– Jag vill beställa en Linjett 34, men den måste vara klar innan alfåglarna drar i april. Den beställningen i september 2014 var ovanlig, men det som verkligen väckte uppseende och gjorde beställaren unik, var något annat. Beställaren, Anders Parrow, skulle nämligen snart fylla 89 år.
Enligt alla begrepp och uppfattningar borde han för länge sedan ha avslutat ett livslångt seglande och hans Linjett 35 borde varit hans sista båt. I stället gör han tvärtom.
– Det är klart att de blev lite förvånade på Rosättravarvet, men jag har tänkt mycket på det här det senaste året. Jag orkar ju inte som förr och jag seglar också för det mesta ensam.
– Att någon kanske tyckte jag var lite galen bekymrade mig inte, men bara tanken på att vara båtlös var svår att acceptera. Därför behövde jag en båt som var lite enklare att segla. Att snöpa min fantastiska Linjett 35 var inte att tänka på.
– Vad gör pengar för nytta på banken? Bara det att kunna tänka på båten varje dag gör mig lycklig. Så egentligen var det ett lätt val, säger Anders Parrow, som precis kommit hem från sin premiärtur till alfåglarna.
Men för Rosättra blev det inte lika lätt. För att tillfredsställa beställarens väldigt precisa önskemål fick man göra en hel del modifieringar. Konstruktören Mats Gustavsson, som känt Anders Parrow både som kund och vän i mer än 40 år, tänkte till.
– Akterrundan försvinner ju i rullstoren och den minskade segelytan ville inte Anders acceptera, berättar Mats Gustavsson, som föreslog förlängning av både mast och bom för att kompensera.
¬Och Anders Parrow kunde följa arbetet på plats. Minst en gång i veckan körde han ner från hemmet i Uppsala till ostkustvarvet utanför Norrtälje för att se sin nya båt växa fram. Nu skulle över 80 års seglande och båtägande omsättas i praktisk handling.
– Eftersom jag haft samma båt de senaste 20 åren hade jag ju också missat den snabba utvecklingen i branschen, men jag är imponerad av hur man kan kombinera bekvämlighet med snabbhet, säger Anders Parrow som redan bestämt seglingsveckor med barnbarnen.
– Det tar ju bara några dygn upp till Luleå. Sedan kan man ta det lugnt på nervägen, säger Anders Parrow som numera tillbringar mer tid mellan Arholma och Landsort än ute till havs.
Hela berättelsen hittar du på www.linjett.se.
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger totalt sex miljoner kronor för att minska skräpet längs Bohuskusten. Pengarna går till projektet ”Ren och attraktiv kust” där elva kommuner deltar. Målet är att både ta hand om ilandflutet skräp och att förebygga med fler och bättre papperskorgar och soptunnor vid stränderna.
Marint skräp har på bara några decennier blivit ett stort problem både ute till havs och längs våra kuster. Bohuskusten får ta emot flera hundra ton skräp årligen men sedan
1 januari 2008 finns inget statligt stöd till städinsatser. Elva kommuner från Strömstad i norr till Göteborg i söder har därför gått samman för minska mängden marint skräp utefter Bohuskusten. I fjol gav HaV, drygt 1,9 miljoner kronor för att stödja deras arbete.
HaV väljer nu att fortsätta stödja projektet och ger bidrag på totalt sex miljoner kronor, fördelat över 2015 till 2018. Pengarna ska förutom strandstädning även gå till att bland annat utveckla den digitala strandstädarkartan som använts av kommunerna Strömstad, Tanum, Sotenäs och Lysekil. Tanken är att den i framtiden ska kunna användas i hela Bohuslän.
Av de sex miljonerna fördelas 3,6 miljoner kronor till Strömstads kommun för att omfatta norra delen av Bohuslän och 2,4 miljoner kronor till Orust kommun för att omfatta södra delen av Bohuslän. Totalt beräknas projektet kosta 15,6 miljoner kronor.
HaV ger också 745 000 kronor till Marint centrum i Simrishamn för att projektet ”Fishing for litter” ska kunna fortsätta. Projektet handlar bland annat om att få yrkesfiskare att hjälpa till med att ta i land skräp som fastnar i deras fiskeredskap. Under fortsättningen av projektet är målet med “Fishing for Litter” att skapa ett självbärande och hållbart system för omhändertagande av avfall på fiskebåtar och i svenska fiskehamnar.
Källa och foto: HaV.
Den 5–6 september är det åter dags för Segelbåtens Dag i Stockholm. Förra årets evenemang hade bas i Wasahamnen. Seglingarna gick runt Fjäderholmarna alternativt Sverige Runt. Ett fyrtiotal klassiska segelbåtar deltog i fem olika klasser. De flesta var skärgårdskryssare, men även åtta Int. 5-or deltog i en egen klass.
I år är arrangörernas ambition är att ha tio olika startande klasser, lördag såväl som på söndag. De har satt som mål att minst fem båtar skall delta för att få segla i en egen klass. Varje klassvinnare erhåller ett Tissot armbandsur. Blir det ingen egen klass kan man alltid segla efter Almaregeln som kostnadsfritt räknas ut från ditt SRS-tal.
GYS startade Riddarfjärdsseglingarna 1965, som senare blev Segelbåtens Dag.
Hela flottan med veteranbåtar får plats i Wasahamnen. Motorbåtar, ångslupar samt andra klassiska flytetyg är välkomna. På kajen visar veteranbilarna upp sina blanka karosser efter att ha paraderat genom Stockholm.
På kajen kommer även ett salutorg att finnas bestående av en tältstad med allehanda intressanta marina och andra produkter. Inne i Båthall 1 blir det loppis. Här kan man själv sälja sina uttjänta maritima hyllvärmare.
Har man en minst 35 år gammal båt finns möjligheten till försäljning i hamnen.
Båthall 2, Isbrytaren S:t Erik och fyrskeppet Finngrundet har öppet. Även klassiska Spårvagnar kan beundras och färdas med till eventet.
På lördagskvällen arrangeras en kräftskiva med dans för alla deltagare.
För den som vill se tävlingarna från första parkett så gör Briggen Tre Kronor en dagssegling lördag och söndag.
Info: www.segelbatensdag.se
Nya Azimut Magellano 66 är en riktig megayacht på ”endast” 20 meter totallängd. Båten har all komfort man kan tänka sig. Utrustad med två Volvo Penta D13 800 hk dieselmotorer klarar hon över 900 Nm med 9 knops marschfart.
Kvalitetsvarvet Azimut har haft rejäla framgångar med sina båtar med modellnamnet Magellano. De är avsedda för riktig långfärd, men ändå med stil och elegans i yppersta klass. Sångaren Andrea Bocelli är en av kunderna. Han valde till och med att ha med sig en egen flygel ombord…
Magellano introducerades 2008, som varvets första moderna ”trawler”. Skrovformen (”Dual Mode”) är, som framgår av bilderna, originell och båtarna har stora innerutrymmen. Magellano är byggda för långa vistelser ombord.
Yachterna i serien kompletteras med modellen Magellano 66. De övriga är 43HT, 43 Fly, 53 och 76.
Designarbetet med den nya modellen, som får premiär till sommaren, startade för ett bra tag sedan. Båten bygger på samma grund som de övriga yachterna i serien, det vill säga skrovet ”Dual Mode”. Detta skrov, som Båtliv har provkört i den största modellen, ger en behaglig gång även när det är lite högre sjö. Gången är mjuk och följsam.
För att klara detta har skrovets köl utvecklats, så att den skiljer sig från planande båtars. Magellanos skrov dämpar i själva verket sjön och ger därför en mjukare gång. Samtidigt ger det voluminösa skrovet en ökad flytkraft trots att det inte går stötigt i sjön.
Hela interiören är ovanligt stor och rymlig för att vara en yacht på 20×5,4 m. Huvuddäck är helt plant med en stor skjutdörr som leder till cockpit och vidare hela vägen till de förliga utrymmena. I salongen finns en stor yta för middag med gäster och familj, underhållningsavdelning med 50 tums TV, komplett pentry etc. allt detta är standard.
För kunder som vill ha något extra finns en extra utrustad version, med tilläggsnamnet Navetta. Bland annat är dinetten förändrad, modellen har en annorlunda lösning för interiörens trappor med mycket mera.
