Cantiere Del Pardo, tillverkare av Grand Soleil, har sedan 1973 varit kända för sina välseglande cruiser/racers. Ny introducerar varvet en helt ny modellserie, Long Cruise. Den första modellen blir i en storlek som ger ordentlig räckvidd och som samtidigt kan hanteras av en familj. Nya Grand Soleil 46 LC kommer att premiärvisas i Cannes i september för att följas av större syskon i två storlekar under de närmaste åren.
Pressmeddelande:
Nya 46 LC är en båt för långa perioder ombord, för långsegling med den DNA av god prestanda som Grand Soleil är kända för, och för långa semestrar med oöverträffad komfort. 46 LC är båten för dem som önskar goda seglingsegenskaper men inte vill kompromissa med komfort. Båten är optimerad för säker och enkel hantering och har en väl skyddad sittbrunn med möjlighet till fast vindruta. Den fasta targabågen ger möjlighet till en stor sprayhood samtidigt som storskotet kommer ur vägen. Alla fall går dolt till aktre delen av sittbrunnen för enkel hantering. En 75 hk motor ger en marschfart på cirka 9 knop för motor.
Interiör
Interiören erbjuder val mellan två eller tre hytter där båda versionerna har två WC med separat duschar. Den generösa salongen är något upphöjd vilket tillsammans med de stora skrovrutorna ger en härlig känsla av rymd. Pentryt är i L-form där diskhoar finns på motstående sida vilket ger bra stöd under gång. I förskeppet finns Owners Cabin med egen WC och dusch samt ett arbetsbord. Akterhytterna får genom de stora sidorutorna och rutorna mot sittbrunnen en rymlig och luftig känsla dör man kan sova med huvudet mot aktern.
Exteriör
Utvändigt får Grand Soleil 46 LC en mängd finesser.
• Integrerat peke för Code 0 och gennaker ger effektiv segling.
• Stort segelstuv i förskeppet.
• Ett stort soldäck på fördäck, med möjlighet till Bimini.
• Självslående fock som tillval.
• Rullmast som tillval.
• Val mellan fast eller fällbar sprayhood.
• Stor nedfällbar badplattform.
• Stort justerbart sittbrunnsbord.
• Alla linor dragna dolt till rorsman.
• Separat utrymme för livflotte.
• Möjlighet till förlängd pulpit för en säkrare känsla i sittbrunnen.
Design
Grand Soleil 46 LC är designad av den välkända Italienska designbyrån Nauta Design. Grand Soleil fortsätter därmed sin tradition med Italiensk styling när den är som bäst.
Tekniska fakta
LÖA: 14,47 m
Skrovlängd: 14,00 m
Bredd: 4,41 m
Djupgående: Std 2,30 m, Tillval 1,80 m
Deplacement: Ca 11 000 kg
Segelyta: Storsegel ca 61,6 kvm, fock 106% 53 kvm
Motor hk: Volvo Penta 75 hk. Tillval 110 hk.
Antal kojplatser: 6 st
Konstruktör: Marco Lostuzzi
Design: Nauta Design
Antal hytter: 3 st. Tillval 2 st
Info: www.grandsoleil.se
På påskaftonen återinvigs butiken på Gullholmen. Detta är möjligt tack vare ett samarbete mellan öbor, Orust kommun, Västra Götalandsregionen, Tempo/Axfood samt handlarna Rickard och Christopher Anderberg.
Under flera år har Gullholmens byalag, Föreningen Gullholmen och Gullholmens samfällighetsförening samarbetat med Orust kommun, Västtrafik och andra aktörer för att på olika sätt förbättra transporter och övrigt serviceutbud i skärgården.
Under försommaren 2013 färdigställdes den nya gemensamma parkeringsanläggningen för Käringön och Gullholmen i Tuvesvik. 1 600 platser finns tillgängliga och stora investeringar har gjorts av kommunen och samfälligheterna på respektive öar. Västtrafik har byggt en ny terminal för färjetrafiken och kommunen en ny godsterminal.
I översiktplaneringen har kommunen som mål att befolkningen skall öka i samtliga kustsamhällen så att dessa kan vidareutvecklas som levande helårssamhällen där tillgång på dagligvaruhandel är en förutsättning. Det är kommunens ambition att tillvarata och utveckla den potential som Orust har som turistmål genom att dels bevara och förbättra tillgängligheten till de stora natur- och kulturvärdena som finns här och dels satsa på en utbyggnad av olika typer av boendeanläggningar och aktiviteter. Genom satsning på en mer helårsinriktad turism i bred bemärkelse kan åtskilliga helårsarbeten skapas inom denna sektor. En ökad turism med denna inriktning kan också ge ett välbehövligt stöd för befintlig handel. En förutsättning för detta är att tillgång finns på affär med dagligvaror och annan turistservice. Den enda del av sysselsättningen som växer på västra Orust idag är verksamhet kopplat till besöksnäring och fritidsboende.
Ett trepartsavtal är nu påskrivet mellan handlare, GSF och Orust kommun som reglerar hyresavtal, underhåll och besiktningar. I trepartsavtalet regleras att butiken ska var helårsöppen med öppet under minst 4 dagar/vecka. I avtalet regleras också att om hyresavtalet upphör tar kommunen över de eventuella lån GSF tagit för upprustning av butiken.
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, ger 3 Mkr till ”Program Sälar & Fiske”. Pengarna ska främst gå till utveckling av metoder som minskar skador på fiskredskap och fångster, orsakade av säl.
– Hittills har det varit mycket fokus på att utveckla burar för torskfiske. Under året kommer man att göra försök även med så kallade pushup-fällor för torsk, abborre och sik. I dag används sådana fällor bara för laxfisket, säger Susanne Viker, utredare på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
Projektet “Sälar & Fiske” startade år 1994 för att försöka hitta lösningar på de ökande sälskadorna som då främst drabbade det kustnära laxfisket i norra Östersjön. Arbetet har skett genom samverkan mellan Naturvårdsverket, dåvarande Fiskeriverket, och fiskets organisationer med Naturvårdsverket som huvudsaklig finansiär. Från 2004 omvandlades projektet till ett program med en styrelse där det i dag sitter representanter från Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndigheten, fiskets organisationer och länsstyrelserna.
– Vi gav projektet två miljoner kronor i fjol och fortsätter ge stöd i år eftersom det är viktigt att hitta långsiktigt hållbara lösningar för att minska sälskadorna på fisket. Det är också viktigt att få ner bifångsterna av säl vid fiske och projektet medverkar till att nå miljömålet ”Hav i balans samt levande kust och skärgård”, säger Susanne Viker, utredare på enheten för biologisk mångfald på HaV.
