Här är helt nya bilder på en av årets mest intressanta svenska motorbåtar, den splitter nya Nimbus 405 Flybridge. Båten hade världspremiär på båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Den känns lätt igen som en klassisk Nimbus och fortsätter traditionen med en stor flybridgebåt som flaggskepp för Nimbus..
Nimbus 40040 Flybridge var en riktig långkörare i svenskt båtliv. Den modellen var länge drömmen för många båtägare som ville ha en rymlig familjebåt med flybridge, stor salong och dubbla dieselmotorer.
Det nya flaggskeppet bygger på Nimbus 405 Coupé. I den här båten har flybridgen har designats för harmonisera fullt ut med coupékonceptet.
Taket har lätta, svepande linjer med en karakteristisk mast. Ett stort fast takfönster gör att salongen får fortsatt mycket ljus trots den nya taköverbyggnaden.
Flybridgen erbjuder flexibla sociala ytor. Layouten består av wetbar med ho, grill och kylskåp, solbädd, soffa och ett dubbelsäte vid förarplats. Dubbelsätet kan vridas 180 grader och bildar på så vis en social sittgrupp ihop med soffan.
Vid behov kan soffan enkelt göras om till ytterligare en solbädd. Alla funktioner på flybridge har konstruerats så att båten med några få handgrepp kan passera under broar.
Tekniska fakta
Längd: 13,16m
Bredd: 3,95m
Vikt: ca 8 950 kg
Batterier: 4x12V 77Ah (1+3) 7x12V 80Ah
Bränsle: 2×500 liter
Vatten: 2×200 liter
Kylskåp: 120 liter
Motoralternativ: 2x Volvo Penta D4-300 221kW per styck alt.
2x Volvo Penta D6-370 272kW per styck.
Framdrift: Propelleraxeldrift
Info: www.nimbus.se
Det blir även ett svenskt inslag på den lyxiga båtmässan i London City. Svenska Hallberg-Rassy visar upp sitt flaggskepp Hallberg-Rassy 64 på “The London Yacht, Jet and Prestige Car Show” 8-10 april 2015.
Mässan är en uppvisning i allt som de med riktigt stora plånböcker kan kosta på sig. Här finns lyxbilar, väskor och båtar i en extrem blandning.
Regeringen har idag lämnat ett förslag till Lagrådet (lagrådsremiss) om en ny lag om alternativ tvistlösning. Förslaget innebär bland annat att fler typer av tvister ska kunna prövas utanför domstol.
– Företagaren eller säljaren måste också informera sina kunder om denna möjlighet, vilket är en viktig förbättring för oss som konsumenter, säger konsumentminister Per Bolund.
Förslagen i lagrådsremissen medför bland annat följande:
• ARN:s beslut föreslås även fortsättningsvis vara rekommendationer. Bindande beslut förutsätter bland annat delgivning av handlingar och möjlighet till överprövning i domstol. ARN:s funktion som ett smidigt alternativ till domstolsprövning skulle då gå förlorad.
• ARN:s behörigheter utökas till att omfatta tvister avseende värmepumpar, spel och lotterier. Vissa undantag kommer även fortsatt att gälla. som exempelvis tvister rörande utförande av hälso- och sjukvårdstjänster samt köp av fast egendom.
• Näringsidkare ska ha informationsskyldighet gentemot konsumenten. Vid tvist mellan en konsument och en näringsidkare ska näringsidkaren informera om den tvistlösningsnämnd som är behörig att pröva tvisten.
• Tvistlösningsorgan ska avgöra tvister inom 90 dagar från det att ett ärende är färdigt för avgörande.
Lagändringarna föreslås träda i kraft 1 september 2015.
Kom till Henån på Västkusten eller Gustavsberg på Ostkusten. Den 16 och 17 maj kl. 11–16 har du möjlighet att prova på segling eller prova segelbåten du är intresserad av.
Alla är välkomna oavsett om du aldrig seglat eller vill prova en ny spännande båtmodell.
Skall du gå från motorbåt till segelbåt? Skall du gå upp eller ner i storlek? Racing eller cruising? Vi hjälper dig att reda ut dina funderingar runt båtköp. Erfarna seglare hjälper nybörjaren på traven och den erfarne med tips och trim. Här kan du efter tidsbokning prova allt från segeljollar till stora segelbåtar på över 40 fot.
Segelbåtar visas även i Ellös, Stenungsund och Saltsjö-Duvnäs.
Info: www.segelbatar.org
Garmin presenterar nu ett samarbete med den kända designern Jonathan Adler som skapat en armbandskollektion med sina signaturmönster till vívofit 2 och vívofit, Garmins populära aktivitetsmätare. Med moderna mönster i olika färger kan du med hjälp av Jonathan Adler och Garmin hålla stilen medan du utvecklar sundare vanor.
– Jonathan Adler + Garmin kombinerar mode med funktionella wearables, så att användarna aldrig behöver välja mellan personlig stil och pålitlig teknik, säger Andrew Silver, produktchef för Garmin Fitness.
– Vi är mycket glada över att samarbeta med Jonathan Adler, som delar vår passion för innovation och engagemang för att förbättra människors liv.
– Mina mönster kanske inte har ett rykte om sig att vara så sportiga, men jag älskar att träna. Som designer var det spännande att få jobba med Garmin och lägga till några av mina favoritfärger och mönster till vívofit och vívofit 2 armband, säger Jonathan Adler.
Kollektionen har en mängd olika utbytbara band med Jonathan Adlers signaturmönster. På så sätt kan du vara aktiv dygnet runt med ett passande armband oavsett tillfälle. Båda vívofit-banden är vattentäta1 och har en batteritid på ett år så du behöver aldrig ta av dig det.
vívofit 2 visar hur aktiv du är och påminner dig när det är dags att röra på sig. Den räknar steg, kalorier, distans och registrerar din sömn. Under dina träningspass kan du para ihop vívofit 2 med en kompatibel pulsmätare2 och få pulsdata. Du kan också använda tidtagarfunktionen för att mäta dina aktiviteter med eller utan pulsmätare.
vívofit 2 synkroniseras automatiskt med din smartphone3 via Garmin Connect ™ Mobile App, så att du får en överblick av dina dagliga aktiviteter. I Garmin Connect, som är gratis, kan du se hur aktiv du är och ditt sömnmönster. Gå med i online utmaningar och vinn virtuella medaljer för extra motivation. För detaljerad kaloriräkning kan du koppla ihop ditt Garmin Connect-konto med MyFitnessPal® och jämföra kalorier mm. utifrån mål som du har i MyFitnessPal.
Jonathan Adler + Garmin armband beräknas finnas tillgängliga i maj 2015. Det är olika band till vívofit 2 och vívofit.
1 Vattentät ner till 50 meter.
2 Ingår i vissa modeller men säljs även separat.
3 Se Garmin.com/BLE för en lista på kompatibla Smartphones.
Det har under många år saknats ett uppdaterat och inte minst komplett utbildningsmaterial för Utsjöskepparintyget. Nu saknas det inte längre!
Pressmeddelande:
Strax efter årsskiftet blev Utsjöskeppare.se klar. På webbplatsen www.utsjoskeppare.se finns ett utbildningsmaterial, både för elever och lärare, som är mycket väl anpassat till NFB:s krav. Utbildningsmaterialet är helt komplett, uppdaterat och naturligtvis ingår övningsuppgifter.
Utsjöskeppare.se är en tjänst som tillhandahålls “elektroniskt”. Varje lärare och elev får en egen inloggning till webbplatsen där de kan välja mellan att läsa på skärmen (dator, mobil eller surfplatta), spara ner på sin egen dator eller skriva ut utbildningsmaterialet på papper.
För läraren finns ett presentationsmaterial för varje kapitel som tillhandahålls som PDF-filer ihop med skriftliga råd och tips vilket gör att läraren inte behöver arbeta fram egna presentationer till lektionerna. Sammanlagt består presentationsmaterialet av cirka 300 bilder.
För eleverna är utbildningsmaterialet indelat i 15 kapitel varvid det till 4 av dem finns övningsuppgifter (tidvatten, tidvattenströmmar, planering och navigering). Utskrivet omfattar materialet cirka 500 sidor med relativt stor stil för att vara lättläst och möjliggöra för exempelvis anteckningar och understrykningar.
