Tyska Bavaria utökar nu sin serie med ”Highline“-Edition båtar till att omfatta även SPORT 35 och SPORT 35 HT såväl som SPORT 44 och SPORT 44 HT. Det blir därmed nya uppföljare till den framgångsrika modellen Bavaria SPORT 39 ”Highline” Edition.
”Highline”-Edition står för en specialutgåva med utökad utrustning till ett bra paketpris. Bland finesserna i Highline märks en särskild färg på skrovets gel coat, utökad badplattform, teak i cockpit och på däckssidorna, spotlights under vatten och ett belysningspaket med LED i cockpit. Även dynorna i båten får en speciell variant i två exklusiva kulörer: Kolfiber-vit/Antracit och Diamant/Kolfiber.
Under däck finns en del unika utrustning för de här båtarna. Förutom ett ljudsystem från Fusion är det extra belysning, lackade kabindörrar och två valbara färgsättningar på textilierna.
Priserna för de här nya utgåvorna av båtarna är:
SPORT 35 Highline EUR 163.500 plus moms.
SPORT 35 HT Highline EUR 178.500 plus moms.
SPORT 44 Highline EUR 257.400 plus moms.
SPORT 44 HT Highline EUR 277.700 plus moms.
Enligt Bavaria är besparingarna tack vare utrustningspaketen i storleksordningen EUR 11.200 plus moms (SPORT 35 Highline) till EUR 18.300 plus moms (SPORT 44 HT Highline).
Info: www.bavariasverige.se
Regeringen har fattat beslut om vem som blir ny överdirektör för Kustbevakningen. Det är Lena Jönsson, född 1958, som får uppdraget och börjar på Kustbevakningen den 16 december.
Lena har tidigare bland annat varit generaldirektör för Fortifikationsverket, Verva (Verket för förvaltningsutveckling) och chef för lotterinspektionen. Lena Jönsson har dessutom statssekreterare i Försvarsdepartementet och känner väl till Kustbevakningens verksamhet.
− Jag är oerhört glad för uppdraget som överdirektör vid Kustbevakningen. Sedan min tid i Försvarsdepartementet och Fortifikationsverket känner jag till myndigheten Kustbevakningen och dess uppgifter. Det är en väl ansedd och spännande myndighet med bra ledning och kompetenta medarbetare. Jag ser fram emot att få komma till Kustbevakningen och till Karlskrona, som ju finns i en vacker del av Sverige, säger Lena Jönsson.
Foto: Catharina Millmarker, Fortifikationsverket.
Volvo Penta ser en fortsatt svag efterfrågan på marinmotorer. Företaget säger i ett pressmeddelande efter redovisningen av tredje kvartalet 2013 att den närmaste framtiden inte visar tecken på någon höjning. Rörelsemarginalen var 9,3%.
Ur Volvo Pentas kvartalsrapport:
Svag efterfrågan tvingar fram konsolidering i båtbyggarbranschen
I spåren av den alltjämt svaga globala efterfrågan på fritidsbåtar fortsätter konsolideringen inom båtindustrin. Ledande båtmärken har under sommaren genomgått ägarförändringar samtidigt som stora delar av båtbranschen i övrigt har tvingats till fortsatta neddragningar och rationaliseringar.
Den allmänna branschbedömningen är att den totala efterfrågan för marinmotorer under 2013 inte kommer att överstiga föregående års nivåer.
Den globala marknaden för industrimotorer påverkades under kvartalet negativt av minskad efterfrågan inom den kinesiska byggsektorn. Totalmarknaden för dieseldrivna generatoraggregat, Volvo Pentas största segment inom industrimotorer, fortsätter att växa bland annat till följd av ökad efterfrågan i exempelvis Västeuropa, Turkiet och Mellanöstern.
Produkter för lyxyachtsegmenten Trippel- och kvadrupelinstallationer av de största effektklasserna av IPS-systemet gör det möjligt för Volvo Penta att leverera motorer till yachter i upp till 100 fotsklassen.
Framgångsrika IPS-installationer finns idag på marknaden i ett stort antal båtmodeller upp till 80 fot, vilket successivt stärker acceptansen för IPS i de större båtklasserna. Ytterligare installationer hos ledande båtbyggare färdigställs under slutet av året samtidigt som Volvo Penta genomför allt fler riktade marknadsföringsinsatser, bland annat vid höstens båtmässor, för att stärka positionerna inom lyxyachtsegmenten.
På industrimotorsidan har införsäljningen fortsatt av Volvo Pentas produktprogram för off-roadmotorer som möter 2014 års emissionslagkrav. Nya leveransavtal slöts under tredje kvartalet med bland annat europeiska tillverkare av pumpar och specialfordon.
Volymen i den totala orderboken per den 30 september 2013 var 29% högre än föregående år.
Ökad försäljning och förbättrad lönsamhet
Nettoomsättningen under tredje kvartalet 2013 ökade med 3% jämfört med samma period föregående år till 1.774 Mkr (1.720).
Justerat för förändrade valutakurser steg försäljningen med 5%. Försäljningen fördelades mellan de båda affärssegmenten enligt följande: Marin 932 Mkr (912) och Industri 842 Mkr (808).
Rörelseresultatet uppgick till 165 Mkr jämfört med föregående års resultat på 144 Mkr. Resultatet påverkades positivt av gynnsam produktmix. Jämfört med det tredje kvartalet 2012 påverkades rörelseresultatet negativt av förändrade valutakurser om 24 Mkr.
My Point of View introducerar Pivotheads actionkamera på den skandinaviska marknaden. Den bästa allround kameran, perfekt för att filma allt från de actionfyllda äventyren till de vardagliga händelserna med familjen. Det är en professionell actionkamera med design och kvalité i fokus, där kameran sitter monterad i bryggan på glasögonen.
Den spelar in i Full HD 1080p och tar 8mp stillbilder med en enkel knapptryckning. Glasen är polariserade och antirepbehandlade. Glasögonen finns i fyra modeller och 15 olika stilar för både killar och tjejer.
Glasen är tillverkade i slagtålig polykarbonat (PC), är polariserade, antirepbehandlade och har 100% UV A/B/C skydd. Bågen är gjord av hållbar, lätt och flexibel Grilamid TR90.
https://www.facebook.com/pages/My-Point-of-View/189309984580273?fref=ts
Nu vässas kapaciteten på Marinteknik i Norrtälje AB, som bygger Alukin aluminiumbåtar. Företaget förbereder inför en flytt till nya lokaler och samtidigt anställs en till båtbyggare som förstärkning i team Alukin. Allt för att möta upp den ökande efterfrågan på aluminiumbåtarna som byggs i Roslagen.
Marinteknik i Norrtälje AB fokuserar på att tillhandahålla ett brett modellprogram av båtar i aluminium för såväl proffsanvändare som fritidsbåtsägare. Företagets affärsmodell är att bygga och sälja båtarna till slutkund utan mellanhänder i form av återförsäljare. En stark fördel till är att båtarna byggs i Sverige.
– Det ger en stor trygghet för våra båtköpare som alla får möjlighet att tala direkt med båtkonstruktören som är involverad i varje båt som byggs här, säger Peter Nikula, vd på Marinteknik i Norrtälje AB.
Marinteknik har alltså inte bara produktion av båtar. Här finns allt från ritningar, konstruktion, produktion och försäljning samlat under ett och samma tak. På så sätt är det enkelt för företaget att anpassa båtarna efter kundernas behov. Detta kan vara en av anledningarna till att båtarna blivit så populära så att man på företaget måste öka sin kapacitet i en i övrigt ansträngd bransch som är starkt påverkad av konjunkturen.
