nyhetstest

Ett antal remarkabla fångster har som vanligt gjorts under våren, då det är full fart i undervattensvärlden. Fyra nya sportfiskerekord har det blivit hittills. Dessutom har det fångats en fisk som kunde varit rekord om det inte vore för vissa omständigheter.

Sik (Coregonus spp.) – rekordet slaget med råge

Sikrekordet putsades rejält under påskhelgen. Det gamla svenska rekordet löd 5 394 gram och sattes redan 1994. Den vikten distanserades med råge då Jonatan Johansson från Karlstad fiskade sik på påskafton i sjön Västra Silen, där rekordstora, välmatade sikar och andra fiskar simmar. Jonatan ”båtpimplade” med en liten mormyska i ett område där siken rör sig frekvent.

-Vid den här tiden av året borde fisken egentligen kanske redan ha släppt sin rom, men det hade inte det gigantiska exemplar som svalde Jonatans krok, konstaterar Nicka Hellenberg, som är Sportfiskarnas storfiskregistrerare.

En mycket trind fisk på 67 cm och 6 200 gram krokades och kunde landas, vägas och mätas. Fisken sattes sedan levande åter i sjön. Efter att vågen kontrollerats i laboratorium kunde ett nytt finfint rekord godkännas.

Nytt rekord på tunga (Solea solea) igen

Den lilla delikata plattfisken tunga har fått en pånyttfödelse i sportfiskevärlden. Från att den varit mycket ovanlig i Storfiskregistret har nu allt fler sportfiskare lyckats lokalisera och lura den. Generellt är det smygfiske under kvällar och nätter, med pannlampa, tålamod och en maskagnad krok som gäller för att fånga en tunga. Rekordet från förra året på 975 gram blev inte långvarigt.

Fredrik Nilsson från Grästorp är en känd storfiskare och artjägare. Han åkte ut i en liten nyinköpt aluminiumbåt för att fiska piggvar och tunga utanför Orust. Natten till den 3 maj fick han båda arterna och hade kontakt med tungor som var större än några han sett tidigare.

– Fredrik berättar hur han lyckades få den näst största tungan som han såg att nappa åt sig en mask och efter lite kalabalik få den ombord. Den vägdes sedan på en godkänd (krönt) våg till 1 250 gram, informerar Nicka Hellenberg.

Den 46 cm långa tungan är nu utsedd till svenskt rekord.

Braxen (Abramis brama) – en sällsynt tangering av rekordet

Braxen tillhör metarnas favoritfiskar. Stor, bred och bastant är den en rolig utmaning i sötvattnet. När det gäller storbraxnar de senaste åren har det mest handlat om fiskar från skånska Bysjön, där den ena giganten efter det andra över både sex och sju kilo har fångats. Ett nytt rekord kom så sent som i fjol då en 7 960 gram tung braxen landades i slutet av maj.

Exakt samma vikt (på en våg som testats noggrant i laboratorium) hade den stora fisk som Alexander Lindén från Malmö metade upp i välkända Rögle dammar den 2 maj. 77,5 cm lång var den fisk som Alexander lurade på bottenmete med en boilie, klockan två på natten.

– Eftersom vikten exakt tangerade det gamla rekordet har vi en ny situation. Rekorden delas ju ut utifrån vikt och den här fisken väger exakt lika mycket som det gamla rekordet. Därför har vi valt att ge båda fiskarna rekordstatus. Rekordet delas alltså numer mellan Alexander Lindén och förra årets braxenkung Martin Roth, berättar Nicka Hellenberg.

Karp (Cyprinus carpio) experterna höjer rekordet varje år

När det gäller rekord på fisken karp är det i stort sett bara skånska Tegelbruksdammarna det handlar om. Där simmar ett par-tre fiskar som alla är så stora att de med rätt kosthållning kan turas om att slå rekordet. Förra året slogs rekordet ett par gånger och nu är det dags igen. 25 370 lydde det tidigare rekordet, som alltså sattes under 2013. Men karparna växer vidare.

Fisken som kallas ”Rebecka” behagade att smaska i sig de boilies (degkulor) som Mats Hansen från Klagshamn hade placerat ut under sitt fiskepass den 22 maj. Med 100 cm längd, 96 cm omkrets och en matchvikt om 26 020 gram vägde hon därmed in som Sveriges största karp. Vågen kontrollerades i laboratorium och ett nytt svenskt rekord kunde skrivas in i historieböckerna.

– Mats hade ett riktigt kul fiske, som kröntes med den här mastodontiska karpen. Vi får se om rekordet står sig året ut. Många drivna karpfiskare är nog ute efter det och karparna verkar fortfarande växa, så inget är uteslutet, kommenterar Nicka Hellenberg rekordet.

Underkänd gös av gigantiskt mått

Den 2 maj fångade Henrik Blom en kolossal gös på hela 12 650 gram. Den överträffade det gamla, segdragna gösrekordet från 1988 med 643 gram. Gösen fångades på vertikalfiske med jigg på sjön Solgen och mättes till 102 centimeter. Men efter granskning har fisken inte godkänts som nytt svenskt rekord.

– Henriks gös är en tvättäkta superfisk. En rolig fångst på alla sätt. Men eftersom det inte fanns vittnen till vare sig fångst eller vägning och Henrik valde att släppa fisken åter, så kunde rekordet inte godkännas, säger Nicka Hellenberg.

Sportfiskarna har högt ställda krav när det gäller svenska rekord och granskar fångster, vikter och omständigheter mycket noga. Regelverket måste uppfyllas för att rekord ska kunna utses. Fångstmannen i det här fallet visste förutsättningarna och är ändå stolt och glad över en drömfisk, som han dessutom med glädje lät simma åter.

Rekordet från 1988 står sig alltså ännu ett tag…

Aktuell rekordlista för både söt- och saltvatten hittas på www.sportfiskarna.se under Storfiskregistret.
Storfiskregistret fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster och innehåller mer än 29 000 olika fiskar av alla tänkbara arter från Sverige.

Sommartid kan det bli trångt i farlederna när färjor och fritidsbåtar ska samsas. För att undvika olyckor i leder som trafikeras av linfärja uppmanas båtförare till försiktighet. Passera inte en linfärja under färd och håll avståndet till dess att varningsljusen är släckta.

Vett och etikett till sjöss regleras i olika lagar. Det många båtförare inte alltid tänker på är vad som döljer sig under vattnet till de gula linfärjorna.

En linfärja drivs fram och styrs av stålvajrar som ligger i vattnet mellan färjelägena. Detta begränsar linfärjans manövrerutrymme. Har färjan väl börjat gå är stoppsträckan lång och det finns inga möjligheter att väja.

Båttrafik som passerar färjeleden kan därför inte gå nära färjan utan risk för att fastna med propeller eller roder i färjans linor. Vid vissa mindre färjeförbindelser är passage förbjuden då färjan är i rörelse. I övrigt gäller att hålla avståndet så länge färjans blinkande gula varningsljus är tända.

– Varje sommar inträffar några incidenter när fritidsbåtar kör för nära vägfärjor. Dessbättre har det hittills inte blivit några allvarligare personskador, men riskerna för skador är stora både för människor och fritidsbåtar, säger Thomas Elwinger som arbetar med säkerhet i Färjerederiet.