Ihop med övningsuppgifterna ingår cirka 50 sidor ur Reeds Nautical Almanac (årgång 2006) som PDF-filer. Någon nautisk almanacka behövs således inte för att leda eller gå utbildningen. Övningsuppgifterna i tidvattenströmmar, planering och navigering är baserade på övningssjökortet 5055 (Newhaven – Calais / British Admiralty).
Utbildningsmaterialet tillhandahålls elektroniskt av flera skäl;
• Ingen lagerhållning för er som kursarrangör.
• Lägre kostnad för utbildningsmaterialet jämfört med pappersmedia.
• Inga distributionskostnader eller leveranstider.
• Modernt och bra för miljön.
• Allt material är sökbart via fritextsökning.
• Möjliggör supplementmaterial i form av länkar, dokument, videofilmer och artiklar.
• Och viktigast av allt – det uppdateras ofta. Normalt flera gånger per vecka i form av bland annat rättningar, kompletteringar, förtydliganden och ny information.
Utsjöskeppare.se gör tröskeln för en organisation att starta upp en kurs i Utsjöskepparintyget mycket låg. Ni ordnar med en lärare, kurslokal och inbjudan till elever. Resten erhåller ni ifrån Utsjöskeppare.se.
Låter detta intressant? Läs mycket mer och titta på exempel på utbildningsmaterialet på;
http://www.utsjoskeppare.se
Från och med 1 april är det förbjudet för fritidsbåtar att släppa ut sitt toalettavfall i havet. Förbudet gäller i hav, sjöar och inre vattendrag. Det gäller alla fritidsbåtar, utom de som är K-märkta. Hela Sveriges sjöterritorium omfattas.
Istället ska tanken tömmas vid en toatömningsstation i land så att avfallet kan tas om hand i reningsverken. Genom att inte släppa ut toalettavfallet minskar övergödningen av våra vatten.
Kustbevakningen övervakar redan idag att utsläpp av olja eller andra farliga ämnen inte sker i havet. Enligt lagen likställs toalettavfall med sådana farliga ämnen.
– Till listan över utsläpp som är olagliga, fogas nu även toalettavfall. Skulle vi under vår ordinarie patrullering upptäcka toautsläpp från fritidsfartyg, är vi skyldiga att utreda om ett utsläpp skett till följd av ett brott enligt Lagen om åtgärder mot förorening från fartyg, säger Kent Edlund, handläggare och förundersökningsledare på Kustbevakningens huvudkontor.
Finns en misstänkt utsläppskälla lämnas ärendet sedan över till åklagare.
Kustbevakningen har inget tillsynsansvar, vilket innebär att vi inte har i uppgift att inspektera de anordningar som finns ombord på fritidsbåtar för att ta hand om avfallet.
Du som vill veta mer om reglerna, och om var du kan lämna ditt avfall, läs mer på Transportstyrelsens webbplats: www.transportstyrelsen.se/toa.
Martin Strömbergs Dongfeng Race Team drar sig ur den femte etappen i Volvo Ocean Race efter mastbrottet. De kommer nu att motorsegla till etappmålet Itajaí i Brasilien.
Dongfeng Race Team bröt masten i måndags och sökte därefter nödhamn i Ushuaia, Argentina, dit de anlände igår. Under natten meddelade laget att de inte kommer att försöka återuppta etappen utan istället avbryter för att ta sig för segel och motor till Itajaí. Det kinesiska laget kommer att fortsätta tävla i Volvo Ocean Race i nästa delsträcka.
Dongfeng övervägde att återuppta etappen genom att stabilisera den skadade riggen och segla runt Kap Horn för att sedan gå i mål i Itajaí som sista båt. De skulle då fått sex poäng men eftersom de nu drar sig ur etappen kommer de att tilldelas åtta poäng. Martin Strömbergs lag toppade tabellen tillsammans med Abu Dhabi Ocean Racing inför den femte etappen men kommer nu tappa ett par placeringar.
– Även om vi hade velat försöka vinna två poäng är det mer värt att få tid till förberedelser inför nästa etapp, säger Martin Strömberg.
– Vädret är inte fördelaktigt för att återuppta etappen utan talar istället för att avbryta. Vi lagar riggen så mycket vi kan eftersom det trots allt går fortare att segla båten till Itajaí än att bara köra motor.
I en officiell kommentar säger Dongfeng Race Team:
”Att återuppta etappen, vilket hade inneburit att båten skulle ta sig till den plats i mynningen av Beaglekanalen där motorn startades igår för att sedan segla söderut och runda Kap Horn, hade varit för riskabelt. Speciellt eftersom rigg och segel inte är fullt dugliga för kappsegling.”
Dongfeng Race Team kommer att lämna Ushuaia ikväll och transporten till Itajaí beräknas ta 10–12 dagar. När de anlänt dit kommer de att ersätta den skadade masten och montera en ny rigg på båten inför nästa delsträcka. Den sjätte etappen i Volvo Ocean Race 2014–15 startar 19 april och går från Itajaí till Newport, Rhode Island i USA.
Svenskbåten Team SCA kommer under dagen att runda Kap Horn. De ligger nu över 700 Nm efter täten på grund av att de haft problem med ett trasigt försegel.
Abu Dhabi höll under morgonen kvar sin knappa ledning över Team Alvimedica som ligger tvåa. De fyra båtarna längst fram i fältet ligger inom 30 Nm vilket bäddar för en spännande avslutning på tävlingens längsta etapp. De första båtarna väntas nå Itajaí 5-6 april.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Besök tre olika årstider och världens ände på sex dagar med Hurtigrutens unika vårkryssning
Den första april drar Hurtigrutens klassiska årstidskryssningar igång. Under den här resan kan resenärerna åka på hundslädtur i midnattssolen den ena dagen, bergsvandra i det friska vårvädret andra dagen för att bara några dagar senare njuta av den första riktiga sommarsolen på en brygga i den mysiga staden Bergen.
Med Hurtigrutens klassiska årstidskryssning påbörjar man sin resa i Bergen för att sedan färdas norrut längs med Norges spektakulära kust hela vägen till Kirkenes, nära den ryska gränsen. Vid denna punkt befinner sig resenärerna längre österut än Istanbul och St. Petersburg.
För att resenärerna ska kunna optimera sina upplevelser finns också möjligheten att göra en längre tur/returresa som sträcker sig över 12 dagar. Under denna tur hinner resenärerna delta i en mängd av de 30 utflykter som erbjuds. Ett annat alternativ är att påbörja resan uppe i Kirkenes för att sedan under sex dagar följa med på fartygets sydgående resa tillbaka mot Bergen.
Vinter, vår och sommar på en och samma resa
Det unika med den här resan är framförallt att resenärerna, genom ett 30-tal säsongsbetonade aktiviteter, får se hur naturen och omgivningen transformeras under resans gång; från sommar och vår till den iskallaste vinter. De oväntat stora kontrasterna mellan norra och södra Norge är i sig en upplevelse. I mitten av maj kommer dessutom midsommarsolen tillbaka norr om polcirkeln vilket möjliggör häftiga snöaktiviteter i solsken dygnet runt!
Resan bjuder på en mängd äventyr och aktiviteter; ett av de många stoppen är exempelvis Tromsø, porten till Arktis. Många av de kända arktiska expeditionerna har utgått från Tromsø, och Hurtigruten erbjuder resenärer att känna på hur en riktig arktisk expedition kan vara genom att anordna mini-expeditioner i kajak.
Besök världens ände
Något av det mest spektakulära som resan bjuder på är kanske stoppet i Honningsvåg – porten till Nordkap – där resenären erbjuds utflykter till Europas nordligaste punkt; den berömda Nordkapsplatån, som enligt många ger en unik och sällsam känsla av att befinna sig vid världens ände.
Resan tillbaka från världens ände påbörjas – för de som vill – med ett ishavsdopp tillsammans med lokala dykare. Därefter kryssar fartyget tillbaka söderut mot Bergen, som har en 900-årig tradition av att välkomna sina besökare.
Boka och läs mer om Hurtigrutens utbud av äventyr på
Info: www.hurtigruten.com
Den 1 april är det förbjudet att tömma toatanken i sjön. Det innebär att du som har båt med toa kan behöva skapa en ny rutin.
Från Atlanticas nyhetsbrev:
– Det gäller att inte vänta ända tills tanken är full, utan passa på när man ändå är i närheten av en anläggning, säger Tore Källmark, på Fyren i Västervik.
