nyhetstest

Den tropiska cyklonen Pam har fått katastrofala följder i Stilla Havet. Ovädret har också försenat starten av den femte delsträckan i Volvo Ocean Race i Auckland men tävlingsledningen har nu bestämt att startskottet kommer att gå i morgon tisdag klockan 21.00 svensk tid.

Den tropiska cyklonen Pam har orsakat stor förödelse i södra Stilla Havet med vindar på upp till 270 km/h. Den räknas nu som en av de värsta cyklonerna som drabbat området och flera dödsfall har rapporterats i östaten Vanuatu där 90 procent av bostäderna i huvudstaden Port Vila förstörts eller skadats.

I Auckland, där båtarna i Volvo Ocean Race befinner sig, har cyklonen inte slagit till lika hårt som det först var väntat. Vindstyrkan kulminerade i staden igår och den femte etappen var från början planerad att starta under natten till söndag men flyttades på grund av cyklonen. Tävlingsledningen meddelar nu att startskottet kommer att gå klockan 21.00 imorgon tisdag (onsdag 18 mars kl. 09.00 lokal tid).

– Vi ser att vädersystemet är stort och att det inte rört sig mycket, säger Volvo Ocean Race VD Knut Frostad. Att starta tidigare hade inneburit att båtarna snabbt hamnat i vindar på 20 m/sek och väldigt hög sjö. Om man frågar seglarna är de flesta av dem mer oroade för vågorna än för vinden.

– Vi startar nu vid en tidpunkt där det kommer att vara svagare vind när vi lämnar Nya Zeeland men lagen kommer ändå att sticka ner i Södra Oceanen även om de slipper de värsta vågorna, säger Frostad och betonar hur allvarlig situationen varit hittills.

– En cyklon som dödat flera människor och orsakat en total katastrof på öar norr om Nya Zeeland är inte bara ett vädersystem. Vad vi talar om är en naturkatastrof och som tävlingsarrangör skulle jag aldrig kunna överväga att starta i en sådan cyklon.

Dongfeng Race Teams svenska vaktkapten Martin Strömberg tycker att tävlingen fattade rätt beslut när de sköt upp etappen.

– Om vi hade varit ute på havet hade vi kunnat välja en väg runt ovädret men nu tillät det oss inte att komma iväg eftersom det var i vägen. Det var bra både för oss seglare och för våra båtar att starten flyttades, säger Martin Strömberg.

Delsträckan från Auckland, runt Kap Horn till Itajaí är den längsta delsträckan i Volvo Ocean Race och räknas också som den mest utmanande etappen för seglarna med tuffa förhållanden i Södra ishavet. Målgången i Itajaí är beräknad till 3–7 april.

Team SCA är det första damlaget som har tagit sig an att genomföra det fruktade Volvo Ocean Race. Seglingen avgår från Auckland-Itajaí och avslutas i södra Brasilien, ett 20 dagar långt äventyr med utmaningar som knivskarpa Antarktiska vindar, gigantiska isblock och migrerande valar.

Tjejerna är utrustade med Helly Hansens Aegir Ocean Dry Suit och Boot Gaiter, en överlevnads dräkt och stövlar speciellt framtagen för att klara av alla utmaningar och väderkomplikationer som råder ute till havs. Dräkten kommer vara en avgörande faktor för tjejerna när de ska stå emot de hårda förhållandena.

Paradprodukten är Aegir Ocean Dry Suit, en extremt avancerad och skyddande heldräkt som är både vattentät och andas. Dräkten är försedd med noga utvalda material av Helly Hansen® professional-material som är utformade för att klara av de tuffa väderförhållandena som råder ute till havs. Dräkten är utrustad med en fleecefodrad krage och en justerbar huva med tydliga reflexer för att ge ett maximalt skydd mot kyla och synlighet ute till havs.

För ett maximalt skydd, kompletteras heldräkten med Aegir Ocean Boot Gaiter, en knähög stövel framtagen för professionella seglare. Med dessa får seglarna det ultimata väderskydd, grepp, isolering och komfor som krävs för att hålla sig torr om fötterna. Stövlarna är helt vattentäta och utrustade med en skyddande slitstark damask. Sulan är tillverkad av Helly Grip gummi som gör den både flexibel och extremt grepp-vänlig på hala däck.

Denna BWA Sport 28 GTc från Italien är en snabb RIB på 8,45 m. Hon är den största båten i företagets Sport series och kan utrustas med upp till 400 hk.

Båten är tänkt som tender, men kan fås i olika varianter och även med olika färgsättningarna på tuberna. Däcket är dock detsamma oavsett yttre design.

Som syns på bilderna har båten ett stort för- och soldäck, styrpulpet och en aktersoffa. Hon har också en rejäl badplattform som sträcker sig akter om motorn på båda sidor.

I fören kan man montera ett bord, men det mest intressanta varma sommardagar är att båten har plats för två stora soldäck, ett i fören och ett i aktern.

Båten kan utrustas med en toalett och även med dusch.

Sport 28 GTc är designad för att bära en eller två motorer med upp till 400 hk effekt. Med en 250 hk utombordare är lägsta planingsfart 12 knop med en förbrukning på cirka 0,8 Nm/lit upp till 24 knop. Max marschfart är 30 knop och toppfarten 40 knop.

Tekniska data
Längd ö a: 8.45 m
Bredd: 3.30 m
Tubdiameter: 65 cm
Tubmaterial: Hypalon-neoprene Orca 1670 dtex
Vikt: 1 730 kg
Bränsle: 365 liter
Motor max: 400 hk
personer: 20
CE-klass: B
Info: www.bwa.it

Den andra upplagan av Rolex Swan Cup Caribbean bjöd på fyra dagars fantastisk segling i British Virgin Islands. Här är de bästa bilderna från regattan.

21 Swanyachter deltog i Rolex Swan Cup Caribbean 2015 i de läckert blå och varma vattnen. De båtar som dominerade redan från start var Swan 80 Selene (CAY) och James Blakemores Swan 53 Music (GBR). Det var också de yachterna (stora bilden) som segrade i respektive klasser.

Den svenska oljemiljardären Lukas Lundins nya yacht har fått mycket uppmärksamhet de senaste dagarna. Båtliv skrev om yachten redan i början av året med tonvikt på att detta är världens första superyacht med hybriddrift.

Den 83,50 m långa yachten Savannah, byggd av superyachtspecialisten Feadship, har utrustats med en miljövänlig drift i form av dieselmotor, tre generatorer, batterier, propeller, azimutpropellrar och ett strömlinjeformat skrov. Det ger en bränsleförbrukning på 30 procent jämfört med konventionell drift tack vare systemets elektromekaniska framdrift.

Ytterligare miljöeffekter har uppnåtts genom en ”flytande” överbyggnad, en speciell konstruktion av de yttre utrymmena akteröver och en hel del annat.

Savannah är inspirerad av ett projekt från Feadship 2010, Feadship Future Concept Breathe. Savannah har byggts på ett sätt som ska kunna visa hur långt båtvarv kan gå med dagens teknik för att få även superyachter renare och mer miljövänliga.

