nyhetstest

Yamarin 63 Hard Top är en nyhet för säsongen 2015. Yamarin 63 HT är en trygg och mångsidig familjebåt med höga fribord och bekväm genomgång via fördäck. Vid planering av båten har Yamarin fäst speciell uppmärksamhet vid gott vindskydd och därför är det behagligt att sitta även på den U-formade akterbänken.

Pressmeddelande:
Med tanke på familjens minsta ger de höga friborden utmärkt skydd, liksom också de höga räckena och det halkfria fördäcket. I fören kan man montera en landstigningsstege som gör det lättare att ta sig i land och ombord. En perfekt utfärdsbåt för hela familjen, med sittplatser för sex personer och kojplatser för fyra personer.

Nya Yamarin 63 HT är ett resultat av nytänkande inom designen av HT-båtar. Den breda dubbelkojen i fören, det rejält tilltagna pentryt och den U-formade soffan i aktern, som enkelt kan göras om till en solbädd, samt rikligt med stuvutrymme är en vinnande kombination som ligger långt före andra HT-båtar.

En nämnvärd innovation är ingången från fördäcket, där man först får intrycket att trappan på insidan saknas, men sedan upptäcker att trappstegen finns inbyggda i kojen och pentryt. Dörröppningen är speciellt bred, vilket gör det betydligt lättare att ta sig ner i båten.

Båtens vindrutor är limmade i takkonstruktionen, vilket gör hela konstruktionen mycket stadig och tyst. Längst bak på HT-taket sitter en spoiler som föraren kan skjuta framåt när han eller hon vill stå upp och köra båten. Spoilern kan också vändas uppåt för att ge bättre vindskydd för passagerarna på akterbänken.

Båten är planerad för utfärder och övernattningar, och har därför både diskho och vattensystem som standardutrustning samt plats för en kemisk toalett. I den breda kojen i fören finns gott om utrymme för två vuxna personer. Under kojen finns ett väl tilltaget stuvutrymme där man kan förvara till exempel sängkläder. I aktern kan man bädda ut en andra dubbelkoj med plats för två vuxna. Pentryt har rejäla avställningsytor och under pentryt ett stuvutrymme med dörr. Dessutom finns det plats för en Wallas 800 spis, som också kan användas som värmare om den utrustas med ett fläktvärmelock. Under babords förarsätet finns plats för ett 30-liters kylskåp.

I sittbrunnen finns sittplatser för sex personer. När man tagit i land kan förarsätenas ryggstöd vikas ner och sätena förvandlas till en U-formad soffa, som sträcker sig från styrpulpeten på ena sidan via akterbänken fram till pulpeten på andra sidan. Hela familjen kan tillbringa en trevlig dag och kväll i gott sällskap i den trivsamma sittbrunnen. Om vindskydd behövs kan man fälla upp kapellet som skydd. I kapellet sitter en solcellsfläkt, som sörjer för att luftväxlingen under kapellet är cirka fem gånger mer effektiv än den naturliga luftväxlingen.

Tekniska fakta
Längd: 6,25 m
Bredd: 2,30 m
Vikt: 950 kg
Personer: 6
CE-klass: C
Motor: 115–150 hk
Info: www.yamarin.fin

Klockan 0700 under söndagsmorgonen startade den fjärde etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 från Sanya till Auckland. De närmsta dygnen väntas bli mycket tuffa med segling i hård motvind.

– Det kommer bli en brutal inledning när vi kryssar ut mot Filipinerna, säger Martin Strömberg på kinesiska Dongfeng Race Team.

Under starten i morse låg vinden på sju sekundmeter och tempot kommer att skruvas upp på väg mot Luzonsundet söder om Taiwan. Seglingen österut kommer att vara intensiv för besättningarna med många manövrar och vändningar när de kryssar i höga vågor och vind på runt 15 m/sek.

Efter att ha vunnit etappen till Sanya leder Dongfeng Race Team den totala poängställningen. Dessutom lyckades den franska, kinesiska och svenska besättningen vinna gårdagens In-Port Race.

– Vi har jobbat hårt och fokuserat med det här laget i tolv månader och uppenbarligen är vi inne på rätt spår, säger Martin. Det är fantastiskt för alla Kineser i laget att få vinna på hemmaplan och det vill även lyckas göra i Frankrike och hemma i Göteborg.

På Team SCA gör Anna-Lena Elled sin första etapp som lagets Onboard Reporter. Svenskbåtens skeppare Sam Davies var trygg med lagets förberedelser inför den fartfyllda etappen.

– Inför tävlingen tränade vi under 18 månader på Lanzarote i över 25 knops vind varje dag. Förhoppningsvis får vi nytta av det nu samtidigt som vi håller koll på varandra och håller ihop båten i ett stycke.

Etappen till Auckland är 5264 sjömil lång och målgången är beräknad från 27 februari till 3 mars. Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

På lördagen blev det helt officiellt att Näsbyvikens Båtsällskap har utsetts till Årets Båtklubb 2014 av tidningen Båtliv. Klubbens ordförande och ytterligare några personer från Näsbyvikens BS tog emot den fina sjömanskistan laddad med båttillbehör värda långt över 100 000 kr.

Årets Båtklubb belönas traditionellt med en specialbyggd skattkista i massiv mahogny med båtprylar till ett värde av närmare 150 000 kr. Kistan tillverkas av Orust Yacht Service i Henån och prisutdelningen äger rum på Båtmässan i Göteborg.

Tävlingen för att utse Årets Båtklubb 2014 fick ett antal mycket intressanta nomineringar från båtklubbar i hela landet. Flera båtklubbar pekade på stora insatser för att bygga om och restaurera sina anläggningar. Juryn föll dock för Näsbyvikens Båtsällskaps starka engagemang inom flera områden.

Juryns motivering till årets vinnare:
”Näsbyvikens Båtsällskap är stor, välskött och bra organiserad. Den arbetar på ett förtjänstfullt sätt med det som båtlivet i allmänhet ska stå för. Båtsällskapet skapar goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

Info om vinnaren: www.nbs.a.se

Tidigt på söndagsmorgonen svensk tid lämnade svenska Team SCA, och de fem andra båtarna i Volvo Ocean Race, den sydkinesiska semesterorten Sanya. Framför dem ligger drygt 5 200 sjömil som kommer att ta minst tre veckor. Och seglarna är rörande överens om att det blir den tuffaste etappen hittills.

På SCAs tjejbåt har svenska Anna-Lena Elled klivit ombord och är därmed den första svenskan i Volvo Ocean Race på 13 år.

– Det är fantastiskt spännande och galet kul. Jag är oerhört taggad inför uppgiften – men också ödmjukt. Jag vet att det kommer att bli tufft. Men jag har tränat för det här och jag är redo, sade Anna-Lena timmarna innan SCA-båten lämnade hamnen.

Sanya bjöd på högsommarvärme och relativt lätta vindar runt 5–6 m/sek. Men snart kommer vinden att öka och sjön bli grövre. Det talas om 15 m/sek (kuling) och kryss österut mot Luzonsundet mellan Taiwan och Filipinerna.