Många moderna fritidsbåtar har i dag toalett ombord. De är också utrustade med toatankar som lätt går att tömma i de anläggningar som finns i hamnarna.
I dag finns tömningsstationer på cirka 400 olika platser längs de svenska kusterna, i insjöar och vattendrag. Det finns även flytande stationer ute i havsbandet.
Tore Källmark, grundare och delägare till Fyren, som säljer tömningsanläggningen Latrina, tycker att alla bör ta för vana att ta hand om latrinet samtidigt som de ändå är i land och gör andra ärenden. Då kan toalettavfallet gå rakt in i kommunernas vatten – och avloppssystem och transporterna minimeras.
– Man går vanligtvis in till civiliserade trakter var tredje-fjärde dag. Då ska man självklart passa på och dumpa skiten där också och inte forsla ut den till någon flytande anläggning som snabbt blir full och måste tömmas av en slamsugare, betonar han.
Många båtägare var kritiska när lagen kom på tal för några år sedan, eftersom de menar att utsläppen från båttoaletter är en så begränsad del av den totala miljöpåverkan våra sjöar och vattendrag utsätts för. Men attityden håller på att förändras.
Den största båtorganisationen, Svenska Båtunionen, SBU, bytte nyligen ståndpunkt och skriver nu på sin hemsida: ”Att ta hand om sitt toalettavfall på ett riktigt sätt ligger i allas intresse, i synnerhet båtägarnas. Papper och illaluktande avfall på land och i vatten vill ingen ha!”
Sten Persson, ordförande i Degerhamns båt- och sportfiskeklubb, söder om Mörbylånga på Öland, var drivande för att hamnen skulle installera en tömningsanläggning redan när den nya lagen började diskuteras runt 2010.
– Vi blev först i Mörbylånga kommun. Nu är vi inne på femte säsongen. Om det kommer en båt med holdingtank utrustad för däckstömning kan jag enkelt stå på kajen och suga, och trycka latrinet direkt upp i kommunens avloppssystem, säger han.
Ett sätt att öka efterlevnaden av lagen vore att låta alla hamnvärdar göra en notering i loggboken varje gång båten tömmer toaletten vid en station.
– Då kan Kustbevakningen se att de gjort rätt för sig och inte bara öppnat kranen till havs, säger Sten Persson.
Tips för äldre båt
Den som har en äldre båt med toalett och tank saknar antagligen anslutning för modern vakuumtömning. Om du väljer att bygga om toalettsystemet själv med däckbeslag kan det kosta från 1 500 kronor och uppåt. De flesta återförsäljare av båttillbehör har speciella kit med anvisningar för detta jobb.
Hur mår Sveriges sjöar, vattendrag och kustnära vatten? Frågan är svår att svara på eftersom dagens system med nationell och regional miljöövervakning samt egenkontroll inte räcker till. Havs- och vattenmyndigheten, HaV, lämnar nu över sina förslag till förbättringar till regeringen, bland annat föreslås en utredning om vattenkontrollavgift.
Sverige har egna miljömål som rör våra vatten. I flera EU-direktiv finns också krav som rör vattenmiljöernas kvalitet, exempelvis vattendirektivet, havsmiljödirektivet och art- och habitatdirektivet.
– För att få en bild av hur vattnet mår så krävs bättre kunskap. Därför samlar vi i Sverige varje år information och data om exempelvis nivåer av näringsämnen och miljöfarliga ämnen i våra hav, sjöar och vattendrag. Utifrån dessa data kan vi sätta in så bra åtgärder som möjligt, säger Bertil Håkansson.
Insamlingen sker genom nationell och regional miljöövervakning som HaV och andra myndigheter ansvarar för. Dessutom så ska verksamhetsutövare som på något sätt påverkar vattenmiljön negativt, exempelvis industrier och reningsverk, också samla in information som visar hur sjöar, vattendrag och kustnära vatten påverkas av utsläpp.
Systemet skapades i en tid när fokus främst låg på så kallade punktutsläpp t ex industrier och reningsverk.. Idag vet vi att även andra verksamheter har stor påverkan på våra vattenmiljöer så kallade diffusa källor som lantbruk och transporter och även fysisk påverkan, exempelvis vattenkraft, dammar, dikning och muddring.
– Vi behöver samla in mer information och data för att få en helhetsbild. Mycket av den information som samlas in i dag utnyttjas inte alltid till fullo och den kan vara svår att ta del av, säger Anna Jöborn.
– Ofta mäter man också olika saker och använder sig av olika mätmetoder i olika delar av landet. Vi behöver komma tillrätta med dessa brister för att underlätta arbetet med att nå de svenska miljömålen.
Regeringen har därför gett HaV i uppdrag att bland annat se över hur vi i Sverige bättre kan samordna mätningar och insamling av data. HaV konstaterar i sin rapport “Vattenanknuten recipientkontroll” ett antal brister med dagens system, bland annat att informationen inte är tillräcklig för att ge en helhetsbild och att flera branscher i dag står utanför systemet.
HaV lägger nu fram förslag och åtgärder till förbättringar:
Öka datatillgängligheten – både en fråga om finansiering och om organisation.
Tydliggöra kvalitetskraven för hur kontrollen ska göras – att beskriva vad som ska mätas, hur det ska göras för att få ett enhetligt system i hela landet. En uppgift för HaV och andra berörda myndigheter.
HaV och andra berörda myndigheter ska utveckla ny vägledning för egenkontroll för verksamhetsutövare.
Att regeringen uppdrar åt Naturvårdsverket att – i samråd med HaV – se över behovet av utökade krav på exempelvis miljörapporter.
Att regeringen utreder frågan om en vattenkontrollavgift. Syftet är att få ett system där fler bidrar ekonomiskt till kontrollen av hur våra vatten mår, såväl yt- som grundvatten.
Källa och foto: HaV.
Nu startar det treåriga Bonusprojektet SHEBA som tar ett brett grepp om sjöfartens påverkan på Östersjön. Med 3 MEURO i ryggen kommer forskningen bland annat ge svar på frågor om effekterna av undervattensbuller, spridningen av mikropartiklar och hur ekosystemen påverkas av en mer intensiv sjöfart.
– Det här är en stor ansats. Vi ska se till hela konsekvenskedjan av sjöfarten i flera olika scenarier. Trafiken över Östersjön kommer troligtvis öka och det sätter press på ekosystemen på många sätt, säger IVL:s Jana Moldanova som leder hela projektet.
Sammanlagt deltar elva parter med ett 40-tal forskare från institut och universitet i samtliga Östersjöländer. Nya forskningsfrågor som miljökonsekvenserna av undervattensbuller och sjöfartens effekter på ekosystemtjänster under och ovan vatten ryms inom projektet. Men framförallt ska projektet ta ett samlat grepp på kostnader och vinster för olika åtgärder mot bakgrund av olika scenarier. Sjöfartsindustrin har redan visat stort intresse för projektet.
– Det pratas väldigt mycket om hur man ska reglera utsläppen från sjöfart. Därför är det viktigt att kartlägga såväl dessa utsläpp som andra bidrag från land och luft för att få en bild av hur allt hänger ihop och vilka åtgärder som gör mest verkan, säger Jana Moldanova.
IVL Svenska Miljöinstitutet kommer att leda ett stort arbetspaket om sjöfartsscenarier mot bakgrund av olika grader av transportintensitet, nya bränslen, ny teknik och ny lagstiftning.
IVL:s forskargrupp ska också undersöka sambandet mellan den rikliga förekomsten av mikropartiklar i Östersjön och förbränningen av fartygsbränsle, samt modellera dess spridning.IVL ska också modellera utsläppens spridning och omvandling i luften.
Sheba, Sustainable shipping and Environment of the Baltic Sea region, finansieras av både FP7 och Östersjöprogrammet Bonus. Svenska partner i projektet är IVL Svenska Miljöinstitutet (koordinator), Chalmers och Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI. Ett flertal forskningsinstitutet från Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland och Polen ingår också i projektet.
Garmin presenterar nu en uppdaterad version av den populära marinappen BlueChart Mobile 2.0 för iPad och iPhone. Förutom att planera och skapa rutter utifrån BlueChart, samma detaljrika sjökortsdata som finns i Garmins sjökortsplotters, kan du med BlueChart Mobile 2.0 också streama väderinformation via en uppkopplad iPad eller iPhone.
