nyhetstest

Bavaria laddar ordentligt inför båtmässan i Düsseldorf, som öppnar 17 januari. Mässan är världens största under tak och dessutom är det Bavarias hemmaplan, så den stora båttillverkaren missar inte chansen att visa allt de kan.

Bland motorbåtarna är Bavaria 360 Coupé och nya 400 Coupé, där den mindre modellen hade sin världspremiär på Oslos flytande båtmässa i höstas, i blickfånget.

Sport 400 innebär fler valmöjligheter även för den som vill ha en båt i 40-fotsklassen. Båten kommer med samma skrov att säljas i fyra olika versioner: OPEN, HARD TOP och SOFT TOP tillsammans med den nya COUPE.

Liksom på flera andra av Bavarias modeller har 400 Coupé flera möjligheter att förvandla ytor ombord till stora solbäddar, något som är särskilt uppskattat under fina sommardagar.

Den nya modellen har stora ljusinsläpp med bland annat ett elektriskt hanterat soltak och stora skjutdörrar.

Grundpriset för en SPORT 400 OPEN är 154 900 Euro plus moms medan SPORT 400 COUPE startar på 174 900 Euro plus moms.

Besökarna kommer även att få se den helt nya segelbåten Bavaria Easy 9,7 helt färdig. På Düsseldorfmässan 2014 gav Bavaria en förhandstitt, men nu är båten klar.

Easy 9,7 är en lite enklare modell av Bavarias minste segelbåt, men ändå fullt utrustad och seglingsklar för en familj. Priset startar på lite mindre än 600 000 kr. De matchar många större styrpulpetbåtar eller daycruisers med råge.

Tekniska specifikationer:
Längd: 9,99 m
Bredd: 3,42 m
Djupgående: 1,95 m (1,50 m tillval)
Vikt: 5 200 kg
Motor: Volvo Penta D1-20 med Saildrive, 13,3 kW/18 hk
Bränsletank: 150 liter
Vattentank: 150 liter
Kabiner: 2–1
Bäddar: 4
Ståhöjd i salongen: 1,84 m
Storsegel, standard: 51 m²
Pris: 49 950 Euro plus moms

Info: www.bavariasverige.se

På Båtmässan i Göteborg blir det svensk premiär för Cooper 800, en holländsk snipa med elegant stil. Båten är mycket välutrustad och erbjuds i ”Swedish Edition”. Cooper 800 är på 8,35 m totallängd och godkänd för tio personer. Med en trygg dieselmotor är den perfekt att glida omkring med i lugn fart en vacker sommarkväll. Båtens konstruktion och kvalitet gör att den även passar för tuffa tag.

Det är Malmöns-Marina som introducerar Cooper-sniporna i Sverige. Företaget har redan sålt några exemplar av båten till kunder som är mycket nöjda.

– Cooper är en riktigt trevlig båt som vi anser är unik för Sverige. Båten är ny för Sverige och vi kommer att ha agenturen på märket, säger Christian Johansson på Malmöns-Marina.

Det holländska varvet bygger tre olika modeller – Cooper 745, 800 samt S650. Cooper har även börjat med hybriddrivna båtar som alternativ.

Cooper 800 kan utrustas med dieselmotor från 22 hk upp till 54 hk. Den båt som ställs ut i Göteborg är utrustad med ”Swedish Edition”. Båten är försedd med följande över standard: 54 hk motor, bogpropeller, dusch på badbryggan, extra tank på 40 liter, kapell för styrenheten, teak, ankarspel, påle för vattensport, uppblåsbar säng i cockpit, stereo, båtnamn på aktern samt sprayhood.

Tekniska specifikationer
Längd: 8,35 m
Bredd: 2,35 m
Djupgående: 0.55 m
Vikt: 1 950 kg
Bränsletank: 40 liter
Vattentank: 40 liter
Personer: 10
CE-klass: C
Motor: Yanmar 22, 54, 75 eller 110 hk diesel
Pris: från 475 000 kr för en standardutrustad båt.
Info: www.malmonsmarina.se

De sex båtar som deltar i den tredje etappen är nu på väg österut i Hormuzsundet. Delsträckan från Abu Dhabi till Sanya, Kina har inletts i svaga vindar och Dongfeng Race Team har hittills klarat av det taktiska spelet bäst.

Senaste positionsrapport: 0800 (CET)

 

Ledare: Dongfeng Race Team
Hastighet: 5–8 knop
Vind: Väst 2–3 m/sek

Den tredje etappen i Volvo Ocean Race 2014-15 har fått en jämn om än långsam start. Vinden har sällan nått över 5 m/s när lagen seglat norrut från Abu Dhabi, rundat udden på Musandamhalvön och tagit sig halvvägs ut ur Hormuzsundet på väg ut i Arabiska havet.
Abu Dhabi Ocean Racing tog ledningen efter startskottet men de passerades av Dongfeng Race Team under söndagsmorgonen. Det kinesiska laget har sedan dess fått ett litet försprång och hittat mer fart på väg österut. Abu Dhabi Ocean Racing glidit ner till längst bak fältet det senaste dygnet men samtliga båtar är fortfarande samlade och inom åtta sjömil.
Även om vinden varit svag är det hårt arbete som gäller för seglarna och under söndagskvällen gjorde samtliga lag runt 20 vändningar under bara ett par timmar. En liten vindby kan vara skillnad mellan första och sista plats.
– Vi leker katt och råtta, säger Carolijn Brouwer på Team SCA. Vi rör på oss och stannar, fram och tillbaka. Alla försöker hitta den extra vindpusten för att komma framåt och det är ett coolt spel att vara en del av.
Nästa avgörande vägval handlar om att söka mer vind nära land norrut eller att redan nu segla söderut i Arabiska havet. Som alltid är det också en fråga om att hålla sig nära sina motståndare eller chansa på en egen väg.
Målgången i Sanya, Kina är beräknad till 24–28 januari.

