nyhetstest

Måndagen den 9 december samlades ett sextiotal personer vid Kustbevakningens regionledning nordost i Stockholm för att uppmärksamma ett antal kustbevakare och personer från sjöräddningssällskapet som tilldelats Kustbevakningens förtjänstmedalj.

Det är Kustbevakningens generaldirektör Judith Melin som i samband med Kustbevakningens 25-års jubileum som egen myndighet har beslutat att införa en förtjänstmedalj.

Medaljen införs för att uppmärksamma personer som utfört förtjänstfulla insatser utöver det normala inom sjöräddnings- och miljöräddningstjänst under svåra förhållanden eller förtjänstfulla insatser som särskilt gagnat Kustbevakningen.

Medaljceremonin inleddes med att Judith Melin hälsade välkommen och därefter talade försvarsminister Karin Enström om Kustbevakningens utveckling från 1600-talet, då man kallades strandridare genom den intensiva utvecklingen av myndighetens uppdrag från 1900-talets mitt och framåt till att nu vara en maritim samverkansmyndighet och en effektiv resurs för Sverige till sjöss.

Källa och foto: Kustbevakningen.

Nu är vintern obevekligen här. Sjöfartsverkets isbrytare Ale inledde årets isbrytningsexpedition vid midnatt natten till tisdagen 10 december.

– De kommande dagarna kommer isen att packas mot den finska kusten, säger Johny Lindvall på Sjöfartsverkets isbrytarledning.

De senaste dagarnas kyla i norr har gjort att det bildats is en bit ut från kusterna i Bottenviken. Väderprognosen talar om vindar från sydväst de kommande dygnen, vilket innebär att isen kommer att packas mot den finska sidan. Ale kommer inledningsvis att ansvara för isbrytning och assistans till och från de finska hamnarna Tornio, Kemi, Uleåborg och Brahestad. Sverige och Finland har ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och i Ålands hav.

– Det innebär att svenska isbrytare emellanåt assisterar på finskt vatten och omvänt. Det är den samlade bedömningen av sjöfartens assistansbehov som avgör var resurserna sätts in, vilket innebär att isbrytarna utnyttjas optimalt, säger Johny Lindvall.

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

Den preliminära planen är att Ale i turordning följs av Atle, Frej, Oden och Ymer. Det är kylan och isläget som avgör när respektive isbrytare sätts in. Premiären för årets isbrytningssäsong är varken sen eller tidig och det går heller inte att dra några slutsatser om hur säsongen kommer att gestalta sig i stort.

– Vintern 1986-87 hade vi ett extremt omfattande isläge med istäcke på Bottenviken, Kvarken, Bottenhavet, hela Östersjön, Öresund, Kattegatt och delar av Skagerak. Det året startade isbrytarsäsongen sent, säger Johny Lindvall.

Fakta om isbrytning
Industrin i Sverige är beroende av att sjöfarten fungerar året runt för att kunna producera och exportera varor. Med tanke på landets geografiska läge och transportlängden utgör isbrytarna en viktig funktion för att Sveriges infrastruktur ska stå sig stark.

Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt. Sjöfartsverket bryter is till havs och assisterar fartyg som har problem att komma fram. Isbrytarna ger handelsfartygen assistans genom att övervaka, dirigera, leda och bogsera. Isbrytarledningen är stationerad i Norrköping och är i tjänst dygnet runt under issäsongen.

Fakta om Ale
Ale är en av de fem svenska statsisbrytarna och ägs av Sjöfartsverket. Ale är specialbyggd för att kunna gå igenom Trollhätte kanal till Vänern. Byggd 1973 av OY Wärtsilä AB, Helsingfors. Moderniserad och uppgraderad avseende både material och teknik de senaste åren.

• Längd: 48,70 m
• Bredd: 13,00 m
• Djupgående: 5,40 m
• Deplacement: 1 540 ton
• Isbrytningskapacitet: 0,6 meter jämn is i tre knops fart

Information för vintersjöfarten:
http://www.sjofartsverket.se/vintersjofart

Iskarta och annan isformation:
http://www.smhi.se/Professionella-tjanster/Professionella-tjanster/Sjofart/istjanst-1.1706

Följ isbrytarna i realtid:
http://balticice.cloudapp.net/
Baltice.org presenterar också aktuell information avseende vintersjöfarten:
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/baltice

Twitter:
http://twitter.com/SjoV_isbrytning

Juletid innebär för många att lägga mer pengar på konsumtion än vanligt. Men det är inte alltid lätt att veta vad man har för rättigheter som konsument. Regeringen arbetar för att konsumenter ska ha goda förutsättningar att ta del av det som erbjuds i form av varor och tjänster på olika marknader och för ett gott konsumentskydd. Både i Sverige och när de handlar från företag i andra länder.

Konsumenter möts av snabba förändringar. Det ger många möjligheter, men samtidigt visar en omfattande undersökning som Konsumentverket har gjort på regeringens uppdrag att konsumenter upplever problem på flera marknader. Här presenteras åtgärder som regeringen vidtar för att förbättra villkoren för svenska konsumenter.

En konsumentupplysningstjänst
Konsumenter bör på ett enkelt och smidigt sätt kunna få svar på frågor om rättigheter och skyldigheter, men också kunna få hjälp som underlättar väl avvägda val. Därför föreslår regeringen en samordnad telefon- och webbaserad konsumentupplysningstjänst.

Konsumentverket kommer att få i uppdrag att hantera tjänsten i samarbete med övriga berörda myndigheter. Myndigheten ska eftersträva samverkan med den frivilliga konsumentverksamheten i kommunerna och med de konsumentbyråer som finns för finans-, försäkrings-, energi- respektive telekommarknaden. En viktig del av satsningen kommer att vara information och vägledning om hållbar konsumtion, bland annat om hur skadliga kemikalier kan undvikas.

Överskuldsättning
Regeringen har presenterat lagförslag som ska möjliggöra för Konsumentverket att ta ut en sanktionsavgift från bland annat snabblåneföretag som inte gör ordentliga kreditprövningar. För att få ett samlat grepp om orsaker, konsekvenser och möjliga åtgärder när det gäller att motverka överskuldsättning har regeringen tillsatt en utredning och tagit initiativ till en nordisk konferens. Regeringen har också tillsatt en utredning med uppdraget att föreslå åtgärder som förbättrar möjligheterna för dem som har rätt till skuldsanering att också få det. Utredarnas förslag har presenterats.

Effektiv tvistlösning
Det är viktigt att konsumenter kan få tvister med näringsidkare prövade på ett snabbt och enkelt sätt. På senare år har antalet ärenden till Allmänna reklamationsnämnden ökat. Ny EU-lagstiftning ställer också högre krav på verksamheten.

Regeringen har gett en utredning i uppdrag att föreslå åtgärder som ska säkerställa en effektiv tvistlösning utanför domstol. I uppdraget ingår också att föreslå åtgärder för att få fler näringsidkare att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. I budgetpropositionen (Utgiftsområde 18) föreslår regeringen ytterligare resurser till Allmänna reklamationsnämnden.