Cirka 3–4 dygn efter starten är det dags för båtarna att segla sydöst ner mot ekvatorn. Där väntar Doldrums med svårpasserade stiltjebälten. Efter det kan båtarna möta tropiska cykloner i södra Stillahavet innan de når etappmålet i Auckland på Nya Zeelands norra ö.

Foto: Rick Tomlinson/Team SCA.

Info: www.teamsca.com

Info: www.volvooceanrace.com

Söndagen den 8 februari har Båtmässan i Göteborg vigt åt sjösäkerhet. Sjöräddningssällskapet står värd för dagen, och bjuder på en mängd intressanta föreläsningar. Bland annat berättar de om resultaten av sin uppmärksammade livflotteövning ihop med Chalmers och om banbrytande innovationer inom sjösäkerhetsområdet. Medlemmar i Sjöräddningssällskapet går två för en.

Sjöräddningssällskapet kommer också att berätta om nya sjösäkerhetsinnovationer, hur kroppen reagerar om du faller i kallt vatten och om en sjöräddningsmodell som beundras i hela världen. Moderator för dagen är Robert Aschberg.

Dagens program i korthet:
Hur funkar svensk sjöräddning? Noomi Eriksson, Sjöfartsverkets direktör för Sjö- och flygräddning och Rolf Westerström, VD på Sjöräddningssällskapet, berättar om den internationellt erkända svenska modellen för sjöräddning och vilken roll den ideella föreningen Sjöräddningssällskapet spelar.

Hur kall kan en människa bli? Med utgångspunkt i det uppmärksammade fallet då en flicka som hittades i havet med 13 graders kroppstemperatur räddades till livet, berättar överläkare och ambulanssköterskor om hur kroppens funktioner påverkas vid nedkylning och varför havet kan vara farligt kallt även sommartid.

Hur gör man om man behöver hjälp till sjöss? Ibland är olyckan framme och man behöver en hjälpande hand till sjöss. En av sjöräddningsledarna på Sjö- och Flygledningscentralen berättar hur man larmar, vad man ska tänka på och hur centralen agerar vid larm.

Det hände oss! I november i fjol var Christer och hans dotter ute på en båttur utanför Tjörn, när deras motorkatamaran plötsligt slog runt. De kastades ur båten och hamnade i det iskalla vattnet. Från scen berättar de nödställda, och sjöräddarna som kom till deras undsättning, om händelsen som tack vare en bilist på Tjörnbron fick ett lyckligt slut.

Innovationer som kan rädda liv. Vad görs för att få fritidsbåtslivet och handelssjöfarten säkrare i framtiden? Sjöräddningssällskapet undersöker just nu bland annat hur drönare skulle kunna användas i sjöräddning. Vi berättar också om vår massräddningsmodell FIRST, metoder för att rädda många personer ur vattnet samtidigt vid större olyckor.

Elva personer, en flotte, 30 timmar. I ett unikt försök i våras testade Sjöräddningssällskapet tillsammans med Chalmers Tekniska Högskola hur det verkligen är att evakueras till en livflotte och bli sittande där utan att veta när hjälpen kommer. Nu presenteras resultaten av försöket. Besökarna får träffa testpersonerna och själva prova hur trångt det faktiskt är ombord på en livflotte.

Martin Strömbergs Dongfeng Race Team fortsätter att imponera i Volvo Ocean Race 2014-15. Det kinesiska laget vann dagens In-Port Race i Sanya och i morgon startar den fjärde etappen till Auckland.

– Fantastiskt kul att vinna i Kina och det ger oss ännu mer självförtroende inför den kommande etappen, säger Martin Strömberg som idag var tillbaks ombord på Dongfeng.

Vinden var stadig på runt 6 sekundmeter och det var många ledarbyten under de tre varv som seglades runt banan i dagens In-Port Race utanför hamnen i Sanya.

Svenskbåten Team SCA fick den bästa starten men Team Alvimedica tog ledningen under det första varvet framför en tät samling av jagande båtar. Vid den andra rundningen tog Dongfeng Race Team chansen att bryta sig loss och hittade mer vind genom att segla ut på den vänstra sidan av banan. Ett lyckosamt drag som gjorde att de gled upp från sin fjärde plats till att ta ledningen precis innan den tredje rundningen.

Under resten av racet fick Dongfeng kämpa för att hålla undan för Abu Dhabi Ocean Racing som var närmast bakom. Det kinesiska laget klarade sig utan misstag och var till slut först över mållinjen, precis som när de anlände till Sanya för snart två veckor sedan.

– Det är skönt att komma tillbaks och börja med en seger, säger Martin Strömberg. Vi har satsat på bra resultat i alla In-Port Race men inte fått till det tidigare. Nu kämpade vi oss genom fältet efter starten och gick förbi de andra tack vara att vi seglade smart och undvek stora misstag.

Team SCA slutade femma framför spanska MAPFRE. I morgon söndag, klockan 07.00 (svensk tid), går startskottet för den fjärde etappen av Volvo Ocean Race 2014-15 från Sanya till Auckland.

På Dongfeng Race Team är Martin Strömberg tillbaks som vaktkapten och Anna-Lena Elled sin första etapp som Onboard Reporter på Team SCA.

Alla In-Port Race utgör en egen tävling, Volvo Ocean Race In-Port Series, med en poängställning som är separat från havsetapperna. Dagens In-Port Race räknas alltså inte till den stora tävlingen där vinnaren tilldelas den stora Volvo Ocean Race-bucklan. Men om flera lag skulle sluta på samma poäng efter den sista etappen till Göteborg kommer ställningen avgöras utifrån vem som lyckats bäst i In-Port-serien.

Här hittar du videomaterial från dagens In-Port Race och intervjuer med seglare.
Resultat In-Port Race Sanya:
1. Dongfeng Race Team 14:54:29 -1p
2. Abu Dhabi Ocean Racing 14:55:07 -2p
3. Team Alvimedica 14:56:20 -3p
4. Team Brunel 14:56:36 -4p
5. Team SCA 14:57:30 -5p
6. MAPFRE 15:00:03 -6p
7. Team Vestas Wind -DNS

Lantmäteriets kartor har aldrig varit mer portabla! Kartappen MapApp Topo finns nu i en testversion för smarta klockor med tillgång till Lantmäteriets hela utbud av topografiska kartor.

– De smarta klockorna fungerar numera bra utan att hela tiden vara kopplade till telefonen och det utnyttjar vi verkligen, säger Kristian, en av utvecklarna bakom appen.

– När Sony lanserade sin första klocka med inbyggd GPS för Android Wear insåg vi snabbt möjligheterna att anpassa MapApp Topo till att även fungera på smarta klockor., säger Peter som både utvecklar appen och använder den när han kör mountainbike fortsätter:

– För många friluftsfantaster räknas varje gram och då tycker många att telefonen är tung och klumpig. En klocka väger i princip ingenting och är enkelt tillgänglig på handleden för en snabb blick.

