Seglingssäsongen för Hållbara Hav / Briggen Tre Kronor pågår för fullt. Under våren var fartyget representerat på båtmässan Allt för sjön, säsongens samarbete med kommuner längs Sveriges kust startade i maj och de har redan besökt ett stort antal hamnar med miljöutställningen “Etta med kök”.
Pressmeddelande:
Under sommaren fortsätter seglingarna till Sveriges kustnära kommuner. Läs gärna mer om årets planering – här…Här kan du även se vilka städer vi planerar att besöka under året.
Du är varmt välkommen att besöka oss under Almedalsveckan mellan den 28/6-5/7 då Hållbara Hav och briggen Tre Kronor finns på plats i den inre hamnen i Visby. Ombord arrangeras intressanta seminarier med Östersjön i fokus. På kajen visas “Etta med kök”, en miljöutställning om kemikalier, plaster och läkemedel i vår närmiljö och hur du undviker att dessa ämnen hamnar i Östersjön. På Tre Kronors däck visas en spännande utställning om livet under ytan – “Östersjöns miljöutmaningar”.
Är du intresserad av att segla med briggen Tre Kronor och därmed stödja vårt arbete för Östersjön? Nu finns ett stort utbud av dag, kvällskryssningar samt långseglingar mellan de städer vi besöker längs Sveriges kust under sommaren.
Den 1 september sker vårt årliga Hållbara Hav seminarium om Östersjön i närvaro av HKH Kronprinsessan Victoria och SVT direktsänder.
Den 9 september startar segling till kommuner i norra Sverige där de arrangerar gemensamma lokala evenemang, visar miljöutställningen samt arrangerar öppet skepp och seglingar. Även här kan du segla med Tre Kronor mellan de städer vi besöker. Karta över turnén (ruttplan) finner du – Här…
Hösten avslutas med Örn- och Sälsafari i Stockholms skärgård.
Under våren och sommaren har allmänheten röstat fram 21 extra vackra och skyddsvärda naturområden i Sverige – ett för varje län – i Världsnaturfonden WWFs sommarkampanj Svenska Pärlor. Detta är platser med en fantastisk natur och som har stor betydelse för naturupplevelser, men som också har många hotade arter och livsmiljöer i behov av skydd. Några av de vinnande pärlorna är Marsstrandsskärgården i Västra Götaland, Torups bokskog i Skåne, Kagghamraån i Stockholm och Flatruet i Jämtlands län.
– Det finns alldeles för många värdefulla naturområden som saknar skydd i Sverige. Med Svenska Pärlor vill WWF öka trycket på politikerna att leva upp till de mål som regeringen och riksdagen har satt upp, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.
Enligt Naturvårdsverkets utvärdering 2015 når vi bara två av sexton miljökvalitetsmål. Vi är heller inte i närheten att nå de mål som regeringen har satt upp; att skydda 20 procent av våra land- och sötvattensområden samt 10 procent av våra marina områden till 2020. Idag skyddar vi endast 14 procent av land och sötvatten respektive 6,5 procent av våra hav.
En Sifo-undersökning som WWF har gjort visar att 85 procent tycker det är viktigt att svensk natur och hotade arter skyddas. En majoritet anser att regeringen måste införa starkare lagar för att öka skyddet av gammal naturskog. Nästan hälften ställer sig positiva till att betala mer i skatt för att stärka skyddet av vår svenska natur och biologiska mångfald.
– Nu är det viktigt att våra beslutsfattare agerar snabbt och kraftfullt. Sveriges natur är älskad och förtjänar det bästa. Vi uppmanar riksdagspartierna att göra upp om naturvårdspolitiken över parti- och blockgränserna för en långsiktig och effektiv naturvårdspolitik. Det har tagit 100 år att få till stånd dagens skydd och det är bråttom om vi ska hinna uppnå vad Sverige lovat, säger Håkan Wirtén.
Inom ramen för Svenska Pärlor har en expertjury valt ut tre platser i varje län. Den har bland annat utgått från ett områdes höga bevarandevärde och betydelse för naturupplevelser, samt behovet av skydd. Slutligen har allmänheten röstat fram en vinnare.
G-Shock introducerar Gulfmaster GWN-1000, en marin konceptmodell anpassad för att klara havets tuffa förhållanden.
Den senaste teknologin har integrerats i klockan som kombinerar fördelarna av en analog urtavla med en omfattande digital kompetens.
GWN-1000 har funktioner såsom en sensor för atmosfäriskt tryck som kan hjälpa till att förutspå väderförändringar, kompassriktning för att kontrollera riktningen till en destination och en tidvattenindikator som visar tidvattennivån. Klockan har utrustats med Smart Access vilket gör att funktionerna enkelt kan nås vi en elektronisk krona.
Pris 6 000 kr.
På fredagen delades de årliga stipendier ur Mange Olssons Minnesfond ut vid en ceremoni i samband med Volvo Ocean Race i Göteborg. Årets pristagare är de två framtidsnamnen Lovisa Karlsson från GKSS och Emil Järrud från KSSS. Samtidigt fick britten Sir Ben Ainslie motta Mange Olsson Priset.
Årets stipendiater är två mycket målmedvetna ungdomar.
Lovisa Karlsson är en seriös och färgstark Laser Radial-seglare med siktet inställt på världstoppen och OS 2020. Trots det hinner hon alltid bry sig om och hjälpa yngre kamrater. I bagaget har hon fyra medaljer i vardera JSM och SM. Steget över till internationell segling har gått bra och i sina allra första stora seniortävlingar kvalificerade Lovisa sig för guldfinal (Världscupen i Hyers 2014 och EM i Split 2014). För några veckor gick hon ut seglargymnasiet i Lerum. Nu väntar en allvarlig satsning mot världstoppen.
Emil Järrud är en positiv och talangfull seglare som är extremt ambitiös och mogen i sin satsning. I hans framtid finns tankar på de tre stora eventen; OS, Volvo Ocean Race och Americas Cup. Sommaren 2013 lämnade han optimisten där han har SM-guld både i lag och individuellt. Han hann också med tre VM med en 8:e plats som bäst. I augusti 2013 börjat han segla 29er och vann tillsammans med sin gast Fabian Bergman första ISAF Youth-kvalet i september. I höst böjar han på seglargymnasiet i Motala.
Mottagaren av Mange Olsson Priset, Sir Ben Ainslie från England, har en mycket imponerande historia inom jollesegling och är den mest framgångsrike olympiske seglaren. Han var på prispallen i fem OS i rad med början i Atlanta 1996 där han tog en silvermedalj i Laser. Fyra år senare blev det guld i Laser innan han bytte till Finnjolle där det blev tre raka olympiska guldmedaljer, 2004, 2008 och 2012. Han har sex VM-guld i Finnjolle och fyra VM-medaljer i Laser
Ben Ainslie är 38 år och ensam om att bli utsedd till ”ISAF World Sailor of the Year” fyra gånger och 2010 vann han den totala världscupen i match racing. 2013 blev han taktiker på Oracle Team USA som försvarade titel i Americas Cup på hemmaplan i San Fransisco.