Motoriseringen är två stycken Volvo Penta D13 dieselmotorer på 800 hk vardera. Fullastad vid 9 knop är räckvidden över 900 Nm med tio procent bränslereserv. Det finns även möjligheter att köra snabbare. Båten kan nå en marschfart på 16–18 knop och 22 knop toppfart.
Tekniska fakta framgår av en av bilderna här intill.
Info: www.azimutpressarea.com
Succéprojektet Börja fiska startar på fredag runt om i landets sportfiskebutiker. 5 000 barn ges möjlighet att låna en fiskeutrustning under hela långa sommarlovet. De får också en rejäl samling andra bra saker och tips – till exempel ett fiskekort för mer än 500 vatten. Bakom satsningen står Abu Garcia, Sportfiskarna, Unga Sportfiskare, Sveaskog och en lång rad framsynta sportfiskebutiker från Ystad i söder till Kiruna i norr.
Börja Fiska och dess föregångare har försett mer än 60 000 barn med fiskespön under somrarna sedan 2006. Startpaketet med haspelspö och rulle ger nästa generation sportfiskare möjligheten till en kalasstart på sommarlovet med roligt fiske och friluftsliv.
– Sommarlovet är den perfekta tiden för att finna äventyret och glädjen med sportfiske. Varje sommar upplever tiotusentals tjejer och killar nya spännande äventyr med ett fiskespö i hand. Förutsättningarna för ett livslångt intresse och engagemang för livet under ytan börjar här, säger Sportfiskarnas generalsekreterare Anders Karlsson.
Varje år fiskar 2 miljoner svenskar, varav många är barn. Det gör fiske till en av Sveriges absolut mest populära fritidssysselsättningar. Men att ännu fler unga skulle kunna komma ut i naturen och prova på fiske under årets varma månader råder det ingen tvekan om. Det svenska fiskeredskapsföretaget Abu Garcia vill få fler barn och ungdomar att komma ner till vattenbrynet och fiska genom projektet.
– Vi vill stimulera både barn och föräldrar att få uppleva fiske, natur och friluftsliv. Vi vet att ett fiskeintresse som grundas i tidiga år ofta sitter igenom hela livet, säger företagets försäljningschef Olle Lidesjö.
Sommaren och dess fantastiska möjligheter för fiske närmar sig med stormsteg. Ta turen till en sportfiskebutik redan i veckan och säkra det perfekta kitet för ett upplevelserikt sommarlov ute vid ett vatten nära dig!
Under hela sommaren fram till den 15 augusti erbjuds barn och ungdomar upp till 16 år:
Lån av ett haspelset eller en inkapslad spinnutrustning från Abu Garcia
• Gratis medlemskap i Sportfiskarna, vilket bland annat ger en personlig olycksfallsförsäkring och en prenumeration på förbundets medlemstidning Svenskt Fiske
• En Börja Fiska-tidning med tips, trix och intervju med storfiskaren Markoolio
• Ett fiskekort som gäller på Sveaskogs vatten och på Sportfiskarnas vatten i Göteborg och Stockholm – totalt 500 svenska vatten
• En 32-sidig fiskehandbok
• Sportfiskarnas film ”Fiska! Fiska! Fiska!”
För att utnyttja erbjudandet lämnar man 200 kronor i deposition och undertecknar ett låneavtal tillsammans med målsman.
En lista över alla butiker som erbjuder Börja Fiska finns på:
www.sportfiskarna.se/borjafiska
Bara en av 33 kryssningsoperatörer som trafikerar Östersjön garanterar att de tar hand om sitt avloppsvatten på ett tillfredsställande sätt. Bland färjelinjerna tar cirka hälften ansvar för sitt toalettavfall. Det visar en ny WWF-undersökning, ”Skit inte i Östersjön”.
WWF har under april och maj kontaktat ett 50-tal kryssnings- och färjerederier med anledning av WWFs initiativ ”Skit inte i Östersjön”. De fick frågan ”Kan ni bekräfta att inget av era passagerarfartyg släpper ut orenat avloppsvatten i Östersjön samt att avloppsvattnet antingen effektivt renas ombord eller i sin helhet lämnas vid särskilda mottagningsanordningar i hamn?” Enligt svaren hanterar bara ett fåtal sitt avloppsvatten på ett sätt som inte bidrar till övergödningen.
– När hamnarna har mottagningsanordningar med tillräcklig kapacitet finns ingen ursäkt längre att fortsätta med avloppsdumpningen. Det här är en helt onödig belastning för Östersjön som bör åtgärdas så fort som möjligt, säger WWFs generalsekreterare Håkan Wirtén.
– Kryssningsindustrin tjänar stora pengar på turismen varje år och har ett ansvar att minska påverkan på miljön för att kunna erbjuda sina kunder ett rent och friskt hav. Den skjuter sig själv i foten när de motarbetar ett starkare regelverk, säger Åsa Ranung, chef för WWFs vattenmiljöarbete.
Bland de internationella färjelinjerna som trafikerar Östersjön bekräftar cirka hälften att de lämnar sitt avloppsvatten i hamn. När det gäller kryssningsföretagen svarar få av dem själva men meddelar via branschorganisationen, Cruise Lines International (CLIA), att de inte är villiga att göra något sådant åtagande.
FNs sjöfartsorganisation (IMO) beslöt 2011 att förbjuda utsläpp av avloppsvatten från passagerarfartyg i Östersjön från och med 2016. Ett villkor är att länderna har tillräcklig kapacitet att ta emot avfall. Sverige och sju andra Östersjöländer har meddelat IMO att mottagningsanläggningar nu finns tillgängliga.
Men motståndet har varit starkt från kryssningsindustrin. Beslutet i IMO har skjutits upp flera gånger och ett förbud kan tidigast börja gälla 2019
En undersökning som WWF gjort bland 200 kryssningspassagerare i Helsingfors under maj 2015 visar att 93 procent i framtiden hellre väljer ett fartyg som inte dumpar avloppet i Östersjön.
Fakta:
Kryssningsindustrin tjänar stora pengar på turismen varje år. Organisationen Cruise Baltic uppskattar att passagerare och besättning på kryssningsfartygen spenderar sammanlagt 346 miljoner euro årligen i Östersjöhamnarna. Ytterligare 339 miljoner euro spenderas för själva driften av fartygen, inklusive bränsle och utrustning. Totalt beräknas kryssningsverksamheten årligen generera 685 miljoner euro i inkomster samt 6 155 arbetstillfällen. Om man dessutom räknar indirekta effekter (t ex anställda och leverantörers inköp) fördubblas dessa siffror.
Övergödningen från sjöfartens avloppsvatten är liten i förhållande till utsläppen från jordbruket. Många av utsläppen är koncentrerade till en kort tid på året under sommaren, vilket gör att de lokalt kan ha en påtaglig effekt.
Båtlivs medarbetare Lars Afzelius medverkar i SR P4 båtprogram Båtlivet torsdagen 14 maj. Rubriken för programmet är “Sjöpolisen, miljölagar och en helt ny skärgårdskanal”.
I tidigare program har reportrarna bland annat besökt Stenungsund, där de talade om “från bryggsegling till kappsegling”.
Programmet sänds i morgon torsdag klockan 11,03 i P4.
Förutom Lars AFzelius medverkar sjöpoliserna Carina Nilsson och Ove Magnusson från sjöpolisen i Göteborg.
Info:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=3467
Bilden:
Lars Afzelius från Svenska Båtunionen samt sjöpoliserna Carina Nilsson och Ove Magnusson. Foto: Malin Avenius/Sveriges Radio.
För andra året i rad går Gothenburg Student Race av stapeln på Lindholmspiren i Göteborg den 13 maj, en del av kårföreningen Handels segelsällskap (HSS). Evenemanget är mellan klockan 9 och 15, Race Village öppnar 11:30 och finalen går kl 15.Evenemanget organiseras av studenter från både Chalmers och Handelshögskolan där målet är att sammanföra företag och studenter genom segling.
Tolv lag, fem universitet med 36 kappseglare som samlas i hjärtat av Göteborg för att göra upp om titeln Sveriges bästa studentseglare.
Tävlingen hölls första gången i maj 2014 med 12 lag från fem olika universitet runt om i landet. Parallellt med seglingstävlingen byggdes ett Race Village upp, fullt med aktiviteter och montrar för företagen att interagera med studenterna. Förra året fanns 4 företag representerade på plats och eventet lockade över 2000 besökare under dagen.
