSC Cruises en ny kryssningsdestination: Förenade Arabemiraten med hamnstaden Abu Dhabi som bas. Detta är en av nyheterna i katalogen för 2011/2012 som släpps i dagarna. Fartygsflottan utökas också med ett tolfte fartyg, MSC Divina, som kommer att stå färdig att ta emot passagerare redan i vår, allt för att möta den stadigt växande efterfrågan på kryssningar.
Antalet nordiska passagerare på MSC Cruises kryssningsfartyg ökade med 10 procent under 2011 jämfört med samma period 2010. Passagerarökningen är störst på kryssningar i norra Europa med avgångar från Köpenhamn. Sommaren 2012 kommer kryssningsfartyget MSC Magnifica att trafikera farvattnen i de norska fjordarna och Baltikum för första gången.
– MSC Magnifica är det senast invigda fartyget i MSC Cruises flotta och det är ett mycket efterlängtat tillskott i vårt kryssningsutbud från Köpenhamn, säger Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises.
Från slutet av oktober 2011 till mars 2012 utgår MSC Lirica från Abu Dhabi och Dubai i Förenade Arabemiraten. Det nya programmet omfattar nitton sjunätterskryssningar med exotiska upplevelser i hamnarna Muskat i Oman, Fujayra i Förenade Arabemiraten samt Khasab i Oman. Kryssningen inkluderar även två nätter i Abu Dhabi och Dubai i Förenade Arabemiraten.
– Med Förenade Arabemiraten som ny destination breddar vi vårt redan omfattande kryssningsutbud med en spännande och exotisk destination på ett bekvämt avstånd för resenärer från Sverige, Norge och Danmark fortsätter Claes Tamm.
MSC Divina, uppkallad efter italienska filmstjärnan Sophia Loren, blir det tolfte fartyget i flottan och det tredje flaggskeppet i Fantasia-klassen. MSC Divina rymmer 4 363 passagerare och har ett hundratal fler hytter än systerfartygen MSC Fantasia och MSC Splendida som idag är störst i flottan. Fartyget kommer bland annat inrymma det exklusiva området MSC Yacht Club. MSC Divina genomgår just nu den sista byggnadsfasen med slutmontering och inredning vid STX Europés skeppsvarv i Saint-Nazaire, Frankrike, innan dopet i Marseille i maj 2012.
En helt ny rapport visar att det idag finns en mängd alternativa, miljöanpassade tekniklösningar för att hålla båtars skrov fria från påväxt, utan giftig bottenfärg. Det finns dessutom stor utvecklingspotential för att göra dessa ännu mer funktionsanpassade.
– Det här har ett stort kundintresse, framförallt på fritidsbåtssidan. De verkar ha ledsnat på dagens bottenfärger och de kvalitetsbrister de har, säger Erik Noaksson, ansvarig projektledare vid Jegreliusinstitutet för tillämpad Grön kemi inom Regionförbundet i Jämtlands län.
Rapporten visar även att investeringsstöd från staten kan ha en mycket viktig funktion för att åstadkomma ett teknikskifte bort från färgerna och att det är av yttersta vikt att stödsystemen är teknikneutrala.
Erik Noaksson kan konstatera att så som reglerna uttolkas idag, utifrån statens så kallade LOVA-bidrag, har ett teknikområde, borsttvättar och spolplattor, med väldigt få leverantörer särbehandlats vilket inte kan anses gynna ett teknikskifte i stort.
– Borsttvättarna är, om de utformas på rätt sätt, ett bra alternativ till att måla men vi efterlyser ett tydligare regelverk för hur de ska användas. Gamla färgrester anser vi bör saneras bort på ett miljöriktigt sätt innan man borstar båten så att inte gamla miljögifter, exempelvis tenn och koppar, sprids på ett okontrollerat sätt. Idag finns det inga regler för detta och tillsynen på området är starkt bristfällig och oklar.
