Nu lanseras ett nytt sätt att få nytta av bredbandstekniken som många sjömän och redare har väntat på. Tack vare en ny tjänst från KVH Industries öppnas helt nya möjligheter att ta del av nya filmer, nyheter, sportsändningar, sociala nätverk och musik – långt ute till havs. För att inte tala om möjligheterna att ladda ner digitala sjökort, utbildning och utförliga väderprognoser.
Marin Internetanslutning via satellitkommunikation har funnits i flera år, men överföringshastigheten är ofta begränsad och kostnaden för att ladda ner stora filer blir hög. Företaget KVH lanserar nu en unik bredbandslösning som utnyttjar bandbredden fullt ut, dygnet runt, för att sända ut underhållning, media och all typ av information som behövs i det dagliga arbetet ombord. Det fina med den nya tekniken är att den inte stjäl kapacitet på dagtid när satellitöverföringen används för exempelvis kommunikation och den operativa driften av fartyget.
Tack vare avancerad multicast-teknik utnyttjas nätkapaciteten under hela dygnet och en stor del av informationen laddas ner när belastningen är lägre, exempelvis på natten. Det görs helt automatiskt utan att besättningen behöver belastas med något arbete.
En ny digital värld ombord
Den nya tekniken gör det möjligt att ta emot hundratals gigabyte varje månad. Det betyder att besättningen får tillgång till filmer, underhållning, nyhetsinslag, sportsändningar, musik, radio och webbaserad utbildning.
Dessutom öppnas nya möjligheter att hålla kontakten med familj och vänner via sociala medier. En annan fördel är att man kontinuerligt kan uppdatera digitala sjökort och ladda ner utförliga väderleksprognoser.
Ökad trivsel och säkerhet
Det stora utbudet av nya filmer, nyhetssändningar och underhållning gör att det finns närmast obegränsade möjligheter för besättningen att hitta något som man själv tycker om. Det finns olika typer av abonnemang, bas abonnemanget kostar 295 USD per månad och omfattar 10 nylanserade filmer som lagras under ett helt år.
Medieutbudet bidrar till ökad trivsel ombord och gör det lättare att hålla sig uppdaterad om vad som händer i världen. För rederiets del blir det betydligt enklare att utbilda personalen. Genom e-learning kan besättningen vidareutbilda sig inom exempelvis säkerhet, navigation eller maskinteknik. En annan fördel är möjligheten att kunna få medicinsk rådgivning via videokonferens med en läkare. Det betyder snabbare behandling och ökad trygghet ombord.
Avancerad teknik, enkel hantering
Distributionen av media sker via KVH Media och fartyget abonnerar på tjänsten. Nedladdningen av media sker automatiskt till en särskild server ombord som kan lagra stora mängder media. Via en speciell app kan alla i besättningen komma åt de filmer, sociala medier eller nyheter som man är intresserad av. Oavsett om man använder sig av mobil, surfplatta eller dator.
Idag är tillverkaren KVH ensam om att kunna erbjuda denna tjänst via VSAT bredbandslösning. I Sverige marknadsförs produkten och tjänsten av Cordland Marine AB, som specialiserat sig på kommunikation till havs.
Info: www.cordland.se
Den brittiska Formel 1-teamsägaren Eddie Jordan fick på måndagen sin 155 fot (46,5 m) långa Sunseeker yacht levererad och sjösatt. Det var stor fest när den enorma yachten presenterades. Båten väger drygt 200 ton och har en maxfart på cirka 22 knop. Räckvidden är imponerande 4 000 Nm, men efter det kostar varje bränslebesök över 300 000 kr (full tank med brittiskt dieselpris).
Eddie Jordan (född 1948) är en av de mest kända brittiska racerförarna. Han har bland annat ägt det tidigare Formel 1-stallet Jordan. Han är idag mest känd för den brittiska allmänheten som TV-kommentator och expert inom F1 på BBC.
Eddies 155-fotare kostar, enligt tidningsuppgifter, cirka 350 Mkr plus moms och den har tagit 18 månader att färdigställa.
Även för båttillverkaren Sunseeker International var måndagen en stor dag. Den nya yachten är det första exemplaret av varvets nya flaggskepp, den trippeldäckade Sunseeker 155 Yacht.
Sjösättningen av den nya båten med sitt isblåa skrov hölls vid varvet i Poole på den engelska sydkusten under ledning av Sunseekers vd och skapare, Robert Braithwaite. Dessutom hade företaget dubbel anledning att fira eftersom det andra exemplaret av båten också är såld till en kund.
155 Yacht är det största projektet för Sunseeker eller någon annan brittisk yachttillverkare hittills. Designkonceptet är utvecklat i England och byggnationen har skett i Poole.
Sunseeker 155 Yacht har inkvartering för upp till tolv personer ombord plus en besättning på tio personer. Att alla kan leva i bästa tänkbara lyx behöver knappast tilläggas.
Ombord finns bland annat lyxiga och stora utrymmen för att umgås med familj och vänner, ett proffskök, balkong för att kunna njuta ännu bättre av havsutsikt och en sky lounge som kan användas mer privat.
Tekniska fakta:
Klassificering RINA: Commercial & MCA LY3
Längd: 47.25m 155’0”
Längd vattenlinjen: 41.14m 135’0”
Bredd: 9.34m 30’8”
Djupgående: 2.25m 7’5”
Vikt halv tank: 295,000kg 650,365lb
Bränsletank: 60,000litres 15,850USgal.
Vattentankar: 13,765 litres 3,636 US gal.
Hålltank: 2,000 litres 528 US gal.
Gråvattentank: 5,000 litres 1,321 US gal.
Motoralternativ:
Twin MTU 12V 4000 M73L (2 x 2940PS)
Personer och besättning:
10 guests in 5 staterooms 11 crew members
Maxfart: Upp till 22 knop
Räckvidd: 4 000 Nm
Info: www.sunseeker.com
Nästa fas inom ramen för Vasamuseets Vänners projekt Vasakanonen har inletts. En kopia av en del av Vasas fartygssida har börjat byggas i samverkan med Vasamuseet och kommer att bland annat att fungera som mål vid kommande testskjutningar under hösten 2014.
Projektet Vasakanonen har som mål att klarlägga hur sjöstrid gick till i början av 1600-talet, vilket skjutavstånd valdes, vilken verkan hade de olika typer av ammunition som man använde såsom rundkulor, stånglod, piklod, saxlod resp. kartescher.
Projektet skall också undersöka kanonbesättningarnas villkor under strid med hantering av mycket tunga vikter på en rörlig plattform under inverkan av tryckvågor, buller och krutgaser.