– Vid ett haveri påverkas även färjetrafiken och det kan betyda inställda turer. Det viktigaste botemedlet är att fritidsbåtens skeppare håller utkik, håller gott avstånd och är uppmärksam!

En linfärja är lätt att identifiera. Ordet ”Linfärja” är tydligt utmärkt på båda sidor av färjan, vid mörker är linfärjan dessutom försedd med tre röda ljus. Även gult blixtljus kan förekomma. Vid nedsatt sikt sänds mistsignaler.

Färjerederiet bedriver sjölinjetrafik på 41 färjeleder och har 21 linfärjor i sin flotta. Den lindrivna färjans konstruktion gör den miljövänlig, då upp till 70 procent bränsle kan sparas och motsvarande mängd koldioxidutsläpp.

Bildtext: Båtförare uppmanas hålla avstånd till linfärjor under färd för att inte fastna med propeller eller roder i färjans linor. Foto: Kasper Dudzik.

Varför tatuerar man bilden av en gris på just vänster fot? Vad betyder egentligen ett tatuerat ankare? Hur ser man vad som är en äkta sjömanstatuering? Nu släpper Sjöhistoriska museet, tillsammans med Medströms förlag, boken Svenska sjömanstatueringar.

De svenska sjömännens klassiska bildvärld är full av magiska symboler, skepp och marina föremål. Dessutom myllrar den av mer eller mindre glömda referenser till populärkulturen, inte minst den amerikanska. I boken Svenska sjömanstatueringar, som släpps 11 juni, kan du lära dig mer om dessa
sjömanstatueringar.

– Tatueringarna blir som ett titthål in i den svunna tiden. Ett sätt att förstå det tidiga 1900-talet, från en sjömans horisont, säger Mirja Arnshav, forskningssamordnare på Sjöhistoriska museet och
en av författarna.

Svenska sjömanstatueringar är en rikt illustrerad populärvetenskaplig bok, där forskare och personal på Sjöhistoriska museet bidragit med texter och bilder.

Svenska sjömanstatueringar tar dig med till de suggestiva hamnkvarteren, de seglande skeppen och en värld som till stora delar är försvunnen. Det är också en förlängning av utställningen Tro, hopp och
kärlek på Sjöhistoriska museet, en utställning om just sjömanstatueringar.

– Boken är ytterligare ett sätt att nå ut. Vi vill gärna använda våra samlingar i forskningssammanhang och bidra med fördjupade kunskaper om de ämnen vi jobbar inom.

Svenska sjömanstatueringar släpps onsdag 11 juni klockan 16 på Sjöhistoriska museet.

Finska Minor byter namn till Sargo Boats. Därmed förnyar det 50-åriga företaget Sarins Båtar Oy Ab delvis sin inriktning. Produktionen av snabba och robusta kabinmotorbåtar fortsätter dock som tidigare.

Pressmeddelande:
Under de senaste åren har både den globala båthandelns volymer och storleken på Sarins Båtar Oy Ab:s moderna allvädersbåtar vuxit dramatiskt. Detta är orsaken till att det framgångsrika familjeföretaget från Karleby beslutat att lämna bakom sig det gamla väletablerade båtmärket Minor.

Sarins Båtar Oy Ab är internationellt känt för sina moderna allvädersbåtar och stolt över den fina och banbrytande båtbyggartraditionen de har haft med varumärket Minor sedan 1960-talet. Efter namnlanseringen fortsätter företaget sin kraftigt växande exportverksamhet med hjälp av det nya brandet Sargo som även förstärker det framgångsrika familjeföretags ställning på den internationella marknaden. Samtidigt är det nya varumärket stadigt förankrat i företagets exceptionellt starka och långvariga tradition.

– Sargo förenar vår historia med framtiden. Det nya varumärket binder ihop de solida kunskaper vi byggt upp under flera årtionden med vår starka vision om framtidens miljömedvetna båtliv. Vi är övertygade om att det finns en internationell efterfråga på vårt tankesätt, konstaterade företagets numera pensionerade grundare Edy Sarin i Nagu.

Det nya namnet Sargo har fler än en betydelse. Först kan det ses som en kombination av familjenamnets tre första bokstäver, SARin, och det utmanande engelska verbet to GO. Den andra mera maritima förklaringen är förknippat med fiskarten Diplodus Sargus. Denna livliga Sargo fisk från Medelhavet, östra Atlanten och västra Indiska oceanen trivs såväl vid grunda vågbrytande stränder som på djup upp till 50 meter.

– Genom tiderna har kärnan i vår verksamhet varit en finländsk allvädersbåt för krävande aktiva människor, såväl yrkes- som fritidsskeppare. En sportig och säker båt, som är mycket hållbar och erbjuder förstklassig prestanda och goda sjöegenskaper samt ger valuta för pengarna. Med hjälp av vårt nya Sargo brand har vi ännu bättre förutsättningar att lyckas på den globala marknaden sade Thomas Sarin, VD för Sarins Båtar Oy Ab och äldsta sonen till den legendariske båtbyggaren Edy Sarin, som grundade företaget 1967.

Sargo brandets kärnegenskaper är: soliditet, säkerhet och tuff sportighet. Varje solid Sargo är ett resultat av långvarigt erfarenhet samt ambitionen att eftersträva den högsta möjliga kvaliteten utan kompromisser. Den säkra Sargobåten erbjuder även solida tekniska lösningar samt riklig standardutrustning, vilket garanterar ett säkrare båtliv. Ett betydande antal Minor/Sargo båtar har redan exporterats till krävande arbetsbruk, såsom polis- och sjöräddningsmyndigheter. Dessutom ger varje sportig Sargo en unik körupplevelse oberoende av storlek (25’–36′) och tuffa köregenskaper även i hård sjö. Sargo båtarna är även kända för det tysta och mjukgående skrovet samt massor av praktiska detaljer i interiören. Alla Sargomodeller har fått den ansedda B-Offshore certifieringen.

Till dags dato har företaget byggt uppemot 2 000 båtar. Av den årliga produktionen går hela 86 procent på export. Den globala marknaden för Sargo omfattas av 15 länder från Ryssland och Japan i öst till USA i väst. Den årliga omsättningen var ca € 8 miljoner år 2013. I Karlebytraken har Sarins Båtar Oy Ab två egna produktionsanläggningar och anlitar även flera underleverantörer för att färdigställa kvalitetsbåten Sargo.

Många människor får möjlighet till ett rikt friluftsliv genom anslaget till friluftslivsorganisationer, särskilt barn och unga. Det visar den rapportering som Naturvårdsverket lämnar till regeringen i dagarna.

– Vi bedömer att pengarna ger god effekt i samhället, särskilt när det gäller folkhälsa. Att så många människor får naturupplevelser, gemenskap och ökad kunskap om natur och miljö visar att anslaget gör stor nytta i förhållande till dess storlek, säger Ingela Hiltula, enhetschef på Naturvårdsverket.

Sedan ett par år tillbaka är det organisationen Svenskt Friluftsliv som fördelar och följer upp bidragen. Det totala anslaget ligger på knappt 28 miljoner och 25 organisationer har fått del av bidraget, barn och unga är prioriterade.

– Friluftslivets ideella organisationer gör ett fantastiskt arbete med de små medel som står till förfogande. Vi ser dock ett problem att anslaget i princip varit oförändrat under lång tid. Friluftsorganisationerna kan bidra med så mycket mer till samhället om anslaget höjs, säger Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv.

