Svenska Sjös kunder är bra på att anpassa försäkringsbeloppet för sina båtar till rådande marknadsvärde. Under 2014 hade Svenska Sjö 50 totalskador av totalt drygt 1 900 skador. Det innebär att totalskadorna utgjorde 2,6 % av alla skador.
– I dessa fall avvek marknadsvärdet från det försäkrade värdet med i mindre än 10 % och det får man väl ta som inom felmarginalen då det är svårt att exakt pricka marknadsvärdet varje dag, säger Per Grywenz.
– Vi ber alltid våra kunder att se över sitt försäkringsbelopp vid förnyelser. Det verkar ha gett effekt.
Under 2014 stod totalskador för 2,6 % av antalet skador och cirka 12 % av det totala utbetalda skadebeloppet. Premien för totalskaderisken utgör samma andel, eller i snitt 163 kr per kund hos oss.
Delskador, det vill säga reparationer, står för 97,4 % av antalet skador och 88 % av de totala skadeutbetalningarna. Denna grupp ökade under året med ca 20 %.
– Svenska Sjös kunder har därmed fått mer för pengarna under 2014, säger Per Grywenz.
Svenska Sjö, som sedan 1967 ägs och drivs av båtägarorganisationerna är ledande specialister på båtförsäkring i Sverige. Bolaget har cirka 16 % av båtförsäkringsmarknaden.
Svenska Viggo Boats tar ett steg till i utvecklingen av sin aluminiumbåt och lanserar en hyttbåt, kallad Viggo C8. Den bygger på samma skrov som den omtalade X8-modellen.
Viggo C8 är en genomtänkt aluminiumbåt som erbjuder detaljer, enkelhet och maximal prestanda i alla fartområden.
Tekniska fakta
Löa: 8,20 m
Bredd: 2,30 m
Vikt inkl motor: 1 800 kg
Skrovvinkel: 24 grader
Tankvolym: 350 liter
Så här skrev Båtliv om Viggo X8:
Snabb och trygg utmanare från Öregrund
Svenska Viggo Boats ger sig in i elitklassen bland snabba, öppna motorbåtar. Satsningen har goda förutsättningar att lyckas tack vare en högklassig ”stamtavla”.
Håller aluminium fullständigt på att ta över bland de nya motorbåtarna? Nej, riktigt så långt har det inte gått, men några av de tillverkare som har satsat på aluminium är absolut i täten vad gäller produktutveckling.
Viggo X8, som hade världspremiär på Allt för sjön i Stockholm i mars, är ett bra exempel på detta. Bakom den finns ett par personer med mycket stor erfarenhet av båtar i aluminium. Den ena av dem, konstruktören Håkan Pettersson, hade designat samtliga Anytecs båtar innan han tillsammans med Stig Andersson och Öregrunds Marin Service valde att satsa på det nya projektet Viggo.
Båtliv provkörde Viggo X8 en lugn och stilla aprildag utanför Lidingö. Båten, den allra första som har byggts i serien, var utrustad med en Mercury Verado på 350 hk, vilket gjorde det här till ett äkta kraftpaket med extremt goda prestanda.
Till skillnad från flera andra båtar i den här klassen är Viggo X8 från början konstruerad för de mest kraftfulla utombordarna. En del av konkurrenterna ritades innan det fanns effekter över 200–250 hk, vilket i vissa fall visar sig i hur båtarna uppför sig i vattnet. Utvecklingen har knappast stannat av än utan det är bara en tidsfråga innan vi får se utombordsmotorer med både 400 hk och troligen ännu mer. Viggo är designad för att möta detta.
På de bilder som släpptes tidigt i våras ser man tydligt att Viggo X8 har ett lite annorlunda gångläge än konkurrenterna. Skrovet har 24 graders bottenvinkel i aktern och en väbalanserad tyngdpunkt. Ett extra urtag i aktern för ett bättre gångläge i höga farter samt långt uppdragna steglister bidrar till att båten ser lätt ut.
Skenet bedrar dock en aning. Båten känns varken hög eller för lätt i vattnet. Tvärtom, vår uppfattning är att detta är nära nog en fullträff. Med den stora motorn på akterspegeln kan man om sjön tillåter det hålla en mycket hög marschfart runt 40 knop. Den som har bråttom kan öka lite till utan större problem.
Vi noterade toppfarten med två man ombord till hela 57 knop. Båten känns säker och väl avstämd för dessa ganska exceptionella prestanda. Den kräver heller inte så mycket trimmande och fixande som en del andra båtar goda för över 50 knop. Tvärtom, vi upplevde även de höga farterna som trygga och stabila. Den har vissa likheter med Anytec 860, men är livligare i sjön.
Körupplevelsen bjuder inte på någon våldsam hästkraftsacceleration à la hästspark från stillastående. Till det är båten för stor och tung. Men det är väldigt bra att hitta ett så fint gångläge som Viggo har vid höga 35–40 knop. Detta var för några år sedan rena racerbåtsfarten, men idag är det alltså möjligt att nå för dem som så behöver.
Särskilt efter 3 000 rpm trycker motorn på ordentligt och Viggo drar iväg med rå kraft när de 350 kusarna får jobba. På provbåten satt motorn monterad ganska högt, vilket gjorde att vi bara behövde trimma mellan 0 och 3,5.
Mycket av förklaringen till de goda sjöegenskaperna sitter i Håkan Petterssons fina skrovkonstruktion. Båten är även rätt balanserad och välbyggd på ett sätt som visar att detta är en väl genomtänkt satsning. Hela båten är byggd i Sverige (Öregrund), vilket borgar för kvalitet.
Designerna har även lagt stor vikt vid innerutrymmena. Förarplatsen är exemplariskt disponerad med allt inom räckhåll för föraren och 3M ”Black out film”, vilket tar bort allt blänk. Tänket är modernt med 12V och hållare för iPhone med mera.
Provbåten var utrustad med extra fjädrande underreden för 20 000 kr styck. Det är förvisso bra, men behövs egentligen inte eftersom båten går så bra i sjön. Dessutom gör underredena att de främre stolarna inte går att justera tillräckligt i höjdled. Nu blir det något för trångt vid passagerarplatsen.
Även de övriga passagerarnas sittplatser är bra. Aktersoffan har plats för fyra personer standard, men ytterligare en plats kan läggas till.
Sammanfattningsvis är Viggo X8 en riktigt lyckad båt. Inför fortsättningen, med ett par modeller till planerade, kan det här bli en riktig utmanare till andra tillverkare av snabba motorbåtar i aluminium.
Tekniska fakta Viggo X8
Längd: 8,20 m
Bredd: 2,30 m
Djupgående: 1,0 m
Bottenvinkel: 24 grader
Vikt utan motor: 1 600 kg
Rek. motorstyrka: 250–350 hk
Bränsletank 250 liter
Max. belastning: 7 personer
Pris: från 890 000 kr (Mercury Verado 250 hk)
Info: www.viggoboats.se
Testresultat med Mercury Verado 350
Varv Fart, knop Liter/Nm Ljud, dB
6350 57,0 2,42 91
6000 53,0 2,23 90
5500 48,6 1,81 88
5000 44,2 1,49 87
4500 38,5 1,30 86
4000 33,6 1,19 85
3500 27,5 1,11 81
Testvikt med 2 personer: 2038 kg
Propeller: Tempest Plus 21”
Luft/ vattentemperatur: 14/9 grader C
Källa: Marintest, Lars H. Lindén.