Bättre konsumentskydd vid telefonförsäljning Problem i samband med telefonförsäljning av varor och tjänster har uppmärksammats allt mer under senare tid. En betydande del av anmälningarna till Konsumentverket rör numera telefonförsäljning.

Ett vanligt händelseförlopp tycks vara att en konsument blir uppringd av en telefonförsäljare och därefter får en avtalsbekräftelse per post eller e-post. Av anmälningarna framgår att konsumenten i många fall inte anser sig ha tackat ja till något erbjudande.

Regeringen tillsätter därför en utredning med uppdrag att se över om konsumentskyddet vid telefonförsäljning behöver förstärkas. Utredaren ska även bedöma om småföretagare behöver ett särskilt skydd.

Förbättra konsumentskyddet vid finansiell rådgivning Finansiell rådgivning har blivit allt mer vanligt förekommande. Det finns ett stort utbud av sparandeprodukter och nya typer av produkter utvecklas i snabb takt. Konsumenter har ofta svårt att värdera produkterna utifrån risk, nytta och kostnader.

För att konsumenternas ställning vid finansiell rådgivning ska förbättras har regeringen tillsatt en utredning med uppdraget att se över regelverket, tillsynen och konsumenternas möjligheter till tvistlösning. Arbetet ska så långt möjligt samordnas med utredningen om marknader för finansiella instrument.

Vid ett seminarium som arrangeras av IVL Svenska Miljöinstitutet och Sveriges Ingenjörer lanseras i dag Sweden Water Innovation Center – SWIC – som har sin bas vid test- och demonstrationsanläggningen Hammarby Sjöstadsverk som IVL äger tillsammans med KTH.

Syftet med satsningen på SWIC är att Sverige återigen ska bli världsledande inom området vattenrening. Det ska ske genom att samla och utveckla den starka expertis som faktiskt finns i landet och därmed öka exportmöjligheterna för vatten- och avloppsteknik och förse en global marknad med hållbara lösningar. En marknad som uppgår till 3 000 miljarder kronor och har en beräknad tillväxt på mellan 2 och 10 procent per år.

– Sveriges export inom vattenområdet är idag cirka 12 miljarder kronor och vår bedömning är att vi med en målmedveten satsning kan tredubbla siffran. För att klara det är det nödvändigt att ha demonstrationsanläggningar på hemmaplan. Hammarby Sjöstadsverket har blivit en sådan. Här har det dessutom blivit en kreativ smältdegel där problemägare, företag, forskningsinstitut och högskolor möts, säger Östen Ekengren, vice vd på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Han säger vidare att det finns många bevis på att det koncept som utvecklats vid Hammarby Sjöstadsverket är framgångsrikt, och pekar som exempel på att USA-ägda Xylem har förlagt utvecklingen av en helt ny linje till Sjöstadsverket. Ett annat exempel är att IVL Svenska Miljöinstitutet, Scania, Xylem och Malmberg arbetar tillsammans för att förbättra luften i Beijing, genom att tillvarata biogas från avloppsreningsverk och satsa på biogasbussar.

I många länder är tillgången till rent vatten begränsad, något som förvärras av tilltagande klimatförändringar. Därför måste städernas vattenproblem lösas på ett mer progressivt sätt, så att man kan producera energi samtidigt som vattnet kan återanvändas och näringsämnen kan återföras till kretsloppet.

– En av de bärande idéerna som samlar intressenterna runt SWIC är att vi ser nödvändigheten att omvandla dagens ineffektiva avloppsreningsverk till produktionsanläggningar av rent och återanvändningsbart vatten, näringsämnen och energi.

Bakom Sweden Water Innovation Center står: IVL Svenska Miljöinstitutet och KTH i samarbete med Xylem, Sveriges Ingenjörer, Svenskt Vatten, Stockholm Vatten, SYVAB, Käppala, Stockholm Cleantech, VA-kluster Mälardalen, Mercatus och Cerlic.

Övriga intressenter: Vinnova, Svenskt Vatten Utveckling AB, Tillväxtverket, Formas, EU och Stiftelsen IVL.

I en rapport från Havsmiljöinstitutet görs för första gången en samlad kvalitetsgranskning av nästan alla insamlade och tillgängliga regionala, fysikaliska-kemiska havsmiljödata. Granskningen visar på en del kvalitetsbrister i regionala marina miljöövervakningsdata. Bristerna kan till exempel göra det svårt att bedöma effekterna av de åtgärder som sätts in för att förbättra miljön i havet.

Regional marin miljöövervakning har pågått i olika skepnader i nära ett halvsekel. Insamlade data från dessa program ligger till grund för beslut inom svensk havsmiljöförvaltning. Därför är det viktigt att data är så korrekta, representativa och tillgängliga som möjligt.

Längs den svenska kusten finns drygt tjugo regionala kustvattenprogram som tillsammans omfattar hundratals stationer. På många platser genomförs mätningar varje månad så länge isförhållandena tillåter. Vid varje station tas prover på flera djup och på varje djup tas prover för flera olika parametrar så som salthalt, temperatur, näringsämnen, surhetsgrad, klorofyll och liknande. Varje månad registreras alltså tusentals nya mätvärden. Sannolikheten att det smyger sig in felaktigheter är därmed inte försumbar.

Genom att utarbeta en ny metod för att granska alla data har Havsmiljöinstitutet kunnat dokumentera både styrkor och svagheter i den regionala övervakningen av havsmiljön.

– Generellt håller data från de regionala kustvattenprogrammen tillräckligt hög kvalitet för att ge en övergripande bild av kustvattnens kemiska status, säger Anders Grimvall, forskningssamordnare vid Havsmiljöinstitutet.

Men rapporten pekar också på flera brister.

– Systematiska mätfel förekommer hos flera utförare och därför kan det vara svårt att göra korrekta trendanalyser på flera mätserier, till exempel totalfosfor och totalkväve. Sådana mätfel kan även innebära svårigheter att bedöma effekter av åtgärder, säger Anders Grimvall.

Ett sätt att komma till rätta med problemen är att svenska havsmiljödata förses med bättre information om ändrade metoder, detektionsgränser och opålitliga mätvärden. I rapporten rekommenderas också att retrospektiva analyser av insamlade data bör utföras mer regelbundet för att kvalitetsbrister ska upptäckas lättare och snabbare.

– Trots en i många stycken god datakvalitet kan de svenska marina miljödata bli ännu bättre, med relativt enkla medel, säger Anders Grimvall.

Källa: Havsmiljöinstitutet.

Pampas Marina AB har återigen blivit utsett till ett av årets gasellföretag. Redan under ett expansivt och bra 2012 så nominerades Pampas Marina till en av årets DI Gaseller. 2013 har även det varit ett bra och expansivt år för Pampas Marina med en mycket positiv utveckling. Vi på Pampas Marina är stolta för nomineringen och vill tacka personalen för ett utmärkt arbete.