Några exempel på projekt som fått finansiering ur anslaget:
Sportfiskarna har genom sina 400 lokalföreningar engagerat 10 000 barn i fiskeaktiviteter runt om i Sverige.

Fredagen 6 juni öppnade Marinmuseums nya ubåtshall för besökare. Bakom den nya byggnaden, en modern märkesbyggnad i Karlskronas historiska örlogsmiljö, står Statens fastighetsverk (SFV), förvaltare av Marinmuseum. Utmaningen för SFV har varit att tillfoga en stor tillbyggnad till museet på en trång tomt med närliggande byggnadsminnen.

Resultatet är en långsmal, asymmetrisk byggnad som fått låna drag av modern fartygs- och smygteknik.

Uppförandet av Marinmuseums tillbyggnad har pågått under två års tid, från februari 2012 till årsskiftet 2013/2014. Allt har gått enligt plan men redan från början visste Statens fastighetsverk och Marinmuseum att det var ett projekt som skulle rymma flera stora utmaningar. Inte sedan Vasamuseet byggdes på 1980-talet har ett större fartyg än HMS Neptun byggts in i Sverige.

– Ubåtens storlek har definitivt varit en utmaning för oss alla. Hur gör man egentligen när man ska lyfta en u-båt som väger 1 000 ton och därefter bygga en byggnad runt den? Allt måste räknas ut in i minsta detalj. Allt har gått jättebra och vi är mycket nöjda med resultatet, säger Harald Pleijel, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Ett tillgängligt och besöksvänligt museum
Vid skapandet av den nya Neptunhallen har Statens fastighetsverk, arkitekt Björn Malmström – samma arkitekt som ritat huvudbyggnaden – och Marinmuseum tagit stor hänsyn till tillgängligheten. Museibesökaren ska enkelt kunna röra sig mellan huvudbyggnaden och den nya hallen.

– Formen på tillbyggnaden är lång och smal. Man kan nästan likna den vid ett skal som sluter tätt kring HMS Neptun och den mindre ubåten HMS Hajen. Tanken bakom arkitekturen är att en besökare som kommer in i Neptunhallen ska kunna förnimma känslan av att befinna sig i en av de torrdockor som ubåtarna en gång byggdes i, säger Harald Pleijel.

Ubåtshallens asymmetriska skal består av stålramar och prefabelement med ett yttertak och utvändiga väggar som har klätts i rostfri plåt. Utanför hallen har Statens fastighetsverk låtit anlägga en spegeldamm vars syfte är att reflektera ett vattenskimmer.

Bättre vägar för fler fötter
Även yttermiljön på Stumholmen ses över i samband med att Marinmuseum fått sin nya attraktion. Promenaden ut på holmen ska inom kort asfalteras och antalet informations- och hänvisningsskyltar kommer på sikt att bli fler.

– Nu då byggprojektet är avslutat för vår del startar istället vårt arbete som förvaltare av ett besöksmål i toppklass. Antalet besökare kommer att öka markant och vi gör därför en hel del kringarbete för att de ska känna sig än mer välkomna på museiområdet och på Stumholmen, säger Anders Magnusson, förvaltningsområdeschef vid Statens fastighetsverk.

Kortfakta om ubåtshallen
Byggherre: Statens fastighetsverk
Arkitekt: Björn Malmström, HMXW arkitekter
Projektering: 2010-2012
Första spadtag: 23 februari 2012
Neptun transporterades till platsen: 4 september 2012
Överlämning till Marinmuseum: 1 januari 2014
Invigning och öppning: 6 juni 2014
Neptuns längd: 49,5 meter
Neptuns bredd: 5,6 meter
Neptuns högsta höjd: 12 meter
Byggnadens volym: 7 000 kubikmeter

För mer information kring öppning och innehåll: http://www.marinmuseum.se/

På vår nationaldagen 6 juni seglades den Klassiska regattan. Vattnet utanför Långedrag fylldes av stjärnbåtar, andungar, K6:or, folkbåtar, drakar och långedragsjullar.

På grund av väderleksutsikterna var tyvärr inte de flesta besättningarna klädda i tidstypiska kläder utan mer praktiska moderna sjökläder. Några båtar flaggade över topp och flera av båtarna i hamnen har satt upp sin flagga i aktern. GKSS hade speaker på plats ute på tribunen under seglingarna så att alla deltagare kunde följa seglingarna.

Både gamla och unga som ville pröva på att segla kappseglingsbåt fick lov att kliva ombord och vara med och segla en av klubbens DS 37:or. Även den nyrenoverade hamnekan var ute på prova på tur med gäster. Efter kappseglingen var det after sail med grillade hamburgare och swingmusik och prisutdelning. Från Oscar II fort sköts svensk lösen klockan 14.00.

Historik
Klassiska regattan är en gåva till Göteborgs Kungliga SegelSällskap (GKSS) från Långedrag Segelsällskap och Segelsällskapet Fram 2010, då GKSS firade 150 år.

Seglingarna startas från tribunen på GKSS-piren, med startballong, Blue Peter och en riktig startkanon. Alla båttyper som har en konstruktion som är äldre än 50 år är välkomna i tävlingen. Tävlingsledningen och projektgruppen består av medlemmar från de tre klubbarna som hjälp åt med allt.
Mer om tävlingen kan du läsa på http://www.gkss.se/klassiskaregattan

Bilden:
En målgång i Klassiska regattan. Foto: Stina Jansson.

I helgen avgjordes SM i havskappsegling (ORCi) i samband med Nautiska Sandhamn Open i vattnen utanför Sandhamn. Och det blev en överläsen favoritseger genom Blixt Pro Sailing, en TP-52, med skeppare Thomas Blixt. De vann före Cramo Sail Team och Du Soleil II.

– Vi hade det bästa teamet och ett bra snack ombord hela tiden. Rätt fantastiskt att allt kan fungera så bra med en besättning på 14 man, säger Thomas Blixt efter segern

I Farr-30-klassen tävlades också om SM men där inträffade det ovanliga att segraren inte blev svensk mästare! Tyska TOPAS med skepparen Harald Brüning, som lett klassen sen första dagen, kunde av förklarliga skäl inte koras till svensk mästare. I stället är det Pär Svärdsson i happyyachting som kan kalla sig svensk mästare. Trea blev Matrisen.

Totalsegrare i SRS blev Blå´s, Peter Ohlsén, före Effect, Rolf Tannergård och Goose II, Kristian Greslingaas.

Bland entypsbåtarna blev det dubbelseger för KSSS i X-35-klassen genom vinnande Escape, Johan Rockström före Swallow, Anders Åhmann. På tredje plats Valdemarsvik, Claes Falk.

Bland Smaragderna toppar Dusk to Dawn, Oriole och Maskros. Avslutningsvis F-18, där Skarpa Racing Team vann efter sex seglingar före Team Gardio och Tapwell.

Thomas Stenström, bas för KSSS funktionärer är mycket nöjd med de tre dagarna:

– Det har varit fantastiskt trevligt och välorganiserat. Vi har mött gott humör bland seglarna som verkligen hade längtat efter att få ”lufta av” sig. Inga incidenter eller olyckor – det mest dramatiska var fem tjuvstarter i sista Farr-heatet!