Som komplement till nuvarande modeller har varvet nu lanserat en efterlängtad instegsmodell på 25 fot. Båten heter Dragonfly 25 och finns som övriga modeller i en Sport samt en Touring modell med infällbara sidoskrov “Swing Wing”.
Båten är snabb tack vara ny design och sin låga vikt på 1 ton och den går att köra på trailer med vanligt körkort. Båten lämpar sig både för kappseglare då inredningen enkelt kan lyftas ur båten för att minska vikten samt också för familjesegling med fyra bäddar , litet kök mm
Under våren finns det möjlighet att provsegla båten i Stockholmsområdet , hör gärna av er i tid för bokning av dag.
Info: www.dragonflysverige.se
Med lanseringen av sin navigationsapp till Windows Phone 8 fortsätter Seapilot sin satsning på mobilitet. Med start idag finns appen tillgänglig att ladda hem kostnadsfritt i Windows Phone Store.
– Vi är stolta att äntligen presentera vår efterlängtade Seapilotapp till Windows Phone 8 som vi arbetat med länge. Nu finns vi äntligen tillgängliga på de tre stora plattformarna, säger Jens Johansson, VD för True Heading AB.
Seapilot är en professionell navigationsapp som huvudsakligen är utvecklad för att användas ombord på båten. Med Seapilot kan man på ett enkelt sätt se AIS-data, vilket innebär att du kan se alla båtar och fartyg med AIS-transponder direkt i appen. Dessutom presenteras vindstyrka, vindriktning, lufttryck, temperatur och vattenstånd i realtid via AIS från över 60 väderstationer i Sverige.
– Vi har ett starkt ekosystem som hjälper dig att få saker gjorda oavsett vilka enheter du använder. Därför tycker vi att det är roligt att även Seapilot väljer att satsa på vårt ekosystem med sina appar till Windows 8 och Windows Phone 8. Deras navigeringsapp stärker vårt erbjudande och tillför mervärde för våra användare, säger Thomas Floberg, Affärsområdeschef för Windows och Surface.
Sedan tidigare finns Seapilots app till Windows 8. Den re-lanseras i samband med att Windows Phone-appen är klar. Bland nyheterna i uppdateringen finns bland annat att appen i sig numera är gratis att ladda ner, att nyregistrerad användare har möjlighet att testa appen och tillgängliga sjökort fritt i 36 timmar från första sign-in, att nya användare därefter kan välja vilka funktioner de vill köpa till. Samma giltiga sjökortsprenumerationer i användarkontot är numera möjliga att nyttjas i såväl Seapilot för Windows 8, Windows Phone 8 som i de övriga operativsystem för phones och tablets där Seapilot kan laddas ner.
Alltsedan första lanseringen 2011, har Seapilot utvecklats från en exklusiv iPad-app med endast svenska sjökort, till en universell app för såväl iOS, som Windows 8 och Android och med sjökort i vektoriserat S57-format för större delen av norra Europa och numera även USA och Kanada. Fler länder tillkommer alltefter. Formatet medger regelbundna rättelser av sjökortsdatat på ett effektivt sätt, rättelser som ingår i priset för sjökortsprenumerationen. Seapilot erbjuder, förutom övrig standardfunktionalitet i en sjökortsplotter, även prenumeration för visning av AIS-objekt och väderprognoser direkt i sjökortet.
Seapilot-appen är kostnadsfri att ladda hem, men kostnader för t.ex. aktuella sjökortsprenumerationer och önskade tilläggsfunktioner tillkommer och finns att köpa via kontot på www.seapilot.com.
Här laddar du hem Seapilot till Windows Phone 8.
www.windowsphone.com/sv-se/store/app/seapilot/523c2ac9-f60a-4587-8682-b776551d4778
Här laddar du hem Seapilot till Windows 8.
apps.microsoft.com/windows/sv-se/app/4ad9a921-933a-4d9b-bf84-2c949552be4b
Navigare Yachting presenterar stolt en ny bas i Palma de Mallorca från och med säsongen 2015. Flottan som kommer att utgå från Palma består av en Sun Odyssey 409, två Sun Odyssey 469, en Leopard 44 och en Bavaria 51. Flottan förväntas utökas med tio båtar inför 2016.
Mallorca har något att erbjuda alla! Lägg till i en lugn och skyddad vik för att bada och sola en hel dag, upptäck Mallorcas fantastiska vita sandstränder och strandrestauranger. Gå på shopping i Palmas mysiga kvarter och skäm bort dig på någon av dess lyxiga restauranger.
– I och med öppningen av basen på Mallorca blir vårt charterprogram ännu mer komplett. Vi arbetar ständigt med utvecklingen av baser, produkter och vår service gentemot slutkund och har under senare år ofta fått frågan om vi inte kan öppna på Mallorca. Nu tar vi steget och ser fram emot kundernas respons, säger Jesper Rönngard, vd för Navigare Yachting.
– Vi är inne i stor expanderingsfas just nu och försäljningen under 2014 gick över all förväntan. Vår flotta utökas i 2015 av flera flaggskepp med bland annat en Lagoon 52 till BVI, en Jeanneau 64 till BVI och en Oceanis 60 till Kroatien. Totalt sålde vi båtar för drygt 110 miljoner kr under 2014 bara för charter och vi har mycket stora förväntningar till 2015, där vi redan nu ser en mycket positiv trend, säger Jesper.
Navigare Yachting är moderbolaget i Navigare Group. Navigare Yachting hanterar operationen, försäljningen av charterbåtar och uthyrningen av segelbåtar i hela världen.
Navigare Groups tre ben är Navigare Yachts, Navigare Yachting och Navigare Moments. Gruppen verkar i åtta länder och bedriver uthyrning av cirka 200 segelbåtar på tre kontinenter. Navigare Group levererar, servar och hyr ut båtar från Jeanneau, Beneteau, Bavaria, Hanse, Dufour och Lagoon. Gruppen sysselsätter över 80 heltidsanställda och nästan dubbelt så många säsongsanställda. Navigare Groups konsoliderade omsättning ligger runt en kvarts miljard kronor och båtförsäljningen utgör ungefär hälften av detta.
Sveriges största båtmässa, Allt för sjön, blir större än förra året och var fjärde båt är en nyhet. Nyhetast på mässan är bland annat Nimbus 405 Fly, Delta 290 som har världspremiär, 100-knopsbåten Goldfish 38 Sport, Anytech 868 Cab, segelbåten Far East 28 och ”flygande båtar” som går ovanpå vattnet. Allt för sjön öppnar för 80:e gången den 28 februari på Stockholmsmässan.
Uppåt 400 båtar kommer att visas på Allt för sjön. Det är en ökning jämfört med de senaste åren. Störst är Fairline Targa 48 GT, är en motorbåt på 15,5 meter. Minst är modellbåten ”Snipa” – bara en fot lång! Däremellan finns allt övrigt en båtälskare kan vara intresserad av.