En 24-pundig bronskanon gjöts i november 2013 vid Tierps Järnbruk och arbetet har nu inletts med att färdigställa eldrör, bygga lavett, införskaffa krut och ammunition samt övrig kringutrustning som behövs inför de planerade skjutningarna i oktober 2014.
Målet är en kopia av en del av Vasas fartygssida i solid ek, ca 4,5 x 3,4 m. Målet kommer inledningsvis att utnyttjas för hållfasthetsprov, inom ramen för en förstudie avseende en ny vagga till Vasa.
När proverna är klara kommer vänföreningen att överta målet och sedan använda det vid testskjutningarna vid Bofors Test Center under hösten 2014. Det kommer även att tillverkas ett mindre mastarrangemang som tillsammans med målen skall ge svar på hur ett fartyg motstod påverkan av fientlig beskjutning.
– Vi har nu inlett nästa fas inom vårt projekt ”Vasakanon”. Kanonen färdigställs under vår och sommar samtidigt som målet byggs. Jag kan varmt rekommendera alla att besöka Vasamuseet och på plats beskåda kanonen som idag finns placerad vid Vasas skrov. En del av det grova ekvirket ligger även utanför båthall 2 nära själva museet. Vi ser fram emot fortsättningen som kröns av testskjutningarna och forskningsrapporten, säger Bertil Björkman, ordförande för Vasamuseets vänförening.
Foto: Vasamuseet.
Österrikiska Frauscher har blivit mest kända för sina el- och hybridbåtar. Deras senaste modell är dock en riktig speedbåt god för närmare 50 knop.
Frauscher 858 Fantom är utrustad med en 8,2 liters MerCruiser big block V8:motor på 430 hk. Den stora bensinaren ger båten prestanda som ligger långt ifrån allt vad miljö och ekonomi heter.
Men det är fortfarande i högsta grad tillåtet att köra snabbt på sjön. För alla som vill göra det med stil är Frauscher ett fint alternativ. Hittills finns båten ”bara” med i ett mildare utförande med en 300 hk motor, som ger en toppfart på 40 knop. Men V8:an sägs vara på gång och därmed ökar prestanda rejält.
Frauscher 858 Fantom är på 28 fot (8,67 m). Den är välutrustad med gott om detaljer i teak och har ett skrov med stegbotten.
Utrustningen verkar vara överraskande omfattande eller vad sägs om bogpropeller och stereo som standard? Båten har plats för sju personer och två kan övernatta i kabinen. Prisnivån är drygt 1,5 Mkr.
Tekniska fakta:
Längd: 8,67m
Bredd: 2,51 m
Vikt: 2 500 kg
Personer: 7
Motor: 300–430 hk
Info: http://www.frauscherboats.com/
Nu har båtdatabasen SökBåt.se fått ordentligt fart. Efter premiären i samband med årets båtmässor har sajten utvecklats ytterligare och omfattar idag fakta, bilder och prisstatistik på nästan 9 000 båtmodeller.
Sök Båt är både en annonssajt och en båtdatabas från Sweboat – Båtbranschens Riksförbund. På sajten visas annonser på nya och begagnade båtar, motorer, tillbehör samt olika tjänster, såsom service och vinterförvaring, från företag i båtbranschen.
– Alla företag som annonserar på Sök Båt är medlemmar i Sweboat – Båtbranschen Riksförbund. Det betyder att de följer ett antal kriterier för att konsumenten ska ha ett tryggt båtägande, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat.
– Det är alltid tryggare att handla med ett företag än en privatperson, bland annat tack vare konsumentlagarna som alla handlare lyder under, men det skall också vara ännu tryggare att handla hos ett företag som är medlem i Sweboat. Våra medlemmar har bland annat genomgått utbildning i konsumentjuridik, varudeklarerar begagnade båtar, har en ansvarsförsäkring och följer alltid ARNs rekommendationer vid en eventuell tvist.
En av Sweboats främsta uppgifter är att främja båtlivet. Vi vill att fler upplever lyckan med att vara på sjön och att dem som redan är där har ett roligt och tryggt båtliv.
– Att vi har skapat nya Sök Båt är en del i denna strävan. Vår förhoppning är att det ska bli lättare att hitta rätt produkter och kunna få hjälp med rätt tjänster. Framförallt vill vi visa på vikten av att köpa dessa produkter och tjänster hos rätt företag, säger Mats Eriksson.
Info: www.sokbat.se
Helly Hansen har i sin kollektion tagit fram ett antal plagg för alla seglingsentusiaster. De har funktion i snygg design som förenar nytta med nöje. Plaggen är designade av professionella seglare för professionella seglare.
Pressmeddelande:
Herr:
1. 30327 Off-shore Race Jacket. Den här lätta seglarjackan är slitstark, vattentät och har en hög, ergonomiskt formad krage som skyddar mot oväder. Den har även en huva i Hi-Vis-material och strategiskt placerade SOLAS-reflexer för synlighet till sjöss.
2. 30264 April Jacket. Denna vattentäta HELLY TECH®-seglarjacka har egenskaper som är perfekta för segling under lätta väderförhållanden eller regniga dagar i hamnen.
3. 10832 Hydropower En ny, förbättrad seglarsko med en luftig meshkonstruktion och en formgjuten urtagbar EVA-mellansula som har en snabbtorkande antibakteriell yta.
4. 10684 Latitude 90 Leather. En marininspirerad sko i vackert fullnarvat läder med handsydda detaljer.
5. 31811 Offshore Race Trouser Den här lätta seglarbyxan sätter en ny standard för skydd och komfort. Helly Tech®-materialet är slitstarkt och vattentätt. Byxan har en tvåvägsdragkedja fram med vid öppning och förstärkningen i sätet.
Helly Hansen har i samma kollektion även tagit fram plagg för tjejer.
1. 30295 W Off-shore Race Jacket. Den här lätta seglarjackan är slitstark, vattentät och har en hög, ergonomiskt formad krage som skyddar mot oväder. Den har även en huva i Hi-Vis-material och strategiskt placerade SOLASreflexer för synlighet till sjöss.
2. 30294 W Crew H2 Flow Jacket. Lätt kappseglingsjacka tillverkad med vår unika, prisbelönta H2 Flow –teknik för temperaturreglering samt Primaloft®-isolering som reglerar kroppstemperaturen även i våta förhållanden.
3. 10832 Hydropower En ny, förbättrad seglarsko med en luftig meshkonstruktion och en formgjuten urtagbar EVA-mellansula som har en snabbtorkande antibakteriell yta.
4. 10771 W Latitude 90 Canvas En Helly Hansen klassiker i canvas.
