nyhetstest

Suzuki firar 50 år som tillverkare av utombordsmotorer och det uppmärksammas givetvis av den svenska distributören, KGK Motor AB, genom olika aktiviteter under hela säsongen. Först ut under jubileumsåret blir en speciell jubileumsbåt som kommer att säljas av AMT:s återförsäljare runt om i Sverige. Här är de första bilderna på båten.

Tillsammans med den finska båtbyggaren AMT presenterar de Suzuki Anniversary Edition. Det är en båt som utmärker sig i såväl design som utrustning, färgsättningen är helt ny och harmoniserar med Suzukimotorn och ger hela båten ett modernare och sportigt uttryck.

Suzuki Anniversary Edition breda program från minsta styrpulpetbåten 150R (4,50 m) till den stora med marknadens största sittbrun. Den nya sportiga färgsättningen på Suzuki Anniversary Edition kompletteras med fabriksmonterad plotter och speciella jubileumsdekaler till ett mycket attraktivt pris.

Både AMT 230BR och Suzuki Anniversary Edition premiärvisas på Allt För Sjön i Stockholm 28 feb–8 mars.

Båten på bilden är nya AMT 230BR, som Båtliv fotograferade på den pågående båtmässan i Helsingfors. Det vita skrovet är detsamma som på jubileumsbåten, men båten som viss i Stockholm får nya specialdesignade dekaler.

AMT 230BR är framtagen för dig som vill ha en sällskapsbåt eller fritidsbåt anpassad för ett enkelt och smidigt båtliv. Den rymliga durken gör ombordstigningen lätt och säker och tillhandahåller även mycket packningsutrymme. Alla båtens detaljer har designats och utvecklats för ett smidigt och framförallt enkelt användande.

Båtens förvaringsutrymmen är oöverträffbara gällande storlek och det finns bland annat stuvutrymme för större utrustning såsom vattenskidor och fiskeredskap i det U-formade baksätet likväl som i förvaringslådorna.

Alla förvaringsutrymmen har utrustats med Abloy lås som tillåter dig att säkert lämna kvar dina värdesäker i båten.

AMT 230BR:s specifikationer är utmärkta: Med en 250 hk motor har den en toppfart på ca 50 knop och förbrukar mindre än en liter bränsle per nautisk mil i marschfart. Den låga förbrukningen och stora bränsletanken ger båten en lång operativ räckvidd på upp till 200 nautiska mil. Det tysta och robusta skrovet klarar motorer upp till 300 hk.

AMT 230BR har allt det som kännetecknar en AMT: omfattande standardutrustning och förstklassiga komponenter. Standardutrustning omfattar bland annat trimplan, bogpropeller, färgat skrov, ankare och ankarlina, fendrar och mycket mer. Dessutom är båten utrustad med en ”alltid i hamnfunktion” som förbättrar säkerheten ombord avsevärt om båtägaren mot förmodan hamnar i en nödsituation. Tack vare ”Alltid i hamn-funktionen” hålls båten alltid flytande även om skrovet blir fyllt med vatten.

AMT 230BR har en omfattande tillbehörslista som bland annat inkluderar: radio/CD, kylbox, tryckvatten, ankarwinch, värmare och mycket mer. Förutom standardfärgen (grå) finns även möjligheten att foliera skrovsidan röd.

AMT 230BR lanseras och visas för första gången i Sverige under båtmässan Allt för Sjön i Stockholm 27/2–8/3.

Den fjärde etappen av Volvo Ocean Race avslutades på lördagen (svensk tid) och det blev den jämnaste etappen i Volvo Ocean Race historia. Efter tre veckors kappsegling från Sanya i sydvästra Kina till Auckland på Nya Zeeland skilde till slut bara sju timmar mellan segraren Mapfre, Spanien och svenska Team SCA på sjätte plats.

För första gången i årets tävling fanns det en svenska ombord på tjejbåten, Team SCA. Anna-Lena Elled från Göteborg gjorde sitt livs första etapp i Volvo Ocean Race. Och hon ”valde” att börja med ett av tävlingens tuffaste ben.

– Jag kastades verkligen rakt in i hetluften. Det var en riktig utmaning och tuffa förhållande redan från början. Jag blev lite sjösjuk de första två dagarna, men tjejerna ombord var verkligen stöttande och ganska snart kom jag in i rutinerna. Och förutsättningarna ändras hela tiden och ofta mycket snabbt. Man vänjer sig, säger Anna-Lena som var första svenskan på 13 år i tävlingen.

När spanska Mapfre seglade över mållinjen kl. 21:30 lokal tid hade Team SCA bara 36 sjömil kvar. Men på grund av att vinden dog ut under natten tog det den svenska tjejbåten sju timmar att segla de sista 36 nautiska milen.

Bland de tre i toppen var det oerhört jämnt. Efter tre veckors kappsegling var Mapfre endas fyra minuter och 25 sekunder före Abu Dhabi som i sin tur var tre minuter och 40 sekunder före Dongfeng.

Nu väntar lite vila och en del förberedelser för besättningarna innan det är dags för tävlingens längst etapp, från Auckland till Itajai i Brasilien. En sträcka på cirka 6 776 nautiska mil, dvs drygt 12 500 km. Etappen startar söndag 15 mars. Målgång i Itajai cirka 1–5 april.

Fotograf: Rick Tomlinson/Team SCA.

Ren båtbotten utan gift är ett samarbete mellan Svenska Båtunionen, Naturskyddsföreningen, Sportfiskarna och Skärgårdsstiftelsen. Nu presenteras projektet i en helt ny film.

Båtmiljö.se har legat nere en tid, men sedan i torsdags är sidan live igen. På sajten finn även en ny film om bottenfärger.

Här är en länk till filmen :
http://batmiljo.se/batguide/slipp-bevaxning-ren-batbotten/

Årets sjöräddare finns i Stockholm, närmare bestämt i Österskär. I dag utsåg Sjöräddningssällskapet Årets Sjöräddare på båtmässan Allt för Sjön. Frivilliga sjöräddarna Pernilla Rosén, Krister Stark och Gunnar Ström från RS Stockholm får utmärkelsen för sin dramatiska räddningsinsats den 14 december i fjol, då en man som fallit ur sin fiskebåt räddades från att drunkna i sista stund.

– Det är fantastiskt hedrande och roligt att ha fått den här utmärkelsen. Vi är väldigt glada för det, säger Pernilla Rosén, som var befälhavare ombord på räddningsbåten under insatsen.

Det var på eftermiddagen den 14 december som en privatperson hörde ett svagt rop på hjälp ute på Trälhavet norr om Resarö, och ringde till stationstelefonen där dagens jourhavande befälhavare Pernilla Rosén svarade.

– Jag förstod direkt att det var bråttom. Jag bad uppringaren att även larma 112 och ringde in min besättning. När larmet från sjöräddningscentralen kom var vi redan i båten.

De sökte av området varifrån ropen hade hörts med hjälp av radar, och snart föll sökarljusen på en tom båt. När de kom närmare såg besättningen en man som låg i vattnet och klamrade sig fast vid relingen. Han såg ut att vara på väg att tappa medvetandet, så ytbärgaren Krister Stark kastade sig genast i vattnet med en livboj och simmade fram till mannen. Efter hårt slit från besättningen lyckas man få upp den kraftigt nedkylda och då medvetslösa mannen i räddningsbåten och föra honom till land där ambulanshelikopter mötte upp.

– Känslan när vi fick upp honom och kunde svepa in honom i filtar var obeskrivligt skön, säger Krister Stark, som är relativt ny som frivillig sjöräddare och utförde ett av sina första skarpa uppdrag den här dagen.

