Nyheter

Nu kan den som har en Android enhet använda ”riktiga” sjökort i sin mobiltelefon eller läsplatta. Företaget Muskoka Teck Inc. har släppt sin programvara PathAway GPS5 Android för Android enheter. Det fungerar med både mobiltelefon och läsplatta med Android operativsystem.

Pressrelease:
Sjökorten kan konverteras till PathAways speciella format PRC, av de populära programvarorna Fugawi Global Navigator och Fugawi Marine ENC version 4.5. Detta betyder att alla sjökort och kartor som du idag har i ditt Fugawi Navigations program kan du använda i din mobiltelefon eller läsplatta som har Android 2.2 eller senare. Till exempel i vattentäta telefoner som SonyEricssons nya telefon Xperia Active eller Samsungs Galaxy Xcover. Detta ger också tillgång till det stora utbudet av läsplattor med Android operativsystem.

Solteknik HB kommer att visa programvaran PathAway GPS 5 i Samsungs sortiment av läsplattor och telefoner på Scandinavian Boat Show.

Följande modeller visas:
Vi kommer även att visa vattentäta (IP67) telefoner, Samsung Galaxy Xcover med 3,7” skärm (Sverigepremiär) och SonyEricsson Xperia Active (se ovan) med PathAway GPS 5 Android
I PathAway GPS 5 Android kan du även ladda ner webbaserade kartor som t.ex. Google vägkarta, Google Satellitbild ( i Sverige Lantmäteriets flygfoto s.k. Ortofoto), OpenStreetMap och OpenCycleMap.
Dessa kartor laddas ner gratis från Internet och mindre områden kan sparas, på din enhet.
Priset för programmet är 295 kr.

Info: www.soltek.se

Kommentarer

Bengt 39 08:50:44 2011-12-22

Det går dessutom med appen Locus och sjökorten på Eniro
http://agert.homelinux.org/WorldPress/lagga-egna-kartor-och-sjokort-pa-android-mobil-eller-lasplatta/

Hösten 2010 lanserades modellserien Yamarin Cross med skrov av aluminium. Inför säsongen 2012 utökas serien med två nya modeller: 53 Bow Rider och 53 Center Console. Båtarna har goda köregenskaper samt gott om stuvutrymme och bra lastkapacitet.

Pressrelease:
Yamarin Cross 53 Bow Rider är en ny båtmodell för ett mångsidigt båtliv och praktisk såväl som förbindelsebåt till fritidsstugan eller som dagsutflyktsbåt. Bow Rider erbjuder de största utrymmena för sex passagerare i sin storleksklass: en rejält tilltagen sittbrunn med vridbara förarsäten och ett stort utrymme i fören. En hög vindruta och en ordentlig dörr skapar ett passagerarutrymme med gott skydd i akterdelen. Stadiga pulpeter, räcken och rutor gör båtlivet tryggare. Praktiska fotsteg gör det lätt att komma ombord via fören, aktern och sidan.

Av alla stuvutrymmen i båten fäster man säkert mest uppmärksamhet vid det 280 liter stora vattentäta stuvutrymmet under durkluckan. Där finns plats för både vattenskidor, fendertar, sittdynor och mycket annat. Den stora durkytan i fören ger möjlighet att transportera även större saker så som t.ex byggnadsmaterial.

Yamarin Cross 53 Center Console fungerar bra både som fiskebåt och som förbindelsebåt. Runt mittpulpeten finns ett rejält gångutrymme och båten erbjuder det bästa utrymmet i sin storleksklass för t.ex. fiske med kastspö. Bakom mittpulpeten finns en ca 80 cm bred multifunktionsbänk. Båten är förberedd för installation av en elektrisk motor i fören.

Modellserien Yamarin Cross med båtskrov av aluminium lanserades hösten 2010 inför säsongen 2011. Skrovet tillverkas av Campnou Oy i Etseri medan Fenix Marin Oy i Valkeakoski står för tillverkning av däck och montering. Varumärket Yamarin Cross ägs av Konekesko Oy.

YAMARIN CROSS 53 BOW RIDER
Längd 5,27 m , bredd 2,08 m, vikt ca 580 kg, motorrekommendation 50–70 hk.
Rigg L (508 mm), designkategori C, bärkraft sex personer.

YAMARIN CROSS 53 CENTER CONSOLE
Längd 5,27 m, bredd 2,08 m, vikt ca 580 kg, motorrekommendation 50–70 hk.
Rigg L (508 mm), designkategori C, bärkraft fem personer.

Info: www.yamarin.fi

Nu görs nya försök att rädda italienska Ferretti, som är en en av världens största koncerner för tillverkning av fritidsbåtar. Ferretti har haft ekonomiska problem länge och var på väg att gå i konkurs, men med hjälp av bland andra amerikanska hedgefonder och ett stimulanspaket på 180 miljoner Euro hoppas ledningen kunna rädda företaget.

