Sjöräddningssällskapets räddningsstation i Vadstena-Motala har blivit av med sitt svävargarage. Nu närmar sig vintern med stormsteg och det är bråttom att hitta en ny plats för svävaren.
– Har vi inget uppvärmt garage riskerar inställelsetiden för svävarutryckningar att förlängas, och därmed har vi försämrade möjligheter att hjälpa nödställda, säger Leif Andersson, frivillig sjöräddare och svävaransvarig vid RS Vadstena-Motala.
Sjöräddningssällskapet i Vadstena-Motala fick sin svävare inför vintern 2007. Den har sedan dess utfört många livräddande insatser och patrullerar såväl Vättern som omkringliggande sjöar vintertid.
Svävaren transporteras på trailer och sjösätts där den bäst behövs. De första åren fick svävaren stå gratis i en privatpersons garage, för att sedan få en plats av kommunen i Motalas gamla brandstation. Men då kommunen sålde lokalen hamnade svävaren utan tak över huvudet.
Den står nu temporärt vid en båtuppläggningsplats. Men där kan den inte stå kvar särskilt länge, då platsen nu fylls av vinterupptana båtar. Dessutom trivs svävaren bäst inomhus. När is och snö hamnar i svävarens ”kjolar” fryser de, och för att fungera optimalt behöver de få chans att tina upp mellan uppdragen.
– Det är en ren säkerhetsaspekt att kunna ha svävaren inomhus. Nu vädjar vi till kommunen, företag och privatpersoner om hjälp att hitta en plats. Garaget behöver ligga i Motala och gärna nära en sjösättningsplats, så att vår besättning kan rycka ut inom 15 minuter när larmet går. Det är också bra om garaget är 11 meter långt så att både bil och trailer får plats. säger Leif Andersson.
Info: www.ssrs.se
Volvo Ocean Race veteranen Richard Mason knyts till Team SCA för att förstärka deras Shore Management. Mason har seglat i de fyra senaste Volvo Ocean Racen, senast som vaktkapten på Team Sanya i 2011/12 Race, men det här blir hans första landbaserade roll i tävlingen.
– Det här är en spännande och utmanade roll för mig i Volvo Ocean Race. SCA gör något riktigt bra och det känns bra att vara en del av det. Det finns redan en stark struktur på plats och jag ser fram emot att utveckla detta ytterligare, så att vi kan vara väl förberedda både på sjön och i land, säger Richard Mason.
Den 39-årige seglaren startar sitt arbete genast vid teamets bas på Lanzarote. Team SCA fick nyligen leverans av sin Volvo Ocean 65 och teamet, som sponsras av SCA, fortsätter sitt träningsprogram och testar för närvarande fyra kandidater för att ansluta till den sju seglare starka gruppen.
– Det känns bra att välkomna Richard till the teamet. Flera av oss har arbetat med honom tidigare och vi ser fram emot att göra en gemensam insats. SCA har tagit på sig en enorm utmaning att ställa upp med en mindre erfaren och kvinnlig besättning. VI fokuserar alla på att försäkra oss om att gruppen är högt motiverad och har ordentlig erfarenhet av sådana här race. Med Richard ombord har vi totalt erfarenhet av ett 30-tal Volvo Ocean Race, något som vi hoppas kunna dra fördel av, säger Richard Brisius, Managing Director för Team SCA.
Mason är australiensare från födseln, men är uppfostrad i Nya Zeeland och bor nu i Sverige (Uppsala) med sin svenska fru och två barn.
Foto: Rick Tomlinson.
Nu satsar Göteborgs universitet på ett nytt forskningsfartyg som ger ökade möjligheter för både utbildning och forskning.
– Forskning som tidigare inte varit möjlig kan nu bli verklighet. Inte minst FN:s senaste klimatrapport framhöll att det behövs mer forskning om havet för att bättre förstå klimatförändringarna, säger rektor Pam Fredman.
År 2050 kommer 60 procent av jordens då 9 miljarder människor att bo i kustnära områden som riskerar att drabbas av översvämningar genom klimatuppvärmningen.
– Vi behöver mer forskning för att vara förberedda inför framtiden och för att hållbart kunna utnyttja havets resurser och bedriva en miljövänlig turism i kustområdena, säger Elisabet Ahlberg, dekanus vid Naturvetenskapliga fakulteten.
Nytt fartyg ger ökade möjligheter till forskning och undervisning
Genom det nya fartyget får universitetet ett avancerat laboratorium till havs med modern utrustning. Fartyget öppnar för möjligheter att studera storskaliga processer, som till exempel hur klimatförändringarna påverkar havsströmmar och pH-värde, som i sin tur inverkar på livet i havet.
– Det är viktigt att studenterna redan i utbildningen får möjlighet att följa och förstå de här storskaliga förloppen. Våra studenter kommer att bli framtidens experter inom marin miljö och deras arbetsmöjligheter breddas, både nationellt och internationellt, genom en förbättrad utbildning, säger Elisabet Ahlberg.
Större men drar mindre bränsle
Det nya fartyget blir 45 meter långt och kommer att väga runt 800 ton. Fartyget har en besättning på fem personer och rymmer ett tjugotal forskare och studenter. Trots att det nya fartyget är större än det gamla forskningsfartyget Skagerak drar det 40 procent mindre bränsle.
– Skagerak, som nu efter 40 år pensioneras, är varken arbetsmiljömässigt ändamålsenligt eller optimalt för att bedriva forskning och utbildning, säger Michael Klages, föreståndare för Sven Lovén centrum för marina vetenskaper.
Miljökrav i fokus
Planeringsarbetet har genomsyrats av miljötänkande.
– Vi har inte enbart ställt de miljökrav som är lagstadgade idag utan också försökt vara framsynta och titta på internationell lagstiftning som kommer inom en snar framtid, säger Elisabet Ahlberg.
Som ett av de första universiteten i världen miljöcertifierades Göteborgs universitet år 2006. Fartyget kommer att ingå i Göteborgs universitets miljöcertifiering ISO14001. Även varvet Shiprepair Yard S.A i Polen är miljöcertifierat.
Forskningsfartyget kostar drygt 100 Mkr och beräknas vara färdigbyggt i mars 2015.
Vårdslös körning med vattenskotrar resulterar årligen i många olyckstillbud – och siffran ökar. – Vattenskotern har kommit för att stanna, och med den ökade hastigheten sker också allt fler olyckor. Den trenden måste vi vända. Vi har därför tagit fram en vattenskoterkurs som vi håller på tre platser i landet, säger Karl Nordström, vd för Sjöklar Kustakademi.