Savannah har bland annat en dynamisk skrovform och använder sig av en relativt lågvarvig diesel från Wärtsilä i stället för två högvarviga motorer. Hon har vidare en mycket stor, singelmonterad propeller med axeln monterad mitt i båtens längdriktning och tre generatoraggregat.

Savannah har mycket stora utrymmen ombord. Det behövs på en yacht i den här klassen med en 26 personer stark besättning.

Batterierna ombord är av typen Litiumjon med kapacitet på 1 miljon Watt.

Tekniska specifikationer
Längd: 83,50 m 273’11”
Bredd: 12,50 m 41’
Djupgående: 3,95 m 12’12”
Bränsle: 150 000 liter 39 626 US Gallons
Vatten: 40 000 liter 10 567 US Gallons
Design:
Naval Architect: Feadship De Voogt Naval Architects
Exterior styling: CG Design / Feadship De Voogt Naval Architects
Interior design: CG Design
Kraft och motorer:
Huvudmaskin: 1x Wärtsilä 9L20 4stroke@1800kW @1000 rpm
Generatorer: 1x Caterpillar C32 & 2x Caterpillar C18
Batterier: Corvus 1000 kWh Li-ion
Boutrymmen:
Ägaren: Två personer i ”owner’s stateroom”
Gäster: Tio gäster i fyra stora kabiner och en VIP-kabin
Besättning: 26 personer
Utrustning: 2x 9,00m tenders, 1x 15’ tender, wave runners, etc.

Team SCA, med Onboard Reportern Anna-Lena Elled ombord, vann nattens In-Port Race i Auckland, Nya Zeeland. Svenskbåten tog en tidig ledning och är nu det enda lag som lyckats vinna två hamnrace i Volvo Ocean Race 2014-15.

– Vi är väldigt glada, ’City of Sails’ var en fantastisk arena för oss idag, säger Team SCA:s brittiska skeppare Sam Davies.

In-Port Racet avgjordes under natten (svensk tid) i lätta vindar och följdes av mängder av åskådarbåtar i den seglingstokiga staden Auckland.

Team SCA var trea efter starten men seglade snabbt om Dongfeng Race Team och MAPFRE under det första benet. De lyckades behärska den byiga vinden bäst och även om nederländska Team Brunel utmanade under den andra halvan av racet kunde SCA behålla sitt övertag fram till målet.

– Det var riktigt svårt och det lärde vi oss under träningarna här i Auckland. Men vi hade väldigt bra teamwork, bra taktik och allt fungerade perfekt ombord på Team SCA idag, säger Davies.

Segern är Team SCA:s största framgång sedan de vann In-Port Racet i Abu Dhabi i januari och nu klättrar de upp till tredje plats i tabellen för Volvo Ocean Race In-Port Series.

Totalledaren i Volvo Ocean Race, Abu Dhabi Ocean Racing, fick en dålig start på nattens race och förlorade en jämn spurt mot Team Alvimedica som tog femteplatsen medan Abu Dhabi slutade sist. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team fick nöja sig med fjärde plats.

Den femte delsträckan i Volvo Ocean Race, från Auckland till Itajaí, var planerad att inledas i natt men på grund av en mycket kraftfull cyklon som är på väg mot Nya Zeeland har starten skjutits upp till tidigast tisdag 17 mars. Mer information om etappstarten kommer det närmsta dygnet.

Alla In-Port Race utgör en egen tävling, Volvo Ocean Race In-Port Series, med en poängställning som är separat från havsetapperna. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Om flera lag skulle sluta på samma poäng i den i den stora Volvo Ocean Race-tabellen efter den sista etappen kommer ställningen avgöras utifrån vem som lyckats bäst i In-Port-serien.

Team SCA tog en övertygande seger i in port-racet i Auckland tidigt på lördagsmorgonen svensk tid efter att ha varit i ledningen i princip från start till mål. Därmed är den svenska tjejbåten först med två segrar (Abu Dhabi och Auckland) i Volvo Ocean Race in port-tävling.

– Den här vinsten är jätteviktig. Den ger oss massor av energi när vi nu får vänta några dagar innan vi ska ge oss ut på Södra Oceanen i den tuffaste av alla etapper. Men vi tar oss an den utmaningen med ett bra självförtroende och en stark positiv känsla, säger svenska Anna-Lena Elled.

Med holländska Carolijn Brouwer vid rodret och amerikanskan Sally Barkow som skötte taktiken var SCA tredje båt över startlinjen. Men det var svenskbåten som behärskade de lätta byiga vindarna inne i Aucklands hamn allra bäst. Ganska snart efter starten var de i ledningen – en ledning som de sedan behöll och i mål var de 20 sekunder före Brunel.

Starten av etapp fem av Volvo Ocean Race är uppskjuten från söndagen till tidigast på tisdag 17 mars, på grund av den tropiska cyklonen ”Pam” där man mätt upp vindstyrkor på cirka 55 m/sek, motsvarande runt 200 km/h. Cyklonen beräknas nå Nya Zeeland senare under lördagen.

– Det är en spännande etapp med allt som Södra Oceanen har att bjuda på. Jag har aldrig seglat runt Kap Horn så jag frågade vår coach, Joca, vad han tyckte var det bästa med den här etappen. Han svarade; “Att gå iland i Itajai”. Det säger en del. Det kommer bli både blött och kallt, säger Anna-Lena.

Etapp fem, av Volvo Ocean Race seglas från Auckland, Nya Zeeland, runt Kap Horn och upp till Itajai i Brasilien. Det är en sträcka på 6 776 Nm (12 550 km). Båtarna beräknas komma till Itajai 3–7 april.

Foto: Rick Tomlinson/Team SCA.

Info: www.teamsca.com

Svenska myFC och telekomoperatören 3 har tecknat ett distributionsavtal som innebär ett strategiskt samarbete för myFCs nya bränslecellsladdare som premiärvisas under Mobile World Congress i Barcelona den 2e mars.

Företagen har under hösten 2014 haft ett samarbete som har inneburit att man betatestat nya laddarkoncept med utvalda mobilkunder hos 3 Sverige.

Den nya laddaren JAQ är betydligt mindre och lättare än tidigare modeller och är p g a sin användarvänlighet och attraktiva pris anpassad för en massmarknad. Den innebär ett miljövänligt och innovativt nytt sätt att ladda där elektricitet skapas ögonblickligen när ett slimmat engångskort sätts in i laddaren. Ingen förladdning eller återuppladdning i ett eluttag behövs.

Laddaren kommer att lanseras i 3s sortiment under Q4 2015.

”Vi är en operatör i framkant så det känns väldigt kul och samtidigt naturligt att vara första operatören i världen som tar in och säljer myFCs nya laddare JAQ”, säger Ville Lejon-Avrin, Product Manager Accessories på 3 Sverige.