Seglaren Magnus ”Mange” Olsson avled efter en stroke i april 2013. Strax därefter beslutade Manges familj och några av hans närmaste vänner att instifta en minnesfond i hans namn. Tanken är att dels hedra en stor internationell seglare med ett årligen återkommande pris. Men också att främja svensk seglingsungdom och seglingsverksamhet genom att dela ut stipendier till unga seglare eller organisationer.
Foto: Matias Capizzano (Emil), Lloyd Images (Ben).
För mer information besök www.mangeolssonsminnesfond.se
Den finska Axopar-familjen växer snabbt. På båtmässan Cannes Yachting Festival i september blir det världspremiär för helt nya Axopar 37.
Den nya båten presenteras i två versioner: Axopar 37 Aft Cabin och T-Top. detta kommer bara lite mer än ett år efter att Axopar Boats hade internationell premiär för fem modeller baserade på ett och samma 28 fots skrov.
Kunderna har varit mycket positiva till Axoparbåtarna, som snabbt har fått stor spridning på flera marknader. De kombinerar mångsidighet, modern design och ett intressant pris. Över 200 båtar är redan sålda.
Det är därför som grundarna av Aquador, Paragon Yachts och XO Boats vill utveckla sin båtfamilj med toppmodellen Axopar 37.
Med modellversionerna T-Top och Cabin erbjuder Axopar fyra varianter med dubbla 225 hk eller upp till dubbla 300 hk utbordare för båtarnas lättdrivna, stegförsedda skrov.
De olika modellerna har gott om plats på däck och ett rymligt walkaround koncept. Ombord finns toalett och center cabin med övernattningsmöjligheter för två personer.
Först ut vid världspremiären blir två av de fyra modellerna, T-Top och Aft Cabin, som alltså visas i Cannes. De övriga versionerna får troligen premiär på Southampton Boat Show och senare även på Fort Lauderdale Boat Show.
Axopar 37 byggs med vakuuminjicering. Resultatet är ett lättviktsbygge med ett starkt och robust skrov.
Tekniska specifikationer
Längd: 11,20 m
Bredd: 3,3 m
Personer: 10
Bränsle: 700 liter
Bränsleförbrukning: 1,65 lit/Nm (1x350hk@25knop)
Skrov: Tvåstegs, 20 grader vinkel
Ce-klass: B – Offshore
Motorer: 2x225hk upp till 2x300hk eller 1x 350 hk
Pris: 85 900 Euro inklusive moms exklusive motor
Räckvidd: 424 Nm (1x350hk @ 25 knop)
Info: www.axopar.fi
Lördagen 27 juni avgörs det sista tävlingsmomentet i Volvo Ocean Race 2014–15. Det ligger mycket prestige i att vinna Göteborgs In-Port Race och för två lag, Team Alvimedica och MAPFRE, blir den korta seglingen i hamninloppet avgörande för vem som tar fjärdeplatsen.
– Jag är oerhört taggad på att avslutas den här långa tävlingen med ett race på hemmaplan, säger Martin Strömberg.
Ett In-Port Race är en kort bankappsegling som tar cirka en timma. Starten för kappseglingen går klockan 13.00 på lördag i Göteborgs hamninlopp. Sedan seglar de sju tävlingsbåtarna runt en bana innan de passerar mållinjen utanför Käringberget. Åskådare kan följa racet från Käringberget, där Försvarsmakten kommer att öppna Göteborgs garnison för allmänheten. Efter målgång fortsätter de kappsegla mot Frihamnen där prisutdelning sker vid 15.00.
Varje hamnstopp längs med rutten för Volvo Ocean Race anordnar ett In-Port Race och de korta seglingarna har också en egen poängtabell. I den serien ligger Svenskbåten Team SCA just nu fyra och siktar på en pallplats. Och det utlovas en jämn kappsegling i det trånga hamninloppet.
– Banan vi ska segla kommer bli riktig tuff eftersom den är så smal och det kommer bli tajt mellan båtarna, säger Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker, som redan vunnit totalsegern i Volvo Ocean Race men har också chansen att ta en dubbelseger genom att även vinna In-Port Raceserien.
– Vi vill vinna alla seglingar vi startar i men banan kan absolut orsaka problem för oss och våra konkurrenter, säger Walker.
Svenskbåten SCA hamnade på en sjätteplats i totalen, men satsar stenhårt på att nå en pallplats i In-Port Raceserien.
– Detta blir det sista vi gör tillsammans i teamet, så för oss handlar det mest om att njuta. Genom att göra det tror jag automatiskt att vi kommer att göra ett bra race, säger SCA:s skeppare Sam Davis.
Poängtabell för Volvo Ocean Race 2014-15 In Port-series:
Abu Dhabi Ocean Racing, 25 p
Team Brunel, 31 p
Team Alvimedica, 32 p
Team SCA, 33 p
MAPFRE, 34 p
Dongfeng Race Team, 36 p
Team Vestas Wind, 66 p
Race overall:
Abu Dhabi Ocean Racing, 24 p
Team Brunel, 29 p
Dongfeng Race Team, 33 p
Team Alvimedica, 34 p
MAPFRE, 34 p
Team SCA, 51 p
Team Vestas Wind, 60 p
Under onsdagen invigdes två design– och funktionsnyheter på Grinda i Stockholms skärgård. Välkände formgivaren och designern Mats Theselius har tagit fram designen till Skärgårdsdasset som tillsammans med Skärgårdsstiftelsens Lars Westlings kretsloppslösning borgar för en stor nyhet i form och funktion.
En prototyp av det innovativa väderskyddet framtaget i samma projekt av Whites arkitekter, Anders Tväråna och Mattias Nordström invigdes också under dagen.
Båda projekten är finansierade av Tillväxtverket och Länsstyrelsen i Stockholms läns Landsbygdsprogram inom projektet Hållbar Destinationsutveckling och syftet har varit att skapa prototyper för vidare utveckling av centrala funktioner för destinationsutvecklingen. Så här säger stiftelsens Vd om projektet:
– Skärgårdsstiftelsen har en viktig uppgift att skapa förutsättningar för alla att besöka skärgården. För att möta dagens krav från besökarna måste vi höja standarden på vår service och på så vis även höja upplevelsen av vistelsen.
Designern Mats Theselius som formgivit Skärgårdsdasset har arbetat från utgångspunkten att dassets utformning ska vara en del av den turistiska upplevelsen.
– I mitt arbete har tanken varit att höja upp standarden och intrycket av arkitekturen så mycket det bara går. Stockholms skärgård är en pärla och här finns så många värden i den unika kulturbygden. Mina ambitioner med projektet har varit mycket högt satta, Skärgårdsdasset ska vara något som står kvar länge och håller över tid både i form och funktion.