Info: www.ksss.se

Engelska Princess 60 beskrivs av många ägare som den perfekta cruisingbåten. Det är en påkostad och ganska dyr båt, men för den som har råd erbjuder den all lyx och komfort man kan önska sig.

Med en totallängd på 18,61 m och en bredd på 4,83 m är det här en väl tilltagen motorbåt. Vikten är 30,5 ton inklusive två stycken dieselmotorer från Volvo Penta. Det mindre alternativet är två D13-88 à 800 hk, det större två stycken D13-900 à 900 hk. Toppfarten anges till 31–35 knop beroende på motorval.

Profilen på den här stora flybridgeyachten har förändrats en del inför årets säsong. Bland annat med nya vindrutor och sidofönster, som har fått en djupare profil för att markera båtens profil och för ett ge passagerarna bättre panoramautsikt.

Även flybridge har fått en ny layout, vilket enligt varvet innebär att utrymmena är lika stora som på betydligt större båtar. Även möbleringen på flybridge har gjorts om med större och fler sittplatser, fler dynor etc.

På huvuddäck skiljer en rejäl glasvägg innerutrymmena i salongen från akterdäck, som är enkelt att nå via skjutdörrar. I salongen finns bland annat plats för en 40 tums TV.

Liksom hos alla Princess Flybridge modeller har den här yachten fått stora sidofönster, något som verkligen förhöjer upplevelsen ombord. I kabinen finns även en tvåsitssoffa i samma nivå som vattenlinjen.

Förutom detta har en mängd små förändringar gjorts för att höja båtens känsla av kvalitet och stil. Nya och lyxigare material har använts i både textilier och trä och konstruktörerna på Princess Creative Design Team har gått in för att skapa lyx. Här finns ismaskin, bar, glasskåp med mera.

Den första båten i den nya versionen ska levereras till en kund i Moskva. Den här bland annat utrustad med läderklädsel i inredningen och det allra senaste inom möbeldesign.

Bland de träslag som kunderna kan välja mellan finns valnöt, körsbär, amerikansk ek och engelsk ek.

Info: www.princessyachts.com

Fredagen 6 juni öppnar Marinmuseums nya ubåtshall för besökare. Bakom den nya byggnaden, en modern märkesbyggnad i Karlskronas historiska örlogsmiljö, står Statens fastighetsverk (SFV), förvaltare av Marinmuseum. Utmaningen för SFV har varit att tillfoga en stor tillbyggnad till museet på en trång tomt med närliggande byggnadsminnen. Resultatet är en långsmal, asymmetrisk byggnad som fått låna drag av modern fartygs- och smygteknik.

Uppförandet av Marinmuseums tillbyggnad har pågått under två års tid, från februari 2012 till årsskiftet 2013/2014. Allt har gått enligt plan men redan från början visste Statens fastighetsverk och Marinmuseum att det var ett projekt som skulle rymma flera stora utmaningar. Inte sedan Vasamuseet byggdes på 1980-talet har ett större fartyg än HMS Neptun byggts in i Sverige.

– Ubåtens storlek har definitivt varit en utmaning för oss alla. Hur gör man egentligen när man ska lyfta en u-båt som väger 1 000 ton och därefter bygga en byggnad runt den? Allt måste räknas ut in i minsta detalj. Allt har gått jättebra och vi är mycket nöjda med resultatet, säger Harald Pleijel, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

Ett tillgängligt och besöksvänligt museum
Vid skapandet av den nya Neptunhallen har Statens fastighetsverk, arkitekt Björn Malmström – samma arkitekt som ritat huvudbyggnaden – och Marinmuseum tagit stor hänsyn till tillgängligheten. Museibesökaren ska enkelt kunna röra sig mellan huvudbyggnaden och den nya hallen.

– Formen på tillbyggnaden är lång och smal. Man kan nästan likna den vid ett skal som sluter tätt kring HMS Neptun och den mindre ubåten HMS Hajen. Tanken bakom arkitekturen är att en besökare som kommer in i Neptunhallen ska kunna förnimma känslan av att befinna sig i en av de torrdockor som ubåtarna en gång byggdes i, säger Harald Pleijel.

Ubåtshallens asymmetriska skal består av stålramar och prefabelement med ett yttertak och utvändiga väggar som har klätts i rostfri plåt. Utanför hallen har Statens fastighetsverk låtit anlägga en spegeldamm vars syfte är att reflektera ett vattenskimmer.

Bättre vägar för fler fötter
Även yttermiljön på Stumholmen ses över i samband med att Marinmuseum fått sin nya attraktion. Promenaden ut på holmen ska inom kort asfalteras och antalet informations- och hänvisningsskyltar kommer på sikt att bli fler.

– Nu då byggprojektet är avslutat för vår del startar istället vårt arbete som förvaltare av ett besöksmål i toppklass. Antalet besökare kommer att öka markant och vi gör därför en hel del kringarbete för att de ska känna sig än mer välkomna på museiområdet och på Stumholmen, säger Anders Magnusson, förvaltningsområdeschef vid Statens fastighetsverk.

Kortfakta om ubåtshallen
Byggherre: Statens fastighetsverk
Arkitekt: Björn Malmström, HMXW arkitekter
Projektering: 2010-2012
Första spadtag: 23 februari 2012
Neptun transporterades till platsen: 4 september 2012
Överlämning till Marinmuseum: 1 januari 2014
Invigning och öppning: 6 juni 2014
Neptuns längd: 49,5 meter
Neptuns bredd: 5,6 meter
Neptuns högsta höjd: 12 meter
Byggnadens volym: 7 000 kubikmeter

För mer information kring öppning och innehåll: http://www.marinmuseum.se/

Regeringen har i dag fattat beslut om strängare krav på svavelhalten i bränslen för fartyg både inom och utanför svavelkontrollområden. Beslutet följer EU:s förändrade svaveldirektiv som träder i kraft den 18 juni 2014.

De skärpta kraven på svavelhalten i marina bränslen bidrar till bättre luft och att negativa effekter på människors hälsa minskar samt att försurning och övergödning minskar. Beslutet träder i kraft den 1 juli 2014.

– Att minska svavelutsläppen är en viktig del i arbetet för att nå de gemensamma miljökvalitetsmålen inom EU. Sverige är och ska fortsätta vara ett föredöme i det arbetet, säger miljöminister Lena Ek.

Det förändrade svaveldirektivet inom EU innebär skärpta bestämmelser om tillåten svavelhalt inom och utanför så kallade svavel-kontrollområden. Direktivet medger också att fartyg kan använda bränslen med en högre svavelhalt om fartyget renar avgaserna lika effektivt som om det använde ett bränsle med lägre svavelhalt. Bestämmelserna motsvaras av ändringarna i den svenska svavelförordningen.

Evolution pågår här och nu. Naturliga miljöer ändras ständigt, men idag sker förändringarna snabbare än tidigare eftersom människor i allt snabbare takt utnyttjar jordens resurser.

Nya arter bildas just nu runt den svenska kusten. Strandsnäckor i Bohuslän är på väg att bilda parallella arter. Följ med forskaren Kerstin Johannesson ut på Kosterhavet där hon åskådliggör sitt arbete med strandsnäckorna.

Tagghudingen ormstjärna kan återbilda armar som gått förlorade. Kunskap om hur det fungerar kan användas för att komma närmare en lösning på hur vävnader och organ kan återbildas även hos människor.

