Den 28 september kallades Kustbevakningen till ett 90 meter långt lastfartyg för att göra nykterhetskontroll av befälhavaren ombord på fartyget. Befälhavaren kunde senare anhållas av åklagare för misstänkt grovt sjöfylleri. Nu har befälhavaren dömts till tre månaders fängelse och böter till brottsofferjouren.
Den 28 september greps en estländsk befälhavare ombord på ett 90 meter långt lastfartyg med engelsk flagg för misstänkt sjöfylleri. Fartyget var på väg för att bunkra bränsle på Rivöfjorden när sjöinformationstjänsten VTS i Göteborg fattade misstanke om sjöfylleri. Flera andra fartyg hade också uppmärksammat att fartyget stundtals var på fel sida i farleden på väg in mot Göteborg.
Fartyget ankrade på Rivö och Kustbevakningen larmades till platsen för att utföra nykterhetskontroll ombord. Då uppstod misstanke om grovt sjöfylleri för kaptenen. Han transporterades in till Tångudden av KBV 475 för bevisprovtagning med Evidenzer. Provtagningen visade på 0,97 mg/l alkohol i utandningsluften vilket motsvarar drygt 1,94 promille. Kaptenen anhölls av åklagare och det beslutades att även blodprov skulle genomföras, då eftersupning inte kunde uteslutas. Detta prov visade på 2,47 promille. Efter analys och yttrande från Rättsmedicinalverket fastställdes alkoholhalten i befälhavarens blod till 1,90 promille.
Nu har befälhavaren, i Göteborgs tingsrätt, dömts för grovt sjöfylleri till tre månaders fängelse samt att betala 500 kronor till brottsofferfonden.
Domen grundar sig på att befälhavaren har haft en blodalkoholkoncentration överstigande 1,00 promille vilket innebär att brottet bör bedömmas som grovt. Vidare har befälhavaren inte gjort obligatorisk anmälan vid rapporteringspunkt, han har underlåtit att svara på anrop från andra fartyg och tvingat ett annat fartyg till undanmanöver i Böttöleden. Befälhavaren har inte på ett betryggande sätt kunnat utföra sina uppgifter ombord och framförandet av fartyget och därigenom inneburit en påtaglig fara för sjösäkerheten. Befälhavaren har nekat till brott under hela utredningen och hävdat att han endast druckit tre stycken starköl efter att fartyget ankrat.
− Kustbevakningens tjänstemän har gjort ett bra jobb i att sammanställa den starka bevisningen i detta fallet och det har gett förutsättningar för en bra förundersökning som har lett till resultat, säger Lars Belfrage, handläggare i brottsutredning vid Kustbevakningen.
− Förhoppningsvis kan denna dom bidra till att andra befälhavare väljer att inte dricka alkohol när de jobbar och på så vis bidra till ökad säkerhet till sjöss.
18-åriga Andrea Holm från KSSS i Stockholm ligger på medaljplats när elva av tolv seglingar har avgjorts vid vindsurfing-VM i Kona One-klassen i Islamorada, Florida. Hon seglar mot alla killar och är bästa dam.
Totalt deltar 115 seglare från fyra kontinenter och 13 länder. Det är det största mästerskapen hittills i Kona-klassen och konkurrensen är knivskarp med ett stort antal världsmästare och olympier på startlinjen.
Förutsättningarna för en svensk medalj är mycket goda. Om Andrea Holm visar samma kvalitet i sin segling som de tidigare dagarna kommer hon att vinna minst ett brons men har chansen även på silvermedaljen.
Tidigare i somras vann hon silver vid de europeiska mästerskapen i Kona One och har allt mer etablerat sig som en av världens bästa vindsurfare inom Kona-klassen.
Kona One är en av världens snabbast växande entypsklasser. Damer och herrar seglar tillsammans och alla har identiska brädor. Segelstorleken avgörs av seglarens vikt för att ge så rättvisa förhållanden vid start som möjligt.
Foto: Magi Foster.
Abu Dhabi Ocean Racing med den brittiska skepparen Ian Walker vann den inledande etappen av Volvo Ocean Race 2014-15. De passerade mållinjen i Kapstaden idag klockan 16:10:44 (CET) och Martin Strömbergs Dongfeng Race Team seglade in på en imponerande andraplats – endast 12 minuter efter vinnarna.
Leg 1 DTL
(NM) GAIN/LOSS
(NM) DTF
(NM) Speed
(kt)
ADOR FIN – NA
DFRT FIN – NA
TBRU 60.6 4
60.9 12
VEST 224.7 1
225 8
ALVI 364.7 3
365 14
MAPF 457 7
457.3 20
SCA1 484 9
484.4 20
Det en blev rafflande slutspurt till Kapstaden. Abu Dhabi Ocean Racing (UAE) lyckades med nöd och näppe hålla undan för Martin Strömbergs Dongfeng Race Team och passerade mållinjen drygt 25 dygn efter starten i Alicante.
– Detta är mer känslosamt än vad jag trodde och de senaste dagarna har varit tuffa för oss, säger Ian Walker. Jag måste gratulera Dongfeng för deras fantastiska insatts och de har verkligen pressat oss hårt i slutet.
Kinesiska Dongfeng Race Team inledde etappen starkt och ledde en vecka efter att fältet lämnat Alicante. Abu Dhabi Ocean Racing tog över tätpositionen genom stiltjebältet doldrums vid ekvatorn och har sedan haft initiativet. Dongfeng Race Team var senare det lag som valde den sydligaste vägen på väg mot Kapstaden. De hittade gynnsamma vindar, mer fart och slog sig på nytt in i toppstriden. Det senaste dygnet har de varit hack i häl på Abu Dhabi Ocean Racing.
– Den sista veckan har varit fantastiskt rolig. Vi har seglat fort och jag är väldigt stolt över att vi lyckades komma ikapp och att vi var så nära att vinna, säger Martin Strömberg.
Ian Walkers lag är en av favoriterna till att vinna tävlingen. De har en av de mest erfarna besättningarna av alla lag och har sinsemellan seglat Volvo Ocean Race 20 gånger. Ombord på Dongfeng Race Team är det endast Martin Strömberg och skepparen Charles Caudrelier som har seglat Volvo Ocean Race tidigare. De två kinesiska seglarna i laget inledde sina karriärer som havskappseglare för mindre än ett år sedan.
Under etappen har Dongfeng haft problem med båtskador. En vecka efter starten seglade de in i ett föremål i vattnet och tvingades byta ett av sina roder. När de forsade fram genom Södra Oceanen i söndags gick ett däcksbeslag sönder vilket orsakade stora skador ombord.
Den nederländska båten Team Brunel väntas gå i mål som trea ikväll. Danska Team Vestas Wind och Team Alvimedica (USA/ TUR) beräknas gå i mål i morgon. Spanska MAPFRE jagas av svenskbåten Team SCA och båda båtarna går troligtvis i mål på fredag.
Den 15 november klockan seglas ett In-Port Race i Kapstaden och nästa etapp startar den 19 november och går till Abu Dhabi.
Vinnaren av en etapp tilldelas ett poäng, tvåan får två poäng, trean får tre poäng osv. Det lag som har minst antal poäng efter den sista etappen vinner Volvo Ocean Race 2014-15. Tävlingen avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Resultat Etapp 1
1. Abu Dhabi Ocean Racing: 25 dagar, 3 timmar, 10 minuter och 44 sekunder
2. Dongfeng Race Team: 25 dagar, 3 timmar, 22 minuter och 48 sekunder
Om Volvo Ocean Race
• Volvo Ocean Race 2014-15 blir den 12:e upplagan av tävlingen som startade för 40 år sedan, i september 1973 som Whitbread Round the World Race.
• Tävlingen startar den 4 oktober med ett första In-Port Race i Alicante, Spanien och den första etappen till Kapstaden inleds den 11 oktober.
• Tävlingen avslutas med målgång i Göteborg runt den 21 juni 2015 i Volvos hemstad Göteborg och med ett sista In-Port Race en vecka senare den 27 juni.