Info: www.volvooceanrace.com

• Volvo Ocean Race 2014-15 blir den 12:e upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.
• Tävlingen startar den 4 oktober med ett första In-Port Race i Alicante, Spanien och den första etappen till Kapstaden inleds den 11 oktober.
• Tävlingen avslutas med målgång i Göteborg runt den 21 juni 2015 i Volvos hemstad Göteborg och med ett sista In-Port Race en vecka senare den 27 juni.
• De kommande två upplagorna av tävlingen kommer att seglas i en ny modern entypsbåtklass– Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggts av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.
• I den 38 739 sjömil (71,745 km) långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). Ett 24 timmar långt depåstopp äger rum på den sista sträckan mellan Frankrike och målgången i Sverige.
• De nya tävlingsbåtarna är enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel och “seglingsklara” vid leverans till lagen. Ombord finns det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning för att kunna utveckla arbetet som görs av våra Onboard Reporters, ett program som tävlingen jobbat med sedan 2008-09.
• Sju lag har presenterat att de ställer upp i Volvo Ocean Race 2014-15. Svenska Team SCA är den första kvinnliga besättning i tävlingen sedan 2001-02. Den svenska seglaren Martin Strömberg seglar med ett kinesiskt lag som heter Dongfeng Race Team. Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Veteranen Bouwe Bekking är skeppare för Team Brunel från Nederländerna. Team Alvimedica seglar under både amerikansk och turkisk flagga och kommer ha ett lag där de flesta är yngre än 30 år. Ett spanskt team lag som sponsras av försäkringsföretaget MAPFRE kommer att ha Iker Martínez som skeppare. Chris Nicholson är skeppare för Danmarks Team Vestas Wind som är det sista laget på startlinjen.
• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012. Med på vinnarbåten var också de svenska seglarna Martin Krite och Martin Strömberg.

Kommentarer

Märta 18:22:53 2015-01-29

Katter är mycket grymma djur, och dessa rovdjur ska man inte hylla, och heller inte äga. Råttor är det väldigt synd om, och dom är förföljda, rättslösa och hemlösa. Råttor är utsatta bytesdjur som behöver vår hjälp och vår sympati. -Sluta med att jämföra er med katter, och visa istället empati för stackars råttor. " Vi leker katt och råtta" är en mycket elak och grym lek. Alltså kattens lek med råttan, och detta ska definitivt inte stödjas på något sätt, varken direkt eller indirekt. Skämta inte om råttornas utsatthet!

Mugge Bigge 07:10:25 2015-01-30

Jag gillar katter och äger tre stycken. Råttor däremot är skadedjur som är mat till andra djur.

Idag klockan 11:00 svensk tid gick startskottet för den tredje etappen av Volvo Ocean Race 2014-15. Delsträckan från Abu Dhabi till Sanya, Kina innehåller en rad unika utmaningar och potentiella faror.

Starten för etappen gick i tät dimma utanför i Abu Dhabi och det var Abu Dhabi Ocean Racing som kom iväg bäst. När båtarna lämnade åskådarbåtarna bakom sig efter att ha seglat en kort bana nära hamnen var det hemmalaget som låg i täten med Dongfeng Race Team och Team SCA närmast bakom.

– Det kommer att vara lätt vind de första dygnen. Det kommer att vara jämt och väldigt taktiskt, meddelade Abu Dhabi Ocean Racings brittiska skeppare Ian Walker innan starten.

Team SCA imponerade stort igår när de vann In-Port Racet i Abu Dhabi och nu siktar svenskbåten på en topplacering även i en delsträcka.

Dongfeng Race Team har varit tävlingens största utropstecken hittills och ligger i toppen av tabellen på samma poäng som Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel. Lagets svenska seglare Martin Strömberg står över den tredje etappen för att få extra vila och för att ge plats åt en tredje kinesisk seglare ombord på båten.

– Det har varit hårt jobb under de första etapperna och det ska bli skönt att bli ordentligt utvilad men jag ser fram emot att vara tillbaks ombord i den fjärde etappen, säger Martin Strömberg.

Team Vestas Wind kommer inte till start i den tredje etappen efter att de skadade sin båt i en grundstötning under den andra etappen. Båten har sedan dess räddats från revet där den låg grundsatt. Igår meddelade laget att de planerar att laga den skadade båten och återvända till tävlingen i juni.

Etapp 3 Abu Dhabi – Sanya
Under den tredje etappen kommer båtarna lämna mellanöstern för att ta sig förbi Indien, genom Malackasundet, passera Singapore och sedan segla norrut mellan Vietnam och Borneo upp till Sanya på den kinesiska ön Hainan.

Efter att de lämnat persiska viken blir det segling i monsunvindar ner mot Indiens sydspets och Sri Lanka. Därefter blir det ett taktiskt spel i lätta vindar på väg österut. Det svårnavigerade Malackasundet är ett av världens mest trafikerade områden och med oberäknelig vind och grunda vatten vilar ett tungt ansvar på lagens navigatörer. Varje dag i Malackasundet är unik.

Även seglingen norrut mot Kina är oberäknelig och de sista dygnen fram till Sanya kommer antagligen bestå av tuff segling i motvind. Målgången är beräknad till 24-28 januari och etappen är 4642 sjömil lång.

Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på väg runt jorden och avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.

Svenska Team SCA med den kvinnliga besättningen tog på fredagen sin första seger i Volvo Ocean Race 2014-2015.

Bakom segern låg några mindre justeringar ombord. Skepparen Sam Davies hade lämnat över rodret till Carolijn Brouwer och Sally Barkow tog hand om taktiken. Det betydde att det största ansvaret ombord vilade på de med mycket olympisk erfarenhet.

– Det här är givetvis helt fantastiskt. Men det var inte helt lätt med all väntan vi hade idag. Och vi fick ingen jättebra start, säger Carolijn Brouwer och fortsätter:

– Vi vann visserligen även ett träningsrace för några dagar sedan, men det här är givetvis mycket bättre. Vi seglade exakt likadant då som nu. Vi slog på samma ställen och vi höll oss till samma taktik, säger Carolijn Brouwer.

Abu Dhabi bjöd på en varm och näst intill vindstilla dag. Starten fick skjutas upp en timme och 40 minuter. När de slutligen kom iväg tog SCA-båten starten, men dålig båtfart gjorde att de ändå kom lite efter i början. Redan efter en minut slog de dock ut på styrbords sida av banan och den manövern blev nyckeln till dagens seger.

Den svenska båten hittade en god bris långt ut till höger medan de fem övriga båtarna fortsatte ut åt vänster. Vid första märket var Team SCA 100 meter före nederländska Team Brunel och efter undanvindseglingen ner till andra märket hade de dubblat sin ledning.