Det är RBS (Royal Bank of Scotland) och den amerikanska hedgefonden Strategic Value Partners (SVP) som är villiga att ge en rejäl kapitalinjektion i Ferretti. Räddningsplanen är den andra på två år.

Uppgifterna kommer från branschtidningen International Boat Industry och engelska Sunday Times.

Från början hade Ferrettigruppen skulder på närmare 10 miljarder kr, men genom tidigare injektioner och nedskrivningar av skulder har detta minskats.

Anledningen är främst den globala finanskrisen, där inte ens köparna av större yachter klarar sig. Den enda båtmarknaden som fortfarande verkar gå riktigt bra gäller yachter över 100 m totallängd, båtar där kundkretsen oftast är arabiska, italienska eller amerikanska.

Innan krisen slog till togs den italienska koncernen över av det engelska riskkapitalbolaget Candover. 2007 övertog de Ferretti för drygt 1 miljard kr.

I Ferretti Group ingår båtmärken som till exempel Ferretti Custom Line, Pershing, Riva och Bertram.

European Telecommunications Standards Institute (ETSI) är det Europeiska organ som ansvarar för de standarder för radio som används i fartyg och båtar i Europa. De har utfärdat nya normer som skall uppfyllas av tillverkare och importörer av marin VHF med DSC Klass D senast 2011-06-01. Trots detta uppfyller fortfarande en betydande del av de VHF DSC Klass D som finns på marknaden inte de nya normerna.

Pressrelease:

Denna typ av VHF används i icke SOLAS klassade fartyg, till exempel i arbetsbåtar, fiske- och fritidsbåtar. Det finns många produkter på marknaden med CE-märkning, men denna märkning är tyvärr inte tillräcklig eller någon garanti att produkten verkligen uppfyller de nya normerna. Seriösa tillverkare och importörer har sett till att deras produkter uppfyller de nya kraven eller har dragit tillbaka sina produkter från på marknaden.

Fritidsbåtsägare, rederier, fiskare m fl som står inför ett köp av ny VHF bör försäkra sig om att den produkt de är på väg att köpa och installera ombord är laglig och uppfyller de nya normerna.

– Sailor 6215A VHF DSC D uppfyller alla de nya kraven, säger Göran Movitz, vd Cordland Marine AB.

De nya normerna kan laddas ner här:
http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301000_301099/30102503/01.04.01_60/en_30102503v010401p.pdf

Info: www.cordland.se

Volvo Ocean Race, som startar från Alicante kommande helg, är en extrem seglingstävling. De krav som ställs på båtar och utrustning är enorma. Underhåll efter varje etapp och förberedelser innan varje start måste vara minutiös. Nu öppnar Volvo Penta depån med sin blogg: “Engines and sails”.

Varje Volvo Ocean Racebåt är utrustad med två standarddieselmotorer från Volvo Penta.

• En D2-75-motor används för framdrift in i och ut ur hamn och i nödsituationer. Denna motor plomberas före varje start.

• En D1-30-motor som körs ofta och mycket under tävlingen för att producera el och färskvatten och för att driva den svängbara kölen samt som reservmotor.

På Volvo Ocean Race-bloggen, ”Engines and sails”, tar Volvo Penta med besökaren innanför skrovet och bakom kulisserna och visar vad som gör en segelbåtsmotor pålitlig. Även rapporter från produktutveckling och från Volvo Pentas marina testcenter kommer att lämnas.
Bloggen hittar du här: http://www.enginesandsails.com

Facebookmedlemmar kan också besöka: http://www.facebook.com/volvopenta

Magnus Gedda är Volvo Pentas serviceman under Volvo Ocean Race. Han är ansvarig för installationen av de två motorerna i varje båt. Magnus är närvarande vid stoppen mellan etapperna med sin mobila verkstad och i samarbete med Volvo Pentas världsomspännande servicorgansiation kommer Magnus att serva motorer och utrustning inför varje etapp.

Magnus Gedda kommer även att blogga för Volvo Penta i samband med racet.

“I mitt jobb kommer jag innanför skrovet på alla båtar, och jag kommer i kontakt med tekniska specialister i alla besättningar. Med denna blogg kan jag dela mina erfarenheter i ord, bild och film. Direkt från Volvo Ocean Races verklighet”.

Äntöligen har Volvo släppt sin app för Volvo Ocean Race. Det är en riktigt snygg lösning som ger väldigt stora möjligheter till alla som vill följa racet jorden runt med så snabb uppdatering som möjligt.