Problemen med sälskador har de senaste åren ökat framför allt i södra Östersjön. Flera yrkesfiskare i Skåne rapporterar om skador på sina redskap. Framförallt är det den ökande utbredning av gråsäl som ställer till bekymmer för yrkesfisket.
– I Norrlandslänen har arbetet främst inriktat sig på att utveckla pushup-fällor för lax , vilket också medfört färre sälskador. I södra Sverige har arbetet främst fokuserat på försök att utveckla torskburar. Det arbetet fortsätter men projektet vill nu se om det går att även utveckla push up-fällor för torsk, abborre och sik, säger Susanne Viker.
I dag beräknas det finns cirka 40 000 gråsälar i hela Östersjön och Sverige har via flera internationella överenskommelser också förbundit sig om att låta sälstammen i Östersjön växa till sig.
– Vi säger inte något om hur många sälar som bör finnas. Det viktiga är att minska de skador som säl orsakar fisket och samtidigt se till att bestånden av säl håller sig på en långsiktigt hållbar nivå, säger Susanne Viker.
De tre miljonerna tas från anslaget 1:12 Åtgärder för havs- och vattenmiljö för 2014.
Källa och foto: HaV.
Arbetet med återställandet av jordskredet, som inträffade på Göta kanal den 25 mars, har gått bättre än väntat. Göta kanalbolag kan därför tidigarelägga öppnandet av sträckan Mem-Norsholm till den 9 maj, tio dagar tidigare än den ursprungliga planen.
Återställandet av jordskredet som inträffade på Göta kanal den 25 mars strax väster om Söderköping har gått bra, trots de svåra geotekniska förhållanden som råder i området.
En omfattande säkerhetspålning har genomförts för att stadga upp området och kanalkanten.Den 9 maj kommer sträckan Mem-Norsholm öppnas, medan övriga delar av kanalen öppnas som planerat den 5 maj.
– Återställandet av jordskredet har gått bättre än väntat, de kritiska monemten är avklarade. Det gör att vi har kunnat revidera tidsplanen, vilket gör att vi kommer att öppna sträckan Mem-Norsholm redan den 9 maj, tio dagar tidigare än våra ursprungliga beräkningar, säger Anders Donlau, vd, AB Göta kanalbolag.
– För att eliminera framtida ras är nu säkerhetspålningen klar, bestående av en 50 meter lång vägg av 200 granstolpar som är mellan 15-20 meter långa. Nu kommer vi även att göra en pallisad av träpålar i kanalkanten innan marken kan återställas. Därefter kan vi börja påfyllnaden av vatten på sträckan, avslutar Anders Donlau.
Telemar Scandinavias återförsäljare, BN Marin Elektronik AB, har levererat och installerat en ny radaranläggning ombord på passagerarfärjan M/S Utö Express som ägs av Utö Rederi AB.
Kundens val föll på en JRC radar, modell JMA-5312 som är en IMO godkänd blackbox-radar med 19” PPI, 6” highspeed-antenn och lättanvänd kontrollpanel.
JMA-5312 är utrustad med JRC´s patenterade och populära funktion Constaview som uppdaterar radarbilden utan synlig fördröjning.
Antennen är en modern nätverksantenn vilket ger en flexibel kabeldragning trots antennens storlek. Bryggmiljön har blivit avsevärt förbättrad med radarns 19″ PPI rakt framför rorsman med kontroll-panelen lätt åtkomlig.
Info: www.telemar.se
Initiativet Hållbara Havs miljöutställning är nu släppt för alla mobila plattformar. Den digitala teknikplattformen är utvecklad i samarbete med PS Communication.
Den nya utformningen är producerad i responsiv design vilket innebär att det som visas anpassar sig efter browserns storlek i alla olika typer av enheter. Designen är också uppbyggd med en teknik som kallas parallax scrolling som ger en interaktiv upplevelse utan animering.
”- Med vår utställning tillgänglig på smarta telefoner och läsplattor kan vi verkligen nå ut brett, säger Anders Mannesten Marknadschef på Initiativet Hållbara Hav och fortsätter – Dessutom är den översatt till 7 språk och bildar därmed grund för vårt fortsatta internationella arbete.”
Initiativets miljöutställning visar en vacker skärgård och ett somrigt strandliv, inledningsvis. Men tar betraktaren med ner under ytan där helt andra scenerier väntar…
På vägen ner får du se hur många av våra vardagsprodukter påverkar havet samtidigt som du får tips och råd om vad du själv kan göra för att minska din egen påverkan på miljön.
Vi ger dig kunskap och goda råd om miljögifter, kemikalier och skräp i havet. Hur ska jag förhålla mig till gifter i vardagsprodukter? Hur kan jag tänka och agera som en medveten och aktiv konsument?
Missa inte heller vår nya fysiska mobila utställning som skall turnera runt Sverige med briggen Tre Kronor af Stockholm under två år. Den handlar om kemikalier, läkemedel och plaster i ditt hem och vad du kan göra för att undvika farliga produkter.
Humminbird presenterar sina nya enheter i 800, 900 och 1100 serien. De kraftfulla enheterna är bland de mest populära kombiprodukter som finns för sportfiskarna. Nu får de inbyggd 10Hz GPS antenn, snabbare processor samt ett nytt utseende. 800 och 900 serien har 7” respektive 8” widescreen HD display, 1100 serien har 10,4” 4:3 HD display som ger en knivskarp bild även i starkt solljus.
Det finns i tre olika modeller i varje serie. De är utrustade med Humminbirds ekolodsteknik som SwitchFire, Side Imaging, Down Imaging och 360 Imaging.
Produkterna passar även för fritidsbåt skepparen som bara vill navigera med en bra GPS plotter. De är kompatibla med Humminbird autopilot och rutter kan enkelt skapas för att sedan styra autopiloten mot målet. De kan presentera NMEA 2000 motordata vid anslutning av Humminbird NMEA 2000 interface.
Enheterna är fullt kompatibla med Navionics och även Humminbird AutoChart om man vill skapa egna sjökort.
Pris från 7 895 kr.
Info: www.comstedt.se
Minn Kota Talon har skapat en revolution bland fiskare i USA och blivit lika populär som i-Pilot. Funktionen ger enorma fördelar för sportfiskaren som letar fisk på grunda vatten.