Vinden höll sig relativt stabil, runt 2-4 m/s, och hela racet var över på 40 minuter. För den kvinnliga besättningen på SCA-båten så betyder segern att självförtroendet ökar rejält inför den tredje etappen av Volvo Ocean Race som startar på lördag (3 januari). Den etappen sträcker sig över 4 600 nautiska mil (cirka 8 500 km) från Abu Dhabi till Sanya i Kina dit båtarna beräknas komma 24-28 januari.

Svenska Team SCA vann dagens In-Port Race i Abu Dhabi. Laget tog en tidig ledning i den korta hamnseglingen och segern är lagets hittills största framgång i Volvo Ocean Race.

Dagens In-Port Race, det tredje i Volvo Ocean Race 2014-15, försenades med cirka en och en halv timma i väntan på vind. När starten gick i lätt vind stod det klart seglingen skulle bli väldigt taktiskt utmanande.

Spanska MAPFRE kom iväg bäst medan Team SCA tvingades göra ett tidigt slag för att få fri vind. Trots att svensklaget fick en dålig start ledde detta till att de hittade mer vind på högersidan av banan och kunde ta ledningen på väg mot den första rundningen.

De följdes av hemmalaget Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och Dongfeng Race Team. Efter ett varv hade Team SCA:s helt kvinnliga besättning en ledning på över 100 meter och det försprånget fördubblades under början av det andra varvet.

I lättvindssegling kan små misstag vara mycket avgörande men Team SCA lyckades hålla huvudet kallt och behöll sin ledning fram till mållinjen. Vid rodret ombord på Team SCA under racet stod holländska Carolijn Brouwer.

– Vi gjorde detta tillsammans som ett lag. Vi är väldigt glada och detta är ett fantastiskt sätt för oss att bygga lagmoralen inför etappen till Sanya som startar imorgon, säger Team SCA:s brittiska skeppare Sam Davies.

Tvåan Team Brunel var nästan en och en halv minut efter vinnarna i mål och Abu Dhabi Ocean Racing slutade trea. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team slutade på fjärde plats.

Den tredje etappen i Volvo Ocean Race 2014-15 från Abu Dhabi till Sanya, Kina startar imorgon klockan 11:00 svensk tid.

Alla In-Port Race utgör en egen tävling, Volvo Ocean Race In-Port Series, med en poängställning som är separat från havsetapperna. In-Port Racet på lördag räknas alltså inte till den stora tävlingen där vinnaren tilldelas den stora Volvo Ocean Race-bucklan. Men om flera lag skulle sluta på samma poäng efter den sista etappen till Göteborg kommer ställningen avgöras utifrån vem som lyckats bäst i In-Port-serien.

Resultat In-Port Race Abu Dhabi
1. Team SCA 16:16:47 – 1p
2. Team Brunel 16:18:15 – 2p
3. Abu Dhabi Ocean Racing 16:18 :58 – 3p
4. Dongfeng Race Team 16:20:10 – 4p
5. Team Alvimedica 16:22:38 – 5p
6. MAPFRE 16:22:57 – 6p

Poängtabell Volvo Ocean Race In-Port Series
1. Abu Dhabi Ocean Racing – 6p
2. Team Brunel – 8 p
3. Team SCA – 10 p
4. Team Alvimedica – 12 p
5. Dongfeng Race team – 13 p
6. MAPFRE – 16 p
7. Team Vestas Wind – 20 p

JFA Yachts tillsammans med Peugeot Design LAB har tagit fram den här något annorlunda 115 fots katamaranen, som mäter 35 m längd och 14,5 m bredd. Projektet är framtaget för att både kolla hur nya trender tas emot och vad som gäller för yachtmarknaden.

Samarbetet har riktats in på marknaden för katamaraner, där JFA Yachts vill presentera en nyhet inom kort.

Jämfört med konventionella yachter med ett skrov har den här väldigt stora sällskapsytor både inne och ute, hög stabilitet utan stabilisatorer, ett litet djupgående och en väldigt bränsleeffektiv framdrift.

Därför har Peugeot Design LAB skapat en motordriven katamaran helt avsedd för avkoppling och cruising till avlägsna platser. Båten har stora glasytor inklusive en ” sky dome” på övre däck. Akterdäcket är brett och rent med stora ytor fr att umgås eller sola. I aktern finns en bred 6,5 m tender speciellt framtagen för den här yachten.

Peugeot Design Lab är en global designstudio. Förutom att medverka vid olika projekt jobbar de för att stärka Peugeots varumärke inom olika områden.

Info: www.jfa-yachts.com

Att fira in det nya året med nödraketer är dyrt, dumt och olagligt. Falska nödraketer leder varje år till sjöräddningsinsatser helt i onödan. Låt sjöräddarna slippa rycka ut för falska nödraketer under nyårshelgen.

– Falska sjöräddningslarm kostar stora resurser. Vi är skyldiga att undersöka alla larm om det kan befaras att nödraketen är uppskjuten till havs. Förutom de onödiga kostnaderna tar falsklarmen även resurser från skarpa sjöräddningsfall, där människor kan befinna sig i livsfara, säger Annika Vestergård, chef för Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral.

Varje år skickas massor av uttjänta nödraketer upp i luften, de flesta under jul- och nyårshelgerna som substitut för nyårsraketer. Under 2014 har hittills 72 larm om nödraketer kommit in till Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral. Endast några enstaka av larmen har rört människor som faktiskt varit i nöd. Nödraketer är avsedda att användas vid stor fara och tas på största allvar. Även de falska larmen resulterar i sjöräddningsinsatser då sjöräddningsresurser, bland annat Sjöräddningssällskapets frivilliga sjöräddare, får rycka ut helt i onödan. Något de gärna slipper just på nyårsafton.

– Det finns ett rykte om att det är okej att skjuta upp gamla utgångna nödraketer under nyårsnatten. Men det är det absolut inte. Det bästa sättet att kassera utgångna nödraketer är att höra av sig till Polisen som kan berätta om hur du ska gå till väga. Även återförsäljare av nödraketer brukar ta emot utgångna varor från kunder som köper nya, säger Klas Johansson, räddningstjänstansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Att skjuta upp nödraketer utan att någon är i nöd är olagligt. Den som ertappas blir föremål för polisutredning och kan dömas i domstol. Straffet för missbruk av larmanordning är böter eller fängelse i upp till sex månader. Något som blivit populärt under senare år är att skicka upp thailändska papperslyktor. Det är inte olagligt, men lyktorna kan misstas för en nödraket. Om man planerar att skicka upp papperslyktor ute i skärgården eller längs kusten rekommenderar vi att man på förhand meddelar Sjö- och flygräddningscentralen, så slipper de dra igång en räddningsinsats i onödan. I vissa fall krävs tillstånd från Transportstyrelsen för att skicka upp papperslyktor, till exempel om man befinner sig nära en flygplats.