Vinnare Gothenburg Student Race 2014 var team Patrik Sturesson från Chalmers med Erik Larsson och Markus Höglander. Niklas Areskog, också han från Chalmers, kom tvåa och trea blev Henrik Grim från KTH i Stockholm. Handels seglarlag med seglarstjärnorna Clara Svensdotter och Erika Molinder är i år revanshsugna och ska visa herrarna vart skåpet skall stå.
”Ett underhållande event som varvar förstklassig segling med interaktiva möten mellan studenter och företag.”
I år är det förutom tolv lag anmälda lag från fem av Sveriges största universitet och högskolor, ett dubbelt så stort Race Village med företag allt för att tillgodose besökarnas önskemål. Visionen är att skapa ett event fullspäckat av interaktiva möten mellan studenter och näringsliv där företag har möjlighet att marknadsföra sig i en avslappnad miljö. Ett utmärkt tillfälle skapa relationer inför framtiden.
En rolig aktivitet på kajen är ”The Hamburger Battle” mellan Chalmers rutinerade grillförening Rustet och Handelshögskolans populära programförening Logistik. Tävlingen går ut på att föreningarna ska sälja slut på sina burgare för 40kr/st så snabbt som möjligt. Tävlingen kommer att gå hett till och redan nu har de båda föreningarna börjat lägga upp olika taktiker och fiska efter alumner som ska komma ut och köpa burgare under lunchen.
Bland besökarna finns en stor bredd av morgondagens talanger med bland annat ekonomisk, juridisk och teknisk utbildning i ryggen. Detta gör Gothenburg Student Race till en fantastisk plattform för företag att möta morgondagens nya medarbetare och kunder.
Thomas Pakruhn på WM Press är stolt sponsor till Gothenburg Student Race 2014 och säger följande om eventet:
”Segling är något som drar folk utan tvekan, men faktum är att flertalet av studenterna som kommer hit under dagen har ett mål att få träffa de företag som de ser som potentiella arbetsgivare i framtiden. Detta gör Gothenburg Student Race till en unik möjlighet att mingla utanför de mer formella arbetsmarknadsmässorna som redan finns idag”
Gladast verkar ändå Gothenburg Student Race projektledare, Alexander Gleerup, att vara. ”Detta är helt fantastiskt för oss! Möjligheten att få arrangera ett event kring något man brinner för och samtidigt skapa ett nytt koncept för studenter och företag att träffas och interagera på känns inspirerande och roligt. I och med Gothenburg Student Race får fler människor möjlighet att uppleva en sport med starkt knuten till Göteborg”
”En av de The Big Four”
I Göteborg händer det mycket i sommar och i gruppen kallar vi oss för en av ”The Big four”. I år kommer nämligen förutom Gothenburg Student Race även Volvo Ocean Race, Americas Cup och M32 cup till Göteborg. Men innan deras evenemang går av stapeln är vi först ut, värmer upp publiken och bjuder på förstklassig underhållning i form av seglingsrace.
Nyutkomna boken Second Assessment of Climate Change for the Baltic Sea Basin ger ett betydelsefullt bidrag till förståelsen av klimatets förändringar. Boken fångar de viktigaste förändringarna av det regionala klimatet i Kattegatt- Östersjöområdet, ett område som berör 90 miljoner människor.
141 forskare från tolv länder har bidragit med studier, som täcker olika områden av klimatforskningen. Boken visar bland annat att det pågår en uppvärmning i området som troligtvis kommer att fortsätta.
Varmare och surare hav
Det är sannolikt att en del av denna uppvärmning beror på mänskliga faktorer. Förändringar kan hittills ses i faktorer som är kopplade till temperatur, till exempel vad det gäller snö och is.
– Förändringar i nederbörd och floders tillrinning är svårare att upptäcka men dessa bör bli märkbara i framtiden. Klimatförändringen kommer ge många olika effekter på land och vattnets ekosystem. Eftersom ekosystemen är utsatta för påverkan från många olika faktorer behövs fördjupande studier för att klargöra orsakssammanhangen och risker för samverkande negativa faktorer, säger Anders Omstedt, professor i oceanografi.
Framtidsberäkningar tyder på att våra kuster kommer att bli varmare, surare och syrefattigare vilket kommer utgöra ökade hot för de marina ekosystemen.
– Internationellt finns visserligen redan studier om klimatet genom FN:s klimatpanel, IPCC, men förståelsen för klimatförändringarna behöver fördjupas på regional nivå där också många andra förändringar pågår. Genom denna bok kompletteras kunskapen om klimatförändringar för Kattegatt och Östersjöländernas del med regional forskning, säger Anders Omstedt.
Regionala studier behövs
Detta är den andra boken som det fristående forskarnätverket BACC II (Second Baltex Assessment of Climate Change for the Baltic Sea Basin) ger ut om det regionala klimatet i Kattegatt- Östersjöregionen. Det är en uppdatering av BACC I från 2008, men med flera helt nya studier och nya kapitel.
Boken belyser klimatförändringar sedan den senaste istiden för 12000 år sedan, men med ett fokus på de senaste 200 åren. Den innehåller även framtidsbedömningar, som tagits fram med regionala klimatmodeller, och beskriver hur klimatförändringarna kan påverka ekosystemen för mark, floder, sjöar och kusthav fram till 2100.
– Boken kommer att vara ett starkt stöd för forskare i frågor om atmosfär, land och hav i regionen. Den innehåller ett omfattande material som försöker ge en helhetsbild av klimatförändringarna i Östersjöregionen så att vi kan få perspektiv och bättre veta var vi står idag, säger Anders Omstedt.
Havsnivåhöjning och kusterosion
BACC II behandlar också havsnivåhöjning, kusterosion och effekterna på stadsområden. Ett antal nyskrivna kapitel behandlar möjliga orsaker till regionala klimatförändringar som samverkar med de globala effekterna av ökade växthusgaser.
Boken berör alla Kattegatt och Östersjöländers kuster. Den riktar sig i första hand till forskarsamhället och är tänkt att kunna användas i utbildningar och i forskningsansökningar. Genom nära samverkan med HELCOM (Baltic Marine Environment Protection Commission – Helsinki Commission) ligger nu BACC II resultaten också till grund för Östersjöländernas planering av kommande åtgärder.
– De forskare som medverkar i boken har deltagit utan finansiering och det finns ingen otillbörlig påverkan, boken har granskats av oberoende forskare och varje forskare är med av eget intresse. Det är ett material som till exempel kan användas i utbildningen på de marina och geovetenskapliga institutionerna på högskolor och universitet.
Du kan ladda ner boken här: http://www.springer.com/gp/book/9783319160054
Bilden: Porträtt Anders Omstedt. Foto: Johan Wingborg.
Marinmuseum kan bli Europas bästa museum. Det är våra besökare och samarbetspartners som tillsammans med oss skapat en unik mötesplats för den marina historien, enligt Mats Sellfrid, tillförordnad chef på Marinmuseum.
Vår förhoppning vid alla typer av nomineringar och tävlingar är såklart att både Marinmuseum och besöksnäringen i Blekinge gynnas av uppmärksamheten. Vi strävar efter att vara ett självklart besöksmål i världsklass, både nationellt och internationellt.
– Det är fantastiskt när vi får pris för det vi gör och vi vill tacka alla som på något sätt bidrar till att vi får priser och blir nominerade i en tävling av denna rang, säger Mats Sellfrid.
För en knapp månad sedan blev Marinmuseum, som är en del av Statens maritima museer, utsett till Årets museum 2015 av Riksförbundet Sveriges museer tillsammans med Svenska ICOM (International Council of Museums). I motiveringen lyfte juryn särskilt fram Marinmuseums långsiktiga arbete på både lokal- och regional nivå samt museets nyskapande pedagogiska förhållningssätt.
European Museum of the Year Award (EMYA) är en internationell tävling för museer. Bland de tidigare vinnarna finns prestigefyllda institutioner som Guggenheim-museet i Bilbao och Victoria and Albert Museum i London.
Göteborgsbaserade Humphree, världsledande producent av trim- och stabiliseringssystem, introducerar nu en ny interceptorserie, X-serien.