Nästa revolution for gäddfiskaren har upptäck ett nytt satt att ankra. Talon från Minn Kota skapar nya möjligheter att snabbt ankra i grunda vatten. Att kasta ankare for att hålla sin position tar tid och kraft, att sedan ta upp ankaret for att förflytta sig tar ytterligare kraft. Båten driver också ofta iväg innan du ar i position. Med Talon så ankrar du med ett knapptryck på fjärrkontrollen. Talon finns i två olika längder for 3 m eller 3,6 m max ankringsdjup och monteras på båtens akterspegel. Specialfästen finns för båtar som inte har rak akterspegel och fästen för montering tillsammans med Humminbird 360 Imaging givare finns som tillbehör. Talon fungerar som en spik som elektriskt slår sig ner i botten.
Spiken är teleskopisk och har livstidsgaranti vid normal användning. Ankringen är snabb och har automatisk funktion, både när spiken skall ner och upp. Talon är tyst for att inte skrämma bort fisk i närheten.
Talon har tre ankringslägen för att anpassa ankringen till rådande förhållanden.
• Auto-Drive Mode slår ner spiken i botten med tre slag i ökande styrka.
• Soft Bottom Mode med lugnare slag för mjuk lerbotten.
• Rough Water Mode när vinden ligger på och det är högre vågor, slås spiken ner ytterligare tre gånger i en automatiskt inställd intervall.
Talon har även en inbyggd vågabsorbering, vilken gör att båten kan röra sig upp och ner utan ankringen släpper. LED-indikeringen ger information om hur djupt spiken är ankrad.
Pris från 23 995 kr.
Info: www.comstedt.se
Här är de allra första bilderna på nya Princess S72 i sjön. Det är Princess Yachts International som har släppt bilderna på den här modellen, som är den första i företagets nya S Class.
De smidiga och aggressiva linjerna syns tydligt på bilderna här intill. Båten har fått en mycket modern och spännande design, där fönsterarrangemang och skrov hålls samman med långa och svepande linjer.
Det engelska varvet kallar den här typen av båtar för Sportbridge. Modellen har stora innerutrymmen, en väl utnyttjad flybridge och en hel del lyx som gör den till en riktig sportyacht. I aktern finns det utrymme för en 3,9 m lång tender i ett särskilt garage plus en del andra leksaker.
Princess S72 hade världspremiär på Miami Yacht & Brokerage Show i februari.
– S CLASS Sportbridge yachts kommer verkligen att stå för en ny nivå vad gäller design samtidigt som de kommer att uppfylla alla ideal för en performancebåt med avancerad V-bottendesign, säger Princessveteranen David King.
– Samtidigt kommer S CLASS att ge samma höga nivå av lyx och utrustning som våra kunder förväntar sig med bland annat en smidig övre förarplats och ett stort tender garage och integrerade solskydd.
Princess S72 kan utrustas med antingen två stycken Caterpillar eller två stycken MAN dieselmotorer från 1 622 till 1 800 hk. Princess anger en förväntad topphastighet på över 37 knop och en mycket effektiv marschfart.
Under däck kan köparen få en version md upp till tre kabiner, inklusive en stor master cabin. Materialen blir polerat rostfritt, elfenbensfärger, svart, silver och vitt. Träarbetena kan beställas i en speciell Rovereek, amerikanska valnöt, ljus ek samt Serotina körsbär.
Nästa modell i S Class blir S80, som är planerad till 2015. Därefter följer ytterligare två modeller.
Tekniska fakta
Längd: 22,57 m
Bredd: 5,38 m
Djupgående: 1,48 m
Vikt: 43 000 kg
Bränsletank: 4 800 liter
Vattentank: 755 liter
Motorer – Diesel
Caterpillar C32 A (2 x 1622mhp) – Maximum speed 34 – 36 knots
Caterpillar C32 A (2 x 1723mhp) – Maximum speed 35 – 37 knots
MAN V12 1800 (2 x 1800mhp) – Maximum speed 36 – 38 knots
Info: www.princessyachts.com
Den 15 april tecknade MSB avtal med Teracom AB om drift, underhåll och kundstöd för det nationella radiokommunikationssystemet Rakel.
Den upphandling som avslutas i och med dagens avtal har förberetts och genomförts under de senaste två åren med målsättningen att kunna ingå ett långsiktigt avtal. Avtalet med Teracom börjar gälla från den 1 april 2015 och gäller sju år framåt, med option på tre års förlängning. Det är staten, genom Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som äger och förvaltar Rakel samt ansvarar för upphandling av drift och underhåll.
– En förutsättning för att trygga säkerheten i hela landet är att Rakel fungerar, året runt, dygnet runt och i storm såväl som i solsken. Vi har därför gjort denna upphandling med fokus på att även i fortsättningen ha god kvalitet på drift, underhåll och kundstöd av Rakel, säger Helena Lindberg, generaldirektör för MSB.
– Avtalet tar också höjd för framtida utvecklingsbehov med avseende på täckning och funktionalitet. Att Teracom äger och driver digitala marknät för radio- och tv-utsändningar innebär att det finns förutsättningar för synergieffekter som skapar samhällsnytta. Samtidigt säkerställs genom avtalet MSB:s förmåga att leverera tjänster med den kvalitet som krävs för Rakels användare, avslutar Helena Lindberg.
Rakel används idag av drygt 460 offentliga och privata aktörer i samhällsviktiga funktioner. Rakel är fullt utbyggt i hela landet och används dagligen bland annat av polis, räddningstjänst och akutsjukvård. Även aktörer som ansvarar för exempelvis eldistribution och andra som är verksamma inom området allmän ordning, säkerhet och hälsa, samt krisberedskapsansvariga myndigheter, är anslutna till Rakel.
– Nu fortsätter vi att arbeta enligt vårt nuvarande avtal på bästa sätt, samtidigt som vi i och med detta avtal har säkrat bra kundstöd, drift och underhåll av Rakel även för framtiden, säger Stefan Kvarnerås, verksamhetschef på Rakelverksamheten.
Här är en ny produkt som kan förbättra nattsömnen hos många semesterseglare. En gardin som man hänger över ingångsluckan. Blybandet i kanten håller gardinen på plats. Perfekt när man inte vill ha insyn (aktern förtöjd mot bryggan) och när man sover i båten.
Pressmeddelande:
Få mörkt i salongen och håll myggen ute. Häng upp gardinen över ingångsluckan. Gardinen fästs med en tamp på varje sida, i t ex avlastarna ovanför ingångsluckan eller med de två medföljande sugpropparna. Blybandskanten håller gardinen på plats. När man går in/ut så lyfter man bara på ena sidan och gardinen faller enkelt tillbaka på sin plats när man har gått in/ut.