Pampas Marina har ökat sin omsättning med 225 % de senaste 3 åren och resultatet med 783 % och ser en fortsatt stark utveckling av verksamheten. Pampas Marina förknippas i första han för varvs och marina verksamhet i Stockholm och Västervik.

En avdelning som har växt stort de senaste åren är Marinentreprenadsidan, som har blivit en stor aktör på ostkusten med stora engagemang vid t.ex. tredje spåret vid Slussen i Stockholm och E 4:s nya sträckning förbi Sundsvall. Även stora och små bärgningsuppdrag och konstruktionsuppdrag tillhör verksamheten.

DI Gasell är ett pris som sedan 2000 årligen delas ut av tidningen Dagens Industri till Sveriges snabbast växande företag. Tidningen arrangerar under hösten gasellfester i varje län och där uppmärksammas de företag som uppfyller kriterierna.

Begreppet gasell myntades på 80-talet av amerikanen David Birch som ansåg att det är mindre, snabbväxande företag som skapar flest nya jobb. Mindre än en procent av Sveriges aktiebolag uppfyller kraven för att få kallas gasell.

DI Gasell sponsras av en rad stora företag, exempelvis DHL, Volvo, Vattenfall och Swedbank.

Honda Marine startar ett samarbete med WeastGear i Halmstad som säljer den amerikanska båttillverkaren Alumacrafts båtar. Alumacraft är kända för att tillverka högkvalitativa sportfiskebåtar i aluminium.

Alumacraft Alumacraft är en av de ledande tillverkarna av högkvalitativa aluminiumbåtar i USA. Båtarna är specialanpassade för fiske och fritid och med ett patenterat dubbelskrov i aluminium ger Alumacraft dig en båt som säkerställer kvalitet, prestanda och hög säkerhet.

Det som kännetecknar en Alumacraft är framför allt dubbelskrovet “2XB Hull system” tillsammans med de höga friborden, den massiva härdade kölen och sprayrails. Allt för att ge båtägaren den bästa upplevelsen till havs. Tillsammans med en Honda utombordsmotor får båtägaren ett båtpaket med generös garanti, en båt och motor som ger ett bekymmersfritt och tryggt båtägande i många år framöver.

Alumacraft återförsäljs i Skandinavien av WestGear AB i Halmstad, vilka även är en fullserviceanläggning för Honda utombordare och tillbehör. 1946 tillverkades den första Alumacraften, idag tillverkas ca 8000 båtar per år.
Det är först och främst utombordare i storleksklassen BF50, BF60, BF80, BF100 och BF115 som kommer att monteras på båtarna.

Mikael Comrin, försäljningsansvarig på Honda Power Equipment Sverige säger: “Vi ser mycket positivt på ett utökat samarbete med Alumacraft. Tillsammans med WestGear har vi ambitionen att kunna erbjuda marknaden flera konkurrenskraftiga båtpaket, både gällande kvalitet och pris.”

Honda är världens största motortillverkare. Vårt breda utbud av utombordsmotorer spänner från bärbara BF2,3 till den största modellen BF250 med VTEC och variabelt insugssystem. Samtliga Honda utombordare har de effektivaste systemen och tekniska lösningarna för sitt effektområde så att du alltid får bästa fart och prestanda, vilken motorstorlek du än väljer – vid alla varvtal.

Info: www.alumacraft.se och www.westgear.se

Italienska Benetti, grundat 1873, sparar inte på krutet i sin senaste yacht – en 47 meter lång och ytterst elegant båt kallad FB502 m/y ”Panthera”. Yachten är helt byggd i aluminium med en modern och påkostad inredning.

M/Y ”Panthera” är Benettis andra yacht i den så kallade 500s-serien. Den första båten, FB501 ”Imagination”, kom ut på marknaden redan 2010 och den tredje, FB503, är på planeringsstadiet för att levereras våren 2014.

Konstruerade på Benettis båtvarv i Livorno är 500-seriens yachter 100 % tillverkade i aluminium. De är 47 m långa och 8,8 breda. Skrovet är konstruerat för egenskaper i toppklass med en maxfart på 24 knop och en marschfart på 22 knop. Yachterna går väldigt stabilt med minimalt ljud och vibrationer under gång.

Sammantaget sägs ”Panthera” vara en snabb och bekväm yacht med ett modern utförande, som ska återge ägarens egen stil. Båten har rena och svepande linjer i tidlös design med ett antal ovala rutor, silvermetallic på skrovsidorna och även i övrigt silver med skuggning som dominerande färger.

Benetti FB502 har totalt fyra däck inklusive ett soldäck. Lägre däck är reserverat för gäster i separata kabiner och en VIP-kabin midskepps med dubbelbädd, badrum och walk-in closet. Det finns även två ytterligare kabiner med dubbelbäddar och separata badrum. Besättningen bor förut i fyra dubbelkojer.

Bland bekvämligheterna ombord finns diverse ”leksaker”, som förvaras i ett garage i aktern. Där finns även en stor badplattform på närmare 10 m2.

Huvuddäck är avsett för sociala utrymmen med salong och smakfullt designade möbler. Textilier och lampor kommer från Armani Casa, inklusive matbordet för tio personer. Stolarna runt omkring kommer från B&B.

Trots all utrustning och sin storlek är ”Panthera” en relativt lätt yacht. Med 47 m totallängd är vikten 340 ton. Vid maxfarten 24 knop är bränsleförbrukningen 1 360 l/h. Räckvidden är 3 400 vid mer ekonomiska 12 knop.
.
Tekniska specifikationer
Längd: 47.00 mt 154,2 ft
Bredd: 8.80 mt 28,9 ft
Djupgående: 2.60 mt 8,5 ft
Deplacement: 364 ton fullt lastad
Gross tonnage: 492 GT
Bränsletank: 55 000 liter 14,530 US gals
Vattentank: 12 000 liter 3,170 US gals
Gråvattentank: 6 620 liter 1,749 US gals
Gäster: 10 i 5 kabiner
Besättning: 9 i 5 kabiner
Huvudmotorer: N°2 MTU 16V 4000 M73L – 2.880kW @ 2.050RPM
Riduttori/ Gear box N°2 ZF 9355
Generatorer: N°2 x 105kW Northern Lights – 400V – 50hz
Propulsion: Two Detra propellers- five fixed blades
Backslag: Rubber Design shaft lines
Vattenmakare: 1 IDROMAR reverse osmosis water makers ( capacity 10,000 lt./day sea water temperature)
Bogpropeller: 90kW från Naiad
Stabilisatorer: Velocità massima / Maximum speed (1/3 load displacement) ~ 24 knots

Övrigt
Velocità al 85% MCR / Speed at fuel stop power
85% MCR
~ 22 knots
Autonomia a 22 nodi / Range speed @ 22 kn ~ 1140 nm
Autonomia a 12 nodi / Range speed @ 12kn ~ 3400 nm
Notazione di Classe/Class register ABS + A1 Commercial Yachting Service, + AMS
Bandiera/Flag of registry: Cayman Islands
Conformità di bandiera/ Flag administration in charge of compliance & type of compliance
ABS/MCA – Large Commercial Yacht Code – LY2 – Unrestricted range
Costruttore / Builder Azìmut Benetti Spa – Benetti Shipyard
Architettura Navale/Naval Architecture Azìmut Benetti Spa – Benetti Technical Department Concept + Designer esterni / Exterior designer Azìmut Benetti Spa – Benetti Shipyard
Designer interni / Interior designer Benetti / Owner’s team

Utbudet av skaldjur som vi köper i mataffären står inför en osäker framtid när klimatförändringarna gör våra hav varmare och surare. Därför satsar EU 3,6 miljoner Euro på ett program som heter CACHE.