Denna gratisapp, som finns för både iPhone och Android, gör det enklare än någonsin för alla fans av Volvo Ocean Race att följa sina favoriter jorden runt. Den kommer att ge riktiga mervärden under hela tävlingens 39 000 Nm. De data som publiceras och används kommer från racets huvudkontor i Alicante i Spanien, där båtarnas positioner övervakas dygnet runt.

Denna race tracker ger senaste data om bland annat exakta positioner, båtfart, kurs och väderförhållanden. Det blir därmed för första gången möjligt att följa racet i detalj oberoende av var man befinner sig.

Appen är utvecklad av företaget BeTomorrow. Den laddas ner från iTunes eller Market.

Över 16 000 personer laddade ner appen till förra Volvo Ocean Race. Den här gången kommer den siffran att öka betydligt eftersom så många fler har en smartphone. Genom appen, som även finns för iPad, kan man börja följa tävlingen från starten, som går nu på lördag i Alicante.

Info: www.volvooceanrace.com

Här är en motorbåt som sägs kunna gå helt utan att förorsaka några utsläpp från själva framdriften. Det är företagen SolarWaterWorld och SkySails som tillsammans har utvecklat denna “Zero-Emission Yacht”. Den kombinerar solcellsteknik med kraften från en dragande drake.

SolarWaterWorld AG från Berlin har arbetat tätt tillsammans med Hamburgbaserade SkySails GmbH för att ta fram den här annorlunda båten. Tidigare har SkySails GmbH blivit kända för att konstruera jättelika drakar till fraktfartyg och därmed kunna sänka bränsleförbrukningen med upp till 20 procent.

De här två företagen är så långt framme i utvecklingen av miljöbåten att de har skrivit under ett samarbetsavtal. Båten är vid framdrift helt CO2-neutral samtidigt som det är en konventionell båt med all utrustning och utrymmen som vi är vana vid.

Båten är helt ljudlös vid framfart. Den specialkonstruerade draken sägs ge 25 gånger mer dragkraft per ytenhet segelyta än vanliga segel, vilket bör ge bra fartegenskaper.

– Det här innebär att det blir möjligt att segla jorden runt utan att stanna och fylla på bränsle, säger Dr. Christian Steinhausen, styrelseordförande för SolarWaterWorld.

– Kombinerad drift med drake och solceller kan revolutionera båtmarknaden. Det är lugnt, tyst och helt CO2-neutralt.

Systemet med drake har testats sedan 2008 på kommersiella fartyg, men har gjorts om för att passa båtar upp till 25 m längd.

Nu ska systemet testats ytterligare i ett par år. Den första prototypen beräknas stå klar 2013.

Projektet visas på den pågående båtmässan i Hamburg, Hanseboot 2011, i Hall B2 EG, monter C354.

Bilden: Ett fotomontage som visar SunCat 46 med SkySails.

Info: www.solarwaterworld.de/solarwaterworld

About SolarWaterWorld AG
The Berlin-based SolarWaterWorld AG was founded in 2001 and ranks among the internationally leading companies in the market segment of solar-electric boats and ships. It is SolarWaterWorld AG’s objective to

I lördags startade Volvo Ocean Race i Alicante. Under lördagens in-port race hade segelbåten “Mar Mostro” och PUMA Ocean Racing powered by BERG-teamet med sig en celeber besättningsmedlem – Prins Carl-Philip. “Mar Mostro” kammade hem en fin andra plats.

Resultat från lördagens race:
1. Abu Dhabi Ocean Racing / 53 minutes 44 seconds/ 6
2. PUMA Ocean Racing powered by BERG / 1:07:58 / 5
3. CAMPER with Emirates Team New Zealand / 1:10:11 / 4
4. Team Sanya / 1:10:43 / 3
5. Groupama sailing team / 1:11:11 / 2
6. Team Telefónica / 1:12:08 / 1

Under söndagens pro-am race deltog Prins Carl-Philip i det tredje racet, där även den svenska artisten September var en av besättningsmedlemmarna. “’Mar Mostro” kom även då tvåa. September uppträdde även i Race Village under lördag kvällen då det bjöds på festligheter.

En annan svensk är också i hetluften på allvar. Det är veteranen Mange Olsson, som har fått den stora äran att delta som skeppare i Legends Race inför tävlingen. Han rattar en gammal VOR-båt mot väldigt namnkunniga motständare.

PUMA:s partner under 2011-2012 Volvo Ocean Race är svenska företaget BERG Propulsion, en av världens ledande konstruktörer och tillverkare av propellrar med vridbara blad för kommersiell sjöfart. BERG Propulsions produkter är designade och utvecklade med minskad negativ miljöpåverkan i åtanke, strävar efter att ge bränslebesparingar och miljömässiga fördelar för alla produkter.