Det finns redan träningsappar för smarta klockor som gör det möjligt att lämna telefonen hemma när du är ute och tränar. MapApp Topo har gjort samma sak men tagit det ett steg längre genom möjligheten att visa positionen på kartan direkt i klockan.

– Det finns ingen annan app som klarar det idag” berättar Peter. Innan man ger sig ut i naturen laddar man enkelt över sina favoritkartor till klockan. Därefter går det att visa aktuell position eller logga rutter direkt i klockan. “Att skapa en app för en klocka ställer helt andra krav än en app för telefonen” säger Kristian. “Men jag tycker att vi har lyckats ta fram ett gränssnitt som fungerar mycket bra även på klockans lilla skärm.

MapApp Topo för Android Wear kommer att bli tillgänglig på Google Play under andra kvartalet i år.

MapApp Topo är appen för topografiska kartor för Android. Fokus ligger på prestanda och enkelhet och det är det perfekta valet för dig som tycker om att vistas mycket i naturen. Bland funktionerna finns möjlighet att skapa intressepunkter och rutter som även går att exportera och importera. Det finns också möjlighet att mäta avstånd och söka efter platser. MapApp Topo har för tillfället stöd för topografiska kartor i Sverige, Danmark, Norge och Finland.

På Vene båt 2015 i Helsingfors premiärvisas Arcona 380Z (zero emission). Båten är miljövänlig utan bottenfärg, Ultraljud håller beväxning borta. Elmotor från Ocean Volt sköter framdriften. En del av dieseltanken som normalt väger 160 kg är utbytt till motsvarande vikt i batterier.

Batterierna laddas av solpaneler från SUNBEAMsystem. Mast och bom täcks av en helt nya aero modellen. Aero är ultralätta solpaneler, endast 1,5mm tjocka.

På däcket finns sparsmakade ränder av solpaneler.

Trots att Arcona 380Z har solpaneler med en sammanlagd effekt som slår alla båtgrannar är det knappt märkbart. En mer noggrann titt avslöjar alla de integrerade solpaneler som ökar räckvidden vid motorgång samt laddar batterierna i hamn.

Nordeuropas största båtevenemang Vene 15 Båt ordnas i Messukeskus, Mässcentrum Helsingfors, 6–15 februari. Evenemanget samlar inbitna båtförare, men erbjuder också mycket för dem som utövar vattensporter och kör båt till sommarstugan. Den finländska båtindustrin visar sig representativt på mässan.

Båtmässan fyller alla hallar i Messukeskus, Mässcentrum Helsingfors. På mässan presenteras i år cirka 550 båtar, en stor mängd båttillbehör och utrustning, motorer, elektronik och navigationsutrustning samt bryggor. På mässan finns i år mer trailrar och fisketillbehör än tidigare. Myndigheterna berättar på sin avdelning bland annat om säkerhet inom båtsport. Vene 15 Båt-mässan har 384 utställare.

– I Finland planeras och byggs väldigt högklassiga båtar. Nya innovationer presenteras årligen på båtmässan i Helsingfors. Båtindustrin i Finland är livskraftig jämfört med bland annat övriga länder i Norden. De finländska båtarna Targa, Grandezza, Sargo, Bella, Flipper, Buster, Yamarin, Silver, Terhi och Nauticat, för att nämna några, har varit framgångsrika även på den internationella marknaden, berättar försäljningschef Håkan Löfgren på Messukeskus.

På båtmässan presenteras väldigt många slags båtar, allt från roddbåtar till motorbåtar och segelbåtar. Bland motorbåtarna är långfärdsbåtar, fritidsbåtar och öppna motorbåtar väl representerade. Det finns ett tiotal nya segelbåtar på mässan. Bland de båtar som presenteras på mässan väljs årligen den hetaste nyheten till Mässbåt. Finalisterna offentliggörs på mässans öppningsdag och vinnarna i alla de fyra kategorierna (segelbåtar samt öppna, fritids- och långfärdsmotorbåtar) offentliggörs onsdag 11.2. kl. 12 i Segelbåtshamnen.

Båtmässans klassikerbåtar finns på Mahogany Yachting Society r.f.:s avdelning och träbåtar på Träbåtsbyggarnas gemensamma avdelning. Ekologiskt båtliv representeras av den nya solenergibåten från Kymmenedalens yrkeshögskola samt segelbåten Arcona 380, som är försedd med finländsk elmotor. Segling och båtsport i Finland r.f. kommer med grenförbundets tävlingsbåtar till mässan. Det kommer att finnas ett tiotal tävlingsbåtar på mässan.

Mässan bjuder på mycket sevärt och på upplevelser. På mässan får man också information om hur man börjar med båtar som hobby. Mässans program som hänför sig till vattensport har i år utökats till att omfatta ännu mer program som gäller fiske. Utöver upplevelseområdet Uusi Aalto presenteras nu för första gången i Finland jätteakvariet Rapala 3D på mässan. Övriga platser med program är Segelbåtshamnen, Venemestari-scenen och föreläsningssalen på veckosluten.

I samband med Vene Båt-mässan delas ett flertal priser ut. På öppningsdagen delar man ut utmärkelserna Årets båtgärning, Årets gästhamn och Årets båtprodukt.
Messukeskus arrangerar Nordeuropas största båtevenemang, mässan Vene 15 Båt på uppdrag av Båtbranschens Centralförbund Finnboat r.f. Båtmässan ordnas nu för 46:e gången. Huvudsamarbetspartner är Volvo Car Finland Oy Ab.

Evenemanget är öppet:
fre. 6.2 kl. 10–18 Trade Day
lör.–sön. 7–8.2. kl. 10–18
mån.fre. 9–13.2 kl. 11–19
lör. 14.2 kl. 10–18
sön. 15.2 kl. 10–17

www.venemessut.fi
#venemessut

Miss World, Rolene Strauss, fick en riktig toppentur ombord på en av Volvo Ocean Race båtarna som ligger i Chanya i Kina. Hon är van att vara i fokus för fotografernas intresse, men den här gången fick hon ta en selfie av det mer ovanliga slaget i toppen på en 30,3 m hög mast till en av båtarna.

Att ta sig upp i masten kan vara en tuff utmaning även för erfarna seglare, men den 22 år gamla missen från Volkrust i Sydafrika behövde inte få frågan mer än en gång innan hon tog sig upp på inbjudan av Dongfeng Race Team.

Miss Strauss, som fick sin titel i London i december, fick sällskap upp i masten och var på toppen ett par minuter innan det var dags att klättra ner igen.

– Det är vackert. Utsikten är så fin och det var underbart att se sjön, sa hon i en kommentar.

Dongfeng och resten av Volvo Ocean Race-flottan är ute på sin nio månader och 38 739 Nm långa tur runt jorden. På söndag startar nästa etapp med Auckland i Nya Zeeland som mål.

Den slutliga målgången sker i Göteborg 27 juni.

Det blir ett spännande scenprogram på Båtmässan i Göteborg även under avslutningshelgen. Idag medverkar bland andra entreprenören och låtskrivaren Andreas Carlsson ger framgångstips på Båtmässan i Göteborg. I morgon lördag är det prisutdelning till Årets Båtklubb kl. 14.00.