– Vi har varje år märkt en stadig ökning i försäljning och efterfrågan, men vi är försiktiga och ökar vår kapacitet lite grann från år till år, säger Peter Nikula.
Till slutet på 2013 står de nya produktionslokalerna färdiga och flytten beräknas gå i mitten av december.
– Vi räknar med att köra på för fullt fram tills dess och produktionen kommer vara i full gång redan efter någon vecka efter flytt, så julledigheten blir inte så lång för oss i år heller. Våra förväntansfulla båtköpare är ivriga att få sina båtar tidigt i vår, avslutar Peter Nikula.
Proffs, amatörer, nybörjare och nyfikna kan återigen få information om aktuella trender och nyheter på temat vattensport. Renommerade hanseboot, den 54:e Internationella båtmässan i Hamburg, äger rum 26 oktober till 3 november. Särskilt för besökare utifrån passar det bra att kombinera ett besök på hanseboot med en snabbvisit i staden med sina många maritima attraktioner.
Hamburg Tourismus har särskilt satt samman ett intressant komplettpaket som kan bokas för endast 149 euro per person.
2013 har hanseboot i Hamburg mottot “Norden i sitt element”. Direkt i närheten av de omtyckta nordeuropeiska havsvattnen och de stora insjövattendragen presenterar ca. 650 utställare från 20 länder båtar och yachter i alla storlekar, prisklasser och all slags utrustning. Utställningsytanär på mer än 75 000 m² i de moderna mässhallarna i centrum av Elbemetropolen. Här finns också information från områdena utrustning och tillbehör, samt maritima tjänster.
Med andra ord visar hanseboot redan den här hösten vad som gäller på och i vattnet säsongen 2014.
Sedan mer än fem decennier lockar den Internationella båtmässan i Hamburg till sig en kunnig publik. Besökarna på mässan inspireras lika mycket av båtspremiärer, expertforum och innovativa nyheter som av det mångsidiga händelse- och infotainmentutbudet där man upplever, är delaktig och får känna på saker och som gör ung och gammal ännu mer förtrogna med vattensportens alla nyanser.
Väcka entusiasm för vattensport
För detta finns i år en egen hall för temat vatten-funsport – exempelvis surfa och kiting. I hall B1 finns även “hanseboot arena“, den stora vattenbassängen med vindmaskin och scen för många framföranden och prova-på-erbjudanden. Hit hör bland annat klassisk jollesegling, att prova den senaste segeltekniken, stand-up-paddling och vattenbollar.
Under alla nio mässdagar äger dessutom demonstationer på temat säkerhet och räddning rum i “hanseboot arena“. Ett riktigt nöje med allvarlig bakgrund är sjöräddningshundarna som uppträder varje dag. Mer information om mässan på www.hanseboot.de.
Upptäcka hanseboot och det maritima Hamburg
Med det speciella paketerbjudandet “Pulserande metropol vid vattnet inklusive mässa” från Hamburg Tourismus GmbH (HHT) kan gäster inte bara uppleva en intressant dag på hanseboot (dagsbiljett).
Från 149 euro per person övernattar de även två gånger i det valda hotellet och stärker sig där med en avkopplande frukost inför turen på mässområdet och genom staden med sina många maritima attraktioner. I paketet ingår även en stadsrundtur i röd dubbeldäckarbuss, en hamn- och en Alsterrundtur, en Hamburg-reseguide i varje rum och för varje gäst ett Hamburg CARD – upptäckarbiljetten för stadens sevärdheter och för gratis åkning med buss och tunnelbana. Därutöver ger fler än 30 restauranger i Hamburg en exklusiv rabatt på 15 % när man visar upp kortet.
Info: www.hamburg-tourism.de/hanseboot
Mer Hamburg:
Det finns fler Hamburg-tips att ladda ner eller direkt på nätet på följande länkar:
Webbsidaför Hamburg Tourismus: www.hamburg-tourismus.de
Hamburg CARD – upptäckarbiljetten: www.hamburg-tourismus.de/card
Hamburg App – kostnadsfri reseguide och audiotour: www.hamburg-tourism.de/app
Hamburg i sociala medier – via YouTube, Twitter, Flickr m.m.: personliga foton och videor, reseupplevelser och insidertips på: www.mein-hamburg.de
Matsmältningen hos marina organismer påverkas av havsförsurningen visar en ny studie publicerad i tidskriften Nature Climate Change. Forskaren Sam Dupont vid Göteborgs universitet och hans kollegor från Tyskland har studerat larvstadier hos bland annat sjöborrar. Resultaten visar att sjöborrarna har svårt att smälta föda vid när havet blir surare.
FN:s klimatrapport visar tydligt att koldioxidutsläpp inte bara påverkar klimatet, utan också våra hav. Haven blir varmare men utsläppen av koldioxid har också en annan konsekvens, de gör haven surare. En fjärdedel av all koldioxid vi släpper ut absorberas av vattnet i haven. I vattnet omvandlas koldioxiden till kolsyra som gör haven surare.
Tidigare studier har visat att marina djur som utsätts för försurning behöver mer energi för att klara av denna extra påfrestning.
– Om de marina djuren inte kan kompensera för dessa extrakostnader, genom att till exempel äta mer, får det negativa konsekvenser i form av minskad tillväxt, försämrad fruktsamhet eller i extrema fall döden. Vi behöver veta mer om hur mycket energi de marina organismerna behöver och kan ta upp för att möta den extra miljömässiga utmaningen som havsförsurning innebär, säger Sam Dupont.
Sjöborrar har en nyckelroll i ekosystemet
Forskarna har ägnat flera år åt att utveckla tekniker för att kvantifiera och visualisera vad som händer i larver vid matsmältning. Sjöborrar är ekologiskt och ekonomiskt viktiga eftersom de spelar en nyckelroll i ekosystemen.
Forskarna har studerat sjöborrar från Norge. Den gröna sjöborren Strongylocentrotus droebachiensis är ensamt ansvarig för det som skiljer de rika algdominerade ekosystemen vid kusterna i norra Norge och de marina “öknarna” i södra Norge.
– Det är inte enkelt att mäta matsmältningen hos larver eftersom larverna inte är större än en femtedels millimeter. Vi har varit tvungna att hitta lösningar på flera experimentella hinder för att lyckas med mätningarna, säger Sam Dupont vid Institutionen för biologi och miljövetenskaper.
Många studier visar att havets försurning kommer att få konsekvenser för det marina livet och de tjänster som haven tillhandahåller.
– Utan drastiska nedskärningar i koldioxidutsläppen, kommer marina ekosystem att påverkas, däribland utrotning av viktiga arter och arter som vi äter, säger Sam Dupont.
Studien har genomförts i samarbete med forskarkollegor från Christian Albrechts University i Kiel, Helmholtz Centre for Ocean Research Kiel och Helmholtz Centre for Polar and Marine Research i Bremerhaven, Tyskland.
Studien har finansierats av Kungl. Vetenskapsakademin och Vetenskapsrådet bland andra.
Bilden visar larvstadiet av den gröna sjöborren Strongylocentrotus droebachiensis. Larverna produceras av vuxna sjöborrar under våren och simmar i vattnet där de livnär sig på växtplankton i flera veckor innan förvandlas till unga sjöborrar.
Foto: Sam Dupont
Länk till artikeln i Nature Climate Change:
Digestion in sea urchin larvae impaired under ocean acidification
http://www.nature.com/nclimate/journal/vaop/ncurrent/full/nclimate2028.html
I början av oktober 2013 var det äntligen dags att sätta igång arbetet med att bygga om Kapellskärs hamn. Nu är mudderverket Attilla på plats och sprängningsarbetena har startat. Om tre år ska allt vara klart.