”Det är oerhört roligt att våra betatester resulterar i detta och jag är mycket glad över att en innovativ svensk operatör kommer att vara en av våra allra första samarbetspartners i världen. Problemet med att kunna ladda sina mobiler på språng blir bara större och även om vi självklart har ett mycket stort intresse av ny teknik, så är det allra viktigaste för oss att veta att vi har hittat ett sätt att lösa ett stort problem hos användaren”, säger Björn Westerholm, CEO myFC.

Bilsport Performance & Custom Motor Show i Jönköping lockar alltid runt 70 000 motorentusiaster till Jönköping. Årets upplaga av den traditionella påskmässan ser ut att bli något alldeles extra. Extremt ombyggda fordon från hela elva länder visas upp i Elmias rymliga mässhallar 3-6 april.

Dessutom bjuds det på spektakulära utomhusshower med rally- och rallycrossvärldsmästaren Petter Solberg som det stora dragplåstret.

Rekordmånga länder finns representerade på årets påskmässa i Jönköping, den 45:e i ordningen sedan starten 1971. Förutom Sverige är det fordon från Tyskland, England, Norge, Danmark, Nederländerna, Finland, Österrike, Australien, Kanada och USA.

För första gången någonsin kan besökarna njuta av ett bygge från Australien. Det handlar om en fräck hot rod som vunnit allt som går att vinna ”down under”. Sedan skeppades bilen över till USA där framgångarna fortsatte och nu kommer alltså Ford Roadstern till Jönköping.

Nästan lika långväga och minst lika sevärd är en ilsket gul Buick Riviera -64 från Kanada. Byggherren Jean François Launier har lagt över 20.000 timmar på bilen som drivs av en V8 med dubbelturbo på 784 hk. Förra året belönades ”Rivision” med ”Don Ridler Award”, det mest prestigefyllda bilbyggarpriset som går att vinna i hela Nordamerika.

Nordic Trophy är motsvarande utmärkelse på lastbilssidan och där heter den regerande mästaren Mika Auvinen från Finland. Hans senaste skapelse är en motivlackad Mercedes Actros. Storleken, lacken och finishen gör ”Highway Hero” till en garanterad publikfavorit.

Omåttligt populär är också en före detta postbil. VW Fridolin var Tysklands motsvarighet till svenska Tjorven och i originalskick absolut ingen skönhet. Men radikalt ombyggd och försedd med en 6-liters W12-motor förvandlas den fula ankungen till en publikfriande tekniksvan.

Hästkrafter i överflöd och massor av action blir det också på utomhusarenan. Den omtalade Terrortraktorn, extremsport- och underhållningsgruppen Rackartygarna, driftinguppvisning och med dubble världsmästaren Petter Solbergs makalösa sladdshow som påskhelgens höjdpunkt på Elmia.

Bildtexter
1. J.F. Launier från Kanada har lagt över 20.000 timmar på sin Buick Riviera -64. ”Rivision” vann det prestigefyllda Ridler Award 2014 på Detroit Autorama och nu kommer JF Kustoms superbygge till Elmia i påsk.

2. En av de mest omtalade bilarna i Europa ägs av Ruud Janssen från Nederländerna. Hans Volkswagen Type 147 Fridolin tjänstgjorde som postbil i Tyskland 1963-1972. Bilen har fått rörramschassi, karossen är totalrenoverad och motorn är bytt till en W12:a.

3. Från Australien kommer David Martins Boydster II. Byggd ”down under” med kaross från Boyd Coddington och design av Chip Foose.

4. Europas starkast lysande stjärna inom lastbilscustom just nu, Mika Auvinen från Helsingfors, ställer ut sin fantastiska Mercedes Actros ”Highway Hero” i hall D.

I dag 13 mars sänder SVT/ABC ett inslag om Nynäshamns Segelsällskaps 100-årsfirande. Bland annat intervjuas systrarna och tillika NSS-profilerna Ebon Gladh och May Johansson som båda är i 90-årsåldern.

ABC-inslaget är 4 minuter och 20 sekunder(= deras längsta inslag) och sänds kl. 19:15

OBS: ABC-inslaget om NSS finns även på SVT PLAY från och med i dag på morgonen.

Bild: Ebon och May, systrar och NSS-profiler. Foto: Privat.

Snart går starten för den tuffaste delsträckan i Volvo Ocean Race, Leg 5. Exakt när startskottet går är inte klart än, det beror på väderutsikterna och den annalkande cyklonen.

Starten för Leg 5 har redan skjutits upp minst två dagar och båtarna kommer därmed iväg tidigast på tisdag. För flera i besättningen på Team SCA blir det första gången de seglar i Södra Oceanen.

Med en tropisk cyklon med vindar på över 40 knop och upp till 15 m höga vågor vid Kap Horn kan det bli en riktigt rafflande historia.

Sophie Ciszek (AUS) är åter med ombord på Team SCA. Hon har missat två delsträckor på grund av en ryggskada och har nu rehabiliterats i två månader. Sophie är nu beredd att segla igen som en av rorsmännen ombord.

Leg 5 sträcker sig 6 776 Nm från Auckland till Itajai i Brasilien.

Här är Team SCA:s besättning för InPort Race:
Carolijn Brouwer (NED); Sally Barkow (USA); Dee Caffari (GBR); Sophie Ciszek (AUS); Sam Davies (GBR); Abby Ehler (GBR); Libby Greenhalgh (GBR); Stacey Jackson (AUS); Annie Lush (GBR); Elodie Mettraux (SUI); Liz Wardley (AUS).
Anna-Lena Elled (SWE) OnBoard Reporter

Leg Five Crew List
Carolijn Brouwer (NED); Dee Caffari (GBR); Sophie Ciszek (AUS); Sam Davies (GBR); Abby Ehler (GBR); Libby Greenhalgh (GBR); Sara Hastreiter (USA), Stacey Jackson (AUS); Annie Lush (GBR); Elodie Mettraux (SUI); Liz Wardley (AUS).
Anna-Lena Elled (SWE) OnBoard Reporter

Testförare hos lyxbåtstillverkaren Sunseeker. Skulle det kunna vara något? Sunseeker International erbjuder detta drömjobb för rätt kandidat som vill bli en Superyacht Yard Captain.

Den som söker jobbet kommer att genomgå daglig träning och testning ombord på Sunseekers fantastiska serie av lyxiga motorbåtar upp till 155 fot (47 m). Personen kommer också att få arbeta med företagets kunder.

Från Sunseekers varv i Poole på den engelska sydkusten kommer den nya kaptenen att få lära sig vilka värden som har fört Sunseeker till sin position som ett av världens mest välkända prestigemärken när det gäller yachter upp till cirka 50 m.

De modeller som är aktuella att testköra är bland annat 28 Metre Yacht och 116 Sport Yacht plus kommande yachtmodeller som 131 Yacht, som lanseras senare i år, och den ikoniska 155 Yacht – den mycket sofistikerade och största yacht som Sunseeker någonsin har byggt.

– Det här är ett tillfälle som bara kommer en gång i livet, säger Sunseekers personalchef, Sian Thomas.