– BlueChart Mobile 2.0 gör det enklare än någonsin att planera sin dag på sjön eftersom man kan föra över väderinformation från en iPad eller iPhone till en sjökortsplotter, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.
– Förutom att planera och skapa rutter med BlueChart sjökortsinformation, får man nu också tillgång till detaljerad väderinformation på ett enkelt sätt. Vid avfärd laddar man trådlöst över sin rutt till sjökortsplottern och kan sedan fortsätta att ta emot relevant väderinformation från appen då man är på väg.
Version 2.0 använder samma BlueChart g2 sjökortsinformation som Garmins sjökortsplottrar. Du kan planera och skapa rutter, se djupkurvor, information om tidvatten och söka efter gästhamnar där även öppettider, telefonnummer och information om tillgänglig service finns. Med BlueChart Mobile 2.0, kan du ta del av samma vektoriserade sjökortsdata som finns i Garmins sjökortsplottrar. Den användarvänliga menyn gör det enklare än någonsin att markera waypoints, lägga ut rutter och lära sig mer om sjökortsfunktionerna.
Oavsett om du sitter hemma eller ute på öppet hav och planerar en rutt, är väderinformation en viktig aspekt i båten. BlueChart Mobile 2.0 ger dig temperaturer, daggpunkt, vindriktning och hastighet, molntäckning – allt överlagrat på kartan. Dessutom kan version 2.0 erbjuda väderobservationer och väderboj, marina prognoser, vindprognoser, yttemperaturer, prognos för lufttryck och vågprognoser. Väderuppgraderingar i appen, inklusive infraröda molnbilder, radarbilder, blixt- och storm information, varningar och rekommendationer finns tillgängliga mot en extra avgift.
Väl ombord kan du trådlöst föra över waypoints, rutter och spår som du skapat i appen till en kompatibel sjökortsplotter1. Du håller även koll på väderutvecklingen med kontinuerliga väderuppdateringar från BlueChart Mobile 2.0 via en iPad eller iPhone direkt till din sjökortsplotter2. Din iPad eller iPhone kan också användas för att “följa båten” längs vägen genom att trådlöst dela GPS-positionen från Garmins marina nätverk. Detta möjliggör GPS-positionering, även på iPads som inte har GPS-funktionalitet.
Garmins BlueChart Mobile 2.0-app ger dig den bästa användarupplevelsen på sjön vid användning av ActiveCaptain. ActiveCaptain är ett webbaserat community som ger marin realtidsinformation, recensioner, lokal kännedom, hamnar, tilläggsplatser och eventuella faror, framtaget av båtmänniskor för andra båtmänniskor. Med BlueChart Mobile 2.0 kan du använda ActiveCaptain för att läsa och dela med sig av information och skriva recensioner om dina upplevelser på vattnet.
BlueChart Mobile 2.0-appen beräknas finnas tillgänglig i iTunes store i maj 2015. Appen laddas ner kostnadsfritt, sjökorten varierar i pris beroende på område och storlek. Väderfunktioner erbjuds mot en extra kostnad. Kunder som redan har laddat ner BlueChart Mobile kan gå in på sitt befintliga myGarmin-konto för att börja använda de nya och förbättrade funktionerna som erbjuds i version 2.0. Besök garmin.com/bluechartmobile för mer information.
1Kompatibel med GPSMAP 7400-serien, 820, 1020 och 721/527. Även kompatibel med GPSMAP 4, 5, 6, 7, och 8000-serien via Garmin WiFi adapter-kit (tillval).
2Kompatibel med GPSMAP 8000-serien, 7400-serien, 820, 1020 och 751/527.
Det blåste 13 m/s och var runt noll grader när den svenska tjejbåten, Team SCA, passerade mytomspunna Kap Horn på den femte etappen av Volvo Ocean Race på väg från Auckland på Nya Zeeland till Itajai i Brasilien.
Team SCA rundade på onsdagen legendariska Kap Horn som är den sista utposten på den sydamerikanska kontinenten där Stilla Havet möter Atlanten. När de passerade ”hornet” cirka klockan 15:00 svensk tid passade den kvinnliga besättningen på att hylla sin förre coach Magnus Olsson som avled i april 2013.
Med sig ombord hade besättningen en krans, smyckad med hundratals hälsningar och hyllningar till Magnus. Dessa meddelanden skrevs av de som medverkade vid Manges minnesceremoni i Stockholm i juni 2013 och lämnades nu i havet utanför Kap Horn
– Vi har alla sett fram mot den här stunden, att få sända våra varmaste hälsningar till Mange, som inte bara var en stor seglare och idrottsman, utan framför allt en stor personlighet och ledstjärna för oss, säger Anna-Lena Elled på Team SCA.
Att segla genom sundet mellan Sydamerika och Antarktis anses vara en av de största utmaningarna inom havskappsegling. Vattnen runt Kap Horn är särskilt farligt på grund av hårda vindar, stora vågor, starka strömmar och isberg. För Magnus, som rundade Kap Horn sex gånger, var det här en av de platser på havet som han älskade mest.
Sista gången Magnus seglade runt Kap Horn var 17 mars 2009. Då var han skeppare ombord på Ericsson 3 och det var under tävlingen längst etapp någonsin, från Qingdao i Kina till Rio de Janeiro i Brasilien. Ericsson 3 lyckades mycket överraskande vinna den extremt utmanande och långa etappen och bli första båt till Rio. Den segern ansåg Mange själv vara en av höjdpunkterna under hans långa och framgångsrika karriär.
Minnet av Magnus är fortfarande starkt och påtagligt inom Team SCA och besättningen refererar ofta till honom när det gäller att se ljust på tillvaron även i de svåraste stunderna.
– Den här etappen har verkligen varit en utmaning för oss. Vi började bra och höll jämna steg med de andra. Men för en vecka sedan fick vi en ”wipeout” och sedan dess har vi inte kunnat segla fullt eftersom vi inte har kunnat använda de segel vi vill. Men vi vet vad Magnus skulle ha sagt: ”Se er omkring. Det här är en av de vackraste platserna i världen och oavsett vad som händer i tävlingen så är ni priviligierade och lyckligt lottade som får vara härute”. Och vi vet att han har rätt, säger skepparen Sam Davies.
På onsdag 1 april är det premiär för havsöringsfisket på Västkusten. Därför kommer Länsstyrelsen, i samarbete med Sjöpolisen och Kustbevakningen, ha en förstärkt fisketillsyn. Huvudsyftet är att skapa en god efterlevnad av reglerna genom kontroll av och information till de fiskande.
För att fisket ska vara hållbart måste existerande fiskeregler följas. De innebär i korthet att:
• Vid handredskapsfiske får man högst behålla sammanlagt två laxar eller öringar per fiskare och dygn.
• Öring mindre än 45 cm får inte behållas och ska omedelbart återutsättas skonsamt.
• Fiske med nät på grundare områden än 3 meter är förbjudet inom perioden 1 oktober t.o.m. 30 april.
Observera att särskilda regler gäller för fiske i Svinesund och i Idefjorden.
Om du observerar brott mot gällande regler – kontakta Kustbevakningen Polisen 114 14, eller Länsstyrelsen .
Mer information om aktuella regler finns på
Info: www.svenskafiskeregler.se
Efter några framgångsrika år på den svenska båtmarknaden satsar Marinteknik i Norrtälje AB på utökad maskinpark och investerar i en plasmaskärmaskin till. Företaget som konstruerar, bygger och säljer ALUKIN aluminiumbåtar i Roslagen väljer Swift Cut 3000 från Areg som komplement till den befintliga maskinparken. Därmed höjer man kapaciteten för att möta marknadens efterfrågan på helsvetsade båtar i aluminium.
ALUKIN aluminiumbåtar syns allt oftare i skärgården och båtarna byggs för professionella användare såväl som för fritidsbruk. Maria och Peter Nikula grundade varumärket ALUKIN 2007 och redan 2009 korades företaget till årets Rookie i båtbranschen. Föregående år ökade Marinteknik i Norrtälje AB omsättningen med 30 %. I år satsar man på expansion och har ökat ytan för produktionen till det dubbla. Maskinparken vässas och som tillskott har man valt Aregs nya plasmamaskin Swift Cut.