– Vi är väldigt glada att över att äntligen kunna påbörja detta efterlängtade projekt. I oktober startade vi muddrings- och sprängningsarbetet, säger Tobias Kednert, projektchef för utvecklingsprojektet Kapellskärs hamn.
Fram till och med januari ska totalt 100 000 kubikmeter rena massor muddras och tippas i ett djupområde vid havsbandet, 2,5 mil sydost om hamnen. 80 000 kubikmeter berg ska sprängas och återanvändas vid byggnation av vågbrytare och som utfyllnad i hamnen.
Totalt arbetar över 100 personer i skift dygnet runt från muddringsbolaget Boskalis Sweden med muddring och sprängning. Första arbetsdygnet muddrades cirka 2000 kubikmeter rena massor.
– I vår fortsätter vi med byggnation av en helt ny pir och en förnyad hamnplan. Hamnplanen ska utökas och bli mer effektiv. En utmaning under hela projekttiden är att trafiken ska rulla på enligt ordinarie tidtabell och verksamheten ska fungera som vanligt, säger Tobias Kednert.
Kapellskärs hamn är med sina 50 år i behov av att moderniseras och effektiviseras. Syftet med hela ombyggnationen är att kunna möta framtida trafikutveckling, volymer och fartygsstorlekar. Kapellskärs hamn blir ännu mer betydelsefull för regionens varuförsörjning när de nya svavelreglerna införs 2015, med tanke på den korta vägen över till Finland.
Bilden:
Mudderverket Attilla på plats i Kapellskärs hamn, oktober 2013.
Kristdemokraterna vill ta bort det så kallade ö-kortet för personer som bor på öar i Stockholms skärgård. I stället ska SL-kortet gälla på alla Waxholmsbolagets båtar.
– Det är orimligt att människor som bor på en skärgårdsö och pendlar in till fastlandet får mycket högre subventioner än de som åker åt andra hållet. Vi vill ha samma villkor för de som bor i skärgården som för de som bor i övriga länet, säger Karl Henriksson (KD, bilden), trafiknämnden i Stockholms läns landsting.
Arbetet med att utforma framtidens skärgårdstrafik har fått starta om efter att upphandlingen av trafiken avbröts i början av oktober. För Kristdemokraterna är frågan om SL-kortet prioriterad, eftersom partiet menar att det bidrar till en mer sammanhållen region och öppnar för möjligheter att utveckla Stockholms skärgård. I dag gäller ö-kortet för personer som bor på en ö utan broförbindelse eller statlig färja till fastlandet. Det kostar 500 kronor per år, att jämföra med de SL-resenärer i övriga länet som betalar 790 kronor per månad.
– Många har i dag inget SL-kort utan fortsätter med bil när de kommer till fastlandet. Med SL-kortet ökar motivationen att fortsätta att åka kollektivt, vilket går helt i linje med våra miljömål. I kombination med att taxan förändras vill vi därför förstärka förbindelserna till viktiga knutpunkter, säger Karl Henriksson.
Efter 35 dagar till sjöss har nu Stena Polaris anlänt till hamnen Yousu i Sydkorea. Resan har gått via den isiga och kärva Nordostpassagen utmed Rysslands norra kust. Fartyget firades under festliga former vid ankomsten till slutdestinationen med närvarande representanter från den sydkoreanska regeringen, företagsledningarna från såväl Hyundai Glovis som Stena-koncernen samt hamnmyndigheterna.
Stena Polaris påbörjade sin resa den 17 september i hamnen Ust Luga i Finska Viken lastad med 44.000 ton nafta och resan är ett resultat av ett samarbete mellan Stena Bulk och koreanska Hyundai Glovis, shipping delen inom Hyundai-gruppen.
Daglig rapportering ombord
www.stenanorthernsearoute.com
Hela resan har kunnat följas via bloggar och bilder från fartyget genom Patrik Svahn, som vanligtvis jobbar på Stena Bulks kontor i Göteborg, men som varit ”vår” man ombord. Rapporteringarna har gett en inblick i vardagen ombord – säkerhetsövningar, isbrytarassistans för passering genom de mest krävande områdena, skildringar från den fascinerande arktiska miljön och stormiga dagar på Barents hav etc – ända fram till hamnen i Yousu.
“After enjoying the five course dinner at the expo center in Yousu the ceremony came to an end. As they say, “all great things must come to an end”. As I was not heading back to the ship, I said my good byes to my fellow companions who had embarked on this adventure together with me. And it was with a bit of sadness that I shook the hand of Captain Stipanovic, Mr. Lee, the professor, Chief Engineer Donadic and the rest of my newly made friends. We all set sail to take a top modern tanker through an unexploited and harsh part of the world. And we succeeded. Not because of one man or two men but because of a team effort. A team effort by the greatest team on earth!
http://www.stenanorthernsearoute.com/the-final-day-of-our-voyage/
Banar väg för nya kontakter
Genomfart via Nordostpassagen erbjuder nya möjligheter för det starkt expansiva norra Asien att snabba upp godsvägarna. Stena Polaris är ett första projekt där teknologi och kunskap om operation i isbelagda vatten överförts till Hyundai Glovis. Samtidigt är det början på ett viktigt samarbete. Stena har en målsättning att expandera i Asien tillsammans med goda samarbetspartners.
Höga säkerhetskrav
Stena Polaris har isklass 1 A enligt klassningssällskapet Det Norske Veritas (DNV) krav, vilket innebär att det är utrustat för att kunna gå i isbelagda vatten där isen kan vara upp till 0,8 m tjock, i bruten ränna. Dessutom är skrovet formanpassat och extra isförstärkt, fartyget har förhöjd motorkapacitet, samt att roder och propellrar är tekniskt anpassade.
Om P-MAX-fartygen
P-MAX-fartygen har projekterats och byggts av Stena och Concordia Maritime. Fartygen har dubbelskrov, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet samt två separata framdrivningssystem. Dubbla propellrar och roder samt specialdesignad brygglayout ger fartyget en extremt god manövreringsförmåga samt exceptionellt god runtomkringsikt, vilket underlättar säker navigering i trånga farleder.
Stena Polaris ägs av Concordia Maritime och har tidsbefraktats av Stena Bulk för detta projekt. Tekniska data: Längd 183 m, bredd 40 m, djupgående 11,3 m, dödvikt 65.000 ton.
Med introduktionen av en 730-hästars V8 består Scanias program med Euro 6-motorer av totalt 15 enheter. Samtidigt med Europas mest kraftfulla lastbilsmotor lanserar Scania också en rad nya funktioner och tjänster. Den gemensamma nämnaren är Scanias tydliga fokus på att kunna erbjuda sina kunder enastående driftsekonomi.
Scania presenterar idag en rad nya produkter, funktioner och tjänster. Förutom ett brett utbud av dieselmotorer, erbjuder Scania även motorer för alternativa bränslen som gas eller 100 procent biodiesel som uppfyller Euro 6-normerna. Med totalt 15 motorer av välja bland kan Scania-kunder alltid hitta en optimal Euro 6-motor för respektive applikation och drift.
– Scania presenterar idag ett smörgåsbord bestående av klassledande produkter och funktioner, säger Christopher Podgorski, Senior Vice President Trucks inom Scania. Vi fokuserar på att hjälpa våra kunder att vara produktiva och lönsamma, idag visar vi upp än fler möjligheter både beträffande kostnadsbesparingar och ökad tillgänglighet.
