nyhetstest

Nu är säkerhet och komfort tillgängligt för alla motorbåtsägare. Svenska Zipwake är först på marknaden med ett helautomatiskt och snabbreglerande trimsystem till en bråkdel av tidigare pris. Zipwake minskar dessutom bränsleförbrukningen och sparar miljön.

– Vi har tagit fram en unik teknisk innovation, överlägsen liknande produkter när det gäller funktion, prestanda och pris. Zipwake kommer att revolutionera båtbranschen, säger Lorentz Simonson, vd på Zipwake AB.

Zipwake Dynamic Trim Control System är anpassat till i första hand planande och halvplanande motorbåtar mellan 6 – 18 meter. Med integrerat 3D Gyro och GPS i manöverpanelen erbjuds ett helautomatiskt system där båtens gångläge regleras snabbt, precist och automatiskt.

Interceptorernas verkan gör också att båten når sin planingströskel väsentligt snabbare och behåller sitt planingsläge även i lägre farter, vilket minskar både vågbildning och bränsleförbrukning. Därmed minskas miljöbelastningen. Systemet ger dessutom bättre komfort och säkerhet vid acceleration, när man girar, och vid körning i sidsjö.

– Enkelhet och säkerhet är viktiga faktorer. När båten lämnar hamnen trycker föraren bara på Autoknappen, sedan sköter systemet sig snabbt och enkelt på egen hand. Det innebär att föraren kan koncentrera sig på körningen istället för en massa knappar och inställningar, fortsätter Lorentz Simonson.

Det nya trimsystemet är resultat av ett teknologiskifte där man vidareutvecklat och förpackat känd teknik på nytt sätt. Till ett betydligt lägre pris än tidigare.

– Vi har lyckats med det omöjliga! Zipwake kostar 15 000 kronor, tidigare har ett avancerat trimsystem kostat omkring 200 000 kronor. Vårt pris gör att fler kan köpa ett snabbreglerande trimsystem och därmed öppnas en helt ny marknad för fritidsbåtar, säger Niclas Olofsson, teknisk chef på Zipwake som investerat i nya produktionsverktyg för att kunna massproducera sitt trimsystem.

Zipwake är svenskproducerat och distribueras av Båtsystem AB, på den svenska marknaden. Även internationellt har Zipwake väckt uppmärksamhet, bland annat i tidningen Motor Boat & Yatching som menar att Zipwake är en av de mest betydande produkterna när det gäller utvecklingen av nya styrsystem för båtar.

– Ja, det omdömet är vi stolta över. Vi märker av ett stort intresse för Zipwake och har redan beställningar i Europa. Vi har även fått förfrågningar från varv såväl i USA som i Asien. Det ska bli väldigt spännande att presentera Zipwake ytterligare och mer ingående för båtbranschen och marknaden, säger Lorentz Simonson.

Zipwake premiärvisas på Allt för sjön i Båtsystems monter C11:21, på pressträffen fredagen den 27 februari klockan 13:00 Allt för sjön pågår mellan 28 feb- 2 mars på Stockholmsmässan.

För mer information:
www.zipwake.com
www.batsystem.se

Kommentarer

Håkan Melin 17:22:19 2015-03-03

Är det någon som har provat ?

Najad ställer som enda större kölbåt ut på Allt För Sjön, 28 februari – 8 mars. Dessutom finns Najadklubben Ost i Najads monter A05:21.

Najad 570 4:a i ARC
Najad 570 Weir Kraken kom på en hedrande 4:e plats i sin klass i ARC racet över Atlanten, trots en skörad gennaker redan första dygnet. Med 6 mans besättning och en väl fungerande autopilot klarades racet av på 15 ½ dagar.

Thompa tillbaka på mammas gata
Najad välkomnar fd mässgeneralen på Allt För Sjön, Thomas Sandberg. Efter 17 år på mässan återvänder Thompa till segelbåtsbranschen och ansvarar numera för Najads Stockholmskontor.

Den 23 december beslutade amerikanska myndigheter att implementera ett utökat krav på nationell fartygstrafik att bära AIS transpondrar.

I USA har myndigheterna bestämt att antalet fartyg som skall innefattas av kravet på att bära så kallad AIS-utrustning skall utökas med cirka 18 000 fartyg. Kravet gäller från 2 mars 2015 och måste vara effektuerat senast 1 mars 2016.

Detta är en kort implementeringstid för så många fartyg och passar True Heading bra då de står beredda att kunna leverera just den utrustning som efterfrågas. Redan på kort tid har True Heading lyckats bygga upp ett rykte som AIS experter även i USA genom den aktiva kampanj i form av seminarier och artiklar som genomförts i samband med de större mässorna i Nordamerika.

Kravet på AIS utrustning är del i strävan efter ökad maritim kontroll av kuster och farleder. Utöver detta pågår en studie från amerikanska myndigheter över hur navigationslösningar baserade på smartphones eller läsplattor kan användas för att positionera fritidsbåtar och där intresse finns för att använda Seapilots lösning för detta som redan är klar och fungerar.

Över 1 700 alkfåglar, det vill säga bl a sillgrisslor, tordmular har hanterats och räknats under 2014 något som går att läsa om i Levande Skärgårdsnatur 2015, med rapporter från 2014. Resultaten visar glädjande siffror och ett rekordår för alkfåglarna.

– Förutom det stora antalet alkfåglar vi hanterade och ringmärkte under 2014 slog vi även ett annat glädjande rekord för sillgrisslan. Inte mindre än två 40-åringar hittades sommaren 2014 på Svenska Högarna. Vilket också visar vilka värdefulla data vi kan få fram genom att arbeta med så här långa serier och i projekt som sträcker sig över lång tid, säger Gunnar Hjertstrand, Skärgårdsstiftelsens fältsamordnare för projekt Levande Skärgårdsnatur.

Projekt Levande skärgårdsnatur startade redan 1985 och har genom årliga inventeringar och kontinuerlig bevakning gett mycket värdefull information för forskarna om hur det står till med några av Östersjöns allra viktigaste djur- och fågelarter.

Resultaten från 2014 är en blandning av glädjeämnen och orosmoln. Sälarna fortsätter att öka i antal även om de ligger långt under de nivåer som ansågs naturliga i början av 1900-talet. Skarvens utbredning har sedan flera år planat ut och handlar nu om omgrupperingar och förflyttningar utan ökningar i reella antal. Havsörnarna ökar stadigt i antal och läget i Stockholms skärgård får anses som gott. För berguven är däremot läget mer oroande även om antalet håller sig på ungefär samma nivå som året tidigare.