Under de nio månaderna av Volvo Ocean Race 2011-2012 som avslutas i Galway, Irland, i juli 2012 kommer teamen att segla mer än 39 000 Nm av världens mest förrädiska hav via Kapstaden, Sydafrika, Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten, Sanya, Kina, Auckland, Nya Zeeland, runt Kap Horn till Itajaí, Brasilien, till Miami, Florida, USA, Lissabon, Portugal, Lorient, Frankrike, avslutning i Galway.

PUMA Ocean Racing team är återigen under ledning av Read (Newport, Rhode Island, USA). Tillsammans har besättningen vunnit Around the World Race sju gånger. I laget ingår: Tom Addis, Navigator (Sydney, Australien), Ryan Godfrey, trimmer och drivrutiner (Adelaide, Australien), Kelvin Harrap, trimmer och drivrutiner (Napier, Nya Zeeland), Brad Jackson, Design Coordinator & Watch Kapten (Auckland, Nya Zeeland), Rom Kirby, trimmer och drivrutiner (Newport, Rhode Island, USA), Michael “Michi” Müller, Bowman (Kiel, Tyskland), Tony Mutter, Aerodynamik Koordinator & Watch Kapten (Auckland, Nya Zeeland), Casey Smith System Manager & Bowman (Brisbane, Australien), Jonathan “Jono” Swain, Helmsman & trimmer (Durban, Sydafrika), Arden Oksanen, Media besättningsman (Jackson Hole, Wyoming, USA), Kimo Worthington, General Manager (Venedig, Kalifornien , USA), och Tim Hacket, Landström Team Manager (Sydney, Australien).

Info: www.volvooceanrace.com

Bilderna:
PUMA Ocean Racing powered by BERG during the Volvo Ocean Race 2011-12 Pro-Am Race in Alicante. Left: PUMA skipper Ken Read; Right: Petra Marklund. (Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race)

vor111030_roman_1638
Pro-Am Race day during the Volvo Ocean Race 2011-12 Alicante stopover. Prince Carl Philip of Sweden with Ken Read, Skipper of PUMA Ocean Racing powered by BERG Propulsion. (Foto: IAN ROMAN/Volvo Ocean Race)

PUMA_Alicante_InPort_8156
Credit: Chris Hill/PUMA Ocean Racing
29 October 2011. Alicante, Spain. The PUMA Ocean Racing powered by BERG crew races down the course during the first In-Port Race of the Volvo Ocean Race 2011-2012.

PUMA-ALICANTEINPORT_PHOTO_02
PHOTO: Amory Ross/PUMA Ocean Racing
29 October 2011. Alicante, Spain. Onboard PUMA’s Mar Mostro during the In-Port Race as part of the start of the Volvo Ocean Race 2011-2012: (left to right) BERG CEO Håkan Svensson, HRH Prince Carl Philip of Sweden, PUMA CEO Franz Koch, and PUMA Ocean Racing powered by BERG skipper Ken Read.

Tyska Bavaria bygger en begränsad upplaga på endast 15 enheter av sin båtmodell Bavaria Sport 38 High Line. Båten ska, enligt en pressrelease, ge maximal komfort och lyx och säljs med en silkesgrå lack på sidorna för att ge båten ett extra elegant utseende.

För tillverkningen av Sport 38 High Line har Bavaria utvecklat en helt egen och tydlig design och använder sig av exklusiva material.

Bland annat är pentryt byggt med högglansiga material, ungefär som dagens kök för vanliga bostäder. Båten har vidare ett avancerat ljudsystem med högtalare i både cockpit och salong.

Bavaria Sport 38 High Line finns tillgänglig i versioner med open top som börjar på 164 900 Euro och hard top från 182 900 Euro.

Info: www.bavariasverige.se

Igår, lördagen 29 oktober, startade Volvo Ocean Race i Alicante på allvar. Under dagens in-port race hade segelbåten “Mar Mostro” och PUMA Ocean Racing powered by BERG-teamet med sig en celeber besättningsmedlem: Prins Carl-Philip. “Mar Mostro” kom dessutom på en hedrande andraplats.

Kungafamiljen har alltid varit intresserade av båtliv och segling. Det var därför exra kul för Carl-Philip att ta del av arbetet ombord på “Mar Mostro” vid ett av de in-port races som körs i Alicante för att höja temperaturen inför Volvo Ocean Race, som startar nästa helg.

På den stora bilden syns Carl Philip och skepparen Ken Read ombord på PUMA Ocean Racing powered by BERG i Iberdrola In-Port Race i Alicante.

En annan svensk är också i hetluften på allvar. Det är veteranen Mange Olsson, som har fått den stora äran att delta som skeppare i Legends Race inför tävlingen. Han rattar en gammal VOR-båt mot väldigt namnkunniga motständare.