5. 31811 Offshore Race Trouser Den här lätta seglarbyxan sätter en ny standard för skydd och komfort. Helly Tech®-materialet är slitstarkt och vattentätt. Byxan har en tvåvägsdragkedja fram med vid öppning och förstärkningen i sätet.
Priser
Herr
1. 30327 Off-shore Race Jacket 5 500:-
2. 30264 April Jacket 2 500:-
3. 10832 Hydropower 1 100:-
4. 10684 Latitude 90 Leather. 1 100:-
5. 31811 Offshore Race Trouser 4 000:-
Dam
1. 30295 W Off-shore Race Jacket 5 500:-
2. 30294 W Crew H2 Flow Jacket 2 500:-
3. 10832 Hydropower 1 100:-
4. 10771 W Latitude 90 Canvas 900:-
5. 31811 Offshore Race Trouser 4 000:-
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, Jordbruksverket, och länsstyrelserna lanserar idag webbsidan ”Svenska Fiskeregler.se” på Sportfiskemässan i Stockholm.
– Nu blir det lättare att hitta och förstå vilka fiskeregler som gäller för fritidsfisket i Sveriges fem stora sjöar och utmed kusten. Förhoppningsvis leder ökad kunskap om reglerna och varför de finns också till att vi kan skydda fiskbestånden bättre, säger Stig Thörnqvist, utredare på HaV.
Den nya hemsidan är gemensam för landets alla länsstyrelser. Via kartor kan besökaren zooma sig in och ut på kusterna samt i sjöarna Vänern, Vättern, Hjälmaren, Mälaren och Storsjön i Jämtland. Målet är att på ett enkelt sätt förklara vilka fiskeregler som gäller i dessa vattenområden, exempelvis minimimått, fredningstider, vilka redskap som får användas och gränserna för fredningsområden.
– Vi såg ett behov av att förbättra informationen till fritidsfiskarna. Detta har resulterat i en webbplats där du utifrån kartfunktioner kan läsa om vilka regler som gäller för fritidsfisket i de fem största insjöarna och längs hela den svenska kusten, säger Adam Johansson, fiskerikonsulent på Länsstyrelsen i Jönköping som ansvarar för drift och support av webbsidan.
I kartfunktionen finns närmare 500 digitaliserade ytor med gällande fiskeregler. På sidan kan du även hitta information om varför reglerna införts, vilket ska bidra till en ökad förståelse för regelverkets syfte och till att fler följer reglerna. Eftersom Sverige är ett stort land med många fiskarter som lever i vitt skilda miljöer och behöver olika form av skydd varierar fiskebestämmelserna.
Undersökningar som Statistiska Centralbyrån, SCB, gjort visar att över en miljon svenskar fritidsfiskar varje år. Enligt en rapport från Fiskeriverket 2009 fiskar sju av tio barn och ungdomar i åldern 10 – 15 år. Sedan lång tid tillbaka har det i Sverige funnits rättigheter för allmänheten att fritidsfiska utan något särskilt tillstånd utmed kusterna och i de stora sjöarna.
– Även om det inte krävs tillstånd att fiska i havet och de fem stora sjöarna så har alla som fiskar skyldighet att först ta reda på vilka regler som gäller. Men reglerna är ofta lokalt anpassade och de ändras efterhand vilket ställer höga krav på fritidsfiskare att hålla sig uppdaterade. Vi hoppas att webbsidan kan bli till stor hjälp, säger Håkan Carlstrand, utredare på HaV.
– Lanseringen av webbsidan ligger helt i linje med Jordbruksverkets och Havs- och vattenmyndighetens nationella strategi ”Svenskt fritidsfiske och fisketurism 2020” säger Daniel Melin, fritidsfiskestrateg på Jordbruksverket.
Det stora intresset innebär att fritidsfisket behöver regleras för att skapa goda fiskbestånd och ett bra fiske nu och i framtiden. Ungefär hälften av fritidsfiskets fångster görs i havet och hälften i landets sjöar och vattendrag. Det är också inom dessa områden som Havs- och vattenmyndigheten har regeringens uppdrag att besluta om bestämmelser för fisket.
Länsstyrelserna har som regional myndighet stor kunskap om natur-, vatten- och fiskevård, fiskbestånden och fritidsfisket.
– Svenskafiskeregler.se är också ett sätt för oss på länsstyrelserna att integrera fiskebestämmelserna med annat natur- och fiskevårdsarbete säger Anton Halldén, länsfiskekonsulent på Länsstyrelsen Jönköping.
HaV, Jordbruksverket och länsstyrelserna lanserar i dag webbsidan ”Svenska fiskeregler.se” på Sportfiskemässan där bland andra näringsminister Annie Lööf blir en av de första att testa den. Under dagen blir den tillgänglig för allmänheten på www.svenskafiskeregler.se“
Källa och foto: HaV.
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, presenterar i dag rapporten ”Havsplanering – Nuläge 2014”. Rapporten är ett avstamp för arbetet med havsplaner för Bottniska viken, Östersjön och Västerhavet
– Havsplanering ger förutsättningar för ett hållbart nyttjande av våra hav. Den innebär en helt ny tvärsektoriell diskussion om hur vi ska använda havet nu och i framtiden, säger Jan Schmidtbauer Crona, utredare på HaV.
Havsplanerna ska vara vägledande och tillämpas vid beslut som rör havet.. Med hjälp av erfarenheter från den kommunala fysiska planeringen börjar nu utvecklandet av en ny fysisk planering för Sveriges hav.
Våra svenska havsområden hyser en mängd viktiga livsmiljöer, allt från musselbottnar och tångskogar till ålgräsängar, korallrev och utsjöbankar. Men, havet mår inte så bra. Decenniers utsläpp av näringsämnen och miljögifter från land via vatten och luft, i kombination med ett alltför omfattande fiske och andra mänskliga aktiviteter har lett till övergödning, syrebrist, minskning av viktiga fiskarter och minskad biologisk mångfald. Klimatförändringen leder till ökad havsförsurning och höjning av havsnivån.
– Samtidigt väntas havsrelaterade verksamheter öka kraftigt de närmaste 20 åren. Exempelvis pekar EU:s strategi för blå tillväxt ut vattenbruk, kustturism, marin bioteknik, havsenergi och utvinning av material till havs som intressanta verksamheter, säger Joacim Johannesson, utredare på HaV..