För bland annat svärta, ejder, alfågel och sjöorre är oron stor med många obesvarade frågor kring B-vitaminbrist och andra allvarliga indikatorer på att utvecklingen går att fel håll.

– Vi som arbetar i projekt Levande skärgårdsnatur är alla mycket oroade över utvecklingen i stort men det finns som sagt ljuspunkter där alkfåglarnas utveckling är mycket glädjande. Reservationen finns förstås även där att ljuspunkterna kan ses som varningssignaler också då balansen mellan arterna blir annorlunda än förut. Något som kan innebära att något inte står rätt till. säger Gunnar Hjertstrand.

Intresset för rapporten som nu är sammanställd är stort och visar att många tycker att arbetet med den unika kunskapsinsamlingen är viktigt.
– Levande skärgårdsnatur är ett 30-årigt projekt som genom sin långa serie av inventeringar kan visa på förändringar inom olika arter i Stockholms skärgård. Tack vare detta kan man tidigt upptäcka förändringar och göra det möjligt att sätta in åtgärder för att möta problem eller störningar. Detta är ett ovärderligt samarbete som skapar förutsättningar för ett rikt växt- och djurliv, säger Skärgårdsstiftelsens Vd Lena Nyberg.

Bilderna:
Tillsynsmännen Bengt Söderlund och Gunnar Hjertstrand med ¨Skotten¨ en långväga kompis som de fick skaka hand (eller simfot) med 2014 för tredje gången. Efter att ha fötts och ringmärkts 1993 på en ö som heter Sule skerry väst om Orkneyöarna i Skottland valde denna grissla att som vuxen häcka i Östersjön på en lite ö utanför Utö i Stockholms södra skärgård.

Martina Kadin jobbar och forskar på grisslor med utgångspunkt från Stora Karlsö och hon var turligt med på vår expedition Alka-Ost 2014 då detta återfynd av en 40-årig grissla gjordes. Gisslan är född och märkt på Stora Karlsö och återfyndet gjordes på ön Kalken i Svenska Högarna.

VEIDEC är marknadsledande när det gäller tillverkning av miljöanpassade kemtekniska produkter – VEIDEC GREEN WORLD heter konceptet som successivt kommer att lanseras under året och det kommer att marknadsföras bland annat genom en rad nya sponsorsatsningar.

Tillsammans med VEIDEC kommer den 18-årige racerbåtstalangen Morgan Jernfast från Österskär i Åkersberga att satsa på en ny VM-titel. Den första tog Morgan 2012 då han vann VM i juniorklassen GT-15, nu satsar han för fullt på VM i Formula 4, en klass som ligger två snäpp under kungaklassen Formula 1. Första deltävlingen körs den 30-31 maj i Frankrike.

– Mitt mål är att vinna VM i år och att på sikt ta mig vidare till Formula 1 via Formula 2, säger Morgan. Jag har slagit flera av de förare som är med i F4 tidigare i min karriär och det finns ingen anledning till att jag inte ska göra det nu heller. Vi åker alltid till tävlingarna för att vinna. Samarbetet med VEIDEC ger mig de förutsättningar jag behöver för att lyckas.

– Morgan är en av landets största talanger inom båtsporten och han kommer att ha en lång internationell karriär framför sig som vi vill vara med och bygga tillsammans med honom, säger Rickard Pålsson, VD och ägare av VEIDEC.

För VEIDEC är satsningen på båtsport ett nytt steg i företagets sponsorsatsningar. Efter många års stark närvaro inom bilsporten är det nu dags att bryta ny mark.

– Vi kommer att finnas representerade på land, i luften och på vattnet genom flera nya sponsorsatsningar som vi kommer att presentera under året, fortsätter Rickard Pålsson. När vi lanserar vårt nya gröna produktutbud, VEIDEC GREEN WORLD, vill vi göra det genom sporter där de naturliga elementen är en viktig beståndsdel. Båtsporten är på stark frammarsch och den har starka målgrupper som intresserar sig för våra produkter – de vill vi nå genom vår sponsorsatsning på Morgan.

Racerbåtsporten har en stark miljöprofil. I Formula 4, den klass som Morgan Jernfast kommer att tävla i, används exempelvis miljöklassade enhetsmotorer från Mercury.

– Vi vet sedan tidigare genom våra tidigare engagemang inom bilsporten att sport och teknik i kombination starkt kan bidra till ett ökat miljömedvetande och ett påskyndande av den miljötekniska utvecklingen, fortsätter Rickard Pålsson. Vi använder själva motorsporten som en plattform för att testa och utveckla våra egna produkter.

Svensk båtracing har traditioner att försvara. Sverige är historiskt sett en av de starkaste båtracingnationerna i världen med 61 VM-titlar sedan 1967 i olika klasser. 38 av dessa titlar är vunna under de tre senaste årtiondena.

– Vi har alltid varit starka, framförallt har vi gjort bra resultat på rundbana, säger Pelle Larsson, Svenska Racerbåtsförbundets generalsekretare. Vi ser nu en generationsväxling där vi har många unga förare som är på väg upp och redan gör bra resultat gentemot världseliten.

– Från förbundets sida ser vi väldigt positivt på att en så pass betydande spelare inom svensk motorsport som VEIDEC går in i båtsporten. Vi välkomnar en tung aktör och det är viktigt att vi får in den här typen av sponsorer för att öppna dörren för nya intressenter.

Morgan Jernfast ställer ut på Allt för sjön (Stockholmsmässan), över 90 000 besökare 2014, 28 Februari – 8 Mars 2015, i Kungliga Motorbåtsklubbens monter med sin nya Formula 4-båt.

Fakta om Morgan Jernfast

Ålder: 18 år
Bor: Österskär
Studerar: Ekonomi 3:e året

Meriter:

2011: SM-guld GT-15, EM-silver GT-15
2012: VM-guld GT-15
2013: NM-silver F4s

Fakta om Formel 4

Katamaranskrov
60 hk 4-taktsmotorer
Minimivikt 350 kg inkl förare
Toppfart ca 60 knop

Kalender 2015

VM deltävling 1: Frankrike, Epinay 30-31 Maj
VM deltävling 2: Italien, Brindisi 03-05 Juli
VM deltävling 3: England, Nottingham 26-27 Augusti
VM deltävling 4: Tyskland, Duren 26-27 September

NM deltävling 1: Finland TBA
NM deltävling 2: Sverige TBA
NM deltävling 3: Norge, Arendal 12-13 September

Morgan kommer även att delta i tävlingar i Sverige. Datum för dessa tillkännages inom kort.