PUMA:s partner under 2011-2012 Volvo Ocean Race är svenska företaget BERG Propulsion, en av världens ledande konstruktörer och tillverkare av propellrar med vridbara blad för kommersiell sjöfart. BERG Propulsions produkter är designade och utvecklade med minskad negativ miljöpåverkan i åtanke, strävar efter att ge bränslebesparingar och miljömässiga fördelar för alla produkter.

Under de nio månaderna av Volvo Ocean Race 2011-2012 som startade idag i Alicante, Spanien, och avslutas i Galway, Irland, i juli 2012 kommer teamen segla mer än 39 tusen nautiska miles av världens mest förrädiska hav via Kapstaden, Sydafrika, Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten, Sanya, Kina, Auckland, Nya Zeeland, runt Kap Horn till Itajaí, Brasilien, till Miami, Florida, USA, Lissabon, Portugal, Lorient, Frankrike, avslutning i Galway.

PUMA Ocean Racing team är återigen under ledning av Read (Newport, Rhode Island, USA). Tillsammans har besättningen vunnit Around the World Race sju gånger. I laget ingår: Tom Addis, Navigator (Sydney, Australien), Ryan Godfrey, trimmer och drivrutiner (Adelaide, Australien), Kelvin Harrap, trimmer och drivrutiner (Napier, Nya Zeeland), Brad Jackson, Design Coordinator & Watch Kapten (Auckland, Nya Zeeland), Rom Kirby, trimmer och drivrutiner (Newport, Rhode Island, USA), Michael “Michi” Müller, Bowman (Kiel, Tyskland), Tony Mutter, Aerodynamik Koordinator & Watch Kapten (Auckland, Nya Zeeland), Casey Smith System Manager & Bowman (Brisbane, Australien), Jonathan “Jono” Swain, Helmsman & trimmer (Durban, Sydafrika), Arden Oksanen, Media besättningsman (Jackson Hole, Wyoming, USA), Kimo Worthington, General Manager (Venedig, Kalifornien , USA), och Tim Hacket, Landström Team Manager (Sydney, Australien).

Info: www.volvooceanrace.com

Foto: Amory Ross/PUMA Ocean Racing/Volvo Ocean Race.

Fotografen Sören Colbing är en av vår tids allra främsta skärgårdsskildrare. Nu presenteras hans fotografier och konsttryck på hemmaplan i Konstpoolen, en ny konsthall i Nynäshamn. Colbing ställer ut fotografier och konsttryck med motiv från kust, hav och skärgård, men även en del andra bilder. Vi kommer att få se en hel del nytt och den hittills mest omfattande utställning som Colbing har haft.

Sören Colbing fångar naturen som ingen annan, den natur som har präglat honom sedan barndomen. Skärgård, fotografering och båtar blev tidigt viktiga i hans liv. När det gäller båtar är Colbing initiativtagare och idégivare till ”Stora jaktkanoten”, och nu är han aktuell med sitt båtprojekt ”Skärgårdsströvaren” som är en miljöanpassad aluminiummotorbåt. Båtar som ger honom möjligheten att hitta de motiv han söker, året om och på svårtillgängliga platser.

Hans bilder har setts av flera hundra miljoner TV-tittare världen över när bildspelet ”The Archipelago of Stockholm”
visades. Han har erhållit ett antal utmärkelser och priser, till exempel Pandapriset.

Colbing är upphovsman till nio böcker, bl.a. ”Alingens tid”, ”Skärgårdsliv” och ”Kustens pärlor”, och han skriver just nu på sin kommande roman ”Isflickan”.

– För mig är det oerhört viktigt att få möjlighet att skriva, berättar Sören Colbing. Mina bilder visar det som jag tycker är vackert och skrivandet är en sorts motpol. I romanen, ”Isflickan” skildrar jag sådant som jag reagerar starkt på och som jag inte tycker är OK. Om mina bilder är som balsam för själen är romanen närmast att likna vid en spark i magen.

Konstpoolen tycker att det ska bli spännande att få ställa ut dessa vackra och stämningsfulla motiv, där besökarna får känslan av att vara på plats och uppleva dem i verkligheten.

Vernissageä hålls på Konstpoolen, lördag 12 november, kl: 11-17.

Bilderna:
”Blå klipporna”, ”Storskrak”, ”Båt i skymning”
Foto: Sören Colbing.

Info: www.konstpoolen.se

Nu finns det en bra sajt med mer information inför den eventuella sammanslagningen mellan Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet. Flera arbetsgrupper har jobbat fram ett dokument, som nu ska behandlas i de respektive organisationerna.