Funktionaliteten i Skärgårdsdasset är något som Lars Westling tillika tillsynsman hos stiftelsen har funderat kring länge. Som utbildad limnolog har han haft många funderingar kring hur det går att utveckla tekniken kring långkomposterande dass så att de helt kan kretsloppsanpassas. Resultatet är den process som ligger till grund för konstruktionen av Skärgårdsdasset, en fullträff ur både miljö- och arbetsmiljöhänseende.
Väderskyddet har tagits fram utifrån samma utgångspunkt, att förbättra förutsättningarna för upplevelsen av skärgårdsbesöket.
– Vi har velat skapa ett stabilt väderskydd som lätt kan anpassas till olika platser. Ett flexibelt byggsystem som kan skapa identitet och ge profil till Skärgårdsstiftelsens områden, säger arkitekt Anders Tväråna.
Koordinator på Tillväxtverket och tidigare projektledare för Skärgårdsstrategin och Hållbar Destinationsutveckling Erika Rosander säger så här om projektet och resultatet.
– Väderskydden och skärgårdsdasset är två väldigt funktionella och innovativa lösningar. Jag har följt arbetet hela vägen från idé till färdigt resultat och är både glad och stolt över de insatser som gjorts av alla inblandade, och av de fina resultaten, som har potential att göra stor nytta både i skärgården och på andra platser.
Jobbigt, pinsamt och blött. Och ganska roligt – när allt väl är över. Sjöräddningssällskapets nya reklamfilm utspelar sig vid Pannkaksgrunden och bygger på en verklig händelse. Nu uppmanas allmänheten att dela med sig av sina egna båthistorier, för alla har vi ju klantat oss någon gång…
Se filmen här: https://www.youtube.com/watch?v=5o19wa9iVjI
Tack vare samarbetet med Forsman & Bodenfors har Sjöräddningssällskapet kunnat spela in en ny reklamfilm, som bland annat kommer att visas på TV4 under sommaren. Filmen kommer också att släppas på Facebook och Youtube idag, med uppmaningen att fler ska dela med sig av pinsamma eller roliga båtminnen.
– Vi vill berätta om vår verksamhet med glimten i ögat och utan pekpinnar. Alla har vi ju klantat oss någon gång! Vi hoppas förstås att filmen får stor spridning, och förhoppningen är att fler ska få upp ögonen för vilka vi är och bli medlemmar, säger Jessica Nauckhoff, kommunikationsansvarig på Sjöräddningssällskapet.
Filmen är inspelad vid Pannkaksgrunden väster om Lilla Husarn i Stockholms skärgård. Båten är en Monark 44 Giggen, utlånad av Ägnö sjöscoutkår. Filmen är producerad i samarbete med Forsman & Bodenfors och FLX 2.0.
– Som medlem Sjöräddningssällskapet får du kostnadsfri hjälp om du går på grund, får motorstopp eller roderhaveri, även när det är lugnt och ingen direkt fara. Det är vårt sätt att tacka för stödet. Vi är helt beroende av gåvor och medlemmar för att kunna fortsätta att rädda liv till sjöss, och det är oerhört värdefullt för oss att kunna nå ut brett med det budskapet. Kombinationen TV och sociala medier är optimalt för det, säger Jessica Nauckhoff.
Fler dråpliga båthistorier samlas in på Sjöräddningssällskapets facebooksida: https://www.facebook.com/sjoraddning
Nu har Energimyndigheten fördelat 27,6 miljoner kronor till några av landets bästa forskargrupper och utvecklingsbolag genom forsknings- och innovationsprogrammet Marin energiomvandling.
Sju projekt beviljas stöd för att driva den svenska forskningen och utvecklingen inom havsenergibranschen framåt. Samtliga projekt bidrar till att sänka elproduktionskostnaden, så att havsenergi på sikt kan ge värdefullt bidrag av förnybar el i flera olika länders elsystem samt bidra till att utveckla näringslivet i Sverige.
– Havsenergi är ett spännande område med stor potential globalt sett och Sverige har goda chanser att vara ledande inom utvecklingen, säger Energimyndighetens generaldirektör Erik Brandsma.
Projekten omfattar allt från miljöstudier till teknikutveckling, vilket ger bra förutsättningar till att ytterligare stärka Sveriges redan i dag starka position inom forskning och utveckling på havsenergiområdet. Ett viktigt mål med projekten är att de ska bidra till utvecklingen av hållbara elproduktionssystem som har potential att implementeras i Sverige och utomlands.
– Koncept där havsenergi kan omvandlas till elenergi är viktiga framtidsområden där svenska forskare och företag kan bidra till energiomställningen globalt, samtidigt som teknikutvecklingen kan ge arbetstillfällen i Sverige, säger Rémy Kolessar, chef för avdelningen för forskning och innovation på Energimyndigheten.
Gensvaret på den första utlysningen inom forskningsprogrammet Marin energiomvandling var stort, och summan som totalt söktes var fyra gånger så stor som fanns tillgängligt. De nya projekten är ett tillskott till de fåtal koncept som redan idag finns installerade på experimentell nivå i havet. Det kommer dock att krävas ytterligare forskning och utveckling innan havsenergi kan bli kommersiellt gångbart.
– Sverige ligger långt fram både när det gäller forskning och verksamma företag inom havsenergibranschen. Energimyndighetens program ska underlätta att få ut produkter på marknaden och i havet. Detta ligger i linje med Energimyndighetens mål om att stödja näringslivsutveckling inom energiområdet, säger Tobias Walla, programansvarig handläggare vid Energimyndigheten.
Inom programmet planeras en andra utlysning under senhösten 2015, där Energimyndigheten vill knyta ihop industri och forskning ytterligare. Håll uppsikt på Energimyndighetens webbplats för mer information om utlysningen under hösten.
Årets upplaga av ÅF Offshore 2015 närmar sig och som vanligt finns Seapilot på plats i Race Village på Skeppsholmen i Stockholm.
Ta chansen att testa seapilot gratis under racet. Om du sedan är intresserad har du möjlighet att köpa svenska sjökort i ett år för endast 99 SEK. Använd koden ”KSSS2015” på www.seapilot.com. Koden gäller till och med 2015-07-13.
De svenska sjökorten har uppdateras med den senaste kartinformationen från sjöfartsverket inför starten av ÅF Offshore 2015.
Racet kommer även att trackas med AIS så att du kan se alla båtars position och aktuell ställning både på en karta och en leaderboard. Det går även att följa racet från Seapilot appen, där du ser alla AIS-mål. Självklart går det också att besöka Skeppsholmen för att se båtarna och alla starter direkt på plats.