Näsbyvikens Båtsällskap har utsetts till Årets Båtklubb 2014 av tidningen Båtliv. Det är en stor och välskött båtklubb som i ett storstadsområde ändå har lyckats bevara gott kamratskap och ett högt miljömedvetande hos sina medlemmar.

Årets Båtklubb belönas med en specialbyggd skattkista i massiv mahogny med båtprylar till ett värde av närmare 150 000 kr. Prisutdelningen äger rum på Båtmässan i Göteborg lördagen 7 februari, dit alla är välkomna.

Idag den 6 februari är det dags för entreprenören, låtskrivaren och före detta Idol-domaren Andreas Carlsson.

Dessutom lagar stjärnkocken Dan Lexö mat med bland andra Glenn Hysén.

Andreas Carlsson, 41, har förverkligat sina drömmar – och bjuder på handfasta tips på Båtmässan. 
Den Los Angeles-baserade musikproducenten är ute på en föreläsningsturné i hemlandet på temat motivation och inspiration. Då passar han på att besöka Båtmässan där han ska intervjuas i Båtsoffan.
– Det blir nog ganska blandat snack och det ska bli jättekul, säger Andreas Carlsson, som tillsammans med Magnus Lundin drog igång Academy of Music & Business i Tingsryd hösten 2013.

- Det har gått väldigt bra och det är faktiskt sällan man kan säga det. Vi har elever från 72 kommuner och har inte haft ett enda avhopp.
Nästa projekt är en restaurangskola, och utbildningsorten kommer förmodligen att ligga i Västsverige.
– Vi vill satsa vidare och driva en djupare gastronomiskola som även innefattar hotel management, branding och paketering. Många av de nya stjärnorna i dag är kockar, fortsätter Andreas Carlsson.

Hur tillagar man och hanterar kött ombord? Stjärnkocken Dan Lexö med gäster visar hur under fredagseftermiddagen. Dan Lexö intar scenen på Båtmässan i samarbete med köttgrossisten Johan i Hallen.
Dan Lexö får sällskap av ett minst sagt pratglatt gäng:
13.00 Ingemar Allén och Peter Sandholt från Morrongänget.
15.00 Anna Spolander och Anders ”Pippi Strello” Rönnerfors från Mix Megapol.
17.00 Glenn Hysén.
– Vi kallar det för ”kött o hoj”, säger konferenciern Joakim Geigert.

Dessutom kan man få de allra senaste nyheterna från Volvo Ocean Race som drar igång igen på söndag. På scenen i SCA-caféet rapporterar Frida Langenius, som själv var med i uttagningarna till Team SCA, direkt från tävlingarna under hela helgen.

Info: www.batmassan.se

På båtmässan Allt för sjön i Stockholm blir det premiär för helt nya Nimbus 405 Flybridge. Båten känns lätt igen som en klassisk Nimbus och är en del av företagets coupéserie.

Nimbus nya flaggskepp med Flybridge bygger på Nimbus 405 Coupé. Flybridgen har designats för harmonisera fullt ut med coupékonceptet.

Taket har lätta, svepande linjer med en karakteristisk mast. Ett stort fast takfönster gör att salongen får fortsatt mycket ljus trots den nya taköverbyggnaden.

Flybridgen erbjuder flexibla sociala ytor. Layouten består av wetbar med ho, grill och kylskåp, solbädd, soffa och ett dubbelsäte vid förarplats. Dubbelsätet kan vridas 180 grader och bildar på så vis en social sittgrupp ihop med soffan.

Vid behov kan soffan enkelt göras om till ytterligare en solbädd. Alla funktioner på flybridge har konstruerats så att båten med några få handgrepp kan passera under broar.

Tekniska fakta
Längd: 13,16m
Bredd: 3,95m
Vikt: ca 8 950 kg
Batterier: 4x12V 77Ah (1+3) 7x12V 80Ah
Bränsle: 2×500 liter
Vatten: 2×200 liter
Kylskåp: 120 liter
Motoralternativ: 2xVolvo Penta D4-300 221kW per styck alternativt 2xVolvo Penta D6-370 272kW per styck.
Framdrift: Propelleraxeldrift
Info: www.nimbus.se

Varje år utser Sjöräddningssällskapet Årets Sjöräddare, en räddningsinsats från i fjol som sticker ut lite extra. Av förra årets över 700 sjöräddningslarm har fem uppdrag nominerats som extra föredömliga. Två av insatserna skedde i Stockholmstrakten, vid Sandhamn och Österskär.

Utmärkelsen Årets Sjöräddare är ett sätt att hylla frivilligheten, som har varit Sjöräddningssällskapets grundstomme ända sedan starten 1907. Sjöräddningssällskapets 2 000 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om. De ställer upp med sin tid för att alla som vistas utmed vår långa kust och i våra stora sjöar ska känna sig trygga. De frivilliga sjöräddarna medverkar i över 70 % av all sjöräddning i Sverige, helt utan statliga bidrag.

En av de nominerade insatserna skedde utanför Österskär den 14 december, då en man fallit överbord från sin fiskebåt och inte kunde ta sig upp. En privatperson hörde ett rop på hjälp ute på Trälhavet, och larmade RS Stockholm. Den jourhavande skepparen förstod genast allvaret och ringde in sin besättning till räddningsbåten i Österskär. De lämnade snabbt kaj och lyckades lokalisera mannen i mörkret, som låg i vattnet halvt medvetslös med ett krampaktigt tag om relingen på sin båt. Tack vare hårt slit från besättningen och med hjälp från Waxholmsbolagets passagerarbåt Väddö som passerade förbi, lyckas de få upp den kraftigt nedkylde och medvetslösa mannen i räddningsbåten, och föra honom till väntande ambulanshelikopter. Läs hela insatsrapporten via länken nedan.

Den andra Stockholmsnomineringen gäller den tragiska olyckan utanför Sandhamn natten till den 26 oktober, då en RIB-båt i hög fart kolliderade med en lotsbåt. Sökinsatsen efter de två passagerarna i RIB-båten pågick hela natten och en bit in på förmiddagen. En av dem återfanns vid liv men den andra omkom i olyckan. Fyra räddningsbåtar från Sjöräddningssällskapets räddningsstationer på Dalarö och Möja deltog i räddningsarbetet med 14 frivilliga sjöräddare samt sjöräddningshunden Rejza. Läs hela insatsrapporten via länken nedan.

Totalt deltog 27 frivilliga sjöräddare och en sjöräddningshund vid de nominerade insatserna, som räddade flera människoliv. Vinnarna av Årets Sjöräddare koras på båtmässan Allt för sjön i Stockholm, fredag den 27 februari.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, föreslår 33 åtgärder för att få en bättre havsmiljö i Östersjön och Nordsjön. Det handlar bland annat om att minska övergödning, miljöfarliga ämnen och främmande och invasiva arter samt öka skydd för fisk och skaldjur som påverkas negativt av fiske.