Den nya X-serien är avsedd för fritidsbåtar och kommersiella båtar från 25 till 55 fot. Fyra storlekar, X300, X450, X600 och X750 finns, alla med kraftfulla 50mm bladutstick vilket ger överlägsen kontroll av båtens dynamiska rörelser. X300 och X450 passar även perfekt för RIB båtar över 8 m.
X-serien levererar samma tillförlitlighet och prestanda som H, HA och HE serierna men till ett lägre pris. För att uppnå en kombination av prestanda och pris, är dessa nya interceptorer tillverkade i stora volymer och serien är begränsad till fyra standardstorlekar.
X-serien har samma kontrollsystem, samma kraftfulla ultrasnabba servomotorer och kontrollpanel som de större Humphree systemen. Alla automatiska alternativ, inklusive full ACTIVE Ride Control, kan väljas för den nya X-serien!
– Vi har redan levererat ett stort antal av den nya robusta X-serien. Ägare av båtar som är mindre än 50 fot kan nu uppleva vad vi på Humphree har utvecklat och levererat till lyxyachter i över 10 år. Vi har väntat på denna dag när vi kan leverera ett beprövat kvalitets system även för mindre båtar med samma överlägsna prestanda som vi har i de större systemen, säger Christer Widmark, chef för produktutveckling.
Info: www.humphree.com
Deltagarna i lördagens segling med Tre Kronor af Stockholm fick vara med om en mycket speciell upplevelse. Utanför Västervik slog en delfin följe med fartyget. Den dök upp strax norr om Idö och följde sedan Tre Kronor norrut till sydost om Äskeskär.
Att det verkligen var en delfin rådde det inget tvivel om. Flera av ungdomarna i besättningen har stor erfarenhet av seglingar på Atlanten och har haft många möjligheter att studera de vackra djuren på nära håll tidigare. Dock var det en särskild känsla att få se en delfin i Östersjön.
Bilden är tagen av Victor Carlson.
Nyligen filmade en grupp danska kajakpaddlare en delfin i Blekinge skärgård. Mats Amundin, från Kolmårdens delfinarium, har tittat på bilden men kan inte säga vilken art det rör sig om och det går därför inte att fastställa om det är samma individ. För alla som rör sig i skärgården de närmaste dagarna finns det dock goda skäl att hålla utkik efter delfinen.
Rapport om observationer av delfiner, tumlare och andra valar kan lämnas till Naturhistoriska museet på http://www.gbif.se/tumlare/index.php/report/create.
Tre Kronor af Stockholm befinner sig just nu i Valdemarsvik. Under besöket kommer man att göra seglingar i Valdemarsviken och Gryts skärgård och förhoppningen finns naturligtvis att fler ska få möjlighet att se delfinen.
Besöket i Valdemarsvik föranleds bland annat av det stora miljöprojekt som kommunen håller på att slutföra där man sanerar Valdemarsviken från tungmetallerna krom och kvicksilver. Detta är ett av Sveriges största miljöprojekt och innebär att den största enskilda utsläppskällan av krom till Östersjön avlägsnas.
Läs mer om detta på http://www.valdemarsvik.se/sv/Publik/Boende–Miljo/Miljoprojekt-Gusum–Valdemarsviken/Miljoprojekt-Valdemarsviken-NY/
22 miljöprojekt runt om i landet får dela på nästan 60 miljoner kronor från Havs- och vattenmyndigheten, HaV. Pengarna går bland annat till ökat skydd av marina miljöer, återställning av flottleder och restaurering av havsvikar.
– Målet är att projekten ska förstärka det miljöarbete som redan pågår på länsstyrelserna. Dessa bidrag går enbart till konkreta miljöåtgärder, inte forsknings- eller kunskapsprojekt, säger Charlotta Stadig, utredare på HaV.
Havs- och vattenmyndigheten ansvarar för anslaget ”Åtgärder för havs- och vattenmiljö”. I år fördelas 375 miljoner kronor till länsstyrelserna för arbetet med vattenförvaltning, kalkning, fiskevård, åtgärdsprogram för hotade arter och lokala vattenvårdsprojekt, LOVA. Utöver detta får länsstyrelserna pengar till särskilda åtgärdsprojekt.
För 2015 fick HaV in 53 intresseanmälningar från landets länsstyrelser. Av de 22 projekt som valdes ut är 13 inom akvatiskt områdesskydd, exempelvis marina skyddade områden, och 9 inom riktade åtgärder, exempelvis våtmarker, minskad övergödning och fiskeprojekt. Flera av projekten som nu fått pengar är fleråriga
– Vi försöker hitta projekt som ger en balans mellan olika typer av inriktningar och olika vattentyper. Vi vill också få en geografisk spridning i landet och projekt som stimulerar samarbete över länsgränserna, säger Charlotta Stadig, utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor på HaV.
Målet är att projekten ska förstärka det arbete som redan pågår på länsstyrelserna och ligga i linje med HaV:s fokusområden ”Biologisk mångfald i rinnande vatten, ”Ingen övergödning” och ”Reglering av fiske i skyddade områden”. HaV har också prioriterat projekt som haft externa medfinansiärer som EU-fonder och kommuner.
– Vi hoppas också att det kan bidra till ett annat tänkesätt och ökat samarbete mellan myndigheter, kommuner, intresseorganisationer och andra. Ett sådant exempel är ett projekt för att minska utsläpp av fosfor i övergödda sjö- och kustsystem i Östergötland, säger Charlotta Stadig, utredare på HaV.
– Vi satsar tio miljoner kronor på marint områdesskydd, vilket ska bidra till att nå etappmålet om att tio procent av svenskt hav ska skyddas år 2020, säger Lena Tingström, utredare på enheten för biologisk mångfald.
Här kan du se vilka län och vilka projekt som får dela på de 50 Mkr för åtgärder som ska förbättra svenska havs- och vattenmiljöer:
Blekinge län. Projektet “Förstärkt marint skydd i Blekinge” får 650 000 kronor för 2015 och 250 000 kronor för 2016.
Blekinge län. Projektet “Förstärkt områdesskydd och åtgärder i Mörrumsån, Mieån, Bräkneån och Silletorpsån” får 400 000 kronor för 2015.
Gotlands län. Projektet “Marina skyddsvärden runt Gotland” får 1 380 000 kronor för 2015, 1 455 000 för 2016 och 1 060 000 kronor för 2017.
Gotlands län. Projektet “Limniska skyddsvärden på Gotland” får 150 000 kronor för 2015, 150 000 kronor för 2016 och 150 000 kronor för 2017.
Jämtlands län. Projektet “Fördjupad bevarandeplan för Åreälven” får 180 000 kronor för 2015 och 180 000 kronor för 2016.
Norrbottens län. Projektet “Marint skydd i Norrbottens län 2015-2019” får 1 100 000 kronor för 2015, 1 100 000 för 2016, 1 100 000 kronor för 2017 och 800 000 kronor för 2018.
Stockholms län. Projektet ”Ekosystembaserad förvaltning av BSPA Stora Nassa-Svenska Högarna – Stockholms skärgårds utpost i öster” får 1 312 500 kronor för 2015, 1 937 500 kronor för 2016 och 762 500 kronor för 2017.
Södermanlands län. Projektet “Naturvärden inom Fifång-Askö-Hartsö” får 482 000 kronor för 2015, 475 000 kronor för 2016, 476 000 kronor för 2017 och 262 000 kronor för 2018.
Västerbottens län. Projektet “Utökat marint områdesskydd i Västerbotten” får 650 000 kronor för 2015 och 600 000 kronor för 2016.
Västernorrlands län. Projektet “Stärkt Marint skydd Västernorrlands län” får 640 000 kronor för 2015, 830 000 kronor för 2016 och 700 000 kronor för 2017.
Västra Götalands län. Projektet “Inventering av marin epibentisk fauna på djupa bottnar” får 2 000 000 kronor för 2015.
Örebro län. Projektet “Inventering av hårklomossa i nio sjöar i två vattensystem i Örebro län” får 240 000 kronor för 2015.
Östergötlands län. Projektet “Naturvärden i Östgötska utsjöområden och havsvikar” får 569 200 kronor för 2015, 545 300 kronor för 2016, 571 400 kronor för 2017 och 243 100 kronor för 2018.
Blekinge län. Projektet “Havsvikar och kustnära våtmarker vid Blekingekusten –restaurering och nyskapande” får 400 000 kronor för 2015 och 250 000 kronor för 2016.