Det finns en ventilation med inbyggt myggnät om man vill få lite extra luft och ventilation i båten. Gardinen passar till de flesta båttyper. Gardinen levereras med en praktisk förvaringspåse.
• Enkel sätta upp
• Ingen fast montering behövs
• Inbyggd ventilation med myggnät
PRODUKT INFORMATION
Material: PVC, blyband och konst mocka
Färg: Svart/silver
Storlek: 900×1800 mm
Pris: 895:- (inkl moms)
Info: www.waterlinedesign.se
Det flaggas i lokaltidningen om att Strömstad kommer intas av Norge nu i helgen, men de har kommit längre söder ut redan. På tisdagen i påskveckan hade hamnen på Käringön redan åtta norska båtar i hamnen.
Det är ett trevligt vårtecken eftersom norrmännen oftast kommer först med sina båtar, kanske för att de haft rätt vind. ”UNAVIN” hette en av båtarna dessutom.
Fler vårtecken var givetvis påskris, guldfiskarna i Väla, och så vårblommor i rabatterna och krukor.
Text & Foto: G Arwidson.
– Nu kommer SL:s biljetter fullt ut att gälla på Stockholms inre vattenvägar. Det är ett stort steg mot att SL-taxan ska gälla på hela skärgårdstrafiken.
Det säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden, med anledning av att trafiknämnden på nästa sammanträde beslutar att Djurgårdsfärjorna ska ha samma biljettregler som den övriga SL-trafiken även för enkelbiljetter. I dag kostar en enkelbiljett på båtarna 45 kronor medan resor i en zon kostar 25 kronor med SL:s reskassa. Kristdemokraterna arbetar för att båtresor i Stockholm ska ha samma taxa som resor på land.
– De nya reglerna kommer att göra så att staden knyts samman och att inte minst fler barn och unga får lättare att ta sig mellan Stockholms olika populära resmål. Om vi inför samma system även på Waxholmsbolagets båtar kommer skärgården på samma sätt att bli mer tillgänglig, samtidigt som vi bidrar till en mer sammanhållen region, säger Karl Henriksson.
Förändringen införs 16 juni och beräknas kosta 15 Mkr.
Maersk Line, världens största rederi, kommer att vara fraktpartner till nästa upplaga av Volvo Ocean Race som avslutas i Göteborg i juni 2015. Deras uppgift och utmaning blir att arbeta med den tuffaste internationella kappseglingen i världen när den besöker tio länder, fyra kontinenter och fem hav.
Den nio månader långa tävlingen ett av världens mest utmanande idrottsevenemang för seglarna som deltar, men den är också krävande för de människor som finns bakom kulisserna på vägen runt jorden.
– Vi kommer att ta tävlingen till samtliga kontinenter i världen och planerar att göra evenemangsområdet under våra hamnstop till de bästa någonsin och fulla med dragplåster och attraktioner som berättar vår historia, säger Knut Fostad, vd för Volvo Ocean Race.
– Frakten av den utrustning som krävs för att ge tävlingsbåtarna service är en del av evenemanget och det arbetet kommer vi att lyfta fram mer än någonsin i tävlingens 40-åriga historia. Vi, de tävlande lagen och våra sponsorer måste alla kunna lita på att få bästa möjliga logistikhjälp och ingen skulle kunna leverera det bättre för oss än Maersk Line. Vi är väldigt glada att kunna välkomna dem som partners till tävlingen.
Tom Touber, operativ chef för Volvo Ocean Race tillägger:
– Maersk Line är en fantastisk samarbetspartner, och vi delar en passion för havet även om det är inom skiljda områden. Deras uppgift går ut på att transportera en by för nästan 1000 invånare om man räknar tävlingens, lagens och våra samarbetspartners personal.
– Dessutom har vi sammanlagt 2.9 miljoner åskådare i våra hamnstop under varje race och vi behöver ett professionellt bolag som Maersk Line för att kunna bygga dessa områden i tid. Tävlingsbåtarna är så snabba nu att det har blivit en stor utmaning att få allt färdigt i tid för att de ska anlända, säger Tom Tauber.
Maersk Line är glada över att ta sig an utmaningen och tycker att Volvo Ocean Race är en perfekt möjlighet för dem att visa sin globala kompetens. De kommer att behöva skeppa över 90 containrar med lagens, tävlingsorganisationens och båtarnas utrustning runt jorden.
– Volvo Ocean Race handlar om sjömanskap, lagarbete, att ta sig genom utmaningar och att anpassa sig till miljön och omgivningen, säger Steven Schueler, Chief Commercial Officer på Maersk Line.
– Maersks slogan “Your Promise. Delivered” har vi baserat på att vi skapar enkla och pålitliga lösningar som gör att våra kunder kan hålla vad de lovar sina kunder. Volvo Ocean Race har lovat att leverera en minnesvärd tävling för fans, sponsorer och deltagare runt jorden. Vi är oerhört stolta över att kunna stötta dem i att hålla det löftet.
Under Volvo Ocean Race, som sträcker sig över 38 739 sjömil (71,745 kilometer), kommer sju båtar ge sig ut i en kappsegling som korsar världshaven i tio etapper. Det är en kamp mot klockan, mot naturens krafter och mellan konkurrenter.
Tävlingen startar i Alicante, Spanien i oktober 2014 och avslutas med en stor målgång i Göteborg i juni 2015. I den senaste upplagan av tävlingen besökte nästan tre miljoner människor tävlingen för att på nära håll se tävlingsbåtarna under de olika hamnstoppen.
Maersk Line har en flotta på över 500 fartyg, har 30 000 anställda i 150 länder och trafikerar sträckor som når hamnar i hela världen.
Stena Match Cup Sweden är nu ett Miljömärkt Event enligt Håll Sverige Rent som verkar för minskad nedskräpning, ökad återvinning och för att främja individers och organisationers miljöansvar.
Stena Match Cup Sweden har sedan starten 1994 vuxit till att bil Sveriges största årliga seglingsevenemang med över 100 000 besökare på Marstrand under tävlingsveckan på Marstrand.
Tillsammans med titelsponsorn Stena har stora resurser lagts de senaste åren på initiativ som Stena Recycling Crew, som städar och sorterar skräp under veckan, för att kunna lämna Marstrand i ett renare skick än när evenemanget började. Nu har Stena Match Cup Sweden klassats som ett Miljömärkt Event av Håll Sverige Rent.