• De kommande två upplagorna av tävlingen kommer att seglas i en ny modern entypsbåtklass– Volvo Ocean 65. Den nya båten har designats av Farr Yacht Design och byggts av ett konsortium av fyra båtvarv i Storbritannien, Frankrike, Italien och Schweiz.
• I den 38 739 sjömil (71,745 km) långa tävlingsrutten ingår hamnstop i Kapstaden (Sydafrika), Abu Dhabi (UAE), Sanya (Kina), Auckland (Nya Zeeland), Itajaí (Brasilien), Newport, Rhode Island (USA), Lissabon (Portugal) och Lorient (Frankrike). Ett 24 timmar långt depåstopp äger rum på den sista sträckan mellan Frankrike och målgången i Sverige.
• De nya tävlingsbåtarna är enskrovsbåtar på 65 fot (19.8 meter), konstruerade enligt en strikt entypsregel och “seglingsklara” vid leverans till lagen. Ombord finns det senaste inom video-, satellit- och informationsutrustning för att kunna utveckla arbetet som görs av våra Onboard Reporters, ett program som tävlingen jobbat med sedan 2008-09.
• Sju lag har presenterat att de ställer upp i Volvo Ocean Race 2014-15. Svenska Team SCA är den första kvinnliga besättning i tävlingen sedan 2001-02. Den svenska seglaren Martin Strömberg seglar med ett kinesiskt lag som heter Dongfeng Race Team. Abu Dhabi Ocean Racing, har återigen dubbla OS-silvermedaljören Ian Walker som skeppare. Veteranen Bouwe Bekking är skeppare för Team Brunel från Nederländerna. Team Alvimedica seglar under både amerikansk och turkisk flagga och kommer ha ett lag där de flesta är yngre än 30 år. Ett spanskt team lag som sponsras av försäkringsföretaget MAPFRE kommer att ha Iker Martínez som skeppare. Chris Nicholson är skeppare för Danmarks Team Vestas Wind som är det sista laget på startlinjen.
• Senaste upplagan av tävlingen startade i oktober 2011 i Alicante, Spanien och vanns av Groupama Sailing Team med skepparen Franck Cammas i Galway, Irland i juli 2012. Med på vinnarbåten var också de svenska seglarna Martin Krite och Martin Strömberg.
Tre lastbilar från Transmec Group, ett av Brunswick Marines tjänsteleverantörer för vägtransport, har nu Mercury-bilder på sina presenningar.
Mercury-lastbilarna kommer att köras i Italien, Irland, Storbritannien, Benelux, Frankrike, Spanien, Schweiz, Tyskland, Polen, Rumänien, Ungern, Slovenien, Österrike och Bulgarien.
Den iögonfallande mobila affischtavlan, i karakteristiska Mercury-färger, har en bild av en båt med mittkonsol som drivs med ett trippelmontage med Verado-motorer.
Varje lastbil körs ungefär 10 000 km per månad, och gör reklam för Mercury på gatunivå som tiotusentals människor kommer att se under de kommande fem åren.
Den nya undersökningen av vattnen utanför Birka gav marinarkeologerna över 1000 vikingatida föremål. Den 6 november öppnar Showroom Maritima Birka på Sjöhistoriska museet, där de mest spektakulära fynden presenteras.
Sjöhistoriska museet, som är en del av, Statens maritima museer har under en flera år bedrivit marinarkeologiska undersökningar av den vikingatida staden Birkas maritima lämningar. Birka, som ligger på Björkö i Mälaren, var bebodd under tidig vikingatid – från 700-talet fram till 900-talet. Platsen är en av Sveriges mest undersökta fornlämningar. Trots det finns mycket kvar att upptäcka, särskilt Birkas hamnar och sjöfart är ett outforskat område.
I somras undersöktes sex kvadratmeter av vattenområdet utanför den centrala bebyggelsen. Den valda platsen visade sig vara en fullträff.
– Ungefär 1200 fynd bröt ytan, många var otroligt välbevarade träföremål som vi visste fanns under vikingatiden, men inte sett tidigare. Till de finaste fynden hör ett litet svärdshandtag som förmodligen kommer från ett leksakssvärd. Förutom mängder av skedar, skålar och handtag till redskap hittades också ett nålhus och en väskdetalj av trä med stiliserade ansikten. Många andra fynd vet vi inte vad de har använts till. Fynden har gett en helt ny bild av vardagslivet i den vikingatida staden. En dörr har öppnats till vikingatidens träkultur, säger Nina Eklöf, vik enhetschef Arkeologienheten.
Föremålen har under 1000 år legat nedbäddade i bottensediment med låg syrehalt. I väntan på konservering måste de förvaras i en liknande miljö. Konservering kan ta flera månader men med hjälp av stora akvarier med nedkylt vatten kan Sjöhistoriska visa fynden direkt. I museets showroom presenteras också frågeställningar och resultat från projektet Maritima Birka.
– Det är viktigt att göra arkeologi och resultaten från våra undersökningar publika. Vi vill vara bäst på att snabbt föra ut marinarkeologins arbete till allmänheten. Många har följt arbetet på plats genom att besöka den fältstation som fanns på Björkö i somras. Nu gör vi det tillgängligt också på museet, säger Nina Eklöf.
Undersökningarna och Showroom Maritima Birka har varit möjliga tack vare ett generöst bidrag från Föreningen Sveriges Sjöfartsmuseum i Stockholm.
På den nyligen avslutade Fort Lauderdale International Boat Show var det rena nyhetsparaden för den amerikanska båttillverkaren Sea Ray. Företaget har lanserat flera stora nyheter, bland annat nya 270 Sundeck.
Sea Ray 270 Sundeck är den allra senaste nyheten i en av företagets populäraste modellserier. Den helt nya 27-fotaren finns för både drev och utombordsmotorer med en stor mängd ytterligare alternativ för den som vill anpassa sin båt ytterligare efter egen smak.
Sea Ray säger själva att de har tagit tillvara erfarenheter och åsikter fårn sina kunder i stor utsträckning när de har utvecklat den nya båten. Bland annat har 270 Sundeck förhållandevis mycket mer utrymme för förvaring än sin föregångare. Antalet sittplatser i båten är hela 15 stycken och det finns stora ”sociala ytor” ombord.
Här finns till och med en wet bar som tillbehör för den som verkligen vill använda båten för partaj och gemenskap…
Badplattformen kan justeras i höjdled efter behov och inne i båten kan man justera de olika sittplatserna som man vill. En nyhet är att kunderna kan välja färger på inredningen enligt två uppsättningar; cognac och elfenben.
Att ta sig ombord i båten är numera lika enkelt som i en skandinavisk båt. En rejäl plattform i fören leder ner till bowrider-utrymmet, som kan användas som matplats eller för solbadare. Därefter är det enkelt att ta sig genom hela båten bak till badplattformen.
Tekniska fakta
Längd: 8,30 m
Bredd: 2,59 m
Djupgående: 0,96 m
Vikt: 2 687 kg
Bränsle: 246 liter
Vatten: 76 liter
Hålltank: 27 liter
Motorer standard:
MerCruiser 350 MAG ECT Bravo III w/DTS Sterndrive (300 hp – 224 kW) w/Stainless-Steel Propellers
MerCruiser 350 MAG ECT Bravo III w/DTS Sterndrive (300 hp – 224 kW) w/Stainless-Steel Propellers
Motorer option:
• MerCruiser 8.2L MPI ECT Bravo III w/DTS Sterndrive (380 hp – 283 kW)
• MerCruiser 8.2L MPI ECT Bravo III w/DTS Sterndrive (380 hp – 283 kW)
För fem år sedan infördes möjligheten att överlåta fiskerättigheter i det pelagiska fisket, det vill säga fisket efter sill, skarpsill, makrill, blåvitling och tobis.
I en ny rapport från Havs- och vattenmyndigheten, HaV, görs en första utvärdering av systemet.