– Eftersom vi fortsätter att utveckla vår serie med nya modeller och allt större superyachter kommer vår nya Superyacht Yard Captain att bli en integrerad del av vårt eget team.

Info: www.sunseeker.com/en/recruitment

Den tropiska cyklonen ”Pam” har tillfälligt stoppat Team SCA och de andra båtarna i Volvo Ocean Race. Söndagens start av etapp fem är uppskjuten till tidigast på tisdag. Då är det tänkt att båtarna ska segla från Auckland, Nya Zeeland, runt Kap Horn och upp till Itajai i Brasilien.

På den svenska tjejbåten Team SCA gör svenska Anna-Lena Elled sin andra etapp i tävling. Tillbaka ombord är också Sophie Ciszek som skadade ryggen på andra etappen, men efter två månader av rehab träning är hon nu med igen.

Ute till havs har man mätt upp vindstyrkor på cirka 55 m/s eller runt 200 km/h. Cyklonen ”Pam” hade varit på kollisionskurs med båtarna strax efter söndagens start – om båtarna hade släppts iväg som planerat på söndag eftermiddag. Men så blir det alltså inte.

Däremot kommer lördagens in port-race att köras som planerat med start kl 14, lokal tid.

– Den här cyklonen har verkligen tajmat den planerade starten väl. Nu får vi vänta ett par dygn och se vad som händer. Men jag tycker det känns spännande. De första dygnen kommer nog mest att handla om att inte köra sönder båt och besättning, säger Anna-Lena och fortsätter:

– Det är en spännande etapp med allt som Södra Oceanen har att bjuda på. Jag har aldrig seglat runt Kap Horn så jag frågade vår coach, Joca, vad han tyckte var det bästa med den här etappen. Han svar var; “Att gå iland i Itajai”. Det säger en del. Det kommer bli både blött och kallt…

Den senaste etappen, från Sanya i Kina till Auckland på Nya Zeeland blev den jämnaste etappen i tävlingens 43-åriga historia då det skilde endast åtta minuter mellan de tre första båtarna. Och Team SCA, som kom in som sjätte och sista båt, var endast sju timmar efter segrande Mapfre – efter tre veckors kappsegling.

De som seglar femte etappen ombord på Team SCA är: Carolijn Brouwer, Nederländerna; Dee Caffari, Storbritannien, Sophie Ciszek, Australien, Sam Davies, Storbritannien, Abby Ehler, Storbritannien, Libby Greenhalgh, Storbritannien, Sara Hastreiter, USA, Stacey Jackson, Australien, Annie Lush, Storbritannien, Elodie Mettraux, Schweiz, Liz Wardley, Australien, Anna-Lena Elled, Sverige (OnBoard Reporter).

Foto: Rick Tomlinson/Team SCA.

Info: www.teamsca.com.

Starten för den femte etappen i Volvo Ocean Race till Itajaí, Brasilien, har skjutits upp minst 24 timmar på grund av att en potentiell supercyklon hotar starten i Auckland (bilden), Nya Zeeland.

– Den tropiska cyklonen Pam har haft vindar på 200 km/h och kan bli starkare närmare Nya Zeeland
– Volvo Ocean Race-båtarna kan tidigast lämna Auckland klockan 02.00 svensk tid under natten till måndag
– New Zealand Herald In-Port Race i Auckland startar som planerat på lördag klockan 0200 svensk tid

De sex båtarna i Volvo Ocean Race skulle enligt planen lämna Auckland och gett sig iväg på tävlingens längsta etapp (6 776 sjömil) klockan 02.00 svensk tid natten till söndag den 15 mars (14.00 lokal tid). Men med prognoser som varnar för att en kategori 5-cyklon kan slå till i området har tävlingsledningen beslutat att etappstarten skjuts upp minst 24 timmar. Därför kan startskottet gå tidigast 02.00 svensk tid under natten till måndag den 16 mars (måndag 14.00 lokal tid i Nya Zeeland).

– Säkerheten går först, säger Volvo Ocean Race VD Knut Frostad. Vi tar detta beslut eftersom vi ännu inte vet vilken väg den tropiska cyklonen kommer att ta. Den är ovanligt stor och den ligger helt enkelt i vägen för våra seglare.

Den tropiska cyklonen, som har fått namnet Pam och redan har haft vindar på 200 km/h, befinner sig nu norr om Nya Zeeland. Den senaste prognosen säger att den kan bli ännu starkare när den rör sig söderut och även om vädersystemet missar Nya Zeeland kan det skapa stora vågor och orsaka stora problem för båtarna på havet.

– Vårt största bekymmer är sjön snarare än vinden, säger Frostad. Båtarna klarar av mycket vind men det kommer att vara väldigt stora vågor längst hela den Nya Zeeländska kusten och inga ställen att gömma sig på.

– Vi kommer inte att låta båtarna lämna Auckland före 14.00 lokal tid på måndag men det kan också blir senare. Det beror på hur den tropiska cyklonen rör sig.

New Zealand Herald In-Port Race startar fortfarande som planerat klockan 02.00 svensk tid under natten till lördag 14 mars. Prognosen säger att detta korta sprintrace i Auckland kommer att avgöras i perfekta speglingsförhållanden med solsken och vind på 10 m/sek.

Här kan du följa inport race live:
https://www.youtube.com/watch?v=VeXnn18vZRA

Flera klassiska Rivabåtar ska säljas hos Sotheby’s Villa Erba. Det är båtar som har ägts av kändisar som kungafamiljen i Qatar och Brigitte Bardot.

Bland båtarna märks särskilt de här skönheterna:
• 1959 Riva Super Florida känd under namnet ”Nounours” och tidigare ägd av Brigitte Bardot. Båten bjuds ut till försäljning vid RM Sotheby’s Villa Erba auktion 23 maj vid Comosjön i Italien.
• 1975 Riva Aquarama Special känd under namnet ”Shahee” och tidigare ägd av Sheikh Hamad-al-Thani, Emir of Qatar.

På senare år har RM Sotheby’s erbjudit flera speciella Riva motorbåtar tillsammans med klassiska bilar vid sina auktioner. Bland båtarna finns flera världskända och unika pärlor. Den kommande försäljningen är en del av Concorso d’Eleganza Villa d’Este vid Comosjön.

Konstruerade av Carlo Riva vid hans Lake Iseo varv är Riva bland världens mest kända motorbåtar, trots att produktionen är ganska liten. Företaget har dock lyckats hålla upp en speciell image och stil som alla andra vill följa efter.

Båten ”Nounours” är en 1959 Riva Super Florida, skrov nummer 341. Båten köptes en gång av filmregissören och tidigare maken till filmstjärnan Brigitte Bardot, Roger Vadim, vid Monaco Boat Service 1959. Den skänktes senare av Vadim till Bardot som behöll den vid sin berämda villa i St. Tropez, ”La Madrague”.

Bardot använde ofta båten under det tidiga 60-talet. Därefter såldes den till en välkänd restaurang i St. Tropez. Båten bytte ägare igen 1996 och har på senare år renoverats hos en specialist.