– Det betyder mycket att ett så stort event som Stena Match Cup Sweden tar sitt ansvar och driver ett aktivt och strukturerat miljöarbete, säger Lars Alm, chef för miljömärkningar på Håll Sverige Rent.
Märkningen ställer höga krav på att systematiskt arbeta för att minska evenemangets miljöbelastning, i allt från vilken mat som serveras till hur avfall sorteras. Stena Match Cup Sweden uppfyller Håll Sverige Rents kriterier genom att bland annat köpa grön el och använda toaletter med sparsam vattenförbrukning.
– Vi är väldigt glada för att vi nu kan skryta med att vara ett Miljömärkt Event men vi vill fortsätta jobba för att ta ett ännu större miljöansvar och visa att segling är en grön sport även när den lockar rekordpublik, säger Jan Torstenson, VD för Brandspot som organiserar Stena Match Cup Sweden tillsammans med GKSS.
Stena Match Cup Sweden 2013 slog nya sportsliga och publika rekord och totalt 118 000 besökare på Marstrand under tävlingsveckan såg svensken Björn Hansen med besättning försvara sin titel i tävlingen. Sommarens upplaga av Stena Match Cup Sweden seglas 30 juni – 5 juli 2014.
Foto: Dan Ljungsvik.
Det är dags för stora ostronslaget i Grebbestad den 2 – 3 maj 2014.
Nordiska Mästerskapen i Ostronöppning i korthet; Laget, d.v.s. den nordiska ostronöppnareliten ska öppna 30 ostron på kortast möjliga tid och utan minsta blodspillan, samt presentera sina ostron snyggt på en bricka inför en sakkunnig och kritisk jury. Den som levererar snyggaste brickan på kortaste tiden vinner. Låter det enkelt? Glöm det. Detta är en riktigt tuff utmaning för Nordens bästa ostronöppnare.
Förra året gick guldet till Danmark och mästerlige Simon Tönsager. Ska han vinna igen? Det avgörs den 3 maj. Men en sak vet vi redan nu, han kommer att få en tuff match om pris och ära. Årets startfält är grymt skickligt. Och revanschsuget.
Under hela helgen har restaurangtältet i centrala Grebbestad öppet för dig som vill njuta av ett glas champagne eller porter till ostron eller en läcker skaldjurstallrik samtidigt som du kan följa tävlingarna på liveskärmar runt om i tältet.
Att Grebbestads ostron valts ut som en av råvarorna vid Bocuse d´Or Europe som går av stapeln i Stockholm 7 – 8 maj 2014 är självklart ingen slump. Bohusläns ostron är en svensk prestigeråvara som självaste grundaren av tävlingen Paul Bocuse ofta prisat under årens lopp.
Tider och hållpunkter:
Fredagen den 2 maj
18.00 Kvalificering till ”Öppna Grebbestad mästerskapen i Ostronöppning”
Lördagen den 3 maj
12:00 Välkommen.
12:00 Kvalheat
14.00 Tävlingsuppehåll med lunch
15.00 Semifinal
15:50 Final ”Öppna Grebbestad mästerskapen i Ostronöppning”
16:20 Finaltävlingen börjar.
16.30 Viking race – stafett i ostronöppning
16:50 Prisutdelning ”Öppna Grebbestad Mästerskapen i Ostronöppning”
17:00 Prisutdelning ”Nordiska Mästerskapen i Ostronöppning”
Enbart i Sverige har Eniro 2,9 miljoner unika besökare varje vecka. Allt fler söker information via mobilen och bland de yngre målgrupperna är intresset stort. 8 av 10 personer använder mobiltelefonen för olika söktjänster.Många användare vill ha hjälp med att hitta rätt när de söker på eniro.se.
Fördelen med appen är att den är integrerad med Eniros vanliga söktjänster, vilket gör det enkelt att söka efter information om till exempel ett resmål, restaurang eller en butik. Om du till exempel söker på person, företag eller ort får du direkt upp möjligheten att starta navigeringen.
– Du vill kanske besöka en restaurang på en viss ort. Du börjar då med att göra ett lokalt sök och får upp en kartposition. Sedan startar du navigationen och får en enkel guidning ända fram till dörren, säger Magdalena Bonde, vd Eniro Sverige.
Den valda färdvägen presenteras kontinuerligt för användaren med hjälp av vägbeskrivning och/eller en elektronisk röst. Förutom svenska går det att välja ytterligare tretton språk.
Förutom Sverige lanseras Eniros navigationsapp även i Danmark, Norge och Polen. Lanseringen är ett led i en satsning på att stärka Eniros position inom lokalt sök. Tidigare i år har Eniro introducerat snabbare kartsök, nya gatuvyer samt bättre produktsök för användare. Dessutom har företag fått helt nya möjligheter till mobil marknadsföring.
Apparna kan laddas ned på följande sätt:
(iOS) https://itunes.apple.com/se/app/eniro-navigation/id838099218?ls=1&mt=8
(Android) https://play.google.com/store/apps/details?id=se.enironav.android
Lowrances senaste tillskott till sin Elite-familj av ekolod och kartplottrar är ett femtums komboinstrument: Elite-5 Hybrid Dual Imaging (HDI) serien. Elite-5 HDI finns tillgängligt i en ekolod/kartplotter kombomodell såväl som en renodlad kartplotter eller ett renodlat ekolod.
Pressmeddelande:
Elite-5 HDI ersätter de tidigare Elite-5 och Elite-5 DSI serierna och erbjuder Hybrid Dual Imaging, som kombinerar två prisbelönta tekniker – Bredbandsekolod™ och DownScan Imaging™ – för att ge bästa möjliga bild över vattnet och allt som finns i det.
Bredbandsekolod är en teknik inbyggd i den nya Lowrance HDI Givaren Givaredesignen som är idealisk för märkning av fiskbågar samtidigt som Downscan Imaging erbjuder lättförståeliga och porträttlika vyer av strukturer och bottendetaljer. Med den exklusiva Lowrance Downscan Overlay funktionen kan användare lägga Downscanbilden i ett lager över Bredbandsgivarens-lager för en fantastisk presentation som separerar och tydligt exponerar fiskar från den omgivande strukturen. Dessutom det överliggande lagrets transparens fullt justerbart och lätt att ändra med Elite-5 HDIs styrkors.
För att maximera fisketiden på vattnet, minskar Lowrance exklusiva Advanced Signal Processing (ASP) behovet av att manuellt justera inställningarna för att se fisk, struktur och bottendetaljer tydligare. Med TrackBack kan sportfiskare bläddra tillbaka i den inspelade ekolodshistoriken och granska strukturen, övergångar och fiskmål. När det används på ett Elite-5 HDI modell med kartplotter funktioner, kan användare också gå tillbaka med hjälp av TrackBack och lokalisera platser med en waypoint.