Garmin presenterar tactix, en outdoorklocka med högkänslig GPS-mottagare i cool design. Mattsvart metallhölje och lätt buktad lins i mineralglas gör tactix både stilren och tålig. Klockan är fullpackad med högteknologiska funktioner såsom GPS, höjdmätare, barometer och 3-axlad kompass.
Med väl utprövade navigationsfunktioner kan du spara waypoints och rutter och dessutom ta dig tillbaka samma rutt med TracBack®-funktionen. Med extra lång batteritid och vattentäthet ner till 50 meter blir tactix den perfekta följeslagaren vid krävande outdooräventyr.
– Att ha tillgång till all information om lufttryck, höjd och position på armen kan vara mycket värdefullt vid många tillfällen, säger Martin Resch, produktchef för Garmin Outdoor.
– Garmins navigationsteknik i en stilren klocka som du kan lita på i de mest krävande miljöer gör att tactix skiljer sig från andra handledsburna GPS-enheter.
Klarar tuffa påfrestningar: tactix är byggd för att tåla de tuffaste förhållandena. Den har ett hölje av rostfritt stål och en reptålig, konvex lins av mineralglas som minskar reflektioner från solen. LCD-displayen med svart bakgrund och grön belysningen går att läsa av även vid dåliga ljusförhållanden utan att du blir bländad och förstör ditt mörkerseende. Den har en djärv, helsvart design (ram, skärm, knappar och band) som är diskret, men ändå elegant. tactix är vattentät ner till 50 meter, och har en batteritid på upp till 50 timmar i GPS-läge, och fem veckor i klockläge. Grundläggande klockfunktioner inkluderar vibrationslarm, timer, stoppur och klocka som automatiskt ställer om sig till rätt tidszon.
Tydlig vägvisning: tactix har avancerade navigationsfunktioner som ger dig möjlighet att spara waypoints (1000st) och skapa rutter som du sedan kan navigera efter. Du kan även spara vägen du går för att sedan navigera samma väg tillbaka till din utgångspunkt. Denna TracBack-funktion ger dig trygghet vid t.ex. olyckor eller dåliga väderförhållanden. En kompasspil eller ett detaljerat spår visas på skärmen och ger tydlig vägledning. tactix har också en funktion där du kan se din nuvarande position i två olika format på skärmen samtidigt, vilket förenklar navigeringen vid sök- och räddningsaktioner. Med BaseCamp™ och BaseCamp Mobile kan du planera resor och dela äventyr med vänner och familj. tactix har både ANT+™-funktioner och Bluetooth® för trådlös delning av spår, waypoints och rutter med andra kompatibla Garmin-enheter och smartphones. Den kan även användas som fjärrkontroll till Garmins nya VIRB actionkamera.
ABC-sensorer: tactix är utrustad med ABC-sensorer (höjdmätare, barometer och kompass) som förser dig med relevant information i realtid. Barometern hjälper dig förutse väderförändringar genom att visa kortsiktiga trender i lufttrycket och den 3-axliga elektroniska kompassen visar din kurs oavsett om du rör dig eller står still. GPS-mottagaren kalibrerar ABC-sensorerna automatiskt och ställer in rätt tid.
Träningsdata: tactix visar data för löpning och cykling likt Garmins övriga Fitnessprodukter. Info om distans, hastighet, tempo och kalorier hjälper dig att hålla koll på dina framsteg under träningspassen. tactix är kompatibel med Garmins pulsmätare och med fart/kadens-sensor för cykel.
Tactix beräknas vara tillgänglig i november 2013 till ett rekommenderat cirkapris på 4 299 kr.
Från guldmedalj på sjön till ett av de roligaste båtjobben på landbacken. Hanse Thorslund, nybliven världsmästare i segelbåtsklassen X35, blir ny kapten för ett av Stockholmsmässans riktiga flaggskepp när han börjar som ny projektchef på Allt för sjön. Han kommer att efterträda Thomas Sandberg som går i pension till sommaren.
Pressmeddelande:
Välkommen till Stockholmsmässan och Allt för sjön, Hanse!
– Tack, det känns fantastiskt roligt att vara här. Med mitt brinnande intresse och passion för båtar och sjöliv är det naturligtvis en förmån att bli projektchef för Allt för sjön.
Hanse har en gedigen projekt- och marknadsbakgrund. Under de senaste åren har han varit konsult och egenföretagare med interimsuppdrag som chef eller vd inom olika företag, senast i fotografen och filmaren Mattias Klums bolag. Dessförinnan har han bland annat varit vd för ett film- och produktionsbolag, arbetat på medie- och reklambyrå samt varit marknadschef på Arla.
Nästa Allt för sjön öppnar fredagen den 1 mars, och som vanligt bjuder mässan på tio dagar fyllda av segelbåtar, motorbåtar, tillbehör och allt annat som gör sjölivet värt att leva. Hur kommer det att märkas att det här är sista mässan för mångårige mässkaptenen Thomas Sandberg?
– Det sägs ju att man ska sluta med flaggan i topp så jag har bestämt mig för att det här ska bli en oförglömlig Allt för sjön. Vi håller på att finslipa detaljerna men jag kan redan nu säga att det här blir en riktigt, riktigt bra mässa, säger Thomas Sandberg.
Och hur kommer det märkas att det är Hanses första Allt för sjön?
– Det är ju fortfarande Thomas som styr skutan, så inledningsvis ska jag vara med och lära mig så mycket som möjligt. Samtidigt hoppas jag vara en förstärkning i ett redan starkt projektteam, säger Hanse Thorslund.
Hanse ser Stockholmsmässan som en mycket intressant medie- och marknadsplats och ser fram emot att arbeta med upplevelsemediet, som han tycker blir allt viktigare. Inte minst i en stadigt ökande digitaliserad värld.
– Det personliga mötet skapar alltid energier utöver det vanliga, avslutar Hanse Thorslund.
Svenska Delta Powerboats har på drygt tio år blivit ett av de stora namnen inom motorbåtar, inte bara på hemmamarknaden utan även internationellt. Tio år efter introduktionen av företagets första båt på 26 fot är det nu dags för ett flaggskepp i världsklass – Delta 88.
Den nya båten är en riktig yacht med allt vad det innebär. Den är på 26 m totallängd och byggd helt i kolfiber med vakuuminjicering och moderna lösningar i varenda detalj.
För framdriften står tre stycken Volvo Penta IPS 1200 à 900 hk, vilket ger yachten en toppfart på 37 knop.
Deltabåtarna har hela tiden känts igen på sin radikala och egna design med skarpa slag och raka sidor samt en väl markerad överbyggnad. Så är även fallet med Delta 88, med den skillnaden att detta är en mycket, mycket större båt.
Idag har företaget åtta modeller i produktion i storlekar från 26 fot till 26 meter. Totalt har Delta byggt cirka 350 båtar hittills. Produktionen sker vid varvet Luxus Yachts i Estland medan designen för den stora båten har gjorts hos Lars Modin i Vaxholm.
– Det är väldigt roligt att kunna presentera den här nya båten som kompletterar vårt utbud av båtar. Vi har arbetet i över två år med att få det här projektet färdigt och det är med stolthet vi kan presentera resultatet, säger Kalle Wessel, försäljningschef hos Delta Powerboats i Sverige.
– Målet har varit att behålla kärnvärdena från varumärket Delta och bygga den vackraste och mest bränsleeffektiva yachten på marknaden, vilket gör att folket ombord kan njuta av sin båt. Vi är tacksamma för möjligheten att få bygga den här båten för en av våra kunder som har utvecklats sitt båtägande tillsammans med oss under flera år. Det faktum att skrov nummer två redan är i produktion visar att vi är på rätt väg att skapa något unikt, säger Kalle Wessel.