Säljarna räknar med att få in 80 000–120 000 Euro för båten.

Ytterligare en elegant båt som säljs av RM Sotheby’s Villa Erba är en Riva Aquarama Special känd under namnet ”Shaheen”. Byggd 1976 med skrov nummer 652 såldes båten som ny av Rivavarvet i Sarnico till Sheikh Hamad-al-Thani, Emir of Qatar.

Båten är en Series II Aquarama Special försedd med två stycken V-8 Riva 350 motorer. Båten har legat i Schweiz i alla år och renoverades av RAM Sarnico 2003–2005 Säljarna räknar med att få in 350 000–500 000 Euro för båten.

Info: www.rmauctions.com.

Ett alltmer försurat hav till följd av människans aktiviteter har blivit ett allvarligt hot mot många arter. Nu visar nya studier att vissa marina arter kan anpassa sig till havsförsurningen – men bara under särskilda omständigheter.

De små hoppkräftorna Pseudocalanus acuspes har stor betydelse som föda för fisklarver i Norra ishavet och Nordatlanten. När lagren av hoppkräftor sjunker så minskar också fiskbeståndet.
Studie över flera generationer
Forskarna Sam Dupont vid Göteborgs universitet och Peter Thor vid Norsk Polarinstitutt har genomfört ett antal experiment med hoppkräftor för att bedöma hur känsliga de är för havsförsurning.
Tidigare publicerade studier har visat att många marina arter har problem med att klara havsförsurningen. Men undersökningarna har då pågått bara under ett par veckor och väldigt få studier har undersökt om djuren kan anpassa sig genom naturligt urval.
Den nya forskningsstudien är unik eftersom den fokuserar på hoppkräftans anpassning efter två generationer och under olika grader av havsförsurning. (En generation för hoppkräftorna varar cirka 60 dagar.)
Anpassar sig under vissa villkor
Resultaten visar att hoppkräftor kan anpassa sig till havsförsurningen. Men hoppkräftorna anpassar sig först vid extrem försurning och när pH, som är ett mått på havsvattnets surhetsgrad, avviker från nuvarande säsongsvariationer. Under måttlig havsförsurning kunde forskarna inte se någon anpassning alls.
– Vår forskning belyser behovet av att se över hur vi definierar” kontroll “och” framtida “scenarier”. Det är viktigt att tänka på den naturliga variationen om du inte vill underskatta eller överskatta effekterna, säger Sam Dupont, forskare vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.
Anpassningen inte utan kostnad
Den nya studien visar också att anpassningen till havsförsurningen kostar. Hoppkräftorna som utsattes för havsförsurning fick en minskning av äggproduktionen med 29 procent. En minskning med närmare en tredjedel av hoppkräftorna kan få allvarliga konsekvenser för framtida fiskproduktion.
– Fisken kan förlora en stor del av en av sina viktigaste födokällor under larvstadiet. Men lyckas vi minska utsläppen och därmed minska havsförsurningen, skulle vi kunna behålla de populationer av hoppkräftan som finns idag, säger Peter Thor, vid Norsk Polarinstitutt.
Forskningsresultaten har publicerats i den vetenskapliga tidskriften “Global Change Biology”.

Länk>> http://onlinelibrary.wiley.com/advanced/search/results

Snabbväxande sjöpungar som odlas i havet kan användas för att producera biogas. Konceptet som utvecklats av IVL-forskaren Fredrik Norén ska nu testas i ett nystartat forskningsprojekt som får 23 miljoner i stöd från Energimyndigheten och EU.

– Idén fick jag för några år sedan när ett avfallsbolag sökte efter mer substrat till en planerad samrötningsanläggning. Jag insåg att en storskalig odling av sjöpung för biogasproduktion också skulle kunna göra havet renare – en mycket attraktiv effekt, inte minst för oss marinbiologer, säger Fredrik Norén, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Konceptet bygger på redan etablerad teknik för att odla musslor. Rätt hanterat kan man få de naturligt förekommande och snabbväxande sjöpungarna att växa på odlingsband nedsänkta i havet. Sjöpungar får precis som blåmusslor sin näring genom att filtrera stora mängder vatten från plankton och bakterier, vilket gör att kväve och fosfor tas upp ur havet när man skördar. Tillväxthastigheten är cirka två centimeter per månad varför det snabbt uppstår en betydande biomassa. Efter biogasrötningen fungerar biomassan bra som ekologiskt gödsel.

– Idén att odla sjöpungar är spännande då produktionspotentialen per hektar är mycket hög samtidigt som biomassan passar bra för storskalig hantering vid en biogasanläggning, säger Kalle Svensson, handläggare vid Energimyndigheten som satsar 23 miljoner på projektet genom ett initiativ från Europeiska institutet för innovation och teknik, KIC Innoenergy.

Projektet leds av företaget Marin Biogas och utförs tillsammans med bland andra Scanfjord i Mollösund, som under en treårsperiod kommer att odla och skörda sjöpungar för leverans till Eons rötningsanläggning i Falkenberg. IVL Svenska Miljöinstitutet ansvarar för forsknings- och utvärderingsaktiviteter. Ett av projektmålen är att undersöka om tekniken fungerar i Östersjön.

– Vi är oerhört glada för att vi kan köra igång detta demonstrations- och utvecklingsprojekt. Sjöpungar är en hittills outnyttjad förnyelsebar resurs och det här projektet kommer att visa på idéns alla möjligheter, säger Olle Stenberg, vd för Marin Biogas.

Totalt satsas det nu 23 Mkr över tre år från Energimyndigheten och EU ( KIC InnoEnergy ) på att öka produktionen av biogas utifrån en hittills outnyttjad förnyelsebar resurs från havet. Projektet leds av företaget Marin Biogas, vars metod att öka produktionspotentialen för biogas, samtidigt medför en kraftfull minskning av övergödningen i havet.

– Idén att odla sjöpung är spännande då produktionspotentialen per hektar är mycket hög samtidigt som biomassan passar bra för storskalig hantering vid en biogasanläggning, säger handläggare Kalle Svensson vid Energimyndigheten.

Konceptet bygger på etablerad teknik för att odla musslor. Rätt hanterat kan man få den naturligt förekommande och snabbväxande organismen Ciona intestinalis ( sv. ”sjöpung” ) att växa på odlingsband nedsänkta i havet. Sjöpungar får sin näring genom att filtrera stora mängder vatten från plankton och bakterier, som den likt blåmusslor använder som föda.

– Det finns stora möjligheter att producera biomassa i havet, exempelvis för energiframställning. För att utnyttja dessa möjligheter måste hållbara produktionssystem tas fram som inte kommer i konflikt med andra intressen, exempelvis livsmedelsproduktion. Vi hoppas att odlingen av sjöpung kan uppfylla dessa krav, säger tf enhetschef Åsa Karlsson vid Energimyndigheten.

Konceptet har utvecklats av Fredrik Norén, grundare till företaget Marin Biogas.