Elite-5 HDI modeller med kartplotterfunktion har en mycket noggrann inbyggd GPS-antenn och ett tomt SD-kort på vilket båtägare kan välja att ladda ner antingen Navionics eller Jeppesen C-Map Max-N Wide sjökort.
Alla Elite-5 HDI modeller har Lowrance exklusiva, högupplöst 5-tums, färgskärm och ett lättanvänt menysystem med snabb tillgång till alla funktioner med hjälp av en enfingersoperation. Att ha flera fönster bredvid varandra som visar en variation av ekolod/fotolik ekolodsbild/kartplotter är enkelt med de åtta förinställda fönsterlayouterna. Du kan till och med visa en flerfönstersvy när ekolodet och kartan visas.
Den nya Elite-5 HDI-serien består av Elite-5x HDI med endast ekolod, Elite-5m med endast kartplotter och Elite-5 HDI kombinationsmodell. Varje modell erbjuder ett utbud av kombinerade paket som inkluderar givar alternativen 83/200 kHz eller 50/200 kHz, samt ett urval av sjökort.
Alla Elite-5 HDI modeller med HDI 50/200 kHz akterspegelsgivare är idealiska för djupare kust- och sjöapplikationer. Modeller med HDI 83/200 kHz akterspegelsgivare är lämpade för insjöfisket.
Elite-5 HDI 83/200 kHz och HDI 50/200 kHz modellernas Bredbandsekolod kommer att nå ett djup på respektive 300 och 800 meter. DownScan Imaging har en djupkapacitet på båda modellerna på 300 meter. Tillbehören omfattar en serie av genomskrovs HDI-omvandlare i brons, en trolling-motor givaradapter kit och en flushmonteringssats. Alla Airmar-givare anpassade för Lowrance HDS modeller är även kompatibla med Elite-5 HDI-serien.
Skyddas av standardgarantin och Lowrance Advantage Service program, Elite-5 HDI-serien kan köpas hos auktoriserade Lowranceåterförsäljare från augusti 2013. Priser, ex. moms, varierar från 3 336 kr för Elite-5x HDI ekolod utan givare till 6731 kr för Elite-5 HDI 50/200 kHz ekolod / kartplotter.
WWF ställer sig bakom uppmaningen i en ny rapport som FN:s vetenskapliga klimatpanel IPCC släpper idag om att världen minst bör tredubbla sina investeringar i hållbara, säkra koldioxidsnåla energikällor. Det är den viktigaste åtgärden för att minska klimatförändringarna.
– Ju längre vi väntar med att tackla klimatförändringarna, desto svårare blir utmaningen. Att ställa om världens energisystem är ett måste och behöver göras omgående om vi ska undvika dramatiska konsekvenser av den globala uppvärmningen. Den stora majoriteten av nya investeringar bör gå till förnybar energi och energieffektivitet, säger Samantha Smith, chef för WWFs globala klimat- och energiprogram.
En slutsats i klimatpanelens IPCCs delrapport 3 – som beskriver åtgärder och behov av utsläppsminskningar – är att det är ekonomiskt överkomligt att minska våra utsläpp. Ytterligare fördröjning ökar kostnaderna – ju senare desto dyrare. Energisektorn är i den särklass största utsläpparen av växthusgaser och den viktigaste arenan för förändring.
– Regeringar och kapitalägare måste kraftfullt öka sina investeringar i förnybar energi som kan ersätta dagens energikällor på den globala energimarknaden inom de närmaste decennierna. Vi uppmanar dem att i snabbare takt och i mycket större omfattning använda tillgängliga instrument som till exempel lånegarantier och obligationer för att styra privata offentliga finansiella flöden i denna riktning, säger Magnus Emfel, seniorrådgivare för finansiering på WWF som deltog som observatör på IPCC-konferensen i Berlin.
För närvarande driver WWF en global kampanj – Seize Your Power – som uppmanar aktörer i den finansiella sektorn att sluta investera i fossila bränslen och ställa om investeringarna till förnybar energi.
För mer information, kontakta:
Magnus Emfel, seniorrådgivare finansiering WWF, 070-541 98 02, magnus.emfel@wwf.se
Stefan Henningsson, klimatexpert WWF, 070-579 92 91, stefan.henningsson@wwf.se
Marie von Zeipel, pressekreterare WWF, 070-629 10 77 marie.vonzeipel@wwf.se
Fakta:
1. Koldioxidutsläpp från fossila bränslen när det gäller förbränning och industriella processer stod för cirka 78% av de totala växthusgasutsläppens ökning från 1970 till 2010, med en liknande andel för perioden 2000-2010. (Källa: IPCC WG3 rapport)
2. Globalt är den ekonomiska utvecklingen och befolkningstillväxten de viktigaste drivkrafterna för ökningar i koldioxidutsläppen från förbränning av fossila bränslen. Andelen orsakad av befolkningstillväxt mellan 2000 och 2010 var i stort sett identisk jämfört med de tidigare tre decennierna, medan andelen orsakad av ekonomisk tillväxt har ökat kraftigt. Mellan 2000 och 2010 orsakade båda dessa drivkrafter ökade utsläpp som överträffade de minskningar som åstadkoms genom från förbättrad energiintensitet. (Källa: IPCC WG3 rapport)
3. Med ”business as usual” förväntas utsläppen fortsätta att öka som en följd av en växande global befolkning och ekonomisk aktivitet. Utan några åtgärder förväntas den globala genomsnittliga yttemperaturen år 2100 öka från 3,7 ° C-4,8 ° C jämfört med förindustriella nivåer. (Källa: IPCC WG3 rapport)
4. Internationellt samarbete krävs för att minska utsläppen av växthusgaser och ta itu med andra följder av klimatförändringarna som kräver åtgärder med global omfattning. De flesta växthusgaser ackumuleras över tiden och sprids globalt, och utsläpp från en aktör (t.ex. individer, städer, företag, länder) påverkar övriga aktörer. (Källa: IPCC WG3 rapport)
5. Försenade klimatåtgärder efter 2030 utöver de som redan idag är i bruk kan avsevärt öka svårigheten att hålla globala temperaturförändringar under 2° grader i förhållande till förindustriella nivåer. (Källa: IPCC WG3 rapport)
6. Utveckling av infrastruktur och produkter med lång livslängd som låser samhällen i växthusgas-intensiva utsläpp kan vara svårt eller mycket kostsamt att förändra, vilket förstärker vikten av att snarast vidta ambitiösa klimatåtgärder. Denna risk för inlåsning förvärras över infrastrukturens livstid, vilket visar sig genom skillnaden i utsläpp förhållande till vad val av andra lösningar skulle ge, och genom ökade investeringsbehov längre fram i tiden. (Källa: IPCC WG3 rapport)
7. Elproduktion utan växthusgasutsläpp är en nyckelkomponent i kostnadseffektiva åtgärdsstrategier för att få klimatstabilisering på låga nivåer (430–530 ppm koldioxidekvivalenter). I flesta sådana scenarier har andelen utsläppsfri elproduktion (bestående av förnybar energi, kärnkraft samt avskiljning och lagring av koldioxid, CCS) ökat från nuvarande ca 30% till mer än 80% fram till 2050, och fossilbaserad kraftproduktion utan CCS fasas ut nästan helt till 2100. (Källa: IPCC WG3 rapport)
9. Läs mer WWF: s globala kampanj, Seize Your Power på: www.panda.org/syp
Med påsk kommer också vårstädning. Påsken brukar vara årets största återvinningshelg med högt tryck på återvinningscentralerna. Men många batterier och batteridrivna prylar kommer aldrig till återvinningen. Fyra av tio batterier återvinns inte. Batterier och batteridrivna prylar samlas ofta på hög i hemmen istället för att göra nytta som återvunna material. Där ligger till exempel 25 miljoner gamla mobiltelefoner.