Forskning för att få fram livskraftiga stammar av musslor och ostron som står emot klimatförändringarna pågår.

Hela bestånd av torsk och räka på Västkusten kan omedvetet utrotas genom ovarsamt fiske. Med DNA-teknik kan man ta reda på vilka bestånd som måste skyddas.

DNA för åtta marina arter har nu snart kartlagts. Det ger möjlighet att förstå hur organismerna klarar förändringar i miljö och klimat.

På vår nationaldag fredagen den 6 juni seglas den Klassiska regattan. Vattnet utanför Långedrag fylls av stjärnbåtar, andungar, K6:or, folkbåtar och troligen flera klassiska båtar. Besättningarna och de flesta funktionärerna är klädda i tidstypiska kläder.

Några båtar flaggar över topp och många av båtarna i hamnen har satt upp sin flagga i aktern. Med en speaker på plats ute på tribunen under seglingarna, är GKSS-piren en fantastisk plats att njuta av seglingarna på.

Du som vill prova på att segla DS 37:a får lov att göra det, och du är välkommen gå ombord på en av våra skolbåtar Elan 31.

Efter kappseglingen blir det after sail med swingmusik på hamnplanen och sedan prisutdelning med bland annat pris för bästa tidstypiska klädsel osv. Från Oscar II fort kommer det att skjutas svensk lösen klockan 14.

Historik
Klassiska regattan är en gåva till Göteborgs Kungliga SegelSällskap (GKSS) från Långedrag Segelsällskap och Segelsällskapet Fram 2010, då GKSS firade 150 år.
Seglingarna startas från tribunen på GKSS-piren, med startballong, Blue Peter och en riktig startkanon.

Alla båttyper som har en konstruktion som är äldre än 50 år är välkomna i tävlingen. Tävlingsledningen och projektgruppen består av medlemmar från de tre klubbarna som hjälp åt med allt.

Tävlingens hemsida finns här http://www.gkss.se/klassiskaregattan

Foto: Stina Jansson.

En känd affärsman i Norrland säljer Torsten Kreugers 10,5 meter långa vackra mahognybåt Mary. Han hoppas få ut 10 miljoner kronor på auktionssajten PS.nu.

– Jag samlar på fordon, bilar, båtar, motorcyklar, snöskotrar och allt möjligt. Jag har omkring 300. Tyvärr jag inte haft tid att använda båten de senaste åren. Som samlare måste man ibland besinna sig, säger Leif Danielsson i Umeå.

Danielsson är en av Norrlands mest omtalade affärsmän. Han byggde upp sin förmögenhet som IT-entreprenör i början på 2000-talet, har investeringar i fastigheter och är största ägare i börsnoterade Bredband2.

Mary är en av bara ett fåtal av industrimannens Kreugers båtar som fortfarande finns kvar. Hon ritades av båtkonstruktören Jac M Iversen och sjösattes första gången 1935. När Mary hittades i en lada i Västerbotten drygt 60 år senare hade förfallet gått långt.

Båten räddades av att Leif Danielsson hade tillräckligt mycket pengar för att ge sig på en renovering.

– Jag har investerat många miljoner i den här båten. Förhoppningsvis får jag tillbaka dem nu, säger han.

Budgivningen på båten väntas gå upp emot 10 Mkr. Det är den värd, för rätt köpare, tycker båtbyggaren Christer Johansson som stod för renoveringen.

– För en vanlig lekman låter det som ett skämt, men det kommer aldrig kunna byggas något mer som det här. Det är ett unikt exemplar och det behövs bara en seriös spekulant. Det finns inte så många Kreugerbåtar kvar heller.

Christer Johansson anser att sjöegenskaperna slår de flesta nytillverkade båtar.

– Jag tycker att den är otroligt snygg och går förbannat fint i vattnet. Med två Volvo Penta D4-35 gör den 37 knop, men den går som bäst vid 25-30. Den är som en båt skall vara.

Mary genomgick en omfattande renovering. Överbyggnaden gick att behålla, men stora delar av trävirket under vattenlinjen behövde bytas ut.

– Det slutade med att vi bytte hela kölen och över 60 meter bordläggning.

Dessutom hade tidigare ägare förändrat båtens utseende en hel del. Det återställdes till hur den såg ut på 50-talet, efter gamla fotografier.

– Jag tycker det är en skitfin båt, bortsett från att det är i en prisklass som jag inte själv har råd med. Men jag skulle gärna åka omkring i den.

Som Christer Johansson ser det är Kreugers gamla Mary inte bara en samlarbåt.

– Den kan användas som vilken båt som helst. Det går att fara på familjesemester med den om du vill. Många av de här gamla båtarna var ju annars egentligen bara leksaker.

Mary beställdes av industrimannen och tidningsägaren Torsten Kreuger, bror till tändstickskungen Ivar Kreuger vars våldsamma död en marsdag i Paris 1932 orsakade börskrasch och enorma konsekvenser. Både politiskt och ekonomiskt. Makten över hela det svenska näringslivet fördelades i praktiken om.

Torsten Kreuger har också en spektakulär historia. Han var, precis som sin bror, kontroversiell på flera sätt, som industriman och ägare i både Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Stockholms-Tidningen.

Källa: PS Onlineauktioner.

Kommentarer

Johan winqvist 20:43:16 2014-10-15

Prydlig båt!😪😛

Höghastighetspendelbåtar med miljövänlig framdrivning kommer att förkorta restiderna för arbetspendlare i Stockholms län. Trafiknämnden beslutade i går att påbörja arbetet med att utforma båtlinjer upp till 28 knops hastighet.

– På de längre sträckorna, som mellan Ekerö och Klara mälarstrand via Gamla stan, kommer vi att kunna spara cirka 20 minuter. Beslutet öppnar upp för snabba pendelbåtar till Vaxholm, där det också finns stora restider att spara för arbetspendlare, säger Karl Henriksson, gruppledare i trafiknämnden för Kristdemokraterna, som tagit initiativ till såväl pendelbåtstrafiken i Stockholm som arbetet med höghastighetsbåtar.

Snabbgående pendelbåtar finns redan i Göteborg, där restiderna väsentligt förkortades när den nya tekniken togs i bruk.

– Pendelbåtar blir alltmer en naturlig del av kollektivtrafiken i Stockholm. Det är på tiden att vi utnyttjar de naturliga vattenvägar som finns för snabba, effektiva transporter, säger Karl Henriksson.

Förutsättningarna för att inrätta ett naturreservat vid Råstasjön ska utredas. Det beslutade Solna stads kommunstyrelse på måndagen. Förutsättningarna för att bilda ett gemensamt sammanhängande naturområde med Sundbyberg, vid Råstasjön och Lötsjön, ska också utredas.

Ett naturreservat vid Råstasjön skulle bli Solnas tredje naturreservat. Råstasjön intill den framväxande Arenastaden är ett välbesökt rekreationsområde med strandpromenad och rikt fågelliv.

Vid sjön planeras drygt 600 nya lägenheter, efter ett beslut av stadsbyggnadsnämnden nyligen. Ursprungsförslaget låg på 1800 nya lägenheter men det bantades, efter en rad synpunkter och en utredning om naturvärdena runt sjön.