Utmärkelsen Årets Sjöräddare är ett sätt att hylla frivilligheten, som har varit Sjöräddningssällskapets grundstomme ända sedan starten 1907. Sjöräddningssällskapets 2 000 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om. De ställer upp med sin tid för att alla som vistas utmed vår långa kust och i våra stora sjöar ska känna sig trygga. De frivilliga sjöräddarna medverkar i över 70 % av all sjöräddning i Sverige.

En båt som kan köras på land, en som är snabbare än en Formel 1-bil och en segelbåt som flyger ovanför vattnet. Det är några av de mer extrema båtarna som väntar besökarna på årets Allt för sjön. Därutöver finns 400 familjebåtar, varav cirka 100-talet som inte vistats tidigare på mässan, vilket är fler än på många år. Utöver båtar visas också 1000-tals nya tillbehör, motorer, sjökläder och nya snygga inredningsdetaljer.

– Det är riktigt kul att vi kan visa upp fler båtar i år jämfört med de senaste åren och framförallt många nya båtar, det är också därför vi kallar oss för den ”nyhetaste” båtmässan, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.

Mässans snabbaste båt är utan konkurrens Class 1-båten från norska teamet Zabo Racing, god för 300 km/h. Det är tio procent snabbare än en formel1-bil och G-krafterna kan överstiga 5,5 G i kurvorna. Quadski är en vattenskoter som även tar sig fram på land i 45 km/h. Andra sevärda ”nyhetare” är motorbåtarna Delta 290 och Nimbus 405 Fly som har världspremiär på mässan. Andra nyhetare är klassiska Buster som kommer med fyra nya modeller. Bella 600R, XO250, Sealine S330, Naytec 868 cab och en fem meter lång tjärdoftande träsnipa. Största motorbåt är Fairline Targa 48 GT, drygt 15 meter.

På segelbåtsidan hittar vi nyhetare som snabbseglaren Fareast 28R, den snabba segeljollen RS Aero och Haber 620 slup. Mest högtflygande är den engelska segelkatamaranen Whisper som seglar ovanför vattnet på bärplan. Största segelbåt är Najad 410, drygt 12 meter lång.

– Flera besökare är på jakt efter att köpa en ny båt, men ännu fler vill spana in nya tillbehör och se vilka trender som gäller för den kommande båtsäsongen. Och för dem har vi i år ovanligt många nyheter, både båtar, nya spännande, smarta tillbehör, tjärdoftande snipor, säkerhetsprylar och en massa roliga aktiviteter för barnen. Så här bäddar vi upp för en riktigt kul familjefest, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.

Och mässan handlar om mycket mer än båtar. Här finns också allt annat som tillhör båtlivet. I säkerhetsavdelningen deltar både myndigheter och företag som visar upp allt som gör båtlivet säkrare. Seabung är till exempel en ny fiffig pryl som gör att man kan täta skrovgenomföringar utan att torrsätta båten.Andra intressanta tillbehör är litiumjonbatterier för marint bruk. Företaget Sunstream visar upp en båtlift med automatiskt båttäckning, Zipwake är ett nytt trimplansystem som vunnit internationella utmärkelser samt en svensktillverkad ny watermaker.

Nya motorer är det också gått om. Intressantast kanske är OXE, något så unikt som en svensktillverkad dieselutomordare. Evinrude kommer med nya motorer i ny design och där kunden kan välja vilken färg motorn ska ha.

För barnen är Allt för sjön en marin lek-och-lär mässa. I Piratklubben möter de Peppi Pirat, Kapten Storrumpa och Ville Viking. Där kan de erövra ett piratcertifikat och som pirat ska de naturligtvis ha pirattatueringar.I segelbåtsbassängen är det fritt fram att segla modellbåt och i C-hallen får de under lek lära sig sjösäkerhet på barnens eget skepp.

Classic Boat Show har genom åren blivit en stor publikmagnet. I år fyller Kungliga Motorbåtklubben 100 år och det manifesteras rejält på Allt för sjön med ett tiotal vackra träbåtar från förra seklets början och som nu totalrenoverats till ursprungsskick. Här luktar det fernissa och tjära, som säkert ger ståpäls på många besökare.

På temat miljö är stiftelsen Hållbara Hav den stora aktören på mässan. De ger besökaren en hel del tips om hur vi med enkla medel kan dra vårt eget strå till staken för att göra Östersjön renare. Ställ frågor och du får svar!

Svenskarna är ett båtintresserat folk och båtlivet är en av landets största folkrörelser. En tredjedel av landets vuxna befolkning färdas med fritidsbåt minst en gång per säsong. Sverige har några av världens största skärgårdar med sammanlagt över 60 000 öar. Enbart Stockholms skärgård har 30 000 öar. I landet finns 95 000 farbara sjöar och 1 000 km kanaler.

Intresset för båtar och båtliv ökar igen efter några år då antalet sålda båtar minskat. Ökningen är inte så stor, men svensk båtindustri ser ljust på framtiden. Det visar sig också i antalet övernattningar i gästhamnar som ökade förra året jämfört med året innan. Enligt Fakta om båtlivet 2015 ökade antalet personövernattningar i gästhamnar från 2013 till 2014 med drygt 15 procent till 1 287 582 2014 gästnätter.

Info: www.alltforsjon.se

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team tog hem sin fjärde raka pallplats i den fjärde etappen av Volvo Ocean Race från Sanya till Auckland. Efter tre veckor på havet skilde endast åtta minuter mellan de tre första båtarna och spanska MAPFRE var först över mållinjen.

– Det är surt att missa förstaplatsen men vi är nöjda efter den här tuffa etappen, säger Martin Strömberg.

Spurten till Auckland är den jämnaste avslutningen hittills i Volvo Ocean Race 2014-15. De senaste dagarna har MAPFRE, Abu Dhabi Ocean Racing och Dongfeng Race Team legat hack i häl när de närmat sig Nya Zeeland.

MAPFRE lyckades ta ledningen på fredagseftermiddagen under en serie manövrar utanför den Nya Zeeländska nordöstkusten. De hittade mer vind längre från land och lyckades sedan behålla ett litet övertag fram till mål. Efter att ha seglat över 5500 sjömil sedan starten skiljde det mindre än en sjömil mellan båtarna över mållinjen.

– Det är fantastiskt att komma först till Auckland för det har varit en jobbig etapp och en ännu tuffare slutspurt, säger MAPFREs skeppare Xabi Fernández.

Abu Dhabi Ocean Racing tog hem andraplatsen och fick jobba hårt för att hålla Dongfeng Race Team bakom sig.

Martin Strömbergs lag har haft en svängig etapp och låg sist halvvägs till Auckland. Efter en mäktig comeback hade de ledningen för två dagar sedan men tappade två placeringar när de fastnade i ett vindlöst område under ett stort moln.

– Det är den mest utmanande etappen vi gjort hittills, säger Martin Strömberg. De första tio dagarna var det vatten som forsade över däck hela tiden och det är slitigt. Vi hade det länge ganska jobbigt ombord och det kändes som att mycket gick emot oss men vi lyckades vända det till något positivt. Vi tog oss tillbaks till toppen, det känns fantastiskt och vi vet att vi har bra fart i båten.

Abu Dhabi Ocean Racing ligger nu på samma poäng som Dongfeng Race Team i toppen av den totala poängställningen efter fyra etapper. Men Abu Dhabi har en fördel av ett bättre resultat i den senaste delsträckan och har därför tagit ledningen.

Team Alvimedica (USA/TUR) nådde Auckland en dryg timma efter tättrion och svenskbåten Team SCA och nederländska Team Brunel väntas gå i mål under eftermiddagen (svensk tid).