– Förra året tillverkade vi runt cirka 30 båtar och i varje båt ingår det ca 200 plåtdetaljer. Med vår nya Swift-Cut får vi en fantastisk precision på detaljerna vilket underlättar både montage och svetsning, men framförallt så sparar vi över en vecka i arbetstid per båt, säger Peter Nikula, VD och konstruktör för ALUKIN aluminiumbåtar.
Den CNC styrda plasmaskärmaskinen med 17” färgskärm och inbyggt CadCam program är enkel att använda och ger exakt höjdhållning, vilket innebär att precisionen blir exakt. Skärområdet är 1500x3000mm och skärbordet med utsug tar hand om stoff och rök
– Vi tillverkar båtar för användare med höga krav, därför är det viktigt att vi kan producera både effektivt och med hög precision. Ett bra grundarbete borgar för en högkvalitativ slutprodukt, menar Maria Nikula, marknadsansvarig för ALUKIN aluminiumbåtar.
Lars Boström produktansvarig på Areg ser positivt på framtiden.
– Vi gläds åt framgångarna med nya Swift-Cut, intresset är verkligen stort, avslutar Lars Broström.
Info: www.alukin.se
De senaste åren har det rått stiltje på andrahandsmarknaden för fritidsbåtar. På bland annat Blocket.se finns tusentals objekt som letar köpare men vinden kan vara på väg att vända. Branschen ser ljust på framtiden och PS Onlineauktioner satsar stort med en samlad båtauktion 25 april.
”En auktion ger ett aktuellt marknadsvärde och för samman säljare och köpare. Tidigare har vi haft temaauktioner för samlarbilar och det har varit en riktig succé. Nu ger vi båtfolket samma chans”, berättar en lyrisk Per Nyqvist, vd för Båtauktionen.
Unik katamaran, Maxi 95:or och allt däremellan
På auktionen hittar du motor- och segelbåtar av alla storlekar och modeller. Objekten kommer från hela Sverige och det finns bland annat en katamaran, en Brandskär 310 h årsmodell -07 och Maxi 95.
Per Nyqvist håller i auktionen och efter besök på Allt om Sjön i Stockholm och Göteborgs båtmässa är han enormt peppad.
”Det finns tusentals båtar som inte blir sålda. Vi är helt övertygade om att när ägarna får skarpa bud via en auktion blir det fart på försäljningen”, säger Per Nyqvist.
Den 1 april träder förbudet mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar ikraft, istället ska avfallet lämnas i land. Det finns idag totalt ca 350 platser där fritidsbåtarna kan lämna sitt toalettavfall. Den som tycker att möjligheterna att tömma i en hamn inte räcker till kan rapportera det till Transportstyrelsen.
Från och med 1 april blir det förbjudet för fritidsbåtar att släppa ut sitt toalettavfall i hav, sjöar och inre vattendrag. Förbudet gäller alla fritidsbåtar, förutom de som är k-märkta. Hela Sveriges sjöterritorium omfattas.
Alternativet till att lämna avfallet i land är att låta bli att använda toaletten ombord och istället använda toaletter, torrtoaletter och så vidare i land.
Idag finns ca 250 sugtömningsanläggningar som är öppna för alla besökare och ca 100 privata anläggningar i landet. Utbyggnaden av anläggningar har generellt sett gått trögt inför införandet av förbudet.
– Vår ambition är att båtägarna verkligen ska kunna följa förbudet när det träder ikraft och därför krävs det att fritidsbåtshamnarna kan ta emot toalettavfallet, säger Lina Petersson, handläggare på Transportstyrelsen av frågor som rör toalettavfall.
Om en båtägare inte kan lämna sitt avfall i en hamn som bör kunna ta emot det kommer båtägarna därför att kunna rapportera in det till Transportstyrelsen. Det sker enklast genom att fylla i ett formulär på myndighetens webbplats.
– Om vi får in sådana rapporter kan vi ta kontakt med hamnen för att se hur de har resonerat kring avfallsfrågan och om det finns några brister som behöver åtgärdas, säger Lina Petersson.
Den 8–10 april är det dags för en verklig lyxmässa med båtar som en del av utbudet. Det är London Yacht, Jet and Prestige Car Show som då öppnar sina portar för lyxintresserade med stora plånböcker.
Segelbåtstillverkaren Discovery Yachts är ett av de företag som finns på plats, förutom bil- och lyxproduktstillverkare från hela världen. Den välkända brittiska yachttillverkaren kommer att ställa ut sin nya Discovery 55 Mk II i St. Katharine docks för att ge besökarna en känsla av riktig Atlantcruising, ”bluewater cruising”.
Discovery 55 Mk II är en snabb och välbalanserad yacht designad av legendariska Ron Holland, som har en hel del svenska seglarvänner. Båten har högsta komfort och goda seglingsegenskaper. Hon är designad för att hanteras av endast två personer med enkel hantering av alla vinschar och skot med mera. Båten har också gott om utrymmen för att klara av två personers behov under riktig långfärdssegling.
Superyacht designern Ken Freivokh har designat de lyxiga utrymmena ombord, inklusive de ljusa och rymliga kabinerna. Discovery Yachts är kända för en lyxig nivå på inredning och alla detaljer i båtarna, vilket även gäller denna båts stora salong och navigationsplats.
Discovery 55 Mk II kommer att visas i Central Basin i St. Katharine Docks, granne med den engelska drottningens ”Glorianna”.
Tekniska fakta
Längd: 16,70 m
Bredd: 4,78 m
Djup: 2,23 m
Vikt: 22 500 kg
Bränsle: 1 334 liter
Vatten: 1 008 liter
Motor: Yanmar diesel 160 hk
Info: www.discoveryyachts.com
Med den väldiga Hanse 675 startar en helt ny era för tyska Hanse Yachts, enligt varvet. Att dimensionerna är enorma framgår av bilderna här intill. Produktionen av det första exemplaret av denna sportigt eleganta super yacht har nyligen startat.
Med den nya 675:an börjar framtidens design för Hanse Yachts kommande generationer bli allt mer tydlig. Den här modellen karakteriseras av slanka linjer, ett stort antal fönster och ventiler och att båten är enkel att hantera även med en liten besättning. Det senare verkar vara en förutsättning för alla som säljer större båtar idag.
Båten har bland annat skjutbara panoramaluckor i salongens tak, något som släpper in mycket ljus och luft. Systemet sköts med en enkel knapptryckning. En annan ny finess är den helt nya designen med modernt rundade former, vilket bidrar till känslan av rymd och stora utrymmen.
Det första skrovet till nya Hanse 675 har nyligen anlänt till produktionshallen i Greifswald. Dimensionerna är imponerande med en total längd av 20,95 m och en bredd på 5,90 m, vilket gör att båten mest påminner om en yacht.
Skrovet tar på längden upp nästan hela den största skrovhallen hos Hanse, som bara har några meter till godo. Det är första gången under varvets 25-åriga historia som Hanse bygger en så stor segelbåt.
Info: www.hanseyachts.com
Dongfeng Race Team anlände under tisdagen till Ushuaia, Argentina och har nu formellt gjort ett avbrott i den femte etappen av Volvo Ocean Race. Laget ska nu bestämma om de kan försöka att laga sin skadade rigg och fortsätta etappen till Itajaí, Brasilien.
Senaste positionsrapport: 1800
Ledare: Abu Dhabi Ocean Racing
Hastighet:
15–22 knop
Vind: V 10–14 m/sek
Under natten till måndagen bröts masten på Dongfeng Race Teamav när de befann sig 240 Nm från Kap Horn.
– Det känns fortfarande väldigt tungt, säger Martin Strömberg efter att han idag nått hamnen i Ushuaia.
– Man går från hundra procent kappsegling till att istället bara fokusera på lagets och båtens säkerhet. Jag hörde smällen men tyckte först inte att det var så farligt och att det var ett segel som hade fallit ner, vilket hänt oss tidigare. Men när jag tittade upp kom chocken och jag insåg att en bit av masten dinglade i toppen.
Efter olyckan lyckades Dongfeng Race Team segla med de segel som hängde kvar i riggen till mynningen av Beaglekanalen där de meddelade tävlingsledningen att de gör ett avbrott i etappen. Därifrån fortsatte de för motor och anlände idag till Ushuaia, Argentina klockan 11.15 GMT. På vägen har de också kapat av delar av den trasiga riggen för att undvika större skador.