En vattenskoter har en större motorkapacitet än en motorcykel. Trots detta krävs varken utbildning, förarbevis eller åldersgräns för att få köra.
– Det finns tyvärr ett bristande regelverk på sjön. Och vi tror att många vuxna vill att deras barn och ungdomar går en kurs innan de lånar familjens skoter, och att även en del vuxna förare vill utöka sina kunskaper för att köra säkrare och ha roligare på sjön. Vi tror och hoppas att detta kan leda till ökad sjösäkerhet för alla, säger Karl Nordström.
Sjöklar har över 45 års erfarenhet av utbildningar för yrkesskeppare och fritidsbåtsägare och blev 2004 ett av de första utbildningsföretagen att godkännas av Transportstyrelsen för utbildning i högfartsnavigering (Handhavande Snabba Fartyg).
– Vattenskoterutbildningen innefattar både teori och praktik på sjön. Kursen inkluderar bland annat sjövett, sjömanskap, väjningsregler och sjövägsregler. Deltagarna lär sig också körteknik, motorkoll, hur man tar vågor på bästa sätt och hur man visar hänsyn.
Kursen är en heldagsutbildning och hålls i Stockholm, Göteborg och Västervik.
De konfliktåtgärder som drabbade skärgårdstrafiken i förra veckan är nu avblåsta efter att arbetsgivarorganisationen Almega och fackförbundet Seko idag kommit överens kring skärgårdsavtalet. Waxholmsbolagets trafik beräknas vara igång som vanligt från och med tisdag 12/11.
Waxholmsbolagets trafik med Djurgårdsfärjan, samt trafiken i mellersta och södra skärgården, ställdes in i förra veckan då konfliktåtgärder bröt ut. Det var Almegas och Sekos förhandlingar kring skärgårdsavtalet som hade gått i stå. Under måndagen 11/11 sa parterna ja till medlarnas bud och därmed är konfliktåtgärderna avblåsta.
Trafiken med Djurgårdsfärjan var igång igen redan vid 17-tiden måndag kväll. Skärgårdstrafiken beräknas vara igång från och med tisdag morgon.
För mer information rörande trafiken, se waxholmsbolaget.se
SkandinaviskBluewater.no är en ny hemsida som vänder sig till alla seglingsintresserade i Norge, Sverige och Danmark. Hemsidan är uppbyggd som en nättidning med en redaktionell del och en användardel.
Sajten innehåller material om drömmar, förberedelser, bra och dåliga upplevelser, praktiska erfarenheter, kommunikation med mera. Dessutom finns det ett diskussionsforum.
SkandinaviskBluewater.no ägs av företaget Mayday Consulting och drivs av Lotte och Dag Rørslett, båda med lång erfarenhet av båtjournalistik och långturssegling.
Info: http://www.skandinaviskbluewater.no/artikkel/single-handed-men-aldrig-alene/
Bilden:
Personerna bakom SkandinaviskBluewater: Dag Rørslett och Lotte Zielke Rørslett. Foto: Stian Rørslett.
Ariboats i Saltsjöbaden är ny svensk importör av Frauscher motorbåtar, som är en serie av klassiska daycruisers från Österrike. Båtarna är mycket populära i Tyskland, Schweiz, Italien och Rivieran sedan länge och säljs idag i över 20 länder. Frauscher är en legend i Europa – i likhet med Porsche.
Båtarna är miljöanpassade för att kunna användas i områden med höga miljökrav. Kännetecknande är egen design, komfortabel cockpit, solmadrass, badbrygga, dvs allt som behövs för en lyckad weekend.
Frauscher har enkel och kraftig konstruktion, fina sjöegenskaper och tidlös design som borgar för ett bra andrahandsvärde. Frauscher finns som DC och WR med inombordare med axeldrift eller drev, elmotor eller hybrid. Miljövänlig inombordare för hög fart, elmotor för cruising i låg fart är en fin kombination i dagens livliga trafik med många fartbegränsningar.
På bilden syns en Frauscher 750 St Tropez.
Info: www.ariboats.se
Yamaha Motor Scandinavia väljer Svedea som ny partner för alla sina märkesförsäkringar på den svenska marknaden. Försäkringarna kan tecknas från årsskiftet vid köp av en ny eller begagnad båtmotor, båt, vattenskoter, motorcykel, ATV och snöskoter hos Yamahas återförsäljare.
Yamaha Motor Scandinavia, som är Nordens största distributör av båtmotorer, båtar, vattenskotrar, motorcyklar, ATV och snöskotrar har ingått ett långsiktigt samarbetsavtal med Svedea gällande märkesförsäkringar för samtliga produktkategorier. Försäkringarna kan tecknas från årsskiftet i samband med köp av en ny eller begagnad Yamaha-produkt hos Yamahas auktoriserade återförsäljare.
– Vi är fantastiskt stolta över att Yamaha väljer Svedea som försäkringspartner, säger Pär Pettersson, VD på Svedea. Våra försäkringar passar Yamahas produkter som hand i handske och det kommer definitivt att bli enklare för återförsäljarna när de nu får en leverantör för alla försäkringar.
– Vi har länge försökt rensa i floran av märkesförsäkringar och det känns bra att vi kan samla alla försäkringar hos samma bolag. Vi har haft bra diskussioner med Svedea och ser fram emot ett gott samarbete, säger Jan-Åke Johansson, VD för Yamaha Motor Scandinavia. Svedea har en mycket kompetent och motiverad organisation som passar väl in i Yamahas sätt att arbeta. Vårt nästa mål är att hitta liknande partners i Danmark och Norge, fortsätter Jan-Åke.
Svedea har med sina försäkringar för båt, mc, ATV och snöskoter på kort tid skaffat sig en stark ställning bland återförsäljare och generalagenter. Samarbetet med Yamaha Motor Scandinavia befäster Svedeas position ytterligare.
– Att vara en del av de branscher till vilka vi erbjuder försäkring är viktigt för oss, säger Jonas Roberts, affärsområdeschef på Svedea. En nära dialog med de som har störst kunskap inom området hjälper oss att fånga in trender och behov på marknaden. Det är en av anledningarna till att vi är övertygade om att detta samarbete kommer att bli en framgång.
Bilden:
Fr. v. Jan-Åke Johansson, Yamaha, och Jonas Roberts, Svedea.
Den 5-6 november var det kick-off för vintersjöfartsprojektet WINMOS i Helsingfors. WINMOS är ett projekt som syftar till att säkerställa en effektiv vintersjöfart i EU:s nordligaste farleder genom att säkerställa isbrytande resurser på medellång och lång sikt och genom att utveckla vintersjöfarten i sin helhet i Östersjön.