Den 14 mars seglas ett In-Port Race i Auckland och den 15 mars startar den femte etappen till Itajaí, Brasilien. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Det kostar på – i form av energi och tömt batteri – att ständigt vara uppkopplad. Innan du vet ordet av får du besked om låg batterinivå med risk att inte längre kunna vara nådd, klara det nödvändiga samtalet eller fortsätta surfa.

Tack vare Cellular Line och deras nya nödladdare, är problemet snabbt löst. Nu introducerar KALA AB Cellular Lines Free Power Dual Ultra – USB 6600 mAh, en riktig ”bamse” som inte bara laddar en vanlig iPhone eller Smartphone upp till fyra gånger – två kan laddas samtidigt – med högsta tänkbara hastighet.

Den har också en effekt hög nog att få liv i en iPad eller surfplatta. Solid och säker laddar den utan att skada eller förstöra batteriet och format och vikt gör det enkelt att ta den med i handväska eller portfölj, ja, den ryms t.o.m. i en ficka.

På knappt tre timmar är det sedan möjligt att återladda denna nödladdare vars snabbhet och kraft är fördelar som heter duga.

Pris för USB 6600 mAh 600 kr.

Info: www.kala.se

Kommentarer

Marcus 15:07:56 2015-03-10

Jodå, den var bra första timman innan den helt dog (nej, jag sänkte den inte i vatten!) . Kan ha varit ett måndags ex. Men kanske inget jag rekommenderar att lita på.

Marcus 12:48:06 2015-03-16

Cellularline var dock väldigt snabba med support för den och ett nytt exemplar har hitintills fungerat mycket bättre.

Franska Wichard introducerar en enkel och smidig linlöpare för manöverlinan till båtens rullsystem. Linlöparen styr manöverlinan från rullsystemet till sittbrunnen och monteras permanent på mantågsstötta med 25 mm. Ren design och litet format med stor funktion.

Fungerar för linor upp till 20 mm. Tillverkad i högklassigt rostfritt stål, underhållsfri och närmast outslitlig eftersom den inte har några rörliga delar. Vikt endast 80g. Pris 173 kr.

Info: www.lirosropes.se

Hittills har barn och ungdomar varit hänvisade till klumpiga, obekväma och oattraktiva räddningsvästar. Nu lanserar Spinlock juniormodellen Cento, en snygg och bekväm uppblåsbar räddningsväst för barn och ungdomar mellan ca 8 och 16 års ålder, avsedd för personvikt 20–50 kg. Finns i två tuffa färger, Pacific Blue och Grenadine Pink.

Som alla Spinlocks räddningsvästar är CENTO utformad för att vara bekväm, lätt och en-kel att använda, den följer axlarnas form och midjebandet justeras enkelt med ett spänne i sidan. CENTO har inbyggd livsele, grenband och mjukt fäste för säkerhetslina.

CENTO är förberedd för att enkelt kunna kompletteras med sprayhood och PylonTM nöd-ljus. Automatiskt uppblåsningssystem UML Mk 5, 20g CO2-cylinder med Spinlocks unika CRC-behandling (Corrosion Resistant Coating). Säkerhetsklassning 150N, faktisk flytkraft 100N. Produktgarantin utvidgas till 5 år om CENTO registreras i Spinlocks program Through Life Support på hemsidan. Pris från 1 695 kr.

Info: www.lirosropes.se

Nu lanserar Svedea och Kawasaki Sverige en ny märkesförsäkring för Kawasakis vattenskotrar. Försäkringen gäller Kawasakis hela nuvarande modellprogram men även begagnade Kawasaki vattenskotrar. Den nya märkesförsäkringen kan tecknas genom auktoriserade Kawasaki-återförsäljare från 1 mars 2015.

Svedea och Kawasaki samarbetar sedan 2011 kring märkesförsäkringar för Kawasakis motorcyklar och ATV. Nu utökas samarbetet till att omfatta även Kawasakis modellprogram för vattenskotrar, från den minsta STX 15 till toppmodellen 310 LX. Försäkringen som även gäller begagnade Kawasaki vattenskotrar kan tecknas hos auktoriserade Kawasaki-återförsäljare från 1 mars 2015.

Försäkringen gäller med nyvärdesersättning vid stöld eller totalskada hela första året och för skador på vattenskoterns delar under de två första åren. För den som håller vattenskotern inlåst nattetid ger Svedea 25 % rabatt på premien.

– Vattenskoter är ett växande segment hos oss och vi vill kunna erbjuda ett bra försäkringsskydd till våra kunder. Erfarenheterna av att samarbeta med Svedea kring försäkring för motorcykel och ATV är mycket positiva och att utöka samarbetet med försäkring för vattenskoter känns därför naturligt, säger Johan Lyckman, marknadsansvarig på Kawasaki.

– Vi är glada över att kunna samarbete med Kawasaki även kring försäkring för vattenskoter, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring hos Svedea. Det är en av marknadens bredaste försäkringar till ett mycket konkurrenskraftigt pris. Har man möjlighet att låsa in vattenskotern nattetid så får man riktigt mycket försäkring för pengarna.

Honda, världens största motortillverkare medverkar även i år på Allt för Sjön. I år blir det premiär för båttillverkarna Arronet och Micore i Hondas monter.

Pressmeddelande:

Arronet 27 cci work – PREMIÄR!

En mitthyttsbåt där stor vikt har lagts på komfort och stora lastytor. På ett unikt sätt hindrar Arronet buller och oljud att tränga in i hytten. Lastrampens bredd är hela 1600 mm och manövreras hydrauliskt från styrplatsen.
Båten går att få med utombordsmotor (Honda BF 250) men även med inombordsdiesel. I standardutrustningen ingår plotter, värme, courtesy lights, arbets-ljus, sökljus och fjädrande stolar. Båten går även att beställa med vanlig för (utan lastramp) “Arronet 27 cci”.

Arronet 245cc
– PREMIÄR!

Bygger på samma prisade skrov som Arronet 245cx och 25 cxip. Hytten rymmer lätt fyra personer, är gummiupphängd och skärmar av oönskat buller och skrovljud. Stora sidoskjutdörrar ger en enkel åtkomst till både fram och baksäte. Hela instrumentbrädan med ratt och plotter är justerbar för bästa körställning. En stor taklucka släpper in ljus och luft på sommaren.
Standarutrustningen är samma som 27 cci work. Rek motor: 175-300 hk

Info: www.arronet.se

Micore 480sc Offshore – PREMIÄR!

Premiär för denna nya Micore och än en gång har en riktigt sjövänlig båt skapats. En till måtten relativt liten styrpulpetsbåt men med känsla av att vara större än den är.

Visionen när den här båten låg på ritbordet var att arbeta fram en tuff och snygg styrpulpetare med genomtänkta och fiffiga detaljer. En båt med fina sjöegenskaper för alla som vill ha ett bekvämt båtägande utan att kostnaden blir för hög. De höga friborden gör båten barnvänlig, underhållet är litet och båten är smidig att dra med trailer. Pulpeten är sidmonterad och har som våra andra “offshore”-modeller en fräck framåtlutad ruta. Rekommenderad motor: Honda BF50 och BF60.

Info: www.micore.se

Att det är männen som står till rors framgick tydligt i den båtlivsundersökning som Svedea genomförde tidigare i år. För att bidra till ökad jämställdhet till sjöss och för att öka säkerheten ombord utlyser Svedea nu ett stipendium som ger åtta kvinnor möjlighet att gå en intensivkurs i att köra och handha båt.