För SBU:s del är det närmaste tillfället att diskutera samgåendet Unionsrådet, som hålls i Stockholm 20 november med delegater från båtförbunden runt hela landet.

För dig som vill ta del av informationen rekommenderar vi SBU:s hemsida.

Info: http://www.batunionen.com/Default.aspx?ID=114&ParentID=1

Sjöfartsverket har beslutat att den fartygssimulator som hittills har varit lokaliserad till Arkö kursgård på ostkusten ska flyttas till Chalmers Campus på Lindholmen. Det innebär ett samarbete mellan Sjöfartsverket och Chalmers som ger många nya möjligheter för utbildning och forskning med tillgång till flera simulatorer som kan utnyttjas tillsammans eller var för sig.

– Det här betyder bland annat att vi får bättre möjligheter att öva samspel mellan fartyg och landorganisationer, både under normala förhållanden och i kritiska situationer, säger Mikael Hägg, avdelningschef vid institutionen för Sjöfart och marin teknik vid Chalmers.

– För vår del kommer det att innebära stora fördelar för forskning och utveckling samtidigt som vår egen personal givetvis även i fortsättningen ska kunna dra nytta av den mjukvara som är anpassad för Sjöfartsverkets behov, säger Fredrik Karlsson, nautisk expert på Sjöfartsverket i Göteborg.

Sex havsområden har skyddats, en ny rapport visar behoven av framtida fiskeregler och full fart med havsplaneringen. Det är exempel på hur Havs-och vattenmyndigheten jobbar för Natura 2000-områden. – Men det är bra att Greenpeace tar upp den här komplicerade frågan, säger Havs- och vattenmyndighetens generaldirektör Björn Risinger, angående att Greenpeace EU-anmäler regeringen för havsmiljöbrott.

– I väntan på att vi får tydligare vägledning från EU-kommissionen har Sverige redan tagit flera egna initiativ, säger Björn Risinger.

Sedan år 2005 har sex havsområden skyddats genom att fiskefria områden bildats. Alla dessa områden berör marina Natura 2000-områden. Storjungfrun och Storgrundet i Södra Bottenhavet är det senaste området där Havs- och vattenmyndigheten för två veckor sedan beslutade införa ett helt fiskefritt område.

Samtidigt med arbetet för att inrätta fiskefria områden har Naturvårdsverket och tidigare Fiskeriverket sammanställt en rapport, Reglering av fiske i skyddade havsområden (rapport 6416). I rapporten, som kom i våras, finns åtta rekommendationer om hur arbetet bör gå vidare. Av dessa berör flertalet det rättsliga läge som försvårar arbetet med att skydda naturvärdena till havs. Detta gäller inte minst utsjöbankarna Fladen och Lilla Middelgrund i Kattegatt dit, förutom svenska, även danska och tyska fiskare har tillträde.

– Den rättsliga problematiken blev tydlig under arbetet med att upprätta de fiskefria områdena. Vi vet att regeringen arbetar med andra länder och på EU-nivå, för att tydliggöra vilken lagstiftning som gäller i dessa frågor, säger Björn Risinger.

Havs- och vattenmyndigheten fick nyligen i uppdrag av regeringen att börja arbetet med Sveriges havsplanering. Det innebär att myndigheten är ansvarig för fysisk planering till havs, där olika intressen fördelas mellan olika intressenter t ex fiske, vindkraft, naturskydd och sjöfart. En lagstiftning på området planeras komma sommaren 2012.

Svenska Malö Yachts är ett av de varv som har världspremiär för en ny modell på årets upplaga av Scandinavian Boat Show i Stockholm. Det är den nya 37-fotaren som ska visas upp där för första gången. Under 2010 var det världspremiär för en annan nyhet från Malö: nya Malö 47.

Fyra Malö 47 har redan levererats under våren/sommaren 2011.

Malö Yachts bygger nu vidare på 47-konceptet och introducerar nu en ny Malö 37 och en ny Malö 40. Nya Malö 37 kommer att premiärvisas på Scandinavian Boat Show i november.

– Malös historia sträcker sig ända tillbaka till 1939 och när vi utvecklar våra modeller så är det i samklang med vår historia och framtid. När vi förändrar designen på Malö så beror det på att vi utvecklat funktionen på något sätt. Drivkraften är samtidigt att räta ut linjer och tydliggöra linjer som har ett organiskt flöde – och foga samman till ett tydligare helhetsintryck, säger Fredrik Forsgren, designer på Malö Yachts.

– Detta har vi lyckats med på Malö 47 som introducerades 2010, och nu är fortsätter vi med att applicera samma koncept på våra modeller Malö 37 och Malö 40.