Team Alvimedica har tilldelats en kompensationspoäng för deras agerande under den andra etappen då de tillfälligt avbröt seglingen för att assistera den grundstötta båten Team Vesta Wind.

Team Alvimedica och deras skeppare Charlie Enright kom femma utav de sex båtar som nådde etappmålet i Abu Dhabi. Efter målgången ansökte de om att gottgöras för ingripandet för att hjälpa Team Vestas halvvägs in i etappen 29 november.

En oberoende jury från Internationella Seglarförbundet ISAF bestämde idag att den tid de förlorade när de assisterade den grundstötta båten kompenseras genom att de tilldelas en bättre placering. Resultatet av beslutet är att Team Alvimedica får en delad fjärdeplats med MAPFRE i den andra etappen.

– Vi har beslutat att ge er gottgörelse genom att ge er poäng för en fjärdeplats utan att det påverkar poängen för några av de andra båtarna, är vad juryns ordförande Bernard Bonneau meddelade Charlie Enright (USA) och hans navigatör Will Oxley (AUS).

– Vi är såklart väldigt nöjda med beslutet, säger Enright. Men vi är endast en femtedel in i tävlingen och det är mycket racing kvar. Det är bra att få bättre poäng men det är ett litet steg på en lång resa. Det påverkar inte den totala poängtabellen just nu men senare kan ett poäng innebära mycket.

Beslutet innebär att Team Alvimedica nu ligger fem istället för sex poäng bakom ledartrion Team Brunel, Abu Dhabi Ocean Racing och Dongfeng Race Team.

Team Vestas Wind kommer inte att delta i den fjärdeetappen som inleds den 3 januari. Lagets Volvo Ocean 65:s har räddats från revet där den låg grundsatt och fraktas nu till Malaysia där laget ska se om den kan repareras och vara en del av deras framtid i Volvo Ocean Race 2014-15.

Dongfeng Race Team
Dongfeng Race Team presenterade under förmiddagen den besättning som kommer att segla under den tredje etappen och laguppsättningen har flera nyheter. Martin Strömberg kommer inte att delta i den tredje etappen och laget har tagit in en ny seglare under 30 år samtidigt som Cheng Ying ”Kit” blir den fjärde kinesiska seglaren som deltar i en etapp.

Dongfeng Race Team är hittills det stora utropstecknet i Volvo Ocean Race och efter två etapper och ligger de på samma poäng som de betydligt mer erfarna lagen Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel.

Samtidigt har de hållit fast vid sin plan att använda deltagandet i Volvo Ocean Race till att bygga en ny generation kinesiska havskappseglare. Tre kineser har fått chansen att segla ombord under de första etapperna och under den kommande delsträckan från Abu Dhabi till Sanya kommer tre kineser finnas i besättningen. Eftersom ”Kit” är över 30 år och tävlingsreglerna stipulerar att två seglare under 30 måste finnas ombord har den brittisk-australienska seglaren Jack Boutell fått en plats ombord.

Martin Strömberg står över den tredje etappen, men kommer att vara tillbaks i laget under den fjärde etappen från Sanya till Auckland.

Elan Motor Yachts har världspremiär för sin helt nya Elan Power 41 på boot Düsseldorf i januari. Hon är en systermodell till företagets framgångsrika Elan Power 30, men Power 41 är byggd i större skala med modern design och det utrymme som tillhör en 40 fots sports cruiser.

Bland den nya modellens fördelar märks att kunderna kan välja mellan två helt olika interiörer. Båda två erbjuder två stora huvudkabiner, men Elan Motor Yachts säger att de har tagit interiördesign till en ny nivå genom att erbjuda en trekabinsversion med två dubbelbäddskabiner och en tredje kabin med två bäddar som kan användas med dubbelbädd.

Båten är upplyst med rejäla fönster längs skrovsidorna och flera stora takfönster. Båda versionerna har även en nedre dinette och ett välutrustat pentry med diskbänk, kyl, gas eller elektrisk ugn och grill.

Båtens besättning skyddas av en smidig öppen hardtop över cockpit. Här finns bland annat en stor dinette som kan förvandlas till en stor solyta och extra sittplatser för den som vill ha rum för vänner kring båtens bar och grill. Förarplatsen har dubbla säten, ett stort utrymme för sjökort och plats för elektroniska navigationsinstrument. Som tillval finns en hydrauliskt manövrerad badplattform i aktern. På plattformen finns plats för en 3,6 m RIB.

Motorerna är två stycken Volvo Penta D4 eller D6 dieselmotorer på upp till 400 hk vardera. Det ger båten goda prestanda. Som tillval finns joystick, vilket ger extra kontroll och enkel manövrerbarhet.

Info: www.elan-motoryachts.com

Kommentarer

Lars Olsson 22:05:25 2014-12-29

Det är så skojigt att köra fort

Ännu en båt som sörplar i sig 10 liter per sjömil och skitar ner havet och luften med avgaser och oväsen. Varför? För att vissa tycker det är så skojigt att köra fort. En båt som släpper ut lika mycket avgaser som kanske 1000 personbilar, vad vet jag?

När ska vi börja diskutera att förbjuda fritidsbåtar som går fortare än sin deplacementsfart?

Nu presenterar Bavaria ett nytt och smartare sätt att vara på sjön. Kort uttryckt är YachtMember ett smart alternativ till att hyra eller äga en båt. YachtMember är en medlemsklubb som ger tillgång till en specifik båt. Du kan välja mellan en Bavaria Cruiser 33 och Bavaria Cruiser 37.

I YachtMember får du en klart lägre kostnad och slipper bekymra dig om båtplats, vinterförvaring, underhåll, försäkring och allt sådant som man kan tänka sig att vara utan.

I programmet blir man medlem i en båt och tillsammans med ett begränsat antal andra medlemmar delar man på användandet av just den båten. Helt enkelt ett väldigt smart sätt att komma ut på sjön!