Åtta av tio män väljer att själva stå bakom rodret. Hälften av dem tror dessutom inte att deras partner klarar att föra båten tillbaka i hamn om de själva skulle drabbas av en olycka. Det visar Svedeas båtlivsundersökning 2015. Som ett bidrag till ett mer jämställt båtliv utlyser Svedea nu ett stipendium som ger åtta kvinnor möjligheten att lära sig grunderna i båthandhavande och manövrering.

– Vi vill sätta ljuset på den ojämställdhet som råder i båtlivet och visa att kvinnor är precis lika lämpade som män när det gäller att manövrera en båt. Alla vinner på att fler ombord kan stå till rors, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring hos Svedea.

– Båtlivet är för mansdominerat och det är utmärkt att Svedea vill bidra till att kvinnorna kliver fram, säger Karl Nordström, vd på Sjöklar Kustakademi. Många krafter behöver samverka om vi ska nå en ökad jämställdhet på sjön.

Båtstipendiet lanseras i samband med Båtmässan i Stockholm. Stipendiet är öppet för ansökan mellan 27 februari och 12 april 2015 och ger åtta kvinnor möjlighet att kostnadsfritt delta i en intensivkurs i båtmanövrering. Utbildningen genomförs tillsammans med båtutbildningsföretaget Sjöklar Kustakademi den 23–24 maj. Ansökan till stipendiet kan göras på svedea.se/batstipendiet.

I morgon lördag startar båtmässan Allt för sjön i Stockholm. Där lanserar Agapi två nya och unika ägarlösningar för privatpersoner och företag. Tillgång till en ny Agapi där allt är inkluderat: båtplats mitt i Stockholm, service, försäkring och vinterförvaring.

Agapi Club
Ett medlemskap som löper på två år. Som medlem i Agapi Club bokar du en Agapi på utvalda båtdagar månadsvis enligt avtal. Allt inkluderat. Pris från 3.000kr i månaden.
Agapi World
Ger Agapiägare och Agapi Club-medlemmar tillgång till en Agapi-båt på utvalda Agapi Centers runt om i världen. Först ut är Mallorca. Närmast att öppna är Aten och Cannes. Allt inkluderat. Pris från 3.500kr.

Agapi Leasing
Ett sätt att ha en båt i centrala Stockholm där man sedan kan lösa in båten eller byta upp till ny modell efter 3 år. Hel eller delägande där allt är inkluderat. Pris från 9.900kr i månaden.
’Vi försöker hela tiden hitta nya lösningar för ett friare båtliv. Bort från gamla begränsningar. Båtar kan göras både snabba, lättkörda och mindre bränslekrävande idag. Sportiga, snygga, trailerbara och samtidigt familjevänliga. Samma innovationstänkande går att använda på Agapis ägarlösningar. Det är det vi gör nu med Club, Leasing och World’, säger Alejandra Levinas Asplund, en av grundarna till Sveriges mest nyskapande och internationellt växande båtproducent Agapi.
Det öppnar även upp möjligheten till båtliv för alla som inte vill äga, tvätta, försäkra, underhålla båt eller lägga tid på att gå båtvakt. En helt ny möjlighet för både privatpersoner och företag. Kanske får vi se företag abonnera på ett visst antal dagar som de anställda sedan får använda.

Info: www.agapiboating.com

Busters nya flaggskepp – Magnum M5 – sätter en ny standard för den finska båttillverkaren. Stilen är både råare och tuffare och prestanda är i toppklass. Magnum M5 är en av alla de intressanta nyheter som visas på båtmässan Allt för sjön, som öppnar i Stockholm i morgon, lördag.

Det råder inga tvivel om att finska Busters designer har hämtat åtskilliga idéer från båtar som till exempel Anytec och Viggo. Den nya båten har en mycket råare och tuffare stil med mer påtaglig aluminiumkänsla än tidigare modeller, som är mer inriktade på familjens båtliv.

Nya Buster Magnum M5 är därmed en båt i aluminiumbåtarnas premiumklass, som är en naturlig utveckling efter de senaste årens starka trend med allt fler plåtbåtar.

Detta är den femte modellen i Magnumfamiljen, därav namnet M5. De övriga versionerna har sålt i över 4 000 exemplar totalt, vilket är väldigt mycket för en så stor och dyr båt.

Båtliv har provkört Magnum M5 under olika förhållanden, både på spegelblankt vatten och när det blåste rätt bra. Den spontana upplevelsen är att båten går väldigt komfortabelt i sjön med en råare och fräckare känsla än hos vanliga Buster Magnum, som vi har lång erfarenhet av.

Som förare slås man av de rejäla rutramarna med mer aluminium och större synliga svetsar än tidigare. Vindrutan är i härdat glas, vilket kan behövs i höga farter. Möjligen har Buster tagit i för mycket, vi tycker att sikten kunde ha varit lite bättre om ramarna gjorts något mindre.

Förarplatsen är enkel och funktionell med plats för en 12 tums kartplotter i mitten. En udda detalj är att båten är utrustad med inbyggt 4G Wifi (Buster Hotspot), något som är användbart och modernt tänkt. Enligt tillverkaren räcker nätverket 100 m runt båten. I standardutrustningen ingår även Fusion ljudsystem, joystick-kontrollerade trimplan och stuvutrymmen som låses med en gemensam nyckel.

Liksom Buster Super Magnum saknar Magnum M5 steglister. Därför går M5 komfortabelt och mjukt i sjön, vilket ytterligare förstärks av det fina skrov som är grunden för alla Magnumbåtarna.

Ännu en förklaring till att föraren upplever båten som mjuk i sjön är de fjädrande stolsunderredena i lyxklass som sitter under förarens och främre passagerarens stol. De tar hand om alla stötar och gör båtkörningen till en njutning.

På provbåtens akterspegel hängde en Yamaha V8 på 350 hk, vilket är max vad båten är godkänd för. Båtens prestanda är därmed imponerande med acceleration som i en sportbil. Allra roligast är det att ligga i 30 knop och ge järnet, varvid motorn brölar och skjutsar iväg båten med enorm kraft…

Den mäktiga maskinen ger båten mycket goda prestanda med 57 knops toppfart vid 6 100 rpm. Det kanske man inte har nytta av så ofta, men möjligheten att kunna köra 40–45 knops marschfart under lång tid är en klart positiv egenskap.

Bäst ekonomifart ligger på 30 knop och några knop däröver, då förbrukningen är cirka 1 lit/Nm. Med en bränsletank på 250 liter blir räckvidden bra.

För att klara av den höga effekten och farten är båtens bottenplåt 1 mm tjockare än på de övriga Magnumbåtarna, det vill säga 5 mm. Plåten i akterspegeln har samma tjocklek som i övriga Magnum, men balkverket är helt förnyat med både fler och tjockare balkar samt två nya triangelförstärkningar mot skrovets längsgående stringers.

Att bygga båtar utan steglister har sina sidor, för- och nackdelar. I det här fallet har Buster lyckats, trots att en konstruktion utan steglister kräver lite fler hk.

Skrovet är i grunden samma som hos Super Magnum, men båttillverkaren har jobbat extra mycket med tyngdpunktens placering. M5 är något lättare än Super Magnum och tyngdpunkten ligger därför cirka 50 mm längre fram. Även motorn påverkar båtens uppförande, den stora V8:an väger cirka 80 kg mer än den V6 på 300 hk som Super Magnum är godkänd för.

På den praktiska sidan är M5 försedd med aluminiumdurk, vilket känns rätt i en sådan här båt. Allt är gediget utfört med mer metallkänsla, något som även gäller den nya delbara dörren till fördäck.

Akterut har båten samma praktiska och rymliga badbrygga som övriga båtar i Magnum-serien. Det är gott om plats och lätt att ta sig ombord igen via en stor badstege.