– Råstasjön har längre varit ett viktigt rekreationsområde för Solnaborna. Naturvärdesinventeringen som staden har gjort visar att delar av området har mycket höga naturvärden. Det finns därför anledning att inrätta ett naturreservat runt Råstasjön och binda ihop detta med ett naturreservat även runt Lötsjön i Sundbybergs kommun, säger stadsbyggnadskommunalrådet Anders Ekegren.

En tredjedel av Solna är grönt
I östra Solna finns Kungliga nationalstadsparken med Ulriksdals slottspark, Ulriksdals naturreservat, Tivoli och Hagaparken. I norra Solna ligger Igelbäckens naturreservat, med Överjärva gård, som är ett stort rekreationsområde. Från Pampas marina till Sundbyberg sträcker sig Huvudsta strand. Utmed Ulvsundasjön och Bällstaviken löper ett natur- och parkstråk. Därtill kommer parker och andra grönområden.

På nationaldagen den 6 juni firas svenskt sportfiske. Med nästan 100 000 sjöar, många stora och små vattendrag och en flera hundra mil lång kuststräcka är fiskemöjligheterna oändliga. Varje år fiskar nästan 2 miljoner svenskar varav runt en halv miljon barn. Det gör fiske till en av våra största fritidssysselsättningar.

– Varje år tar vi ut 10 000-tals barn och unga på fiske och förmedlar samtidigt grunderna i allemansrätten och ekologi. En ny generation sportfiskare som värnar vår natur och miljö växer nu upp, säger Stefan Nyström Sportfiskarnas generalsekreterare.

Sportfiske är en aktivitet som kan genomföras av de allra flesta oavsett ålder, bakgrund eller erfarenhet. Hela familjen kan fiska tillsammans och nya människor kan mötas i fisket. Det ger också en ökad miljöförståelse och främjar ett aktivt friluftsliv.

– Sportfiskarnas fiskevårdsarbete betyder också mycket för svenskt fiske. Finns det inte fisk så finns det inga som fiskar, säger Joakim Stenberg från branschorganisationen Svenskt Sportfiske.

I Göteborg, Norrköping och Malmö välkomnar Sportfiskarna och Svenskt Sportfiskes branschorganisation alla till familje- och barnaktiviteter under nationaldagen, fredag 6 juni mellan klockan 10 och 14:

• På Sportfiskarnas anläggning, Sjölyckan vid Delsjön i Göteborg finns företagen Guideline, Flydressing och Bios på plats och här erbjuds bland annat regnbågsfiske, flugkastning, flugbindning, försäljning av fiskeutrustning och tipsrunda med fina priser. Det finns också möjlighet att prova på prickkastning med Unga Sportfiskare samt förstås att få fisketips inför sommaren eller varför inte åka ut på gäddsafari? Även en bottennappstävling kommer att genomföras i Delsjön under dagen! Sist men inte minst deltar fiskebutiken Tajtlajn med försäljning av häftiga fiskegrejor.

• Fiskeklubben Cityfiske i Norrköping erbjuder fiske för alla i Strömmen vid deras fina anläggning i centrala Norrköping. På plats finns även företagen CWC, ABU Garcia, Normark och Guideline för att tipsa allmänheten om fiskeknep och fiska med deltagarna. Strömmen i Norrköping erbjuder ett gösfiske i världsklass blandat med mete på stor braxen och abborre för barnen.

• Lokala fiskeklubben SFK Spinnaren i Malmö ställer upp med sitt klubbvatten Sallerupsdammen och här kommer Sportfiskarna, tillsammans med ABU Garcia och Guideline att lära besökarna mete, spinn och flugfiske på regnbågar upp till fem kilo! Butiken Fiskedags från Malmö kommer också ut och har försäljning på plats och visar spännande utrustning ur deras sortiment.

Fiskeutrustning finns att låna på alla arrangemang men det är också möjligt att ta med och testa ditt eget spö. Det bjuds på korv med bröd och fina fiskeminnen på alla tre lokalerna!.

Stena Match Cup Sweden är Sveriges största årliga seglingsevenemang och firar i juli sitt 20-årsjubileum på Marstrand. Tävlingen är en del av världscupen i matchracing med världens bästa matchracingseglare i startfältet.

Folkfesten lockar varje år över 100 000 besökare.
Stena Match Cup Sweden är en av sju deltävlingar i Alpari World Match Racing Tour, världscupen i matchracing för herrar. Sedan starten 1994 har evenemanget på Marstrand vuxit till att bli ett av de högst ansedda seglingsevenemangen i världen. Mycket tack vare den spektakulära seglingsarenan på Marstrand som ger publiken en unik möjlighet att komma nära de dramatiska duellerna som kännetecknar matchracing.

Årets startfält i tävlingen är mycket starkt. Åtta tourseglare kommer till tävlingen inklusive den regerande världsmästaren Taylor Canfield, storstjärnan Ian Williams och Francesco Bruni som seglade America’s Cup 2013. Svensken Björn Hansen och hans lag har vunnit Stena Match Cup Sweden två år i rad och har i år chans att ta hem sin tredje raka titel på Marstrand.

Under evenemanget sker en lång rad aktiviteter på Marstrand, bland annat Childhood Race där svenska och internationella celebriteter deltar i en välgörenhetssegling till förmån för World Childhood Foundation tillsammans med elitseglarna från den stora regattan.

Stena Match Cup Sweden 30 juni – 5 juli 2014
Måndag–torsdag: Grundomgång
Torsdag: Grundomgång samt Childhood Race


Fredag: Kvartsfinaler och semifinaler
Lördag: Semifinaler och Final

Startfält Stena Match Cup Sweden 2014
Ian Williams (Storbritanien)
Björn Hansen (Sverige)
Phil Robertson (Nya Zealand)
Keith Swinton (Australien)
Taylor Canfield (Amerikanska jungfruöarna)
Francesco Bruni (Italien)
David Gilmour (Australien)
Mathieu Richard (Frankrike)
Joachim Aschenbrenner (Danmark)
Viktor Ogeman (Sverige)
Wildcard 1
Wildcard 2
Wildcard 3
Wildcard 4

Info: www.stenamatchcupsweden.com

Team Gallagher med svenska Tobbe Lannemar och engelsmannen Mark Moore imponerade stort och gjorde dundersuccé i sin första offshoretävling, Superstock P1 i Bournemouth i helgen. De ligger totalt sexa efter den första deltävlingen som bestod av totalt tre race.

Teamet slutade sexa i första racet efter en felberäkning av bränslet och övervikt på hela 70 kg, en tredjeplats i andra racet och slutligen en åttonde plats efter att ha legat trea innan de felnavigerade och hamnade flera hundra meter efter sista båten i inledningen av racet. Men de gjorde en enorm uppkörning och lyckades komma ifatt och passera två båtar innan målgång.

Deras körning var enligt alla initierade på plats, enormt imponerande. Aldrig tidigare har ett “Rookie-team” som alltid startar sämst, presterat sig så bra. De startar alltid längst ut från startbåten och längst från första boj och brukar därför också sluta sist.

Niel Holmes som utbildat samtliga förare för att få sina offshorelicenser, har tagit killarna till sitt hjärta och hade svårt att dölja sin förtjusning.
– Jag har aldrig under min tid som racerförare eller instruktör sett några novisförare prestera som Tobbe och Mark gjorde i samtliga tre race, säger han belåtet. Deras körning var både underhållande, djärv och taktisk. Publiken på den stora piren, bryggor och utefter stranden jublade så grabbarna måste ha hört dem.