Dalarnas län. Projektet “Flottledsåterställning i Vanån” får 1 500 000 kronor för 2015, 2 400 000 kronor för 2016 och 2 000 000 kronor för 2017.
Kalmar län. Projektet “Emån – en långsiktigt hållbar resurs för samhälle och miljö” får 1 500 000 kronor för 2015, 2 500 000 kronor för 2016 och 2 000 000 kronor för 2017.
Norrbottens län. Projektet “Älvspecifik förvaltning av lax och havsöring samt återställning av vattenmiljöer” får 2 500 000 kronor för 2015, 2 000 000 kronor för 2016, 1 000 000 kronor för 2017 och 500 000 kronor för 2018.
Uppsala län. Projektet “Åtgärder för Asp A.S.A.P.” får 500 000 kronor för 2015, 1 000 000 kronor för 2016, 1 500 000 kronor för 2017 och 1 000 000 kronor för 2018.
Sportfiskarna och flera länsstyrelser. Projektet “Akvatisk naturvård i skyddade områden” får 1 800 000 kronor för 2015, 1 500 000 kronor för 2016 och 1 500 000 kronor för 2017.
Östergötlands län. Projektet ”Kan ny teknik minska internbelastningen av fosfor i övergödda sjö- och kustekosystem, Fas 2” får 2 000 000 kronor för 2015, 2 000 000 krionor för 2016 och 1 500 000 kronor för 2017.
Västernorrlands län. Projektet “Vattenmiljöåtgärder i Ljungans vattensystem” får 900 000 kronor för 2015.
Kalmar län. Projektet “Uppföljning av våtmarker i Kalmar län – Metodutveckling genom åtgärder och uppföljning” får 900 000 kronor för 2015.
Källa och foto: HaV.
Team Anna Östling förlorade finalen i Volvo Spring Cup mot Rasmus Wiltofts danska besättning men båda lagen kvalificerade sig till Stena Match Cup Sweden 2015. Det regerande världsmästarlaget på damsidan kommer nu utmana herrarna i världscuptävlingen i matchracing på Marstrand.
– Det känns helt grymt och vi älskar att tävla på Marstrand. Vi kommer möta riktigt hårt motstånd när vi kommer dit men jag hoppas att vi får riktigt bra stöd från publiken på klipporna, säger OS-meriterade Anna Östling som senast deltog i Stena Match Cup Sweden 2013 då tävlingen hade en damklass.
I helgens tävling utmärkte sig finallagen redan i grundomgången där Östling bara tappade poäng mot Wiltoft som i sin tur tog full pott. På söndag eftermiddag vann Team Anna den första semifinalen i GKSS-derbyt mot Patrik Sturessons Team Accure. Samtidigt som de säkrade en plats i finalen tog de också hem kvalplatsen till Stena Match Cup Sweden som det bästa svenska laget i Volvo Spring Cup.
I den andra semifinalen besegrade Wiltoft det norska laget med Martin Mehus som skeppare. Danskarna fick sedan ett litet övertag på Team Anna i den första finalmatchen men svenskorna kom tillbaks och tog över ledningen efter en tät duell i slutet på det första varvet. Wiltoft ledde den andra matchen från början till slut men Team Anna fick en bra start på den tredje och avgörande matchen. Hemmalaget drog dock på sig ett straff på det andra varvet vilket gjorde att Viltoft kunde gå om och vinna med mindre än en båtlängd.
– Tjejerna gav oss en ordentlig match men nu känns det fantastiskt att få chansen att segla på Marstrand igen. Stena Match Cup Sweden är bland de bästa matchracingtävlingarna som finns och det är en dröm att få komma tillbaks, säger Rasmus Viltoft som även kvalade in till tävlingen på Marstrand 2011.
Stena Match Cup Sweden seglas 29 juni – 4 juli och veckan efter det ska Team Anna till Danmark för att försvara sitt VM-guld i match racing från 2014.
– Vi har seglat rätt och aggressivt hela helgen och även i den hårda vinden som var idag. En stor anledning till att det gått bra är att vi precis kom från en tävling i Grekland och jag är inte rädd för att tävla intensivt, säger Anna Östling.
Volvo Spring Cup seglades 9–10 maj och avgjordes i en grundomgång där alla lag mötte varandra och de bästa gick vidare till semifinaler och final som avgjordes i bäst av tre matcher. Stena Match Cup Sweden är en deltävling i World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Tävlingen på Marstrand har endast en Open Class som är öppen för både herrlag och damlag.
Resultat Volvo Spring Cup 2015:
1. Rasmus Viltoft (DEN)
2. Anna Östling (SWE)
3. Patrik Sturesson (SWE)
4. Martin Mehus (NOR)
5. Jakob Wilson (SWE)
6. Victor Abenius (SWE)
7. Måns Holmberg (SWE)
8. Kim Kling (SWE)
9. Martin Moe (NOR)
10. Caroline Sylvan (SWE)
Bilderna:
Finalseglingen mellan Team Rasmus Wiltoft och Team Anna.
1 juli införs krav på utbildning och tillstånd för trålfiske efter nordhavsräka i bland annat Kosterhavets nationalpark. Dessutom införs trålförbud i särskilt känsliga områden.
– I stort sett alla som berörs är positiva till förändringen, de flesta fiskare som tidigare fiskat i området har redan anmält sig till den nya utbildningen. Med de här regleringarna bedömer vi att räkfisket i området kan bedrivas på ett långsiktigt hållbart sätt, säger Martin Rydgren, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
Förslaget skickades ut i mars månad och har varit ute på remiss till bland andra Jordbruksverket, Naturvårdsverket, Kustbevakningen, länsstyrelsen, Samförvaltningen Norra Bohuslän, yrkesfiskare, kommuner i norra Bohuslän, Världsnaturfonden och Naturskyddsföreningen. De flesta remissinstanser välkomnar förändringen.
Området som berörs är bland annat Kosterhavets nationalpark, Väderöarnas naturreservat och Natura 2000-området Kosterfjorden – Väderöfjorden i norra Bohuslän. Här finns unika naturvärden och det är viktigt att fisket bedrivs på ett sådant sätt att dessa inte skadas.
– Det är glädjande att det finns ett så stort intresse för att öka skyddet för exempelvis de unika korallreven. Introduktionsutbildningen ger oss också en väldigt bra plattform för vidare diskussion om hur fisket kan utvecklas på ett hållbart sätt, säger Martin Rydgren,utredare på enheten för fiskereglering.
HaV:s beslut innebär att det från och med 1 juli införs ett krav på tillstånd för trålfiske efter nordhavsräka innanför trålgränsen, norr om latituden 58 31,50 N. För att få tillståndet krävs att man genomgått en utbildning om naturvärdena och de regler som gäller i området.
Ett annat krav är att endast fartyg som har en fungerande AIS (Automatic Identification System) ombord får fiska efter nordhavsräka i området. AIS är ett system som gör det möjligt att identifiera ett fartyg och följa dess rörelser i realtid. På så sätt kan exempelvis Kustbevakningen kontrollera att fartygen i området inte fiskar i områden där det inte är tillåtet.
– Vi förbjuder också trålfiske på fler områden inom nationalparken och naturreservatet. I dag finns sex områden där trålfiske är förbjudet. Beslutet innebär att ett av dessa områden justeras och att trålning förbjuds i ytterligare fem områden, säger Lena Tingström, utredare på enheten för biologisk mångfald på HaV.
Av Sveriges cirka 4 300 marina ryggradslösa djur är det uppskattningsvis 200 arter som endast finns i detta området. Speciellt skyddsvärda miljöer är de djupa hårdbottnarna, områden med ögonkorall och de grunda, exponerade områdena i ytterskärgården med sina tareskogar.
Frågan om behov av ett ökat skydd väcktes bland annat av företrädare för det lokala, småskaliga fisket och av förvaltarna av nationalparken Kosterhavet inom ramen för Samförvaltning Norra Bohuslän. Bakgrunden till detta var att inventeringar i området har visat trålspår och skador i några av de sedan tidigare stängda områdena.
– Kravet på tillstånd innebär att den som inte följer regelverket kommer att få tillståndet återkallat och inte kan fiska mer i området, säger Lena Tingström, utredare på enheten för biologisk mångfald på HaV.
De nya bestämmelserna träder i kraft den 1 juli 2015 och den 22 maj hålls den första introduktionsutbildningen för yrkesfiskare.