– För närvarande förstår forskarna inte helt hur skaldjur som till exempel ostron, blåmusslor, pilgrimsmusslor och sandmusslor tillverkar sina skal, eller hur en förändring i miljön kan påverka dem och dessa processer, säger professor Kristina ”Snuttan” Sundell.

Skaldjur har lyfts fram som ett område med särskild risk enligt framtida klimatscenarier. När haven blir varmare och surare, är det mer utmanande för djur som ostron och musslor att behålla sina skal och de kommer att behöva lägga mer energi på att tillverka skalen, vilket kan få dramatiska konsekvenser för deras överlevnad och tillväxt. Detta kan påverka deras populationsstorlek, som i sin tur har en direkt påverkan på vattenbruk och fiskerinäringen. Nyligen förstördes ett vattenbruk med ostron på USA:s västkust som en följd av havsförsurning.

En internationell forskargrupp med deltagare från Göteborgs universitet, ska studera hur förändringarna i våra hav kommer att påverka flera arter som är viktiga för den europeiska fiskerinäringen och den marina biologiska mångfalden.

– Mitt bidrag inom projektet handlar om att se vad evolutionen kan göra för dessa arter. Det vill säga att kontrollera om det finns tillräckligt med genetisk mångfald för att klara av de framtida klimatförändringarna, men också att undersöka om vi kan isolera vissa stammar som är mer motståndskraftiga och “klimatsäkra” för att vi ska kunna använda dem i vattenbruk, säger forskaren Sam Dupont.

Skaldjursindustrin är ett viktigt bidrag till den europeiska marina ekonomin, den så kallade blåa ekonomin. För närvarande är den årligen värd 500 biljoner Euro och ger uppskattningsvis 5,4 miljoner arbetstillfällen.

Fakta CACHE
CACHE är ett Marie Curie Initial Training Network (ITN) som finansieras genom Europeiska Unionens sjunde ramprogram People Programme (Marie Curie Actions). Den samlar 10 partners från sex olika europeiska länder och omfattar tre små/medelstora företag och ett skaldjurskonsultföretag. Projektet startade 2013 och kommer att pågå i fyra år. Inom programmet kommer 10 unga forskare att utbildas till doktorsnivå och 4 postdoktorer kommer att få stöd i sin forskarkarriär.

Partners inom CACHE-nätverket: The British Antarctic Survey, Göteborgs universitet, University of Edinburgh, Museum National d’Histoire Naturelle de Paris, University of Bielefeld, University of Cambridge, The Scottish Association of Marine Sciences (SAMS), Greenloop, Algarve Marine Sciences Centre (CCMAR), GEOMAR Helmholtz Centre for Ocean Research.

Associerade partners: Association of Scottish Shellfish Growers, Ostrea Sverige AB, CRM Coastal Research and Management.
De arter som forskarna kommer att studera är kammusslan (Pecten maximus), jätteostronet (Crassostrea gigas), ostronet (Ostrea edulis) blåmusslan (Mytilus edulis) och sandmussla (Mya arenaria).

För mer information om programmet och fullständig information om rekryteringsprocessen: www.cache-itn.eu.

Rekryteringen är nu öppen, med sista ansökningsdag den 12 januari 2014.

Färjepassagerarna som reser via Stockholms Hamnar fyller sju hela hotell i stockholmsregionen varje dag, året runt. Under tiden de är i Stockholm spenderar de 3000 kronor per person, vilket blir fem miljarder kronor på ett år. Färjepassagerarna bidrar med 20 procent av stockholmsturisternas totala konsumtion.

Stockholms Hamnar presenterar idag en undersökning om färjepassagerarna som reser via Stockholms Hamnar.

− Nu har vi en heltäckande bild av färjepassagerarna som tydligt visar hur viktiga de är för Stockholms turistnäring, säger Henrik Widerståhl, vice VD Stockholms Hamnar.

De här besökarna spenderar 3000 kronor under tiden de är i Stockholm, vilket blir hela fem miljarder kronor om året.

Shopping toppar utgiftslistan, följt av restaurangbesök och boende. Hälften av de som stannar i Stockholm över natten bor på hotell. Det blir totalt sju fyllda hotell varje dag året runt med färjepassagerare.

Fyra av tio av de tillfrågade kommer från Finland. Nästan varannan har varit i Stockholm tio gånger eller fler. Fyra av tio uppger att själva båtturen är huvudsyftet med resan. De reser för att koppla av och roa sig ombord på färjan. Hela 95 procent är nöjda med resan och tre av fyra planerar att återkomma inom fem år.

2012-2013 genomförde Stockholms Hamnar en undersökning om färjepassagerarna i Stockholm.
Drygt 11 miljoner passagerare reser via Stockholms Hamnar med färja varje år. Målgruppen för färjepassagerarundersökningen är personer som inte bor i Stockholm, är över 15 år och som stannat minst två timmar i Stockholm. Totalt omfattas 1,7 miljoner passagerare.

Info: www.stockholmshamnar.se

Danska X-Yachts har fått klart med certifikat från International Marine Certification Institute för nya Xp 55. Båtmodellen är det femte och senaste tillskottet till företagets nya Xperformance Range.

Modellen sjösattes två veckor innan premiären vid X-Yachts Gold Cup, som samlade närmare 110 X-Yachts från 14 länder. Xp 55 är en mycket moden performance cruiser som, i likhet med alla andra Xp modeller, byggs med vakuuminjicerad epoxy i en sandwichkonstruktion med användning av kolfiber.

Xp 55 är försedd med en T-köl, kolfiberrigg, vilket ingår i konceptet snabb cruisingbåt. Enligt X-Yachts ger det perfekta seglingsegenskaper både för kappsegling och familjesegling.

Specifikationerna enligt certifikatet omfattar elektriska vinschar, rullstor och rullförsegel, bogpropeller, RIB-garage i aktern, tvättmaskin, frys, air conditioning med mera.

Inredningen är fördelad på tre dubbelkabiner med 2–3 badrum med separata duschutrymmen, ett stort pentry, nav station och förvaringsutrymme för segel.