– Ja, det är kul att vi kan visa upp fler båtar i år jämfört med de senaste åren och framförallt många nya båtar, det är därför vi också kallar oss för den ”nyhetaste” båtmässan. Och nyhetast gäller inte bara båtar. Vi har nya båtprylar och tillbehör i massor samt motorer, som till exempel OXE, något så spännande som en dieselutombordare från Skåne, säger Hanse Thorslund, projektchef för Allt för sjön.
Merparten av de utställda båtarna är motorbåtar då mässan i stort speglar marknaden.
– Försäljningen av större segelbåtar är fortsatt låg och flera segelbåtstillverkare väljer därför, bland annat av ekonomiska skäl, att inte visa sina båtar på mässan. Däremot finns det nytt inom mindre snabbare kappseglare och annat intressant inom seglingsvärlden, säger Hanse Thorslund.
Andra delar som ökar på mässan är vattenskotrar, kajaker, segeljollar samt motorbåtar av aluminium. Det blir också fler charter-, och hyrbåtsutställare eftersom allt fler väljer att hyra sin semesterbåt i stället för att köpa och äga den. Intresset för sjön och båtliv, som hör till de största folkrörelserna i Sverige, fortsätter att locka.
Grand Large, avdelningen med stora motorbåtar, är en annan avdelning som visar många nyheter. På mässan visas även de senaste produkterna inom sjösäkerhet, navigation och sjökläder.
På årets Allt för sjön finns också mycket skoj för barnen med en massa roliga aktiviteter massor. För de lite mognare besökarna är kanske Classic Boat show den största sevärdheten I år visas här flera av våra vackraste gamla motorbåtar i samband med att Kungliga Motorbåtsklubben, firar 100 år. Så som vanligt finns det godbitar för alla i familjen på mässan. Varje år lockar Allt för sjön omkring 100 000 besökare. Den öppen under 10 dagar fram till den 8 mars.
Info: www.alltforsjon.se
Det är ett halvår till Lysekil Women’s Match, men förberedelserna inför säsongens höjdpunkt är redan igång. Helt färska Team X, med Johanna Bergqvist till rors, fick vid en presskonferens på Båtmässan i Göteborg veta att de tilldelas ett wildcard till årets Lysekils-seglingar.
– Team Anna Östling fick 2008 ett wildcard som öppnade många dörrar, och vi vill gärna ge ännu en ny besättning samma chans. Det är viktigt att trygga återväxten inom matchracing för tjejer, säger Anna Holmdahl White, projektledare för Lysekil Women’s Match.
Sedan 2004 har Lysekil Women’s Match satt Skandinavien på kartan genom att vara världens främsta matchracing-tävling för damer. Anna Östlings (f d Kjellberg) wildcard till Lysekil 2008 var början till hennes internationella genombrott, som följdes av både OS-deltagande och internationella framgångar, krönta av fjolårets VM-guld och silverplatsen i WIM Series. Dessutom var hon nyligen nominerad till Jerringpriset:
– Med facit i hand är det helt makalöst hur mycket vårt wildcard 2008 betydde, men det var kanske lite svårt att fatta då, säger Anna Östling, som minns att hon nästan kräktes inför varje match när laget seglade första gången i Lysekil.
– Ja, det var helt galet, skrattar hon, och avslöjar att årets stora mål är totalseger i WIM Series.
– Och personligen tar jag förstås gärna ett segerdopp i Lysekil också!
Anna Östlings framgångsrika lag får i år konkurrens av bland andra klubbkompisarna från Göteborgs Kungliga Segelsällskap i nya Team X. De har bara varit igång sedan i somras och har därför inte någon officiell plats på det internationella seglarförbundet ISAF:s världsranking ännu. Det hindrade dock inte Anna Holmdahl White från att, på Båtmässans presskonferens idag, överraska ett par representanter från det exalterade unga gänget med ett wildcard till årets Lysekilstävling:
– Vi vill bidra till att få fram nya stjärnor, så det känns helt rätt att ge Team X chansen nu när de har visat så stort intresse för Lysekil Women’s Match. I hårdaste möjliga konkurrens ger vi dem nu internationell erfarenhet och en möjlighet att utvecklas snabbare, och det i hemmabåtarna DS 37. Jag hoppas att det blir en riktig morot för en stenhård satsning, säger Anna Holmdahl White.
– Det här är verkligen en dröm som har uppfyllts för oss, det är ju helt fantastiskt bara att få delta i Lysekil i sommar, kommenterar Alice Nordström, fördäcksgast i Team X, och avslöjar att nästan hela gänget fortfarande går på gymnasiet.
– Vi tränar redan jättemycket, men nu får vi helt enkelt satsa ännu mer, skrattar hon, och tillägger att hon fortfarande har svårt att ta in den glädjande nyheten.
– Jag är oerhört glad och stolt att Lysekil Women’s Match väljer att dela ut årets första wildcard här hos oss på Båtmässan, och att vi dessutom har delar av Team X på plats på vår scen, säger Bengt Wallin, mässansvarig för Båtmässan.
– Ett wildcard till Lysekil Women’s Match är en jättebra chans, om man har den rätta viljan och orkar jobba på. Man får mycket erfarenhet av att vara med och slita mot de allra bästa, poängterar Anna Östling.
Lysekil Women’s Match startades 2004 och är med 300 000 SEK (50 000 USD) i prispengar världens största årligen återkommande tävling i matchracingsegling för damer, vad gäller mixen publik, publicitet och prispengar. Världens främsta kvinnliga matchracingbesättningar deltar i Lysekil Women’s Match, som nästa gång arrangeras 3 – 8 augusti 2015 av Sailnet Lysekil AB i samarbete med Lysekils SS Gullmar. I matchracing möts besättningarna två och två i spännande dueller som lätt kan följas av den stora publiken på klipporna.
Lysekil Women’s Match ingår i Women’s International Match Racing Series, med tävlingar 2015 i Danmark, Sverige, USA och Korea. WIM Series erbjuder en prispott på 40 000 USD, utöver varje tävlings prissumma.
Huvudsponsor för Lysekil Women’s Match är Preem, med Lysekils Kommun som värdstad. Sebago, Carpe Diem Beds of Sweden och Svitzer är partners.
Tisdagen den 3 februari är tjejernas dag på Båtmässan i Göteborg. Hör Sveriges mesta äventyrerska, Renata Chlumska, berätta om sin nyvunna kärlek till segling och hur hon nyligen klarat ”The seven Summits”.
Dessutom kommer Annika Carlunger från Team Anna Östling (fd Team Anna Kjellberg) och berättar om hur det känns att efter sju VM-silver äntligen få ett guld och en nominering till Jerringpriset.
I december blev hon den första svenskan att klara av “The seven summits”. Men Renata Chlumskas 2014 innehöll också en annan bedrift.
– Jag har lärt mig att segla. Och nu är jag helt såld på det, säger hon.
Det började på Båtmässan för två år sedan då konferenciern Anna-Karin Öjersjö bad superäventyraren att lära henne paddla. Motkravet blev en rejäl utbildning i segling.
– Jag har alltid vetat att jag skulle älska segling, havet, naturen, sammanhållningen ombord.