Källa och foto: HaV.
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, är nu klar med sin översyn av riktlinjerna för båtbottentvätt av fritidsbåtar. Den nya versionen innehåller bland annat förtydliganden om när spolplatta med reningsanläggning behövs för att uppfylla miljökraven.
– Målet med riktlinjerna är att minska och på sikt få bort användningen av giftig bottenfärg som kan skada djur och växter i våra hav och sjöar, säger Christer Larsson, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
Även om användningen av giftiga färger minskar så målar de flesta båtägare fortfarande skrovet med så kallade biocidfärger.Skälet är att det minskar påväxten av exempelvis alger och havstulpaner vilket bevarar båtens köregenskaper och håller nere bränsleförbrukningen. Problemet är att de verksamma gifterna i färgen sprids i vattnet och skadar de marina och limniska miljöerna och deras känsliga ekosystem och organismer.
År 2011 fick Havs- och vattenmyndigheten i uppdrag att – i samråd med Naturvårdsverket och Transportstyrelsen – kartlägga och utreda hur hav och sjöar påverkas av båtbottentvättning. I uppdraget ingick också att ta fram riktlinjer och riktvärden för hur denna bör ske. Rapporten ”Båtbottentvättning av fritidsbåtar (2012:9)” är en redovisning av kartläggningen medan rapporten ”Båtbottentvättning av fritidsbåtar (2012:10)” innehåller riktlinjerna.
– Riktlinjerna har i vissa fall tolkats som föreskrifter och det har inte varit helt tydligt vilken myndighet som har tillsynsansvaret för utformningen av en anläggning i en båtklubb eller hamn. I denna reviderade version förtydligar vi vem som ansvarar för vad och att det rör sig om riktlinjer, våra rekommendationer, säger Christer Larsson.
Kommunens miljönämnd (eller motsvarande) har ansvaret för tillsyn av anläggningar för båtbottentvätt och bestämmer vilka miljökrav som ska gälla. Verksamhetsutövaren ansvarar för att anläggningen sköts och uppfyller miljökraven. Naturvårdsverket ansvarar för att ta framtillsynsvägledningen och HaV:s ansvarar för att ta fram riktlinjer som ett stöd, en rekommendation för kommunerna.
– Vi skiljer mellan båtar som är målade med giftig och med giftfri färg. De som målats med giftfri färg kan tvättas på fler och lättare sätt, på land utan särskild anläggning eller genom borsttvätt i vatten, säger Christer Larsson.
– Båtar som är eller har varit bottenmålade med giftfärg bör inte rengöras i borsttvätt eftersom utläckaget av gifter ökar om ytfilmen tas bort. Båtar som målats med giftig färg bör tvättas på spolplatta med en reningsanläggning
Vid tvätt av båtar som är målade med biocidfärger, eller där rester av gammal biocidfärg finns kvar, behöver spolvattnet renas innan det släpps åter till miljön. Enligt riktlinjerna ska både organiskt och oorganiskt material som uppstår vid tvättning av ett båtskrov målat med biocidfärg omhändertas och hanteras på rätt sätt.
Behovet av medel mot påväxt skiljer sig geografiskt och HaV menar att det är viktigt att hitta bra, lokala lösningar. Enligt riktlinjerna kan kommunerna bedöma när en båt får anses som giftfri. Exempelvis kan en båt som inte målats senaste säsongen bedömas som ren vilket innebär att en hamn inte behöver bygga en spolplatta med avanserad reningsutrustning.
HaV:s riktlinjer avser endast båtbottentvätt. Det kan finnas andra sätt att minska både användningen av biocidfärg och spridningen av gifter från båtar i vattnet eller uppställda på land
– På sikt bör biocidfärger helt fasas ut. I denna process är utvecklingen av båtbottentvättar en viktig del. För att nå målet om en giftfri fritidsbåtkultur måste båtägare, båtklubbar och andra intressenter verka tillsammans för en minskad användning av biocidfärger och en ökad användning av giftfria metoder, säger Christer Larsson.
Källa och foto: HaV.
Här är de första bilderna av Bavarias två nya modeller av blivande storsäljare: Bavaria Sport 300 och Sport 330. Båtarna visas för första gången för båtpressen i juni.
Både Bavaria Sport 300 och Sport 330 får dock sina världspremiärer redan vid Hanseboot Ancora boat show, som är öppen 29–31 maj. Det tyska storvarvet med produktion i Giebelstadt visar därmed även sin inriktning med de här båtarna, som lämpar sig särskilt väl storleksmässigt för båtägare i Skandinavien och runt Östersjön.
De nya modellerna är uppföljare till de nyligen lanserade modellerna SPORT 360, SPORT 400 och SPORT 450, som därmed utgör en helt ny modellserie. Förutom de nya modellerna finns fortfarande SPORT 29 och SPORT 32 i produktion.
Förutom en klassisk variant med öppen top finns SPORT 330 OPEN även i en hard-top variant. I SPORT 330 HT kan skepparen och besättningen få skydd under en fast monterad hard top. För den som vill öppna upp för solen finns ett öppningsbart tygtak.
Under däck har SPORT 330 en salong, ett fullt utrustat pentry och komfortabla kabiner.
Tekniska fakta Sport 300
Längd: 8,95 m
Längd ö a: 9,31 m
Längd skrov: 8,50 m
Bredd: 2,99 m
Höjd: 2,73 m
Djupgående: 0,68–1,29 m
Vikt: 4 700 kg
Bränsletank: 520 liter
Vattentank: 120 liter
Personer: 6
CE-klass: B
Kojer: 4
Kabinhöjd: 1,85 m
Info: www.bavariasverige.se
Lördagen den 9 maj arrangeras Sveriges längsta loppis längs Göta kanal för tredje året i rad. 2015 är det Barnens år längs Göta kanal. Ett bra tillfälle att göra ett leksaksfynd eller själv städa ur garderoben och sälja gamla saker. I år finns loppisarna på inte mindre än 12 platser längs hela Göta kanal, från Sjötorp till Mem.
Med 12 arrangörsorter kan man räkna med att många loppisfynd kommer att göras. Sveriges längsta loppis är ett evenemang som anordnas av företagare inom företagsnätverket Officiell Partner Göta kanal.
– Att anordna Sveriges längsta loppis för tredje året i rad är en väldigt kul tradition, säger
Anna Meyer, marknads- och informationschef på AB Göta kanalbolag. Sveriges längsta loppis är ett populärt evenemang, och är startskottet för sommarens alla aktiviteter och evenemang längs kanalen. I år har vi särskilt många som vänder sig till barnfamiljer då vi har Barnens år på Göta kanal, avslutar Anna Meyer.
Sveriges längsta loppis arrangeras på följande platser längs Göta kanal
lördagen den 9 maj
Västergötland:
Sjötorp, Café Baltzar
Lyrestad, Åsgården
Hajstorps slussar, Nätverket Hajstorp/Fredsberg
Töreboda, Café Visthuset
Wassbackens Camping
Forsvik, Kanalbutiken 5 knop
Karlsborgs Camping
Östergötland:
Kanalmagasinet i Mem
Norsholms, Kapten Bille’s
Bergs slussar, gästhamnen
Borensberg, kanalhamnen, Kaffeteriet
Motala, kanalhamnen, Motala Hamnråd
Info: www.gotakanal.se
Team Vestas Wind planerar att komma tillbaks till Volvo Ocean Race från och med hamnstoppet i Lissabon och nu rekryterar laget två talangfulla och erfarna havskappseglare inför sin comeback. Tom Addis och Simeon Tienpont har anslutit till den danska båten.
Addis (AUS) kommer att vara navigatör ombord på Team Vestas Wind under de sista etapperna innan Volvo Ocean Race når Göteborg. Tienpont (NED) är lagets nya fördäckare och ersätter Tom Johnson som beslutat sig för att tacka ja till en plats i America’s Cup-laget Oracle Team USA.
Tom Addis har deltagit i Volvo Ocean Race två gånger tidigare, som navigatör på PUMA och Teléfonica Blue, och gjort flera transatlantiska seglingar och upplagor av Sydney-Hobert.
Den erfarna nederländska seglaren Simeon Tienpont har vunnit America’s två gånger med Oracle Team USA och deltog i Volvo Ocean Race 2005-2006 med ABN AMRO TWO.