– Antalet fartyg har minskat och lönsamheten i detta fiske har generellt ökat. Vi kan inte se att systemet med överlåtbarhet har påverkat det småskaliga kustfisket negativt i någon högre grad, säger Qamer Chaudhry på HaV.
2009 infördes ett system med individuellt överlåtbara fiskerättigheter med giltighet tio år fram till 2019. Syftet var att främja en strukturomvandling inom den pelagiska fiskeflottan som i flera år brottats med låg lönsamhet och att skapa ett långsiktigt hållbart fiske.
– Det fanns en stark önskan från näringen att införa systemet med överlåtbarhet. Samtidigt fanns en oro att det skulle leda till att fiskefartygen med hemmahamn på västkusten skulle bli dominerande, att pelagiska fiskare skulle börja konkurrera om annat fiske av exempelvis torsk och att färre fartyg skulle leda till att flera hamnar skulle dö ut, säger Qamer Chaudhry, utredare på tillståndsenheten på HaV.
Samtidigt som överlåtbara fiskerättigheter infördes ville regeringen motverka regional obalans och en allt för stor ägarkoncentration inom det pelagiska fisket. Därför fick endast en del av den totala svenska kvoten för pelagiska fiskarter fördelas med överlåtbara fiskerättigheter. Resterande del avsattes som en särskild kustkvot som skulle främja det småskaliga pelagiska fisket som bedrevs med mindre vadredskap, med passiva redskap och med trål på fartyg under 12 meter i Östersjön.
Regeringen gav i slutet på förra året HaV i uppdrag att, i samråd med Jordbruksverket, bedöma effekterna av systemet med överlåtbara fiskerättigheter. Några av de saker som särskilt skulle analyseras var effekterna på kapacitetsreduktion, lönsamhet, småskaligt kustnära fiske och olika regioners utveckling. Även effekterna på det pelagiska fiske som inte ingår i systemet med överlåtbara fiskerättigheter skulle belysas, det vill säga det pelagiska fiske som endast sker i Bottenhavet och Bottenviken samt i kustkvoten. Nu är rapporten klar att överlämnas till regeringen.
– Antalet pelagiska fartyg har halverats från år 2009 till 2013, från 82 till 37. Oron för att allt fiske skulle koncentreras till västkusten har inte infriats även om det fortfarande finns flest fartyg där. I Göteborg fanns det 48 fartyg i det pelagiska fisket år 2009 och i dag finns det 20, säger Qamer Chaudhry.
– Vi kan inte heller se att införandet av överlåtbarhet påverkat antalet landningshamnar negativt. Lönsamheten har ökat främst bland större fartyg som är över 24 meter medan övriga fartyg som ingår i systemet med överlåtbara fiskerättigheter inte har haft samma positiva utveckling
Strukturomvandlingen i det pelagiska fisket har varit större de senaste fem åren än i övrigt svenskt fiske. Den svenska flottan har totalt minskat från 1 471 till 1 299 fartyg vilket motsvarar en minskning på 12 procent vilket ska jämföras med 55 procent i det pelagiska fisket.
Den sammanlagda motorstyrkan i det pelagiska fisket har minskat från 67 200 kilowatt år 2009 till 35 800 kilowatt år 2013, motsvarande 47 procent. Motsvarande minskning för den svenska fiskeflottan totalt är 18 procent.
53 fartygstillståndsinnehavare har sålt sina pelagiska fiskerättigheter och 29 av dessa är fortfarande verksamma i det svenska fisket, två har investerat i nya fiskefartyg.
– 24 av de som sålt sina pelagiska fiskerättigheter har inte längre svensk fiskelicens. De kan fortfarande vara med och fiska som lottkarlar, vara befälhavare på ett fiskefartyg eller delta i det svenska fisket på annat sätt. Men såvitt vi vet har flertalet av dem inte längre någon koppling till det svenska fisket, säger Qamer Chaudhry.
Överförbarhet har inte införts i några andra delar av det svenska fisket.
Källa och foto: HaV.
Garmin presenterar en ny serie med echoMAP sjökortsplottar kombinerat med scanning sonar. Användarvänliga enheter med inbyggd avancerad ekolodsteknik för alla typer av fiskare utan att du behöver komplettera med en separat ekolodsmodul.
Den nya echoMAP-serien är en vidareutveckling av den ursprungliga echoMAP-serien och finns med 4, 5, 7, och 9 tums färg-display som passar alla typer av båtar. Med en inbyggd högkänslig 5Hz GPS-antenn, uppdateras positionen och kursen fem gånger per sekund, vilket ger en jämn och följsam förflyttning på skärmen. Det ger också en mer exakt position när du markerar en waypoint.
Garmin har den tydligaste scanningen av fisk och struktur på marknaden och tekniken har nu byggts in i den nya serien med kombinerade enheter. Hela serien har HD-IDTM ekolod på 500W (RMS) och DownVü scanning. DownVü ger en nästan fotografisk bild av objektet och struktur under båten och ger en utmärkt upplösning och målseparation i både färsk- och saltvatten.
Dessutom har nya echoMAP 70 och 90 inbyggd SideVü-teknik så du kan se vad som finns vid sidan av båten. Med denna teknik i enheten får du en större användarupplevelse utan att du behöver installera fler enheter på båten.
Kartografin är en viktig del och echoMAP-serien är kompatibel med både BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision sjökort. BlueChart g2 Vision innehåller Garmins Autoguidance, 3D-vyer, flygfoton över hamnar mm. Med Autoguidance kan du välja en destination och plottern ritar ut en säker väg baserat på din båts parametrar.
Kablaget ansluts direkt i det svirvlande fästet på echoMAP så det är mycket snabbt och enkelt att sätta dit enheten och plocka bort den efter dagens båttur.
Nya echoMAP-serien beräknas finnas tillgänglig i mars 2015. Pris 2 899–10 599 kr.
Svenska Seglarförbundet kan få en kraftig minskning av bidraget till sin verksamhet redan 2015. Tappet är hela 2,8 Mkr.
Siffrorna framgår av en nyhet på SSF:s egen hemsida. Där kommenterar också ordföranden nyheten:
– Som tur är kommer inte detta som en överraskning för SSF. Vi har haft uppe det framtida SF-stödet på varje seglardag sedan 2009 och det var en betydande del i sammanslagningsdiskussionerna med SBU, säger Svenska Seglarförbundets ordförande, Lena Engström.
– Läget är allvarligt och i den nuvarande organisationen och verksamheten är beroende av bidraget från RF. Vi måste gemensamt inom seglingen bli mycket bättre på att rapportera våra medlemmar och aktiviteter i IdrottOnline än vad vi är idag. Dessutom måste vi förändra intäktsstrukturen om vi vill fortsätta vara ett starkt förbund vilket jag förutsätter. Detta kommer naturligt som en del i det pågående strategiarbetet, avslutar Lena.
Läs mer här: http://www.svensksegling.se/Forbundet/Nyheter/2014/4ekvartal/Finnssegling/
I veckan är det fem månader sedan invigningen av ubåtshallen i Karlskrona, Marinmuseums nya stolthet som redan lockat närmare 300 000 besökare. Ubåtshallen – uppförd av Statens fastighetsverk 2012–2014 – är en långsmal och asymmetrisk byggnad med drag av modern fartygs- och smygteknik.
Utöver den iögonfallande arkitekturen kan museets besökare nu uppleva ett konstverk på ubåtshallens exteriör, signerat konstnär Mia E Göransson.
För arkitekten bakom ubåtshallen, Björn Malmström, var ubåtarnas långsmala form en stark inspirationskälla för hur tillbyggnaden skulle gestaltas. Mekanik, teknik och krigsfartyg var också en första utgångspunkt för konstnären Mia E Göransson – utvald av Statens fastighetsverk och Statens konstråd – då hon skulle skapa den väggfasta konsten på ubåtshallens exteriör. Den viktigaste inspirationen för gestaltningen kom dock från den mystik som omgärdar ubåtar och dess verksamhet.