Turismen är redan idag en basindustri. Det kommersiella fiskets direkta bidrag till den svenska ekonomin värderas till cirka 560 miljoner kronor. Sjöfarten svarar för en dominerande del av transporterna i den svenska utrikeshandeln och fram till år 2050 förväntas en fördubbling av utrikes sjötransporter av gods. Bland annat väntas ökad export av järnmalm från gruvorna Kiruna, Gällivare, Pajala och i Bergslagen. Kryssningstrafiken på Östersjön fortsätter att öka med fler och större fartyg.
Havet är också viktigt för Sveriges försvar med marina övningsområden på väst-, syd-, ost-, och norrlandskusten. Östersjön har också stor betydelse för svensk signalspaning
Samtidigt ökar kraven på att vi ska skydda och bevara havet. Sverige har bland annat åtagit sig att skydda minst tio procent av kust- och havsområden till år 2020. För att klara målet behöver ytterligare 5700 kvadratkilometer av marina områden skyddas. Östersjön är utpekat som ett särskilt känsligt havsområde med strängare krav för utsläpp av olja, toalettavfall och fast avfall. Inom EU pågår ett unikt marint miljöarbete genom havsmiljödirektivet. Kuststaterna ska tillsammans bedöma det marina miljötillståndet, beskriva hur man ska följa upp det och sätta upp och genomföra åtgärder så att en god miljöstatus kan uppnås till år 2020.
En viktig del i HaV:s arbete har varit att sammanställa och belysa var i havet det finns risk för konflikter mellan olika intressen. Exempelvis kan friluftsliv och turism både vara i konflikt med och samverka med varandra. Turister söker sig ofta i större grupper till platser med möjlighet att bo, äta och uppleva ordnade attraktioner medan friluftslivet ofta attraheras av orörd natur.
Fiske och naturvård kan stå i konflikt i känsliga havsområden. Exempelvis har bottentrålningen stor påverkan i känsliga Natura 2000-områden. Trålning och sjöfart är inte möjligt i en vindkraftspark. Sjöfarten kräver utrymme och kan komma i konflikt med flera olika intressen.
– Planering skapar beredskap för att möta en osäker framtid. Vi ser redan nu att vissa områden kommer att kräva ökad kunskap och fördjupad planering. I första hand gäller det områden som är högt nyttjade med känslig miljö eller stor risk för olyckor, säger Tomas Andersson, utredare på HaV..
För att havsplaneringen ska lyckas krävs en öppen process som inkluderar många aktörer på olika nivåer i samhället. HaVS arbete sker i samarbete med länsstyrelser, regionala aktörer, nationella myndigheter, kommuner, bransch- och intresseorganisationer . Under våren bjuder HaV in till en bred dialog kring nulägesbeskrivningen med möten runt om i Sverige. Det kommer också att vara möjligt att lämna synpunkter på rapporten på HaV:s hemsida.
– Chans till insyn och påverkan är viktigt för att en havsplan ska bli accepterad och därmed till nytta. Besluten som rör havet blir tydliga och satta i ett sammanhang. Det är en stor och spännande uppgift, säger Eva Rosenhall, utredare på HaV.
Rapporten presenteras i dag på den första nationella konferensen på Folkets Hus i Stockholm. Deltagare är intresse- och branschorganisationer på nationell nivå, universitet och högskolor, politiker och nationella myndigheter, Sveriges Kommuner och Landsting, länsstyrelsen. Därefter hålls regionala konferenser för Bottniska viken i Skellefteå den 25 mars och i Söderhamn den 27 mars. 2 april är det konferens i Göteborg, 3 april i Kristianstad och 10 april i Norrköping.
Källa och foto: HaV.
Den före detta vd:n för Aktiespararna, Lars-Erik Forsgårdh, fanns med i den sammanställning som konkursförvaltaren gjorde efter konkursen i Nord West & Najad AB 2013. Enligt en artikel i Svenska Dagbladet 19 mars har Forsgårdh träffat bankens vd för att reda ut frågan.
Enligt konkursförvaltarens sammanställning har konkursen kostat Lars-Erik Forsgårdh, miljonbelopp.
Båtliv har varit i kontakt med Swedbanks obeståndsgrupp, som hade hand om Nord West & Najad AB innan konkursen som var på totalt 185 Mkr, men de vägrar att kommentera enskilda ärenden.
I Svenska Dagbladets artikel 19 mars står det bland annat så här:
”Lars-Erik Forsgårdh och Swedbanks vd Michael Wolf hade i september förra året ett möte på bankens huvudkontor på Brunkebergstorg. Där förklarade Wolf bland annat, enligt Forsgårdh, att han inte kunde förvänta sig särbehandling bara för att han är en känd person.
– Men jag begär inte att bli särbehandlad. Däremot begär jag att man behandlar mig på ett anständigt sätt, säger Lars-Erik Forsgårdh.
Tvisten bottnar i konkursen i båtvarvet Nord West & Najad i februari förra året. Lars-Erik Forsgårdh och hustrun Elisabet hade under 2012 beställt en ny båt från varvet och i avvaktan på leverans hade de köpt två begagnade båtar. Båtarna, med en total köpeskilling på 7,44 miljoner kronor, var betalade. Makarna Forsgårdhs avsikt var att använda dem under seglingssäsongen 2013 för att sedan lämna in dem som köpeskilling för den nya båten.”
Läs hela artikeln här:
http://www.svd.se/naringsliv/forsgardh-i-miljontvist-med-swedbank_3375596.svd
Nu ligger del två av Anna-Karin S. Öjerskogs blogg ute. Den här gången skriver hon om när hon och Renata går på kurs hos Sjöklar.
Anna-Karin är en erfaren båtmänniska och kappseglare. Renata, däremot, är äventyraren som håller på att lära sig båtlivet från grunden.
Följ deras gemensamma utveckling på Anna-Karins blogg på Båtlivs hemsida:
https://www.batliv.se/annakarin.asp
Foto: Nina Nordström.
Suget efter nya båtar ökar igen. Det var den allmänna uppfattningen hos de cirka 500 utställarna på årets båtmässa Allt för sjön på Stockholmsmässan. Mässan, som stängde 9 mars, besöktes av nära 90 000 personer och var större än förra året med fler båtar utställda.
Båtlivet är starkt rotat i den svenska folksjälen. Som en av de största folkrörelserna i landet lockar den cirka fyra miljoner människor ut i skärgården varje år. För många av dem är Allt för sjön starten på båtsäsongen.
– Vi möter alltid entusiastiska och positiva människor som under de tio dagarna mässan är öppen lägger upp sina planer inför den kommande båtsäsongen. De shoppar tillbehör, båtkläder och även båtar under själva mässan. Och utställarna verkade ovanligt glada i år. Många sålde fler båtar än på många år, säger Thomas Sandberg, projektchef för Allt för sjön.