– Jag är väldigt nöjd med sammansättningen av laget, våra profiler fungerar bra ihop och moralen är hög, säger Team Vestas Winds skeppare Chris Nicholson (AUS).
– Jag känner både Tom Addis och Simeon Tienpont väl och jag är säker på att de kommer passa in perfekt, ha en positiv effekt på lagets dynamik och hur vi presterar.
– Med ett komplett lag är vår fokus på att komma tillbaks till tävlingen i Lissabon och att göra så bra ifrån oss som vi kan i de sista etapperna av Volvo Ocean Race 2014–2015.
Team Vestas Wind gick på grund i mitten av den andra etappen och de senaste månaderna har deras skadade båt byggts om på varvet Persico i Bergamo, Italien.
– Jag är nöjd att Chris lyckats anlita så bra seglare med en bra kombination av erfarenhet och motivation, säger Morten Albæk, Marknadschef för Vestas och VD för Team Vestas Wind.
– Jag är väldigt stolt över det hårda arbete som laget gjort med att bygga om båten. Jag vill särskilt tacka Persico Marine för ett enastående arbete och jag ser fram emot att se båten och besättningen i Lissabon.
Båtarna i Volvo Ocean Race befinner sig nu i Newport, Rhode Island (USA) där de seglar ett In-Port Race 16 maj innan nästa delsträcka över Atlanten startar 17 maj.
Lagen väntas nå Lissabon 23–27 maj och starten för den följande etappen går 7 juni. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg 21–28 juni 2015.
Martin Strömbergs Dongfeng Race Team vann spurten i den sjätte etappen av Volvo Ocean Race 2014–15. De passerade mållinjen i Newport, Rhode Island strax efter klockan fyra i natt och efter 17 dygn på havet var segermarginalen framför Abu Dhabi Ocean Racing bara tre och en halv minut.
– Det var fantastiskt skönt att vinna den här etappen, säger Martin Strömberg. Spurten var minst sagt stressig och vi var tvungna att se oss över axeln hela tiden.
Efter att Dongfeng Race Team bröt masten strax innan Kap Horn i den förra etappen fick laget jobba hårt för att laga båten och ta sig till starten för den sjätte etappen i Itajaí, Brasilien. När de lämnat Brasilien 19 april stötte laget på nya problem när deras färskvattenberedare gick sönder.
Trots ett tufft utgångsläge hängde Dongfeng Race Team med i täten på väg norrut i Atlanten. I lördags lyckades de ta ledningen och fick ett litet övertag framför Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel.
Försprånget blev aldrig större än drygt 10 Nm och när båtarna närmade sig Newport krympte marginalerna ytterligare. Vinden lättade under de sista timmarna och Abu Dhabi lyckades nästan ta sig förbi. Men Dongfeng höll undan och var till slut 3 minuter och 25 sekunder före ärkerivalen över mållinjen.
– Det kan nästan inte bli jämnare. Vi hade kanske lite tur men efter att ha haft ledningen så länge kändes det som att det var vår tur att vinna.
Segern gör att Dongfeng Race Team plockar in ett poäng på Abu Dhabi som ändå leder den totala poängställningen i Volvo Ocean Race 2014-15 med sex poäng.
– Vi slåss fortfarande om att vinna totalsegern, säger Martin Strömberg. Det är klart att det hade varit bättre om fler båtar varit före Abu Dhabi men vi kan bara styra över att vi själva slår dem. Det betyder mycket för oss att ta in ett poäng och striden kommer att fortsätta ända fram till Göteborg.
– Jag är väldigt stolt över mitt lag, säger Dongfengs franska skeppare Charles Caudrelier. Första målet i den här etappen var att få båten till startlinjen och alla i laget gjorde ett fantastiskt jobb. Jag vill ge den här segern till dem och jag är väldigt glad.
Abu Dhabi Ocean Racings skeppare Ian Walker var besviken efter målgången men också imponerad över Dongfengs comeback.
– En väldigt stark insatts av Charles och hans besättning. De har seglat en fantastisk etapp, vi var nära att passera dem i slutet men de stretade emot och vann välförtjänt.
Trean Team Brunel nådde Newport drygt 50 minuter efter tätduon och knappt 40 minuter efter dem tog MAPFRE fjärdeplatsen. Amerikanska Team Alvimedica väntas nå hemmahamnen de närmaste timmarna och svenskbåten Team SCA beräknas gå i mål under dagen.
Den 16 maj seglas ett In-Port Race i Newport och starten för den sjunde etappen till Lissabon går den 17 maj.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg 21–28 juni 2015.
Ett körkort och åldersgräns för vattenskoter kommer allt närmare. Detta efter ett besked i riksdagen på onsdagen.
Efter riksdagens omröstning står det klart att ”Regeringen bör arbeta för åldersgräns och förarbevis för vattenskoter”. Riksdagen går därmed till stora delar emot EU, båtbranschen och båtorganisationerna, som alla hävdar att en vattenskoter är en båt och bör behandlas därefter även i Sverige.
I riksdagens eget protokoll står det så här:
”Det blir allt vanligare med vattenskotrar, som kan orsaka olika typer av problem. Vattenskotrar har starka motorer och kan köras i höga hastigheter på grunt vatten. De ger upphov till störningar och buller som bland annat kan påverka fågellivet i känsliga områden. Riksdagen uppmanade därför regeringen i ett så kallat tillkännagivande att arbeta för att införa åldersgräns och förarbevis för att köra vattenskoter.
Riksdagens tillkännagivande gjordes i samband med att utskottet behandlade motioner från allmänna motionstiden 2014 om sjöfartsfrågor. Riksdagen sa nej till övriga motioner.”
Kommentarer
Jag skrev till Trafikutskottet innan den obefintliga debatten där beslutet togs och påpekade ett antal direkta falsarier när det gäller de vanliga mantran runt vattenskotrarnas brist på existensberättigande. Samma dag hade en skoter vält och tre hamnade i kallt vatten:
Till Trafikutskottet
Det är ledsamt att när man får en känsla av att vissa politiker i princip inväntar en olycka så det snabbt skall finnas en ny anledning till restriktioner och förbud. Denna gång att en skoterfamilj vält och hamnat i mycket kallt vatten. Trots den stora mängden farkoster är det få olyckor på vattenskoter genom åren (källa Transportstyrelsen) och det finns ännu inget som talar för att ett "körkort" skulle vara till någon nytta. I så fall bör ni ju genast titta på körkort för Kajaker för det är fler som dött i sådana olyckor än med vattenskoter under de sista 5-6 åren.
Sedan dessa svepande påståenden om vattenskotrar: Citat från er release: Vattenskotrar har starka motorer och kan köras i höga hastigheter på grunt vatten. De ger upphov till störningar och buller som bland annat kan påverka fågellivet i känsliga områden.
Ja det är starka motorer men en vattenskoter kan absolut INTE köras i höga hastigheter på grunt vatten. Det skulle allvarligt skada skotern. Detta vet förare och hela branschen. Speglar era rådgivares totala brist på kunskap.
Sedan detta eviga mantra om buller. Moderna vattenskotrar är normalt klart tystare än vanliga motorbåtar. Att överhuvudtaget ta till detta argument när vissa så kallade "amerikabåtar" som VERKLIGEN bullrar får fortsätta finnas till utan restriktioner är fånigt. Därtill när det gäller fågellivet är numer en gängse uppfattning att en tyst kanot som paddlar nära vass och strandlinje skrämmer fåglar mer än vanligt båtliv – inklusive vattenskoter. Till saken hör även att dessa "starka motorer" uppfyller de strängaste (California) emissionskrav och är alltså renare än nästan alla andra båtmotorer på marknaden.
En vattenskoter (sittmodell) är inget annat än en båt och bör inte omfattas av andra regler än vilken annan motorbåt som helst. Det är också uppfattningen hos sakkunniga inklusive Professor i Sjörätt, Hugo Tiberg vid sjörättsinstitutet i vid Stockholms Universitet. Vad som är ett tämligen rationellt krav – som då avviker från andra båtar – är obligatorisk anpassad kraftig flytväst då man likt en kanot lättare kan ramla i vattnet. Det är också en vanlig bestämmelse i vår omvärld.