Tekniska fakta
Designer: Niels Jeppesen
Längd skrov: 16,76 m
Längd vattenlinje: 14,87 m
Bredd max: 4,77 m
Djupgående: 2,85 m
Ballast standard: 6 300 kg
Deplacement: 16 800 kg
Motor (diesel): 80,2 kW
Bränsletank: 400 liter
Vattentank: 550 liter
Storsegel: 97,8 m²
Genua 106%: 74,8 m²
Asymmetrisk spinnaker: 240 m²
Info: www.imci.org och www.x-yachts.com

I helgen blev det klart att Arif Al Zaffain och Mohammed Al Marri blev världsmästare i Class 1 World Championship. Segern kom efter att de hade vunnit race 2 i Abu Dhabi Grand Prix, som var en av deltävlingarna i den 13:e Class 1 World Championship titeln för Victory Team.

Den enda verkliga utmaningen mot de blivande mästarna kom från Arif Al Zaffains och Mohammed Al Marris egna teamkamrater, Darren Nicholson och Nadir Bin Hendi i Victory Australia. Dessa tog starten i ett av loppen, men ett misstag av Nicholson vid första rundningen gjorde att Al Zaffain och Al Marri kunde ta sig förbi och vinna med över 40 sekunder. Detta var Al Zaffains och Al Marris 37:e respektive 27:e vinst i karriären.

Resultat:

ABU DHABI GRAND PRIX – race 2
1. 3 Victory – A Al Zaffain (UAE) / M Al Marri (UAE) – 41:22.39s
2. 10 LF10 – A Al Hameli (ITA) / G Carpitella (ITA) + 41.41s
3. 5 Team Abu Dhabi – F Al Mansoori (UAE) / R Al Tayer (UAE) + 2:04s
4. 8 LF8 – M Jennings (GBR) / A Amato (ITA) + 1 lap
5. 23 FA.RO. ACCIAI – R Lo Piano (ITA) / L Nicolini (ITA) + 1 lap
6. 91 Zabo-Isiklar – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) + 4 laps
7 Victory Team Australia – D Nicholson (AUS)/N Bin Hendi (UAE)-DNF
74 Poliform – T Oktem (TUR) / G Montavoci (ITA) – DNF

WORLD CHAMPIONSHIP POSITIONS
1. 3 Victory Team – 120pts
2. 91 Zabo-Isiklar – 89pts
3. 10 LF10 – 88pts
4. 7 Victory Team Australia – 84pts
5. LF8 – 72pts
6. 23 FA.RO ACCIAI – 61pts
7. Team Abu Dhabi – 46pts
8. 74 Poliform 38pts

Info: www.class-1.com

Nya Storebro 460 Commander är resultatet av en varsam utveckling i kombination med respekt inför företagets traditionella värdegrunder, genuina hantverk och långa historia som Skandinaviens främsta båtbyggare.

Storebro-varvet har byggt båtar i snart 70 år. I generation efter generation har deras välkända båtar utvecklats och resultatet ser du på bilderna här intill. Det handlar inte om någon revolution, detta är evolution.

– Din passion är vår passion och för oss är en båt så mycket mer än bara en båt – det är en Storebro, säger Storebros ägare, Roger Von Haugwitz, i en pressrelease om den nya modellen.

– På Storebro kompromissar vi aldrig på säkerhet, kvalitet och komfort. Den senaste tillverkningstekniken gör att vi heller inte behöver kompromissa på miljön.

Den nya båten byggs med vakuuminjicerade skrov, vilket är miljövänligare att tillverka och tack vare utformningen också mer lättdrivet. Till och med de exklusiva inredningarna och textilierna gör Storebro själva, så som de har gjort i 50 år, på Storebro Tapetseri. Detta minskar både onödiga transporter och säkrar högsta möjliga kvalitet.

Nya 460 Commander handlar om samspelet mellan människan och fartyget. Rejäla brädgångar gör det lätt att förflytta sig ombord samtidigt som de ljusa öppna ytorna och stora flybridgen inbjuder till avkoppling och de generösa fönstren ger god överblick och kontroll även i trånga och krävande hamnmiljöer.

– Vi har inte bråttom, berättar Roger von Haugwitz. För mig har det viktigaste varit att bygga en båt som förvaltar och förmedlar det fantastiska arv som Storebro har.

Sjösättning är planerad till 2015

Tekniska fakta
Längd över allt: 14 meter / 46 fot
Bredd: 4,3 meter / 14 fot
Djupgående: 1,2 meter / 4 fot
Vikt: 14 ton (exkl. bränsle och vatten)
Hytter: 2–3 beroende på val
Info: www.storebro.se

Kommentarer

Stefan Svensson 22:45:51 2013-12-12

Äntligen en nyhet från Storebro och den är dessutom riktigt elegant och stilfull med riktig yachtkänsla. Den har tydliga drag av Storebros hittills vackraste båt: SGS No1. En båt som var tio år före sin tid.
Lycka till Storebro från hela mitt båthjärta.

Storebro 00:42:28 2013-12-26

De har tydligen fryst 460

På lördagen avslutades VM i Laser Master i Oman med åtta svenska topp-tio placeringar i den sammanlagda resultatlistan. Seglingarna genomfördes i lätta vindar på 3-4 m/s.

GKSS tog en andra platser i sista seglingen genom Agneta Jonsson GKSS i Radial Master. Slutgiltiga

Placeringar för GKSS-seglarna blev:
Radial Master: 7:a Agneta Jonsson GKSS
Standard Master: 5:a Torbjörn Jonsson GKSS, 8:a Stefan Nordström GKSS,

Övriga svenska resultat blev:
Radial Grand Master: 5:a Bo Johannisson, 20:e Mikael Stamming
Radial Great Grand Master: 23:a Lars Westerlind
Standard Apprentice: 2:a Niklas Edler, 7:a Martin Wigforss, 10:a Fredrik Appelberg Standard Grand
Master: 6:a Thomas Franzén, 25:a Lars Wastesson 13:e Lars Widebeck, 28:a Nils Jöninger

– Därmed är detta VM det bästa Laser Master-mästerskap Sverige någonsin har gjort. Detta visar att både bredden och toppen i svensk Laser Master segling håller en världsklassnivå. Nu skall vi träna inför nästa år för att också ta fler medaljplatser, hälsar Stefan Nordström.

Bild: Prisutdelningen med alla svenska deltagare. Foto: Christer Nordstrand.

Bilder:http://omanlaserworlds2013.com/eng/mediazone.php

Information om resultaten finns på: http://omanlaserworlds2013.com/eng/championship.php

En utförligare presentation av Laser som båt hittar du på
http://www.lasersweden.se/information/introduktion/

GKSS- seglaren Björn Allansson vann tidigare i dag världscupen i Finnjolle efter ett rafflande medaljrace i Melbourne, Australien. Världscupen har pågått sedan 1 december och avgjordes i dag med ett medaljrace för de seglarna som låg topp tio.