– Uppgiften att bygga en båt i den här storleken var en riktig utmaning. För att bli framgångsrika fick vi börja från början. Vi fick bygga om hela fabriken och anställa nya, skickliga båtbyggare, tekniker och talangfulla hantverkare med olika specialiteter för att nå ett perfekt resultat. Hela produktionen är anpassad för att ta hänsyn till miljö och olika regler. Ala båtar byggs med vakuuminjicering för att bli extra starka och lätta. Både Delta 54 IPS och den nya Delta Yacht byggs med kolfiber, förklarar Lennart Alpstål, ägare av Deltas fabrik Estland.
Under transporten från Estland till Stockholm uppmättes en toppfart på 37 knop. Bränsleförbrukningen var ungefär 40 procent lägre än hs jämförbara konkurrenter.
Tekniska fakta
Längd: 25,88 m
Bredd: 6,20 m
Kabiner: 4
Vikt: 45 ton
Motorer: 3xVolvo Penta IPS 1200 à 900 hk
Toppfart: 37 knop
Bränsleförbrukning 32 knop: 330 liter/h
Bränsleförbrukning 20 knop: 170 liter/h
Extra: Garage i aktern med William Jet Rib. Båten kan sjösättas via en höj- och sänkbar del av badbryggan
Info: www.deltapowerboats.se
Kommentarer
Häftigt modern och snygg men opersonlig inombords. Fult med ankaret mitt i den vackra fören.
Vid Världsnaturfonen WWF:s höstmöte på Ulriksdals slott 21 oktober i Solna mottog kommunekolog Mats Rosenberg, Örebro, Jihdepriset – och Årets Miljöhjältar från Stockholm, Skåne och Västerbotten hedrades.
Mats Rosenberg, mottagare av Jihdepriset 2013, har förvandlat soptippar och gammal industrimark till en oas för invånarna i Örebro. Bara några kilometer från Stortorget har landskapet restaurerats och återfått stora naturvärden – och staden har öppnats upp mot Hjälmaren.
Juryns motivering: ”Mats Rosenberg är en eldsjäl som med envishet, kunskap och stort engagemang har fått Örebro kommun att göra värdefulla naturvårdsinsatser. Örebros gamla soptipp och industriområdet med det lilla naturreservatet Oset och Svartåns mynningsområden har omvandlats till strandängar med häckande fåglar, groddammar, blommor och betesdjur som håller landskapet öppet. Det har bidragit till att Örebro utvecklats till en naturpärla för både människor, växter och djur.”
Världsnaturfondens naturvårdspris ur “Elisabeth Jihdes Minnesfond” grundades 1999. Priset på 50 000 kronor belönar viktiga naturvårdsinsatser till minne av Elisabeth Jihde.
Årets Miljöhjältar 2013 klimatskriker, bloggar och inspirerar med urban trädgård
Utmaningen Årets Miljöhjälte startades år 2010 för att lyfta fram personer som gör skillnad för miljön och inspirerar andra att bli lite grönare. Årets kandidater var så starka att WWF:s jury enades om att utse tre vinnare:
Johanna Lakso, Stockholm, och Olivia Linander, Tomelilla/Lund
Johanna och Olivia har varit drivande krafter i den unga hållbarhetsrörelsen. De har varit med och startat den nya ungdomsorganisation PUSH Sverige, som har blivit en röst att räkna med i den svenska miljödebatten.
Juryns motivering: ”Johanna Lakso och Olivia Linander inte rädda att utmana politiker och organisationer i visionen om ett hållbart samhälle. De har varit med och startat den nya ungdomsorganisation PUSH Sverige, som redan under sitt första år har visat att den är en kraft att räkna med. Genom flera andra initiativ – till exempel Klimatuppdragen och Klimatskriket! – inspirerar de dessutom många människor att bli mer klimatsmarta och skakar liv i debatten inför valrörelsen.”
Philipp Olsmeyer, Stockholm
Philipp inspirerar stadsbor med stadsodling, gör ett bortglömt område grönare och får stadsbor att komma närmare naturen, genom sin ideella förening Trädgård på Spåret.
Juryns motivering: ”Philipp Olsmeyer gör skillnad för miljön på flera nivåer; ekologiskt, socialt och ekonomiskt. Han inspirerar stadsbor med stadsodling, gör ett bortglömt område grönare och får stadsbor att komma närmare naturen, genom sin ideella förening Trädgård på Spåret, i Stockholm. Han är med och stöttar en alternativ typ av stadsutveckling och visar att urban odling är ett grönt koncept som även har ett ekonomisk värde.”
Clara Lidström, Västerbotten
Clara driver bloggen ”Underbara Claras värld” som inspirerar människor att göra miljöhandlingar i vardagen och påverkar hundratusentals personer att konsumera mer miljösmart.
Juryns motivering: ”Clara Lidström gör ekologiskt och miljötänk snyggt, attraktivt och lockande i sin blogg ”Underbara Claras värld”. Hon inspirerar människor att göra miljöhandlingar i vardagen och påverkar hundratusentals personer till ekotänk, återbruk och recycling. Underbara Clara är inte heller rädd för att ryta ifrån om hon upplever att något är fel, hon vågar ställa de svåra frågorna och hon inspirerar människor att använda sin konsumentmakt till något gott.”
Bilden:
En av årets miljöhjältar: Clara Lidström. Foto: Emil Nyström.
Fiskeflottan i Europa är tre gånger större än vad fiskbestånden tål. Om EU-parlamentet på onsdag röstar för subventioner till nya fiskefartyg riskerar EUs nya mål om återhämtning av överfiskade bestånd att gå om intet. Budgeten för EU:s maritima fiskefond (EMFF) omfattar 6,57 miljarder euro och ska finansiera fisket 2014-2020.
– Två tredjedelar av de europeiska fiskbestånden är överexploaterade och kommer kanske aldrig att kunna återhämta sig. Om subventioner införs för att bygga nya båtar och öka fångstkapaciteten genom bidrag till nya motorer, skulle tillståndet förvärras och omöjliggöra återhämtningen av våra få återstående friska fiskbestånd. En sådan användning av skattemedel måste få ett slut en gång för alla, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.
Att redan överfiskade bestånd jagas av fler fartyg skulle lamslå den återhämtning som EU-parlamentet själva beslutat. Vi måste tvärt om sätta stopp för utarmningen av den marina miljön och de fiskesamhällen som långsiktigt är beroende av fisket. WWF har varit med och initierat en pågående ”twitterstorm” i Europa för att rädda fisket.
WWF har uppmanat EU-parlamentarikerna att istället rösta för ökad finansiering av datainsamling och efterlevnaden av gällande regler. Det handlar om korrekt datauppskattning av bestånd och fungerande fiskekontroll. Idag är mellan 30 och 40 procent av fångsterna i Europa från bestånd som saknar datauppskattning.
Inför omröstningen har WWF även tillsammans med andra miljöorganisationer startat upp den “twitterstorm” som nu pågår i hela EU med uppmaning till parlamentarikerna att rösta för mer fisk och mot fler fartyg.
– Tidigare i år röstade EU-parlamentet för nya åtgärder som skulle tillåta långsiktig återhämtning av fiskbestånden och stödja ökad sysselsättning inom fiskerinäringen. Skulle nya pengar nu pumpas in i en fiskeflotta – som redan har överkapacitet – undergräver det de här åtgärderna, säger Jenny Fors, fiskepolicyansvarig på WWF.