– Det som har inspirerat mig allra mest är de hemligheter som finns runt ubåtar och dess undre värld, vad som finns och händer under ytan. Jag har velat återskapa spänningen i det okända och ibland låtit en nästan skräckblandad nyfikenhet styra mig, säger Mia E Göransson.
Verket, som sitter på ubåtshallens exteriör mot entréområdet, består av tio delar – alla gjutna i brons efter modeller som tagits fram i vax. Här finns en 2,5 m hög tångruska, olika former av sjögräs men också mer abstrakta delar som kan föra tankarna till en tygbit från ett segel eller kanske en mekanisk detalj.
– Konstverket med sina olika former och ytskikt är både vackert och spännande. Det varma bronset bryter också av mot fasadens kyliga material på ett bra sätt. Vår förhoppning är att man som besökare ska bli så nyfiken på konsten att man vill studera den på nära håll, kanske till och med känna på de delar som sitter inom räckhåll. Vi är mycket nöjda med resultatet, säger Anders Magnusson, förvaltningsområdeschef vid Statens fastighetsverk.
Konstverket till den nya ubåtshallen är beställt av Statens konstråd i samråd med Statens fastighetsverk och Statens Maritima Museer.
Info: www.marinmuseum.se
Fakta om konstnären
Mia E Göransson är keramiker och konstnär, utbildad på Konstfack, bosatt och verksam i Gustavsberg. Göransson delar sin tid i ateljén, belägen i den gamla porslinsfabriken Gustavsberg, med en halvtidstjänst som professor på HDK Högskolan för Design och Konsthantverk vid Göteborgs universitet. Göransson har tidigare gjort flera offentliga uppdrag, bland annat Råcksta tunnelbanestation i Stockholm. Detta är Göranssons första uppdrag där hon överfört sina former till brons.
Info: www.miaegoransson.se
Yamaha presenterar en ny version av sin F150, som beskrivs som världens populäraste och mest beprövade 150 hk 4-takts utombordsmotor någonsin.
Den nya 150 hk motorn är en innovativ 16-ventilers konstruktion med Multi-point EFI-system med hög precision och DOHC (Double Overhead Camshaft, dubbel överliggande kamaxel) med 2,7 liters volym. Med fyra ventiler per cylinder andas den lätt samtidigt som den går tyst och mjukt via ett sofistikerat 4-1 avgassystem.
Den här motorn har ett rykte om sig i hela världen för ultimat pålitlighet (ett par F150 kördes under 2013 över 8 700 timmar). Fortfarande har Yamahas ingenjörer vägar för att uppnå detta – den nya modellen har inte bara en tuffare, 8-tandad ”dog clutch” koppling (två tänder mer än tidigare) för en mjukare och problemfri växling och längre livslängd. Den har även en helt ny design av motorkåpan som fångar upp och separerar vatten mer effektivt – och Yamahas nya ytbehandlingssystem för ännu bättre skydd mot korrosion.
Förutom de förbättrade motoregenskaperna har denna nya F150 fördelar som mer av Yamahas elektronik och teknologiska fördelar.
• Variabel Trolling RPM Speed Control – aktiverad med ett enkelt knapptryck – som justerar hastigheten i steg om 50 rpm mellan 650 och 900 rpm för en mer avkopplande trolling och fiske.
• Digital Network System (option), som ger fördelar som till exempel en hel serie med multifuktionsinstrument.
• Det exklusiva Yamaha Customer Outboard Protection (Y-COP) system. Det gör att motorn inte går att starta förrän du vill det. Aktiveras med fjärrkontroll.
• Det exklusiva SDS (Shift Dampener System) som är integrerat på Reliance Series SDS propellrar ytterligare reducerar vibrationer och ljud, vilket gör denna nya motor ännu tystare och mjukare.
Den senaste Yamaha F150 är kompakt och lätt, designad för att leverera en extrem effekt per hk i förhållande till vikt och fantastiska prestanda. Bland nyheterna märks:
• 16-ventilers motor (2 670 cc radmotor med 4 och DOHC)
• Variabel trollingvarvtalskontroll – justerar låga hastigheter i steg om 50 rpm
• Den senaste generationens styling med nya kåpor och slimmad design
• Nya Reliance Series Stainless Steel propellrar med SDS (Shift Dampener System) för mjukare och tystare gång
• Multi-point Electronic Fuel Injection och mikrodator kontroll, ECM
• Extremt effektiv bränsleförbränning – lägre driftskostnader och bättre pålitlighet
• Digital Network System (tillval) – för de senaste multifunktionsinstrumenten
• Exklusiv Y-COP startspärr/säkerhetssystem – ger dig lugn och ro
• Yamahas kompakta, lättvikts Power Trim och Tilt
• Begränsad tilt (Tilt Angle Limiter) som tillbehör
• 35 A högeffekts generator – extra kraft för start och elektronik
• Motroterande propeller för dubbelinstallationer (tillval)
• Färskvattenspolning – koppla på en slang och spola rent
Info: www.yamaha-motor.se
Vector Compact, världens minsta GPS kompass, är nominerad till det prestigefyllda DAME Award som delas ut under METS.
True Headings nya GPS kompass, Vector Compact, har blivit nominerad till ”den enskilt viktigaste designtävlingen inom marinbranschen”, the DAME Award (Design Award METS).
”Att bli nominerad till DAME är som att bli nominerad till en Oscar”, säger Jens Johansson, VD på True Heading. ”Att sedan vinna DAME – det är fruktansvärt stort!”.
Juryn för DAME Award tittar på fyra kriterier, som måste vara unika för produkten, för att överhuvudtaget få bli nominerad:
• Design (utseende, konstruktion, funktion, användningsområde, etc.)
• Originalitet/Uppfinningsrikedom.
• Användargränssnitt (enkelhet för användaren, etc.)
• Pris/Prestanda-relation.
De nominerade bidragen delas ut, samt själva vinnaren av DAME presenteras, under METS (Marine Equipment Trade Show), världens största B2B tillbehörsmässa för marinbranschen, som går av stapeln i Amsterdam i november.
De sju båtarna i Volvo Ocean Race seglar med full fart mot Kapstaden. Martins Strömbergs Dongfeng Race Team ligger tvåa trots problem med materiella skador uppe på däck igår kväll.
Senaste positionsrapport: 08:00
Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing
Avstånd till målet: 855 sjömil
Avstånd mellan täten och sista båten: 442 sjömil
Vindhastighet: 10-15 m/s
Dongfeng Race Team fick problem igår kväll klockan 20.00 (CET) när ett däcksbeslag till deras gennaker (stort segel längst fram på båten) gick sönder. Samtliga seglare ombord är oskadda. Kraften i linorna och seglet orsakade dock skador på ratten, däcket, antenner och annan utrustning på styrbordssidan av båten.
– Beslaget som gick sönder är en av de starkaste delarna ombord. Det är en besvikelse och lite läskigt, säger Dongfeng Race Teams vaktkapten Martin Strömberg.
Dongfeng Race Team låg tvåa när skadan inträffade och uppger att de tappade cirka fem sjömil under arbetet med att få seglet under kontroll och innan de återigen kunde segla med full fart. I morse hade de tagit in avstånd på ledande Abu Dhabi Ocean Racing och enligt den senaste rapporten ligger Martin Strömbergs lag fortfarande på andra plats.
Tätbåtarna har mindre än 1 000 sjömil kvar till Kapstaden och det kommer bli en hård kamp om segern i den första etappen av Volvo Ocean Race.
– Tävlingslusten har nått en högre nivå en tidigare uppe på däck. Alla vet att de kan klara tre dagar till trots sömnlöshet och brist på vila och nu handlar allt om vem som vill vinna mest, säger Abu Dhabi Ocean Racings Onboard Reporter Matt Knighton.
Förra veckan seglade båtarna söder ut i Atlanten i jakt på mer vind i Södra Oceanen och i fredags satte de kurs mot etappmålet i Kapstaden. Abu Dhabi Ocean Racing har legat i täten sedan den avgörande vändningen österut. Martin Strömbergs Dongfeng Race Team har hållit fast vid en andraplats sedan i fredags och är det lag som valt den mest sydliga rutten med mest vind.