Magnum-båtarna är godkända för åtta personer, vilket räcker för en stor familjeutflykt. Med bordet monterat finns det gott om plats och den som vill ha med sig kall mat kan antingen förvara den i kylskåp (tillval) eller ta med en 12V lös kylbox.
Text & foto: Lars-Åke Redéen

Tekniska fakta
Längd: 7,14 m
Bredd: 2,42 m
Vikt utan motor: 1 080 kg
Rek. motorstyrka: 250–350 hk
V-bottenvinkel: 20,5 grader
Tankvolym: 250 liter
Antal personer: 8
Toppfart: 57 knop
Pris: från 790 000 kr (Yamaha 250 hk)
Mer info: www.buster.fi

Prisjämförelsesajten Compricer har åt SvD Näringsliv tagit fram prisexempel på båtförsäkringar för åtta olika modeller. Båtarna representerar ett svenskt tvärsnitt och är av olika typ, ålder och prisklass. Prisskillnaderna är stora och Svedea har den förmånligaste premien i sju fall av åtta.

Compricer har undersökt vad det kostar att försäkra två segelbåtar, två inombordare, tre utombordare och en vattenskoter hos åtta olika försäkringsbolag. Båtarna är av olika ålder och prisklass och representerar ett svenskt tvärsnitt. Undersökningen visar att det finns stora pengar att spara genom att jämföra sin försäkring. För flera av de undersökta båtarna är prisskillnaden mellan det billigaste och dyraste alternativet större än hundra procent! För sju av båtarna har Svedea den lägsta premien.

– Vi brukar säga att de flesta båtägare vinner på att byta försäkring och undersökningen visar mycket tydligt att så är fallet. Prisskillnaderna är ibland häpnadsväckande stora så det lönar sig verkligen att jämföra, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring hos Svedea.

Det är många faktorer som påverkar vad det kostar att försäkra en båt, inte minst har båtens värde en avgörande betydelse för premien. Många båtägare missar att justera försäkringsvärdet nedåt i takt med att båten tappar i värde och betalar därför onödigt mycket för sin försäkring.

– Vår självklara roll på marknaden är att hjälpa kunderna till rätt försäkring. I det ingår att erbjuda bra priser men det är också viktigt att se till att båtägarna får ett försäkringsskydd som passar deras behov. Att hjälpa kunderna att sätta rätt försäkringsvärde och att anpassa det över tid är viktigt om man vill ha nöjda kunder, säger Göran Södergren.

På våren och i mässtider funderar många båtägare på att byta båt. Olika undersökningar visar att mellan 15-20% av båtägarna funderar på att byta. Att sälja sin befintliga till ett bra pris är då det första steget för många. För att underlätta försäljningen har Svenska Sjö infört tjänsten Skadehistorikcertifikat. Tjänsten innebär att man som kund, inloggad på svenskasjo.se, kan printa ut ett certifikat som visar när båten blev försäkrad och om och när den haft en skada som ersatts.

Tanken är att detta certifikat ska lämnas över till spekulanter och då fungera som en extra trygghet för köparen som då får ett bevis på om och i så fall när det varit en skada och vilken typ av skada det rört sig om.

Då många av våra kunder haft båten försäkrad hos oss under en längre tid och aldrig haft en skada, så det är många riktigt prydliga dokument som kommer att hamna i spekulanters händer. Om det varit en skada så är det ändå en trygghet för köpare att den reparerats av ett kompetent varv som Svenska Sjö har godkänt.

– Vi tror starkt på att Svenska Sjö- försäkrade båtar kommer att bli mer lättsålda än andra med denna tjänst . Utöver en ökad trygghet som certifikatet innebär får köpare av en Svenska Sjö- försäkrad båt en självriskbonus på 500 kr redan dag ett om båten fortsättningsförsäkras hos oss säger Jacob Enestad, skadechef på Svenska Sjö

En effektiv och miljövänlig metod för brandskydd, träskydd och mögelsanering – VP Ultra Solution – har världspremiär i monter C 10-37 på Allt för sjön mässan i Älvsjö. Skyddet omfattar brand-, mögel-, röt-, blånads- och termitskydd, och är en gift- och luktfri skyddsmetod.

Egenskaperna ger en trygg och säker användning oavsett om det gäller saneringar och brandskydd i befintliga byggnader och båtar eller för virkesbehandling i trävaruindustrin. En mycket hög kvalitet och ett unikt allt-i-ett skydd erhålls på virke och övrigt byggnadsmaterial och ger stora fördelar genom hela processen från råvara till slutanvändning. Värdet på bostadshus och båtar som behandlats eller använder behandlat material ökar betydligt.

VP Ultra Solution är unik och mycket effektiv för alla träslag. Kombinationen av brandskydd och biologiskt skydd gör att det ej finns någon annan som kan erbjuda denna form av service. Säkerheten är hög och metoden medför positiva miljöegenskaper. Det fungerar effektivt utan gifter.

Medlet är fullständigt giftfritt och långtidsverkande och skyddar alla träslag mot brand, röta, mögel, blånad och angrepp av skadeinsekter. Förutom träskyddet kan man även brandskydda alla kända träslag till brandklass B-s1,d0, och inom sjöfart IMO – PART 5.

Info: www.vpultra.com

Båtsäsongen närmar sig och därmed ökar också stölderna av båtar, motorer och utrustning. Under 2014 minskade antalet anmälda båtmotorstölder något medan stölder ur och från båtar ökade med 12 procent. Motorer och elektronik går snabbt att stjäla och kan lätt avyttras på andrahandsmarknaden, men som båtägare kan du göra en hel del för att försvåra för tjuven.

Att skruva loss dyrbara drev och växelhus från motorn på en båt tar bara några minuter. Likaså att stjäla GPS och annan elektronisk utrustning ur båten. Det tar inte heller lång tid att koppla för ett släp och frakta iväg hela båten eller att stjäla den från båtplatsen om den inte är ordentligt fastlåst. Om båten inte snabbt kan kopplas till en ägare kan polisen heller inte göra mycket för att stoppa tjuven vid en kontroll på vägen.

– Det finns en hel del man som båtägare kan göra för att försvåra för tjuven men många gånger hoppar man över de enklaste saker, som att t ex sätta ett kulhandskelås på släpkärran när man ställer upp båten eller att man använder för dåliga lås när man låser fast den vid bryggan, menar Lotta Mauritzson rådgivare på SSF Stöldskyddsföreningen.

När det gäller hela båtar handlar stölderna ofta om beställningsjobb. Då vet tjuvarna exakt vad de ska ha och många gånger lämnar båten landet mycket snart efter stölden. Båtmotorer och utrustning hamnar även de utomlands men också på andrahandsmarknaden här i Sverige.

– Tjuvarna är ute efter föremål som snabbt kan säljas vidare, till exempel GPS-utrustning och annan elektronik, men de stjäl också bensin och sprit, säger Carl-Gustav Johnsson, poliskommissarie på Sjöpolisen i Stockholm, och rekommenderar att alltid tömma båten på värdesaker när man lämnar den. Det som inte kan tas med bör stöldskyddsmärkas för att minska risken för tillgrepp.

Som båtägare bör man också engagera sig i bevakning av det område där man har sin båtplats. Många båtklubbar arrangerar båtsamverkan vilket bland annat innebär att båtägarna patrullerar brygg- och uppläggningsområdena framförallt nattetid.
SSF Stöldskyddsföreningen ger också följande tips för att försvåra för tjuven inför båtsäsongen:
• Lås fast båten med certifierat/godkänt hänglås och kätting i klass 3. Stävöglan ska ha motsvarande klass.
• Utombordsmotorn ska låsas med certifierat/godkänt båtmotorlås eller med hänglås och kätting i klass 3
• Märk drev, växelhus, båttrailer och löstagbar elektronisk utrustning med SSF DNA-märkning som även innehåller mikropunkter för att kunna spåras av polis
• Båttrailer ska låsas med certifierat/godkänt kulhandskelås eller hänglås och kätting i klass 3
• När båten förvaras på land – se till att skruva bort drev och växelhus från motorn och förvara dessa inlåsta på annan plats.