Denna produkt har kommit fram tack vare marknadens önskemål om en elektrisk bogpropeller som kan köras mer än de 2–4 minuter som en vanlig elektrisk bogpropeller klarar av och i takt med att avancerade tilläggnings system blir allt mer populära såg Vetus ett utrymme för en ny serie bogpropellrar.

Tack vare de kraftigare elmotorerna alstras inte lika mycket värme som från de konventionella elmotorerna vilket ger möjlighet till länge driftstid. Vetus bogpropellrar med utökad drifttid kan köras oavbrutet i sju minuter, för vissa modeller till och med lite längre.

I korta drag:
• Sju minuters drifttid!
• Extremt tystgående – tystast på marknaden
• Singelpropeller vilket ger mindre turbulens i tunneln
• Vetus unika propellerdesign reducerar kavitationen i tunneln
• Snedskurna drev i växelhuset (mindre oväsen från kugghjulen)
• Flexibel axelkoppling mellan elmotor och växelhus minimerar vibrationer
• Snabb och effektiv manövrering
• System som är enkla att installera
• Samtliga system uppfyller kraven enligt EMC
• Än så länge finns den nya serien endast i 24 V utförande.

Info: www.vetus.se

Professor Hans Elwing, Göteborgs Universitet, kommer i sitt föredrag vid Svenska Båtunionens miljökonferens på Allt För sjön närmare presentera det som nu är känt som ”den magiska pinnen”, ett helt nytt medel för att bekämpa beväxning på båtbottnar.

Hans Elwing har under drygt 20 år forskat kring biocider som bland annat använts inom jordbruket och som är godkända för detta ändamål. Med sitt nya ”magiska” pulver vill professor Elwing få bort koppar ur bottenfärgerna.

– Det använts mycket stora mängder koppar idag. Mitt pulver är visserligen en biocid men är mycket mera effektivt mot beväxning, det handlar om en faktor på nära tusen gånger.

Det finns emellertid ett problem som ännu inte är löst; det nya ämnet är inte registrerat för användning i bottenfärg – en procedur som är mycket besvärlig, kostar stora pengar och tar tid.

-Vi har satt igång en sådan process, säger Hans Elwing till Båtliv, under tiden fortsätter vi att testa med hjälp av många frivilliga.

Nimbus 405 Flybridge är en ny modell inom Nimbus Coupéserie som byggs för medvetna båtmänniskor som uppskattar sociala aktiviteter, bekvämt boende, enkel hantering och utmärkta långfärdsegenskaper. Båten får premiär på Allt för sjön, som öppnar på lördag.

Flybridge har designats för harmonisera fullt ut med formspråket på nya coupéserien. Taket har lätta, svepande linjer med en karakteristisk fällbar mast. Ett stort fast takfönster gör salongen mycket ljus och luftig trots taköverbyggnaden. På flybridge erbjuds flera smarta funktionella och sociala ytor.
– Vi har lagt ner oerhört mycket arbete på layout och design för att utforma en optimal flybridge. Inte bara för att det skall bli en vacker båt utan också för att erbjuda multifunktionella sociala ytor med rätt känsla, säger Joacim Gustafsson, chefsdesigner på Nimbus.
Flybridge har en ”wet bar” med ho, grill och kylskåp, solbädd, stor soffa och ett dubbelsäte vid förarplats. Dubbelsätet kan vridas 180 grader och bildar på så vis en stor social sittgrupp ihop med soffan.
Vid behov kan soffan enkelt göras om till ytterligare en solbädd. Alla funktioner på flybridge har konstruerats så att båten med några få handgrepp kan passera under broar.
– Det skall bli extra roligt att visa båten eftersom vi är väldigt nöjda med designen både vad gäller funktionalitet och utseende. Speciellt eftersom vi får förfrågningar från flera av våra marknader, säger Jonas Göthberg, marknadschef på Nimbus.
Tack vare ”sidewalk” däckslayout maximeras gångutrymmet på båtens styrbordssida vilket gör det extra enkelt att kliva av och på båten samt vistas på däck samtidigt som utrymmet i cockpit och ruff är extra generöst.
Nimbus Coupéserie har producerats sedan 1969 och har sålt fler än 4 000 exemplar över hela världen. 405 Flybridge tillverkas i Mariestad av Nimbus eget båtbyggeri.

Pressmeddelande:
Egenskaper och funktionalitet
405:an har för övrigt flera intressanta estetiska och funktionella integrerade detaljer. Bland annat dubbla pekskärmar vid förarplats, plats för fem personer att åka med i färdriktning i salong, d-stolpe med integrerad ventilation, helglasad akterdörr, elektriskt höj-, och sänkbart bord på akterdäck och “svärmorslucka” på akterspegel med dolt uttag för landström.
Motorrumsventilation i skrovsida med aktivt utblås, pentry med keramisk gasolhäll och mörk bänkskiva i komposit, kylskåp på 120 liter med möjlighet till extra kylutrymme i draglåda under soffa i salong.

Sidewalk design
”Sidewalk” (sidogång) är en asymmetrisk däckslayout där gångutrymmet på båtens styrbordssida är extra bred vilket medger extra stor rörelsefrihet. Det är lätt och trevlig att röra sig ombord, från för till akter och enkelt att kliva av och på båten längs hela styrbordssidan.
Dessutom utnyttjas invändig volym maximalt, det vill säga att utrymmet i cockpit, salong, nedre däck och ruff är extra generöst för båtens storlek. En viktig del i Nimbus sidewalk-koncept är en stor öppningsbar flushmonterad skjutdörr på styrbordssida. Sidodörren ger snabb access vid tilläggning och gör det möjligt att styra båten stående på utsidan.
Sidewalk konceptet möjliggör också större anpassning av akterdäck för olika aktiviteter.
Båten har ett stort härligt akterdäck med en extra stor L-soffa. Elektriskt höj- och sänkbart bord som är utfällbart och som även kan konverteras till solbädd. Akterdäck i samma nivå som badbrygga och salong.
Extra stort och stabilt peke i kombination med rostfri pulpit för trygg och enkel ombordstigning och eller lastning. Ankarboxlucka i för. Integrerade främre- och aktre ankarspel infällda i rostfri ram. Lättåtkomliga och minskar risken att
slå i tårna.
På fördäck integreras ett stort soldäck som en naturlig del av båtens design.