Info: www.maloyachts.se

Den svenska och mycket exklusiva “skärgårdsracern” Ruptech 32 har försetts med ett uppdaterat skrov. Det Täbybaserade företaget bakom båten har valt att “göra en bra båt ännu bättre” och därför tillsammans båtkonstruktören Ocke Mannerfelt bland annat modifierat steglisterna i förskeppet.

Vi har gjort modifieringarna på vår demobåt och testat den i grov sjö på Kanholmsfjärden och ute på öppet hav med vindstyrkor upp till 15 sekundmeter, skriver Ruptech Marine i ett pressmeddelande.

De fortsätter:
“Resultaten visade sig bli mycket bra; sjöegenskaperna i krabb och grov motsjö har väsentligt förbättrats samtidigt som ljudnivån vid förarplatsen har sänkts med hela 5 decibel. På Kanholmsfjärden i 11 till 13 sekundmeter och väldigt stökig sjö var det bekvämt att åka i både med och motsjö i farter runt 40 knop. På öppet hav utanför Sandhamn med 1 till 1,5 meters våghöjd kunde vi åka bekvämt i motsjö i 25 knop. I medsjö kunde vi höja farten till 35 knop och fortfarande åka bekvämt. Efter modifieringen har vi kunnat höja ”komfortfarten” i grov sjö med 10 -15 knop.”

Båten på bilden är den första versionen av Rupert 32, alltså inte den med det uppdaterade skrovet.

Tekniska fakta:
Längd: 10,10 m
Bredd: 2,90 m (med fender)
Vikt: 3 500 kg
Bränsletank: 450 liter
Vattentank: 80 liter
Hålltank: 50 liter
Kojer: 2 + 2
Motor: Volvo Penta D6-370/DPR
Pris: från 2,3 Mkr med omfattande utrustning

Info: www.ruptechmarine.com

Kommentarer

Nils 20:42:54 2011-10-28

Vilket misslyckande efter ett år!

Båtverket fördjupar sitt samarbete med segelbåtstillverkaren Dehler Yachts i Tyskland. Båtverket har tidigare varit återförsäljare, men är nu även oberoende importör för västra Sverige. Det intensifierade samarbetet innebär kontinuitet och trygghet för kunderna i regionen.

– Genom att utnämna Båtverket som en oberoende återförsäljare för västra Sverige ökar vi servicen för nuvarande och framtide kunder, säger Ralf Tapken, vd för Dehler Yachts.

Dehler ingår i HanseYachts AG jämte Hanse, Fjord och Moody. Dehler Yachts båtprogram omfattar modeller mellan 29 och 60 fot. Senast i raden är Dehler 41 som är nominerad till Yacht of the Year 2011/12. Utmärkande för Dehler segelbåtar är prestanda och kvalitet för den medvetna seglaren.

Info: www.batverket.se

Navico presenterar nu vad de kallar fjärde generationens radar. Denna radar med räckvidd upp till 36 Nm lanseras i december under varumärkena Simrad, Lowrance och B&G. Enligt Navico ger denna radar upp till 50 procent större räckvidd än föregående teknik (3G).

Prestanda i 4G-rdadar är mycket imponerande. Båtliv har varit ute på en liten provrunda och vi fick själva se med vilken detaljrikedom och skärpa 4G presenterar radarekon.

Innan vi kom till kaj blev vi översköljda av både regn och hagel i väl samlade skurar. Desssutom blåste det rejält under hela turen. Alla dessa typer av väder – främst hagelskuren – syntes väldigt tydligt på skärmen.

Bland finesserna i den nya radarn märks att man kan välja upp till 18 olika avståndsområden. Den kan visa dubbla räckvidder på skärmen samtidigt, fördelade på två bilder eller så kan man välja att ha ett område mer inzoomat än det andra fördelat på två bilder.

En av förklaringarna till det delvis nya sätt som radartekniken används på är att lobvinkeln kan justeras ner från 5,2° ner till 2,6°.

Vi återkommer med mer fakta i Båtliv nummer 6, som ges ut 25 november.

Info: www.sportmanshipmarin.se

På Sveriges enda mässa för stora och exklusiva båtar, Scandinavian Boat Show, gör flera båtar sin världsdebut. Av de cirka 100 båtarna är omkring var tredje båt en nyhet. Här visas också Sveriges snabbaste offshorebåt. Scandinavian Boat Show håller öppet 9 – 13 november på Stockholmsmässan. En av nyheterna är den 7,5×2,6 m stora Delta 26 (stora bilden).

På Scandinavian Boat Show visas kommande års båttrender. I år visas omkring 30 båtnyheter. Förutom båtar visas de senaste tillbehören, riggar, segel och motorer.