Seapilot håller dessutom på att utveckla en Weather Routing funktion till Seapilot som kommer att testas under ÅF Offshore Race. Funktionen innebär att det går att optimera en rutt efter aktuell vindprognos. Testet genomförs av ett antal erfarna seglare som kommer att testa funktionen skarpt och ge feedback på denna. I denna grupp ingår bland andra Anders Lewander, Per Anders Flordal, Jonas Danielsson, Håkan Lindstrom, Björn Dannberg, Patrik Hahne m.fl. Funktionen väntas vara klar runt månadsskiftet augusti/september.
Nu tar segelbåtarna över centrala Stockholm när Sveriges största seglarfest ÅF Offshore Race (f.d. Gotland Runt) inleds. Startskottet smäller söndag 28 juni men redan på torsdagen drog festligheterna igång på Skeppsholmen.
Förra sommaren besöktes eventområdet på Skeppsholmen av 160 000 åskådare under de fyra dagar som evenemanget pågick. Arrangören KSSS räknar med lika många åskådare i år.
Redan på lördag 27 juni, med start kl 12:00, kommer cirka 70 båtar att kappsegla i en inomskärssegling, ÅF Inshore Race från Strömmen, ut en bit i innerskärgården och tillbaka in till stan och målgång utanför Skeppsholmen. Huvudtävlingen, ÅF Offshore Race, startar på söndagen och då kommer cirka 220 båtar att lämna Stockholms Ström från kl 10:00 för att segla genom skärgården ut på Östersjön och runda Gotland innan de går i mål vid Sandhamn 2–3 dygn senare.
ÅF Offshore Race är lika mycket en svensk seglingsklassiker för kompisgäng och nöjesseglare som en utmaning för de allra bästa proffsteamet från norra Europa.
På Skeppsholmen i centrala Stockholm ligger ÅF Offshore Race Village där det sjuder av liv fram till startdagen. Där kan besökare njuta av god mat och dryck, eller besöka någon av det 40-talet utställare som är på plats. Det bjuds också musikunderhållning under eftermiddagarna och på kvällarna med flertalet liveartister och DJ:s på scenen. Under eftermiddagarna blir det också familjeshower med barnen i fokus.
Men ÅF Offshore Race är framför allt en kappsegling. Från torsdag eftermiddag kan besökare titta närmare på de cirka 300 segelbåtarna som ligger vid de provisoriska bryggorna runt fullriggaren ”Af Chapman” på Skeppsholmen. Givetvis är det fri entré.
Foto: Oskar Kihlborg.
De fyra senaste årens segrare i Lysekil Women’s Match, danskan Camilla Ulrikkeholm, har petats ned till andraplatsen på damernas världsranking. Istället har den regerande världsmästarinnan, Anna Östling (f d Kjellberg) från Göteborgs Kungliga Segelsällskap, för första gången avancerat till toppen av rankingen:
– Sedan jag började segla och fanns betydligt längre ner på listan, har det varit min dröm att mitt namn någon gång ska stå överst, kommenterar Anna Östling.
När det internationella seglarförbundet ISAF nyligen presenterade den senaste världsrankingen i matchracing för damer, var det glädjande läsning ur svensk synvinkel. För första gången sedan strax efter millennieskiftet, då Marie Björling Duell mer eller mindre abonnerade på världsrankingens förstaplats, är den nu tillbaka i svensk ägo:
– Det var en trevlig överraskning som gläder oss i besättningen och ger en riktigt go känsla inombords. Som världsettor har vi nu nått ett av de mål vi strävat efter, säger Anna Östling, och förklarar varför de tar klivet upp just nu.
– Bara de två senaste årens resultat räknas i rankingen. Eftersom vi har seglat många herrtävlingar under våren, och dessutom lyckats väl i dem, har det tickat in många sköna rankingpoäng.
Ett annat av Anna Östlings mål för 2015 är att om ett par veckor försvara VM-titeln i matchracing i danska Middelfart, och en generalrepetition för det blir att tävla mot herrarna på Marstrand i nästa vecka. Efter VM följer sedan en kortare semester innan det är dags för sommarens höjdpunkt; Lysekil Women’s Match. Anna Östling & Co har ännu aldrig vunnit i Lysekil, utan ska än en gång försöka besegra de senaste fyra årens vinnare Camilla Ulrikkeholm:
– Vi fightas på alla tävlingar och turas om på toppen, men i år känner jag att det är vår tur. Drömmen om segerdoppet i Lysekil lever, skrattar Anna, som uppskattar det stora publikstödet från klipporna runt Kyrkeviksbukten.
Slutligen vill Anna Östling innan året är slut också kliva högst upp på prispallen för hela WIM Series, som utöver deltävlingarna i Middelfart och i Lysekil också seglas i Sheboygan, USA, och i sydkoreanska Busan.
Startfält i Lysekil Women’s Match 2015 (namn, nationalitet, världsranking):
Anna Östling (f d Kjellberg), SWE, 1
Camilla Ulrikkeholm, DEN, 2
Stephanie Roble, USA, 3
Anne-Claire Le Berre, FRA, 4
Caroline Sylvan, SWE, 6
Klaartje Zuiderbaan, NED, 7
Pauline Courtois, FRA, 8
Annabel Vose, GBR, 11
Sanna Häger, SWE, 17
Alexa Bezel, SUI, 23
Juliana Senfft, BRA, 34
Johanna Bergqvist, SWE, 117
Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som nästa gång arrangeras 3 – 8 augusti 2015 av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.
Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar 2015 i Danmark, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 40 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.
Hasselbladstiftelsen finaniserar nu en gästprofessur vid den nya marina institutionen på Göteborgs universitet. Gästprofessuren går till den amerikanska toppforskaren Jody Deming, som är en auktoritet inom marin polarforskning. Hasselbladstiftelsen delar inte bara ut det internationellt välkända fotopriset Hasselbladpriset utan gör även stora ekonomiska satsningar på naturvetenskap, vilket är mindre känt.
– Jag är så glad över att vi med stöd av Hasselbladstiftelsen kan få hit en så världsledande forskare i sitt gebit. Jag har länge försökt få Jody Deming till Göteborgs universitet, säger Leif Anderson, marin kemist och professor vid Göteborgs universitet.
Fick idén till Hasselbladskameran genom intresset för naturen
Victor Hasselblad, som utvecklade Hasselbladskameran, var fågelskådare och naturvetenskapligt intresserad. I läroverket hade han högsta betyg i biologi med botanik. Tillsammans med sin bror gjorde han under uppväxten utflykter i naturen, antecknade och tecknade.
– Både Victor och hans fru Erna Hasselblad hade stort engagemang för både fotografi och natur och därför blev inriktningen på stiftelsen som bildades år 1979 just på dessa två områden, naturvetenskap och fotografi, säger Jenny Blixt, kommunikatör vid Hasselbladstiftelsen.
Idén till sin Hasselbladskamera fick Victor Hasselblad när han under ungdomsåren reste land och rike runt för att fotografera fåglar. Så viljan att senare i livet vilja stödja naturvetenskap låg nära till hands.