Att intresset för båtlivet inte rubbas så lätt är känt, men under de senaste åren har båtmarknaden haft det tufft med minskad försäljning. Nu börjar dock båtbranschen återhämta sig efter flera magra år. Det kunde Mats Eriksson, VD på Sweboat, glatt konstatera.
– Vi kan se att fler människor kommit längre i sina beslut att köpa båt i år än under de senaste fem, sex senaste åren. Jag hörde av många båthandlare att de sålt ett flertal båtar varje dag under mässan. Det kan inte tolkas på annat sätt än att vi nu ser ett litet genombrott och en tydlig uppgång på båtmarknaden, säger Mats Eriksson.
En utställare, Björn Sandhaag, VD på Marindepån/Skanstulls Marina, var en av de utställare som kunde konstatera en klar säljuppgång.
– Vi sålde för tre gånger mer, i pengar räknat, i år jämfört med förra året när vi räknar in mässveckan och veckan efter. 35 sålda båtar har det blivit hittills och vi sålde allt ifrån småbåtar som Linder 355 till Grandezzabåtar i miljonklassen, säger en nöjd Björn Sandhaag.
– Det var jättekul att se och höra hur nöjda utställarna var under mässan. Mungiporna pekade ordentligt uppåt eftersom de sålt så bra. För mig var det extra kul eftersom det här är den sista mässan jag är med att arrangera. Nu går jag snart i pension och det känns skönt att få ta med mig de här positiva minnesbilderna efter de 18 år jag arbetat med Allt för sjön, säger Thomas Sandberg. Ny projektchef för Allt för sjön är Hanse Thorslund som redan tillträtt sin tjänst på Stockholmsmässan.
Havs- och vattenmyndigheten, HaV, och länsstyrelserna lanserar i morgon, fredag 21 mars, den nya webbsidan ”Svenska Fiskeregler.se” på Sportfiskemässan i Stockholm.
– Nu blir det lättare att hitta och förstå vilka fiskeregler som gäller för fritidsfisket i Sveriges fem stora sjöar och utmed kusten. Förhoppningsvis leder ökad kunskap om reglerna och varför de finns också till att vi kan skydda fiskbestånden bättre, säger Stig Thörnqvist, utredare på HaV.
Via kartor kan besökaren zooma sig in och ut på kusterna samt i sjöarna Vänern, Vättern, Hjälmaren, Mälaren och Storsjön i Jämtland, som ingår i projektet. Målet är att på ett enkelt sätt förklara vilka fiskeregler som gäller i dessa vattenområden, exempelvis minimimått, fredningstider, vilka redskap som får användas och gränserna för fredningsområden.
Näringsminister Annie Lööf kommer till mässan och har, efter den formella öppningen på scen, planerat att besöka den gemensamma montern för Havs- och vattenmyndigheten – Jordbruksverket – Sveriges Lantbruksuniversitet och länsstyrelserna (monter nr 101 på den bifogade skissen). Enligt programmet kommer Annie Lööf cirka klockan 13.20.
Samtidigt som isbrytningssäsongen går mot ett tidigt slut blir två av de svenska statsisbrytarna frimärksmotiv. Isbrytningssäsongen som startade 10 december har präglats av milt väder och lindriga isförhållanden. I år har de svenska isbrytarna hittills assisterat 345 fartyg. Som jämförelse brukar det vid den här tidpunkten under en normalvinter ha varit närmare 1 000 assistanser.
Isbrytaren Atle har redan tagits ur tjänst och i veckan väntas isbrytningssäsongen ta slut även för Ale och Frej. Av Sjöfartsverkets fem isbrytare så är det nu bara Ymer som assisterar trafiken i Bottenviken. Sveriges största isbrytare, Oden, behövde inte tas i tjänst alls under vintern.
– Det är en av isbrytarhistoriens lindrigaste vintrar. Den lindrigaste var 1991/92 då endast 121 fartyg behövde assistans. Som jämförelse var förra året en normalvinter och då pågick isbrytningen till i början av maj, säger Ulf Gullne, chef för Sjöfartsverkets isbrytarledning.
De svenska isbrytarna har alltid fascinerat och intresserat och ett tecken på det är att Atle och Ymer nu blivit frimärksmotiv. Från och med den 17 mars finns de två utgivna på varsitt frimärke i valören 12 kronor. Frimärkena har graverats av Martin Mörck efter förlagor av Norbert Tamas som utgått från fotografier tagna av Ove Nilsson.
Fakta om isbrytning
• Sjöfartsverket har som mål att väntetiderna för assistans inte ska överstiga fyra timmar. I år har den genomsnittliga väntetiden än så länge varit under två timmar.
• Atle och Ymer är systerfartyg. De byggdes på det finska varvet Wärtsilä och levererades till Sjöfartsverket 1974 respektive 1977. De är specialbyggda för isförhållandena i Bottenhavet, Kvarken och Bottenviken.
• Utöver Atle och Ymer består den svenska statsisbrytarflottan även av Ale (specialbyggd för Vänern), Frej (i samma fartygsklass som Atle) samt Oden (specialbyggd för arktiska förhållanden).
• Statsisbrytarna möjliggör att handelssjöfarten på hamnarna i Bottenviken kan pågå året runt. Stora delar av gruv- och skogsindustrin i norra Sverige har formats efter förutsättningen att sjöfarten fungerar året om, även under besvärliga vinterförhållanden.
• Frimärkena med isbrytarna Atle och Ymer lanserades den 17 mars och finns att köpa hos Postens ombud eller i e-butiken på Posten.se.
Bilden:
De svenska isbrytarna har alltid fascinerat och intresserat och ett tecken på det är att Atle och Ymer nu blivit frimärksmotiv. Från och med 17 mars finns de två utgivna på varsitt frimärke i valören 12 kronor. Frimärkena har graverats av Martin Mörck efter förlagor av Norbert Tamas som utgått från fotografier tagna av Ove Nilsson.
Sångaren och artisten Peter LeMarc får Orusts stora Evert Taube-pris 2014. Det är ett lyrikpris instiftat av Orusts Sparbank och Orust kommun i samarbete med TaubeSpelen.
Motiveringen är följande:
Peter LeMarc har sedan slutet av 1980-talet varit en av Sveriges största låtskrivare och artister. Hans sångtexter är små välformulerade berättelser som står för sig själv. Många texter beskriver drömmar, längtan och kärlek. Inte sällan har texterna en smärta, formulerad så som bara stora textförfattare kan beskriva den.
Det finns många paralleller mellan Evert Taubes och Peters författarskap. De tar upp den sociala samvaron och de existentiella frågorna. Texterna är tidsdokument i form av platser och historik. Dessutom är kärleken ett genomgående tema, både den lyckliga och den smärtsamma.