Läs mer på www.stoldskyddsforeningen.se

I programmet Stoppa tjuven på TV3 idag 26/2 kl. 20.00 tas båt- och båtmotorstölder upp som tema. Stoppa tjuven är ett samarbete mellan TV3 och SSF Stöldskyddsföreningen.

Tvärtemot vad många tror är båten inte säker bara för att den står på torra land. En tredjedel av årets båtskador händer under vintermånaderna, beräknar försäkringsbolaget If.

Ännu är det flera månader kvar till att tusentals förväntansfulla båtägare kan sätta sina ögonstenar i sjön. Men faktum är att många båtar är långt ifrån säkra där de står under sin vintervila.

Enligt försäkringsbolagets Ifs beräkningar anmäldes en dryg tredjedel av förra årets båtskador mellan oktober och april. Totalt uppgår värdet på de här vinterskadorna till över 19 Mkr.

– Det går inte bara att palla upp båten hur som helst och tänka att den automatiskt kommer att stå tryggt till våren. Tänk på att du är lika mycket båtägare på vintern som på sommaren, säger Dan Falconer, båtexpert på If.

Båtförsäkringen täcker inte skador som orsakats av snö, is eller frost – samtidigt hör sådana skador till de vanligaste på vintervilande båtar. Det är också vanligt att dåligt uppstöttade båtar välter och att utombordsmotorer och andra värdefulla delar blir stulna.

– Har du en utombordare kan du be en verkstad ta hand om den under vintern, då kan du få den servad samtidigt. Men även om du inte gör det ska motorn vara inlåst – och glöm inte att titta till båten då och då under vintern, säger Dan Falconer.

Så skyddar du båten under vinterhalvåret:
1. Skydda inombordsmotorn från frostskador genom att tappa av eller köra igenom kylsystemet med frostskyddsvätska.
2. Skapa en taknock med fall på presenningen istället för ett platt tak där snön kan lägga sig. Smältvatten kan i värsta fall rinna in i båten.
3. Surra inte fast presenningen i stöttorna. Rycks en stötta undan i hård vind kan hela båten välta.
4. Se till att båten är ren och att luft kan cirkulera när den är täckt för att undvika mögelskador.
5. Töm självklart båten på värdefulla saker – tänk också på att utombordsmotorn måste vara inlåst under vintern för att försäkringen ska gälla.

Mer information och tips hittar du i Ifs säkerhetshandbok för båt som du kan ladda ner här:

Info: http://www.if.se/web/se/sitecollectiondocuments/private/batforsakring_sakerhetshandbok.pdf

Klassikern Fjordling 18, som är en av båtvärldens mest lovordade båtar och som har mycket svårslagna fångenskaper även med dagens mått mätt, tas nu upp i nyproduktion. Nu i kolfiber/mahogny och med eldrift.

Grundidén var egentligen bara att ta fram en båt som lämpar sig bra för eldrift. Ett effektivt och lättdrivet skrov med andra ord. Efter en del bollande med idéer fann man att den redan befintliga klassikern Fjordling 18 var den perfekta båten för ändamålet.

Sagt och gjort. Det norska företaget Elbåt AS med entusiasten, entreprenören och ingenjören Ole Peder Bjørsom i spetsen, köpte helt sonika rättigheterna till Fjordling 18 – Jan Herman Linges hyllade skrov som ritades på tidigt 60-tal men märkligt nog står sig väl än i dag. Många hävdar till och med att ingen modern båt i samma storlek går bättre i sjön än Linges mästerverk. Från detta skrov har de utvecklat två nya modeller som är avsedda för elmotorer.

Fjordling 18 Runabout
Först ut var Fjordling 18 Runabout, som är som är byggd i kolfiber med däck och inredning som är prytt med ett tunt lager (tre millimeter) mahogny. Till en början har man testat den med en traditionell bensinmotor på akterspegeln (se bilderna). Men nu kan den alltså fås med eldrift.

Med en Torqueedo 80 hk på akterspegeln är den god för farter på strax under 30 knop. När det gäller räckvidden finns det dock mer att önska. Håller man en marschfart på 22 knop så kan man inte räkna med att de dubbla batterierna (som väger 150 kg vardera) räcker i mer än 15 sjömil.

Fjordling 18 Console
Den andra nya Fjordling 18-baserade skapelsen heter Fjordling 18 Console och är som namnet antyder en mittkonsol-båt. Också den tänkt att drivas med en Torquedo på 80 hk.

En Fjordling 18 Runabout med en Torqueedo 80 på akterspelgeln kostar i runda slängar 650 000 norska kronor. Väljer man en helt vanlig bensinmotor på 75 hk landar det på 450 000 norska kronor. Priset för en Fjordling 18 Console är ännu inte fastställt.

Källa och foto: Atlantica.

Navigare Group rapporterar att de har sålt fler segelbåtar än någonsin de senaste månaderna. Navigare Yachting och Navigare Yachts sålde båtar för över 135 MSEK under 2014.

Navigare Yachting ökade sin omsättning från 2013 till 2014 med 58 MSEK. 2014 omsatte Navigare Yachting båtar för nästan 112 MSEK.

– Vi upplever att båtköparen 2015 har utvecklats till att köpa en upplevelse snarare än en båt. För de flesta av våra kunder som investerar i en båt i varma vatten, är det inte själva båten som står i centrum. Fokus ligger istället på upplevelsen och att man inte behöver att ta hand om båten. De som köper båt i Sverige är i och för sig mer intresserade av själva båten men där blir helhetslösningen och alla skräddarsydda detaljer viktigast, berättar Jesper Rönngard, VD för Navigare Yachting.

– Vi erbjuder attraktiva finansieringslösningar där du endast betalar en mindre del av båtens nypris vid köptillfället och låter sedan uthyrningen av båten finansiera resten, detta gör att även den som inte har fullt kapital till en helt ny båt ändå kan leva ut sin dröm, säger Jesper Rönngard.

Navigare Yachtings unika semesterprogram som innebär att man kan segla i hela världen, åka skidor i Schweiz eller njuta i ett strandhus i Thailand eller hus i Toscana gör Navigares investeringsprogram ännu mer attraktivt för kunden.

Navigare Yachts startade upp i september 2013 och förutspådde redan då den nya trenden på båtmarknaden. Navigare Yachts har under de senaste 6 månaderna sålt båtar för 51,6 MSEK och är mycket positiva till utvecklingen på båtmarknaden.

– Att våra försäljningssiffror ser ut som de gör just nu beror på att vi förstår och möter kundernas behov, det visar även att det vi förutspådde gällande kundernas båtägarbeteende var rätt, säger Simon Eklund VD för Navigare Yachts.

– Samtidigt som vi hela tiden ökar försäljningen i vårt moderbolag Navigare Yachting med segelbåtar till varma vatten och det enkla båtägandet upplever vi en annan typ av kund till svenska marknaden där skräddarsydda lösningar är nyckeln till succé.

– Kunden ställer större krav till utrustning och de skräddarsydda lösningarna samtidigt som de vill ha det enkla båtägandet där service och förvaring är en naturlig del av paketet. Vi prioriterar vår tid mer och mer och det viktiga är att få segla så mycket som möjligt och det blir mindre viktigt att själv ta hand om sin båt. Vårt fokus är att alltid hitta bästa lösningarna för våra kunder och komma ihåg att alla kunder är unika, säger Simon Eklund.