WWF uppmanar parlamentet att stödja:
1. Inga subventioner till fartygskonstruktion och motorbyten. Den potten ska istället läggas till stöd för åtgärder som leder till att de beslutade målen med fiskeripolitiken uppnås.
2. Investeringar i datainsamling och verkställighet av gällande lagar bör tredubblas så vi får ökad kunskap om fiskbeståndens tillstånd och kan bekämpa den nuvarande situationen där 30 -40 procent av fisken som fångas saknar data och därmed är illegal.
Europeisk ”Twitterstorm”:
WWF har tillsammans med andra miljöorganisationer har WWF lanserat en kampanj för att uppmana politikerna i EU-parlamentet att rösta för mer fisk och mot fler fartyg. Den pågår fram till den 23 oktober.
Tweetsen finns under: #OCT23 och #EMFF
Länk: wwf.se/votefish
Fakta:
Enligt Världsbanken motsvarar det globala överfisket förlorade intäkter på över 50 miljarder dollar per år. I EU uppskattas det grovt räknat till 3 miljarder dollar per år (Världsbanken, 2011 “The sunken billions”).
Den oberoende tankesmedjan “New Economics Foundation” pekar i en rapport på att det ekonomiska värdet av att återställa hälften av EUs kommersiella bestånd till hållbara nivåer motsvarar hela 5 gånger värdet av EUs fiskefonder (EHFF) varje år. Dessutom skulle detta i sin tur innebära att över 32 000 heltidsjobb inom näringen skapades.
• Två tredjedelar av Europas bedömda fiskbestånd är överfiskade.
• EUs fiskeflotta uppskattas till två till tre gånger den storlek som behövs för att fånga de tillgängliga resurserna.
• EU är den fjärde största producenten av fisk -och vattenbruksprodukter i världen.
• Fisket i Nordsjön ger idag endast en femtedel av torsk, rödspätta jämfört med för 25 år sedan
• I Medelhavet är över 90 procent av bedömda bestånd överfiskade
• Över 60 procent av den fisk vi konsumerar i EU är fångad utanför unionen.
För femte året i rad delas priset för årets Längs Göta kanalföretag ut. Detta år gick priset till Marianne Ljungström på Hajstorps Slusscafé och Vandrarhem. Genom sitt fokus på kvalité och miljö och ett starkt samarbete med lokala företag och partners har Marianne fått Hajstorp och kanalmiljön att blomstra.
Under två dagar samlades cirka 40 stycken företag från företagsnätverket ”Officiell Partner Göta kanal”. Under mötet delades Årets Längs Göta kanalföretagare ut vilket är en utmärkelse som syftar till att belöna ett framgångsrikt företag.
Marianne Ljungström har drivit Hajstorps Slusscafé och Vandrarhem sedan december 2007. En av Mariannes stora passioner är att kunna erbjuda sin gäster närodlade och rättvisemärkta produkter. Marianne är även krukmakare och serverar därför sitt kaffe i sina egna handdrejade kaffe- och temuggar.
– Det känns jättebra, vi har flow i Töreboda just nu, säger Marianne Ljungström. Jag delar den här utmärkelsen med min fantastiska personal. Det ger oss inspiration att fortsätta den inriktning vi valt.
Motivering för utmärkelsen lyder:
Marianne Ljungström på Hajstorps Slusscafé och Vandrarhem har med stort engagemang utvecklat sin verksamhet och visat att framgång går att nå även på en mindre ort. Marianne har utvecklat sitt företag med ett tydligt kvalitets- och miljöfokus. Företaget har ett väl utvecklat samarbete med lokala företag och partner och deltar aktivt i att utveckla såväl Göta kanal som Hajstorp.
Bilderna:
Hajstorps Slusscafé och Vandrarhem, som sedan 2007 drivs av Marianne Ljungström, har utsetts till Årets Längs Göta kanalföretag 2013.
Hajstorp Slusscafé vid Göta kanal. Hajstorp Slusscafé & Vandrarhem ligger invid Göta kanal vid idylliska Hajstorps slussar, som är flitigt besökt av cyklister och båtfolk. Här kan du stanna till för en fika, titta på slussande båtar eller hyra en cykel och titta på vackert hantverk. Du kan övernatta i vandrarhemsboende eller i stuga.
Foto: Niclas Albinsson och AB Göta kanalbolag.
Tillsammans med Stefan Qviberg och Arcona/Delta varvet har Arcona Yachts startat ett helt nytt båtprojekt. Till våren 2014 kommer en ny 38 fots segelbåt att visas. Arcona 380 ska kombinera klassiska Arcona linjer med komfort och seglingsegenskaper i det absoluta toppskiktet. Båten kommer bland annat att föses med dubbla rattar, icke överlappande förtriangel och valmöjlighet mellan två eller tre hytter.
När varvet 2009 visade Arcona 340 var det första båten i en helt ny serie med mycket moderna linjer och ännu bättre seglingsegenskaper.
2011 kom Arcona 410 och nu fyller det framgångsrika varvet upp luckan med 380.
Båten kommer att byggas på Ösel med den beprövade tekniken för vacuum injicering av skrov och däck och med inredning i mahogny. Stor toa med riktig dusch, flexibel navigationsplats och rymligt pentry. Fönster i skrovsidorna och rymlig sittbrunn med dubbla rattar.
Arcona 380 skall premiärvisas under våren 2014 och fem båtar kommer att levereras till sommaren. Enligt varvet är alla sålda direkt på ritning.
Tekniska fakta:
Längd: 11,28
Bredd: 3,80
Vikt: 6 850 kg varav 2 400 kg i kölen
Djup: 2,10 m
Segelarea: 86,5 m2
Info: www.arconayachts.se
Kommentarer
Ser mkt intressant ut men den är exakt 37 fot lång inte 38 namnet till trots. Ska bli spännande att se hur den beteer sig på vattnet jämfört med Arcona 370, även utrymmesmässigt. Den modellen är fortfarande svårslagen.
Den kinesiske glaciärforskaren och klimatexperten Qin Dahe tilldelas i år Volvos Miljöpris. Årets pristagare har en nyckelroll i de nya rapporterna från FN:s klimatpanel (IPPC), vars första del kom i september. Han fick också stor uppmärksamhet i samband med en rapport förra året om hur klimatförändringen leder till mer extrema väderhändelser.
Dr Qin Dahe hade en huvudroll i den specialrapport från FN:s klimatpanel om extrema händelser och katastrofer som kom förra året. Den tog upp det som många redan anat, att mer extrema väder- och klimatfenomen blivit vanligare de senaste 50 åren.
Rapporten pekade på klimatförändringen och perioder med extrema förhållanden, som långvarig torka och värmeböljor, men också kraftigare skyfall och regn i andra områden.
I motiveringen till Volvos miljöpris 2013, skriver juryn att rapporten ”förändrade spelplanen” genom att ”den för första gången visade en tydlig koppling mellan klimatförändringen och många extrema väderhändelser, något som direkt direkt påverkar mänskligt välbefinnande i många delar av världen.”
Qin Dahe är ledande inom forskning kring kryosfären och dess betydelse i Asien. Kryosfären, till vilken räknas glaciärer, snö, permafrost, och is i hav och sjöar, har ett avgörande inflytande på jordens klimat. I Asien är dessutom två miljarders människors vattenförsörjning beroende av glaciärerna.
Qin Dahe har själv lett flera forskningsexpeditioner till Himalaya, och även gjort expeditioner till Antarktis.
– Det råder inget tvivel om att huvuddelen av glaciärerna i Himalaya, försvinner i snabb takt, säger han. Ett av de forskningsområden vi nu ska tackla är frågan om Grönlands istäcke är stabilt eller inte. Liksom riskerna för fler extrema händelser som torka, översvämningar och orkaner.