Att Peter liksom Evert Taube både inspirerar och beundras märks då deras material ofta framförs av andra artister. Peter LeMarc har med sitt författarskap visat att han är en värdig mottagare av Orusts stora Evert Taube-pris.
Priset kommer att delas ut på Orustdagen 14 juni på Tofta Gård. Förutom prisceremoni blir det framträdande av Sven-Bertil Taube och lokala artister.
Peter LeMarc tackar:
– Jag är oerhört hedrad och smickrad att få motta Orusts Stora Evert Taube-pris. I sitt skrivande visar Evert Taube en fantastisk berättarådra och som textförfattare är det roligt att bli förknippad med honom, säger han.
– Det är också fantastiskt att det här priset finns. En stor eloge till instiftarna för det är en nödvändighet och mycket viktigt att värna om och entusiasmera sångskrivare som använder det svenska språket. Varje uppmuntran behövs, så ett stort tack för priset.
True Heading AB har påbörjat en etablering av ett helägt dotterbolag i USA. Under bildande är nu dotterbolaget True Heading NSA Inc.
Med 17 miljoner av världens totalt 28 miljoner fritidsbåtar är USA den absolut största marknaden för fritidsbåtar i världen. Lägg därtill de 4,5 miljoner båtar som finns i Kanada så framstår en tydlig bild av var i världen det stora fritidsbåtsbeståndet finns.
– Det är nu hög tid att vi nu tar det sedan länge planerade steget över på denna viktiga marknad, säger Anders Bergström, vd för True Heading AB.
Fritidsbåtssektorn i USA har under krisen de senaste åren genomgått ett stålbad med stor nedgång, den har nu stabiliserats och tecknen på en återhämtning har varit tydliga den senaste tiden.
– Vår avvaktan att etablera oss i USA har därför visat sig vara rätt beslut och vi ser nu att kunskapen och efterfrågan på AIS börjar att öka från obefintliga nivåer till ett scenario som liknar den process vi haft i Sverige där vi idag sitter med världen största bestånd av AIS på fritidsbåtar och över 95 procent i marknadsandelar inom detta segment, fortsätter Anders Bergström.
Bolaget True Heading NSA Inc blir ett helägt dotterbolag med juridisk hemvist i Delaware, USA men till att börja med etableras kontor och lager i Chicago. En säljfunktion är etablerad och har börjat bearbeta marknaden.
Etableringen i USA blir också en viktig del i Seapilots fortsatta expansion då sjökort för USA idag är fritt tillgängliga för användande och lyckosamma tester med dessa sjökort har redan genomförts i appen. En USA lansering närmar sig därför också för Seapilot och beräknas ske under hösten 2014.
TrueHeading, listat på Aktietorget, är ett svenskt världsledande företag inom AIS området (Automatic Identification System) med lång erfarenhet av navigation. AIS är idag en naturlig del av säkerhetssystemet ombord och iland för navigering, upptäckt av andra fartyg eller om olyckan är framme. AIS har fortsatt stark tillväxt potential som en viktig del i framtidens e-navigering.
Info: www.trueheading.se
Den här nya italienska yachten – OTAM 100 Millennium – är en riktig utmaning för den som vill åka fort med stil. Upp till 47 knop ska båten klara med det största motoralternativet, tre stycken MTU dieselmotorer på totalt 2 600 hk.
Båten är planerad för leverans under 2015 från båtbyggaren OTAM Millennium. För den mycket moderna designen står Umberto Tagliavini (skrov och konstruktion), Alberto Mancini (exteriör) och Achille Salvagni (interiör).
Hela designarbetet har skett i nära samarbete med OTAM:s egna tekniska avdelning och designavdelning. Båten representerar, enligt varvet, det finaste från detta italienska varumärke: tydliga linjer, elegant stuk och höga prestanda.
– Skrovet är designat för hög fart även i grov sjö. Den kombinationen ger passagerarna hög komfort under alla förhållanden, säger Umberto Tagliavini.
– Vi körde ett Monohedric-skrov med väldigt skarp bottenvinkel och olika motoralternativ, antingen två eller tre MTU på totalt 2 600 hk. Det ger en toppfart på 40 respektive 47 knop. Skrovet är byggt i aluminiumlegering för att spara vikt och få en stabil konstruktion.
OTAM grundades 1954 och bygger idag yachter på 45–100 fot.
Enligt den preliminära statistiken från SCB ökade gästnätterna på hotell, stugbyar och vandrarhem (HSV) med 4 procent och på camping med 3,5 procent i Västra Götaland under 2013. I faktiska tal innebär det 220 000 fler nätter på HSV, och 92 000 fler nätter på camping. Det totala antalet gästnätter i regionen ligger på 5,5 miljoner på HSV och 2,8 miljoner på camping. Övernattningarna på HSV har ökat varje år sedan 2008 och om man jämför 2008 med 2013 så ser vi en ökning med 17 procent.
När det gäller utländska marknader ökade Västsverige mest på HSV (i absoluta tal) i hela Sverige och vi står dessutom för mer än hälften av all ökning från utlandet. Utländska gästnätter i Västra Götaland ökade med 101 000 och i hela Sverige blev ökningen 192 000 gästnätter på HSV.
I Bohuslän ökade utländska gästnätter med 15 procent (i absoluta tal 36 000 nätter). Det är de norska nätterna som ökar mest. Ett bidrag till den stora ökningen från Norge kan vara en stor Bohuslänkampanj som genomfördes 2013 med syfte att öka resandet på för- och eftersäsong. Bohuslän fick även mycket uppmärksamhet i norsk media. Kanalerna TV2 och NRK gjorde fina reportage och bland annat magasinet Kamille samt Dagsavisen har haft stora artiklar om Bohuslän. Även brittiska och franska nätter ökade i Bohuslän.
Göta Kanal-området hade en mycket positiv tillväxt av utländska gästnätter och ökade med nästan 13 procent i fjol. Det är dock viktigt att tänka på att det handlar om mycket små volymer. I absoluta tal blev förändringen 1 800 fler gästnätter från utlandet. Här är det norska, brittiska och italienska nätter som ökar mest.
Ann-Charlotte Carlsson, Marknadsansvarig på Västsvenska Turistrådet kommenterar utvecklingen:
– Den positiva utvecklingen av gästnätter är ett resultat av många faktorer. Vad vi har gjort för att påverka utvecklingen förutom kampanjarbete och en intensiv pressbearbetning av utländsk media – är att vi lagt ett stort fokus på det utländska reseledet. Det är marknadens efterfrågan som har fått styra vilka produkter vi har utvecklat och visat upp. Att dessutom få draghjälp av Camilla Läckerbergs popularitet och CNNs listning av den bohuslänska skärgården som ett av världens vackraste vildmarksområden ger extra kraft för att få ut vårt budskap på marknaden.