– Idén fick jag år 2009 när avfallsbolaget RAMBO i Uddevalla sökte efter mer substrat till en planerad samrötningsanläggning. Jag insåg att en storskalig odling av sjöpung för biogasproduktion också skulle kunna göra havet renare – en mycket attraktiv effekt, inte minst för oss marinbiologer, säger Fredrik.

Projektet startas nu och leds av företaget Marin Biogas och utförs tillsammans med bl.a. E.ON, IVL Svenska Miljöinstitutet och Scanfjord i Mollösund, som under en treårsperiod kommer att odla och skörda sjöpung för leverans till E.ONs rötningsanläggning i Falkenberg. IVL ansvarar för forsknings- och utvärderingsaktiviteter. Engage Technology Ventures bidrar med att utveckla planer för en europeisk expansion av verksamheten.

-Vi är oerhört glada för att vi kan köra igång detta demonstrations- och utvecklingsprojekt. Vi kommer att kunna visa på idéns alla möjligheter. Satsningen gör det möjligt för oss att bli en bra leverantör till biogasanläggningar som vill öka produktionen och är i behov av nytt substrat för rötning, säger Olle Stenberg, VD för Marin Biogas.

Faktaruta

Sjöpung (Ciona intestinalis) är ett ryggsträngsdjur som tillhör manteldjuren. Sjöpungar växer naturligt i salta vatten, har en stor förmåga att bygga upp biomassa och saknar blåmusslans hårda skal. De lever på att filtrera plankton och bakterier ur vattenmassan och kan odlas med samma odlingsteknik som används inom musselodling sedan slutet av sjuttiotalet. Tillväxthastigheten är cirka 2 cm per månad varför det relativt snabbt uppstår en betydande biomassa.

Samsung breddar nu serien Xcover i och med lanseringen av Galaxy Xcover 3. Den nya modellen är anpassad för dem som arbetar i tuffare miljöer, och som vill försäkra sig om lång batteritid, bra uppkoppling med stöd för 4G samt vatten- och dammtålighet. Den nya modellen har dessutom fördubblad lagringskapacitet jämfört med föregångaren Galaxy Xcover 2.

Pressmeddelande:

Galaxy Xcover 3 är tålig utan att göra avkall på prestanda eller utseende. Den har ett ruggat men samtidigt tunt och stilfullt format och dess ergonomiska form gör den lätt att greppa och använda även med handskar. Skärmens storlek har ökat från 4,0 till 4,5 tum jämfört med Galaxy Xcover 2, vilket underlättar navigering och textinmatning. Telefonen är vattentålig ner till 1 meter i 30 minuter och helt dammtät, enligt klassificeringen IP67. Den är även certifierad enligt MIL-STD 810G.

Galaxy Xcover 3 har utrustats med ett kraftfullt batteri som räcker länge. Batteritiden kan också förlängas ytterligare med Ultraenergi-sparläget, i vilket 10% räcker till hela 24 timmars standby-tid för att minska risken att batteriet tar slut ute på fältet eller när laddningsmöjligheter saknas.

Ett säkert val
Galaxy Xcover 3 är byggd för säkerhet och utrustad med Samsung KNOX (med stöd för KNOX Workspace), den säkra mobilplattformslösningen som erbjuder avancerad och trygg datasäkerhet via tydlig dataseparering. Behovet av kompatibilitet med befintlig infrastruktur, som exempelvis synkronisering mot MDM (Mobile Device Management), Active Directory och MS Exchange-servrar, tillgodoses också av Galaxy Xcover 3. Med det utökade RAM-minnet ökar prestandan för att kunna synkronisera och använda företagsdata och appar.

Xcover 550 – för enklare behov
Senare i år presenteras även knapptelefonen Xcover 550, en feature-telefon lämpad för småföretag och organisationer som inte kräver tillgång till företagsdata ute på fältet. Den har stöd för basala funktioner som röstsamtal och SMS. Precis som Galaxy Xcover 3 har Xcover 550 ett ruggat yttre och IP67-certifiering.

Galaxy Xcover 3 och Xcover 550 finns tillgängliga i butik under april till rekommenderade priser på 2 400 kronor respektive 1 000 kronor.

I sommar ger sig Ostindiefararen Götheborg ut på en fyra månader lång turné i Europa, European Tour 2015. Under turnén sätter skeppet bland annat återigen segel mot Amsterdam för att delta i världens största maritima festival, SAIL Amsterdam 2015 . SAIL Amsterdam arrangeras vart femte år och väntas i år locka över 1,7 miljoner besökare.

Vid skeppets deltagande i SAIL Amsterdam 2010 var intresset för Ostindiefararen Götheborg enormt.

– Vi hade över 7 000 besökare ombord per dag, vilket slog vårt gamla publikrekord från Kina. Med en traditionsenlig salut fick Götheborg också äran att inviga hela evenemaget, vilket vi även får göra i år, säger Emanuel Persson expeditionsledare på Svenska Ostindiska Companiet.

Evenemanget startar den 19 augusti med en parad där Ostindiefararen Götheborg, tillsammans med över 600 andra skepp och tusentals båtar, går längs Noordzeekanaal för att slutligen lägga till i centrala Amsterdam. Paraden lockar vanligtvis hundratusentals människor som samlas längs kanalen för att ta del av festligheterna. Under de kommande dagarna kommer sedan Götheborg ligga vid kaj för företagsarrangemang och öppet för besökare. Skeppet kommer att vara i Amsterdam fram till och med söndagen den 23 augusti och seglar därefter vidare till Storbritannien.

Hamnstoppet innan Amsterdam är tyska Bremerhaven, där Ostindiefararen Götheborg kommer att ligga vid kaj mellan den 12 och 16 augusti, även det ett stort maritimt evenemang, Sail Bremerhaven 2015.

Info: www.soic.se

Svenska Sail Racing International har utsetts till officiell klädpartner till America’s Cup och till ORACLE TEAM USA, försvararen av den prestigefyllda America’s Cup-trofeén. Sail Racing kommer att förse America’s Cup och ORACLE TEAM USA med både tekniska sjökläder och sportswearprodukter samt officiella merchandise-kollektioner för varje America’s World Series Event under 2015 och 2016 och för America’s Cup-finalerna i Bermuda 2017.

Partnerskapet med ORACLE TEAM USA, försvararen av 35:e America’s Cup med Jimmy Spithill, ”Sailor of the Year”, innebär att Sail Racing förser teamet med alla tekniska sjökläder och sportswearprodukter. Samarbetet skapar också en plattform för Sail Racing att utveckla produkter för en ny generation atleter inom segling.

”Vi är mycket stolta att vara officiell klädpartner till ORACLE TEAM USA, det snabbaste teamet i världens mest prestigefyllda sammanhang inom segling” säger Joakim Berne, projektansvarig på Sail Racing International. ”Seglarna kommer att vara djupt involverade i utvecklingen av våra nya tekniska produkter. Dessa används under extrema förhållanden där feedback från seglarna kommer ligga till grund för vår produktutveckling.”