Medlemskapet innebär bland annat:
• Billigare än att hyra en båt, och mer tid på sjön jämfört med att hyra båt.
• Ingen investering i båten.
• Flexiblare än att hyra. Bokningsperioden är tre dagar. Du kan ha två perioder bokade.
• Inget underhållsarbete, inga kostnader för båtplats eller försäkring.
• Kurs i handhavande ingår. Perfekt för att prova på båtlivet!
• Sprid ut kostnaden över året.
• Köp båt förmånligt och lägg in i systemet

Info: www.yachtmember.se

Medan vi svenskar väntar på riktig vinter firar båttillverkare på sydligare breddgrader att de är mitt uppe i en härlig båtsäsong. För australiska Riviera blir 2015 ett år att minnas, inte minst för att de presenterar en helt ny modell: den majestätiska Riviera 77 Enclosed Flybridge.

Båten får sin världspremiär vid Dubai International Boast Show, 3–7 mars 2015. 77 Enclosed Flybridge sjösattes vid varvet i Coomera på Australiens Guldkust innan jul vid en speciell ceremoni. På plats fanns bland andra representanter för de Mellanösternbaserade kunderna till det allra första exemplaret.

Likheten med vissa amerikanska varvs sportfiskebåtar i den här klassen är ganska stor. De har alla samma uppbyggnad med robusta skrov, hög flybridge och en hög nivå av lyx. Trots att det i grunden är en ”sportfiskebåt”…

Riviera 77 Enclosed Flybridge är bara en i raden av nya modeller från den australiska motorbåtsbyggaren. Företagets serie av så kallade SUV-modeller har under 2014 utökats med nyheten 515 SUV förutom 445 och 565 som fanns tidigare.

– Den växande SUV-serien har visats sig mycket populär sedan vi lanserade vår 5 000:e båt, en Riviera 445, för 18 månader sedan, säger Rivieras ägare och ordförande, Rodney Longhurst.

– Vi har redan sålt 56 yachter från vår Riviera SUV-serie och vi märker ett stort intresse från hela världen.

Båtserien har också fått internationellt erkännande. En Riviera 565 imponerade särskilt på juryn i Active Interest Media (AIM) Marine Group Editor’s Choice Awards vid Fort Lauderdale International Boat Show i oktober. Juryn utsåg 565 till ”Best of the best” i sin klass med Best Motoryachts på 50–59 fot.

Under 2014 hade även nya Riviera 6000 Sport Yacht premiär, vid Sydney International Boat Show i augusti. Den modellen har sålts i åtta exemplar hittills.

Info: http://www.riviera.com.au/

Team Vestas Winds strandsatta Volvo Ocean 65 har äntligen bärgats från den avlägsna ön i Indiska Oceanen. I måndags hämtades hon för en ny resa, denna gång via Mauritius och Malaysia tillbaka till Europa.

Efter tre dagars planering kunde Volvo Ocean Race-båten tas loss från revet vid St Brandon och förflyttades till en närbelägen lagun i lördags kväll. Den hade då legat där sedan 29 november 29.

Därefter lyftes båten ombord på ett väntande fartyg från danska Maersk Line för vidare transport. Hela operationen övervakades av Team Vestas Winds shore manager, Neil Cox, och båtens skeppare, Chris Nicholson (AUS).

Nicholson hade tre veckor tidigare lyckats sätta sin besättning i säkerhet efter att Team Vestas Wind i 19 knops fart gått på grund 430 km från Mauritius mitt i Leg 2 av Volvo Ocean Race.

Volvo Ocean Race COO, Tom Touber, var mycket nöjd med hela räddningsoperationen. Både för att båten kunde bärgas och för att miljön därmed besparas att ha ett vrak i kolfiber liggandes.

Team Vestas Wind CEO och Vestas Chief Marketing Officer, Morten Albæk, var också nöjda med operationen. De har lovat att återkomma med ett uttalande om teamets fortsatta öden i Volvo Ocean Race.

Starten för nästa etapp i Volvo Ocean Race 2014-15 går 3 januari från Abu Dhabi.

Här är en helt ny film där Richard Brisius berättar initierat om Team SCA-projektet i Volvo Ocean Race. Filmen är inspelad under stoppet i Abu Dhabi, där båtarna ligger just nu.

Richard Brisius pratar bland annat om Team SCA-projektet, varför det börsnoterade svenska företaget SCA genomför sin satsning, varför besättningen består av kvinnor – och varför det inte finns någon svenska med ombord.

Dessutom berättar Richard Brisius om Mange Olssons minnesfond

Den nu antagna budgeten innebär avsevärt mindre medel till miljösatsningar 2015. Sammanlagt en och en halv miljard verkar av allt att döma försvinna från planerade miljösatsningar enligt källor på Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten, HaV. Vattenmiljön blir en av de stora förlorarna. 145 Mkr mindre anslås jämfört med regeringens budgetförslag.

För Havs- och vattenmyndighetens del innebär Alliansen budget att det 2015 blir 75 Mkr mindre till åtgärder för havs- och vattenmiljö, 20 Mkr mindre i ramanslag och omkring 50 Mkr mindre till miljöövervakning. HaV skulle även fått del av höjda anslag för ett ökat skydd av marina områden. Åtta planerade nya tjänster på myndigheten läggs nu på is enligt källor på HaV.

– Det blir avsevärt mindre resurser till vattenmiljön 2015 i jämförelse med tidigare budgetförslag. Sportfiskarna har länge krävt konkreta åtgärder för friskare vatten och fiskbestånd så det här ett riktigt bottennapp, säger Anders Karlsson, Sportfiskarnas generalsekreterare.

De miljösatsningar som aviserades i regeringens budget blev överlag kraftigt reducerade när Alliansens budget röstades igenom i riksdagen. Det blir nu drygt en och en halv miljard mindre till miljön. Mest dras det in på anslagen för skydd av värdefull natur. Det blir också mindre medel till välbehövlig miljöövervakning och till konkret vattenvård ute i länen.

– Menar vi allvar med att försöka nå något av de vattenrelaterade miljömålen till 2020 måste det till avsevärda satsningar, avslutar Anders Karlsson.

True Heading har tagit fram en ny produkt, AIS CARBON AtoN Express, för att temporärt kunna markera ut bojar och fyrar med AIS.

True Heading har tagit fram AIS CARBON AtoN Express för att i olika situationer ge möjlighet att snabbt kunna märka ut en viktig farledsutmärkning likt t.ex. en boj eller fyr.