– De flesta av dessa åtgärder ger effekt först på lång sikt. Vi kommer inte att nå målet om god miljöstatus 2020 men vi bedömer att åtgärdsprogrammet kommer att medföra betydande förbättringar av havsmiljön, säger Marie Berghult, chef för havs- och vattenmiljöenheten på HaV.

Enligt EU:s havsmiljödirektiv ska Europas hav ha en god miljöstatus år 2020, något som medlemsländerna förbundit sig att genomföra. För Sveriges del handlar det om delar av Östersjön och om Västerhavet. 2012 presenterade HaV en rapport som visade att inget av Sveriges havsområden når god miljöstatus. Detta ledde vidare till att identifiera vilka åtgärder som behövs för att förbättra havsmiljön. Åtgärdsprogrammet för havsmiljön riktar sig till myndigheter och kommuner.

– Genomförande av åtgärdsprogrammet kommer inte att nå hela vägen till god miljöstatus 2020. Detta beror bland annat på den långa återhämtningstid som haven har och även på internationell påverkan från till exempel luftföroreningar, säger Ylva Engwall, utredare på havs- och vattenmiljöenheten.

– Det är nödvändigt att alla länder i varje havsområde samarbetar i dessa frågor då det ofta rör sig om gränsöverskridande problem och alla EU-länder följer samma tidplan. Åtgärdsprogrammet för havsmiljön är också nära kopplat till åtgärdsprogrammen för vattendirektivet.

HaV föreslår 33 åtgärder inom områdena främmande arter, fiskar och skaldjur som påverkas av fiske, övergödning, bestående förändringar av hydrografiska villkor, farliga ämnen, marint avfall, biologisk mångfald, marina skyddade områden samt restaurering. Konkret kan det handla om sätt att kontrollera eller bekämpa främmande invasiva arter, att införa nya fredningsområden för fisk i kustområden, att restaurera ålgräsängar på västkusten och stödja projekt inom vattenbruket som minskar näringsbelastningen.

Kostnaden för attgenomföraåtgärdsprogrammet för de svenska delarna av Östersjön och Nordsjön uppskattas av HaV till cirka fyra miljarder kronor. Den samhällsekonomiska nyttan som förväntas uppnås om åtgärderna genomförs bedöms av HaV vida överstiga kostnaderna.

– Vår konsekvensanalys visar att åtgärdsprogrammet är en väldigt bra investering. Sammantaget visar flera studier att ökade ekosystemtjänster från ett friskt hav är värda ca 200 miljarder kronor under de kommande fem åren i ökade nyttor. Exempel på sådana nyttor är ökat fiske och bättre möjlighet till rekreation, säger Ylva Engwall.

Åtgärdsprogrammet för havsmiljön är nu ute på remiss hos andra myndigheter, kommuner och intresseorganisatione , men även allmänheten har möjlighet att lämna synpunkter. Svaren ska vara inne senast 30 april.

Källa och foto: HaV.

Han har startat i tio världsomseglingar och genomfört åtta. Och när kroppen började säga ifrån och han skulle ta det lugnt valde han att hoppa på en båt till Sydgeorgien i stället. Torsdagen den 5 februari gästar seglarlegenden Roger Nilson Båtmässan för att berätta om sitt senaste äventyr.

Han är en av Sveriges största seglarlegendarer genom tiderna och den som seglat flest varv runt jorden. Med ålderns rätt har Roger Nilson, 65, nu börjat lugna ner sig, men den åttafaldige Whitbread/Volvo Ocean Race-seglaren har definitivt inte lagt seglet på hyllan.
– Jag kan inte säga att det är nyttigt att hålla på med jorden runt-seglingar, men det är väldigt roligt, säger han.

Det var den 19 augusti förra året som S/Y Pelagic Australis kastade loss från kajen i Stanley på Falklandsöarna för en seglats på sex veckor till Sydgeorgien. Ombord bland de 14 personerna fanns de två round-the-worldseglarna Skip Novak och Roger Nilsson. Under ett spännande föredrag på Båtmässan berättar legenden om möten med gigantiska sjöelefanter, kungspingviner, pälssälar och den fantastiska naturen. Dessutom blir det prat om både bergsklättring och skidåkning.
– Det var en helt otrolig resa. En naturupplevelse av stort format, säger Roger Nilson.
Närmast planerar han en ny expedition till Sydgeorgien, med avfärd hösten 2016 och letar efter svenskar och skandinaver som är intresserade av seglingen dit eller bergsklättringen på plats.

Roger Nilson har varit navigatör på den franska katamaranen Orange II som satte världsrekord i hastighetssegling jorden runt: 50 dagar 16 timmar 20 minuter och 4 sekunder.
1989-1990 var han skeppare ombord på den svenska båten The Card vid det årets Whitbreadtävling.
1993-1994 hette den svenska båten i samma tävling Intrum Justitia och Roger Nilson var åter skeppare.

Med den högsta försäljningen i ett fjärde kvartal sedan 2010 redovisade Volvo Penta en förbättrad rörelsemarginal för fjärde kvartalet 2014. I rapporten skriver bolaget bland annat att ”den globala marinmarknaden är totalt sett på en oförändrad nivå, med försiktigt positiva signaler från europeiska och amerikanska fritidsbåtbyggare.”

Nettoomsättningen det fjärde kvartalet 2014 steg med 13% jämfört med föregående år och uppgick till 2 003 Mkr (1.777). Justerat för förändrade valutakurser steg nettoomsättningen med 7%.

Försäljningen det fjärde kvartalet fördelades mellan Volvo Pentas båda affärssegment enligt följande: Marin 1 115 Mkr (923) och Industri 888 Mkr (854).

Rörelseresultatet uppgick till 90 Mkr (72) och rörelsemarginalen till 4,5% (4,0). Lönsamheten påverkades positivt av en fördelaktig kund- och produktmix samt av valutaeffekter. Jämfört med det fjärde kvartalet 2013 påverkades rörelseresultatet positivt av förändrade valutakurser om 69 Mkr.

Den nya superyachten ”Kometa” är det största fartyget hittills från holländska Heesen Yachts. Den 70 m långa yachten ska levereras till sin ägare våren 2016. Hon är försedd med rejäla MTU dieselmotorer, som ger en toppfart på drygt 30 knop.

Yachten har en total däcksyta på cirka 357 m2 fördelat på fyra däck. Därmed har denna moderna superyacht plats för både lyx och bekvämlighet i toppklass för upp till tolv passagerare.

Kometa får även imponerande prestanda. Trots yachtens storlek ville ägaren att hon skulle nå en toppfart på minst 30 knop. Heesen lyckades nå detta tack vare ett lättviktsskrov i aluminium med en innovativ och snabb skrovform, kallad fast displacement hull form (FDHF). Skrovformen ger både bra stabilitet bra prestanda samtidigt som bränsleekonomin är bra. Enligt varvet drar Kometa cirka 20 procent mindre bränsle än andra, jämförbara yachter.