Överbyggnad och salong
Polyuretanlimmade rutor i överbyggnad och stor välv framruta ger, förutom ett modernt utseende, ovanligt hög stabilitet och tyst salong. Förarplatsen har vidareutvecklats och instrumentbrädan bestyckas med två stycken 12 tums plotter sida vid sida.
Sikten är exemplarisk tack vare rena ytor (inget som stör), matt antireflekterande material och integrerade infällda vindrutetorkare. Stor öppningsbar flushmonterad skjutdörr vid förarplats och stort öppningsbart glastak med integrerade solgardiner.
Sittplatser för fyra till fem personer att åka med färdriktningen. Fördelat på två platser vid förarplats och två till tre sittplatser i vändbar passagerarsoffa.
(Kuriosa: Den vändbara passagerarsoffan utvecklades redan på sjuttiotalet till Nimbus 26 och har utvecklats och förfinats sedan dess.)

Salongen har skandinaviskt ”öppen planlösning” med stora plana ytor och upplevs som ljus, rymlig och modern men mysig tack vare led belysning (dimmer på utvalda platser), trädetaljer och materialval på dynor och kuddar. Det gedigna träarbetet i salong och cockpit ger en härlig känsla av hantverk och kvalitet. Stor U-soffa i
med plats för 6-8 personer.
Matbordet är ihopfällbart till ”cocktail-läge” med glashållare vilket gör salongen ännu mer social när bordet inte används för måltid. Dold ventilationsanläggning som ger bättre innerklimat och minskar fukt tack vare god luftcirkulation i alla kabiner.
Moduluppbyggt pentry (60 CC) med möjlighet till kundspecifika installationer som till exempel mikrovågsugn, elhäll, diskmaskin, val av ugn (el eller gas). Pentryt är utrustad med matlagningsfläkt som kan monteras integrerad i överskåp ovanför elhäll.

Interiör och kabiner
Interiören på nedre däck ger en härlig känsla vad gäller utrymmen och material. Bland annat är skotten tygbeklädda med ljust tyg som ökar volymkänslan men som också dämpar ljud. Tre kabiner med två bäddar i varje fördelat på ”master cabin”, med separat ingång till badrum med toalett och duschkabin, samt två sidokabiner med gemensam toalett och dusch.
Stort ljusinsläpp bakom skylight i ”master cabin” för ljus rymlig känsla. Nytt för 405:an är ljusinsläppet mellan instrumentpanel och framruta som ger utrymmet på nedre däck en rymlig och ljus känsla.
På nedre däck finns också en extra garderob.

Drivlina och motorrum
Axeldrift med tunnelsystem är beprövad teknik med flera fördelar. Rakare axelvinkel ger bättre verkningsgrad på drivlinan och därmed mindre
bränsleförbrukning och högre fart Bättre kursstabilitet i låga farter och mindre djupgående.
Båten har som standard inbyggt ”Boat Trim System” med samma funktion som trimplan fast med högre verkningsgrad, snabbare och med automatik. Det finns även möjlighet att uppgradera till Volvo Pentas Interceptor System.
Automatisk mekanisk ventilation i motorrum minskar temperaturen och förbättrar förutsättningarna för ett problemfritt båtägande.

Stark, snygg och lätt
Allt laminat i båten är vakuuminjicerat på Nimbus båtbyggeri i Mariestad. Allt ifrån skrov, däck, överbyggnad, innerlaminat och luckor. I sandwich laminatet används ”Divinycell” som ger utmärkta isolerande egenskaper mot både värme och kyla och avvärjer effektivt kondens.
”Innerliner” och ”headliner” byggs helt i glasfiber. Resultatet är lättskötta och släta ytor i stuvfack, förvaringsutrymmen, skrovsidor, och innertak. Vacuuminjiceringsmetoden i kombination med högkvalitativa material och flerskiktsvävda glasfibermattor gör skrovet och laminaten isolerande, starka och lätta.

Info: www.nimbus.se

Modul 90 LED är en robust arbetsstrålkastare i kompakt design med ett brett arbetsområde. Aluminiumhuset är försett med kylflänsar som ger tillräcklig värmeavledning för de fyra högeffektlysdioderna. Dessutom finns en temperatursensor som skyddar arbetsstrålkastaren mot överhettning. Endast på detta sätt kan man garantera en lång livslängd hos lysdioderna och ett säkert arbete nattetid.

Modul 90 LED kan tack vare sin höga ljusstyrka, 3 400 lumen, ersätta xenonarbetsstrålkastare – och effektförbrukningen är bara 36 W. Därigenom är den här arbetsstrålkastaren perfekt lämpad för användning med batteridrift och på fordon med en generator som redan belastas hårt. Ljuset fördelas med en speciellt utvecklad multi-facettreflektor som ger en homogen ljusbild.

Strålkastaren kan drivas med både 12 och 24 volt. Den inbyggda elektroniken skyddar strålkastaren mot felpolarisering och garanterar konstant ljusstyrka även om driftspänningen varierar mellan 9 och 33 volt.

Med en färgtemperatur på 6 500 K är ljuset från LED-arbetsstrålkastaren mycket likt dagsljus. Detta medför att färgerna syns tydligare i mörker och det mänskliga ögat får lättare att ta in intrycken.

Hållbara havs monter är även i år navet i mässans miljösatsning då Allt för Sjön och Initiativet Hållbara Havs samarbete fortsätter. Nyhet i år är en stor satsning på utställningen med akvatiska havsmiljöer i samarbete med Stockholms Universitet och Östersjöcentrum.

Den 28 februari slås portarna upp och besökaren får ta del av miljö- samt fotoutställningar och på scenen intervjuar Skärgårdsradion 90,2.

Samarbete med Stockholms Universitet / Östersjöcentrum
En stor nyhet är det fördjupade samarbetet med Östersjöcentrum. Hur skiljer sig en frisk eller övergödd miljö åt, och hur kan du själv lägga märke till om miljön förändras eller försämras? Vad är det egentligen som döljer sig under ytan? I Hållbara Havs monter träffar du kunniga forskare från Östersjöcentrum som svarar på dina frågor och lär dig mer om vad det är som styr utvecklingen av Östersjön. I utställningen finns också exempel på produkter som innehåller mikroplaster och på sådana som inte gör det.
Ytterligare hot mot Östersjön är nya arter som etablerar sig och som riskerar att slå ut redan existerande, samt förändra ekosystemen. Här får du möjlighet att testa om du känner igen några av våra nya arter.