Strax bakom tätduon ligger nederländska Team Brunel och den danska båten Team Vestas Wind. Team Alvimedica, MAPFRE och svenskbåten Team SCA har alla valt en väg lite längre norrut och har en bit fram till båtarna som slåss om ledningen.
De senaste dagarna har varit en vild jakt österut där båtarna seglar nästan konstant i över 20 knop. Vinden väntas bli lugnare framöver och båtarna beräknas nå Kapstaden på onsdag den 6 november.
Sammanfattning Etapp 1: Alicante-Kapstaden
Efter starten den 11 oktober var Team SCA först förbi Gibraltar och ute i Atlanten stötte lagen på sina första dygn med hård vind. Därefter avtog vinden när de seglade längs med Afrikas västkust i väntan på stabila passadvindar.
Lagen turades om att ha ledningen men Martin Strömbergs Dongfeng Race Team tog täten på väg mot Kap Verde. En vecka efter starten tvingades de laga ett roder som lossnat efter en kollision med ett föremål i vattnet. Efter en imponerande återhämtning och reparationsmanöver var de snart tillbaks i ledningen.
Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel navigerade väster om Kap Verde vilket visade sig vara ett vinnande val som gjorde att de fick ett försprång mot övriga båtar genom stiltjebältet doldrums norr om ekvatorn. Team Vestas Wind drog en vinstlott österut genom doldrums och tog in mycket på tätduon på väg runt ön Fernando de Noronha, en waypoint som alla var tvingade att runda utanför Brasilien.
Ställningen förbi ekvatorn: Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel, Team Vestas Wind, Dongfeng Race Team, MAPFRE, Team Alvimedica, Team SCA.
De jagande båtarna tog in på ledarna på väg söderut mot Södra Oceanen.
I södra Atlanten gäller det att navigera runt det vindfattiga högtrycksområdet som kallas ”St. Helena High” vilket ledde till ett race rakt söderut i jakt på mer vind. MAPFRE och Team Vestas valde en bana västerut medan Team Brunel och Abu Dhabi har seglade längst österut.
Team SCA hamnade på efterkälken när de fastnade i ett område med svag vind men Dongfeng tog in på tätbåtarna från sin position i mitten av fältet.
Lagen fortsatte nästan rakt söderut fram till fredagen den 31 oktober då tätbåtarna gippade och seglade österut.
Team SCA njuter just nu av Södra Oceanen. I slutet av veckan räknar arrangören med att båtarna når Kapstaden och målet för den första etappen av Volvo Ocean Race 2014-2015. Här är en rapport från teamets ”on Board Reporter” Corinna Halloran.
På samma sätt som ett barn väntar på vinterns första snöflingor har vi ”tålmodigt” väntat på att nå fram till Södra Oceanen och de där fartfyllda och obarmhärtiga förhållanden som alla talar om. Nu är vi här. Drömmen har äntligen gått i uppfyllelse. Detta, i kombination med glädjen över att vi sakta men säkert knappar in på de övriga båtarna i startfältet, gör att vi känner oss som barn på nytt – i drivor av nysnö.
Vågorna är dramatiska – precis som utlovat. Gång på gång kraschar fören in i det iskalla vatten som fortsätter över däck, spolar sittbrunnen, vinscharna och över tjejerna innan det till slut rinner av i aktern. Det är vatten precis överallt.
Vi seglar med ett av våra största segel, A3:an. Vi har bra tryck och håller en medelhastighet på 19 knop. Vi seglar ikapp och surfar nerför vågorna. Det är magiskt där ute, att segla med Albatrosserna och de andra sjöfåglarna som kommer på besök.
Det är svårt att inte vara glad just nu. Liz, Carolijn, Abby och Sam har alla fyra ett leende på läpparna medan de ”skickar” (utan broms, med gasen i botten, fart, fart, fart) båten i ostlig riktning. Veteranerna njuter av att vara tillbaka och deras Södra oceanen-feber smittar av sig på oss andra.
Vi tjoar och tjimmar när tjejen vid rodret överträffar prestandasiffrorna, surfar nerför en hisnande vågdal eller lyckas pressa båten till max. Varje kvart uppmanar vi Annie att dra igång en ny låt för vindarna. Vi är på jakt och det känns till 100 %.
Livet under däck är väldigt annorlunda jämfört med tiden i Doldrums. Det är kallt och vått – acceptabelt ute på däck men ibland väl utmanande nere i båten. ”Jag blir inte varm i min koj,” säger Sally ”och det är väldigt svårt att sova när man fryser.”
Att ösa vatten är en av de mer utmanande sysslorna ombord. Ihopkrupen sitter man och svampar upp pölar med iskallt vatten i en hink och hoppas på att båten inte skall dra iväg med värsta supersnabba vågen. Det värsta är när man tappar hinken med allt uppsamlat vatten – antingen på sig själv eller tillbaka på det ”torra” golvet. Eller allt vatten som letar sig in med de genomblöta kläderna och genom den öppna luckan under, tiden man försöker utföra sitt jobb.
Vi ger oss dock inte. Vi fortsätter att svampa ur båten och ta alla andra nödvändiga åtgärder för det här är de bästa och mest spektakulära seglingsförhållanden som vi fått vara med om så här långt in i tävlingen. Vinden, vågorna och det obevekliga vattnet är en del av den episka upplevelsen att segla i Södra oceanen. Precis som den där första dagen med snö. Det är rent – här finns ingen trafik – det är långt till land, vi har bara fåglar och stadig bris i sikte. Här ute känns det som om vi är ensamma i hela världen.
Corinna Halloran / Team SCA
Foto: Corinna Halloran/Team SCA.
Här är en film som beskriver hur man seglar gennaker på ett bekvämt sätt. I slutet av filmen syns Seldéns nya justerbara halshornssvirvel, på engelska ”Adjustable Tack Swivel” som förkortas ATS. ATS innebär att man med ett nedhal draget till sittbrunnen enkelt kan trimma för höjdtagning eller djup slör.
Bekväm segelhantering i kombination med fart och seglingsglädje är vad folk vill ha och våra GX system har tagits emot med öppna armar av seglare över hela världen.
Tillsammans med en tågvirkestillverkare har Seldén utvecklat en s k AT-kabel som är tre gånger mer vridstyv än marknadens näst bästa kabel. Företagets kabel är inkluderad i GX systemen och det är till stor del den som gör jobbet.
Info: www.seldenmast.se
Martin Strömbergs Dongfeng Race Team leder sedan igår kväll den inledande etappen av Volvo Ocean Race. Kampen om att nå först till Kapstaden är fortfarande helt öppen.
Senaste positionsrapport: 08:00 (CET)
Ledande båt: Dongfeng Race Team
Avstånd till målet: 2119 sjömil
Avstånd mellan täten och sista båten: 322 sjömil
Vindhastighet: kring 13 m/s för tätbåtarna
De sju båtarna i Volvo Ocean Race 2014-15 befinner sig just nu i södra Atlanten och närmar sig upploppet till Kapstaden. I täten skiljer det fortfarande bara ett par sjömil mellan lagen.
De senaste dagarna har kursen varit satt nästan rakt söderut eftersom lagen där söker kraftiga vindar från väst som kan ge dem en snabb resa till målet. En begränsning vid 42:a breddgraden får dock inte passeras eftersom tävlingsledningen vill skydda båtarna från isberg.
Dongfeng Race Team är den båt som nu ligger längst österut i fältet, de är närmast Kapstaden och toppar därför tabellen. En inspirerande syn för Martin Strömberg och hans franska och kinesiska lagkamrater även om den kan vara tillfällig. Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel och Team Vestas Wind som nått längre söderut kommer troligtvis nå de kraftigare vindarna först.
– Vinden kommer fylla söderut så de tre båtarna framför oss kommer nog dra ifrån oss lite det närmsta dygnet, säger Martin Strömberg och tillägger att det fortfarande finns gott om chanser att utmana konkurrenterna på väg österut.