Men jag har haft problem med sjösjukan, så jag har dragit mig lite för det. Men nu när jag fick möjlighet att lära mig från en av de bästa så var det inget att tveka på, fortsätter hon.
Duon var med i besättningen på Thomas Blixts båt i ÅF Offshore Race i somras. Och i augusti var de med i en regatta i Kroatien, innan Chlumska gav sig på att avsluta ett gammalt projekt – att klara av “The seven summits”. En utmaning som består av att klättra upp för den högsta bergstoppen på de sju kontinenterna. Den 15 december nådde hon toppen på Mt Vinson på Antarktis, den femte toppen och kontinenten på ett halvår.
Efter sju VM-silver blev det i somras äntligen matchracingguld för Annika Carlunger och Team Anna Östling (fd Team Anna Kjellberg).
– Det var obeskrivligt. Jag bar omkring på medaljen i två månader efteråt, säger hon.
För bedriften blev hon och resten av Team Anna Kjellberg nominerade till Jerringpriset.
– VM-guldet var jättekul, men att få vara med så långt fram i Jerringprisomröstningen var otroligt stort. Och inte bara för oss, utan för hela sporten. Vi syns väldigt lite i media, så att då få lyftas fram med superstjärnor som Zlatan Ibrahimovic och Charlotte Kalla var otroligt, säger hon.
Bilden:
Around America Adventure, Rio Grande. Fotograf: Christer Rugestål.
Anna-Lena Elled blir första svenska kvinna i Volvo Ocean Race på 13 år när hon kliver ombord på Team SCA för att segla etapp fyra av jorden runt-kappseglingen, från Sanya i Kina till Auckland på Nya Zeeland.
– Det här är en dröm som blir sann. Jag har väntat på det här och jag är redo, säger Anna-Lena.
Starten från Sanya går på söndag 8 februari kl. 07:00 på morgonen, svensk tid. Framför de sex båtarna ligger 5 264 sjömil (9 770 km) vilket är planerat att ta cirka tre veckor.
Anna-Lenas uppdrag är att segla som ”On Board Reporter”. Hon ska filma, fotografera och skriva om allt som händer ombord. Och hon är förberedd.
– Jag har varit förste reserv som on board reporter, jag har utbildats för jobbet av både Team SCA och Volvo Ocean Race och jag träningsseglade med båten och besättningen från New York över Atlanten till Lanzarote på Kanarieöarna. Så jag är redo och jag vet vad jag ger mig in på, säger Anna-Lena.
Till vardags är 38-årige Anna-Lena från Göteborg redaktör för Search.
– Det ska bli fantastiskt roligt och spännande. Jag är oerhört glad att SCA ger mig den här chansen. Vi har visserligen inte seglat riktigt så bra som jag vet att tjejerna kan segla. Förhoppningsvis lyfter vi oss på den här etappen.
Det är tolv tjejer som seglar ombord på Team SCA. Anna-Lena tar nu plats ombord och amerikanska Corinna Halloran får vila. Inga beslut har tagits om vilka som seglar kommande etapper.
– Det är kul att få hälsa Anna-Lena välkommen ombord. Alla i besättningen känner henne väl. Hon har seglat med oss tidigare och vi är säkra på att hon kommer att göra ett bra jobb, säger Sam Davies som är skeppare på Team SCA.
Med denna mobila bastu kan du basta var du vill och när du vill. I den egna viken, på klippan, bryggan eller på klubbholmen. Bastun sätter en ny standard för funktionalitet och mobilitet. Den minsta och mest portabla bastun MB-10 rymmer fyra personer, är uppställd 2x2x2 meter och väger bara 22 kg med kamin.
Bastun packas i två väskor och ryms till och med i styrpulpetbåtens stuvfack. Bastun ställs upp på en kvart och är varm efter ytterligare 15–30 minuters eldning.
Mobiba har tältbastur och åretrunttält för upp till 8–10 personer. Priserna börjar på 9 800 kr.
Info: www.mobiba.se
Europas största utombordstillverkare, italienska SELVA Marine, ingår samarbete som stärker deras position på den Västsvenska båt- och motormarknaden. Samarbetet med Gillholms Marina AB och Sandviks Marina AB avser försäljning av SELVA Marines fulla program av utombordare från 2,5 hk till 150 hk och ett spännande program av gummibåtar och ribbåtar.
I programmet ingår ett stort utbud av glasfiberbåtar; från kabinbåtar till små ekor och alla båtar med förmonterade SELVA motorer.
Efter 50 år av framgång i branschen, med en ständig observans för kvalitet och den tekniska utvecklingen, är Selva S.p.A. en ledare på den europeiska nautiska marknaden. SELVA Marine har inte bara kraftfulla utombordare i sin portfolio utan även flera välkända modeller av ribb-, gummi- och glasfiberbåtar.
Gillholms Marina AB är beläget vid Kornhall och Nodre älv i den idylliska skärgården på västkusten. Ett av regionens allra bästa företag med ett utomordentligt renommé.
Sandviks Marina AB har som målsättning att erbjuda alla kunder en professionell och personlig service med en stark förankring i sitt område södra skärgården.
– Genom samarbetet med dessa företag kan vi erbjuda ett intressant nav för SELVA produkter för våra slutkunder i västra Sverige. Vi ser detta som en början på ett djupare samarbete, säger Kjell Hansson, ansvarig för Norden på SELVA Marine.
SELVA XSR har fått en ökad kraft från propelleraxeln med över 11 % och samtidigt har en minskad bränsleförbrukning. SELVA XSR-modellerna finns mellan från 60 hk till 150 hk.
Efter 50 år av framgång i branschen, med en ständig observans för kvalitet och den tekniska utvecklingen, är Selva S.p.A. en ledare på den europeiska nautiska marknaden. SELVA Marine har inte bara kraftfulla utombordare i sin portfolio utan även flera välkända modeller av ribb-, gummi- och glasfiberbåtar.
Det är SELVAs gedigna bakgrund inom båtracing som har skapat möjligheterna och genererat de tekniska framgångar som SELVA XSR har fått i övriga Europa.
– SELVA XSR-modellerna har sedan introduktionen under 2014 gjort succé på marknaden i Sydeuropa. Nu ser jag fram emot att även nordiska kunder skall få tillgång till denna fantastiska teknologi, säger Kjell Hansson, ansvarig för Norden på SELVA Marine.
Info: www.selvamarine.se
I år har svenska Hydrographica en ovanligt välmatad trave nyheter. Det nyttiga och uppskattade planerings- och medföljningssjökortet HG61 i skala 1:100 000 över Stockholms skärgård kommer i rättat nytryck, men får sällskap av ett helt nytt likadant översiktskort HG11, över hela Mälaren, också detta i skala 1:100 000 och med full utprickning redovisad.
De båda översiktskorten är perfekta komplement för alla dem som navigerar på skärm, men ändå vill ha tryggheten i ett “papperskort”, fast tryckt på plast. Hydrographicas översiktskort har fått mycket beröm av användare och i båtpressen.