Samarbete med Skärgårdsradion 90,2
På den gemensamma scenen intill Hållbara havs monter samarbetar vi med Skärgårdsradion 90,2. Här kommer vi att intervjua en rad forskare och andra intressanta personer om läget i Östersjön och vad vi kan göra åt situationen. Hållbara Hav på scenen Lö 28/2 och sön 1/3 kl.14-15 samt Må-Fre 2- 6/3 kl.17.30-18 samt Lö 7/3 kl.14-15.

Hållbara havs Miljöutställning “Etta med kök”
Hållbara havs miljöutställning visar kemikalier, läkemedel och plaster i vår hemmiljö. Mycket av det vi använder oss av hemma hamnar så småningom i våra vattendrag och slutligen i Östersjön. Öppna skåp och lådor och finn alternativ till olika produkter samt tips om vad vi kan göra för Östersjöns bästa. Här får besökaren praktiska råd om vad du själv kan göra i ditt hem för att minska din kemikaliebelastning på Östersjön, dig själv och din familj.

Föreningen Briggen Tre Kronor
I Hållbara Havs monter träffar du också Föreningen Briggen Tre Kronor som är på plats och berättar om sin verksamhet samt sommarens seglingar.

Initiativet Hållbara Hav finner du i C-hallen på Stockholmsmässan, Älvsjö. Monter 19:21. Båtmässan Allt för sjön är öppen Lö 28/2 – Sö 8/3. Helg 10-18 och vardagar 12-20.

Om några dagar kommer runt 100 000 förväntansfulla, längtande och båtintresserade människor att strömma in genom portarna på Stockholmsmässan för att ta del av nyheter och det breda utbud som Allt för sjön bjuder på i år.

Svenska Båtunionen är som vanligt med men på ny plats i C-hallen monter; C 18:29 bredvid KMK, Stiftelsen Hållbara hav och Transportstyrelsen.

Vi fokuserar på tre teman i vår stora monter i år:

Båtmiljö: I vår monter presenteras projektetet Ren botten utan gift och vår nya sajt Båtmiljö.se. Här kan du få tips hur du ska göra för att hålla din botten ren utan att använda onödigt mycket bottenfärg och hur du kan miljöanpassa ditt båtliv.

Sjösäkerhet: I år satsar vi mer än någonsin på att sprida budskapet om att använda flytväst. Vi anordnar en tävling där Allt för sjöns besökare kan nominera en vän till en flytväst med texten Världens bästa [VALFRI] (kanske “mormor”, “farfar”, “syrra”….).

Navigationskunskaper: Nämnden för båtlivsutbildning är på plats och berättar allt du behöver veta om olika navigationsutbildningar för fritidsbåtar.

Vi anordnar också ett öppet miljöseminarium tillsammans med Allt för sjön.

Info: www.batunionen.com

På tröskeln till försommaren samlas återigen många av Sveriges finaste segel- och motorbåtar till Veteranbåtsmötet i Vasahamnen. Det som nu blivit en uppskattad tradition inleddes av Veteranbåtsföreningen för elva år sedan och har stadigt har ökat i popularitet – i fjol hade skeppare på över 80 gamla klenoder hörsammat kallelsen.

De charmiga och vackra båtarna utgör ett enastående blickfång också för alla besökare till den årliga Skärgårdsmässan, som pågår samtidigt vid Galärvarvets hamn.

Veteranbåtarna börjar samlas vid bryggorna redan under fredagen den 22 maj. På lördag vid 14-tiden sker stor defilering, och framåt aftonen ordnas bankett där sorlet snabbt stiger när deltagarna dryftar egna och andras pärlor – ett outtömligt ämne…

• Vid Veteranbåtsmötet 2014 var behållningen den stora bredden, säger Olle Neckman, vice ordförande i aktiva Veteranbåtsföreningen.
• Här fanns ombyggda bruksbåtar, fantastiskt renoverade racers, stora segelbåtar från den finare världen, salongskryssare och fina motorbåtar från den tid då folkrörelsen fritidsbåten verkligen tog fart efter kriget.

Under lördag och söndag kan seglande deltagare stilla tävlingslusten i Peter Norlin Memorial, som arrangeras i samarbete med Veteranbåtsföreningen. Här ges chansen att se klassiska skönheter i full segelskrud på nära håll – med ett försommarfagert Stockholm i fonden bjuds en sinnlig njutning för både beckbyxor och flanörer!

Info: www.veteranbaten.se

Fakta om Veteranbåtsföreningen
År 1973 bildade det svenska båtlivets riksorganisationer SSF, SXK och SBU Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar i syfte att stärka och bevara det svenska båtarvet. Föreningen arbetar sedan länge helt självständigt och har under de senaste tio åren kraftfullt aktiverat verksamheten.
Föreningen har kansli på Skeppsholmen. Den har cirka 2 300 medlemmar. Föreningen ger ut tidningen Veteranbåten fem gånger per år, totalt cirka 300 sidor. Den driver Fritidsbåtsmuseet i Västerås och Båthall 2 på Galärvarvet i Stockholm.

Båtdesignern Tony Castro är känd för sina många fina båtar (bland annat Galeon) och stora yachter. Här har han tagit ut svängarna ordentligt och ritat en 68 m lång och 13 m bred yacht, kallad Explorer Superyacht. Avsikten är att bygga den hos Sunrise Yachts i Turkiet. Yachten är avsedd för tolv gäster och 15 i besättningen.

På utsidan ser den här yachten ut som en riktig jorden runt-kryssare och den är också fullt kapabel att ta sin besättning jorden runt. Båtens robusta yttre är designat för att motstå alla väderförhållanden, men ändå bjuda på all den lyx som passagerarna vill ha.

En antydan om all lyx märks på utsidan med olika däck och lösningar som har fått sin inspiration från supplyfartyg och fiskebåtar. Båtar som är byggda för alla de tuffaste väder man kan tänka sig.

Hon är konstruerad för att vara väldigt sjötålig med ett supereffektivt skrov, som har konstruerats med hjälp av Tony Castros Naval Architecture tillsammans med den senaste tekniken. Resultatet är en yacht med högre effektivitet och bättre sjöegenskaper är många andra yachter i motsvarande storlek.

Ombord finns gott om plats för diverse leksaker och nödvändigheter. Hon kan till exempel ta med en helikopter i ett klimatkontrollerat garage, två limo tenders, bil, ubåt, vattenskotrar, paddleboards och en mängd andra nödvändigheter att ha med sig till havs…

Ombord finns all bekvämlighet man kan önska. Här finns också möjligheten att skapa ett obsevationsdäck med öppet tak, bio, beach club, bastu, dykpool, gym, pool, vinkällare och mycket bekväma utrymmen för tolv gäster.