Sail Racing International fokuserar på tekniska produkter för extrem segling i höga farter. Nu komer varumärket vara delaktigt i hjärtat av världens snabbaste och mest spektakulära sammanhang inom segling. ”Seglingen har ändrats enormt mycket de senaste åren,” säger Berne.

”Kraften och farten i dagens båtar har skapat mycket större krav på seglarens fysik och rörlighet, vilket medför ett större behov av än mer teknisk utrustning,” fortsätter han.

”Vårt synsätt har förändrats från att producera plagg för seglare till att nu utveckla produkter för atleter. Vi har lagt mycket tid de senaste två åren tillsammans med våra leverantörer, designers och mönsterkonstruktörer för att hitta lättare material, nya detaljer och en mer funktionell passform. Nu ska vi applicera detta på Jimmy Spithill och resten av teamet i ORACLE TEAM USA.”

ORACLE TEAM USA och Jimmy Spithill använde produkterna för första gången i februari. ”Vi har redan testat en del av utrustingen under vår träning i San Francisco,” säger skepparen Jimmy Spithill. ”Första intrycket är väldigt positivt och jag tror absolut det är till vår fördel att våra seglare är delaktiga i utformningen av vad vi kommer att använda på båten under de kommande två åren,” säger Spithill.

Partnerskapet med ORACLE TEAM USA är baserat på ett 3-års kontrakt och sträcker sig till och med finalerna i Americas Cup i juni 2017.

”Detta innebär tre år med en enorm potential till att utveckla våra produkter och det ger en möjlighet att nå nya marknader för att skapa en stark internationellt försäljning,” säger Joakim Berne, projektansvarig på Sail Racing International.

”Amerikanska marknaden är nu nästa steg för Sail Racing”

Redan till första eventet i America’s Cup World Series i juni i Cagliari på Sardinien, kommer Sail Racing presentera en officiell merchandise-kollektion för ORACLE TEAM USA. Kollektionen kommer vara tillgänglig på alla event, inklusive finalerna i America’s Cup på Bermuda 2017 samt online för distribution över hela världen.

Sail Racing kommer också att ta fram en merchandise-kollektion för America’s Cup som kommer finnas tillgänglig online och i en eventbutik på plats under America’s Cup World Series eventen över världen under 2015 och 2016 samt i America’s Cup race-village på Bermuda, hemmaplan för America’s Cup 2017.

”Vi kommer att bygga en unik konceptbutik på alla World Series event där vi erbjuder en bredd av merchandise-produkter för America’s Cup och America’s Cup World Series eventen,” säger Joakim Berne. ”I tillägg till detta, förser vi även tekniska plagg och sportswearprodukter till all personal inom America’s Cup.”

Nu vänder båtmarknaden uppåt igen och bäst går försäljningen av motorbåtar. Under den nyligen avslutade båtmässan Allt för sjön på Stockholmsmässan som besöktes av 90 000 människor såldes över 100 nya båtar.

Efter flera magra år kan båtbranschen börja pusta ut. Snålblåst har dominerat marknaden under de senaste åren och snålast har det blåst kring de företag som säljer beboeliga segelbåtar. Men nu sker en vindkantring med en ökad efterfrågan, främst efter motorbåtar.

I första hand gäller ökningen motorbåtar mellan fem och sju meter och hetast är marknaden för båtar byggda i aluminium. Hos en av de största tillverkarna av aluminiumbåtar, finska Buster Boats var reaktioner efter mässan väldigt positiva.

– De tio dagarna på mässan blev lite av en chock för oss. Köpsuget var enormt och försäljningen gick långt över förväntan. Totalt kan vi räkna in över 80 nya glada Busterägare som får sin båt till sommaren. Det är klart fler än någon av oss vågade gissa på innan, säger Jonas Magnér, Sverigechef för Buster Boats.

Även försäljningen av tillbehör till båtar, som har legat på en stabil nivå de senaste åren, har vänt uppåt.Alla de stora tillbehörsföretagen var på plats och många kunde summera mässan med ”All time high” vad gäller försäljningen. En av dem var Per Wallin, butikschef på SeaSea-båttillbehör i Segeltorp.

– Allt för sjön är en bra värdemätare för den kommande säsongen och årets mässa var den bästa på många år. Vi ökade försäljningen och den allmänna känslan är att många har den fantastiskt fina sommaren förra året i närminnet och vill satsa på nya fräscha tillbehör till sin båt, säger Per Wallin.

Årets huvudtema och budskapsord på mässan var ”Nyhetast”, ett ord som markerade att det fanns ovanligt många nyheter på mässgolvet. Inte bara båtar utan även motorer, tillbehör, samt aktiviteter på mässan.

En tydlig signal på ett ökat intresse kom långt innan mässan öppnade. Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön, kunde redan i januari konstatera att mässan skulle bli 15 procent större än förra året.

– Ja, vi fick signalerna ganska tidigt och jag tror att de två fina somrarna vi haft och ett förbättrat ränteläge har bäddat för ett uppsving i branschen. Jag fick också tydliga signaler från utställarna att besökarna var mer köpsugna i år och att mässan inte bara är en mötesplats för båtintresserade utan den viktigaste marknadsplatsen under hela året. Och sådant är så klart riktigt kul att höra, säger Hanse Thorslund.

Båtlivet är starkt rotat i den svenska folksjälen. Som en av de största folkrörelserna i landet lockar den cirka fyra miljoner människor ut i skärgården varje år. Många blir också alltmer medvetna att utan en ren miljö skulle intresset att vara ute i båt minska drastiskt. På mässan märktes det tydligt. Det kunde Anders Mannesten, marknadschef på stiftelsen Initiativet Hållbara Hav, konstatera.

– Vårt intryck är att intresset för miljöfrågor har ökat och ökar alltjämt hos gemene man. Besökarna är mer nyfikna i dag och vill ha information om hur de själva kan dra sitt strå till stacken. Så vi kunde använda mässdagarna till att både informera besökarna om vårt Initiativ rädda Östersjön, fördjupa våra befintliga kontakter och som mötesplats är mässan ovärderlig för nya kontakter, säger Anders Mannesten.

På Allt för sjön visas inte bara båtarutan mässan speglar hela båtlivet. Där finns många aktiviteter för barn och de flesta myndigheterna som har med båtlivet att göra vill vara med. En av dem var Lars-Göran Nyström, sjösäkerhetssamordnare på Transportstyrelsen och myndighetens kontakt för båtlivsfrågor, som visar upp Transportstyrelsens verksamhet.

– Till i år gjorde vi vissa förändringar genom att dela upp utställningen med aktiviteter för barn respektive vuxna, vilket var lyckat. Barnens sjövettskola är alltid en rolig aktivitet som lockar de unga och ”prova-på-flytväst” i poolen uppskattades nog lika mycket av barnen som av deras föräldrar.I den tredje avdelningen, Den säkra hamnen, visade vi hur en säker hamn kan byggas och vilka arrangemang som behövs för att minimera olycksriskerna i en hamn. Det här gav oss mellan 15 och 20 procent fler besökare vilket vi är mycket nöjda med, säger Lars Göran Nyström.