Efter det att Kemikalieinspektionen 27 juni i år godkände användandet av två nya kopparinnehållande båtbottenfärger för bruk i Östersjön kommer den här frågan i en helt ny dager. Förutom aspekter som riskbedömning och hur detta är i linje med Sveriges miljömål Giftfri Miljö, vilket inte rapporten diskuterar, är en av rapportens slutsatser att ett certifieringssystem för fritidsbåtar bör utredas som säkerställer att bara omålade båtar tillåts använda båtborsttvättarna.
– Vi vet redan idag att det är vanligt att man borstar sin båt innan man tar upp båten för vintern för att slippa rengöringen på land avslutar Erik Noaksson.
Info: www.jegrelius.se
Info: www.renbotten.nu
Den klassiskt formgivna motorbåten Zeelander Z44 får sin premiär vid Fort Lauderdale Boat Show, som är öppen 27-31 oktober. Nytt för den här båtmodellen är att varvet har valt ett kompositmaterial – Esthec – i stället för ett traditionellt teakdäck. Den här typen av däck har flera fördelar gentemot teak.
Kompositdäck är idag standard på många båtmodeller. Anledningarna är bland annat att kunderna vill ha mer miljövänliga material, men också att den nya sortens kompositmaterial gör skillnad över tid. Kompsit, som till exempel Esthec, är mer hållbart mot solens påverkan, salt och regn.
De här båtarna byggs i Holland i delstaten Michigan i USA. Trots att det är mycket klassiskt formgivna båtar väljer alltså kunderna moderna material som är enkla att underhålla.
Förväntningarna på den nya Zeelander Z44 är höga. Den kanske viktigaste anledningen till detta är båtens design. Zeelander Yachts är välkända på den amerikanska marknaden för sina tekniska konstruktioner.
Esthec Z44 erbjuds i tio däckskulörer och fem färgställningar på resten av båten. Båten är kapabel för farter upp till 38 knop.
Info: www.marinemax.com
Info: www.esthec.com
Info: www.zeelanderyachts.com
Till våren kommer ännu en spännande nyhet från en av Finlands främsta båttilverkare, AMT Boats. Det är den helt nya daycruisern AMT 230 DC som då lanseras och blir AMT:s nya flaggskepp, försedd med utombordsmotor på max 250 hk.
Av den enkla skiss (bilden) som är den enda vi har sett hittills så blir detta en typisk AMT-båt med karakteristiska linjer. Skrovet till AMT 230 DC är redan provkört och den 6,8 m långa båten blir godkänd för åtta personer.
Motorurvalet visar på de tre viktigaste marknaderna för AMT. Båten blir godkänd för motor upp till 250 hk, men klarar sig med 150 hk. De största motoralternativen brukar vara avsedda för den norska marknaden medan svenska och finska båtägare kan tänka sig att välja något svagare maskiner. I Sverige säljs AMT med Suzuki utombordsmotorer.
Den nya AMT 230 får en väl tilltagen U-soffa på uteplatsen. Soffan kan även användas som solsäng eller göras om till sovplats på natten. Den har fyra sovplatser, inklusive U-soffans säng.
Premiären sker på vårens båtmässor.
Tekniska specifikationer
Längd: 6,80 m
Bredd: 2,60 m
Vikt: 1 350 kg
Personer: 8
Motor: 150–250 hk
Info: www.suzukimarin.se
Nu går startskottet för Returpacks skoltävling Pantresan – en utbildningsresa i återvinning och hållbar utveckling för elever i lågstadiet och förskoleklass. Pantresan genomförs för sjätte gången och totalt har 30 000 elever runt om i landet deltagit genom åren. Klasserna som deltar har chans att vinna en skolresa och andra priser.
Aldrig tidigare har vi pantat så flitigt i Sverige som nu, enligt statistik från Returpack pantade vi i snitt 146 burkar och flaskor per person under förra året, det betyder att nästan 9 av 10 burkar och flaskor återvinns. Men på Returpack nöjer man sig inte.