Björn ledde inför dagens final och hade därmed allt i egna händer. Med en tre poängs ledning över tvåan räckte det att komma placeringen bakom tvåan i dagens final och inte sämre en sexa totalt för att säkra guldet.

– Jag är så fantastiskt nöjd med min insats. Jag visste vad jag var tvungen att göra för att säkra
guldet och jag gick ut och gjorde det. Jag kunde kontrollera racet rätt bra under andra halvan och
därmed säkra guldet, Det var en helt fantastisk känsla när jag korsade mållinjen säger Björn.

Foto: Team Sailbjorn.

Information om resultaten finns på:
http://www.sailingresults.net/site/event/35/Overall_5.html

Björn Allanssons hemsida:
http://www.sailbjorn.se/presentation/

Info: www.gkss.se

Sökandet efter två personer som föll överbord från ett holländskt fartyg söder om Ystad på torsdagsmorgonen avslutades kl. 15.40. Det saknas förutsättningar för att hitta personerna vid liv.

Kl 08.28 på torsdagsmorgonen besvarade Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral (JRCC) ett mayday-anrop från det holländska fartyget Marietje Andrea. Fartyget befann sig på internationellt vatten 14 distansminuter söder om Ystad och larmade om att två besättningsmän fallit överbord. Männen som ska ha varit klädda i arbetsoveraller saknade överlevnadsdräkt och flytväst. I området blåste det hård kuling (15-20 m/s), sjögången var måttlig till grov och vattentemperaturen åtta grader.

En omfattande sjöräddningsinsats med båtar från Sjöfartsverket, Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen samt flera handelsfartyg inleddes. Även Sjöfartsverkets räddningshelikopter Lifeguard 907, en räddningshelikopter från danska Sjövärnet, en helikopter från Försvarsmakten och ett av Kustbevakningens flygplan deltog i sökandet. Sökandet koncentrerades till ett kvadratiskt område, 4 x 4 distansminuter stort (7,4 km x 7,4 km), men gav inget resultat förutom den man över bord-boj som fartyget Marietje Andrea lade ut i samband med att männen föll överbord.

Sjöräddningsinsatsen vilandeförklarades kl. 15.40 på torsdagen. Området där de saknade personerna kan finnas är mycket väl genomsökt och det saknas förutsättningar för att hitta personerna vid liv. Ärendet överlämnas till polisen i Skåne som kommer att upprätta anmälan om två försvunna personer och som svarar för fortsatta eftersökningar.

Sjöräddningsinsatsen finns beskriven på Sjöfartsverkets webbplats: http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjo–och-flygraddning/JRCC-Online/Tva-personer-overbord-soder-om-Ystad/?RescueType=1&Status=1&Period=2

Hur våra hav kan hanteras på ett hållbart sätt, genom att balansera olika intressen, blir ämnet för en ny juridisk professur på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Havsförvaltning handlar huvudsakligen om planering och beslutsfattande som baseras på ett kunskapsutbyte mellan forskare, politiker och myndigheter för att förebygga och hantera konflikter mellan olika intressen vid nyttjandet av havens och kusternas resurser.

Havsförvaltning är ett av de viktigaste redskapen för en långsiktigt hållbar användning av havens varor och tjänster.

Havsförvaltningsrätt är ett nytt ämnesområde som prioriteras av både EU och svenska myndigheter. I Sverige bedrivs idag en mycket begränsad havsforskning med rättsligt innehåll, samtidigt som stora resurser läggs på planering och förvaltning av EU-ländernas havsområden.

Genom donationer från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur och Carl Bennet AB, samt en satsning från Göteborgs universitet inrättas nu en professur i ämnet havsförvaltningsrätt vid Juridiska institutionen på Handelshögskolan.

– Vi är glada och stolta över att kunna etablera en ny och viktig forskningsmiljö. Den blir ett angeläget komplement till den redan etablerade havsforskningen vid Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola. Dessutom går den hand i hand med Handelshögskolans satsning på hållbarhet, säger rektor Per Cramér, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Professuren i havsförvaltningsrätt inbegriper en komplett forskarmiljö med doktorander och postdoktorer. Professurens innehavare kommer att få ett centralt ansvar för att successivt bygga upp en stark forskningsmiljö, vilket innefattar forskarutbildning och utveckling av internationella nätverk.

Under 2012 startade Värmdö kommun naturprojektet Hemmesta Sjöäng – rekreation för fågel, fisk och människa. Syftet med projektet var att restaurera våtmarken för att förbättra häckningsmöjligheter och därigenom öka fågellivet samt att möjliggöra reproduktion för gädda.

Genom att reglera vattennivån i våtmarken skapas ett gynnsamt förhållande för både häckande fåglar och lekande fiskar. Fiskar som till exempel gädda och abborre kan ta sig upp i våtmarken via en fisktrappa. Den tidigare problematiken med hastigt avvikande vattennivåer kan nu regleras för att bibehålla naturliga vattennivåer.

– Projekt inom vatten och våtmarker ger snabba effekter och vi har redan sett resultat i form av nya fågelarter, ökat fiskbestånd och positiva reaktioner från den närliggande omgivningen, säger Lars Öberg, samhällsbyggnadschef på Värmdö kommun.

Det har också lagts stora insatser på att skapa ett tillgängligt och attraktivt friluftsområde i området, bland annat genom ett fågel- och utkikstorn samt en rastplats.

Projektet är ett samarbete med Trafikverket, Världsnaturfonden WWF, Sportfiskarna och Värmdö fågelklubb. Kostnaden beräknas landa på cirka 4 miljoner och har finansierats av kommunen och övriga aktörer tillsammans med statliga bidrag i form av lokala naturvårdsanslag.

– Det här är ett mycket lyckat projekt med tanke på resultatet för både natur- och friluftsliv, samarbete med flera parter med olika kompetenser och samordningsvinster, säger kommunens ekolog och projektledare Ann Hagström.

Hon säger också att projektet medfört andra samhällsvinster, exempelvis ökad andel rovfisk som bidrar till ett fungerande ekosystem, möjligheten till att nyttja kollektivtrafiken för att besöka Hemmesta Sjöäng samt att kommunen nyttjat återvinning av jordmassor från andra projekt för att fylla ut våtmarken.

– Det har varit fantastiskt att få samarbeta med Värmdö kommun för att i iordningställa och förvandla en skräpmark till något vackert som många människor kan få glädje av för lång tid framåt, säger Tom Arnbom på WWF.

Marken ägs av tre olika markägare – NCC & LE Lundberg, Skogskultur AB och Värmdö kommun. Ett naturvårdsavtal har tecknats mellan kommunen och övriga markägare som bland annat innebär att kommunen har rådighet över drift och skötsel samt att uppföra anläggningar för friluftsliv. Markägarna har upplåtit marken för projektet utan ersättningskrav och avtalet gäller fram till år 2043.

Projektet pågår till oktober 2014 redan nu är stora delar färdigställda, och under våren kommer det att erbjudas olika aktiviteter och guidningar.