Fungerande sjötransporter året runt är av största betydelse för handeln inom EU. 15 % av världens sjötransporter, eller mer än 750 miljoner ton, utförs i Östersjön. Omkring 2 000 fartyg färdas i området kontinuerligt. Under en normal vinter görs cirka 10 000 anlöp till hamnar där havsis kan orsaka stora problem.
Situationen i världen förändras ständigt. Ett ökande antal fartyg och ökande storlek på dessa, stigande bränslepriser samt krav på åtgärder för att förbättra miljöprestanda, till exempel SECA-direktivet om svavelhalten i bränslen och ”Energy Efficiency Design Index” där maximal motoreffekt är reglerat, kommer alla att ha en betydande inverkan på vintersjöfarten.
WINMOS består av sju olika delprojekt i linje med konceptet sjömotorvägar* (Motorways of the Sea – MoS). WINMOS kommer att utveckla en ny teknik som syftar till att förbättra miljöprestandan på befintliga motorer. Detta beräknas avsevärt minska utsläppen och bränsleförbrukningen. Önskad information om isbrytningens servicelogistik kommer att göras tillgängliga för intressenter inom sjöfarten. En ny isbrytare kommer att byggas inom projektet. Simulatorträningsanläggningar och utbildningar inom vintersjöfarten för befäl kommer att utarbetas. Projektet kommer att slutföras i slutet av år 2015.
Projektets totala budget är 138 miljoner euro och bidraget från EU:s Ten-T-budget för Motorvägar till havs (MoS) är 29,6 miljoner euro.
* Konceptet sjömotorvägar (MoS) är den maritima delen av det transeuropeiska nätet som har inriktningen att koncentrera sig på varuflödet på havsbaserade logistiska rutter. MoS kan även omfatta projekt som har andra positiva effekter som vintersjöfart och isbrytning.
Fakta WINMOS
WINMOS är ett svenskt, finskt, estniskt projekt som medfinansieras av Europeiska kommissionen.
WINMOS består av sju delprojekt:
* Utredning av nästa generations isbrytare och det framtida behovet av isbrytningsresurser.
* Livstidsförlängning av ett antal äldre isbrytare.
* Utveckling av bränsleinsprutningsteknik (Common Rail) för att minska bränsleförbrukning och emissioner.
* Vidareutveckling av ledningssystem för vintersjöfart och isbrytning.
* Utveckling av en simulatorutbildning för sjöbefäl.
* Nybyggnation av en finsk isbrytare.
Projektets totala budget är 138 miljarder euro.
Projektet kommer att slutföras i slutet av år 2015.
Källa och foto: Sjöfartsverket.
Engelska Princess Yachts International har engelsk premiär för sin nya V48 Open Sports Yacht på den kommande London Boat Show, som äger rum 4–12 januari 2014 på ExCel i London.
48-fotaren ska visas upp tillsammans med ett tiotal andra båtar från den Plymouth-baserade båtbyggarens expanderande serie av båtar. På mässan visas även den nya Princess 88 Motor Yacht och Princess 43, som båda visas på Londonmässan för första gången. Där visas även Princess 56, 64, 72 Motor Yacht och 82 Motor Yacht flybridgemodeller samt Princess V39, V52 och V57 sports yachts.
Dessutom kommer Princess att avslöja planerna på sin kommande S Class. Den nya modellen S72 blir den första från Princess som baseras på det nya konceptet Sportsbridge. Båten får premiär 2014.
Här är en pressrelease om Princess många nyheter
November 2013 – Princess Yachts International is set to showcase its new V48 Open sports boat for the first time in the UK at the forthcoming London Boat Show, taking place from 4-12 January 2014 at ExCel, London.
It will be presented amongst a show stopping collection of ten motor yachts from the Plymouthbased boat builder’s expanding range, which includes the new 88 Motor Yacht and Princess 43, which are also both appearing at London for the first time, and the Princess 56, 64, 72 Motor Yacht and 82 Motor Yacht flybridge models and the Princess V39, V52 and V57 sports yachts.
The Princess V48 Open has attracted critical acclaim since its recent international launch. The latest model in the V Class sports range, it is a highly capable craft delivering performance, efficiency and exceptional handling, both at sea and at close quarters. The resin infused hull is designed to quicken the transition to plane, improving efficiency whilst delivering outstanding performance and handling thanks to its Volvo IPS engines and drive system. She also benefits from an incredibly spacious open cockpit to offer the ultimate open boating experience.
The teak-laid cockpit, with its generous seating, creates the perfect space to enjoy life on deck and is shaded by the canopy and electrically operated sliding sun roof which provides versatility to enjoy the complete open boating experience. It incorporates a wetbar and, further aft, a large integrated sunbed is positioned above the tender garage, which can accommodate a 3.25m jetrib. There is a further ‘J’ shaped seat forward, adjacent to the twin helm seats providing companion seating when underway.
Below decks, the V48 Open provides accommodation for up to 6 guests with two large en-suite cabins including a full beam owner’s stateroom amidships and a forward guest cabin, which can be specified with an optional ‘scissor berth’ system to create a double or twin beds as required. The generous saloon seating can be converted to provide additional sleeping space for occasional guests.
Following their recent international debut, the new Princess 88 Motor Yacht and the Princess 43 are also set to wow the crowds at London.
The 88 is powerful, agile and gracefully elegant. She has been designed for long range cruising and her deep-V hull utilises the very latest resin infusion technology, making her performance and sea keeping both impeccable and efficient. The Princess designers have once again excelled in creating exterior and interior spaces that are generous in size, exceptionally well finished and incredibly flexible whether entertaining or relaxing.
The Princess 43, also launched in 2013, marks a new era for Princess. An iconic flybridge yacht, she exudes style and benefits from the latest technology and contemporary design. Building on the success of the Princess 42, one of the brand’s most celebrated yachts ever to be produced, she offers flexible accommodation for up to six guests and the ultimate in performance, efficiency, comfort and elegance as well as impeccable seakeeping and handling.
As well as this, Princess will also be revealing further information about its eagerly anticipated S Class. The new S72 will be the first Princess based around an exciting new Sportsbridge concept and will be the first S Class yacht to be unveiled to the public in 2014.
Princess Yachts International has already confirmed its presence at the 2015 London Boat Show in a demonstration of its commitment to the internationally renowned event.
For further information about the models being displayed at the London Boat Show please visit princessyachts.com or visit stand number E250 during the event, from 4-12 January 2014.