EasyBoatRoller båtslip är ett enkelt och miljöriktigt sätt att förvara småbåtar eller vattenskotrar upp till 2,5 ton, året om. Den är tillverkad av ett familjeägt industrirobotföretag i Finland. Man sjösätter eller tar upp båten på ett par minuter med hand eller elvinschen.
Båten behöver inte bottenmålas eftersom den inte ligger i vattnet och man tjänar snart in investeringskostnaden eftersom man undviker andra årliga upptagnings/ sjösättnings och varvsavgifter. EasyBoatRoller skiljer sig från sina konkurrenter bland annat genom att den är byggd i kraftigt stål och utrustad med en trappa med räcke.
Trappan följer med båten upp och ner och gör det enkelt för alla att gå i och ur båten med torrskodda fötter vilket också hjälper äldre personer med nedsatt rörlighet till ett båtliv. Båtslipen är som en kraftig smalspårig järnväg och kan ligga i även på vintern.
EasyBoatRoller är gjord av kraftiga varmgalvaniserade järnbalkar där hjulen går inuti balken för att undvika urspårning. Låga eller ojämna stränder är inte ett problem eftersom båtvagnen på räls är självbärande och går att dimensioneras efter varje strand. Båtsläden anpassas efter båtens form och vikt på släden finns fyra guider som håller båten på plats när den är i vattnet och att hålla sig i. Trappan monteras så att den alltid följer med framför båten.
Finns i viktklasser: -700kg, -1000kg, – 1500kg, -2500 med handvinsch eller elvinsch. Standardlängd är 12,5m men kan beställas i andra längder om 2,5m
Prisnivå: 25 000–41 000kr ”fritt fabrik”.
Info: www.alfabryggan.se
Amerikanska Hodgdon Shipbuilding är kända för både större yachter och eleganta limotenders, som den på bilden här intill. För att möta efterfrågan öppnar de nu en ny fabrik i Damariscotta, Maine, USA.
Företaget har haft bra efterfrågan på sina klassiska tenders. Så bra att de har utökat kapaciteten kraftigt även under de senaste åren, då de flesta andra båtbyggare har gått motsatt väg.
Hodgdon Custom Tenders bygger mer eller mindre kundanpassade tenders för superyachtmarknaden. Båtarna finns för närvranade i storlekar på 8,5–12,0 m och används huvudsakligen till yachter på 250 fot (75 m) och större. De finns representerade på några av världens mest kända yachter.
Hodgdon står för hög klass och hög kvalitet, ungefär som hos våra svenska båtbyggare på Orust. Företaget startade redan 1816, under clipperskeppens tid. Detta gör att Hodgdon idag är USA:s äldsta båtbyggare.
Företaget är alltjämt, cirka 200 år efter starten, familjeägt. Produktionen har utvecklats så att det Mainebaserade företaget idag är ledande vad gäller komposittillverkning samtidigt som det behåller den traditionella stilen på båtarna.
Förutom tenders bygger de även inredningar till superyachts upp till 80 m samt segel- och motorbåtar upp till 60 m. De har även kontrakt med det amerikanska försvaret om båtbyggnation. Antalet anställda är cirka 150 personer. Bland de mest kända yachterna från företaget på senare år finns Antonisa (124 fot), Scheherazade (154 fot) och Liberty (80 fot).
Info: www.hodgdonyahcts.com
Alla gick inte lottlösa från segelbåtstillverkarens Najads konkursbo. Det står klart efter konkursförvaltarens utdelningsförslag, som innebär att ett antal fordringsägare får dela på närmare 22 Mkr
Flera hoppfulla ägare försökte rädda Najad undan konkurs. En holländsk riskkapitalist följdes av en brittisk riskkapitalist och kund till varvet, som pumpade in mycket stora belopp i verksamheten.
Trots detta gick inte Najad att räddas utan konkurs blev sista utvägen.
Tidningen Bohusläningen redovisar hela listan över dem som får dela på de tillgångar som fanns kvar i bolaget.
Info: http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.2877669-de-far-pengar-fran-najads-konkursbo
Kommentarer
Tråkigt på flera plan när journalister inte kan hålla isär konkurser.
Detta har ingenting med Nord West konkurs att göra!
Alltså fel bild!
I söndags avslutades båtmässan i Oslo, som i år hade betydligt färre besökare än 2013. Det fanns dock flera intressanta nyheter på mässan, som hölls på Telenor Arena. Ibiza 24 Touring var en av de viktigaste.
Norska Ibiza är en av Skandinaviens verkliga kvalitetstillverkare av båtar. Föregångaren till den nya modellen lanserades redan 2003 och har sålts i närmare 1 000 exemplar i Norge, vilket gör den till landets mest sålda daycruiser.
En av förklaringarna är att båten har gott om sittplatser för passagerarna. Båten är också praktiskt planerad med olika möjligheter att disponera de olika utrymmena.
Den nya versionen av Ibiza 24 Touring har bland annat ny design, både exteriört och interiört. Uteplatsen har fått mer dynklädsel och blivit mer funktionell.
Teknisk fakta:
Längd: 7,72 m
Bredd: 2,50 m
Vikt utan motor: ca 1 450 kg
Vikt med motor och utr.: ca 1 700 kg
Motor: 200–300 hk utombordare
Hastighet ca:
200 hk 2 personer ca 40 knop
300 hk 2 personer ca 50 knop
Info: http://www.ibizaboats.no/
Ibland går det bara helt fel med tilläggningar och trånga passager. Båten på filmen här intill skulle ta sig under en av Themsens broar när det blev totalkaos i stället för en lugn båttur.
Båten är en Princess 67, som passerar Richmond Bridge som går över Themsen.
Filmen är redan en “succé” på Youtube med över 70 000 visningar.
Icoms nya radiosystem för trådlösa nätverk fyller gapet mellan licensfria och licensierade radioapparater. Systemet är enkelt att koppla in i ett existerande trådlöst nätverk och ger möjlighet att kommunicera i full duplex med mycket bra ljudkvalitet.
Den nya WLAN-baserade radion från Icom erbjuder ett skalbart system med hjälp av standardiserade trådlösa nätverksprodukter som infrastruktur. Infrastruktur som i flera fall redan finns på plats. Eftersom kommunikation över ett trådlöst nätverk erbjuder ett bredare frekvensomfång blir ljudkvalitén bättre än i ett traditionellt kommunikationsradiosystem och är jämförbar med vanlig telefonkommunikation.