Prominent polarforskare blir gästprofessor vid ny institution
Tack vare Hasselbladstiftelsen får nu Göteborgs universitet en toppforskare knuten till den nya marina institutionen som startar sin verksamhet den första juli.
Gästprofessor Jody Deming kommer från University of Washington och är specialiserad på köldanpassningen av marina mikroorganismer.
– Hon är en mycket lämplig person för den första gästprofessorn eftersom hon med sitt specialområde om marina mikroorganismer och deras betydelse för polargeokemi och ekologi väl passar in i den inriktning vi har vid Göteborgs universitet, säger Leif Anderson.
Marin polarforskning i fokus
Hasselbladstiftelsens stöd för en marin gästprofessor stimulerar till att länka ihop forskare från olika discipliner i den nya marina institution som blir verklighet vid Göteborgs universitet den förste juli. Marin polarforskning har under mer än 30 år varit ett centralt forskningsområde för forskare vid naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet.
Jody Deming, som är mikrobiolog och har gedigna kunskaper i DNA-forskning, kommer i oktober att hålla i en doktorandkurs för alla intresserade inom det marina fältet och dessutom hålla i ett symposium den 3-5 november.
Hasselbladpriset i fotografi, som delats ut sedan 1980, är en följd av att Victor Hasselblad och hans hustru Erna, som var barnlösa, donerade sin förmögenhet till Erna och Victor Hasselblads stiftelse. Stiftelsen ska främja fotografi och även naturvetenskaplig forskning.
Porträttfoto: Washington Post.
Sjöfartens miljöpåverkan i Östersjön är inte allmänt känd. Hur har årtionden av smutsiga luftutsläpp drabbat människorna och havet? Varför skiter kryssningspassagerarna i Östersjön, hur kan det tolereras och vem kan sätta stopp?
Efter uppmärksammade och prisbelönade filmer om fisket, övergödningen och kemikalierna kommer nu Folke Rydéns fjärde film om Östersjön.
Östersjön är ett av världens mest trafikerade hav. Varje dag transporterar tusentals fartyg livsnödvändigheter till miljoner medborgare. Samtidigt är Östersjön ett av världens mest känsliga innanhav.
– Jag skulle vilja påstå att sjöfarten fram till idag påverkat miljön och människorna i en utsträckning som inte är allmänt känd. Det vill vi ändra på med filmen, säger Folke Rydén.
I filmen möter vi Stig Göransson som blev sjuk av sjöfartens avgaser. Efter en lång rättsprocess fick han sin sjukdom klassad som arbetsskada.
– Det som har drivit mig att kämpa är att andra människor ska slippa samma helvete som jag har, säger Stig Göransson.
Inte bara Stig är sjuk. Stora delar av havet mår dåligt. Sjöfartens luftutsläpp har bidragit till försurning och övergödning.
Även den växande kryssningsindustrin påverkar miljön i havet. Det handlar om enorma fartyg likt flytande städer med 1000-tals innevånare. Passagerare som alla äter och går på toaletten. Trots möjligheterna att tömma i hamn dumpar kryssningsbåtarna toalettavfallet i Östersjön.
I filmen uppmärksammas även experter och forskare som slagit larm och kommit med förslag på åtgärder.
Anna Peterson på Transportstyrelsen försöker få igenom en lag som förbjuder dumpning av toalettavfall.
– Alla måste bära sin del av ansvaret, så även sjöfarten, säger Anna Peterson
Baltic Sea Media Project
“Hotet på Havet” är en del i det tioåriga projektet “Baltic Sea Media Project” där journalisten Folke Rydén och filmaren och fotografen Mattias Klum uppmärksammar de hot och möjligheter Östersjön står inför. Fram till idag har fyra av fem dokumentärer och en av två naturfilmer producerats. Projektet finansieras av BalticSea2020.
– Vi hoppas att filmen ökar förståelsen och kunskapen om sjöfartens påverkan i Östersjön, både hos allmänheten och bland våra politiker. Östersjön är ett känsligt innanhav. För att vända utvecklingen i positiv riktning krävs konkreta åtgärder och beslut som leder till minskad belastning på vårt gemensamma hav, säger Conrad Stralka, verksamhetschef på BalticSea2020.
“Hotet på Havet” har premiär den 30 juni kl. 15.30 i Almedalen.
Plats: Almedalsbiblioteket, Cramérgatan 5. Presenterar gör Folke Rydén.
Info: http://www.almedalsveckan.info/event/user-view/27727?redir=%23eidx_2
Foto: Folke Rydén Production.
Världens tuffaste seglingstävling – Volvo Ocean Race – är snart i mål. De extrema kappseglingsbåtarna har snart seglat jorden runt och går i mål i Göteborgs hamn den 21–28 juni. Huvudpartner för den förväntade spännande och fartfyllda målsträckan är Svenska Mässan-koncernen och Gothia Towers, som kommer att driva och stå för evenemangets utställarområde och kulinariska upplevelse vid målområdet i Frihamnen. Det blir en stor fest – öppen för alla och entrén är fri.
Svenska Mässan Mässor och Mötens stora satsning under målfesten i Frihamnsområdet heter Welcome Home Expo. Ett 7 000 kvadratmeter stort utställningsområde, precis vid huvudentrén till Race Village, fyllt med spännande utställare.
Welcome Home Expo arrangeras utomhus och går att besöka kostnadsfritt från den 21 till den 28 juni.
– Vi kommer att ha cirka 50 utställare på plats som tillsammans samlar det allra bästa inom boende, säger Lisa Callert, chef för Affärsområde Livsstil på Svenska Mässan.
Förutom boende, hus och hem ingår också trädgård med allt från pooler till inredning och möbler i utställningen. Bland utställarna finns husleverantörer som Anebyhus, Bra Hus, Fiskarhedenvillan, Trivselhus och Kontio.
Bland byggbolagen deltar Peab, Skanska, Riksbyggen och BRA Bygg.
– Andra exempel på utställare är Biltema, Länsförsäkringar, Attefallsspecialisten, Fastighetsbyrån, Balco med flera, avslöjar Lisa Callert.
2006 hade Volvo Ocean Race sin senaste målgång i Göteborg. Då blev evenemanget en stor folkfest.
– Vi hoppas på lika många den här gången, säger Lisa Callert.
Welcome Home Expo arrangeras 21-28 juni. För mer information se: www.welcomehomeexpo.se
Även Gothia Towers är huvudpartner till detta häftiga evenemang och står för den kulinariska upplevelsen vid målområdet.
Vi bygger upp flera restauranger och barer i målområdet där det kommer finnas något för alla. Wraps, räkmackor, hamburgare… Samtliga restauranger och menyer finns presenterade på vår hemsida. Här kan du även läsa mer om det fullspäckade scenprogrammet. Det kommer bli en folkfest du inte vill missa. Öppet för alla och fri entré.