Temaimport.se heter en ny importör av båttillbehör som öppnar idag. Grundarna säger att de har verkat i båtbranschen under flera år och nu tar steget fullt ut och lanserar TemaImport.
Susanne är utbildad förpackningsdesigner med erfarenhet inom logistik och produktion. Viktor är Civilingenjör inom elektroteknik med delmängd i Naval Architecture. Båda är aktiva i båtlivet med många timmar i motorbåt och ofta mer än tusen sjömil med segelbåt varje säsong.
De ska representera och vårda varumärken med kvalitetsprodukter. Gärna teknik i framkant som underlättar allas båtliv.
Info: http://temaimport.se
Substansen medetomidin, som finns i båtfärger, har inte någon direkt påverkan på alg och bakteriesamhällen förrän vid väldigt höga koncentrationer, visar ny forskning från Göteborgs universitet.
Påväxt av havstulpaner, musslor, alger och andra marina organismer på båtskrov har länge varit ett problem för båtägare. Påväxten kan minska manövrerbarheten hos fartyg och fritidsbåtar men framför allt kan den öka bränsleförbrukningen med så mycket som 40 procent för ett fartyg.
Biocider används för att hindra påväxt
Den vanligaste metoden för att undvika eller minska påväxt är att använda båtbottenfärger som innehållande biocider. Biociderna läcker långsamt ut från färgen och förgiftar de organismer som försöker växa på skrovet.
Den vanligaste biociden i båtbottenfärger idag är kopparoxid men kopparn riskerar att lagras i miljön och skapa framtida problem.
– Min forskningsavhandling har ingått i ett större projekt, Marine Paint, där målet har varit att utveckla en ny effektiv båtbottenfärg med bättre miljöprofil än de färger som finns på marknaden idag, säger Cecilia Ohlauson vid Institutionen för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet.
Biociden som Marine Paint fokuserade på, medetomidin, valdes för att den mycket effektivt hindrar påväxt av havstulpaner.
Hindrar larver att fästa
Havstulpaner sprids genom larver som söker lämpliga ytor att fästa på. När de hittar en sådan yta limmar de sig fast och utvecklas till vuxna havstulpaner. Medetomidin stör larvens sökande genom att den blir hyperaktiv när den kommer i kontakt med biociden och simmar iväg istället för att limma sig fast.
– Denna mekanism skiljer sig markant från övriga biocider i båtbottenfärgen som har en mer generell giftverkan, säger Cecilia Ohlauson.
I sin forskning har hon fokuserat på hur medetomidin påverkar alg- och bakteriesamhällen i havet. Resultaten visar att medetomidin inte har någon direkt påverkan på alg och bakteriesamhällen förrän vid väldigt höga koncentrationer jämfört med beräknade halter i miljön.
– Användning av medetomidin i båtbottenfärg bör därför inte utgöra någon risk för alg-och bakteriesamhällen, säger Cecilia Ohlauson.
Foto:
Akvariebild, fotograf Per Johansson.
Porträttbild av Cecilia Ohlauson, fotograf Nina Carlén.
Mercurys nya joystickstyrning för utombordsmotorer ger förare av båtar med utombordsmotorer möjlighet att enkelt och säkert manövrera i trånga utrymmen. Styrningen passar nya motorer av Verado 250 eller 300 hk vid två, tre eller fyra motorer på akterspegeln.
Systemet innehåller även ”Skyhook” virituell ankring, instrumentet VesselView samt ett integrerat autopilotsystem.
Den smarta joystickdesignen gör det enkelt för föraren att flytta båten i vilken riktning som så önskas. Sidled, diagonalt eller cirkulerar runt sin egen axel, för joysticken i önskat läge och båten följer dina önskemål.
Inget annat styrsystem för utombordsmotorer erbjuder så avancerade lösningar som Mercurys joystickstyrning.
Dessutom levereras systemet med Skyhook och VesselView instrument som ger en mängd motorinformation samt en integrerad autopilot.
För att få båten att ligga still på samma position använder Skyhook en GPS för att få båtens position och får motorerna att arbeta så att båtens position och riktning blir den samma oavsett vågor eller vind. Det gör det enkelt att till exempel vänta på slussning eller annan orsak till att man vill ligga still på samma ställe.
Med “Auto Heading” och inlagda Waypoints gör du din resa till destinationen både enkel och effektiv. Den inbyggda digitala kompassen i Auto Heading ser till att den utlagda rutten följs men tillåter även små justeringar.
Genom en enkel beröra av joysticken justerar du kursen en grad, större justeringar görs enklast genom att använda kontrollpanelen.
Behöver du stanna flera gånger under resans gång är det inga problem. Lägg in dina waypoints och du har en enkel och säker resa framför dig.
Föraren kommer att uppskatta den nydesignade VesselView-displayen och får tillgång till all information på ett och samma ställe. Båda modellerna 4 & 7 tum kan visa mer är 30 olika motorparametrar, så som bränslenivå, räckvidd, oljetemperatur/oljetryck, batterispänning, ekolod, laddning med mera
På den senaste Båtmässan i Göteborg inleddes en satsning för att lyfta allt som har med segling att göra. Satsningen kallades ”Båtmässan älskar segling” och 2014 slår man ytterligare ett slag för att visa seglingens alla fördelar. Bland annat genom att bygga ett jolletorg.
– Jolletorget ska visa att jollen är en båttyp för alla – inte bara unga. Jollen har många fördelar, olika generationer kan ha ett gemensamt intresse och segla ihop, båten är billig och går att transportera på trailer, säger Båtmässans kapten Bengt Wallin och fortsätter tipsa om ytterligare höjdare.
– Den som vill lyssna på härliga seglingshistorier får inte missa arrangemanget ”Förverkliga dina drömmar”. Från scen berättar både kända och okända om spännande seglingsupplevelser, bland annat kommer äventyraren Ola Skinnarmo och ensamseglaren Sven Yrvind.
Båtmässan arrangeras 1-9 februari 2014.
För mer information se www.batmassan.se
Bilden:
Äventyraren Ola Skinnarmo kommer till Båtmässan för att berätta om sitt senaste seglingsäventyr.
Foto: skinnarmo.com
KGK har tecknat avtal med Hansen Racing, Sveriges största och äldsta importör av reservdelar till USA-bilar, vans och båtmotorer. Samarbetet innebär att KGK nu har branschens bredaste sortiment med bildelar till amerikanska, europeiska och asiatiska bilar.