Skrovet drivs med två stycken 20V 4000 MTU dieselmotorer, som driver via fasta axlar. Fartyget har även Rolls-Royce vattenjet, som är monterad mellan de två propellrarna. Med hjälp av en MTU 16V 4000 motor ger enheten den extra kraft som behövs för att nå över 30 knop toppfart.

Det är alltså samspelet mellan de olika motorenheterna och skrovets design som gör att fartyget når över 30 knop, vilket är något alldeles extra för en så stor yacht.

Heesen yard är välkänt i yachtkretsar. På 80-talet blev de välkända med den 38 m långa yachten ”Octopussy” som var med i Bond-filmen med samma namn. Idag är varvet en av världens ledande byggare av yachter i både aluminium och stål. Föregångaren till ”Kometa” är den 65 m långa ”Galactica Star”. Samtliga yachter från varvet utrustas exklusivt med MTU dieselmotorer.

Igår döptes kemikaliefartyget Stena Impression, en MR-tanker på 50.000 DWT av så kallad IMOIIMAX-modell i Singapore. Fartyget ägs genom ett Joint Venture till lika delar av Stena Bulk och det indonesiska Golden Agri Resources (GAR).

Stena Impression är det första av tio fartyg beställda av Stena Bulk till ett totalvärde av 400 MUSD med leverans till och med år 2017. Fartygen ska opereras av Stena Weco och gå i bolagets globala logistiska system, som nu kommer att omfatta ett drygt sextiotal fartyg. IMOIIMAX är designade för att frakta såväl vegetabiliska oljor och kemikalier som olje- och petroleumprodukter.

Ett stort antal internationella gäster närvarade i Singapore under den högtidliga dopceremonin. Gudmor var Jesslyne Widjaja, Director Corporate Strategy & Business Development, GAR och kapten ombord heter Jacob Valiaveed. Stena Impression påbörjar imorgon sin jungfruresa lastad med palmolja och beräknas nå sin slutdestination i USA om ca två månader.

”IMOIIMAX-fartygen blir ett betydelsefullt tillskott till vårt redan framgångsrika samarbete med Golden Agri. Det är samtidigt ett nästa steg och en utveckling av vårt befintliga sofistikerade tradingsystem,” kommenterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

Gudmor Jesslyne Widjaja, Director Corporate Strategy
& Business Development, GAR, foto: Kristofer Hultén
IMOIIMAX-konceptet har tagits fram av Stena Teknik i samarbete med det kinesiska varvet Guangzhou. Fartyget har 18 lika stora tankar för vardera 3.000 m3, vilket ger en ökad lastflexibilitet. Utmärkande är även ett stort antal innovativa tekniska lösningar, som i servicefart ger totalt 10-20 % lägre bränsleförbrukning jämfört med fartyg av motsvarande storlek.

”Flexibilitet och energibesparing är utmärkande för IMOIIMAX-konceptet. Konstruktionen med flera mindre tankar medför en stor valfrihet vad gäller kombinationen av laster, något som passar utmärkt i vårt redan uppbyggda globala logistiska system. De många innovativa tekniska lösningarna innebär dessutom en väsentlig energibesparing, vilket självklart är en stor fördel,” kommenterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

De resterande nio IMOIIMAX-fartygen är Stena Image (ägare Concordia Maritime), Stena Imperial (Stena Bulk and GAR), Stena Important (Concordia Maritime), Stena Imperative (Stena Bulk), Stenaweco Impulse (Golden Stena Weco), Stena Imagination (Stena Bulk och GAR), Stena Immortal (Stena Bulk och GAR), Stena Immaculate (Stena Bulk och GAR), Stena Impeccable (Stena Bulk och GAR).

Ledning och representanter från bl. a. Stena, GAR och
Dannebrog samt kapten, foto: Kristofer Hultén
Några av de tekniska lösningar som medför en effektivare energiförbrukning och en ökad logistisk flexibilitet:
• Automatisk bränslejustering av huvudmaskin
• Effektivare värmepanna med återvinning från flera värmekällor
• Tillvaratagande av energiförluster vid propellern
• Aerodynamisk utformning av bostadsdel och brygga
• Alla lasttankar är designade för att passa alla typer av laster som fartyget kan frakta
• Ett effektivt tankrengöringssystem

Tekniska fakta för ett IMOIIMAX-fartyg:
Längd 183 meter; Bredd 32 meter; Dödvikt 50.000 ton

Stena Impression, foto: Kristofer Hultén

Bilden på gudmor Jesslyne Widjaja, GAR, foto: Kristofer Hultén.

Efter en nio månader lång kappsegling runt jorden avslutas Volvo Ocean Race i Göteborg den 21-18 juni. Nu kan du ansöka om att vara volontär under folkfesten på Frihamnspiren.

Att världens största havskappsegling går i mål vid Frihamspiren innebär att ett av världens största idrottsevenemang avgörs i hjärtat av Göteborg. För att kunna genomföra ett evenemang i världsklass kommer volontärer att spela en viktig roll och samtidigt bidra till att visa upp staden för omvärlden.

Med start under den pågående Båtmässan kan man nu anmäla sitt intresse om att vara volontär under målgången för Volvo Ocean Race. Sammanlagt ska över 300 platser fyllas och evenemanget söker personer som är 18 år eller äldre, serviceinriktade och pålitliga.

– Seglingskunskaper är inte ett krav och arbetsuppgifterna varierar från att ge information till besökare eller jobba med teknik och scenproduktion till att assistera vid barnområden eller till och med att vara en maskot, säger Anica Stenberg som är volontärsansvarig på Volvo Ocean Race Göteborg.

– Göteborg har genomfört många lyckade internationella evenemang av den här typen tidigare och det är till stor del tack vare positiva volontärer som fått folk att känna sig välkomna. Att vara volontär innebär också att man får erfarenheter för livet och är en del av ett fantastiskt team.

Volontärer behövs även för att kunna genomföra de seglingsaktiviteter på havet som sker i samband evenemanget. Rekryteringen till dessa platser görs av Göteborgs Kungliga Segelsällskap.

– Hittills har över 50 personer anmält sig och det är långt över förväntan såhär tidigt. Hälften av dessa har inte varit volontärer tidigare och många är inte heller medlemmar i GKSS, säger Anders Andrén som är projektledare för Volvo Ocean Race på GKSS.

Sammanlagt har det redan kommit in över 220 intresseanmälningar men ansökningar kan fortfarande göras i den monter som Volvo Ocean Race Göteborg har på Båtmässan eller via www.volvooceanracegoteborg.se och www.gkss.se. Att göra en intresseanmälan är inte bindande och nästa steg är registreringen utav volontärer som inleds om ett par veckor.

Båtmässan pågår fram till söndagen den 8 februari. I Volvo Ocean Race-montern kan besökare även se hur evenemangsområdet i Frihamnen kommer att se ut och lära sig mer om vad som händer i den pågående kappseglingen runt jorden.