– Det kommer bli avgörande när vi skall igenom en väderfront de sista dagarna utanför Kapstaden. Jag tror mycket kan hända där.
För två dagar sedan låg Dongfeng Race Team över 100 sjömil bakom ledarbåten. Att de nu leder fältet när nästan 70 procent av etappen avverkats kan ses som en skräll. Sammanlagt har besättningen mindre erfarenhet från Volvo Ocean Race än de flesta andra lagen och de två kinesiska seglarna ombord inledde sina karriärer som havskappseglare för mindre än ett år sedan.
– Stämningen ombord var väldigt bra i början av etappen när vi ledde men när Vestas kom från ingenstans och flög förbi oss vid ekvatorn var den mycket sämre. Nu när vi ätit ikapp distans på båtarna framför har den blivit bättre men alla längtar nog till Kapstaden och nedräkningen har börjat, säger Martin Strömberg.
Lagen förbereder sig nu på en fartfylld och kall resa i området som kallas “the roaring fourties”.
Svenskbåten Team SCA hamnade på efterkälken efter att de fastnade i ett område med mindre vind tidigare i veckan. De ligger just nu sist 322 sjömil efter täten.
Målgången i Kapstaden är beräknad till den 6 november. Volvo Ocean Race 2014-15 avgörs i nio etapper och avslutas i Göteborg i juni 2015.
Garmin presenterar nu GPSMAP 7400-serien med multifunktionsdisplayer (MFD). GPSMAP 7400 är en serie förstklassiga enheter med multitouch, inbyggd 10 Hz GPS/GLONASS-mottagare och Wi-Fi. xvs-modellerna har dessutom inbyggda avancerade ekolodsfunktioner som CHIRP, DownVü och SideVü.
– Vi ville skapa en ny serie produkter med samma höga kvalitet och prestanda som våra kunder har vant sig vid och blivit beroende av i sina båtar, säger Dan Bartel, försäljningschef för Garmin International.
– GPSMAP 7400 har alla viktiga navigationsfunktioner som behövs i olika situationer. Och vill man ha inbyggt ekolod finns även det.
Nya GPSMAP 7400-serien har en kristallklar widescreen i 7, 8, 10 och 12 tum. Med multitouch är den mycket enkel att använda och flera smarta funktioner som förenklar och förhöjer båtupplevelsen blir lättåtkomliga som till exempel radar, AIS, värme- och IP-kamera, video, autopilot och Wi-Fi. Serien är byggd för båtägare med höga krav som önskar utrustning av högsta kvalitet.
För sportfiskaren finns GPSMAP 7400xsv-serien med integrerad högklassig ekolodsteknik. Bland funktionerna finns HD-IDTM ekolod, dual 1kW CHIRP, CHIRP DownVü och SideVü, vilket ger en otroligt tydlig bild av det den scannar samtidigt som du får en mycket bra målseparation.
Oavsett om du väljer med eller utan ekolod har serien en inbyggd 10Hz GPS för snabbare och mer exakt positionering, spårning och uppdatering. Garmins seglingsfunktioner har också integrerats med laylines, tidvatteninfo, vindros, kurslinjer, vindinformation och andra element som är till stor nytta på segelbåtar.
7400-serien och är kompatibel med både BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision sjökort. BlueChart g2 Vision innehåller Garmins Autoguidance, 3D vyer, flygfoton över hamnar mm. Med hjälp av inbyggd Wi-Fi kan du enkelt koppla ihop plottern med apparna BlueChart mobile och Garmin Helm mobile.
Nya GPSMAP 7400 beräknas finnas tillgänglig i mars 2015 till ett rekommenderat cirkapris på och 15 399–35 499 kr. GPSMAP 7400xsv beräknas finnas tillgänglig samtidigt till ett rekommenderat cirkapris på 17 299–40 299 kr.
Det finns stora mängder spökgarn vid vrak utmed svenska sydkusten. Det visar ett dykprojekt som Håll Sverige Rent genomfört vid åtta vrak utanför Ystad.
Nästan 4,5 km spökgarn bärgades vid dykningarna, garn som fångat hundratals kilo fisk till ingen nytta.
Spökgarn är fiskeredskap som på olika vis förlorats i haven och som fortsätter att fiska år efter år till ingen nytta.
– Spökgarn vid vrak är ett stort problem i Östersjön, säger Jessica Ångström, ansvarig för Skräpfria hav på Håll Sverige Rent. Vid de åtta vrak som vi dök på bärgades massvis med garn vid samtliga vrak.
Dykningarna som genomförts i projektet visar att det finns stora mängder garn vid de utvalda vraken vid sydkusten. Sammanlagt bärgades 4 470 meter garn där hundratals kilo fisk fångats i onödan.
En viktig iakttagelse av projektet är att mängden nyare spökgarn som bärgats vid vrak är högre än i jämförelse med de spökgarn som tagits upp vid draggningsinsatser med fiskebåt. De spökgarn som hittats vid draggningsinsatser i den fria vattenmassan eller på botten har ofta varit äldre än 15 år, medan näten som bärgats från vrak till största delen har varit yngre än 10 år.
– Tidigare insatser kring spökgarn i Sverige har inte undersökt vraken i särskilt stor utsträckning, säger Jessica Ångström. De här resultaten visar att det behövs mer kunskap kring spökgarn vid vrak och att detta kanske till och med är ett problem som ökar.
Förlorade nät och annan fiskeutrustning verkar ha en tendens att ansamlas kring vrak. Dels kan det bero på att drivande och förlorade nät fastnar i vraken, eller så sker det ett direkt fiske på vraken, eftersom vraken också fungerar som artificiella rev för fisk
Läs gärna mer om projektet i: En rapport om spökgarn – om att rensa vrak från förlorade fiskeredskap.
Info: www.hsr.se/fakta
Det blir dansk design på Malmös nya marinpedagogiska centrum, som är tänkt att invigas på Ribersborgsstranden 2016. Detta står klart sedan vinnaren av arkitekttävlingen korats.
Under sommaren och hösten har Malmö stad, genom serviceförvaltningen stadsfastigheter, arrangerat en tävling om hur marinpedagogiskt centrum ska se ut och tidigare idag utsågs danska NORD arkitekters ”Läringslandskap” som vinnare. Motiveringen lyder ”ett väl genomarbetat förslag med ett helhetsgrepp som är både funktionellt och arkitektoniskt tilltalande”.
– Vi är oerhört glada över att vinna detta uppdrag och ser fram mot att förverkliga projektet tillsammans med Malmö stad och medarbetarna på marinpedagogiskt centrum, säger Johannes Molander Pedersen på NORD Arkitekter:
– Det 21:a århundradet går i vattnets tecken. Haven stiger, vi får mer regn, det marina livet förändras och översvämningar blir en del av vardagen. Därför är det viktigare än någonsin att förstå och lära oss av den natur som omger oss. Marinpedagogiskt centrum i Malmö är vårt förslag på en nytänkande utbildningsinstitution, som kan ge barn och vuxna kunskap och redskap för att reagera på framtidens klimat- och miljöförändringar. Det är en plats, som ska vara öppen för alla.
På marinpedagogiskt centrum kommer varje år närmare 20 000 skolelever och andra besökare få chansen att lära sig mer om den rika marina floran och faunan i Öresund. För projekteringen svarar stadsfastigheter och verksamheten kommer att bedrivas av entreprenör, som upphandlas av kulturförvaltningen.
– I och med att arkitekttävlingen är avgjord har vi tagit ytterligare ett steg mot att skapa bra förutsättningar för marinpedagogisk verksamhet i Malmö, säger Elisabeth Lundgren, Malmö stads kulturdirektör.
– Nu går vi in i ett skede där vi kommer att titta närmare på upphandlingen som kommer att ligga till grund för vem som får uppdraget att bedriva verksamheten i själva byggnaden.
Bilden:
Johannes Molander Pedersen från NORD arkitekter berättar om sitt vinnande förslag “Läringslandskap” vid en ceremoni på Teknikens och Sjöfartens hus i Malmö.