Avtalet mellan KGK och Hansen Racing omfattar cirka 65 000 reservdelar och tillbehör för amerikanska fordon. Bildelarna finns tillgängliga på KGK:s e-handelsplats Autokatalogen och kunderna hittar rätt del genom att söka på ett fordons registreringsnummer.
Utöver tillgången till amerikanska bildelar kommer även KGK:s marina kunder, genom Hansen Racings försorg, få ett större utbud av reservdelar till inom- och utombordsmotorer.
– Vi har alltid eftersträvat att kunna erbjuda ett komplett sortiment. Det finns över 170 000 amerikansktillverkade bilar i Sverige och det blir nu betydligt lättare för våra kunder att få tag på delar till dem, säger Lars Frank, vice divisionschef på KGK:s handelsdivision.
Hansen Racing är liksom KGK ett familjeföretag som funnits i branschen i flera generationer. Företagets mångåriga kunskaper och erfarenheter rörande amerikanska bilar har gjort deras utbud branschledande.
– I KGK får vi en stark samarbetspartner som delar samma värderingar runt långsiktighet som vi. Genom den här uppgörelsen kommer vårt sortiment att finnas tillgängligt för en ännu större marknad, säger Hansen Racings vd William Hansen.
– I och med överenskommelsen med Hansen Racing har vi ett unikt utbud. Ingen annan i Sverige täcker de amerikanska, europeiska och asiatiska bilarna som KGK gör, säger Lars Frank.
BRP fick, för första gången i eventets historia, glädjas åt att överlägset dominera IJSBA World Finals-uppvisningen då förarna av vattenskotermodellen Sea-Doo RXP-X tog 24 av 25 möjliga Pro class-platser och 81% av pallplatserna i klasserna för moderna vattenskotrar.
IJSBA World Finals är det största specifika vattenskotereventet i Nordamerika där de bästa racingförarna från hela världen samlas i Lake Havasu City, Arizona, för att tävla om världsmästerskapstitlarna. I år var allt från depån, startlinjerna till racingbanorna fyllda med Sea-Doo RXP-X-modeller. Jarod Moore från Sydafrika ledde Sea-Doo X-TEAMs laddning och vann sitt första Pro Open World Championship på sin RXP-X-modell och James Bushell adderade ytterligare två World Championships till sin meritlista genom att vinna både Pro Stock och Pro GP-klasserna på sin RXP-X-vattenskoter.
Vattenskotermodellen Sea-Doo RXP-X har visat sig kunna erbjuda branschens bästa prestanda med överlägsen hantering, förarergonomi och effekt. Det exklusiva RXP-X T3-skrovet möjliggör att föraren kan köra rakt genom vågorna och luta sig in i kurvorna för skarpare och snabbare svängar.
Det innovativa Ergolock-systemet gör att föraren blir ett med vattenskotern tack vare ett smalt, formsytt säte och vinklade fotstöd som gör att förarens kropp kommer i bättre kontakt med vattenskotern vilket minimerar utmattning. T3-skrovets dynamiska kraft, i kombination med Ergolock-systemet, tillåter föraren att släppa loss mer av den tillgänliga kraften i ROTAX H.O. 4-TEC-motorn för att upprätthålla maximal hastighet runt om hela banan.
BRP gratulerar följande Sea-Doo X-TEAM-förare till deras 2013 IJSBA World Finals-prestationer och deras pallplatser med Sea-Doo-vattenskotrar.
PRO OPEN
1. Jared Moore Sydafrika RXP-X TM Trucking/Rockstar/Sea-Doo Centre
2. Jean Baptiste Botti Frankrike RXP-X Quakisense/Easy Rider
3. Masaharu Takenoshita Ungern RXP-X Marine Mechanic/Shoe
PRO STOCK
1. James Bushell England RXP-X 158 Performance/Sea-Doo Centre
2. Yousef Alabdulrazzaq Kuwait RXP-X Zain Telecom/Hitch Motorsports
3. Mohammed Al Baz Kuwait RXP-X Zain/Pro Rider
PRO GP
1. James Bushell England RXP-X 158 Performance/Sea-Doo Centre
2. Jared Moore Sydafrika RXP-X TM Trucking/Rockstar/Sea-Doo Centre
3. Aero Aswar Indonesia RXP-X BNI/Jettribe/Spy/Sea-Doo Centre
PRO WOMEN
1. Shante Bukes Sydafrika RXP-X LPS/Carl Becham
2. Kylie Ellmers Nya Zeeland RXP-X Sea-Doo Centre/LK Engineering/Jettrim
3. Supalak Ninnopparai Thailand RXP-X Mahidol/Oakley
PRO LIMITED
1. Chaowalit Kuajaroon Thailand RXP-X Knauf Insulation/ Flamingo Racing
2. Eric Francis USA Övrigt
3. Cody Hawkins USA RXP-X Riva Racing/Jettrim
EXPERT OPEN
1. Kasza Gyorgy Ungern RXP-X Jetpower.hu/Szervernet.hu
2. Veerapong Maneechom Thailand RXP-X Flamingo Racing/Knauf Insulation
3. Khaled Burbabee Kuwait Övrigt
EXPERT LIMITED
1. Oumoeut Saly Thailand RXP-X Flamingo Racing/Knauf Insulation
2. Mohammed Burbayea Kuwait RXP-X Zain/Pro Rider
3. Chalempoj Viriyahphan Thailand RXP-X Flamingo Racing
AMATEUR STOCK
1. Mohammed Al Baz Kuwait RXP-X Zain/Pro Rider
2. Khaled Burabee Kuwait Övrigt
3. Nopphadon Supmuensean Thailand RXP-X JetPilot/Nakom
Besök facebook.com/seadoo för att se bilder från 2013 IJSBA World Finals.
Kommentarer
Fy f-n va ointressant! Vuxna män som leker omkring på vattenskoter, skitar ner och väsnas. Så helt enastående meningslöst.
Är personligen heller inte intresserad men i princip ingen större skillnad mot kappseglingar. Detta sker på en bana så ljudet är begränsat och vilken motor som sitter i vilken segelbåt somhelst "skitar" ner betydligt mer än dessa 4 star Californa certifierade motorer. Din inlägg "väsnas" av intolerans!
Bygget av Braheborg, det nya fartyget på Visingsöleden, går in i sitt slutskede. För närvarande är det säkerhetssystemen ombord som testas och i morgon flyttas hon tillfälligt från dockan i Huskvarna till piren precis utanför.