Läs merl: www.gothiatowers.com
Bilden:
Det var folkfest när Volvo Ocean Race gjorde uppehåll i Lorient. Foto: Ricardo Pinto.
Nimbus Boats från Göteborg testar elmotordrift tillsammans med en stor tysk elmotortillverkare. Nimbus har tillhandahållit en Nimbus 365 Coupé (bilden) till Torqeedo för en fullskalig test av en dubbelinstallation med Deep Blue Hybrid.
Testperioden kommer att pågå under ett till två år i Lake Starnberg söder om München i Tyskland. Det är en ”grön sjö” med väldigt få båtar som har traditionella förbränningsmotorer.
Tidningen Båtbranschen har tidigare skrivit om beskedet om att Nimbus ska testa elmotorer igen. Det förra försöket gjordes 2009, då Nimbus presenterade ”Nova 27 E-power”, som skulle kunna ta sig från Stockholm till Sandhamn för 50 kr. Den båten hade en elmotor på 400 hk med en batteribank som gav en räckvidd på 17–20 Nm på en laddning.
– Vår intenion är att bygga 2–3 båtar för kunder som vill ha en båt utrustad med Deep Blue Hybrid System under hösten 2015. Vi är väldigt förväntansfulla över vårt E-Power Concept, något som representerar vårt miljövänliga tänkande, säger Joacim Gustavsson, chefsdesigner hos Nimbus.
Den största potentialen för Nimbus E-power Green Lake är den tyska och den schweiziska marknaden. Flera av dem har restriktioner för motorer och utsläpp och en del har totalförbud för utsläpp av fossila bränslen.
Info: www.nimbus.se
Den 12 juli har TaubeSpelen premiär i Grebbestad på TanumStrand. Då kommer artister som Sven-Bertil Taube, Lasse Kronér och Edda Magnason att göra en lite speciell föreställning för att uppmärksamma att det är 125 år sedan Evert Taube föddes
– Årets föreställning är en kronologisk resa genom Taubes liv med hjälp av hans visor och prosa, säger spelens kapellmästare Dan Lindén.
I föreställningen blandar artisterna gammalt med nytt, skrönor med sanningar och skratt med tårar. Artisterna får också utrymme för att uttrycka sin egna och ibland minst sagt komiska relationer till Evert Taube och hans visor.
– I Everts visor är alltid musiken underställd lyriken, så det gäller att musiken harmoniserar med texten. Därför är föreställningen en skön mix av tradition och innovation menar Dan Lindén som arrangerat de flesta av årets sånger. Dan har lagt stor vikt på ett modernt och fräscht sound utan att för den skull göra avkall på materialet.
Artisterna som i år ska få glädjen att njuta av Dan Lindéns arrangemang i Grebbestad söndag den 12 juli är:
Sven-Bertil Taube, just hemkommen från inspelningarna av ”Så mycket bättre”
Lasse Kronér är årets konferencier
Edda Magnason som nu byter Monica Zetterlund mot Taube
Marit Bergman är med för andra året. Marit är tillbaka på allmän begäran.
Reidun Sæther, Norges musicalstjärna nummer ett som gick till final i ”Stjernekampen”. En ”idoltävling” i Norge där endast etablerade artister deltar.
Hanna Boquist har varit med på alla TaubeSpel. Första gången gången var Hanna ännu inte född men med på spelen i mammas mage. Hanna har med åren utvecklats till en verklig sångfågel.
Info: www.taubespelen.com
När det är dags för BAUHAUS att presentera sommarsortimentet Nautic görs det med en stor portion humor. Byggjätten har minst sagt hämtat inspiration direkt från Baywatch i sin kommande kampanj som släpps i veckan.
Solnedgångar, röda badkläder och livvakter för tankarna tillbaka till 90-talet och framförallt Baywatch i BAUHAUS nya reklamfilm. Det är med en lättsam ton byggvaruhuset har valt att marknadsföra sin storsatsning på marina tillbehör. Allt från flytvästar och fendrar till ribbåtar finns under det egna varumärket Nautic.
– Som marknadsledare måste vi våga göra något oväntat då och då. Vi tyckte att det här var ett roligt sätt att presentera vårt breda Nautic-sortiment på, säger Johan Saxne, marknadschef BAUHAUS
Reklamen kommer att sändas under vecka 26-30 i TV4, MTG, SBS samt digitalt hos TV4 Play, Kanal5Play, MTG Play, Aftonbladet webb-tv och Expressen webb-tv.
För att se filmen:
https://www.youtube.com/user/BAUHAUSSverige
Tallink Silja och Initiativet Hållbara Hav har skrivit ett flerårigt samarbetsavtal kring arbetet för en friskare Östersjö. Med den nya partnern får Hållbara Hav en ny stor kommunikationskanal som når ut till en mängd individer med information om Östersjöns status. Tallink Silja är det ledande serviceföretaget inom passagerar- och lasttrafik på Östersjön och tar i och med detta samarbetsavtal ytterligare ett starkt ställningstagande för Östersjöns framtid.
– Vi ser verkligen fram emot ett starkt och långsiktigt samarbete med Initiativet Hållbara Hav. Deras arbete med att belysa och lyfta de viktiga Östersjöfrågorna mot en bred allmänhet ligger helt i linje med Tallink Siljas mål om att arbeta för en hållbar utveckling för Östersjön. Vi är både stolta och glada för att inleda detta viktiga samarbete. Tallink Silja tar härmed ännu ett steg i ansvarstagandet för den miljö vi är verksamma i, säger Janis Pavuls, Marknadsdirektör Tallink Silja AB.
– Vi är mycket glada över att kunna välkomna Tallink Silja som partner till Initiativet Hållbara Hav. Tallink Silja har sedan tidigare ett utvecklat miljöarbete och de tar nu ytterligare ett steg framåt för Östersjöns framtid. Vi ser fram emot samarbetet som vi hoppas ska stärka båda parter och bidra till ytterligare aktiviteter för Östersjöns bästa. Genom samarbetet tar Tallink Silja ett föredömligt kliv framåt i branschen för den kommersiella färjetrafiken på Östersjön, säger Göran Lindstedt, Vd Initiativet Hållbara Hav.
Om Tallink Silja Ab:
AS Tallink Grupp är Östersjöns ledande rederier, både vad gäller flottans storlek och alla de nya fartyg som tagits i bruk under senare år. En av de viktigaste tankarna bakom flottans omfattande förnyelse är att skydda och skona miljön. Mellan 2002 och 2009 tog AS Tallink Grupp sammanlagt sju helt nya och moderna fartyg i trafik på Östersjön. Dessa har ersatt äldre tonnage. Moderna fartyg är ett av de mest miljövänliga transportmedel som finns för både passagerar- och frakttrafik.
Bildtext: Janis Pavuls, Marknadsdirektör, Tallink Silja AB och Anders Mannesten, Marknadschef, Initiativet Hållbara Hav.