Till nästa deltävling som äger rum under midsommarhelgen i Engelska Hull, kommer Tobbe och Mark att ha sorterat ut lite problem med båten och förhoppningsvis fått rätt på både balans, vikt och bränsleåtgång.

– Trots alla lovord, så är vi inte nöjda med vår insats och placering efter första tävlingshelgen, konstaterar Tobbe bestämt. Vi siktar betydligt högre än så, hade vi inte kört fel så hade helgens resultat sett helt annorlunda ut. Men det betyder framför allt att vi kommer att vara mer på tå och prestera bättre i kommande race, sägen han.

Det var i år bara tredje året som regattan seglades, men den har redan blivit en given höjdpunkt för Skandinaviska storbåtsseglare.

I år samlade man 64 båtar på Marstrandsfjorden. men det starkaste startfält vi har sett i Norra Europa furutom ORCi-EM och VM. Bland annat fanns TP52:orna Wolfpack och Okeechobee (Blixt Pro Sailing), Cookson 50 Camilla och 55-fotaren Progressiva. Dessutom många av de bästa båtarna mellan 35 och 45 från Sverige, Danmark och Norge.

I år var även det internationella inslaget större, där Larmark 43 White Shadow från Bergen (NOR) vann stora klassen med IMX-40 Mandalay från Haderslev (DEN) på tredje. I lilla klassen vann Farr 30 Matrisen, precis som förra året.

Konceptet är enkelt. En regatta av seglare, för seglare, där man kappseglar intensivt under två dagar men där det sociala står i centrum.

Initiativtagaren, Peter Gustafsson, berättar: ”Vi försöker göra en regatta som vi själva vill segla. Vi började med ett vitt papper och bestämde vad som var viktigt. Sedan tog vi bra idéer från Spi Ouest, Kerteminde Big Boat Challenge och ett antal andra race vi seglat och försökte skapa något nytt.

Under de senaste åren har jag varit runt på jordklotet och upplevt segling i Newport, Auckland, Sydney, Miami och San Francisco. Men inget slår Marstrand en försommardag.”

Thomas Nilsson, TP52 Wolfpack, säger ” Dette er andre året på rad at Wolfpack Racing deltar i Marstrand Big Boat Race og dette blir bare bedre og bedre. Marstrand er det perfekte sted å seile både til vanns og til lands. Kombinert med fantastisk gode og serviceminded arrangører, så er dette rett og slett et must for alle som liker gode regattaer. En regatta for og av seilere! Vi sees igjen 31. mai og 1. juni neste år. ”

Andra kommentarer i utvärderingen efter årets seglats:
“Beste storbåtregatta nord for Tyskland.”
“Roligaste regattan i kalendern.”
“Bättre än Marstrandsregattan när den var som bäst.”
”Best organiserte baneregatta vi har vært med på.”
“Helt fantastiskt regatta i mycket hög internationell klass.”

Nästa år går racet 31 maj – 1 juni.

Info: http://www.blur.se/mbbr/

Sedan Yamaha presenterade sin nya, fyrcylindriga 200 hk utombordare är det nu dags för Suzuki att göra samma sak. Deras nya och lätta, fyrcylindriga DF200A presenteras nu med försäljningsstart troligen i början av nästa år.

Ny DF200A ger, enligt Suzuki, kraft som från en motsvarande V6-motor trots att den bara har fyra cylindrar. Den är lättast i sin klass och har flera tekniska finesser som verkar lovande:

• Direkta luftintag och ställbara ventiltider (Variable Valve Timing).
• 2 867 cm³ ”Big Block” deplacement och högre kompression för bätre acceleration och mer vridmoment.
• Lean Burn Control Technology för bättre bränsleekonomi.
• Knock, O² och vatten sensorer och system för att övervaka och kontrollera motorn.
• DF200A väger endast 225kg, över 12% mindre än Suzukis nuvarande V6 DF200 modell.

Kåporna har fått ny design, vilket indikerar att det är en stor omgörning. Just kåpdesignen är idag en del av hela motorns konstruktion med kylkanaler och andra funktioner inbyggda.

Genom att den här nya motorn kan andas kyligare luft blir acceleration och toppfart bättre. Enligt Suzukis egna tester ger det en förbättring på 1,5% på toppfarten och 12% förbättring i acc från 0 till cirka 30 knop.

En annan förbättring i motorn är kompressionen, som anges till 10.3:1. Därmed lyckas Suzukis ingenjörer ta ut betydligt mycket mer kraft ur motorns 2 867 cm³.

Vikten för nya DF200A är låga 225 kg, vilket ger ett mycket bra vikteffektförhållande.

Info: www.suzukimarin.se

Seglingssporten har äntligen fått ett stort årligt pris som ska ges till en väletablerad person, organisation eller projekt på högsta internationella nivå. Priset är uppkallat efter en av de största seglarna, och utan tvivel den mest färgstarke, svensken Magnus ”Mange” Olsson och delas i år ut för första gången.

Pristagare i år är brasilianaren Torben Grael – en av världens mest meriterade seglare. Grael kommer att motta priset vid en ceremoni i Stockholm 26 juni.

Mange avled efter en stroke i april 2013. Strax därefter beslutade Manges familj och några av hans närmaste vänner att instifta en minnesfond i hans namn. Tanke är att dels hedra en stor internationell seglare med ett årligen återkommande pris ”Mange Olsson Priset”. Men också att främja svensk seglingsungdom och seglingsverksamhet genom att dela ut stipendier till personer eller organisationer.

Mange älskade segling och minnesfonden bildades med syfte att uppmuntra och stödja personer och organisationer som likt Mange Olsson, optimistiskt arbetar för att uppnå eller främja framgångar på högsta nivå inom seglingssporten. Gärna i Manges anda, dvs. med glädje och entusiasm. Ambitionen är att fonden ska fortsätta att växa och hittills har flera av Manges vänner och företag, som han kom i kontakt med under sin seglingskarriär, stött fonden.

Årligen ska ett eller flera stipendier delas ut till svensk seglingsungdom. Stipendiater kommer även under ett års tid att få möjlighet till visst mentorsstöd från mottagaren av Mange Olsson Priset, det vill säga av Torben Grael. Vilka som får motta stipendier avslöjas på Skeppsholmen torsdag 26 juni.

Torben Grael är från Brasilien, men med danskt påbrå. Han är 53 år och har vunnit fem OS-medaljer. (Guld i Aten 2004. Guld i Atlanta 1996. Silver i Los Angeles 1984. Brons i Sydney 2000. Brons i Seoul 1988). Som skeppare har han vunnit Volvo Ocean Race (2009 med Ericsson 4) och han har vunnit Louis Vuitton Cup (utmanartävlingen i Americas Cup).

Tvåfaldige olympiske guldmedaljören och CNN- programledaren Shirley Robertson kommer att leda ceremonin på Skeppsholmen. Tillsammans med medlemmar från Manges familj kommer hon att dela ut Mange Olsson Priset och stipendierna.

Stiftelsens ordförande Carl-Henric Svanberg kommer också att delta i ceremonin och tillsammans med Torben Grael och Shirley Robertson samtala om ledarskap och topprestationer inom seglingssporten.