Vidare kommer fyra nya Hydrographica-specialer i den vanliga 10 000-delsskalan. Hela Arholma-arkipelagen täcks av två kort 611-05 Arholma norra och 611-06 Arholma södra. I Stockholms södra skärgård kommer de kompletterande korten 615-12 Munkö och 615-15 Bullerö, som nu gör det möjligt att navigera på Hydrographicas säkra specialer hela vägen från Runmarö i norr till Huvudskär i söder.
Hydrographica tillåter sig ibland även bokutgivning, om boken kan bidra till känslan för skärgårdsnaturen. I år ger vi ut en sympatisk liten bok om botaniska upptäcktsfärder i Stockholms skärgård. Boken heter “Med floran i båten”, skriven av Kåre Bremer som är specialist på skärgårdens växtlighet. Boken är mycket lättsamt hållen, och författaren berättar kåserande om spännande och besöksvärda platser där märkliga växter går att hitta för den som vill och har ögonen med sig. Men vissa avsnitt tilltalar även ”båt-token” eftersom författaren själv är en sådan…
Samtliga nya produkter kommer att premiärvisas på Allt för Sjön och säljs av återförsäljare.
Info: www.hydrographica.se
I ett samarbete mellan forskningsprojektet CHANGE och SBU vill arrangörerna ta reda på hur effektiva de alternativa metoderna till bottenfärg är på att hålla påväxt borta.
Haven mår inte bra och vi måste alla göra vad vi kan för att minska gifttillförseln till haven. Istället för att använda båtbottenfärger kan man börja använda alternativa metoder att hålla påväxten borta.
Idag finns det ett flertal metoder och produkter tillgängliga på marknaden. Man kan också ta upp sin båt under säsong och rengöra den med högtryckstvätt.
Vi söker dig som vill prova något annat än bottenfärg. För många känns de alternativa metoderna till bottenfärg ännu alltför oprövade.
Vi vill därför i samarbete med vanliga båtägare runt om i landet ta reda på hur effektiva metoderna är, hur stor kostnaden är och hur mycket arbetstid respektive metod innebär under en säsong. Vi vill också ta reda på hur nöjd du var efteråt.
För att vara rättvisande vill vi endast ha med skrovrena båtar, alltså helt utan gammal bottenfärg. Som kontrollgrupp vill vi ha med några båtar som använder ostkustfärg.
Har du en båt som inte alls är bottenmålad, det vill säga skrovren, eller en båt som du är säker på att den är målad med ostkustfärg enligt tillverkarens instruktioner och vill hjälpa oss med att ta fram vetenskapliga fakta så ring eller skicka ett mail till:
Peter Dahl 076-203 2007, peter.dahl@cmb.gu.se vid Göteborgs universitet eller
Britta Eklund 070-604 7613, britta.eklund@aces.su.se vid Stockholms universitet
Läs mer om CHANGE på:
http://www.changeantifouling.com/
https://www.facebook.com/Changeaf?fref=ts
Watski har inlett ett samarbetsavtal med Harken Sweden. Watski kommer vara distributör i Sverige av större delar av Harkens sortiment.
– Vi är mycket glada över detta samarbete. Harken står för kvalitet och är ett välkänt varumärke som passar perfekt in i Watski övriga sortiment, säger Magnus Bjellqvist, produktchef på Watski.
Harken är ledande tillverkare av däckutrustning. Deras block, rullsystem och vinschar finns på båtar från de minsta jollarna till tävlingsbåtarna i America’s Cup och Volvo Ocean Race. Det är när du vill ha hög kvalitet och pålitlighet som du väljer Harken. Under våren kommer sortimentet att läggas upp på Watskis hemsida.
– Vi är mycket nöjda med att få Watski som samarbetspartner. Watski är ett stabilt företag med en bra organisation och en fantastisk logistik. Med alla deras återförsäljare inom marinbranschen, ser vi mycket positivt på vår framtid tillsammans, säger Fredrik Bergström, vd för Harken Sweden.
Inför årets båtsäsong lanserar Anytec som första svenska båttillverkare en egen app för livet på sjön – Anytec Connect. Praktiska funktioner för både nytta och nöje i snygg förpackning.
Genom att koppla samman appen med din båt får du tillgång till ett antal spännande funktioner. Båtsäsongens alla utflykter sparas automatiskt, oavsett vem som kör båten. Information om utflyktens rutt, högsta uppmätta hastighet, resans längd och annan matnyttig information finns sedan tillgänglig via appen.
Båtens batteristatus kan enkelt kontrolleras direkt i appen och som en extra bonus finns också båtens manual tillgänglig i ett mobilanpassat format.
– Målet med appen är att erbjuda våra kunder en grym kombination av både praktiska och roliga funktioner, berättar Magnus Östman, Marknadschef på Anytec Sweden. Jag testade själv systemet under hösten och det har varit riktigt skönt att kunna kolla batteriet från vardagsrummet. Att hela tiden kunna se båtens position och var jag kört har varit roligt – och samtidigt fått mig att inse hur stor del av skärgården som jag fortfarande inte utforskat.
Just nu testas appen av utvalda personer. Den skarpa lanseringen på Apples App Store sker under våren.
– Inför lanseringen har vi valt ut ett antal funktioner som vi vet kommer att uppskattas. Samtidigt ser vi bara det här som ett första steg, vi hoppas kunna utveckla appen tillsammans med våra kunder under lång tid framöver, säger Magnus Östman.
Den som vill testa appen och samtidigt se skärgårdens grymmaste båtar har ett gyllene tillfälle på Allt för Sjön i Stockholm den 28 februari – 8 mars.
Det blev inte några medaljer på världscupen i Miami, två besättningar hade goda chanser att ta bronset – Lisa Ericson/Hanna Klinga i 49erFX som slutade som femma och Anton Dahlberg/Fredrik Bergström i 470 som stannade på en 4:e placering. Josefin Olsson deltog också i finalen i Laser Radial men slutade på en 8:e placering.
Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS, i 470 tog en placering och slutade som fyra i finalen.
– Vi gjorde den bästa seglingen på regattan idag, vi har jobbat stenhårt hela veckan, har ny båt och är jättenöjdam säger en glad Anton Dahlberg.
Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS, som tog en silvermedalj på världscupfinalen i november i 49erFX-klassen, slutade till slut som femma på deltävlingen i Miami.
– Fastän det har varit upp och ner i veckan är vi nöjda, det har varit extremt skiftigt, men vi gjorde ett bra jobb att hålla ihop det, berättar Lisa Ericson direkt efter finalen.
Josefin Olsson, KSSS, i Laser Radial hade en 7:e placering inför kvällens final men slutade som 8:a efter finalen.
– Det gick ganska dåligt idag faktiskt, men jag är ganska nöjd över lag – seglingen finns där så det är bara att köra vidare, summerar en lätt besviken Josefin Olsson.
SWE Sailing Team, det svenska landslaget i segling, deltar i sex av de 10 OS-klasserna. I världscupen ingår fem deltävlingar i Melbourne, Miami, Mallorca, Hyères och Qingdao, och avslutas med en världscupfinal i i Abu Dhabi.