Dr Qin Dahe hoppas att de vetenskapliga bevisen i den kommande utvärderingsrapporten från FN:s klimatpanel, ska visa sig så övertygande att de också leder till ett genombrott i de globala klimatförhandlingarna.
– Det finns en uppmuntrande snabb utveckling i klimatmodellerna. Vi ser nu allt mindre skillnader mellan prognoserna och vad vi observerar i form av temperaturer och koldioxidkoncentration. Min förhoppning är att de vetenskapliga bevisen leder till att människor över hela världen nu börjar arbeta tillsammans för att minska utsläppen, säger Qin Dahe.
Dr Qin Dahe är glaciärforskare vid Cold and Arid Regions Environment and Engineering Institute i Lanzhou, Kina, och ordförande (Co-chair) i arbetsgrupp 1, IPCC, Intergovernmental Panel on Climate Change. Han har tidigare varit chef för China Meteorological Association. Dr Dahe Qin har mer än 170 vetenskapliga artiklar publicerade på engelska och 230 på kinesiska.
Nu är det tid för många att ta upp båten ur sjön och ställa den i vinterförvaring. Försäkringsbolaget If tipsar om vad man ska tänka på för att slippa otrevliga överraskningar när båten avtäcks i vår.
Nu i oktober har många båtklubbar upptagning av båtarna. Oavsett om upptagningen sker gemensamt eller bara för egen del är det ett antal saker man bör tänka på som båtägare. I Stockholmsområdet är det dessutom brist på uppställningsplatser, vilket kan försvåra en bra vård av båten.
– Nära en tredjedel av alla båtskador sker faktiskt på land. Det handlar om allt ifrån stöttor som rasar till fräcka stölder från uppställda båtar, säger Dan Falconer, båtexpert på If.
Båtförsäkringen ersätter normalt inte skador som orsakats av is, snö, frost eller mögel. Därför är det mycket viktigt att vinterförvaringen ordnas på ett riktigt sätt, så blir avtäckningen i vår utan obehagliga överraskningar.
34 procent av båtskadorna inträffar under månaderna oktober – april. Siffran bygger på anmälda båtskador hos försäkringsbolaget If under perioden okt 2011 – september 2013. Totalt ca 5 000 ärenden.
If tips för säker upptagning och vinterförvaring av båt:
Upptagning
1. Kran och lyftanordning ska vara hela och dimensionerade för båtens storlek och vikt.
2. Länspumpa och surra all last som kan förskjutas så att båtens tyngdpunkt inte förflyttas vid lyftet.
3. Placera lyftbanden eller stropparna rätt så att drev, propelleraxlar, logg, ekolodsgivare och roder inte skadas under lyftet.
4. Gå aldrig under hängande last.
Förvaring
5. Försäkra dig om att pallarna klarar båtens vikt.
6. Se till att stöttningen är stabil och tål påfrestningar under vinterstormar.
7. Täckningen ska vara korrekt fastgjord och inte nöta på båten. Snö och vatten ska ej kunna samlas.
8. Montera loss utombordsmotorn och förvara den i låst förråd.
9. Se till båten regelbundet så att inget har hänt med täckning eller pallning.
Göta kanal summerar en lyckad sommarsäsong 2013. Besökarna har strömmat till kanalen i sommar och ökning syns särskilt bland husbilsgäster och besökarna i slussområdena. Årets kundundersökning visar på nöjda fritidsbåtsgäster och förändringar i resmönstret.
Vår tids Göta kanal är så mycket mer än en drömresa för båtfolk. Kanalområdet är ett levande besöksmål som lockar miljontals besökare varje år och det är på land den stora turistiska utvecklingen sker idag. Husbilsturisterna och cyklisterna fortsätter att öka, passagerarbåtarna rapporterar in en kraftigt ökande kundtillströmning och slussarna har lockat många nyfikna besökare.
– Efter avstämning med flera av företagen längs Göta kanal kan vi summera 2013 med en positiv utveckling av turismen både på och längs kanalen, säger Anders Donlau, vd, AB Göta kanalbolag. Det är glädjande att hela besöksmålet Göta kanal växer och det ligger helt i linje med den vision vi har att utveckla Göta kanal som Sveriges ledande besöksmål och upplevelseområde.
Årets kundundersökning bland kanalens fritidsbåtsbesökare visar att merparten är nöjda med sin båtresa på Göta kanal och nio av tio är nöjda med servicen av kanalens slussvärdar.
– Vi är riktigt stolta över att vi har mycket nöjda kanalgäster. Vi jobbar ständigt med att utveckla vår produkt och vår service och resultatet från årets undersökning är ett bevis på att vi arbetar i rätt riktning säger Anders Donlau.
Göta kanalbolags kundundersökning visar på något förändrade resmönster bland båtgästerna. Tendensen är att man gör kortare resor. Fritidsbåtarna på Göta kanal genererar cirka 62 500 gästnätter under maj till september, vilket är en ökning med cirka 4% jämfört med 2012.
– Vår utmaning är att vara i framkant i utvecklingen och vara lyhörda för våra kunders önskemål och ändrade resmönster. Att vi i år lanserade ”Prova-på-Göta kanal”, kortare kanalresor med fritidsbåt, visade sig vara helt rätt. Undersökningen ger oss också bra indikationer på förbättringsmöjligheter därför planeras till exempel en ny gästhamnsservice i Borensberg till 2014, fortsätter Anders Donlau.
AB Göta kanalbolag kommer under 2014 att fokusera på utvecklingen på land, detta efter att under flera år ha satsat stort på nödvändiga kajrenoveringar och förutsättningar för en fortsatt stark och stabil båttrafik.
– Vi arbetar målinriktat med att höja kvalitén på besöksmålet Göta kanal tillsammans med kanalens företagare och kommuner. Vårt företagsnätverk Officiell Partner Göta kanal är en sådan satsning. 2014 kommer det bli ökat fokus på utvecklingen på land, då det är där vi har den största tillväxten. Bland annat kommer vi att fortsätta satsa på husbilar och barnfamiljer säger Anders Donlau.
Det norska sportvarumärket Helly Hansen har nyligen undertecknat ett treårigt avtal med SCA, världsledande utvecklare av hållbara hygien- och skogsprodukter. Helly Hansen blir SCAs officiella kläd- och skoleverantör under 2014-2015 Volvo Ocean Race.
Hittills har sju kvinnliga besättningsmedlemmar rekryterats till SCA-laget. Samtliga medlemmar har under de senaste 7 månaderna legat i hårdträning på Lanzarote i Spanien och kommer att så göra fram till startdatumet den 4 oktober 2014.
Innovativ skandinavisk design och ledande teknologi var de två avgörande faktorerna när SCA valde Helly Hansen som officiell samarbetspartner. I samband med uppdraget har Helly Hansen utvecklat och designat en specialkollektion som speglar behoven och identiteten hos de båda företagen. Helly Hansens breda produktsortiment inom såväl offshore- kläder som baslager och skor gör att Team SCA kan känna sig väl rustade för alla tänkbara väderpåfrestningar. Vissa av produkterna kommer även att finnas till försäljning i Helly Hansens egna butiker.
– Helly Hansen har varit associerade med Volvo Ocean Race alltsedan tävlingen startade för drygt 40 år sedan. Vi är nu inne i ett nytt skede där vi tagit fram en specialkollektion för Team SCA.