Många sakkunniga, båtbransch, båtorganisationer och individuella utövare ser med oro på att det införs alltfler lagar och restriktioner för bl.a. båtlivet utan saklig grund och snarast baserat på tyckande o/e så kallade "populism". Man anar en dust av svensk "jante" därtill när falska påståenden matas ut så att man sedan "gott" kan "klämma åt" XYZ. Vore klädsamt om debatt och sedan eventuella beslut verkligen baserade sig på fakta i denna fråga. Det finns kunskap att luta sig emot.
Med Vänlig Hälsning
Jim Huzell – 62 år och skoterförare
Inom två år ska medlemmarna i Nynäshamns Motorbåtsklubb sluta måla med giftläckande båtbottenfärg. Tillsammans med forskningsprojektet CHANGE testar klubben nu giftfria alternativ som skrovdukar och borsttvätt. Metoder som ska hålla havstulpanerna borta utan båtbottenfärg.
Nynäshamns Motorbåtsklubb har tagit steget fullt ut och satt ett datum när de ska sluta måla sina båtar med bekämpningsmedelsklassad båtbottenfärg. Inom två år är målet att giftfria mekaniska metoder ska kunna ersätta de kopparbaserade bottenfärgerna.
För att få en oberoende utvärdering av de giftfria alternativen ska nu klubben tillsammans med forskningsprojektet CHANGE testa olika mekaniska metoder som finns tillgängliga på marknaden. Det är bland annat skrovdukar, borsttvättar och andra handhållna verktyg som ska testas för att kunna utröna om resultatet blir vad tillverkarna utlovar.
– Samarbetet med CHANGE-projektet ligger helt i linje med vår ambition att klubbens medlemmar senast 2017 ska ha giftfria båtbottnar. Vi ser fram emot en spännande säsong där ett 15-tal båtar i klubben ska ingå i testet, säger ordförande Rolf Lindqvist.
Princess Yachts har tagit fram en ny modell i sin serie kallad S Class– den helt nya Princess S65. Den nya modellen kommer att lanseras till hösten och kompletterar Princess S72 i denna serie med snabba och kraftfulla ”sportbridge yachts”.
S65 får många nyheter. Bland annat en rymlig interiör med pentry akter om salongen och en separat mathörna tvärs emot. Ett elektriskt öppningsbart fönster täcker pentryt och avdelningen in till en cockpit bar, vilket skapar en stor social yta.
Åtta gäster kan bo ombord i totalt fyra dubbelkabiner, av vilka tre har egna badrum. Det finns även en kabin för besättning som tillval.
Med stor bredd, tre generösa ytor på däck, sportbridge och ett tender garage med kapacitet för en 3,3 m RIB, kombinerar S65 stil och höga prestanda med en omfattande utrustning för underhållning och fina boutrymmen ombord.
Toppfarten anges till upp till 38 knop (beroende på individuellt motorval) med en marschfart på över 30 knop. S65 representerar därmed det senaste inom skrovdesign, inte bara utseendemässigt utan även vad gäller bränsleeffektivitet vid olika hastigheter.
Körbilden visar en Princess 65 årsmodell 1998.
Till helgen avgörs Volvo Spring Cup i Långedrag där två lag kommer att vinna var sin biljett till att delta i Stena Match Cup Sweden 2015. Bland de tävlande slåss lovande GKSS-talanger mot rutinerade matchracingseglare som den regerande världsmästarinnan Anna Östling.
Volvo Spring Cup fungerar som kvaltävling till Stena Match Cup Sweden och efter helgens tävling kommer två lag att gå vidare till tävlingen på Marstrand.
Bland de som deltar finns Team Anna Östling, regerande världsmästare i matchracing för damer, och Caroline Sylvans lag som är rankade sexa i världen på damsidan. Båda lagen slåss nu mot killbesättningarna om en startplats i Stena Match Cup Sweden.
– Vi har bra en möjligt att ta oss till Marstrand och vi är supertaggade på att ge oss in i helgens tävling, säger Anna Östling som har deltagit i Stena Match Cup Sweden tidigare när tävlingen haft en damklass.
Senast var 2013 då hon och laget slutade på tredje plats och under 2015 satsar de på den internationella matchracingserien för damer.
– Vi har saknat att tävla på Marstrand men nu hoppas vi få utmana herrarna i den öppna klassen, säger Anna.
Volvo Spring Cup avgörs först i en grundomgång där alla lag möter varandra och de som samlar flest poäng går därefter vidare till semifinal och final. Både det bästa svenska laget och det bästa utländska laget går vidare till världscupseglingarna på Marstrand men det står mer på spel. En nyhet i World Match Racing Tour, världscupen i matchracing, är att det går att plocka världscuppoäng även i mindre regattor som Volvo Spring Cup, och inte bara de stora tourtävlingarna.
De internationella lag som ställer upp i Volvo Spring Cup är Rasmus Viltofts team från Danmark och två norska lag med Martin Mehus och Martin Moe som skeppare. De får konkurrens från totalt sju GKSS-lag.
– Vi har ett starkt startfält, säger David Granath som är GKSS projektledare för Stena Match Cup Sweden. Det är extra kul att så många GKSS-seglare är med och det kommer att vara en derbykänsla i helgen. Det blir en väldigt öppen tävling där alla lag har goda chanser att ta sig vidare till Marstrand.
Volvo Spring Cup seglas 9 – 10 maj (klockan 0900-1700) med finalseglingar på söndag 10 maj. Stena Match Cup Sweden avgörs 29 juni – 4 juli på Marstrand och tävlingen är den största deltävlingen i World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Tävlingen på Marstrand har endast en Open Class som är öppen för både damlag och herrlag.
Startuppställning Volvo Spring Cup 2015:
Rasmus Viltoft (DEN)
Martin Mehus (NOR)
Martin Moe (NOR)
Jakob Wilson (SWE)
Patrik Sturesson (SWE)
Victor Abenius (SWE)
Kim Kling (SWE)
Måns Holmberg (SWE)
Anna Östling (SWE)
Caroline Sylvan (SWE)
Efter 17 dygn på havet håller Martin Strömbergs Dongfeng Race Team fast vid en knapp ledning över Abu Dhabi Ocean Racing och imorgon beräknas de nå Newport i USA. Det lag som är snabbast genom strömmarna och de lätta vindarna på vägen dit kommer att vinna den sjätte etappen.
Senaste positionsrapport: 0900
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet:
12–26 knop
Vind: V 5–10 m/sek
Beräknad målgång: torsdag kväll
– Hittills har marginalerna krympt ju närmare mål vi kommit och det är långt från avslappnande, säger Martin Strömberg.
Hans Dongfeng Race Team bröt masten i etapp fem och kämpade för att ta sig till startlinjen i den pågående delsträckan. Efter att de lämnat Itajaí 19 april gick lagets färskvattenberedare sönder vilket kunde satt stopp för dem igen. Men seglarna lyckades laga den och två veckor senare slåss de nu för en ny etappseger.
– Det står mycket på spel men stämningen i laget är bra för hur det än slutar har vi gjort en bra etapp, säger Strömberg. Vi har mycket energi och det gäller att vara på tårna hela vägen fram till målet om vi ska lyckas hålla ledningen. Jag är taggad!
Vägen fram till Newport är svår att navigera och framförallt är det två hinder som kan bli avgörande. Först måste lagen ta sig genom golfströmmen som flyter i nordostlig riktning längs med USA:s östkust. Detta gynnar lagen genom ge dem mer fart mot målet men frågan är vem som lyckas dra mest nytta av strömmen.
Det andra hindret är ett område med lätta vindar som med allra största sannolikhet kommer att komprimera avståndet mellan båtarna. Ledartrion Dongfeng, Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel tvingas titta bakåt och hålla koll på MAPFRE och Team Alvimedica samtidigt som Team SCA får en chans att slå sig in i klungan.
Samtidigt har Race Village i seglingstokiga Newport öppnat och snart kommer Volvo Ocean Race för första gången någonsin till staden.
– På Team SCA finns det fyra amerikanskor och det är något speciellt med att segla hem – speciellt att segla hem i Volvo Ocean Race, säger Team SCA:s Onboard Reporter Corinna Halloran från USA.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Kommentarer
Huvudproblemet är inte någon enstaka kryssarfartyg på besök utan det stora antalet segare som släpper ut sitt kloakvatten från toaletterna. Kustbevakningen får hög arbetsbelastning för att kontrollera toaletterna alkoholmissbruket hos sjöfylleristerna.