Tekniska specifikationer
Längd: 68,4 m
Bredd: 12,9 m
Djupgående: 3,5 m

Bomull suger åt sig fukt har vi lärt oss. Ändå har vi oftast bomullslakan i kojerna ombord. Att lakan i en blandning av bomull och polyester är betydligt starkare och tål fler tvättar har hotellen redan upptäckt. Att de dessutom tar upp betydligt mindre fukt och därför passar bättre i båten vittnar många nöjda båtägare om.

I samband med Båtmässan i Göteborg lanserades under varumärket ComforTex en helt ny kollektion sängkläder för båtar. Stort fokus har lagts på funktion och man har tagit fram en lakansväv i 50 procent bomull/50 procent polyester med egenskaper optimerade för fuktiga miljöer. Vid mässan Allt för Sjön 2015 kommer företaget att erbjuda sina produkter även till båtägarna på ostkusten.

− Problem med fukt i båtar är ett välkänt problem. Vi kan inte ta bort fukten, men vi kan leverera ett material som inte drar den åt sig, säger Karin Koritz, som har mångårig erfarenhet av både textilproduktion och fuktiga båtar, och nu arbetar med utvecklingen av ComforTex.

Genom inblandning av polyester får man en väv med längre livslängd, färre noppor och som är betydligt slätare än en väv i 100 procent bomull. Bomullsdelen i materialet bidrar till att man behåller den sköna känslan mot huden.

− Det är inte bara den långa livslängden som inverkar positivt på miljön. Vad man sällan tänker på är vilken stor miljöbelastning odling av bomull innebär. Det går åt mängder med vatten och kemikalier, och det är en av världens mest besprutade grödor. Så av den anledningen är ComforTex ett mycket bra miljöval, säger Karin Koritz.

L.I.M.E. POWER är batterier med mycket höga prestanda. De är helt bly- och syrafria, extremt snabba att ladda upp – endast 30 minuter för ett dygns behov – samt har lång livslängd. Tekniken är välbeprövad och används i laddningsbara handverktyg och mobiltelefoner.

Batterierna är särskilt framtagna för 12V-system. Utformade för att klara upp till 2 000 urladdningar.

Prisexempel: 19 900 kr för ett startbatteri 40 Ah, tre förbrukningsbatterier på 40 Ah stycket och en batterivakt. Inmonterat och klart i båt.

Info: www.lime-power.se

Kommentarer

Johannes 20:33:28 2015-02-25

Detta verkar nästa för bra för att vara sant! Det som står på Lime-powers website, alltså. Men kostnaden är ju lite högre. Är urless på mina blybatterier som tappar i prestanda.

Med hjälp av denna bergskonsol från Svenska Marinvaror kan man bygga en brygga på berg, där det tidigare varit nästan omöjligt.

Bryggan byggs direkt in i berggrundens flank, följer snyggt och stiligt naturens former. Bryggan kan fungera som en säker båthamn men också som en ordentlig badbrygga mm.

Konsolerna består av starka, varmförzinkade balkar av stål, som tack vare sin struktur är förenliga med alla typer av bergsformer. Bryggans bredd från berget utåt kommer att bli 1,5–2,0 m beroende på bergets lutning. Däckets höjd över vattnet cirka 1,2 m.

Info: http://marinvaror.se/

Med mindre än en vecka kvar till målet i Auckland skiljer det knappt 15 Nm mellan de fem första båtarna. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har ett litet övertag samtidigt som Team SCA tar in på täten.

Senaste positionsrapport: 0800 CET
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 
4–8 knop
Vind: NV 2–5 m/sek
Beräknad målgång: 28 februari

Avslutningen på den fjärde etappen från Sanya till Auckland ser ut att bjuda på den jämnaste spurten hittills i Volvo Ocean Race 2014–15. Genom det svårnavigerade området vid ekvatorn har fältet komprimerats. På mindre än 48 timmar gick Dongfeng Race Team från att ligga sist till att ta ledningen.

– Vi har hittat farten igen och vi valde helt enkelt rätt väg förbi ekvatorn, säger Martin Strömberg och tillägger att humöret i laget är bättre efter en period med många motgångar.

– Förutom att det är varmt är det mycket bättre stämning ombord nu. Vi har fixat de båtskador vi råkat ut för och de borde inte innebära några problem.

Under helgen har vi sett flera positionsbyten i toppen och på måndagsmorgonen hade Dongfeng Race Team skaffat sig ett litet övertag på väg genom ett lättvindsområde norr om Fiji. Efter det verkar det bli stabil vind under den återstående sträckan till Auckland.

– Alla har segerchans men det lag som hittar starkare vind först kommer att ligga riktigt bra till, säger Martin Strömberg.

Samtidigt som tätklungan parkerade i lätta vindar har Team SCA tagit chansen att knappa in från sin position längst bak. Under morgonen tog de in 35 Nm och även om de också kommer att sakta ner kan de ha en fördel av sin position väster om konkurrenterna.

– Vi vet vart vi är på väg och vi är på jakthumör, rapporterar Team SCA:s Onboard Reporter Anna-Lena Elled.

Dongfeng Race Team leder den totala poängställningen i Volvo Ocean Race. Deras huvudkonkurrenter i toppen, Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel, låg under måndagsmorgonen trea respektive femma.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Nya 858 Fantom har mycket av den klassiska elegans och höga kvalitet som kännetecknar både tyska och italienska båtar och bilar. För designen svarar Thomas Gerzer, som även har ritat varvets båda modeller 717 GT och 1017 GT. Han har till sin hjälp även haft flera andra designers och konstruktörer; Harry Miesbauer, Luca Brenta, Wally, Maxi Dolphin och flera välkända yachtbyggare. För inredningen valde Frauscher designers från Audi.

Kommande helg startar Nordens största båtmässa – Allt för sjön i Stockholm. En av premiärerna blir Frauscher 858. Båten är en skönhet i tre dimensioner, enligt tillverkaren.
Båten finns med olika V8 bensinmotorer och dieselalternativ i kombination med sterndrive. Den 8,6 m långa Fantom kommer därmed lätt över 40 knop i toppfart och med den allra största motorn på 8,2 liter är toppfarten hela 48 knop.

Båten har bland annat en stor badplattform i teak, stora solytor, och en exklusiv inredning.