MARINPEDAGOGISKT CENTRUM
Marinpedagogiskt centrum kommer att byggas vid handikappbadet på Ribersborgsstrandens sydvästra del och kostnaden beräknas till cirka 22 miljoner kronor. För projekteringen svarar stadsfastigheter och verksamheten kommer att bedrivas i upphandlad form genom kulturförvaltningens försorg.Förhoppningen är att marinpedagogiskt centrum dagligen kommer att kunna ta mot två till fyra skolklasser för program och aktiviteter om 2,5-3 timmar och sammanlagt upp mot 500 besökare.
Det blir en plats där lärandet kring vatten och liv utgör hjärtat av verksamheten och där landskapet, både på land och i hav, är dess främsta tillgång där de flesta av aktiviteterna kommer att äga rum. Byggnaden blir ett komplement till utemiljön, en plats som möjliggör och förstärker lärandet kring den marina mångfalden.
Här kommer det att finnas laboratorium, ateljé och lektionssal, där skolelever kan experimentera och lära sig, men också en utställning och en hörsal som också välkomnar allmänheten. Utemiljön förstärks med uteplatser under tak, utekök med grillplats, sittplatser samt duschar.
Vid marinpedagogiskt centrum ska det också finnas möjlighet att arrangera tillställningar som förskolans dag, havets dag eller olika former av workshopar.
Tidsplan:
29 oktober 2014: vinnande bidrag utses
Januari-juni 2015: projektering samt bygglov
2015-2016: byggproduktion
Sommaren 2016: marinpedagogiskt centrum öppnar
På lördags inleds årets vindsurfing-VM i Kona One-klassen i Islamorada, Florida. En av favoriterna är 18-åriga Andrea Holm från KSSS, Stockholm. Tidigare i somras vann hon silver i Kona-EM. I Kona-klassen seglar damer och herrar tillsammans och på startlinjen kommer 115 seglare att stå. Andrea Holm får tuffast möjliga motstånd från ett flertal tidigare världsmästare och olympiska seglare.
Redan förra året var Andrea Holm nära att vinna Kona-VM när det seglades i Quebec, Kanada. Nu hoppas hon på revansch.
– Det känns faktiskt väldigt nervöst. Jag vet att det är många riktigt duktiga seglare med och konkurrensen blir stenhård, berättar Andrea.
– Men, jag siktar högt. Jag är väldigt revanschlusten efter förra årets VM i Kanada då jag missade guldet på grund av en försmädlig tjuvstart. Jag har förbättrat mig på alla plan under säsongen, inte minst hårdvindsseglingen, fortsätter Andrea.
Höjdpunkterna från sommarens tävlingssäsong för Andrea var en nionde plats i ISAF Youth Worlds (ungdoms-VM) i Tavira, Portugal i den olympiska RS:X-klassen och ett EM-silver i Kona One i Båstad.
Totalt deltar 115 seglare från fem kontinenter i årets VM vilket gör det till det största Kona-mästerskapet någonsin. Ett stort antal tidigare världsmästare från olika vindsurfingklasser kommer att stå på startlinjen.
Förutom Andrea ställer Sverige upp med ett mycket starkt lag. Bland dessa finns Kajsa Larsson (21 år) från Motala Segelsällskap som kom på åttonde plats vid EM i somras och var bästa dam vid VM 2011.
– Vi har haft en målmedveten satsning på våra unga talanger under flera år. Den satsningen börjar nu betala sig, säger Johan Fallenius, ordförande i Svenska Kona One-förbundet.
Kona One är en av världens snabbast växande entypsklasser. Damer och herrar seglar tillsammans och alla har identiska brädor. Segelstorleken avgörs av seglarens vikt för att ge så rättvisa förhållanden vid start som möjligt.
För resultat besök:
VM-sajten: http://class.konaone.com/event/210/2014-kona-world-championships
Facebook: Kona One och Kona Windsurfing
Twitter: @konaone och @konawindsurfing
Foton (Sailing Båstad): Andrea Holm.
Wiki Loves Monuments, enligt Guinness rekordbok världens största fototävling, pågick under september. Nu har vinnarna i den svenska deltävlingen utsetts. Förstapriset går till Elin Kellersson, för hennes bild på det k-märkta fartyget Sarpen, med hemmahamn i Simrishamn.
Tävlingen, där alla är välkomna att delta, fokuserar på våra kulturskatter. Tanken är att samla in bilder på kulturhistoriskt intressanta platser och byggnader över hela världen. I Sverige ingår också de 128 fartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer.
– Det är så roligt att 1800-talsgaleasen Sarpen vunnit hela svenska delen av tävlingen, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet och delansvarig för k-märkningen av fartyg.
Tävlingen är inledningsvis indelad i landstävlingar. I Sverige är tävlingen indelad i kategorierna fornminnen, k-märkta byggnader, arbetslivsmuseer och k-märkta fartyg. En jury utser vinnare i de fyra kategorierna, dessutom går de tio bästa svenska bilderna vidare till en internationell final.
Två fartyg får vara med och representera Sverige i den internationella tävlingen. Förutom Sarpen finns en bild på ångfartyget Ejdern, med hemmahamn i Södertälje, med bland finalisterna. Dessutom syns det k-märkta Stockholmsfartyget på Deodar på tredjepristagaren i fartygskategorin.
– Nu hoppas vi såklart att de här fina bilderna kommer ta sig långt i den internationella tävlingen, säger Fredrik Blomqvist.
Bakom tävlingen står Wikimedia, som bland annat ligger bakom det webbaserade uppslagsverket Wikipedia.
Det blir amerikansk premiär för helt nya Wider 32 som supertender för superyachts på Fort Lauderdale International Boat Show, som öppnar idag 30 oktober. Det är en snygg och fräckt formgiven båt, som ska tillverka den speciella marknaden för riktigt lyxiga yachter.
Det är lätt att känna igen den elegant formgivna 32-fotaren från Wider Yachts. Den italienska designen av Fulvio De Simoni och de extremt djärva formerna i någon slags retrodesign är väldigt typiska.
Det italienska företaget bakom Wider 32 anser att båten är perfekt för den amerikanska marknaden. Båtmässan i Fort Lauderdale är också en av världens främsta utställningar för alla som är intresserade av lyxiga yachter.
Den båt som visas på årets Fort Lauderdale-mässa är väldigt välutrustad för sin ägare, som har gjort alla sina viktigaste val via en speciell webbsida; ”Create Your Own Yacht” på Wider Yachts USA sajt.
Enligt Wider är båten den idealiska tendern till exempelvis företagets egen superyacht, den nya Wider 150 som för närvarande håller på att färdigställas vid ett varv i Ancona i Italien.
Trots att detta är en typisk öppen daycruiser finns det möjligheter till övernattning under däck i två stora soffor. Det finns också matplats och – förstås – ett gigantiskt soldäck uppe i båten.
Wider byggs med högteknologisk high-tech, PVC-kärna och vakuuminjicering. Vid tester har båten utrustats med dubbla 260 hk MerCruiser 3.0 TDI dieselmotorer samt Bravo 1 DTS drev. Det ger en marschfart på 30 knop och en toppfart på 37 knop.
Tekniska fakta
Längd: 9.60 m / 31 ft 50 in
Bredd: 3.00 m / 9 ft 84 in
Djupgående: 0.55 m / 1 ft 80 in
Vikt. 5.0 ton / 11023 lb
Bränsle: 500 L – 132 U.S. gal
Vatten: 150 L – 40 U.S. gal
Motorer: 2 x 260 hk MerCruiser 3.0 TDI / Bravo 1 DTS
Marschfart: 30 knop
Maxfart: 37 knop
Räckvidd: 200 Nm
Passagerare: 8
Info: www.wider-yachts.com
Nu sjösätter svenska ALUKIN aluminiumbåtar en ny distributionsmodell som ger kunderna återbäring! I höst presenterar företaget ett Return on investment-avtal som kan tecknas för ett år i taget för de båtköpare som gillar att visa sin båt för fler. Syftet är att öka tillgängligheten för nya båtkunder runt om i Sverige och Norden.