På båtmässan i Göteborg bokade Navigare Moments resor för 1,5 MSEK och bokningarna fortsätter att strömma in. Företaget är på god väg att nå sin målsättning för 2015.

Förra året lanserade Alukin aluminiumbåtar en hel modellserie klaffbåtar i fler storlekar och Work-serien fick stort genomslag. I år satsar företaget på en sportig nyhet, en snabbgående pendlarbåt för fritidsbruk som för första gången visas på mässan Allt för Sjön i Stockholm.

Båtmässan Allt för Sjön går av stapeln i Stockholm mellan 27 februari till den 8 mars. Mässan är startskottet för årets båtsäsong och här visas fler nyheter under temat ”Nyhetast”. Roslagsföretaget och båtproducenten Marinteknik i Norrtälje passar på att avtäcka nyheten för Alukin aluminiumbåtar. I år lanseras Alukin Sport Cabin 650, en liten sportig aluminiumbåt med hytt byggd för snabba transporter i skärgården.

– Den här modellen är baserad på vårt befintliga 6,5 meters skrov som anpassats för en mindre hytt bland annat med förhöjda fribord, ny design på hytt och pulpetbågar, berättar Peter Nikula, båtkonstruktör på Alukin aluminiumbåtar.

Likheter finns med storasyster Alukin Sport Cabin 750, men hytten på den mindre 650-modellen har fått uppdateringar i design och funktion. Bland annat har båten utrustats med en stor taklucka som skjuts bakåt för varma sommardagar och en hel akterdörr som leder ut till ett litet inramat akterdäck. Inredningen går i stilren, funktionell design som båtarna är kända för och i sobert grått med bekväma Grammerstolar, precis som i de större hyttbåtarna.

– Det är en liten hyttbåt i tuff förpackning som trots sin storlek har fått en bra planering i hytten. Det inramade akterdäcket och heldörren bakåt är en bra lösning för familjen med barn eller hund som säkert och skyddat kan vistas även på akterdäcket under färd. Det är litet och kompromissat, men det fyller sin funktion och ger en öppen känsla i hyttbåten, säger Peter Nikula.

Alukin aluminiumbåtar byggs av företaget Marinteknik i Norrtälje och här inbjuder man sina användare att vara delaktiga genom hela byggprocessen. Bland annat kan man följa sitt båtbygge på Facebook.

– Vi gör vårt bästa för att vara lyhörda för våra kunders önskemål. Den här modellen har till exempel tillkommit tack vare att vi lyssnat på mässbesökare som gillar våra båtar, men som önskat en lite mindre hyttmodell för skärgårdspendling. Skrovet och sjöegenskaperna är desamma som vår populära bowridermodell DP 650, som jag inom parentes kan tillägga är min personliga favorit, säger Maria Nikula, marknadschef på Alukin aluminiumbåtar. Maria förklarar varför.

– 650:n är lättmanövrerad, rapp och smidig som ett fullblod, men är lika slitstark och tålig som en arbetshäst, tycker Maria Nikula.

– Man kan också jämföra köregenskaper med SC 650 och känslan i en liten sportbil men samtidigt är den lika funktionell som en jeep, avslutar Peter Nikula.

Alukin finns i monter A14:22 på Allt för sjön.

Mindre än två dygn återstår av den fjärde etappen i Volvo Ocean Race och det pågår en intensiv kamp om att komma först till Auckland.

Senaste positionsrapport: 1400
Ledare: Abu Dhabi Ocean Racing
Hastighet: 
9–15 knop
Vind: NO 5–8 m/sek
Beräknad målgång: 28 februari

– Helt fantastiskt, det jämnare än något jag varit med om tidigare, säger Martin Strömberg på Dongfeng Race Team som går mot ytterligare ett toppresultat.

Sedan fältet hittade fart och vind söder om ekvatorn har Abu Dhabi Ocean Racing, MAPFRE och Dongfeng Race Team stuckit iväg och skapat en tätklunga. Strömbergs lag hade ledningen i morse men när de fastnade i en vindlucka under ett moln föll de direkt ner till tredje plats.

– Det känns surt att tappa ett försprång som vi jobbat för i flera dagar, säger Martin Strömberg. Vi fastnade i vindluckan längre än de andra två och de gick förbi på bara några minuter men vi ger oss inte.

– Etappen började väldigt bra. Sedan var det mycket tuffare och vi låg länge sist innan vi seglade ikapp och lyckades ta tillbaks ledningen. Nu har vi precis sumpat den igen och det känns ju inte så bra. Vi ser fram emot att komma iland men vi har en tuff fight framför oss i två dygn.

Mitt på dagen skiljde det mindre än två sjömil mellan trion i toppen och det mesta pekar på att de gör upp om pallplatserna.

– Vi måste få bra fart mot ner mot Nya Zeeland, sedan bli det kustsegling ner till Auckland och den som klarar av det bäst kommer att vinna etappen. Men de andra båtarna är inte långt bakom oss. Jag har sett jämna spurter tidigare men jag har aldrig tidigare sett alla båtar så här samlade i slutet på en lång etapp.

Dongfeng leder just nu den totala poängställningen i Volvo Ocean Race och för att behålla den positionen måste de komma före Abu Dhabi Ocean Racing till Auckland.

– Det hade betytt mycket att vinna den här etappen och vi vill visa de andra att vi aldrig ger oss. Auckland är dessutom en klassisk seglingsstad där många är intresserade av segling, säger Martin Strömberg.

Svenskbåten Team SCA slåss nu för att komma ikapp Team Brunel och Team Alvimedica på femte och fjärde plats. Enligt den senaste rapporten är de bara några timmar bakom täten.

– Stämningen ombord är god och fokuserad. Alla fick lite extra ny energi igår, dels av närheten till Auckland, dels av att återigen ha Brunel i sikte, säger Team SCA:s Onboard Reporter Anna-Lena Elled.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Info: www.volvooceanrace.com

Sportfiskarna vill nyansera debatten om det påstådda hotet mot kulturmiljöer vid vatten: det är i de allra flesta fall fullt möjligt att återskapa fiskvandringsvägar utan att rasera kulturmiljöer. Av många skäl måste processen att åtgärda vandringshindren i våra vatten nu påbörjas: bland annat för att rädda akut hotade fiskarter som ål och för att nå våra uppsatta miljömål.

– Man kan lugnt konstatera att restaurering av fiskvägar inte utgör något stort hot mot kulturmiljöer. Sportfiskarna har exempelvis här på Gotland byggt fiskvägar i flera vattendrag där kulturmiljön också bevarats. Man kan i regel hitta lösningar som fungerar både för fisken och för bevarandet av kulturmiljön, berättar Lars Vallin, projektledare på Sportfiskarnas projektkontor i Visby.

Kulturmiljöer + fiskvandring=sant
De senaste åren har Sportfiskarna, olika länsstyrelser och andra aktörer genomfört en rad restaureringsprojekt i vattendrag landet runt. Många av dessa åtgärder har genomförts i anslutning till kulturmiljöer som exempelvis gamla kvarnar, äldre dammar, i stadskärnor eller i bruksmiljöer. Det är i regel fullt möjligt att i samråd med ägaren bygga fungerande fiskvägar utan att på något sätt rasera kulturmiljöerna. I många fall innebär även återställandet av vandringsvägen att man kan lyfta fram det ursprungliga kulturminnesmärket då exempelvis påbyggda betongfundament rivs ut. Det finns många exempel på att påbyggda vattenkraftverk är det verkliga ingreppet i en ursprunglig kulturmiljö.