Foto: Rick Tomlinson.

För mer information besök www.mangeolssonsminnesfond.se

Modeller som kan projicera effekterna av föroreningar till populationer av organismer kan bidra till att nå målen för miljöriskbedömning. Det visar en ny avhandling från Stockholms universitet. Resultaten kan bidra till att förbättra hur vi idag bedömer de risker som föroreningar kan innebära för miljön.

Miljöriskbedömningar används för att skydda miljön från negativa effekter av till exempel kemikalier.

– Ett problem i dagens riskbedömningar är att de ofta är baserade på effekter som mäts på individnivå gällande till exempel dödlighet eller fortplantning, säger Elin Lundström Belleza, nybliven doktor vid Institutionen för tillämpad miljövetenskap (ITM). Vad vi egentligen vill skydda är populationer, och i slutändan ekosystem, men hur kan vi ta reda på om effekterna på dödlighet och fortplantning har betydelse för populationen?

För att besvara denna fråga studerades små kräftdjur (mindre än en millimeter långa så kallade harpacticoida copepoder) i populationsmodeller. Detta är modeller som används för att projicera effekterna från till exempel avloppsvatten och kemikalier från individer till populationer. Studierna visade att mer komplexa modeller är bättre på att mäta risker för populationer än enklare modeller. Dessutom var effekterna av vissa kemikalier mer uttalade när de testades på populationer av kräftdjur istället för på enskilda individer.

– Modellerna är som ett virtuellt laboratorium, där experiment kan göras många fler gånger än som någonsin skulle vara möjligt i verkligheten, säger Elin Lundström Belleza.

Elin Lundström Belleza tror att framtiden för att bedöma risker från kemikalier finns i populationsmodeller.

– Modeller är kraftfulla verktyg som kan överbrygga klyftan mellan det som vi mäter i laboratoriet och det som vi vill skydda i miljön. De kommer utan tvekan att inleda en ny era inom miljöriskbedömning, säger Elin Lundström Belleza.

Avhandlingen:
http://www.itm.su.se/documents/publications/Cover_Elin_LB.pdf

Nu finns Hydromax 150 i butik! Hydromax är en miljövänlig strömförsörjare till 12V batterier i till exempel båtar, husbilar och fritidshus. Med hjälp av en nyskapande bränslecellsteknik producerar aggregatet ström utan störande ljud och farliga restprodukter.

Navigatorer, värmare och datorer är i dag vanliga produkter på fritidsnöjet och det ställer helt nya krav på strömförsörjning. Utan fast elnät laddas batterierna ur och även med stora solpaneler får du inte alltid den kraft som behövs. Det blir vanligare att elverk inte accepteras på campingplatser och i småbåtshamnar.

Hydromax 150 är den miljövänliga och tystarbetande lösningen på problematiken med strömförsörjningen! Aggregatet levererar 150W/h till 12V-batterier, under alla förhållanden. Även med en genomsnittlig daglig användning på 75A räcker det att köra Hydromax i sex timmar för att hålla batterierna fulladdade.

Hur fungerar Hydromax?
Bränsleceller levererar genom en kemisk reaktion tillförlitlig elektrisk energi, säkert, tyst och utan överdriven värmeutveckling. När ett batteri urladdas till en viss punkt, startar bränslecellen automatiskt och laddar batteriet. När batteriet är tillräckligt laddat slås bränslecellen av igen.

Hydromax går att köpa hos Autoexperten och välsorterade maringrossister.

Sedan hösten 2013 har Statens fastighetsverk (SFV) arbetat med att uppföra en hamnanläggning på Väderöarna, ett arbete som just avslutats lagom till sommarsäsongen. Med hamnanläggningen, som fått låna drag av bohuslänska sjöbodar för att smälta in i miljön, ökar servicegraden på en av Bohuskustens mest eftertraktade öar. Hamnanläggningen är en viktig del i SFV:s vision om ett mer tillgängligt och besöksvänligt Väderöarna. Sedan hösten 2013 har Statens fastighetsverk (SFV) arbetat med att uppföra en hamnanläggning på Väderöarna, ett arbete som just avslutats lagom till sommarsäsongen. Med hamnanläggningen, som fått låna drag av bohuslänska sjöbodar för att smälta in i miljön, ökar servicegraden på en av Bohuskustens mest eftertraktade öar. Hamnanläggningen är en viktig del i SFV:s vision om ett mer tillgängligt och besöksvänligt Väderöarna.

Den nya hamnanläggningen, som invigdes idag, är belägen vid hamninloppet på Storön. Byggnaden är i ett plan och rymmer en utställningslokal, kontor för hamnvakten, wc, dusch, soprum samt ett avancerat teknikrum för avsaltning till dricksvatten, avloppsrening och uppvärmning. Bryggan har byggts ut för att kunna ta emot fler båtburna gäster och i anslutning till den nya byggnaden finns ett generöst och välkomnande trädäck.

– Vid sidan av att förvalta har Statens fastighetsverk ett viktigt uppdrag att utveckla vårt gemensamt ägda kulturarv och göra det tillgängligt för fler. Som kronoholme är Väderöarna en ö som ägs av staten. Det är därför angeläget att ge alla möjlighet att besöka, uppleva och njuta av den unika kulturmiljön här. Med hamnanläggningen kan vi erbjuda servicefunktioner som vi inte tidigare haft möjlighet att ge våra besökare, säger Harald Pleijel, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.

För att värna den vackra miljön på Väderöarna har Statens fastighetsverk låtit den nya byggnaden få låna drag av sjöbodar som står på rad. Byggnaden har fått stående lockläktpanel i trä, målade i en faluröd kulör med vita knutar samt svart tak. På taket finns även solpaneler som tar hand om byggnadens uppvärmning.

Flerårig gemensam vision
Den nya hamnanläggningen är en central del i SFV:s vision om ett mer tillgängligt Väderöarna. Servicebyggnaden är till för Väderöarnas samtliga gäster, inte bara för de som ligger med båt i gästhamnen. En annan attraktion för besökare är att Länsstyrelsen tillsammans med SFV låtit anlägga en vandringsled runt ön.

– Den nya vandringsleden visar hur du som besökare ska ta dig runt ön på bästa sätt. Det är en vacker slinga som vi hoppas att många ska njuta av framöver. Utvecklingen av Väderöarna som besöksmål är ett nära samarbete mellan Statens fastighetsverk, Länsstyrelsen i Västra Götaland och Tanums kommun. Tillsammans satsar vi närmare 8 Mkr, säger Anders Eydal, förvaltare vid Statens fastighetsverk.

Hyresgäst för den nya hamnanläggningen är Fjällbackafyren AB som sedan ett par år driver Värdshuset på ön. Företaget har sedan 2013 slutit ett tioårigt avtal med Statens fastighetsverk.

– Sista delen i vår vision är att kunna erbjuda fler övernattningsmöjligheter för besökare som kommer till Väderöarna utan egen båt. Vår ambition är att kunna erbjuda boende av olika standard, alltifrån boende på Värdshuset till lite enklare boende av vandrarhemskaraktär. Hur detta ska lösas på bästa sätt arbetar vi med just nu, säger Anders Eydal.

Mer information om Väderöarna: http://www.sfv.se/sv/sevardheter/vastra-gotalands/norra-vaderoarna/