– Att kunna byta fokus från racing till att göra en farlig situation så säker som möjligt är ett tecken på bra teamwork. Det gjorde vi bra och vi behöll koncentrationen eftersom det skulle kunna bli väldigt farligt om den trasiga delen av masten skulle falla ner, säger Martin Strömberg.
Lagets franska skeppare Charles Caudrelier är bedrövad över att missa chansen att slåss med de övriga båtarna i Volvo Ocean Race runt Kap Horn.
– Efter fyra otroliga etapper för vårt lag har vi tagit emot vår första ordentliga smäll. Ett riktigt hårt slag, säger Caudrelier som nu måste fatta ett stort beslut tillsammans med sitt lag.
De kan välja att avbryta etappen helt och transportera båten till etappmålet Itajaí för att göra sig redo för nästa delsträcka. De kan också försöka laga den skadade riggen, ta sig till den plats där de avbröt etappen och sedan återuppta seglatsen mot etappmålet. Om de avbryter etappen helt tilldelas de åtta poäng men om de fortsätter och går i mål som sista båt får de sex poäng.
Dongfeng toppade tabellen i Volvo Ocean Race 2014–15 inför den femte etappen och att återuppta delsträckan kan innebära en viktig poängfördel. Men det skulle också kunna bli en kamp mot klockan att ens hinna till Brasilien och starten för den sjätte etappen den 19 april.
Svenskbåten Team SCA har haft problem med ett trasigt försegel och hamnat på efterkälken men närmar sig nu Kap Horn. De beräknas passera udden under natten till onsdag.
De övriga fyra båtarna fortsätter slåss om positionerna i en tät batalj på väg norrut längs Argentinas kust. Abu Dhabi Ocean Racing tog under dagen över ledningen från Team Alvimedica och de första båtarna väntas nå Itajaí 5-6 april.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Volvo Ocean Race kan bekräfta att Dongfeng Race Team, med svensken Martin Strömberg ombord, har brutit masten under natten till måndagen 30 mars. Ingen ombord har skadats och besättningen befinner sig inte i någon omedelbar fara.
Dongfeng Race Team är nu på väg mot Argentina efter mastbrottet.
– Sjukt jobbigt! Faran är ännu inte helt över då vi fortarande inte fått ner biten av masten som gått sönder och två segel. Men vi jobbar på det och ska göra en ny insats när det snart blir ljust igen, säger Martin Strömberg på Dongfeng Race Team.
Incidenten inträffade 240 Nm väst om Kap Horn klockan 0315 UTC. Besättningen rapporterar att masten brutits ovanför den tredje spridaren, i den övre delen av masten. Laget är nu på väg mot Ushuaia, Argentina och planerar i nuläget inte att fortsätta tävla i etappen från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien.
– Jag är förkrossad, säger lagets franska skeppare Charles Caudrelier. Som ni sett i de senaste positionsrapporterna har vi med flit hållit tillbaks båten och inte attackerat på något sätt.
– Masten bröts utan förvarning i vind på cirka 15 sekundmeter. Vi kan inte segla säkert för styrbords halsar men vi kan få hyfsad fart för babords halsar. Vi kommer att fortsätta till Ushuaia och se över våra alternativ för att ta oss till Itajaí.
Maritime Rescue Coordination Centre (MRCC) är meddelade om situationen och står standby om hjälp skulle behövas.
Vi kommer att kunna ge mer information inom kort.
Tätbåtarna väntas runda Kap Horn vid 1530 svensk tid.
Info: www.volvooceanrace.com
Foto. Yann Riou/Dongfeng Race Team/Volvo Ocean Race
Hållbara sjötransporter kräver nya lösningar. Stena Line har valt att satsa på det alternativa bränslet metanol, och nu är världens första fartyg med metanoldrift i drift, Stena Germanica, som trafikerar linjen Kiel–Göteborg.
Den 26 mars gick Stena Germanica i trafik igen efter ett par månaders uppehåll. Nu som världens första metanoldrivna fartyg. Stena Line blir i och med detta det första rederiet att köra på miljövänlig metanol som huvudbränsle. I fredags gick en invigning av stapeln i Kiel och idag måndag invigdes fartyget vid kaj i Göteborg med ett 100-tal gäster på plats.
– Vi är väldigt entusiastiska över metanolens möjligheter och det har potential att bli framtidens fartygsbränsle. Vi vill driva förändring och utveckling inom sjöfarten och, och med Stena Germanica blir vår miljöpåverkan något helt annat än vad branschen sett tidigare, säger Carl-Johan Hagman.
Metanol är ett biologiskt nedbrytbart, miljövänligt och kostnadseffektivt bränsle som minskar svavel- och partikelutsläpp med 99 procent. Färjans bränslesystem och motorer har anpassats vid varv i ett samarbete mellan Stena Line och Wärtsilä. Tekniken är så kallad dual fuel – metanol är huvudbränsle, men möjligheten finns att använda MGO, Marine Gas Oil, som backup.
Konverteringen av Stena Germanica har genomförts i polska Gdansk på Remontova-varvet och påbörjades i slutet av januari och pågick till slutet av mars. Projektet stöds av EU:s Motorways of the Seas och har en totalkostnad på omkring 22 miljoner euro.
Konverteringen har redan fått pris för den innovativa, nya tekniken och framstegen det innebär för den marina miljön.
– Jag tycker det är oerhört glädjande med Stena Lines initiativ att vara först i världen med metanol som alternativt bränsle. Tillsammans med det imponerande arbete man gjort inom sitt Energy Saving Programme, ESP, under ett antal år visar detta på ett stort engagemang för hållbar utveckling. Det visar vägen för sjöfarten både i Sverige och globalt hur man ansvarsfullt värnar om miljö och klimat, säger Sjöfartsverkets Generaldirektör, Ann-Catrine Zetterdahl.
I Kiel höll Stenas ägare, Dan Sten Olsson invigningstal och det gjorde även Karmenu Vella, European Commissioner for the Environment, Maritime Affairs and Fisheries, Reinhard Meyer, Schleswig -Holstein’s Minister for Enterprise and Work, Dr. Ulf Kämpfer, Kiel’s Borgmästare och Björn Ullbro från den finska maskintillverkaren Wärtislä som hjälpt Stena Line med konverteringen
I Göteborg hölls invigningstalen av Stena Lines VD Carl-Johan Hagman, Sjöfartsverkets Generaldirektör, Ann-Catrine Zetterdahl, Lisa Emelia Svensson, havs- och vattenambassadör på Miljödepartementet och Pierpaolo Barbone från Wärtislä.
Fakta om metanol
Metanol är en färglös vätska som kan produceras från naturgas, kol, biomassa eller CO2. Genom att använda metanol är utsläppen av svavel (SOx) minskat med ungefär 99 procent, kväve (NOx) med 60 procent, partiklar (PM) med 95 procent och koldioxid (CO2) med 25 procent jämfört med internationella bunkerbränslen. Utsläppen från metanol ligger på ungefär samma nivå som för LNG (Liquified Natural Gas), men är lättare att hantera och ställer inte samma krav på infrastruktur.Sedan 2005 har Stena Line arbetat på att minska sin miljöpåverkan genom ett energibesparingsprogram, och i snitt har man lyckats minska fartygens energiförbrukning med 2,5 procent om året.
Miljö och kommunikation var två av de viktigaste frågorna vid Svenska Båtunionens Båtriksdag (årsmöte), som hölls i Helsingborg 28–29 mars. Ett av resultaten kan bli en miljöcertifiering av båtklubbar landet runt.
Sedan flera år har Svenska Båtunionen delat ut pris till Miljöbästa Motorbåt och Segelbåt på båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Detta kommer troligen att förändras till att bli ett mer generellt miljöpris till en båt, ett tillbehör eller någon annan produkt eller tjänst för båtlivet.
Anledningen är både att båtmarknaden och båtförsäljningen har förändrats snabbt och att det idag finns ett betydligt större utbud av miljömässigt bra produkter för båtlivet. Så var dock inte fallet när priset instiftades för snart tio år sedan.
Miljöcertifiering av båtklubbar kan bli verklighet efter en motion till Båtriksdagen från Södra Roslagens Båtförbund. De vill i sin motion att informationsmaterial tas fram till både båtklubbar och båtägare för ett kommande certifieringsprogram.
SBU:s styrelse håller med och ville i sitt svar till motionen medverka till att ta fram ett kontrollsystem för en frivillig miljöcertifiering av båtklubbar.