True Heading har sedan 2011 utvecklat navigations- och Social Boating appen Seapilot. Appen blev 2012 topp grossing i Sverige och har sedan dess varit en av de mest populära apparna på bland annat appstore. Nu inleds ett samarbete med Agapi Boating där vi gemensamt kommer att marknadsföra ett koncept där Seapilot med sin enkelhet och användarvänlighet kan ersätta traditionella navigationslösningar till en bråkdel av kostnaden.

Att använda smartphones och läsplattor blir mer och mer en alternativ lösning för många där man inte bara känner igen sig och snabbt kan lära sig användandet utan också ser fördelen med en lösning som kan användas till så mycket mer än bara navigering. I Agapis fall finns inte bara Seapilot med på iPaden, som för övrigt är standard på båten. Där finns också båtens dokumentationen med videomanualer, integrerad stereo och radio via bluetooth och andra användbara appar som en Agapikund kommer att ha nytta av vid användandet av sin båt.

– Det här bevisar att Seapilot är väl i klass med andra navigationslösningar på marknaden och vi kommer inte att sitta lugnt och vara nöjda utan har massa nytt på gång som kommer att ytterligare stärka vår nu kraftigt ökande marknadsandel. Vi är mycket stolta över samarbetet med Agapi, säger Anders Bergström VD för True Heading AB.

Seapilot och Agapi kommer att under 2014 ställa ut tillsammans på BOOT som är Europas största båtmässa och går av stapeln i Dûsseldorf 18-26 januari 2014 samt på BÅTMÄSSAN i Göteborg 31 januari till 9 februari 2014. I planen finns även ett samarbete i samband med Öppna varv på Orust 22-24 augusti samt Allt På Sjön 29-31 augusti i Gustavsberg nästa år.

– Detta samarbete känns som ett naturligt steg för oss på Agapi då vi strävar efter maximal enkelhet och användarvänlighet för våra kunder. Sea Pilot och IPad är en fantastisk kombination som gör navigeringen så mycket roligare och enklare och nu även engagerar våra barn. Inlärningströskeln är minimal och möjligheterna framöver med roliga funktioner mycket spännande, säger Peder Asplund, VD för Agapi Boating AB.

Båtracingcirkusen fortsätter i elitdivisionen med de riktigt stora båtarna. I Abu Dhabi vann Nadir Bin Hendi och gjorde ne mycket lyckad återkomst till Class 1 World Championship genom att komma etta i race 1 i Abu Dhabi Grand Prix tillsammans med Darren Nicholson i Victory Team Australia i deras första gemensamma race.

Det blev ett känslosamt ögonblick för den fyrfaldiga världsmästaren i Class 1 efter ett tvåårigt uppehåll.

– Det har varit en mycket svår tid, men tat komma tillbaka och vinna var en häftig känsla. Givetvis är jag lycklig, säger Bin Hendi.

Vinsten kom efter att mästerskapets ledarduo, Arif Al Zaffain och Mohammed Al Marri, för andra gången på två race fick bryta med skadad propeller. Detta kostade dem segern och kan på sikt äventyra deras totalseger.

Norrmannen Christian Zaborowski och Ugur Isik hämtade sig från en usel startposition till att ta sin femte pallplats i år. De kom trea i mål men hamnade till slut tvåa efter en kompensation beroende på propellerval.

Här är ställningen efter ABU DHABI GRAND PRIX – race 1
1. 7 Victory Team Australia – D Nicholson (AUS) / N Bin Hendi (UAE) 29:40.54s
2. 91 Zabo-Isiklar – U Isik (TUR) / C Zaborowski (NOR) + 1:04.00s
3. 5 Team Abu Dhabi – F Al Mansoori (UAE) / R Al Tayer (UAE) + 1:10.00s
4. 10 LF10 – Ahmed Al Hameli (UAE) / G Carpitella (ITA) – + 1:28.00s
5. 8 LF8 – M Jennings (GBR) / A Amato (ITA) + 2:43.00s
6. 3 Victory – A Al Zaffain (UAE) / M Al Marri (UAE) + 1 lap
7. 23 FA.RO. ACCIAI – R Lo Piano (ITA) / L Nicolini (ITA) + 1 lap
Poliform – T Oktem (TUR) / G Montavoci (ITA) – DNF

WORLD CHAMPIONSHIP – after round 4, race 1
1. 3 Victory Team – 96pts 2= 7 Victory Team Australia – 80pts 3. 91 Zabo-Isiklar – 80pts 4. 10 LF10 – 71pts 5. LF8 – 59pts 6. 23 FA.RO ACCIAI – 50pts 7. 74 Poliform 34pts 8. Team Abu Dhabi – 30pts

Vid Volvokoncernens kapitalmarknadsdag i Göteborg presenterade koncernchef Olof Persson detaljer för hur det tidigare fastlagda strategiprogrammet avses få en positiv påverkan om 3 procentenheter på koncernens rörelsemarginal vid utgången av 2015, motsvarande totalt 9 miljarder kronor baserat på en nettoomsättning om 300 miljarder kronor.

Enligt Olof Perssons presentation förväntas genomförandet av strategin ha en ackumulerad positiv påverkan på koncernens rörelseresultat om cirka 2 miljarder kronor vid utgången av 2013, cirka 6 miljarder kronor vid utgången av 2014 och cirka 9 miljarder kronor vid utgången av 2015, exklusive tidigare kommunicerade omstruktureringskostnader om 5 miljarder kronor. I de angivna siffrorna ingår de tidigare kommunicerade årliga besparingarna om 4 miljarder kronor hänförliga till det koncernövergripande effektiviseringsprogrammet.

Presentationen är en uppföljning av arbetet med att genomföra strategin för perioden 2013-2015. Strategin presenterades vid bolagets kapitalmarknadsdag förra året och innehåller bland annat 20 mål för lastbilsverksamheten. För att nå de angivna målen har ett stort antal åtgärder identifierats och arbetet med att genomföra dessa pågår.

Vidare redogör Mikael Bratt, som är ansvarig för koncernens industrisystem för lastbilsproduktion, för alla de aktiviteter som pågår för att sänka både fasta och rörliga kostnader inom tillverkningen. Bland de åtgärder som genomförs märks en omstrukturering av det industriella systemet för lastbilstillverkning i Europa, en optimering av industristrukturen i Japan och en översyn av strukturen för reservdelslager runt om i världen.

Nya produkter
Vid kapitalmarknadsdagen presenteras också det nya och konkurrenskraftiga lastbilsprogram som koncernen lanserat under 2012 och 2013 och som är resultatet av den största produktförnyelsen i koncernens historia.

Bland annat får deltagarna se hela den nya serien Volvolastbilar, hela den nya serien lastbilar från Renault Trucks och den nyligen lanserade serien tunga lastbilar för tillväxtmarknader, UD Quester. Deltagarna får också se en helt ny lastbil från koncernens indiska samriskbolag Eicher, som just i dagarna lanserat Pro Series, som omfattar en serie med elva helt nya produkter.