– Det är viktigt att vi kan nyansera bilden av vad restaureringsåtgärder i en kulturmiljö innebär. Det finns exempelvis inte nödvändigtvis behov av att avsänka uppdämda sjöar och dammar som funnits länge och där ett nytt naturtillstånd inträtt med strandvegetation längs vattenlinjen. Restaurering av vattenmiljöer och bevarande av kulturmiljö är fullt möjligt bara man är beredd att föra en öppen dialog, kommenterar Lars Vallin.

Åtgärder kan finansieras
Att återskapa vandringsvägar har naturligtvis en kostnad. I dagsläget kan olika åtgärder finansieras via exempelvis medel från Havs- och vattenmyndigheten, LONA, Bra Miljöval, eller Europeiska fiskerifonden. Men då omfattningen av vandringshinder är stor finns helt klart behov av att hitta mer finansiering för de fall då ägaren själv inte har möjlighet att bekosta åtgärder.
Sportfiskarna har länge drivit förslaget att elcertifikatsystemet ska villkoras: för att få elcertifikat ska kraftverken förses med faunapassage. Idag kan kraftverk beviljas elcertifikat utan giltigt tillstånd eller krav på miljöanpassning. Med ett villkorat elcertifikatsystem skulle kraftverksägaren ekonomiskt motiveras till att miljöanpassa kraftverket genom att bland annat möjliggöra fiskvandring.

– En annan möjlighet till finansiering som diskuterats är inrättandet av en särskild fond för miljöåtgärder, i första hand utrivningar av små kraftverk och dammar. Om ägarna till de större kraftverken bidrog till en sådan fond kunde ägare till mindre kraftverk få bidrag därifrån till åtgärder de annars inte kan bekosta, kommenterar Christina Lindhagen, expert på strömmande vatten på Sportfiskarna.

Det är dags att bygga fiskvägar!
Det finns många skäl till att det nu är dags att åtgärda vandringshindren i våra vatten: vi är idag långt ifrån att nå något av de vattenrelaterade miljömålen. Sverige är vidare ålagt att uppfylla EU:s vattendirektiv om att alla vatten ska uppnå ”god ekologisk status”. Vattendirektivet är inte ett fiktivt pappersdirektiv: det innebär rent konkret att vi ska åtgärda våra vatten för att skapa mer biologiskt liv och öka fiskbestånden. Genom att återskapa fria vandringsvägar förbättras på många platser möjligheterna för hotade fiskarter som vildlax, ål och asp. Dessutom får vi ett förbättrat sportfiske för de omkring två miljoner svenskar som årligen sportfiskar.

– Ofta tillför byggandet av en fiskväg ett större värde till platsen. Man kan exempelvis få en vacker strömsträcka vid en gammal kvarndamm. Ett speciellt exempel på detta utökade värde är asptrapporna i Fyrisån i Uppsala där vandrande och lekande fisk nu kan beskådas mitt inne i en stadsmiljö, avslutar Lars Vallin.

Några exempel på olika fiskvandringsåtgärder i kulturmiljöer landet runt:

Slereboån, Ale kommun, omlöp förbi en gammal kvarn.

Restebäcken, Resteröd-Strand, Uddevalla kommun, fiskväg vid gammal stenbro.

Bratteforsån vid Lyckorna kvarn, Ljungskile, fiskväg vid kvarndämme.

Storån i Rolfsåns vattensystem, omlöp vid Bosgården.

Nissan, Halmstad, fiskväg i vid Slottsmöllan.

Svartån, Örebro, omlöp.

Sågkvarnsbäcken, Örebro län, fiskväg vid gammal damm.

Motala ström, centrala Norrköping, lekbäck i stadsmiljö.

Fyrisån, Uppsala, fiskvägar för bland annat asp i centrala Uppsala.

Igelbäcken, Solna, fiskväg vid Ulriksdals slott.

Norrtäljeån, Norrtälje, restaurering med hänsyn till kulturmiljö och bebyggelse.

Loåns vattensystem, Wira bruk, Österåker, fiskväg i bruksmiljö.

Åkerströmmen, Åkersberga, fiskväg.

Strömmaån, Gotland omlöp förbi en kvarnrest.

Anerån, Gotland, tröskling vid byggnadsminne.

Stavgardsån, Gotland, bevattningsdamm som bevarats genom tröskling.

Varbosån, Gotland, kvarndamm där omlöp byggts förbi dämmet.

Lummelundaån, Gotland, vandringsramp för flodnejonöga i gammal bruksmiljö.

Norralaån, Söderhamns kommun, naturlik fiskväg vid Hillmans kvarn.

Tvärån, Söderhamns kommun, naturlik fiskväg/faunapassage vid Sunnäsbruk.

Söderhamnsån, Söderhamns kommun, naturlik fiskväg vid kvarn.

Åtjärnsbäcken, Hudiksvall, fiskväg i vid Långvinds bruk.

Edsmyrån, Jättendal, Nordanstigs kommun, fiskväg.

Stömneån vid Stömne verkstäder, Delsbo, fiskväg.

Svartån vid Idsjökvarn, Ilsbo, fiskväg.

Delångersån vid Lundströmmen, Hudiksvalls kommun, fiskväg.

Lillfjärden, centrala Hudiksvall, fiskväg.

Björkeån, Gävleborgs län, fiskväg vid i Hillevik.

Testeboån i Gävleborgs län, fisktrappa vid Oslättfors.

Varje år utser Sjöräddningssällskapet Årets Sjöräddare, en sjöräddningsinsats från i fjol som varit något utöver det vanliga. Av 2014 års 748 sjöräddningslarm har fem uppdrag nominerats. Vilket av dessa uppdrag som tar hem utmärkelsen avslöjas på båtmässan Allt för sjön i Stockholm på fredag den 27/2.

Utmärkelsen Årets Sjöräddare är ett sätt att hylla frivilligheten, som har varit Sjöräddningssällskapets grundstomme ända sedan starten 1907. Sjöräddningssällskapets 2 000 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om. De ställer upp med sin tid för att alla som vistas utmed vår långa kust och i våra stora sjöar ska känna sig trygga. De frivilliga sjöräddarna medverkar i över 70 procent av all sjöräddning i Sverige.

Förra året utförde Sjöräddningssällskapet 748 sjöräddningsuppdrag samt 670 sjöambulanstransporter och övrig räddningstjänst. Antalet larm är något färre än 2013 års rekordsiffror, men de förebyggande utryckningarna (kostnadsfri hjälp för medlemmar innan läget utvecklats till att bli akut) fortsätter att öka. Förra året utfördes 2 543 sådana uppdrag. Sjöräddningssällskapets frivilliga sjöräddare rycker ut dygnet runt, året om, oavsett om larmet gäller ett sjukdomsfall, en sjunkande båt eller ett mer odramatiskt motorproblem.

– Våra frivilliga sjöräddare är vår allra största tillgång. Deras tid och engagemang går inte att mäta i pengar. Genom att utse Årets Sjöräddare vill vi lyfta fram alla våra sjöräddare, som gör ett fantastiskt jobb för sjösäkerheten, säger Rolf Westerström, Sjöräddningssällskapets VD.

Välkommen till scenen i C-hallen där presskonferensen hålls, fredag den 27 februari klockan 14:30. Årets Sjöräddare finns tillgängliga för intervjuer efter prisutdelningen.

De fem nominerade insatserna har utförts av följande sjöräddningsstationer (läs om alla räddningsinsatser och frivilliga sjöräddare via länken nedan): RS Rörö, RS Stockholm, RS Dalarö och RS Möja, RS Torekov och RS Hjälmaren.

Sjöräddningssällskapet finns på plats hela veckan i monter C 20:34.