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, deltar även i år på Almedalsveckan i Visby. Totalt kommer medarbetare att delta vid 18 olika seminarier och debatter.
– I år väljer vi att lyfta frågan om hur kemikalier påverkar vårt dricksvatten och vår hälsa med exempel från erfarenheterna med brandsläckningsmedel, säger Björn Sjöberg, (bilden) avdelningschef på HaV.
HaV bildades i juli 2011 och har deltagit i Almedalsveckan varje år sedan dess. I år finns 14 medarbetare på plats och HaV satsar i år 190 500 kronor, varav största delen går till hyra av lokaler, boende och annonsering.
– Vårt syfte med att delta i Almedalen är att kunna att föra fram väsentliga frågor och att lyssna till vad andra säger när det gäller havs- och vattenmiljö. Det ger också möjligheter för oss att knyta nya kontakter, säger Björn Sjöberg.
HaV:s eget arrangemang med rubriken ”Släcka branden eller törsten” hålls onsdag den 1 juli, klockan 10.00 på Miljöaktuellts arena i Gotlands museum. Utgångspunkten är de fall där fynd av brandsläckningsmedel, så kallade perfluorerade ämnen, PFAS, tvingat kommuner att stänga av dricksvattnet för invånarna. Så skedde exempelvis i Ronneby, Båstad, Halmstad, Uppsala och Botkyrka kommuner. Även representanter för Kemikalieinspektionen, Livsmedelsverket, Sveriges geologiska undersökning, SGU, och Uppsala kommun deltar.
– Hur förhindrar vi föroreningar av kemikalier och vad behövs för att skydda vårt viktigaste livsmedel är några frågor som kommer att diskuteras på vårt seminarium, säger Björn Sjöberg.
HaV:s medarbetare deltar också i flera arrangemang på den så kallade ”Östersjöveckan i Almedalen” i Almedalsbiblioteket. Här samlas organisationer, universitet, myndigheter och internationella institutioner som är engagerade i Östersjöfrågor för att diskutera aktuella frågor om hållbar utveckling, naturskydd och demokrati i regionen. Bland annat frågor som rör säkerhetsläget i Östersjöregionen, kryssningsturismens för- och nackdelar, blå tillväxt och varifrån framtidens dricksvatten ska tas..
På tisdag den 30 juni arrangerar HaV också ett seminarium om FN:s kommande mål för hållbar utveckling (Sustainable development goals, SDG) som generalförsamlingen ska ta ställning till i september. Två av målen rör den livsviktiga vattenfrågan. Till 2030 ska alla människor ha tillgång till användbart vatten och våra hav ska skyddas och förvaltas så att de är friska och produktiva. Men hur ska det gå till? Är det möjligt? Under seminariet ska representanter för HaV, Världsnaturfonden, WWF, och Stockholm International Water Institute, SIWI, se om det går att göra ett ”mission impossible” möjligt. Seminariet om SDG hålls tisdag den 30 juni på SIDA:s arena ”Sverige i världen”.
Källa och foto: HaV.
Plastpåsar är det vanligaste skräpet på tre stränder utmed väst- och sydkusten. Det visar den plockanalys som gjordes vid årets skräpplockning längs kusten i Håll Sverige Rents regi.
Av det skräp som sköljs upp på stränderna dominerar föremål av plast. I en analys av det skräp som plockades vid tre stränder utmed väst- och sydkusten under årets skräpplockardag hamnade plastpåsar i topp. På andra plats kom fragment av plastbitar och på tredje plats snabbmatsförpackningar och godispapper. Sex av tio kategorier på 10-i-topp-listan är av materialet plast och generellt sägs att hela 80 procent av det skräp som finns i havet kommer från land.
– Våra undersökningar bekräftar tidigare erfarenheter – plasten är det vanligaste skräpet i haven och majoriteten av skräpet kommer från landbaserade källor och är kopplade till vår konsumtion, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.
Totalt analyserades cirka 11 700 skräpföremål i storlek mellan 2,5 och 50 cm (totalt 3 kubikmeter skräp) från stränder vid Strömstad, Göteborg och Simrishamn. Undersökningen visar också att det är svårt att avgöra från vilket land skräpet kommer ifrån, eftersom skräpet ofta legat länge i vattnet så att etiketter och dylikt försvunnit.
– Skräpet kan färdas långa sträckor med havsströmmar innan det hamnar på en strand. Bohuskusten är ett av de mest drabbade områdena i Europa. Här landar 8000 kubikmeter skräp varje år. Våra hav håller på att förvandlas till soptippar, säger Johanna Ragnartz.
Tio-i-topp-lista för strandskräp från tre stränder utmed väst- och sydkusten
1. Plastpåsar
2. Övrig plast (oftast fragment)
3. Snabbmatsförpackningar, godispapper
4. Rep (plast)
5. Skumplast (isolering och paketering)
6. Dryckesburkar aluminium
7. Glas eller keramiskt fragment
8. Papper inkl. tidningar
9. Kapsyler och flasklock
10. Flaskor <2L
I år deltog 16 380 människor i Håll Sverige Rents aktivitet Clean-Up Kust. Sammanlagt deltog över 800 000 människor i Håll Sverige Rents skräpplockardagar.
Idag lanseras även två nya filmer som filmats under aktiviteterna, en om skräp under ytan och en om problemen med marin nedskräpning.
Se filmerna här: http://www.hsr.se/fakta/vara-filmer
Källa: Håll Sverige Rent.
I år har nya lagar införts gällande förbud mot tömning av toaletter från fritidsbåtar ut i havet. Åtskilliga miljoner kronor har investerats i hamnar runt för att uppfylla lagkraven för kunna tömma båtarnas toatankar, men lagen berör bara ett fåtal båtägare i Sverige.
Majoriteten av de svenska fritidsbåtarna saknar helt toalett vilket innebär att nästan 1,9 miljoner båtfarare måste sköta sina behov någon annanstans, helst på en landtoalett.
Idag saknas det helt incitament för markägare att bygga toaletter på land i populära naturhamnar och badplatser i våra skärgårdar. Regelverket för bygglov och strandskydd är svårgenomträngt för den som vill erbjuda gästande båtar alternativ till att uträtta sina behov i skogen eller i havet. Bidragssystem för toaletter på land saknas utan sker på markägarens egen bekostnad
För den som ändå vill bygga toaletter saknas det på många platser system för omhändertagande av toalettavfallet då kommunerna inte erbjuder toatömning på öarna.
– Idag saknas samordning och helhetssyn mellan myndigheterna. Regelverket för toalettavfall från båtar ska hanteras av Transportstyrelsen och toalettavfall från på landtoaletter hanteras av miljöförvaltningarna i kommunerna. Bristen på smaordning och investeringar får till följd att alldeles för många människor uträttar sina behov på fel ställen, säger Peter Karlsson, verksamhetschef på Svenska Båtunionen.