Med sin nya 43-fotare sätter engelska Princess standarden för hela den internationella motorbåtsklassen för hur en 43-fotare bör se ut. Företaget är ledande inom design i sin stil och tack vare starka ägare fortsätter produktutvecklingen hela tiden. Nu kan vi för första gången visa inredningen i nya Princess 43.

Hela inredningen är designad på ett mycket modernt sätt. Salongen med sina stora rutor ger god sikt runt om båten, från förarplatsen och akterut i båten.

43:an finns med flexibla utrymmen för att bo ombord. Upp till sex gäster kan bo i båten, fördelade på två kompletta kabiner med separata badrum och en extra gästkabin (tillval) med elektriskt skjutbara bäddar som även används som sittplatser.

På däck har denna flybridgebåt utrymmen motsvarande en 50-fotare. Allt utformat och designat med lyxig känsla.

Princess Yachts International hade premiär för sin nya 43-fotare vid årets flytande båtmässa i Southampton. Hon ersätter Princess 42, som i över ett decennium har varit ledande i sin storleksklass och en av de mest framgångsrika modellerna från den engelska båtbyggaren.

En av finesserna med den nya modellen är konstruktionen i lättviktsteknik med injicerat skrov, vilket ger starkare material och en båt som snabbare kommer upp i planing.

Tekniska fakta
Längd: 14,5 m
Bredd: 4,25 m
Djupgående: 1,14 m
Vikt: 14 400 kg med två Volvo Penta D6-370
Bränsle: 1 363 liter
Vatten: 455 liter
Motorer diesel: Volvo D6-370 (2 x 370 hk) Fart: 27–29 knop eller Volvo D6-435 (2 x 435 hk) Fart: 30–32 knop
Info: http://www.princessyachts.com/index.html

Stormlågtrycket Sven med förväntade stormvindar har dragit in över Sverige. Följ utvecklingen med Sjöfartsverkets vind- och vattentjänst, ViVa, som ger dig tillgång till uppgifter om väder och vind från 90 olika platser utefter kusten i realtid.

Sjöfartsverket har tillgång till 90 väderstationer runt Sveriges kust. Mätstationerna ger bland annat information om vindstyrka, vindriktning, vattenström, sikt och vattennivå. Genom att använda Sjöfartsverkets ViVa-tjänst kan alla som är på väg ut, eller redan befinner sig till sjöss, i förväg ta reda på hur förutsättningarna ser ut på olika platser längs en planerad rutt.

Det senaste året har nio nya ViVa-stationer tillkommit. Skötkobben, Lagnögrund och Värmdö/Garpen ska öka säkerheten för sjötrafiken in till Stockholm. Stationerna Ringhals på västkusten, Barsebäck på sydkusten, Forsmark på upplandskusten och Oskarshamn har tillkommit efter att Sjöfartsverkets skrivit avtal med kärnkraftverken. Dessutom har en station placerats ut vid Renöragrund utanför Piteå.

Viva-systemet kom till för att stödja Sjöfartsverkets lotsar och öka säkerheten i samband med lotsning av fartyg.

ViVa finns både som webbtjänst och som app till smartphones/surfplattor.

ViVa till Iphone/Ipad: http://bit.ly/19iHoxm
ViVa för Anroid: http://bit.ly/1bi57km
ViVa för Windows Mobile: http://bit.ly/1bJDEe0
ViVa

Ny forskning vid Göteborgs universitet pekar på framtida försurning av hela Östersjöområdet. Den viktigaste orsaken tros vara den ökade halten koldioxid i atmosfären.

Världshaven har förmåga att ta upp en del av den koldioxid som tillförts atmosfären från mänskliga aktiviteter. Det här bromsar växthuseffekten, men resultatet blir samtidigt att havsvattnet blir surare eftersom koldioxiden bildar kolsyra då den reagerar med havsvattnet.

– En surare havsmiljö kommer högst troligt påverka och förändra det ekosystem vi har idag, säger Moa Edman vid Institutionen för Geovetenskaper, Göteborgs universitet.

Ny modell kan analysera flera miljöhot samtidigt
Moa Edmans avhandling har bidragit till utvecklingen av ett modellsystem som kan användas till att analysera flera miljöhot samtidigt, som till exempel övergödning, försurning och klimatförändringar.

Modellsystemet användes för att utvärdera flera framtida pH- och syrgasförändringar i Östersjön.

– Resultaten visade att vi kan vänta oss försurning i hela Östersjön, samt att fortsatt övergödning kommer att öka svängningsvidden i den årliga pH-cykeln, säger Moa Edman.

Studien pekade på att den största orsaken till försurningen är de mänskliga utsläppen av koldioxid.
Nya metoder för att motverka försurningen krävs

För att undersöka vad som påverkar havets förmåga att möta och neutralisera pH-förändringar genomfördes en studie som införde fördjupad koppling mellan havets biologiska och kemiska processer och beräkningarna av pH. De nya kopplingarna visade sig vara speciellt viktiga i områden med periodiskt eller permanent syrefria förhållanden, vilket blir allt vanligare i Östersjön.

Även betydelsen av lösta organiska näringsämnen i havet har utvärderats, då dessa potentiellt kan vara en viktig näringskälla för alger i Bottniska viken.

– Det visade sig att det biologiska upptaget av koldioxid förbättrades märkbart i modellen när växtlanktonen utnyttjade de organiska formerna av löst näring. Detta gör modelleringen i området mer realistisk, vilket är viktigt då den nya forskningen även påvisar att de norra delarna av Östersjön är speciellt känsliga för förändringar av atmosfärens koldioxidhalt. säger Moa Edman.

Handledare: Anders Omstedt

Avhandlingens namn:
Modelling the Dissolved Inorganic Carbon System in the Baltic Sea (http://hdl.handle.net/2077/33736)

Foto: Tilda Franklin.

Den svenska segelbåtstillverkaren Hallberg-Rassy kommer att medverka på ett stort antal båtmässor den kommande säsongen. Dessutom öppnar företaget ett eget showroom på fabriken i Ellös på Orust i februari.

Hela fem modeller från Hallberg-Rassy visas upp på världens största inomhusbåtmässa, Düsseldorf Boat Show 18-26 januari. På denna gigantiska utställning är den stora svenska segelbåtstillverkaren en återkommande utställare. 2014 visas följande modeller:

Hallberg-Rassy 48 Mk II
43 Mk III
412 med aft cabin
372
342

I februari är det premiär för Hallberg-Rassys nya showroom på varvet i Ellös. Den 7-8 februari öppnas portarna för intresserade besökare.

På plats visas följande modeller:

Hallberg-Rassy 64
55
412 med twin aft cabins
40
310

Även Raymarine kommer att finnas med i showroomet och visa sina produkter. Öppettiderna är kl. 10-14 fredag och lördag.

Info: www.hallberg-rassy.se