– Intresset för båtlivet ligger djupt rotat i den svenska folksjälen. Det är därför Sverige är bland de båttätaste länderna i världen. Det är friheten, naturen och att få umgås med nära och kära som är de stora drivkrafterna. Att de drivkrafterna är svåra att rubba bevisas av årets fullmatade mässa, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Bland nyheterna på motorbåtsidan visas bland annat Delta 26 och Ari Shuttle 30 Cabin, båda världsnyheter. Andra nyheter är Bavaria 43 Sport, Delphia 1050 Espace, Tenderline Youngster XL och Targa 32 samt ytterligare ett tiotal motorbåtar.

Segelbåtsnyheter som visas är bland annat Malö 37 som har världspremiär, Arcona 410, tre stycken Dufourbåtar, 335, 375 och 405, kroatiska Salona 38, Dehler 41, Hanse 385, Xp 38, Sun Odyssey 379 och 409 med flera.

På mässan kan också några nya trender skönjas. Ett exempel är att båtarna får en alltmer stilren design. En annan trend är att de rakt skurna förarna blir fler, aluminiumbåtarna ökar i antal och en trend på motorbåtssidan är att båtarna har öppen akter, i alla fall hos de mindre och mer sportiga båtarna. Nya finansieringsalternativ dyker också upp samt olika typer av samägande. Ett exempel på det senare är att bli delägare i en flotta med båtar runt om i världen som ger möjlighet att segla både i Sverige, Medelhavet och i Västindien.

Men mässan bjuder inte bara på båtar. Ett stort antal tillbehörsföretag inom elektronik, segelmakeri, rigg och mast finns också representerade. Bryggorna som båtarna ligger förtöjda vid gör det enkelt för besökarna att stiga ombord och titta på inredning och andra detaljer inför båtköpet.

En oas för trötta ben och torra strupar är Yacht Club. Här kan man i internationell marin klubbmiljö träffas och prata båt med sina vänner.

Fyra mässor – många besökare
En nyhet i år är också Winter Show 2011. En mässa i mässan som visar vintersportprodukter och olika turistmål för vintersport. Parallellt med båtmässan och Winter Show går mässorna Mitt kök, nordens största publika mässa för alla som älskar mat och dryck och mässan Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässa för alla som bryr sig om sin hälsa.

– Det blir en härlig helg med mat, hälsa, båtar och skidor, säger Thomas Sandberg.

Info: www.scandinavianboatshow.se

Den kommande vintersäsongen introducerar MSC Cruises en ny kryssningsdestination: Förenade Arabemiraten med hamnstaden Abu Dhabi som bas. Detta är en av nyheterna i katalogen för 2011/2012 som släpps i dagarna. Fartygsflottan utökas också med ett tolfte fartyg, MSC Divina, som kommer att stå färdig att ta emot passagerare redan i vår, allt för att möta den stadigt växande efterfrågan på kryssningar.

Antalet nordiska passagerare på MSC Cruises kryssningsfartyg ökade med 10 procent under 2011 jämfört med samma period 2010. Passagerarökningen är störst på kryssningar i norra Europa med avgångar från Köpenhamn. Sommaren 2012 kommer kryssningsfartyget MSC Magnifica att trafikera farvattnen i de norska fjordarna och Baltikum för första gången.

– MSC Magnifica är det senast invigda fartyget i MSC Cruises flotta och det är ett mycket efterlängtat tillskott i vårt kryssningsutbud från Köpenhamn, säger Claes Tamm, nordisk chef på MSC Cruises.

Från slutet av oktober 2011 till mars 2012 utgår MSC Lirica från Abu Dhabi och Dubai i Förenade Arabemiraten. Det nya programmet omfattar nitton sjunätterskryssningar med exotiska upplevelser i hamnarna Muskat i Oman, Fujayra i Förenade Arabemiraten samt Khasab i Oman. Kryssningen inkluderar även två nätter i Abu Dhabi och Dubai i Förenade Arabemiraten.

– Med Förenade Arabemiraten som ny destination breddar vi vårt redan omfattande kryssningsutbud med en spännande och exotisk destination på ett bekvämt avstånd för resenärer från Sverige, Norge och Danmark fortsätter Claes Tamm.

MSC Divina, uppkallad efter italienska filmstjärnan Sophia Loren, blir det tolfte fartyget i flottan och det tredje flaggskeppet i Fantasia-klassen. MSC Divina rymmer 4 363 passagerare och har ett hundratal fler hytter än systerfartygen MSC Fantasia och MSC Splendida som idag är störst i flottan. Fartyget kommer bland annat inrymma det exklusiva området MSC Yacht Club. MSC Divina genomgår just nu den sista byggnadsfasen med slutmontering och inredning vid STX Europés skeppsvarv i Saint-Nazaire, Frankrike, innan dopet i Marseille i maj 2012.