– Idag är det alldeles för stort fokus på båttoaletter, medan det är helt tyst om toalettbehovet från alla, fortsätter Peter Karlsson.
Svenska Båtunionen efterfrågar samordning mellan kommunerna och myndigheterna för att förenkla och stimulera byggandet av fler landtoaletter för båtfolket längs våra kuster.
Svenska Båtunionen är paraplyorganisation för cirka 900 båtklubbar i hela Sverige och organiserar cirka 170 000 båtägare.
Info: www.batunionen.com
Äventyrerskan Annelie Pompe har bestigit Mount Everest, slagit världsrekord i fridykning och simmat under is i de bohuslänska fjordarna. Hennes äventyr är fyllda av utmaningar, passion, mod – och även rädsla. I september släpper hon sin bok med titeln ”Otroligt högt och extremt djupt”.
Boken bjuder på en magisk bildresa och handlar om kärleken till naturen, äventyret och människans inneboende behov av att vara fri. Om hur vi alla kan inspireras, motiveras och utmana oss själva i vardagen. Hitta tankens kraft och vår inre styrka, eftersom det största äventyret faktiskt sker inom oss själva. Boken beskriver Annelies yttre liv som fylls av strapatsfyllda äventyr, från fridykning till bergsklättring, och vägen dit som kantas av hennes mentala övningar som leder till fokus, motivation och självdisciplin.
Annelies äventyr började i barndomen när hon med stora barnaögon såg hur pappa försvann ner under vattenytan för att dyka upp några minuter senare på en annan plats. På TV såg Annelie hur den svenska Everest-expeditionen nådde toppen och det var då hon bestämde sig för att hon också ville bestiga Mount Everest. Så fort hon blev gammal nog började hon klippklättra och tränade timtals varje dag. Hon läste allt hon kom över som handlade om klättring och hon började läsa om mental träning.
Annelie kom till insikt att det är i hjärnan som det största äventyret pågår och lärde sig att lyssna inåt tidigt. Hon insåg att passionen inte bara handlade om klättring och berg utan även om havet. Efter att ha sett på filmen ”Det stora blå” hände något och hon började på riktigt träna fridykning och utbildade sig sedan till divemaster. Det bar av till hippiebyn Dahab i Egypten där hon dök i ”Blue hole” under flera år och tränade på ett världsrekord. Några år däremellan klättrade hon i högre och högre berg.
– Jag trivdes lika bra under ytan som ovanpå, ibland till och med bättre under. Inom ett och samma år satte jag världsrekord i fridykning på 126 meter och besteg världens högsta berg från nordsidan som första svenska kvinna. Jag blev den högsta och djupaste människan i världen. Men för mig har det har aldrig handlat om att slå rekord. Det har alltid varit en täckmantel för att utforska passionen, att leva fullt ut, säger Annelie Pompe.
”Otroligt högt och Extremt djupt” är en bok som handlar om den inre resan och hur vi kan hitta och använda tankens kraft i vår vardag. Den ger också spännande och handfasta tips om allt du behöver veta för att kunna klättra högt och dyka djupt. Packningslistor för Mount Everest och tips om hur man håller sin hygien utan dusch och toalett på berget som exempel.
Annelie Pompe, född 1981, är välkänd äventyrare, bergsklättrare och fridykare, med världsrekord i grenen variabel vikt och ett djup på 126 meter. Hon arbetar också som föreläsare, personlig tränare, coach, fridykningsinstruktör, yogalärare, författare och undervattensfotograf.
Läs mer om Annelie Pompe på www.anneliepompe.com
Båtar som försvunnit och hittats. Seglare som riskerat sina liv för att komma först i mål. Volvo Ocean Race har en minst sagt händelserik historia – som nu hyllas med en unik utställning.
42 år, 12 upplagor. Volvo Ocean Race är inte bara världens största havskappsegling. Tävlingen har även en lång och spännande historia. Det är något man tagit tillvara på och den 21 juni slås portarna upp till en stor Volvo Ocean Race-utställning, som fått namnet ”Legends – where are they now?”.
I den tio containrar stora utställningen kommer besökare möta historier från seglare som medverkat genom åren samt få reda på vad som hänt med de båtar som varit med. Tävlingens historia är full av minnesvärda profiler, seglare och båtar – och nu får vi en chans att lära oss vad och vad dessa legender tagit vägen.
Bakom utställningen ligger ett gediget arbete som tagit över ett år i form av research och insamling av material. Över 50 seglare som deltagit i tävlingen har intervjuats och så gott som alla 163 tävlingsbåtar som varit med har kartlagts med hjälp av eldsjälar och seglingsintresserade runt om i världen.
Detta är första gången som man kommit i närheten av att hitta alla båtar. Allt för att kunna svara på frågan ”var är de nu?”.
– Det omfattande researcharbetet har engagerat många som har ett hjärta i seglingsporten och just den här tävlingen. Vi är väldigt stolta över att kunna belysa Volvo Ocean Race fascinerade historia i Race Village när tävlingen avslutas i Göteborg, säger Ola Åstradsson, projektledare för Volvo Ocean Race Göteborg.
I utställningen kommer man bland annat få veta var den svenska båten The Card tagit vägen. Och vad som egentligen hände 1973, under tävlingens första upplaga, när en fransos bröt smalbenet och en läkare fick simma ut i havet för att komma till undsättning.
Ola Åstradssons favorithistoria handlar om båten Debenhams som var med i tävlingen1977-78.
– Det var en äventyrsskola med begränsade seglingserfarenheter som beslöt sig för att delta i kappseglingen och besättningen gav sig in på sitt livs äventyr, säger Åstradsson och tillägger att den som besöker utställningen får meta mer om deras och båtens spännande öde.
– Båtar är verkligen som människor. De har också spännande historier att berätta, säger Ola Åstradsson.
Välkommen på invigning av ”Legends – where are they now?”
Var: Race Village, Frihamnen
När: 21 juni klockan 10.30
Närvarande:
Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg
Knut Frostad, VD Volvo Ocean Race
Ola Åstradsson, Projektledare Volvo Ocean Race Göteborg
Utställningen har kommer ha öppet varje dag under Race Village öppettider.
Den pågående upplagan av Volvo Ocean Race, världens största havskappsegling, startade i oktober 2014 i Alicante, Spanien. Efter att ha seglat 39 000 sjömil runt jorden under nio månader avslutas tävlingen i Göteborg 21-28 juni.
Från den 21-28 juni arrangeras en stor folkfest på Frihamnen med artister och publikaktiviteter och den 27 juni avgörs ett sista In-Port Race i inloppet till Göteborgs Hamn.
Båtarna i Volvo Ocean Race beräknas nu gå i mål i Göteborg från klockan 11.00. Mållinjen är planerad till att ligga i Frihamnen precis utanför udden av piren.
Följ ställningen i etappen här: http://www.volvooceanrace.com/en/virtualeye.html
Foto: Volvo Ocean Race