På torsdag sker det första testet, då ska delar av evakueringssystemet kontrolleras och personalen utbildas. Det är de båda stora livflottarna, som sitter på babordssidan vid aktre soldäck, som ska utlösas. De har plats för 151 personer vardera. Testet kommer inte att synas särskilt väl från land, eftersom babordssidan är vänd mot Vättern.
På styrbordssidan finns två likadana livflottar, dessa ska testas vid ett senare tillfälle.
Det är en hel del arbete som återstår innan färjan kan börja trafikera Visingsöleden mellan Gränna och Visingsö. Mellan 11 och 22 november genomförs sjöprov. Det innebär bland annat att fartygets manöverduglighet testas, liksom maskiner och elektronisk utrustning. Därefter följer en period av kalibrering och korrigeringar av systemen.
Parallellt med färdigställandet av fartyget går även bygget av nya färjelägen i Visingsö och Gränna hamnar mot sitt slut. Den 8 januari sker besiktning och efter eventuella korrigeringar står anläggningen därefter färdig att tas i bruk av Braheborg.
Den 17 januari 2014 blir det fartygsdop i Gränna hamn. I samband med det bjuds allmänheten in för att stifta bekantskap med Braheborg på närmare håll.
Färjetrafiken på Visingsöleden drivs av Trafikverkets färjerederi på uppdrag av Jönköpings kommun. Leden ingår inte i det statliga trafiksystemet. Kommunen fattar beslut om avgifter och tidtabell. Personal och fartyg ingår i Färjerederiet.
Naturvårdsverket anslår 25 miljoner till ett treårigt forskningsprogram om luftföroreningars effekter på hälsa, ekosystem och klimatet. Sammanlagt ett trettiotal forskare ska delta i programmet som koordineras av IVL Svenska Miljöinstitutet.
Forskningsprogrammet Frisk luft och Klimat är en fristående fortsättning på det IVL-ledda forskningsprogrammet Scarp – Frisk luft i Sverige som avslutades i början av 2013. Det nya programmet som pågår till och med 2016 ska liksom det tidigare programmet stödja det nationella och internationella arbetet med luftföroreningar.
– Sverige har en stark position i internationellt luftvårdsarbete. Det här programmet innebär en fortsatt fördjupning av det svenska forskningssamarbetet inom luftvårdsfrågor och dess koppling till klimat, säger Peringe Grennfelt, koordinator för Frisk luft och Klimat.
Forskningen är fokuserad på exponering och hälsoeffekter, effekter på ekosystem, och klimateffekter från så kallade kortlivade klimatpåverkande luftföroreningar (SLCP) samt synergier och konflikter mellan luftförorenings- och klimatåtgärder. Speciell vikt kommer även att ägnas åt att ta fram robusta system och processer för utsläppsprognoser och scenarier samt till att ta fram indikatorer, metoder och modeller för att utvärdera och bedöma kostnadseffektiviteten hos olika åtgärdsalternativ.
Utöver forskare från IVL Svenska Miljöinstitutet ingår forskarteam från Göteborgs universitet, Karolinska Institutet, Lunds universitet, Stockholms universitet, Umeå universitet, Stockholms Stad, SMHI och International Institute for Applied System Analysis (IIASA). Den sammanlagda budgeten för programmet är 25 Mkr.
Kalkningen av svenska sjöar och vattendrag fungerar generellt bra i Sverige. Det visar den granskning som Havs- och vattenmyndigheten, Hav, har gjort. Men det finns stora skillnader i hur länsstyrelserna genomför och följer upp kalkningar.
– Nästa steg för oss är att se varför det är så och vad som krävs för att få till en bättre och effektivare verksamhet, om det är brist på resurser, kunskap eller vägledning, säger Björn Sjöberg, chef för avdelningen för havs- och vattenförvaltning.
Försurningen är ett av våra största miljöproblem och den beror främst på svavelutsläpp från förbränning av kol och olja. Cirka 16 000 sjöar och tiotusentals kilometer av vattendrag i Sverige har påverkats av försurning. Det har lett till att tusentals bestånd av mört, abborre och öring försvunnit och även arter som lax, flodkräfta och flodpärlmussla har drabbats.
Sverige är ett av de länder som satsat mest på storskalig kalkning för att minska försurningen av sjöar och vattendrag. Vi har en kalkfattig berggrund och Sverige är utsatt när det gäller nedfall av svavelutsläpp från norra Europa och från internationell sjöfart.
Tack vare att utsläppen av svavel minskat kraftigt sedan 1980-talet har också antalet försurade vatten minskat i Sverige. Men fortfarande finns cirka 9 000 försurade sjöar och många tusen kilometer av försurade vattendrag.
– När pH-värdet (den kemiska surhetsgraden) i sjöar och vattendrag blir för lågt så frigörs bland annat oorganiskt aluminium som kan skada vattenlevande organismer. Men olika arter är olika känsliga för surhetsgraden i vattnet, exempelvis så behöver flodpärlmusslan ett betydligt högre pH-värde än abborre, säger Ingemar Abrahamsson, handläggare på enheten för biologisk mångfald vid HaV.
Kalkning skapar förutsättningar för försurningskänsliga arter att återkomma och fortleva i livskraftiga bestånd. Verksamheten är betydelsefull för att upprätthålla biologisk mångfald och rekreationsvärden i försurade vatten. Som exempel kan nämnas den hotade flodpärlmusslan, där hälften av landets förekomster finns i kalkade vattendrag.
– Kalkningen ska dimensioneras så att pH-målet inte underskrids och pH-målet ska anpassas efter de arter som åtgärderna avser att skydda. Rätt utförd vattenprovtagning är centralt för att bedöma om målet uppnås och hur mycket kalk som behövs. I några län är denna kemiska uppföljning så bristfällig att det inte går att fullt ut bedöma varken måluppfyllelse eller åtgärdsbehov, säger Ingemar Abrahamsson.
I juli 2011 tog HaV över det övergripande, nationella ansvaret för kalkning av sjöar och vattendrag från Naturvårdsverket. Våren 2012 inleddes en genomgång av de regionala åtgärdsplanerna för kalkning.
– Vi ville få en tydligare bild av verksamheten och kalkbehovet. Syftet var att utvärdera kvaliteten i verksamheten och få fram ett underlag vid fördelning av bidrag. Det är denna granskning som nu är klar, säger Björn Sjöberg.
Statsbidrag till kalkning har funnits sedan 1970-talet och totalt har närmare fem miljarder kr betalats ut. Varje år sprids cirka 120 000 ton kalk i svenska sjöar och vattendrag till en kostnad av 140 miljoner kr. Värmland, Västra Götaland, Halland, Jönköping och Kronobergs län är de län som kalkar mest.. De största sjöarna som kalkas i Sverige är Bolmen i Jönköpings län och Unden i Örebro län och det sker via helikopter eller båt. Vid försurade vattendrag sprids kalken över våtmarker eller så används så kallade kalkdoserare, silos som kontinuerligt matar ut kalk.