Möjligheten att snabbt kunna märka ut ett maritimt objekt leder till ökad sjösäkerhet och bättre operationell överlägsenhet. AIS CARBON AtoN Express påkallar uppmärksamhet för sjöfarande vid navigering och kan märka ut tex ett tillfälligt objekt som ett vrak, sjöräddningsoperation eller ett oljesaneringsområde. AIS CARBON AtoN Express kan med fördel också användas för att mörka ut tillfälliga sjömärken som en boj vid kappsegling eller ett fiskeredskap av större värde. Det kan också finnas ett stort värde i att veta var ett fiskeredskap finns ur ett miljöhänseende då ett stort antal nät årligen försvinner och orsakar stor skada och lidande för tex sälar och liknande djur.

– Det är alltid spännande att få vara först med att sätta nya produkter på marknaden som ger en ny dimension i flera maritima operationer och samtidigt kunna bidraga till sjösäkerheten, säger Jens Johansson vd för True Heading AB.

AIS CARBON AtoN är redan godkänd för försäljning inom EU och i USA och Kanada. Den kan vara aktiv upp till sju dygn, innan laddning, beroende på rapporteringsintervall men även förses med en extern strömförsörjningsenhet och därmed vara aktiv betydligt längre. Priset på en komplett AIS CARBON AtoN Express kommer att ligga på 30 000 kr per enhet.

Info: www.trueheading.se

I vinter kommer Kustbevakningens fartyg KBV 002 Triton att vara extraresurs för isbrytning. Det är resultatet av en överenskommelse mellan Sjöfartsverket och Kustbevakningen.

– Det är en hjälpisbrytarresurs som primärt är avsedd för att klara ut våra eventuella behov i egentliga Östersjön, Öresund och på västkusten, beroende var behoven uppstår, säger Tomas Årnell, isbrytardirektör på Sjöfartsverket.

Tanken är att Kustbevakningens kombinationsfartyg KBV 002 Triton, till vardags stationerad i Slite på Gotland, ska fungera som back up till Sjöfartsverkets ordinarie isbrytarflotta från och med 15 januari till 15 april varje år.

En överenskommelse om att genomföra provverksamhet, som undertecknats av myndigheternas generaldirektörer, är en del av regeringsuppdraget till Försvarsmakten, Kustbevakningen och Sjöfartsverket att effektivare utnyttja statens maritima resurser. Samarbetet inleds på försök, med syftet att ta reda på vilka förutsättningar som finns för myndigheterna att samverka långsiktigt i bland annat frågor rörande isbrytning. Under försöket kommer Kustbevakningen att skaffa sig nödvändig kompetens för att klara uppgiften och i samarbete med Sjöfartsverket kommer man att utreda vilka tekniska förbättringar som kan behöva göras för att fartyget säkrare och bättre ska kunna utföra uppgiften. Försöket ska därefter utvärderas.

– Det är ett utmärkt sätt att meranvända statens resurser där vi inte behöver sätta in våra ordinarie stora isbrytare för att klara uppgiften, säger Tomas Årnell.

Samarbetet ska i korta drag bland annat innebära följande:
• Sjöfartsverket har under issäsongen rätt att använda Kustbevakningens fartyg för isbrytning inom ett visst område. Provverksamheten inleds den 5 februari 2015.
• Kustbevakningen har skyldighet att påbörja isbrytningen inom det av Sjöfartsverket begärda området senast inom tio dygn efter Sjöfartsverkets begäran.
• Kustbevakningens personal som planeras för beredskap för isbrytning, ska innan första uppdraget utbildas för isbrytning i Sjöfartsverkets regi. Detta innebär bland annat att bryggpersonal erbjuds att delta i isbrytarutbildningskurser som arrangeras för nya styrmän och att Sjöfartsverket kommer att sätta ombord två erfarna isstyrmän som rådgivare under verksamheten.
• Kustbevakningen har endast skyldighet att verkställa isbrytning i vatten i Östersjön söder om Bottenhavet, i Öresund och vid västkusten men kan efter överenskommelse även utföra verksamhet i andra lämpliga områden utifrån aktuell issituation.
• Sjöfartsverket ska ersätta Kustbevakningen för kostnader för isbrytning.
• I vissa fall kan Kustbevakningen säga nej till en begäran från Sjöfartsverket, till exempel vid räddningstjänst.

Kommentarer

Anisse2 22:26:07 2015-03-13

Har läst på det som finns på nätet. Har såkert missat det mesta som är av vikt men är, (som delfinasiär/skattebelalare) överraskad av att man i modern tid vill verifierar funktioner av i upphandling finansierat material postumt.
Är de i rumänienbyggda KVB 00X -fartyfgen specade för isgång , viken klassning mm?
Hur kommer verket att följa upp eventuella provseglingar med de nyanskaffad fartygen generellt och även som lämplighet som isgående fartyg?

I helgen sänds två intressanta inslag i svensk TV – två smällkarameller för svenska seglare. Martin Strömberg kommer att prata om Volvo Ocean Race i Nyhetsmorgon på lördag 27/12 och i Sportspegeln på söndag 28/12.

Martin Strömberg seglar med kinesiska Team Dongfeng, som hittills har gjort mycket bra ifrån sig i Volvo Ocean Race. För tillfället ligger båtarna stilla i Abu Dhabi i väntan på nästa etapp.

Här är tiderna för Martins medverkan i svensk TV:
Nyhetsmorgon TV4 – lördag 27/12 klockan 08:45
Sportspegeln SVT 1 – söndag 28/12 klockan 19:00

Info: www.volvooceanrace.com

Nu har du chansen att följa med tidningen Båtliv till Nordens största båtmässa i Helsingfors. Där finns så gott som alla finska båtmärken representerade plus flera spännande nyheter som till exempel Grandezza 40 Fly och Flipper 880 ST. På köpet får du en skön resa över Östersjön.

Reseledare är Båtlivs Bengt Anderhagen, som bland annat berättar om en nyligen genomförd kryssning runt Kap Horn.

Pris 1 405 kr/person
I prisexemplet ingår:

Kryssning Stockholm–Helsingfors
Del i insideshytt (prisex när två vuxna delar hytt)
Två Bufféfrukostar
Två Buffémiddagar inkl. vin, öl, läsk och kaffe
Entrébiljett till båtmässan i Helsingfors 9/2
Föreläsning med frågestund inkl. kaffe och frukt
Bussresa från båten till Mässan
Gäller avresa 8/2 2015. Sista bokningsdatum är 9/1 2015. Erbjudandet kan ej kombineras med andra rabatter eller med hotellövernattning, erbjudandet gäller ej konferensgrupper.