Entreprenören och låtskrivaren Andreas Carlsson ger framgångstips på Båtmässan i Göteborg. Båtmässan i Göteborg fortsätter att rada upp kända namn i sitt scenprogram. Den 6 februari är det dags för entreprenören, låtskrivaren och före detta Idol-domaren Andreas Carlsson.

Dessutom lagar stjärnkocken Dan Lexö mat med bland andra Glenn Hysén.

Andreas Carlsson, 41, har förverkligat sina drömmar – och bjuder på handfasta tips på Båtmässan. 
Den Los Angeles-baserade musikproducenten är ute på en föreläsningsturné i hemlandet på temat motivation och inspiration. Då passar han på att besöka Båtmässan där han ska intervjuas i Båtsoffan.
– Det blir nog ganska blandat snack och det ska bli jättekul, säger Andreas Carlsson, som tillsammans med Magnus Lundin drog igång Academy of Music & Business i Tingsryd hösten 2013.

- Det har gått väldigt bra och det är faktiskt sällan man kan säga det. Vi har elever från 72 kommuner och har inte haft ett enda avhopp.
Nästa projekt är en restaurangskola, och utbildningsorten kommer förmodligen att ligga i Västsverige.
– Vi vill satsa vidare och driva en djupare gastronomiskola som även innefattar hotel management, branding och paketering. Många av de nya stjärnorna i dag är kockar, fortsätter Andreas Carlsson.

Hur tillagar man och hanterar kött ombord? Stjärnkocken Dan Lexö med gäster visar hur under fredagseftermiddagen. Dan Lexö intar scenen på Båtmässan i samarbete med köttgrossisten Johan i Hallen.
Dan Lexö får sällskap av ett minst sagt pratglatt gäng:
13.00 Ingemar Allén och Peter Sandholt från Morrongänget.
15.00 Anna Spolander och Anders ”Pippi Strello” Rönnerfors från Mix Megapol.
17.00 Glenn Hysén.
– Vi kallar det för ”kött o hoj”, säger konferenciern Joakim Geigert.

Dessutom kan man få de allra senaste nyheterna från Volvo Ocean Race som drar igång igen på söndag. På scenen i SCA-caféet rapporterar Frida Langenius, som själv var med i uttagningarna till Team SCA, direkt från tävlingarna under hela helgen.

Info: www.batmassan.se

På söndag startar den fjärde etappen av Volvo Ocean Race 2014-15. För Martin Strömberg på Dongfeng Race Team och Team SCA:s Onboard Reporter Anna-Lena Elled skruvas tempot upp när tävlingen sätter fart mot södra halvklotet.

Martin Strömberg stod över den föregående etappen av Volvo Ocean Race från Abu Dhabi till Sanya för att få mer vila. Enligt lagets planer på att rotera besättningen är han nu tillbaks som vaktkapten ombord på Dongfeng Race Team under etappen till Auckland, Nya Zeeland.

– Jag tror att det är bra för hela laget att jag kommer tillbaks med mycket energi. Vi kämpar på men det är ett långt och utmanande race så vi behöver all energi vi kan få, säger Martin Strömberg.

Och de nya krafterna kan behövas när den fjärde etappen startar i helgen. Enligt Martin Strömberg kan de första dygnen bli bland de tuffaste hittills i tävlingen med mycket vind när båtarna seglar ut i Stilla Havet.

– När jag seglat här tidigare har det varit ganska tufft. Det kommer säkert bli kryss ut förbi Filipinerna och sedan gäller det att hitta ett bra spår när man vänder söderut mot Nya Zeeland. Det kommer att vara avgörande hur man positionerar sig och ofta har det varit bra att komma långt österut och få en bättre vindvinkel mot Auckland.

– Under seglingen söderut kommer det att gå fort och vara jobbiga förhållanden ombord, mycket vågor som sprutar över däcket samtidigt som det är väldigt varmt.

Dongfeng Race Team leder nu den totala poängställningen i Volvo Ocean Race 2014-15 och det unga och relativt orutinerade lagets framgångar har förvånat många. Efter två andraplatser och en seger kan de inte längre ses som underdogs.

– Vi leder men är inte mätta, säger Martin. De andra lagen blir bättre hela tiden och vi måste jobba på detaljer i seglingen som gör oss snabbare. Vi känner inte mer press än tidigare för vi har fortfarande samma uppgift att utföra och det är att fortsätta utvecklas. Om man blir nöjd kommer man inte långt i den här tävlingen.

Innan etappstarten på söndag seglas ett In-Port Race i Sanya och svenskbåten Team SCA har höga förväntningar på sig efter segern i det senaste In-Port Racet i Abu Dhabi. Nu kliver också Anna-Lena Elled ombord och gör sin första etapp som lagets Onboard Reporter.

– Galet kul, säger Anna-Lena Elled. Jag fick ett samtal tre veckor innan starten. Jag var reserv, jag har tränat med teamet och seglat med dem över Atlanten. Och vi roterar i besättningen, så det var inte helt överraskande – men ändå lite oväntat.

– Jag känner mig så förberedd som man kan vara. Det är ett grymt gäng tjejer med mycket starka karaktärer, med olika bakgrunder och erfarenheter. Jag ser fram emot äventyret, tävlingen och att fota, filma, skriva och dokumentära allt. Jag ska försöka förmedla livet, glädjen och kampen ombord.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Etapp 4 Sanya-Auckland
Etappen från norra till södra halvklotet kan inledas med att båtarna söker sig ännu längre norrut i jakt på mer gynnsam vind. I den senaste upplagan av Volvo Ocean Race bjöd Sydkinesiska sjön på tuffa vindförhållanden och även om de nya Volvo Ocean 65:orna är tåliga blir etappen en prövning för besättningarna.

Passagen genom Luzonsundet mellan Taiwan och den filippinska ön Luzon är ofta väldigt blåsig. Därefter handlar det om hur stadiga passadvindarna är – om de är starka kan man sticka åt sydost – om inte måste man längre österut och kanske till och med segla norrut. I den senaste upplagan kom Puma och Groupama till och med nära Japan. Även om det var ett extremfall visar det att den snabbaste vägen till målet i havskappsegling inte alltid är den kortaste eller mest logiska.

När båtarna väl vänt söderut väntar ytterligare en passage genom vindfattiga doldrums vid ekvatorn innan de ska ta sig förbi Salomonöarna. Det finns vädersystem i området som kan utvecklas till tropiska stormar när fältet seglar söderut.

Slutspurten handlar om att välja en bana från väst eller öst mot Nya Zeelands nordliga spets och sedan blir det kustnära segling innan mållinjen i seglingssportens Mecka – Auckland. Målgången är beräknad mellan 27 februari – 3 mars.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger nästan 500 000 kronor till ett projekt för sanering av miljöfarliga vrak i Östersjön. Pengarna ska gå till att ta fram säkra och effektiva metoder för vraksanering även ner till 100 meters djup.

– Målet är att kunna utveckla ett samarbete med länderna kring Östersjön. Det är i dag svårt att sanera vrak och ytterst få dykare har kompetensen att klara sådana havsdjup, här är det viktigt att kunna samarbeta över gränser, säger Catarina Hedar på HaV.