HaV har i granskningen bland annat tittat på hur väl länsstyrelserna når de mål de själva satt upp. Om de mäter pH-värdet vid rätt tillfällen och om de använder sig av rätt metoder för att få en så effektiv kalkning som möjligt så att den ger bäst resultat till lägsta möjliga kostnad.
– Vår granskning visar att länsstyrelserna är olika bra på att nå pH-målen och att de regionala skillnaderna är omotiverat stora. Det behövs inte mer kalk, det behövs mer effektiva kalkningar och bättre genomförd vattenprovtagning, säger Björn Sjöberg.
– Länsstyrelser och kommuner är ansvariga för att åtgärda brister i verksamheten. Vi pekar i rapporten på saker som bör göras direkt och på lite längre sikt. Vi konstaterar också att den regionala verksamheten behöver fortsatt stöd och styrning från oss, bland annat med utbildningsinsatser och rådgivning, fortsätter han.
Fisk är jordens vanligaste djur i livsmedelsproduktionen. I takt med att fisk utnyttjas alltmer har också medvetenheten om det etiska ansvaret gentemot djuren växt. Ett samarbetsprojekt mellan Göteborgs universitet och SLU har fått 10 Mkr av FORMAS för att studera välfärdsfrågor för odlad fisk.
Det är ofta svårt att utifrån avgöra hur en fisk mår och vad den upplever som stressande eller obehagligt.
I det nystartade projektet ska forskarna identifiera olika typer av stressituationer i odlingsmiljön med hjälp av unika fysiologiska telemetritekniker. Situationer ska sedan återskapas i kontrollerade labboratorieförsök för att kunna få en bättre uppfattning om fiskens fysiologiska stressreaktioner.
– Telemetritekniken ger oss för första gången möjlighet att mäta variabler som hjärtfrekvens, blodflöden och andning i fiskar som simmar fritt i odlingsmiljön. Den inblicken in i fiskarnas liv kommer hjälpa oss att förstå hur de olika odlingsmomenten påverkar dem, säger forskaren och biologen Albin Gräns vid Göteborgs universitet.
Förutom Albin Gräns deltar tre andra forskare från Göteborgs universitet i forskningsprojektet, biologerna Erik Sandblom, Kristina ”Snuttan” Sundell och Michael Axelsson.
Kommersiella fiskodlare välkomnar forskningen
Arbetet är en fortsättning på ett etablerat sammarbete mellan Göteborgs Universitet (GU), Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) och kommersiella fiskodlare.
Forskarna arbetar bland annat med att undersöka flera olika metoder som idag rutinmässigt används för att bedöva fisk före avlivningen.
– Initiativet att studera och mäta fiskarnas fysiologiska stressrespons vid olika moment inom kommersiell fiskodling välkomnas av odlarna, eftersom man idag inser att det finns ett samband mellan problem med exempelvis köttkvalitet och olika sjukdomar hos odlad fisk och det faktum att djuren kan stressas i odlingsmiljön, säger Albin Gräns.
Projektet avser att med hjälp av den senaste tekniken inom telemetri, datalagringsimplantat och fysiologisk mätteknik jämföra och mäta djurets respons vid olika moment inom kommersiell fiskodling. Information kan användas för att skapa biologiskt relevanta underlag för kommande lagar och föreskrifter inom djurskydd för fisk, och dels för att skapa underlag för utveckling av framtida fiskodlingssystem utifrån djurens villkor.
Bilder:
Bild av fisk: fotograf Michael Axelsson
Porträttbild: fotograf Malin Rosengren
En båtägare som nyligen tagit upp sin båt för vintern på Gröndals båtklubb i Stockholm fick i början av oktober 2013 ett SMS från sitt redKnows GPS-larm om att ett inbrott höll på att ske i hans båt.
Båtägaren berättar:
– En fredag efter båten blivit upptagen för vintern fick jag besök av tjuvar i båten. Jag har ett redKnows MiniFinder installerat som skickade ett SMS till mig att larmet gått. Jag cyklade ned till båtklubben. Där såg jag två misstänkta personer som fick bråttom därifrån. De hade då varit inne i min båt och blivit skrämda av larmet som har en sirèn som tjuter då larmet går. När de försvann från platsen lämnade de även kvar massor av stöldgods från andra båtar, flera båtgrannar blev glada för detta.
Peter Wedin på Axtech som tillverkar och säljer redKnows säger:
– Vid den här tiden på året sker många stölder och inbrott i båtar. Ofta har båtägaren inte hunnit tömma båten inför vintern efter upptagning. Det kan ligga kvar kikare, navigationsutrustning och annan dyr utrustning i båten. Tjuvarna är medvetna om detta och det är mer eller mindre bara att langa in sakerna i en bil och åka där ifrån. I det här fallet så var denna båten utrustad med larm som skickar SMS till ägaren och samtidigt startar en siren som skrämmer tjuvarna och hindrar dem att kunna fortsätta arbeta ostört. Båtägare både i detta och andra fall har fått nytta av att en grannbåt var larmad genom att tjuvarna skrämts bort och man får åter sina stulna saker direkt eller slipper inbrott helt och hållet.
Info: www.redknows.se
Ett svenskt lag bestående av David Jonsson och Sandra Sandqvist har startat en OS satsning i Nacra 17. Deras mål är att ta medalj på OS i Rio 2016. Det är två erfarna seglare med lite olika bakgrund, som nu gör ett friskt försök i en tuff klass.
Sandra kommer från början från Luleå. Vid JSM 2000 tog hon guld för KSSS på hemmaplan och har efter det vunnit flera titlar, bland annat VM-guld för KSSS.
David började segla i Boo och har sedan dess utvecklats bland annat via KSSS next team till den seglare han är idag genom att nöta Optimist, 420, Laser och 49er på Baggensfjärden. Detta varvat med Gotland Runt och Big Boat i Västindien. Han har dessutom varit med om att vinna två Gotland Runt.