Marinteknik i Norrtälje AB har sedan starten valt att gå sin egen väg gällande distribution och försäljning av ALUKIN aluminiumbåtar. Istället för traditionell försäljning via återförsäljare har det producerande företaget valt att själva hantera all försäljning direkt från produktionen i Roslagen till slutkund. Nu vill Marinteknik öka tillgängligheten och därmed ge fler potentiella båtköpare möjlighet att se och provköra båtarna runt om i hela Sverige och Norden.
– Vi vill visa våra båtar för fler och vi vill premiera de båtköpare som hjälper oss med det, därför har vi jobbat fram ett nytt distributionssystem med ett Return on investment-avtal (ROI-avtal) som man kan teckna sig för under ett år i taget i samband med sitt båtköp, berättar Maria Nikula, marknadsansvarig för ALUKIN aluminiumbåtar.
– Det här är egentligen ingenting nytt för oss, mun till mun- metoden har fungerat automatiskt från början och det är helt och hållet tack vare att våra kunder fungerat som goda ambassadörer för våra båtar, fortsätter Maria Nikula.
Valuta för varje satsad krona!
Marinteknik i Norrtälje AB lovar sina kunder valuta för varenda satsad krona i sitt båtägande och det gör man genom att leverera hantverksbyggda kvalitetsbåtar med möjlighet till individuella anpassningar som tillverkas på svensk mark. Med ett ROI-avtal tar man det härmed ett steg längre och erbjuder de båtköpare som önskar bli officiell ambassadör en återbäring om man gillar att visa upp sin båt.
– Försäljningen har ökat stadigt varje år och vi har ett litet men välmående företag som växer stadigt. Vi har en riktigt vass kvalitetsprodukt och utan dyra mellanled kan vi också sälja båtar med individuella anpassningar till ett bra pris. Varje kund som vill har direktkontakt med vår konstruktör som kan guida köparen genom alla frågor och önskemål. På det sättet kan vi tillhandahålla ett exklusivt erbjudande som innebär valuta för varenda krona. Men vi behöver samtidigt se till att fler kan titta på våra båtar, oberoende var man bor någonstans.
– Det här är en win-win lösning som vi tror på, fortsätter Maria Nikula.
2 % av värdet på båten man köpt är summan som återbetalas om en affär går i hamn. Ett bra klirr i kassan för den som till exempel vill finansiera den årliga vinterförvaringen, service, drivmedel och lite till. Det är också något för den som önskar få direkt återbäring på sin investering. För att få återbäring ska man ha visat sin båt och tagit ut en intresserad köpare på en provtur.
– Därefter håller vi kontakten med de potentiella båtköpare som vill gå vidare i diskussion om affär. För våra båtägare ska det inte vara krångligare än så, förklarar Maria Nikula.
Målet är att det ska förenkla och förbättra tillgängligheten för potentiella köpare som önskar se och provköra båtarna på fler platser runt om i Sverige och i Norden.
– Vi lanserar avtalet nu under hösten och kommer att köra det på prov under ett år. Därefter gör vi en utvärdering och då ser vi om nya köpare tycker att det fungerat bra och om våra befintliga båtägare tycker det varit givande, avslutar Maria Nikula.
Team Brunel, Abu Dhabi Ocean Racing och Team Vestas Wind utgör just nu en tättrio i Volvo Ocean Race. Men fler konkurrenter är på jakt och frågan är vem som tar initiativet till etappmålet i Kapstaden.
Senaste positionsrapport: 11:00 (CET)
Ledande båt: Abu Dhabi Ocean Racing
Avstånd till målet: 2243 sjömil
Avstånd mellan täten och sista båten: 334 sjömil
Vindhastighet: 5–7 m/s
Snart 19 dagar efter att båtarna lämnade Alicante skiljer det bara ett par sjömil mellan flera av båtarna. På väg söderut i Atlanten har fältet komprimerats när lagen försökt navigera runt det stora högtrycksområde som finns mellan dem och Kapstaden. Det är en balansgång där det vindfattiga området ska undvikas utan att man behöver segla en lång omväg. Samtidigt söker sig lagen söderut för nå vindar som kan föra dem till etappmålet.
– Vi söker fickor med mer vind som gör att vi vinner sjömil gentemot de andra och ger oss en snabbare väg till de västvindar som kan förkorta vår resa till Kapstaden, säger Abu Dhabi Ocean Racings brittiska Onboard Reporter Matt Knighton.
Hans lag har tillsammans med nederländska Team Brunel haft initiativet i tävlingen den senaste veckan. Men danska Team Vestas Wind som valde en bana längre västerut med mer vind ligger nu hack i häl på tätduon. Enligt den senaste rapporten ligger de tre båtarna inom sex sjömil från varandra.
Dongfeng Race Team med Martin Strömberg ombord har minskat avståndet till täten avsevärt de senaste dagarna och ligger just nu fyra med Team Alvimedica strax bakom. Svenskbåten Team SCA och spanska MAPFRE ligger efter ett par navigeringsmisstag på efterkälken. Team SCA ligger sist i fältet och har 334 sjömil upp till ledande Abu Dhabi Ocean Racing.
Det återstår cirka en vecka innan båtarna går i mål i Kapstaden och mycket kan hända på vägen dit. Samtliga lag är fortfarande på väg söderut där de söker kraftiga vindar från väst som kan ta dem till målet i Kapstaden. Vilket lag som når denna vindkatapult först och vem som utnyttjar den bäst på väg österut kommer att vara avgörande.
– Precis som vilken onsdag på jobbet som helst kretsar snacket kring planer för helgen. Vi kommer att vara i Södra oceanen så det kommer minst sagt bli en episk helg för oss, säger Team SCA:s Onboard Reporter Corinna Halloran.
Tävlingsledningen har lagt en begränsning vid 42:a breddgraden som båtarna inte får passera. Detta för att hålla dem säkra från isberg. Målgången är beräknad till den 6 november.
Sammanfattning Etapp 1: Alicante-Kapstaden
Efter starten den 11 oktober var Team SCA först förbi Gibraltar och ute i Atlanten stötte lagen på sina första dygn med hård vind. Därefter avtog vinden när de seglade längs med Afrikas västkust i väntan på stabila passadvindar.
Lagen turades om att ha ledningen men Martin Strömbergs Dongfeng Race Team tog täten på väg mot Kap Verde. En vecka efter starten tvingades de laga ett roder som lossnat efter en kollision med ett föremål i vattnet. Efter en imponerande återhämtning och reparationsmanöver var de snart tillbaks i ledningen.
Abu Dhabi Ocean Racing och Team Brunel navigerade väster om Kap Verde vilket visade sig vara ett vinnande val som gjorde att de fick ett försprång mot övriga båtar genom stiltjebältet doldrums norr om ekvatorn. Team Vestas Wind drog en vinstlott österut genom doldrums och tog in mycket på tätduon på väg runt ön Fernando de Noronha, en waypoint som alla var tvingade att runda utanför Brasilien.
Ställningen förbi ekvatorn: Abu Dhabi Ocean Racing, Team Brunel, Team Vestas Wind, Dongfeng Race Team, MAPFRE, Team Alvimedica, Team SCA.
De jagande båtarna har tagit in på ledarna på väg söderut mot Södra Oceanen. Mitt i södra Atlanten ligger ett stort och konstant högtrycksområde som kallas ”St. Helena High”. Det gäller att navigera runt detta vindfattiga område vilket leder till ett race rakt söderut i jakt på mer vind. MAPFRE och Team Vestas valde en kurs västerut medan Team Brunel och Abu Dhabi har seglat längst österut.
Team SCA hamnade på efterkälken när de fastnade i ett område med svag vind. Dongfeng har tagit in på tätbåtarna från sin position i mitten av fältet. Lagen kan komma att segla så långt söderut som 42 breddgraden – the roaring fourties innan de siktar mot målet.