Allt för sjön, som är den ledande båtmässan i Sverige, besöktes i år av 90 000 människor under den tio dagar långa mässan. Över 400 båtar visades och av dem var det omkring 100 båtar som inte visats på mässan tidigare, vilket gör den till den ”nyhetaste” på många år.

Nord- och Sydpolen har lockat till många farliga upptäcktsresor genom tiderna. Idag är de viktiga platser för forskning inom flera vetenskapliga discipliner – astronomi, geologi, biologi, oceanografi och klimatologi. Inför Världsvattendagen den 22 mars öppnar utställningen Alla tiders poler på Sjöhistoriska museet.

I den lekfulla utställningen får besökarna följa med isbrytaren Oden till Arktis istäckta hav och till den stora kontinenten Antarktis. Svårtillgängliga platser med extrema klimatförhållanden.
– Tidigare har museet berättat om de historiska upptäcktsresorna. Nu kan vi visa vilken roll dessa områden har idag och berätta om aktuella forskningsprojekt, om hur forskarna lever och arbetar och om hur de kommer dit, säger Johan Gustafsson utställningsproducent på Sjöhistoriska museet.

Utställningen är producerad av Tekniken Hus i Luleå och är uppbyggd kring en rad interaktiva delar. Bland annat finns ett islaboratorium där det går att testa hur det är att arbeta i kylan och en station med autentiska delar från Ice Cube – det som ska bli världens största teleskop, gjort av en kubikkilometer is.
– Det här är en utställning som fokuserar på kunskap, på att testa och upptäcka själv och den ger säkert både barn och vuxna aha-upplevelser. Den handlar också om vad forskning är och om hur kunskap blir till, säger Johan Gustafsson.

En central del i utställningen är fartyget Oden. Hon är en kraftfull isbrytare och dessutom en viktig forskningsplattform. Oden har gjort ett 20-tal polarresor och var det första icke atomdrivna fartyget att nå Nordpolen. Sjöhistoriskas egna isbrytare Sankt Erik, som var Sveriges första, firar 100-årsjubileum i år.
– Det blir en fin koppling i att parallellt med vårt historiska fartyg kunna lyfta fram en modern isbrytare, säger Johan Gustafsson.
Isbrytaren Sankt Erik ligger förtöjd med de andra museifartygen utanför Vasamuseet på Galärvarvet och i sommar kommer hon att firas med en rad speciella evenemang.

Sjöhistoriska, som är en del av Statens maritima museer, var bland de första museerna i världen att miljöcertifieras enligt ISO 14001 och arbetar kontinuerligt med miljö- och hållbarhet.
– Polarforskningen är väldigt aktuell inte minst när det gäller klimatfrågor och Alla tiders poler ser vi som ett utmärkt sätt att skapa intresse och sprida kunskap, säger Johan Gustafsson.
Den 22 mars är utställningen i centrum när Sjöhistoriska uppmärksammar Världsvattendagen. Men temat tas också upp i museets nya skaparverkstad och dessutom bjuds dagens hundra första besökare på ekologisk fika.

Även under påsklovet blir det aktiviteter med utgångspunkt i utställningen och besökarna får följa med på polaräventyr bland isbrytare och pingviner.

Alla tiders poler är producerad av Teknikens Hus i samarbete med Svenska nationella kommittén för det internationella polaråret, Vetenskapsrådet, ”House of Sweden” i Washington DC USA och Länsstyrelsen Norrbotten. Utställningen visas på Sjöhistoriska museet till 2016.

Motorutrymmen är kritiska platser med hög brandrisk och dåliga möjligheter till släckning. Brand i små fritidsbåtar, fordon och maskiner är vanligt förekommande och svårt att upptäcka innan det är för sent. BlazeCut T-system är ett kostnadseffektivt automatiskt brandsläckningssystem som skapar en chans att stoppa eller bromsa brandutvecklingen mycket tidigt i förloppet.

Med enkel installation och utan underhåll är det en perfekt första försvarslinje. En enkel försäkring som är redo dygnet runt, året runt.
Systemet består av en värmekänslig plastslang. Vid en brandutveckling kommer temperaturen stiga mycket snabbt. När en kritisk punkt nås smälter slangen där temperaturen är som högst, och släckmedlet som är komprimerat i slangen frigörs på eldhärden.
Till skillnad från andra liknande släcksystem har slangen både funktionen som branddetektor och som förvaring av släckmedel. Med andra ord krävs ingen ytterligare utrymmeskrävande förvaringsbehållare.
BlazeCut-systemet använder gasen HFC-236fa som släckmedel som är extremt effektivt samtidigt som den är säker. Gasen lämnar inga spår efter sig och är heller inte korrosiv som t ex pulvret i pulversläckare. BlazeCut uppfyller brandklass A (fibrösa material till exempel trä), B (vätskor och plaster till exempel bensin) och C (gaser till exempel gasol) samt brand i elektronik. Brandsläckarna är speciellt anpassade för motorutrymmen upp till 1m³. Finns även i variant för elektronikskåp.
Systemet är försett med tryckindikator, och kan även förses med tillbehören tryckkontakt som kan kopplas för att t ex bryta strömmen, samt ljus- och ljudvarning.

Info: www.overlander.se

Nostalgia Festival arrangeras för 14:e året i följd och alltid första lördagen efter midsommar. I år genomförs festivalen den 27 juni och platsen är Ronneby Brunnspark. Där samlas det närmare 1.000 fordon: bilar, lastbilar, motorcyklar och mopeder. Därtill blir det som vanligt underhållning av hög klass.

– Årets tema blir 1950-talet och vi fyller parken med inspirerande detaljer, allt från fordon till kläder, säger Camilla Sjöberg, vd för arrangören Albinsson & Sjöberg.

I vanlig ordning kommer kampen om den ärofyllda titeln ”Sveriges Snyggaste Bil” att avgöras i Ronneby, liksom vem som vinner familjeshowen ”Concours de Charme”.
– I den sistnämnda kommer de tävlande att göra allt för att överträffa varandra med tidstrogna kläder som verkligen matchar deras fordon, säger Camilla.

Den populära modevisningen, som hade premiär på förra årets festival, återkommer även i år då det bjuds på charmig show med (retro)kläder i 50-talsstil.
– Publiken får hänga med på en spännande tidsresa i både kläder och frisyrer som våra modeller – kvinnor, män och barn – kommer att visa upp, säger Camilla.

Också de båtintresserade får garanterat sitt lystmäte tillgodosett på Nostalgia Festival! Efter fjolårets inledande försök kommer bryggorna i dammen att utökas och lämna plats åt ett flertal klassiska båtar som också tävlar om vilken som är vackrast.
Besökarna kommer även att kunna njuta av musikunderhållning både på stora och lilla scenen, mer information om detta kommer inom kort.

Info: www.nostalgiafestival.se

Foto: Joachim Cruus.