David Jonsson – seglar och vinner i de flesta båttyper och kappselgingsformer
• EM Silver Havskappsegling 2013
• Totalvinnare Gotland Runt 2008, 2012
• SM guld 6mr 2012
• EM Brons 6mr 2012
• Guld World Match Racing Tour, Korea, 2011
• 3:a Europa cup Hyeres 2010, Laser
• 6:a Europa cup Garda 2008, Laser
Sandra Sandqvist – med smak för medaljer
• Världsmästare, E-jolle 2006
• VM silver Optimist 2001
• EM och JEM brons, E-jolle
• 4a gånger Nordisk mästare
• Sjufaldig Svensk Mästare i Optimist, E-jolle, J80
• Mästarnas Mästare 2010
Här är en film om Davids och Sandras satsning:
http://youtu.be/bVqyY73oVvI
Foto: Malcolm Hanes.
Båtagent expanderar och engagerar ytterligare en mäklare, Anders Hultman, från Göteborg.
– Med sitt goda kontaktnät bland seglare och båtmänniskor i hela Göteborgsområdet samt även i Vänern kombinerat med sina erfarenheter från att driva företag och försäljningsorganisationer på hög nivå kommer Anders vara en mycket bra resurs i Båtagent med Göteborg och Västkusten som arbetsfält. Jag är övertygad om att Anders bakgrund som seglare, företagare och säljare både av båtar och andra produkter på ”svåra” marknader är en av de bästa bakgrunder man kan ha för att redan från början komma in i och lyckas med jobbet som båtmäklare, säger Båtagents vd Niklas Forsén.
Anders Hultman är en erfaren affärsman och företagare med vd-tjänster inom olika branscher under de senaste 14 åren. Dessförinnan var Anders försäljningschef och marknadschef för Husqvarna motorsågar med uppdrag både i Sverige och Europa samt även dåvarande Östeuropa.
Under senare år har Anders också jobbat med segelbåtsförsäljning i egen regi. Några år som återförsäljare för Elan och Grand Soleil åt Nordic Yachts. Dessutom som generalagent i Sverige för danska Faurby. Uppdragen för enskilda båtmärken har upphört varför Anders nu kan satsa helhjärtat på de begagnade båtar som Båtagent förmedlar.
Att som Anders vara en erfaren företagare och säljare är en mycket bra bakgrund att ha som båtmäklare på segelbåtssidan. Som mäklare handlar det hela tiden om att finna lösningar mellan säljare och köpare vilket ofta är den stora utmaningen i förmedlarverksamheten.
Som seglare har Anders seglat det mesta från OK-jolle till 40-fotare. Både i Göteborg och i Jönköping.
Caj Bristschgi som jobbat med Båtagent sedan 2007 fortsätter som mäklare i Göteborg. Tillsammans med Anders kommer Caj vara med att bygga Båtagents expansion vidare på Västkusten.
Info: www.batagent.se
Swedish Steel Yacht (SSY AB) får stöd av Energimyndigheten om 4,6 miljoner kr för att genomföra byggandet av en arbetsbåt till sjöräddning, lots, polis, försvar etc. Idén som blev ett projekt startade 2011 av familjeföretaget bestående av Håkan och Petra Rosén samt sonen Rasmus.
Båten kommer byggas i en lättviktskonstruktion av Sandviks rostfria stål, 2507. Drivlinan kommer bestå av en laddturbinlösning (microturbin) från Marin Hybridteknik och batterielektriskt framdrivningssystem från Echandia Marine.
– Vi är mycket glada över energimyndighetens bifall. Det är ett viktigt erkännande, från en myndighet med mycket högt tekniskt kunnande, för vår ultralätta konstruktion och drivlina. Vi går nu stärkta in i det nya året och ser fram emot sjösättningarna fram åt sommaren, säger Håkan Rosén.
Den ultralätta båten tål is, behöver ej bottenfärg, har miljövänlig tillverkning, är helt återvinningsbar och kräver inget yttre underhåll. Tack vare den låga vikten krävs betydligt lägre framdrivningseffekt än för konventionella båtar som idag används för ändamålet. Microturbinen väger ca 1/9 i jämförelse med vanligt dieseldrivet elverk och har samtidigt högre verkningsgrad (i det aktuella fallet kommer turbinen att väga ca 180 kg). Båten kommer tack vare batterielektriskt drivsystem att kunna köras i lägre farter utan emissioner med ren eldrift.
Elmotorerna ger högre verkningsgrad och högsta prestanda (fart och acceleration). Hela drivlinan är tyst och förbättrar därmed arbetsmiljön ombord. Tack vare låg vikt och energieffektiva framdrivningssystem skall projektet verifiera om genomsnittlig bränsleförbrukning kan halveras. Biogas kan med fördel användas som bränsle vilket ytterligare minskar emissionerna.
Förtur till båtplatser i det kommunalägda hamnbolaget Grefab i Göteborg är det senaste avslöjandet om hur denna norra Europas största fritidsbåtshamn verkligen drivs. Enligt flera artiklar i Göteborgs-Posten de senaste dagarna har Grefab genomsyrats av mygel och korruption under lång tid.
Att det har varit väldigt svårt att få en egen båtplats i Göteborg har varit känt länge. Men en av anledningarna är mindre smakfull; de anställda i kommunens eget bolag har haft förtur till båtplatserna.
Inte nog med det, en anställd har haft i årtionden haft ensamrätt att sälja drivmedel – bensin och diesel – i hamnanläggning, som rymmer flera stora båtklubbar.
GP:s avslöjanden i flera artiklar de senaste dagarna är ytterligare ett led av att beskriva den anda där “goa, kreativa gubbar” hjälper varandra. Även den här gången på andras bekostnad.
Länk till artiklarna:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2162822-grefabs-anstallda-slipper-koa-for-batplats
Kommentarer
"Honungsburkar", inte bra för båtlivet. Blir jag förvånad, nej inte det minsta. Men det är just sånt här som skapar problem, när några få tar sig egenrätter och vi andra får problem. Skärpning, inga fler fingerar i burken.
Detta ärende borde väl intressera skattemyndigheter en "löneförmån" som jag tvivlar att någon ta upp i deklarationen.
Kommentarer
Vilket struntprat och ren desinformation för att sälja in en kurs! Vattenskotrar omfattas av samma regeleverk som vilken båt som helt. Olyckorna ökar INTE. Det var inte en enda olycka 2011 samt 2012. Det var en allvarlig påkörning i Mälaren och en dödsolycka där en förare körde upp på land (var ej berusad). Det är en stor ökning av vattenskotrar och det går inte att dra tendendiösa slutsatser att det är en "olyckstrend". Fakta är att majoriteten allvarliga och fatala olyckor sker med kajaker, ekor och segelbåtar – inte snabbgående motorbåtar. Skall vi ha kurser för båtar skall de tas fram av relevanta och förankrade aktörer.