Tider för medaljrace lokal tid (svensk tid):
11.45 (17.45) – Laser Radial (dam)
13.30 (19.30) – 470 (herr)
1415 (20.15) – 49erFX (dam)
De svenska deltagarna är (SWE Sailing Team i fet stil):
470 (herr)
4 Anton Dahlberg/Fredrik Bergström, KSSS
32 Carl-Fredrik Fock/Marcus Dackhammar, GKSS
49er (herr)
32 Carl P Sylvan/Otto Hamel, GKSS
42 Fritiof Hedström/Niclas Düring, GKSS
45 Gustav Petterson/Marcus Anjemark,
49erFX (dam)
5 Lisa Ericson/Hanna Klinga, GKSS
12 Julia Gross/Cecilia Jonsson, KSSS
Finnjolle (herr)
16 Björn Allansson, GKSS
Laser (herr)
14 Jesper Stålheim, KSSS
42 Emil Cedergårdh, GKSS
Anders Karlsson,
Laser Radial (dam)
8 Josefin Olsson, KSSS
Nacra 17
29 Ida Svensson/Rasmus Rosengren, KSSS
RS:X (dam)
28 Fanny Bauman, KSSS
RS:X (herr)
30 Adam Holm, KSSS
Info: http://www.svensksegling.se/Elitsegling/SWESailingTeam1/SWESailingTeam/
På Båtmässan i Göteborg lanseras en solpanelsladdare med två USB-uttag som kan ladda två telefoner eller en surfplatta. Den är så kraftfull trots minimala mått att den kan snabbladda en surfplatta.
Sunbeamsystems solpanelsladdare är förvillande lik en liten väska som du lätt kan bära med dig för att sedan ta emot solens obegränsade energi.
Snabbladdning med 2 A säkerställer att du kan ladda en surfplatta. Vid förvaring och transport är laddaren mycket kompakt. När det är dags att ladda öppnas kardborreförslutningen snabbt och solpanelens två delar blir synliga. I en dold ficka ansluts sedan en USB kabel mellan enheten som skall laddas och ett av två möjliga USB uttag. I fickan kan även telefon eller mini-surfplatta förvaras vid laddning eller transport.
Mått 30,5x18x2,5 cm. Vikt 480 g.
Info: www.sunbeamsystem.com
Den 21-28 juni 2015 avslutar Volvo Ocean Race en delsträcka i Göteborg, som dessutom är målgång för tävlingen. Huvudpartner för den förväntade spännande och fartfyllda målsträckan blir Svenska Mässan och Gothia Towers som kommer att driva och stå för evenemangets utställarområde i anslutning till målområdet i Frihamnen.
– Det är en stor ära för oss att arbeta med det här mycket publika och professionella evenemanget, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef Svenska Mässan, där Gothia Towers ingår. Det här är ett världsarrangemang som ger oss en fantastisk möjlighet att exponera vårt helhetserbjudande och också kunna möta en rad intressanta målgrupper.
350 000 personer beräknas besöka Frihamnen under dagarna i juni. Utställarområdet kommer att bestå av flera olika paviljonger, restauranger och eventområden. Arrangemang av olika slag kommer att anordnas för såväl privata som publika ändamål.
– Vi har nu en storlek och kapacitet på Gothia Towers som gynnar större satsningar, säger Daniel Stenbäck, vd på Gothia Towers. Vi ser det här som en strategisk satsning över en länge tid. Satsningen ingår också som ett led i vår ambition att bidra till att attrahera flera besökare till Göteborg.
Under dagarna kommer Svenska Mässan att arrangera Welcome Home Expo – en mässa på 7 000 kvadratmeter i frihamnen. Som namnet antyder kommer inriktningen och tyngdpunkten på utställningen att ligga kring boende och boendeformer och där tillhörande produktsortiment. Mobilt boende, Attefallshus, allt inom trädgård, inredning och design kopplat till boende är några av de områden som kommer att återfinnas i utställningsområdet. Därtill kommer en seminariedel att byggas upp för att möjliggöra för affärsmöten och inspiration.
– Vi ser en fantastisk möjlighet att kunna tillföra ett upplevelsevärde till alla de besökare som är på plats i Frihamnen under målgången, säger Ulrika Liss-Daniels, vd för Svenska Mässan Mässor och Möten AB. Det här är en unik möjlighet för oss att erbjuda affärsskapande mötesformer där många svenska företag kan exponera sig och hitta nya kunder.
Welcome Home Expo arrangeras 21–28 juni. För mer information se www.welcomehomeexpo.se
Intresset för trailerbara båtar bara ökar. Då passar biljätten Audi på att premiärvisa (första gången i Europa) sin nya Q7:a på Båtmässan. Med inbyggd trailerassistent.
Tryggare, lättare skötsel och större frihet. En trailer förenklar båtlivet. Man slipper stå i båtplatskö, kan ha den i säkert förvar hemma på tomten och slipper den årliga bottenslipningen och bottenmålningen. Men då krävs en rejäl bil så att man kommer upp för alla ramper utan problem. Permanent fyrhjulsdrift och stark motor är definitivt att rekommendera.
– Nya Q7:an passar båtfolket perfekt. Den har allt man kan önska sig och är dessutom 325 kilo lättare än sin föregångare samt har en dragningskapacitet på 3 500 kilo. Och den nya trailerassistenten, som hjälper föraren att manövrera sitt ekipage, kommer väl till pass, säger Audiambassadören Erica Eek.
– Vi är mycket glada över att ha Audi Göteborg som partner till Båtmässan. Tack vare samarbetet kan vi lyfta det trailerbara båtlivet, ett enkelt båtliv som möjliggör att man snabbt och enkelt kan ta sig till olika vatten för nya upplevelser, säger Bengt Wallin, affärsansvarig för Båtmässan.
Audi arrangerar också under Båtmässan tävlingen ”Sommarens Båtäventyr” där besökarna kan vinna lån av en Audi, trailer och båt under en vecka i sommar.
Båtmässan pågår 31 januari – 8 februari på Svenska Mässan i Göteborg.
Info: www.batmassan.se
Båtmässan i Göteborg är ett viktigt avstamp för SCA inför målgången av Volvo Ocean Race 2014-2015 i slutet av juni där bolaget står bakom den enda svenska båten Team SCA med en kvinnlig besättning. SCA är ett ledande globalt hygien- och skogsindustriföretag med försäljning i drygt 100 länder under cirka 80 varumärken. Omkring 80 procent av bolagets konsumenter är kvinnor.
Gabriella Ekelund, chef för SCA:s koncernvarumärke, förklarar bakgrunden till SCA:s engagemang i Båtmässan i år:
– Team SCA har väckt stort intresse sedan racestarten i oktober. Satsningen fungerar bra för oss som en global kommunikationsplattform och för att stärka kopplingen mellan SCA och våra varumärken. I Västra Götaland har SCA produktion, sälj- och marknadsorganisationer liksom forskning och utveckling. Några av SCA:s varumärken med koppling till regionen är Edet, Libero, Libresse, TENA och Tork. Inför målgången i Göteborg är deltagande vid Båtmässan är en prioriterad aktivitet för oss för att skapa engagemang såväl internt som mot kunder och konsumenter. Team SCA är professionella idrottskvinnor som förberett sig minutiöst under flera år och inspirerar och motiverar tjejer över hela världen att våga tro på sig själva och fullfölja sina drömmar.