Tid till havs
Du reser från Stockholm med Mariella på eftermiddagen och ombord hinner du fynda taxfree, äta gott och gå på föredrag. Med på båtresan finns Båtlivs egen sjösäkerhetsexpert, Bengt Anderhagen, som berättar om det senaste inom säkerhet och trivsel ombord.

Avgångstid
Avresa den 8/2 kl. 16.30. Nästa dag i Helsingfors. Åter i Stockholm 10/2 kl. 10.00.

Bokning
Maila team8@vikingline.com och uppge koden “BÅTLIV”. Det går även att ringa tel. 08-452 40 20, vardagar kl. 09.00–17.00.

Avbeställningsskydd
För dig som vill vara säker på att enkelt och billigt vid behov kunna avboka resan fram till 24 timmar innan avresa erbjuder vi vårt förmånliga avbeställningsskydd för 50 kr-. Då får du hela resans pris återbetalt, även utan läkarintyg.

Avgiften gäller per bokning (ej per person) och gäller även för hotellresor, dock ej för stugbokningar eller gruppresor.

Utan avbeställningsskydd dras 10% av resans pris i expeditionsavgift om du inte har läkarintyg, minimiavgift 100 kr.

Båtlivets finaste stipendium delas ut på Allt för sjön i mars 2015. Det är dags att fundera på vem som ska få Tummen Upp 2015.

Per Sahlin i Heleneborgs Båtklubb fick Tummen Upp 2014. På fritiden är han en hårt engagerad ungdomsledare i klubben.

Nu söker vi nästa vinnare av Tummen Upp. Båtlivs läsare väljer och nominerar kandidaterna till Tummen Upp, båtlivets mest ansedda pris till den bästa kompisen i båtklubben där stipendiaten belönas med 15 000 kr. Stipendiet delas ut i samarbete med International Färg AB.

Skicka oss ett E-mail eller ett brev med en text som beskriver din kandidat och helst även bilder på personen. Ju noggrannare nominering, desto större chans.

Vi söker en man eller kvinna som har uträttat något särskilt bra för sin båtklubb och sina båtkompisar. En riktigt bra kompis i båtklubben.

Tummen Upp görs i samarbete med International Färg AB. Vi behöver anmälningarna senast 9 januari 2015. Skicka dem till:

TummenUpp@batliv.se
eller till: Tummen Upp, Båtliv, Ö. Vittusgatan 36, 371 33 Karlskrona.

Ett samarbete mellan tidningen Båtliv och International Färg AB

Bildtext:
Per Sahlin fick Tummen Upp 2014. Foto: Roland Brinkberg.

Ludvika Motorbåtsklubb blev Årets Båtklubb 2014. Nu är det dags att utse en ny och lika populär båtklubb.

Det var en värdig vinnare som mottog priset för Årets Båtklubb på Båtmässan i Göteborg i februari i år. Priset delades ut till vinnaren – Ludvika Motorbåtsklubb – på Båtmässan i Göteborg av Bengt Gärde, ordförande i Svenska Båtunionen.

Priset är en sjömanskista i högsta kvalitet laddad med båtprylar till ett värde av cirka 125 000 kr.

Nu är det dags att utse ”Årets Båtklubb 2014”. Tillsammans med Båtlivs läsare vill vi hitta en båtklubb som uppfyller tävlingens förutsättningar. De är ni läsare som bäst vet vad som händer i klubbarna.

Den klubb som utses bör uppfylla detta:
”Utmärkelsen skall ges till en klubb, ansluten till något av Svenska Båtunionens båtförbund, som i sitt arbete har skapat goda förutsättningar för gott kamratskap, trivsam samvaro, gott sjömanskap, sjösäkerhet och förståelse för en god miljö hos sina medlemmar.”

Information om tävlingen finns på hemsidan www.AretsBatklubb.se

I juryn för Årets Båtklubb finns Lars-Åke Redéen, Båtlivs chefredaktör, Bengt Gärde, SBU:s ordförande, Lars Afzelius, ordförande i Båtlivs redaktionskommitté, Lasse Bengtsson, senior editor Båtliv, Peter Karlsson, Svenska Båtunionen, och Bo Wernlundh, sponsoransvarig Båtliv.

Omröstningen är öppen till och med 9 januari 2015.

Bildtext:
Ludvika Motorbåtsklubb tar emot utmärkelsen Årets Båtklubb 2013 på Båtmässan i Göteborg.

Energimyndigheten får i uppdrag att ta fram förslag om hur stöd till havsbaserad vindkraft ska utformas för att skapa förutsättningar för en utbyggnad av vindkraft till havs.

– Fortsatta satsningar på vindkraft är en viktig del för att nå våra mål om förnybar elproduktion. Vi ser också att det finns flera fördelar med just havsbaserad vindkraft som ger en jämnare elproduktion och har en större acceptans hos lokalbefolkningen vid kustområden, säger energiminister Ibrahim Baylan.

Havsbaserad vindkraft skulle också kunna bidra till att stärka elbalansen i södra Sverige, där det finns ett underskott på produktion i förhållande till elbehovet.

Eftersom kostnaden för havsbaserad vindkraft är högre än för landbaserad vindkraft byggs den havsbaserade vindkraften inte ut inom ramen för de mål som är satta för elcertifikatsystemet. Regeringen anser dock att det finnas förutsättningar till framtida reduktion av kostnaderna. I uppdraget till Energimyndigheten ingår därför att analysera olika former av stöd såsom exempelvis upphandling, investeringsstöd, och finansiering av elanslutningen.

Stödsystemet ska utformas så att det helt ligger utanför elcertifikatsystemet och är förenligt med EU:s statsstödsregler. De olika stödformernas för- och nackdelar ska analyseras samt konsekvenserna av stödet för de som berörs. Även samhällsekonomiskt motiverande faktorer ska utredas.

Uppdraget ska redovisas till Miljödepartementet senast 1 juni 2015.

Sveriges i särklass största doublehandsegling (över 100 deltagare) med Pitstop inför efter sju framgångsrika år flera större förändringar. Endast fyra personer har under alla dessa år kunnat fullfölja samtliga seglingar (alltifrån bleke, dimma eller hård vind har satt stopp för många), dock har många startat alla år.

Genom modellen med Pitstop får fler orter komma i fokus både massmedialt och publikt. Seapilot2star kan genom kravet på AIS följas online, webbkameror ombord som direktsänder, samt med webbutsändningar från samtliga orter följas hem ifrån ”soffan”.