Tekniska fakta
Längd: 8,67 m
Bredd: 2,51 m
Djupgående: 0,50–0,85 m
Bränsle: 370 liter
Vatten: 32 liter
Hålltank: 50 liter
Motorer: 300–430 hk
Pris: från 1,9 M
Info: www.ariboats.se
Info: www.frauscherboats.com

Samtidigt med Allt för sjön i Stockholm hålls de kommande veckorna Dubai International Boat Show. Den har annan karaktär än våra svenska båtmässor. I Dubai är allt inriktat på superlyx och riktiga stora yachter.

Gulf Craft, som är baserat i Förenade Arabemiraten, har ett antal premiärer vid årets Dubai International Boat Show. De visar en hel uppställning med företagets senaste superyachts, sport cruisers och fritidsbåtar där de flesta är byggda för att hanteras av besättning.

Som ett av de tio största superyachtvarven i världen kommer Gulf Craft att ha premiär för Majesty 122, på Dubai International Boat Show (DIBS) som pågår 3–7 mars.

Yachten har plats för tio gäster och enorma ytor för social samvaro, solbadande och annat kul. Fattas bara annat i en yacht för över 11 MUSD, vilket motsvarar över 900 Mkr i Sverige plus moms.

Liksom allt annat som byggs vid Gulf Craft är den här yachten ett one off-bygge. Varvet bygger andra båtar i samma storleksserie, men med alla de kundanpassningar som alltid görs blir det unika yachter varje gång.

Denna Majesty 122 har fem stora sovrum för två personer vardera plus utrymmen för en besättning på fem personer. Här finns också alla andra självklara utrymmen, såsom stort matrum, vardagsrum med mera. Owners bedroom finns på huvuddäck med fin utsikt över vattnet.

Yachten har en räckvidd på minst 2 000 Nm.

Tekniska specifikationer
Längd: 37,50 m
Bredd: 7,60 m
Djupgående: 1,90 m
Motorer: 2×1 930 hk
Bränsle: 25 250 liter
Vatten: 3 700 liter
Info: http://www.majesty-yachts.com/superyachts/majesty-122-specs/

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har på två dygn seglat upp från sista plats till att ta ledningen i den fjärde etappen av Volvo Ocean Race 2014–15.


Senaste positionsrapport: 1400 (CET)
Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 
5–14 knop
Vind: 3–6 m/sek
Beräknad målgång i Auckland: 28 februari

– Vi har fått tillbaks våra glada ansikten, rapporterar lagets franska skeppare Charles Caudrelier.

Efter en bra start för två veckor sedan har Dongfeng Race Team stött på motgångar under etappen från Sanya till Auckland. På grund av taktiska missar och problem med skador på båten har de hamnat på efterkälken och för bara två dagar sedan låg de sist i fältet. Det var en ny upplevelse för laget som leder den totala poängställningen och varit den hittills största överraskningen i kappseglingen runt jorden.

I onsdags hade Martin Strömbergs lag ett avstånd på 120 sjömil upp till nederländska Team Brunel som haft ledningen den senaste veckan.

– Vi har gjort några misstag men sanningen är att medgången slank oss ur händerna, säger Charles Caudrelier som medger att laget haft en lättare resa i de tidigare etapperna och vant sig vid att ligga i täten.

– Det är sättet man tar sig genom motgångar som skiljer framgångsrika lag från resten. Den här sträckan är en nyckel till att testa styrkan i vår grupp.

Dongfeng Race Team började ta in på konkurrenterna på väg mot ekvatorn och genom de oberäkneliga väderförhållanden som råder där. Genom att söka sig en position längre österut har de kunnat hitta mer vind och fart samtidigt som Brunel tappat trycket i väst.

Klockan 14.00 (svensk tid) hade Dongfeng en ledning på två sjömil framför tvåan MAPFRE och trean Abu Dhabi Ocean Racing. Alla de tre seglade då mer än dubbelt så fort som Brunel med svenskbåten Team SCA som låg sist seglade snabbast av alla.

Lagen har nu mindre än 2000 sjömil kvar till Nya Zeeland och de väntas nå Auckland den 28 februari.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Inget mer besvärligt målningsarbete. Inget krypande under båten i kylan på våren eller bottentvättning vid upptagningen på hösten. Bäst av allt, inget gift från bottenfärger som läcker ut i havsmiljön.

Pressmeddelande:

– Då vi strävar efter lösningar som eliminerar behovet av bottenmålning vill vi ge våra kunder ett incitament att prova något vi tror kommer bli allt vanligare i framtiden. Genom detta samarbete med BoatWasher, som har tvättstationer runt Stockholm, ser vi detta initiativ som ett test av något som kan leda till ett både miljövänligare samt enklare båtliv i en nära framtid, säger Peder Asplund, VD för Agapi Boating.

– Fler och fler båtägare blir medvetna om vilken miljöbelastning bottenmålning innebär samtidigt som man vill att båtägandet ska bli enklare och bekvämare. En lyckad kombination är Agapi och BoatWasher som skapar ett bekvämare, billigare och miljövänligare båtliv, säger Odd Klofsten, vd för BoatWasher.

Bilden:
Agapi 950 RIB.

Som titelsponsor för sjätte året i rad tar Stena ett nytt grepp inför sommarens seglingstävling Stena Match Cup Sweden 2015 på Marstrand. I år får besökarna en unik chans att testa världsnyheten Oculus Rift – 3D-glasögonen som tar virtual reality till en helt ny nivå. Ta på glasögonen och du befinner dig plötsligt mitt i spänningen på en matchracingbåt. Garanterad action utlovas!

Stena Match Cup Sweden är Sveriges största internationella seglingsevent och i början av juli varje år samlas drygt 100 000 personer på Marstrand för att följa matchracingsegling i världsklass. Möjligheten att få uppleva det actionfyllda äventyret ”i verkligheten”, med hjälp av Oculus Rift-glasögonen, ges i Stenas monter precis vid tävlingsområdet på Marstrand.

”Det är mycket buzz kring Oculus Rift i spel- och teknikkretsar just nu. 3D-glasögonen förväntas ge en ny dimension till hela spelvärlden när de släpps till konsumenter. Men det blir först senare i år. Därför är det extra kul att vi redan i början av sommaren kan erbjuda besökarna på Stena Match Cup Sweden en unik möjlighet att testa världsnyheten – och samtidigt få känna på nerven ombord på en matchracingbåt”, säger Lovisa Andersson, Marketing och Branding ansvarig Stena Metallkoncernen.