– Många tänker inte på att deras sparade leksaker och mobiler innehåller batterier som bör återvinnas. Ju oftare vi går till återvinningen, desto mer bidrar vi till att spara på jordens resurser. säger Micaela Westerberg, kommunikationsansvarig på Batteriåtervinningen.
• Upp till 90 % av de flesta batterityper kan idag återvinnas.
• Fyra av tio batterier kommer inte till återvinning (ca 60 % av de batterier som säljs i Sverige återvinns).
• Det mesta av det som inte återvinns ligger på hög i byrålådorna.
• Det är framförallt barnfamiljer och storstadsbor som samlar batterier och batteridrivna prylar i hemmet.
• Närmaste återvinningsplats hittar man i kartfunktionen på www.batteriåtervinningen.se
Tabellen: Återvinning av batterier under 2013, länsvis, källa El-kretsen.
Dubbelfyrarna på Nidingen, Sveriges äldsta fyrplats, blev i slutet av förra året tillfälligt av med sina lanterniner. Sedan dess har Statens fastighetsverk (SFV) låtit lanterninerna genomgå en omfattande restaurering på en verkstad i Göteborg. Lanterninerna, som demonterats ner i minsta detalj, har tagits väl om hand. Om vädret är fint flygs de nu färdigrestaurerade lanterninerna tillbaka till Nidingen med hjälp av en helikopter onsdagen den 16 april.
Restaureringen av de båda lanterninerna, som i normala fall pryder sin plats på dubbelfyrarna på Nidingen – Sveriges äldsta fyrplats – har gått enligt plan. Efter det dramatiska helikopterlyftet som ägde rum i november i fjol transporterades lanterninerna till en verkstad i Göteborg.
Här har de försiktigt demonterats ner i minsta detalj och alla delar har setts över. De sämsta delarna har SFV varit tvungna att byta ut mot nytillverkade ståldelar men större delen har restaurerats.
– Vi har gått ytterst noggrant tillväga. Allt dåligt material på lanterninerna har lagats och till viss del även bytts ut. Vår utgångspunkt har varit att bevara så mycket som möjligt, att t ex inte byta ut det vackra koppartaket utan att istället försöka löda ihop skarvar och skador. Det är ett skickligt hantverk som gjorts och jag är mycket nöjd med resultatet, säger Pär Färdmo, fastighetschef vid Statens fastighetsverk.
Efter att stålrestaureringen var klar har Statens fastighetsverk låtit måla lanterninerna i samma gråa kulör som de hade tidigare. Blir vädret bara klart och stabilt kommer helikoptern, som ska föra hem lanterninerna till Nidingen, att lyfta onsdagen den 16 april kl 10.00.
– Det är inget lätt lyft att göra så självklart är det ett spännande arbete att följa. Väl ute på Nidingen ska lanterninerna sänkas ner till sin ursprungliga plats på fyrarna och svetsas fast, säger John Ödman, biträdande förvaltare på Statens fastighetsverk.
När lanterninerna åter är på plats kommer de att förses med nya glas.
Kortfakta fyrarna
Nidingen är Sveriges äldsta fyrplats, belägen i ett område på västkusten som i alla tider ansetts utgöra en fara för sjöfarten på grund av sina mer eller mindre osynliga rev. Redan på 1600-talet byggdes här den första dubbla fyranordningen som under årens lopp byggts ut och förbättrats med modern teknik. Fyrarna har hittills underhållits löpande på plats senast 1992-1993, då en omfattande renovering gjordes. 2013 bedömde Statens fastighetsverk att lanterninerna var så påverkade av väder och vind att de var i behov av en större restaurering. Renoveringen påbörjades i november 2013 och avslutades i april 2014.
De nuvarande dubbelfyrarna är uppförda 1834. Fyrarna består av huggen gråsten hämtad från Varbergs fästnings raserade murar. 1846 byggdes fyren om till sitt nuvarande utseende, det var också då dagens lanterniner kom på plats. Fyrarna fick sedan lysa till 1946 då de ersattes av en ny 24 meter hög fyr, placerad intill de gamla. Nidingens vackra dubbelfyrar är statliga byggnadsminnen sedan 1935.
Miljonutbyggnad i Borensberg gästhamn med ny gästhamnsservice, café, turistbyrå och ställplatser. Mer än 150 paketerade upplevelser, där vandring längs kanalen är en ny produkt och ovanligt många musikevenemang. Det är några av sommarens satsningar längs Göta kanal.
En av sommarens största nyheter längs Göta kanal, är den stora utbyggnaden i gästhamnen i Borensberg. Göta kanalbolag satsar 15 miljoner kronor på att omvandla ett vackert gammalt magasin till en toppmodern gästhamnsservice samt café, butik och turistbyrå. I anslutning anläggs även en ställplats för husbilar. Det är därmed en av Göta kanalbolags största satsningar för turismen längs kanalen. I slutet av juni står den nya anläggningen klar.