Information och transparens var i fokus för en motion från Gästriklands Båtförbund. De vill att Unionens kommittéer löpande ska informera båtförbundens ombud i aktuella frågor.
Båtriksdagen gick helt på motionens förslag, som bland annat innebär att en plan ska tas fram för att samverka på ett djupare plan än idag.
Båtriksdagen beslutade också om hur SBU:s långsiktiga mål ska se ut i en reviderad verksamhetsplan för 2015. I den beskrivs bland annat hur SBU ska medverka till långsiktiga mål för ett båtliv med livskvalitet och hur SBU med sina över 170 000 medlemmar bör vara en naturlig samarbetspartner i alla frågor som rör svenskt båtliv.
Vid de sedvanliga valen utsågs Bengt Gärde från Lidingö Båtförbund till ordförande för en ny tvåårsperiod.
Lars-Åke Redéen
Bildtext:
Den nyvalda styrelsen för Svenska Båtunionen. Fr. v. Rein Lillesaar, Smålands Båtförbund, Lars Afzelius, Västkustens Båtförbund, Christer Friedh, Blekinge Båtförbund, Harald Mårtensson, Östergötlands Båtförbund, Bengt Gärde (ordförande), Lidingö Båtförbund, Lasse Carlsson, Västkustens Båtförbund, Karl-Axel Wennerstrand, Vänern Väst Dalslands Kanals Båtförbund, Kristian Ehrling, Lidingö Båtförbund, och Kjell Holst, Skånes Båtförbund. Saknas på bilden: Kenneth Svensson och Christer Olsson, båda Saltsjön-Mälarens Båtförbund. Foto: Lars-Åke Redéen, Båtliv.
Kommentarer
Det skulle vara intressant med ett referat av diskussionen runt motionen om ställningstagande till sjöfyllerilagstiftningen och vad som beslutades i ärendet.
@Mugge Bigge: Och inte en enda kvinna! Så fotot är en bra illustration på rekryteringsproblemet i båtlivet, både av orsaken och konsekvensen…
Medelåldern är 70+. Samtidigt är det ett kompakt motstånd mot att släppa in nya och yngre talanger. SBU drivs som en gammal herrklubb. Alla som utmanar PRO-gänget marginaliseras och moderniseringen lyser med sin frånvaro. I en vanlig förening är valberedningen nyckeln till föreningens utveckling. Inom SBU styrs valberedningen av styrelsen. Lycka till med nyrekryteringen och moderniseringen…!
Protokoll borde väl finnas på SBU’s hemsida snart? Få motioner och därtill av usel kvalitet …
Och nu har trollen även hittat till Båtliv. Borde ha ett forum med inloggning!!!
Så kritik mot sammansättningen av den nya styrelsen är utanför det tillåtna? Verkar vara väldigt högt till tak inom SBU.
" I en vanlig förening är valberedningen nyckeln till föreningens utveckling. Inom SBU styrs valberedningen av styrelsen."
I SBU, som i alla demokratiska föreningar, väljs valberedningen av årsmötet (Båtriksdagen). I det valet deltar inte styrelseledamöterna.
Båtlivets hetaste fråga kvarstår – promillelagen på sjön.
2014 biföll SBU Sörmlands båtförbund att arbeta på att få till den utlovade utvärderingen. 2015 så skickade Peter Myrman Södra Roslagen båtförbund in en kontraproduktiv motion, dvs att den världsunika morallagen ska vara kvar.
Vad gäller nu?
http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/artiklar/item/91-sbukupp
Hej Ola!
Hittar ingen motion från Sörmlands båtförbund 2014 om utvärdering av promillelagen. I år beslöts i demokratisk ordning att utifrån gjord utvärdering av lagen avgöra hur SBU fortsättningsvis ska agera.
Det uttalande som SBU gjorde 2012 gäller fortfarande.
Det vore toppen med både föryngring och mängder med tjejer och kvinnor. Hur gör vi? Har ni villiga kvinnor till styrelserna i våra förbund, så meddela detta. Det är bara båtklubbar och förbund som får nominera kandidater till unionsstyrelsen. Det har funnits ett antal yngre män och kvinnor invalda, men som tvingats sluta p g a arbetsskäl, tyvärr! Tror inte att SBU är särskilt unikt i detta sammanhang. Men vi måste bli bättre på att hitta smarta arbetsmetoder som medger att även betydligt yngre medlemmar hinner jobba ideellt med något som man tycker är kul
@Lars: Och vad sa man 2012?
Hej Lars, stort tack för svaret. Du har rätt, 2012.
Jag får tyvärr signaler via min sajt alltom02promillepasjon.se att krafter försöker verka för att SBU ska lägga ned saken. Bland annat så skriver ju BÅTLIV inte ett knyst om saken längre. SBU´s Peter Karlsson jobbade innan på SWEBOAT och då uttalade sig vara för lagen utan att nämna på vilka sakliga grunder.
Jag har en teori att 3 personer inom SBU och på nyckelpositioner under Gärde försöker underminera frågan där Peter Karlsson är en av dem, Peter Myrman en annan. Den 3e gissar jag mig till kan vara chefsredaktören som svarar mig mycket korthugget. Spekulationer av mig, ja, men jag tror jag har rätt och törs därför sticka ut hakan. och jag har ingen prestige, kan be om ursäkt om jag har fel men hittills har ingen krävt en sådan under alla år jag jobbat med detta.
@Nyfiken.
Jag har en skärmdump, men skriver av vad som sades 2012 Båtriksdagen:
Beslut i korhet.
Onödig promillelag.
SBU´s styrelse ska arbeta vidare för at får en ändring av sjöfyllerilagen till stånd.
Detta beslutade Båtriksdagen efter en motion från Sörmlands Båtförbund.
Båtriksdagen ställde sig bakom detta uttalande:
SBU, samlad i Stockholm till sin årliga Båtriksdag, kräver att regeringen utvärderar följderna av den till sommaren tvår år gamla sjöfyllerilagen, den så kallade 0,2 promillelagen.
SBU har idag 170 000 båtägare som medlemmar över hela Sverige.
Unionen konstaterar i sitt uttalande att den nya lagen uppfattas som integritetskränkande.
SBU anser att lagen ska anpassas till gällande lagar för övriga nordiska länder.
–
I höst ska civilutskottet igen ta upp frågan. I förra CU så var samtliga partier överens, beslutade att ”regeringen ska noga följa frågan”. Men man sade inget om – vilken regering? Det kom ett val och vi fick en ny regering.
Att då SBU’s ”skyltfönster”, tidningen BÅTLIV, ska lägga locket på inför något så viktigt som i höst
säger åtskilligt. SBU inofficiellt verkar ha gjort en U-sväng och därmed följer inte SBU vad man beslutade. Citat” SBU´s styrelse ska arbeta vidare för att få en ändring till stånd…”.
För var syns det arbetet?
detta arbete är verkligen av vikt även när nu Norge nyligen sade nej till den svenska morallagen på basas av svensk dokumentation.
Som SBU-medlem i Stenö Båtklubb skrev jag en debattartikel i Expressen sid 4 – kopiera adressen och klistra in i er sökruta så kan ni komma till sidan, web-adress: http://www.expressen.se/debatt/galet-nykterhetskrav-blockerar-batlivet/ -I artikeln framhåller jag att bl a SBU tillskrivit regeringen och kräver en förändring, – Men nu vid eftersökningar kring vad som beslutades vid Båtriksdagen 2015 så påstår tidningen BÅTLIV att Peter Myrmans motion/Södra Roslagens Båtförbund blev bifallen – men i vilken omfattning tvista de lärde… Myrman upprörs tydligt i motionen över att SBU vill få bort lagen och mildra den. -Vissa jag talar med säger samtidigt att INTE motionen från 2012 -Sörmlands- rivits upp, utan uppfattar att Båtriksdagen 2015 beslutat att SBU vill få lagen ändrad – men inte jobba aktivt med det….vilket är ett märkligt resonemang samtidigt… -Näe sanningen är att krafter inom SBU håller på att lirka och trixa och vill sätta demokratin ur spel inom SBU. Det ser jag dessvärre tecken på just nu… – ganska otäckt. Men nu måste alla Båtförbund informeras om att några SBU-representanter driver en agenda FÖR 0,2-lagen som de absolut inte har mandat för.