Bakom projektet står företaget MEODOC, Swedish Maritime EOD & Environmental Consultant AB och HaV:s bidrag utgör en del av finansieringen. Totalt väntas projektet kosta 107 196 euro, det vill säga cirka en miljon kronor. Satsningen ingår i BSR Innovation Express, ett gemensamt initiativ av myndigheter och ministerier runt Östersjön för att främja samarbeten av små och medelstora företag genom klusterinitiativ och företagsnätverk.

– HaV, Tillväxtverket och Verket för innovationssystem , VINNOVA, utlyste i höstas totalt cirka 5,5 miljoner kronor (610 000 euro) till projekt som främjar gränsöverskridande samarbeten inom blå tillväxt i Östersjöområdet, säger Catarina Hedar, utredare på enheten för havsplanering och maritima frågor.

– För att få bidrag krävdes en koppling till marin- och vattenrelaterad miljöteknik. Totalt ansökte ett 80-tal projekt om pengar. Dykstudien är ett av två projekt som rör HaV:s frågor och som vi sagt ja till.

Bara inom det svenska havsområdet ligger tusentals vrak. De flesta av dem är ofarliga för miljön, men några av vraken kan vara tickande miljöbomber. Fartygen släpper långsamt ut olja och andra farliga ämnen som påverkar fisken och vattenlevande djur negativt.

-En del i det här projektet handlar om att identifiera vilka företag i länder runt Östersjön som är lämpade att utföra sanering av vrak på sådana djup, säger Catarina Hedar.

För några år sedan genomförde Sjöfartsverket en inventering av vrak som kan anses utgöra en miljöfara inom svenskt havsområde. Utredningen pekade ut 31 vrak av särskilt intresse, utifrån vilken last och mängden bränsle som funnits ombord då fartygen förliste.

2014 undersökte Sjöfartsverket, Havs- och vattenmyndigheten och Kustbevakningen om det går att identifiera några effekter på havsmiljön kring dessa vrak. Det resulterade i rapporten ”Miljörisker sjunkna vrak – undersökningsmetoder och miljöaspekter” från Sjöfartsverket. Den pekar bland annat på behovet av att förtydliga ansvaret för hantering av de miljöfarliga vrak som ligger längs Sveriges kuster.

Källa och foto: HaV.

Mer än var tredje båtägare justerar inte försäkringsvärdet på sin båt tillräckligt ofta och betalar därmed för mycket för sin försäkring, enligt försäkringsbolaget Svedea. Problemet är sedan länge välkänt i försäkringsbranschen. Svedea uppmanar nu alla båtägare att se över sitt försäkringsvärde för att få en mer rättvis försäkringspremie.

Marknadsvärdet för fritidsbåtar sjunker i allmänhet år efter år. Trots det så är det många båtägare som inte justerar försäkringsvärdet på sin båt. En konsekvens blir att de betalar för mycket för sin försäkring. Överförsäkring av båtar är något som försäkringsbolagen tjänar stora pengar på, uppskattningsvis mer än tjugo miljoner kronor varje år.

– Långt ifrån alla förstår innebörden av begreppet försäkringsvärde. Vår nyligen genomförda båtlivsundersökning visar att en fjärdedel av båtägarna inte vet eller har en felaktig uppfattning om begreppet, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea.

Båtens försäkringsvärde är en av de faktorer som påverkar försäkringspremien allra mest. Det ska motsvara vad det kostar att köpa en likvärdig båt med hänsyn taget till skick och ålder och är det man maximalt kan förvänta sig få ut vid en totalskada som stöld eller brand.

– Det ligger i försäkringstagarens intresse att justera försäkringsvärdet till rätt nivå. Men trots att det finns pengar att spara så vet vi att många missar att göra detta. Branschen har därför ett särskilt ansvar att hjälpa sina kunder, menar Göran Södergren.

Svedea uppmanar nu alla båtägare att justera sitt försäkringsvärde. Budskapet kommer att riktas direkt till bolagets kunder, men kommer också att synas i Svedeas marknadskommunikation som annonser och banners.

– Överförsäkring är i nuläget inget stort problem på Svedea men vi vill stämma i bäcken eftersom det på sikt kan bli ett problem även för oss. Vi vill inte att våra kunder ska betala för mycket och inte heller att de ska ha fel förväntningar på ersättning vid en eventuell totalskada. Vi har tidigare uppmanat båtägare att jämföra priset på sin försäkring hos olika bolag då det finns stora pengar att spara. Nu vill vi sätta fokus på försäkringsvärdet som premiepåverkande faktor. Att låta försäkringsvärdet följa marknadsvärdet är ett enkelt sätt att sänka kostnaden för försäkringen, säger Göran Södergren.

More Sailing har öppnat båtvarvet More Boats i Kroatien. Den första båtmodellen blir More 55. Produktionen har startat och redan till våren 2015 kommer ett antal 55:or att ligga på plats i vattnet redo för provsegling.

More 55:an kommer att vara en bekväm snabbseglare av högsta kvalité och under sommaren 2015 kommer de första båtarna segla med sina ägare och företagets gäster i Kroatien. Hösten 2015 seglar fyra av dessa båtar över Atlanten med gäster i Atlantic Rally for Cruisers(ARC). Under vintern är More 55:orna en del av More Sailings flotta i Karibien.

Varvet More Boats ligger i närheten av Split i Kroatien. Företagets båtbyggare har lång erfarenhet av att producera snabba segelbåtar av hög kvalité. Det är Cossutti Yacht Design som har ritat båten. Cossutti har designat European Yacht of the Year 2013, samt fler andra ”performance cruisers”, bland de senaste Italia Yachts och Salona.

Info: www.moresailing.se

Svenska Sjös kunder är bra på att anpassa försäkringsbeloppet för sina båtar till rådande marknadsvärde. Under 2014 hade Svenska Sjö 50 totalskador av totalt drygt 1 900 skador. Det innebär att totalskadorna utgjorde 2,6 % av alla skador.

– I dessa fall avvek marknadsvärdet från det försäkrade värdet med i mindre än 10 % och det får man väl ta som inom felmarginalen då det är svårt att exakt pricka marknadsvärdet varje dag, säger Per Grywenz.

– Vi ber alltid våra kunder att se över sitt försäkringsbelopp vid förnyelser. Det verkar ha gett effekt.

Under 2014 stod totalskador för 2,6 % av antalet skador och cirka 12 % av det totala utbetalda skadebeloppet. Premien för totalskaderisken utgör samma andel, eller i snitt 163 kr per kund hos oss.

Delskador, det vill säga reparationer, står för 97,4 % av antalet skador och 88 % av de totala skadeutbetalningarna. Denna grupp ökade under året med ca 20 %.

– Svenska Sjös kunder har därmed fått mer för pengarna under 2014, säger Per Grywenz.

Svenska Sjö, som sedan 1967 ägs och drivs av båtägarorganisationerna är ledande specialister på båtförsäkring i Sverige. Bolaget har cirka 16 % av båtförsäkringsmarknaden.