– Dessa duktiga kvinnliga seglare kommer att utsättas för alla tänkbara extrema väderleksförhållanden, och vi tror att Helly Hansen med vår gedigna kunskap och expertis kan hjälpa dem att nå den framgång de förtjänar” säger Erik Burbank, Vice VD inom Global Marknadsföring på Helly Hansen.
– Helly Hansen var ett rätt självklart val som klädpartner, säger Richard Brisius från Team SCA.
– För Team SCA var den avgörande faktorn att Helly Hansen kunde och ville utveckla och designa en kollektion specifikt framtagen för kvinnliga off-shore seglare. Det har varit en spännande resa och vi är väldigt stolta över att få bära Helly Hansens seglarkollektion.
Portabla högtalare och bluetoothhögtalare finns det gott om. Kvaliteten kan dock vara en aning varierande. Den här finingen från TDK håller dock vad den lovar och levererar fantastisk ljudkvalitet och funktionalitet, TDK Life on Record är en trådlös och väderbeständig (IP64 med skydd mot väder och vind) högtalare där den trådlösa överföringen mellan din spelare och högtalaren sker via Bluetooth®-teknik.
Den här speakern sätter en ny standard för portabla högtalare vad gäller ljudkvalitet och är dessutom både robust designad och vattentålig. Bluetooth-streaming är enkelt att använda även för den som inte bestitter stora förkunskaper i hur man kopplar olika ljudenheter.
Den inbyggda mikrofonen ger högtalartelefon funktionalitet. Ett i telefonen inkommande samtal kan ske direkt genom högtalaren. Den extra ingången (3,5mm) gör högtalaren kompatibel med de flesta enheter.
TDK wireless weatherproof speaker har ett uppladdningsbart batteri för upp till 6 timmars uppspelning, inbyggd mikrofon ger högtalartelefon funktionalitet för handsfree-samtal, inbyggt tilt-back stativ optimerar ljudets riktning.
Info: http://www.smartasaker.se/tdk-tradlos-och-vattentalig-bt-hogtalare.html
Stena Polaris närmar sig sitt mål – hamnen Yosu i Sydkorea. Resan startade 17 september i ryska Ust Luga i Finska Viken och beräknas vara avslutad 22 oktober. Färden har delvis gått i konvoj med rysk atomisbrytare via den kärva Nordostpassagen.
Totalt beräknas resan till 8.400 sjömil. Följ Stena Polaris – dagliga bloggar och podcasts (bl a intervjuer med Lars Danielsson, Sveriges ambassadör i Sydkorea och äventyraren Ola Skinnarmo) finns på http://www.stenanorthernsearoute.com
Genomfart via Nordostpassagen erbjuder nya möjligheter för det starkt expansiva norra Asien att snabba upp godsvägarna. ”Frakten med Stena Polaris är ett första projekt där vi överför teknologi och kunskap om operation i isbelagda vatten till Hyundai Glovis. Samtidigt är det början på ett viktigt samarbete. Stena har en målsättning att expandera i Asien tillsammans med goda samarbetspartners,” säger Carl-Johan Hagman, CEO, Stena Shipping, Drilling and Ferries.
Sverige har historiskt en god relation med Sydkorea ända sedan Koreakriget under femtiotalet. I dagsläget finns 80 – 90 svenska företag etablerade i Sydkorea och Sverige ses som en förebild med många framgångsrika företag. Sydkorea är en fartygs- och sjöfartsnation och har ett naturligt intresse för arktiska frågor. Sedan maj i år är landet observatörer i det arktiska rådet. Sverige har varit ordförandeland 2011 – 2013.
http://www.arctic-council.org/index.php/en/
Nya kontakter
Höjda krav på säkerhet
Med ökad trafik i Arktis följer höjda krav på säkerhet. IMO (International Maritime Organisation) http://www.imo.org/Pages/home.aspx arbetar med att ta fram en s k Polarkod, som ska fastställa grundförutsättningar och krav för transport genom Arktis. Idag finns endast riktlinjer. ”Vi ser självklart positivt på tydligare krav för att på det sättet säkerställa en säkrare sjöfart i området. Från Stenas sida har vi alltid legat i framkant av utvecklingen inom säkerhet och så även i detta fall då vi redan idag är väl utrustade och opererar på en nivå som ligger över gällande riktlinjer. Trots det eftersträvar vi på eget initiativ fortsatt egen utveckling med ytterligare förbättringar baserade på egna erfarenheter och samarbeten med andra,” kommenterar Erik Hånell, VD och koncernchef Stena Bulk AB.
Besparingar via Nordostpassagen
Valet att gå till Sydkorea via Nordostpassagen jämfört med vägen via Suezkanalen, Indien och Malaccasundet, innebär en tidsmässig besparing på mellan 10 – 13 dagar. Bränslebesparingen för ett medelstort tankfartyg som Stena Polaris motsvarar ca 400 ton. Omvandlat i pengar blir det ca 2 MSEK och den kortare restiden innebär även miljömässiga besparingar.
Patrik Svahn, till vardags Manager Commercial Operations på Stena Bulk, men nu ombord på Stena Polaris bloggar direkt från fartyget.
”This means that we have now almost completed the ice covered part of our adventure. But rest assured that the adventure continues! Firstly we have to cross the Bering Strait and the Bering Sea which could invite our good vessel to dance over the big waves. Me and the Captain are both fans of the TV show Deadliest Catch which is a show about fishermen on the Bering Sea. For every episode the weather conditions gets worse and worse and the small fishing boats are jumping up and down the waves that could be a few meters high. So just because we have passed the Northern Sea Route with all its challenges does not mean that we can sit back and relax for the remainder of our journey. Now we are ready to face some hard weather conditions or as Captain Stipanovic puts it – now it’s time for rock n’ roll!” http://www.stenanorthernsearoute.com/hello-sunshine/
Stena Polaris, som är av P-MAX modell ägs av Concordia Maritime och har tidsbefraktats av Stena Bulk för detta projekt. Tekniska data: Längd 183 m, bredd 40 m, djupgående 11,3 m, dödvikt 65.000 ton.
Om P-MAX-fartygen
P-MAX-fartygen har projekterats och byggts av Stena och Concordia Maritime. Fartygen har dubbelskrov, två maskinrum med fullständig vatten- och brandintegritet samt två separata framdrivningssystem. Dubbla propellrar och roder samt specialdesignad brygglayout ger fartyget en extremt god manövreringsförmåga samt exceptionellt god runtomkringsikt, vilket underlättar säker navigering i trånga farleder.
Den 17 september lämnade Stena Polaris Finska Viken och beräknas ankomma Yosu i Sydkorea 22 oktober.
Finns svensk segelbåtstillverkning kvar om 20 år? Det kommer att diskuteras i en namnkunnig panel på Najadklubben Osts 30-årsjubiléum den 22 november.
Torgny Jansson (Arcona), Mats Gustafsson (Linjett), Håkan Bengtsson (Swede Star) och Berndt Arvidsson (grundare av Najadvarvet) kommer att ge sin analys av de senaste årens svåra problem. Kvalitetstillverkarna Najad, Sweden Yacht, Malö, Maxi, Comfortina och även finska Finngulf har alla gått under.
Vad är orsakerna och hur kan riskerna undvikas i framtiden? Är det “race” eller “cruising” som gäller? Skall det vara rak eller lutad stäv? Bred eller smal häck? Eller är det, helt enkelt, bara volym och låga kostnader som är framtidens överlevnadsstrategi?
Debatten leds av ekonomijournalisten Peter Malmqvist (bilden).
Info: www.najadklubben.org
Kommentarer
Dom som bor på en skärgårds ö är 100% beroende av waxholms båten det är klart att dom måste få åka billigt