DETTA ÄR I GÖRNINGEN KÄRA SBU-are… – MED SVEPANDE "LIVSTILSSNACK" SÅ SKA SLUGT 0,2-FRÅGAN KVÄVAS BORT I INTET… LÄS SAXAT HÄR UR MOTIONEN SOM MYRMAN (Viggbyholms båtklubb) SKRIVIT OCH SOM PÅSTÅS VARA SBU`s NYA ANDA..:
"Vi har flera gånger läst i tidningen Båtliv om att SBU-representanter både på ledarplats och i artiklar och kolumner propagerar för att sjöfyllerilagen är felaktig och att den ska ändras. Utöver det har SBU-representant i februari 2013, alltså två och ett halvt år efter att lagen har trätt i kraft skrivit brev till Regeringskansliet, Statsminister, Justitieminister samt Infrastrukturminister, med en tydlig uppmaning att lagen ska ses över eller rent av ändras.
SBU har ett stort behov av att uppfattas som en seriös och trovärdig part i frågor som rör båtlivet. En sådan position måste förtjänas. Efter regeringsskiftet ligger nykterhetsfolkrörelserna närmare regeringskansliet än på länge och dörren för en förändrad alkohollag måste anses vara stängd och låst för en lång tid framöver.
SBU och dess representanter ska upphöra driva frågan om förändring av alkohollagen".
Jag kan tycka att det börjar bli lite pinsamt att det som båtsverige politiskt mest är kända för är kampen för rätten att dricka på sjön. Det finns många andra frågor som är betydligt viktigare än denna för mig vad det gäller båtar och natur. Så om båtriksdagen bestämt sig för att man tycker att lagen är olycklig, men inte så viktig att man aktivt driver frågan, så stöttar jag dem helhjärtat!
@Adam B. Du förenklar. För oss drabbade av lagen är den närmast en Sharialag. Tala om för mig Adam:
1.Vilket problem ska lagen lösa med alla dessa resurser??
2. Hur stort är det?
3. Och hur?
4. Hur ska öbor efter en öl ta sig någonstans öht?
–
Det finns massor med andra argument. Det är bara att läsa båtorganisationernas skrivelser, besöka båtfolket.se eller min sajt, alltom02promillepasjon.se
STOPP I DEBATTEN
Vi tackar för de debattinlägg som har publicerats hittills i promillefrågan.
Nu sätter vi stopp i debatten tills något konkret nytt har hänt. Vi hoppas att debattörerna respekterar detta.
/Båtlivs redaktion
1: Man skall minska riskerna till sjöss.Och några större resurser handlar det inte om, kostnaden var i stort sett försumbar förra året enligt KBV.
2: Okänt, eftersom ingen för statistik på sjöolyckor på samma sätt som i trafiken.
3: Här vet jag inte vad du syftar på.
4: Med dagens lag så finns det flera alternativ, om man bara vill ta en öl. Här är ett par jag ser lite snabbt:
-Ha en nykter kapten.
-Vänta en stund innan du kör hem.
-Använd en båt under 10 meter/15 knop.
-Ta taxibåt
-Drick hemma på ön.
-Sov över i land.
"Problemet" liknar mycket det som alla de som bor på ensamgårdar i glesbygden har, så det är inget unikt för öbor.
Och jag har läst infon på de länkarna du ger, det som står där faller under det som jag tycker är pinsamt ovan.
Därtill. Skulle man släppa frågan efter allt nedlagt krut så vilka övriga frågor räknar man sig kunna invända emot då?
Politikerna kommer ju uppfatta båtorganisationer som inget att bry sig om. detta är en världsunik lag som saknar motstycke – hundratusentals berörda och invändningar från rättsväsendet och nedåt. Släpp moralsargen.
@Båtred..som avslutning då.
Ser man på, man har rätt ibland – locket ska på av SBU´s tidning och att demokratin gungar betänkligt inom SBU är nu ett knkret faktum. På sätt och vis bra – då fick vi klart för oss att SBU inte arbetar efter sina beslut 2012. Man får inte ens diskutera frågan – så illa är det.
Jag lägger också en slutkommentar: Att SBU inte går i armkrok med båt- och skärgårdsfolket längre visar ett litet axplock av reaktioner jag fått på min artikel i Expressen – Båtfolket känner sig ledsna, besvikna och totalt myndigförklarade:
"Hej Göran! Stor eloge till din artikel och engagemang. Artikeln var jättebra Hälsning Ewa och Stefan" // " Gomorron!! Nu har ja hunnit lästa artikeln.Stressigt på jobbet igår, så då hann ja inte.
Mycket bra skrivet. Det är faktiskt tråkigt att denna lag förstör för den enskilda människan. Vi som klarar av att ta ett glas vin eller två utan att bli en fara för sjötrafiken. Förr tog vi oss ut på vår favorit ö i loftahammar min man o ja, med pick nick (vin, öl) lite god mat och njöt av solnedgången och den härliga naturen vår skärgård bjuder på. Men det går inte längre. Visst kan vi åka dit ändå, men det blir inte riktigt samma känsla. Stor tack för att du orkar kämpa med detta.
Ha det gott! Cissi" // "Superbra!" // "Bra jobbat. läste artikeln imorse" // "Bra skrivet.. // "Jag håller på dig Göran.. Och detta är åt helvete .. Jag har ingen båt… Määähhh 02. det får du av en pralin eller e liter lättöl.. Vad håller dom på med.. Vattnet är ju inte E18 eller E4.. Fattar inte hur dom tänker. Ha en trevlig afton Göran." // "Så jäkla bra Göran håller med till 100% !
Jag vill bara meddela att protokollet i sedvanlig ordning är under färdigställande och justering. Så snart det är underskrivet av alla som ska skriva ut det kommer det vara tillgängligt att läsa på SBUs hemsida.
För min del är saken klar – glasklar.
http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/item/95-sbukupp
Miljövänligt är inte det första man tänker på när man ser en stor lyxyacht. Men faktum är att Taiwanbaserade Kha Shing Enterprises lyckats göra en miljövänlig version av sin senaste yacht, Monte Fino ecHo 85.
Det här är en lyxig longdistansbåt, som lämnar ett ovanligt litet avtryck miljömässigt. För att optimera bränsleförbrukningen och ge kapten mesta bästa kontroll över sin båt har yachten försetts med ett effektivt och synkroniserat framdrivningssystem från Twin Disc.
Teamet hos Humphreys Yacht Design specificerade båten får Cummins QSM 11 dieselmotorer tillsammans med Twin Discs pålitliga QuickShift MGX 5095SC marina transmissioner och ett EC 300 Control System. Detta gör att den 90 ton tunga ecHo 85 to når optimala 12 knops marschfart med väldigt låg bränsleförbrukning.
Med 26,2 m längd är lågfartsmanövreringen särskilt kritisk när vind och tidvatten ligger på. Med ett Express Joystick System (EJS) och proportionerlig hydrauliska bog- och akterpropellrar från Twin Disc rör sig ecHo 85 enligt kaptenens direktiv i alla riktningar. EJS-systemet tillåter fingertoppsmanörar med endast försiktiga knapptryckningar.
Kha Shing Enterprises har använt sig av Twin Disc produkter i många år. Kunderna litar på dem för at tde är tillfärlitliga och det finns service på väldigt många platser. Nyheten på ecHo 85 är att detta är det första projekt där varvet har använt sig av en komplett lösning med Twin Disc.
Monte Fino ecHo 85 är certifierad av Royal Institute of Naval Architects GREEN PLUS, vilket grundar sig på yachtens totala miljöpåverkan. Det omfattar bland annat emissioner, gråvattensutsläpp, isolering och energiåtgång.
Det här är dock ingen spartansk yacht. Inredningen har moderna linjer med valnötsträ och många ljusinsläpp. Yachten har ett skrov som lämpar sig för världsomsegling och en känsla av high-tech i alla tekniska lösningar.
Taiwan-baserade Kha Shing Enterprises har byggt yachter i tre decennier. Allt från högkvalitets lyxyachter till långfärdsyachter, Den exklusiva serien Monte Fino omfattar modeller på 19–37 m.
Info: www.khashing.com.tw
Kommentarer
Får väl pissa rätt i sjön istället!
Otäck herre denne Sten Persson. Angivar och kontrollsystem. Den klubben vill man inte vara medlem i ….