Richard Brisius, chef för Team SCA, säger vidare:
– Dessutom har SCA en ambition att genom sitt deltagande skapa större möjligheter för kvinnor att ägna sig åt professionell havskappsegling, ett budskap som vi vill sprida i Göteborgsregionen. Det är en mansdominerad sport, men genom att ge samma support till en kvinnlig besättning vill bolaget bidra till att bana väg för fler kvinnor. Idag finns det många fler män än kvinnor med erfarenheter från den här typen av race, men situationen kommer att se lite annorlunda ut efter den här omgången av Volvo Ocean Race.
Bengt Wallin, affärsansvarig på Båtmässan, avslutar genom att säga:
– Tack vare samarbetet med SCA kan vi lyfta segling på årets Båtmässa. Bland annat tar detta sig uttryck i det starkaste scenprogram som vi någonsin har kunnat presentera. Vi rivstartar scenprogrammet på öppningsdagen den 31 januari med ett pass om Volvo Ocean Race generellt och SCA:s satsning i tävlingen. Sedan fortsätter det under veckan med dagliga rapporter från racet i SCA Caféet. Detta hade inte varit möjligt utan samarbetet med SCA.
Info: www.batmassan.se
Foto: Rick Tomlinson
För tredje året i rad har Svedea genomfört en båtlivsundersökning bland båtägare. Även i år visar undersökningen att båtägarna är trogna båtlivet och använder sina båtar flitigt. Tre av fyra använder båten mer än 15 dagar per år och endast tre procent av båtägarna planerar att sälja sin båt utan att köpa ny.
Det är nu tredje året som Svedea genomför en båtlivsundersökning bland sina kunder. I år är det 2165 personer som under perioden 8–26 januari har besvarat en webbenkät. Den absoluta majoriteten av respondenterna är män, 93 %, och de flesta är båtägare sedan många år. Även i årets undersökning visar det sig att båtägarna använder sina båtar flitigt, 74 % använder båten fler än 15 dagar per år, och få avser att sälja båten för att lämna båtlivet.
– Det är av stort värde för oss att på detta sätt kunna ta tempen på båtlivet, säger Göran Södergren, produktchef för båtförsäkring på Svedea. Resultatet är intressant både för vår produktutveckling och för hur vi bäst kan stötta båtbranschen i försäkringsfrågor.
När det gäller vad som skulle få båtägarna att använda sin båt mer så är det i år “mer tid över” som är det vanligaste svaret följt av “bättre väder”, 71 % respektive 59 % uppger dessa anledningar. På frågan om båtägarna avser att byta båt så svarar 17 % att de tänker köpa ny eller begagnad båt inom en tvåårsperiod. En positiv signal till båtbranschen i detta sammanhang är att mer än hälften, 57 %, av de som planerar att byta båt vill göra det hos en båthandlare. 65 % av de som avser att byta båt vill göra det för att få en större båt.
Vid problem på sjön är det närmare hälften som svarar att de i första hand skulle vända sig till någon form av assistanstjänst, 30 % ringer i första hand till en vän eller någon i familjen.
Att köpa och utrusta båtar för fiske blir allt vanligare och 16 % av båtägarna uppger att de ofta använder sin båt för fiske. Av dessa svarade 60 % att de har utrustat sin båt för ändamålet och 29 % av dessa har utrustning för fiske till ett värde överstigande 20 000 kronor.
I årets undersökning ingick även frågor om vem som styr ombord. Av de män som svarat på enkäten uppger 8 av 10 att de själva styr båten medan motsvarande siffra för kvinnorna är 2 av 10.
– Att männen tar mer plats i båtlivet bekräftas i undersökningen. Vi tror att det skulle bli både roligare och säkrare om fler ombord kunde hjälpas åt att hantera båten. Därför kommer vi under våren att starta båtkurser speciellt för kvinnor, säger Göran Södergren.
Antalet sjöräddningsfall minskade under 2014 jämfört med föregående år, från 950 till 885 insatser. Samtidigt vittnar Sjöräddningssällskapet om att antalet förebyggande utryckningar, det vill säga incidenter eller tillbud till sjöss där det inte varit fara för människoliv, ökat under 2014.
Nu smygstartar fritidsbåtsäsongen i och med att båtmässan i Göteborg inleds. Förra årets säsong bjöd på fantastiskt sommarväder under juli månad – och en minskning av antalet sjöräddningsinsatser. Av de 885 insatserna under året gällde 616 fritidsbåtar, jämfört med 675 insatser 2013.
Den vanligaste larmorsaken bland fritidsbåtar var maskin/propellerhaveri (146), följt av grundstötning (125). Som tidigare år är antalet larm överlägset flest under juli månad, då många fritidsbåtar rör sig i de svenska skärgårdarna. Under juli 2014 ledde 205 larm från fritidsbåtar till insats, vilket är en minskning från 238 larm under samma månad året innan. Minskingen tros bero på att juli till stor del präglades av stabilt högtrycksväder, vilket kan vara gynnsamt ur sjöräddningssynpunkt.
– Våra frivilliga sjöräddare har trots detta haft ungefär lika mycket att göra som tidigare år. Det beror på att antalet medlemsärenden ökar, fler hör av sig till oss innan läget utvecklas till att bli akut. Fler förebyggande utryckningar ser vi som något mycket positivt, då det ökar sjösäkerheten, säger Emma Forseth på Sjöräddningssällskapet.
För att en incident på sjön ska klassas som statlig sjöräddningstjänst måste det föreligga konstaterad fara för liv. Många fritidsbåtincidenter, till exempel grundstötningar med endast materiella skador till följd, syns därför inte i sjöräddningsstatistiken.
– Det är viktigt att planera innan man ger sig ut på sjön. Gör en färdplan, meddela någon i land om dina planer och håll koll på vädret. Stanna hemma om det till exempel ska bli åska och regn. Är du redan till sjöss kan du söka lä eller närmaste hamn och använd alltid flytväst, säger Annika Vestergård, chef för Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.
Antalet sjöräddningsinsatser som rörde handelsfartyg (109 insatser) och fiskefartyg (11 insatser) var i stort sett konstant jämfört med föregående år. Av sjöräddningsinsatserna rörande handelsfartyg handlade 97 fall om sjuktransport från fartyg.
Den svenska modellen för sjöräddning bygger på samverkan mellan myndigheter, organisationer och stater. Sjöfartsverket leder och ansvarar för sjöräddningen i Sverige. I insatserna används alla tillgängliga och lämpliga resurser, som Sjöfartsverkets lotsbåtar och räddningshelikoptrar, fartyg och flygplan från Kustbevakningen, polisen, kommunala räddningstjänster, försvarsmakten och inte minst från ideella Sjöräddningssällskapet. Under 2014 deltog Sjöräddningssällskapet i 587 av insatserna.
– Sjöräddningssällskapet är den största aktören inom svensk sjöräddning, och vi är stolta över att kunna bidra till den svenska modellen som fungerar väldigt väl. Eftersom vi inte har några statliga bidrag bygger hela verksamheten på medlemskap, donationer och ideella insatser. Som ett tack till våra 95 000 medlemmar erbjuder vi kostnadsfri hjälp även när läget inte är akut. Under 2014 blev vi 10 000 fler medlemmar, något vi tror bidrar till ett säkrare båtliv, säger Emma Forseth på Sjöräddningssällskapet.