– Vår vision är att alla burkar och PET-flaskor som säljs också ska pantas. Om vi ska nå dit, gäller det att få barnen att göra ”rätt” från början och förstå varför det är viktigt att återvinna. Det är just det som Pantresan går ut på, säger Katarina Lundell, kommunikationschef på Returpack.
Rolig undervisning som matchar nya läroplanen
Hittills har 30 000 elever runt om i landet deltagit i Pantresan under de fem år den har genomförts. I år hoppas Returpack på att ännu fler lärare ska välja att anmäla sin klass.
En av de lärare som deltagit under alla år är Johan Samuelsson, lärare vid Månsaboskolan i Svalöv.
– Pantresan har gjort mina elever medvetna om hur de själva kan påverka miljön och om återvinningens betydelse. Dessutom har de insett att det finns en stor skatt där ute i form av opantade burkar och PET-flaskor. Att delta i Pantresan har lett till många reflektioner och spännande diskussioner i klassen, säger Johan.
Undervisningsmaterialet, som bland annat innehåller förslag till lektionsupplägg med fråge- och uppgiftskort, utgår från miljömålen i den nya läroplanen.
Priser till 100 klasser
Varje år får Returpack in flera hundra spännande tävlingsbidrag, det bästa bidraget i år vinner en klassresa, värd upp till 20 000 kronor. Utöver vinnarklassen belönas de 99 bästa bidragen med fina priser.
Pantresan startar i november 2011 och pågår till den 16 februari 2012 då tävlingsbidragen ska vara inskickade. Anmälningsformulär och mer information finns från och med den 1 november på http://www.pantamera.nu/pantresan/.
Den svenska specialisten på stryktåliga mobila datorer, Handheld , har tecknat ett sponsoravtal med PUMA Ocean Racing . Avtalet innebär att Handhelds ultrastryktåliga tablet PC Algiz 7 kommer att användas på däck av besättningen på PUMA:s båt Mar Mostro under den kommande världsomseglingen Volvo Ocean Race 2011-2012.
Algiz 7 kommer att användas för allt från navigation till kalkyleringar och kommunikation och testas i tuffast möjliga förhållanden under nästan ett år.
– Volvo Ocean Race är sponsorskap på allra högsta nivå, och vi är förväntansfulla inför starten. Vi är stolta och glada både för att ha fått till ett samarbete med en av de absolut bästa båtarna i startfältet, och framför allt för att vår ultrastryktåliga Algiz 7 fått besättningens förtroende i dessa krävande miljöer, säger Sofia Löfblad, marknadschef, Handheld Group.
Algiz 7 är en ultrastryktålig, 7-tums widescreen tablet PC (en stryktålig variant av pekplatta) som kör Microsoft Windows 7 Ultimate och som erbjuder användarna trådlös kommunikation över hela världen. Skärmen har den nya MaxView-tekniken som ger den en imponerande klarhet och ljusstyrka utomhus, även i direkt solljus. Datorn är liten, lätt och snabb, med multipla anslutningsmöjligheter och ett brett utbud av funktioner.
Algiz 7 är, liksom resten av Handhelds sortiment av stryktåliga mobila datorer, särskilt utvecklad för användning i tuffa miljöer inom branscher så som geomatik, logistik, skogsbruk, kollektivtrafik, bygg, publika vatten- och elverk, underhåll, militär verksamhet, säkerhet, gruvarbete samt extremsporter.
– När man navigerar runt exempelvis klippor och sjömärken så är det verkligen bra att ha en dator med sig på däck. Handhelds Algiz 7 blir länken mellan oss på däck och alla system under däck, och möjliggör för oss att ständigt ha rätt information till hands. Algiz 7 effektiviserar arbetet under alla tänkbara förhållanden ombord på PUMA:s Mar Mostro, säger PUMA Ocean Racings navigatör Tom Addis.
PUMA gör comeback i Volvo Ocean Race efter att ha slutat tvåa totalt 2008-2009. Tävlingen börjar den 29 oktober 2011 i Alicante, Spanien, och slutar i Galway, Irland i juli 2012.
Kommentarer
Vilket misslyckande efter ett år!