– Göta kanals gästhamnar är populära besöksmål för besökare av alla kategorier, säger Anders Donlau, VD, AB Göta kanalbolag.
– Den här satsningen gynnar inte bara våra båtturister, utan är också gjord med tanke på den stora utveckling som skett av den landburna turismen längs kanalen under senare år. Göta kanal har idag utvecklats till ett komplett besöksmål med inte mindre än 150 paketerade upplevelser att erbjuda, fortsätter Anders Donlau.
Vandring ny upplevelse
– Den gamla dragvägen, som redan är en av Sveriges populäraste cykelleder, är givetvis lika lämpad för vandring. Nu finns det ett antal vandringsupplevelser att välja på. Vi tror att det också kan locka fler utländska besökare, som har en tradition av vandring på låglandsleder, avslutar Anders Donlau.
250 sköna evenemang längs Göta kanal
Göta kanal har etablerat sig som en arena för evenemang. Musik i olika former är populärt, nytt för i år är rockfestival i Sjötorp, musikquiz i Mem och Norsholm, och allsångskvällar i Borensberg med Magnus Bäcklund. Omkring 250 olika evenemang erbjuds längs kanalen från maj till september.
Sveriges längsta loppis blev succé när det introducerades förra året. I år kan man fynda
lördagen den 10 maj på tretton olika platser längs den 190 km långa kanalen från Sjötorp till Mem. Och i sommar blir det bakluckeloppis vid Bergs slussar varje onsdag.
För mer information om Vandring längs Göta kanal:
http://www.gotakanal.se/sv/Vandra/
Här är några av sommarens höjdpunkter längs Göta kanal
För mer information om årets utbud och aktiviteter, se www.gotakanal.se
“Sveriges längsta loppis längs Göta kanal”, lördagen den 10/5, på följande platser: Sjötorp, Hajstorp, Töreboda, Jonsboda, Vassbacken, Forsvik, Karlsborg, Motala, Motala Verkstad, Borensberg, Bergs slussar, Norsholm, Mem
http://www.gotakanal.se/sv/Sveriges-langsta-loppis/
Bakluckeloppis vid Bergs slussar, varje onsdag under sommaren
Sjötorps Rockfestival, 30-31/5
Musikunderhållning med olika artister, Kanalkrogen, Sjötorp, varje onsdag och lördag i juli och början av augusti
Musik vid hamnplan, Lyrestad, varje torsdag i juli
Dragspelsstämma vid Hajstorps slussar, 6–7/6, med buskaspel kvällen den6/6.
Musikkvällar i gästhamnarna i Töreboda, Wassbacken och Jonsboda
Musik i Forsvik, varje måndagskväll under juli och början av augusti
Allsångskvällar i Karlsborg med kända gästartister: 4/7 Charlotte Perrelli,
11/7 Danny Saucedo, 18/7 Sten & Ebbe Nilsson, 25/7 Lasse Holm & Fridha Lundell
Allsångskvällar, Gästgiveriet, Borensberg, med Magnus Bäcklund. Torsdagar från 19/6 till 24/7
Musikquiz med trubadur, Kapten Bille’s, Norsholm, alla onsdagar i juli
Grillkvällar med musikunderhållning, Norsholm, Britta och Lennarts Nära Kött,
fredagar från 27/6 till 1/8.
Allsångskvällar vid Brådtom sluss, nära Norsholm,alla torsdagarfrån 26/6 till 31/7
Dans i Söderköpings kanalhamn under sommaren
Musikunderhållning och Musikquiz på Kanalmagasinet i Mem, fredagar 4/7,
11/7, 25/7, 1/8, 8/8
Veteranfordonskvällar i Hajstorp, onsdagar 28/5, /5, 11/6, 25/6, 9/7, 30/7, 13/8
Veteranfordonsträffar i Forsvik, 12/6 och 10/7
Sommaryoga och Crossnature på Karlsborgs Camping, juni -aug
Midsommarmarknad vid Bergs slussar med tivoli och knallar. 19-22/6
Mat&Möten, matmarknad med lokala producenter, Norrkvarn 9-10/8.
Göta kanalsimmet, Sjötorp, 2/8 och Motala kanalsim 30/8
Efter ett halvår utan butik öppnar bröderna Anderberg Tempo Gullholmen/Provianten på påskafton. De säger att de ska skapa Bohusläns fräschaste skärgårdsbutik.
Genom ett mycket gott och effektivt samarbete mellan de boende på Gullholmen/Härmanö, föreningarna, Orust kommun och Tempo/Axfood med de nya handlarna Rickard och Christopher Anderberg kan en nyrenoverad butik öppna på ön.
Västra Götalandsregionen har bidragit med ett rejält investeringsstöd.
Toyota ska nu öka miljöprestandan i sina fordon med en serie nyutvecklade, mycket bränslesnåla motorer. Tack vare en högre termisk verkningsgrad* är de minst 10 procent mer bränsleeffektiva än nuvarande motorer. De nya motorerna ska börja användas i befintliga bilmodeller i en nära framtid. Totalt ska 14 nya motorvariationer införas globalt 2015.
En av motorerna är en 1,3-liters bensindriven Atkinsonmotor, en motortyp som normalt används i särskilda hybridmotorer.
Atkinson-motorn har bland annat högre kompression än brukligt (13,5:1), vilket ger högre expansionsförhållande och lägre avgastemperatur. Genom att dessutom utnyttja andra innovationer, såsom en insugport med en ny form av virvelkammare, kyld återcirkulering av avgaserna samt ett avancerat ventilstyrningssystem (VVT-iE – Variable Valve Timing-intelligent Electric) får den nya motorn en maximal termisk verkningsgrad på 38 procent, vilket är på toppnivå bland massproducerade motorer. I kombination med stopp/start-teknik och andra funktioner ger det omkring 15 procent bättre bränsleeffektivitet jämfört med dagens fordon.
Toyota har också, tillsammans med Daihatsu, utvecklat en 1,0-liters bensinmotor med en maximal termisk verkningsgrad på 37 procent, med hjälp av samma typ av insugsport, kyld återcirkulering av avgaserna och ett högt kompressionsförhållande. I kombination med stopp/start-teknik och andra tekniker för minskning av bränsleförbrukningen gör detta att bränsleeffektiviteten med denna motor kan förbättras med upp till 30 procent.
* Den termiska verkningsgraden är ett värde som visar hur mycket av den värmeenergi som alstras genom förbränning av bränslet som omvandlas till verklig motoreffekt. Ju högre termisk verkningsgrad, desto lägre bränsleförbrukning.