Fakta om sjöräddningen i Sverige
• Sjöfartsverket ansvarar för insatser när någon är i eller befaras vara i sjönöd, samt för sjuktransporter från fartyg. Ansvaret gäller kustområdet samt Vänern, Vättern och Mälaren, exklusive hamnområden och kommunalt vatten.
• Sjö- och flygräddningscentralen JRCC (Joint Rescue Co-ordination Centre) i Göteborg är navet i alla sjöräddningsinsatser. Centralen är bemannad dygnet runt och ansvarar för att ta emot larm och leda insatser vid sjö- och flygräddning.
• Inslaget av samverkan i sjöräddningsarbetet är mycket stort; förutom Sjöfartsverkets resurser i form av lotsbåtar och räddningshelikoptrar används även resurser från Sjöräddningssällskapet, handelssjöfarten, Kustbevakningen, polisen, Försvarsmakten och kommunala räddningstjänster. Även samarbete med andra nationer förekommer regelbundet.
Efter en fantastisk sommar kan Turistrådet Västsverige konstatera att man haft en stor ökning av besökare i regionen. Jämfört med förra året har antalet gästnätter ökat med nästan 5 % vilket motsvarar hela 250 000. Den största ökningen kommer från utlandet och då främst USA och Storbritannien. Detta enligt novembers statistik från SCB.
– Totalt är vi uppe i 5,5 miljoner gästnätter på hotell, stugbyar och vandrarhem hittills i år, vilket är fantastiska siffror. Mycket talar för att vi kommer att nå närmare 6 miljoner gästnätter på hotellen när hela året är sammanställt, säger Fredrik Lindén, vd på Turistrådet Västsverige.
USA och Storbritannien står för 40 % av ökningen från utlandet
Det har varit en bättre utveckling från utlandet än från Sverige. Av Västsveriges prioriterade utländska marknader är det USA och Storbritannien som står för den största ökningen.
– Ökningen från dessa två länder blev 27 000 gästnätter vilket betyder att de står för 40 % av ökningen från utlandet totalt, säger Fredrik Lindén.
Allt fler väljer att campa i Västsverige
Även antalet gästnätter på campingar runtom i Västsverige har ökat jämfört med förra året. Med en ökning på 4 % motsvarande nästan 240 000, har antalet övernattningar redan överstigit siffran för hela 2013.
– När det gäller camping är skillnaden mellan utländska och svenska besökare ännu tydligare. Tillväxten från utlandet är 16 % och från Sverige 6 %, säger Fredrik Lindén.
Fint väder en av förklaringarna
Det positiva resultatet tror man till stor del hänger ihop med det fina sommarvädret. Men även Turistrådets egna kampanjer och pressbearbetning har bidragit till ökningen.
– Under året har över hundra journalister och bloggare från utlandet besökt Västsverige genom de pressresor vi arrangerat och vi har fått in reportage i bland annat National Geographic och Financial Times. Att det har öppnats nya linjer från Landvetter har bidragit till bättre tillgänglighet till regionen, säger Fredrik Lindén.
Imorgon öppnar Båtmässan för 56:e gången på Svenska Mässan i Göteborg. På årets mässa visas ca 390 båtar/farkoster varav bl. a 30 världs- och Skandinavienpremiärer. Många nya varumärken för den svenska marknaden lanseras och mässan fylls av fascinerande föredrag och massor av aktiviteter.
Båtmässan 31 januari – 8 februari 2015 har lockat 297 utställare och den totala ytan är över
30 000 kvadratmeter. Mässhallarna är fyllda med allt vad som båtlivet kan erbjuda.
Mässans två största motorbåtar, Princess 52 och Fairline 48, och största segelbåt, Najad 410, ligger vid samma brygga i C-hallen. Ytterligare ett spektakulärt inslag i C-hallen är världspremiären för matchracingbåten B38 Match.
Veteranbåtshallen fylls som vanligt upp ett skönheter av äldre snitt med både Stjärnbåtar och en Drake på plats.
Båtmässan scenprogrammet bygger vidare på temat ”Förverkliga dina drömmar”. Varje dag berättar kända och okända personer om sina drömmars förverkligande. Scenen fylls av kända personer, Martin Strömberg, Renata Chlumska, Fredrik Lööf, Annika Carlunger, David Hellenius, Team SCA, Andreas Carlsson, Sven Yrvind (en favorit i repris), Glenn Hysén och vi möter också familjen Grunditz som kombinerar två tidskrävande intressen, golf och segling, tack vare sin segelbåt.
Nya scener på mässan är Hands On-scenen med praktiska tips kring båtlivet, Team SCA scenen SCA där dagliga rapporter från Volvo Ocean Race levereras. Scenen är en del i det partnersamarbete som Båtmässan har med SCA.
En annan partner är Audi Göteborg och tack vare detta samarbete kan speciella insatser göras för att lyfta det trailerbara båtlivet.
Aktivitetshallen fylls med massor av prova-på-aktiviteter. I denna hall genomförs Lilla Tjörn Runt Indoor Cup som utvecklats tack vare ett samarbete med COWI och Stenungssunds Segelsällskap.
Ett nytt inslag i Båtmässan är ett samarbete med 505-Förbundet som kommer ge två personer möjlighet att segla EM i Varberg i sommar
Snabbfakta
• Båtmässan pågår mellan 31 januari och 8 februari.
• Totalt finns 297 företag/föreningar/organisationer och myndigheter representerade.
• Totalt utnyttjas cirka 30 000 kvadratmeter för montrar och aktiviteter.
• Totalt finns det ca 390 båtar/farkoster utställda, 19 segelbåtar, 317 motorbåtar, 25 kanoter/kajaker, 17 vattenskotrar, 2 segelfarkoster, 3 andra
Aktiviteter på Båtmässan
”Veteranbåtshallen” (V-hallen)
Vackra båtar, personligheter, en scen som blandar föredrag med återkommande avbrott då tändkulemotorn startas.
”Segelbassängen” (E-hallen)
I Aktivitetshallen finns en 200 kvadratmeter stor bassäng där besökarna kan träna sig i segling.
”Prova på bassängen” (E-hallen)
Här ges möjlighet att prova på olika former av flytetyg.
”Barnen på Båtmässan”
Flera kul aktiviteter på barnens avdelning, bl a de populära FunBallz. Alla barn/ungdomar har fri entré på Båtmässan
.
”Sjösäkerhetspoolen” (D-hallen)
I poolen blir det dagliga uppvisningar av hur olika flytvästar och annan livräddande utrustning används.
”Barnens Sjövettsskola” (H-hallen)
Barnen får, under cirka 30 minuter, lära sig allt om både sjövett och sjösäkerhet och mycket om livet på sjön – och de får diplom.
”Den säkra hamnen”. (D-hallen)
Sjösäkerhetsrådet och Transportstyrelsen ger tips om säkert beteende i småbåtshamnar.
Kommentarer
Båtmässan , härligt vårtecken nu blir det en fin tid vi går tillmötes.