Deltagarna är allt från Familj till Volvo Ocean Race.

Nyhet 1: Varje klass startar gemensamt på varje ort. Långsammaste båtarna startar först.
Beräknad 1:a starttid är kl. 08.00 på varje ort.
Nyhet 2: 1:a start i Oxelösund sker på måndagen den 25 maj.
1:a start i Visby sker tisdagen den 26 maj.
1:a start i Oskarshamn sker onsdagen den 27 maj.
Nyhet 3: Banan görs något kortare (Landsort och Knolls Grund utgår). Ändras från 280 Nm till 260 Nm.
Nyhet 4: För att öka säkerheten vid undanvindssegling i hårt väder, kan seglingsnämnden vid skepparmötet meddela att det är tillåtet att välja om man vill segla med eller utan undanvindssegel under hela seglingen.
Man seglar då hela seglingen med det SRS-tal som gäller för det val man har gjort.
Nyhet 5: För att främja fler damer och ungdomar att delta ges en rabatt på startavgiften båtarbåtarbåtar som har en förstagångsdeltagare inom denna kategori.

Info: www.seapilot2star.se

Hon klarade det! Exakt åtta månader efter att projekt Lära Renata Chlumska Segla startade på Båtmässan i Göteborg 2014 så går hon i mål som rorsman på Navigare Race Week i Kroatien.

Av alla utmaningar längs vägen har just den stora finalen satt flest myror i huvudet på mig som hennes seglingscoach. Hur ska en total seglarnovis kunna styra en båt i en kappsegling med 15 andra båtar på startlinjen? Jag hade själv satt upp det slutmålet för Renata men… ändå.

För min egen del var det också en ny utmaning att inte åka på ett race utan att ha en rimlig chans att vinna. Hur gör man då? Min goa vän och tillika Kroatienexpert Anders Svedberg, som fick i uppdrag att plocka ihop ett par gubbar som skulle tävla ihop med Renata och mig, spände ögonen i mig en dag och sa:

”Anna-Karin, det här handlar inte om dig. Det här handlar om Renata. Skärp dig!”

Ridå. Det är bra med vänner. De säger ett sanningens ord precis när man önskar det som minst men behöver det som mest. Så då formulerade vi helt andra mål än att vinna. Det blev att Renata skulle känna sig trygg som rorsman och att vi skulle ha kul. Vårt team klarade målen med bravur. Nu låter jag ord och bild tala sitt eget språk – genom Sittbrunnen.se. Jag önskar dig en trevlig filmstund: https://sittbrunnenplay.solidtango.com/video/skepparen2

Som du kanske läst så har Renata precis genomfört expeditionen Seven Summit. Hon har som första svenska bestigit de sju högsta bergstopparna på världens sju kontinenter. Denna bedrift kallas för The Seven Summits och är det allra mest prestigefyllda du kan åstadkomma inom bergsklättring. Mount Everest hade hon redan bestigit men övriga 6 berg klättrade hon upp på parallellt med seglingsutmaningen. En fantastisk bedrift!
Vill du träffa Renata? Välkommen till scenen Förverkliga dina drömmar på Båtmässan i Göteborg den 3 februari 2015.

Anna-Karin

Anna-Karin S. Öjerskog är världsmästare i segling och lär den professionella äventyraren Renata Clumska att segla, med målet att delta i ÅF Offshore Race och Navigare Race Week. Anna-Karin är en flitigt anlitad föreläsare, moderator och ledarskapscoach. Läs mer på www.a-head.se

Den 7 februari 2015 genomförs återigen ett Öppet Skandinaviskt Mästerskap i vintersim i Skellefteå. Föreningen Mörkrets och Kylans Glada Vänner, arrangerar den coola tävlingen som lockar vintersimmare och journalister från hela världen.

Detta är fjärde året som mästerskapet genomförs och tidigare har det enbart handlat om tävlingar på 25 meter och stafett, 4×25 meter.

– Men nu kommer Skellefteälvens VattenregleringsFöretag och Statkraft att minska flödet från Kvistforsens kraftstation under tävlingen. Detta medför att vi även kan simma motströms och tävla på sträckorna 50 meter och 450 meter, berättar Lars Westerlund, ordförande för Mörkrets och Kylans Glada Vänner.

Att arrangera en tävling i vintersim i en älv är inte lätt. Vid de tidigare tävlingarna har Mörkrets och Kylans Glada Vänner haft olika typer av utmaningar. Starka strömmar, – 36 graders kyla, svår isbrist…

– Men klimatet kan vi inte påverka så det gäller att simma lugnt och ta det kallt i alla situationer, säger Lars Westerlund.

Vilka utmaningar det blir i år vet man inte men en viktig förbättring är att det blir mindre strömt i vattnet. Flödet från Kvistforsens kraftstation kommer att minskas ner till 40 kubikmeter per sekund vilket är det lägsta flöde som kan köras genom stationen.
– Vi är mycket tacksamma för att Skellefteälvens VattenregleringsFöretag och Statkraft hjälper oss på det här sättet. Mörkrets och Kylans Glada Vänner har ansökt om att få arrangera VM i vintersim 2018 och för att få göra detta måste vi kunna köra alla VM-distanser, vilket nu blir möjligt.

Första kinesiska simmarna
De tidigare mästerskapen har varit framgångsrika både sportsligt och mediemässigt.
Förra året var det 120 tävlande och journalister från åtta nationer fanns på plats. I år hoppas föreningen på ännu fler deltagare.
– I fjol hade vi våra första tävlande från Afrika och i år kommer de första kineserna. Vintersimtävlingen har verkligen satt Skellefteå på världskartan.

Trots de kalla temperaturerna säger reglerna att deltagarna bara får ha på sig vanliga badkläder, tillsammans med badmössa och simglasögon. Badmössan är mycket viktig eftersom den största delen av kroppstemperaturen försvinner från huvudet.
– I år kommer vi också att ha en hatt-tävling där den häftigaste mössan vinner, berättar Lars Westerlund.

Det ska även genomföras andra aktiviteter, seminarier och tävlingar i samband med mästerskapet i vintersim. Flera nya coola sporter kommer att lanseras och reglerna för dem utvecklas för fullt.

Medarrangörer till Skandinaviska Mästerskapet i Vintersim är föreningen Skelleftesim. Skellefteå kommun och tidningen Norran.