Kommunikationen görs med Icoms nya, kompakta, handportabla radio IP100H. Radion hanterar både simplex och fullduplexsamtal på individ- och gruppnivå vilket är enastående för en liten licensfri radio. Endast 95 mm hög och med en vikt på 205 gram är IP100H en av marknadens minsta yrkesradio. Radion är dessutom vattentät enligt IPX7.
Övriga delar som behövs för WLAN-systemet är IP1000C som är hjärnan i Icoms trådlösa nätverkssystem. Som accesspunkt till systemet finns AP-90M från Icom, men i princip kan valfri accesspunkt användas. Som option finns också en dispatcher, IP100FS, samt en del nya tillbehör från både Icom och ProEquip.
Info: www.srsab.se
Badvatten som påminner om rabarberkräm är en sorglig syn. Nu måste skärgårdsborna investera miljardbelopp för att minska de blågröna algernas växtkraft. Under Hem & Villa Utemiljö, 20–23 mars, kan fastighetsägare diskutera sina kommande projekt med utställarna på plats i Stockholmsmässan.
I Sverige har tio procent av befolkningen enskilt avlopp. Ändå släpper de ut lika mycket övergödande ämnen som alla kommunala reningsverk tillsammans. Förutom att övergödningen orsakar algblomning och igenväxta sjöar, riskerar orenat avloppsvatten att förorena dricksvattenbrunnar och på så sätt sprida sjukdomar.
– Bara i Värmdö räknar vi med att 6 000 fastigheter behöver installera ett nytt reningssystem. Avloppen måste uppfylla miljökraven och sjönära lägen är extra känsliga, säger miljöinspektör Lennart Engman på Värmdö Kommun.
Alla som har fått avstå ett dopp i Östersjön på grund av att vattnet påmint om rabarberkräm, vet hur akut problemet med övergödning och algblomning är. När vattnet är som varmast och mest badbart blir det uppenbart att näringsbalansen inte fungerar.
Att investera i en ny reningsanläggning kostar en hel del. Beroende på valet av teknik går de loss på 70 000 – 100 000 och sedan tillkommer kostnaden för drift och service. I dagsläget rinner många avlopp ut i en markbädd där näringsämnena lagras ungefär som energin i ett batteri. Om man gräver upp en förbrukad markbädd klassificeras den som miljöfarligt avfall och måste deponeras. Ur ett miljöperspektiv innebär installationen av minireningsverk stora vinster.
– De fungerar mycket effektivt och till och med bättre än de stora kommunala reningsverken. Inte minst vid riklig nederbörd och smält snö då de breddar ut orenat avloppsvatten rätt ut i havet, säger Oscar Falkenberg på Evergreen Solutions, en av utställarna på Hem & Villa Utemiljö som specialiserat sig på avloppsrening.
Lösningar för enskilda avlopp är ett högaktuellt område som lär bli ett av många samtalsämnen på Hem & Villa Utemiljö, 20–23 mars. Hit kommer utställare med specifik kunskap om allt från tak, grund och isolering till byggnation av garage, lekstugor och friggebodar.
– Precis som ordinarie Hem & Villa är detta en mässa för alla med boendedrömmar. Tidpunkten för mässan är vald med omsorg. Att kunna komma med svar via våra utställare på frågor som villa- och fritidshusägare har känns extra angeläget på våren. Det är nu som husägarna vaknar upp ur sin vinterdvala för att dra igång planerna för alla aktiviteter kring huset, säger Maria Torén, projektchef för Hem & Villa.
Hem & Villa Utemiljö arrangeras samtidigt som Nordiska Trädgårdar – Nordens ledande trädgårdsmässa. Här får besökarna ta del av de senaste gröna trenderna och botanisk inspiration för hur de kan förverkliga drömmen om det perfekta boendet utomhus.
– Vi vill ge alla som är intresserade av hemmets utemiljö en helhetsupplevelse och därför kan besökarna gå på båda mässorna på samma biljett, säger Maria Torén.
Helly Hansens stilrena regnjackskollektion ger fullständigt väderskydd och har oumbärliga funktioner för friluftslivet. Jackornas lekfulla och grafiska mönster gör att man sticker ut i mängden. Jackorna är vatten och vindtäta, har bra andningsförmåga, förseglade sömmar och Helly Tech® Protection.
Dam
W Nine K Jacket. Pikant regnjacka med två-lagerskonstruktion, snabbtorkande foder och helt förseglade sömmar. Den här jackan ger ett fullständig väderskydd. SEK 1500:-
W Lyness Coat. En ny uppdaterad version av den klassiska regnkappan som funkar utmärkt för fiskaren. Jackan har helt förseglade sömmar och Helly Tech® Protection. Evening Blue. SEK 1500:-
W Nine K Jacket. En klassisk randig regnjacka för damer. Med ett fullständigt väderskydd, förseglade sömmar och smarta funktioner passar den här jackan perfekt för friluftslivet. Nostalgic Blue. SEK 1500:-
W Long Derry Jacket. En längre regnjacka i modern tappning. Helt tejpad Helly Tech® Protectionkonstruktion och justerbar passform. SEK 1600:-
Herr
62289 Royan Coat. Superlätt, packbar och stilren regnjacka. Den här mångsidiga regnjackan i herrmodell kan bäras över kostymen eller användas på fritiden. Vattentät, vindtät jacka med andningsförmåga, helt förseglade sömmar och Helly Tech® Protection i 2,5 lager. Materialet är mjukt och lätt och jackan ryms i portföljen. SEK 1600:-
62224 Helox Rain Jacket. Ny, uppdaterad version av den klassiska regnkappan för fiskare med helt förseglade sömmar. En kopia av det ursprungliga vattentäta tyget för regnkläder. Häftig retrodesign med vattentäta fickor. OBS! Begränsad upplaga. SEK 1500:-
62206 Vancouver Jacket. Populär och klassisk Helly Hansen-skaljacka för herrar i ny och spännande design med HELLY TECH® PERFORMANCE. Konstruktion i två lager. Snabbtorkande meshfoder. SEK 1500:-
Kommentarer
I vad och när skulle Eddie Jordan varit en av de mest kända brittiska racerförarna?
Det går ju t ex kolla wikipedia om man inte har en aning om vad man skriver om!
Eddie Irvine däremot går under kategorin känd brittisk racerförare..
Eddie är ungefär lika känd som Nigel Mansell eller Martin Brundle tack vare att han är F1-kommentator på BBC och för att han ägde ett F1-stall under några år.