”Trycket förväntas bli stort, men vi kommer rigga upp flera stationer som kommer att finnas på plats under alla tävlingsdagarna. När du har seglat klart i virtual reality är det bara att kliva vidare ut på åskådarplatsen på klipporna ute på Marstrand med närhet till de tuffa och spännande tävlingarna. Det blir en dubbel seglingsupplevelse utöver det vanliga”, säger Lena Alvling, Event & Marknadschef på Stena Bulk.

Oculus Rift är ett Virtual-Reality headset, som ser ut lite som ett par skidglasögon fast helt svarta och med bildskärmar framför varje öga. Med hjälp av sensorer känner glasögonen av hur du rör huvudet och justerar bilden efter det så att det känns som om du är inne i den värld du ser. Den här typen av headset förväntas bli mycket stora inom spelvärlden. Idag kan bara utvecklare köpa dem och konsumentversionen är tänkt att släppas någon gång under sommaren 2015.

Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av åtta VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget äger rum en vecka i början av juli varje sommar på Marstrand och drar drygt 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.
Info: www.stenamatchcupsweden.com

På båtmässan Allt för sjön i Älvsjö blir det långseglarseminarier under lördagen 28 februari och med repetition på söndagen 1 mars under fyra timmar.

Preliminärt schema:

12.00-16.00 Presentationer om seglatsområden, ekonomi, båten barn ombord och mycket annat;
Lasse Hässler, som seglat runt jorden flera gånger med paying crew ombord på femtiofotaren Jennifer. Senaste boken är “Tre oceaner”.
Milo Dahlmann, lät bygga en stålbåt på 10 meter och seglade Artemisia 2 till Antarktis. Skrev boken “Mot pingvinernas land” om seglingen.
Micke Westin gjort flera långseglingar med 27-fotaren Roobarb och har precis sammanfattat förberedelsefasen i boken “Dra dit pepparn växer – så förbereder du din långsegling”
Josefin och Ivan Flodgren är det energiska unga paret som seglat jorden runt med sin Rasmus 35:a Kuheli och har skrivit boken “Saltvattenliv” om äventyret.
Linda och Ludvig Hammarberg seglade jorden runt med sina två barn på stålbåten “Mary af Rövarhamn”. De är just nu också med i TV-serien Äventyrliga familjer på SVT och har också en populär långseglingsblogg.
Anders Hemgren och Mats Båvner leder Oceanseglingsklubbens avseglingsgrupper där mycket kunskap om teknik och utrustning dryftas. De är båda långseglare.
Stanley Johnson från Medelhavsseglarna har mycket erfarenhet från Medelhavet och Europas kanaler och vill dela några av höjdpunkterna därifrån.

(16.00-16.25 Boksignering och frågestund i K-11 och 16.30-18.00 i Kryssarklubbens monter i A-hallen)

Arrangörer är Kryssarklubben, Medelhavsseglarna, Oceanseglingsklubben, Drömresan och Alltförsjön

Observera att det finns fyra olika biljetter (och två olika dagar)!
Normal 200 kr
Par/kompisar 300 kr
Under 25 år 100 kr
Par/kompisar under 25 år 150 kr
Entré till mässan ingår (värde 130-160 kronor)!
Biljetter skaffas genom http://sxk.se/sxk-riksforeningen/drommen-om-langseglingen

Mats Bolin driver Arholma Skärgårdsservice. Hans viktigaste verktyg för att livet och verksamheten i skärgården ska fungera är hans båt. Lördagen 28 februari finns Mats i Alukin aluminiumbåtars monter A14:22 på båtmässan Allt för Sjön i Stockholm och berättar om vilka krav han ställer på sin båt för att allt ska klaffa.

Pressmeddelande:

Lite om mig. Jag bor med min familj i Norrtälje och på Arholma som även är båtens hemma hamn. Med verksamheten vill jag tillhandahålla en enkel och smidig service som gör det lätt för alla som vill, att komma ut och njuta av vår skärgård eller kanske besöka vänner och familj. Det finns många fina öar att se och upptäcka och det vill jag se till att alla som vill kan njuta av. Arholma är en av de platserna och här är även mina föräldrar verksamma inom Arholma Handel och Vårdbåten Väddö.

I vår verksamhet erbjuder vi person- och materialtransporter till en rad destinationer. Behöver du snabbt komma ut i skärgården eller vill du bara ut på ett äventyr tillsammans med familj och vänner så kan vi ordna det. Behöver du hjälp att serva fyrhjuling, moped eller gräsklippare så kör vi transorter till, från och mellan öarna. Vill du ha upp något du tappat i sjön eller hjälp med att undersöka skrovet så har vi erfarenhet och utrustning som krävs.

Nautisk kompetens

Förarintyg
Kustskepparexamen
VHF-certifikat
HLR
Fartygsbefälsexamen klass VIII
Handhavande av snabba fartyg
Välkommen till ALUKIN aluminiumbåtars monter A14:22 och boka in en demotur med mig!

Info: www.arholma.com

Båtliv fortsätter att vara den absolut största båttidningen i Sverige och Europa. Med 140 200 i officiell TS-upplaga för 2014 är Båtliv mer än dubbelt så stor som övriga TS-kontrollerade båttidningar tillsammans.

Båtlivs stora fördel är att det är en medlemstidning för en båtorganisation, Svenska Båtunionen. Det innebär att vi vet att alla prenumeranter som får tidningen direkt hem i brevlådan har en egen båt och är medlemmar i en båtklubb. SBU:s anslutna båtklubbar har 172 000 medlemmar, men tidningen nettodistribueras till ett hushåll om det finns flera medlemmar i samma hushåll.

– Båtliv har en mycket bred profil och läsekrets. Det är en stor trygghet både för oss i redaktionen, för vår ägare Svenska Båtunionen och för våra annonsörer att nästan alla våra cirka 140 000 medlemmar och betalande prenumeranter har en egen båt, säger Lars-Åke Redéen, chefredaktör för Båtliv.

– Vi skriver om nya båtar, tillbehör, säkerhet och motorer i tidningen. Dessutom kan man läsa om båtpolitik och sjösäkerhet i varje nummer. Vi följer också båtlivet i hela landet genom att göra reportage hos olika båtklubbar.

Från och med andra halvåret 2014 har Båtliv utökats med flera sidor reportage från Svenska Seglarförbundet i varje nummer. Det har utvecklat tidningen och tillfört ett mervärde med reportage om ungdomar och kappsegling.

93 procent av Båtlivs läsare har egen båt, enligt Temo.

Båttidningarnas upplagor 2014 enligt Tidningsstatisk AB
Båtliv 140 200
Båtnytt 9 000
Praktiskt Båtägande 16 600
På Kryss 25 400
Vi Båtägare 9 800